Handig dat ze er zijn, nooit gebruik van gemaakt maar het idee dat ik ineens zin kan hebben in pannenkoeken en dan tien minuten later een pak pannenkoeken mix kan hebben geeft innerlijke rust. Maar ook het besef van luiheid want ik kan in dezelfde tijd de deur uit en in een van de drie supermarkten binnen een straal van 2 kilometer pannenkoeken mix halen. Wordt wel steeds drukker met flitsbezorgers, er zit een uitgifte punt tegenover mijn woning dus continu roze tasjes die voorbijzoeven.quote:
Totaal geen begrip voor buitenlanders hier hèquote:Op donderdag 27 januari 2022 22:11 schreef Fred_B het volgende:
[..]
De voorkennis wordt hier vanavond vrij hoog verondersteld inderdaad
quote:Op donderdag 27 januari 2022 21:48 schreef Cee het volgende:
Als ik voor zo’n schilderij van een persoon sta dan probeer ik me altijd voor te stellen hoe die er in het echt uit heeft gezien, dan vraag ik me af of het heel veel lijkt en zo ja, hoe komt het dat vooral de vrouwen er allemaal het zelfde uit zagen in die tijd. Zelfde bolle koppen, zelfde bolle ogen.
(Ik denk: nog weinig mixen van verschillende nationaliteiten gecombineerd met een beetje inteelt).
Ja precies dit.quote:Op donderdag 27 januari 2022 22:16 schreef ijs_beer het volgende:
Ik heb vooral problemen met dat flitsbezorgergebeuren omdat het onze 'ik wil het en ik wil het nu ongeacht wat'cultuurtje verder faciliteert. Terwijl het besef dat niet alles altijd beschikbaar is je bewuster maakt. Ook in je consumptiegedrag.
Jaren terug hadden wat vrienden zin in Mars, maar geen zin om naar de supermarkt te gaan. Toen hebben ze verschillende bezorgdiensten gebeld om te informeren vanaf hoeveel Marsen ze wel wilden komenquote:Op donderdag 27 januari 2022 22:14 schreef Guanabana het volgende:
De Volkskrant had een heel goed artikel over flitsbezorgers, de journalist ging er drie weken undercover:
Drie weken undercover als flitsbezorger in Amsterdam
Is geloof ik wel alleen voor abonnees te lezen.
Maar is wel stuitend hoe mensen ermee omgaan. Eén banaan bestellen bij wijze van spreken, of 1 fles wijn en dan de bezorger verder geen blik waardig gunnen. De jeugd denkt dat alles maar zomaar kan!!11
quote:Wat bestellen de Gorillas-klanten? Niet de dingen die ik had verwacht, zoals tampons, luiers of condooms. Soms bestellen mensen maar één of twee dingen. Zo mag ik tijdens mijn flitsbezorgcarrière de hele stad doorfietsen om mensen één appel en één banaan (‘Lekker voor morgenochtend’) te bezorgen. Verder: een potje pesto (‘Ik ben pasta aan het maken’), twee covid-sneltests (‘Morgen op vakantie’) en één zakje gele M&M’s (‘Had ik zin in’). Maar die één-item-bestellingen zijn toch de uitzonderingen. Eigenlijk is wat mensen willen tamelijk voorspelbaar: ’s ochtends granola, fruit en yoghurt, ’s avonds pizza, groenten, rijst, en laat op de avond vooral bier, wijn, chips en roomijs. Heel veel roomijs. Ik schat dat de gemiddelde klant voor rond de 10 euro bestelt.
quote:Al in de eerste week begrijp ik wat Valentino, die mij op mijn eerste dag inwerkte, bedoelde met zijn ‘you will see’. Dan heb ik mannen gezien die alleen gekleed in hun boxershort de deur opendoen, vrouwen in pyjama en een enkele keer zelfs twee peuters in luiers. Op een avond, om half 11, moet ik naar een adres in de Jordaan. Wanneer ik aanbel, wordt er niet opengedaan. De bezorgapp biedt dan de mogelijkheid om telefonisch contact met de klant op te nemen. Dat doe ik. Geen gehoor. Dat is raar: als je iets bestelt, weet je toch dat er binnen tien minuten iemand voor de deur staat? Voor de zekerheid bel ik nog één keertje aan. De deur gaat open. ‘Ja hoi, sorry, ik stond onder de douche’, roept een vrouw van boven aan de trap. In de deuropening staat ze me op te wachten, nog nadruipend, gehuld in een badjas die half openvalt.
Ik verbaas me over al die ongevraagde intimiteit. Dat mensen je zo openlijk een blik in hun leven geven. De overvolle wasmand op de overloop, de huisgenoot onderuitgezakt op de bank, gillende kinderen, pruttelende pannen op het gasfornuis. Tientallen keren per dag kijk je even bij mensen naar binnen.
Maar mijn klanten lijken zich dat helemaal niet te realiseren. Of beter: het interesseert ze niet. Ze geven mij dat inkijkje omdat ik hun ogen niet besta. Kwam de familie op bezoek, dan zouden ze ongetwijfeld het huis aan kant hebben en niet in hun ondergoed de deur openen. Maar voor de bezorger zijn zulke tekenen van hoffelijkheid niet weggelegd. Dat je niet bestaat in het universum van de klant voel je soms letterlijk – wanneer die niet eens de moeite neemt je aan te kijken, of slechts met de grootste moeite dankjewel zegt.
De Heideroosjes hebben daar ook een mening overquote:Op donderdag 27 januari 2022 22:16 schreef ijs_beer het volgende:
Ik heb vooral problemen met dat flitsbezorgergebeuren omdat het onze 'ik wil het en ik wil het nu ongeacht wat'cultuurtje verder faciliteert. Terwijl het besef dat niet alles altijd beschikbaar is je bewuster maakt. Ook in je consumptiegedrag.
Ik vind het zo problematisch omdat het mensen ook lui, niet vooruitdekend, mogelijk verspillender en nog verder out of touch met de wereld achter hun eten maakt.quote:
Ja, daarom ook nog nooit gebruik van gemaakt.quote:Op donderdag 27 januari 2022 22:15 schreef Em31 het volgende:
Ik zou me geloof ik al snel bezwaard voelen om daar te bestellen.
quote:Het beeld dat na drie weken bij mij blijft hangen, is dat van een generatie die bestaat uit twee gescheiden werelden: de ene millennial bedient de andere. Twee werelden waarin de ene millennial het moet doen met een weinig uitdagend flexbaantje en zich nooit een koopappartement in de stad zal kunnen veroorloven. En die de lifestyle van de andere succesvolle, welgestelde millennial mogelijk moet maken. Waar vroeger alleen de upper class zich bedienden konden permitteren, ligt dat nu dankzij de digitale economie en durfinvesteerders ook voor de middenklasse binnen handbereik – alleen dan zonder noblesse oblige.
Het flitsbezorgen lijkt de voorlopige apotheose van de on-demandeconomie, waarin elke behoefte onmiddellijk bevredigd kan – en moet – worden. Je hoeft nooit meer naar een echte winkel, want elk consumentenartikel is binnen handbereik als je maar voor middernacht bij Bol.com bestelt. Om je door de stad te verplaatsen, hoef je niet meer met de tram, die je moet delen met anderen, maar bestel je een Uber die binnen een paar minuten voor de deur staat. Je gaat niet meer naar het café om met iemand te flirten, maar regelt een match, en meer, via de datingapp op je telefoon.
In onze tijd had je alleen paprika chips en gewone. Dat zou de jeugd van tegenwoordig eens moeten meemakenquote:Op donderdag 27 januari 2022 22:19 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ik vind het zo problematisch omdat het mensen ook lui, niet vooruitdekend, mogelijk verspillender en nog verder out of touch met de wereld achter hun eten maakt.
(Brom Brom Brom, ik weet het)
AMENquote:
En met geluk had je Bolognese.quote:Op donderdag 27 januari 2022 22:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
In onze tijd had je alleen paprika chips en gewone. Dat zou de jeugd van tegenwoordig eens moeten meemaken
Ik bestel ook wel eens wat online waarbij het me weinig uitmaakt wanneer dat precies gebracht wordt omdat het best een dagje kan wachten. De optie 'joh, doe lekker rustig aan, binnen een week is ook prima' is alleen zelden tot nooit te selecteren.quote:Op donderdag 27 januari 2022 22:19 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ik vind het zo problematisch omdat het mensen ook lui, niet vooruitdekend, mogelijk verspillender en nog verder out of touch met de wereld achter hun eten maakt.
(Brom Brom Brom, ik weet het)
Ja baas!quote:Op donderdag 27 januari 2022 22:21 schreef Strani het volgende:
Nou, langzaam aan maar weer richting Benidorm Fest-topic!
Ja ja ja, ik kom al, rustig maarquote:Op donderdag 27 januari 2022 22:21 schreef Strani het volgende:
Nou, langzaam aan maar weer richting Benidorm Fest-topic!
Mede door dat gedoe op de huizenmarkt heb je inderdaad wel een tweedeling met bijzonder veel huishoudens met een vermogen van zeg > 0,5 miljoen en anderzijds veel mensen met praktisch niets op de bank. Maar dit soort flitsbezorgers bestrijden is dan niet het juiste probleem aanpakken natuurlijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |