Hier heb ik ook wel interesse in, mocht deze koop niet door gaan willen we dat misschien gaan proberen!quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:22 schreef Sfancta het volgende:
Wacht sorry, jij stuurt dit al naar verkopende partijen. Ik verkoop niks, maar had een algemene brief in de bus. De hele buurt trouwens hier.
Ik heb je een dm gestuurdquote:Op woensdag 26 januari 2022 14:24 schreef krisje111 het volgende:
[..]
Hier heb ik ook wel interesse in, mocht deze koop niet door gaan willen we dat misschien gaan proberen!
Aangepast, thanks!quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:32 schreef Sfancta het volgende:
Ik zou persoonlijk dat "wauw"en "heerlijk" eruit laten. Ik zou daar persoonlijk niet op happen, eerder op cringen. En in deze tijd, voor jou zijn er 100 andere kopers.
Jawel, en we brengen ook een mooi bod uit. Maar het kan zijn dat de twee hoogste biedingen erg dicht bij elkaar liggen, en dan kan dit de doorslaggevende factor zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:03 schreef Pap89 het volgende:
Laat iemand zijn interesse al niet zien door een (hoger) bod uit te brengen?
Ja dit, als je dan zo'n brief doet, maak het persoonlijk.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
Wij hebben zo'n brief opgesteld en onze aanpak was heel anders. De makelaar was er om het bod over te brengen en andere formele zaken. Wij hebben gewoon een persoonlijke brief geschreven en een foto van ons gezin erbij gedaan.
Ik snap niet zo goed waarom je er zo'n formele brief van maakt met overbodige observaties. Wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Onze situatie was wel wat anders. Wij hebben de brief geschreven omdat de makelaar ons tipte om het te doen. Die kende de verkoopmakelaar goed en we vertrouwden haar inschatting. Bovendien zat er bij de verkooptekst ook een persoonlijk verhaal van de verkopers, die hun ouderlijk huis namens hun vader verkochten.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:26 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ja dit, als je dan zo'n brief doet, maak het persoonlijk.
Sommige verkopers zijn inderdaad gevoelig voor het gevoel bij een bieder.
Nu is er een opsomming van de pluspunten van het huis, dat zien ze zelf ook wel.
Vertel bijvoorbeeld hoe je jezelf al een boekje ziet lezen in de tuinkamer tijdens een mooie voorjaarsdag of hoe je al helemaal voor je ziet dat je kinderen op zullen groeien in het huis.
Weet ik het wat, maar iets wat het gevoel dus meer aanspreekt, want dat is waar die brief om draait.
Dit ...fuck jou met je kut briefquote:Op woensdag 26 januari 2022 15:28 schreef Halcon het volgende:
Uiteindelijk zou ik toch gewoon kiezen voor het hoogste bod. Mits dat is zonder gekkigheid in de zin van rare voorbehouden of een vervelende overdrachtsdatum.
Wat boeit mij het of iemand er in de buurt is opgegroeid.... Wil gewoon zoveel mogelijk vangen als ik een huis verkoop.
Niet iedereen denkt er zo over en je hoopt natuurlijk net die verkoper te treffen voor wie het sentimentele ook telt.quote:
Dat zullen de meeste mensen doen, dus die brief is een kleine kans dat het werkt.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:28 schreef Halcon het volgende:
Uiteindelijk zou ik toch gewoon kiezen voor het hoogste bod. Mits dat is zonder gekkigheid in de zin van rare voorbehouden of een vervelende overdrachtsdatum.
Wat boeit mij het of iemand er in de buurt is opgegroeid.... Wil gewoon zoveel mogelijk vangen als ik een huis verkoop.
Je kunt wel zeggen dat je altijd ¤2500 meer biedt dan het hoogste bod. Het is tegen de regels maar wellicht dat de makelaar stiekem meewerkt. Want de verkopers zijn natuurlijk niet verplicht om aan de hoogste bieder te verkopen. Onderhands is er altijd wat te regelen.quote:
precies, TS moet gewoon meer biedenquote:Op woensdag 26 januari 2022 15:28 schreef Halcon het volgende:
Mja, ze kunnen die mensen daarna toch ook even de hand schudden en 'n babbeltje maken?quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:34 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Dat zullen de meeste mensen doen, dus die brief is een kleine kans dat het werkt.
Maar je hoort toch hier en daar wel verkopers die het op prijs stellen te weten wie er komt te wonen.
Ik zou zelf ook het hoogste bod kiezen.
Je kunt bijvoorbeeld de volgende situatie hebben:quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:34 schreef gcjoel het volgende:
Ik zou zelf ook het hoogste bod kiezen.
Ik persoonlijk zou zelfs eerder verkopen aan diegene zonder brief.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:28 schreef Halcon het volgende:
Ik verkoop aan de hoogste bieder. Maar bij precies gelijke boden, zou ik zelfs in staat zijn inderdaad om het niet te gunnen aan degene die een of andere zielige jankbrief heeft geschreven.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:40 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ik persoonlijk zou zelfs eerder verkopen aan diegene zonder brief.
En ¤510k investeerder?quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt bijvoorbeeld de volgende situatie hebben:
- Bod van 500k, investeerder, financiering al geregeld.
- Bod van 500k, jong gezin, financiering moet nog bij de bank worden geregeld maar de makelaar die een goede naam heeft garandeert dat alles tevoren is gecontroleerd. Uit een persoonlijke brief blijkt dat het leuke mensen zijn die in de buurt passen en dat ze het huis heel graag willen.
- Bod van 505k, jong gezin, twijfelt enigszins omdat ze de wijk niet goed kennen en de financiering moet nog bij de bank worden geregeld.
Ik zou waarschijnlijk op het tweede bod ingaan, wat op papier het slechtste bod is.
Bod 1 en 2 zijn toch gewoon gelijkquote:Op woensdag 26 januari 2022 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
- Bod van 500k, jong gezin, financiering moet nog bij de bank worden geregeld maar de makelaar die een goede naam heeft garandeert dat alles tevoren is gecontroleerd. Uit een persoonlijke brief blijkt dat het leuke mensen zijn die in de buurt passen en dat ze het huis heel graag willen.
- Bod van 505k, jong gezin, twijfelt enigszins omdat ze de wijk niet goed kennen en de financiering moet nog bij de bank worden geregeld.
Ik zou waarschijnlijk op het tweede bod ingaan, wat op papier het slechtste bod is.
Misschien een tegenbod doen aan het leuke gezin? Volgens mij staat het je als verkoper vrij om na biedingen te bepalen met welke partij je verder wilt onderhandelen, of herinner ik me dat verkeerd?quote:
Ja snap het ook niet zo, schijnbaar heeft het bij sommige verkopers.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik verkoop aan de hoogste bieder. Maar bij precies gelijke boden, zou ik zelfs in staat zijn inderdaad om het niet te gunnen aan degene die een of andere zielige jankbrief heeft geschreven.
Wel versus geen voorbehoud vind ik geen gelijke situatie. Voor je door het proces van financiering regelen heen bent, ben je weken verder. En je weet niet of de ander dan nog interesse heeft.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bod 1 en 2 zijn toch gewoon gelijkBeiden bieden 500k en willen snel zaken doen. Komt die financiering van bod 2 niet rond, dan zal die investeerder ook nog wel interesse hebben.
Wij hebben indertijd zo'n bod gehad. Mensen moeten in deze markt snel beslissen of ze een bod uitbrengen omdat ze anders hun kans mislopen en je weet niet hoe ze er dan na een paar nachtjes slapen over denken.quote:Bod 3 is geen bod, want die mensen twijfelen. Een bod doe je als je het zeker weet. Voorbehoud van financiering kan, maar voorbehoud van of je er wel wil wonen in die wijk, dat is natuurlijk onzin.
Als je hebt gevraagd om een finaal bod, dan is dat niet heel erg netjes. Dan moet je vragen om een openingsbod. Maar goed, dan krijg je ook lagere biedingen uiteraard.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien een tegenbod doen aan het leuke gezin? Volgens mij staat het je als verkoper vrij om na biedingen te bepalen met welke partij je verder wilt onderhandelen, of herinner ik me dat verkeerd?
Nee, dat mag niet. Na de deadline moet je beslissen. Je mag niet mensen tegen elkaar uitspelen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien een tegenbod doen aan het leuke gezin? Volgens mij staat het je als verkoper vrij om na biedingen te bepalen met welke partij je verder wilt onderhandelen, of herinner ik me dat verkeerd?
Een betrouwbare makelaar zegt dat de financiering wel rond komt. In elk geval, de bank heeft het al gecontroleerd. Dan is het zo goed als zeker. Dan vind ik bod 1 en bod 2 gelijk.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wel versus geen voorbehoud vind ik geen gelijke situatie. Voor je door het proces van financiering regelen heen bent, ben je weken verder. En je weet niet of de ander dan nog interesse heeft.
[..]
Wij hebben indertijd zo'n bod gehad. Mensen moeten snel beslissen of ze een bod uitbrengen omdat ze anders hun kans mislopen en je weet niet hoe ze er dan na een paar nachtjes slapen over denken.
Inderdaad. Hoe geweldig iemand het huis vindt, dat moet diegene maar laten blijken via z'n bod.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:46 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ja snap het ook niet zo, schijnbaar heeft het bij sommige verkopers.
Of iemand een heel verhaal verteld over hoe geweldig het huis/keuken/inrichting/tuin is maar 5k minder bied dan iemand die het met de grond gelijk maakt, gaat het echt wel naar diegene die het meeste bied.
Waar wij het huis van kochten 8jaar geleden trok het ook slecht dat wij een leverbruine muur blauw hadden geverfd en de tuin opnieuw hadden laten doen. (Leuk zo’n dorp) 😂
Ja, dat zou wel een eerlijkere vergelijking zijn om te zien hoeveel zo'n brief waard is.quote:
De financieel adviseur heeft het al gecontroleerd, da's iets anders dan de bank. Wij hebben dat indertijd als kopers ook laten doen en toen was het proces bij de bank nog wel spannend, bijv. omdat ik nog geen vast contract had.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een betrouwbare makelaar zegt dat de financiering wel rond komt. In elk geval, de bank heeft het al gecontroleerd. Dan is het zo goed als zeker. Dan vind ik bod 1 en bod 2 gelijk.
Trek het vooral in het ridicule.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat zou wel een eerlijkere vergelijking zijn om te zien hoeveel zo'n brief waard is.
Of maak er desnoods 520k van.
1. Investeerder biedt 520k. Wil direct afnemen.
2. Jong stelletje stuurt jankerige brief en heeft er 500k voor over. Willen ook snel afnemen.
3. Een of ander zweverig stel dat het allemaal nog niet zo goed weet, wil er misschien 525k voor betalen.
Als een financieel adviseur er eerlijk over is, dan kan 'ie wel een uitspraak doen. Kunnen die mensen het bedrag lenen, heeft één van twee een vast contract en verder geen gekkigheid, dan komt dat wel rond.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De financieel adviseur heeft het al gecontroleerd, da's iets anders dan de bank. Wij hebben dat indertijd als kopers ook laten doen en toen was het proces bij de bank nog wel spannend, bijv. omdat ik nog geen vast contract had.
Maar ik had al over meerdere onverwachte situaties gehoord, bijvoorbeeld een koper die een big-registratie bleek te hebben om een onbenullig bedrag zonder ervan te weten en een bank die een werkgeversverklaring niet wilde accepteren omdat de inkt van de handtekening afweek van de inkt elders in de verklaring. Wijzelf moesten een week uitstel aanvragen omdat de bank de goedkeuring niet op tijd rond kon krijgen en ook toen lukte het pas op de allerlaatste dag.
In theorie kun je er dan misschien nog wel uitkomen, maar als verkoper heb je het liefst zoveel mogelijk garanties. Het gaat om een enorm bedrag en de meeste mensen hebben niet vaak in hun leven met een dergelijke transactie te maken. Geruststelling weegt dan zwaar.
Ik zou gaan voor de 600k van de pedofiel die na jaren gevangenis wanhopig een huis zoekt.quote:
Ik lees voor de verkopers weinig nieuws.quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:20 schreef krisje111 het volgende:
We vonden dit altijd lariekoek, maar na 5 keer overboden te zijn gaan we het toch maar proberen.
Dit is wat ik tot nu toe heb, wat missen jullie of wat kan er uit? (namen en bod vervangen door streepje)
Beste meneer van - en mevrouw -,
Met deze brief willen wij graag onze interesse in uw woning kenbaar maken. Wij zijn - en -, een jong stel dat al een tijdje op zoek is naar een woning in het door ons geliefde -.
We zijn nu een aantal maanden op zoek naar een woning, en waren erg blij toen we uw huis op internet zagen staan. Het huis voldoet aan al onze wensen! Vooral de locatie, - is bij ons erg geliefd, omdat - hier is opgegroeid.
Naast de locatie van het huis werden we ook erg enthousiast van de ruime bovenverdieping met 5 kamers. Ook de inbouwkasten en tuinkamer zijn een groot pluspunt aan het huis. En natuurlijk mag de zonnige tuin met garage niet ontbreken in dit lijstje.
We willen u graag op de hoogte stellen van het bod dat we ook bij makelaar - gaan doen. We brengen graag een bod uit van - op uw huis aan de - te -
- Dit bod is met voorbehoud van financiering. Doordat we veel gewerkt en gespaard hebben verwachten we geen probleem met het aanvragen van de hypotheek.
- We kunnen op korte termijn tekenen.
- De overdrachtsdatum maakt ons niet uit. Voor ons is elke datum goed.
- We behoeven geen bouwkundige keuring.
Wij hopen dat we middels deze brief een kans maken op uw huis. We zouden het fantastisch fijn vinden om op deze plek ons leven samen voort te zetten.
Bedankt voor het lezen en succes met de verkoop!
Met vriendelijke groeten,
- en -
Dit dus, ik had het topic niet helemaal doorgelezen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
Wij hebben zo'n brief opgesteld en onze aanpak was heel anders. De makelaar was er om het bod over te brengen en andere formele zaken. Wij hebben gewoon een persoonlijke brief geschreven en een foto van ons gezin erbij gedaan.
Ik snap niet zo goed waarom je er zo'n formele brief van maakt met overbodige observaties. Wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Ligt aan de situatie. Wij hadden vorig jaar bij onze bovenwoning 2 biedingen, 1e bod was van een investeerder die het wilde opdelen in kamers en verhuren, en de 2e was een rustige en alleenstaande vrouw die iets meer had geboden dan de investeerder. Wij hadden zoveel overlast van onze naaste buren (studenten) dat we dat haar echt niet aan konden doen, omdat we wisten dat ze zoveel overlast zou ervaren (ook de reden dat wij gingen verhuizen).quote:Op woensdag 26 januari 2022 16:06 schreef Complotwappie het volgende:
Het zou bij mij werken om te weten dat er een jong en autochtoon gezin in wilt trekken.
Wellicht een cougar (stille wateren, diepe gronden ) en deed je haar er een groot plezier meequote:Op woensdag 26 januari 2022 16:48 schreef boskameel het volgende:
[..]
Ligt aan de situatie. Wij hadden vorig jaar bij onze bovenwoning 2 biedingen, 1e bod was van een investeerder die het wilde opdelen in kamers en verhuren, en de 2e was een rustige en alleenstaande vrouw die iets meer had geboden dan de investeerder. Wij hadden zoveel overlast van onze naaste buren (studenten) dat we dat haar echt niet aan konden doen, omdat we wisten dat ze zoveel overlast zou ervaren (ook de reden dat wij gingen verhuizen).
Hoeveel euro zat er tussen beide?quote:Op woensdag 26 januari 2022 16:48 schreef boskameel het volgende:
[..]
Ligt aan de situatie. Wij hadden vorig jaar bij onze bovenwoning 2 biedingen, 1e bod was van een investeerder die het wilde opdelen in kamers en verhuren, en de 2e was een rustige en alleenstaande vrouw die iets meer had geboden dan de investeerder. Wij hadden zoveel overlast van onze naaste buren (studenten) dat we dat haar echt niet aan konden doen, omdat we wisten dat ze zoveel overlast zou ervaren (ook de reden dat wij gingen verhuizen).
Hebben we ook gedaan, telefonisch contact gehad, waarbij ze heel veel vragen over overlast en dergelijke had.quote:Op woensdag 26 januari 2022 17:24 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hoeveel euro zat er tussen beide?
En je had prima haar kunnen informeren over de buren en vragen of ze nog steeds enthousiast was?
En toch wilde ze het kopen?quote:Op woensdag 26 januari 2022 17:26 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hebben we ook gedaan, telefonisch contact gehad, waarbij ze heel veel vragen over overlast en dergelijke had.
Bij mij ook. Mocht ik verkopen dan heeft een autochtoon stel met kinderen altijd de voorrang, daarna een jong autochtoon stel. Ook al bieden die minder en veel minder dan nog verkoop ik aan hun.quote:Op woensdag 26 januari 2022 16:06 schreef Complotwappie het volgende:
Het zou bij mij werken om te weten dat er een jong en autochtoon gezin in wilt trekken.
Dus stel jij hebt 'n huis dat je wilt verkopen en 'n stel Henk-en bieden max 250k en 'n belegger geeft er 270k voor, dan gaat het naar een van die Henk-en?quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij ook. Mocht ik verkopen dan heeft een autochtoon stel met kinderen altijd de voorrang, daarna een jong autochtoon stel. Ook al bieden die minder en veel minder dan nog verkoop ik aan hun.
Beleggers of mensen die er een studentenhuis van gaan maken kunnen bieden tot ze een ons wegen.
ja dat is een nobrainer.quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus stel jij hebt 'n huis dat je wilt verkopen en 'n stel Henk-en bieden max 250k en 'n belegger geeft er 270k voor, dan gaat het naar een van die Henk-en?
Wtf waarom discrimineer jequote:Op woensdag 26 januari 2022 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij ook. Mocht ik verkopen dan heeft een autochtoon stel met kinderen altijd de voorrang, daarna een jong autochtoon stel. Ook al bieden die minder en veel minder dan nog verkoop ik aan hun.
Beleggers of mensen die er een studentenhuis van gaan maken kunnen bieden tot ze een ons wegen.
dat doe ik niet, want de reden die ik doorgeef is geen discriminatie.quote:
Ik snap dat niet. Waarom zou je 20k laten liggen?quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja dat is een nobrainer.
Zogauw het aanbod meer wordt dan wil ik ook verhuizen naar een groter huis. Het liefst moeten de prijzen nog zakken, maar dat verwacht ik niet significant.
Dat heet een gun factorquote:Op woensdag 26 januari 2022 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Waarom zou je 20k laten liggen?
Wat is de reden dan? Waarom zou je het een allochtoon gezin niet gunnen maar een autochtoon wel?quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat doe ik niet, want de reden die ik doorgeef is geen discriminatie.
Mooi hè. Alsof ¤ 20.000 helemaal niks is. Meeste mensen werken daar een halfjaar of meer voor. Voordat de belastingdienst langskomt om af te romen en zonder een euro uit te geven. 800 uur werk. Even wegpisssen. Voor niks.quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus stel jij hebt 'n huis dat je wilt verkopen en 'n stel Henk-en bieden max 250k en 'n belegger geeft er 270k voor, dan gaat het naar een van die Henk-en?
quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Mooi hè. Alsof ¤ 20.000 helemaal niks is. Meeste mensen werken daar een halfjaar of meer voor. Voordat de belastingdienst langskomt om af te romen en zonder een euro uit te geven. 800 uur werk. Even wegpisssen. Voor niks.
Er wordt bezuinigd op de supermarkt, de baas wordt zijn nek omgedraaid voor een loonsverhoging van een paar honderd euro, collectes krijgen nog geen euro, tanken doen we ook het liefst zo goedkoop mogelijk en rijden we graag voor om, elk jaar stappen we over van energieleverancier want dat scheelt twee tientjes, apps op de telefoon moeten gratis zijn en vrienden krijgen gewoon een tikkie voor de drank/ eten, maar is het een huis dan gunnen we een totaal onbekende even ¤ 20.000 extra in zijn zak
Mooie verhalen zijn dat.
behalve de energieleverancier doe ik niks van je rijtje....quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Mooi hè. Alsof ¤ 20.000 helemaal niks is. Meeste mensen werken daar een halfjaar of meer voor. Voordat de belastingdienst langskomt om af te romen en zonder een euro uit te geven. 800 uur werk. Even wegpisssen. Voor niks.
Er wordt bezuinigd op de supermarkt, de baas wordt zijn nek omgedraaid voor een loonsverhoging van een paar honderd euro, collectes krijgen nog geen euro, tanken doen we ook het liefst zo goedkoop mogelijk en rijden we graag voor om, elk jaar stappen we over van energieleverancier want dat scheelt twee tientjes, apps op de telefoon moeten gratis zijn en vrienden krijgen gewoon een tikkie voor de drank/ eten, maar is het een huis dan gunnen we een totaal onbekende even ¤ 20.000 extra in zijn zak
Mooie verhalen zijn dat.
Maar dit is sowieso een algemeen psychologisch/economisch fenomeen; op grotere bedragen letten mensen simpelweg minder op het relatief kleine geld. Ditzelfde kan je beargumenteren voor 1.000. euro verschil op de (ver)koopprijs dmv een vergelijking met hoe moeilijk mensen wel niet doen over de aanschaffing van een product van 50 euro, of een vergeten korting twv 5 euro.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Mooie verhalen zijn dat.
Dingen van "geld" en vooral "overwaarde" maakt mensen tot varkens. Dat is weleens jammer dat we onze kostbare hut vol van warme lucht door de "markt" zo duur mogelijk willen verkopen. Principes en andere mooie eigenschappen komen daar niet aan te pas.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Mooie verhalen zijn dat.
Je vangt 20k minder voor je huis.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
behalve de energieleverancier doe ik niks van je rijtje....
Daarnaast geef ik mensen geen 20.000 euro![]()
precies! ik zal niet zomaar 20k aan iemand gevenquote:
Denk dat maar weinig mensen een bod van 250k accepteren als ze ook een bod van 270k hebben liggen, waarbij diegene die dat bod van 270k deed, dat zonder voorbehoud van financiering doet.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:27 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Maar dit is sowieso een algemeen psychologisch/economisch fenomeen; op grotere bedragen letten mensen simpelweg minder op het relatief kleine geld. Ditzelfde kan je beargumenteren voor 1.000. euro verschil op de (ver)koopprijs dmv een vergelijking met hoe moeilijk mensen wel niet doen over de aanschaffing van iets van 50 euro. Of een vergeten korting van 5 euro.
ik heb dit sowieso nooit zo goed begrepen. Want stel het lukt niet dan heb je binnen een paar dagen weer een nieuwe koper.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Halcon het volgende:
dat zonder voorbehoud van financiering doet.
Dat klopt. Men vergelijkt het dan met de aankoopprijs van een huis bijvoorbeeld. En vooral met de extra "maandlasten". Je laat je droomhuis toch niet schieten voor die 30.000 euro? Die 2 tientjes per maand? Terwijl het gewoon echt geld is. Dus de waarde van geld is blijkbaar afhankelijk van het totale bedrag en wat dat per maand kost. Pennywise en pound foolish. Dat is de mens.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:27 schreef Complotwappie het volgende:
Maar dit is sowieso een algemeen psychologisch/economisch fenomeen; op grotere bedragen letten mensen simpelweg minder op het relatief kleine geld.
Och, ik ken mensen die jarenlang de helft van de reguliere huurprijs hebben gehanteerd voor kennissen die wat minder bedeeld waren.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat maar weinig mensen een bod van 250k accepteren als ze ook een bod van 270k hebben liggen, waarbij diegene die dat bod van 270k deed, dat zonder voorbehoud van financiering doet.
Da's dan wel een kennis. Vind ik wat anders dan een volkomen onbekende die je gaat verkopen voor 20k minder dan wat iemand anders er voor wil geven.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:31 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Och, ik ken mensen die jarenlang de helft van de reguliere huurprijs hebben gehanteerd voor kennissen die wat minder bedeeld waren.
Hoogste bod is in dit voorbeeld zonder voorbehoud van financiering.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb dit sowieso nooit zo goed begrepen. Want stel het lukt niet dan heb je binnen een paar dagen weer een nieuwe koper.
ja maar dat verschil tussen wel en zonder voorbehoud... dat zoiets een doorslag geeft snap ik niet, want als het niet door kan gaan dan heb je in 2 dagen weer een nieuwe koper.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoogste bod is in dit voorbeeld zonder voorbehoud van financiering.
toch ken ik mensen die er net zoals ik over denken.... dat heet gewoon een gun factor.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's dan wel een kennis. Vind ik wat anders dan een volkomen onbekende die je gaat verkopen voor 20k minder dan wat iemand anders er voor wil geven.
Bij een gelijk bod zou ik zonder voorbehoud voor laten gaan. Maar als met voorbehoud hoger is, dan heeft dat uiteraard de voorkeur.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja maar dat verschil tussen wel en zonder voorbehoud... dat zoiets een doorslag geeft snap ik niet, want als het niet door kan gaan dan heb je in 2 dagen weer een nieuwe koper.
Gunnen doe ik aan familie, vrienden, eventueel een goede bekende. Ook met mate overigens. Maar niet aan 'n volslagen onbekende die toevallig m'n huis wil kopen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toch ken ik mensen die er net zoals ik over denken.... dat heet gewoon een gun factor.
Het is dat typische brallen. Een enorm grote scheur opentrekken, een glaasjs Chardonnay in de lucht heffen en dan met een enorm r doen alsof tienduizenden euro's onbelangrijk zijn, alsof het wisselgeld is. "rrrrr ik heb principes rrrrr ik eehhhh rrrrr geld speelt geen rrrrolex rrrrr".quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat maar weinig mensen een bod van 250k accepteren als ze ook een bod van 270k hebben liggen, waarbij diegene die dat bod van 270k deed, dat zonder voorbehoud van financiering doet.
ben ik helemaal mee eens. Gelukkig heb ik dat accent niet.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:40 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het is dat typische brallen. Een enorm grote scheur opentrekken, een glaasjs Chardonnay in de lucht heffen en dan met een enorm r doen alsof tienduizenden euro's onbelangrijk zijn, alsof het wisselgeld is. "rrrrr ik heb principes rrrrr ik eehhhh rrrrr geld speelt geen rrrrolex rrrrr".
zo iemand verdient een klap in het gezicht. Om terug op de wereld te komen zodat hij of zij weer even tot zinnen komt en normaal gaat doen.
Ik zou degene met een brief juist overslaan tenzij ze een overtuigend beter bod / voorwaardencombinatie hebben. In jouw voorbeeld gaat nr 1 het huis dus krijgen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Mooie verhalen zijn dat.
Bij mij hoef je als potentiële koper echt niet aan komen bellen hoor, je gaat je praatje maar bij mijn makelaar maken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 21:12 schreef Glider76 het volgende:
Zo'n brief zou zomaar kunnen helpen. Of gewoon aanbellen en een praatje maken. Dat is nog persoonlijker.
Bij de puur zakelijke verkoper vang je bot, maar de meeste mensen lijken mij er best wel gevoelig voor.
Zoiets als https://www.bndestem.nl/w(...)-praktijken~ae5e851e? Vast welquote:Op woensdag 26 januari 2022 21:48 schreef twi het volgende:
Zouden er nou echt geen handelaren zijn die 40 verschillende zielige brieven klaar hebben liggen voor elk huistype?
Die brief ziet er veel te gelikt uit voor 'n starter die wanhopig is op zoek naar een woning.quote:Op donderdag 27 januari 2022 10:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Zoiets als https://www.bndestem.nl/w(...)-praktijken~ae5e851e? Vast wel
Dat was de vraag dan ook niet.quote:Op donderdag 27 januari 2022 10:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die brief ziet er veel te gelikt uit voor 'n starter die wanhopig is op zoek naar een woning.
quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:33 schreef Geerd het volgende:
Kreeg paar maand terug een brief dat ze mijn huis wouden opkopen, en kon hem daarna terug huren![]()
![]()
In de praktijk zal een belegger nooit de hoofdprijs betalen, maar biedt (soms iom de verkoopmakelaar) iets boven de vraagprijs zonder voorbehoud.quote:Op woensdag 26 januari 2022 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt wel.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 11:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
In de praktijk zal een belegger nooit de hoofdprijs betalen, maar biedt (soms iom de verkoopmakelaar) iets boven de vraagprijs zonder voorbehoud.
Wij hadden ook een belegger (al deed ie zich voor als particuliere koper), bood 25k boven de vraagprijs , het laagste bod. Als je dat vaak genoeg probeert lukt t vanzelf n keer.
Wat wil je nog meer weten? Of ze in god geloven en zo ja, in welke? Of ze weleens buiten de deur wippen? Of ze veel vlees eten of juist veel vegan-rommel?quote:Op dinsdag 8 februari 2022 16:02 schreef Moordereilander het volgende:
Ik ga eind van dit jaar 2 appartementen van elk rond de 160m2 in de verkoop doen in een zeer gewilde wijk in Rotterdam. De minimaal te verwachten opbrengst zal circa minimaal 700K per stuk zijn. Ik woon in dezelfde omgeving en wil dat de wijk de kwaliteiten blijft houden die het nu heeft.
Ik weet nog niet of ik een makelaar ga inschakelen maar ga in elk geval regelen dat de potentiele bieders akkoord gaan met mijn opgestelde eigenbewonersclausule voor een periode van minimaal 24 maanden met een boete bij overtreding van minimaal 250K. Ook wil ik de gezinssamenstelling weten.
Een dergelijk brief zou ik zeker waardevol vinden bij de te nemen gunning.
Ik heb al 4 van zulke brieven gehad. Ik heb mijn huis niet te koop staan.quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:33 schreef Geerd het volgende:
Kreeg paar maand terug een brief dat ze mijn huis wouden opkopen, en kon hem daarna terug huren![]()
![]()
Wtfquote:Op woensdag 26 januari 2022 15:33 schreef Geerd het volgende:
![]()
Gaat het niet om slinkse beleggers die een beetje punten willen scoren?quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:21 schreef Sfancta het volgende:
Ik heb serieus zo'n brief twee weken gekregen, ik kan daar even een foto van maken voor je? Wel per dm of pm alleen.
Persoonlijk zou ik het een leuk stel of gezin eerder gunnen dan een huisjesmelker voor die 4kquote:Op woensdag 26 januari 2022 17:54 schreef Elan het volgende:
Is meer bieden niet effectiever? Of denk je serieus dat mensen je gaan gunnen als ze bij een andere koper 4000 euro neer krijgen...
Zou je dat zelf doen?
Hier dezelfde ervaring. Het ligt ook aan de verkoper, een oud stel met hele flinke overwaarde zal anders reageren dan een 30er die net een maximale hypotheek afgesloten heeft. Dan is 5~10k een hele andere discussie.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 11:25 schreef gcjoel het volgende:
Gister getekend voor ons nieuwe huis![]()
Wij hadden een kort persoonlijk tekstje bij het bod. Geen jankbrief of iets maar gewoon wie wij zijn en waarom wij juist dit huis zo leuk vinden voor ons.
Heeft geholpen, was iemand die meer had geboden maar ze wilden liever aan ons verkopen, ons verhaal sprak aan en wij kwamen al uit de buurt. (Dus niet alleen de brief!)
Het zal echt geen mega verschil in bod zijn geweest maar toch.
En niet iedere verkoper is er gevoelig voor, maar het kan nooit kwaad het te proberen.
In hoeverre heb jij wat te zeggen wat er zich achter de voordeur plaats vindt van een huis dat jij niet bezit?quote:Op dinsdag 8 februari 2022 16:02 schreef Moordereilander het volgende:
Ik weet nog niet of ik een makelaar ga inschakelen maar ga in elk geval regelen dat de potentiele bieders akkoord gaan met mijn opgestelde eigenbewonersclausule voor een periode van minimaal 24 maanden met een boete bij overtreding van minimaal 250K.
Als je daar voorwaarden aan stelt in de koopovereenkomst dan kan dat primaquote:Op dinsdag 15 februari 2022 09:47 schreef CaLeX het volgende:
[..]
In hoeverre heb jij wat te zeggen wat er zich achter de voordeur plaats vindt van een huis dat jij niet bezit?
Ik ook, de vraag is zou je er vervolgens duizenden of tienduizenden euro's voor laten liggen.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 07:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik het een leuk stel of gezin eerder gunnen dan een huisjesmelker voor die 4k
Er is een omslagpunt natuurlijk, als je ergens 25+ jaar met heel veel plezier gewoond hebt. En er wordt iets (een procent of 2~3) meer geboden door iemand die de boel loopt af te kraken tegenover een enthousiast stel die net even wat minder ruimte heeft.... Dan is het een mooie middelvinger.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ook, de vraag is zou je er vervolgens duizenden of tienduizenden euro's voor laten liggen.
Ik dus echt niet. Dat is hetzelfde als het wel aan die huisjesmelker geven en vervolgens een volkomen vreemd leuk stel of gezin zomaar 4k geven. Zou je dat ook doen?quote:Op dinsdag 15 februari 2022 07:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik het een leuk stel of gezin eerder gunnen dan een huisjesmelker voor die 4k
Ik zou het ook niet doen. Voor sommige mensen is 'n huis of 'n auto of zo blijkbaar iets persoonlijks, iets waarbij ze er waarde aan hechten dat de volgende gebruiker hen aanstaat...quote:Op dinsdag 15 februari 2022 14:45 schreef wpor het volgende:
[..]
Ik dus echt niet. Dat is hetzelfde als het wel aan die huisjesmelker geven en vervolgens een volkomen vreemd leuk stel of gezin zomaar 4k geven. Zou je dat ook doen?
Voor mij is het puur een zakelijke transacties, de hoogste bieder krijgt het. Heeft niets met levensfasen of (af)gunst te maken jegens de kopende partij. Ga niet met duizendjes lopen strooien.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 13:40 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Er is een omslagpunt natuurlijk, als je ergens 25+ jaar met heel veel plezier gewoond hebt. En er wordt iets (een procent of 2~3) meer geboden door iemand die de boel loopt af te kraken tegenover een enthousiast stel die net even wat minder ruimte heeft.... Dan is het een mooie middelvinger.
Hangt natuurlijk van meerdere zaken af, voorwaarden, financiële situatie, de mensen die bieden. Een huil brief zoals in OP gaat er niet bij helpen, maar een begeleidend schrijven kan best een zetje geven. Voor de 65 jarige dame waar wij het huis van overnamen was een overwaarde meenemen van 165k IPV 170~175k genoeg om het ons te gunnen. ( Ze is ook al 2 keer op kraamvisite geweest en is nog steeds blij dat ze de keuze gemaakt heeft). Had het verschil groter geweest dan had haar keuze anders geweest uiteraard.
De mensen die hier keihard nee roepen zitten waarschijnlijk in een andere levensfase/ leeftijdscategorie.
Dit dus...quote:Op woensdag 26 januari 2022 15:28 schreef Halcon het volgende:
Dat zal best en met jou zijn er velen, ik zeg je dat er ook genoeg mensen zijn die anders denken.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 17:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor mij is het puur een zakelijke transacties, de hoogste bieder krijgt het. Heeft niets met levensfasen of (af)gunst te maken jegens de kopende partij. Ga niet met duizendjes lopen strooien.
De vraagprijs blijft gelijk natuurlijkquote:De intenties van een jong gezin die zo'n huis wil kopen zijn natuurlijk ook erg doorzichtig, namelijk slijmen bij de koper om zo de vraagprijs omlaag te krijgen. Achter je rug lachen ze je uit.
Bestaan er nog regio's waar de vraagprijs de norm is dan? Mijn neefje zoekt noodgedwongen in Lelystad zijn heil voor een huisje, en daar is 20k, 30k overbieden al heel normaal.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:39 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Dat zal best en met jou zijn er velen, ik zeg je dat er ook genoeg mensen zijn die anders denken.
Vrienden hebben laatst hun huis verkocht. Daar bood iemand 84% van de uiteindelijke verkoopprijs en een begeleid schrijven erbij. Dat is natuurlijk kansloos, hadden ze 99% geboden dan was er een discussie mogelijk geweest. Ik zeg niet dat ze het dan wel hadden gekregen maar ze hadden zeker weten meer kans gehad dan 99% bieden zonder begeleidend schrijven.
[..]
De vraagprijs blijft gelijk natuurlijk![]()
En je verwart dat iemand je uitlacht met hun oprechte blijdschap en dankbaarheid.
Je hoeft niet net te doen of de verkoper een poot uitgedraaid wordt en voor 25k opgelicht wordt. Het is een extra middel om je bod zichtbaarder te maken en zoals je kan teruglezen in dit topic zijn er ook voorbeelden te vinden dat het wel uitgemaakt heeft.
Ga je hiervoor voor een vreemde naast je fulltime baan ook in de horeca werken zodat je die 20.000 kan sparen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:33 schreef sirdanilot het volgende:
Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon doen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Als die lui de toko gewoon voor max willen verkopen doen ze dat toch wel met of zonder brief.
Zelf zou ik altijd verkopen aan iemand die er zelf gaat wonen ook al betaalt die 20k minder dan een investeerder. Maar ja daarom heb ik dan nu ook nog geen huis.
Jawel hoor. Maar ligt ook wel aan welke woning. Laatst nog een appartement onder de vraagprijs gekocht zelfs.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Bestaan er nog regio's waar de vraagprijs de norm is dan? Mijn neefje zoekt noodgedwongen in Lelystad zijn heil voor een huisje, en daar is 20k, 30k overbieden al heel normaal.
Eigenlijk vind ik het ook best hypocriet om iemand iets meer te gunnen dan een ander, puur vanwege zijn of haar persoonlijke levensfase en het feit dat ze mondig genoeg zijn om een brief op te stellen. Maar ieder zijn ding.
Uiteindelijk is een begeleidend schrijven linksom of rechtsom gewoon een bedelbrief. Niet een noodkreet.
Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Met dat leuke gezin blijft de leefbaarheid van de buurt op peil.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 14:45 schreef wpor het volgende:
[..]
Ik dus echt niet. Dat is hetzelfde als het wel aan die huisjesmelker geven en vervolgens een volkomen vreemd leuk stel of gezin zomaar 4k geven. Zou je dat ook doen?
Hoeveel scheelde dat dan met het hoogste bod? En waren er nog verschillen qua voorwaarden?quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:34 schreef longasleep het volgende:
Een jonge vrouw kwam aan de deur voordat ik het uberhaupt te koop had staan dat ze heel en dan ook heel graag het huis wou kopen.
Uiteindelijk heeft ze ook het winnend bod uitgebracht lager dan het hoogste bod.
Gunnen is wel een ding.
voorwaarden hetzelfde geen bouwkundige keuringquote:Op woensdag 16 februari 2022 17:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoeveel scheelde dat dan met het hoogste bod? En waren er nog verschillen qua voorwaarden?
Ja goed punt, dat kan iets uitmaken. Kan me niet voorstellen dat het je 4k waard is maar oke.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:19 schreef BOKA het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Met dat leuke gezin blijft de leefbaarheid van de buurt op peil.
Mij persoonlijk is dat wel geld waard.
Waarna dat leuke gezin na 2 jaar weer verhuist en de kiet verhuurt aan een stel tokkies. Of verkoopt aan een belegger die er 8 Bulgaren in mikt.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 19:19 schreef wpor het volgende:
[..]
Ja goed punt, dat kan iets uitmaken. Kan me niet voorstellen dat het je 4k waard is maar oke.
Het zou mij ook niet uitmaken, ik verkoop aan de hoogste bieder. Maar er zijn vast mensen die erg goede vrienden zijn met de buurt oid.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 19:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarna dat leuke gezin na 2 jaar weer verhuist en de kiet verhuurt aan een stel tokkies. Of verkoopt aan een belegger die er 8 Bulgaren in mikt.
Dat laatste klopt inderdaad. Het huis van de buren van mijn ouders is uiteindelijk ook niet naar de hoogste bieder gegaan. Al had ik het uit financieel oogpunt zeker begrepen als de hoogste bieder het huis had gekregen.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:34 schreef longasleep het volgende:
Een jonge vrouw kwam aan de deur voordat ik het uberhaupt te koop had staan dat ze heel en dan ook heel graag het huis wou kopen.
Uiteindelijk heeft ze ook het winnend bod uitgebracht lager dan het hoogste bod.
Gunnen is wel een ding.
Nou, ik zal je nog eens vaker een Valentijn brief sturenquote:Op woensdag 26 januari 2022 22:11 schreef Isdatzo het volgende:
Met zo'n brief maak je bij mij eerder minder kans dan meer kans op een gunfactor.
quote:Op woensdag 26 januari 2022 21:56 schreef PzKpfw het volgende:
Zo'n brief zou bij mij per direct de kachel in gaan.
Zo'n brief kan net een voordeel opleveren bij soortgelijke biedingen. Maar je moet wel verkopers hebben die er gevoelig voor zijn. Mensen die in dezelfde wijk blijven, mensen die sentimenteel naar het huis kijken dat soort mensen zijn er gevoelig voor.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:41 schreef paulowna het volgende:
Ik weet niet of een brief schrijven zo zinvol is,
ik denk dat als je je verhaal duidelijk aan de makelaar laat weten, het al voldoende is,
ligt er natuurlijk ook aan of verkoper inderdaad gewoon voor het hoogste bod gaat,
Wat in de meeste gevallen ook zo zal zijn,
Mijn buren wat huizen verderop hebben laatst hun huis verkocht en zijn wel degelijk op de omstandigheden ingegaan, gekozen voor iemand met ietwat rottige situatie terwijl er een hoger bod lag van een moeder die het voor haar zoon wilde kopen.
Hun keuze werd mede bepaald door hun inschatting of nieuwe bewoners een beetje zouden passen hier.
Die stuurde je toch alleen maar omdat je m'n huis wil kopenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 11:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, ik zal je nog eens vaker een Valentijn brief sturen.
Maar het hoeft niet eens waar te zijn he. Zie mensen er ook wel vooraan zielige verhaaltjes te verzinnen omdat ze zo desperate zijn voor een koopwoning.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:15 schreef avotar het volgende:
Als zo'n brief me echt zou raken, zou ik ze best op de hoogte willen stellen van het hoogste bod en ze de mogelijkheid geven dat te overtreffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |