abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212945507
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
pi_212945643
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat vind ik niet echt een pre. Beetje verstrengeling van belangen. Tenzij ze onbeperkt volledige verantwoording nemen maar waarschijnlijk zullen ze altijd pogen de schuld toch elders te leggen.
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
pi_212945799
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In het geval van autonoom rijden is het idee dat de autofabrikant aansprakelijk is bij een ongeval, als het veroorzaakt is door het voertuig. Waar zou daar verstrengeling van belangen zijn?
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
pi_212945918
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat de zelfde partij dan -gesteund door een grote juridische afdeling- beslist of het ongeluk hun schuld is. Ik heb daar liever een partij tussen die dan zo mogelijk de fabrikant aansprakelijk stelt. Als er dan een juridisch gevecht moet komen is dat tussen verzekeraar en fabrikant en dus staat de bezitter/beheerder/bediener (de gene die de opdracht in voert) van het voertuig er in principe buiten.
Maar het gaat hier om autonome voertuigen die waarschijnlijk door Tesla of andere grote bedrijven worden uitgebaat. Degene die het voertuig huurt is sowieso klant / passagier en rijdt niet zelf.

Als je toch besluit een autonoom voertuig te kopen dan kan je het wss ook wel ergens anders verzekeren.
  zondag 24 maart 2024 @ 20:27:49 #255
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212946821
Tesla is het distributiekanaal, oa State National is de verzekeraar. Tesla draagt geen insurance liabilities op hun balans.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 24 maart 2024 @ 21:31:35 #256
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212947654
En alles is te verzekeren. Zelfs een spreekwoordelijk brandend huis is te verzekeren.

De kwestie is, wat wordt de premie. Hetzelfde zal gelden voor autonome auto's. Wat zijn de risico's, de frequenties en de hoeveelheid schade per gebeurtenis, tijdsspanne tussen premiebetaling en uitbetaling en daar rolt een premie uit voor de klant. Een verzekeraar kan pas de werkelijke kosten bepalen achteraf, terwijl de polis voor de gebeurtenis wordt afgesloten. Maar de verzekeraar kan natuurlijk wel inschattingen maken.

Bij dit soort "nieuwe markten" kunnen verzekeraars zich aardig verkijken op hun premieberekening. James River Group Holdings verzekerde als eerste Ubers, hadden geen adequate premies gevraagd en daardoor niet genoeg gereserveerd. Het bracht James River bijna tot faillissement. Een interessante case studie voor verzekerings-nerds 8-)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213326723
v12.3.5 is uit, de updates komen in een steeds hoger tempo doordat de hoeveelheid rekencapaciteit in het datacenter toeneemt

pi_213480429
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

pi_213586322
Terwijl we wachten op v12.4 nog een v12.3.6 interactie.

pi_213957148
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

pi_213958572
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD 12.4.1
Nu handsfree!

Je moet nog wel blijven opletten maar het stuur om de zoveel minuten een keer aanraken is niet meer nodig.
De camera in de auto houdt in de gaten of je oplet en niet naar je smartphone zit te kijken of constant naar 1 kant staart.

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
pi_213958692
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
pi_213960056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waymo taxi depot, wel interessant om te zien.

Heb ze live zien rijden in San Francisco en (geloof ook) Las Vegas vorig jaar en het is absoluut een aparte gewaarwording. Na een honkbalwedstrijd van de Giants reden er ook enkele rond het stadion en toen zag je wel dat - door de enorme drukte - het soms te voorzichtig is in het nemen van risico's. Daardoor lukt het zo'n Waymo bijna niet om een drukke doorgangsweg op te komen. Maar goed, als dit nog 10 jaar doorontwikkelt wordt is het absoluut de toekomst.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213963027
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.

Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
pi_213963058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 12:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik vind het ook geen fijn idee dat je continu in de gaten gehouden wordt.
Dat is vanwege eisen van de NTSHA in de US nodig, Tesla moet aantonen dat ze risico's van deze testfase zo laag mogelijk houden en dat betekent dus dat de auto jou met AI in de gaten houdt. Als je 3x niet oplet in een bepaalde periode dan mag je FSD enkele weken niet gebruiken.

Tesla wil natuurlijk ook geen gedonder hebben nu, het is al lastig genoeg om zo'n testfase goed en veilig uit te rollen.
pi_213963601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 11:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niks heb met zelfrijdende auto's, dus ik ben niet helemaal objectief. Maar laat ik er objectief naar proberen te kijken. De nieuwe handsfree update "will change your life" zegt men. Maar de camera houdt in de gaten of je aan het opletten bent en niet continue naar één kant kijkt of naar je telefoon of iets dergelijks. Wat is dan de meerwaarde van het handsfree rijden?

Je moet nog steeds op het verkeer letten, want je moet kunnen ingrijpen. Ik denk echter dat je als er wat gebeurt helemaal niet adequaat kan ingrijpen, omdat je (lijkt mij) toch minder actief met het verkeer bezig bent dan wanneer je volledig zelf aan het rijden bent.

Dat het een ontwikkelfase is in de stap naar volledig autonoom rijden snap ik (hoewel ik me afvraag of dat er ooit van gaat komen), maar de toegevoegde waarde op dit moment zie ik persoonlijk niet. Wat is het "life changing" effect van deze update?
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Klepper272 op 18-06-2024 19:27:35 ]
pi_213970002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:

In een dergelijk geval kan het een verschil tussen leven en dood uitmaken.

Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
pi_213970086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat de software of een sensor sporadisch een keer een fout maken verwonderd mij niet, Ik laat me er ook niet door afschrikken zolang het werkelijk zeldzame incidenten zijn. Zeg maar dat het minder vaak gebeurt dan dat iemand zelf 'in slaap sukkelt' achter het stuur.

Wat ik beangstigend vind is dat Tesla niet met een reactie/verklaring wil komen. Wees gewoon helder dat er iets mis gaat en geef aan of we dat in de toekomst vaker kunnen verwachten.
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was want dat de bestuurder dat verklaart, betekent niet dat het zo is.

Er zijn al meerdere gevallen bekend waar bestuurders claimden dat FSD of Autopilot ingeschakeld waren bij een ongeval en dat het achteraf gewoon een fout was van de bestuurder of zelfs roekeloos rijgedrag of dronken achter het stuur. Daarmee zeg ik niet dat FSD hier niet ingeschakeld was maar Tesla zal wel voorzichtig zijn met uitlatingen omdat zoiets onderdeel is van een eventueel onderzoek.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:11:16 ]
pi_213970167
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat een bedrijf na een incident geen verklaring geeft is vrij normaal. Er moet sowieso eerst vastgesteld worden of FSD überhaupt ingeschakeld was.

Daarnaast is FSD momenteel onder toezicht, je zal zelf moeten opletten alsof je zelf rijdt en dat weet iedereen die z'n akkoord geeft. Het is "level 2" autonomie, geen "level 5".

Als het perfect was, zou het geen level 2 meer zijn.

Ik vind het overigens bijzonder dat de bestuurder verklaart dat er al eerder problemen waren bij die spoorwegovergang en dan toch blindelings op z'n FSD vertrouwt, ondanks de weersomstandigheden (mist).
Opmerkelijk is dat FSD veel te hard rijd in dit soort omstandigheden. Bijzonder is het tevens als FSD de fout ingaat het altijd de bestuurder is die fout is.

Maar als het Full Self Drive heet, is dit dan niet misleidend?
Musk verkoopt dus knollen voor citroenen.

Of staat FSD voor Fantasy Self Drive?
pi_213970178
@Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen. Dit na het algemene verzoek / advies van een moderator om me niet meer uit de tent te laten lokken.

Mijn vrijblijvende advies: stop met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden. Het bespaart je ook het typewerk.

Meer dan deze reactie zal je op FOK! ook niet van me krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 11:20:37 ]
pi_213970222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Klepper272

Je staat al enkele maanden geblokkeerd (en reacties dus op onzichtbaar) omdat we duidelijk niet het beste in elkaar naar boven halen.

Ik heb letterlijk het verzoek gekregen om me niet meer uit de tent te laten lokken.
Stop dus met reageren op mij, dan kan ik jou ook in vrede negeren en zijn de moderators ook tevreden.
Wat een onzin, ik mag op iedereen reageren.
Dat jij mij blokkeert is jouw probleem.
Waar staat in de gebruiksvoorwaarden dat ik niet mag reageren op een user die mij geblokkeerd heeft?
pi_213970463
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat "life changing" is natuurlijk niet mijn titel, dat is de tekst van de maker van de video.
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is inderdaad nog autonoom rijden met toezicht maar het gaat vooral om de stappen die er dit jaar gezet zijn, sinds V12 gaat het met sprongen vooruit en V12.4.1 is daar nu de meest recente update van.
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
pi_213970609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 19:20 schreef Klepper272 het volgende:
Als Teslarijder kan je nu jezelf heerlijk bevredigen tijdens het rijden. >:)
Maar serieus, de kans op ongelukken wordt nog groter want doordat je geen handen aan het stuur hebt duurt het nog langer voordat je een stuurcorrectie kunt uitvoeren als het misgaat.
Het "lifechanging" zal wel het verschil tussen zwaargewond of dood zijn.
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
pi_213970665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nee, snap ik. Ik vind het vooral een bijzonder overdreven titel die wordt gehangen aan iets dat (op dit moment) niet heel veel toevoegt.
[..]
Vind ik ook, die titel slaat nergens op. Het ging me voornamelijk om het videomateriaal waar je toch weer wat stapjes voorwaarts uit kan halen. Daarnaast was het niet een foutloze rit, wat juist ook de zwakke punten laat zien.

quote:
Ja ok, het is wel weer een stap voorwaarts in de ontwikkelfase inderdaad. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk tot het punt gaat komen waarop het wel een toevoeging kan zijn. Het moment waarop je dus niet meer op hoeft te letten en feitelijk dus niet meer de bestuurder bent. Dat het zover doorontwikkeld kan worden geloof ik wel, maar gaat het ook op juridisch vlak dichtgetimmerd worden. Daar ben ik wel wat sceptisch over.
Als FSD level 4 of 5 is zal Tesla 100% verantwoordelijk zijn voor ongevallen in die gevallen waar de schuld bij FSD gelegd wordt. "Tesla Insurance" bestaat al, dus over het verzekeren is al nagedacht ga ik vanuit.

FSD is heel indrukwekkend maar maakt ook nog teveel fouten om het al zonder toezicht te laten rijden. Vergeleken met 2-3 jaar geleden is de vooruitgang wel groot, in die tijd was FSD echt nog onvoorspelbaar.
V12 is volledig herschreven en dat is wel te zien, het draait niet langer op ingebakken regels of verkeersborden maar leert door anderen te zien rijden. En dat verdient op sommige plekken nog wel wat aandacht.

Als die bijna aanrijding met een trein overigens wel met FSD ingeschakeld was, dan denk ik niet dat het probleem bij de camera's zat maar meer in de herkenning / verwerking van de situatie. Ook omdat de bestuurder al eerder een probleem had bij die spoorwegovergang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')