Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:42 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
Inderdaad, als ik zou willen zou ik voor mijn gezin van 5 ook 5 auto's neer kunnen zetten, er zijn in mijn straat zelfs op de drukste momenten altijd minsten 15 parkeerplaatsen leeg. En dan te bedenken dat mijn buren een rijschool hebben, met 4 auto's op 2 bewoners.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:36 schreef j669 het volgende:
[..]
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezitquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.
Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit
Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden (waarbij nog wel opgemerkt moet worden dat de overheid eerst ook goedkeuring zal moeten geven).quote:Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Hoe een schoen in een arm veranderde.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat). En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.
In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.
Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.
[..]
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden.
Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.
Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.
[ afbeelding ]
Er bestaan rugzakkenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Heel leuk die deel auto's.
Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.
Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...
Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.quote:Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 laat toch wel zien dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat).
Als Tesla een auto 10 tot 15 uur per dag kan uitbaten ipv 23 uur per dag stilstaan dan is dat een heel ander verdienmodel.quote:En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.
Wel als je voor de Waymo oplossing gaat. Maar ook Lidar wordt snel goedkoper momenteel.quote:100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaarquote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 toont aan dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.
Dit is wel een zijsprong, maar goed. Ik heb nog geen caravan, maar ze zijn te koop voor 5-7000 euro, gaan dan nog makkelijk 10 jaar mee. Mijn ouders betalen 175 euro per jaar voor stalling. Zo duur is het allemaal niet, veel goedkoper dan hotels iig. Maar voorlopig ga ik nog met de tent: 700 euro aanschafwaarde, kan makkelijk 15 jaar mee en ligt gewoon in de garage.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Dat artikel gaat uit van "sensoren en radar", wat Tesla dus niet heeft.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar
Artikel uit 2019. Tesla had toen nog niet eens een publieke Bèta, inmiddels rijden er honderdduizenden Tesla eigenaren met FSD Bèta.quote:Of gewoon onbetaalbaar: https://www.autovisie.nl/(...)ar-door-hoge-kosten/
Uiteraard worden de onderzoekskosten hoger, dat is inherent aan het opschalen.quote:De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er bestaan rugzakken
Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.
Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.
[..]
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.
Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Je kan natuurlijk ook denken in verschillende tarieven.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?
Zie hierboven.quote:En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".
Ik heb natuurlijk ook niet alle antwoorden maar waar een markt voor is, zal een oplossing komen, denk ik dan.quote:Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.
Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.
En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.
Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.
Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.
Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.
Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
Hoewel offtopic (het gaat om autonoom rijden), denk ik dat in het noorden van Europa (Frankrijk meegerekend) de verkoop van EV's in 2027 al hoger ligt dan die van ICE, simpelweg omdat EV's in rap tempo goedkoper worden.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
Hier zit de crux volgens mij vooral in de discussie. Niet focussen op de auto en parkeren alleen, het gaat om het totaalplaatje.quote:Ook Wout van Alphen, de projectleider van Park van Buijsen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hamert op „een integrale blik”. Kijk dus niet alleen naar parkeerplaatsen, maar op de waaier aan voordelen die bewoners ervoor terugkrijgen. Hij ziet dat bewoners veel flexibeler zijn dan veel projectontwikkelaars denken. „Bewoners vinden het fijn: niet al dat blik voor de deur.”
quote:„Het gaat met kleine stapjes”, zegt stedenbouwkundige Nanda Sluijsmans. Uiteindelijk zullen die parkeernormen ook omlaag moeten om echt groene wijken te krijgen, maar het gaat juist vaak mis als gemeentes en stedenplanners meteen daarop focussen. „Dan komen mensen in verzet omdat je ze voor hun gevoel iets afneemt. Als je de discussie metéén breder trekt dan alleen parkeren, ontstaan er minder problemen.”
Daarnaast hebben oudere mensen geen auto meer nodig of gebruiken een (selfdriving) deelauto, ook zal het gebruik van electrieke hulpmiddelen als scootmobielen voor vervoer een grote vlucht gaan nemen, al dan niet met navigatiequote:Op donderdag 21 maart 2024 18:58 schreef j669 het volgende:
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:06 schreef qajariaq het volgende:
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.
Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
[..]
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.
Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel geëxperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente.
mijn zwager ( hij is nu dood) die ging zelfs als ie 200 meter verderop moest zijn, met de auto , ik geloof vast dat als de auto centraal elders geparkeerd kan staan ( onder toezicht)quote:Op zondag 24 maart 2024 10:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel geëxperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.
Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.
Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/quote:Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Klopt, maar het één sluit het ander niet uit. Ik haal de bedrijventerreinen erbij, omdat één van de eerste dingen die wordt geroepen als het om parkeerruimte gaat, is dat Nederland zogenaamd te vol zou zijn, terwijl het ene na de ander bedrijventerrein uit de grond wordt gestampt, zeker hier in het zuiden. Natuurlijk kun je in stadscentra en oude wijken niet zomaar ruimte tevoorschijn toveren, tot een bepaald niveau houden mensen die daar wonen ook rekening mee. Maar bij herontwikkeling van wijken en bij nieuwe wijken de kop in het zand steken door te rekenen met parkeernormen van 0,6 auto's per huishouden is gewoon naïef en dom beleid.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 21:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.
Dat soort dingen vinden mensen mooi, tot ze er ook dagelijks van afhankelijk zijn. Structureel 5 - 10 minuten moeten lopen naar je auto kost dan gewoon te veel tijd en dan zwijg ik nog maar even over de barrieres die dat opwerpt voor ouderen en mindervaliden.quote:Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
De jeugd zal er mee opgroeien, voor velen zal het niet meer de moeite waard zijn om een auto aan te schaffen of een rijbewijs te halen. Steden worden ook meer autovrij, parkeren wordt moeilijker, opladen ook. Dus daar zal het als eerste kans van slagen hebben.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor.
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.quote:En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.
Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?
Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
Over het algemeen is geld toch wel een trigger. Zeker als je niet te veel hoeft in te leveren op luxe.quote:Op zondag 24 maart 2024 14:20 schreef Shivo het volgende:
[..]
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Omdat een deelauto weg is als hij in gebruik is.quote:Op zondag 24 maart 2024 14:22 schreef Shivo het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.
Evengoed wel een leuke discussie
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideeën die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.
Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die áltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Het is voor jou onvervangbaar. Dat is jouw beleving, mogelijk omdat je het gewend bent.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideeën die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.
Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die áltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Bijna alle ontwikkelingen hebben te maken met Pareto. In eerste instantie gaat het heel vlot maar die details, daar blijft het op hangen.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.quote:Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?quote:Op zondag 24 maart 2024 15:52 schreef j669 het volgende:
[..]
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.
[..]
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schadesquote:Op zondag 24 maart 2024 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 24 maart 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades
Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.quote:Op zondag 24 maart 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
Maar het gaat hier om autonome voertuigen die waarschijnlijk door Tesla of andere grote bedrijven worden uitgebaat. Degene die het voertuig huurt is sowieso klant / passagier en rijdt niet zelf.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD 12.4.1
Nu handsfree!
Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Heb ze live zien rijden in San Francisco en (geloof ook) Las Vegas vorig jaar en het is absoluut een aparte gewaarwording. Na een honkbalwedstrijd van de Giants reden er ook enkele rond het stadion en toen zag je wel dat - door de enorme drukte - het soms te voorzichtig is in het nemen van risico's. Daardoor lukt het zo'n Waymo bijna niet om een drukke doorgangsweg op te komen. Maar goed, als dit nog 10 jaar doorontwikkelt wordt is het absoluut de toekomst.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat is vanwege eisen van de NTSHA in de US nodig, Tesla moet aantonen dat ze risico's van deze testfase zo laag mogelijk houden en dat betekent dus dat de auto jou met AI in de gaten houdt. Als je 3x niet oplet in een bepaalde periode dan mag je FSD enkele weken niet gebruiken.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was want dat de bestuurder dat verklaart, betekent niet dat het zo is.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.
Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
Opmerkelijk is dat FSD veel te hard rijd in dit soort omstandigheden. Bijzonder is het tevens als FSD de fout ingaat het altijd de bestuurder is die fout is.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was.
Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".
Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.
Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).
Wat een onzin, ik mag op iedereen reageren.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Klepper272
Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen.
Ik heb letterlijk het verzoek gekregen om me niet meer uit de tent te laten lokken.
Stop dus met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden.
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).quote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden.![]()
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.
Vind ik ook, die titel slaat nergens op. Het ging me voornamelijk om het videomateriaal waar je toch weer wat stapjes voorwaarts uit kan halen. Daarnaast was het niet een foutloze rit, wat juist ook de zwakke punten laat zien.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.
[..]
Als FSD level 4 of 5 is zal Tesla 100% verantwoordelijk zijn voor ongevallen in die gevallen waar de schuld bij FSD gelegd wordt. "Tesla Insurance" bestaat al, dus over het verzekeren is al nagedacht ga ik vanuit.quote:Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
Yep, je legt de vinger op de zere plek.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Ik geloof wel dat naarmate autonoom rijden beter wordt, dat je vertrouwen ook groeit en je daarom minder oplet.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukkenquote:Tesla-rijders zijn het vaakst betrokken bij verkeersongevallen: dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door Lending Tree, een bedrijf gespecialiseerd in het vergelijken van leningen en verzekeringen
Ja, maar ik denk dat ome Gerrit al dan niet met een borrel op in een Opel Kadett een veel groter risico is voor die fietser.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:53 schreef Klepper272 het volgende:
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.quote:Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:
Om het in perspectief te plaatsen
[..]
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
Het zegt sowieso relatief weinig. Ik lees ook niet dat er is gekeken naar de verhouding in hoeveel auto's van een bepaald merk er rondrijden, dus volgens mij is daar ook geen correctie op gedaan.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
Hier zal de wetgeving in heel Europa nog op moeten worden aangepast. Alle verkeerswetgeving is voortgebouwd op het Verdrag van Wenen uit 1968.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
de taxi's (zonder pedalen en stuur) ..
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven.
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.quote:Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.quote:Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.
Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.quote:[..]
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten. Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het. Maar die hebben we al: rails. Dat is heel simpel en werkt uitstekend.quote:Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.
Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
[..]
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".quote:Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het.
Prioriteiten. Musk wil continu laten zien dat hij de slimste is en met wonderbaarlijke uitvindingen komt. Hij wil in de geschiedenisboeken staan als een groter genie dan Einstein en Tesla, die meer grote veranderingen heeft bewerkstelligd dan alle andere mensen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?
Een vreemde flapdrol ben je soms.
Wat moet er nog gebeuren voordat jij nog even gaat slapen op weg naar je werk? In de VS is dat een stuk simpeler dan hier: een hele grote, zware auto met heel veel airbags. Hier moet je ook rekening houden met de andere weggebruikers.quote:Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
Dat is precies hoe hyperloop is gegaan. Miljarden investeren zonder plan hoe dit ooit in de praktijk geld zou moeten gaan opleveren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |