abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 5 januari 2022 @ 09:23:48 #151
5428 crew  miss_sly
pi_203041604
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je zou overgaan tot iets als het maximeren van het aantal IC-bedden voor covid-zorg, dan verleg je ook de opname-indicatie van de wens van de patint naar de inschatting van de arts. Dat kan gewoon, dat gebeurt ook nu al, maar daar wil men zo ver mogelijk vandaan blijven. Enerzijds logisch, maar als de situatie onhoudbaar is, dan is deze nu eenmaal onhoudbaar en zal je moeilijkere keuzes moeten maken.
Zeker kunnen artsen een groot gewicht in de schaal leggen, en een vorm van triage vindt altijd plaats. Maat het lijkt me niet dat een arts op dit moment iemand zorg kan weigeren als die persoon dat wel wil en er ook nog steeds kansen zijn dat die persoon er goed doorheen komt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 5 januari 2022 @ 09:26:40 #152
5428 crew  miss_sly
pi_203041656
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:23 schreef chratnox het volgende:

[..]
Precies. Zorg dat er (veel) meer capaciteit is bij thuiszorg, verzorgingstehuizen, zorgboerderijen en revalidatieklinieken en je hebt al heel veel ruimte in de ziekenhuizen gemaakt. Dan kun je als ziekenhuis veel sneller mensen ontslaan (omdat ze dan de nodige zorg hebben) en hoef je mensen ook minder snel op te nemen.
De lengte van een verblijf in een ziekenhuis is toch al enorm afgenomen? Ik heb 40 jaar geleden een dikke week in het ziekenhuis gelegen na een blindedarmoperatie. Dat is nu ook hooguit een nachtje blijven en weer naar huis.

Daarnaast speelt volgens mij in de thuiszorg hetzelfde probleem als in de ziekenhuizen: het is een ontzettend ondergewaardeerde job en wordt niet heel goed betaald. Dus ook daar zijn tekorten.
pi_203041666
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:10 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Zeker, maar dat lijkt me ook wel een te simplistische maatstaf. Alleen levensjaren zegt niet zoveel, bovendien lijkt het nu zo te zijn (al weten we de langetermijn gevolgen nog niet goed) dat een patint hersteld van Covid nog een leven lang meekan. Bij kanker is dat nog maar de vraag.
Dat vraag ik me af na een IC-opname ivm covid gezien het profiel van die patinten; gevorderde leeftijd, (toren)hoog BMI, lange ligduur enz.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203041679
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:20 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ik zou nog even wachten met de conclusie; dat gebeurt iedere keer hier in Nederland. Iedere keer wordt er naar een ander land gekeken als gidsland, maar een paar weken of maanden later blijkt het daar helemaal uit de klauwen te lopen; dan kijken we weer naar een ander land en vervolgens gaat het daar weer helemaal verkeerd.

Zelfde geldt voor ons land; als we te laat maatregelen nemen, is het niet goed. Nemen we een keer "te vroeg" maatregelen, dan is het weer niet goed.

Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig dat we nu vroeg waren en een dip hebben kunnen creeren in de ziekenhuisbezetting midden in de winter. Wellicht gaat ons dat nog helpen in de Omikron golf, wellicht was het niet nodig geweest, maar levert dat wel versneld ruimte op in de ziekenhuizen.
Ik ben het wel met je eens dat er nu op dit moment geen andere keus was dan maatregelen. Dus in die zin kan ik het vroeg inzetten ivm voorzichtigheid volgen. Het moet gewoon.

Maar is in mijn ogen wel een gevolg van mismanagement uit het verleden.
Ik hoor ook nog steeds te weinig lange termijn visie. Want dit gaat ook niet meer weg, we hebben er gewoon een virus bij wat op de lange termijn alles veroorzaakt tussen een milde verkoudheid en ernstige ziekte op de ic. Naast de gewone influenza en andere zooi. Icm vergrijzing denk ik dus dat we de komende 30 jaar structureel meer zorgcapaciteit nodig hebben OF een andere way of life mbt zorg krijgen.

Er is hier ook teveel bureaucratie. Alles gaat traag. Ik heb me in 2020 vreselijk opgewonden waarom de vaccinatiecampagne zo traag op gang kwam toen de vaccins er eenmaal waren. Waarom werd ik als medewerker in het ziekenhuis niet opgeroepen om te helpen prikken, desnoods tijdens m’n eigen spreekuur (dat schiet lekker op, iedereen die ik zie). Waarom werd het leger niet ingezet.

Pas nu in januari 2022 is dit gebeurd en zijn wij opgeroepen om te gaan helpen op priklocaties
pi_203041713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De lengte van een verblijf in een ziekenhuis is toch al enorm afgenomen? Ik heb 40 jaar geleden een dikke week in het ziekenhuis gelegen na een blindedarmoperatie. Dat is nu ook hooguit een nachtje blijven en weer naar huis.

Daarnaast speelt volgens mij in de thuiszorg hetzelfde probleem als in de ziekenhuizen: het is een ontzettend ondergewaardeerde job en wordt niet heel goed betaald. Dus ook daar zijn tekorten.
Oh zeker, dat geloof ik direct. Voor een groot deel is de zorg een stuk beter geworden en kan er veel sneller ingegrepen worden en is 't niet nodig om lang te blijven. In jouw geval zou je ook niet naar huis gaan als je thuis niet het nodige ondersteuningsnetwerk hebt.

Het ziekenhuis is een nogal kostbare manier om die ondersteuning te bieden, dat doe je liever door middel van thuiszorg, daarna revalidatie, daarna verpleeg, etc.

Ik ben het met je eens dat het ondergewaardeerd wordt, tot je ermee te maken hebt. Dan merk je pas hoeveel waarde het echt heeft :)
pi_203041752
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar jij was een stoer persoon die prima herstelde na een blindedarmontsteking ;-)
Maar er zijn legio (oude) mensen die door en na hun ontsteking/infectie niet meer kunnen lopen, al dan niet tijdelijk. Of in de war zijn
Of weet ik wat

En dat zijn er heel veel en die liggen eeuwen in het ziekenhuis.
Verder eens met je post hoor, buiten het ziekenhuis faalt het ook door tekorten en onderwaardering en vanalles
  Moderator woensdag 5 januari 2022 @ 09:34:19 #157
5428 crew  miss_sly
pi_203041766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:30 schreef chratnox het volgende:

[..]
Oh zeker, dat geloof ik direct. Voor een groot deel is de zorg een stuk beter geworden en kan er veel sneller ingegrepen worden en is 't niet nodig om lang te blijven. In jouw geval zou je ook niet naar huis gaan als je thuis niet het nodige ondersteuningsnetwerk hebt.

Het ziekenhuis is een nogal kostbare manier om die ondersteuning te bieden, dat doe je liever door middel van thuiszorg, daarna revalidatie, daarna verpleeg, etc.

Ik ben het met je eens dat het ondergewaardeerd wordt, tot je ermee te maken hebt. Dan merk je pas hoeveel waarde het echt heeft :)
Er wordt nogal snel vanuit gegaan dat je dat ondersteuningsnetwerk hebt als je bijvoorbeeld een partner hebt, of kinderen die in de buurt wonen. En dat is echt niet altijd een optie, om wat voor reden dan ook. En dan wordt ook geen thuiszorg ingezet, is mijn ervaring.

Dat laatste: zo is het meestal, he? We weten pas hoeveel waarde iets heeft als we het zelf aan den lijve ondervinden. Dat geldt zowel voor opname als thuiszorg, en nog veel meer zaken.
pi_203041778
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Er is hier ook teveel bureaucratie. Alles gaat traag.

[..]
Dat lijkt me een gevolg van het geloof in de maakbare samenleving; als alles bestuur- en regelbaar is moet je ook alles monitoren, vastleggen, documenteren enz.

"Wir brokratisieren uns zu Grunde", zoals onze oosterburen zeggen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203041780
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af na een IC-opname ivm covid gezien het profiel van die patinten; gevorderde leeftijd, (toren)hoog BMI, lange ligduur enz.
Patinten met onderliggend lijden hebben sowieso minder overlevingskansen, of je nu kanker, covid of hartkwalen hebt. Daarom is het zo belangrijk om met een zo goed mogelijke conditie een behandeling aan te gaan.

Van Covid weten we gewoon nog niet goed wat de lange termijn gevolgen zijn; van kanker is dat uitgebreid onderzocht en hebben we een redelijk beeld: 35% van de patinten leeft niet langer dan 5 jaar (na succesvolle behandeling dus).
  Moderator woensdag 5 januari 2022 @ 09:36:35 #160
5428 crew  miss_sly
pi_203041794
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:33 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Maar jij was een stoer persoon die prima herstelde na een blindedarmontsteking ;-)
Maar er zijn legio (oude) mensen die door en na hun ontsteking/infectie niet meer kunnen lopen, al dan niet tijdelijk. Of in de war zijn
Of weet ik wat

En dat zijn er heel veel en die liggen eeuwen in het ziekenhuis.
Verder eens met je post hoor, buiten het ziekenhuis faalt het ook door tekorten en onderwaardering en vanalles
Ik was helemaal niet stoer. Ik was 12 en voelde me heel zielig en zwak en ziek :')

Natuurlijk zijn er ook mensen die langer in het ziekenhuis moeten blijven door omstandigheden, maar mijn ervaring is dat als het ook maar enigszins niet noodzakelijk is, je bed al weg is voor je fysiek het ziekenhuis hebt verlaten.

En de thuiszorg zit ook zo vol dat ze niet alle zorg kunnen geven die noodzakelijk is. Thuiszorg is bovendien een heel ruim begrip, want daar vallen diverse soorten zorg onder, natuurlijk.
pi_203041800
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:17 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ook niet. Je post nep informatie.
Amazon?
  woensdag 5 januari 2022 @ 09:40:33 #162
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_203041838
twitter

HET IS BEGONNEN
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_203041841
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt nogal snel vanuit gegaan dat je dat ondersteuningsnetwerk hebt als je bijvoorbeeld een partner hebt, of kinderen die in de buurt wonen. En dat is echt niet altijd een optie, om wat voor reden dan ook. En dan wordt ook geen thuiszorg ingezet, is mijn ervaring.

Dat laatste: zo is het meestal, he? We weten pas hoeveel waarde iets heeft als we het zelf aan den lijve ondervinden. Dat geldt zowel voor opname als thuiszorg, en nog veel meer zaken.
En dus blijven die mensen in het ziekenhuis.
Klopt dat die thuiszorg niet wordt ingezet want daar is geen capaciteit daar. Je krijgt het alleen als je zelf je bed niet uit kan.

En anders moet dochter of zoonlief je maar helpen. Maar dat is een werkende vijftiger met 3 pubers thuis op 50 km afstand. Ik noem maar een gemiddelde situatie.
De overheid heeft hier echt een taak vind ik. Bijv de arbeidsmarkt weer zo inrichten dat bij blijvende tekorten in de zorg gezinnen tijd hebben voor mantelzorg en andere taken en dat dus niet alles gebaseerd is op 2 inkomens.

Of verzin wat anders. Ik weet het ook niet. Maar hoe het nu gaat is onhoudbaar. De ziekenhuiszorg is te kostbaar en duur om op deze manier te worden ingezet.

Ik krijg nog steeds buikpijn bij de gedachte dat de regering alle verzorgingshuizen sloot en elke oudere met meerdere chronische ziektes reduceerde tot een zelfredzaam persoon die z’n eigen keuzes maakt en die te vangen is in 1 DBC code

Wat een gebrek aan inzicht. En wat betalen we daar nu een hoge prijs voor
  woensdag 5 januari 2022 @ 09:41:02 #164
131800 Tarado
cap de fusca
pi_203041843
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:23 schreef chratnox het volgende:

[..]
Precies. Zorg dat er (veel) meer capaciteit is bij thuiszorg, verzorgingstehuizen, zorgboerderijen en revalidatieklinieken en je hebt al heel veel ruimte in de ziekenhuizen gemaakt. Dan kun je als ziekenhuis veel sneller mensen ontslaan (omdat ze dan de nodige zorg hebben) en hoef je mensen ook minder snel op te nemen.
maar dat is ook niet 1,2,3 opgelost, ik heb me er nooit in verdiept maar hoe kan het dat 1,4 miljoen mensen in de zorg werken en we nog steeds mankracht tekort komen?
pi_203041846
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:40 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]

HET IS BEGONNEN
NAAR DE SCHUILKELDERS
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_203041851
quote:
[ twitter ]

HET IS BEGONNEN
pi_203041857
Dat is goed nieuws, nu hopen dat de Big Pharma lobby dit niet ondermijnt

twitter
  woensdag 5 januari 2022 @ 09:44:07 #168
14505 OProg
A Life in Music
pi_203041882
quote:
[ twitter ]

HET IS BEGONNEN
En pushbericht AD-genot.

quote:
Omikron wint van boostercampagne: ‘Risico’s zijn ontzettend groot’
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_203041885
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik was helemaal niet stoer. Ik was 12 en voelde me heel zielig en zwak en ziek :')

Natuurlijk zijn er ook mensen die langer in het ziekenhuis moeten blijven door omstandigheden, maar mijn ervaring is dat als het ook maar enigszins niet noodzakelijk is, je bed al weg is voor je fysiek het ziekenhuis hebt verlaten.

En de thuiszorg zit ook zo vol dat ze niet alle zorg kunnen geven die noodzakelijk is. Thuiszorg is bovendien een heel ruim begrip, want daar vallen diverse soorten zorg onder, natuurlijk.
Nou dat is mijn ervaring niet en ik werk op zulke afdelingen. Als 12-jarige ben je superstoer want je lichaam heeft een bizar goed herstellend vermogen. Ik ken weinig 12-jarigen die moeten revalideren na een blindedarm. Is echt totaal onvergelijkbaar met de huidige problemen in de zorg.

En “enigszins noodzakelijk” is een rekbaar begrip h? Als opa niet zelf z’n broek aan kan trekken en dus maar met zijn doorligwonden in bed blijft liggen dan hoef je daar niet voor in het ziekenhuis te liggen. Maar je kan ook niet naar huis. En dan krijg je omikron eroverheen en ontstaat er weer een nieuw drama

Mijn record in mijn carrire met een patint was 200+ dagen opname in het ziekenhuis (ben uiteindelijk gestopt met tellen). Nadat ik die infectie had behandeld (weekje)
pi_203041887
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:27 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik ben het wel met je eens dat er nu op dit moment geen andere keus was dan maatregelen. Dus in die zin kan ik het vroeg inzetten ivm voorzichtigheid volgen. Het moet gewoon.

Maar is in mijn ogen wel een gevolg van mismanagement uit het verleden.
Ik hoor ook nog steeds te weinig lange termijn visie. Want dit gaat ook niet meer weg, we hebben er gewoon een virus bij wat op de lange termijn alles veroorzaakt tussen een milde verkoudheid en ernstige ziekte op de ic. Naast de gewone influenza en andere zooi. Icm vergrijzing denk ik dus dat we de komende 30 jaar structureel meer zorgcapaciteit nodig hebben OF een andere way of life mbt zorg krijgen.

Er is hier ook teveel bureaucratie. Alles gaat traag. Ik heb me in 2020 vreselijk opgewonden waarom de vaccinatiecampagne zo traag op gang kwam toen de vaccins er eenmaal waren. Waarom werd ik als medewerker in het ziekenhuis niet opgeroepen om te helpen prikken, desnoods tijdens m’n eigen spreekuur (dat schiet lekker op, iedereen die ik zie). Waarom werd het leger niet ingezet.

Pas nu in januari 2022 is dit gebeurd en zijn wij opgeroepen om te gaan helpen op priklocaties
Ja klopt, ook dat is een manco van de zorg, zeker in combinatie met de overheid; dan krijg je bureaucratie in het kwadraat.

Beleidsmakers willen alle risico's zodanig beperken dat zij zichzelf kunnen vrijpleiten als er iets misgaat, de zorg is vaak gericht op het hier en nu, zonder te kijken naar wat we over een paar weken, maanden en jaren moeten doen.

Dat bijt elkaar zodanig dat er een soort van impasse ontstaat waarmee er dus twee jaar keihard (en noodzakelijk!) wordt gewerkt, maar uiteindelijk weinig is veranderd want daar zijn we te druk voor.

Ik ben ook allergisch voor de "meer handen aan bed" uitspraken die altijd worden gedaan want dat is makkelijk scoren, maar lost vaak niets op. Je moet ervoor zorgen dat die handen aan bed met de juiste dingen bezig zijn, niet zomaar extra mensen erbij gaan zetten want dan krijg je juist meer overleggen (overdracht, afstemming) en wordt de groep te groot, dan moet er een afdelingsoverleg bij, met notulen, overdrachten gaan moeizamer want gebeuren vaker dus moet er een extra overdrachtsprotocol komen en daarop moet controle komen dat deze gevolgd is; is meer administratie. Enfin, dat probleem dus :)
pi_203041888
quote:
9s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:44 schreef OProg het volgende:

[..]
En pushbericht AD-genot.
[..]

Lol da's wel een bijzondere push.

/edit oh dat ging niet over dat het is begonnen artikel, maar een ander verhaal met dezelfde kop.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_203041890
quote:
[ twitter ]

HET IS BEGONNEN
PANIEK! PANIEK! :o
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203041896
quote:
[ twitter ]

HET IS BEGONNEN
quote:
Bij het Radboudumc in Nijmegen en Rijnstate in Arnhem gaat het al om ongeveer de helft van alle nieuwe coronapatinten.
Dan is het dus ook wel interessant hoeveel % van de mensen in die regio besmet zijn met delta/omicron en daarnaast is de instroom inmiddels overal al aan het afnemen.
  woensdag 5 januari 2022 @ 09:46:41 #174
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_203041905
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 07:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Met een dexa scan meet je de botdichtheid om te bepalen of iemand osteoporose heeft. Wat heeft dat te maken met overgewicht en bmi?
.daarmee meet je gelijk je water en vet % van je totale gewicht, nog nooit een gehad?
pi_203041910
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 09:42 schreef zoost het volgende:
Dat is goed nieuws, nu hopen dat de Big Pharma lobby dit niet ondermijnt

[ twitter ]
Strohalmen, blijf er naar grijpen!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')