abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212943090
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
Bijna alle ontwikkelingen hebben te maken met Pareto. In eerste instantie gaat het heel vlot maar die details, daar blijft het op hangen.

En dat zie je bij autonoom rijden nu ook.

Er zijn ervaringen met Tesla FSD Bèta waar mensen 7 ritten maken zonder ook maar 1 ingreep en dan ineens doet het weer "doms". Aan de andere kant, als je FSD Béta V12 van nu vergelijkt met een paar versies terug, dan is het een gigantische stap vooruit.

Ik kan niet aangeven wanneer autonoom rijden goed genoeg is, het zal minimaal 3x beter moeten zijn dan een mens aangezien ieder ongelukje onder een vergrootglas zal liggen in de media, ondanks dat er 1,35 miljoen doden per jaar vallen in het verkeer (wereldwijd) en mensen dus eigenlijk ook niet zo geniaal zijn achter het stuur.
pi_212943486
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.

quote:
Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Miata is always the answer
pi_212943515
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:52 schreef j669 het volgende:

[..]
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.
[..]
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
  zondag 24 maart 2024 @ 16:42:46 #249
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212944191
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades


Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld en slachtoffers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212944207
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades

Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
pi_212945507
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
pi_212945643
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
pi_212945799
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
pi_212945918
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
Maar het gaat hier om autonome voertuigen die waarschijnlijk door Tesla of andere grote bedrijven worden uitgebaat. Degene die het voertuig huurt is sowieso klant / passagier en rijdt niet zelf.

Als je toch besluit een autonoom voertuig te kopen dan kan je het wss ook wel ergens anders verzekeren.
  zondag 24 maart 2024 @ 20:27:49 #255
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212946821
Tesla is het distributiekanaal, oa State National is de verzekeraar. Tesla draagt geen insurance liabilities op hun balans.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 24 maart 2024 @ 21:31:35 #256
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212947654
En alles is te verzekeren. Zelfs een spreekwoordelijk brandend huis is te verzekeren.

De kwestie is, wat wordt de premie. Hetzelfde zal gelden voor autonome auto's. Wat zijn de risico's, de frequenties en de hoeveelheid schade per gebeurtenis, tijdsspanne tussen premiebetaling en uitbetaling en daar rolt een premie uit voor de klant. Een verzekeraar kan pas de werkelijke kosten bepalen achteraf, terwijl de polis voor de gebeurtenis wordt afgesloten. Maar de verzekeraar kan natuurlijk wel inschattingen maken.

Bij dit soort "nieuwe markten" kunnen verzekeraars zich aardig verkijken op hun premieberekening. James River Group Holdings verzekerde als eerste Ubers, hadden geen adequate premies gevraagd en daardoor niet genoeg gereserveerd. Het bracht James River bijna tot faillissement. Een interessante case studie voor verzekerings-nerds 8-)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213326723
v12.3.5 is uit, de updates komen in een steeds hoger tempo doordat de hoeveelheid rekencapaciteit in het datacenter toeneemt

pi_213480429
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

pi_213586322
Terwijl we wachten op v12.4 nog een v12.3.6 interactie.

pi_213957148
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

pi_213958572
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
pi_213958692
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
pi_213960056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

Heb ze live zien rijden in San Francisco en (geloof ook) Las Vegas vorig jaar en het is absoluut een aparte gewaarwording. Na een honkbalwedstrijd van de Giants reden er ook enkele rond het stadion en toen zag je wel dat - door de enorme drukte - het soms te voorzichtig is in het nemen van risico's. Daardoor lukt het zo'n Waymo bijna niet om een drukke doorgangsweg op te komen. Maar goed, als dit nog 10 jaar doorontwikkelt wordt is het absoluut de toekomst.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213963027
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.

Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
pi_213963058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 12:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
Dat is vanwege eisen van de NTSHA in de US nodig, Tesla moet aantonen dat ze risico's van deze testfase zo laag mogelijk houden en dat betekent dus dat de auto jou met AI in de gaten houdt. Als je 3x niet oplet in een bepaalde periode dan mag je FSD enkele weken niet gebruiken.

Tesla wil natuurlijk ook geen gedonder hebben nu, het is al lastig genoeg om zo'n testfase goed en veilig uit te rollen.
pi_213963601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Klepper272 op 18-06-2024 19:27:35 ]
pi_213970002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
pi_213970086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was want dat de bestuurder dat verklaart, betekent niet dat het zo is.

Er zijn al meerdere gevallen bekend waar bestuurders claimden dat FSD of Autopilot ingeschakeld waren bij een ongeval en dat het achteraf gewoon een fout was van de bestuurder of zelfs roekeloos rijgedrag of dronken achter het stuur. Daarmee zeg ik niet dat FSD hier niet ingeschakeld was maar Tesla zal wel voorzichtig zijn met uitlatingen omdat zoiets onderdeel is van een eventueel onderzoek.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:11:16 ]
pi_213970167
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).
Opmerkelijk is dat FSD veel te hard rijd in dit soort omstandigheden. Bijzonder is het tevens als FSD de fout ingaat het altijd de bestuurder is die fout is.

Maar als het Full Self Drive heet, is dit dan niet misleidend?
Musk verkoopt dus knollen voor citroenen.

Of staat FSD voor Fantasy Self Drive?
pi_213970178
@Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen. Dit na het algemene verzoek / advies van een moderator om me niet meer uit de tent te laten lokken.

Mijn vrijblijvende advies: stop met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden. Het bespaart je ook het typewerk.

Meer dan deze reactie zal je op FOK! ook niet van me krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:20:37 ]
pi_213970222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen.

Ik heb letterlijk het verzoek gekregen om me niet meer uit de tent te laten lokken.
Stop dus met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden.
Wat een onzin, ik mag op iedereen reageren.
Dat jij mij blokkeert is jouw probleem.
Waar staat in de gebruiksvoorwaarden dat ik niet mag reageren op een user die mij geblokkeerd heeft?
pi_213970463
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
pi_213970609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
pi_213970665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.
[..]
Vind ik ook, die titel slaat nergens op. Het ging me voornamelijk om het videomateriaal waar je toch weer wat stapjes voorwaarts uit kan halen. Daarnaast was het niet een foutloze rit, wat juist ook de zwakke punten laat zien.

quote:
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
Als FSD level 4 of 5 is zal Tesla 100% verantwoordelijk zijn voor ongevallen in die gevallen waar de schuld bij FSD gelegd wordt. "Tesla Insurance" bestaat al, dus over het verzekeren is al nagedacht ga ik vanuit.

FSD is heel indrukwekkend maar maakt ook nog teveel fouten om het al zonder toezicht te laten rijden. Vergeleken met 2-3 jaar geleden is de vooruitgang wel groot, in die tijd was FSD echt nog onvoorspelbaar.
V12 is volledig herschreven en dat is wel te zien, het draait niet langer op ingebakken regels of verkeersborden maar leert door anderen te zien rijden. En dat verdient op sommige plekken nog wel wat aandacht.

Als die bijna aanrijding met een trein overigens wel met FSD ingeschakeld was, dan denk ik niet dat het probleem bij de camera's zat maar meer in de herkenning / verwerking van de situatie. Ook omdat de bestuurder al eerder een probleem had bij die spoorwegovergang.
pi_213970683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Yep, je legt de vinger op de zere plek.
Dat je als bestuurder jezelf in gevaar brengt met dit soort experimenten is wat mij betreft prima.
Maar in het verkeer heb je ook met andere verkeersdeelnemers te maken die niet de voorwaarden van Tesla hebben ondertekend.
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Het gaat natuurlijk al fout met de benaming van deze verre van volmaakte rij assistent en al mooie beloftes van Musk.
pi_213970684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Ik geloof wel dat naarmate autonoom rijden beter wordt, dat je vertrouwen ook groeit en je daarom minder oplet.

Mijn vader was rijinstructeur en daar konden leerlingen die vlak voor het examen zaten ook soms nog heel stomme dingen doen. Als ze net beginnen ga je daar vanuit en zit je klaar om in te grijpen maar als je al 60 rotondes succesvol hebt gedaan verwacht je niet zo snel meer dat je leerling op de verkeerde weghelft uitkomst bij het verlaten van een rotonde.

Of autonoom rijden nu ooit gaat lukken of niet, het is een bijzondere tijd waar we in leven.
20 jaar geleden had ik nooit gedacht deze ontwikkeling nog mee te maken, simpelweg omdat het niveau van AI veel sneller is gegroeid dan verwacht.

Het kwartje viel in 2015 toen Google (Waymo) z'n vorderingen demonstreerde, liet zien hoe hun systeem de wereld zag. Vanaf dat moment had ik wel het vertrouwen in dat autonoom rijden werkelijkheid zou kunnen worden. Maar het moet wel veiliger zijn dan een mens voor we accepteren dat het veilig genoeg is.
pi_213970907
Om FSD gerelateerde ongelukken overigens in perspectief te zien:

Er zijn cumulatief al 2.243.000.000 mijlen gereden met FSD ingeschakeld door ruim 500.000 gebruikers.

Dat zijn 3,61 miljard kilometers.

Momenteel rijden alle testers samen circa 1 miljard mijlen per 68 dagen en naarmate er meer FSD gebruikers bijkomen, groeit dat aantal.

Als je weet dat er in de US ongeveer 0.79 fatale ongevallen per 100 miljoen gereden mijlen vallen, dan zou je statistisch gezien al op bijna 18 doden kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde.

Kijk je puur naar aanrijdingen (van "fender bender" tot "total loss") dan zit je in de US op 1.432 collisions per 100 miljoen gereden kilometers. Je zou dan met FSD al op 32.120 aanrijdingen kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde, dus dat er beelden van ongevallen in het nieuws komen is niet zo bijzonder.

Helemaal niet omdat iedere Tesla voorzien is van 8 externe camera's en de mogelijkheid heeft om de video op een USB-stick op te slaan. Daarom kan een YouTube-kanaal als WhamBaamTeslacam ook gemakkelijk iedere maand wel enkele video's / compilaties plaatsen. Dat kunnen overigens video's zijn met of zonder FSD of Autopilot ingeschakeld.

Dus wat zegt 1 incident bij een spoorwegovergang? Dat het beter moet. Maar ongevallen gebeuren nu ook al...

N.B. -> ik heb het hier puur over FSD (Supervised / Bèta) gerelateerde ongevallen, niet over Autopilot.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 12:29:48 ]
pi_213970965
Om het in perspectief te plaatsen

quote:
Tesla-rijders zijn het vaakst betrokken bij verkeersongevallen: dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door Lending Tree, een bedrijf gespecialiseerd in het vergelijken van leningen en verzekeringen
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
pi_213971445
Dat je auto er niet uitziet als een autonoom voertuig heeft ook z'n voordelen.

  woensdag 19 juni 2024 @ 14:38:49 #281
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213972029
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:

Ondanks FSD en autopilot.
Of dankzij? :+
pi_213972898
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:53 schreef Klepper272 het volgende:
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Ja, maar ik denk dat ome Gerrit al dan niet met een borrel op in een Opel Kadett een veel groter risico is voor die fietser.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:
Om het in perspectief te plaatsen
[..]
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
pi_213995399
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
Het zegt sowieso relatief weinig. Ik lees ook niet dat er is gekeken naar de verhouding in hoeveel auto's van een bepaald merk er rondrijden, dus volgens mij is daar ook geen correctie op gedaan.

Overigens wordt Tesla onder de auto's niet echt als een status symbool beschouwd volgens mij. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand z'n nek zijn verdraaien voor een Tesla.
pi_215100218
"Summon" is nu echt "smart" geworden.

pi_215234477
Tesla heeft vannacht in de Warner Bros studio in Burbank hun RoboTaxi, de CyberCab (en tevens een RoboVan en laatste versie van de Optimus robot) gepresenteerd (op een wederom behoorlijk cringe manier ;) ). Het is de bedoeling dat de taxi's (zonder pedalen en stuur) vanaf 2026 (ElonTimeTM) in productie gaan.

(presentatie start op 53 minuten)









[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 11-10-2024 12:58:02 ]
pi_215235758
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven. Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:03:07 #287
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_215239612
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
[..]

de taxi's (zonder pedalen en stuur) ..



Hier zal de wetgeving in heel Europa nog op moeten worden aangepast. Alle verkeerswetgeving is voortgebouwd op het Verdrag van Wenen uit 1968.

Volgens het Verdrag van Wenen is een bestuurder "degene die een motorvoertuig of enig ander voertuig bestuurt". En volgens jurisprudentie is een bestuurder een menselijk persoon.

Deze Tesla's hebben dus geen bestuurder.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_215246228
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven.
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.

quote:
Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
pi_215247510
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.

quote:
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
pi_215247581
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten.

Je denkt toch niet dat ze al die miljarden Dollars aan onderzoek in FSD hebben gestopt om het vervolgens voor een prikje van de hand te doen?

Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).

quote:
[..]
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
pi_215247663
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten. Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.

quote:
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het. Maar die hebben we al: rails. Dat is heel simpel en werkt uitstekend.

Net zoals we hier ook overal fietspaden hebben. Terwijl je in de VS, waar de mensen wonen die al deze dingen bedenken, vaak zelfs geen voetpaden hebt. Het kan alleen maar een auto zijn. Ze weten niet beter. Daarom zijn youtube kanalen zoals "not just bikes" tegenwoordig ook zo populair.
pi_215247689
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.

quote:
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het.
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
pi_215247864
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.
Prioriteiten. Musk wil continu laten zien dat hij de slimste is en met wonderbaarlijke uitvindingen komt. Hij wil in de geschiedenisboeken staan als een groter genie dan Einstein en Tesla, die meer grote veranderingen heeft bewerkstelligd dan alle andere mensen.

En hij heeft niets met geld. Geen goedkope auto's, Twitter kopen en zeggen dat adverteerders op moeten rotten of Starship ontwikkelen door ieder jaar miljarden uit te geven aan grote spektakels met grote explosies zijn maar een paar van de dingen waar je dat aan kunt zien. Geld heb je om je zin door te kunnen duwen.

Ook dat hele "We Robot" gebeuren was puur reclame voor de fanboys en investeerders. Het is bijvoorbeeld wel zeker, dat niet 1 van die robots of auto's op dat evenement bestuurd werd door een computer. Het risico op onvoorziene gebeurtenissen is veel te groot. Zoals 1 van die auto's die vol op het publiek inrijd.

Het is allemaal een grote show.

quote:
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
Wat moet er nog gebeuren voordat jij nog even gaat slapen op weg naar je werk? In de VS is dat een stuk simpeler dan hier: een hele grote, zware auto met heel veel airbags. Hier moet je ook rekening houden met de andere weggebruikers.

Rails zijn ook een hele goede interface, met heel duidelijke regels. Pas op, treinen stoppen niet. Trams hebben altijd voorrang. Maar je weet van te voren ook precies waar ze gaan rijden.
pi_215256608
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?
Dat is precies hoe hyperloop is gegaan. Miljarden investeren zonder plan hoe dit ooit in de praktijk geld zou moeten gaan opleveren.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')