abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2021 @ 20:19:00 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202724292
Wat tekenen ze nu , dat ze elkaars geldprinter gaan lenen>??

========================================
Het is al weer even geleden dat er hier een discussie was omtrent de ineenstorting van het corrupte Erdogan rijk met zijn megalomane kasteel

Maar ondertussen gaat de ineenstorting van de Lira valuta gewoon door omdat hij net als zijn dikke vriend Maduro gewoon doorgaat met miljarden aan Lira printen en omruilen voor Euro

Vooral het laatste jaar is de val duidelijk

https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs

quote:
Presidentieel Paleis Turkije 58 keer groter dan het Witte Huis
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_202724337
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans

Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.

The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.

President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
pi_202724376
USD/TRY 14,5663 % -11,24 20/12/2021 22:21:08

pi_202724494
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:20 schreef Werkperd het volgende:
Lira Rebounds From Record Low as Erdogan Reveals Latest Plans

[ afbeelding ]
Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president.Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Turkey’s lira did a rapid about face Monday after the government announced new extraordinary measures to protect the currency, jumping by as much as 12% on the day after earlier plunging more than 10% to an all-time low in the wake of comments by the nation’s president about wanting even more interest-rate cuts.

The dollar-lira currency pair plunged to around 14.27 after spiking to 18.36 earlier in the session.

President Recep Tayyip Erdogan’s government announced measures including the introduction of a new program that will protect savings from fluctuations in the local currency. The government will make up for losses incurred by holders of lira deposits should the lira’s declines against hard currencies exceed interest rates promised by banks, Erdogan said after chairing a cabinet meeting in Ankara.
Hoe ziet dit er concreet uit?
pi_202724495
Een populaire bank in Turkije begint de dollar al vanaf 13+ te verkopen. Morgen nog een verdere daling.
pi_202724508
quote:
(10 Jan 1998) Korean/Nat
Hundreds of people in South Korea queued to hand in their gold jewellery for smelting on Saturday, in an effort to raise much needed foreign currency to fend off a worsening economic crisis.
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_202724568
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:26 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Hoe ziet dit er concreet uit?
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.

Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
pi_202724601
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goud van een bevolking kan helpen een crisis te bedwingen. Maar of Turkije in die zin vergelijkbaar is met ZK is de grote vraag?
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
pi_202724652
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
pi_202724678
Dit is niet te geloven:

twitter
pi_202724729
GEKKENHUIS!!!

pi_202724748
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef Werkperd het volgende:
Ziraat bank verkoopt dollar al vanaf 12,80TL. Ongelofelijk gezakt. Dit is ongekend.
Als morgen jouw baas vertelt dat er een nul van je salaris wordt gehaald, maar dat hij het restant ter compensatie verdubbelt sta jij te juichen? :')
pi_202724827
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:30 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Het ziet er zo uit. Met het nieuwe pakket wordt vermogens (spaargeld in eigen valuta TL) van burgers en investeerders onder bescherming genomen tegen volatiliteit oftewel abnormale koersstijgingen op de valutamarkt. Dit geeft een sterk vertrouwen waarop de markt heel positief reageert en zijn dollars begint te verkopen. De vraag naar $ gaat achteruit terwijl de vraag naar TL sterk stijgt. Daarnaast zijn er nog allerlei andere maatregelen en noem maar op.

Ik wacht even op een goed artikel zodat ik het hier kan plaatsen.
Ja, maar hoe.
pi_202724845
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:31 schreef Werkperd het volgende:

[..]
In 2012 waren er plannen om goud als vermogen op te slaan op banken. Maar dan wel met een goudrekeningnummer.
Goud heeft geen counter-party risc zolang je het in eigen beheer hebt. Zodra het op een rekening komt heb je met counterparty risc te maken. Goudrekeningen zijn redelijk populair zolang ze in de UK of Zwitserland geboekt staan. Juist vanwege het mijden van dergelijk risico.
pi_202724853
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:43 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Ja, maar hoe.
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.

Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
pi_202724910
:')
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202724942
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:44 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dit is echt een klap in het gezicht van mensen die naar de dollar gevlucht zijn. Iedereen dumpt zijn dollars nu.
Ligt eraan wanneer ze op dollars zijn overgestap. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
  maandag 20 december 2021 @ 20:52:39 #18
38496 Perrin
pi_202725039
Voor vele miljarden weer een paar dagen tijd gekocht en Werkperd en overige Erdo-liefhebbers een bobbeltje in de broek bezorgd. Het mag wat kosten allemaal.
pi_202725040
quote:

[..]
Ja de economische termen zijn een beetje moeilijk te vertalen maar ik wacht nog even af op een juiste artikel zodat ik het hier kan plaatsen.

Zou Warren Buffet of Charlie Munger dat
ook aanraden?
pi_202725067
quote:

[..]

Of gouden tijden voor mensen die hebben gespeculeerd op een vrije val van de lira en een korte revival i.v.m. een laatste wanohoopspoging van Ome Erdo?

Misschien dat dit de dead cat bounce is...
pi_202725120
Je moet ergens beginnen maar zolang hij ook niets aan de rente doet is dit symptoombestrijding.
  maandag 20 december 2021 @ 20:55:25 #22
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202725122
quote:

[..]

De slimme Turk koopt nu zoveel dollars als hij kan. Morgen gaat de val van de lira weer verder. Al loop je als slimme Turk dan wel het risico dat je naam op een lijst komt.. gülenist, landverrader, liradumper.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_202725147
twitter

Dit lijkt me een zeer gevaarlijk spel

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2021 20:58:49 ]
pi_202725217
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 20:56 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Altijd goed, bergen geld beloven die je niet hebt.
pi_202725218
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 20:48 schreef StateOfMind het volgende:
:')
Hij heeft slechts tijd gekocht nu.
Hele dure tijd.
Dat is ook mijn mening. Inflatoir beleid op inflatoir beleid, het gaat allemaal dezelfde richting op. En dit soort veranderingen in een dunne markt verandert niks aan de fundamenten.
  maandag 20 december 2021 @ 20:59:40 #26
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202725228
quote:
[ twitter ]

Dit lijkt me een gevaarlijk spel
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_202725240
quote:
[ twitter ]
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?
pi_202725278
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:59 schreef nixxx het volgende:

[..]
Is trouwens wel goedkoop, als dat verschil in lira betaald wordt, die kun je toch gratis drukken. Zodra de gemiddelde Turk dat doorkrijgt gaat de val gewoon door.
Idd, waardoor de koers nog verder daalt. Waardoor er meer vergoed moet worden, meer bijgedrukt. Nog minder waard, nog verdere daling van de koers. Waardoor er meer vergoed moet worden... Negatieve feedbackloop krijg je dan. Heel gevaarlijk dit.
pi_202725304
Dus in feite garandeert Erdogan de waarde van de lira t.o.v. de dollar en de euro?
pi_202725324
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:52 schreef Perrin het volgende:
Voor vele miljarden weer een paar dagen tijd gekocht en Werkperd en overige Erdo-liefhebbers een bobbeltje in de broek bezorgd. Het mag wat kosten allemaal.
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.
Wanneer koers hard daalt = spelletje Erdogan, tijd kopen

Geweldig.
  maandag 20 december 2021 @ 21:05:59 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_202725399
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:00 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Inderdaad... Hoe wil hij dat gaan betalen?
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_202725429
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:03 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Haha geweldig om deze stom verbaasde koppen te zien. Wanneer koers abnormaal stijgt = slechte economie.
Wanneer koers hard daalt = spelletje Erdogan, tijd kopen

Geweldig.
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
pi_202725462
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Je beseft niet dat door de garantstelling de lira hiermee de facto gekoppeld wordt aan de dollar / euro en Erdogan het mandaat van de Turkse valuta in buitenlandse handen heeft gegeven?
Iemand die blind achter Erdogan aanloopt is elk besef al een tijdje kwijt.
pi_202725474
quote:
[ twitter ]
Wat levert de stijging van de laatste minuten op 😜
pi_202725521
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:02 schreef Jemoederniet het volgende:
Dus in feite garandeert Erdogan de waarde van de lira t.o.v. de dollar en de euro?
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.
pi_202725522
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:06 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
pi_202725563
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Het punt is dat de koers van de dollar niet meer zal stijgen en niet meer voor instabiliteit kan zorgen. Dit is geen plan die slechts binnen een dag op tafel is gezet. Hier wordt waarschijnlijk al maanden over vergaderd en alle berekeningen zijn gemaakt. Het vertrouwen in de Lira wordt sterk hersteld.
Deze noteren we even.
  maandag 20 december 2021 @ 21:14:49 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202725602
quote:

[..]
USA zal de rente iets verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency en de T lira zal nog verder zakken

Geen enkele Europese bank gaat kredieten in Lira nog steunen als ERdolf de renteblijft laten zakken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_202725671
Gaat hard. Erdogan blijft goed nieuws na goed nieuws geven.

Gepensioneerden krijgen meer steun en garantie
Export bedrijven krijgen meer steun en garantie
  maandag 20 december 2021 @ 21:17:39 #40
323876 michaelmoore
pi_202725676
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:

Alles met geprint Lira Erdolf is kneiter gek
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_202725731
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zo'n fix kan je volgens mij alleen volhouden als je extreem rijke centrale bank vrienden hebt zoals de Fed, BOC en/of ECB. Om middels central bank swaps speculanten te kunnen ontmoedigen. Hong Kong lukt het ook (nog) maar voor hoelang en of de BOC daarbij een rol speelt of gaat spelen is de vraag.
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?
pi_202725818
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
USA zal de rente verhogen wat de dollar aantrekkelijk maakt als world currency en de euro als world reserve currency
Het volume euros en dollars is zo groot dat liras een druppel in een glas water zijn. De ECB nog de Fed zullen ook maar iets aan hun beleid hierdoor veranderen.
Sinds vorig jaar is de euro de meest gebruikte valuta ter wereld om betalingen te doen, net iets meer dan de US$.

Distribution of currencies worldwide in 2020, based on their transaction value

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 20-12-2021 21:32:27 ]
pi_202725820
quote:

[..]
De koers van de dollar t.o.v. de lira wordt niet bepaald door Erdogan, maar door vraag en aanbod. Als de vraag naar de dollar stijgt, stijgt de koers van de dollar. De enige manier om de koers te laten dalen is door het aanbod dollars te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank niet), of door de vraag naar dollars te verlagen door de rente te verhogen (dat kan de Turkse centrale bank wel).

Maar renteverhogingen zijn haram, dus welk mechanisme wil hij gaan inzetten om de koers te beïnvloeden? Goud verkopen om zelf weer aan dollars / euro's te komen...?
  maandag 20 december 2021 @ 21:22:26 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202725826
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:17 schreef Werkperd het volgende:

Waarom hebben die dat nodig? Het gaat toch geweldig in Turkije volgens jou?
pi_202725854
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 21:20 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Kan je dat uitleggen? Wat zijn Central Bank swaps?
Central bank liquidity lines
pi_202726098
quote:
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
pi_202726165
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 21:31 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Aah ok, dat lijkt me geen haalbare kaart. Waarom zou een ECB of FED dat risico overnemen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 december 2021 @ 21:34:32 #48
38496 Perrin
pi_202726189
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Om onverklaarbare redenen posten Turken massaal hun gepinde geld op sociale media:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.
pi_202726210
De Turkse regering verzekert de waardevermindering van de Turkse lira die veroorzaakt wordt door het eigen inflationaire beleid.

Ik moest plotseling aan Weimar denken.
pi_202726266
quote:

[..]
voor zover ik weet heeft de FED Turkije al een tijdje terug ongeschikt geacht voor dit soort hulp.
  maandag 20 december 2021 @ 21:37:37 #51
323876 michaelmoore
pi_202726267
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:22 schreef Digi2 het volgende:

[
Sinds vorig jaar is de euro de meest gebruikte valuta ter wereld om betalingen te doen, net iets meer dan de US$.

Distribution of currencies worldwide in 2020, based on their transaction value
Dat komt omdat ik overal ter werereld mijn euros neer pleur
////en ze zijn er nog blij mee ook
pi_202726280
quote:

[..]
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.
  maandag 20 december 2021 @ 21:38:23 #53
24533 ACT-F
pi_202726282
quote:
17s.gif Op maandag 20 december 2021 21:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Netjes allemaal de serienummers op volgorde, versgeprint.
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm :9

pi_202726339
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat ruikt zo lekker, alsof het vers uit de oven komt. Erdogan bakt er toch wel wat van. Zojuist weer een verse lading op sociale media geplaatst, mmmmmmm :9

[ afbeelding ]
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80. :')
pi_202726341
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Inderdaad zo'n swap lijn heeft de centrale bank van Turkije niet met grote machtige centrale banken. Garanties afgeven is makkelijk maar waarop is dat gebaseerd? Oplopende begrotingstekorten die gemonetariseerd worden hoogst waarschijnlijk in het slechtste geval of door de tekorten te financieren middels goudverkopen door de turkse centrale bank. Die goudreserve zal dan echter snel slinken.
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.
  maandag 20 december 2021 @ 21:42:29 #56
24533 ACT-F
pi_202726372
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lijkt heel wat, maar het is iets van ¤80. :')
Allemaal briefjes van ¤5. De hoogste coupures van ¤10 waren zeker op :')
  maandag 20 december 2021 @ 21:43:19 #57
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202726389
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Deugen op zijn Turks :-)
  maandag 20 december 2021 @ 21:44:18 #58
38496 Perrin
pi_202726408
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:41 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Ik zit te bedenken hoe je met een wat leuke leverage hier bakken met geld aan kan verdienen (a la het shorten op GME aandelen), maar het is maandagavond en ga maar geen koffie drinken.
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.
  maandag 20 december 2021 @ 21:46:06 #59
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_202726451
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.
pi_202726603
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Speculeren tegen een Turkse Centrale bank die er op random momenten een paar miljard tegenaan smijt is niet voor angsthazen.
Nee, maar George Soros durfde het aan om tegen de BOE te gokken terwijl die een grotere kans had dat de bundesbank ter hulp zou gaan komen. Gokken tegen een uitgeputte stand alone centrale bank zou wel eens minder eng kunnen blijken.

Ik zou niet durven gokken op het ongeschonden uit deze crisis komen van de TCMB morgen.
  maandag 20 december 2021 @ 21:51:16 #61
24533 ACT-F
pi_202726607
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hey, de Turken zijn ook laat met het inslaan van wc-papier. Wij deden dat 2 jaar geleden massaal.
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aan :')

twitter
pi_202726851
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 21:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Verschil is dat ze hun wc-papier allang verbrast hebben en weer nieuwe nodig hebben. Ondertussen humor op sociale media. Als bijschrift staat hier: Dollar valt Turkse Lira aan :')

[ twitter ]
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱
  maandag 20 december 2021 @ 22:01:14 #63
24533 ACT-F
pi_202726902
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Geen grapje, een van die kut katten heeft mijn hond wel eens zo aangevallen. 😱
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechters :7
pi_202727326
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 22:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Turkse straatkatten zijn eckte straatvechters :7
Mijn hond is ook Turks, die haat tegenwoordig niks meer dan katten.

Zou het trouwens niet kunnen dat deze rebound te maken had met het afwikkelen van short posities?
pi_202727530
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2021 10:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Onislamitisch lol. Ik weet zeker dat dat gigantische paleis wel 10 regels van de Islam schend.
Ik zie of lees niks nieuws.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 20:49 schreef Peppert het volgende:
Erdogan is een serieuze moslim, en de islamitische leer schuwt het verzamelen van rente.

Ik denk dat zijn religieuze overtuiging de bron is voor zijn economische overtuigingen over het verlagen van de rentetarieven.
pi_202727698
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 21:35 schreef HiZ het volgende:
De Turkse regering verzekert de waardevermindering van de Turkse lira die veroorzaakt wordt door het eigen inflationaire beleid.

Ik moest plotseling aan Weimar denken.
Weimar Duitsland (1918-1933) en Republic of China (1912-1949) waren twee prominente staten die onder andere vielen door zeer extreme inflatie in de eerste helft van de 20ste eeuw naast tal van andere belangrijke redenen. Het is een van de redenen waarom Hitler en Mao in 1933 en 1949 aan de macht kwamen: zeer extreme inflatie die het leven ruineerde voor de gewone man op straat: armoedige klasse en middenklasse gaan plat en moeten zich zorgen maken om armoedig voedsel als fabrieksbrood of goedkoop rijst. Als het zo doorgaat dan moet de Turkse centrale bank biljetten van een miljoen en miljard lira gaan printen.

https://en.wikipedia.org/(...)_the_Weimar_Republic
https://www.jstor.org/stable/1825834

Duitse toestanden in de jaren 1920.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 20-12-2021 22:53:31 ]
  maandag 20 december 2021 @ 22:26:20 #67
24533 ACT-F
pi_202727758
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:13 schreef HiZ het volgende:
Zou het trouwens niet kunnen dat deze rebound te maken had met het afwikkelen van short posities?
Geen idee. Ik mis werkelijk alle transparantie, maar dat is natuurlijk helemaal des Erdonomics. Af en toe komt er een oliesjeik 'helpen' zonder te weten wat er tegenover staat en we hebben weer even lucht voor een half uur. Zeg het maar...
pi_202728074
Turkse media hebben trouwens nu wel de extreme waardewisselingen ontdekt.
pi_202728391
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:33 schreef HiZ het volgende:
Turkse media hebben trouwens nu wel de extreme waardewisselingen ontdekt.
Dat is voor bedrijven funest want die weten niet waar ze aan toe zijn, zowel aan de inkoopzijde als verkoopzijde. In zo'n geval is het waarschijnlijk dat ze een afwachtende houding aannemen. Het lijkt me geen goede basis voor de economische ontwikkeling. Garanties afgeven kan dan heel behulpzaam zijn mits die garanties berusten op een geloofwaardige langdurige basis van financiering, dus geen monetarisering of goudverkopen. Daaraan heb ik sterke twijfel maar de tijd zal het leren.
pi_202728395
Real life probleempje dat duidelijk maakt dat je geld verdienen in euro's je niet volledig isoleert van de chaos:ik had bedacht dat ik wat kussens wilde in een bepaalde stof.

De leverancier vertelde mij dat hij dat niet meer kon leveren omdat het niet meer rendeerde die stof aan te houden omdat hij uit het buitenland wordt geïmporteerd. Overigens is de prijs die is afgesproken de laatste paar uur gestegen van ¤35 naar ¤50.
  maandag 20 december 2021 @ 22:51:19 #71
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202728571
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:45 schreef HiZ het volgende:
Real life probleempje dat duidelijk maakt dat je geld verdienen in euro's je niet volledig isoleert van de chaos:ik had bedacht dat ik wat kussens wilde in een bepaalde stof.

De leverancier vertelde mij dat hij dat niet meer kon leveren omdat het niet meer rendeerde die stof aan te houden omdat hij uit het buitenland wordt geïmporteerd. Overigens is de prijs die is afgesproken de laatste paar uur gestegen van ¤35 naar ¤50.
Die leverancier sorteert alvast voor op de mogelijkheid dat buitenlandse bedrijven niet meer aan Turkse bedrijven willen gaan leveren. Of alleen op vooruitbetaling in euro of dollar.
pi_202730284
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:20 schreef Peppert het volgende:
Ik zie of lees niks nieuws.
Amerika = 0% rente = komt doordat Biden een serieuze islamiet is

https://fred.stlouisfed.org/series/FEDFUNDS
pi_202730821
Dollar noteert nu op 12,17 TL.

Dit slechts op een toespraak van Erdogan. Ze moeten die toespraak vandaag wel zo snel mogelijk aanvullen met alle informatie(details) over de nieuwe plannen. Als dat eenmaal opgehelder wordt dan kan de dollar zelfs verder terugzakken naar $8.

Volgens oud minister van economie hoort de dollar op basis van alle economische aspecten rond de 8 te staan.
pi_202730905
We gaan het zien of het stand houdt als dadelijk de Europese markten open gaan. :P
pi_202730981
Laat maar lekker kapot gaan. Wie weet zien de Turken dan eindelijk het licht.
pi_202731255
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
pi_202731488
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Euro - Lira ruim 35% verschil geweest tussen hoog gisteren en laag vandaag. Kan niet goed gaan.
Ik doe geen voorspellingen, maar ik reken wel op een rare dag.
pi_202731529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 07:04 schreef Werkperd het volgende:
Dollar noteert nu op 12,17 TL.

en nu alweer terug naar 13.3. Mooie achtbaan rit.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:16:19 #79
38496 Perrin
pi_202731697
Alweer hard aan het kelderen, bijna 16 lira per euro. Wat een spektakel.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:43 #80
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202731715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:16 schreef Perrin het volgende:
Alweer hard aan het kelderen, bijna 16 lira per euro. Wat een spektakel.
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….
pi_202731777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
De mensen in Turkije worden nu wakker en na de euforie van gisteren beginnen ze nu wat nuchterder te denken, hè, hoe gaat dat eigenlijk allemaal betaald worden….
Door te printen ja. De beste man heeft het ook nooit over hervormingen of dingen beter doen. Alleen maar meer lira's tegenaan gooien. Dit wordt een klassieke dead cat bounce.
pi_202731790
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:35:08 #83
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_202731893
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:25 schreef StateOfMind het volgende:
(waarom eigenlijk?)
Dat zijn de vruchten van extreem nationalistische groeperingen als Diyanet en Milli Gorus die we decennia lang maar hun gang hebben laten gaan in Nederland en andere Europese landen.
pi_202731895
Milli Vanilli :r
A murky, forgotten land.
pi_202732005
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 08:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:55:43 #86
38496 Perrin
pi_202732183
quote:
En figuren al Werkperd, vanuit het veilige Nederland, maar in blinde adoratie (waarom eigenlijk?) achter Erdo aan blijven rennen.
Volgens mij grotendeels blind nationalisme.
  dinsdag 21 december 2021 @ 09:56:01 #87
38496 Perrin
pi_202732186
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 09:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Was het eigenlijk niet gewoon een soort short squeeze wat we gisteren zagen?
Ja daar leek het wel op.
pi_202732249
quote:
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:13:43 #89
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202732405
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:

[..]
Omdat ze op ongekend mooie voorwaarden onroerend goed kunnen verwerven in Turkije.
Ik hoop dat de Nederlandse belastingdienst hun oogjes open houden voor grote overboekingen naar Turkije
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:28:08 #90
323876 michaelmoore
pi_202732637
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:00 schreef HiZ het volgende:

[..]
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloeden
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:40:23 #91
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202732835
Turkije altijd nummer 1 _O_
pi_202732890
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
OMdat er heel veel betaalde trollen zijn die vanuit Turkije het domme Turkse stemvolk hier beinvloeden
Omdat ondanks alle educatie een groot deel zichzelf niet kan of wil verheffen boven dom nationalisme.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:17 #93
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202732919
Wat kost in Turkije een vrijstaande villa met zwembad aan de kust tegenwoordig?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:51 #94
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_202732929
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
funda.tr/marmaris
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:21 #95
38496 Perrin
pi_202733031
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor 4-6 ton heb je al wel iets leuks:
https://www.propertyturke(...)-with-panoramic-view
https://www.propertyturke(...)in-selimiye-for-sale
pi_202733474
Voor 4 miljoen tl heb je een twee onder een kapper met zwembad en een tuintje in Çeşme. Als je 800.000 zelf kunt ophoesten en de rest weet te financieren met een hypotheek in tl, dan is het net alsof je je persoonlijke geldpers hebt gekregen. Wel op rekening van lokale Turken, maar wat bomt het als je een kek vakantiehuis hebt tussen de elite van Turkije.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:26:28 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202733493
quote:
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanje
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:29:39 #98
38496 Perrin
pi_202733539
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Niet bepaald koopjes, voor dat geld heb je ook mooie huizen aan de kust in Kroatië of Spanje
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaan :P
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:33:53 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202733607
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik denk dat veel mensen nu proberen met een hypotheek in lira iets te kopen, de prijzen van vastgoed zullen vast lekker gaan :P
Mja, had je 5 jaar geleden moeten doen, was je nu spekkoper, euh, Sucukkoper
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:52:05 #100
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202733832
Dus het komt er op neer dat als je nu een rekening met TL hebt, en die minder waard worden tov USD/EUR, erdogan gratis en voor niets even de geldpers aanzwengelt voor je?

Chips, dan gaat het hard.
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')