abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 december 2021 @ 13:53:41 #251
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_202735707
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 14:46 schreef Blues het volgende:
De lange cos is uitgebloeid en geruimd.
Het wachten is op een paar drogere dagen zodat ik de blommenpostzegel een keer kan maaien.

Tinus doet het geweldig hier in de tuin O+ Wordt steeds breder en meer bloemen *G*

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wij hadden flinke tinussen aan weerzijden van de grafsteen van mijn opa staan, maar die hebben ze verwijderd toen mijn oma werd begraven een paar weken geleden. ;( Als de steen er weer op zit zet ik er een vlinderstruik neer denk ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_202735779
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 14:46 schreef Blues het volgende:
De lange cos is uitgebloeid en geruimd.
Het wachten is op een paar drogere dagen zodat ik de blommenpostzegel een keer kan maaien.

Tinus doet het geweldig hier in de tuin O+ Wordt steeds breder en meer bloemen *G*

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Erg leuk, zo'n winterbloeier!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? dinsdag 21 december 2021 @ 14:41:38 #253
70532 loveli
N
pi_202736458
Hier in de tuin is het weer lopend en vliegend buffet. Ook zonder bijvoer was het druk, nu wordt lekker bijgevoerd. Kauwen en kraaien zijn lui, die pakken liefst de gepelde pinda's uit een netje. En als dat netje niet goed hangt, draaien ze 'em goed strak om beter grip op de pinda's te hebben.
Vlaamse gaaien kiezen voor doppinda's als ik ze op de grond gooi. De bonte specht is niet echt kieskeurig, als hij maar ergens grip heeft. Wie gebruikt nou de uitsteeksels van de voedersilo om op te staan, als je er ook aan kunt hangen? Het alfa-roodborstje staat potig op een vetbol, pas als hij weg is komen de meesjes en dan de musjes. Vinkjes en spreeuwen scharrelen op de grond naar wat de rest heeft laten vallen.

Zodra ik een camera pak vliegt alles weg :')
crap in = crap out
  dinsdag 21 december 2021 @ 18:10:16 #254
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_202739841
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil een bigbag met een kuub potgrond en een kuub compost laten bezorgen. Heeft iemand tips voor een goede online leverancier?
Welke regio? Over het algemeen is 't trouwens goedkoper om het 'los' te laten storten. Neem aan dat je met kruiwagen en schep aan de gang gaat, dus dan is 'los' storten ook praktischer dan 't uit zo'n zak te moeten scheppen.

Mijn ervaring is ook dat je vaak wel wat meer dan 1 kuub krijgt als je 't los laat storten, gratis en voor nop.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_202740872
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:10 schreef Twieki het volgende:

[..]
Welke regio? Over het algemeen is 't trouwens goedkoper om het 'los' te laten storten. Neem aan dat je met kruiwagen en schep aan de gang gaat, dus dan is 'los' storten ook praktischer dan 't uit zo'n zak te moeten scheppen.

Mijn ervaring is ook dat je vaak wel wat meer dan 1 kuub krijgt als je 't los laat storten, gratis en voor nop.
Ik weet het maar dat is nu even geen optie.

Regio West Brabant.
Spoilers!
pi_202749366
Dankzij Piet Oudolf kan ik jaarrond genieten van de tuin, gewoon door anders naar planten te kijken. Kijk eens wat mooi!




Een dun laagje ijs op het water:



De bodem is aardig bevroren:



En ik kan niet meer de kas in kijken (of er naar binnen gaan, want de schuifdeur is vastgevroren):



Stipa:



Een dappere roos:



Hemelsleutel:


Kaardebollen, een dankbare wilde plant omdat de uitgebloeide bloemen fraai blijven:



De kerrieplant ziet er zowaar kerstig uit:



Knoppen van gouden regen:



En tot slot een brem - een plant die wintergroen en daarom lang leuk is:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202749396
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:53 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Wij hadden flinke tinussen aan weerzijden van de grafsteen van mijn opa staan, maar die hebben ze verwijderd toen mijn oma werd begraven een paar weken geleden. ;( Als de steen er weer op zit zet ik er een vlinderstruik neer denk ik.
Gecondoleerd, Dago! Mooi idee om er een plant bij te zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202749422
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil een bigbag met een kuub potgrond en een kuub compost laten bezorgen. Heeft iemand tips voor een goede online leverancier?
Ik vond het zelf lastig om online iets te vinden - erg duur en vaak ook nog hoge bezorgkosten omdat leveranciers niet per se in de buurt zitten. Ik heb uiteindelijk een lokale leverancier gevonden en ik plaats bestellingen via e-mail. Nu ik de omgeving ken, kom ik bovendien regelmatig boerenbedrijven tegen die een bord in de tuin hebben staan met de mededeling dat ze grond leveren en een telefoonnummer erbij. Vragen in de buurt, rondjes rijden - misschien levert dat nog wat op. Heb je meteen wat te doen tijdens de lockdown...

Oh, dat is dus niet-verrijkte grond. Misschien is dat niet wat je zoekt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202750114
@Lucky-Strike is er een lokale fb pagina om de vraag te stellen?

@Claudia_x Fraaie beelden uit jullie achtertuin.
Als de deur van de kas weer open kan: behandelen met grafiet of vaseline tegen aanvriezen?
  Vis een optie? woensdag 22 december 2021 @ 15:51:55 #260
70532 loveli
N
pi_202754448
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
Dankzij Piet Oudolf kan ik jaarrond genieten van de tuin, gewoon door anders naar planten te kijken. Kijk eens wat mooi!
Heeft die je tuin ontworpen of een boek geschreven?

En gouden regen, wanneer moet ik die snoeien? Die staat (of stond) in een deel van de tuin waar ik nog niet geweest ben.
crap in = crap out
pi_202958991
Wat een prachtige foto's, Claudia! En wat een groot contrast met het weer vandaag.
pi_202959249
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 15:51 schreef loveli het volgende:

[..]
Heeft die je tuin ontworpen of een boek geschreven?

En gouden regen, wanneer moet ik die snoeien? Die staat (of stond) in een deel van de tuin waar ik nog niet geweest ben.
Buurvrouw heeft Máximapark in Leidsche Rijn in alle seizoenen bezocht en daarop afgelopen herfst nieuwe struiken en bloemen geplant. (Haar tuin is 4 x groter dan bij mij achter.)
Ontworpen deels door Piet Oudolf. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Máximapark
pi_203092182
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
Dankzij Piet Oudolf kan ik jaarrond genieten van de tuin, gewoon door anders naar planten te kijken. Kijk eens wat mooi!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Een dun laagje ijs op het water:

[ afbeelding ]

De bodem is aardig bevroren:

[ afbeelding ]

En ik kan niet meer de kas in kijken (of er naar binnen gaan, want de schuifdeur is vastgevroren):

[ afbeelding ]

Stipa:

[ afbeelding ]

Een dappere roos:

[ afbeelding ]

Hemelsleutel:
[ afbeelding ]

Kaardebollen, een dankbare wilde plant omdat de uitgebloeide bloemen fraai blijven:

[ afbeelding ]

De kerrieplant ziet er zowaar kerstig uit:

[ afbeelding ]

Knoppen van gouden regen:

[ afbeelding ]

En tot slot een brem - een plant die wintergroen en daarom lang leuk is:

[ afbeelding ]
Prachtige foto's!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_203095484
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 15:51 schreef loveli het volgende:

[..]
Heeft die je tuin ontworpen of een boek geschreven?
Door z'n boeken te lezen ben ik planten op een andere manier gaan waarderen. De kaardebollen heb ik bijvoorbeeld bewust laten staan omdat die uitgebloeid nog steeds mooi zijn.

quote:
En gouden regen, wanneer moet ik die snoeien? Die staat (of stond) in een deel van de tuin waar ik nog niet geweest ben.
Gouden regen snoei je net na de bloei, maar dat is niet nodig en ik heb begrepen dat je het zelfs beter niet kunt doen. M'n eigen gouden regen wil ik wat meer in boomvorm krijgen en ik ben het snoeien van de zomer helaas vergeten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203108245
Leuk topic, volg het al tijden. Nu ook maar eens een account aangemaakt.

Zijn er nooit topics geweest per tuin of voor een tuintransformatie? Kan zo snel eigenlijk alleen dit topic maar vinden. Maar ben op internet juist opzoek naar tuintransformaties ter inspiratie.

Wij hebben zelf in september een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen en zijn dus weer met een kale lap grond begonnen. De bedoeling is deze weer om te toveren tot een groene oase!
pi_203115762
Welkom @Tuinleven w/

Zojuist scrolde ik door f&f en zie inderdaad geen individuele tuinen.
Toch heb ik er wel wat voorbij zien komen.
Dan zit het vaak in de k&w topic verstopt als mensen ná huis aan de tuin toe zijn.
@Seven was nogal rigoreus. We hebben de foto’s in spoilers nog.
K&W / Six. en Seven.'s drive-in woning (deel 11)
@Claudia heeft ook een tuin ‘verbouwd’. K&W / Huis aan het water #16
En er zijn er meer groot en kleiner.

Heb je eerder getuinierd?
pi_203120440
Ja, nieuw (tuin-)leven! Welkom hier. Ben benieuwd wat voor kavel jullie hebben en wat de plannen tot dusver zijn.

In aanvulling op @AnneX kan ik de tuintransformatie van @miss_sly aanbevelen: K&W / Nieuwbouwhuis vlakbij zee. #7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 10 januari 2022 @ 10:31:23 #268
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203121067
En de tuin van Puala :) .
pi_203153927
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:57 schreef AnneX het volgende:
Welkom @:Tuinleven w/

Zojuist scrolde ik door f&f en zie inderdaad geen individuele tuinen.
Toch heb ik er wel wat voorbij zien komen.
Dan zit het vaak in de k&w topic verstopt als mensen ná huis aan de tuin toe zijn.
@:Seven was nogal rigoreus. We hebben de foto’s in spoilers nog.
K&W / Six. en Seven.'s drive-in woning (deel 11)
@:Claudia heeft ook een tuin ‘verbouwd’. K&W / Huis aan het water #16
En er zijn er meer groot en kleiner.

Heb je eerder getuinierd?
Erg leuk om te zien en volgen zeg.
Onze vorige tuin was al redelijk groen toen we het huis 5 jaar geleden kochten. Daarin het groen echt leren waarderen en zelf ook wat nieuwe boompjes geplant. Verder nog niet echt een hele ervaren tuinier, maar daar gaat dus verandering in komen. Ik hoef straks niet perse elke dag in de tuin aan het werk te zijn, maar ik heb geen belang bij een onderhoudsarme tuin en wil in de zomer graag tussen het groen verstopt zitten.

quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 09:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, nieuw (tuin-)leven! Welkom hier. Ben benieuwd wat voor kavel jullie hebben en wat de plannen tot dusver zijn.

In aanvulling op @:AnneX kan ik de tuintransformatie van @:miss_sly aanbevelen: K&W / Nieuwbouwhuis vlakbij zee. #7
Ja, ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de transformatie tot dusver. Aan de kant van de woning hebben we al een klein terras aangelegd met een dun pad naar de schuur en de parkeerplaatsen. Ook is er al een tuiny forest en een tuiny poeltje geplaatst. Het idee is om nog 2 kleine natuurlijke terrasjes te creëren (grind/houtsnippers o.i.d.) waarvan dan 1 onder een pergola moet komen zodat je er in de zomer ook lekker kunt zitten.

De rest van de tuin staat nog "open" voor ideeën. Lijkt trouwens wellicht of we een hele grote tuin hebben, maar dat valt dus mee.
pi_203222011
Ha tuinleven! Ik ben heel benieuwd naar je tuin en hoe die zich gaat ontwikkelen.

De komende tijd zal ik ook foto's en ervaringen delen over de transformatie van onze tuin. We zijn net verhuisd en zullen binnenkort beginnen.
  Moderator zondag 16 januari 2022 @ 16:29:29 #271
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203222960
Het lijkt er een beetje op dat onze fuchia's in de winteropslag wat van het rit zijn..
Er zitten namelijk nog steeds bloemen en knoppen aan die bijna bloeien 8)7




En dat niet bij één plant, maar bij meerdere, ze staan binnen vorstvrij in een schuur sinds oktober ofzo.
Is dat normaal ? O-) :+

Ze waren van mijn moeder; maar zij is maart vorig jaar plots overleden. Dus ik heb geen idee of dit normaal is...
pi_203223938
Wat leuk!

* Blues heeft geen antwoord op je vraag :)
pi_203229698
Welke tuinkarweien voeren jullie uit in de maand februari?
Vanaf wanneer geven jullie plantenvoeding aan de kamerplanten?
Cindy De Vuyst
pi_203230066
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 22:48 schreef einzeinz het volgende:
Welke tuinkarweien voeren jullie uit in de maand februari?
Vanaf wanneer geven jullie plantenvoeding aan de kamerplanten?
Lang leve de app’s w/ en mijn tuin.org :lijstje:

@Vonkenboer geen idee. Jammer dat je het haar niet vragen kunt.
Zelf zou ik de bloemen er afknippen. Dan blijft de power in de plant. En bloeien ze wel weer als de tijd daar is. Zoiets. Wel een gokje.

Gecondoleerd nog.
pi_203233138
Naar aanleiding van een post van @Claudia_x kom ik ook graag meeposten in dit topic. We hebben afgelopen zomer een klushuis met jungle gekocht en zijn hard aan het werk om de tuin wat op te knappen en ik deel graag de voortgang. 95% van het werk in de tuin is door mijn vriendin gedaan, ze is een enorme tuinliefhebber. Hoofdreden om dit huis te kopen was ook de tuin, we komen van 156m2 kaveloppervlak en hebben nu 505m2.

Toen we de sleutel kregen stond de tuin er zo bij. De woning stond al een tijdje leeg en aan onderhoud werd niks meer gedaan. Werk aan de winkel!




Eerst maar eens met de bosmaaier er door. Dat deed al een hoop.




Vervolgens aan het slopen en vervolgens egaliseren. We gingen ook een aanbouw bij het huis aan zetten en daar moest de kraan toch voor komen. Dan ook meteen maar ff het schuurtje slopen en de tuin glad maken. Er zat nogal een hoogteverschil in de tuin. Grasmaaien was niet praktisch op deze manier. Daarnaast zijn er nog wat stronken van de coniferen weg gehaald. De rest durfden we niet aan in verband met eventuele verzakkingen bij de buren.






Vervolgens het uitzetten van de borders, de moestuin en het inzaaien van gras. De pruimenboom is blijven staan, die wilden we erg graag behouden.

We kochten vier boompjes zodat we het hele jaar door bloei in de tuin hebben. Het zijn de onderstaande bomen:
- Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea
- Prunus Watereri
- Euonymus europaeus 'Red Cascade'
- Acer Rubrum Scanlon



Daarna gras zaaien en aan de slag met de plantjes. Zo'n 300 vaste planten in P9 formaat en ongeveer 500 bloembollen heeft vriendin er in gezet. Vanaf het moment dat we het huis kochten is ze aan de slag gegaan met stekjes maken en bloembollen verzamelen. Uiteindelijk heeft ze zowat 250 stekjes verzameld!

Op die manier hebben we de kosten nogal laag weten te houden. We hebben volgens mij minder dan 400 euro uitgegeven aan planten en bloembollen.





Vervolgens een nieuwe schutting. De schutting was heel erg slecht en op een stuk hadden we enkel een hek met prikkeldraad als afscheiding met het bedrijf achter ons huis. Ook niet erg mooi. Op het stuk links in het plaatje komt geen schutting, daar maken we nog een schuur met overkapping. Op die manier is er geen doorkijk meer naar de achterburen.


Doordat we de betonnen schuur hebben laten slopen viel de damwand van de buren nogal op. Vanuit onze aanbouw kijken we daarop en het trekt de aandacht weg van de mooie walnotenboom die de buren in de tuin hebben. We besloten om hem zwart te schilderen, later komt er nog klimop voor langs zodat het een groene wand wordt.




Binnenkort gaan we in het huis wonen en tegen die tijd willen we ook kippen. De bedoeling is om ze 's nachts en als we van huis zijn in het hok en ren te zetten. Op momenten dat we thuis zijn mogen ze gewoon vrij rond lopen. Via Marktplaats kwamen we dit hok met ren tegen, we konden hem overnemen voor een fles wijn. Wel hebben we hem nog even zwart geschilderd, dat vonden we wat mooier. In alle borders ligt inmiddels een lading met houtsnippers trouwens, op deze foto is nog nog beperkt.

pi_203233208
Ik ben me in aan het lezen mbt ons gazon. Die ligt er nu een een tijdje in en tot nu toe onderhouden door de tuinman, maar ik wil het zelf over gaan nemen (we hebben daar ook geen contact meer mee).

Nu lees is dat ik in februari aan de slag moet met kalk. Is er groot verschil in kalk tussen verschillende merken / winkels? Welke hebben jullie goede ervaringen mee? Ik lees ook over een kalk strooier, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Daarnaast lees ik dat ik vanaf maart moet gaan bemesten. Daarvoor dezelfde vraag: is er groot verschil in mest tussen verschillende merken / winkels? Welke hebben jullie goede ervaringen mee?

En is verticuteren altijd nodig?

Ik moet ook de borders, vooral de hortensia's en beukenhagen (de bloemen zijn door de mest zo uit hun kluiten gewassen vorig jaar dat ik even een jaar bemesten daarvoor oversla ;) ). Kan ik daar dezelfde mest voor gebruiken als het gras of moet ik daar wat anders voor kopen?

Alvast bedankt!
  maandag 17 januari 2022 @ 11:10:38 #277
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203233658
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:44 schreef MeisPluis het volgende:
En is verticuteren altijd nodig?
Alleen als er veel mos en andere planten dan gras in je gazon zitten (en je dat niet wilt).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_203236310
Welkom @ArnosL en @MeisPluis in het tuinentopic.

Veel werk verricht zeg Arnos! althans vriendin met bollen en bomen.
Volgend x mogen de foto’s best een slag groter.

En MeisPluis: verticuteren doe ik - althans vraag de buurjongen 😎 - vanwege vele mos tussen grassprieten. Een Engels gazon zal het hier nooit worden.
Daarna strooi ik/hij graszaad. Al een paar seizoenen hetzelfde spul.
https://www.viano.be/product-page/viano-gazon-booster via https://www.mijntuin.org/
Bij de laatste - net als Blues - een account gemaakt en krijg maandelijks een mailtje met werkzaamheden.
Nu weet ik dat een struik pas in het Voorjaar gesnoeid wordt. 😉

Volgens mij verkopen tuincentra mest speciaal voor beukenhagen.
Gebeurt hier nooit eigenlijk. Alleen bij planten gedaan, jaren geleden.
pi_203236465
quote:
2s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:38 schreef ArnosL het volgende:
Naar aanleiding van een post van @:Claudia_x kom ik ook graag meeposten in dit topic. We hebben afgelopen zomer een klushuis met jungle gekocht en zijn hard aan het werk om de tuin wat op te knappen en ik deel graag de voortgang. 95% van het werk in de tuin is door mijn vriendin gedaan, ze is een enorme tuinliefhebber. Hoofdreden om dit huis te kopen was ook de tuin, we komen van 156m2 kaveloppervlak en hebben nu 505m2.

Toen we de sleutel kregen stond de tuin er zo bij. De woning stond al een tijdje leeg en aan onderhoud werd niks meer gedaan. Werk aan de winkel!

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Eerst maar eens met de bosmaaier er door. Dat deed al een hoop.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Vervolgens aan het slopen en vervolgens egaliseren. We gingen ook een aanbouw bij het huis aan zetten en daar moest de kraan toch voor komen. Dan ook meteen maar ff het schuurtje slopen en de tuin glad maken. Er zat nogal een hoogteverschil in de tuin. Grasmaaien was niet praktisch op deze manier. Daarnaast zijn er nog wat stronken van de coniferen weg gehaald. De rest durfden we niet aan in verband met eventuele verzakkingen bij de buren.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Vervolgens het uitzetten van de borders, de moestuin en het inzaaien van gras. De pruimenboom is blijven staan, die wilden we erg graag behouden.

We kochten vier boompjes zodat we het hele jaar door bloei in de tuin hebben. Het zijn de onderstaande bomen:
- Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea
- Prunus Watereri
- Euonymus europaeus 'Red Cascade'
- Acer Rubrum Scanlon

[ link | afbeelding ]

Daarna gras zaaien en aan de slag met de plantjes. Zo'n 300 vaste planten in P9 formaat en ongeveer 500 bloembollen heeft vriendin er in gezet. Vanaf het moment dat we het huis kochten is ze aan de slag gegaan met stekjes maken en bloembollen verzamelen. Uiteindelijk heeft ze zowat 250 stekjes verzameld!

Op die manier hebben we de kosten nogal laag weten te houden. We hebben volgens mij minder dan 400 euro uitgegeven aan planten en bloembollen.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Vervolgens een nieuwe schutting. De schutting was heel erg slecht en op een stuk hadden we enkel een hek met prikkeldraad als afscheiding met het bedrijf achter ons huis. Ook niet erg mooi. Op het stuk links in het plaatje komt geen schutting, daar maken we nog een schuur met overkapping. Op die manier is er geen doorkijk meer naar de achterburen.
[ link | afbeelding ]

Doordat we de betonnen schuur hebben laten slopen viel de damwand van de buren nogal op. Vanuit onze aanbouw kijken we daarop en het trekt de aandacht weg van de mooie walnotenboom die de buren in de tuin hebben. We besloten om hem zwart te schilderen, later komt er nog klimop voor langs zodat het een groene wand wordt.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Binnenkort gaan we in het huis wonen en tegen die tijd willen we ook kippen. De bedoeling is om ze 's nachts en als we van huis zijn in het hok en ren te zetten. Op momenten dat we thuis zijn mogen ze gewoon vrij rond lopen. Via Marktplaats kwamen we dit hok met ren tegen, we konden hem overnemen voor een fles wijn. Wel hebben we hem nog even zwart geschilderd, dat vonden we wat mooier. In alle borders ligt inmiddels een lading met houtsnippers trouwens, op deze foto is nog nog beperkt.

[ link | afbeelding ]
Gave posting! Heel mooi om te zien wat jullie voor elkaar hebben gekregen met een klein budget. Ik wil zelf ook kippen, maar ik kan niemand anders in m'n gezin ervoor porren.

Ben benieuwd hoe jullie tuin er in de loop van het jaar uit gaat zien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203236518
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 23:12 schreef AnneX het volgende:

[..]
Lang leve de app’s w/ en mijn tuin.org :lijstje:

@:Vonkenboer geen idee. Jammer dat je het haar niet vragen kunt.
Zelf zou ik de bloemen er afknippen. Dan blijft de power in de plant. En bloeien ze wel weer als de tijd daar is. Zoiets. Wel een gokje.

Gecondoleerd nog.
Of ga als een wetenschapper te werk en doe het bij de helft van de planten en kijk dan welke gedurende het jaar het mooist zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203236530
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 22:48 schreef einzeinz het volgende:
Welke tuinkarweien voeren jullie uit in de maand februari?
Vanaf wanneer geven jullie plantenvoeding aan de kamerplanten?
Rozen snoeien mag in januari, las ik in de tuinkalender. Dat moet ik nog doen. En er zijn wat andere planten die nu gesnoeid moeten worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203236545
@Vonkenboer Er zit wel wat werk aan de fuchsia, lees ik.
Oa. hier https://www.mijntuin.org/articles/checklist-fuchsia-s-inkuilen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe als wat Claudia voorstelt: half om half terugsnoeien.
Noteer ook welke. Misschien zie je niet eens verschil aan het eind van het seizoen, ergens in november.
En dan weet je of je de aanpak wijzigt. Succes.

[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 17-01-2022 14:41:47 ]
pi_203236624
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:44 schreef MeisPluis het volgende:
Ik ben me in aan het lezen mbt ons gazon. Die ligt er nu een een tijdje in en tot nu toe onderhouden door de tuinman, maar ik wil het zelf over gaan nemen (we hebben daar ook geen contact meer mee).

Nu lees is dat ik in februari aan de slag moet met kalk. Is er groot verschil in kalk tussen verschillende merken / winkels? Welke hebben jullie goede ervaringen mee? Ik lees ook over een kalk strooier, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Daarnaast lees ik dat ik vanaf maart moet gaan bemesten. Daarvoor dezelfde vraag: is er groot verschil in mest tussen verschillende merken / winkels? Welke hebben jullie goede ervaringen mee?

En is verticuteren altijd nodig?

Ik moet ook de borders, vooral de hortensia's en beukenhagen (de bloemen zijn door de mest zo uit hun kluiten gewassen vorig jaar dat ik even een jaar bemesten daarvoor oversla ;) ). Kan ik daar dezelfde mest voor gebruiken als het gras of moet ik daar wat anders voor kopen?

Alvast bedankt!
Tja, ik doe niks: niet bekalken, niet bemesten, niet verticuteren. Ik snap niet waarom je zou bemesten. Ik heb een mulchmaaier en bemest het gazon daarmee gedurende het hele jaar. Kalk zou ik alleen strooien als je last hebt van mos (ik heb mos in een deel van het gazon, maar ik heb er geen last van). Ik zou ook niet weten waarom ik zou verticuteren: de beesten houden de grond toch luchtig?

Als je toch graag aan de slag wil, dan is dit een informatief filmpje: Gazon onderhouden met Romke van de Kaa
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203236800
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:50 schreef AnneX het volgende:
Welkom @:ArnosL en @:MeisPluis in het tuinentopic.

Veel werk verricht zeg Arnos! althans vriendin met bollen en bomen.
Volgend x mogen de foto’s best een slag groter.

En MeisPluis: verticuteren doe ik - althans vraag de buurjongen 😎 - vanwege vele mos tussen grassprieten. Een Engels gazon zal het hier nooit worden.
Daarna strooi ik/hij graszaad. Al een paar seizoenen hetzelfde spul.
https://www.viano.be/product-page/viano-gazon-booster via https://www.mijntuin.org/
Bij de laatste - net als Blues - een account gemaakt en krijg maandelijks een mailtje met werkzaamheden.
Nu weet ik dat een struik pas in het Voorjaar gesnoeid wordt. 😉

Volgens mij verkopen tuincentra mest speciaal voor beukenhagen.
Gebeurt hier nooit eigenlijk. Alleen bij planten gedaan, jaren geleden.
Dank! Ik ben stiekem ook wel trots op haar, ze pakt alles gewoon aan in plaats van af te wachten. Zo af en toe vraagt ze me om hulp bij het zware werk, verder focus ik me op de renovatie van het huis en de bouw van de schuur.

quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Gave posting! Heel mooi om te zien wat jullie voor elkaar hebben gekregen met een klein budget. Ik wil zelf ook kippen, maar ik kan niemand anders in m'n gezin ervoor porren.

Ben benieuwd hoe jullie tuin er in de loop van het jaar uit gaat zien.
Zeker, de grote kosten tot nu toe zitten hem in het egaliseren en de schutting. Verder weinig kosten gemaakt. Komend voorjaar zal ik zo nu en dan nog wel een foto posten! :)
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 18:17:03 #285
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203240409
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:09 schreef AnneX het volgende:
@:Vonkenboer Er zit wel wat werk aan de fuchsia, lees ik.
Oa. hier https://www.mijntuin.org/articles/checklist-fuchsia-s-inkuilen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe als wat Claudia voorstelt: half om half terugsnoeien.
Noteer ook welke. Misschien zie je niet eens verschil aan het eind van het seizoen, ergens in november.
En dan weet je of je de aanpak wijzigt. Succes.
Heb niet het idee dat mijn moeder ooit zoiets zo grondig deed. Het zijn met recht ook bijna bomen; zo verhout en vertakt is het allemaal. Daar ging hoogstens een keer misschien wat mest bij en daarna wanneer ergens in april gewoon weer na buiten.

Durf er eerlijk gezegd ook niet zoveel af te knippen, ben veelte bang dat ik ze gewoon stuk of dood maak.
Zitten zeker wel exemplaren bij van +/- 20 jaar oud.

quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 23:12 schreef AnneX het volgende:

@Vonkenboer geen idee. Jammer dat je het haar niet vragen kunt.
Zelf zou ik de bloemen er afknippen. Dan blijft de power in de plant. En bloeien ze wel weer als de tijd daar is. Zoiets. Wel een gokje.

Gecondoleerd nog.
Dankjewel. Het gemis is er alle dagen nog, maar we vinden onze weg.

Nee, en het is ook niet dat daar ergens ooit wat van opgeschreven is. Mijn vader deed ze altijd naar binnen en naar buiten maar verder bemoeide hij zich er niet mee. Groene vingers heeft hij ook niet; hij is nog in staat om een kalanchoe nog dood te laten gaan _O- 8)7
  maandag 17 januari 2022 @ 18:33:24 #286
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_203240629
Ik ga na de vorst, begin maart ofzo, de vlinderstruik snoeien. De sering(en) laat ik nog even groeien. Verder wil ik nog wat met de hortensia's doen, maar weet nog niet wat (helemaal terugsnoeien, uitdunnen, of half snoeien).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Vis een optie? maandag 17 januari 2022 @ 20:15:10 #287
70532 loveli
N
pi_203242739
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 18:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Heb niet het idee dat mijn moeder ooit zoiets zo grondig deed. Het zijn met recht ook bijna bomen; zo verhout en vertakt is het allemaal. Daar ging hoogstens een keer misschien wat mest bij en daarna wanneer ergens in april gewoon weer na buiten.

Durf er eerlijk gezegd ook niet zoveel af te knippen, ben veelte bang dat ik ze gewoon stuk of dood maak.
Zitten zeker wel exemplaren bij van +/- 20 jaar oud.
[..]
Dankjewel. Het gemis is er alle dagen nog, maar we vinden onze weg.

Nee, en het is ook niet dat daar ergens ooit wat van opgeschreven is. Mijn vader deed ze altijd naar binnen en naar buiten maar verder bemoeide hij zich er niet mee. Groene vingers heeft hij ook niet; hij is nog in staat om een kalanchoe nog dood te laten gaan _O- 8)7
Een oude buurman had een tuin vol met allerlei soorten fuchsia's. Hij is 20 jaar geleden overleden, de 2e bewoners na hem hebben laatst de tuin leeggehaald, maar tot dat moment zag je elk jaar nog fuchsia's bloeien. Mijn conclusie: ze kunnen wel wat hebben.
crap in = crap out
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 20:20:25 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203242830
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 20:15 schreef loveli het volgende:

[..]
Een oude buurman had een tuin vol met allerlei soorten fuchsia's. Hij is 20 jaar geleden overleden, de 2e bewoners na hem hebben laatst de tuin leeggehaald, maar tot dat moment zag je elk jaar nog fuchsia's bloeien. Mijn conclusie: ze kunnen wel wat hebben.
Ze zijn inderdaad prachtig; maar niettemin ik wil er niet actief aan snoeien.
Misschien ga ik de bloemen er nog wel even af knippen dan...
pi_203247026
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rozen snoeien mag in januari, las ik in de tuinkalender. Dat moet ik nog doen. En er zijn wat andere planten die nu gesnoeid moeten worden.
Zou je klimop durven snoeien in januari?
Cindy De Vuyst
  maandag 17 januari 2022 @ 23:22:04 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203247128
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:15 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Zou je klimop durven snoeien in januari?
Absoluut. Klimop kan alles hebben. Wij hebben het 4 jaar geleden verwijderd uit de tuin en we halen nog steeds jonge klimopjes weg.
Resistance is futile.
  maandag 17 januari 2022 @ 23:31:15 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203247246
Ik hoop dit jaar weer actief mee te posten. Verbouwingen binnenshuis, zwangerschap en rugklachten hebben de afgelopen 2 jaar tot verwaarlozing geleid. Ik kom net tot de ontdekking dat m'n helleborussen dit jaar niet gebloeid hebben.

En zo gaat dat met veel planten. 2-3 jaar en dan vinden ze het niet leuk meer bij ons. Misschien toch maar eens nadenken over regelmatig bemesten enzo :+ .
Resistance is futile.
pi_203248872
quote:
7s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:31 schreef Seven. het volgende:
Ik hoop dit jaar weer actief mee te posten. Verbouwingen binnenshuis, zwangerschap en rugklachten hebben de afgelopen 2 jaar tot verwaarlozing geleid. Ik kom net tot de ontdekking dat m'n helleborussen dit jaar niet gebloeid hebben.

En zo gaat dat met veel planten. 2-3 jaar en dan vinden ze het niet leuk meer bij ons. Misschien toch maar eens nadenken over regelmatig bemesten enzo :+ .
Leuk! Niet leuk van de planten die het na 2 jaar niet meer goed doen, maar wel leuk dat je hier weer actiever mee gaat doen.

Ik ben zelf wel benieuwd wat de reden is dat je planten het na 2-3 jaar niet meer leuk vinden. Misschien komt het door de manier waarop ze zijn gekweekt, met veel kunstmatige meststoffen waardoor ze het in het begin goed doen en erna niet meer? Dan zou het lonen om nieuwe planten niet in een regulier tuincentrum te kopen (als je dat al deed) maar ergens waar ze op een biologische manier opkweken (met organische meststoffen en zonder bestrijdingsmiddelen).

Je zou ook eens een bodemtest kunnen doen. In feite tuinier je in grote bakken en niet in de volle grond. Dat brengt denk ik specifieke uitdagingen met zich mee. Is de grond voedingrijk genoeg? En daarnaast is er waterhuishouding: zijn sommige bakken misschien zo hoog dat het water voor bepaalde planten te snel wegloopt? In dat geval zou je kunnen heroverwegen welke planten je hoog plaatst en welke planten laag.

In mijn vorige, kleinere tuin merkte ik dat bepaalde planten het op den duur niet goed gingen doen. Ik had daar twee verklaringen voor. Enerzijds waren er denk ik planten die ik er heb neergezet omdat ik ze mooi vond en niet omdat het een goede plek voor ze was. En anderzijds waren er, vermoed ik, planten die 'uitgeput' raakten en waarbij ik meer aandacht aan het verjongen had moeten besteden, bijvoorbeeld door ze te splitsen.

Oh en tot slot: het is volgens mij niet ongewoon dat helleborussen pas eind januari gaan bloeien. Wat voor helleborus heb je?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 08:51:13 #293
5428 crew  miss_sly
pi_203248928
Ik vond het druilerige, natte weer zo ontzettend demotiveren om uberhaupt buiten te zijn, dat ik de tuin ook een beetje links heb laten liggen.

Maar nu komen er steeds vaker toch wel aardige dagen en een vlugge blik leerde me dat er op veel plaatsen bolletjes boven de grond uitpiepen. En dan heb ik toch wel weer zin om in de tuin aan de slag te gaan!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203248930
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:15 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Zou je klimop durven snoeien in januari?
Zoals @Seven al zegt: ja, want het is gewoon een soort onkruid. Maar als je (nog) niet met een woekerende klimop te maken hebt, dan zou ik toch voorzichtig zijn en bijvoorbeeld niet gaan snoeien als er vorst aankomt. Wil je heel voorzichtig zijn, dan zou ik wachten tot het voorjaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203248949
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond het druilerige, natte weer zo ontzettend demotiveren om uberhaupt buiten te zijn, dat ik de tuin ook een beetje links heb laten liggen.

Maar nu komen er steeds vaker toch wel aardige dagen en een vlugge blik leerde me dat er op veel plaatsen bolletjes boven de grond uitpiepen. En dan heb ik toch wel weer zin om in de tuin aan de slag te gaan!
Same here! Allemachtig wat een natte, troosteloze boel. Maar er zijn inderdaad lichtpuntjes, al heb ik nog geen zin om serieus aan het werk te gaan. Ik moet van mezelf wel een en ander snoeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203248954
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Tja, ik doe niks: niet bekalken, niet bemesten, niet verticuteren. Ik snap niet waarom je zou bemesten. Ik heb een mulchmaaier en bemest het gazon daarmee gedurende het hele jaar. Kalk zou ik alleen strooien als je last hebt van mos (ik heb mos in een deel van het gazon, maar ik heb er geen last van). Ik zou ook niet weten waarom ik zou verticuteren: de beesten houden de grond toch luchtig?

Als je toch graag aan de slag wil, dan is dit een informatief filmpje: Gazon onderhouden met Romke van de Kaa
Wij wonen op een plek die bekend staat dat er veel mos tussen het gras gaat komen, en dat willen we inderdaad niet. We zijn nog aan het kijken naar zo'n automatische grasmaaier en dat is volgens mij zo'n mulchmaaier, maar die dingen zijn redelijk prijzig en we moeten nog wel meer doen in en om het huis dus staat nog niet boven aan de prio lijst ...

Dank je voor het filmpje, ik ga even kijken!
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 09:05:40 #297
5428 crew  miss_sly
pi_203249101
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Same here! Allemachtig wat een natte, troosteloze boel. Maar er zijn inderdaad lichtpuntjes, al heb ik nog geen zin om serieus aan het werk te gaan. Ik moet van mezelf wel een en ander snoeien.
Serieus nog niet :{w Maar even wat onkruid wegschoffelen zodat het niet dichtgroeit. een rondje maken langs de planten om te zien hoe ze erbij staan, al wat knoppen hebben, inventariseren wat ik wellicht nog moet doen.

De toverhazelaar staat in bloei, maar ik vind de bloei wat minimaal. Ik moet me toch even verdiepen in hoe en wanneer deze op een goede manier te snoeien. Dat is er vorig jaar niet van gekomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203249167
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Tja, ik doe niks: niet bekalken, niet bemesten, niet verticuteren. Ik snap niet waarom je zou bemesten. Ik heb een mulchmaaier en bemest het gazon daarmee gedurende het hele jaar. Kalk zou ik alleen strooien als je last hebt van mos (ik heb mos in een deel van het gazon, maar ik heb er geen last van). Ik zou ook niet weten waarom ik zou verticuteren: de beesten houden de grond toch luchtig?

Als je toch graag aan de slag wil, dan is dit een informatief filmpje: Gazon onderhouden met Romke van de Kaa
Dank je wel! Het gebied waar ik woon staat bekend om het heel snel ontwikkelen van mos, dus dat willen we toch wel tegengaan. We zijn al aan het kijken naar zo'n automatische grasmaaier, dat is een mulchmaaier volgens mij, maar die zijn redelijk prijzig en ik moet nog best wat doen in het huis dus het staat niet bovenaan de lijst.

Het is een interessant filmpje! Ik ga iig kalk strooien, de mest kijk ik even (in maart kun je gratis compost ophalen bij ons in het dorp, dus daar kan ik altijd even op wachten). Verticuteren is nu nog wat overdreven. Maar inzaaien is wel nodig op wat plekken, dus daar ga ik mee aan de slag in het voorjaar.

Ik heb wel zin om weer wat in de tuin te gaan doen! Maar het snoeien moet nog even een paar maanden wachten. Maar ben blij als dat weer helemaal gereed is.
En mijn bloemenzaad ligt te wachten om ingestrooid te worden, dus hopelijk slaat dat ook mooi aan!
pi_203249199
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rozen snoeien mag in januari, las ik in de tuinkalender. Dat moet ik nog doen. En er zijn wat andere planten die nu gesnoeid moeten worden.
En hoe doe je dat dan het beste voor de plant. Ik was gisteren ook maar eens voor het eerst sinds oktober even mijn tuin aan het doorlopen wat er gedaan moet worden :X
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 09:18:09 #300
5428 crew  miss_sly
pi_203249255
Wel goed om te zien dat ik niet de enige ben die met dat troosteloze weer niet de tuin in te krijgen is. Ik voelde me een heel slechte tuinbezitter, maar ik ben in goed gezelschap, gelukkig O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')