quote:Presidentieel Paleis Turkije 58 keer groter dan het Witte Huis
Hoe ziet dit er concreet uit?quote:Op maandag 20 december 2021 20:20 schreef Werkperd het volgende:
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans
[ afbeelding ]
Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg
Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.
The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.
President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?quote:(10 Jan 1998) Korean/Nat
Hundreds of people in South Korea queued to hand in their gold jewellery for smelting on Saturday, in an effort to raise much needed foreign currency to fend off a worsening economic crisis.
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.quote:
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.quote:Op maandag 20 december 2021 20:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
Als morgen jouw baas vertelt dat er een nul van je salaris wordt gehaald, maar dat hij het restant ter compensatie verdubbelt sta jij te juichen?quote:Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef Werkperd het volgende:
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
Ja, maar hoe.quote:Op maandag 20 december 2021 20:30 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.
Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Goud heeft geen counter-party risc zolang je het in eigen beheer hebt. Zodra het op een rekening komt heb je met counterparty risc te maken. Goudrekeningen zijn redelijk populair zolang ze in de UK of Zwitserland geboekt staan. Juist vanwege het mijden van dergelijk risico.quote:Op maandag 20 december 2021 20:31 schreef Werkperd het volgende:
[..]
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.quote:
Ligt eraan wanneer ze op dollars zijn overgestap. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Zou Warren Buffet of Charlie Munger datquote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Of gouden tijden voor mensen die hebben gespeculeerd op een vrije val van de lira en een korte revival i.v.m. een laatste wanohoopspoging van Ome Erdo?quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
De slimme Turk koopt nu zoveel dollars als hij kan. Morgen gaat de val van de lira weer verder. Al loop je als slimme Turk dan wel het risico dat je naam op een lijst komt.. gülenist, landverrader, liradumper.quote:Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Altijd goed, bergen geld beloven die je niet hebt.quote:Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Dit lijkt me een zeer gevaarlijk spel
Dat is ook mijn mening. Inflatoir beleid op inflatoir beleid, het gaat allemaal dezelfde richting op. En dit soort veranderingen in een dunne markt verandert niks aan de fundamenten.quote:Op maandag 20 december 2021 20:48 schreef StateOfMind het volgende:
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.quote:Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Dit lijkt me een gevaarlijk spel
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?quote:Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Idd, waardoor de koers nog verder daalt. Waardoor er meer vergoed moet worden, meer bijgedrukt. Nog minder waard, nog verdere daling van de koers. Waardoor er meer vergoed moet worden... Negatieve feedbackloop krijg je dan. Heel gevaarlijk dit.quote:Op maandag 20 december 2021 20:59 schreef nixxx het volgende:
[..]
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.quote:Op maandag 20 december 2021 20:52 schreef Perrin het volgende:
Voor vele miljarden weer een paar dagen tijd gekocht en Werkperd en overige Erdo-liefhebbers een bobbeltje in de broek bezorgd. Het mag wat kosten allemaal.
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:quote:Op maandag 20 december 2021 21:00 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?quote:Op maandag 20 december 2021 21:03 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.
Wanneer koers hard daalt = spelletje Erdogan, tijd kopen
Geweldig.
Iemand die blind achter Erdogan aanloopt is elk besef al een tijdje kwijt.quote:Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
Wat levert de stijging van de laatste minuten op 😜quote:Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.quote:Op maandag 20 december 2021 21:02 schreef Jemoederniet het volgende:
Dus in feite garandeert Erdogan de waarde van de lira t.o.v. de dollar en de euro?
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.quote:Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
Deze noteren we even.quote:Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
USA zal de rente iets verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency en de T lira zal nog verder zakkenquote:Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
Alles met geprint Lira Erdolf is kneiter gekquote:Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:
Gaat hard. Erdogan blijft goed nieuws na goed nieuws geven.
Gepensioneerden krijgen meer steun en garantie
Export bedrijven krijgen meer steun en garantie
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?quote:Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.
Het volume euros en dollars is zo groot dat liras een druppel in een glas water zijn. De ECB nog de Fed zullen ook maar iets aan hun beleid hierdoor veranderen.quote:Op maandag 20 december 2021 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
USA zal de rente verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency
De koers van de dollar t.o.v. de lira wordt niet bepaald door Erdogan, maar door vraag en aanbod. Als de vraag naar de dollar stijgt, stijgt de koers van de dollar. De enige manier om de koers te laten dalen is door het aanbod dollars te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank niet), of door de vraag naar dollars te verlagen door de rente te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank wel).quote:Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Waarom hebben die dat nodig? Het gaat toch geweldig in Turkije volgens jou?quote:Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:
Gaat hard. Erdogan blijft goed nieuws na goed nieuws geven.
Gepensioneerden krijgen meer steun en garantie
Export bedrijven krijgen meer steun en garantie
Central bank liquidity linesquote:Op maandag 20 december 2021 21:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?
quote:Op maandag 20 december 2021 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.quote:Op maandag 20 december 2021 21:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
voor zover ik weet heeft de FED Turkije al een tijdje terug ongeschikt geacht voor dit soort hulp.quote:Op maandag 20 december 2021 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
Dat komt omdat ik overal ter werereld mijn euros neer pleurquote:Op maandag 20 december 2021 21:22 schreef Digi2 het volgende:
[
Sinds vorig jaar is de euro de meest gebruikte valuta ter wereld om betalingen te doen, net iets meer dan de US$.
Distribution of currencies worldwide in 2020, based on their transaction value
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.quote:Op maandag 20 december 2021 21:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmmquote:Op maandag 20 december 2021 21:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80.quote:Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm![]()
[ afbeelding ]
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.quote:Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.
Allemaal briefjes van ¤5. De hoogste coupures van ¤10 waren zeker opquote:Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80.
Deugen op zijn Turks :-)quote:Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm![]()
[ afbeelding ]
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.quote:Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.quote:Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee, maar George Soros durfde het aan om tegen de BOE te gokken terwijl die een grotere kans had dat de bundesbank ter hulp zou gaan komen. Gokken tegen een uitgeputte stand alone centrale bank zou wel eens minder eng kunnen blijken.quote:Op maandag 20 december 2021 21:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aanquote:Op maandag 20 december 2021 21:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱quote:Op maandag 20 december 2021 21:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aan![]()
[ twitter ]
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechtersquote:Op maandag 20 december 2021 21:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱
Mijn hond is ook Turks, die haat tegenwoordig niks meer dan katten.quote:Op maandag 20 december 2021 22:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechters
Ik zie of lees niks nieuws.quote:Op maandag 20 december 2021 10:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Onislamitisch lol. Ik weet zeker dat dat gigantische paleis wel 10 regels van de Islam schend.
quote:Op zaterdag 13 november 2021 20:49 schreef Peppert het volgende:
Erdogan is een serieuze moslim, en de islamitische leer schuwt het verzamelen van rente.
Ik denk dat zijn religieuze overtuiging de bron is voor zijn economische overtuigingen over het verlagen van de rentetarieven.
Weimar Duitsland (1918-1933) en Republic of China (1912-1949) waren twee prominente staten die onder andere vielen door zeer extreme inflatie in de eerste helft van de 20ste eeuw naast tal van andere belangrijke redenen. Het is een van de redenen waarom Hitler en Mao in 1933 en 1949 aan de macht kwamen: zeer extreme inflatie die het leven ruineerde voor de gewone man op straat: armoedige klasse en middenklasse gaan plat en moeten zich zorgen maken om armoedig voedsel als fabrieksbrood of goedkoop rijst. Als het zo doorgaat dan moet de Turkse centrale bank biljetten van een miljoen en miljard lira gaan printen.quote:Op maandag 20 december 2021 21:35 schreef HiZ het volgende:
De Turkse regering verzekert de waardevermindering van de Turkse lira die veroorzaakt wordt door het eigen inflationaire beleid.
Ik moest plotseling aan Weimar denken.
Geen idee. Ik mis werkelijk alle transparantie, maar dat is natuurlijk helemaal des Erdonomics. Af en toe komt er een oliesjeik 'helpen' zonder te weten wat er tegenover staat en we hebben weer even lucht voor een half uur. Zeg het maar...quote:Op maandag 20 december 2021 22:13 schreef HiZ het volgende:
Zou het trouwens niet kunnen dat deze rebound te maken had met het afwikkelen van short posities?
Dat is voor bedrijven funest want die weten niet waar ze aan toe zijn, zowel aan de inkoopzijde als verkoopzijde. In zo'n geval is het waarschijnlijk dat ze een afwachtende houding aannemen. Het lijkt me geen goede basis voor de economische ontwikkeling. Garanties afgeven kan dan heel behulpzaam zijn mits die garanties berusten op een geloofwaardige langdurige basis van financiering, dus geen monetarisering of goudverkopen. Daaraan heb ik sterke twijfel maar de tijd zal het leren.quote:Op maandag 20 december 2021 22:33 schreef HiZ het volgende:
Turkse media hebben trouwens nu wel de extreme waardewisselingen ontdekt.
Die leverancier sorteert alvast voor op de mogelijkheid dat buitenlandse bedrijven niet meer aan Turkse bedrijven willen gaan leveren. Of alleen op vooruitbetaling in euro of dollar.quote:Op maandag 20 december 2021 22:45 schreef HiZ het volgende:
Real life probleempje dat duidelijk maakt dat je geld verdienen in euro's je niet volledig isoleert van de chaos:ik had bedacht dat ik wat kussens wilde in een bepaalde stof.
De leverancier vertelde mij dat hij dat niet meer kon leveren omdat het niet meer rendeerde die stof aan te houden omdat hij uit het buitenland wordt geïmporteerd. Overigens is de prijs die is afgesproken de laatste paar uur gestegen van ¤35 naar ¤50.
Amerika = 0% rente = komt doordat Biden een serieuze islamiet isquote:
Ik doe geen voorspellingen, maar ik reken wel op een rare dag.quote:Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….quote:Op dinsdag 21 december 2021 09:16 schreef Perrin het volgende:
Alweer hard aan het kelderen, bijna 16 lira per euro. Wat een spektakel.
Door te printen ja. De beste man heeft het ook nooit over hervormingen of dingen beter doen. Alleen maar meer lira's tegenaan gooien. Dit wordt een klassieke dead cat bounce.quote:Op dinsdag 21 december 2021 09:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….
Dat zijn de vruchten van extreem nationalistische groeperingen als Diyanet en Milli Gorus die we decennia lang maar hun gang hebben laten gaan in Nederland en andere Europese landen.quote:
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?quote:Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
Volgens mij grotendeels blind nationalisme.quote:Op dinsdag 21 december 2021 09:25 schreef StateOfMind het volgende:
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
Ja daar leek het wel op.quote:Op dinsdag 21 december 2021 09:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.quote:Op dinsdag 21 december 2021 09:25 schreef StateOfMind het volgende:
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
Ik hoop dat de Nederlandse belastingdienst hun oogjes open houden voor grote overboekingen naar Turkijequote:Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloedenquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
Omdat ondanks alle educatie een groot deel zichzelf niet kan of wil verheffen boven dom nationalisme.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloeden
funda.tr/marmarisquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Wat kost in Turkije een vrijstaande villa met zwembad aan de kust tegenwoordig?
Voor 4-6 ton heb je al wel iets leuks:quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanjequote:Op dinsdag 21 december 2021 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor 4-6 ton heb je al wel iets leuks:
https://www.propertyturke(...)-with-panoramic-view
https://www.propertyturke(...)in-selimiye-for-sale
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaanquote:Op dinsdag 21 december 2021 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanje
Mja, had je 5 jaar geleden moeten doen, was je nu spekkoper, euh, Sucukkoperquote:Op dinsdag 21 december 2021 11:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaan
Ik heb wel een voorstel wiens gezicht er straks op de briefjes van een miljoen lira mag komen.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:52 schreef ExTec het volgende:
Dus het komt er op neer dat als je nu een rekening met TL hebt, en die minder waard worden tov USD/EUR, erdogan gratis en voor niets even de geldpers aanzwengelt voor je?
Chips, dan gaat het hard.
Maar wat is het eikpunt? Het moment van kopen?quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:52 schreef ExTec het volgende:
Dus het komt er op neer dat als je nu een rekening met TL hebt, en die minder waard worden tov USD/EUR, erdogan gratis en voor niets even de geldpers aanzwengelt voor je?
Chips, dan gaat het hard.
Ja, net als die projectie van Ataturk op het paleis. Valt me alleszins mee dat dat hoofd van erdogan daar nog niet prijkt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb wel een voorstel wiens gezicht er straks op de briefjes van een miljoen lira mag komen.
Als de tüter gaatquote:Op dinsdag 21 december 2021 12:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Maar wat is het eikpunt? Het moment van kopen?
Dan heb je het over eenmalig. Wat zinloos is in zo'n volatiele markt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
De Dollar doet helemaal niks. Het is de koers van de Lira die daalt!quote:Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Helaas voor veel Turken een half maandsalaris.quote:Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80.
Met 65% waardeschommeling binnen een etmaal speel je inderdaad wel mee in de Weimar-Zimbabwe-league. Proficiatquote:Op maandag 20 december 2021 22:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is voor bedrijven funest want die weten niet waar ze aan toe zijn, zowel aan de inkoopzijde als verkoopzijde. In zo'n geval is het waarschijnlijk dat ze een afwachtende houding aannemen. Het lijkt me geen goede basis voor de economische ontwikkeling. Garanties afgeven kan dan heel behulpzaam zijn mits die garanties berusten op een geloofwaardige langdurige basis van financiering, dus geen monetarisering of goudverkopen. Daaraan heb ik sterke twijfel maar de tijd zal het leren.
8 Foppen voor een Dollar. Zal best. Het is ongeveer de koers van de eerste helft van dit jaar. Alleen besef je dat dat al 50% minder is dan 2 jaar eerder? Vind ik toch een vrij ongezonde waardedaling voor een munt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 07:04 schreef Werkperd het volgende:
Dollar noteert nu op 12,17 TL.
Dit slechts op een toespraak van Erdogan. Ze moeten die toespraak vandaag wel zo snel mogelijk aanvullen met alle informatie(details) over de nieuwe plannen. Als dat eenmaal opgehelder wordt dan kan de dollar zelfs verder terugzakken naar $8.
Volgens oud minister van economie hoort de dollar op basis van alle economische aspecten rond de 8 te staan.
HOEZO 1 SPOOKRIJDER??? HONDERDEN!!!!quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:22 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De Dollar doet helemaal niks. Het is de koers van de Lira die daalt!
quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Je haalt verzen uit de Koran aan die waarschuwen voor rente, je ziet zelf in dat het tegenwoordig moeilijk is om daaronderuit te komen, maar beschuldigd tegelijkertijd Erdogan van het zijn van een "charlatan" omdat hij het wel probeert?quote:Op maandag 20 december 2021 18:40 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
KSA doet het ook, two wrongs don't make a right.
Nou ja, er is een reden waarom ik op Erdogan reageer en het nauwelijks heb over een Kazakhstan of Tajikistan, omdat die laatste twee landen niet telkens de islam erbij slepen om hun onislamitische praktijken goed te praten, ondanks dat ze op papier ook over een meerderheid aan moslims beschikken.
Zoals je ziet, wordt Erdogan nu 'misbruikt' om via hem tegen het islamitische concept van 'geen rente' aan te schoppen, terwijl dit helemaal niet iets slechts is, en voor de islam had je dit ook in het christendom.
Ik zie het als volgt: niet alleen Erdogan/Turkije, maar ook heel veel andere landen zitten in hetzelfde schuitje wat dit economische probleem betreft (als ze de rente verlagen, gaat het goed op de beurs, maar stijgt inflatie en ondervindt het volk last van stijgende prijzen, maar als ze de rente verhogen daalt inflatie maar heb je ook te maken met een beurs die omlaag gaat).
Aan de basis van al deze ellende ligt rente. De beleidsmakers lijken de controle totaal te hebben verloren. Er is nu vooral sprake van 'kicking the can down the road' totdat het hele financiële systeem in elkaar dondert en er wordt overgegaan op een nieuw systeem.
Het huidige wereldsysteem dat gebaseerd is op rente is groter dan Erdogan, Turkije en KSA. Je kunt niet even van binnenuit het systeem gaan veranderen. Hieronder kun je ook een hadith vinden waarin staat dat het haast onmogelijk zal zijn om aan dit 'rente-systeem' te ontsnappen. Een land dat zich ontrekt aan dit systeem zal zwaar worden gestraft en met sancties te maken krijgen en als een pariastaat worden neergezet en met staatsgrepen en oorlog te maken krijgen.
Abu Huraira reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “A time will come upon people in which they will consume usury.” It was said, “All of the people?” The Prophet said, “Whoever does not consume it will be affected by its dust.”
https://www.abuaminaelias(...)ted-dust-riba-usury/
Denk je dat een land dat volledig volgens de islamitische regels werkt te realiseren is in de wereld? Je kunt dan bijvoorbeeld toerisme zo ongeveer wel vergeten, internationale handel en investeringen ook.. ik vind het prima als een bevolking daarvoor kiest hoor, maar dan kom je qua welvaartsniveau ook ongeveer op 1442 jaar terug.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:09 schreef Eenheid het volgende:
[..]
Je haalt verzen uit de Koran aan die waarschuwen voor rente, je ziet zelf in dat het tegenwoordig moeilijk is om daaronderuit te komen, maar beschuldigd tegelijkertijd Erdogan van het zijn van een "charlatan" omdat hij het wel probeert?
Dat schoppen tegen de Islam gebeurt sowieso, of je het nu goed doet of niet, en zelfs als je het goed ‘probeert’ te doen hebben betweterige medemoslims kritiek op je.
Erdogan is een moslim, lid en medestichter van een islamitische partij, dus dat hij de islam erbij sleept lijkt me niet meer dan logisch. De AKP heeft een land geërfd dat meer dan 80 jaar zwaar geseculariseerd is, ik kan me voorstellen dat je islamitische principes dan niet in een keer kan invoeren, maar dat het hun strategie is om het stapsgewijs te doen en niet roekeloos ala ISIS dmv wapens, burgeroorlog en onderdrukking. De Koran, de regelgeving daarin, zijn ook niet in 1 keer geopenbaard, wat Mohammed in 1 keer moest implementeren, dat is ook stapsgewijs gegaan, maar dat zou jij dus ook "onislamitische praktijken goedpraten" noemen? In de Koran werd bijv. alcohol eerst gedoogd onder voorwaarde, daarna verboden, volgens jouw redenering “onislamitisch" van Allah.
De rentes op euros en dollars zijn feitelijk al langere tijd vrijwel nihil. In die zin zou je kunnen stellen dat de ECB en FED al een soort van islamitisch bankieren. Dat dit op langere termijn nogal wat problemen veroorzaakt beseft bijna iedereen. Het is "kicking the can down the road" en hopen dat het niet in een groot drama eindigd. Risico heeft een prijs of dat nu rente is of een ander mechanisme om het te beprijzen.quote:Op dinsdag 21 december 2021 14:02 schreef nixxx het volgende:
[..]
Denk je dat een land dat volledig volgens de islamitische regels werkt te realiseren is in de wereld? Je kunt dan bijvoorbeeld toerisme zo ongeveer wel vergeten, internationale handel en investeringen ook.. ik vind het prima als een bevolking daarvoor kiest hoor, maar dan kom je qua welvaartsniveau ook ongeveer op 1442 jaar terug.
Klopt, hij is een charlatan, omdat hij nooit rente zal afschaffen, hij haalt alleen de islam erbij zodra het goed uitkomt. De islam dient zijn macht, in plaats van andersom, dat hij zijn macht gebruikt om de islam te dienen.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:09 schreef Eenheid het volgende:
Je haalt verzen uit de Koran aan die waarschuwen voor rente, je ziet zelf in dat het tegenwoordig moeilijk is om daaronderuit te komen, maar beschuldigd tegelijkertijd Erdogan van het zijn van een "charlatan" omdat hij het wel probeert?
Dat schoppen tegen de Islam gebeurt sowieso, of je het nu goed doet of niet, en zelfs als je het goed ‘probeert’ te doen hebben betweterige medemoslims kritiek op je.
Erdogan is een moslim, lid en medestichter van een islamitische partij, dus dat hij de islam erbij sleept lijkt me niet meer dan logisch. De AKP heeft een land geërfd dat meer dan 80 jaar zwaar geseculariseerd is, ik kan me voorstellen dat je islamitische principes dan niet in een keer kan invoeren, maar dat het hun strategie is om het stapsgewijs te doen en niet roekeloos ala ISIS dmv wapens, burgeroorlog en onderdrukking. De Koran, de regelgeving daarin, zijn ook niet in 1 keer geopenbaard, wat Mohammed in 1 keer moest implementeren, dat is ook stapsgewijs gegaan, maar dat zou jij dus ook "onislamitische praktijken goedpraten" noemen? In de Koran werd bijv. alcohol eerst gedoogd onder voorwaarde, daarna verboden, volgens jouw redenering “onislamitisch" van Allah.
Op een beleggingsplatform turbo shorts euro/lira kopen bijv. Blijft wel een risicovol verhaal met al die fluctuaties natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:26 schreef nixxx het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe je hier op kunt cashen als je verwacht dat de lira keldert? En niet met assets in Turkije kopen, want dat wordt voor niet-Turken toch onteigend als de aap uit de mouw komt.
Op Forex via je broker. Als je het aandurft natuurlijk. Mensen die gisteren op 18.5 kochten zijn de volgende ochtend wakker geworden met een koers op 12. Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:26 schreef nixxx het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe je hier op kunt cashen als je verwacht dat de lira keldert? En niet met assets in Turkije kopen, want dat wordt voor niet-Turken toch onteigend als de aap uit de mouw komt.
Ik zal eens kijken! Zo’n account aanmaken zal ook wel weer even duren.. Die laatste zin ben ik niet zo met je eens, maar ieder zijn eigen mening hè.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Op Forex via je broker. Als je het aandurft natuurlijk. Mensen die gisteren op 18.5 kochten zijn de volgende ochtend wakker geworden met een koers op 12. Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
Denk dat er wel wat hedgefonds hard zitten te broeden op plannen om hier veel geld aan te verdienen ja.quote:Op dinsdag 21 december 2021 14:35 schreef HiZ het volgende:
Ik kan het niet precies onder woorden brengen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zo'n dagelijkse peg een gans met gouden eieren kan worden voor speculanten.
Vooral als je als centrale bank te weinig middelen hebt om je doel te verdedigen.
Turkije is qua welvaart niet eens Bulgarije voorbij.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Op Forex via je broker. Als je het aandurft natuurlijk. Mensen die gisteren op 18.5 kochten zijn de volgende ochtend wakker geworden met een koers op 12. Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
Zegt wie?quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:42 schreef Werkperd het volgende:
Bitter maar wel de realiteit want de realiteit is dat de fundamenten van de Turkse economie ijzersterk zijn.
Alleen starten met voorkennis aub. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik er echt niet aan beginnen. Dit is niet hetzelfde als beleggen in gewone aandelen.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:48 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken! Zo’n account aanmaken zal ook wel weer even duren.. Die laatste zin ben ik niet zo met je eens, maar ieder zijn eigen mening hè.
Als jij in deze het begrip voorkennis als vereiste stelt, heb je duidelijk geen verstand van zaken. Handelen met voorkennis is strafbaarquote:Op dinsdag 21 december 2021 16:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Alleen starten met voorkennis aub. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik er echt niet aan beginnen. Dit is niet hetzelfde als beleggen in gewone aandelen.
Dit is natuurlijk een heel stomme vergelijking omdat je hier een onjuiste beeld van de economie schets. Het draait niet alleen om bbp per hoofd maar om diverse factoren zoals import, export, werkgelegenheid, infrastructuur, zorg en noem maar op.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:55 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Turkije is qua welvaart niet eens Bulgarije voorbij.
Als je op google ' BBP Turkije' intikt krijg je deze cijfers te zien.
BBP Turkije 2020 : 8.538.00 USD
BBP Bulgarije 2020 : 9.975.00 USD
BBP Griekenland 2020 : 17.676,00 USD
Even ter vergelijking in Nederland lag dit percentage in 2020 op 52.304,00 USD
Kort samengevat: Turkije is anno 2021 nog steeds een ontwikkelingsland, net zoals Egypte en Marokko dat zijn.
Dat weet ik alleen heb ik het niet daarover maar over de functies en verliezen die je kan lijden bij het handelen op forex.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als jij in deze het begrip voorkennis als vereiste stelt, heb je duidelijk geen verstand van zaken. Handelen met voorkennis is strafbaar
Maar vertel eens, waar haal jij vandaan dat de Turkse economie zo gezond is?quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:08 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een heel stomme vergelijking omdat je hier een onjuiste beeld van de economie schets. Het draait niet alleen om bbp per hoofd maar om diverse factoren zoals import, export, werkgelegenheid, infrastructuur, zorg en noem maar op.
Turkije met Bulgarije vergelijken, hoe haal je het door je hoofd man
Geweldige niveau weer hier op fok.
Zoals ik zei, het begrip voorkennis gebruiken laat zien dat jij niet echt ter zaken kundig bent.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:10 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dat weet ik alleen heb ik het niet daarover maar over de functies en verliezen die je kan lijden bij het handelen op forex.
en weer roep je maar wat.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:12 schreef Werkperd het volgende:
Turkish Industry and Business Association oftewel de bloedzuigers van Turkije doen ondanks hun zware verliezen er alles aan om hun $$$'s niet te verkopen. Haha, je ziet duidelijk in de koers hoe ze het proberen te manipuleren en de weg omhoog te vinden. Mooi niet.
quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
HOEZO 1 SPOOKRIJDER??? HONDERDEN!!!!
![]()
![]()
Je kunt beter naar koopkrachtpariteit kijken en dan staat Turkije iets boven Bulgarije:quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:55 schreef BMW1993 het volgende:
Turkije is qua welvaart niet eens Bulgarije voorbij.
De Erdogan-gezinde staatsmedia.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar vertel eens, waar haal jij vandaan dat de Turkse economie zo gezond is?
Bloedzuigers proberen het vol te houden maar mensen blijven hun $ inwisselen voor TL. Vraag naar $ blijft zakken.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Sinds vanmorgen vroeg is de Lira alweer 1,1 cent gezakt. Van 0,079 naar 0,068, das 14%
Wat een paniek reactie dit.quote:Op dinsdag 21 december 2021 14:16 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Klopt, hij is een charlatan, omdat hij nooit rente zal afschaffen, hij haalt alleen de islam erbij zodra het goed uitkomt. De islam dient zijn macht, in plaats van andersom, dat hij zijn macht gebruikt om de islam te dienen.
AKP is geen islamitische partij, ze beschrijven zichzelf heel anders:
Unlike its predecessors, the AKP did not centre its image around an Islamic identity; indeed, its leaders underscored that it was not an Islamist party
https://www.britannica.co(...)litical-party-Turkey
Het feit dat alles stapsgewijs gebeurde tijdens het leven van de Profeet was omdat de openbaring pas na 23 jaar compleet was. Nu is dit anders, in de Koran staat dan ook: "Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen"
Wat probeer jij als Erdogan-groupie nou te zeggen? Dat hij in het geniep stapsgewijs het land aan het islamiseren is? Nou gefeliciteerd, islamofoben zijn het eens met jou.
Maar ik zie dit niet zo. Ik zie een charlatan die zijn naïeve volgelingen al bijna 20 jaar voor de gek houdt. Zelfs prostitutie heeft hij niet afgeschaft, laat staan dat hij rente gaat afschaffen.
Weet je wat, ga jij maar een geniepige tiran en charlatan steunen die je voor de gek houdt (wat eigenlijk verboden is in de islam: waarom denk je dat er nadruk wordt gelegd in de Koran op tirannen zoals farao, zodat jij een lesje leert van dat verhaal en niet achter hen gaat aanhuppelen, want ze slepen jou mee naar de hel en vervolgens gaan ze zelfs afstand van hun volgelingen nemen "ze volgden ons alleen maar omdat ze zelf wicked waren, we hebben ze niet gedwongen", lol).
Ik doe hier niet aan mee, ik ben niet dom, hoe zou ik anders weten dat jij een kloon bent van @:SecretPass
Ik ben niet die freak, hij is net als jij een cheerleader van tirannieke leiders, alleen hij is fan van KSA en jij Turkije.quote:
Wanneer?quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:37 schreef BMW1993 het volgende:
Ach, binnenkort verkiezingen, dan is Erdoğan toch verleden tijd.
Nu maar hopen dat zijn rivalen het beter gaan doen, dat is in Turkije gezien het verleden ook niet zeker.
Sterker nog, laat Erdogan maar lekker zitten waar hij zit. Tot nu toe levert het verwijderen van dictators ons alleen maar meer ellende op uiteindelijk.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:37 schreef BMW1993 het volgende:
Ach, binnenkort verkiezingen, dan is Erdoğan toch verleden tijd.
Nu maar hopen dat zijn rivalen het beter gaan doen, dat is in Turkije gezien het verleden ook niet zeker.
En met het verwisselen van het poppetje verbeter je nog niet de politieke structuur die de afgelopen 10 jaar systematisch door Erdogan is uitgehold. Ik vrees dat als daar niks aan wordt verbeterd het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie daar precies de sultan speelt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Sterker nog, laat Erdogan maar lekker zitten waar hij zit. Tot nu toe levert het verwijderen van dictators ons alleen maar meer ellende op uiteindelijk.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Sterker nog, laat Erdogan maar lekker zitten waar hij zit. Tot nu toe levert het verwijderen van dictators ons alleen maar meer ellende op uiteindelijk.
Een concurrent van Erdogan?quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:01 schreef Perrin het volgende:
En met het verwisselen van het poppetje verbeter je nog niet de politieke structuur die de afgelopen 10 jaar systematisch door Erdogan is uitgehold. Ik vrees dat als daar niks aan wordt verbeterd het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie daar precies de sultan speelt.
https://dekanttekening.nl(...)-hoe-oprecht-is-dat/quote:De seculiere CHP, de partij van Turkije-oprichter Mustafa Kemal Atatürk, zegt in het reine te willen komen met het bloedige Turkse verleden. Deze grootste oppositiepartij wil minderheden, die al honderd jaar onderdrukt worden, de hand reiken. Hoe gemeend is deze verzoeningspoging?
CHP-leider Kemal Kilicdaroglu hield onlangs een opmerkelijke verzoeningstoespraak. Hij wil ‘in het reine komen’ met de oude historische wonden, gruwelijkheden waar Turkije nooit rekenschap voor heeft afgelegd of spijt voor heeft betuigd aan de slachtoffers en hun nabestaanden.
Neem de speciale vermogensbelasting uit 1942 en de pogroms van 1955, allebei gericht tegen de Joodse, Griekse en Armeense burgers van Istanbul. Of de bloedige misdaden tegen alevieten en Koerden in Maras (1978), de Diyarbakir-gevangenis (jaren tachtig), Sivas (1993) en Roboski (2011). Over de genocide op tienduizenden alevitische Koerden in Dersim in 1937-1938 liet Kilicdaroglu zich niet uit; evenmin over de Armeense Genocide van 1915, waarbij anderhalf tot twee miljoen Armeniërs het leven lieten.
Kilicdaroglu wil ook vrede stichten met de conservatieve achterban van de AKP. Die is door het kemalistische regime jarenlang achtergesteld, bijvoorbeeld via het verbod op onderwijs vanwege de hoofddoek. Gaat het hier om een oprechte poging tot verzoening? Of is het slechts een stunt voor de verkiezingen in 2023?
Daarmee komt de productie van Nutella in gevaarquote:Op dinsdag 21 december 2021 17:04 schreef DarkwingDuck het volgende:
Mogelijke hazelnoten tekorten;
https://www.telegraaf.nl/(...)-sla-een-voorraad-in
Nou, ik zou er trots op zijn.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:17 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Je kunt beter naar koopkrachtpariteit kijken en dan staat Turkije iets boven Bulgarije:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
Welke andere landen hebben een grote hazelnoot oogst? Gelijk een EU missie op afsturen om de oogst op te kopen en onder militaire begeleiding verschepen naar de EU.quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarmee komt de productie van Nutella in gevaar![]()
Dat is erger dan in de kou zitten vanwege het gebrek aan aardgas, laten we bidden dat het zover niet komt
Waarom zou ik er trots op zijn wat ze in Turkije verdienen?quote:
Italië, Georgië, Azerbeidzjan en Duitsland. Maar Turkije is verreweg de grootste exporteur.quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Welke andere landen hebben een grote hazelnoot oogst? Gelijk een EU missie op afsturen om de oogst op te kopen en onder militaire begeleiding verschepen naar de EU.
Schijnt te komen door kleine bevolking + veel internationale bedrijven die zich daar vestigen vanwege gunstige belastingen en copyrights etc.quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
P.S. het verbaast mij dat Ierland zo hoog staat, op nummer 5.
Hazelnutquote:Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Welke andere landen hebben een grote hazelnoot oogst? Gelijk een EU missie op afsturen om de oogst op te kopen en onder militaire begeleiding verschepen naar de EU.
quote:Hazelnut cultivation has exploded massively in Italy
Pressure had been growing for the world’s largest buyer of hazelnuts to increase local procurement, with Italian politicians criticising the privately owned group for its reliance on Turkish supplies. Ferrero has also faced competition from Italian food group Barilla, which launched a spread made from “100 per cent Italian hazelnuts”.
Goed dat je het zegt. Snel gehamsterd:quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarmee komt de productie van Nutella in gevaar![]()
Dat is erger dan in de kou zitten vanwege het gebrek aan aardgas, laten we bidden dat het zover niet komt
Slim. Over een maand of twee verkoop je dat voor het dubbele.quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt. Snel gehamsterd:
[ afbeelding ]
Blijft een stuk waardevaster dan de Lira.quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt. Snel gehamsterd:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 21 december 2021 17:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Slim. Over een maand of twee verkoop je dat voor het dubbele.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar fysieke ruilhandel is altijd nog beter fiatgeldquote:Op dinsdag 21 december 2021 18:02 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Blijft een stuk waardevaster dan de Lira.
600.000 euroquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Daar moet nog wel wat jaartjes economische crisis overheen wil je het goedkoper krijgen. Nu staat iedereen er in de rij voor.quote:
Ierlandwas in 1980 straatarm , toen heeft de EU in opririchting , Ierland volgestopt met subsidies om intenrnationale bedrijven te lokkenquote:Op dinsdag 21 december 2021 17:14 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
P.S. het verbaast mij dat Ierland zo hoog staat, op nummer 5.
Ik krijg het idee dat het spreekwoord “Vertrouwen komt ter voet en gaat ter paard” voor turken precies andersom werkt ofzoquote:Op dinsdag 21 december 2021 21:12 schreef Werkperd het volgende:
Centrale bank heeft nu een bericht gepubliceerd waarin de maatregelen die Erdogan gisteren aankondigde, officieel is geworden.
De markt reageert en de dollar zakt weer verder weg. Verwachting is dat deze nog verder kan zakken naar de 10.
Vertrouwen is hersteld in de overheid.
Volgend jaar zijn er verkiezingen. Het is een tijdelijke maatregel volgens wat ik op Al Jazeera heb meegekregen.quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Als de lira weer gaat zakken gaat het compenseren wel een dure grap worden, gelukkig heeft Turkije zat harde deviezen.
Oh, wait.
Zit wat in, zolang het vertrouwen blijft.quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:32 schreef Werkperd het volgende:
De maatregel wordt door verschillende analisten ook geïnterpreteerd als een indirecte vorm van rente. Onder staatsgarantie zal men zijn dollars omzetten in TL en als TL op banken opslaan. Hiermee gaat de omloop van TL in de markt sterk achteruit waardoor de waarde stijgt.
Moet wel. Benzine is al gezakt. Prijsstijgingen zijn gestopt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:46 schreef polderturk het volgende:
Van een hoop producten zijn de prijzen flink omhoog gegooid. Gaan die nu weer zakken?
Waarom kom je wel met dit soort holle frasen maar geef je geen antwoord op inhoudelijke vragen?quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:31 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Bloedzuigers proberen het vol te houden maar mensen blijven hun $ inwisselen voor TL. Vraag naar $ blijft zakken.
Het enige punt is dat de dollar veilig is en blijft. De TL alleen als dit plan niet effectief gebruikt hoeft te worden en voor zolang de Turkse staat de kosten kan dragen. Dus een echte reden om dollars te verkopen is er niet voor Turken. Dollars liggen nu wel aantrekkelijk geprijsd in de etalage.quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:32 schreef Werkperd het volgende:
De maatregel wordt door verschillende analisten ook geïnterpreteerd als een indirecte vorm van rente. Onder staatsgarantie zal men zijn dollars omzetten in TL en als TL op banken opslaan. Hiermee gaat de omloop van TL in de markt sterk achteruit waardoor de waarde stijgt.
Is niet mijn ervaring.quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:46 schreef polderturk het volgende:
Van een hoop producten zijn de prijzen flink omhoog gegooid. Gaan die nu weer zakken?
quote:Op woensdag 22 december 2021 12:46 schreef nixxx het volgende:
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=TRY&view=1W
Gaat weer een heel klein beetje omhoog.. doen ze in Turkije ook een beetje aan Kerst en oud en nieuw, kerst niet als christelijk feest natuurlijk, maar is het een wat rustigere tijd of gewoon business as usual?
quote:Nutella-tekort dreigt door hazelnotencrisis: ‘Je kunt de potten maar beter gaan hamsteren’
De financiële crisis in Turkije gooit roet in het eten - en dan specifiek in de potten Nutella - van hazelnootpastafans. De productie van hazelnoten in het land loopt gevaar en laat Turkije nu net de hoofdleverancier zijn van Ferrero, de producent van het geliefde Nutella.
Door gigantische inflatie van de lira is het voor Turkse boeren, verantwoordelijk voor 70 procent van hazelnoten wereldwijd, steeds lastiger geworden om hun productie draaiende te houden. Bepaalde meststoffen, pesticides, zaadjes, en andere essentiële producten voor het verbouwen van hazelnoten zijn onbetaalbaar geworden, schrijft The Wall Street Journal. Boeren hebben nu al productie moeten terugschalen en als de lira in waarde blijft verliezen moet er misschien zelfs een complete halt toegeroepen worden.
https://www.ad.nl/koken-e(...)-hamsteren~aef6d349/
Ja dat leek mij ook voor de hand liggen. Vrij gevaarlijk shorten op de korte termijn met zo'n partij in de markt.quote:Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
quote:Turkey’s foreign currency reserves have tumbled by billions of dollars since the start of the week, suggesting that aggressive interventions have aided the lira’s bounce back from record lows.
The lira had fallen significantly following the latest series of interest rate cuts, but it turned sharply higher on Tuesday after President Recep Tayyip Erdogan unveiled a new savings scheme aimed at incentivising local residents to hold lira deposits.
But at the same time, the country’s net foreign assets fell by $5.9bn in the first two days of this week to minus $5.1bn, according to Financial Times calculations based on central bank data.
Erdo's oorlogskas is nu helemaal leeg.quote:Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.quote:Op donderdag 23 december 2021 06:03 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Erdo's oorlogskas is nu helemaal leeg.
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)
Maar het eindspel is begonnen, De lira gaat door 't putje.
[ afbeelding ]
Zo hè, in totaal even 15 miljard weggegooid deze maand en nu in het rood.. Erdo heeft zijn kerstinkopen niet zo goed geplandquote:Op donderdag 23 december 2021 06:03 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)
[ afbeelding ]
Zijn ze daar niet mee van de memecoins?quote:Op donderdag 23 december 2021 07:19 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.
Prachtig dit. En dan te denken aan de lange arm van Erdogan die hier lyrisch was op het forum over de fantastische plannen van Erdogan en de ijzersterke Turkse economie.quote:
Misschien heeft Erdo Turkse arbeiders beloofd aan Qatar?quote:Op donderdag 23 december 2021 08:15 schreef Tlaloc het volgende:
Negatieve reserves, hoe moet ik dat voor mij zien? Reserves die zijn geleend tegen iets anders als onderpand?
Vast geen liras.
Ferrero is al langere tijd bezig de hazelnoot productie in Italie te vergroten. Ik vermoed dat hazelnoten het verruit belangrijkste moeilijk vervangbare exportproduct van Turkije is. Daarop kunnen ze ook goede marges maken mits ze betrouwbare meerjarige leveringscontracten kunnen afsluiten. Dat wordt bemoeilijkt vanwege het beleid van Erdogan waardoor de leveringszekerheid in gevaar komt. Ik vrees dat om deze reden Ferrero zich gedwongen zal zien de productie te stimuleren in stabieler landen zoals de VS en Chili. Azerbaijan en China produceren ook veel hazelnoten maar dan kan je opnieuw in leveringsproblemen komen.quote:
Er is geen persvrijheid in Turkije dus dat lijkt me weinig verbazingwekkend.quote:Op donderdag 23 december 2021 11:06 schreef nixxx het volgende:
Toch weer een stukje gestegen, nu 11.4 lira/usd… wel apart.. is er geen Turks nieuws medium dat iets over de reserves in buitenlandse valuta heeft gepubliceerd?
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.quote:Op donderdag 23 december 2021 06:03 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.quote:Op donderdag 23 december 2021 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.
Die basis laten ze wel met rust maar een jaar geleden was het echt hommeles.quote:Op donderdag 23 december 2021 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.
Waar haal jij dat vandaan?quote:Op donderdag 23 december 2021 12:49 schreef polderturk het volgende:
Dollar is nu 10,58 TL.
De waarde van de lira is binnen 3 dagen met 80% gestegen.
Dus een halvering in een week, en daarna bijna een verdubbeling in 3 dagen.
Wat een achtbaansrit.
Da's een lekker kerstcadeautjequote:Op donderdag 23 december 2021 12:58 schreef polderturk het volgende:
Minimumloom was verhoogd van 2850 TL naar 4250 TL na de waardedaling van de TL.
Minimumloom was $280.
Vervolgens waardedaling waardoor 2850 TL = $160.
Regering besluit minimumloon te verhogen waardoor 4250 TL = $250.
Nu dat de lira flink gestegen is, is het minimumloon nu $410.
Of nieren, of maagden (m/v) het kan natuurlijk allemaal.quote:Op donderdag 23 december 2021 08:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Misschien heeft Erdo Turkse arbeiders beloofd aan Qatar?
Turkije heeft met het verzoek van VAE Bayraktar TB2 drones geleverd aan Ethiopië. TPLF (het leger van Tigray) is nu binnen 3 weken 500 km teruggeslagen. Ze stonden aan de poorten van de hoofdstad en nu zijn ze weer terug in Tigray.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:01 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Of nieren, of maagden (m/v) het kan natuurlijk allemaal.
Met het Turkse (huur)leger zijn de Arabieren niet veel langer meer tevreden.
Aha.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
1 Dollar was 18,5 TL
Nu is 1 dollar 10,58 TL.
18,5/10,58 * 100% = 175%
Dus een stijging van 75%.
Ik denk dat Erdogan eerst short ging op de Lira en vlak voor zijn aankondiging long is gegaan.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:09 schreef kibo het volgende:
[..]
Aha.
Inmiddels 11,07 , as we speak.
Maar inderdaad, een echte roetsjbaan . Speeltuin voor speculanten.
Hehheh dat zou me niks verbazen.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik denk dat Erdogan eerst short ging op de Lira en vlak voor zijn aankondiging long is gegaan.
Zou hij er miljarden aan verdiend hebben?
Alle transacties zouden onderzocht moeten worden.
Best geniaal als je zo de interventie zou kunnen financieren.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik denk dat Erdogan eerst short ging op de Lira en vlak voor zijn aankondiging long is gegaan.
Zou wel een briljante zet geweest zijnquote:Op donderdag 23 december 2021 13:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Turks minimum loon in Dollarsquote:Op donderdag 23 december 2021 12:58 schreef polderturk het volgende:
Minimumloom was $280.
Dat zal wel op basis van koopkracht pariteit zijn?quote:Op donderdag 23 december 2021 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Turks minimum loon in Dollars
2020 -------2,943.0 -------$419.9
2019 -------2,558.4 -------$450.9
2018 -------2,029.5 -------$420.3
2017 -------1,777.5 -------$487.2
2016 -------1,647.0 -------$545.3
2015 -------1,273.5 -------$479.5
2015 -------1,201.5 -------$468.2
2014 -------1,134.0 -------$541.5
2014 -------1,071.0 -------$518.2
2013 -------1,021.5 -------$546.9
2013 -------978.6 -------$536.6
2012 -------940.5 -------$512.5
2012 -------886.5 -------$523.7
2011 -------837.0 -------$523.9
2011 -------796.5 -------$499.7
2011 -------796.5 -------$499.7
2010 -------760.5 -------$489.0
2010 -------729.0 -------$506.0
2009 -------693.4 -------$442.8
2009 -------666.0 -------$447.4
2008 -------638.7 -------$524.2
2008 -------608.4 -------$490.7
2007 -------585.0 -------$440.4
2007 -------562.5 -------$449.0
2006 -------531.0 -------$371.7
2005 -------488.7 -------$363.7
https://countryeconomy.com/national-minimum-wage/turkey
Nope, basis van wisselkoers.quote:Op donderdag 23 december 2021 18:11 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat zal wel op basis van koopkracht pariteit zijn?
Daar heb je toch geen fluit aan als je je loon in Lira krijgt en je brood in Lira moet kopen? Als je buitenlandse valuta wilt kopen, ja dan is dit leuk. Maar met een gierende inflatie heb je wel andere zaken aan je hoofd.quote:Op donderdag 23 december 2021 12:58 schreef polderturk het volgende:
Minimumloom was $280.
Daarom ook de vergelijking met de Dollar, dan reken je inflatie weg naar een andere waarde.quote:Op donderdag 23 december 2021 18:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Daar heb je toch geen fluit aan als je je loon in Lira krijgt en je brood in Lira moet kopen? Als je buitenlandse valuta wilt kopen, ja dan is dit leuk. Maar met een gierende inflatie heb je wel andere zaken aan je hoofd.
Tegen welke prijs?quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:35 schreef Werkperd het volgende:
Heb nog paar dagen geleden dat we richting de 10 - 9 zullen gaan.
Goed bezig Turkije.
Dat is een hele goede vraag. Of het kost niks, of het kost een gigantsiche hoeveelheid geld.quote:
Ja maar de Lira gaat niet zakken vanwege de sterke reductie in de float omdat mensen hun spaargeld voor 3,6,9 12 maanden of zelfs meer dan dat op hun rekeningen zullen laten staan. Ja maar de lira zakt toch dus moet er meer geld worden uitgekeerd. Nee. Wat jullie niet snappen is dat de koers van de lira alleen kan zakken wanneer men zijn geld van zijn rekening haalt en die vervolgens inwisselt voor dollar. Aan degene die zijn geld inwisselt wordt dus niets uitgekeerd. Heel slim.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:51 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag. Of het kost niks, of het kost een gigantsiche hoeveelheid geld.
De Turkse overheid heeft een garantie afgegeven. Als je spaargeld in Lira met rente gezakt is tegenover de dollar, dan wordt het verschil uitgekeerd in Turkse Liras.
Als de Turkse Lira niet zakt, dan wordt er niks uitbetaald. Als de Turkse lira heel veel zakt, wordt er heel veel uitbetaald.
Er zit dus een risico aan vast.
En jij denkt dat de Turkse staat nu de beschikking krijgt over het goud van de bevolking? Dat bestaat veelal uit juwelen die vrouwen krijgen bij hun huwelijk.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:
Ik wil ook nog aangeven dat de huidige maatregel niets is vergeleken bij de maatregelen die nog in het leven geroepen zullen worden. Ze zijn namelijk bezig om de volgende maatregelen compleet te maken. Een daarvan is ''de gouden paraplu''. Zoals eerder aangegeven beschikt de totale bevolking van Turkije over circa 5000 ton goud die onder de ''matrassen'' ligt. Het terug laten circuleren van deze gigantische hoeveelheid goud zal de fundamenten van de economie en dus ook van de lira enorm versterken.
Voor alle duidelijkheid: De Nederlandsche Bank heeft een totale goudreserve van 600 ton.
De federale reserve van Amerika bezit ruim 8 duizend ton aan goud.
Joh, als Türkije nummer 1 is, kunnen we van alles roepen, feiten staan daarbij alleen maar in de weg.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:54 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
En jij denkt dat de Turkse staat nu de beschikking krijgt over het goud van de bevolking? Dat bestaat veelal uit juwelen die vrouwen krijgen bij hun huwelijk.
Dat is niet vergelijkbaar met wat de Nederlandse staat in goudbaren in een kluis heeft liggen, me dunkt.
Of particulieren in Turkije op grote schaal bereid zijn de turkse staat het goud te laten verkopen in ruil voor euros en/of dollars en het bij een turkse bank in bewaring te laten of in onderpand te geven in ruil voor liras valt te betwijfelen?quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:54 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat is niet vergelijkbaar met wat de Nederlandse staat in goudbaren in een kluis heeft liggen, me dunkt.
quote:https://tradingeconomics.com/turkey/gold-reserves
Gold Reserves in Turkey decreased to 392.80 Tonnes in the third quarter of 2021 from 407.60 Tonnes in the second quarter of 2021. source: World Gold Council
De Lira is nu dus daar waar ie een maand geleden was.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:35 schreef Werkperd het volgende:
Dollar weer in de vrije val tegenover de Turkse Lira sinds dat Erdogan aan het praten is:
[ afbeelding ]
Hoe kun je dit toejuichen als daarmee de export afgeremd wordt met de onlangs verhoogde minimumlonen?quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:35 schreef Werkperd het volgende:
Goed bezig Turkije.
Wat er ook gebeurd in Turkije, hij zal het toejuichen. Erdogan #1 en dat soort onzin.quote:Op vrijdag 24 december 2021 22:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoe kun je dit toejuichen als daarmee de export afgeremd wordt met de onlangs verhoogde minimumlonen?
De gulden is niet eens meer een geldig betaalmiddel en doet het nog beter dan de liraquote:"Een mooi voorbeeld is het zogenoemde zonnebloembiljet van 50 gulden. Dat kan soms wel 250 euro opleveren. Daarvoor moet hij wel in topstaat zijn, maar dat is ruim tien keer meer dan wanneer je hem zou inruilen tegen euro's bij de bank."
Hoeveel is een paar bij jou?quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:35 schreef Werkperd het volgende:
Goed bezig Turkije.
Na een hoge stijging of diepe daling komt altijd een correctie. Nu de bevolking zijn handjes afhoudt van valuta zal de markt de waarde gaan bepalen en stabiliseren. Na duwen en trekken zal het rustig worden.quote:Op maandag 27 december 2021 22:07 schreef WammesWaggel het volgende:
De daling van vandaag is alweer 8%.
En dan komt ome Erdo over een aantal jaar met een maatregel om vastgoed in handen van buitenlanders te onteigenenquote:Op dinsdag 28 december 2021 16:55 schreef Multatilu het volgende:
Mooi moment om huisje te kopen in Turkije
Bekijk de prijzen daar en vergelijk dat eens met Kroatië of Spanje, Portugal. Dan weet ik wel waar ik liever een huis heb.quote:Op dinsdag 28 december 2021 16:55 schreef Multatilu het volgende:
Mooi moment om huisje te kopen in Turkije
Umut en son ölürquote:Op dinsdag 28 december 2021 16:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Na een hoge stijging of diepe daling komt altijd een correctie. Nu de bevolking zijn handjes afhoudt van valuta zal de markt de waarde gaan bepalen en stabiliseren. Na duwen en trekken zal het rustig worden.
Voedselvoorziening dient sowieso te geschieden middels central planning in Turkije. Marktwerking vergroten verhoogt de inflatie evenals een hogere rente. De marktwerking moet evenals de rente naar 0quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[ twitter ]
Geef aan het hoofdkantoor door dat dit zo niet gaat. De prijzen worden of aangepast of je hebt geen broodwinning meer. We vergelijken elke dag het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs en wat de boeren krijgen. Ondanks dat de wisselkoers gedaald is zien we een exorbitante stijging in de winkelprijzen.
Wat deze heldere lichten vergeten is dat het minimumloon onlangs met 50% verhoogd is en als gevolg van sterk fluctuerende inkoopprijzen een hogere marge moet hanteren om risico's op te vangen. De ondernemer staat dus voor de keuze om op 2 manieren zijn broodwinning te verliezen: of door gedwongen sluiting of door faillissement.
Wow. Dit is echt next-level…quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[ twitter ]
Geef aan het hoofdkantoor door dat dit zo niet gaat. De prijzen worden of aangepast of je hebt geen broodwinning meer. We vergelijken elke dag het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs en wat de boeren krijgen. Ondanks dat de wisselkoers gedaald is zien we een exorbitante stijging in de winkelprijzen.
Wat deze heldere lichten vergeten is dat het minimumloon onlangs met 50% verhoogd is en als gevolg van sterk fluctuerende inkoopprijzen een hogere marge moet hanteren om risico's op te vangen. De ondernemer staat dus voor de keuze om op 2 manieren zijn broodwinning te verliezen: of door gedwongen sluiting of door faillissement.
quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voedselvoorziening dient sowieso te geschieden middels central planning in Turkije. Marktwerking vergroten verhoogt de inflatie evenals een hogere rente. De marktwerking moet evenals de rente naar 0
Bekend verhaal, in Venezuela had men daartegen een rode baret.quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[ twitter ]
Hetzelfde level als ik eerder ook al in Venezuela heb gezien. Opvolgende level is lege schappen en lege supermarkten, vervolgens veel mensen die van voedselpakketten moeten leven.quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:32 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Wow. Dit is echt next-level…
De Lira wordt al 10 jaar gecorrigeerd. Als jouw salaris in een jaar ruim gehalveerd wordt zou je hier ook applaus geven?quote:Op dinsdag 28 december 2021 16:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Na een hoge stijging of diepe daling komt altijd een correctie. Nu de bevolking zijn handjes afhoudt van valuta zal de markt de waarde gaan bepalen en stabiliseren. Na duwen en trekken zal het rustig worden.
Kuzu verdient zijn geld in nederland dus zijn salaris wordt niet gehalveerd. Tenminste, ik ga ervanuit dat hij Tunahan Kuzu is.quote:Op dinsdag 28 december 2021 18:52 schreef NightDancert het volgende:
[..]
De Lira wordt al 10 jaar gecorrigeerd. Als jouw salaris in een jaar ruim gehalveerd wordt zou je hier ook applaus geven?
Het waren wel vijf mooie dagen van nationale trots.quote:Op woensdag 29 december 2021 13:03 schreef DarkwingDuck het volgende:
De Lira zakt al weer lekker onderuit. Nu al weer bijna 14 Lira voor je blinkende 1 euro muntje.
Wel een duur feestje maar dan heb/had je ook wat.quote:Op woensdag 29 december 2021 14:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het waren wel vijf mooie dagen van nationale trots.
Gaan ze later een film van makenquote:Op woensdag 29 december 2021 14:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het waren wel vijf mooie dagen van nationale trots.
Met Werkperd die de hele film voor Erdo op zijn knieën zitquote:Op woensdag 29 december 2021 15:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gaan ze later een film van maken
Aralık ayında 5 gün
(5 dagen in december)
Zelfs jij niet?quote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Niks aan de hand. Niemand snapt hier hoe het werkelijk in elkaar zit.
Niks aan de hand, 100% inflatie is normaal in Turkije.quote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Als er hier toch íemand is die er keer op keer op keer blijk van geeft er geen zak van te snappen dan ben jij het wel met je blinde Erdo adoratie.quote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Erdogan wel, althans hij is er erg van overtuigd het te wetenquote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Maar vertel nu eens, waarom ben jij nog hier als het in Turkije zo te gek is, melk en honing?quote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Turkije kent alleen boeren. Volksstammen die nog in de 12e eeuw leven met moeders met snorren en lappen rond hun lijf. Zijn zelfverzorgend met hun geiten. Geld speelt daar een ondergeschikte rol.quote:Op woensdag 29 december 2021 19:57 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Niks aan de hand, 100% inflatie is normaal in Turkije.
Toekomst van Europa en met name Nederland ziet er erg somber uit. Gelukkig hebben wij een sterk vaderland dat een mooie toekomst heeft. Is een kwestie van timing Jan.quote:Op woensdag 29 december 2021 20:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar vertel nu eens, waarom ben jij nog hier als het in Turkije zo te gek is, melk en honing?
quote:Op woensdag 29 december 2021 19:22 schreef Werkperd het volgende:
Wanneer vertrek je?quote:Op woensdag 29 december 2021 23:37 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Toekomst van Europa en met name Nederland ziet er erg somber uit. Gelukkig hebben wij een sterk vaderland dat een mooie toekomst heeft. Is een kwestie van timing Jan.
Tijd voor de volgende persconferentie van Erdogan. Alleen samen krijgen we de lira onder controle.quote:
Centrale bank zal wel vanaf 6.20 uur aan het inkopen gegaan zijn. Kijken hoelang ze dat nog kunnen volhouden.quote:
Met wat dan? Ze hadden al een tekort van -5 miljard dollar aan harde valuta?quote:Op donderdag 30 december 2021 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Centrale bank zal wel vanaf 6.20 uur aan het inkopen gegaan zijn. Kijken hoelang ze dat nog kunnen volhouden.
Volgens Reuters die het van de IMF heeft zou er nog vorige week nog 12 miljard dollar geweest moeten zijn. Nadat ze in een week eerder er al 9 miljard hebben laten verdampenquote:Op donderdag 30 december 2021 09:11 schreef nixxx het volgende:
[..]
Met wat dan? Ze hadden al een tekort van -5 miljard dollar aan harde valuta?
Zijn die reserves er überhaupt eigenlijk nog wel echt in die mate?quote:Op donderdag 30 december 2021 14:00 schreef Digi2 het volgende:
Ik vraag me af wanneer de turkse centrale bank de goudreserve van circa 390 ton begint verkopen om de val van de lira te dempen?
Met dit verschil dat die turksat weer eerder omlaag komt dan verwacht....quote:Op woensdag 29 december 2021 22:06 schreef ACT-F het volgende:
Niks aan de hand jongens. Naast de Türksat gaan er ook wat prijzen van olijven, plantaardige olie en fetakaas de lucht in, maar voor de rest is alles onder controle hoor!
[ afbeelding ]
De aan en verkopen van centrale banken kunnen bijna niet onopgemerkt verlopen dus de meeste centrale banken hebben er weinig belang bij daar iets te verhullen. Landen die zelf relatief veel goud delven zoals China en Rusland kunnen binnenlands geheime aankopen doen en grotere goudvoorraden hebben dan ze officieel bekendmaken.quote:Op donderdag 30 december 2021 14:14 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zijn die reserves er überhaupt eigenlijk nog wel echt in die mate?
Zal niet gebeuren. Centrale bank vraagt juist de mensen om hun goud te brengen en de waarde vast te koppelen aan TL. Je houdt je goud maar is opgeslagen in TL. Op deze manier haal je meer geld van de markt waardoor de vraag groter wordt dan aanbod en hiermee de waarde laat stijgen.quote:Op donderdag 30 december 2021 14:00 schreef Digi2 het volgende:
Ik vraag me af wanneer de turkse centrale bank de goudreserve van circa 390 ton begint verkopen om de val van de lira te dempen?
Ik vermoed dat weinig turken bereid zijn dat risico te nemen. Goud of euros/dollars in eigen beheer is toch wel ff iets heel anders dan het op rekening te hebben met name vanwege counterparty risc en een behoorlijke vergoeding daarvoor zie ik evenmin op mijn radar?quote:Op donderdag 30 december 2021 16:37 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zal niet gebeuren. Centrale bank vraagt juist de mensen om hun goud te brengen en de waarde vast te koppelen aan TL. Je houdt je goud maar is opgeslagen in TL. Op deze manier haal je meer geld van de markt waardoor de vraag groter wordt dan aanbod en hiermee de waarde laat stijgen.
Waarom zou je dat willen doen?quote:Op donderdag 30 december 2021 16:37 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zal niet gebeuren. Centrale bank vraagt juist de mensen om hun goud te brengen en de waarde vast te koppelen aan TL. Je houdt je goud maar is opgeslagen in TL. Op deze manier haal je meer geld van de markt waardoor de vraag groter wordt dan aanbod en hiermee de waarde laat stijgen.
Aan de pump en dump van afgelopen week is in ieder geval duidelijk geworden dat de stijging niets te maken had met de economie. Banken en bedrijven zouden allang failliet moeten zijn gegaan als we de doemscenario's van oppositie moeten geloven.
Hoe werkt dit concreet? Welke waarde wordt vastgekoppeld aan hoeveel TL? Werkt het als in 100g goud is altijd (ik noem maar wat) 100TL, of je krijgt altijd 100g goud met het equivalent in dollars / euro's in TL?quote:Op donderdag 30 december 2021 16:37 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee zo’n behoorlijke vergoeding klinkt teveel als onislamitische rente natuurlijkquote:Op donderdag 30 december 2021 16:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat weinig turken bereid zijn dat risico te nemen. Goud of euros/dollars in eigen beheer is toch wel ff iets heel anders dan het op rekening te hebben met name vanwege counterparty risc en een behoorlijke vergoeding daarvoor zie ik evenmin op mijn radar?
quote:Euro/Turkish Lira
15.0582
0.7152 +4.99%
Performance
5 Day
16.58%
1 Month
-2.63%
3 Month
46.32%
YTD
65.73%
1 Year
65.73%
Binnenkort weer tijd om 10 miljard dollar te injecteren.quote:
Erdo is vermoedelijk al aan't bellen met Quatar en de BOC of ze nog wat liras willen swappen tegen dollars. Zo'n deal kunnen ze toch onmogelijk afslaan of zouden ze nu toch tegen de goudreserve willen gaan swappen i.p.v. liras?quote:Op donderdag 30 december 2021 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Binnenkort weer tijd om 10 miljard dollar te injecteren.
Ik denk eerder andersomquote:Op donderdag 30 december 2021 18:23 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt weer tijd dat speculanten klapjes gaan krijgen van ome Erdo
[..]
Datzelfde geldt ook voor de belofte om spaarders te compenseren wanneer de lira teveel uit de pas gaat lopen ten opzichte van de dollar. Waarom zou je Erdogan-dollars aanhouden als je ook echte dollars kan aanhouden?quote:Op donderdag 30 december 2021 16:54 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Als het het laatste is, waarom zou je dan je goud inwisselen? Er is geen voordeel aan, en enkel risico's dat er geen dekking vanuit de centrale bank is.
Hoe groot de deelname aan deze initiatieven van Erdogan is, is mij onbekend? Wel van belang wil je de valuta omloopsnelheid relevant terugbrengen en daarmee de inflatie. Daarnaast moeten de begrotingstekorten tegelijkertijd worden teruggebracht anders komen er nog steeds versgedrukte liras op de markt die vooral consumptief besteed worden door de overheid aan non productieve salarissen(politie, leger enz), pensioenen etc. wat de inflatie aanjaagt.quote:Op donderdag 30 december 2021 20:16 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Datzelfde geldt ook voor de belofte om spaarders te compenseren wanneer de lira teveel uit de pas gaat lopen ten opzichte van de dollar. Waarom zou je Erdogan-dollars aanhouden als je ook echte dollars kan aanhouden?
Het risico is dat straks al het spaargeld in ₺ er onder valt.quote:Op donderdag 30 december 2021 21:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe groot de deelname aan deze initiatieven van Erdogan is, is mij onbekend? Wel van belang wil je de valuta omloopsnelheid relevant terugbrengen en daarmee de inflatie. Daarnaast moeten de begrotingstekorten tegelijkertijd worden teruggebracht anders komen er nog steeds versgedrukte liras op de markt die vooral consumptief besteed worden door de overheid aan non productieve salarissen(politie, leger enz), pensioenen etc. wat de inflatie aanjaagt.
https://www.trtworld.com/(...)cial-landscape-52975quote:Turkiye's President Recep Tayyip Erdogan has said his country's economic climate will be "completely different" this summer when balance is established in the financial system.
Het lijkt me dat uitsluitend verstandelijk gehandicapten nog spaargeld in lira hebben als dat nu nog op een bankrekening staat. Bedrijven in Turkije zijn wel gedwongen reserves in liras aan te houden maar die zullen dat als een noodzakelijke last ervaren. Voor bedrijven is een garantie dan wel een verbetering, die hadden al geen keuze volgens mij, vooral sinds okt 2018.quote:Op donderdag 30 december 2021 21:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het risico is dat straks al het spaargeld in ₺ er onder valt.
Sta jij er het zelfde in als Werkperd qua kijk op de Turkse economie?quote:Op donderdag 30 december 2021 21:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het risico is dat straks al het spaargeld in ₺ er onder valt.
Dat gaat de tijd laten zien.quote:Op donderdag 30 december 2021 16:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat weinig turken bereid zijn dat risico te nemen. Goud of euros/dollars in eigen beheer is toch wel ff iets heel anders dan het op rekening te hebben met name vanwege counterparty risc en een behoorlijke vergoeding daarvoor zie ik evenmin op mijn radar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |