Netsplitter | donderdag 20 januari 2022 @ 20:35 |
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven. De Europese Unie heeft destijds geen persconferentie gegeven en zelfs een officieel persbericht bleef uit, maar op 12 november 2019 werd EU-Verordening 2019/2144 aangenomen. Die voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheidsassistent (ISA) voor nieuwe auto’s. Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen. Bron: https://www.ad.nl/auto/sn(...)-verplicht~a4eaff91/ Ja, het is een AD premium ![]() ![]() Deze "hulp" kan je per rit ![]() Aangezien verzekeringsmaatschappijen hier ook happig op zijn, zou het mij niks verbazen als die later ook bij die data kan komen.
| |
Isdatzo | donderdag 20 januari 2022 @ 20:36 |
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen. | |
Netsplitter | donderdag 20 januari 2022 @ 20:40 |
Helaas. Big Brother Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks. Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen. | |
laforest | donderdag 20 januari 2022 @ 20:41 |
Alsof je met je smartphone al niet je locatie weggeeft. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 20 januari 2022 @ 20:42 |
Ik heb een deja vu. In 2016 verscheen er ook zo'n soort bericht. En door. | |
Isdatzo | donderdag 20 januari 2022 @ 20:43 |
Maar dat is weer iets anders, en die data zou (als het goed is...) niet naar individuen te herleiden moeten zijn. | |
Netsplitter | donderdag 20 januari 2022 @ 20:45 |
Dat zeg je heel goed. Als het goed is. Featurecreep is een dingetje.... | |
Nober | donderdag 20 januari 2022 @ 20:48 |
You'll drive too fast and you'll pay including administration fee. | |
rutger05 | donderdag 20 januari 2022 @ 21:20 |
Lijkt mij prima als je de oorzaak en het gedrag van de betrokken bestuurder wilt achterhalen bij een ongeval. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 20 januari 2022 @ 21:40 |
Alsof snelheid dan de enige variabele is. Iemand die 'keurig' 100 rijdt, maar met zijn telefoon zit te kutten, is veel gevaarlijker dan iemand die 120 rijdt en 100% met zijn aandacht bij het verkeer is. Maar de overheid is meer geinteresseerd in iemand makkelijk en goedkoop kunnen pakken, dan daadwerkelijk de veiligheid op de weg te verbeteren. | |
Schuifpui | donderdag 20 januari 2022 @ 22:40 |
Handig toch? Na de rit de info automatisch uploaden, dan kan kan het worden gematched met de dan geldende snelheidslimiet, vergeleken worden met de timing van stoplichten en posities van andere voertuigen op de weg en krijg je vanzelf alle boetes voor elk rit thuisgestuurd. ![]() | |
nattermann | donderdag 20 januari 2022 @ 22:44 |
Paar tientjes aftikken bij Hobby Bob en die sloopt dat er wel voor je uit. Kan 'ie ook meteen het optionele Apple/Android Carplay activeren op je mooie touchscreentje | |
Cockwhale | donderdag 20 januari 2022 @ 23:13 |
Straks implanteren ze zo'n black box in je pik om te kijken welke "black boxen" je allemaal hebt uitgewoond. | |
einzeinz | vrijdag 21 januari 2022 @ 00:45 |
Ze slaan je ritgegevens op. Let maar op en rij maar niet teveel rond in de hoerenbuurt! | |
hollandia02 | vrijdag 21 januari 2022 @ 01:02 |
Meeste Nederlanders rijden toch tweedehands. | |
ACT-F | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:32 |
Dit. Niemand kan je verplichten een dagboek bij te houden om daarmee mee te werken aan je eigen veroordeling. Doe mij de chiploze auto van weleer, want dat is pas echt autorijden ![]() | |
Gunner | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:35 |
Recycled het AD niet gewoon dat bericht van een paar maanden geleden? (inPrivate kan ik het artikel trouwens nog steeds niet lezen) | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:45 |
De EU-Verordening 2019/2144 al op12 november 2019 aangenomen. Maar gaat pas in per 1 juli dit jaar in. En vanaf 6 juli moeten nieuwe auto's hiermee uitgerust zijn. Mogelijk kan je deze wel lezen: https://www.bndestem.nl/a(...)-verplicht~a4eaff91/ Anders private tab openen of iets in die geest. | |
hangtime | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:49 |
Investeren in auto's zonder chip.. die dingen zijn straks meer waard dan een gloednieuwe Tesla ![]() | |
Gunner | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:49 |
Die is leesbaar inderdaad. Het is dus makkelijk te omzeilen en via OBD vast wel door een handige harry uit te zetten. wel vaker bij VAG-wagens dat soort dingen laten aan/uitzetten. | |
hangtime | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51 |
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring. Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK. Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..! | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:53 |
Dat van de APK zou mij niks verbazen inderdaad. | |
byah | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:55 |
Lijkt me prima | |
Stoorzendert | vrijdag 21 januari 2022 @ 09:58 |
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje ![]() Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd? | |
Sapstengel | vrijdag 21 januari 2022 @ 10:17 |
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer? Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV. | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 10:20 |
Waarom moeten andere landen regelgeving in gaan voeren omdat ze in knakenlanden als Roemenie niet kunnen rijden? Nederland staat in Europa nb. op nummer 3 vwb de minste verkeersdoden. https://www.ad.nl/auto/di(...)eel-europa~afceebe2/ | |
jeroen25 | vrijdag 21 januari 2022 @ 10:37 |
Dat is dan toch ook weer makkelijk te omzeilen? De garage zet het aan, doet de APK en zet het dan weer uit. | |
hangtime | vrijdag 21 januari 2022 @ 10:40 |
Daarvoor fixed de overheid ook wel weer wat. Logbestanden missen in relatie tot je KM-teller bijvoorbeeld, strafbaar en dus boete. Of je verzekering knikkert je eruit als ze erachter komen dat je hem uitzet en verplichten je het in het contract.. Wie wil dat risico nog lopen dan? Helemaal als de politie dat mag gaan controleren met random controles..? | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 10:59 |
En dan krijgen ze een inspectie. | |
Nattekat | vrijdag 21 januari 2022 @ 11:10 |
Geïnspireerd door Big Brother? Black Mirror? Beiden? Ik ga er niet eens woorden aan vuil maken, privacy is dood en we zullen het voelen ook. | |
jeroen25 | vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21 |
Dan wachten ze tot duidelijk is of er wel of geen steekproef komt. | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 11:36 |
Gelukkig weet je dat ook van te voren. https://apk-handboek.rdw.(...)rocedures/steekproef | |
jeroen25 | vrijdag 21 januari 2022 @ 11:48 |
Dat hoeft ook niet. Voordat je de APK doet wordt het verplichte kastje ingeschakeld. Tijdens de APK, het wachten of er een steekproef komt en de eventuele steekproef blijft het kastje ingeschakeld. Pas als duidelijk is dat er geen steekproef gaat komen of als de steekproef klaar is schakel je het kastje weer in. Tijdens de APK en de eventuele steekproef is er dus een ingeschakeld kastje en zal de auto door de keuring komen. | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 11:56 |
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur. Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt. In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren. Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait. Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei. Daar gaan we heen met dit kastje... | |
Stoorzendert | vrijdag 21 januari 2022 @ 12:13 |
Ja, en dan fixed een of andere nerd daar weer wat voor. Risico loop je wel, maar sommige mensen vinden dat prima. Met de brommert was het ook een sport om met een begrenzer de controle te omzeilen. Niet zo fancy als ze tegenwoordig kunnen, maar daar is vast wel wat voor te verzinnen | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 13:56 |
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem. Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig. Ik ben er overigens geen voorstander van, omdat ik dank dat het een heel irritant systeem gaat zijn. Het zal wel werken o.b.v. camera's en verkeersbord herkenning. Dat werkt in de eerste plaats al niet altijd even goed, waardoor zo'n systeem in bepaalde gevallen ten onrechte in werking treedt. Of een bord staat net gedraaid, zodat de camera het niet kan lezen. Daarnaast zit je dus met verplichte technologie op de auto vanwege dit systeem, dus de auto's worden weer duurder, het schadeherstel wordt weer duurder en met een beetje pech krijg je ook nog te maken met kosten voor reparaties van het systeem. Dat soort zaken vind ik een stuk vervelender. | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:13 |
Waar kan ik lezen dat dat zo is? Wat voor data er gedeeld wordt tussen de fabrikant en de gebruiker is wat anders en ook niet verplicht dus als je dat eruit sloopt interesseert dat niemand wat. En dat vind ik van een compleet andere orde dan alles verplicht te moeten delen met de overheid. Daarnaast deelt mijn auto helemaal niks en dat wil ik graag zo houden. | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:16 |
Als je nagaat dat idiote zaken als de bandenspanningsmeters al een APK afkeurpunt zijn... Nmm echt te belachelijk voor woorden. | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:18 |
Ongekend die naiviteit van Isdatzo. | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:19 |
Welke verbinding precies? Is dat tegenwoordig gratis ofzo? | |
Candymannetje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:20 |
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel. Of loop ik nou achter? | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:26 |
Die begrenzer kun je dan ook op afstand wel op 10km/h zetten als malafide staat. Voor als je je 4e booster shot nog niet genomen hebt. | |
Starhopper | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:29 |
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen. | |
Candymannetje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:30 |
Als de wagen autonoom is rijdt tie je eerst naar de prikstraat voordat je naar een andere bestemming mag. | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:32 |
Dit systeem werkt eerder kosten verlagend, maar ik moet er niet aan denken dat onze D66-staat zoveel controle zou kunnen uitoefenen als mogelijk zou zijn met deze systemen. Eigenlijk is die GPS functie in een auto al een gedrocht, en telefoons, ook niet te vertrouwen. Allemaal leuk en aardig als je er zelf voor kiest hoor (maar ook dan gewoon niet) maar de optie zou moeten bestaan om gewoon niet zonder half spionagesoftware door het leven te gaan. | |
laforest | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:33 |
![]() Hoe denk je dat verkeer op Google maps werkt? Je geeft tracking toestemming. | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:33 |
Omdat je met meer vermogen sneller optrekt / inhalen soepeler gaat op de snelweg. | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:34 |
Zeg, wat is jouw grens qua wat je de staat vertrouwt? Leuk die wetten maar je ziet afgelopen 2 jaar al hoe subjectief dat wordt geïnterpreteerd. | |
Starhopper | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:38 |
Doen ze ook GPS inbouwen? Dat is wel handig om boeven te vangen en bij asocialen die doorrijden na een ongeluk. | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:41 |
Dat was in de jaren '70 een unicum... | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:42 |
Zit er toch al lang in? Ik heb gewoon een routeplanner erin zitten. Ik vind het eigenlijk een slechte zaak hoe makkelijk dit allemaal wordt.... Je staat zou maar eens zoals Australie gaan doen ofzo. | |
Starhopper | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:42 |
Ja daarom ![]() | |
BasEnAad | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:43 |
Hoepel op uit mijn privé. | |
SuperNeger | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:44 |
In Amerika zijn ze hier ook al mee bezig. Dat zegt me dat dit nog wel eens heel snel realiteit zou kunnen worden. Eng. Vraag me af of het er makkelijk uit te slopen is. | |
Candymannetje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:46 |
Ja google wel maar ik gebruik geen producten van google en facebook ![]() Het ging mij om de overheid. | |
SuperNeger | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:47 |
Belasting zal trouwens wel minimaal verdubbelen. Ze gaan flink boetegeld mislopen zo. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:48 |
Dat het uit te zetten is? Dat was een voorwaarde om het toe te passen in de auto's. Sinds 2018 is het ecall systeem verplicht in nieuwe auto's. In die auto's (en ook al in oudere auto's) zit een SIM kaart en daarmee is de auto feilloos uit te peilen. Dus als je je drukt maakt om privacy of het delen van data met de overheid dan ben je al wat aan de late kant. Dan heb jij toch nergens last van. Dan blijf je in die auto rijden en deel je niks. | |
leolinedance | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:49 |
Nou dan blijven er maar weinig mensen over die jij wel begrijpt ![]() Bedoel je niet dat je mensen niet begrijpt die een auto kopen omdat deze +200 km/h kan? | |
ootjekatootje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:49 |
Lekker dan, gisteren nieuw wagen besteld, levertijd 13 maanden… | |
Candymannetje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:49 |
Haha true, even een wet aanpassen en klaar. Onder het mom van terrorisme of kinderporno wordt alles geaccepteerd. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:51 |
Die krijgt dit systeem nog niet. Geldt voor auto's die een typegoedkeuring krijgen na de aangegeven ingangsdatum. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:52 |
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten | |
RetepV | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:54 |
Er zit al een unieke code in je autosleutel. Die is te herleiden naar het VIN van je auto. En dat is weer te herleiden naar de voertuigregistratie. en dat is weer te herleiden naar jouw. Die code gaat via OBD data naar de hoofdcomputer van je auto om de startblokkering uit te zetten. En die sleutelcode kan dus afgevangen worden door een systeem dat meeluistert. Bijvoorbeeld je radio, die natuurlijk ook al een internetaansluiting heeft. Of het kan natuurlijk ook gewoon door je hoofdcomputer opgestuurd worden, niet nodig om een extra apparaat te hebben. Ik denk: ik zeg het maar even... | |
leolinedance | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:54 |
Ja dat ken ik. Mijn lane assist kun je ook uitzetten. Wel iedere rit opnieuw door 6 menu's heen scrollen ![]() | |
ootjekatootje | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:54 |
![]() | |
-Sigaartje | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:04 |
Uitstekend! Die hardrijdende aso's van de weg! | |
Vallon | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:05 |
Yep, pas wanneer je van het padje gaat, krijg je te maken met controle en neuzelarij..... het is daarmee juist wel Big Brother die verordonneerd dat iedereen volgens haar regels en wetten moet leven. En nee, dit soort dingen afwijzen heeft niets te maken met iemands mogelijke intenties maar vooral van de goegemeente die via allerlei achterdeurtjes haar controle wil kunnen hebben. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:06 |
Ik zie niet in hoe dit systeem kostenverlagend zou werken, tenzij je normaal gesproken in het verkeer een totale debiel bent natuurlijk en bekeuringen onder je vaste lasten vallen. En wat voor invloed gaat de overheid hiermee hebben volgens jou? De overheden hebben het al niet eens voor mekaar gekregen om het permanent (dus zonder mogelijkheid om het uit te zetten) in de auto's te krijgen. | |
RetepV | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:08 |
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen. Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen? Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is. Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt. Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)? Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen. Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden? Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is. Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt. Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed. We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten. Edit: Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening. ![]() | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:14 |
Mwoah, grote blikschade zal allicht in de bebouwde kom zijn in 30kmh zones.... Met te forse snelheid. Dus die hou je dan tegen. En de echte kosten zijn de overstekende kinderen in die gebieden...... Ja er komen nu, ook met dat automatische remmen, echt wel systemen op de markt voor auto's die de kosten van autorijden verlagen. Simpelweg omdat de mens ook maar een mens is. Ligt eraan welke termijn, maar de staat krijgt meer en meer controle en het zint me niet dat je nauwelijks het land uit kan vluchten. We moeten er maar vanuit gaan dat de staat nooit crimineel gaat worden, maar we zien in Oostenrijk al wat ze vinden van lichamelijke integriteit... Dat is gewoon een grondrecht dat ondergeschikt staat aan wat anders.... Voor effect 0.0. Fundamenteel verschillen wij denk ik gewoon in het zien van problemen van een overheid met enorm veel controle/macht. | |
ludovico | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:16 |
Je moet max 90 rijden op de snelweg want dan is je auto zuiniger. Gr gr, big brother D66 staat die zegt dat je op CO2 rantsoen moet omdat je anders negatieve social creditscore krijgt en een hogere hypotheekrente moet betalen. Gr Gr Rob Jetten. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:37 |
Ja op die manier. Ik denk daar met dit systeem juist anders over, omdat dit gewoon heel irritant gaat zijn en mensen het continue uit gaan zetten. En dat vergeet je voordat je wegrijdt, dus zodra je onderweg de eerste keer hinder ondervindt ga je tijdens het rijden zitten klooien om het uit te zetten (als je daarvoor een menu door moet). Ik zie qua veiligheid veel meer in auto's verplicht voorzien van systemen die automatisch remmen op het moment dat er een impact dreigt. Dat soort systemen dragen veel meer bij. Nou, we verschillen wel in die zin dat ik in het één meer kwaad zie dan het ander. Dat mijn auto data deelt en dat daar in theorie iets mee gedaan zou kunnen worden vind ik niet spannend. Het verplicht stellen van vaccineren zoals in Oostenrijk bijvoorbeeld vind ik een ander verhaal. Je vingerafdruk in een database van de overheid vind ik ook wat anders. Zeker wetende hoe "capabel" onze overheid is met data. Maar het toepassen van dit systeem t.o.v. de data die auto's nu al vastleggen vind ik inderdaad niet zo'n issue. | |
Starhopper | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:41 |
Tis ook belachelijk dat je een rijbewijs moet hebben en een gordel moet dragen. Se PaKKeN oNsE VrEiHeiT aF ![]() | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:04 |
Voortschrijdende techniek... Of wil jij ook nog steeds met een 8086 werken omdat je alleen maar tekst loopt te verwerken? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:05 |
Als ik zie hoe vaak mensen wel heel erg bewust te hard rijden en nagenoeg altijd geen enkele moeite lijken te doen om rekening te houden met anderen, denk ik dat dit alleen maar goed is | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:05 |
Ik heb even gemist dat dat verplicht is? | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:08 |
Bron? E-call doet verder niks. Stuurt alleen maar een signaal met positie na een crash of na handmatige activatie. Verder niks... Dus totaal onvergelijkbaar. | |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:33 |
Staat in het artikel. | |
Mortaxx | vrijdag 21 januari 2022 @ 20:37 |
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 21:40 |
Had het zo snel niet gezien ondanks dat TS het ook meldde, moest ff op zoek naar een andere site ivm premium. Dus heeft het totaal geen meerwaarde... | |
AchJa | vrijdag 21 januari 2022 @ 21:42 |
Dus als je hier tegen bent rij je kinderen in woonwijken met 120km/h dood of zo? | |
Heremeteit | vrijdag 21 januari 2022 @ 22:06 |
Potentiële toekomstige wegmisbruikers doodrijden, misschien bevorder je daarmee de verkeersveiligheid wel. | |
ACT-F | vrijdag 21 januari 2022 @ 22:17 |
Nee, TS wil overvallers aanrijden omdat die ook wel eens zonder te kijken willen oversteken. Ga je in zo'n geval de automobilist de hemel in prijzen omdat de aangereden persoon een ongewenst iemand is? Of ben je consequent en ga je zo'n automobilist ook uitmaken voor domme sukkel? | |
vipergts | vrijdag 21 januari 2022 @ 22:48 |
Ik heb ooit een een artikel gelezen over zelfrijdende auto's wat daar over ging cars wars heette dat. Een van de stellingen was dan wat als een repressief regime je auto hackt en vervolgens met jou erin op een groep betogers inrijdt. Dat verhaal begon ook met een student die de firmware had herschreven werd aangehouden voor controle en dan snel de auto weer in de oude settings moest krijgen voordat de agent bij hem was. Het staat niet meer online maar Cory Docterow schrijft meer van dat soort verhalen. | |
Red_85 | vrijdag 21 januari 2022 @ 22:54 |
Vrijheid: dàààààg! Daarom geen qr code. | |
Red_85 | vrijdag 21 januari 2022 @ 22:59 |
Per rit. En het zal wel diep verstopt zitten in de menu structuur. Hoort standaard na iedere start uit te staan als je het uitzet, niet na iedere rit. En wat bepaalt de max snelheid? Een leessysteem in de auto wat nog lang niet goed werkt? Graf eu. Je hebt er helemaal niks aan. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 23:21 |
E-call stuurt de tijd, de exacte locatie van de impact, twee eerdere locaties (voor bepalen rijrichting), het VIN-nummer, het type voertuig en type brandstof. Zelfs het aantal inzittenden wordt doorgegeven. Dus zelfs een in basis inactief E-call systeem verzameld al continue data dat bij een impact direct verzonden wordt. Aangezien je het kan uitzetten heeft het inderdaad geen meerwaarde. Het enige wat het waarschijnlijk oplevert is irritatie. | |
BansheeBoy | vrijdag 21 januari 2022 @ 23:26 |
Ik weet het niet. Ik vind dit soort dingen eng. Er kan zich altijd een situatie voordoen dat even je snelheid verhogen je leven of die van een ander kan redden. Denk daarbij aan een noodzakelijke manoeuvre. Ik houd er zelf een redelijk holistische rijstijl op na. Af en toe hoppen in snelheid is, of in ieder geval de mogelijkheid daartoe, echt een must. ![]() | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 23:28 |
Dat zal per fabrikant wel verschillen, net als het instellen van een rij-modus. Ik kan dat in het menu van de auto doen, maar ook via een knop. Bepalen van de maximumsnelheid zal via combinatie van GPS en camera's met verkeersbord herkenning zijn. Dat is inderdaad lang niet altijd feilloos, dus dat zal ook de nodige irritatie opwekken. | |
Accordtje | vrijdag 21 januari 2022 @ 23:40 |
Of wat dacht je van aanslagen op een regeringsleider of Koninklijke familie om maar een voorbeeld te noemen. Als auto's echt volledig autonoom gaan rijden dan moeten ze dus ook met elkaar kunnen communiceren. Die communicatie is uiteraard beveiligd, maar ik heb ooit de heel eenvoudige stelling gelezen: als je het kan beveiligen dan kan je het ook hacken. Dan hack je die specifieke auto en stuur je 'm van een klif af bijvoorbeeld. Ik lees altijd allerlei issues qua autonoom rijden en hoe ze dat denken te ondervangen. Maar volgens mij is het grootste issue de beveiliging van de communicatie tussen auto's. | |
vipergts | zaterdag 22 januari 2022 @ 07:22 |
Het was echt heel leuk om te lezen. In dat verhaal waren geen goede kanten het liep altijd fout af. | |
Fer | zaterdag 22 januari 2022 @ 09:12 |
Snelheid, remkracht, stuurhoek, hellingshoek en of je je riem om had. En dat van de laatste secondes voor de crash, waarbij geen VIN wordt geregistreerd. Niet heel spannend toch? De snelheidswaarschuwing heb ik nu zelf aangezet met Waze. +10km te hard krijg ik een plingel. | |
Za | donderdag 23 mei 2024 @ 19:16 |
Vanaf 7 juli dit jaar. Een piep gaat af zodra 1 kilometer te hard wordt gereden. | |
Za | donderdag 23 mei 2024 @ 19:24 |
https://www.telegraaf.nl/(...)den-juist-gevaarlijk | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 23 mei 2024 @ 19:40 |
Als ik het goed begrijp, komt er dus een verplicht waarschuwingssysteem en geen echte snelheidsbegrenzer. Maar als ik er verder over nadenk, dan vraag ik me af wat er tegen zou zijn om ook personenauto's verplicht te voorzien van een snelheidsbegrenzer. Andere soorten voertuigen, vrachtwagens, bussen, brom- en snorfietsen, zijn allemaal verplicht begrensd op een bepaalde snelheid. Waarom zou de personenauto hiervan uitgezonderd moeten blijven? | |
ACT-F | donderdag 23 mei 2024 @ 19:51 |
Freude am fahren. | |
Weltschmerz | donderdag 23 mei 2024 @ 19:51 |
De totalitaire infrastructuur is bijna af. | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 23 mei 2024 @ 19:59 |
Autorijden is beslist leuk. Ik heb zelf geen auto, maar de weinige keren dat ik af en toe auto rijd, beleef ik er ook plezier aan. Hard rijden is voor mij niet het plezier van het autorijden. Maar als andere mensen daar plezier aan ontlenen, dan gun ik ze van harte dat plezier, maar niet op de openbare weg. Die is daar niet voor. Voor hard rijden bestaan er circuits. Racecircuits hebben regelmatig publieksdagen waarop iedereen tegen betaling met de eigen auto over het circuit mag rijden. En dan mag je het gas net zo diep intrappen als je zelf wil. | |
AchJa | donderdag 23 mei 2024 @ 20:08 |
En op wat voor snelheid moet er dan begrensd worden? En als ik in Duitsland ga rijden kan ik met een Nederlandse auto dan niet harder dan 130 ofzo? | |
ACT-F | donderdag 23 mei 2024 @ 20:09 |
Met een verplichte begrenzer? | |
AchJa | donderdag 23 mei 2024 @ 20:14 |
Het zou me tegenwoordig overigens niks verbazen omdat het anders niet eerlijk is ofzo... ![]() | |
Raw85 | donderdag 23 mei 2024 @ 20:16 |
Pak ze Geert!!! | |
Cilantro | donderdag 23 mei 2024 @ 20:16 |
Volgens de Europese regelgeving moet ISA op één van deze vier manieren geïmplementeerd worden: 1. Trapsgewijze akoestische waarschuwing 2. Trapsgewijze haptische waarschuwing (trilling) 3. Haptische feedback van het gaspedaal 4. Een snelheidsbegrenzer Volgens mij hebben de meeste fabrikanten voor optie 1 gekozen. Je kunt het systeem wel uitzetten maar bij iedere start moet het verplicht weer worden ingeschakeld. Hier staan meer details: https://www.autoweek.nl/a(...)e-dit-moet-je-weten/ | |
ACT-F | donderdag 23 mei 2024 @ 20:20 |
Dat wordt de beuk erin ![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 23 mei 2024 @ 20:41 |
Bij zo'n publieksdag van een racecircuit zou je het misschien zo kunnen regelen dat je de begrenzer kan laten uitschakelen zodra je op het circuit komt, en dat die bij het verlaten van het circuit weer ingeschakeld wordt. In principe zo iemand van het personeel van het racecircuit dat kunnen doen, maar als daar teveel mee gesjoemeld wordt en ze teveel auto's het circuit laten verlaten zonder de begrenzer weer aan te zetten, dan moet de politie het maar doen. Wat mij betreft hoeft er niet per se op de wettelijk toegestane maximum snelheid begrensd te worden, maar mag daar best een zekere marge van 10 à 15 km/h bij genomen worden. Voor automobilisten die niet naar Zandvoort willen en in plaats daarvan de Bundesautobahn willen gebruiken om hard te rijden, zou je ook een systeem kunnen opzetten dat ze aan de grens de begrenzer uit kunnen laten zetten, en die bij terugkeer naar Nederland weer aan kunnen laten zetten. | |
Straatcommando. | donderdag 23 mei 2024 @ 21:18 |
Dat is dus gemakkelijk uit te programmeren. ![]() | |
KreKkeR | donderdag 23 mei 2024 @ 21:33 |
Ja maar dan kom je op den duur wrs niet meer door de APK, boetes bij random controles en later automatische detectie die checkt of je auto wel de juiste (gps) signalen ontvangt en zendt. | |
Straatcommando. | donderdag 23 mei 2024 @ 21:51 |
Klopt, maar dat is met AdBlue en roetfilters nu ook al zo. De pakkans is enorm klein. Itt de twee die ik noem is dit weinig hardware. Die signalen kun je spoofen. Dit is echt een kulmaatregel die niet gaat werken. | |
core2duo | donderdag 23 mei 2024 @ 21:55 |
Ik vrees voor het ergste. Dit systeem kan voor van alles worden gebruikt. Zoals een CO2-belasting afhankelijk van het aantal gereden kilometers. En Netsplitter is me al voor geweest. Het rantsoeneren kan een volgende stap zijn (nog even onder voorbehoud van wettelijke complicaties), eventueel ook voor vliegreizen. | |
core2duo | donderdag 23 mei 2024 @ 21:56 |
Dat hangt van de weg af. Er zit een GPS-volgsysteem in waarmee ook de maximumsnelheid wordt bepaald. In Nederland 101 km/uur op de snelweg. In de rest van de wereld minimaal 121 km/uur. Overigens gaat het om een piep en niet om een harde begrenzing. | |
Vvdjemoeder | donderdag 23 mei 2024 @ 22:10 |
Misschien gaan mensen nu minder rijden, dit ontmoedigt ten minste. Heb ik ten minste schone lucht | |
Red_85 | donderdag 23 mei 2024 @ 23:54 |
Die ratten gaan dus meekijken en afdwingende maatregelen verzinnen. Want iets terugdraaien gaat natuurlijk niet als de meerderheid het niet gaat gebruiken. Is hier politiek wat tegen te doen? | |
Red_85 | donderdag 23 mei 2024 @ 23:55 |
Daaaaaaaaaaaag. Autos worden al verplicht electrisch. Ga maar huilen. | |
Red_85 | donderdag 23 mei 2024 @ 23:55 |
Tijd dat je dus slim gaat stemmen aankomende 6 juni. | |
Red_85 | donderdag 23 mei 2024 @ 23:57 |
Gewoon altijd uit. Hobbybob automatische usb stick ofso. Fuck off met dit. Gevaarlijk ook. | |
Nober | vrijdag 24 mei 2024 @ 00:12 |
Begrenzen op 50km en een helmplicht en fluorescerend hesje aan. | |
TigerXtrm | vrijdag 24 mei 2024 @ 00:37 |
Lekker klagen over privacy vanaf je smartphone ![]() | |
Akathisia | vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59 |
Welke partijen zijn tegen dit soort fratsen? | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 24 mei 2024 @ 08:23 |
Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuwe auto's ook zijn voorzien van een aansluitpunt op het dashboard voor een alcoholslot. https://www.ad.nl/auto/aa(...)lgend-jaar~a1d2ff53/ | |
Red_85 | vrijdag 24 mei 2024 @ 09:06 |
https://obdappshop.de/Aud(...)switch-on-state.html Mooi man. Nu al beschikbaar voor de vw groep. | |
koffiekoekjes | vrijdag 24 mei 2024 @ 09:10 |
Dat is prima, misschien dat men dan sneller een alcoholslot kan krijgen als straf | |
Red_85 | vrijdag 24 mei 2024 @ 09:10 |
Ik vind het wat lastig te vinden die voor deze shit hebben gestemd. Zullen vast wel de groenen, woke en liberalen geweest zijn zo is mijn gevoel. In ieder geval dus kastjes en apps beschikbaar die deze oncomfortabele afleidende bemoeial shit standaard kan overrulen. | |
Red_85 | vrijdag 24 mei 2024 @ 09:11 |
Nee. Wordt al sinds 2018 niet meer gebruikt wegens de fraudegevoeligheid. Zoek maar op. | |
TheFreshPrince | vrijdag 24 mei 2024 @ 10:45 |
Ik heb standaard zoveel mogelijk waarschuwingspiepjes uit staan, het leidt enorm af. Ook de "tegenligger op je weghelft" waarschuwing die iedere 1.000km wel een valse melding doet is heel irritant. Als het moeilijk uit te zetten is koop ik nog 1x een Volvo van eind 2023 en dan blijf ik daar wel 15 jaar in rondtuffen. | |
Candymannetje | zaterdag 25 mei 2024 @ 17:46 |
Besturingssysteem van smartphone kan je makkelijk aanpassen zodat je privacy beter beschermd wordt. Met auto's is dat een stuk lastiger. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zaterdag 25 mei 2024 @ 18:55 |
Door een uitspraak van de Hoge Raad is het alcoholslotprogramma voor recidiverende automobilisten die bij herhaling met teveel drank op achter het stuur zijn betrapt, inderdaad beëindigd. Maar voor zover ik weet was dat niet wegens fraudegevoeligheid van het systeem, maar meer omdat de Hoge Raad het beschouwde als een straf die buiten de rechter om werd opgelegd, en het daarom dus als onrechtmatig beschouwde. Ik zie het nog een keer gebeuren dat op een gegeven moment iedere nieuwe auto voorzien moet worden van een alcoholslot. Op zich zou ik daar nog best wel een voorstander van zijn, en ik denk dat het voor de maatschappij als geheel ook nog kosten-effectief is. | |
nostra | zaterdag 25 mei 2024 @ 20:58 |
Meer ne bis in idem/una-via. | |
Mexicanobakker | zaterdag 25 mei 2024 @ 21:08 |
Dus ik moet voor 1 juli mijn auto uit de catalogus snel bestellen? | |
Mexicanobakker | zaterdag 25 mei 2024 @ 21:10 |
Begrenzen op 160 zou ik trouwens prima vinden. | |
Accordtje | zaterdag 25 mei 2024 @ 21:27 |
Zolang het huidige model uit de catalogus leverbaar blijft hoef je geen haast te maken. Dan zou je 'm ook nog gewoon in 2026 kunnen bestellen bijvoorbeeld. | |
Vallon | zaterdag 25 mei 2024 @ 21:31 |
Waarom geen 155? | |
Vallon | zaterdag 25 mei 2024 @ 21:47 |
Hmmm.... het alcoholslot is imo juist geen straf...... mag ik toch hopen en het is een preventief middel dat iemand niet beschonken een auto kan besturen. Dat het systeem naast duur, ook extreem fraudegevoelig was, is reden dat men nu die voorziening daartoe integreert. Even doorspoelen op de weg van de controleerbare toekomst; zal de tijd niet heel veraf zijn dat het systeem ook nog even de bloeddruk en het zichvermogen controleert voordat de bestuurder met minder of zonder rijhulp(en) een auto mag besturen. Sws heeft menig auto - ik schat zo vanaf 2000 - diverse dataloggers. Al of niet in de vorm van een heuse voor dat doel blackbox of in de vorm van decentrale geheugenchips die kunnen vertellen dat iemand vlak voor bv een ongeluk nog even zat te rommelen aan de radio. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zaterdag 25 mei 2024 @ 22:17 |
Ik lees hier voor het eerst dat het alcoholslot fraudegevoelig was. Ik heb op een of andere manier uit de berichten in de media nooit meegekregen. Waar bestond die fraude met het alcoholslot uit? Ging het daarbij echt om illegale handelingen, of bestond het uit legale methoden om het alcoholslot te omzeilen? | |
suijkerbuijk | zaterdag 25 mei 2024 @ 23:07 |
https://www.pro-cams.nl/product-page/usb-gps-jammer-gps-blocker Simpele oplossing. Maar dan werk je navigatie ook niet meer. | |
Red_85 | zaterdag 25 mei 2024 @ 23:42 |
Iemand anders kan m overrulen. Het is nooit zeker dat de bestuurder geblazen heeft. Dat is wat ik me kan herinneren | |
TheFreshPrince | zondag 26 mei 2024 @ 00:04 |
Maar dan kan je nog steeds met 160 door dorpskernen rijden. Achter op een file met 100 is nog te hard. Je kan alles begrenzen maar uiteindelijk gaat het om de snelheid die bij de situatie past. M'n Volvo is begrensd op 180km/u, overigens. Zonder zou hij ongeveer 250km/u halen maar zie niet echt in waar je dat nodig zou hebben, behalve op een circuit. | |
Cilantro | zondag 26 mei 2024 @ 00:41 |
Dit systeem wordt geloof ik bij de meeste fabrikanten al sinds het begin van het jaar meegeleverd. | |
Vallon | zondag 26 mei 2024 @ 13:35 |
Anderen laten blazen en idd, omzeilen van o.a. elektronica en ontbreken van een standaard. Alcohol verslaafden in recidive met hun supporters, blijken helaas onverbeterlijk en hebben allerlei trucjes om te doen wat ze willen doen. Dat daar veel gevolgen uit voortvloeien - net als al rijden met alcohol op - is in de frontale hersenkwab, dan van later zorg. Puur op papier en op grond van techniek zijn er tal van (controle)maatregelen. Het probleem is o.a. dat het alcoholslot een systeemaanvulling was op/in een bestaande auto, die daar meer of minder geschikt voor is en als gezegd het systeem niet mag dienen als straf. Met de nieuwe(re) auto's is de toepassing van het "alcoholslot", integraal onderdeel van het het autobesturingssysteem en wordt o.a. het omzeilen daarvan om bv slot uit te schakelen, daarmee zo goed als onmogelijk. Zo ja men dit toch doet en de boel niet al in een dead-lock komt, is de poging met actie relatief eenvoudig te traceren door controlerende instanties. Een beetje als dat men relatief eenvoudig de kilometerstand op het dashboard visueel kan aanpassen maar dat die actie, net als andere verstoringen, aanpassingen of sleutels vervangen sws in de computer(chip) wordt vastgelegd en daarmee terug te vinden. Kortom als het frauderen al mogelijk was, is de 'misdaad' te bewijzen. Bedenk hierbij dat eenmaal de "faciliteit" onderdeel is gemaakt van elke auto, het eenvoudiger wordt om het systeem zodanig te programmeren en technisch is uit te breiden met aanvullingen. Zodanig dat bv alleen de "patiënt" en niet iemand anders zijn/haar lippen aan de alcohol- of whatever medicinale sensor zet om de auto in beweging te zetten. Iemand kan bv de eigen "controle interface" meenemen om daarmee elke auto te gebruiken en het niet langer nodig is om de auto specifiek aan te passsen. Kan/wil mij zelfs gaan voorstellen dat auto's met die "maatregel", sws al zijn voorzien van een SOS communicatie systeem, in die gevallen de dichtstbijzijnde politieauto kunnen attenderen dat het al weer 4 weken geleden is dat die auto was aangehouden voor controle. [ Bericht 3% gewijzigd door Vallon op 26-05-2024 13:43:45 ] |