abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203574095
Jouw ud komt er ook snel aan Bottoms, nog een maandje! Hopelijk blijft het bij een paar striemen. Ik heb er uiteindelijk helemaal aan het einde van mijn vorige zwangerschap ook een paar bijgekregen maar dat had ik helemaal niet in de gaten omdat die echt op de onderkant van mijn buik zaten en die kon ik niet goed zien :P.

Wij wachten met spanning op de uitslag van de nipt. Vorige keer op een woensdag laten doen en de maandag erna hadden we de uitslag al, maar schijnbaar is de doorlooptijd deze keer iets langer.
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:09:12 #127
403520 Sway-
La vie est belle
pi_203582257
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 19:45 schreef Smart_ass het volgende:
Jouw ud komt er ook snel aan Bottoms, nog een maandje! Hopelijk blijft het bij een paar striemen. Ik heb er uiteindelijk helemaal aan het einde van mijn vorige zwangerschap ook een paar bijgekregen maar dat had ik helemaal niet in de gaten omdat die echt op de onderkant van mijn buik zaten en die kon ik niet goed zien :P.

Wij wachten met spanning op de uitslag van de nipt. Vorige keer op een woensdag laten doen en de maandag erna hadden we de uitslag al, maar schijnbaar is de doorlooptijd deze keer iets langer.
Hebben jullie ook gekozen voor die nevenbevindingen? We moeten dat weer doorgeven wat we willen maar ik weet het niet, denk dan dat me dat alleen bang kan maken.
pi_203582505
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:09 schreef Sway- het volgende:

[..]
Hebben jullie ook gekozen voor die nevenbevindingen? We moeten dat weer doorgeven wat we willen maar ik weet het niet, denk dan dat me dat alleen bang kan maken.
Ik heb destijds (dat was in april) met nevenbedingen gedaan.
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:22:25 #129
403520 Sway-
La vie est belle
pi_203582537
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:20 schreef Mahra het volgende:

[..]
Ik heb destijds (dat was in april) met nevenbedingen gedaan.
En komen daar dan “spannende” dingen uit? Weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen.
pi_203582592
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:22 schreef Sway- het volgende:

[..]
En komen daar dan “spannende” dingen uit? Weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen.
Bij ons kwam er niks uit. De kans is groter dat er niks uit komt dan wel wat. Maar ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
pi_203583195
Wij hadden geen NIPT/combinatietest laten doen. Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen wat je reden is voor het doen van zo'n test. En ook wat je zou doen met een eventuele uitkomst van Down of de twee andere syndromen. Is het puur om het te weten of misschien ook om een zwangerschap af te breken als de uitkomst niet goed zou zijn? Dat vond ik wel een eye-opener. Ik dacht eerst ook dat ik alles onderzocht wilde hebben op dat vlak, maar ik voelde me er op het moment zelf totaal niet goed bij.
pi_203583404
Bij de eerste hebben we ervoor gekozen de nipt zonder nevenvestigingen te doen omdat ik toen net een artikel had gelezen dat er vaak niets aan de hand is als daar iets uit komt en het dan vooral veel stress oplevert. Nu wel gedaan omdat er al eentje is en ik nu alles wilde weten (niet dat alles gevonden kan worden met de nipt, disclaimers en zo)
  woensdag 9 februari 2022 @ 14:11:51 #133
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_203583559
Ik heb NIPT met nevenbevindingen laten doen (ook ergens eind april, begin mei). Dit omdat, als het een van de drie syndromen was geweest, ik de zwangerschap (denk ik) zou hebben afgebroken, omdat ik als zus van een zorgenkindje helaas heb ervaren (en nog steeds ervaar) hoe zwaar het voor het hele gezin is als er een zorgenkindje is. Als er bij de nevenbevindingen wat uit was gekomen dan kon ik me daar ook op voorbereiden en over nadenken. De zorg voor mijn broertje komt op een gegeven moment ook op mijn schouders dus als ik dan ook nog extra zorgen in mijn eigen gezin heb, hou ik volgens mij geen leven meer over. En hoe egoïstisch het ook klinkt, maar dat wilde ik echt niet.

Kortom; bedenk inderdaad goed voor jezelf wat je met een eventuele uitslag zou doen en hoe erg je het zou vinden als je het niet van te voren zou weten (en je dus niet hebt kunnen voorbereiden) als er wel wat blijkt te zijn. En elke keuze die je maakt is goed, als je maar je gevoel volgt.
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_203583607
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:09 schreef Sway- het volgende:

[..]
Wij hebben alleen getest op Down syndroom, Edwards syndroom en Patau syndroom.
pi_203583627
Wij hebben onszelf ook de vraag gesteld wat willen we met de uitkomst en daarom gekozen voor de NIPT zonder nevenbevindingen.
Bij Edwardssyndroom en patausyndroom is het kindje niet levensvatbaar dus dan zou ik waarschijnlijk willen afbreken. Bij Downsyndroom wisten we niet wat we zouden doen, dat was een keuze die we pas op het moment zelf wilden maken. Bij niet afbreken wilden we het kindje sowieso de best mogelijke kansen bieden en daar kan de uitslag van de NIPT naar mijn idee bij helpen.

Nevenbevindingen hebben we niet gedaan. De vervolgonderzoeken zijn niet zonder risico en dat risico wilden we niet lopen voor iets dat niet levensbedreigend is.
  woensdag 9 februari 2022 @ 14:46:19 #136
403520 Sway-
La vie est belle
pi_203584120
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:15 schreef Elleska het volgende:
Wij hebben onszelf ook de vraag gesteld wat willen we met de uitkomst en daarom gekozen voor de NIPT zonder nevenbevindingen.
Bij Edwardssyndroom en patausyndroom is het kindje niet levensvatbaar dus dan zou ik waarschijnlijk willen afbreken. Bij Downsyndroom wisten we niet wat we zouden doen, dat was een keuze die we pas op het moment zelf wilden maken. Bij niet afbreken wilden we het kindje sowieso de best mogelijke kansen bieden en daar kan de uitslag van de NIPT naar mijn idee bij helpen.

Nevenbevindingen hebben we niet gedaan. De vervolgonderzoeken zijn niet zonder risico en dat risico wilden we niet lopen voor iets dat niet levensbedreigend is.
We denken hier eigenlijk hetzelfde over. Ik twijfel nu wel een beetje omdat het de tweede is maar aan de andere kant vind ik de NIPT voldoende.

Ik ken mensen die het niet doen puur vanwege de prijs, is ook wat dat je het daardoor niet kan.
pi_203584452
Ow, wat mij ook beïnvloed heeft is dat verhaal van die blogster die door de nipt ontdekte dat ze kanker had. Dat heeft uiteindelijk waarschijnlijk het leven van haar baby gered (van haar zelf jammer genoeg niet).
pi_203584556
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:09 schreef Bottoms_up het volgende:
Ow, wat mij ook beïnvloed heeft is dat verhaal van die blogster die door de nipt ontdekte dat ze kanker had. Dat heeft uiteindelijk waarschijnlijk het leven van haar baby gered (van haar zelf jammer genoeg niet).
Daar krijg je ook bericht van als je niet kiest voor de nevenbevindingen.
Anders had ik wellicht wel voor de nevenbevindingen gekozen.

https://www.pns.nl/nipt/wat-is-nipt/nevenbevindingen
quote:
Uitzonderingen
Ook kan in zeer zeldzame gevallen het laboratoriumonderzoek verstoord worden door de aanwezigheid van andere chromosoomafwijkingen. Als deze chromosoomafwijking wijst op een behandelbare ziekte bij de zwangere en de zorgverlener denkt dat het belangrijk is dat de zwangere dit weet, dan krijgt zij deze uitslag toch te horen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij kanker.
Dat heeft mijn verloskundige meegemaakt al kwam het eerste signaal binnen via de standaard bloedtest dus in dat geval was het zonder NIPT ook gevonden.
pi_203584747
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:16 schreef Elleska het volgende:

[..]
Daar krijg je ook bericht van als je niet kiest voor de nevenbevindingen.
Anders had ik wellicht wel voor de nevenbevindingen gekozen.

https://www.pns.nl/nipt/wat-is-nipt/nevenbevindingen
[..]
Dat heeft mijn verloskundige meegemaakt al kwam het eerste signaal binnen via de standaard bloedtest dus in dat geval was het zonder NIPT ook gevonden.
Hoe ik het lees is dat je het enkel te horen krijgt als de test niet lukt erdoor.
pi_203584926
Door het woord verstoring? Als de kanker zichtbaar is bij de NIPT zoals bij de blogster dan is dat een verstoring.
Ik heb daar bij de eerste heel specifiek naar gevraagd en de VK heeft dat toen nog extra gecheckt.

Dat een test niet lukt kan ook maar dat is weer wat anders
https://www.pns.nl/nipt/hoe-gaat-de-nipt
quote:
Soms mislukt de NIPT
Bij ongeveer 2 op de 100 vrouwen lukt de NIPT niet. Dit kan verschillende redenen hebben. Als de NIPT bij u mislukt is, kunt u de test nog een keer laten doen. U hoeft hier dan niet voor te betalen. Bij ongeveer tweederde van de zwangeren lukt de NIPT dan alsnog.

Soms mislukt de NIPT ook de tweede keer. De reden staat dan in de uitslagbrief. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er te weinig DNA van het kind in uw bloed zit. Er is dan een verhoogde kans op een chromosoomafwijking bij het kind. In dat geval kunt u een vruchtwaterpunctie laten doen. Hier zijn mogelijk wel kosten aan verbonden. Uw verloskundige of gynaecoloog zal u verder adviseren wat u nu kunt doen.

Als de NIPT voor de tweede keer is mislukt omdat er in het laboratorium iets is misgegaan, kunt u de NIPT nog een keer laten doen.
pi_203585387
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:15 schreef Elleska het volgende:

Dat is niet helemaal waar.. Deze drie afwijkingen zijn de bekendste en de meeste andere trichotomieën zijn niet levensbedreigend, maar dat kan wel degelijk. Er is ook nog heel veel onbekend, dan komt er een afwijking naar voren die nog maar een paar keer eerder is vastgesteld en waarvan ze nog niet veel kunnen zeggen over de levenskwaliteit. Maar onbekend betekent vaak niet dat ze helemaal niks weten.

Ik ken bv een meisje dat een redelijk unieke trichotomie heeft. Zij is nu een jaar of 4-5 en praat nog niet, maar ziet er volkomen normaal uit en lijkt fysiek ook vrij normaal te ontwikkelen. Ze weten eigenlijk niet of ze in haar hoofd ook 'normaal' is. En kunnen ook helemaal niets zeggen over haar vooruitzichten. Puur omdat ze deze afwijking niet kennen, die is pas ontdekt omdat ze dus op bepaalde gebieden wel afwijkt. Zouden ze mij vertellen dat mijn kindje zo'n afwijking heeft, waarvan ze dus nog niet genoeg weten maar waarvan de voorbeelden die ze kennen "redelijk OK" zijn, dan zou ik niet afbreken. Maar zouden ze mij vertellen: "Dit hebben we gevonden, het komt niet vaak voor maar die kindjes zijn allemaal zwaar gehandicapt of inmiddels overleden. Misschien kan het ook meevallen, maar die gevallen kennen we nog niet" dan zou ik dat misschien wel gelijk behandelen als "dit kindje heeft Down/Edwards/Patau".
pi_203586416
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef B.ertha het volgende:
Dat is niet helemaal waar.. Deze drie afwijkingen zijn de bekendste en de meeste andere trichotomieën zijn niet levensbedreigend, maar dat kan wel degelijk
Ik heb niet gezegd dat er geen levensbedreigende aandoeningen kunnen voorkomen bij de nevenbevindingen. Het kan maar de kans is veel groter dat het niet-levensbedreigend is. Dan zitten we met een mogelijke afwijking waarbij we geen vervolgonderzoek willen en dan?
Door niet te kiezen voor nevenbevindingen neem ik bewust het hele kleine risico dat we een mogelijk levensbedreigende aandoening missen maar dat kan met nevenbevindingen nog steeds want ze gaan niet alles uitpluizen.

Daarnaast weet je pas na vervolgonderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van de gevonden afwijking.
Van Down/Edwards/Patau zijn de cijfers bekend wat het voor mij anders maakt dan de nevenbevindingen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Elleska op 09-02-2022 18:38:36 ]
pi_203589481
Nipt uitslagen waren goed en Bubbles krijgt een zusje!
  woensdag 9 februari 2022 @ 20:17:50 #144
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203589703
Hier ook NIPT gedaan zonder nevenbevindingen. Ik hoef niet alles te weten en ook niet bijna alles.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_203597762
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:50 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wij hadden geen NIPT/combinatietest laten doen. Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen wat je reden is voor het doen van zo'n test. En ook wat je zou doen met een eventuele uitkomst van Down of de twee andere syndromen. Is het puur om het te weten of misschien ook om een zwangerschap af te breken als de uitkomst niet goed zou zijn? Dat vond ik wel een eye-opener. Ik dacht eerst ook dat ik alles onderzocht wilde hebben op dat vlak, maar ik voelde me er op het moment zelf totaal niet goed bij.
Misschien onpopulaire mening en misschien ook niet super relevant maar wij hebben geen nipt gedaan, wel de vlokkentest waar een nevenbevinding uitkwam. En ik ben toch stiekem wel blij dat we dat weten. Mogelijke zwangerschapsafbreking is niet altijd de reden om dingen te willen weten. :@
pi_203599976
Ben ik het mee eens ja. Zelfs als je van tevoren al hebt besloten dat bijvoorbeeld Down syndroom geen reden zou zijn om de zwangerschap af te breken, is het wel iets waar je je (mentaal in elk geval alvast) op zou kunnen voorbereiden als je het weet :Y. Maargoed, niet iedereen heeft die behoefte dus.
pi_203601082
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2022 15:07 schreef Smart_ass het volgende:
Ben ik het mee eens ja. Zelfs als je van tevoren al hebt besloten dat bijvoorbeeld Down syndroom geen reden zou zijn om de zwangerschap af te breken, is het wel iets waar je je (mentaal in elk geval alvast) op zou kunnen voorbereiden als je het weet :Y. Maargoed, niet iedereen heeft die behoefte dus.
Dit ja. Wij hebben het wel laten doen, zonder de intentie van het willen laten afbreken mocht we iets gevonden worden. Maar was er iets gevonden, konden we onszelf mentaal voorbereiden. Naast Down bieden de andere syndrome weinig/geen overlevingskans natuurlijk. Ik had het fijn gevonden mij daarop voor te kunnen bereiden
pi_203632257
Eergisterenavond toen ik in bed lag heb ik voor het eerst medicatie moeten nemen omdat het brandend maagzuur zo erg was. En ik ben pas 13 weken :'( . Kan me niet herinneren dat het tijdens mijn vorige zwangerschap ook al zo vroeg begon.

Hoe gaat het hier verder met iedereen?
pi_203633108
Ik ben hem aan het knijpen voor de echo woensdag :@
pi_203633170
Weet iemand wie nu het prematurenpakket heeft? Ik ben mijn kleertjes aan het uitzoeken en heb al een klein stapeltje prematuur rompers. Misschien komt er nog wat bij. Dan kan ik dat bij dat pakket voegen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')