Ja, Blinken met Lavrov. Totaal niet naar elkaar toe gekomen. Lavrov weet ook wel hoe hij het spelletje speelt zeg. Diplomatie op het hoogste niveau.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Diplomatiek waarschijnlijk niet meer. Was dit weekend niet het bezoek van Blinken? Als ze vervolgens gaan evacueren is daar dus niets uitgekomen behalve oorlog lijkt me dan
Man man man, wat een kinderlijke manier van redeneren over geopolitiek, inclusief kleinerende opmerkingen over het fysiek en daaraan gekoppelde compensatiedrang van Putin.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 10:10 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik begrijp van schaamlap dat de Russen van Putin Oekraïne willen veroveren,, vermoorden en vervolgens leegroven omdat in 2016 een referendum over Oekraïne negatief is uitgepakt.
Ik begrijp inmiddels de logica van schaamlap en de zijnen. Putin mag roven, vermoorden, tegenstanders ombrengen en opsluiten, af en toe wat oorlogsmisdaden en een kleine genocide plegen, want Putin kan het niet helpen, Putin is lief! Putin is natuurlijk een klein mannetje met een klein pikkie, dus compensatiegedrag is best logisch. En wanneer de EU of de VS of de voormalige koloniën dan geen RESPECT tonen, dan doet dat pijn. Daarom rooft Putin Rusland zelf ook leeg, allemaal compensatie.
Foei EU, foei VS, foei Oekraïne, zien jullie dan niet dat Vlad lijdt? Ben je niet lief voor Vlad dan komt het polonium, dan volgt de goelag of dan komen de troepen. Dan had je maar respect moeten tonen!
Het Nederlandse leger staat paraatquote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
Laten we hopen dat het toch nog met een sisser af gaat lopen. Dit gaat anders heel veel ellende opleveren voor iedereen.
quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:03 schreef KNAK het volgende:
[..]
Het Nederlandse leger staat paraat
*Afrikaans voorbeeld
Ik hoop heel erg op een diplomatieke oplossing en oprechte pogingen om in de nabije toekomst nader tot elkaar te komen met verbeterde en genormaliseerde verhoudingen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:41 schreef byah het volgende:
[..]
Vooral op de middellange termijn inderdaad. Ik verwacht nog steeds een diplomatieke oplossing waarbij de dreiging als pressie wordt gebruikt. Zeker met de aankomende Olympische Spelen is er wat dat betreft nog ruim de tijd voor diplomatiek
De bezetting van Oost-Oekraïne is voldoende om Europa in diepe ellende te storten. In dat geval denk ik dat het Russische leger ook Wit-Rusland niet meer zal verlaten. De jonge westers-georiënteerde oppositie daar zal te machtig worden naar Poetin's mening. Gevolg is dat de Russische troepen opschuiven naar de grens van Polen en de Baltische staten. Dat moet bijna wel een wapenwedloop als gevolg hebben.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
Dat wordt dan het einde van Oekraïne. Of beter gezegd, Oost-Oekraïne, aangezien Rusland echt niet het hele land gaat annexeren.
Weer een lichtgroen kleurtje erbij straks op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/File:Russian_Federation_(orthographic_projection)_-_only_Crimea_disputed.svg
Hoe gaan ze hier diplomatiek nog uitkomen? Ik denk het toch echt totaal niet. Bovendien hoeft Rusland zich ook echt niet druk te maken gezien Biden en een zwakke Europese Unie.
Even zien hoe het allemaal gaat lopen, maar je kan niet ontkennen dat Putin echt een gigantisch geopolitiek schaakspel speelt. En dan Biden met z'n "minor incursion blabla". De VS en VK gaan wapens leveren voor de money, sancties gaan niet veel uithalen, Frankrijk en Duitsland heel zwak vooral op dit moment, de rest van Europa kan al helemaal niets. Rusland speelt het sterk hoor, ook door alleen met de VS te praten en de rest gewoon een beetje negeren, en met Wit Rusland. NAVO is ook gewoon niet wat het zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De bezetting van Oost-Oekraïne is voldoende om Europa in diepe ellende te storten. In dat geval denk ik dat het Russische leger ook Wit-Rusland niet meer zal verlaten. De jonge westers-georiënteerde oppositie daar zal te machtig worden naar Poetin's mening. Gevolg is dat de Russische troepen opschuiven naar de grens van Polen en de Baltische staten. Dat moet bijna wel een wapenwedloop als gevolg hebben.
Dat.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
Laten we hopen dat het toch nog met een sisser af gaat lopen. Dit gaat anders heel veel ellende opleveren voor iedereen.
Yep, net als de Baltische Staten, Georgië, belarus enzovoort. Gebieden die door de Russen zijn leeggeroofd en waar ze moord, doodslag en verderf hebben gebracht.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
Begrijp ik uit je post dat je Oekraïne als een "voormalige kolonie" van Rusland beschouwt?
Die wilde nota bene slechts wapens leveren in ruil voor nep aantijgingen tegen zijn latere opponent in de verkiezingen.quote:
Nederland wacht nog even af.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:47 schreef Werkperd het volgende:
VS begint met evacuatie van zijn eigen mensen uit Oekraïne.
Russische ongeinquote:
Denk je dat de landen zoals die nu op de wereldkaart staan altijd al als zodanig gedefinieerd waren? Ik ben wel benieuwd wanneer Rusland precies het land 'Oekraïne' heeft gekoloniseerd.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:46 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Yep, net als de Baltische Staten, Georgië, belarus enzovoort. Gebieden die door de Russen zijn leeggeroofd en waar ze moord, doodslag en verderf hebben gebracht.
Niet voor niets dat alle “koloniën” zich razendsnel uit de greep van de Russen hebben ontworsteld toen de kans zich voordeed. Net als de Oostbloklanden. Onderdrukking, moord, doodslag, uitbuiting en erger staat de Oekraïne te wachten bij een nieuwe bezetting.
Rusland vertegenwoordigd vele decennia aan smeerlapperij in verschillende gedaanten. Het leek even de goede kant op te gaan, Putin heeft dat grondig stukgemaakt
Tegen welke concrete "Russische ongein" had Trump tijdens zijn ambtsperiode weerstand moeten bieden?quote:
Vanaf het begin zou handig geweest zijn.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tegen welke concrete "Russische ongein" had Trump tijdens zijn ambtsperiode weerstand moeten bieden?
Het begin van wat?quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vanaf het begin zou handig geweest zijn.
Weerstand bieden aan de inmenging in zijn binnenlandse politiek en steun aan zijn verkiezingscampagne was wel vrij normaal geweest, maar meneer vond het wel prima natuurlijk. Verder heb je nog de annexatie van de Krim en het feit dat hij de door hun parlement goedgekeurde wapenleverantie aan Oekraïne tegenhield in ruil voor modder over zijn politieke opponent. Daarnaast heb je nog een aantal andere conflicten met Rusland in een hoofdrol, maar die zullen vast wat minder interessant zijn voor de VS of de NAVO.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tegen welke concrete "Russische ongein" had Trump tijdens zijn ambtsperiode weerstand moeten bieden?
De INF Treaty heeft geen reet te maken met de snelheid van de missiles he met je "hypersonische raketten"... Het gaat om de afstand (500-5500 km).quote:
Ik vraag bewijs, geen oportunistisch gereutel...quote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja. Rusland had al jaren raketten die tegen dat verdrag ingingen. Dat was ook een van de redenen waarom de VS het opzegde.
Als de europese NATO leden zich eens aan de afspraken hadden gehouden was er geen centje pijn geweest maar ja.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Veel Amerikanen geven ook geen fuck, die zijn met China bezig.
Als Europa al geen vuist kan maken, waarom zou de VS het dan doen?
Zie een post boven je.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:31 schreef Schaamlap het volgende:
Ik vraag bewijs, geen oportunistisch gereutel...
🥱quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:31 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik vraag bewijs, geen oportunistisch gereutel...
Weleens gehoord van de Tomahawk? 2500 km.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
De INF Treaty heeft geen reet te maken met de snelheid van de missiles he met je "hypersonische raketten"... Het gaat om de afstand (500-5500 km).
Het begon natuurlijk al met de Iskander-K en M met een range van precies 500km max... Uhu...![]()
En daarna kwamen ze met de SSC-8/ Kalibr op de proppen met een range van 2500km...
Is de Tomahawk een Ground Launched CM? Nee he? Dus valt die niet onder de INF simpleton.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:45 schreef Schaamlap het volgende:
Weleens gehoord van de Tomahawk? 2500 km.
1. Er is nooit overtuigend bewijs geweest voor die vergaande inmengingquote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Weerstand bieden aan de inmenging in zijn binnenlandse politiek en steun aan zijn verkiezingscampagne was wel vrij normaal geweest, maar meneer vond het wel prima natuurlijk. Verder heb je nog de annexatie van de Krim en het feit dat hij de door hun parlement goedgekeurde wapenleverantie aan Oekraïne tegenhield in ruil voor modder over zijn politieke opponent. Daarnaast heb je nog een aantal andere conflicten met Rusland in een hoofdrol, maar die zullen vast wat minder interessant zijn voor de VS of de NAVO.
Afgezien van de talloze rapporten van de Senaat, Huis, eigen veiligheidsdiensten. Ik weet verder niet wat je wel of niet vergaand vindt, maar het lijkt me in het takenpakket van de Amerikaanse president vallen daar tegen op te treden in woord en daad.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 21:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
1. Er is nooit overtuigend bewijs geweest voor die vergaande inmenging
Dat is in context van wat er op volgde, dat het hem geen reet interesseert wat het lot van Oekraïne is, maar erin zat voor persoonlijk gewin.quote:2. Annexatie van De Krim was drie jaar voor zijn aantreden, waarom zou je 'weerstand' bieden tegen iets waar je voorganger in de resterende 75% vsn zijn termijn niets aan heeft gedaan?
Dat staat wel vast. Het was geen rechtszaak en is dus niet voor een rechter of jury gekomen (en de Republikeinen in de Senaat tellen we niet mee natuurlijk), dus dat het "niet bewezen" is, is nogal nietszeggend. Voor iedereen met enige afstand tot de zaak is het wel helder. Hier zijn wat zaken opgesomd:quote:3. Dat een persoonlijke vete de reden was voor het blokkeren van die hulp is ook niet bewezen.
quote:• During a July 10, 2019 meeting at the White House, the U.S. Ambassador to the European Union told Ukrainians officials that there would be a “pre-requisite of investigations” before any White House meeting would occur. (Sondland Opening Statement, Nov. 20, 2019, at 10; Hill Depo. at 27; Vindman Depo. at 29)
• During a July 25, 2019 phone call, President Trump asked President Zelenskyy for the “favor” of an investigation into Joe Biden and the false, Russian-backed claims that it was Ukraine that interfered in the 2016 U.S. election. (Memcon of Trump-Zelenskyy Call, July 25, 2019)
• Following a July 26, 2019 meeting between the Ambassador to the EU and Ukrainians officials, President Trump asked the ambassador, “So [Zelenskyy is] going to do the investigation?”, to which the ambassador replied, “He’s going to do it.” (Holmes Depo. at 24; Sondland Testimony on Nov. 20, 2019)
• President Trump demanded that President Zelenskyy make a public announcement that he was opening an investigation into Biden and the 2016 election as a pre-requisite before he would agree to a White House meeting. (Sondland Opening Statement, Nov. 20, 2019, at 14)
• President Trump’s personal attorney told both American officials and Ukrainian officials that the president would require, as a quid pro quo, that Ukraine announce the desired investigations before any White House meeting would occur. (Sondland Opening Statement, Nov. 20, 2019, at 14)
• At a meeting in Warsaw, Poland, the U.S. Ambassador to the European Union informed a senior Ukrainian official that the security assistance money would not be released until Ukraine publicly announced an investigation into “Burisma and 2016.” (Sondland Declaration, Nov. 4, 2019, at 2; Taylor Opening Statement, Oct. 22, 2019, at 10-11; Morrison Depo. at 144-145)
Hendig opgesomd in https://www.justsecurity.(...)call-never-happened/
Onder Obama werd inderdaad geen dodelijk materieel gestuurd om niet verder te escaleren; wel andere steun overigens. Wat heeft dat te maken met jouw vraag over Trump? Wel grappig natuurlijk dat Obama als oorlogshavik wordt weggezet en Trump als vredesduif door Trump-fans, laat die dit maar niet lezen.quote:Daarnaast: Obama stuurde geen wapens in de drie jaar sinds de Krim, Trump wel.
Gedoe in de Oekraïnequote:Op zaterdag 22 januari 2022 20:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
'Vergaand' vind ik wanneer je op een dusdanige wijze verkiezingen kunt beïnvloeden, dat jouw favoriete kandidaat met zekerheid gekozen wordt. Die invloed, die niet eens overtuigend is bewezen, wordt ook nog eens schromelijk overdreven. Die vermeende social media trolls hebben bij lange na niet de invloed die aan ze wordt toegeschreven.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Afgezien van de talloze rapporten van de Senaat, Huis, eigen veiligheidsdiensten. Ik weet verder niet wat je wel of niet vergaand vindt, maar het lijkt me in het takenpakket van de Amerikaanse president vallen daar tegen op te treden in woord en daad.
Het ging over "weerstand bieden". Zijn voorganger heeft er drie jaar lang niks aan gedaan. Onder Trump werden er wel wapens gestuurd. Wat had hij dan moeten doen om wel 'weerstand' te bieden? Een oorlog starten tegen Rusland vanwege de Krim?quote:Dat is in context van wat er op volgde, dat het hem geen reet interesseert wat het lot van Oekraïne is, maar erin zat voor persoonlijk gewin.
Het is niet officieel bewezen. Wellicht vind jij dat "nogal nietszeggend", maar dat is het natuurlijk niet. Het was ook nog eens afkomstig van een anonieme klokkenluider die niet eens zelf bij het gesprek was. Overigens lijkt het me niet ondenkbaar dat dit waar is. Het was echter een punt dat jij aandroeg als argument dat Trump "nul weerstand" bood tegen de Russen. Afgezien van deze tijdelijke opschorting van militaire hulp (ongeacht de reden), is die daarna gewoon weer hervat.quote:Dat staat wel vast. Het was geen rechtszaak en is dus niet voor een rechter of jury gekomen (en de Republikeinen in de Senaat tellen we niet mee natuurlijk), dus dat het "niet bewezen" is, is nogal nietszeggend. Voor iedereen met enige afstand tot de zaak is het wel helder. Hier zijn wat zaken opgesomd:
Mijn vraag was tegen welke "Russische ongein" Trump tijdens zijn ambtstermijn had moeten optreden, aangezien er werd gezegd dat hij "nul weerstand" bood. De Krim was bijna drie jaar voor zijn aantreden al gebeurd, tijdens zijn presidentschap waren er geen noemenswaardige incidenten. Maar ondanks dat heeft hij alsnog wapens gestuurd naar Oekraïne. Wat had hij nog meer moeten doen dan dat? Welke concrete 'Russische ongein' bood hij nul weerstand tegen tijdens zijn ambtstermijn?quote:Onder Obama werd inderdaad geen dodelijk materieel gestuurd om niet verder te escaleren; wel andere steun overigens. Wat heeft dat te maken met jouw vraag over Trump? Wel grappig natuurlijk dat Obama als oorlogshavik wordt weggezet en Trump als vredesduif door Trump-fans, laat die dit maar niet lezen.
Onder Trump wel, wat hij tegenhield voor persoonlijk gewin. Later, toen het niet meer houdbaar was hief hij de blokkade op. Kortom, wat er met Oekraïne gebeurde als het hem geen voordeel bracht en wat de Russen in eigen huis uitspookte als het hem wel voordeel bracht roestte hem aan zijn reet en dat zou nu niet anders zijn geweest.
Nee, het is niet bepaald vrede geweest ofzo en de Amerikanen hebben ze onder Trump net zo goed geen strobreed in de weg gezetenquote:Op zondag 23 januari 2022 00:22 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is vrij nietszeggend, vind je niet?
Dacht dat de bezetting van de Krim. gewoon begon op de laatste dag van de Spelen in Sochi.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 19:41 schreef byah het volgende:
[..]
Vooral op de middellange termijn inderdaad. Ik verwacht nog steeds een diplomatieke oplossing waarbij de dreiging als pressie wordt gebruikt. Zeker met de aankomende Olympische Spelen is er wat dat betreft nog ruim de tijd voor diplomatiek
"De achtertuin", je maakt een grapje hoop ik? Wat is jouw beeld bij het Amerikaanse continent? Caracas ligt 3.300 km van Washington D.C. Dat zou betekenen dat Putin al boos zou moeten worden als er Amerikaanse bommenwerpers in Barcelona landen. En die afstand tot Moskou is zelfs nog 300 km minder. De allerkortste afstand tussen grenzen van Venezuela en de VS is zo'n 1.700 km. Ter vergelijk: ongeveer de afstand tussen Berlijn en Moskou.quote:Op zondag 23 januari 2022 00:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee, het is niet bepaald vrede geweest ofzo en de Amerikanen hebben ze onder Trump net zo goed geen strobreed in de weg gezeten
Ze hebben nota bene met strategische bommenwerpers in de achtertuin (Venezuela) lopen spelen
Eerder in dit topic dacht iemand dat de rapen dan gaat zouden zijn nou niet onder Trump hoor
De Russen vliegen toch regelmatig met Tu-95 over de Noordzee om een beetje te provoceren? Dat Rusland geen raketschild wil in hun 'achtertuin' wat hun raketten in principe nutteloos maakt begrijp ik opzich nog wel. Maar die hoeven toch eigenlijk ook alleen maar defensief te zijn?quote:Op zondag 23 januari 2022 01:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
"De achtertuin", je maakt een grapje hoop ik? Wat is jouw beeld bij het Amerikaanse continent? Caracas ligt 3.300 km van Washington D.C. Dat zou betekenen dat Putin al boos zou moeten worden als er Amerikaanse bommenwerpers in Barcelona landen. En die afstand tot Moskou is zelfs nog 300 km minder. De allerkortste afstand tussen grenzen van Venezuela en de VS is zo'n 1.700 km. Ter vergelijk: ongeveer de afstand tussen Berlijn en Moskou.
Wat denk jij wat er zou gebeuren als er Russische bommenwerpers in bijvoorbeeld Canada of Mexico landen of grote wapenleveringen plaatsvinden? Of als Rusland oefeningen doet, zoals de VS met B-52's boven Noord-Macedonië? Als je de vergelijking maakt met de afstand tot Moskou en die tot Washington DC, is dat hetzelfde als wanneer Rusland oefent boven Havana.
Maar je geeft dus eigenlijk aan dat Putin groot gelijk heeft, aangezien het in zijn geval daadwerkelijk in zijn achtertuin gebeurt?
Ja, dat schijnt inderdaad regelmatig te gebeuren. Maar de Noordzee is in de verste verte geen Amerikaans territorium. Dat vind ik vergelijkbaar met wanneer de Amerikaanse luchtmacht in Midden- of Zuid-Amerika vliegt, dat zal Rusland ook niet als een provocatie jegens hen opvatten. Wanneer veel landen in Midden- of Zuid-Amerika een militair verbond zouden hebben met Rusland en hun wapens daar gestationeerd waren, dan misschien wel. Maar dat is dus niet zo.quote:Op zondag 23 januari 2022 01:44 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Russen vliegen toch regelmatig met Tu-95 over de Noordzee om een beetje te provoceren? Dat Rusland geen raketschild wil in hun 'achtertuin' wat hun raketten in principe nutteloos maakt begrijp ik opzich nog wel. Maar die hoeven toch eigenlijk ook alleen maar defensief te zijn?
Nee ik zeg dat Trump net zo weinig tegen Putin doet als Biden doet en Obama deedquote:Op zondag 23 januari 2022 01:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
"De achtertuin", je maakt een grapje hoop ik? Wat is jouw beeld bij het Amerikaanse continent? Caracas ligt 3.300 km van Washington D.C. Dat zou betekenen dat Putin al boos zou moeten worden als er Amerikaanse bommenwerpers in Barcelona landen. En die afstand tot Moskou is zelfs nog 300 km minder. De allerkortste afstand tussen grenzen van Venezuela en de VS is zo'n 1.700 km. Ter vergelijk: ongeveer de afstand tussen Berlijn en Moskou.
Wat denk jij wat er zou gebeuren als er Russische bommenwerpers in bijvoorbeeld Canada of Mexico landen of grote wapenleveringen plaatsvinden? Of als Rusland oefeningen doet, zoals de VS met B-52's boven Noord-Macedonië? Als je de vergelijking maakt met de afstand tot Moskou en die tot Washington DC, is dat hetzelfde als wanneer Rusland oefent boven Havana.
Maar je geeft dus eigenlijk aan dat Putin groot gelijk heeft, aangezien het in zijn geval daadwerkelijk in zijn achtertuin gebeurt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |