Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.quote:Op zondag 24 maart 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
Maar het gaat hier om autonome voertuigen die waarschijnlijk door Tesla of andere grote bedrijven worden uitgebaat. Degene die het voertuig huurt is sowieso klant / passagier en rijdt niet zelf.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD 12.4.1
Nu handsfree!
Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Heb ze live zien rijden in San Francisco en (geloof ook) Las Vegas vorig jaar en het is absoluut een aparte gewaarwording. Na een honkbalwedstrijd van de Giants reden er ook enkele rond het stadion en toen zag je wel dat - door de enorme drukte - het soms te voorzichtig is in het nemen van risico's. Daardoor lukt het zo'n Waymo bijna niet om een drukke doorgangsweg op te komen. Maar goed, als dit nog 10 jaar doorontwikkelt wordt is het absoluut de toekomst.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat is vanwege eisen van de NTSHA in de US nodig, Tesla moet aantonen dat ze risico's van deze testfase zo laag mogelijk houden en dat betekent dus dat de auto jou met AI in de gaten houdt. Als je 3x niet oplet in een bepaalde periode dan mag je FSD enkele weken niet gebruiken.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?
Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.
Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was want dat de bestuurder dat verklaart, betekent niet dat het zo is.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.
Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
Opmerkelijk is dat FSD veel te hard rijd in dit soort omstandigheden. Bijzonder is het tevens als FSD de fout ingaat het altijd de bestuurder is die fout is.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was.
Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".
Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.
Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).
Wat een onzin, ik mag op iedereen reageren.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Klepper272
Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen.
Ik heb letterlijk het verzoek gekregen om me niet meer uit de tent te laten lokken.
Stop dus met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden.
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).quote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden.![]()
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.
Vind ik ook, die titel slaat nergens op. Het ging me voornamelijk om het videomateriaal waar je toch weer wat stapjes voorwaarts uit kan halen. Daarnaast was het niet een foutloze rit, wat juist ook de zwakke punten laat zien.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.
[..]
Als FSD level 4 of 5 is zal Tesla 100% verantwoordelijk zijn voor ongevallen in die gevallen waar de schuld bij FSD gelegd wordt. "Tesla Insurance" bestaat al, dus over het verzekeren is al nagedacht ga ik vanuit.quote:Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |