abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202958276
Ben wel benieuwd wat voor invloed het gaat hebben op vliegverkeer als omnicron golf veel sneller voorbij is dan andere varianten tot nu toe.
pluk calls gekocht AIR FRANCE-KLM Jun 2022 4 C
o|O
Arrr!
pi_202959840
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 14:05 schreef longasleep het volgende:
Ben wel benieuwd wat voor invloed het gaat hebben op vliegverkeer als omnicron golf veel sneller voorbij is dan andere varianten tot nu toe.
pluk calls gekocht AIR FRANCE-KLM Jun 2022 4 C
o|O
Gewaagd. Maar geef je best wat kans, Omikron lijkt een soort van air-borne vaccin tegen ernstige Covid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 31 december 2021 @ 14:56:12 #203
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202959858
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Voornemen 2022: portefeuille waarde rond de de waarde van mijn studieschuld houden.
Ik dacht dat jij 50+ was. :o
pi_202959910
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 december 2021 14:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij 50+ was. :o
:D
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202961356
quote:
80s.gif Op vrijdag 31 december 2021 14:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
:D
Is dat jouw kat eigenlijk?
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_202961377
Veel succes in 2022 allen! Dat de sportscholen maar lang dicht mogen blijven en bol en coolblue blijven groeien.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_202961725
quote:
88s.gif Op vrijdag 31 december 2021 15:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Is dat jouw kat eigenlijk?
Was, in alle eerlijkheid heb ik die foto niet meer ergens opgeslagen, maar het zal zo een... +- 15 jaar terug zijn dat de foto gemaakt is.

Kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat de foto gemaakt is met mijn eerste smart-phone, ergens voorbij de brugklas.
pi_202962625
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Was, in alle eerlijkheid heb ik die foto niet meer ergens opgeslagen, maar het zal zo een... +- 15 jaar terug zijn dat de foto gemaakt is.

Kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat de foto gemaakt is met mijn eerste smart-phone, ergens voorbij de brugklas.
Wij hadden ook een kat die op die kat lijkt, alleen dan met zwarte haren inplaats van rode haren. _O- Precies met zo'n witte vlek rondom de neus.

pi_202962897
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Wij hadden ook een kat die op die kat lijkt, alleen dan met zwarte haren inplaats van rode haren. _O- Precies met zo'n witte vlek rondom de neus.

[ afbeelding ]
Mooi beestje.
pi_202964466
Zijn er hier Fokkers die Pinterest volgen? Wat denken jullie van Pinterest op de lange termijn --> 5 a 10 jaar?
BlaBlaBla
pi_202964743
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 17:53 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er hier Fokkers die Pinterest volgen? Wat denken jullie van Pinterest op de lange termijn --> 5 a 10 jaar?
Wordt overgenomen door baidu, alibaba of amazon denk ik.
  vrijdag 31 december 2021 @ 18:10:53 #212
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202964812
Wordt opgeslokt door een grotere tech-vis. Gebeurt vaker zodra een kleiner bedrijf te succesvol wordt.
pi_202975602
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 18:07 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Wordt overgenomen door baidu, alibaba of amazon denk ik.
De chinezen niet lijkt me. Baidu is nog geen 2x pinterest en bij Ali zou ik gezien de druk van de partij eerder desinvesteringen verwachten.
pi_202975690
quote:
17s.gif Op vrijdag 31 december 2021 15:48 schreef nostra het volgende:
Veel succes in 2022 allen! Dat de sportscholen maar lang dicht mogen blijven en bol en coolblue blijven groeien.
Waar kun je die kopen eigenlijk...
Ik zwaai naar dieren.
pi_202975855
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:56 schreef Geerd het volgende:

[..]
Bol? Ahold, cool blue nog niet, wel plannen dacht ik.
pi_202975893
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:56 schreef Geerd het volgende:

[..]
Bol is van Ahold, CB is van HAL.
pi_202975899
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bol? Ahold, cool blue nog niet, wel plannen dacht ik.
Aah..zat al te zoeken idd....
Ik zwaai naar dieren.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 januari 2022 @ 12:36:45 #218
862 Arcee
Look closer
pi_202976166
De AEX-index sloot vrijdag het jaar af met een winst 27,75%.

Grootste winst sinds 2009 (toen 36%).
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_202976268
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:36 schreef Arcee het volgende:
De AEX-index sloot vrijdag het jaar af met een winst 27,75%.

Grootste winst sinds 2009 (toen 36%).
Laat maar crashen.
pi_202976330
Ik heb een rekening laten openen bij Fondsenplatform. hier wordt belegd bij wereldtotaal aandelen..

Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Class A EUR 10% (van de portefeuille)

Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund A EUR 80%(vd p

Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund A EUR 10%(vd p)

Naast mijn buffer, leek mij dat wel interessant zitten natuurlijk wel wat kosten aan verbonden, rekening openen 200,- en je draagt wat af van je winst 0,05% per jaar ofzo ?

Maja om nou bij de Giro als noob een zooi bij elkaar kopen, leek me ook zo wat..(wel wat gekocht trouwens zooi shell)
Was dat een handige stap geweest of had ik idd beter 20 etf's kunnen uitzoeken op de giro en daar elke maand 1k in stoppen ofzo..
Maja kost ook steeds geld boekingskosten etc dus dacht dan maar uithanden geven..en dan zien we over 15/20 jaar wel
Ik zwaai naar dieren.
pi_202976439
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:51 schreef Geerd het volgende:
Ik heb een rekening laten openen bij Fondsenplatform. hier wordt belegd bij wereldtotaal aandelen..

Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Class A EUR 10% (van de portefeuille)

Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund A EUR 80%(vd p

Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund A EUR 10%(vd p)

Naast mijn buffer, leek mij dat wel interessant zitten natuurlijk wel wat kosten aan verbonden, rekening openen 200,- en je draagt wat af van je winst 0,05% per jaar ofzo ?

Maja om nou bij de Giro als noob een zooi bij elkaar kopen, leek me ook zo wat..(wel wat gekocht trouwens zooi shell)
Was dat een handige stap geweest of had ik idd beter 20 etf's kunnen uitzoeken op de giro en daar elke maand 1k in stoppen ofzo..
Maja kost ook steeds geld boekingskosten etc dus dacht dan maar uithanden geven..en dan zien we over 15/20 jaar wel
In principe heb je maar weinig nodig, een ETF is al een pakket aandelen op zichzelf dus er zit al spreiding in.

Ik denk dat je aan bijvoorbeeld alleen een Vanguard S&P500 ETF al meer dan genoeg hebt om te spreiden.
Zelf zit ik daarnaast nog in Nasdaq en AEX met een wat kleiner percentage.

Ik zat de eerste maanden ook in een hele stapel ETF's maar die heb ik langzamerhand "opgeruimd" tot ik er nog 3 over had.

Aandelen heb ik wel (omdat het leuk is) maar het valt niet mee om de rendementen van zo'n ETF te verslaan.

Uiteraard zit je met S&P500 en Nasdaq vooral op de Amerikaanse markt gefocust, aan de andere kant: als daar de boel crasht, gaat het wereldwijd ook vrijwel altijd mis.

Ik pak deze er nog een keer bij: de uiteindelijke rendementen verschillen wel maar qua pieken en dalen maakt het niet veel uit; gaat 1 markt, dan gaat alles.

Hier ook duidelijk te zien:

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-01-2022 13:09:09 ]
pi_202976489
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In principe heb je maar weinig nodig, een ETF is al een pakket aandelen op zichzelf dus er zit al spreiding in.

Ik denk dat je aan bijvoorbeeld alleen een Vanguard S&P500 ETF al meer dan genoeg hebt om te spreiden.
Aandelen heb ik wel (omdat het leuk is) maar het valt niet mee om de rendementen van zo'n ETF te verslaan.

Uiteraard zit je met S&P500 en Nasdaq vooral op de Amerikaanse markt gefocust, aan de andere kant: als daar de boel crasht, gaat het wereldwijd ook vrijwel altijd mis.

Ik pak deze er nog een keer bij: de uiteindelijke rendementen verschillen wel maar qua pieken en dalen maakt het niet veel uit; gaat 1 markt, dan gaat alles.

[ afbeelding ]
Toevallig, heb ik die ook Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD...maar vond ze nogal duur en geen idee wat ik aan het doen was dus maar 2 gekocht :') :') :')
En 2 iShares Core MSCI World UCITS ETF USD

Maar idd die zitten al op 10 en 14% winst..
Ik zwaai naar dieren.
pi_202976525
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zat de eerste maanden ook in een hele stapel ETF's maar die heb ik langzamerhand "opgeruimd" tot ik er nog 3 over had.

[ afbeelding ]

Hier ook duidelijk te zien:

[ afbeelding ]
Zit je dan met die wereldwijd aandelen misschien toch iets veiliger, minder rendement maar nog meer spreiding ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_202976567
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:49 schreef DIJK het volgende:

[..]
De chinezen niet lijkt me. Baidu is nog geen 2x pinterest en bij Ali zou ik gezien de druk van de partij eerder desinvesteringen verwachten.
Dan blijft Amazon over. Het zou echt een gouden combi zijn namelijk.
pi_202976621
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:12 schreef Geerd het volgende:

[..]
Zit je dan met die wereldwijd aandelen misschien toch iets veiliger, minder rendement maar nog meer spreiding ?
Of meer..
pi_202976629
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Of meer..
verlies :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_202976633
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:21 schreef Geerd het volgende:

[..]
verlies :P
Altijd winnen > verlies.
pi_202976637
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:12 schreef Geerd het volgende:

[..]
Weet niet, wereldmarkten zijn tegenwoordig zo afhankelijk van elkaar als het gaat om grondstoffen, energie, onderdelen, etc dat als de boel in de USA crasht, het overal crasht.

En uiteindelijk als je kijkt naar de samenstelling van zo'n wereldwijde ETF dan zit daar heel vaak alsnog voor ruim 60% aan USA bedrijven in.

Uiteraard kan ik geen keuzes voor je maken of risico voor jou dragen, dat moet je zelf bepalen.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 13:23:18 #229
68638 Zwansen
pi_202976648
Meesman heeft ook hun aanbod drastisch versimpeld. Eerst hadden ze nog keuze uit 5 of 6 indexfondsen, nu gaan ze naar eentje van 6000 aandelen groot. Voor bestaande beleggers verandert er niks overigens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwansen op 01-01-2022 13:28:41 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 13:25:32 #230
68638 Zwansen
pi_202976662
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, wereldmarkten zijn tegenwoordig zo afhankelijk van elkaar als het gaat om grondstoffen, energie, onderdelen, etc dat als de boel in de USA crasht, het overal crasht.

En uiteindelijk als je kijkt naar de samenstelling van zo'n wereldwijde ETF dan zit daar heel vaak alsnog voor ruim 60% aan USA bedrijven in.

Uiteraard kan ik geen keuzes voor je maken of risico voor jou dragen, dat moet je zelf bepalen.
Er zit natuurlijk wel altijd verschil in hoe hard een markt ‘crasht’. Als het in de VS -5% gaat dan wil dat niet zeggen dat de rest van de wereld ook -5% gaat.
pi_202976667
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:23 schreef Zwansen het volgende:
Meesman heeft ook hun aanbod drastisch versimpeld. Eerst hadden ze nog keuze uit 5 of 6 indexfondsen, nu gaan ze naar eentje van 6000 aandelen groot. Voor bestaande beleggers veranderd er niks overigens.
Dit kan niet met jouw sig. :N
pi_202976676
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Altijd winnen > verlies.
Dan extra beleggen ...
Ik zwaai naar dieren.
pi_202976685
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel altijd verschil in hoe hard een markt ‘crasht’. Als het in de VS -5% gaat dan wil dat niet zeggen dat de rest van de wereld ook -5% gaat.
Dat is waar, maar gezien de historie heb je tijdens de goede perioden dan wss ook minder positief resultaat behaald ;)

Bijvoorbeeld deze grafiek: rond de corona uitbraak in 2020 stond de S&P500 qua rendement tijdens de dip nog bijna net zo hoog als de "wereld ETF" op z'n piek.

De vraag is dus: moet je well op rendement in willen leveren door te spreiden zodat je minder verliest tijdens een crash?

Zal misschien ook samenhangen met de oorzaak van de crash. Als de USA morgen getroffen wordt door een mega zware aardbeving in 6 staten waarbij grote fabrieken en energiecentrales stilvallen, dan zal dat de Amerikaanse economie wel harder treffen dan de rest van de wereld (vermoed ik).

Bij een wereldwijde crisis, zoals Corona, wordt ieder land vroeg of laat wel getroffen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-01-2022 13:34:09 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 13:28:09 #234
68638 Zwansen
pi_202976704
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit kan niet met jouw sig. :N
:'( :'( :'( :'( :'( :'(
  zaterdag 1 januari 2022 @ 13:35:15 #235
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_202976785
Hebben jullie nog iets op het oog voor de korte termijn?

Ik wil ASR nog gaan kopen en eventueel JDE Peet’s al moet ik daar nog even verder naar kijken.

Ben een pure dividend belegger.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_202976840
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is waar, maar gezien de historie heb je tijdens de goede perioden dan wss ook minder positief resultaat behaald ;)

Bijvoorbeeld deze grafiek: rond de corona uitbraak in 2020 stond de S&P500 qua rendement tijdens de dip nog bijna net zo hoog als de "wereld ETF" op z'n piek.

De vraag is dus: moet je well op rendement in willen leveren door te spreiden zodat je minder verliest tijdens een crash?

Zal misschien ook samenhangen met de oorzaak van de crash. Als de USA morgen getroffen wordt door een mega zware aardbeving in 6 staten waarbij grote fabrieken en energiecentrales stilvallen, dan zal dat de Amerikaanse economie wel harder treffen dan de rest van de wereld (vermoed ik).

Bij een wereldwijde crisis, zoals Corona, wordt ieder land vroeg of laat wel getroffen.

[ afbeelding ]
Volgens mij zit je nu een index met uitkerende dividenden te vergelijken met eentje zonder.
pi_202976847
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:35 schreef AQuila360 het volgende:
JDE Peet’s
Heb hier ook al even naar gekeken en pas bij 15 euro heb je het voor een koopje, bij 20 prima deal, bij 25 aan de hoge kant, maar de markt an sich is aan de hoge kant... Dusseh, doe wat je wilt.
pi_202976927
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens mij zit je nu een index met uitkerende dividenden te vergelijken met eentje zonder.
Edit: deze zijn beiden "distributing", ik kon voor accumulerend niet zo vlug ETF's vinden met een lange historie

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-01-2022 13:57:15 ]
pi_202977079
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Edit: deze zijn beiden "distributing", ik kon voor accumulerend niet zo vlug ETF's vinden met een lange historie

[ afbeelding ]
Lijkt me vreemd.
pi_202977110
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me vreemd.
Ik gebruik JustETF.com als bron, als je zelf ergens een S&P500 en All-World ETF (ACC) vergelijk kan vinden met lange historische data dan verwelkom ik dat.

edit: van iShares kon ik er wel 2 vinden :P

pi_202977392
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me vreemd.
Large cap tech weegt inmiddels superzwaar in de S&P.
pi_202977448
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik gebruik JustETF.com als bron, als je zelf ergens een S&P500 en All-World ETF (ACC) vergelijk kan vinden met lange historische data dan verwelkom ik dat.

edit: van iShares kon ik er wel 2 vinden :P

[ afbeelding ]
Kvind het een vreemde, aangezien die all world ETF ook 60% overlap heeft met die ander.. En dan binnen 10 jaar 30% verchil in rendement is nou net ff te... in lijn met dividend uitkeringen.
pi_202978245
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 14:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kvind het een vreemde, aangezien die all world ETF ook 60% overlap heeft met die ander.. En dan binnen 10 jaar 30% verchil in rendement is nou net ff te... in lijn met dividend uitkeringen.
Als je twijfelt aan de grafieken en statistieken staat het je vrij om een alternatieve bron aan te dragen :+
pi_202978275
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je twijfelt aan de grafieken en statistieken staat het je vrij om een alternatieve bron aan te dragen :+
Uiteraard.
Ik zou overigens sneller de lager renderende pakken i.v.m. risico op overprijsde aandelen maar daar kan je dus ook weer hele andere afwegingen in hebben.

Tis eigenlijk gek dat de kapitaalmarkt aandelen massaal verkeerd prijst.... In hindsight welliswaar maar tohc.
pi_202978528
quote:
80s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 15:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Uiteraard.
Ik zou overigens sneller de lager renderende pakken i.v.m. risico op overprijsde aandelen maar daar kan je dus ook weer hele andere afwegingen in hebben.
In welk decennium was dat achteraf (onder de streep) de beste keuze? Serieuze vraag, ik heb het niet uitgezocht.

quote:
Tis eigenlijk gek dat de kapitaalmarkt aandelen massaal verkeerd prijst.... In hindsight welliswaar maar tohc.
Ik weet niet of het "verkeerd geprijsd" is, heeft de massa ongelijk?
pi_202978562
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
In welk decennium was dat achteraf (onder de streep) de beste keuze? Serieuze vraag, ik heb het niet uitgezocht.

Ik kan met wetenschappelijk onderzoek komen van "loser" vs "winner" portefeuilles en andere zaken die aantonen dat de markt "overreageert" maar dat was dan van toepassing op de aandelenmarkten van die periode, of dat nu nog zo is is dan weer de vraag, je bent altijd een beetje historisch aan het kijken... Dat de financiële markten niet efficient zijn is bij bepaalde benaderingen in ieder geval voor het verleden gewoon feitelijk.

Of dat met hele indices ook zo geldt.... Tjah, zit wel correlatie in, maar ik ken geen onderzoek an sich die dat gedaan heeft.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 15:47:32 #247
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_202978764
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Heb hier ook al even naar gekeken en pas bij 15 euro heb je het voor een koopje, bij 20 prima deal, bij 25 aan de hoge kant, maar de markt an sich is aan de hoge kant... Dusseh, doe wat je wilt.
Eens ja.
pi_202979551
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:35 schreef AQuila360 het volgende:
Hebben jullie nog iets op het oog voor de korte termijn?

Ik wil ASR nog gaan kopen en eventueel JDE Peet’s al moet ik daar nog even verder naar kijken.

Ben een pure dividend belegger.
Wat maakt ASR aantrekkelijk? Is dat een overnamekandidaat? Of alleen het hoge dividendrendement. Op het eerste gezicht lijkt NN mij beter gewaardeerd.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 16:47:37 #249
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_202979579
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 16:44 schreef DIJK het volgende:

[..]
Wat maakt ASR aantrekkelijk? Is dat een overnamekandidaat? Op het eerste gezicht lijkt NN mij beter gewaardeerd.
Ik heb NN (en Aegon)al dus vandaar.. wil ASR nog graag voor het dividend en dan dan heb ik ze alle 3. En ze zijn toch ook net alle 3 wat anders.
pi_202979631
De verzekeraars ogen inderdaad allemaal aantrekkelijk. Maar de balans en met name waardering van bezittingen en verplichtingen is voor mij altijd een beetje ondoorzichtig.
pi_202979745
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 16:54 schreef DIJK het volgende:
De verzekeraars ogen inderdaad allemaal aantrekkelijk. Maar de balans en met name waardering van bezittingen en verplichtingen is voor mij altijd een beetje ondoorzichtig.
Jaarverslagje rekenen en in je achterhoofd houden dat het risico wat hoger is qua waarderingen omdat een hoop gebaseerd is op een onzekere toekomst... en dan niet eens zozeer qua uitkeringen maar meer qua financiële toekomst waardoor de toekomstige verplichtingen meer waarde gaan krijgen in het heden (gebeurt eigenlijk alleen met dalende rentes).

Kzou accepteren dat het boekhoudkundig allemaal minder inzichtelijk is en eenduidig of er gewoon vanaf blijven.
pi_202989420
Huidige portefeuille

ABN AMRO GROUP 4,34%
AEGON 3,76%
AHOLD DELHAIZE 7,09%
AMERICAN EAGLE OUTFITT 1,87%
AMERICAN EXPRESS COMPA 4,35%
ASML HOLDING N.V. - AD 4,70%
BANK OF AMERICA CORPOR 1,71%
BEST BUY CO. INC. COM 1,50%
CATERPILLAR INC. COMM 1,83%
CHEVRON CORPORATION CO 3,47%
CITIGROUP INC. COMMON 1,78%
HONEYWELL INTERNATIONA 2,46%
ING GROEP N.V. 5,14%
INTEL CORPORATION - CO 1,67%
JP MORGAN CHASE & CO. 3,27%
META PLATFORMS INC 3,98%
METLIFE INC. COMMON S 1,85%
MORGAN STANLEY COMMON 1,74%
NUCOR CORPORATION COMM 2,70%
ORACLE CORPORATION COM 3,35%
ROYAL DUTCH SHELLA 8,11%
WELLS FARGO & COMPANY 1,70%
WILLIAMS-SONOMA INC. 2,50%

ISHARES NASDAQ US BIOTECHNOLOGY... 3,53%
SPDR S&P 500 $ 12,68%
SPDR S&P EURO DIVIDEND ARISTOCR... 3,53%
VANGUARD S&P500 5,38%

Intel had ik nog vanaf april. Rest aangekocht vanaf black friday. Rendement aandelen 1.77%, ETFs 4.03%. Incl kosten.

Geinvesteerd ca 37,5% cash 62,5%
pi_202990289
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 16:44 schreef DIJK het volgende:
Wat maakt ASR aantrekkelijk? Is dat een overnamekandidaat? Of alleen het hoge dividendrendement. Op het eerste gezicht lijkt NN mij beter gewaardeerd.
ASR levert je naar het schijnt, bij een gelijkblijvende koers, 8% rendement per jaar op: dividend + aandeleninkoop. Het dividend wordt komend jaar 20% verhoogd. Ik heb het fonds sinds IPO. Maar NN heb ik ook in portefeuille. JPMorgen gaf in juli 2021 overigens voor beide verzekeraars het advies 'overwegen'. Beide verzekeraars hebben een stabiele groei van de winst of kapitaalaanwas in combinatie met een sterke balans.

[ Bericht 11% gewijzigd door Groepfunder op 02-01-2022 09:42:07 ]
pi_202991384
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 02:30 schreef SOG het volgende:
Intel had ik nog vanaf april. Rest aangekocht vanaf black friday. Rendement aandelen 1.77%, ETFs 4.03%. Incl kosten.

Black Friday is de dag na Thanksgiving... hoe is dat relevant voor aandelen aankopen?

Groot deel nog in cash. Ben je van plan in je bestaande portfolio bij te kopen of heb je nog meer aandelen op het oog? Je diversificatie is al goed in orde!
pi_202991416
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:22 schreef jaco het volgende:

[..]
Black Friday is de dag na Thanksgiving... hoe is dat relevant voor aandelen aankopen?

Groot deel nog in cash. Ben je van plan in je bestaande portfolio bij te kopen of heb je nog meer aandelen op het oog? Je diversificatie is al goed in orde!
Ik zou met zulke diversificatie gewoon een ETFje kopen. Tenzij je bepaalde aandelen niet wilt en echt lang in de aandelen wilt blijven zitten. En dan praat ik wel minimaal over 10 jaar. Al die transactiekosten is het anders ook niet waard. En dat uitzoekwerk stelt ook weinig voor als het teveel aandelen worden.

Kan je beter je geld in Berkshire stoppen ofzo en zelf 3 posities oid aanhouden waar je wat gevoel bij hebt.

Voor mij geldt Postnl en Gazprom. Verder zie ik weinig uitspringers.

Ja, Tesla, overgewaardeerd. En al het overige in lichte mate.. Maar dat kan iets van deze tijd blijken als er inflatie komt of de rente niet stijgt.
pi_202991655
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Heb je een dcf analyse uitgevoerd? Ik vond het moeilijk om grip te krijgen op de financien. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang (in deze vorm) en het is niet duidelijk in hoeverre de lockdowns de omzet hebben gedrukt: ik meen dat vooral Peet's veel fysieke coffee shops heeft.

Gevoelsmatig zou je zeggen dat er veel waarde is in de vorm van bekende merken in een consumenten markt waar de vraag stabiel is. Er zijn weinig media/bloggers/analisten die er aandacht aan besteden. Wordt het aandeel over het hoofd gezien?
pi_202991730
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:44 schreef jaco het volgende:
Heb je een dcf analyse uitgevoerd? Ik vond het moeilijk om grip te krijgen op de financien. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang (in deze vorm) en het is niet duidelijk in hoeverre de lockdowns de omzet hebben gedrukt: ik meen dat vooral Peet's veel fysieke coffee shops heeft.
DCF zou ik geen eens zin in hebben.... Beetje verdisconteren met welke rentes? Ik durf eigenlijk ook wel de stelling aan dat het met de DCF methode prima gewaardeerd is ondertussen.

Maar de invloed van de rentestand wordt nogal exorbitant bij lage rentes (en veel groei) op waarderingen volgens DCF. Laat ik het daar even bij laten.

Finance onderzoek toont ook aan overigens dat de markt rentestijgingen en dalingen niet anticipeert (ergens logisch....(?)) growth stock outperformen als de rente daalt en value stock outperformen als de rente stijgt.

Dat is in lijn met DCF methods waarbij de gebruikte rente de marktrente volgt.

Als je de marktrentes gebruikt bij lage rentestanden... Besef je ook het volgende.... De invloed van de rente op de waarderingen is véél hoger dan bij hogere rentestanden, dat maakt het risico van de financiële markten erg hoog voor rentewijzigingen. (dikke aanjager voor exorbitante waarderingen voor Tesla bijv).

En de ECB / FED drukken daar allemaal hun stempel op ook, ik zou me enigszins overgeleverd voelen aan de grillen van het rentebeleid.

Één ding ben ik wel van overtuigd, veel lager kan de rente niet en lonen zullen ook niet dalen en derhalve gaan we ook geen extreme deflatie zien, de kans op extremere inflatie is veel hoger... Maar de rente volgt in dat laatste geval wel.

Gezien de dynamiek dat je wel moet aflossen bij schulden neemt bij hogere nominale rente maar gelijke reële rente de bestedingsruimte af.

Dus ik ben benieuwd hoe dit zich allemaal gaat uitspelen... Denk niet dat centrale banken het zooitje gaan laten kelderen maar ik zie genoeg ruimte dat beurskoersen gedrukt zullen worden komende jaren... Minder rendement.

En misschien wel een crashje ondertussen, als dat gebeurt lijkt me dat een goed instapmoment.

Ingaande op je comment verder trouwens:
Kan prima dat beleggers het enigszins over het hoofd zien, in bepaalde mate. Ik vind de winsten erg stabiel en de merken sterk... Het heeft wel enige Warren Buffet potentie in die zin.

Het is een beetje uit de lucht gegrepen van mij maar ik denk dat het effect van de lockdowns etc meevalt, maar misschien dat er interessante dingen in het jaarverslag staan.

[ Bericht 5% gewijzigd door ludovico op 02-01-2022 12:04:54 ]
pi_202991836
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou met zulke diversificatie gewoon een ETFje kopen. Tenzij je bepaalde aandelen niet wilt en echt lang in de aandelen wilt blijven zitten. En dan praat ik wel minimaal over 10 jaar. Al die transactiekosten is het anders ook niet waard. En dat uitzoekwerk stelt ook weinig voor als het teveel aandelen worden.
Hij heeft er al ETF's bij zitten. Daardoor kreeg ik het idee dat de aandelen na wat uitzoekwerk zijn geselecteerd. De transactiekosten zijn een percentage van de waarde die je belegt, dus zouden hetzelfde moeten zijn voor ETF dan wel een pakket aandelen. Tenzij je met heel kleine bedragen instapt, dan heb je mogelijk de minimale kosten per transactie als nadeel bij het aankopen van de aandelen en waarschijnlijk niet als je het bij 1 ETF houdt. Maar in het geval van de aandelen, bespaar je weer 0.4% oid aan ETF beheerkosten.
pi_202991991
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 12:06 schreef jaco het volgende:

[..]
Hij heeft er al ETF's bij zitten. Daardoor kreeg ik het idee dat de aandelen na wat uitzoekwerk zijn geselecteerd. De transactiekosten zijn een percentage van de waarde die je belegt, dus zouden hetzelfde moeten zijn voor ETF dan wel een pakket aandelen. Tenzij je met heel kleine bedragen instapt, dan heb je mogelijk de minimale kosten per transactie als nadeel bij het aankopen van de aandelen en waarschijnlijk niet als je het bij 1 ETF houdt. Maar in het geval van de aandelen, bespaar je weer 0.4% oid aan ETF beheerkosten.
Allemaal waar hoor, je kan ook een aapje laten dartpijltjes gooien, opzicht... Misschien outperformed die wel een ETF on average vanwege die beheerskosten waar je het over hebt.

Maar het is allemaal qua gemak / baten / kosten een tikje afhankelijk van je horizon, in de zin van dat moeite doen voor een korte horizon geen reet uitmaakt.
pi_202992002
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
DCF zou ik geen eens zin in hebben.... Beetje verdisconteren met welke rentes? Ik durf eigenlijk ook wel de stelling aan dat het met de DCF methode prima gewaardeerd is ondertussen.
Je kunt een discount rate kiezen waar je jezelf prettig bij voelt in dit specifieke geval los van de huidige rente ?

Morningstar werkt met 6,8% en komt op een waarde van 36,50 per aandeel. Dus je stelling lijkt correct. Dikke buy dus, maar helaas geven ze niet de exacte DCF berekening vrij. Het kan zijn dat ze met het schatten van de winst marges veel te optimistisch zijn. Ik heb begrepen dat de prijs van koffiebonen historisch hoog staat.

Ik ga er verder naar kijken. Dit is misschien ook een leuk aandeel om een OTM put op te schrijven.
pi_202992114
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 12:21 schreef jaco het volgende:

[..]
Je kunt een discount rate kiezen waar je jezelf prettig bij voelt in dit specifieke geval los van de huidige rente ?

Morningstar werkt met 6,8% en komt op een waarde van 36,50 per aandeel. Dus je stelling lijkt correct. Dikke buy dus, maar helaas geven ze niet de exacte DCF berekening vrij. Het kan zijn dat ze met het schatten van de winst marges veel te optimistisch zijn. Ik heb begrepen dat de prijs van koffiebonen historisch hoog staat.

Ik ga er verder naar kijken. Dit is misschien ook een leuk aandeel om een OTM put op te schrijven.
Je bedoelt de WACC?
Ja naja, die berekenmethode geeft in ieder geval zeker geen red flag ;). Ik vind het geen slecht aandeel, zoals ik het zie, lijkt me ook reuze stabiel.

Maar zoals met alle aandelen zou ik de optie aanwezig achten dat je het voor 40% goedkoper kunt oppikken later.
pi_202992127
quote:
Huidige portefeuille

ABN AMRO GROUP 4,34%
AEGON 3,76%
AHOLD DELHAIZE 7,09%
ING GROEP N.V. 5,14%
META PLATFORMS INC 3,98%
ROYAL DUTCH SHELLA 8,11%

SPDR S&P 500 $ 12,68%
VANGUARD S&P500 5,38%

is dit niet een beetje teveel
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_202993952
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 11:22 schreef jaco het volgende:

[..]

In november het geld ontvangen. Black friday was het eerste dipje, toen ingestapt. Niet echt iets specifieks op het oog. Denk wel dat we eenzelfde momentum gaan krijgen als vorig jaar: draai van groei/tech naar value. Corona vlakt af ivm afloop winterseizoen. Inflatie hoog, rente hoger.

@ludovico US deel zit op 0,1 procent kosten ongeveer, maar degiro heeft de feestructuur veranderd nu. Nu is het 0 fee + 0,25% fx fee lees ik. Rest is niet transparant. Nederlandse deel 0,2% procent ongeveer.

Laat dit idd een hele tijd staan denk ik. Moet wel meer etf's bij. Zit ook te veel in financials.

Maar goed, hoeveel aandelen hebben jullie dan? D8 dat 20-25 aandelen wel standaard was.
pi_202994074
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:37 schreef SOG het volgende:

[..]
In november het geld ontvangen. Black friday was het eerste dipje, toen ingestapt. Niet echt iets specifieks op het oog. Denk wel dat we eenzelfde momentum gaan krijgen als vorig jaar: draai van groei/tech naar value. Corona vlakt af ivm afloop winterseizoen. Inflatie hoog, rente hoger.

@:ludovico US deel zit op 0,1 procent kosten ongeveer, maar degiro heeft de feestructuur veranderd nu. Nu is het 0 fee + 0,25% fx fee lees ik. Rest is niet transparant. Nederlandse deel 0,2% procent ongeveer.

Laat dit idd een hele tijd staan denk ik. Moet wel meer etf's bij. Zit ook te veel in financials.

Maar goed, hoeveel aandelen hebben jullie dan? D8 dat 20-25 aandelen wel standaard was.
Als je al een groot deel in ETF's hebt, dan kan je er prima 1 of 2 aandelen bij hebben, diversificatie genoeg.
Ik zit zelf in 3 ETF's en 13 aandelen. Doel is wel om dat terug te brengen naar zo'n 8 tot 10 aandelen, dus dit jaar gaan er enkele uit.

Warren Buffett zei ooit "Diversification is a protection against ignorance" :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202994590
quote:
Dat laatste klopt. Ik ben het ook niet eens met @klaasweetalles dat jij te veel posities zou hebben. Het dempt je risico per positie. Als jij alles wilt volgen dat elk individueel aandeel in jouw portefeuille raakt en zelf beperkt de tijd hebt, dan is een portefeuille van 30 aandelen zeer omvangrijk en misschien moeilijk bij te houden. Maar de vraag is: wil je dat? Ik zie nog al wat grote bekende namen in jouw portfolio. Daar kun je ook prima in beleggen zonder elk persbericht te spellen. En ben je aandeelhouder of speculant/handelaar? Ook dat maakt verschil. Maar je gaf al aan LT aandelen te willen houden.

Jouw vraag heb ik al eerder in dit topic beantwoord. Ik heb 43 posities, waarvan 6 ETFs.
pi_202994677
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:25 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dat laatste klopt. Ik ben het ook niet eens met @:klaasweetalles dat jij te veel posities zou hebben. Het dempt je risico per positie. Als jij alles wilt volgen dat elk individueel aandeel in jouw portefeuille raakt en zelf beperkt de tijd hebt, dan is een portefeuille van 30 aandelen zeer omvangrijk en misschien moeilijk bij te houden. Maar de vraag is: wil je dat? Ik zie nog al wat grote bekende namen in jouw portfolio. Daar kun je ook prima in beleggen zonder elk persbericht te spellen. En ben je aandeelhouder of speculant/handelaar? Ook dat maakt verschil. Maar je gaf al aan LT aandelen te willen houden.

Jouw vraag heb ik al eerder in dit topic beantwoord. Ik heb 43 posities, waarvan 6 ETFs.
Je moet gewoon afvragen

De AEX staat bijna weer op de recordhoogte

Hoeveel rek zit er nog in die aandelen en hoeveel kan het nog omhoog?

Als Corona helemaal onder controle zou zijn dan zou ik nog een stap naar hoog kunnen zien

Maar dan hoeveel kan het nog hoger

Hoeveel winst kan je nog maken in die giga portefuille van hem

Ik denk dat risico van het verliest maken 75 procent hoger is
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_202994846
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:31 schreef klaasweetalles het volgende:
(...)
Hoeveel winst kan je nog maken in die giga portefuille van hem

Ik denk dat risico van het verliest maken 75 procent hoger is
Dan probeer je de markt te timen. Als KT-trader is dat belangrijk, als LT-belegger een stuk minder. Als je op de top van de markt in 2000 was ingestapt in een AEX ETF, dan had je een paar heel pijnlijke jaren gekend. Maar ook alweer een paar jaar op winst gestaan. @SOG heeft nog iets meer dan 6/10 van zijn vermogen in kas. Als er een (flinke) koersdip komt, dan kan hij dus bijkopen. Ik verwacht voor dit jaar niet eenzelfde stijging als vorig jaar, maar vorig jaar verwachtte ik hem ook niet. Full disclaimer: vol belegd.
pi_202994928
Er zit geen maximum aan koersen, ze kunnen natuurlijk wel toppen en vervolgens afvlakken of dalen maar je kan niet stellen dat er geen groei meer mogelijk is.

Als de economie nu op z'n gat zou liggen en er geen goede vooruitzichten waren dan kan het inderdaad weer 5 tot 10 jaar "uitzitten" worden.

Maar historisch is een piek nooit de laatste piek geweest; tijd en geduld zijn je vriend.
pi_202994983
quote:
20% in PostNL 60% in Gazprom en overige 20% intel wereldhave en wat put opties.

Nauwelijks diversificatie hier. Ik ga pas geld in een index stoppen als ik denk dat de index redelijk gewaardeerd is. Dat komt pas in zicht bij 40% daling van de beurskoersen oid.
pi_202995023
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warren Buffett zei ooit "Diversification is a protection against ignorance"
Weetje wat zijn rechterhand zegt, kort door de bocht "fuck diversification" :p

Je hebt niet genoeg kennis om veel aandelen bij te houden en er voordeel op te hebben t.o.v. gemiddelde markt participant.

Index funds make a lot of sense for your average investor, want ze hebben geen comparative advantage in stock picking. Kijk er dan zo min mogelijk naar en doe alleen index fund....

Ik heb wel een idee, maar het zijn maar een paar aandelen, tech vind ik nu echt fors te riskant, ik verwacht ergens gewoon een beurscrash eigenlijk...

Value is prima, die indices raap ik later wel op.

Charlie MUnger is 97, en Warren Buffet is volgens mij ook ergens in de 90... Berkshire gaat misschien een kleine dip krijgen vanwege precies dat.

Maar lijkt mij eigenlijk wel een prima belegging...
pi_202995253
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:03 schreef ludovico het volgende:
Ik heb wel een idee, maar het zijn maar een paar aandelen, tech vind ik nu echt fors te riskant, ik verwacht ergens gewoon een beurscrash eigenlijk

Value is prima, die indices raap ik later wel op.

Charlie MUnger is 97, en Warren Buffet is volgens mij ook ergens in de 90... Berkshire gaat misschien een kleine dip krijgen vanwege precies dat.

Maar lijkt mij eigenlijk wel een prima belegging...
Iets van een kwart van Berkshire is de stake in Apple. Zij zijn dus ook afhankelijk van tech.
pi_202995399
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
tech vind ik nu echt fors te riskant,

EV's, autonome voertuigen (van auto tot bezorgkar, boot en drone), robots, AI / machine learning, solar, battery storage, etc. Allemaal zwaar afhankelijk van semiconductors in de ruimste zin van het woord.

Tech staat juist aan de vooravond van een prachtige groei, de vraag naar halfgeleiders kan de komende tien jaar meer dan verdubbelen.

Een dip / crash is nooit uit te sluiten maar puur op basis van de ontwikkelingen die nu gaande zijn, zie ik tech als een veilige haven.
pi_202995514
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:21 schreef DIJK het volgende:

[..]
Iets van een kwart van Berkshire is de stake in Apple. Zij zijn dus ook afhankelijk van tech.
Behoorlijke Cash Cow ondertussen of niet? Tis wel tech maar misschien bedoel ik het met iets meer focus op growth stock... Hoe het zich gaat uitspelen met growth stock is altijd nog maar de vraag.
Hoger risico, maar in the end allicht ook hoger reward.

Maar het instapmoment is dan wat belangrijker, en de lengte van je horizon ook.
Daarnaast is het bij een cash cow, die laag is gewaardeerd, ook nooit zweten, het bedrijf haalt toch wel zijn winsten binnen.
pi_202995551
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
EV's, autonome voertuigen (van auto tot bezorgkar, boot en drone), robots, AI / machine learning, solar, battery storage, etc. Allemaal zwaar afhankelijk van semiconductors in de ruimste zin van het woord.

Tech staat juist aan de vooravond van een prachtige groei, de vraag naar halfgeleiders kan de komende tien jaar meer dan verdubbelen.

Een dip / crash is nooit uit te sluiten maar puur op basis van de ontwikkelingen die nu gaande zijn, zie ik tech als een veilige haven.
De bedrijven die gaan ook zeker niet vallen en zeker meer omzetten en winsten draaien, maar ze concurreren ook met elkaar en ze kunnen ook opschalen... En als er een crash komt of de rentes stijgen gaan de waarderingen daar harder naar beneden.

Risk is gewoon hoger, en voor veel van die partijen allicht ook reward, maar dat stempel geef ik aan de ASML's en NVIDIA's van deze wereld, niet aan Tesla.

En ik heb niet zoveel zin in risico op -70%.
pi_202995622
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:41 schreef ludovico het volgende:
Behoorlijke Cash Cow ondertussen of niet? Tis wel tech maar misschien bedoel ik het met iets meer focus op growth stock... Hoe het zich gaat uitspelen met growth stock is altijd nog maar de vraag.
Hoger risico, maar in the end allicht ook hoger reward.

Die hebben op zich al een forse correctie gemaakt hè. Dat zie je niet terug in de indices, omdat die gestuwd worden door (profitable) largecap tech, maar de Palantirs, Peletons, c3AI's, Anaplans etc etc zijn aardig getrimd. Kan nog een berg af, natuurlijk, alles kan. :)
pi_202995636
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Die hebben op zich al een forse correctie gemaakt hè. Dat zie je niet terug in de indices, omdat die gestuwd worden door (profitable) largecap tech, maar de Palantirs, Peletons, c3AI's, Anaplans etc etc zijn aardig getrimd. Kan nog een berg af, natuurlijk, alles kan. :)
Iedere stock die ik zou picken moet me eerst wel opvallen, je noemt nu een hoop bedrijven waar ik nog nooit van gehoord heb.
ASML begrijp ik dat ze er warmpjes bij zitten, idem NVIDIA. Toch, als de rente stijgt krijgen die klappen. Je bent eigenlijk 5 jaar te laat met instappen bij die firms.
pi_202995682
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:53 schreef ludovico het volgende:
Iedere stock die ik zou picken moet me eerst wel opvallen, je noemt nu een hoop bedrijven waar ik nog nooit van gehoord heb.
ASML begrijp ik dat ze er warmpjes bij zitten, idem NVIDIA. Toch, als de rente stijgt krijgen die klappen. Je bent eigenlijk 5 jaar te laat met instappen bij die firms.
ASML en nVidia zijn al gearriveerd en super winstgevend. Nog wel tegen mega multiples natuurlijk, maar er komt gewoon cash met kruiwagens binnen. Voor heel veel growth was dat niet het geval en daar is al fors uit geroteerd. Sure, als de rente stijgt (wat iedereen inmiddels al jaren roept), dan gaat growth omlaag, maar als die normaliseert rond de 2,5% vraag ik me af of dat zo fors zal zijn voor die grote mannen.
  zondag 2 januari 2022 @ 17:01:29 #278
68638 Zwansen
pi_202995737
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:21 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik dacht eerst dat dit onzin was, maar het klopt echt dat 25% Apple is. :o
pi_202995771
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:56 schreef nostra het volgende:
ASML en nVidia zijn al gearriveerd en super winstgevend. Nog wel tegen mega multiples natuurlijk
Laatste jaren schiet dat nog door hoor, ook ASML. growth rates zijn eerder verbeterd dan verslechterd laatste jaren voor zover ik weet.
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:56 schreef nostra het volgende:
maar er komt gewoon cash met kruiwagens binnen. Voor heel veel growth was dat niet het geval en daar is al fors uit geroteerd. Sure, als de rente stijgt (wat iedereen inmiddels al jaren roept), dan gaat growth omlaag, maar als die normaliseert rond de 2,5% vraag ik me af of dat zo fors zal zijn voor die grote mannen.
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel de centrale banken wel niet aan de touwtjes zitten te trekken middels dat geld dat ze de fin sector in hebben gepompt.
  zondag 2 januari 2022 @ 17:09:59 #280
68638 Zwansen
pi_202995839
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Palantir ken ik, maar de rest nog nooit van gehoord. Hoezo zijn die partijen zo hard gedaald dit jaar? Zowel Palantir als Anaplan staan op -50% van hun hoogste punt dit jaar.
pi_202995849
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 17:01 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik dacht eerst dat dit onzin was, maar het klopt echt dat 25% Apple is. :o
Klopt, ze waren er op tijd bij met investeren en dan wordt het al snel een groot deel van je portfolio ;)
pi_202995899
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 17:09 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Palantir ken ik, maar de rest nog nooit van gehoord. Hoezo zijn die partijen zo hard gedaald dit jaar? Zowel Palantir als Anaplan staan op -50% van hun hoogste punt dit jaar.
Peloton doet in thuisfitness, Anaplan "iets met de cloud", c3ai met AI. Allemaal tegen mega sales multiples, onderaan de streep alleen maar verliezen, terwijl dat soort bedrijven een groot deel van 2021 juist de lievelingetjes van de beurs waren. Je kan ook de hele porto van ARK pakken zo ongeveer, dit zijn wat random namen.
pi_202996729
Terwijl vrijwel alle automerken hun productie en verkopen zien dalen breekt Tesla ook dit kwartaal weer z'n eigen record.

En dat terwijl de 2 nieuwe Gigafactories in Austin en Berlijn nog niet eens produceren.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-delivers-308-600-vehicles-161248680.html

quote:
Tesla, led by billionaire CEO Elon Musk, delivered 308,600 vehicles in the fourth quarter, far higher than analysts' forecasts of 263,026 vehicles.

Tesla's October-December deliveries were up about 70% from a year earlier and nearly 30% higher from record deliveries the preceding quarter.
pi_202997974
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 17:09 schreef Zwansen het volgende:

[..]
SOG in AEX / Poll: wanneer burst de bubble?

Deel van de waslijst aan aandelen die zwaar gecrusht zijn dit jaar.

Ander deel:

https://twitter.com/TMFOtter/status/1468290113948033037

Edit: nu zie ik dat drone/helicopter/taxi/? bedrijf er ook tussenstaan: archer aviation
pi_202998893
Even dit topic terug gelezen en de aandelen van NN en ASR lijken qua dividend zeer interessant... Dus ik zit eraan te denken om volgende keer om wat NN bij te kopen :7
pi_202999287
quote:
Huidige portefeuille

ABN AMRO GROUP 4,34%
AEGON 3,76%
AHOLD DELHAIZE 7,09%
ING GROEP N.V. 5,14%
META PLATFORMS INC 3,98%
ROYAL DUTCH SHELLA 8,11%

SPDR S&P 500 $ 12,68%
VANGUARD S&P500 5,38%

Waarom twee maal S&P500?
pi_202999429
Mijn portefeuille zonder percentages.

Alibaba
Alphabet
Amazon
Apple
Berkshire Hathaway
Biolase
Ideanomics
Meta
Microsoft
Nano Dimension
NIO
Oatly
Pershing Square Tontine Holdings

ETF:

S&P 500
FTSE 100
Nasdaq 100
Van Eck US Wide MOAT
Northern Trust World ESG
Northern Trust Emerging Markets ESG
pi_203000938
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 20:48 schreef WammesWaggel het volgende:
Mijn portefeuille zonder percentages.

Alibaba
Alphabet
Amazon
Apple
Berkshire Hathaway
Biolase
Ideanomics
Meta
Microsoft
Nano Dimension
NIO
Oatly
Pershing Square Tontine Holdings

ETF:

S&P 500
FTSE 100
Nasdaq 100
Van Eck US Wide MOAT
Northern Trust World ESG
Northern Trust Emerging Markets ESG
koop je periodiek bij? Of let je ergens anders op?
  maandag 3 januari 2022 @ 11:02:26 #289
136343 BasEnAad
pi_203006718
Spannend jaar voor Ahold Delhaize. Tweede helft van 2022 gaat Bol waarschijnlijk naar de beurs. Omzet van Bol wordt afgelopen jaar geschat op 5,5 miljard en moet in 2025 verdubbeld zijn.
Na de lockdown zal zullen de coronavoordelen wegvallen, wel begint Ahold vandaag met een aandeleninkoop van 1 miljard, op een market cap van ruim 30 miljard euro. De winst per aandeel zou in de periode 2023-2025 jaarlijks met 5-9% stijgen, voorspelt Ahold zelf.

[ Bericht 6% gewijzigd door BasEnAad op 03-01-2022 12:37:14 ]
pi_203007863
Als het goed is ben ik aan het eind van de dag terug van 13 naar 10 aandelen.
De 3 slechtst presterende aandelen gaan eruit en dat geld stop ik voorlopig eerst terug in m'n 3 ETF's.

Dus ook het "plukje" Tellurian gaat er (met 23,5% verlies) uit.
(Het verlies zal mss iets lager worden, de futures staan best positief).

Dat soort besluiten moet je niet met teveel emotie nemen denk ik, het verlies kan kleiner worden maar ook groter.
Besi en Adobe ruim ik ook op.
pi_203007922
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 11:02 schreef BasEnAad het volgende:
Spannend jaar voor Ahold Delhaize. Tweede helft van 2022 gaat Bol waarschijnlijk naar de beurs. Omzet van Bol wordt afgelopen jaar geschat op 5,5 miljard en moet in 2025 verdubbeld zijn.
Na de lockdown zal zullen de coronavoordelen wegvallen, wel begint Ahold vandaag met een aandeleninkoop van 1 miljard, op een market cap van ruim 30 miljard euro. De winst per aandeel zou in de periode 2023-2025 jaarlijks met 5-9% stijgen, voorspelt Ahold zelf.
Blijf voorlopig lekker zitten op het plukje dat ik heb. :)
pi_203007932
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het goed is ben ik aan het eind van de dag terug van 13 naar 10 aandelen.
De 3 slechtst presterende aandelen gaan eruit en dat geld stop ik voorlopig eerst terug in m'n 3 ETF's.

Dus ook het "plukje" Tellurian gaat er (met 23,5% verlies) uit.
(Het verlies zal mss iets lager worden, de futures staan best positief).

Dat soort besluiten moet je niet met teveel emotie nemen denk ik, het verlies kan kleiner worden maar ook groter.
Besi en Adobe ruim ik ook op.
Waarom had je Tellurian überhaupt gekocht dan? Je was ervan op de hoogte dat dit project een meerjarenplan is, met FID gepland aan het eind van Q1 / begin van Q2?
pi_203007948
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:41 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Waarom had je Tellurian überhaupt gekocht dan? Je was ervan op de hoogte dat dit project een meerjarenplan is, met FID gepland aan het eind van Q1 / begin van Q2?
"Impulsaankoop" na alle enthousiaste reacties in deze topicreeks ;)

En ja, ik besef dat het een meerjarenplan is maar heb geen idee of dat positief of negatief uitpakt.
Het is minder dan 1% van m'n portfolio dus veel invloed heeft het niet.

En m'n plan is sowieso om terug te gaan van 13 naar 8 aandelen dit jaar.

Heb er nu 3 in de opruiming (dat ik terugstop in ETF's), rest van het jaar gaan er nog 2 uit.
De opbrengst van die laatste 2 stop ik in aandelen die ik al bezit en niet in ETF's.

3 ETF's (ruwweg 70% van portfolio) en 8 aandelen (ruwweg 30% van portfolio) lijkt me zat spreiding.

Ik hou dan over:

- S&P500 ETF
- Nasdaq ETF
- AEX ETF (on the beach natuurlijk)

- Tesla
- AMD
- Nvidia
- Microsoft
- Intel
- Apple
- Canoo
- ASML
- ASMI
- Alphabet (Google)

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-01-2022 12:50:44 ]
pi_203007957
Bij mij is Basic fit er vandaag uitgegaan (+- 2% winst) en evenveel aandelen van gekocht van ASR Nederland. Met mijn volgende salaris ga ik wat NN halen.
pi_203008028
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En ja, ik besef dat het een meerjarenplan is maar heb geen idee of dat positief of negatief uitpakt.

Heb er nu 3 in de opruiming (dat ik terugstop in ETF's), rest van het jaar gaan er nog 2 uit.
De opbrengst van die laatste 2 stop ik in aandelen die ik al bezit en niet in ETF's.

3 ETF's (ruwweg 70% van portfolio) en 8 aandelen (ruwweg 30% van portfolio) lijkt me zat spreiding.

Ik hou dan over:

- S&P500 ETF
- Nasdaq ETF

- Tesla
- AMD
- Nvidia
- Microsoft
- Intel
- Apple
- Canoo
- ASML
- ASMI
- Alphabet (Google)
Okay! Succes ^O^
  maandag 3 januari 2022 @ 12:53:49 #296
136343 BasEnAad
pi_203008054
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik hou dan over:

- S&P500 ETF
- Nasdaq ETF

- Tesla
- AMD
- Nvidia
- Microsoft
- Intel
- Apple
- Canoo
- ASML
- ASMI
- Alphabet (Google)
Je spreidt wel over verschillende aandelen, maar nauwelijks over sectoren. Ik zie vrijwel alleen maar tech, zelfs de AEX etf is grotendeels tech.
pi_203008057
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:51 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Okay! Succes ^O^
Bedankt :)

Jij nog stoute plannen dit jaar?
pi_203008082
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bedankt :)

Jij nog stoute plannen dit jaar?
Nope, all eggs in one basket. :)
pi_203008124
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Je spreidt wel over verschillende aandelen, maar nauwelijks over sectoren. Ik zie vrijwel alleen maar tech, zelfs de AEX etf is grotendeels tech.
Klopt.

Ik geloof zelf dat daar de komende 10 tot 20 jaar nog heel veel groei mogelijk is gezien de groei van machine learning, AI, EV's, autonoom (auto, drone, boot), robots, solar, energieopslag, etc. Had het hierboven ook al eens genoemd.

Of de bedrijven waar ik in aandelen van bezit daar ook allemaal van profiteren weet je niet natuurlijk.

Verder heb ik nog wat in fondsen bij NN en BrandNewDay en dat is ook spreiding.
pi_203008637
Ik heb een beginnersvraag. Hoe moet ik het zien dat een aandeel Toyota Motor Corp (willekeurig voorbeeld) ¤ 16,498 noteert aan de Borse Frankfurt en $185 aan de NSY? Als ik op de website van Toyota kijk dan geven ze aan listings te hebben op de beurzen van Tokyo, Nagoya, New York en London. Dus wat koop je nou eigenlijk als je een aandeel Toyota koopt op de beurs van Frankfurt? Voor een totaal andere prijs dan aan de NSY? Om de verwarring compleet te maken heeft de listing op de NSY bij de DeGiro een “Categorie - A” stempel en de Borse Fankfurt listing een “Categorie - C”.

Waarschijnlijk zie ik iets gigantisch over het hoofd maar ik weet niet wat op dit moment.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')