abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212275901
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:42 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Miata is always the answer
pi_212276450
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:36 schreef j669 het volgende:

[..]
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Inderdaad, als ik zou willen zou ik voor mijn gezin van 5 ook 5 auto's neer kunnen zetten, er zijn in mijn straat zelfs op de drukste momenten altijd minsten 15 parkeerplaatsen leeg. En dan te bedenken dat mijn buren een rijschool hebben, met 4 auto's op 2 bewoners.

Mensen die het hebben over onmogelijk qua parkeren, wonen duidelijk in de randstad en hebben niet door dat buiten de randstad deelauto's nooit mogelijk, maar ook nooit nodig gaan zijn. Ze zouden daar een probleem oplossen dat niet bestaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276460
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276515
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Als een groot deel van het wagenpark autonoom is, kan je natuurlijk ook kijken naar oplossingen voor dit soort gevallen. Bijvoorbeeld voertuigen met hoge prioriteit voor dit soort spoedgevallen, waarbij een ziekenhuis of huisartsenpost ook daadwerkelijk als "spoedlocatie" opgegeven kan worden en de Burgerking langs de A4 niet.

Je kan moeilijk het kapitaal van miljoenen auto's verantwoorden puur omdat er wel eens iemand een schoen scheurt of een arm breekt. Daar zijn prima oplossingen voor te vinden en als er vraag naar is, komen die oplossingen ook wel. Juist omdat "iedereen" een auto heeft, wordt er ook nog op die manier geredeneerd.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:28:34 ]
pi_212276661
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?

Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276800
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.

quote:
Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden (waarbij nog wel opgemerkt moet worden dat de overheid eerst ook goedkeuring zal moeten geven).

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:56:38 ]
pi_212276901
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.

Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
pi_212276913
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Hoe een schoen in een arm veranderde. *O*

Waarschijnlijk vind je zoontje het in de toekomst heel fijn als hij een arm heeft gebroken dat ie dan de volle aandacht van je kan krijgen in plaats van een nerveus rijdende vader die op andere verkeersdeelnemers zit af te reageren.

Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Maar goedkope autonome taxis of deelauto's die ook nog eens je Ikea meubilair naar huis brengen of een tiener uit de bioscoop kunnen halen 'midden in de nacht' of wat denk je van naar huis kunnen na een operatie zonder je vrienden lastig te vallen. En het niet meer hoeven stressen om een rijbewijs te halen, ook al een kostbare gelegenheid.

Ik zie de voordelen wel en inderdaad ook wel wat beperkingen zoals meerdaagse reizen naar het buitenland waarbij het rijden op binnenwegen toch een deel van het vakantieplezier is.

Maar goed, ik kan niet wachten tot het zover is en jij ziet het niet zitten. Ieder zn ding.
pi_212276942
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.
[..]
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden.

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.

[ afbeelding ]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat). En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.

100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276955
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.

quote:
Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
pi_212276992
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276993
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat).
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 laat toch wel zien dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.

Mensen rijden met 2 ogen, Tesla doet het met 8 camera's (+1 in interieur).


quote:
En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.
Als Tesla een auto 10 tot 15 uur per dag kan uitbaten ipv 23 uur per dag stilstaan dan is dat een heel ander verdienmodel.

quote:
100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Wel als je voor de Waymo oplossing gaat. Maar ook Lidar wordt snel goedkoper momenteel.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:10:49 ]
pi_212277020
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
pi_212277051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 toont aan dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar

Of gewoon onbetaalbaar: https://www.autovisie.nl/(...)ar-door-hoge-kosten/


De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Dit is wel een zijsprong, maar goed. Ik heb nog geen caravan, maar ze zijn te koop voor 5-7000 euro, gaan dan nog makkelijk 10 jaar mee. Mijn ouders betalen 175 euro per jaar voor stalling. Zo duur is het allemaal niet, veel goedkoper dan hotels iig. Maar voorlopig ga ik nog met de tent: 700 euro aanschafwaarde, kan makkelijk 15 jaar mee en ligt gewoon in de garage.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277102
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar
Dat artikel gaat uit van "sensoren en radar", wat Tesla dus niet heeft.
Alleen 8 camera's en een dubbel uitgevoerde FSD-computer.

Dit soort artikelen kijkt naar Waymo met hun complexe hardware en extrapoleert dat.

quote:
Artikel uit 2019. Tesla had toen nog niet eens een publieke Bèta, inmiddels rijden er honderdduizenden Tesla eigenaren met FSD Bèta.

quote:
De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Uiteraard worden de onderzoekskosten hoger, dat is inherent aan het opschalen.

Tesla zet een datacenter van $500 miljoen neer voor FSD en Optimus, die overigens dezelfde AI en hardware kunnen gebruiken, wat de kosten wel deelt. Tesla koopt grotendeels nog hardware in bij nVidia en AMD maar heeft ook hun zelf ontwikkelde DOJO supercomputer.

Maar over een snel groeiend wagenpark van nu al ruim 5 miljoen auto's is dat verwaarloosbaar, dat is $100 per auto. En daarnaast is dat datacenter ook voor Optimus, dus deel je die kosten.

Laat ik een simpel rekensommetje maken: als FSD echt $200.000 per Tesla zou kosten, zouden de kosten $1.000.000.000.000 zijn. Ofwel meer dan de waarde van Tesla op dit moment of 67x de winst van 2023.

Tesla kan momenteel alle onderzoek, hardware en uitbreidingen (nieuwe fabrieken, nieuwe modellen, datacenter) doen van wat er aan inkomsten binnen komt en daarnaast nog $15 miljard winst maken en $30 miljoen in kas hebben. Schulden zijn er amper, $5 miljard ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:28:52 ]
pi_212280337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.
[..]
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?

En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".

Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
pi_212280631
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.

Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
pi_212305787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?
Je kan natuurlijk ook denken in verschillende tarieven.
- een autonome auto die je als een Taxi van A naar B brengt en dan weer verder rijdt
- spoedritten tegen hoger tarief
- een autonome auto in een lease vorm die alleen tot jouw beschikking staat
- een autonome auto in een lease vorm die ritjes doet (en geld voor je verdient) als je op je werk bent maar er altijd weer om 17:00 voor je staat
- een autonome auto voor ritten met huisdieren (verwacht dan geen luxe bekleding) die na een paar ritten schoongemaakt wordt, gezien de voortgang van autonome robots zal daar op een later moment ook geen mensenhand meer aan te pas komen, als AGI is opgelost geldt dat ook voor robots.

quote:
En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".
Zie hierboven.
Natuurmonumenten is overigens wel steeds meer op een "huisdier onvriendelijke" koers, dus mogelijk mag dat in de toekomst sowieso niet meer.

quote:
Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
Ik heb natuurlijk ook niet alle antwoorden maar waar een markt voor is, zal een oplossing komen, denk ik dan.

Met de stelling in de topic-titel heb ik in 2015 nogal hoog ingezet, dat geeft een discussie.
Op dat moment had Waymo nog de beste papieren en was Tesla nog niet eens in beeld met FSD.

Of het zo'n vaart loopt met autobezit weet ik ook niet maar de discussie is er ;)
pi_212305806
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.

Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
  maandag 5 februari 2024 @ 13:33:13 #221
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212305910
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
pi_212306024
quote:
2s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
Hoewel offtopic (het gaat om autonoom rijden), denk ik dat in het noorden van Europa (Frankrijk meegerekend) de verkoop van EV's in 2027 al hoger ligt dan die van ICE, simpelweg omdat EV's in rap tempo goedkoper worden.

Dat verbod zal voor onze regio amper nodig zijn, verwacht ik.

In Noorwegen is al ruim 85% van de nieuw verkochte auto's een EV, in Zweden al 65%.
In Nederland was het 30,8% vorig jaar, dus we blijven nog wat achter. Maar 50% is ook hier in zicht en dan heb je echt een omslagpunt bereikt.

Er zijn in Nederland zo'n 400.000 caravans (die niet allemaal in rijdbare staat zullen zijn) op 9 miljoen auto's.
Dus ruwweg zou je dan mogen aannemen dat er voor iedere 100 auto's zo'n 4,4 caravans zijn. Dat zal de transitie naar autonoom rijden (en EV's) niet stoppen, lijkt me. Die groep kan nog 25 jaar met 2e hands ICE voertuigen uit de voeten als het nodig is.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-02-2024 14:53:13 ]
  maandag 5 februari 2024 @ 14:04:42 #223
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212306222
Oh nee, ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat caravaneigenaren de transitie naar EVs gaan vertragen ofzo. Daar zijn het er idd veel te weinig voor.
pi_212318615
Bij het zien van het volgende filmpje moest ik even aan dit topic denken. We hadden het laatst over de wens om een eigen voertuig te hebben.

Dit gaat dus over een dorp waar een privé auto duurder is dan een taxi nemen en wat dat doet met het eigen auto bezit. Dus vergeef me even dat het over ICE auto's met chauffeur gaat maar het onderstreept wel dat er grenzen zijn aan de wens een auto zelf te bezitten.

pi_212340925
Vooral de eerste anderhalve minuut van deze video is wel interessant omdat FSD een gated community verlaat en daar ook keurig op het hek wacht.

Bedenk dat dit allemaal gedaan wordt door de hardware + camera's in de Tesla zelf.
Geen lidar, geen radar.

  dinsdag 12 maart 2024 @ 22:48:11 #226
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212804772
Aardig artikel in de NRC. Het gevecht om de ruimte in de stad en woonwijken is in volle gang. We waarderen steeds meer een groene omgeving om te leven en te spelen. De straat als ruimte voor de mens, niet alleen voor de auto.

twitter


quote:
Ook Wout van Alphen, de projectleider van Park van Buijsen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hamert op „een integrale blik”. Kijk dus niet alleen naar parkeerplaatsen, maar op de waaier aan voordelen die bewoners ervoor terugkrijgen. Hij ziet dat bewoners veel flexibeler zijn dan veel projectontwikkelaars denken. „Bewoners vinden het fijn: niet al dat blik voor de deur.”
Hier zit de crux volgens mij vooral in de discussie. Niet focussen op de auto en parkeren alleen, het gaat om het totaalplaatje.

quote:
„Het gaat met kleine stapjes”, zegt stedenbouwkundige Nanda Sluijsmans. Uiteindelijk zullen die parkeernormen ook omlaag moeten om echt groene wijken te krijgen, maar het gaat juist vaak mis als gemeentes en stedenplanners meteen daarop focussen. „Dan komen mensen in verzet omdat je ze voor hun gevoel iets afneemt. Als je de discussie metéén breder trekt dan alleen parkeren, ontstaan er minder problemen.”
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212906591
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Miata is always the answer
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:31 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212906613
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 18:58 schreef j669 het volgende:
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Daarnaast hebben oudere mensen geen auto meer nodig of gebruiken een (selfdriving) deelauto, ook zal het gebruik van electrieke hulpmiddelen als scootmobielen voor vervoer een grote vlucht gaan nemen, al dan niet met navigatie

scootmobiels zullen meer geaccepteerd worden , het is niet langer een vervoermiddel voor gehandicapten



[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2024 21:07:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212907642
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
pi_212929783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:06 schreef qajariaq het volgende:
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Miata is always the answer
  zaterdag 23 maart 2024 @ 21:00:21 #231
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212931628
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:

[..]
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.

Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212938114
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente.
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel geëxperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
  zondag 24 maart 2024 @ 10:59:48 #233
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212938407
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 10:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel geëxperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
mijn zwager ( hij is nu dood) die ging zelfs als ie 200 meter verderop moest zijn, met de auto , ik geloof vast dat als de auto centraal elders geparkeerd kan staan ( onder toezicht)
dat men dan veel meer gebruik van de fiets of steps gaat maken , al dan niet met fietsaanhanger

Ik zelf gebruik de auto soms weken niet en dan staat ie er maar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212940916
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 24 maart 2024 @ 13:20:36 #235
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212940970
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212941079
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 21:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.
Klopt, maar het één sluit het ander niet uit. Ik haal de bedrijventerreinen erbij, omdat één van de eerste dingen die wordt geroepen als het om parkeerruimte gaat, is dat Nederland zogenaamd te vol zou zijn, terwijl het ene na de ander bedrijventerrein uit de grond wordt gestampt, zeker hier in het zuiden. Natuurlijk kun je in stadscentra en oude wijken niet zomaar ruimte tevoorschijn toveren, tot een bepaald niveau houden mensen die daar wonen ook rekening mee. Maar bij herontwikkeling van wijken en bij nieuwe wijken de kop in het zand steken door te rekenen met parkeernormen van 0,6 auto's per huishouden is gewoon naïef en dom beleid.

quote:
Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Dat soort dingen vinden mensen mooi, tot ze er ook dagelijks van afhankelijk zijn. Structureel 5 - 10 minuten moeten lopen naar je auto kost dan gewoon te veel tijd en dan zwijg ik nog maar even over de barrieres die dat opwerpt voor ouderen en mindervaliden.

[ Bericht 0% gewijzigd door j669 op 24-03-2024 13:36:23 ]
Miata is always the answer
pi_212941244
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor.
De jeugd zal er mee opgroeien, voor velen zal het niet meer de moeite waard zijn om een auto aan te schaffen of een rijbewijs te halen. Steden worden ook meer autovrij, parkeren wordt moeilijker, opladen ook. Dus daar zal het als eerste kans van slagen hebben.

quote:
En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
pi_212941865
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Jesus saves but death prevails.
pi_212941901
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Jesus saves but death prevails.
pi_212942194
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:20 schreef Shivo het volgende:

[..]
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Over het algemeen is geld toch wel een trigger. Zeker als je niet te veel hoeft in te leveren op luxe.

Wat heet onafhankelijk. Met een betaalbare oproepbare deelauto kan je dus een stuk wandelen en ergens anders weer instappen. Of lopend naar de super en met zware boodschappen toch met de auto terug.

Maar een en ander moet inderdaad wel duidelijk veel goedkoper zijn dan eigen bezit en dan nog zullen er zat mensen zijn die uit nostalgie nog lang een eigen auto willen hebben. Net zo goed als er mensen zijn die zelf willen sturen.

Net wat de @TheFreshPrince zegt, zie het als een taxi die goedkoper is dan met een eigen auto rijden. Ik denk dat best veel mensen daar voor gaan als de wachttijd acceptabel blijft.
pi_212942253
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:22 schreef Shivo het volgende:

[..]
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Omdat een deelauto weg is als hij in gebruik is.
Je moet hem dus ruim van tevoren boeken.

Een autonome taxi komt bijvoorbeeld binnen 10 tot 60 minuten voorrijden, afhankelijk van de prioriteit die je betaalt. En als je op je locatie bent afgezet, kan hij weer naar een andere klant.

Ik kan me ook voorstellen dat je er voor kan kiezen dat deze tegen meerprijs op je wacht, bijvoorbeeld als je meerdere winkels langs wil en spullen in de auto wil leggen. Zo'n wachttarief zal 's ochtends en eind van de dag hoger zijn dan midden in de nacht.

Het topic loopt al bijna 8 jaar dus er is al het één en ander aan ideeën uitgewisseld ;)
pi_212942421
Ontwikkelingen "gaan nooit gebeuren" en dan gebeuren ze ineens toch.

Ik zie het ook met m'n eerste smartphone. Dat was een HTC Touch Diamond met een 2,8 inch scherm en Windows Mobile.

Niet vooruit te branden, te klein scherm, het was grappig maar ook onpraktisch.

Maar met de opvolger, de HTC Desire, werd het ineens een heel andere ervaring.

Een deelauto heeft voor- en nadelen maar een auto die zelf kan rijden en dus van klant naar klant kan, is ineens veel beter inzetbaar.
pi_212942692
Van iedere 100 nieuwe ideeën die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die áltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Miata is always the answer
pi_212943012
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideeën die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die áltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.

Het is waar dat een hoop ideeën het niet halen. Vervoer is echter geen nieuw concept, we hebben het hier over een verschuiving.

Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
pi_212943019
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideeën die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die áltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Het is voor jou onvervangbaar. Dat is jouw beleving, mogelijk omdat je het gewend bent.

Ik had pas op m'n 23e geld voor een rijbewijs dus heb het toen pas gehaald. Daarvoor heb ik me ook altijd prima gered. Met autonome taxi's zou dat nog beter gegaan zijn.

Er is nu een groep mensen die opgegroeid is met autobezit en alles daaromheen, het is een soort cultuur geworden terwijl we 100 jaar geleden amper auto's hadden.

Maar kinderen die nu nog geen 10 jaar oud zijn, zullen misschien nooit hun rijbewijs hoeven halen en niet beter weten dan dat ze gehaald en gebracht worden.
pi_212943090
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
Bijna alle ontwikkelingen hebben te maken met Pareto. In eerste instantie gaat het heel vlot maar die details, daar blijft het op hangen.

En dat zie je bij autonoom rijden nu ook.

Er zijn ervaringen met Tesla FSD Bèta waar mensen 7 ritten maken zonder ook maar 1 ingreep en dan ineens doet het weer "doms". Aan de andere kant, als je FSD Béta V12 van nu vergelijkt met een paar versies terug, dan is het een gigantische stap vooruit.

Ik kan niet aangeven wanneer autonoom rijden goed genoeg is, het zal minimaal 3x beter moeten zijn dan een mens aangezien ieder ongelukje onder een vergrootglas zal liggen in de media, ondanks dat er 1,35 miljoen doden per jaar vallen in het verkeer (wereldwijd) en mensen dus eigenlijk ook niet zo geniaal zijn achter het stuur.
pi_212943486
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.

quote:
Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Miata is always the answer
pi_212943515
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:52 schreef j669 het volgende:

[..]
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.
[..]
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
  zondag 24 maart 2024 @ 16:42:46 #249
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212944191
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades


Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld en slachtoffers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212944207
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades

Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
pi_212945507
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
pi_212945643
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
pi_212945799
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
pi_212945918
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
Maar het gaat hier om autonome voertuigen die waarschijnlijk door Tesla of andere grote bedrijven worden uitgebaat. Degene die het voertuig huurt is sowieso klant / passagier en rijdt niet zelf.

Als je toch besluit een autonoom voertuig te kopen dan kan je het wss ook wel ergens anders verzekeren.
  zondag 24 maart 2024 @ 20:27:49 #255
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212946821
Tesla is het distributiekanaal, oa State National is de verzekeraar. Tesla draagt geen insurance liabilities op hun balans.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 24 maart 2024 @ 21:31:35 #256
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212947654
En alles is te verzekeren. Zelfs een spreekwoordelijk brandend huis is te verzekeren.

De kwestie is, wat wordt de premie. Hetzelfde zal gelden voor autonome auto's. Wat zijn de risico's, de frequenties en de hoeveelheid schade per gebeurtenis, tijdsspanne tussen premiebetaling en uitbetaling en daar rolt een premie uit voor de klant. Een verzekeraar kan pas de werkelijke kosten bepalen achteraf, terwijl de polis voor de gebeurtenis wordt afgesloten. Maar de verzekeraar kan natuurlijk wel inschattingen maken.

Bij dit soort "nieuwe markten" kunnen verzekeraars zich aardig verkijken op hun premieberekening. James River Group Holdings verzekerde als eerste Ubers, hadden geen adequate premies gevraagd en daardoor niet genoeg gereserveerd. Het bracht James River bijna tot faillissement. Een interessante case studie voor verzekerings-nerds 8-)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213326723
v12.3.5 is uit, de updates komen in een steeds hoger tempo doordat de hoeveelheid rekencapaciteit in het datacenter toeneemt

pi_213480429
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

pi_213586322
Terwijl we wachten op v12.4 nog een v12.3.6 interactie.

pi_213957148
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

pi_213958572
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
pi_213958692
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
pi_213960056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

Heb ze live zien rijden in San Francisco en (geloof ook) Las Vegas vorig jaar en het is absoluut een aparte gewaarwording. Na een honkbalwedstrijd van de Giants reden er ook enkele rond het stadion en toen zag je wel dat - door de enorme drukte - het soms te voorzichtig is in het nemen van risico's. Daardoor lukt het zo'n Waymo bijna niet om een drukke doorgangsweg op te komen. Maar goed, als dit nog 10 jaar doorontwikkelt wordt is het absoluut de toekomst.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213963027
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.

Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
pi_213963058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 12:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
Dat is vanwege eisen van de NTSHA in de US nodig, Tesla moet aantonen dat ze risico's van deze testfase zo laag mogelijk houden en dat betekent dus dat de auto jou met AI in de gaten houdt. Als je 3x niet oplet in een bepaalde periode dan mag je FSD enkele weken niet gebruiken.

Tesla wil natuurlijk ook geen gedonder hebben nu, het is al lastig genoeg om zo'n testfase goed en veilig uit te rollen.
pi_213963601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Klepper272 op 18-06-2024 19:27:35 ]
pi_213970002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
pi_213970086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was want dat de bestuurder dat verklaart, betekent niet dat het zo is.

Er zijn al meerdere gevallen bekend waar bestuurders claimden dat FSD of Autopilot ingeschakeld waren bij een ongeval en dat het achteraf gewoon een fout was van de bestuurder of zelfs roekeloos rijgedrag of dronken achter het stuur. Daarmee zeg ik niet dat FSD hier niet ingeschakeld was maar Tesla zal wel voorzichtig zijn met uitlatingen omdat zoiets onderdeel is van een eventueel onderzoek.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:11:16 ]
pi_213970167
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).
Opmerkelijk is dat FSD veel te hard rijd in dit soort omstandigheden. Bijzonder is het tevens als FSD de fout ingaat het altijd de bestuurder is die fout is.

Maar als het Full Self Drive heet, is dit dan niet misleidend?
Musk verkoopt dus knollen voor citroenen.

Of staat FSD voor Fantasy Self Drive?
pi_213970178
@Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen. Dit na het algemene verzoek / advies van een moderator om me niet meer uit de tent te laten lokken.

Mijn vrijblijvende advies: stop met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden. Het bespaart je ook het typewerk.

Meer dan deze reactie zal je op FOK! ook niet van me krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:20:37 ]
pi_213970222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen.

Ik heb letterlijk het verzoek gekregen om me niet meer uit de tent te laten lokken.
Stop dus met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden.
Wat een onzin, ik mag op iedereen reageren.
Dat jij mij blokkeert is jouw probleem.
Waar staat in de gebruiksvoorwaarden dat ik niet mag reageren op een user die mij geblokkeerd heeft?
pi_213970463
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
pi_213970609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
pi_213970665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.
[..]
Vind ik ook, die titel slaat nergens op. Het ging me voornamelijk om het videomateriaal waar je toch weer wat stapjes voorwaarts uit kan halen. Daarnaast was het niet een foutloze rit, wat juist ook de zwakke punten laat zien.

quote:
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
Als FSD level 4 of 5 is zal Tesla 100% verantwoordelijk zijn voor ongevallen in die gevallen waar de schuld bij FSD gelegd wordt. "Tesla Insurance" bestaat al, dus over het verzekeren is al nagedacht ga ik vanuit.

FSD is heel indrukwekkend maar maakt ook nog teveel fouten om het al zonder toezicht te laten rijden. Vergeleken met 2-3 jaar geleden is de vooruitgang wel groot, in die tijd was FSD echt nog onvoorspelbaar.
V12 is volledig herschreven en dat is wel te zien, het draait niet langer op ingebakken regels of verkeersborden maar leert door anderen te zien rijden. En dat verdient op sommige plekken nog wel wat aandacht.

Als die bijna aanrijding met een trein overigens wel met FSD ingeschakeld was, dan denk ik niet dat het probleem bij de camera's zat maar meer in de herkenning / verwerking van de situatie. Ook omdat de bestuurder al eerder een probleem had bij die spoorwegovergang.
pi_213970683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Yep, je legt de vinger op de zere plek.
Dat je als bestuurder jezelf in gevaar brengt met dit soort experimenten is wat mij betreft prima.
Maar in het verkeer heb je ook met andere verkeersdeelnemers te maken die niet de voorwaarden van Tesla hebben ondertekend.
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Het gaat natuurlijk al fout met de benaming van deze verre van volmaakte rij assistent en al mooie beloftes van Musk.
pi_213970684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Ik geloof wel dat naarmate autonoom rijden beter wordt, dat je vertrouwen ook groeit en je daarom minder oplet.

Mijn vader was rijinstructeur en daar konden leerlingen die vlak voor het examen zaten ook soms nog heel stomme dingen doen. Als ze net beginnen ga je daar vanuit en zit je klaar om in te grijpen maar als je al 60 rotondes succesvol hebt gedaan verwacht je niet zo snel meer dat je leerling op de verkeerde weghelft uitkomst bij het verlaten van een rotonde.

Of autonoom rijden nu ooit gaat lukken of niet, het is een bijzondere tijd waar we in leven.
20 jaar geleden had ik nooit gedacht deze ontwikkeling nog mee te maken, simpelweg omdat het niveau van AI veel sneller is gegroeid dan verwacht.

Het kwartje viel in 2015 toen Google (Waymo) z'n vorderingen demonstreerde, liet zien hoe hun systeem de wereld zag. Vanaf dat moment had ik wel het vertrouwen in dat autonoom rijden werkelijkheid zou kunnen worden. Maar het moet wel veiliger zijn dan een mens voor we accepteren dat het veilig genoeg is.
pi_213970907
Om FSD gerelateerde ongelukken overigens in perspectief te zien:

Er zijn cumulatief al 2.243.000.000 mijlen gereden met FSD ingeschakeld door ruim 500.000 gebruikers.

Dat zijn 3,61 miljard kilometers.

Momenteel rijden alle testers samen circa 1 miljard mijlen per 68 dagen en naarmate er meer FSD gebruikers bijkomen, groeit dat aantal.

Als je weet dat er in de US ongeveer 0.79 fatale ongevallen per 100 miljoen gereden mijlen vallen, dan zou je statistisch gezien al op bijna 18 doden kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde.

Kijk je puur naar aanrijdingen (van "fender bender" tot "total loss") dan zit je in de US op 1.432 collisions per 100 miljoen gereden kilometers. Je zou dan met FSD al op 32.120 aanrijdingen kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde, dus dat er beelden van ongevallen in het nieuws komen is niet zo bijzonder.

Helemaal niet omdat iedere Tesla voorzien is van 8 externe camera's en de mogelijkheid heeft om de video op een USB-stick op te slaan. Daarom kan een YouTube-kanaal als WhamBaamTeslacam ook gemakkelijk iedere maand wel enkele video's / compilaties plaatsen. Dat kunnen overigens video's zijn met of zonder FSD of Autopilot ingeschakeld.

Dus wat zegt 1 incident bij een spoorwegovergang? Dat het beter moet. Maar ongevallen gebeuren nu ook al...

N.B. -> ik heb het hier puur over FSD (Supervised / Bèta) gerelateerde ongevallen, niet over Autopilot.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 12:29:48 ]
pi_213970965
Om het in perspectief te plaatsen

quote:
Tesla-rijders zijn het vaakst betrokken bij verkeersongevallen: dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door Lending Tree, een bedrijf gespecialiseerd in het vergelijken van leningen en verzekeringen
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
pi_213971445
Dat je auto er niet uitziet als een autonoom voertuig heeft ook z'n voordelen.

  woensdag 19 juni 2024 @ 14:38:49 #281
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213972029
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:

Ondanks FSD en autopilot.
Of dankzij? :+
pi_213972898
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:53 schreef Klepper272 het volgende:
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Ja, maar ik denk dat ome Gerrit al dan niet met een borrel op in een Opel Kadett een veel groter risico is voor die fietser.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:
Om het in perspectief te plaatsen
[..]
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
pi_213995399
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
Het zegt sowieso relatief weinig. Ik lees ook niet dat er is gekeken naar de verhouding in hoeveel auto's van een bepaald merk er rondrijden, dus volgens mij is daar ook geen correctie op gedaan.

Overigens wordt Tesla onder de auto's niet echt als een status symbool beschouwd volgens mij. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand z'n nek zijn verdraaien voor een Tesla.
pi_215100218
"Summon" is nu echt "smart" geworden.

pi_215234477
Tesla heeft vannacht in de Warner Bros studio in Burbank hun RoboTaxi, de CyberCab (en tevens een RoboVan en laatste versie van de Optimus robot) gepresenteerd (op een wederom behoorlijk cringe manier ;) ). Het is de bedoeling dat de taxi's (zonder pedalen en stuur) vanaf 2026 (ElonTimeTM) in productie gaan.

(presentatie start op 53 minuten)









[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 11-10-2024 12:58:02 ]
pi_215235758
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven. Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:03:07 #287
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_215239612
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
[..]

de taxi's (zonder pedalen en stuur) ..



Hier zal de wetgeving in heel Europa nog op moeten worden aangepast. Alle verkeerswetgeving is voortgebouwd op het Verdrag van Wenen uit 1968.

Volgens het Verdrag van Wenen is een bestuurder "degene die een motorvoertuig of enig ander voertuig bestuurt". En volgens jurisprudentie is een bestuurder een menselijk persoon.

Deze Tesla's hebben dus geen bestuurder.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_215246228
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven.
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.

quote:
Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
pi_215247510
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.

quote:
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
pi_215247581
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten.

Je denkt toch niet dat ze al die miljarden Dollars aan onderzoek in FSD hebben gestopt om het vervolgens voor een prikje van de hand te doen?

Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).

quote:
[..]
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
pi_215247663
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten. Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.

quote:
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het. Maar die hebben we al: rails. Dat is heel simpel en werkt uitstekend.

Net zoals we hier ook overal fietspaden hebben. Terwijl je in de VS, waar de mensen wonen die al deze dingen bedenken, vaak zelfs geen voetpaden hebt. Het kan alleen maar een auto zijn. Ze weten niet beter. Daarom zijn youtube kanalen zoals "not just bikes" tegenwoordig ook zo populair.
pi_215247689
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.

quote:
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het.
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
pi_215247864
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.
Prioriteiten. Musk wil continu laten zien dat hij de slimste is en met wonderbaarlijke uitvindingen komt. Hij wil in de geschiedenisboeken staan als een groter genie dan Einstein en Tesla, die meer grote veranderingen heeft bewerkstelligd dan alle andere mensen.

En hij heeft niets met geld. Geen goedkope auto's, Twitter kopen en zeggen dat adverteerders op moeten rotten of Starship ontwikkelen door ieder jaar miljarden uit te geven aan grote spektakels met grote explosies zijn maar een paar van de dingen waar je dat aan kunt zien. Geld heb je om je zin door te kunnen duwen.

Ook dat hele "We Robot" gebeuren was puur reclame voor de fanboys en investeerders. Het is bijvoorbeeld wel zeker, dat niet 1 van die robots of auto's op dat evenement bestuurd werd door een computer. Het risico op onvoorziene gebeurtenissen is veel te groot. Zoals 1 van die auto's die vol op het publiek inrijd.

Het is allemaal een grote show.

quote:
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
Wat moet er nog gebeuren voordat jij nog even gaat slapen op weg naar je werk? In de VS is dat een stuk simpeler dan hier: een hele grote, zware auto met heel veel airbags. Hier moet je ook rekening houden met de andere weggebruikers.

Rails zijn ook een hele goede interface, met heel duidelijke regels. Pas op, treinen stoppen niet. Trams hebben altijd voorrang. Maar je weet van te voren ook precies waar ze gaan rijden.
pi_215256608
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?
Dat is precies hoe hyperloop is gegaan. Miljarden investeren zonder plan hoe dit ooit in de praktijk geld zou moeten gaan opleveren.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')