abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213970683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Yep, je legt de vinger op de zere plek.
Dat je als bestuurder jezelf in gevaar brengt met dit soort experimenten is wat mij betreft prima.
Maar in het verkeer heb je ook met andere verkeersdeelnemers te maken die niet de voorwaarden van Tesla hebben ondertekend.
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Het gaat natuurlijk al fout met de benaming van deze verre van volmaakte rij assistent en al mooie beloftes van Musk.
pi_213970684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Komt nog bij dat je (denk ik) anders met het verkeer bezig bent als je niet actief aan het rijden bent. Als ik naast iemand zit in de auto dan kijk ik naar andere dingen dan wanneer ik zelf aan het rijden ben. Ik denk dus ook dat je in zo'n FSD mode veel minder alert bent, waardoor je reactievermogen een stuk trager is. Vervolgens moet je dan ook nog naar je stuur grijpen. Je bent dus eigenlijk een stap verder in de ontwikkelfase, maar in vergelijking met de vorige fase is deze fase eigenlijk gevaarlijker. Terwijl het in feite niks toevoegt momenteel (naar mijn mening dan).
Ik geloof wel dat naarmate autonoom rijden beter wordt, dat je vertrouwen ook groeit en je daarom minder oplet.

Mijn vader was rijinstructeur en daar konden leerlingen die vlak voor het examen zaten ook soms nog heel stomme dingen doen. Als ze net beginnen ga je daar vanuit en zit je klaar om in te grijpen maar als je al 60 rotondes succesvol hebt gedaan verwacht je niet zo snel meer dat je leerling op de verkeerde weghelft uitkomst bij het verlaten van een rotonde.

Of autonoom rijden nu ooit gaat lukken of niet, het is een bijzondere tijd waar we in leven.
20 jaar geleden had ik nooit gedacht deze ontwikkeling nog mee te maken, simpelweg omdat het niveau van AI veel sneller is gegroeid dan verwacht.

Het kwartje viel in 2015 toen Google (Waymo) z'n vorderingen demonstreerde, liet zien hoe hun systeem de wereld zag. Vanaf dat moment had ik wel het vertrouwen in dat autonoom rijden werkelijkheid zou kunnen worden. Maar het moet wel veiliger zijn dan een mens voor we accepteren dat het veilig genoeg is.
pi_213970907
Om FSD gerelateerde ongelukken overigens in perspectief te zien:

Er zijn cumulatief al 2.243.000.000 mijlen gereden met FSD ingeschakeld door ruim 500.000 gebruikers.

Dat zijn 3,61 miljard kilometers.

Momenteel rijden alle testers samen circa 1 miljard mijlen per 68 dagen en naarmate er meer FSD gebruikers bijkomen, groeit dat aantal.

Als je weet dat er in de US ongeveer 0.79 fatale ongevallen per 100 miljoen gereden mijlen vallen, dan zou je statistisch gezien al op bijna 18 doden kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde.

Kijk je puur naar aanrijdingen (van "fender bender" tot "total loss") dan zit je in de US op 1.432 collisions per 100 miljoen gereden kilometers. Je zou dan met FSD al op 32.120 aanrijdingen kunnen zitten zonder dat het afwijkt van het gemiddelde, dus dat er beelden van ongevallen in het nieuws komen is niet zo bijzonder.

Helemaal niet omdat iedere Tesla voorzien is van 8 externe camera's en de mogelijkheid heeft om de video op een USB-stick op te slaan. Daarom kan een YouTube-kanaal als WhamBaamTeslacam ook gemakkelijk iedere maand wel enkele video's / compilaties plaatsen. Dat kunnen overigens video's zijn met of zonder FSD of Autopilot ingeschakeld.

Dus wat zegt 1 incident bij een spoorwegovergang? Dat het beter moet. Maar ongevallen gebeuren nu ook al...

N.B. -> ik heb het hier puur over FSD (Supervised / Bèta) gerelateerde ongevallen, niet over Autopilot.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-06-2024 12:29:48 ]
pi_213970965
Om het in perspectief te plaatsen

quote:
Tesla-rijders zijn het vaakst betrokken bij verkeersongevallen: dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door Lending Tree, een bedrijf gespecialiseerd in het vergelijken van leningen en verzekeringen
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
pi_213971445
Dat je auto er niet uitziet als een autonoom voertuig heeft ook z'n voordelen.

  woensdag 19 juni 2024 @ 14:38:49 #281
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213972029
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:

Ondanks FSD en autopilot.
Of dankzij? :+
pi_213972898
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 11:53 schreef Klepper272 het volgende:
Je zal daar maar als fietser hebben staan te wachten voor die spoorweg overgang in het filmpje dat ik gepost hebt.....

Ja, maar ik denk dat ome Gerrit al dan niet met een borrel op in een Opel Kadett een veel groter risico is voor die fietser.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 12:30 schreef Klepper272 het volgende:
Om het in perspectief te plaatsen
[..]
https://gocar.be/nl/auton(...)ders-meer-ongelukken
Ondanks FSD en autopilot.
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
pi_213995399
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
Maar in die statistieken is niet opgenomen of er wel of niet zelf werd gestuurd dus zegt het niet zoveel omdat er slechts een klein deel testrijders zijn. Dat 'status symbool auto's' vaker bij ongelukken betrokken zijn is van alle tijden. Zegt dus niets.
Het zegt sowieso relatief weinig. Ik lees ook niet dat er is gekeken naar de verhouding in hoeveel auto's van een bepaald merk er rondrijden, dus volgens mij is daar ook geen correctie op gedaan.

Overigens wordt Tesla onder de auto's niet echt als een status symbool beschouwd volgens mij. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand z'n nek zijn verdraaien voor een Tesla.
pi_215100218
"Summon" is nu echt "smart" geworden.

pi_215234477
Tesla heeft vannacht in de Warner Bros studio in Burbank hun RoboTaxi, de CyberCab (en tevens een RoboVan en laatste versie van de Optimus robot) gepresenteerd (op een wederom behoorlijk cringe manier ;) ). Het is de bedoeling dat de taxi's (zonder pedalen en stuur) vanaf 2026 (ElonTimeTM) in productie gaan.

(presentatie start op 53 minuten)









[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 11-10-2024 12:58:02 ]
pi_215235758
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven. Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:03:07 #287
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_215239612
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:35 schreef Tourniquet het volgende:
[..]

de taxi's (zonder pedalen en stuur) ..



Hier zal de wetgeving in heel Europa nog op moeten worden aangepast. Alle verkeerswetgeving is voortgebouwd op het Verdrag van Wenen uit 1968.

Volgens het Verdrag van Wenen is een bestuurder "degene die een motorvoertuig of enig ander voertuig bestuurt". En volgens jurisprudentie is een bestuurder een menselijk persoon.

Deze Tesla's hebben dus geen bestuurder.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_215246228
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn eerste reactie op de CyberCab: die deuren gaan niet lang leven.
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.

quote:
Verder is het nog een jaartje of vijf wachten.
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
pi_215247510
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dat kan. Dat is het probleem van Tesla zelf. In theorie zijn deze taxi's te koop maar in de praktijk zal Tesla ze zelf gaan uitbaten verwacht ik. Dat is veel interessanter dan verkopen.
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.

quote:
Dat kan, over 20 jaar is dat allemaal niet zo relevant en zijn autonome voertuigen onderdeel van het straatbeeld.
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
pi_215247581
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als het klopt wat ze beloven, dan is dat de enige rationele actie. Maar ik denk dat ze ook een grote lijst met potentiële problemen hebben, waar ze zelf niet voor op willen draaien. Dus dan is verkoop de beste optie. Initieel willen veel mensen die dingen hebben en als die problemen uiteindelijk de zaak niet levensvatbaar maken, dan hebben ze er veel aan verdiend.

Anders gezegd: het publiek mag het uittesten en als er toch geld aan te verdienen valt, springen ze er in.
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten.

Je denkt toch niet dat ze al die miljarden Dollars aan onderzoek in FSD hebben gestopt om het vervolgens voor een prikje van de hand te doen?

Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).

quote:
[..]
Op straat alleen als we de straten en de verkeersregels er op aanpassen. Waar autonomie een groot verschil maakt is in de landbouw en het lokale containervervoer. Daar is het al bijna niet meer weg te denken. Maar de bestuurders zitten vaak nog achter het stuur, dus daar kan nog een heleboel verbeteren. Verder is openbaar vervoer bijna altijd beter.
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
pi_215247663
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opinie. Tesla kan dat prima zelf uitbaten. Tesla heeft ook al een eigen "Tesla Insurance" opgetuigd (in samenwerking met een grote partij).
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.

quote:
Het hele idee achter de huidige autonomie is juist dat de AI zich aanpast aan de regels en niet andersom.

Mocht je in een situatie belanden waar >80% autonoom is, dan zul je vanzelf wel regels zien veranderen maar dat is meer omdat ze voor autonome voertuigen niet zoveel nut hebben. De miljoenen stopborden in de US, bijvoorbeeld. Autonome auto's overzien alles 360 graden rondom en hebben die niet zo hard nodig. Alleen in verkeerssituatie waar het zicht beperkt is, zullen ze voorzichtig rollen om meer in zicht te krijgen.
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het. Maar die hebben we al: rails. Dat is heel simpel en werkt uitstekend.

Net zoals we hier ook overal fietspaden hebben. Terwijl je in de VS, waar de mensen wonen die al deze dingen bedenken, vaak zelfs geen voetpaden hebt. Het kan alleen maar een auto zijn. Ze weten niet beter. Daarom zijn youtube kanalen zoals "not just bikes" tegenwoordig ook zo populair.
pi_215247689
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maak eens een business plan waarin jij CyberCabs gaat uitbaten. Gewoon om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.

quote:
Precies. Aparte wegen voor autonome voertuigen. Dan werkt het.
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
pi_215247864
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?

Een vreemde flapdrol ben je soms.
Prioriteiten. Musk wil continu laten zien dat hij de slimste is en met wonderbaarlijke uitvindingen komt. Hij wil in de geschiedenisboeken staan als een groter genie dan Einstein en Tesla, die meer grote veranderingen heeft bewerkstelligd dan alle andere mensen.

En hij heeft niets met geld. Geen goedkope auto's, Twitter kopen en zeggen dat adverteerders op moeten rotten of Starship ontwikkelen door ieder jaar miljarden uit te geven aan grote spektakels met grote explosies zijn maar een paar van de dingen waar je dat aan kunt zien. Geld heb je om je zin door te kunnen duwen.

Ook dat hele "We Robot" gebeuren was puur reclame voor de fanboys en investeerders. Het is bijvoorbeeld wel zeker, dat niet 1 van die robots of auto's op dat evenement bestuurd werd door een computer. Het risico op onvoorziene gebeurtenissen is veel te groot. Zoals 1 van die auto's die vol op het publiek inrijd.

Het is allemaal een grote show.

quote:
Dat is bijna 180 graden het tegenovergestelde van wat ik zei, dus niets "precies".
Wat moet er nog gebeuren voordat jij nog even gaat slapen op weg naar je werk? In de VS is dat een stuk simpeler dan hier: een hele grote, zware auto met heel veel airbags. Hier moet je ook rekening houden met de andere weggebruikers.

Rails zijn ook een hele goede interface, met heel duidelijke regels. Pas op, treinen stoppen niet. Trams hebben altijd voorrang. Maar je weet van te voren ook precies waar ze gaan rijden.
pi_215256608
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat Tesla aan een project is begonnen dat vele miljarden Dollars kost en nooit nagedacht heeft over het "business plan"?
Dat is precies hoe hyperloop is gegaan. Miljarden investeren zonder plan hoe dit ooit in de praktijk geld zou moeten gaan opleveren.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')