abonnement Unibet Coolblue
pi_203249579
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

@yinu luidde de herfst in met een herfstastertje *G*



@Claudia_x kwam met haar nieuwe speeltje >:)



@Blues hortensia kwam toch met blommen!



Het regende bij @Sorbootje



@miss_sly showde haar cosmea, recht midden in den doos!



@bondage is verhuist en heeft nu o.a. een vijver en een vriendin met de vrije hand *)



De stammenstrijd bij @Claudia_x woedt nog voort!



@sigme is de koningin! (-nekruid)



De buuv van @AnneX heeft er Zin (-nia) in!



Cindy De Vuyst
pi_203249770
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:18 schreef miss_sly het volgende:
Wel goed om te zien dat ik niet de enige ben die met dat troosteloze weer niet de tuin in te krijgen is. Ik voelde me een heel slechte tuinbezitter, maar ik ben in goed gezelschap, gelukkig O+
Ik ben daar heel makkelijk in en voel me totaal niet schuldig. 'Alles kan wachten,' zoals de titel van een boek van Romke van de Kaa luidt. Tuinieren moet vooral leuk blijven. In het voorjaar krijgen we vanzelf zin om weer aan de slag te gaan. Deze periode zie ik als toegeven aan een natuurlijke drang om meer binnen te zijn en minder te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203249891
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben daar heel makkelijk in en voel me totaal niet schuldig. 'Alles kan wachten,' zoals de titel van een boek van Romke van de Kaa luidt. Tuinieren moet vooral leuk blijven. In het voorjaar krijgen we vanzelf zin om weer aan de slag te gaan. Deze periode zie ik als toegeven aan een natuurlijke drang om meer binnen te zijn en minder te doen.
Op zich kan ik me daar helemaal in vinden :Y
Omdat onze tuin nog zoveel heel kleine plantjes en verder veel grond heeft, moet ik wel het onkruid een beetje bijhouden. Als ik dat niet doe, staan de kleine plantjes dadelijk tussen veel en hoog onkruid en wordt het moeilijker om het goed weg te halen. En het belemmert ze in de groei. Gelukkig groeit ook het onkruid niet zo hard nu :D

Misschien dat ik straks even een paar foto's kan maken van wat er wel al leuk is in de tuin. Krijg ik ook vanzelf meer zin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203251000
Voor de natuur heel goed om de boel lekker de boel te laten. Al het herfstblad ligt nog in de voortuin, het enige wat ik nu in de tuin doe is het vogelvoer bijvullen.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:53 #5
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203251157
En vooral alles laten liggen voor de vogels die een nest gaan bouwen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203251562
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:31 schreef Dagoduck het volgende:
En vooral alles laten liggen voor de vogels die een nest gaan bouwen.
Dat doe ik sinds 2 jaar en we hebben sindsdien echt meer vogels in de tuin. O+

Bij ons voor wordt de riolering vernieuwd en een facelift van de parkeerplekken en de straat/stoepen.
Als het klaar is over een paar weken ga ik ons voorpostzegeltje even goed maaien en in maart/april weer wat bloemenmix bij strooien.
Ook heb ik nog een houten bak bij de voordeur, waar ik meestal seizoensbloeiers in heb.
Maarrrrrrrrrr daar wil ik een blijvend iets in.
Maar wat :?

1. Bak staat alleen 's ochtends in de zon.
2. Graag vroeg bloeiend, en groen blijvend in winter.

Wat zouden jullie in zo'n bak zetten?
Of mss 2 planten die elkaar in bloei afwisselen of zo?
Ik ben inspiratieloos :D
pi_203254548
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 10:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op zich kan ik me daar helemaal in vinden :Y
Omdat onze tuin nog zoveel heel kleine plantjes en verder veel grond heeft, moet ik wel het onkruid een beetje bijhouden. Als ik dat niet doe, staan de kleine plantjes dadelijk tussen veel en hoog onkruid en wordt het moeilijker om het goed weg te halen. En het belemmert ze in de groei. Gelukkig groeit ook het onkruid niet zo hard nu :D

Misschien dat ik straks even een paar foto's kan maken van wat er wel al leuk is in de tuin. Krijg ik ook vanzelf meer zin.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:22 schreef Elleska het volgende:
Voor de natuur heel goed om de boel lekker de boel te laten. Al het herfstblad ligt nog in de voortuin, het enige wat ik nu in de tuin doe is het vogelvoer bijvullen.
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:31 schreef Dagoduck het volgende:
En vooral alles laten liggen voor de vogels die een nest gaan bouwen.
Precies dit ja. Ik ben wel blij dat mijn tuin de winterdip rustperiode heeft op hetzelfde moment als ik. Kunnen we samen rust nemen. En dat is nog goed ook... dat leer ik steeds beter, dat sommige dingen juist goed gaan als je ze een beetje met rust laat.

Ondertussen vind ik het wel heel leuk om hier te lezen over alle nieuwe tuinen die er aangelegd worden, en kijk ik uit naar meer updates daarover. En daardoor krijg ik ook al weer een beetje zin om misschien binnenkort een keertje een klein beetje in de tuin te doen.

Ondertussen heb ik wel januaribloeiers:

Deze prachtige winterbloeiende en wintergroene clematis O+ die heel hard zijn best doet en dit jaar echt een beter klimrekje gaat krijgen. Hij groeit nu half door een olijfboompje heen, als je denkt dat de blaadjes er een beetje raar uitzien... En ik had 'm even niet in de gaten want hij groeit dus ook hard door in de winter!



Ze doen me een beetje denken aan Kievitsbloemen.




En de helleborus (bij mij net pas begonnen hoor @Seven. dus misschien komen ze bij jou ook nog?)




Edit: kunnen jullie de plaatjes zien? Opgelost denk ik. Imgur deed het niet en ik snap ibb kennelijk niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door yinu op 18-01-2022 15:15:40 ]
pi_203254581
Nee -O-
pi_203254669
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:11 schreef Blues het volgende:
Nee -O-
En nu?
pi_203254685
Ja w/
In de tuin voor en achter zie ik wel verse groene sprieten.
Vorig najaar dingen geruimd en gezaaid. Benieuwd wat het worden gaat.
pi_203254695
Ja!
Leuk!
  dinsdag 18 januari 2022 @ 16:23:42 #12
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203255728
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:09 schreef yinu het volgende:
winterbloeiende en wintergroene clematis
Dat bestaat?! :o

Die van mij die doen het zelfs in de zomer amper _O- Of dan doen ze het en dan waaien ze weer kapot door de Helderse wind.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203255752
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben daar heel makkelijk in en voel me totaal niet schuldig. 'Alles kan wachten,' zoals de titel van een boek van Romke van de Kaa luidt. Tuinieren moet vooral leuk blijven. In het voorjaar krijgen we vanzelf zin om weer aan de slag te gaan. Deze periode zie ik als toegeven aan een natuurlijke drang om meer binnen te zijn en minder te doen.
De boel de boel laten is het beste wat je kan doen ^O^
Zo gebeurt dat in de natuur ook. Ik snap wel dat bij mensen vaak de gedachte heerst dat "opgeruimd is netjes" maar het is zo slecht nog niet die gedachte wat de tuin betreft los te laten.
They will not control us
pi_203255794
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:09 schreef yinu het volgende:

Ondertussen heb ik wel januaribloeiers:

Deze prachtige winterbloeiende en wintergroene clematis O+ die heel hard zijn best doet en dit jaar echt een beter klimrekje gaat krijgen. Hij groeit nu half door een olijfboompje heen, als je denkt dat de blaadjes er een beetje raar uitzien... En ik had 'm even niet in de gaten want hij groeit dus ook hard door in de winter!

[ afbeelding ]

Ze doen me een beetje denken aan Kievitsbloemen.

[ afbeelding ]

En de helleborus (bij mij net pas begonnen hoor @:Seven. dus misschien komen ze bij jou ook nog?)

[ afbeelding ]

Edit: kunnen jullie de plaatjes zien? Opgelost denk ik. Imgur deed het niet en ik snap ibb kennelijk niet.

wat een mooie foto, de middelste, en een prachtige bloem O+
They will not control us
  Vis een optie? dinsdag 18 januari 2022 @ 17:25:01 #15
70532 loveli
N
pi_203256369
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:22 schreef Elleska het volgende:
Voor de natuur heel goed om de boel lekker de boel te laten. Al het herfstblad ligt nog in de voortuin, het enige wat ik nu in de tuin doe is het vogelvoer bijvullen.
Dat vogelvoer begint hier dus te ontkiemen :s)
crap in = crap out
pi_203257161
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 17:25 schreef loveli het volgende:

[..]
Dat vogelvoer begint hier dus te ontkiemen :s)
quote:
Invasieve exoten

Hoe kunt u problemen helpen voorkomen?
U kunt een aantal dingen doen om problemen met invasieve exoten in de natuur te helpen voorkómen:
• gebruikt u vogelvoer voor wilde vogels, dan heeft u mogelijk de hooikoortsplant Ambrosia op uw terrein. Lees meer over deze plant en het bestrijden ervan op pagina Ambrosia.
nvwa.nl/onderwerpen/invasieve-exoten/hoe-kunt-u-problemen-met-invasieve-exoten-helpen-voorkomen

Ambrosia veroorzaakt van eind augustus tot oktober flinke hooikoortsklachten. Ook is het een schadelijk onkruid in akkerbouwteelten. Ambrosiaplanten kunt u op allerlei plaatsen in Nederland vinden. Bijvoorbeeld in uw tuin als u vogels heeft gevoerd. Bovendien kunnen de zaden in zadenmengsels zitten.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/ambrosia
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? dinsdag 18 januari 2022 @ 18:35:31 #17
70532 loveli
N
pi_203257277
Tx, ik ga het er snel uit halen.
crap in = crap out
pi_203257484
Hier stond vorig jaar ook ineens ook ambrosia, ook uit vogelzaad.
Ik zag het groeien en was benieuwd naar de bloeiwijze van het onbekende plantje tot ik het kon determineren.
Schijnt een groot probleem te zijn voor hooikoortsgevoeligen, dus zsm weggehaald!
  Vis een optie? dinsdag 18 januari 2022 @ 18:55:29 #19
70532 loveli
N
pi_203257674
Vandaag wat esdoorns en 2 oude coniferen eruit gehaald. Als m'n hoofd ernaar staat gaan de wortels er morgen ook uit.
crap in = crap out
pi_203258852
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 17:25 schreef loveli het volgende:

[..]
Dat vogelvoer begint hier dus te ontkiemen :s)
Geen last van sinds we een opvangschaal onder de voersilo hebben hangen.
En kritisch zijn op de zadenmix helpt ook.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:57:23 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203258941
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk! Niet leuk van de planten die het na 2 jaar niet meer goed doen, maar wel leuk dat je hier weer actiever mee gaat doen.

Ik ben zelf wel benieuwd wat de reden is dat je planten het na 2-3 jaar niet meer leuk vinden. Misschien komt het door de manier waarop ze zijn gekweekt, met veel kunstmatige meststoffen waardoor ze het in het begin goed doen en erna niet meer? Dan zou het lonen om nieuwe planten niet in een regulier tuincentrum te kopen (als je dat al deed) maar ergens waar ze op een biologische manier opkweken (met organische meststoffen en zonder bestrijdingsmiddelen).

Je zou ook eens een bodemtest kunnen doen. In feite tuinier je in grote bakken en niet in de volle grond. Dat brengt denk ik specifieke uitdagingen met zich mee. Is de grond voedingrijk genoeg? En daarnaast is er waterhuishouding: zijn sommige bakken misschien zo hoog dat het water voor bepaalde planten te snel wegloopt? In dat geval zou je kunnen heroverwegen welke planten je hoog plaatst en welke planten laag.

In mijn vorige, kleinere tuin merkte ik dat bepaalde planten het op den duur niet goed gingen doen. Ik had daar twee verklaringen voor. Enerzijds waren er denk ik planten die ik er heb neergezet omdat ik ze mooi vond en niet omdat het een goede plek voor ze was. En anderzijds waren er, vermoed ik, planten die 'uitgeput' raakten en waarbij ik meer aandacht aan het verjongen had moeten besteden, bijvoorbeeld door ze te splitsen.

Oh en tot slot: het is volgens mij niet ongewoon dat helleborussen pas eind januari gaan bloeien. Wat voor helleborus heb je?
Helleborus argutifolia. En ik denk dat het probleem 'm grotendeels zit in de grond zelf. We hebben de bakken gevuld met zand, bovenlaag bemeste tuinaarde. Nieuwe planten krijgen nog een injectie vanuit de kwekers/winkel (veel komt van Directplant) maar na 2-3 jaar is de grond blijkbaar uitgeput.

Er zijn wel planten die het al 4 jaar goed doen. De hosta's, de varens, de carex, de bolboom (buxus lookalike Japanse hulst), de salomonszegel (zelfs al wordt die kaalgevreten door rupsen van de salomonswesp). De begonia bollen deden het in hun eerste jaar ook heel goed, maar ik hou wel slag om de arm. Verder doet de schaduwkruid het prima op de meeste plekken, maar ook dat staat pas een jaar.

Reeds afgeschreven en verwijderd:
Maagdenpalm
Tulpenbollen (aaltjes)

Leeft maar niet uitbundig:
Gelderse roos
Roos
Laurierhaag (maar OK, die moet gewoon groen blijven zonder enorm te worden)
Hortensia Annabel strong
Klimhortensia
Resistance is futile.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:35:14 #22
63722 z80
I fink you freaky
pi_203259800
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rozen snoeien mag in januari, las ik in de tuinkalender. Dat moet ik nog doen. En er zijn wat andere planten die nu gesnoeid moeten worden.
Rozen NIET herhaal NIET snoeien als er nog vorst verwacht wordt in de twee weken er na. Daar kunnen ze echt niet tegen. Beter in het voorjaar in model knippen en de uitloper weghalen. En in het najaar een keer goed terug snoeien.
De twee rozen bij de voordeur die ik op die manier mishandel gaan al jaren mee. En zitten elk jaar helemaal vol met bloemen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_203259883
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:35 schreef z80 het volgende:

[..]
Rozen NIET herhaal NIET snoeien als er nog vorst verwacht wordt in de twee weken er na. Daar kunnen ze echt niet tegen. Beter in het voorjaar in model knippen en de uitloper weghalen. En in het najaar een keer goed terug snoeien.
De twee rozen bij de voordeur die ik op die manier mishandel gaan al jaren mee. En zitten elk jaar helemaal vol met bloemen.
Mijn informatie komt uit de tuinscheurkalender van dit jaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203263670
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 16:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat bestaat?! :o

Die van mij die doen het zelfs in de zomer amper _O- Of dan doen ze het en dan waaien ze weer kapot door de Helderse wind.
Ja ik ben echt dol op clematissen maar dit is wel een toppertje. Hij heet clematis cirrhosa var. purparescens freckles. Denk ik, want de mijne is wel gestippeld van binnen maar de klokjes zijn soms paars en soms crème van buiten. Maar dit is wel degene die er het meest op lijkt. Bleef zelfs vorig jaar met de sneeuw in februari hij nog wel blad houden. En stug doorbloeien O+

Deze had ik gemengd staan met clematis pixie, ook een mooie, die wel heeft gebloeid maar niet wilde groeien en nu zie ik 'm eigenlijk nergens meer.


(niet mijn foto dus, bij mij is ie weg)

Met clematissen is het wel trial and error, ik heb het idee dat er soms gewoon hele sterke exemplaren tussen zitten die het onder de juiste omstandigheden fantastisch doen, en dat er ook wel mindere exemplaren tussen zitten. Of dat ze heel gevoelig zijn voor de juiste omstandigheden. Wat ik wel religieus doe is ze diep planten, zeker 5 cm dieper dan ze in de kweekpot komen, en de stamaanzet afschermen met potscherven want als daar zon/regen/wind op komt gaan ze pruilen. En ik plant ze graag samen met een andere klimplant omdat ze zelf nogal mottig kunnen groeien soms. En bovendien vind ik de afwisseling in bladvorm, bloeiwijze en bloeiperiode echt heel leuk.

Wat winterharde clematissen betreft heb je ook de clematis armandii 'apple blossom', die zie ik hier in de buurt heel veel, met dikke donkere glimmende wintergroene bladeren en inderdaad een soort van appelbloesem-achtige bloemen. Die wil ik ook nog graag in mijn tuin.



En de clematis cirrhosa 'whistley cream' is ook prachtig, en de bloesem ruikt ook nog eens heel lekker. Ik kwam een paar jaar achtereen vaak in de winter in Bristol voor een cursus, en daar bij het begin van het pad naar de locatie bloeide deze. Ruikt gewoon naar jasmijn in de winter. *O* De bloemetjes zijn schattig maar niet spectaculair.



*maakt lijstje van clematissen*


*maakt lijstje van clematissen nog langer*

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 16:28 schreef Maive het volgende:

[..]
wat een mooie foto, de middelste, en een prachtige bloem O+
Dank!

[ Bericht 8% gewijzigd door yinu op 18-01-2022 23:59:10 ]
  Vis een optie? woensdag 19 januari 2022 @ 00:13:18 #25
70532 loveli
N
pi_203263913
Die apple blossom is leuk, denk dat ik die bookmark voor tussen de niet-winterharde.
crap in = crap out
pi_203298001
De voor- en achtertuin zijn niet groot genoeg voor alle wensen.
Dan geniet ik maar van wat andere mensen in de tuin planten.
Inderdaad de apple blossom clematis ziet er leuk uit.

Gister waren de boomchirurgen als aapjes in de bomen voor de deur aan het ontdoen van dood hout. Ook van de boom, die bóven de voortuin groeit.
Sterke lenige mannen en ik bedacht hun te vragen of ze de 2 m hoge stek van een esdoorn konden verwijderen, of zij er materiaal voor hadden.
Hoppa, trekt ie er zo uit!

En ik dacht dat er een heel wortelstel onder zou zitten na 3 jaar.🙃
pi_203298241
De Hazelaar bloeit uitbundig, de Sneeuwklokjes komen boven de grond en het Stinkend Nieskruid (Helleborus Foetidus voor de liefhebber) laat zijn onopvallende groene bloei zien!
Laat de lente maar komen!
pi_203318190
Heerlijk, ik krijg voorjaarskriebels van winterbloeiers. :D

Zelf heb ik vandaag nog wat helleborus en varen in de voortuin geplant vandaag. Langzaam maar zeker begint het er wat beter uit te zien.


Het is een schaduwrijke tuin op het noorden, met berken en andere bomen. Ik probeer er dus een beetje bosbeplanting van te maken, met vingerhoedskruid, helleborus, veel bolletjes etc...


Ter illustratie, dit is hoe het was.


De sneeuwklokjes hebben er zin in.


En nog even vanwege mooi.
pi_203318380
O en Miss Sly, de toverhazelaar is voor zover ik weet helemaal niet zo'n fan van snoei en heeft het ook niet echt nodig.
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 11:23:29 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203415094
We hebben een mini appelboompje in de tuin staan; moeten deze eigenlijk nog apart bemest worden zo richting het voorjaar ? Of is dat weer ras en soort afhankelijk ?

Dan moet ik namelijk nog even kijken of ik kan achterhalen wat voor ras het is :@
pi_203429162
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 13:41:18 #32
5428 crew  miss_sly
pi_203432564
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:24 schreef Sorbootje het volgende:
O en Miss Sly, de toverhazelaar is voor zover ik weet helemaal niet zo'n fan van snoei en heeft het ook niet echt nodig.
Ik heb er eens een heel moeilijk artikel over gelezen, over snoei en indien niet de juiste takken weggesnoeid, het meer een gewone hazelaar wordt.

Vooralsnog heb ik niets gesnoeid en staat ie er nu zo bij:



Hij groeit niet heel hard, maar bloeit wel weer.

Verder heb ik net even een rondje gemaakt, wat takken van klimplanten vastgezet en een beetje geschoffeld in de voortuin om het oppervlakkige groene onkruid weg te halen. Geen heermoes te zien, overigens.

Wel een bloeiende viburnum:



Ook beginnende bloei in de Sarcococca:



Een eerste sneeuwklokje O+



En in de achtertuin staat uiteraard de helleborus in bloei O+



Lijkt de Japanse sierkers al een mooie belofte aan zijn takken te dragen:



En komen de vogelmelkbolletjes al boven de grond:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203432824
Hier komen de eerste bloembollen die ik in de herfst heb gepland ook boven de grond. En er is al 1 verdwaalde krokus en een sneeuwklokje in bloei!

Verder zie ik dat de eerste vaste planten ook al nieuwe blaadjes krijgen. Nu had ik nog geen enkele plant gesnoeid (ik begreep dat dit pas eind februari of zo zou moeten), maar om de nieuwe aanwas ruimte te geven toch maar het eerste snoeiwerk gedaan. Zijn planten op de grond. Eens kijken of dat goed uitpakt (het is mijn tweede jaar met de tuin, dus ik ben nog zoekende). Ik begrijp dat februari ook warm wordt, dus dan zou het iig niet kapot vriezen.
Ik vind het er nu ook vooral heel rommelig uitzien met die uitgebloeide planten, dus hoop dat ik binnenkort de rest kan gaan snoeien.
  Vis een optie? maandag 31 januari 2022 @ 17:49:37 #34
70532 loveli
N
pi_203449023
Hoe hebben jullie tuinen het weer overleefd? Hier waarschijnlijk 1 gesneuvelde appelboom, die stond al behoorlijk scheef en lijkt nu behoorlijk op z'n buurman te leunen. Als het weer licht is even kijken of hij eruit moet.
crap in = crap out
pi_203449033
Leuk die helleboris!!
  Moderator maandag 31 januari 2022 @ 18:14:14 #36
5428 crew  miss_sly
pi_203449259
Ik ben erg blij dat ik een paar maanden geleden na de eerste harde wind mijn fruitboompjes tussen boompalen heb gezet. Ze bleven nu netjes staan. Zo ook de Japanse sierkers en de papiermoerbei. De laagstammige kers lijkt altijd onverstoorbaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203449555
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 17:49 schreef loveli het volgende:
Hoe hebben jullie tuinen het weer overleefd? Hier waarschijnlijk 1 gesneuvelde appelboom, die stond al behoorlijk scheef en lijkt nu behoorlijk op z'n buurman te leunen. Als het weer licht is even kijken of hij eruit moet.
De wind heeft alle naalden op een hoop gewaaid, dus da's handig. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_203449664
Bij m'n ouders komen alle alliums al uit, ze vormen bovengronds al blad. Is dit normaal (eind januari)? Bij mij nog niets te zien.
Cindy De Vuyst
  Vis een optie? maandag 31 januari 2022 @ 20:16:39 #39
70532 loveli
N
pi_203451380
Ik zag al ergens kersebloesems, knoppen en allerlei takken ie ergens bovenuit steken waar ze eerder nog niet waren. En sneeuwklokjes.
crap in = crap out
pi_203465545
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:47 schreef einzeinz het volgende:
Bij m'n ouders komen alle alliums al uit, ze vormen bovengronds al blad. Is dit normaal (eind januari)? Bij mij nog niets te zien.
Ik heb ook al loof van trommelstokjes gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203465628
Ik heb in de kas tijdelijk een geranium geparkeerd. Die is ineens gaan bloeien. En één geum bloeit ook. Verder is me opgevallen dat de clematissen blad aan het maken zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203466150
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb ook al loof van trommelstokjes gezien.
Wat is traditioneel de maand waarin allium begint te groeien (bovengronds)?
Cindy De Vuyst
pi_203466168
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:31 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Wat is traditioneel de maand waarin allium begint te groeien (bovengronds)?
Ik heb geen flauw idee, want ik heb de trommelstokjes vorig jaar geplant. Ik herinner me wel ineens dat ook van m'n laatbloeiende allium al loof te zien is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203466885
Ik heb allium giganteum. Vanmiddag nog gekeken. Niets te zien.
Cindy De Vuyst
pi_203477506
Waarschuwing of verzoek: kijk maar wat je ermee doet.” Let them bee.”
pi_203478614
Ik doe niks *G*
pi_203483136
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 19:52 schreef AnneX het volgende:
Waarschuwing of verzoek: kijk maar wat je ermee doet.” Let them bee.”
[ link | afbeelding ]
Ik zag gisteren een artikel wat zei dat er gesnoeid most worden in fruitbomen en vlinderstruiken, want het is al bijna te laat...☹️
  donderdag 3 februari 2022 @ 08:02:16 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203483226
M'n vader heeft het gras al gemaaid op 28 januari!
Resistance is futile.
pi_203483321
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2022 08:02 schreef Seven. het volgende:
M'n vader heeft het gras al gemaaid op 28 januari!
Dat overweeg ik ook nog, eigenlijk. Het is al best lang, en als ik te lang wacht, kom ik er niet meer doorheen, ben ik bank. Ik had nog niet opgezocht hoe het zit met gras in de winter, het zag er nog wel aardig uit, maar ik heb het idee dat het best groeit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 februari 2022 @ 08:36:42 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203483434
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat overweeg ik ook nog, eigenlijk. Het is al best lang, en als ik te lang wacht, kom ik er niet meer doorheen, ben ik bank. Ik had nog niet opgezocht hoe het zit met gras in de winter, het zag er nog wel aardig uit, maar ik heb het idee dat het best groeit.
Hij heeft zo'n ride on unit, en hij had op sommige stukken al moeite om er door te komen.
Resistance is futile.
pi_203483445
quote:
7s.gif Op donderdag 3 februari 2022 08:36 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hij heeft zo'n ride on unit, en hij had op sommige stukken al moeite om er door te komen.
O jee, ik heb maar zo'n simpele handmaaier :D

Van het weekend eens kijken als het inderdaad een beetje oké weer wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203485208
Ik ga binnenkort een robotmaaier kopen. *O* In het voorjaar zou het model dat we willen hebben eindelijk beschikbaar moeten zijn. Daarvoor ga ik nog één keer zelf maaien en dat is het dan voorlopig hopelijk.

Nou ja, zo erg vind ik maaien niet, maar het betekent dat ik meer tijd heb voor andere klussen in de tuin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203485223
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 19:52 schreef AnneX het volgende:
Waarschuwing of verzoek: kijk maar wat je ermee doet.” Let them bee.”
[ link | afbeelding ]
Dank hiervoor, ik had net zin om aan de slag te gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203485913
Wat foto's die ik laatst heb gemaakt.

Opkomende plukjes vogelmelk, denk ik:


De lisdodde wordt pluizig, wat ik er best indrukwekkend uit vind zien:


Kruipende rozemarijn is een dankbare plant die er werkelijk altijd mooi uitziet:


Een andere plant die eigenlijk altijd mooi is: de brem. Hij groeit als een gek en is inmiddels imposanter dan het krentenboompje dat ernaast staat:


Tot slot een plant die ik iedereen kan aanbevelen: een rode wolfsmelk. Prachtig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 3 februari 2022 @ 12:34:51 #55
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203486255
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:02 schreef Claudia_x het volgende:
Wat foto's die ik laatst heb gemaakt.

Opkomende plukjes vogelmelk, denk ik:
[ afbeelding ]

De lisdodde wordt pluizig, wat ik er best indrukwekkend uit vind zien:
[ afbeelding ]

Kruipende rozemarijn is een dankbare plant die er werkelijk altijd mooi uitziet:
[ afbeelding ]

Een andere plant die eigenlijk altijd mooi is: de brem. Hij groeit als een gek en is inmiddels imposanter dan het krentenboompje dat ernaast staat:
[ afbeelding ]

Tot slot een plant die ik iedereen kan aanbevelen: een rode wolfsmelk. Prachtig!
[ afbeelding ]
Ik vind het zo leuk dat je die schoonheid ziet in de individuele planten in de herfst/winter. Als ik momenteel de tuin in kijk zie ik gewoon een dorre vlakte met kale heesters :P . Ik snak naar kleur in de tuin :@ .
pi_203486631
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik vind het zo leuk dat je die schoonheid ziet in de individuele planten in de herfst/winter. Als ik momenteel de tuin in kijk zie ik gewoon een dorre vlakte met kale heesters :P . Ik snak naar kleur in de tuin :@ .
Het geheel ziet er hier ook niet uit. Dat komt denk ik deels doordat het nog niet zo'n ontwikkelde tuin is. Maar het helpt wel echt om lichtpuntjes te hebben, zoals een winterbloeiende heester die de aandacht trekt als al het andere dor is. Ik heb daarom een sneeuwbal in de tuin gezet. Het duurt nog jaren voor die een noemenswaardige omvang heeft, maar ik vind de sneeuwballen in de omgeving prachtig. Die zien er ongeveer zo uit:



En dan is er natuurlijk nog winterjasmijn! Ik heb wat plukjes van de buren gekregen die niet goed aan wilden slaan omdat ze erg nat stonden en werden overwoekerd door gras. Niet lang geleden heb ik dat strookje aangepakt (gras weggehaald en opgehoogd). Nu bloeit de jasmijn eindelijk! Het stelt nog niks voor, maar het wordt elk jaar fraaier.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203486720
En dit zijn de geranium en geum die ineens zijn gaan bloeien. Bloeien die bij iemand anders ook?


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203489307
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 07:45 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Ik zag gisteren een artikel wat zei dat er gesnoeid most worden in fruitbomen en vlinderstruiken, want het is al bijna te laat...☹️
“ Snoeien is iets anders dan opruimen. Sommige struiken of bomen of heggen moeten juist wel nu. Maar blad en takjes en dode planten nog even laten staan.”
Bron: https://mobile.twitter.com/Arnoud87/status/1489157990477406227
pi_203490048
Ik heb vanmiddag m'n klimop gesnoeid. Zondag de Amelanchier Lamarckii maar eens doen.
Cindy De Vuyst
pi_203490423
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2022 16:09 schreef AnneX het volgende:

[..]
“ Snoeien is iets anders dan opruimen. Sommige struiken of bomen of heggen moeten juist wel nu. Maar blad en takjes en dode planten nog even laten staan.”
Bron: https://mobile.twitter.com/Arnoud87/status/1489157990477406227
Vlinderstruiken toch pas na de bloei?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 februari 2022 @ 18:11:47 #61
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_203490526
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 18:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vlinderstruiken toch pas na de bloei?
Vlinderstruik bloeit op nieuw hout. Dus ieder voorjaar, meestal snoei ik nu nog niet maar gezien de temperaturen wel noodzakelijk denk ik?
pi_203490540
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 18:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vlinderstruiken toch pas na de bloei?
In maart.
pi_203491084
Claudia, je wolfsmelk en lisdodde *O*
  Moderator vrijdag 4 februari 2022 @ 10:39:52 #64
5428 crew  miss_sly
pi_203499303
Ik heb wat fargesia robusta campbell besteld voor mijn lege plekje bij de schutting om ons en de buren te behoeden voor het telkens moeten zwaaien naar elkaar :+



Ik vind de stengel erg mooi. Bovendien is de stengel vrij dik, wat belangrijk is, want op de plek waar ze komen te staan kan nogal wat wind staan.
Ik ga er twee naast de schutting zetten en eentje aan de andere kant van het pad. Hopelijk neem het ook een beetje wind weg uit de tuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203499471
Ik vind dat (niet-woekerende) bamboe zo ontzettend traag groeit. Ik heb er een beetje spijt van dat ik geen forsere exemplaren heb gekocht. Maar misschien staan zie hier ook gewoon niet lekker.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203502865
Ik heb het ook, maar dan alleen voor de hoogte. Vanaf de grond groeien ze als een gek, maar slechts een enkel sprietje wordt echt lang, de meeste stoppen met groeien als ze nog maar 1 tot 2 meter zijn. We hebben ze gekocht voor 3 tot 4...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator vrijdag 4 februari 2022 @ 14:28:37 #67
5428 crew  miss_sly
pi_203502978
Degene die ik heb besteld zijn 125 cm hoog reeds. En ze groeien zo'n 50 cm per jaar, bij goede omstandigheden. Dat is natuurlijk maar afwachten. Het eerste jaar zal er meer energie in wortelen gaan zitten dan in groei, wordt gezegd.

De robusta campbell wordt ook 3 a 4 meter hoog, maar voor waar we ze nu hebben bedacht is het ook niet erg als ze maar net ruim 2 meter worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203515780
Het is een mooie zonnige ochtend hier en de kippen hebben net de eerste eieren van het jaar gelegd, dus ik genoot wel even weer van het buitenleven.
Met mooi ouds:


Hortensiabloemen hoog en droog


Kardoen


Leeuwenstaart


Chinees prachtriet


Hulst


Rozenbottels


Roosjes (!)

En (beloftes van) nieuws

Bloeiende hazelaar


Bloeiende helleborus


Vlinderstruikblaadjes


Uitbottende roos


Knoppen in de rododendron


Knoppen in de honingbes
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203515963
De hazelaar en rhododendron stelen de show, @sigme .
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203516084
Inderdaad de hazelaar, die uitloopt in het licht.
En zo veel knoppen al hier en daar.
De hortensia knoppen zag ik hier ook wel. En wat groenloof van de blauwe druifjes.
Verder de sneeuwklokjes natuurlijk. Verder nog veel bruin en oud.

En yeah voor de kippen en de eerste eieren. 🐓
pi_203518369
Eieren en knoppen *G*

Hier staat de winteraconiet achter in de tuin weer knalgeel te stralen en het loof van de druifjes zijn goed te zien.
Benieuwd of we dit jaar wél druifjes gaan zien :D
pi_203519304
Even een vraag voor de kenners,


De struik met de kleine witte bloemen, ik kan de naam echt even niet terugvinden. Momenteel is hij helemaal zonder blad en ik heb geen idee of ik deze (nog) moet gaan snoeien. Wat zouden jullie doen? Ik gooi er zo even een foto in van hoe hij er nu uit ziet.
pi_203520056
Ik plantte vandaag fargesia robusta campbell. Om de entree van het paadje te markeren, om de wind te vangen en om het obligate zwaaien naar de buren als we aan de eettafel zitten voor een deel weg te nemen:





Gelukkig kan bamboe tegen de wind. Hopelijk overleven ze de wind en regen van morgen en kunnen ze dan mooi hoger en voller worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203523035
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 09:54 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Chinees prachtriet
Oooh nu ik deze zie.
Ik heb nog een behoorlijke pol uitgegraven prachtriet staan. We hebben een rijtje van de ene kant van het huis verhuisd naar de andere en voor deze was geen plek meer.
Is wel mishandeld maar tis net onkruid dus....
Volgende week meenemen voor je?

Een klein prulleke van deze, relatief gezien
Vanyel in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #66: Nazomeren
Wordt rood met witte pluimen in de herfst.

[ Bericht 7% gewijzigd door Vanyel op 05-02-2022 17:49:21 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_203523097
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 13:01 schreef douche-eendje het volgende:
Even een vraag voor de kenners,

[ afbeelding ]
De struik met de kleine witte bloemen, ik kan de naam echt even niet terugvinden. Momenteel is hij helemaal zonder blad en ik heb geen idee of ik deze (nog) moet gaan snoeien. Wat zouden jullie doen? Ik gooi er zo even een foto in van hoe hij er nu uit ziet.
Heb je een grotere foto?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523112
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:50 schreef Blues het volgende:
Eieren en knoppen *G*

Hier staat de winteraconiet achter in de tuin weer knalgeel te stralen en het loof van de druifjes zijn goed te zien.
Benieuwd of we dit jaar wél druifjes gaan zien :D
Nu je het zegt... hier heb ik nog geen akoniet gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523144
Heeft iemand hier een tip voor het maken van een ombouw voor een composthoop?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523169
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Oooh nu ik deze zie.
Ik heb nog een behoorlijke pol uitgegraven prachtriet staan. We hebben een rijtje van de ene kant van het huis verhuisd naar de andere en voor deze was geen plek meer.
Is wel mishandeld maar tis net onkruid dus....
Volgende week meenemen voor je?

Een klein prulleke van deze, relatief gezien
Vanyel in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #66: Nazomeren
Wordt rood met witte pluimen in de herfst.
Ja!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203523171
Ik heb lui een bouwpakketje gekocht van de snoezige meneer van Greenspan. Die maakte frames en spande daar worteldoek overheen. Frames aan elkaar schroeven en je hebt een bak.
Zo kun je ook een deksel maken, indien gewenst inclusief scharnieren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_203523195
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:54 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb lui een bouwpakketje gekocht van de snoezige meneer van Greenspan. Die maakte een frames en spande daar worteldpek overheen. Frames aan elkaar schroeven en je hebt een bak.
Zo kun je ook een deksel maken, indien gewenst inclusief scharnieren.
Deze?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523206
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand hier een tip voor het maken van een ombouw voor een composthoop?
Bedoel je gewoon een bult met groen tuinafval etc?
Mijn moeder heeft zo een:


Ik vind het een praktisch ding, het is tamelijk mooi en het is ook goed af te breken en elders weer op te bouwen, handig als je de oude bult wil gaan afgraven (de compost gebruiken) en elders dus een nieuwe bult wil starten.

Het gaat natuurlijk geen eeuwigheid mee, zeker niet in jouw natte contreien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203523226
Die bouwpakketten zijn misschien wel voordeliger dan zelf materiaal verzamelen voor een eigen ontwerp. Ik ga er eens naar kijken, dank!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523231
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Deze?
Ja die.
Waarom ik die nou zelf niet kon vinden :?

Ik heb ook een kas van hem staan.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_203523238
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja die.
Waarom ik die nou zelf niet kon vinden :?
Ik zocht op "greenspan" en "snoezig" - meteen raak.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523248
Ik kan ook voor onooglijk plastic gaan dat langer meegaat, zoiets:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523275
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan ook voor onooglijk plastic gaan dat langer meegaat, zoiets:

[ afbeelding ]
Beter doe je snoezig.

Al is ie bij het even afleveren van zo'n bak natuurlijk minder lang snoezig in je tuin dan bij het opbouwen van een kas...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_203523299
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan ook voor onooglijk plastic gaan dat langer meegaat, zoiets:

[ afbeelding ]
Ja. Als je echt verstand hebt van composteren zijn die bakken geweldig.
Als je gewoon een amateur bent zijn plastic bakken meestal gewoon lelijk met een stinkende inhoud.

Sowieso composteert natuurlijk bijna niemand echt; composteren is een kortdurend proces bij hoge temperatuur (60 graden). Wij tuinders doen gewoon trage laagtemperatuur verrotting. Ook heel mooi.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203523323
Eigenlijk wil ik dat m'n lief er zo een maakt:



En dat ik dan m'n campingstoeltje uit kan klappen om erbij te zitten en te bekijken hoe hij dat doet. Daar kan geen snoezige Greenspanmeneer tegenop.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523330
Die snoezige houten gaat best een aantal jaren mee. Veel jaren.
Twee van die onooglijke plastic bakken staan bij 2 buren in de tuin.
Laat ik zeggen. Het went en het blijft opvallen of wel lichte irritatie.
pi_203523362
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:04 schreef sigme het volgende:

Sowieso composteert natuurlijk bijna niemand echt; composteren is een kortdurend proces bij hoge temperatuur (60 graden). Wij tuinders doen gewoon trage laagtemperatuur verrotting. Ook heel mooi.
Eigenlijk wil ik gewoon een hoop waar ik m'n groenafval kwijt kan. Ik ben niet bereid heel ver te gaan om de perfecte composthoop te creëren. Ik had wel de indruk dat een systeem met drie bakken waarschijnlijk ideaal is voor de verschillende fases van verrotting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523474
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:07 schreef AnneX het volgende:
Die snoezige houten gaat best een aantal jaren mee. Veel jaren.
Twee van die onooglijke plastic bakken staan bij 2 buren in de tuin.
Laat ik zeggen. Het went en het blijft opvallen of wel lichte irritatie.
Ik kan ook voor een compromis gaan, Anne. Deze heeft een 'bedrieglijk echte houtlook':

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203523603
Als je twee plankjes op je neus hebt staan ja :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_203525459
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je een grotere foto?
Ik heb alle foto's door zitten bladeren maar helaas is dit de enige. Wel even de foto opnieuw geupload zodat hij in werkelijk formaat te zien/te vergroten is.

En de huidige staat is dit :')


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203533962
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 20:04 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Ik heb alle foto's door zitten bladeren maar helaas is dit de enige. Wel even de foto opnieuw geupload zodat hij in werkelijk formaat te zien/te vergroten is.
[ afbeelding ]
Dat is precies wat ik bedoel! Een handige app om zo'n plant te determineren is PlantNet. Ik heb het voor je gedaan en krijg steentijm als resultaat. Dat ziet er plausibel uit. Ik begrijp dat de plant bovengronds afsterft en de wortelstok straks uitloopt. Dat betekent dat je in het voorjaar de dorre takken helemaal af kunt snoeien. Ik vind het trouwens een erg leuke plant!

- Edit - Ik heb net de foto bekeken van de situatie nu en volgens mij is de plant al aan het uitlopen. In maart kun je de dorre takken dus gerust afsnoeien (even wachten voor de beestjes).

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 06-02-2022 09:30:49 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 februari 2022 @ 10:06:32 #95
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_203534679
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 14:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik plantte vandaag fargesia robusta campbell. Om de entree van het paadje te markeren, om de wind te vangen en om het obligate zwaaien naar de buren als we aan de eettafel zitten voor een deel weg te nemen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Gelukkig kan bamboe tegen de wind. Hopelijk overleven ze de wind en regen van morgen en kunnen ze dan mooi hoger en voller worden.
Jeetje dat is wel erg in de kijker zitten! Lijkt mij niet erg prettig als je de buren zo op tafel ziet kijken. Is een (half open) schuttingdeur geen optie?
  zondag 6 februari 2022 @ 10:08:57 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203534728
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 20:04 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Ik heb alle foto's door zitten bladeren maar helaas is dit de enige. Wel even de foto opnieuw geupload zodat hij in werkelijk formaat te zien/te vergroten is.
[ afbeelding ]
En de huidige staat is dit :')
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je klimhortensia! _O_

Die van ons is nu 2 jaar oud en ik hoop op een explosie dit jaar.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 6 februari 2022 @ 10:57:07 #97
5428 crew  miss_sly
pi_203535644
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:06 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Jeetje dat is wel erg in de kijker zitten! Lijkt mij niet erg prettig als je de buren zo op tafel ziet kijken. Is een (half open) schuttingdeur geen optie?
Nee, wij willen geen deur of poort. Als de bamboe een beetje groeit, is de ergste inkijk weg. Het is vooral vervelend als we aan de eettafel zitten en iemand van hun loopt bij hen achterom. Dat neemt de bamboe dadelijk weg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203535912
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is precies wat ik bedoel! Een handige app om zo'n plant te determineren is PlantNet. Ik heb het voor je gedaan en krijg steentijm als resultaat. Dat ziet er plausibel uit. Ik begrijp dat de plant bovengronds afsterft en de wortelstok straks uitloopt. Dat betekent dat je in het voorjaar de dorre takken helemaal af kunt snoeien. Ik vind het trouwens een erg leuke plant!

- Edit - Ik heb net de foto bekeken van de situatie nu en volgens mij is de plant al aan het uitlopen. In maart kun je de dorre takken dus gerust afsnoeien (even wachten voor de beestjes).
Ja dat is hem! Hij ruikt ook erg lekker en er komen veel bijen op af O+ . Mooi, dan snoei ik hem in maart. Ben heel benieuwd hoe onze tuin dit jaar gaat zijn O+
pi_203535946
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je klimhortensia! _O_

Die van ons is nu 2 jaar oud en ik hoop op een explosie dit jaar.
Ja gaaf hè! De tuin was toen we hier kwamen wonen heel erg lelijk :+ maar de klimhortensia was toen ook al zo. We wonen hier inmiddels al weer 6 jaar en we moeten hem ieder jaar de schuur uit snoeien :D
pi_203536263
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:06 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Jeetje dat is wel erg in de kijker zitten! Lijkt mij niet erg prettig als je de buren zo op tafel ziet kijken. Is een (half open) schuttingdeur geen optie?
't Is maar de voordeur van de buren, hè.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203567372
Alle planten in de tuin al voorzien van een goeie gietbeurt met plantenvoeding.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')