abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212273513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.
Miata is always the answer
pi_212274603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto n van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.

Die TV is bij mij de deur uit, met een pc en beamer kan ik hetzelfde als ik met die TV deed en zelfs nog meer. De functie TV-kijken is dus overgenomen door een ander apparaat. Op die manier zie ik ook wel gebeuren dat ik de functie verplaatsen per eigen auto ook kan vervangen.

Met een autonoom ben ik bij de schoenmaker in de stad ook niet tien minuten naar een parkeerplaats aan het zoeken maar wordt netjes voor de deur afgezet en een kwartier of half uur later weer opgepikt. Bij ons zijn winkels na 17.00 meestal ook nog wel open.

Juist door het autonoom zijn van auto's die dus ergens tussen dorpen in een laad- en onderhoudslocatie kunnen hebben denk ik dat het voor niet al te dun bevolkte regio's ook een goed alternatief kan worden. Een parkeerplaats in een grote stad kost iets van 500 Euro per maand, die kosten win je door stilstand grotendeels buiten het centrum te kunnen houden.

Ik geloof best dat veel mensen het bezit als vrijheid ervaren maar ook velen zullen met mij daar anders over denken. Ik wandel wel eens lange afstandspaden, lijkt me heerlijk om aan het begin uit te stappen en aan het eind weer in te stappen zonder druk te hoeven maken hoe ik weer bij de auto kom bijvoorbeeld.
pi_212274757
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

quote:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto n van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.
Laten we realistisch alleen overdag (6:00 tot 21:00) meetellen, dan zitten er 5.475 uren in een jaar waar een auto nuttig ingezet kan worden.

Auto's staan dus 96% van die tijd stil.

Met autonome auto's zou je dus in theorie met 24x minder auto's toe kunnen.
Maar theorie en praktijk liggen vanwege de spits natuurlijk ver uit elkaar.

1 op de 3 auto's (2,4 tot 2,8 miljoen) rijdt namelijk in de spits (ochtend / avond) dus in de praktijk zou je met 3x minder auto's toe kunnen, misschien 4 tot 5x als je gedurende die spits meerdere ritten kan doen.

Dat zou al een forse vermindering van het wagenpark zijn.

quote:
Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.

quote:
Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 13:42:17 #200
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212275111
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
pi_212275901
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:42 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
Mensen kunnen maar n auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Miata is always the answer
pi_212276450
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:36 schreef j669 het volgende:

[..]
Mensen kunnen maar n auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Inderdaad, als ik zou willen zou ik voor mijn gezin van 5 ook 5 auto's neer kunnen zetten, er zijn in mijn straat zelfs op de drukste momenten altijd minsten 15 parkeerplaatsen leeg. En dan te bedenken dat mijn buren een rijschool hebben, met 4 auto's op 2 bewoners.

Mensen die het hebben over onmogelijk qua parkeren, wonen duidelijk in de randstad en hebben niet door dat buiten de randstad deelauto's nooit mogelijk, maar ook nooit nodig gaan zijn. Ze zouden daar een probleem oplossen dat niet bestaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276460
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276515
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Als een groot deel van het wagenpark autonoom is, kan je natuurlijk ook kijken naar oplossingen voor dit soort gevallen. Bijvoorbeeld voertuigen met hoge prioriteit voor dit soort spoedgevallen, waarbij een ziekenhuis of huisartsenpost ook daadwerkelijk als "spoedlocatie" opgegeven kan worden en de Burgerking langs de A4 niet.

Je kan moeilijk het kapitaal van miljoenen auto's verantwoorden puur omdat er wel eens iemand een schoen scheurt of een arm breekt. Daar zijn prima oplossingen voor te vinden en als er vraag naar is, komen die oplossingen ook wel. Juist omdat "iedereen" een auto heeft, wordt er ook nog op die manier geredeneerd.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:28:34 ]
pi_212276661
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?

Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privhelikopter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276800
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.

quote:
Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privhelikopter.
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden (waarbij nog wel opgemerkt moet worden dat de overheid eerst ook goedkeuring zal moeten geven).

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:56:38 ]
pi_212276901
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een priv auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.

Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
pi_212276913
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Hoe een schoen in een arm veranderde. *O*

Waarschijnlijk vind je zoontje het in de toekomst heel fijn als hij een arm heeft gebroken dat ie dan de volle aandacht van je kan krijgen in plaats van een nerveus rijdende vader die op andere verkeersdeelnemers zit af te reageren.

Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor priv autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Maar goedkope autonome taxis of deelauto's die ook nog eens je Ikea meubilair naar huis brengen of een tiener uit de bioscoop kunnen halen 'midden in de nacht' of wat denk je van naar huis kunnen na een operatie zonder je vrienden lastig te vallen. En het niet meer hoeven stressen om een rijbewijs te halen, ook al een kostbare gelegenheid.

Ik zie de voordelen wel en inderdaad ook wel wat beperkingen zoals meerdaagse reizen naar het buitenland waarbij het rijden op binnenwegen toch een deel van het vakantieplezier is.

Maar goed, ik kan niet wachten tot het zover is en jij ziet het niet zitten. Ieder zn ding.
pi_212276942
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.
[..]
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden.

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.

[ afbeelding ]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat). En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.

100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276955
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een priv auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.

quote:
Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
pi_212276992
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor priv autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276993
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat).
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bta V12 laat toch wel zien dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.

Mensen rijden met 2 ogen, Tesla doet het met 8 camera's (+1 in interieur).


quote:
En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.
Als Tesla een auto 10 tot 15 uur per dag kan uitbaten ipv 23 uur per dag stilstaan dan is dat een heel ander verdienmodel.

quote:
100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Wel als je voor de Waymo oplossing gaat. Maar ook Lidar wordt snel goedkoper momenteel.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:10:49 ]
pi_212277020
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
pi_212277051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bta V12 toont aan dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar

Of gewoon onbetaalbaar: https://www.autovisie.nl/(...)ar-door-hoge-kosten/


De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Dit is wel een zijsprong, maar goed. Ik heb nog geen caravan, maar ze zijn te koop voor 5-7000 euro, gaan dan nog makkelijk 10 jaar mee. Mijn ouders betalen 175 euro per jaar voor stalling. Zo duur is het allemaal niet, veel goedkoper dan hotels iig. Maar voorlopig ga ik nog met de tent: 700 euro aanschafwaarde, kan makkelijk 15 jaar mee en ligt gewoon in de garage.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277102
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar
Dat artikel gaat uit van "sensoren en radar", wat Tesla dus niet heeft.
Alleen 8 camera's en een dubbel uitgevoerde FSD-computer.

Dit soort artikelen kijkt naar Waymo met hun complexe hardware en extrapoleert dat.

quote:
Artikel uit 2019. Tesla had toen nog niet eens een publieke Bta, inmiddels rijden er honderdduizenden Tesla eigenaren met FSD Bta.

quote:
De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Uiteraard worden de onderzoekskosten hoger, dat is inherent aan het opschalen.

Tesla zet een datacenter van $500 miljoen neer voor FSD en Optimus, die overigens dezelfde AI en hardware kunnen gebruiken, wat de kosten wel deelt. Tesla koopt grotendeels nog hardware in bij nVidia en AMD maar heeft ook hun zelf ontwikkelde DOJO supercomputer.

Maar over een snel groeiend wagenpark van nu al ruim 5 miljoen auto's is dat verwaarloosbaar, dat is $100 per auto. En daarnaast is dat datacenter ook voor Optimus, dus deel je die kosten.

Laat ik een simpel rekensommetje maken: als FSD echt $200.000 per Tesla zou kosten, zouden de kosten $1.000.000.000.000 zijn. Ofwel meer dan de waarde van Tesla op dit moment of 67x de winst van 2023.

Tesla kan momenteel alle onderzoek, hardware en uitbreidingen (nieuwe fabrieken, nieuwe modellen, datacenter) doen van wat er aan inkomsten binnen komt en daarnaast nog $15 miljard winst maken en $30 miljoen in kas hebben. Schulden zijn er amper, $5 miljard ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:28:52 ]
pi_212280337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.
[..]
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?

En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".

Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
pi_212280631
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Mijn stalling kost 250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor 1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de 4500 en 6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond 25000-30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg 1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n 500,- per jaar.

Voor 1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel vl goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
pi_212305787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?
Je kan natuurlijk ook denken in verschillende tarieven.
- een autonome auto die je als een Taxi van A naar B brengt en dan weer verder rijdt
- spoedritten tegen hoger tarief
- een autonome auto in een lease vorm die alleen tot jouw beschikking staat
- een autonome auto in een lease vorm die ritjes doet (en geld voor je verdient) als je op je werk bent maar er altijd weer om 17:00 voor je staat
- een autonome auto voor ritten met huisdieren (verwacht dan geen luxe bekleding) die na een paar ritten schoongemaakt wordt, gezien de voortgang van autonome robots zal daar op een later moment ook geen mensenhand meer aan te pas komen, als AGI is opgelost geldt dat ook voor robots.

quote:
En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".
Zie hierboven.
Natuurmonumenten is overigens wel steeds meer op een "huisdier onvriendelijke" koers, dus mogelijk mag dat in de toekomst sowieso niet meer.

quote:
Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
Ik heb natuurlijk ook niet alle antwoorden maar waar een markt voor is, zal een oplossing komen, denk ik dan.

Met de stelling in de topic-titel heb ik in 2015 nogal hoog ingezet, dat geeft een discussie.
Op dat moment had Waymo nog de beste papieren en was Tesla nog niet eens in beeld met FSD.

Of het zo'n vaart loopt met autobezit weet ik ook niet maar de discussie is er ;)
pi_212305806
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn stalling kost 250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor 1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de 4500 en 6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond 25000-30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg 1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n 500,- per jaar.

Voor 1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel vl goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
  maandag 5 februari 2024 @ 13:33:13 #221
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212305910
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
pi_212306024
quote:
2s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
Hoewel offtopic (het gaat om autonoom rijden), denk ik dat in het noorden van Europa (Frankrijk meegerekend) de verkoop van EV's in 2027 al hoger ligt dan die van ICE, simpelweg omdat EV's in rap tempo goedkoper worden.

Dat verbod zal voor onze regio amper nodig zijn, verwacht ik.

In Noorwegen is al ruim 85% van de nieuw verkochte auto's een EV, in Zweden al 65%.
In Nederland was het 30,8% vorig jaar, dus we blijven nog wat achter. Maar 50% is ook hier in zicht en dan heb je echt een omslagpunt bereikt.

Er zijn in Nederland zo'n 400.000 caravans (die niet allemaal in rijdbare staat zullen zijn) op 9 miljoen auto's.
Dus ruwweg zou je dan mogen aannemen dat er voor iedere 100 auto's zo'n 4,4 caravans zijn. Dat zal de transitie naar autonoom rijden (en EV's) niet stoppen, lijkt me. Die groep kan nog 25 jaar met 2e hands ICE voertuigen uit de voeten als het nodig is.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-02-2024 14:53:13 ]
  maandag 5 februari 2024 @ 14:04:42 #223
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212306222
Oh nee, ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat caravaneigenaren de transitie naar EVs gaan vertragen ofzo. Daar zijn het er idd veel te weinig voor.
pi_212318615
Bij het zien van het volgende filmpje moest ik even aan dit topic denken. We hadden het laatst over de wens om een eigen voertuig te hebben.

Dit gaat dus over een dorp waar een priv auto duurder is dan een taxi nemen en wat dat doet met het eigen auto bezit. Dus vergeef me even dat het over ICE auto's met chauffeur gaat maar het onderstreept wel dat er grenzen zijn aan de wens een auto zelf te bezitten.

pi_212340925
Vooral de eerste anderhalve minuut van deze video is wel interessant omdat FSD een gated community verlaat en daar ook keurig op het hek wacht.

Bedenk dat dit allemaal gedaan wordt door de hardware + camera's in de Tesla zelf.
Geen lidar, geen radar.

  dinsdag 12 maart 2024 @ 22:48:11 #226
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212804772
Aardig artikel in de NRC. Het gevecht om de ruimte in de stad en woonwijken is in volle gang. We waarderen steeds meer een groene omgeving om te leven en te spelen. De straat als ruimte voor de mens, niet alleen voor de auto.

twitter


quote:
Ook Wout van Alphen, de projectleider van Park van Buijsen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hamert op „een integrale blik”. Kijk dus niet alleen naar parkeerplaatsen, maar op de waaier aan voordelen die bewoners ervoor terugkrijgen. Hij ziet dat bewoners veel flexibeler zijn dan veel projectontwikkelaars denken. „Bewoners vinden het fijn: niet al dat blik voor de deur.”
Hier zit de crux volgens mij vooral in de discussie. Niet focussen op de auto en parkeren alleen, het gaat om het totaalplaatje.

quote:
„Het gaat met kleine stapjes”, zegt stedenbouwkundige Nanda Sluijsmans. Uiteindelijk zullen die parkeernormen ook omlaag moeten om echt groene wijken te krijgen, maar het gaat juist vaak mis als gemeentes en stedenplanners meteen daarop focussen. „Dan komen mensen in verzet omdat je ze voor hun gevoel iets afneemt. Als je de discussie metn breder trekt dan alleen parkeren, ontstaan er minder problemen.”
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212906591
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Miata is always the answer
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:31 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212906613
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 18:58 schreef j669 het volgende:
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Daarnaast hebben oudere mensen geen auto meer nodig of gebruiken een (selfdriving) deelauto, ook zal het gebruik van electrieke hulpmiddelen als scootmobielen voor vervoer een grote vlucht gaan nemen, al dan niet met navigatie

scootmobiels zullen meer geaccepteerd worden , het is niet langer een vervoermiddel voor gehandicapten



[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2024 21:07:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212907642
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
pi_212929783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:06 schreef qajariaq het volgende:
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Miata is always the answer
  zaterdag 23 maart 2024 @ 21:00:21 #231
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212931628
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:

[..]
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.

Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212938114
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente.
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
  zondag 24 maart 2024 @ 10:59:48 #233
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212938407
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 10:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
mijn zwager ( hij is nu dood) die ging zelfs als ie 200 meter verderop moest zijn, met de auto , ik geloof vast dat als de auto centraal elders geparkeerd kan staan ( onder toezicht)
dat men dan veel meer gebruik van de fiets of steps gaat maken , al dan niet met fietsaanhanger

Ik zelf gebruik de auto soms weken niet en dan staat ie er maar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212940916
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 24 maart 2024 @ 13:20:36 #235
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212940970
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212941079
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 21:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.
Klopt, maar het n sluit het ander niet uit. Ik haal de bedrijventerreinen erbij, omdat n van de eerste dingen die wordt geroepen als het om parkeerruimte gaat, is dat Nederland zogenaamd te vol zou zijn, terwijl het ene na de ander bedrijventerrein uit de grond wordt gestampt, zeker hier in het zuiden. Natuurlijk kun je in stadscentra en oude wijken niet zomaar ruimte tevoorschijn toveren, tot een bepaald niveau houden mensen die daar wonen ook rekening mee. Maar bij herontwikkeling van wijken en bij nieuwe wijken de kop in het zand steken door te rekenen met parkeernormen van 0,6 auto's per huishouden is gewoon naef en dom beleid.

quote:
Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Dat soort dingen vinden mensen mooi, tot ze er ook dagelijks van afhankelijk zijn. Structureel 5 - 10 minuten moeten lopen naar je auto kost dan gewoon te veel tijd en dan zwijg ik nog maar even over de barrieres die dat opwerpt voor ouderen en mindervaliden.

[ Bericht 0% gewijzigd door j669 op 24-03-2024 13:36:23 ]
Miata is always the answer
pi_212941244
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor.
De jeugd zal er mee opgroeien, voor velen zal het niet meer de moeite waard zijn om een auto aan te schaffen of een rijbewijs te halen. Steden worden ook meer autovrij, parkeren wordt moeilijker, opladen ook. Dus daar zal het als eerste kans van slagen hebben.

quote:
En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
pi_212941865
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Jesus saves but death prevails.
pi_212941901
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Jesus saves but death prevails.
pi_212942194
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:20 schreef Shivo het volgende:

[..]
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Over het algemeen is geld toch wel een trigger. Zeker als je niet te veel hoeft in te leveren op luxe.

Wat heet onafhankelijk. Met een betaalbare oproepbare deelauto kan je dus een stuk wandelen en ergens anders weer instappen. Of lopend naar de super en met zware boodschappen toch met de auto terug.

Maar een en ander moet inderdaad wel duidelijk veel goedkoper zijn dan eigen bezit en dan nog zullen er zat mensen zijn die uit nostalgie nog lang een eigen auto willen hebben. Net zo goed als er mensen zijn die zelf willen sturen.

Net wat de @TheFreshPrince zegt, zie het als een taxi die goedkoper is dan met een eigen auto rijden. Ik denk dat best veel mensen daar voor gaan als de wachttijd acceptabel blijft.
pi_212942253
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:22 schreef Shivo het volgende:

[..]
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Omdat een deelauto weg is als hij in gebruik is.
Je moet hem dus ruim van tevoren boeken.

Een autonome taxi komt bijvoorbeeld binnen 10 tot 60 minuten voorrijden, afhankelijk van de prioriteit die je betaalt. En als je op je locatie bent afgezet, kan hij weer naar een andere klant.

Ik kan me ook voorstellen dat je er voor kan kiezen dat deze tegen meerprijs op je wacht, bijvoorbeeld als je meerdere winkels langs wil en spullen in de auto wil leggen. Zo'n wachttarief zal 's ochtends en eind van de dag hoger zijn dan midden in de nacht.

Het topic loopt al bijna 8 jaar dus er is al het n en ander aan ideen uitgewisseld ;)
pi_212942421
Ontwikkelingen "gaan nooit gebeuren" en dan gebeuren ze ineens toch.

Ik zie het ook met m'n eerste smartphone. Dat was een HTC Touch Diamond met een 2,8 inch scherm en Windows Mobile.

Niet vooruit te branden, te klein scherm, het was grappig maar ook onpraktisch.

Maar met de opvolger, de HTC Desire, werd het ineens een heel andere ervaring.

Een deelauto heeft voor- en nadelen maar een auto die zelf kan rijden en dus van klant naar klant kan, is ineens veel beter inzetbaar.
pi_212942692
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Miata is always the answer
pi_212943012
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.

Het is waar dat een hoop ideen het niet halen. Vervoer is echter geen nieuw concept, we hebben het hier over een verschuiving.

Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
pi_212943019
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Het is voor jou onvervangbaar. Dat is jouw beleving, mogelijk omdat je het gewend bent.

Ik had pas op m'n 23e geld voor een rijbewijs dus heb het toen pas gehaald. Daarvoor heb ik me ook altijd prima gered. Met autonome taxi's zou dat nog beter gegaan zijn.

Er is nu een groep mensen die opgegroeid is met autobezit en alles daaromheen, het is een soort cultuur geworden terwijl we 100 jaar geleden amper auto's hadden.

Maar kinderen die nu nog geen 10 jaar oud zijn, zullen misschien nooit hun rijbewijs hoeven halen en niet beter weten dan dat ze gehaald en gebracht worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')