Zeker kunnen artsen een groot gewicht in de schaal leggen, en een vorm van triage vindt altijd plaats. Maat het lijkt me niet dat een arts op dit moment iemand zorg kan weigeren als die persoon dat wel wil en er ook nog steeds kansen zijn dat die persoon er goed doorheen komt.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je zou overgaan tot iets als het maximeren van het aantal IC-bedden voor covid-zorg, dan verleg je ook de opname-indicatie van de wens van de patint naar de inschatting van de arts. Dat kan gewoon, dat gebeurt ook nu al, maar daar wil men zo ver mogelijk vandaan blijven. Enerzijds logisch, maar als de situatie onhoudbaar is, dan is deze nu eenmaal onhoudbaar en zal je moeilijkere keuzes moeten maken.
De lengte van een verblijf in een ziekenhuis is toch al enorm afgenomen? Ik heb 40 jaar geleden een dikke week in het ziekenhuis gelegen na een blindedarmoperatie. Dat is nu ook hooguit een nachtje blijven en weer naar huis.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies. Zorg dat er (veel) meer capaciteit is bij thuiszorg, verzorgingstehuizen, zorgboerderijen en revalidatieklinieken en je hebt al heel veel ruimte in de ziekenhuizen gemaakt. Dan kun je als ziekenhuis veel sneller mensen ontslaan (omdat ze dan de nodige zorg hebben) en hoef je mensen ook minder snel op te nemen.
Dat vraag ik me af na een IC-opname ivm covid gezien het profiel van die patinten; gevorderde leeftijd, (toren)hoog BMI, lange ligduur enz.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:10 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Zeker, maar dat lijkt me ook wel een te simplistische maatstaf. Alleen levensjaren zegt niet zoveel, bovendien lijkt het nu zo te zijn (al weten we de langetermijn gevolgen nog niet goed) dat een patint hersteld van Covid nog een leven lang meekan. Bij kanker is dat nog maar de vraag.
Ik ben het wel met je eens dat er nu op dit moment geen andere keus was dan maatregelen. Dus in die zin kan ik het vroeg inzetten ivm voorzichtigheid volgen. Het moet gewoon.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:20 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik zou nog even wachten met de conclusie; dat gebeurt iedere keer hier in Nederland. Iedere keer wordt er naar een ander land gekeken als gidsland, maar een paar weken of maanden later blijkt het daar helemaal uit de klauwen te lopen; dan kijken we weer naar een ander land en vervolgens gaat het daar weer helemaal verkeerd.
Zelfde geldt voor ons land; als we te laat maatregelen nemen, is het niet goed. Nemen we een keer "te vroeg" maatregelen, dan is het weer niet goed.
Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig dat we nu vroeg waren en een dip hebben kunnen creeren in de ziekenhuisbezetting midden in de winter. Wellicht gaat ons dat nog helpen in de Omikron golf, wellicht was het niet nodig geweest, maar levert dat wel versneld ruimte op in de ziekenhuizen.
Oh zeker, dat geloof ik direct. Voor een groot deel is de zorg een stuk beter geworden en kan er veel sneller ingegrepen worden en is 't niet nodig om lang te blijven. In jouw geval zou je ook niet naar huis gaan als je thuis niet het nodige ondersteuningsnetwerk hebt.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De lengte van een verblijf in een ziekenhuis is toch al enorm afgenomen? Ik heb 40 jaar geleden een dikke week in het ziekenhuis gelegen na een blindedarmoperatie. Dat is nu ook hooguit een nachtje blijven en weer naar huis.
Daarnaast speelt volgens mij in de thuiszorg hetzelfde probleem als in de ziekenhuizen: het is een ontzettend ondergewaardeerde job en wordt niet heel goed betaald. Dus ook daar zijn tekorten.
Maar jij was een stoer persoon die prima herstelde na een blindedarmontsteking ;-)quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De lengte van een verblijf in een ziekenhuis is toch al enorm afgenomen? Ik heb 40 jaar geleden een dikke week in het ziekenhuis gelegen na een blindedarmoperatie. Dat is nu ook hooguit een nachtje blijven en weer naar huis.
Daarnaast speelt volgens mij in de thuiszorg hetzelfde probleem als in de ziekenhuizen: het is een ontzettend ondergewaardeerde job en wordt niet heel goed betaald. Dus ook daar zijn tekorten.
Er wordt nogal snel vanuit gegaan dat je dat ondersteuningsnetwerk hebt als je bijvoorbeeld een partner hebt, of kinderen die in de buurt wonen. En dat is echt niet altijd een optie, om wat voor reden dan ook. En dan wordt ook geen thuiszorg ingezet, is mijn ervaring.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh zeker, dat geloof ik direct. Voor een groot deel is de zorg een stuk beter geworden en kan er veel sneller ingegrepen worden en is 't niet nodig om lang te blijven. In jouw geval zou je ook niet naar huis gaan als je thuis niet het nodige ondersteuningsnetwerk hebt.
Het ziekenhuis is een nogal kostbare manier om die ondersteuning te bieden, dat doe je liever door middel van thuiszorg, daarna revalidatie, daarna verpleeg, etc.
Ik ben het met je eens dat het ondergewaardeerd wordt, tot je ermee te maken hebt. Dan merk je pas hoeveel waarde het echt heeft
Dat lijkt me een gevolg van het geloof in de maakbare samenleving; als alles bestuur- en regelbaar is moet je ook alles monitoren, vastleggen, documenteren enz.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Er is hier ook teveel bureaucratie. Alles gaat traag.
[..]
Patinten met onderliggend lijden hebben sowieso minder overlevingskansen, of je nu kanker, covid of hartkwalen hebt. Daarom is het zo belangrijk om met een zo goed mogelijke conditie een behandeling aan te gaan.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af na een IC-opname ivm covid gezien het profiel van die patinten; gevorderde leeftijd, (toren)hoog BMI, lange ligduur enz.
Ik was helemaal niet stoer. Ik was 12 en voelde me heel zielig en zwak en ziekquote:Op woensdag 5 januari 2022 09:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Maar jij was een stoer persoon die prima herstelde na een blindedarmontsteking ;-)
Maar er zijn legio (oude) mensen die door en na hun ontsteking/infectie niet meer kunnen lopen, al dan niet tijdelijk. Of in de war zijn
Of weet ik wat
En dat zijn er heel veel en die liggen eeuwen in het ziekenhuis.
Verder eens met je post hoor, buiten het ziekenhuis faalt het ook door tekorten en onderwaardering en vanalles
En dus blijven die mensen in het ziekenhuis.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er wordt nogal snel vanuit gegaan dat je dat ondersteuningsnetwerk hebt als je bijvoorbeeld een partner hebt, of kinderen die in de buurt wonen. En dat is echt niet altijd een optie, om wat voor reden dan ook. En dan wordt ook geen thuiszorg ingezet, is mijn ervaring.
Dat laatste: zo is het meestal, he? We weten pas hoeveel waarde iets heeft als we het zelf aan den lijve ondervinden. Dat geldt zowel voor opname als thuiszorg, en nog veel meer zaken.
maar dat is ook niet 1,2,3 opgelost, ik heb me er nooit in verdiept maar hoe kan het dat 1,4 miljoen mensen in de zorg werken en we nog steeds mankracht tekort komen?quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies. Zorg dat er (veel) meer capaciteit is bij thuiszorg, verzorgingstehuizen, zorgboerderijen en revalidatieklinieken en je hebt al heel veel ruimte in de ziekenhuizen gemaakt. Dan kun je als ziekenhuis veel sneller mensen ontslaan (omdat ze dan de nodige zorg hebben) en hoef je mensen ook minder snel op te nemen.
NAAR DE SCHUILKELDERSquote:
En pushbericht AD-genot.quote:
quote:Omikron wint van boostercampagne: ‘Risico’s zijn ontzettend groot’
Nou dat is mijn ervaring niet en ik werk op zulke afdelingen. Als 12-jarige ben je superstoer want je lichaam heeft een bizar goed herstellend vermogen. Ik ken weinig 12-jarigen die moeten revalideren na een blindedarm. Is echt totaal onvergelijkbaar met de huidige problemen in de zorg.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik was helemaal niet stoer. Ik was 12 en voelde me heel zielig en zwak en ziek
Natuurlijk zijn er ook mensen die langer in het ziekenhuis moeten blijven door omstandigheden, maar mijn ervaring is dat als het ook maar enigszins niet noodzakelijk is, je bed al weg is voor je fysiek het ziekenhuis hebt verlaten.
En de thuiszorg zit ook zo vol dat ze niet alle zorg kunnen geven die noodzakelijk is. Thuiszorg is bovendien een heel ruim begrip, want daar vallen diverse soorten zorg onder, natuurlijk.
Ja klopt, ook dat is een manco van de zorg, zeker in combinatie met de overheid; dan krijg je bureaucratie in het kwadraat.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik ben het wel met je eens dat er nu op dit moment geen andere keus was dan maatregelen. Dus in die zin kan ik het vroeg inzetten ivm voorzichtigheid volgen. Het moet gewoon.
Maar is in mijn ogen wel een gevolg van mismanagement uit het verleden.
Ik hoor ook nog steeds te weinig lange termijn visie. Want dit gaat ook niet meer weg, we hebben er gewoon een virus bij wat op de lange termijn alles veroorzaakt tussen een milde verkoudheid en ernstige ziekte op de ic. Naast de gewone influenza en andere zooi. Icm vergrijzing denk ik dus dat we de komende 30 jaar structureel meer zorgcapaciteit nodig hebben OF een andere way of life mbt zorg krijgen.
Er is hier ook teveel bureaucratie. Alles gaat traag. Ik heb me in 2020 vreselijk opgewonden waarom de vaccinatiecampagne zo traag op gang kwam toen de vaccins er eenmaal waren. Waarom werd ik als medewerker in het ziekenhuis niet opgeroepen om te helpen prikken, desnoods tijdens m’n eigen spreekuur (dat schiet lekker op, iedereen die ik zie). Waarom werd het leger niet ingezet.
Pas nu in januari 2022 is dit gebeurd en zijn wij opgeroepen om te gaan helpen op priklocaties
Lol da's wel een bijzondere push.quote:
quote:
Dan is het dus ook wel interessant hoeveel % van de mensen in die regio besmet zijn met delta/omicron en daarnaast is de instroom inmiddels overal al aan het afnemen.quote:Bij het Radboudumc in Nijmegen en Rijnstate in Arnhem gaat het al om ongeveer de helft van alle nieuwe coronapatinten.
.daarmee meet je gelijk je water en vet % van je totale gewicht, nog nooit een gehad?quote:Op woensdag 5 januari 2022 07:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met een dexa scan meet je de botdichtheid om te bepalen of iemand osteoporose heeft. Wat heeft dat te maken met overgewicht en bmi?
Strohalmen, blijf er naar grijpen!quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:42 schreef zoost het volgende:
Dat is goed nieuws, nu hopen dat de Big Pharma lobby dit niet ondermijnt
[ twitter ]
Nee. Mijn moeder wel, om te kijken of hormoontherapie in combinatie met leeftijd osteoporose in de hand werkt. Maar het werkt ook met rntgenstraling, dus het lijkt me ook niet iets om vaak te doen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
.daarmee meet je gelijk je water en vet % van je totale gewicht, nog nooit een gehad?
quote:
Ook dat gaat natuurlijk zeker weten voor extra corona patinten zorgen, of mensen nou vanwege corona in het ziekenhuis liggen of niet. Het OMT zal hier wel blij mee zijn.quote:Zijn ziekenhuis begint donderdag uit voorzorg met het testen van alle patinten die worden opgenomen, ongeacht wat ze mankeren. ,,Vanwege omikron. Omdat bij die variant niet altijd duidelijke klachten zijn en het een erg besmettelijke variant is. We proberen het virus zoveel mogelijk buiten het ziekenhuis te houden.’’
ik hou wel van vrije inloop ook bij de kapper.quote:Op woensdag 5 januari 2022 08:36 schreef ESF1Gamer het volgende:
[ twitter ]
2e Locatie vrije inloop vaccinatie. De andere locatie is Leeuwarden dat sinds gisteren al is
Was in de jaren '90 ook al een stuk minder. Neef had een acute en spoedoperatie was heel erg nodig. Ding er uit gehaald, schoongemaakt van binnen, 2 nachtjes blijven en vervolgens naar huis om 2 weken te mogen uitzieken.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wees BANG!quote:
Ja. We staan dik en vet schaakmat.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat lijkt me een gevolg van het geloof in de maakbare samenleving; als alles bestuur- en regelbaar is moet je ook alles monitoren, vastleggen, documenteren enz.
"Wir brokratisieren uns zu Grunde", zoals onze oosterburen zeggen.
quote:
Wel mooi, zo boven elkaar.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:50 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja. We staan dik en vet schaakmat.
Ik heb ook de oplossing niet
Mijn afspraak voor de booster is om 10:40quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:51 schreef Predator40 het volgende:
morgen de booster halen maar dan is het wel even klaar, ik ga niet WEER een booster halen van hetzelfde vaccin over 3 maanden.
ze verzinnen maar wat anders, ik ben geen speldenkussen
ik zondag, waarom de twijfel?quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:51 schreef Scrummie het volgende:
Vrijdag booster afspraak.
Ik twijfel erg.
Ik heb juist dat ik het andersom wil. Ik wil deze booster niet maar wel die ene over 3 maanden, specifiek gericht op Omikrom.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:51 schreef Predator40 het volgende:
morgen de booster halen maar dan is het wel even klaar, ik ga niet WEER een booster halen van hetzelfde vaccin over 3 maanden.
ze verzinnen maar wat anders, ik ben geen speldenkussen
Hier 19 januariquote:Op woensdag 5 januari 2022 09:51 schreef Scrummie het volgende:
Vrijdag booster afspraak.
Ik twijfel erg.
hoelang blijft deze booster geldig in europa zijn ze daar al over uit ?quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:52 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik heb juist dat ik het andersom wil. Ik wil deze booster niet maar wel die ene over 3 maanden, specifiek gericht op Omikrom.
Ben al weken niet goed te pas en zie er beetje tegenop daarbovenop de klachten van de booster te krijgen (had vorige prikjes ook vrij veel last). Afgelopen week meerdere keren huisarts en spoedpost gezeten.quote:
Je kunt er van alles achter zoeken maar het is natuurlijk compleet logisch dat ze dit doen. Als je asymptomatisch een beetje zieke mensen gaat lopen besmetten is het hek van de dam. Je wilt voorkomen dat die mensen andere zieke mensen of je personeel gaan lopen besmetten die zich veilig wanen omdat ze niet op een cohort-afdeling zijn en dus minder bescherming dragen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:49 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Ook dat gaat natuurlijk zeker weten voor extra corona patinten zorgen, of mensen nou vanwege corona in het ziekenhuis liggen of niet. Het OMT zal hier wel blij mee zijn.
Semantische val:quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Vertel je dit soort onwaarheden ook in je omgeving? Waar heb je dit vandaan?
Ja geen idee eigenlijk. Daar snap ik al helemaal geen ene reet meer van. Las ook iets over Frankrijk dat ze naar 4 maanden willen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
hoelang blijft deze booster geldig in europa zijn ze daar al over uit ?
6 maanden of 9 maanden ?
Zal wel tot die omicron booster er is.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
hoelang blijft deze booster geldig in europa zijn ze daar al over uit ?
6 maanden of 9 maanden ?
Ik zou dan afzeggen en wachten tot je beter in je hum zit. Verder meer informatie inwinnen...quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:54 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ben al weken niet goed te pas en zie er beetje tegenop daarbovenop de klachten van de booster te krijgen (had vorige prikjes ook vrij veel last). Afgelopen week meerdere keren huisarts en spoedpost gezeten.
Denk maar even overleggen met huisarts.
De vraag is of al die 1,4 miljoen mensen daadwerkelijk bijdragen aan het werken in de zorg, of dat er veel overhead is die misschien wel onnodig is.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar dat is ook niet 1,2,3 opgelost, ik heb me er nooit in verdiept maar hoe kan het dat 1,4 miljoen mensen in de zorg werken en we nog steeds mankracht tekort komen?
Exacto.quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
De vraag is of al die 1,4 miljoen mensen daadwerkelijk bijdragen aan het werken in de zorg, of dat er veel overhead is die misschien wel onnodig is.
Hey Da Sandman. Hoe is het? Lekker geslapen?quote:Op woensdag 5 januari 2022 09:58 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat op de borst kloppen, dat is meer een dingetje van hier dan van het OMT.
(inb4 die hebben nooit gelijk)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |