abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202746402
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:46 schreef polderturk het volgende:
Van een hoop producten zijn de prijzen flink omhoog gegooid. Gaan die nu weer zakken?
Is niet mijn ervaring.
  woensdag 22 december 2021 @ 12:46:33 #177
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202751275
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=TRY&view=1W

Gaat weer een heel klein beetje omhoog.. doen ze in Turkije ook een beetje aan Kerst en oud en nieuw, kerst niet als christelijk feest natuurlijk, maar is het een wat rustigere tijd of gewoon business as usual?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 22 december 2021 @ 12:59:54 #178
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202751441
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 12:46 schreef nixxx het volgende:
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=TRY&view=1W

Gaat weer een heel klein beetje omhoog.. doen ze in Turkije ook een beetje aan Kerst en oud en nieuw, kerst niet als christelijk feest natuurlijk, maar is het een wat rustigere tijd of gewoon business as usual?

Ze kennen de kerstman (Baba Noel) en de kerstboom (nieuwjaarsboom) een beetje en ze vieren nieuw jaar wel zoals wij.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_202751926
quote:
Nutella-tekort dreigt door hazelnotencrisis: ‘Je kunt de potten maar beter gaan hamsteren’
De financiële crisis in Turkije gooit roet in het eten - en dan specifiek in de potten Nutella - van hazelnootpastafans. De productie van hazelnoten in het land loopt gevaar en laat Turkije nu net de hoofdleverancier zijn van Ferrero, de producent van het geliefde Nutella.

Door gigantische inflatie van de lira is het voor Turkse boeren, verantwoordelijk voor 70 procent van hazelnoten wereldwijd, steeds lastiger geworden om hun productie draaiende te houden. Bepaalde meststoffen, pesticides, zaadjes, en andere essentiële producten voor het verbouwen van hazelnoten zijn onbetaalbaar geworden, schrijft The Wall Street Journal. Boeren hebben nu al productie moeten terugschalen en als de lira in waarde blijft verliezen moet er misschien zelfs een complete halt toegeroepen worden.
https://www.ad.nl/koken-e(...)-hamsteren~aef6d349/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_202761822
Op korte termijn lijkt de markt gekalmeerd toch.
pi_202764403
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
pi_202764490
Lekker belangrijk. Wij hebben de euro. Haha
Beetje Purol er op.
  donderdag 23 december 2021 @ 01:51:26 #183
38496 Perrin
pi_202764551
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens een artikel in de Financial Times is de waardestijging van de ₺ vooral te danken geweest aan een massieve interventie door de TCMB. Het bedrag wordt geschat op ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar.
Ja dat leek mij ook voor de hand liggen. Vrij gevaarlijk shorten op de korte termijn met zo'n partij in de markt.
  donderdag 23 december 2021 @ 02:08:02 #184
38496 Perrin
pi_202764583
quote:
Turkey’s foreign currency reserves have tumbled by billions of dollars since the start of the week, suggesting that aggressive interventions have aided the lira’s bounce back from record lows.

The lira had fallen significantly following the latest series of interest rate cuts, but it turned sharply higher on Tuesday after President Recep Tayyip Erdogan unveiled a new savings scheme aimed at incentivising local residents to hold lira deposits.

But at the same time, the country’s net foreign assets fell by $5.9bn in the first two days of this week to minus $5.1bn, according to Financial Times calculations based on central bank data.
pi_202764877
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 00:54 schreef HiZ het volgende:
Erdo's oorlogskas is nu helemaal leeg.
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)
Maar het eindspel is begonnen, De lira gaat door 't putje.

pi_202765092
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 06:03 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Misschien dat ie nog wat dollars van China of Qatar weet los te peuteren om te verbranden. (in ruil waarvoor laat zich raden)

[ afbeelding ]
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.
  donderdag 23 december 2021 @ 07:22:51 #187
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202765103
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Zo hè, in totaal even 15 miljard weggegooid deze maand en nu in het rood.. Erdo heeft zijn kerstinkopen niet zo goed gepland
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_202765111
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 07:19 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maar hoeveel bitcoins heeft Turkije? Vast heul veul.
Zijn ze daar niet mee van de memecoins? :D
pi_202765132
quote:
3s.gif Op donderdag 23 december 2021 02:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Prachtig dit. En dan te denken aan de lange arm van Erdogan die hier lyrisch was op het forum over de fantastische plannen van Erdogan en de ijzersterke Turkse economie.

Als de reserves nu op zijn zal de lira nu wel in een rechte lijn omlaag gaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_202765617
Negatieve reserves, hoe moet ik dat voor mij zien? Reserves die zijn geleend tegen iets anders als onderpand?

Vast geen liras.
  donderdag 23 december 2021 @ 08:32:39 #191
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202765731
quote:
10s.gif Op donderdag 23 december 2021 08:15 schreef Tlaloc het volgende:
Negatieve reserves, hoe moet ik dat voor mij zien? Reserves die zijn geleend tegen iets anders als onderpand?

Vast geen liras.
Misschien heeft Erdo Turkse arbeiders beloofd aan Qatar?
pi_202767212
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ferrero is al langere tijd bezig de hazelnoot productie in Italie te vergroten. Ik vermoed dat hazelnoten het verruit belangrijkste moeilijk vervangbare exportproduct van Turkije is. Daarop kunnen ze ook goede marges maken mits ze betrouwbare meerjarige leveringscontracten kunnen afsluiten. Dat wordt bemoeilijkt vanwege het beleid van Erdogan waardoor de leveringszekerheid in gevaar komt. Ik vrees dat om deze reden Ferrero zich gedwongen zal zien de productie te stimuleren in stabieler landen zoals de VS en Chili. Azerbaijan en China produceren ook veel hazelnoten maar dan kan je opnieuw in leveringsproblemen komen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 23 december 2021 @ 11:06:55 #193
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202767297
Toch weer een stukje gestegen, nu 11.4 lira/usd… wel apart.. is er geen Turks nieuws medium dat iets over de reserves in buitenlandse valuta heeft gepubliceerd?
pi_202767319
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 11:06 schreef nixxx het volgende:
Toch weer een stukje gestegen, nu 11.4 lira/usd… wel apart.. is er geen Turks nieuws medium dat iets over de reserves in buitenlandse valuta heeft gepubliceerd?
Er is geen persvrijheid in Turkije dus dat lijkt me weinig verbazingwekkend.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_202768236
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_202768301
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Turkije beschermt Qatar militair tegen zijn buurlanden.
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_202768313
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Qatar is het hoofdkwartier van VS' troepen in de regio, CENTCOM, heb je echt Turkije niet nodig.
Die basis laten ze wel met rust maar een jaar geleden was het echt hommeles.
Is ook de reden dat er zoveel wapentuig gekocht wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_202768595
Dollar is nu 10,58 TL.

De waarde van de lira is binnen 3 dagen met 80% gestegen.

Dus een halvering in een week, en daarna bijna een verdubbeling in 3 dagen.

Wat een achtbaansrit.
  donderdag 23 december 2021 @ 12:57:57 #199
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_202768714
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 12:49 schreef polderturk het volgende:
Dollar is nu 10,58 TL.

De waarde van de lira is binnen 3 dagen met 80% gestegen.

Dus een halvering in een week, en daarna bijna een verdubbeling in 3 dagen.

Wat een achtbaansrit.
Waar haal jij dat vandaan?
pi_202768724
Minimumloom was verhoogd van 2850 TL naar 4250 TL na de waardedaling van de TL.

Minimumloom was $280.
Vervolgens waardedaling waardoor 2850 TL = $160.
Regering besluit minimumloon te verhogen waardoor 4250 TL = $250.
Nu dat de lira flink gestegen is, is het minimumloon nu $410.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')