en de gladste ijzers van de Duitersquote:Op vrijdag 10 december 2021 16:56 schreef franklop het volgende:
Het is wachten op de gladdere ijzers van de Britten
https://nos.nl/artikel/24(...)in-snelste-race-ooitquote:Skeletonster Bos schrijft geschiedenis met wereldbekerzege in snelste race ooit
Skeletonster Kimberley Bos heeft voor het eerst in haar carrière een wereldbekerwedstrijd op haar naam geschreven. De 28-jarige Edese was haar Duitse rivale Tina Herrmann eindelijk de baas, en dat nog wel in het hol van de leeuw in Winterberg.
Met de zege in Winterberg verstevigde Bos, die dit wereldbekerseizoen al twee tweede plaatsen en een zesde plaats noteerde, bovendien haar eerste plaats in het wereldbekerklassement.
De wedstrijd gaat bovendien de boeken als de snelste race ooit in Winterberg. De eerste negen (!) vrouwen van het eindklassement waren sneller dan het oude baanrecord. En Bos was zowel in de eerste als in de tweede de allersnelste.
"Ik heb in twee weken alles bereikt wat ik wilde", glunderde Bos na afloop voor de camera van de organisatie. "Nou ja, misschien niet alles. Het is ongelooflijk!"
In het hol van de leeuw
Winterberg is sinds jaar en dag de thuisbaan voor de Duitse skeletonsters. Maar ook voor Bos kent de baan in Sauerland geen geheimen. Zo werd ze op deze baan in 2016 tweede bij de WK junioren en eindigde ze in 2018 op deze baan voor de tweede keer in de toptien bij een wereldbekerwedstrijd.
De Nederlandse klom stapje voor stapje naar de top van de skeletonsport, eindigde vorig jaar al vijf keer op het podium en als derde in het eindklassement. Uitgerekend in Winterberg slaagde ze daar voor het eerst niet in: Bos eindigde als zesde, ver achter winnares Jelena Nikitina en Tina Herrmann.
Dit keer kwamen beiden niet aan de tijd van Bos, die een foutloze eerste run op het ijs legde en met 56,98 liefst 0,28 seconde sneller was dan het baanrecord van de Duitse Sarah Wimmer.
Hermann kwam nog het dichtst in de buurt bij Bos. De wereldkampioene van de afgelopen drie seizoenen gaf 0,04 toe op Bos en keek na de finish woedend naar haar spikes die bij de start vermoedelijk kapot waren gegaan.
Revanche van Nikitina
Favoriete Nikitina kende een teleurstellende eerste run (veertiende op 0,45 van Bos), maar herstelde zich met een verschroeiende tweede run. De Russin gleed in 56,74 naar beneden en was daarmee liefst 0,24 sneller dan het baanrecord van Bos.
Jacqueline Lölling, die in de afgelopen jaren al twee keer de beste en twee keer tweede was in Winterberg, kwam net niet aan de tijd van Nikitina (+0.01) maar bleef de Russin wel voor in het klassement.
Vervolgens beet de ene na de andere favoriete zich stuk op de tijd van Lölling, tot de Canadese Mirela Rahneva naar beneden zoefde en het feest van Lölling met een drie honderdsten bedierf.
Waanzinnig baanrecord
Maar toen moesten Herrmann en Bos nog komen. Hermann was met een run van 56,91 ruim een tiende sneller dan in haar eerste run en dus moest Bos ook alles geven. En dat deed ze.
Haar start was zelfs iets sneller dan in haar eerste run, ze breidde die voorsprong halverwege uit tot 0.42 en gaf een klein beetje toe aan het slot. Maar de marge was groot genoeg voor opnieuw een waanzinnig baanrecord (56,70) én de eindzege.
Door de zege gaat Bos na vier wedstrijden nog steviger aan de leiding in het wereldbekerklassement. Haar voorsprong op Nikitina is 59 punten, de achterstand van Hermann is zelfs al 98 punten.
Er zijn nog vier wereldbekerwedstrijden te gaan. Volgende week keert het wereldbekercircuit terug in Altenberg voor de vijfde wedstrijd. Daarna reizen de skeletonsters af naar het Letse Sigulda (31 december), opnieuw Winterberg (7 januari) en de afsluiter in Sankt Moritz (14 januari).
Het hoofddoel van Bos ligt echter in Peking, waar ze op 11 en 12 februari zal strijden om olympisch eremetaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
En de willekeurige Chinese die de baan al 6400 keer heeft afgedaald. Al lijkt dat er echt niet in te zittenquote:Op vrijdag 10 december 2021 17:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
en de gladste ijzers van de Duiters
behalve 1 foutje net voorbij de helft ook een hele cleane run van Kimberley
vlak de warme ijzers nog niet uit, die meetapperatuur is ook niet altijd even betrouwbaar.quote:Op vrijdag 10 december 2021 22:50 schreef wimderon het volgende:
[..]
En de willekeurige Chinese die de baan al 6400 keer heeft afgedaald. Al lijkt dat er echt niet in te zitten
Bij de vrouwen niet nee (hoewel er wel een paar zijn die richting top-10 kunnen), bij de mannen is Geng nog altijd mijn topfavoriet voor goudquote:Op vrijdag 10 december 2021 22:50 schreef wimderon het volgende:
[..]
En de willekeurige Chinese die de baan al 6400 keer heeft afgedaald. Al lijkt dat er echt niet in te zitten
Dit houden we zo lang mogelijk onder de petquote:Op vrijdag 10 december 2021 23:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Bij de vrouwen niet nee, bij de mannen is Geng nog altijd mijn topfavoriet voor goud
quote:Alexandra Burghardt naar tweede Spelen binnen halfjaar
De Duitse atlete Alexandra Burghardt liep op 6 augustus nog de finale op de 4x400 meter bij de Olympische Spelen van Tokio. Een half jaar later zal ze op de Winterspelen van Beijing uitkomen als bobsleester.
Volgens Bild am Sontag is de 27-jarige atlete, in Tokio ook nog halvefinaliste op de 100 meter, geselecteerd als remster in de bob van Mariama Jamanka. Dat is de winnares van het goud in de tweemansbob op de Spelen van 2018 in Pyeongchang.
„Natuurlijk ben ik dolblij. Ik heb zo veel jaren getraind om mijn olympische droom te verwezenlijken en nu doe ik dat zelfs twee keer binnen een half jaar”, zegt Burghardt in de krant.
Heul niet waarquote:Op zondag 26 december 2021 12:24 schreef wimderon het volgende:
De Duitse atlete Alexandra Burghardt liep op 6 augustus nog de finale op de 4x400 meter bij de Olympische Spelen van Tokio.
Treurig jaquote:
Dat was een goeie ... 1e vooralsnogquote:Op vrijdag 7 januari 2022 14:50 schreef Max23 het volgende:
Kimberley net haar eerste run gedaan in de WB van vandaag in Winterberg
Zeg dat, de rest zit allemaal binnen een paar honderdsten van elkaar, maar wel meer dan 0,50 achter Kimberleyquote:
Lijkt die baan op de OS een beetje op Winterberg?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:16 schreef Faraday01 het volgende:
Ze is niet bepaald bezig de druk richting de OWS weg te nemen op deze manier![]()
Geen ideequote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:21 schreef Max23 het volgende:
[..]
Lijkt die baan op de OS een beetje op Winterberg?
Geweldige prestatie.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Kimberley Bos, Europees kampioen en winnaar van de wereldbeker
Testwedstrijd was niet zo goed (tiende), maar Bos gaat wel met een brok meer zelfvertrouwen er nu heen dan aan het begin van het seizoen en met dan nog wat trainingen kan het zomaar opeens gaan clicken. Bos heeft dit jaar wel laten zien by far de stabielste deelneemster te zijn dit jaar wat ook wel handig is op de OS als het opeens over 4 runs gaat in plaats van 2.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 13:04 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel heel benieuwd of die baan in Peking haar goed ligt, want je ziet toch wel behoorlijke verschillen per baan tussen de deelneemsters, die Australische van vandaag kwam ook behoorlijk als een duvel uit een doosje
quote:Kimberley Bos heeft een vijfde plaats behaald bij de eerste wereldbekerwedstrijd van het seizoen. In het Canadese Whistler kwam de 29-jarige Edese 0,21 seconden tekort voor een podiumplaats.
De zege ging naar de Duitse Hannah Neise, die twee bijna identieke runs neerzette. Haar eerste run voltooide ze in 53,71, na haar tweede run stond er 53,69 op de klokken. Daarmee was ze in totaal 0,18 seconden sneller dan Hallie Clarke en Brogan Crowley. De Amerikaanse en de Britse deelden de tweede plaats en kregen dus beiden zilver.
Bos stond na de eerste run met een tijd van 53,83 vierde. In haar tweede run zette ze exact dezelfde starttijd neer als in haar eerste, maar verloor ze in het middenstuk wat tijd op de concurrentie. In beide runs haalde ze een snelheid van ruim 140 kilometer per uur.
Hij valt wegquote:
Pff, verwijderd. Ze hebben wel veel streamproblemen dit seizoenquote:
en niet meer .. wtf is YT aan het doenquote:
Rondere ijzers hequote:Op donderdag 26 januari 2023 11:55 schreef Faraday01 het volgende:
Wat voor wonderslee en ijzers heeft die Brit wel niet?
Benieuwd of ze in 1850 al een sneeuwbaan maakten en dan head first met 130km/h naar beneden gingenquote:Op donderdag 26 januari 2023 14:14 schreef Moira het volgende:
Wel leuk zo’n natuurijsbaan! “Zo hoort het” ofzo
Nou wel op die manier dat daar uiteindelijk de hele sport uit voort is gekomen toch?quote:Op donderdag 26 januari 2023 14:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Benieuwd of ze in 1850 al een sneeuwbaan maakten en dan head first met 130km/h naar beneden gingen
Tweede run was niet solide, als ze dat morgen weer doet dan eindig je ergens op plaats 7-8.quote:Op donderdag 26 januari 2023 16:01 schreef Moira het volgende:
[..]
[..]
Ohja tuurlijk
Maar iig solid eerste 2 runs
Wacht wat was nou d’r tijd van run 2? Zo irritant dat ik dat mobiel niet apart kan zien op die score sitequote:Op donderdag 26 januari 2023 16:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Tweede run was niet solide, als ze dat morgen weer doet dan eindig je ergens op plaats 7-8.
Run 1: 1.08.23quote:Op donderdag 26 januari 2023 16:05 schreef Moira het volgende:
[..]
Wacht wat was nou d’r tijd van run 2? Zo irritant dat ik dat mobiel niet apart kan zien op die score site
hmm ohjaquote:Op donderdag 26 januari 2023 16:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Run 1: 1.08.23
Run 2: 1.08.69
Begon op de legendarische Cresta Run, ook in St Moritz (de bobslee/skeleton/rodelbaan van nu gaat er volgens mij overheen bij een van de onderste bochten), waar ze eerst op de rug naar beneden gingen en vanaf dit ding steeds vaker head-firstquote:Op donderdag 26 januari 2023 14:18 schreef Moira het volgende:
[..]
Nou wel op die manier dat daar uiteindelijk de hele sport uit voort is gekomen toch?
Zou eigk wel interessant zijn om daar eens in te duiken, zijn vast veel doden gevallen de eerste decennia dat mensen er een sport van maakten
Tof!quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Begon op de legendarische Cresta Run, ook in St Moritz (de bobslee/skeleton/rodelbaan van nu gaat er volgens mij overheen bij een van de onderste bochten), waar ze eerst op de rug naar beneden gingen en vanaf dit ding steeds vaker head-first
[ afbeelding ]
Vanaf ongeveer 1890 ging iedereen head-first
Best vergelijkbaar, maar net even anders, met ook echt veel meer sturen in de bochten enzo.
Ik heb net run drie af en moet nog beginnen met run vier, dus nog niet.quote:
Waarom niet nu live met ons de top 8 kijken?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik heb net run drie af en moet nog beginnen met run vier, dus nog niet.
Moet ze wel eerst een goede run neerzetten.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zilver staat (op een grote fout na) wel vast, dus vol risico voor goud!
Zoals je net ziet, kun je hier enorm veel tijd verliezen als je niet scherp stuurtquote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zilver staat (op een grote fout na) wel vast, dus vol risico voor goud!
te vroeg.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:55 schreef golfer het volgende:
Maar ook met zilver een unieke prestatie.
Als het verschil twee tiende ofzo was geweest ja, nu is het goud verloren. 280+ seconden en dan 0.01 verschil.quote:
Wat op die banen prima kan, want in het rodelen meet men wél in duizendsten. Maar goedquote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Als het verschil twee tiende ofzo was geweest ja, nu is het goud verloren. 280+ seconden en dan 0.01 verschil.![]()
Overigens wel een beetje vreemd dat in een sport van honderdsten er wordt afgerond per run op honderdsten, wie weet heeft Bos het op duizenden wel gewonnen.
Bohhh mede mogelijk gemaakt door Fok.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:12 schreef heywoodu het volgende:
Potverdorie
Wat een fantastisch mooie ontknoping zo
Dood- en doodsaai bij de mannen wat goud betreft en dan nu dit![]()
Lang niet zó genoten van een skeletonwedstrijd, vier runs en dan één honderdste, boh.
Dat gaat ‘m wordenquote:Op vrijdag 27 januari 2023 17:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Volgend jaar trouwens WK in Winterberg, de thuisbaan van Bos waar ze al haar WB-zeges heeft behaald.
Daar zal de druk enorm zijn. Nu lijkt ze een koele kikker te zijn, maar het verwachtingspatroon valt niet te onderschatten.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:37 schreef Moira het volgende:
[..]
Dat gaat ‘m wordenOp die baan is ze basically onverslagen de afgelopen jaren toch?
De coaching en het materiaal van Dukurs en Guggenberger is wel echt een fenomenaal goede greep geweest deze winter, Weston en Wyatt vlogen vanaf het begin - op één zeer matige wedstrijd na waardoor Weston de eindzege niet pakt - en Thompson gaat ook als een dolle sinds hij vorige maand een Dukurs-slee kreegquote:Op vrijdag 17 februari 2023 13:04 schreef franklop het volgende:
Bij de mannen een 1,2,4 voor de Britten. Een 1-2-3 had wel redelijk uniek geweest denk ik
Ik kwam het van de week tegen op X inderdaad!quote:Op donderdag 7 december 2023 22:36 schreef heywoodu het volgende:
Deze week in de Europe Cup:
[ afbeelding ]
Gecheckt en dat is inderdaad dé Simona de Silvestro, die had ik niet verwacht@:Starflyer
Blijkbaar heeft ze als doel de Spelen van 2026 te halen, vorig jaar begonnen
En in topvorm verkerende Zwitsersquote:Op zondag 10 december 2023 21:18 schreef Alcatranz. het volgende:
Buiten het skeleton word het dit Worldcup seizoen ook spannend voor bij de 4mans bob. Helaas geen Nederlands team, maar wel 3 Duitse teams, een team uit het VK en nog een outsider uit Italië.
Zeker! Al is het voor mij ook m’n werk gewordenquote:Op dinsdag 12 december 2023 20:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En in topvorm verkerende Zwitsers
Maar...begrijp ik het goed en is er nou nog iemand hier die bobsleeën kijkt?
Nu ben ik wel erg nieuwsgierigquote:Op woensdag 13 december 2023 09:42 schreef Alcatranz. het volgende:
[..]
Zeker! Al is het voor mij ook m’n werk geworden
Ik maak namens de bond de highlights van elke WC ronde. Ik had daarvoor nog nooit naar het bobsleeën gekeken, maar ik vind het nu een hele leuke sportquote:
Oh damn, dat is gaaf! Ik kijk ze nooit, want ik kijk de hele wedstrijden altijd, maar vind het wel erg prettig dat ze er zijnquote:Op woensdag 13 december 2023 16:00 schreef Alcatranz. het volgende:
[..]
Ik maak namens de bond de highlights van elke WC ronde. Ik had daarvoor nog nooit naar het bobsleeën gekeken, maar ik vind het nu een hele leuke sport
Haha ja hele wedstrijd is ook veel leukerquote:Op woensdag 13 december 2023 16:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh damn, dat is gaaf! Ik kijk ze nooit, want ik kijk de hele wedstrijden altijd, maar vind het wel erg prettig dat ze er zijn
Flinke crash, zag er pijnlijk uit.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:47 schreef chufi het volgende:
Oops crash Jane Channell, maar ze loopt gelukkig de baan af ,,,,
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:01 schreef chufi het volgende:
Kimberley Bos wint in St Moritz beide heats![]()
![]()
[ afbeelding ]
En ze verstevigd haar leidende positie in de wereldbeker
[ afbeelding ]
Dat is eigenlijk vrij standaard. Martin Haven zit altijd in een commentaarhokje op locatie en vrijwel altijd is er een co-commentator die dat weekeinde zelf ook in actie komt (vaak een man bij de vrouwenwedstrijden en vice versa)quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:27 schreef Remco het volgende:
Bijzonder dat ze dat ook zo midden in het seizoen doet.
Jep! Ze deed het erg goed!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:26 schreef heywoodu het volgende:
Net de teamwedstrijd gekeken, en helemaal aan het einde zegt Martin Haven: "Hier is Valentina Margaglio, in principe de snelste vrouw in deze wedstrijd, want zij werd tweede bij de vrouwen en de winnares zit hier naast me."
Maakte ONZE Kimberley Bos gewoon haar debuut als co-commentator gisteren, had ik totaal niet door omdat haar Engels zó goed is
Zij mag wel vaker in het commentaarhokje plaats gaan nemen voor de mannenwedstrijden, ze deed het echt heel goed
quote:
quote:Ik heb fouten gemaakt in de eerste heat en die heb ik in de tweede mooi hersteld. Daar moet ik tevreden mee zijn”, keek Kimberley na afloop terug. Maar hoe kwam het dan precies dat het ditmaal misging? “Ik ging heel lekker in de eerste afdaling, tot en met de elfde bocht. Maar daarna ging ik de twaalfde bocht te laat in en dat was me in de trainingen niet overkomen, waardoor ik niet goed anticipeerde en zo net wat te weinig deed om tegen te sturen. Daardoor raakte ik voor de dertiende bocht de kant en werd ik uit het zadel gewipt.”
Kimberley lag daardoor niet meer goed op haar slee. “Ik was daardoor alle snelheid kwijt en ging nog maar 110 kilometer per uur. Het was bizar dat ik nog vijftiende was, vond ik. In de tweede run wilde ik het beter doen en dat is gelukt, al was het nog niet perfect. Ook daar was ik nog net iets te vroeg bij bocht dertien, waardoor ik wat snelheid verloor. Vijfde op het EK en zesde in een World Cup wedstrijd is niet de uitslag waar ik op hoopte, maar het is ook niet dramatisch. De ene wedstrijd is de andere niet. Op die ene fout na blijf ik heel constant sleeën en dat is gewoon goed.”
Nee idd, nu heeft ze morgen nog kans om iig het podium te halenquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gelukkig was het geen DSQ.
Misschien wel het spannendste WK in tijden, halverwege en nog altijd meer dan tien dames met serieuze medaillekansen, bijzonder.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:
12:00 en 13:45 vandaag de runs
Ik zat even naar de tussenstand te kijken maar die is ook heel vreemd, niemand nog die een stabiele goede 2 runs heeft gehad. Clarke de nummer 1 heeft een 2de en een 10de tijd. Met een megarun zoals Channell gisteren in de 2de run kan zelfs Bos nog meedoen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Misschien wel het spannendste WK in tijden, halverwege en nog altijd meer dan tien dames met serieuze medaillekansen, bijzonder.
Bij de mannen ook erg spannend, maar dan wel alleen tussen de top-2 (en een mooie strijd om brons).
Nou ja, gezien het ijs is dat op zich niet heel vreemd, het lag wel in de lijn der verwachtingen dat in run twee relatief betere tijden neergezet zouden worden door degenen die na run één nog in de onderste helft (of maximaal zo'n beetje halverwege) stondenquote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zat even naar de tussenstand te kijken maar die is ook heel vreemd, niemand nog die een stabiele goede 2 runs heeft gehad. Clarke de nummer 1 heeft een 2de en een 10de tijd. Met een megarun zoals Channell gisteren in de 2de run kan zelfs Bos nog meedoen.
en de overige 10 niet in de buurt daarvan komen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 12:29 schreef chufi het volgende:
4 tiende van goud..... moet ze dr baanrecord verbreken
Eerlijk is eerlijk, dat laatste had iedereen wel en is in de glijsporten (vooral skeleton en rodelen) in eigenlijk elke wedstrijd deze maand het geval, het is te warm en vochtig in Duitslandquote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:47 schreef Moira het volgende:
En ontzettend balen van dat helmprobleem van gister! En van de staat van de baan/weersomstandigheden..
Ja sowieso hoor, op allesquote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, dat laatste had iedereen wel en is in de glijsporten (vooral skeleton en rodelen) in eigenlijk elke wedstrijd deze maand het geval, het is te warm en vochtig in DuitslandOver het algemeen zie je wel dat de besten min of meer naar voren komen over meerdere runs, alleen Clarke op 1 en Bos op 9 zag ik niet echt aankomen, verder is het een redelijk 'normale' uitslag.
Maar met die superstress van gisteren in het achterhoofd heeft ze het wel gewoon echt goed gedaan vandaag. Natuurlijk balen, want een medaille zat er dik in, maar ja, respect voor de manier waarop ze er vandaag in is gevlogen, hart van een kampioen enzo
Ja apart want had haar ook wel verwacht ... raar dus welquote:Op donderdag 29 februari 2024 23:46 schreef Moira het volgende:
[..]
Ja sowieso hoor, op alles
Ik heb trouwens ook Tina Hermann gesprokenDie stond bij de atleten te chillen na de uitreiking. Kreeg een raar verhaal mee waarom haar bond haar niet had gekozen om deel te nemen?
Ja ik ben alweer vergeten wat het nou ook alweer was, kreeg het maar half meequote:Op vrijdag 1 maart 2024 00:26 schreef chufi het volgende:
[..]
Ja apart want had haar ook wel verwacht ... raar dus wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |