abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2021 @ 20:19:00 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202724292
Wat tekenen ze nu , dat ze elkaars geldprinter gaan lenen>??

========================================
Het is al weer even geleden dat er hier een discussie was omtrent de ineenstorting van het corrupte Erdogan rijk met zijn megalomane kasteel

Maar ondertussen gaat de ineenstorting van de Lira valuta gewoon door omdat hij net als zijn dikke vriend Maduro gewoon doorgaat met miljarden aan Lira printen en omruilen voor Euro

Vooral het laatste jaar is de val duidelijk

https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs

quote:
Presidentieel Paleis Turkije 58 keer groter dan het Witte Huis
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_202724337
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans

Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.

The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.

President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
pi_202724376
USD/TRY 14,5663 % -11,24 20/12/2021 22:21:08

pi_202724494
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:20 schreef Werkperd het volgende:
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans

[ afbeelding ]
Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.

The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.

President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
Hoe ziet dit er concreet uit?
pi_202724495
Een populaire bank in Turkije begint de dollar al vanaf 13+ te verkopen. Morgen nog een verdere daling.
pi_202724508
quote:
(10 Jan 1998) Korean/Nat
Hundreds of people in South Korea queued to hand in their gold jewellery for smelting on Saturday, in an effort to raise much needed foreign currency to fend off a worsening economic crisis.
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_202724568
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:26 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Hoe ziet dit er concreet uit?
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.

Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
pi_202724601
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
pi_202724652
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
pi_202724678
Dit is niet te geloven:

twitter
pi_202724729
GEKKENHUIS!!!

pi_202724748
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef Werkperd het volgende:
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
Als morgen jouw baas vertelt dat er een nul van je salaris wordt gehaald, maar dat hij het restant ter compensatie verdubbelt sta jij te juichen? :')
pi_202724827
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:30 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.

Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Ja, maar hoe.
pi_202724845
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:31 schreef Werkperd het volgende:

[..]
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
Goud heeft geen counter-party risc zolang je het in eigen beheer hebt. Zodra het op een rekening komt heb je met counterparty risc te maken. Goudrekeningen zijn redelijk populair zolang ze in de UK of Zwitserland geboekt staan. Juist vanwege het mijden van dergelijk risico.
pi_202724853
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:43 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Ja, maar hoe.
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.

Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
pi_202724910
:')
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202724942
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Ligt eraan wanneer ze op dollars zijn overgestap. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
  maandag 20 december 2021 @ 20:52:39 #18
38496 Perrin
pi_202725039
Voor vele miljarden weer een paar dagen tijd gekocht en Werkperd en overige Erdo-liefhebbers een bobbeltje in de broek bezorgd. Het mag wat kosten allemaal.
pi_202725040
quote:

[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.

Zou Warren Buffet of Charlie Munger dat
ook aanraden?
pi_202725067
quote:

[..]

Of gouden tijden voor mensen die hebben gespeculeerd op een vrije val van de lira en een korte revival i.v.m. een laatste wanohoopspoging van Ome Erdo?

Misschien dat dit de dead cat bounce is...
pi_202725120
Je moet ergens beginnen maar zolang hij ook niets aan de rente doet is dit symptoombestrijding.
  maandag 20 december 2021 @ 20:55:25 #22
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202725122
quote:

[..]

De slimme Turk koopt nu zoveel dollars als hij kan. Morgen gaat de val van de lira weer verder. Al loop je als slimme Turk dan wel het risico dat je naam op een lijst komt.. gülenist, landverrader, liradumper.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202725147
twitter

Dit lijkt me een zeer gevaarlijk spel

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2021 20:58:49 ]
pi_202725217
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Altijd goed, bergen geld beloven die je niet hebt.
pi_202725218
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 20:48 schreef StateOfMind het volgende:
:')
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Dat is ook mijn mening. Inflatoir beleid op inflatoir beleid, het gaat allemaal dezelfde richting op. En dit soort veranderingen in een dunne markt verandert niks aan de fundamenten.
  maandag 20 december 2021 @ 20:59:40 #26
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202725228
quote:
[ twitter ]

Dit lijkt me een gevaarlijk spel
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_202725240
quote:
[ twitter ]
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?
pi_202725278
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:59 schreef nixxx het volgende:

[..]
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.
Idd, waardoor de koers nog verder daalt. Waardoor er meer vergoed moet worden, meer bijgedrukt. Nog minder waard, nog verdere daling van de koers. Waardoor er meer vergoed moet worden... Negatieve feedbackloop krijg je dan. Heel gevaarlijk dit.
pi_202725304
Dus in feite garandeert Erdogan de waarde van de lira t.o.v. de dollar en de euro?
pi_202725324
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:52 schreef Perrin het volgende:
Voor vele miljarden weer een paar dagen tijd gekocht en Werkperd en overige Erdo-liefhebbers een bobbeltje in de broek bezorgd. Het mag wat kosten allemaal.
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.
Wanneer koers hard daalt = spelletje Erdogan, tijd kopen

Geweldig.
  maandag 20 december 2021 @ 21:05:59 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_202725399
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:00 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_202725429
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:03 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.
Wanneer koers hard daalt = spelletje Erdogan, tijd kopen

Geweldig.
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
pi_202725462
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
Iemand die blind achter Erdogan aanloopt is elk besef al een tijdje kwijt.
pi_202725474
quote:
[ twitter ]
Wat levert de stijging van de laatste minuten op 😜
pi_202725521
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:02 schreef Jemoederniet het volgende:
Dus in feite garandeert Erdogan de waarde van de lira t.o.v. de dollar en de euro?
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.
pi_202725522
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
pi_202725563
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
Deze noteren we even.
  maandag 20 december 2021 @ 21:14:49 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202725602
quote:

[..]
USA zal de rente iets verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency en de T lira zal nog verder zakken

Geen enkele Europese bank gaat kredieten in Lira nog steunen als ERdolf de renteblijft laten zakken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_202725671
Gaat hard. Erdogan blijft goed nieuws na goed nieuws geven.

Gepensioneerden krijgen meer steun en garantie
Export bedrijven krijgen meer steun en garantie
  maandag 20 december 2021 @ 21:17:39 #40
323876 michaelmoore
pi_202725676
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:

Alles met geprint Lira Erdolf is kneiter gek
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_202725731
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?
pi_202725818
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
USA zal de rente verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency
Het volume euros en dollars is zo groot dat liras een druppel in een glas water zijn. De ECB nog de Fed zullen ook maar iets aan hun beleid hierdoor veranderen.
Sinds vorig jaar is de euro de meest gebruikte valuta ter wereld om betalingen te doen, net iets meer dan de US$.

Distribution of currencies worldwide in 2020, based on their transaction value

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 20-12-2021 21:32:27 ]
pi_202725820
quote:

[..]
De koers van de dollar t.o.v. de lira wordt niet bepaald door Erdogan, maar door vraag en aanbod. Als de vraag naar de dollar stijgt, stijgt de koers van de dollar. De enige manier om de koers te laten dalen is door het aanbod dollars te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank niet), of door de vraag naar dollars te verlagen door de rente te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank wel).

Maar renteverhogingen zijn haram, dus welk mechanisme wil hij gaan inzetten om de koers te beïnvloeden? Goud verkopen om zelf weer aan dollars / euro's te komen...?
  maandag 20 december 2021 @ 21:22:26 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202725826
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:

Waarom hebben die dat nodig? Het gaat toch geweldig in Turkije volgens jou?
pi_202725854
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 21:20 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?
Central bank liquidity lines
pi_202726098
quote:
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
pi_202726165
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 21:31 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 december 2021 @ 21:34:32 #48
38496 Perrin
pi_202726189
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.
pi_202726210
De Turkse regering verzekert de waardevermindering van de Turkse lira die veroorzaakt wordt door het eigen inflationaire beleid.

Ik moest plotseling aan Weimar denken.
pi_202726266
quote:

[..]
voor zover ik weet heeft de FED Turkije al een tijdje terug ongeschikt geacht voor dit soort hulp.
  maandag 20 december 2021 @ 21:37:37 #51
323876 michaelmoore
pi_202726267
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:22 schreef Digi2 het volgende:

[
Sinds vorig jaar is de euro de meest gebruikte valuta ter wereld om betalingen te doen, net iets meer dan de US$.

Distribution of currencies worldwide in 2020, based on their transaction value
Dat komt omdat ik overal ter werereld mijn euros neer pleur
////en ze zijn er nog blij mee ook
pi_202726280
quote:

[..]
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.
  maandag 20 december 2021 @ 21:38:23 #53
24533 ACT-F
pi_202726282
quote:
17s.gif Op maandag 20 december 2021 21:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm :9

pi_202726339
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm :9

[ afbeelding ]
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80. :')
pi_202726341
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.
  maandag 20 december 2021 @ 21:42:29 #56
24533 ACT-F
pi_202726372
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Allemaal briefjes van ¤5. De hoogste coupures van ¤10 waren zeker op :')
  maandag 20 december 2021 @ 21:43:19 #57
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202726389
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Deugen op zijn Turks :-)
  maandag 20 december 2021 @ 21:44:18 #58
38496 Perrin
pi_202726408
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.
  maandag 20 december 2021 @ 21:46:06 #59
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_202726451
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.
pi_202726603
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.
Nee, maar George Soros durfde het aan om tegen de BOE te gokken terwijl die een grotere kans had dat de bundesbank ter hulp zou gaan komen. Gokken tegen een uitgeputte stand alone centrale bank zou wel eens minder eng kunnen blijken.

Ik zou niet durven gokken op het ongeschonden uit deze crisis komen van de TCMB morgen.
  maandag 20 december 2021 @ 21:51:16 #61
24533 ACT-F
pi_202726607
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aan :')

twitter
pi_202726851
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aan :')

[ twitter ]
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱
  maandag 20 december 2021 @ 22:01:14 #63
24533 ACT-F
pi_202726902
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechters :7
pi_202727326
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 22:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechters :7
Mijn hond is ook Turks, die haat tegenwoordig niks meer dan katten.

Zou het trouwens niet kunnen dat deze rebound te maken had met het afwikkelen van short posities?
pi_202727530
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2021 10:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Onislamitisch lol. Ik weet zeker dat dat gigantische paleis wel 10 regels van de Islam schend.
Ik zie of lees niks nieuws.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 20:49 schreef Peppert het volgende:
Erdogan is een serieuze moslim, en de islamitische leer schuwt het verzamelen van rente.

Ik denk dat zijn religieuze overtuiging de bron is voor zijn economische overtuigingen over het verlagen van de rentetarieven.
pi_202727698
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:35 schreef HiZ het volgende:
De Turkse regering verzekert de waardevermindering van de Turkse lira die veroorzaakt wordt door het eigen inflationaire beleid.

Ik moest plotseling aan Weimar denken.
Weimar Duitsland (1918-1933) en Republic of China (1912-1949) waren twee prominente staten die onder andere vielen door zeer extreme inflatie in de eerste helft van de 20ste eeuw naast tal van andere belangrijke redenen. Het is een van de redenen waarom Hitler en Mao in 1933 en 1949 aan de macht kwamen: zeer extreme inflatie die het leven ruineerde voor de gewone man op straat: armoedige klasse en middenklasse gaan plat en moeten zich zorgen maken om armoedig voedsel als fabrieksbrood of goedkoop rijst. Als het zo doorgaat dan moet de Turkse centrale bank biljetten van een miljoen en miljard lira gaan printen.

https://en.wikipedia.org/(...)_the_Weimar_Republic
https://www.jstor.org/stable/1825834

Duitse toestanden in de jaren 1920.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 20-12-2021 22:53:31 ]
  maandag 20 december 2021 @ 22:26:20 #67
24533 ACT-F
pi_202727758
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:13 schreef HiZ het volgende:
Zou het trouwens niet kunnen dat deze rebound te maken had met het afwikkelen van short posities?
Geen idee. Ik mis werkelijk alle transparantie, maar dat is natuurlijk helemaal des Erdonomics. Af en toe komt er een oliesjeik 'helpen' zonder te weten wat er tegenover staat en we hebben weer even lucht voor een half uur. Zeg het maar...
pi_202728074
Turkse media hebben trouwens nu wel de extreme waardewisselingen ontdekt.
pi_202728391
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:33 schreef HiZ het volgende:
Turkse media hebben trouwens nu wel de extreme waardewisselingen ontdekt.
Dat is voor bedrijven funest want die weten niet waar ze aan toe zijn, zowel aan de inkoopzijde als verkoopzijde. In zo'n geval is het waarschijnlijk dat ze een afwachtende houding aannemen. Het lijkt me geen goede basis voor de economische ontwikkeling. Garanties afgeven kan dan heel behulpzaam zijn mits die garanties berusten op een geloofwaardige langdurige basis van financiering, dus geen monetarisering of goudverkopen. Daaraan heb ik sterke twijfel maar de tijd zal het leren.
pi_202728395
Real life probleempje dat duidelijk maakt dat je geld verdienen in euro's je niet volledig isoleert van de chaos:ik had bedacht dat ik wat kussens wilde in een bepaalde stof.

De leverancier vertelde mij dat hij dat niet meer kon leveren omdat het niet meer rendeerde die stof aan te houden omdat hij uit het buitenland wordt geïmporteerd. Overigens is de prijs die is afgesproken de laatste paar uur gestegen van ¤35 naar ¤50.
  maandag 20 december 2021 @ 22:51:19 #71
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202728571
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:45 schreef HiZ het volgende:
Real life probleempje dat duidelijk maakt dat je geld verdienen in euro's je niet volledig isoleert van de chaos:ik had bedacht dat ik wat kussens wilde in een bepaalde stof.

De leverancier vertelde mij dat hij dat niet meer kon leveren omdat het niet meer rendeerde die stof aan te houden omdat hij uit het buitenland wordt geïmporteerd. Overigens is de prijs die is afgesproken de laatste paar uur gestegen van ¤35 naar ¤50.
Die leverancier sorteert alvast voor op de mogelijkheid dat buitenlandse bedrijven niet meer aan Turkse bedrijven willen gaan leveren. Of alleen op vooruitbetaling in euro of dollar.
pi_202730284
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:20 schreef Peppert het volgende:
Ik zie of lees niks nieuws.
Amerika = 0% rente = komt doordat Biden een serieuze islamiet is

https://fred.stlouisfed.org/series/FEDFUNDS
pi_202730821
Dollar noteert nu op 12,17 TL.

Dit slechts op een toespraak van Erdogan. Ze moeten die toespraak vandaag wel zo snel mogelijk aanvullen met alle informatie(details) over de nieuwe plannen. Als dat eenmaal opgehelder wordt dan kan de dollar zelfs verder terugzakken naar $8.

Volgens oud minister van economie hoort de dollar op basis van alle economische aspecten rond de 8 te staan.
pi_202730905
We gaan het zien of het stand houdt als dadelijk de Europese markten open gaan. :P
pi_202730981
Laat maar lekker kapot gaan. Wie weet zien de Turken dan eindelijk het licht.
pi_202731255
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
pi_202731488
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
Ik doe geen voorspellingen, maar ik reken wel op een rare dag.
pi_202731529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 07:04 schreef Werkperd het volgende:

en nu alweer terug naar 13.3. Mooie achtbaan rit.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:16:19 #79
38496 Perrin
pi_202731697
Alweer hard aan het kelderen, bijna 16 lira per euro. Wat een spektakel.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:43 #80
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202731715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:16 schreef Perrin het volgende:
Alweer hard aan het kelderen, bijna 16 lira per euro. Wat een spektakel.
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….
pi_202731777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….
Door te printen ja. De beste man heeft het ook nooit over hervormingen of dingen beter doen. Alleen maar meer lira's tegenaan gooien. Dit wordt een klassieke dead cat bounce.
pi_202731790
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:35:08 #83
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_202731893
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:25 schreef StateOfMind het volgende:
(waarom eigenlijk?)
Dat zijn de vruchten van extreem nationalistische groeperingen als Diyanet en Milli Gorus die we decennia lang maar hun gang hebben laten gaan in Nederland en andere Europese landen.
pi_202731895
Milli Vanilli :r
A murky, forgotten land.
pi_202732005
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:55:43 #86
38496 Perrin
pi_202732183
quote:
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
Volgens mij grotendeels blind nationalisme.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:56:01 #87
38496 Perrin
pi_202732186
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?
Ja daar leek het wel op.
pi_202732249
quote:
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:13:43 #89
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202732405
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:

[..]
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
Ik hoop dat de Nederlandse belastingdienst hun oogjes open houden voor grote overboekingen naar Turkije
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:28:08 #90
323876 michaelmoore
pi_202732637
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:

[..]
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloeden
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:40:23 #91
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202732835
Turkije altijd nummer 1 _O_
pi_202732890
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloeden
Omdat ondanks alle educatie een groot deel zichzelf niet kan of wil verheffen boven dom nationalisme.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:17 #93
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202732919
Wat kost in Turkije een vrijstaande villa met zwembad aan de kust tegenwoordig?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:51 #94
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202732929
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
funda.tr/marmaris
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:21 #95
38496 Perrin
pi_202733031
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor 4-6 ton heb je al wel iets leuks:
https://www.propertyturke(...)-with-panoramic-view
https://www.propertyturke(...)in-selimiye-for-sale
pi_202733474
Voor 4 miljoen tl heb je een twee onder een kapper met zwembad en een tuintje in Çeşme. Als je 800.000 zelf kunt ophoesten en de rest weet te financieren met een hypotheek in tl, dan is het net alsof je je persoonlijke geldpers hebt gekregen. Wel op rekening van lokale Turken, maar wat bomt het als je een kek vakantiehuis hebt tussen de elite van Turkije.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:26:28 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202733493
quote:
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanje
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:29:39 #98
38496 Perrin
pi_202733539
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanje
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaan :P
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:33:53 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202733607
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaan :P
Mja, had je 5 jaar geleden moeten doen, was je nu spekkoper, euh, Sucukkoper
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:52:05 #100
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202733832
Dus het komt er op neer dat als je nu een rekening met TL hebt, en die minder waard worden tov USD/EUR, erdogan gratis en voor niets even de geldpers aanzwengelt voor je?

Chips, dan gaat het hard.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:56:53 #101
38496 Perrin
pi_202733901
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:52 schreef ExTec het volgende:
Dus het komt er op neer dat als je nu een rekening met TL hebt, en die minder waard worden tov USD/EUR, erdogan gratis en voor niets even de geldpers aanzwengelt voor je?

Ik heb wel een voorstel wiens gezicht er straks op de briefjes van een miljoen lira mag komen.
pi_202734018
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:52 schreef ExTec het volgende:

Maar wat is het eikpunt? Het moment van kopen?
  dinsdag 21 december 2021 @ 12:06:20 #103
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202734020
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb wel een voorstel wiens gezicht er straks op de briefjes van een miljoen lira mag komen.
Ja, net als die projectie van Ataturk op het paleis. Valt me alleszins mee dat dat hoofd van erdogan daar nog niet prijkt.

Maar voor de mensen daar is dit vreselijk.
&lt;signature here&gt;.
pi_202734029
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:06 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Als de tüter gaat 8-)
A murky, forgotten land.
  dinsdag 21 december 2021 @ 12:15:52 #105
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202734126
quote:

[..]
Dan heb je het over eenmalig. Wat zinloos is in zo'n volatiele markt.

Maar als je nu pint in Turkije,en je haalt alleen maar gloednieuwe biljetten met oplopende nummers uit de pin, dan weten we genoeg. Dan hebben ze al moeite om genoeg bomen te rooien om het tempo van de geldpers bij te houden.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 21 december 2021 @ 12:19:27 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202734187
en de Lira is alweer gezakt van 0,079 vanmorgen vroeg naar 0,069.
pi_202734240
quote:

[..]
De Dollar doet helemaal niks. Het is de koers van de Lira die daalt!
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_202734412
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Helaas voor veel Turken een half maandsalaris.
pi_202734544
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is voor bedrijven funest want die weten niet waar ze aan toe zijn, zowel aan de inkoopzijde als verkoopzijde. In zo'n geval is het waarschijnlijk dat ze een afwachtende houding aannemen. Het lijkt me geen goede basis voor de economische ontwikkeling. Garanties afgeven kan dan heel behulpzaam zijn mits die garanties berusten op een geloofwaardige langdurige basis van financiering, dus geen monetarisering of goudverkopen. Daaraan heb ik sterke twijfel maar de tijd zal het leren.
Met 65% waardeschommeling binnen een etmaal speel je inderdaad wel mee in de Weimar-Zimbabwe-league. Proficiat ^O^

Monetarisering aka de overheid financieren met geprint geld is garantie voor een ramp. Vooral zo doorgaan, Erdomans!
pi_202734621
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 07:04 schreef Werkperd het volgende:

Dit slechts op een toespraak van Erdogan. Ze moeten die toespraak vandaag wel zo snel mogelijk aanvullen met alle informatie(details) over de nieuwe plannen. Als dat eenmaal opgehelder wordt dan kan de dollar zelfs verder terugzakken naar $8.

Volgens oud minister van economie hoort de dollar op basis van alle economische aspecten rond de 8 te staan.
8 Foppen voor een Dollar. Zal best. Het is ongeveer de koers van de eerste helft van dit jaar. Alleen besef je dat dat al 50% minder is dan 2 jaar eerder? Vind ik toch een vrij ongezonde waardedaling voor een munt.
  dinsdag 21 december 2021 @ 12:51:27 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202734668
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:22 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
De Dollar doet helemaal niks. Het is de koers van de Lira die daalt!
HOEZO 1 SPOOKRIJDER??? HONDERDEN!!!!

:P :P
pi_202734721
quote:

[..]
pi_202734851
Erdogan is lekker bezig zijn land te verneuken
pi_202734923
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:40 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
KSA doet het ook, two wrongs don't make a right.

Nou ja, er is een reden waarom ik op Erdogan reageer en het nauwelijks heb over een Kazakhstan of Tajikistan, omdat die laatste twee landen niet telkens de islam erbij slepen om hun onislamitische praktijken goed te praten, ondanks dat ze op papier ook over een meerderheid aan moslims beschikken.

Zoals je ziet, wordt Erdogan nu 'misbruikt' om via hem tegen het islamitische concept van 'geen rente' aan te schoppen, terwijl dit helemaal niet iets slechts is, en voor de islam had je dit ook in het christendom.

Ik zie het als volgt: niet alleen Erdogan/Turkije, maar ook heel veel andere landen zitten in hetzelfde schuitje wat dit economische probleem betreft (als ze de rente verlagen, gaat het goed op de beurs, maar stijgt inflatie en ondervindt het volk last van stijgende prijzen, maar als ze de rente verhogen daalt inflatie maar heb je ook te maken met een beurs die omlaag gaat).

Aan de basis van al deze ellende ligt rente. De beleidsmakers lijken de controle totaal te hebben verloren. Er is nu vooral sprake van 'kicking the can down the road' totdat het hele financiële systeem in elkaar dondert en er wordt overgegaan op een nieuw systeem.

Het huidige wereldsysteem dat gebaseerd is op rente is groter dan Erdogan, Turkije en KSA. Je kunt niet even van binnenuit het systeem gaan veranderen. Hieronder kun je ook een hadith vinden waarin staat dat het haast onmogelijk zal zijn om aan dit 'rente-systeem' te ontsnappen. Een land dat zich ontrekt aan dit systeem zal zwaar worden gestraft en met sancties te maken krijgen en als een pariastaat worden neergezet en met staatsgrepen en oorlog te maken krijgen.

Abu Huraira reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “A time will come upon people in which they will consume usury.” It was said, “All of the people?” The Prophet said, “Whoever does not consume it will be affected by its dust.”
https://www.abuaminaelias(...)ted-dust-riba-usury/
Je haalt verzen uit de Koran aan die waarschuwen voor rente, je ziet zelf in dat het tegenwoordig moeilijk is om daaronderuit te komen, maar beschuldigd tegelijkertijd Erdogan van het zijn van een "charlatan" omdat hij het wel probeert?

Dat schoppen tegen de Islam gebeurt sowieso, of je het nu goed doet of niet, en zelfs als je het goed ‘probeert’ te doen hebben betweterige medemoslims kritiek op je.

Erdogan is een moslim, lid en medestichter van een islamitische partij, dus dat hij de islam erbij sleept lijkt me niet meer dan logisch. De AKP heeft een land geërfd dat meer dan 80 jaar zwaar geseculariseerd is, ik kan me voorstellen dat je islamitische principes dan niet in een keer kan invoeren, maar dat het hun strategie is om het stapsgewijs te doen en niet roekeloos ala ISIS dmv wapens, burgeroorlog en onderdrukking. De Koran, de regelgeving daarin, zijn ook niet in 1 keer geopenbaard, wat Mohammed in 1 keer moest implementeren, dat is ook stapsgewijs gegaan, maar dat zou jij dus ook "onislamitische praktijken goedpraten" noemen? In de Koran werd bijv. alcohol eerst gedoogd onder voorwaarde, daarna verboden, volgens jouw redenering “onislamitisch" van Allah.
  dinsdag 21 december 2021 @ 14:02:48 #115
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202735872
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:09 schreef Eenheid het volgende:

[..]
Je haalt verzen uit de Koran aan die waarschuwen voor rente, je ziet zelf in dat het tegenwoordig moeilijk is om daaronderuit te komen, maar beschuldigd tegelijkertijd Erdogan van het zijn van een "charlatan" omdat hij het wel probeert?

Dat schoppen tegen de Islam gebeurt sowieso, of je het nu goed doet of niet, en zelfs als je het goed ‘probeert’ te doen hebben betweterige medemoslims kritiek op je.

Erdogan is een moslim, lid en medestichter van een islamitische partij, dus dat hij de islam erbij sleept lijkt me niet meer dan logisch. De AKP heeft een land geërfd dat meer dan 80 jaar zwaar geseculariseerd is, ik kan me voorstellen dat je islamitische principes dan niet in een keer kan invoeren, maar dat het hun strategie is om het stapsgewijs te doen en niet roekeloos ala ISIS dmv wapens, burgeroorlog en onderdrukking. De Koran, de regelgeving daarin, zijn ook niet in 1 keer geopenbaard, wat Mohammed in 1 keer moest implementeren, dat is ook stapsgewijs gegaan, maar dat zou jij dus ook "onislamitische praktijken goedpraten" noemen? In de Koran werd bijv. alcohol eerst gedoogd onder voorwaarde, daarna verboden, volgens jouw redenering “onislamitisch" van Allah.
Denk je dat een land dat volledig volgens de islamitische regels werkt te realiseren is in de wereld? Je kunt dan bijvoorbeeld toerisme zo ongeveer wel vergeten, internationale handel en investeringen ook.. ik vind het prima als een bevolking daarvoor kiest hoor, maar dan kom je qua welvaartsniveau ook ongeveer op 1442 jaar terug.
pi_202736066
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:02 schreef nixxx het volgende:

[..]
Denk je dat een land dat volledig volgens de islamitische regels werkt te realiseren is in de wereld? Je kunt dan bijvoorbeeld toerisme zo ongeveer wel vergeten, internationale handel en investeringen ook.. ik vind het prima als een bevolking daarvoor kiest hoor, maar dan kom je qua welvaartsniveau ook ongeveer op 1442 jaar terug.
De rentes op euros en dollars zijn feitelijk al langere tijd vrijwel nihil. In die zin zou je kunnen stellen dat de ECB en FED al een soort van islamitisch bankieren. Dat dit op langere termijn nogal wat problemen veroorzaakt beseft bijna iedereen. Het is "kicking the can down the road" en hopen dat het niet in een groot drama eindigd. Risico heeft een prijs of dat nu rente is of een ander mechanisme om het te beprijzen.
pi_202736079
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:09 schreef Eenheid het volgende:

Klopt, hij is een charlatan, omdat hij nooit rente zal afschaffen, hij haalt alleen de islam erbij zodra het goed uitkomt. De islam dient zijn macht, in plaats van andersom, dat hij zijn macht gebruikt om de islam te dienen.

AKP is geen islamitische partij, ze beschrijven zichzelf heel anders:

Unlike its predecessors, the AKP did not centre its image around an Islamic identity; indeed, its leaders underscored that it was not an Islamist party
https://www.britannica.co(...)litical-party-Turkey

Het feit dat alles stapsgewijs gebeurde tijdens het leven van de Profeet was omdat de openbaring pas na 23 jaar compleet was. Nu is dit anders, in de Koran staat dan ook: "Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen"

Wat probeer jij als Erdogan-groupie nou te zeggen? Dat hij in het geniep stapsgewijs het land aan het islamiseren is? Nou gefeliciteerd, islamofoben zijn het eens met jou.

Maar ik zie dit niet zo. Ik zie een charlatan die zijn naïeve volgelingen al bijna 20 jaar voor de gek houdt. Zelfs prostitutie heeft hij niet afgeschaft, laat staan dat hij rente gaat afschaffen.

Weet je wat, ga jij maar een geniepige tiran en charlatan steunen die je voor de gek houdt (wat eigenlijk verboden is in de islam: waarom denk je dat er nadruk wordt gelegd in de Koran op tirannen zoals farao, zodat jij een lesje leert van dat verhaal en niet achter hen gaat aanhuppelen, want ze slepen jou mee naar de hel en vervolgens gaan ze zelfs afstand van hun volgelingen nemen "ze volgden ons alleen maar omdat ze zelf wicked waren, we hebben ze niet gedwongen", lol).

Ik doe hier niet aan mee, ik ben niet dom, hoe zou ik anders weten dat jij een kloon bent van @SecretPass

:D
pi_202736362
Ik kan het niet precies onder woorden brengen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zo'n dagelijkse peg een gans met gouden eieren kan worden voor speculanten.

Vooral als je als centrale bank te weinig middelen hebt om je doel te verdedigen.
  dinsdag 21 december 2021 @ 15:07:07 #119
38496 Perrin
pi_202736833
Als je je munt te sterk probeert te houden kost je dat bergen aan buitenlandse valuta. Iedereen kan zien dat de Turkse Centrale bank daar al niet bepaald in omkomt.

Dus tenzij ze uit een heel ander vaatje kunnen tappen dan hun eigen steeds leger wordende bankkluis wordt dat een erg tijdelijk en kostbaar verhaal. Wanneer ze dat op een gegeven moment zullen moeten opgeven dan schiet de koers ook als een raket richting de natuurlijke waarde, zoals een dobber die je probeert onder water te houden.
  dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:09 #120
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202737125
Iemand trouwens een idee hoe je hier op kunt cashen als je verwacht dat de lira keldert? En niet met assets in Turkije kopen, want dat wordt voor niet-Turken toch onteigend als de aap uit de mouw komt.
  dinsdag 21 december 2021 @ 15:37:41 #121
38496 Perrin
pi_202737290
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:26 schreef nixxx het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe je hier op kunt cashen als je verwacht dat de lira keldert? En niet met assets in Turkije kopen, want dat wordt voor niet-Turken toch onteigend als de aap uit de mouw komt.
Op een beleggingsplatform turbo shorts euro/lira kopen bijv. Blijft wel een risicovol verhaal met al die fluctuaties natuurlijk.
pi_202737363
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:26 schreef nixxx het volgende:
Op Forex via je broker. Als je het aandurft natuurlijk. Mensen die gisteren op 18.5 kochten zijn de volgende ochtend wakker geworden met een koers op 12. Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
  dinsdag 21 december 2021 @ 15:48:14 #123
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202737445
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Op Forex via je broker. Als je het aandurft natuurlijk. Mensen die gisteren op 18.5 kochten zijn de volgende ochtend wakker geworden met een koers op 12. Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
Ik zal eens kijken! Zo’n account aanmaken zal ook wel weer even duren.. Die laatste zin ben ik niet zo met je eens, maar ieder zijn eigen mening hè.
pi_202737500
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:35 schreef HiZ het volgende:
Ik kan het niet precies onder woorden brengen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zo'n dagelijkse peg een gans met gouden eieren kan worden voor speculanten.

Vooral als je als centrale bank te weinig middelen hebt om je doel te verdedigen.
Denk dat er wel wat hedgefonds hard zitten te broeden op plannen om hier veel geld aan te verdienen ja.
  dinsdag 21 december 2021 @ 15:55:57 #125
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_202737542
quote:

[..]
Turkije is qua welvaart niet eens Bulgarije voorbij.

Als je op google ' BBP Turkije' intikt krijg je deze cijfers te zien.

BBP Turkije 2020 : 8.538.00 USD
BBP Bulgarije 2020 : 9.975.00 USD
BBP Griekenland 2020 : 17.676,00 USD

Even ter vergelijking in Nederland lag dit percentage in 2020 op 52.304,00 USD

Kort samengevat: Turkije is anno 2021 nog steeds een ontwikkelingsland, net zoals Egypte en Marokko dat zijn.
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:01:25 #126
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202737633
quote:

Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
Zegt wie?
Guardian zegt van niet
Financial Times zegt van niet
Washington Post zegt van niet
Hurriyet zegt van niet
Maar goed, jij gaat weer over een detail mierenneuken bij gebrek aan argumenten.
pi_202737661
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:48 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik zal eens kijken! Zo’n account aanmaken zal ook wel weer even duren.. Die laatste zin ben ik niet zo met je eens, maar ieder zijn eigen mening hè.
Alleen starten met voorkennis aub. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik er echt niet aan beginnen. Dit is niet hetzelfde als beleggen in gewone aandelen.
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:05:59 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202737702
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:02 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Alleen starten met voorkennis aub. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik er echt niet aan beginnen. Dit is niet hetzelfde als beleggen in gewone aandelen.
Als jij in deze het begrip voorkennis als vereiste stelt, heb je duidelijk geen verstand van zaken. Handelen met voorkennis is strafbaar
pi_202737751
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:55 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Als je op google ' BBP Turkije' intikt krijg je deze cijfers te zien.

BBP Turkije 2020 : 8.538.00 USD
BBP Bulgarije 2020 : 9.975.00 USD
BBP Griekenland 2020 : 17.676,00 USD

Even ter vergelijking in Nederland lag dit percentage in 2020 op 52.304,00 USD

Kort samengevat: Turkije is anno 2021 nog steeds een ontwikkelingsland, net zoals Egypte en Marokko dat zijn.
Dit is natuurlijk een heel stomme vergelijking omdat je hier een onjuiste beeld van de economie schets. Het draait niet alleen om bbp per hoofd maar om diverse factoren zoals import, export, werkgelegenheid, infrastructuur, zorg en noem maar op.

Turkije met Bulgarije vergelijken, hoe haal je het door je hoofd man :')

Geweldige niveau weer hier op fok.
pi_202737802
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als jij in deze het begrip voorkennis als vereiste stelt, heb je duidelijk geen verstand van zaken. Handelen met voorkennis is strafbaar
Dat weet ik alleen heb ik het niet daarover maar over de functies en verliezen die je kan lijden bij het handelen op forex.
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:13 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202737819
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:08 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk een heel stomme vergelijking omdat je hier een onjuiste beeld van de economie schets. Het draait niet alleen om bbp per hoofd maar om diverse factoren zoals import, export, werkgelegenheid, infrastructuur, zorg en noem maar op.

Turkije met Bulgarije vergelijken, hoe haal je het door je hoofd man :')

Geweldige niveau weer hier op fok.
Maar vertel eens, waar haal jij vandaan dat de Turkse economie zo gezond is?
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:12:12 #132
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202737835
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:10 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dat weet ik alleen heb ik het niet daarover maar over de functies en verliezen die je kan lijden bij het handelen op forex.
Zoals ik zei, het begrip voorkennis gebruiken laat zien dat jij niet echt ter zaken kundig bent.
pi_202737839
Turkish Industry and Business Association oftewel de bloedzuigers van Turkije doen ondanks hun zware verliezen er alles aan om hun $$$'s niet te verkopen. Haha, je ziet duidelijk in de koers hoe ze het proberen te manipuleren en de weg omhoog te vinden. Mooi niet.
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:12:31 #134
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_202737840

Patrick Boyle

The Turkish lira has been in meltdown as President Erdogan rejected warnings on the dangers of his recent interest rate cuts. He vowed that there was "no going back".

The currency, which has lost about 40 per cent of its value against the dollar since the central bank started lowering borrowing costs in September, fell to a new record low of TL18.36 against the dollar on Monday

Trading on Turkey's main stock exchange was halted for the second consecutive session following a 5 per cent decline for the flagship index.

The Turkish president, said in a televised speech on Sunday night "Don't expect anything else from me, as a Muslim, I will continue to do whatever the religious decrees require
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:13:38 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202737858
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:12 schreef Werkperd het volgende:
Turkish Industry and Business Association oftewel de bloedzuigers van Turkije doen ondanks hun zware verliezen er alles aan om hun $$$'s niet te verkopen. Haha, je ziet duidelijk in de koers hoe ze het proberen te manipuleren en de weg omhoog te vinden. Mooi niet.
en weer roep je maar wat.
Zoals ik zei:
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
HOEZO 1 SPOOKRIJDER??? HONDERDEN!!!!

:P :P
pi_202737907
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:55 schreef BMW1993 het volgende:
Je kunt beter naar koopkrachtpariteit kijken en dan staat Turkije iets boven Bulgarije:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:21:59 #137
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202738002
Sinds vanmorgen vroeg is de Lira alweer 1,1 cent gezakt. Van 0,079 naar 0,068, das 14%
pi_202738136
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar vertel eens, waar haal jij vandaan dat de Turkse economie zo gezond is?
De Erdogan-gezinde staatsmedia.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_202738145
Erdogan is op zoek naar swapdeals.

The Turkish and Emirati central banks also signed a cooperation agreement. The banks were also reported to have been holding talks about a potential swap agreement.

The Central Bank of the Republic of Turkey (CBRT) has previously sought swap deals with other countries as a source of hard currency to build reserves and support the Turkish lira. It has swap agreements worth $6 billion with China, $15 billion with Qatar and $2 billion with South Korea, for a total of $23 billion.

https://www.dailysabah.co(...)-for-another-3-years
pi_202738208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Sinds vanmorgen vroeg is de Lira alweer 1,1 cent gezakt. Van 0,079 naar 0,068, das 14%
Bloedzuigers proberen het vol te houden maar mensen blijven hun $ inwisselen voor TL. Vraag naar $ blijft zakken.
pi_202738259
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:16 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Klopt, hij is een charlatan, omdat hij nooit rente zal afschaffen, hij haalt alleen de islam erbij zodra het goed uitkomt. De islam dient zijn macht, in plaats van andersom, dat hij zijn macht gebruikt om de islam te dienen.

AKP is geen islamitische partij, ze beschrijven zichzelf heel anders:

Unlike its predecessors, the AKP did not centre its image around an Islamic identity; indeed, its leaders underscored that it was not an Islamist party
https://www.britannica.co(...)litical-party-Turkey

Het feit dat alles stapsgewijs gebeurde tijdens het leven van de Profeet was omdat de openbaring pas na 23 jaar compleet was. Nu is dit anders, in de Koran staat dan ook: "Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen"

Wat probeer jij als Erdogan-groupie nou te zeggen? Dat hij in het geniep stapsgewijs het land aan het islamiseren is? Nou gefeliciteerd, islamofoben zijn het eens met jou.

Maar ik zie dit niet zo. Ik zie een charlatan die zijn naïeve volgelingen al bijna 20 jaar voor de gek houdt. Zelfs prostitutie heeft hij niet afgeschaft, laat staan dat hij rente gaat afschaffen.

Weet je wat, ga jij maar een geniepige tiran en charlatan steunen die je voor de gek houdt (wat eigenlijk verboden is in de islam: waarom denk je dat er nadruk wordt gelegd in de Koran op tirannen zoals farao, zodat jij een lesje leert van dat verhaal en niet achter hen gaat aanhuppelen, want ze slepen jou mee naar de hel en vervolgens gaan ze zelfs afstand van hun volgelingen nemen "ze volgden ons alleen maar omdat ze zelf wicked waren, we hebben ze niet gedwongen", lol).

Ik doe hier niet aan mee, ik ben niet dom, hoe zou ik anders weten dat jij een kloon bent van @:SecretPass

:D
Wat een paniek reactie dit.

Jij kan natuurlijk in Erdogan's hoofd kijken en kent zelfs zijn intenties. Misschien zal hij het niet meemaken dat rente afgeschaft wordt, wordt ook niet van hem verwacht, maar dat hij ernaartoe werkt is evident en overal lees je dat zijn ideeën hierover vanuit de islam komen (zegt hij zelf ook).

Het is op papier geen islamitische partij, omdat het land zwaar geseculariseerd is en de Turkse grondwet religieuze partijen verbiedt (de AKP is ook meerdere keren aangeklaagd om gesloten te worden), maar alles wat ze doen en zeggen wijst wel daarop. Dat lees je nota bene in je eigen link.

Het is een islamitische partij ook al beweren ze van niet om niet tegen de grondwet in te gaan. Iedereen weet dat, zowel islamofoben als moslims, alleen jij niet blijkbaar: Hoofddoekjesverbod geschrapt, strengere regelgeving betreft alcohol ingevoerd (in die mate dat er regelmatig mensen sterven omdat ze het zelf maken), steeds rente verlagen, duizenden islamitische scholen en moskeeën geopend, AKP leden die roepen dat shariah hun wetgeving is, een buitenlandsbeleid waarbij ze moslimgroeperingen steunen (Libië, Syrië, Egypte, enz.). Alleen moslim Bill-jazz is hiervan niet op de hoogte en maakt zich zorgen om wat niet-moslims denken.

Dat heeft er niks mee te maken, God had ook direct vanaf het begin, op dag 1, alcohol kunnen verbieden, direct rente kunnen verbieden, direct de complete shariah kunnen invoeren, echter zien we dat dat stapsgewijs is gegaan, op een opvoedkundige wijze. Wat denk je wat er gebeurt als Erdogan direct shariah gaat invoeren? Hij wordt vandaag nog afgezet, ws vermoord, en alles waar ze als partij voor hebben gewerkt wordt teruggedraaid. Dat is jouw ISIS-strategie? Die nu aan het nasmeulen zijn of in gevangenkampen zitten.

Ik ben geen Erdogan-groupie, integendeel, het is eerder dat jij een takfiri-salafist bent: alleen jij bent een goede moslim, de rest zijn allemaal charlatans of kloons, aldus Billy-jazz a.k.a. BookFreak. :D
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:37:29 #142
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_202738310
Ach, binnenkort verkiezingen, dan is Erdoğan toch verleden tijd.
Nu maar hopen dat zijn rivalen het beter gaan doen, dat is in Turkije gezien het verleden ook niet zeker.
pi_202738335
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:34 schreef Eenheid het volgende:
aldus Billy-jazz a.k.a. BookFreak. :D
Ik ben niet die freak, hij is net als jij een cheerleader van tirannieke leiders, alleen hij is fan van KSA en jij Turkije.

Voor de rest ga ik niet meer in op je nonsens, als jij je in het ootje wil laten nemen door charlatan Erdogan, dan is dit jouw probleem.
pi_202738417
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:37 schreef BMW1993 het volgende:
Nu maar hopen dat zijn rivalen het beter gaan doen, dat is in Turkije gezien het verleden ook niet zeker.
Wanneer?
pi_202738731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:37 schreef BMW1993 het volgende:
Sterker nog, laat Erdogan maar lekker zitten waar hij zit. Tot nu toe levert het verwijderen van dictators ons alleen maar meer ellende op uiteindelijk.
  dinsdag 21 december 2021 @ 17:01:21 #146
38496 Perrin
pi_202738780
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sterker nog, laat Erdogan maar lekker zitten waar hij zit. Tot nu toe levert het verwijderen van dictators ons alleen maar meer ellende op uiteindelijk.
En met het verwisselen van het poppetje verbeter je nog niet de politieke structuur die de afgelopen 10 jaar systematisch door Erdogan is uitgehold. Ik vrees dat als daar niks aan wordt verbeterd het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie daar precies de sultan speelt.
pi_202738816
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit inderdaad.
pi_202738818
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:01 schreef Perrin het volgende:
En met het verwisselen van het poppetje verbeter je nog niet de politieke structuur die de afgelopen 10 jaar systematisch door Erdogan is uitgehold. Ik vrees dat als daar niks aan wordt verbeterd het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie daar precies de sultan speelt.
Een concurrent van Erdogan?

quote:
De seculiere CHP, de partij van Turkije-oprichter Mustafa Kemal Atatürk, zegt in het reine te willen komen met het bloedige Turkse verleden. Deze grootste oppositiepartij wil minderheden, die al honderd jaar onderdrukt worden, de hand reiken. Hoe gemeend is deze verzoeningspoging?

CHP-leider Kemal Kilicdaroglu hield onlangs een opmerkelijke verzoeningstoespraak. Hij wil ‘in het reine komen’ met de oude historische wonden, gruwelijkheden waar Turkije nooit rekenschap voor heeft afgelegd of spijt voor heeft betuigd aan de slachtoffers en hun nabestaanden.

Neem de speciale vermogensbelasting uit 1942 en de pogroms van 1955, allebei gericht tegen de Joodse, Griekse en Armeense burgers van Istanbul. Of de bloedige misdaden tegen alevieten en Koerden in Maras (1978), de Diyarbakir-gevangenis (jaren tachtig), Sivas (1993) en Roboski (2011). Over de genocide op tienduizenden alevitische Koerden in Dersim in 1937-1938 liet Kilicdaroglu zich niet uit; evenmin over de Armeense Genocide van 1915, waarbij anderhalf tot twee miljoen Armeniërs het leven lieten.

Kilicdaroglu wil ook vrede stichten met de conservatieve achterban van de AKP. Die is door het kemalistische regime jarenlang achtergesteld, bijvoorbeeld via het verbod op onderwijs vanwege de hoofddoek. Gaat het hier om een oprechte poging tot verzoening? Of is het slechts een stunt voor de verkiezingen in 2023?
https://dekanttekening.nl(...)-hoe-oprecht-is-dat/
pi_202738899
quote:
Daarmee komt de productie van Nutella in gevaar :{
Dat is erger dan in de kou zitten vanwege het gebrek aan aardgas, laten we bidden dat het zover niet komt -O-
pi_202738915
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:17 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Je kunt beter naar koopkrachtpariteit kijken en dan staat Turkije iets boven Bulgarije:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
Nou, ik zou er trots op zijn. :')
pi_202738955
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is erger dan in de kou zitten vanwege het gebrek aan aardgas, laten we bidden dat het zover niet komt -O-
Welke andere landen hebben een grote hazelnoot oogst? Gelijk een EU missie op afsturen om de oogst op te kopen en onder militaire begeleiding verschepen naar de EU.
pi_202738962
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:11 schreef Document1 het volgende:
Nou, ik zou er trots op zijn. :')
Waarom zou ik er trots op zijn wat ze in Turkije verdienen? :')

P.S. het verbaast mij dat Ierland zo hoog staat, op nummer 5.
  dinsdag 21 december 2021 @ 17:18:34 #154
38496 Perrin
pi_202739027
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Welke andere landen hebben een grote hazelnoot oogst? Gelijk een EU missie op afsturen om de oogst op te kopen en onder militaire begeleiding verschepen naar de EU.
Italië, Georgië, Azerbeidzjan en Duitsland. Maar Turkije is verreweg de grootste exporteur.
pi_202739123
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]

Schijnt te komen door kleine bevolking + veel internationale bedrijven die zich daar vestigen vanwege gunstige belastingen en copyrights etc.
pi_202739136
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Hazelnut
Zijn nu niet bepaald landen waar je met je leger ff binnenwandelt, op Italie na. Nutella/Ferrero probeert nu ook zoveel mogelijk boeren in Italie over te halen hazelnoten te produceren d.m.v. meerjarige contracten.
quote:
Hazelnut cultivation has exploded massively in Italy
Pressure had been growing for the world’s largest buyer of hazelnuts to increase local procurement, with Italian politicians criticising the privately owned group for its reliance on Turkish supplies. Ferrero has also faced competition from Italian food group Barilla, which launched a spread made from “100 per cent Italian hazelnuts”.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 21-12-2021 17:35:27 ]
  dinsdag 21 december 2021 @ 17:47:57 #157
24533 ACT-F
pi_202739488
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Goed dat je het zegt. Snel gehamsterd:

dinsdag 21 december 2021 @ 17:59:10 #158
38496 Perrin
pi_202739647
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Slim. Over een maand of twee verkoop je dat voor het dubbele.
pi_202739707
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Blijft een stuk waardevaster dan de Lira.
  dinsdag 21 december 2021 @ 18:19:25 #160
24533 ACT-F
pi_202739967
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:59 schreef Perrin het volgende:

[..]
Slim. Over een maand of twee verkoop je dat voor het dubbele.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:02 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Blijft een stuk waardevaster dan de Lira.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar fysieke ruilhandel is altijd nog beter fiatgeld :Y)
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:21:08 #161
323876 michaelmoore
pi_202742265
quote:
600.000 euro
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:24:19 #162
38496 Perrin
pi_202742345
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
600.000 euro
Daar moet nog wel wat jaartjes economische crisis overheen wil je het goedkoper krijgen. Nu staat iedereen er in de rij voor.
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:25:45 #163
323876 michaelmoore
pi_202742365
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]

Ierlandwas in 1980 straatarm , toen heeft de EU in opririchting , Ierland volgestopt met subsidies om intenrnationale bedrijven te lokken
Vooral om de UK een steek t e geven, kijk wat wij met jullie arme bondgenoot doen,kom er ook bij
Vooral Apple met belastng vrijstellingen gelokt

Dat pakte bijzonder goed uit

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-12-2021 20:54:00 ]
pi_202743739
Centrale bank heeft nu een bericht gepubliceerd waarin de maatregelen die Erdogan gisteren aankondigde, officieel is geworden.

De markt reageert en de dollar zakt weer verder weg. Verwachting is dat deze nog verder kan zakken naar de 10.
Vertrouwen is hersteld in de overheid.
pi_202744095
Als de lira weer gaat zakken gaat het compenseren wel een dure grap worden, gelukkig heeft Turkije zat harde deviezen.
Oh, wait.
pi_202744259
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:12 schreef Werkperd het volgende:
Centrale bank heeft nu een bericht gepubliceerd waarin de maatregelen die Erdogan gisteren aankondigde, officieel is geworden.

De markt reageert en de dollar zakt weer verder weg. Verwachting is dat deze nog verder kan zakken naar de 10.
Vertrouwen is hersteld in de overheid.
Ik krijg het idee dat het spreekwoord “Vertrouwen komt ter voet en gaat ter paard” voor turken precies andersom werkt ofzo :P
pi_202744336
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Als de lira weer gaat zakken gaat het compenseren wel een dure grap worden, gelukkig heeft Turkije zat harde deviezen.
Oh, wait.
Volgend jaar zijn er verkiezingen. Het is een tijdelijke maatregel volgens wat ik op Al Jazeera heb meegekregen.
Voorlopig kan Erdogan rekenen op een flinke swap regeling met Quatar die daarbij behoorlijk wat risico op hun bordje nemen. Laten we hopen dat het lukt en Erdogan nog heel wat jaren op het pluche blijft zitten want dat is in het voordeel van de europese burgers, niet dat van de gouvernementeel&corporate elite maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat het kwartje hun kant op rolt.
pi_202744355
De maatregel wordt door verschillende analisten ook geïnterpreteerd als een indirecte vorm van rente. Onder staatsgarantie zal men zijn dollars omzetten in TL en als TL op banken opslaan. Hiermee gaat de omloop van TL in de markt sterk achteruit waardoor de waarde stijgt.
pi_202744373
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:32 schreef Werkperd het volgende:
De maatregel wordt door verschillende analisten ook geïnterpreteerd als een indirecte vorm van rente. Onder staatsgarantie zal men zijn dollars omzetten in TL en als TL op banken opslaan. Hiermee gaat de omloop van TL in de markt sterk achteruit waardoor de waarde stijgt.
Zit wat in, zolang het vertrouwen blijft.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2021 21:34:21 ]
pi_202744430
Een dollar is nu 11,83 TL.
Wat een achtbaansrit.
pi_202744509
Candle heeft de 11 geraakt en toen weer omhoog naar de 12. Zal morgen wel zakken.
pi_202744717
Van een hoop producten zijn de prijzen flink omhoog gegooid. Gaan die nu weer zakken?
pi_202744816
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:46 schreef polderturk het volgende:
Van een hoop producten zijn de prijzen flink omhoog gegooid. Gaan die nu weer zakken?
Moet wel. Benzine is al gezakt. Prijsstijgingen zijn gestopt.
  dinsdag 21 december 2021 @ 22:03:21 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202745240
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:31 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Bloedzuigers proberen het vol te houden maar mensen blijven hun $ inwisselen voor TL. Vraag naar $ blijft zakken.
Waarom kom je wel met dit soort holle frasen maar geef je geen antwoord op inhoudelijke vragen?
pi_202746355
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:32 schreef Werkperd het volgende:
Het enige punt is dat de dollar veilig is en blijft. De TL alleen als dit plan niet effectief gebruikt hoeft te worden en voor zolang de Turkse staat de kosten kan dragen. Dus een echte reden om dollars te verkopen is er niet voor Turken. Dollars liggen nu wel aantrekkelijk geprijsd in de etalage.
pi_202746402
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:46 schreef polderturk het volgende:
Is niet mijn ervaring.
  woensdag 22 december 2021 @ 12:46:33 #177
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202751275
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=TRY&view=1W

Gaat weer een heel klein beetje omhoog.. doen ze in Turkije ook een beetje aan Kerst en oud en nieuw, kerst niet als christelijk feest natuurlijk, maar is het een wat rustigere tijd of gewoon business as usual?
  woensdag 22 december 2021 @ 12:59:54 #178
38496 Perrin
pi_202751441
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 12:46 schreef nixxx het volgende:
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=TRY&view=1W

Gaat weer een heel klein beetje omhoog.. doen ze in Turkije ook een beetje aan Kerst en oud en nieuw, kerst niet als christelijk feest natuurlijk, maar is het een wat rustigere tijd of gewoon business as usual?

Ze kennen de kerstman (Baba Noel) en de kerstboom (nieuwjaarsboom) een beetje en ze vieren nieuw jaar wel zoals wij.
pi_202751926
quote:
Nutella-tekort dreigt door hazelnotencrisis: ‘Je kunt de potten maar beter gaan hamsteren’
De financiële crisis in Turkije gooit roet in het eten - en dan specifiek in de potten Nutella - van hazelnootpastafans. De productie van hazelnoten in het land loopt gevaar en laat Turkije nu net de hoofdleverancier zijn van Ferrero, de producent van het geliefde Nutella.

Door gigantische inflatie van de lira is het voor Turkse boeren, verantwoordelijk voor 70 procent van hazelnoten wereldwijd, steeds lastiger geworden om hun productie draaiende te houden. Bepaalde meststoffen, pesticides, zaadjes, en andere essentiële producten voor het verbouwen van hazelnoten zijn onbetaalbaar geworden, schrijft The Wall Street Journal. Boeren hebben nu al productie moeten terugschalen en als de lira in waarde blijft verliezen moet er misschien zelfs een complete halt toegeroepen worden.
https://www.ad.nl/koken-e(...)-hamsteren~aef6d349/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_202761822
Op korte termijn lijkt de markt gekalmeerd toch.
pi_202764403
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
pi_202764490
Lekker belangrijk. Wij hebben de euro. Haha
Beetje Purol er op.
  donderdag 23 december 2021 @ 01:51:26 #183
38496 Perrin
pi_202764551
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
Ja dat leek mij ook voor de hand liggen. Vrij gevaarlijk shorten op de korte termijn met zo'n partij in de markt.
  donderdag 23 december 2021 @ 02:08:02 #184
38496 Perrin
pi_202764583
quote:
Turkey’s foreign currency reserves have tumbled by billions of dollars since the start of the week, suggesting that aggressive interventions have aided the lira’s bounce back from record lows.

The lira had fallen significantly following the latest series of interest rate cuts, but it turned sharply higher on Tuesday after President Recep Tayyip Erdogan unveiled a new savings scheme aimed at incentivising local residents to hold lira deposits.

But at the same time, the country’s net foreign assets fell by $5.9bn in the first two days of this week to minus $5.1bn, according to Financial Times calculations based on central bank data.
pi_202764877
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Erdo's oorlogskas is nu helemaal leeg.
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)
Maar het eindspel is begonnen, De lira gaat door 't putje.

pi_202765092
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 06:03 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)

[ afbeelding ]
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.
  donderdag 23 december 2021 @ 07:22:51 #187
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202765103
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Zo hè, in totaal even 15 miljard weggegooid deze maand en nu in het rood.. Erdo heeft zijn kerstinkopen niet zo goed gepland
pi_202765111
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 07:19 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.
Zijn ze daar niet mee van de memecoins? :D
pi_202765132
quote:
3s.gif Op donderdag 23 december 2021 02:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Prachtig dit. En dan te denken aan de lange arm van Erdogan die hier lyrisch was op het forum over de fantastische plannen van Erdogan en de ijzersterke Turkse economie.

Als de reserves nu op zijn zal de lira nu wel in een rechte lijn omlaag gaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_202765617
Negatieve reserves, hoe moet ik dat voor mij zien? Reserves die zijn geleend tegen iets anders als onderpand?

Vast geen liras.
  donderdag 23 december 2021 @ 08:32:39 #191
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202765731
quote:
10s.gif Op donderdag 23 december 2021 08:15 schreef Tlaloc het volgende:
Negatieve reserves, hoe moet ik dat voor mij zien? Reserves die zijn geleend tegen iets anders als onderpand?

Vast geen liras.
Misschien heeft Erdo Turkse arbeiders beloofd aan Qatar?
pi_202767212
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ferrero is al langere tijd bezig de hazelnoot productie in Italie te vergroten. Ik vermoed dat hazelnoten het verruit belangrijkste moeilijk vervangbare exportproduct van Turkije is. Daarop kunnen ze ook goede marges maken mits ze betrouwbare meerjarige leveringscontracten kunnen afsluiten. Dat wordt bemoeilijkt vanwege het beleid van Erdogan waardoor de leveringszekerheid in gevaar komt. Ik vrees dat om deze reden Ferrero zich gedwongen zal zien de productie te stimuleren in stabieler landen zoals de VS en Chili. Azerbaijan en China produceren ook veel hazelnoten maar dan kan je opnieuw in leveringsproblemen komen.
  donderdag 23 december 2021 @ 11:06:55 #193
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202767297
Toch weer een stukje gestegen, nu 11.4 lira/usd… wel apart.. is er geen Turks nieuws medium dat iets over de reserves in buitenlandse valuta heeft gepubliceerd?
pi_202767319
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 11:06 schreef nixxx het volgende:
Toch weer een stukje gestegen, nu 11.4 lira/usd… wel apart.. is er geen Turks nieuws medium dat iets over de reserves in buitenlandse valuta heeft gepubliceerd?
Er is geen persvrijheid in Turkije dus dat lijkt me weinig verbazingwekkend.
pi_202768236
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 23 december 2021 @ 12:22:51 #196
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202768301
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.
&lt;signature here&gt;.
pi_202768313
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.
Die basis laten ze wel met rust maar een jaar geleden was het echt hommeles.
Is ook de reden dat er zoveel wapentuig gekocht wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_202768595
Dollar is nu 10,58 TL.

De waarde van de lira is binnen 3 dagen met 80% gestegen.

Dus een halvering in een week, en daarna bijna een verdubbeling in 3 dagen.

Wat een achtbaansrit.
  donderdag 23 december 2021 @ 12:57:57 #199
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_202768714
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:49 schreef polderturk het volgende:
Dollar is nu 10,58 TL.

De waarde van de lira is binnen 3 dagen met 80% gestegen.

Dus een halvering in een week, en daarna bijna een verdubbeling in 3 dagen.

Wat een achtbaansrit.
Waar haal jij dat vandaan?
pi_202768724
Minimumloom was verhoogd van 2850 TL naar 4250 TL na de waardedaling van de TL.

Minimumloom was $280.
Vervolgens waardedaling waardoor 2850 TL = $160.
Regering besluit minimumloon te verhogen waardoor 4250 TL = $250.
Nu dat de lira flink gestegen is, is het minimumloon nu $410.
pi_202768742
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:58 schreef polderturk het volgende:

Minimumloom was $280.
Da's een lekker kerstcadeautje :9
pi_202768760
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:57 schreef kibo het volgende:

[..]
Waar haal jij dat vandaan?
1 Dollar was 18,5 TL
Nu is 1 dollar 10,58 TL.

18,5/10,58 * 100% = 175%

Dus een stijging van 75%.
pi_202768774
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 08:32 schreef nixxx het volgende:

[..]
Misschien heeft Erdo Turkse arbeiders beloofd aan Qatar?
Of nieren, of maagden (m/v) het kan natuurlijk allemaal.
Met het Turkse (huur)leger zijn de Arabieren niet veel langer meer tevreden.
pi_202768872
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 13:01 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Of nieren, of maagden (m/v) het kan natuurlijk allemaal.
Met het Turkse (huur)leger zijn de Arabieren niet veel langer meer tevreden.
Turkije heeft met het verzoek van VAE Bayraktar TB2 drones geleverd aan Ethiopië. TPLF (het leger van Tigray) is nu binnen 3 weken 500 km teruggeslagen. Ze stonden aan de poorten van de hoofdstad en nu zijn ze weer terug in Tigray.

Het offensief van Tigray heeft 4 maanden geduurd.

Ik denk dat de VAE daar heel tevreden mee is.
  donderdag 23 december 2021 @ 13:09:01 #205
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_202768894
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 13:01 schreef polderturk het volgende:

[..]
1 Dollar was 18,5 TL
Nu is 1 dollar 10,58 TL.

18,5/10,58 * 100% = 175%

Dus een stijging van 75%.
Aha.
Inmiddels 11,07 , as we speak.
Maar inderdaad, een echte roetsjbaan . Speeltuin voor speculanten.
pi_202768953
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 13:09 schreef kibo het volgende:

[..]
Aha.
Inmiddels 11,07 , as we speak.
Maar inderdaad, een echte roetsjbaan . Speeltuin voor speculanten.
Ik denk dat Erdogan eerst short ging op de Lira en vlak voor zijn aankondiging long is gegaan.
Zou hij er miljarden aan verdiend hebben?

Alle transacties zouden onderzocht moeten worden.
  donderdag 23 december 2021 @ 13:30:20 #207
38496 Perrin
pi_202769235
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 13:12 schreef polderturk het volgende:

[..]
Ik denk dat Erdogan eerst short ging op de Lira en vlak voor zijn aankondiging long is gegaan.

Hehheh dat zou me niks verbazen.
pi_202771171
quote:

[..]

Best geniaal als je zo de interventie zou kunnen financieren.
De kans dat het nog een keer zo goed lukt is wel wat kleiner en die situatie komt natuurlijk weer langs.
Kan Bilal weer met zakken geld gaan zeulen.
pi_202771365
quote:

[..]

Zou wel een briljante zet geweest zijn _O_
  donderdag 23 december 2021 @ 17:48:22 #210
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202773335
quote:

Minimumloom was $280.
Turks minimum loon in Dollars

2020 -------2,943.0 -------$419.9
2019 -------2,558.4 -------$450.9
2018 -------2,029.5 -------$420.3
2017 -------1,777.5 -------$487.2
2016 -------1,647.0 -------$545.3
2015 -------1,273.5 -------$479.5
2015 -------1,201.5 -------$468.2
2014 -------1,134.0 -------$541.5
2014 -------1,071.0 -------$518.2
2013 -------1,021.5 -------$546.9
2013 -------978.6 -------$536.6
2012 -------940.5 -------$512.5
2012 -------886.5 -------$523.7
2011 -------837.0 -------$523.9
2011 -------796.5 -------$499.7
2010 -------760.5 -------$489.0
2010 -------729.0 -------$506.0
2009 -------693.4 -------$442.8
2009 -------666.0 -------$447.4
2008 -------638.7 -------$524.2
2008 -------608.4 -------$490.7
2007 -------585.0 -------$440.4
2007 -------562.5 -------$449.0
2006 -------531.0 -------$371.7
2005 -------488.7 -------$363.7

https://countryeconomy.com/national-minimum-wage/turkey
pi_202773660
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Turks minimum loon in Dollars

2020 -------2,943.0 -------$419.9
2019 -------2,558.4 -------$450.9
2018 -------2,029.5 -------$420.3
2017 -------1,777.5 -------$487.2
2016 -------1,647.0 -------$545.3
2015 -------1,273.5 -------$479.5
2015 -------1,201.5 -------$468.2
2014 -------1,134.0 -------$541.5
2014 -------1,071.0 -------$518.2
2013 -------1,021.5 -------$546.9
2013 -------978.6 -------$536.6
2012 -------940.5 -------$512.5
2012 -------886.5 -------$523.7
2011 -------837.0 -------$523.9
2010 -------760.5 -------$489.0
2010 -------729.0 -------$506.0
2009 -------693.4 -------$442.8
2009 -------666.0 -------$447.4
2008 -------638.7 -------$524.2
2008 -------608.4 -------$490.7
2007 -------585.0 -------$440.4
2007 -------562.5 -------$449.0
2006 -------531.0 -------$371.7
2005 -------488.7 -------$363.7

https://countryeconomy.com/national-minimum-wage/turkey
Dat zal wel op basis van koopkracht pariteit zijn?
  donderdag 23 december 2021 @ 18:29:11 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202773902
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 18:11 schreef polderturk het volgende:

[..]
Dat zal wel op basis van koopkracht pariteit zijn?
Nope, basis van wisselkoers.
Kijk maar bij Nederland
https://countryeconomy.com/national-minimum-wage/netherlands
Of Duitsland
https://countryeconomy.com/national-minimum-wage/germany
  donderdag 23 december 2021 @ 18:38:48 #213
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_202774002
quote:

Minimumloom was $280.
Daar heb je toch geen fluit aan als je je loon in Lira krijgt en je brood in Lira moet kopen? Als je buitenlandse valuta wilt kopen, ja dan is dit leuk. Maar met een gierende inflatie heb je wel andere zaken aan je hoofd.
  donderdag 23 december 2021 @ 18:50:20 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202774162
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 18:38 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]
Daar heb je toch geen fluit aan als je je loon in Lira krijgt en je brood in Lira moet kopen? Als je buitenlandse valuta wilt kopen, ja dan is dit leuk. Maar met een gierende inflatie heb je wel andere zaken aan je hoofd.
Daarom ook de vergelijking met de Dollar, dan reken je inflatie weg naar een andere waarde.
Inflatie in Turkije historisch en geprojecteerd
https://www.statista.com/(...)tion-rate-in-turkey/
Dollar
https://www.macrotrends.n(...)s/inflation-rate-cpi
pi_202775530
Is er ook maar enige indicatie dat iemand anders dan de Turkse centrale bank en staatsbanken dollars verkopen?
pi_202789481
Dollar weer in de vrije val tegenover de Turkse Lira sinds dat Erdogan aan het praten is:

pi_202789484
Heb nog paar dagen geleden dat we richting de 10 - 9 zullen gaan.

Goed bezig Turkije.
pi_202789495
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:35 schreef Werkperd het volgende:

Goed bezig Turkije.
Tegen welke prijs?
pi_202789512
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Tegen welke prijs?
Gratis.
pi_202789559
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Gratis.
Niets is gratis. Maar hou die illusie gerust vast.
pi_202789634
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:36 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Tegen welke prijs?
Dat is een hele goede vraag. Of het kost niks, of het kost een gigantsiche hoeveelheid geld.

De Turkse overheid heeft een garantie afgegeven. Als je spaargeld in Lira met rente gezakt is tegenover de dollar, dan wordt het verschil uitgekeerd in Turkse Liras.

Als de Turkse Lira niet zakt, dan wordt er niks uitbetaald. Als de Turkse lira heel veel zakt, wordt er heel veel uitbetaald.

Er zit dus een risico aan vast.
pi_202789986
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:51 schreef polderturk het volgende:

[..]
Dat is een hele goede vraag. Of het kost niks, of het kost een gigantsiche hoeveelheid geld.

De Turkse overheid heeft een garantie afgegeven. Als je spaargeld in Lira met rente gezakt is tegenover de dollar, dan wordt het verschil uitgekeerd in Turkse Liras.

Als de Turkse Lira niet zakt, dan wordt er niks uitbetaald. Als de Turkse lira heel veel zakt, wordt er heel veel uitbetaald.

Er zit dus een risico aan vast.
Ja maar de Lira gaat niet zakken vanwege de sterke reductie in de float omdat mensen hun spaargeld voor 3,6,9 12 maanden of zelfs meer dan dat op hun rekeningen zullen laten staan. Ja maar de lira zakt toch dus moet er meer geld worden uitgekeerd. Nee. Wat jullie niet snappen is dat de koers van de lira alleen kan zakken wanneer men zijn geld van zijn rekening haalt en die vervolgens inwisselt voor dollar. Aan degene die zijn geld inwisselt wordt dus niets uitgekeerd. Heel slim.
pi_202790184
Ik wil ook nog aangeven dat de huidige maatregel niets is vergeleken bij de maatregelen die nog in het leven geroepen zullen worden. Ze zijn namelijk bezig om de volgende maatregelen compleet te maken. Een daarvan is ''de gouden paraplu''. Zoals eerder aangegeven beschikt de totale bevolking van Turkije over circa 5000 ton goud die onder de ''matrassen'' ligt. Het terug laten circuleren van deze gigantische hoeveelheid goud zal de fundamenten van de economie en dus ook van de lira enorm versterken.

Voor alle duidelijkheid: De Nederlandsche Bank heeft een totale goudreserve van 600 ton.
De federale reserve van Amerika bezit ruim 8 duizend ton aan goud.
pi_202790323
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
Ik wil ook nog aangeven dat de huidige maatregel niets is vergeleken bij de maatregelen die nog in het leven geroepen zullen worden. Ze zijn namelijk bezig om de volgende maatregelen compleet te maken. Een daarvan is ''de gouden paraplu''. Zoals eerder aangegeven beschikt de totale bevolking van Turkije over circa 5000 ton goud die onder de ''matrassen'' ligt. Het terug laten circuleren van deze gigantische hoeveelheid goud zal de fundamenten van de economie en dus ook van de lira enorm versterken.

Voor alle duidelijkheid: De Nederlandsche Bank heeft een totale goudreserve van 600 ton.
De federale reserve van Amerika bezit ruim 8 duizend ton aan goud.
En jij denkt dat de Turkse staat nu de beschikking krijgt over het goud van de bevolking? Dat bestaat veelal uit juwelen die vrouwen krijgen bij hun huwelijk.
Dat is niet vergelijkbaar met wat de Nederlandse staat in goudbaren in een kluis heeft liggen, me dunkt.
  vrijdag 24 december 2021 @ 21:19:59 #225
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_202790754
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:54 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
En jij denkt dat de Turkse staat nu de beschikking krijgt over het goud van de bevolking? Dat bestaat veelal uit juwelen die vrouwen krijgen bij hun huwelijk.
Dat is niet vergelijkbaar met wat de Nederlandse staat in goudbaren in een kluis heeft liggen, me dunkt.
Joh, als Türkije nummer 1 is, kunnen we van alles roepen, feiten staan daarbij alleen maar in de weg.
pi_202791080
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:54 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Of particulieren in Turkije op grote schaal bereid zijn de turkse staat het goud te laten verkopen in ruil voor euros en/of dollars en het bij een turkse bank in bewaring te laten of in onderpand te geven in ruil voor liras valt te betwijfelen?

Een deel van de turkse goudreserve was ooit onderpand van collega dictator Maduro die kwam echter niet met een betaling over de brug en is het dus kwijt. Rusland is op vergelijkbare wijze aan venezolaans goud gekomen.
quote:
https://tradingeconomics.com/turkey/gold-reserves
Gold Reserves in Turkey decreased to 392.80 Tonnes in the third quarter of 2021 from 407.60 Tonnes in the second quarter of 2021. source: World Gold Council
  vrijdag 24 december 2021 @ 21:57:22 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202791218
quote:
Dollar weer in de vrije val tegenover de Turkse Lira sinds dat Erdogan aan het praten is:

[ afbeelding ]
De Lira is nu dus daar waar ie een maand geleden was.

Waarom ben je hier en niet in Turkije als het daar zo geweldig is?
  vrijdag 24 december 2021 @ 22:08:53 #228
24533 ACT-F
pi_202791380
quote:

Goed bezig Turkije.
Hoe kun je dit toejuichen als daarmee de export afgeremd wordt met de onlangs verhoogde minimumlonen?
pi_202791473
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 december 2021 22:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hoe kun je dit toejuichen als daarmee de export afgeremd wordt met de onlangs verhoogde minimumlonen?
Wat er ook gebeurd in Turkije, hij zal het toejuichen. Erdogan #1 en dat soort onzin.
  maandag 27 december 2021 @ 21:56:52 #231
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202852131
https://www.nu.nl/economi(...)n-centrale-bank.html

En wat doe je dan… nou nog maar eens wat mensen met vage aanklachten opsluiten, dat zal wonderen doen voor het vertrouwen

En zat dat eens naast dit bericht https://www.nu.nl/economi(...)s-beter-bewaren.html

quote:
"Een mooi voorbeeld is het zogenoemde zonnebloembiljet van 50 gulden. Dat kan soms wel 250 euro opleveren. Daarvoor moet hij wel in topstaat zijn, maar dat is ruim tien keer meer dan wanneer je hem zou inruilen tegen euro's bij de bank."
De gulden is niet eens meer een geldig betaalmiddel en doet het nog beter dan de lira
pi_202852283
quote:

Goed bezig Turkije.
Hoeveel is een paar bij jou?
pi_202852390
De daling van vandaag is alweer 8%.
pi_202869304
quote:
0s.gif Op maandag 27 december 2021 22:07 schreef WammesWaggel het volgende:
De daling van vandaag is alweer 8%.
Na een hoge stijging of diepe daling komt altijd een correctie. Nu de bevolking zijn handjes afhoudt van valuta zal de markt de waarde gaan bepalen en stabiliseren. Na duwen en trekken zal het rustig worden.
pi_202869964
Mooi moment om huisje te kopen in Turkije
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  dinsdag 28 december 2021 @ 16:57:45 #236
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202870016
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 16:55 schreef Multatilu het volgende:
En dan komt ome Erdo over een aantal jaar met een maatregel om vastgoed in handen van buitenlanders te onteigenen :P
  dinsdag 28 december 2021 @ 17:15:12 #237
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202870507
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 16:55 schreef Multatilu het volgende:
Bekijk de prijzen daar en vergelijk dat eens met Kroatië of Spanje, Portugal. Dan weet ik wel waar ik liever een huis heb.
  dinsdag 28 december 2021 @ 17:18:00 #238
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202870610
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 16:36 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Na een hoge stijging of diepe daling komt altijd een correctie. Nu de bevolking zijn handjes afhoudt van valuta zal de markt de waarde gaan bepalen en stabiliseren. Na duwen en trekken zal het rustig worden.
Umut en son ölür
  dinsdag 28 december 2021 @ 18:15:59 #239
24533 ACT-F
pi_202872612
twitter

Geef aan het hoofdkantoor door dat dit zo niet gaat. De prijzen worden of aangepast of je hebt geen broodwinning meer. We vergelijken elke dag het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs en wat de boeren krijgen. Ondanks dat de wisselkoers gedaald is zien we een exorbitante stijging in de winkelprijzen.

Wat deze heldere lichten vergeten is dat het minimumloon onlangs met 50% verhoogd is en als gevolg van sterk fluctuerende inkoopprijzen een hogere marge moet hanteren om risico's op te vangen. De ondernemer staat dus voor de keuze om op 2 manieren zijn broodwinning te verliezen: of door gedwongen sluiting of door faillissement.
pi_202872960
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[ twitter ]
Geef aan het hoofdkantoor door dat dit zo niet gaat. De prijzen worden of aangepast of je hebt geen broodwinning meer. We vergelijken elke dag het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs en wat de boeren krijgen. Ondanks dat de wisselkoers gedaald is zien we een exorbitante stijging in de winkelprijzen.

Wat deze heldere lichten vergeten is dat het minimumloon onlangs met 50% verhoogd is en als gevolg van sterk fluctuerende inkoopprijzen een hogere marge moet hanteren om risico's op te vangen. De ondernemer staat dus voor de keuze om op 2 manieren zijn broodwinning te verliezen: of door gedwongen sluiting of door faillissement.
Voedselvoorziening dient sowieso te geschieden middels central planning in Turkije. Marktwerking vergroten verhoogt de inflatie evenals een hogere rente. De marktwerking moet evenals de rente naar 0 _O_
pi_202873246
quote:
[ twitter ]

Wow. Dit is echt next-level…
  dinsdag 28 december 2021 @ 18:36:02 #242
24533 ACT-F
pi_202873367
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voedselvoorziening dient sowieso te geschieden middels central planning in Turkije. Marktwerking vergroten verhoogt de inflatie evenals een hogere rente. De marktwerking moet evenals de rente naar 0 _O_
pi_202873368
quote:
[ twitter ]

Bekend verhaal, in Venezuela had men daartegen een rode baret.
pi_202873394
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:32 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Wow. Dit is echt next-level…
Hetzelfde level als ik eerder ook al in Venezuela heb gezien. Opvolgende level is lege schappen en lege supermarkten, vervolgens veel mensen die van voedselpakketten moeten leven.
pi_202873957
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 16:36 schreef Werkperd het volgende:

[..]
De Lira wordt al 10 jaar gecorrigeerd. Als jouw salaris in een jaar ruim gehalveerd wordt zou je hier ook applaus geven?
pi_202877520
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:52 schreef NightDancert het volgende:

[..]
De Lira wordt al 10 jaar gecorrigeerd. Als jouw salaris in een jaar ruim gehalveerd wordt zou je hier ook applaus geven?
Kuzu verdient zijn geld in nederland dus zijn salaris wordt niet gehalveerd. Tenminste, ik ga ervanuit dat hij Tunahan Kuzu is.
pi_202893683
De Lira zakt al weer lekker onderuit. Nu al weer bijna 14 Lira voor je blinkende 1 euro muntje.
pi_202895398
@Werkperd het wil nog niet echt vlotten met de koers hè?
pi_202895633
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:03 schreef DarkwingDuck het volgende:
De Lira zakt al weer lekker onderuit. Nu al weer bijna 14 Lira voor je blinkende 1 euro muntje.
Het waren wel vijf mooie dagen van nationale trots.
pi_202897971
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:08 schreef Confetti het volgende:

[..]
Wel een duur feestje maar dan heb/had je ook wat.
Tijd om de vitale infrastructuur aan de Chinezen te verpatsen.
Dat kan men wellicht uitstellen maar de Turken en natuurlijk de Oeigoeren gaan uiteindelijk de zweep van de Han ervaren.
  woensdag 29 december 2021 @ 15:33:48 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202898266
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:08 schreef Confetti het volgende:

[..]
Gaan ze later een film van maken
Aralık ayında 5 gün
(5 dagen in december)
pi_202898313
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 15:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gaan ze later een film van maken
Aralık ayında 5 gün
(5 dagen in december)
Met Werkperd die de hele film voor Erdo op zijn knieën zit _O-
A murky, forgotten land.
pi_202898385
Lekker bezig Erdo.

Met vriendelijke groet.

China and The IMF :D
  woensdag 29 december 2021 @ 17:41:13 #254
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202901404
16% gezakt in 3 dagen...
pi_202901543
Erdo _O-
pi_202902032
Ach ja, ik verwacht toch dat erdogan binnen enkele jaren Jeruzalem aanvalt.
pi_202904322
Niks aan de hand. Niemand snapt hier hoe het werkelijk in elkaar zit.
  woensdag 29 december 2021 @ 19:25:48 #258
38496 Perrin
pi_202904447
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Zelfs jij niet? :P
pi_202905647
quote:
Niks aan de hand, 100% inflatie is normaal in Turkije.
pi_202906391
quote:
Als er hier toch íemand is die er keer op keer op keer blijk van geeft er geen zak van te snappen dan ben jij het wel met je blinde Erdo adoratie.

Maar jij bent gewoon een doorzichtig trolletje, want niemand is zó dom.
A murky, forgotten land.
pi_202906746
quote:
Erdogan wel, althans hij is er erg van overtuigd het te weten :Y Twijfel is hem onbekend voor zover mij bekend en ken er geen voorbeeld van.

Nietzche "Überzeugungen sind gefährlichere Feinde der Wahrheit als Lügen."
pi_202906790
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 20:27 schreef Digi2 het volgende:
Dubbel
  woensdag 29 december 2021 @ 20:32:57 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202906945
quote:
Maar vertel nu eens, waarom ben jij nog hier als het in Turkije zo te gek is, melk en honing?
pi_202906965
quote:
10s.gif Op woensdag 29 december 2021 19:57 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Niks aan de hand, 100% inflatie is normaal in Turkije.
Turkije kent alleen boeren. Volksstammen die nog in de 12e eeuw leven met moeders met snorren en lappen rond hun lijf. Zijn zelfverzorgend met hun geiten. Geld speelt daar een ondergeschikte rol.
  woensdag 29 december 2021 @ 22:06:08 #265
24533 ACT-F
pi_202910731
Niks aan de hand jongens. Naast de Türksat gaan er ook wat prijzen van olijven, plantaardige olie en fetakaas de lucht in, maar voor de rest is alles onder controle hoor!

pi_202914316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 20:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar vertel nu eens, waarom ben jij nog hier als het in Turkije zo te gek is, melk en honing?
Toekomst van Europa en met name Nederland ziet er erg somber uit. Gelukkig hebben wij een sterk vaderland dat een mooie toekomst heeft. Is een kwestie van timing Jan.
pi_202915909
quote:
  donderdag 30 december 2021 @ 08:35:28 #268
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202918535
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 23:37 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Toekomst van Europa en met name Nederland ziet er erg somber uit. Gelukkig hebben wij een sterk vaderland dat een mooie toekomst heeft. Is een kwestie van timing Jan.
Wanneer vertrek je?
  donderdag 30 december 2021 @ 08:37:00 #269
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202918559
En we zijn bij 14,47
pi_202918631
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 08:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En we zijn bij 14,47
Tijd voor de volgende persconferentie van Erdogan. Alleen samen krijgen we de lira onder controle.
pi_202918641
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 08:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En we zijn bij 14,47
Centrale bank zal wel vanaf 6.20 uur aan het inkopen gegaan zijn. Kijken hoelang ze dat nog kunnen volhouden.
  donderdag 30 december 2021 @ 09:11:11 #272
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202918919
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 08:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Centrale bank zal wel vanaf 6.20 uur aan het inkopen gegaan zijn. Kijken hoelang ze dat nog kunnen volhouden.
Met wat dan? Ze hadden al een tekort van -5 miljard dollar aan harde valuta?
pi_202919032
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 09:11 schreef nixxx het volgende:

[..]
Met wat dan? Ze hadden al een tekort van -5 miljard dollar aan harde valuta?
Volgens Reuters die het van de IMF heeft zou er nog vorige week nog 12 miljard dollar geweest moeten zijn. Nadat ze in een week eerder er al 9 miljard hebben laten verdampen

https://www.reuters.com/w(...)ventions-2021-12-23/
  donderdag 30 december 2021 @ 09:48:11 #274
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_202919553
13 in de dollar

[ Bericht 76% gewijzigd door Hyperdude op 30-12-2021 10:04:35 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_202919720
14,7 euro
Paar uur terug iets boven de 15 euro
A murky, forgotten land.
pi_202919921
Lekker bezig Erdo. Heeft hij straks weer oorlog nodig natuurlijk.
Whatever...
  donderdag 30 december 2021 @ 10:23:18 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202920188
14,77
pi_202920734
Godverdomme Erdonomics is wel een pareltje heur.
pi_202925991
Ik vraag me af wanneer de turkse centrale bank de goudreserve van circa 390 ton begint verkopen om de val van de lira te dempen?
pi_202926360
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 14:00 schreef Digi2 het volgende:
Ik vraag me af wanneer de turkse centrale bank de goudreserve van circa 390 ton begint verkopen om de val van de lira te dempen?
Zijn die reserves er überhaupt eigenlijk nog wel echt in die mate?
  donderdag 30 december 2021 @ 14:23:51 #281
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_202926621
quote:
10s.gif Op woensdag 29 december 2021 22:06 schreef ACT-F het volgende:
Niks aan de hand jongens. Naast de Türksat gaan er ook wat prijzen van olijven, plantaardige olie en fetakaas de lucht in, maar voor de rest is alles onder controle hoor!

[ afbeelding ]
Met dit verschil dat die turksat weer eerder omlaag komt dan verwacht....
pi_202926882
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 14:14 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Zijn die reserves er überhaupt eigenlijk nog wel echt in die mate?
De aan en verkopen van centrale banken kunnen bijna niet onopgemerkt verlopen dus de meeste centrale banken hebben er weinig belang bij daar iets te verhullen. Landen die zelf relatief veel goud delven zoals China en Rusland kunnen binnenlands geheime aankopen doen en grotere goudvoorraden hebben dan ze officieel bekendmaken.
pi_202930620
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 14:00 schreef Digi2 het volgende:
Zal niet gebeuren. Centrale bank vraagt juist de mensen om hun goud te brengen en de waarde vast te koppelen aan TL. Je houdt je goud maar is opgeslagen in TL. Op deze manier haal je meer geld van de markt waardoor de vraag groter wordt dan aanbod en hiermee de waarde laat stijgen.

Aan de pump en dump van afgelopen week is in ieder geval duidelijk geworden dat de stijging niets te maken had met de economie. Banken en bedrijven zouden allang failliet moeten zijn gegaan als we de doemscenario's van oppositie moeten geloven.
pi_202930834
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:37 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Zal niet gebeuren. Centrale bank vraagt juist de mensen om hun goud te brengen en de waarde vast te koppelen aan TL. Je houdt je goud maar is opgeslagen in TL. Op deze manier haal je meer geld van de markt waardoor de vraag groter wordt dan aanbod en hiermee de waarde laat stijgen.

Ik vermoed dat weinig turken bereid zijn dat risico te nemen. Goud of euros/dollars in eigen beheer is toch wel ff iets heel anders dan het op rekening te hebben met name vanwege counterparty risc en een behoorlijke vergoeding daarvoor zie ik evenmin op mijn radar?
pi_202930907
quote:

[..]

Aan de pump en dump van afgelopen week is in ieder geval duidelijk geworden dat de stijging niets te maken had met de economie. Banken en bedrijven zouden allang failliet moeten zijn gegaan als we de doemscenario's van oppositie moeten geloven.
Waarom zou je dat willen doen?
pi_202931120
quote:

[..]
Hoe werkt dit concreet? Welke waarde wordt vastgekoppeld aan hoeveel TL? Werkt het als in 100g goud is altijd (ik noem maar wat) 100TL, of je krijgt altijd 100g goud met het equivalent in dollars / euro's in TL?

Als het het laatste is, waarom zou je dan je goud inwisselen? Er is geen voordeel aan, en enkel risico's dat er geen dekking vanuit de centrale bank is.
  donderdag 30 december 2021 @ 17:34:01 #287
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202932347
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat weinig turken bereid zijn dat risico te nemen. Goud of euros/dollars in eigen beheer is toch wel ff iets heel anders dan het op rekening te hebben met name vanwege counterparty risc en een behoorlijke vergoeding daarvoor zie ik evenmin op mijn radar?
Nee zo’n behoorlijke vergoeding klinkt teveel als onislamitische rente natuurlijk
pi_202933676
Het wordt weer tijd dat speculanten klapjes gaan krijgen van ome Erdo >:)
quote:
Euro/Turkish Lira
15.0582
0.7152 +4.99%

Performance
5 Day

16.58%

1 Month

-2.63%

3 Month

46.32%

YTD

65.73%

1 Year

65.73%

donderdag 30 december 2021 @ 18:25:31 #289
38496 Perrin
pi_202933734
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Binnenkort weer tijd om 10 miljard dollar te injecteren.
pi_202933946
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Binnenkort weer tijd om 10 miljard dollar te injecteren.
Erdo is vermoedelijk al aan't bellen met Quatar en de BOC of ze nog wat liras willen swappen tegen dollars. Zo'n deal kunnen ze toch onmogelijk afslaan of zouden ze nu toch tegen de goudreserve willen gaan swappen i.p.v. liras?
  donderdag 30 december 2021 @ 18:38:38 #291
24533 ACT-F
pi_202934132
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:23 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt weer tijd dat speculanten klapjes gaan krijgen van ome Erdo >:)
[..]

Ik denk eerder andersom :') De speculanten doorzien allang dat als de waarde van de lira te veel daalt er een pump komt. Daar wordt geheid op geanticipeerd waardoor er een hoop geld in de zakken van speculanten verdwijnt. De achtbaan waarin de lira verkeert is een goudmijn voor speculanten die goed kunnen gokken.
pi_202934245
Niets aan de hand. De gouden paraplu treedt straks in werking.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elbosia op 30-12-2021 19:00:25 ]
  donderdag 30 december 2021 @ 18:59:07 #293
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_202934767
En anders wel de gouden parachute.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_202937696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:54 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Als het het laatste is, waarom zou je dan je goud inwisselen? Er is geen voordeel aan, en enkel risico's dat er geen dekking vanuit de centrale bank is.
Datzelfde geldt ook voor de belofte om spaarders te compenseren wanneer de lira teveel uit de pas gaat lopen ten opzichte van de dollar. Waarom zou je Erdogan-dollars aanhouden als je ook echte dollars kan aanhouden?
pi_202939712
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:16 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Datzelfde geldt ook voor de belofte om spaarders te compenseren wanneer de lira teveel uit de pas gaat lopen ten opzichte van de dollar. Waarom zou je Erdogan-dollars aanhouden als je ook echte dollars kan aanhouden?
Hoe groot de deelname aan deze initiatieven van Erdogan is, is mij onbekend? Wel van belang wil je de valuta omloopsnelheid relevant terugbrengen en daarmee de inflatie. Daarnaast moeten de begrotingstekorten tegelijkertijd worden teruggebracht anders komen er nog steeds versgedrukte liras op de markt die vooral consumptief besteed worden door de overheid aan non productieve salarissen(politie, leger enz), pensioenen etc. wat de inflatie aanjaagt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 30-12-2021 21:12:01 ]
pi_202940611
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe groot de deelname aan deze initiatieven van Erdogan is, is mij onbekend? Wel van belang wil je de valuta omloopsnelheid relevant terugbrengen en daarmee de inflatie. Daarnaast moeten de begrotingstekorten tegelijkertijd worden teruggebracht anders komen er nog steeds versgedrukte liras op de markt die vooral consumptief besteed worden door de overheid aan non productieve salarissen(politie, leger enz), pensioenen etc. wat de inflatie aanjaagt.
Het risico is dat straks al het spaargeld in ₺ er onder valt.
pi_202940993
quote:
Turkiye's President Recep Tayyip Erdogan has said his country's economic climate will be "completely different" this summer when balance is established in the financial system.
https://www.trtworld.com/(...)cial-landscape-52975

Waarvan akte :7
pi_202941107
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:25 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het lijkt me dat uitsluitend verstandelijk gehandicapten nog spaargeld in lira hebben als dat nu nog op een bankrekening staat. Bedrijven in Turkije zijn wel gedwongen reserves in liras aan te houden maar die zullen dat als een noodzakelijke last ervaren. Voor bedrijven is een garantie dan wel een verbetering, die hadden al geen keuze volgens mij, vooral sinds okt 2018.
pi_202941294
Volgend jaar is zelfs monopolygeld meer waard.
  donderdag 30 december 2021 @ 22:29:37 #300
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_202943428
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:25 schreef HiZ het volgende:

[..]
Sta jij er het zelfde in als Werkperd qua kijk op de Turkse economie?

Ik ben benieuwd wat er met de toekomst gaat gebeuren, zal Turkije een tweede Oekraïne / Syrië / Iran worden qua armoede?

Wie weet zitten er in 2022 niet alleen Afghanen en Syriërs op bootjes richting Griekenland, maar ook hele Turkse volksstammen die niets meer te verliezen hebben. _O- Daar gaat je eer, en trots, vluchten naar het oh zo gehate Griekenland. :D
pi_202944669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat gaat de tijd laten zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')