Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 09:47 |
https://nos.nl/l/2408491 Het werkelijke probleem is dat het reguliere onderwijs al jaren achteruit kachelt. Dan kun je het ouders die het zich kunnen veroorloven het natuurlijk niet kwalijk nemen dat zij niet lijdzaam toekijken maar de portemonnee trekken om te herstellen wat de overheid al jaren nalaat. Want wie wil nu geen goed onderwijs voor zijn kind? Maar ja, dat veroorzaakt inderdaad tweedeling. Ik ben zo'n ouder die private bijles voor zijn kind heeft ingeschakeld a ¤ 440,- per maand bovenop de al riante bijdrage voor school. Maar dit is Nederland, en dus gaan we niet ageren tegen het probleem maar tegen de oplossing. Want er wordt niet gepleten voor beter onderwijs, nee, privé onderwijs moet kapot..... En je ziet nu al dat scholen zich in allerlei bochten wringen in grote steden, variërend van zeer hoog schoolgeld, tot verkapte ballotage, allemaal om bepaalde groepen buiten de deur te houden. Maar we zouden eens problemen ipv symptomen aan gaan pakken, dat moeten we niet willen. | |
Marsenal | dinsdag 7 december 2021 @ 09:54 |
Ik heb mijn rijke witte kinderen op een rijke witte school in een rijk wit dorp met rijke witte huiswerkklasjes want ik wil gewoon dat ze de witte kansen krijgen die horen bij hun witte kleur en persoonlijk vind ik het feit dat ik dat zo geregeld heb een resultaat van fouten van de overheid en als ze het willen oplossen pompen ze misschien beter geld in het onderwijs en achterstandskinderen dan dat ze ergens op de rem gaan staan. | |
Straatcommando. | dinsdag 7 december 2021 @ 09:54 |
Kenniseconomie jongons, maar wel jaren lang onderwijs ergens onderaan laten bungelen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 09:57 |
Precies. Daarom is deze hele noodkreet van de Onderwijsraad ook totaal niet serieus te nemen. Zij zijn mede verantwoordelijk voor de verloedering van het onderwijs. En dan nu verontwaardigd zijn dat mensen die het kunnen betalen zelf hulp inschakelen. | |
Straatcommando. | dinsdag 7 december 2021 @ 09:57 |
Oh en 'we' mogen ook weleens van de Nederland papiertjesland mentaliteit afstappen, hier word zo bizar veel waarde gehangen aan een diploma (hbo niveau vereist!) en veel minder aan capaciteiten. Leuk bijeffect daar van is dat ouders hun kroost al dan niet subtiel pushen om toch maar voor havo te gaan want ja..vmbo... En helaas is het ook weer zo dat veel vmbo scholen, zeker in de randstad, niet veel meer zijn dan een soort dagbesteding. Zeker de lagere niveaus | |
Straatcommando. | dinsdag 7 december 2021 @ 09:58 |
Nahh daar mag je ook wel het afbraakbeleid in meenemen hoor. Grootste flop is wel het leenstelsel. Ik krijg nog het maagzuur van die maatregel (bezuiniging) | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 10:02 |
Uiteraard. Het gaat op meerdere fronten natuurlijk faliekant mis in het onderwijs. Toen ik zelf een kind op de basisschool had ben ik me rot geschrokken wat het niveau tegenwoordig is. | |
ToT | dinsdag 7 december 2021 @ 10:06 |
Doet me denken aan dat universiteiten racistisch zouden zijn, omdat er vooral rijke, goed ontwikkelde blanke studenten op zaten en geen drillrapvideo-artiesten en conservatieve moslims die geloven dat Allah boten drijvende houdt en vogels met zijn hand in de lucht houdt. | |
Fleischmeister | dinsdag 7 december 2021 @ 10:12 |
Tja, het onderwijs is niet meer op maat, want dat vinden ze te duur, iedereen lekker op 1 hoop gooien. Het niveau wordt vervolgens aangepast aan de zwaksten in de klas, want iedereen is een winnaar. Dan zou ik als ik een kind had ook wat meer gaan uitgeven in de hoop dat het niveau bereikt wordt dat er was toen ik op school zat.Voor geen goud laat je je kind daar tussen zitten, je zoon zou maar thuis komen als drillrapper ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 10:21 |
Je hebt ook prima vmbo scholen hoor. Maar ik ken meerdere ouderparen die in zak en as zaten omdat hun kind was uitgeloot van de vmbo school naar keuze en dan ben je feitelijk overgeleverd aan uren reistijd of een vreselijke horrorschool waar je je kind echt niet wilt hebben. | |
Hugo862 | dinsdag 7 december 2021 @ 10:34 |
Ik vraag het mij af of dit uitsluitend met het niveau van het onderwijs te maken heeft. Zou jij je kinderen van hun private bijles afhalen als het niveau van het onderwijs hoger was? Is dat werkelijk een relevante afweging wanneer we steeds meer naar een systeem gaan waarbij "beter als de rest" zijn belangrijk is voor je plekje op een top universiteit? | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 10:37 |
Dat zou zeker wel meespelen. Wat voor mij ook speelt is dat ze een klas overgeslagen heeft en al bijna 2 jaar half onderwijs krijgt wegens corona. Ik hou dat geld liever ook in mijn zak. En ze hoeft ook helemaal niet naar een top universiteit, het enige wat ik wil is dat haar potentiaal volledig tot uiting komt, en dat komt het niet omdat 8 jaar basisonderwijs de lat heeft gelegd op de laagste gemene deler ipv zo hoog mogelijk voor mijn dochter. | |
Gibson88 | dinsdag 7 december 2021 @ 10:44 |
Scholen die ondermaats presteren worden goed geluld met deze hetze tegen privaat onderwijs. Rot toch op zeg. Dat een ander het niet kan betalen is niet het probleem van een ander. Ik kan mij wel vinden in het standpunt van TS. Je wilt uiteindelijk dat jouw kind goed onderwijs krijgt en geen jan-lul gewauwel 'te vreten' krijgt van een ondermaats opgeleide pabo-knurft. [ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 07-12-2021 11:17:29 ] | |
TheoddDutchGuy | dinsdag 7 december 2021 @ 10:48 |
Valt mij vooral op dat wij ons kind thuis meer moeten leren dan wat ze blijkbaar qua moeite er in steken op school zelf. Ook lijkt dit enorm te verschillen per school. Zo zit ons kind op een van de beste openbare school van heel Nederland wat als een van de zeer weinig een ruime voldoende scoort. (Dit zegt ook wat eigenlijk) Waar ze ondanks wat ik boven zei, wel meer hun best doen ook buiten de school uren om, ik kan altijd de juffrouw mailen Bijv. Maar kind van zus van mijn vriendin, ongeveer dezelfde leeftijd maar 1 klas hoger, doen minder in de klas dan ons kind in groep 1. Bij ons doen ze al aan alfabet, rekenen, Engels, middels iPad en schermen werken, zelfstandig aangeven wat je wil gaan doen qua planning. In klas van het andere kind doen ze dit eigenlijk helemaal niet.. dan zeuren over kwaliteit. Verschil? Ons kind zit niet in een grote stad op een school, ondanks 20 klaslokalen, wat ik best een grote school vind. De ander zit wel in een grote stad op een school, met veel minder klassen. Vind het frappant. | |
raptorix | dinsdag 7 december 2021 @ 10:49 |
Mijn zus is Directrice van een VMBO school, ze heeft haar eigen ervaringen waar haar zoon in het concept verwerkt en dat werkt erg goed. Nu is mijn zus wel een tante, stond op haar 21e voor een VMBO groep in de Bijlmer ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:01 |
Ik denk dat dat niet zozeer aan de omvang van de school of de woonplaats ligt maar vooral aan de populatie. Toen mijn dochter naar de basisschool ging heb ik uiteraard verschillende scholen bezocht. De dichtstbijzijnde school was een school waar 79% van de leerlingen pas met het Nederlands in aanraking kwam op de eerste schooldag. Hier ben ik natuurlijk direct vertrokken, maar op een school met zo'n populatie gaan ze echt in groep 1 nog niet aan de slag met het alfabet. Die zijn al blij als de hele klas "goedemorgen" kan zeggen en begrijpen wat het betekent. | |
superniger | dinsdag 7 december 2021 @ 11:04 |
Verschil moet er zijn. | |
RedFever007 | dinsdag 7 december 2021 @ 11:09 |
Je kinderen (al dan niet gedwongen door omstandigheden) naar een school sturen waar de helft nauwelijks fatsoenlijk Nederlands spreekt, waar de beste leraren het zinkende schip al verlaten hebben en betere oorden gezocht hebben en waar de overgebleven docenten het liefst ook wat anders zouden doen is inderdaad privé bijles nemen om ze nog een toekomst te geven om weg te kunnen. Dit nieuwsbericht is natuurlijk de omgekeerde wereld en neigt naar communistische denkbeelden in een race naar de bodem ![]() ![]() | |
superniger | dinsdag 7 december 2021 @ 11:25 |
Ik gaf altijd bijles wiskunde/natuurkunde/scheikunde aan mijn neefjes en nichtjes. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 11:29 |
Toch wel de grootste prestatie van GroenLinks op landelijk niveau. Qua impact dan he, niet qua inhoud. Zouden ze daar nou nog steeds trots op zijn? | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 11:32 |
Het onderwijs is juist wél op maat, daar is deze hele ellende mee begonnen. Als docent mag je tegenwoordig voor 30 kinderen bij gaan houden wat hun individuele leerbehoefte is, verwerkt in een individueel leerlingvolgsysteem. En dan gooit de overheid daar nog vrolijk 20 taakjes bovenop, afhankelijk van waar de politiek zich op dat moment druk over maakt. Burgerschap, verkeersveiligheid, emotionele ontwikkeling, vuurwerk, duurzaamheid, etcetera. | |
Nanukerst | dinsdag 7 december 2021 @ 11:35 |
Dat een en ander in een leerlingvolgsysteem wordt gezet is natuurlijk niet hetzelfde als 'ieder kind onderwijs op maat kunnen bieden'. | |
thedeedster | dinsdag 7 december 2021 @ 11:40 |
Lees; wij willen dat geld van die ouders en wij beslissen dan wat daar mee gebeurt. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:41 |
Dat zijn ze echter wel verplicht. Dat volgt uit de wet op passend onderwijs. Speciaal onderwijs is zo goed als afgeschaft, scholen zijn verplicht te voorzien in een passend programma voor iedere leerling. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:42 |
Precies. En voor je het weet betaal je mee aan de taalachterstand van Mohammed en Nisrine die in een achterstandswijk wonen waar je van je leven nog nooit geweest bent. | |
thedeedster | dinsdag 7 december 2021 @ 11:44 |
Beetje cru gezegd; daar betaal je nu al (indirect) aan mee. | |
RedFever007 | dinsdag 7 december 2021 @ 11:45 |
En hoopt te komen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 11:48 |
Mogen wij die geen kinderen hebben dan ook stoppen met meebetalen aan de kosten van jullie kinderen als jullie niet willen betalen voor de kosten in achterstandswijken of werkt dat dan weer anders of zo? | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:50 |
Alleen als mijn kinderen ook niet mee hoeven te betalen aan jouw zorgkosten en oude dagvoorziening, ok? In dat geval zou ik zeggen: gooi eens een balletje op in den haag. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 11:52 |
Prima wat mij betreft ![]() Maar leg nou eens uit waarom dat dan een probleem voor jou is als het om Mohammed gaat want gezien het bovenstaande snap je wel waarom het systeem zo werkt als het nu doet behalve als het blijkbaar om kinderen met een niet-Nederlandse naam gaat. | |
thedeedster | dinsdag 7 december 2021 @ 11:54 |
Ik heb zelf geen kinderen, maar hetgeen ik stel is gewoon een feit. En daar mag jij gerust een of ander waardeoordeel over vellen. Niks mis met discussie. ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 11:57 |
Omdat ik vind dat taalontwikkeling in de eerste plaats een taak van de ouders is en dan pas van de gemeenschap. Dus wanneer jij het vertikt je kind Nederlands te leren vind ik dat jouw kind geweerd moet worden van de basisschool en eerst naar een taalschool voor eigen rekening moet en pas wanneer de taal op een minimaal niveau is mag je worden toegelaten op het basisonderwijs. Ik wil namelijk dat het onderwijs van kinderen die wel Nederlands spreken niet gaat lijden onder de laksheid van bepaalde ouders. Dus nee. Taalachterstand wil ik niet aan meebetalen en ik wil het ook niet het probleem van mijn kind maken dat een ander geen Nederlands spreekt. Taalachterstand is het probleem van de persoon met de achterstand en diens ouders, niet mijn probleem en al zeker geen probleem van mijn kind. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 11:59 |
Wordt vroeg of laat, zoals je al aangaf in je reactie op mijn post, WEL jouw probleem. Want ook jij word oud (hoop ik!) en zal zorg en pensioen nodig gaan hebben. Mischien heeft jouw kind een "rugzakje" vanwege een ander probleem, dat schijnt tegenwoordig nogal veel voor te komen, het is allemaal leuk en aardig om iets te roepen maar de lange termijn is dat we het toch echt samen moeten gaan doen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 12:03 |
Ja dat kan. Ik betaal ook met alle liefde mee aan rugzakjes van andere kinderen. Ik wil echter niet meebetalen aan problemen die thuis horen. Als Mohammed thuis geen Nederlands heeft geleerd sturen de ouders van Mohammed hem maar naar Nederlandse les voordat hij naar school gaat. En dat betalen ze maar uit eigen zak. Als Mohammed dyslectisch is, of hoogbegaafd en hij heeft daar extra begeleiding bij nodig betaal ik daar met liefde aan mee zodat Mohammed ook zijn hoogste potentieel kan bereiken. Ik weiger echter mee te betalen aan zijn taalcursus of ontbijt omdat zijn ouders hem geen Nederlands hebben geleerd of met een zakje chips als ontbijt naar school sturen. | |
Janneke141 | dinsdag 7 december 2021 @ 12:07 |
Terecht dat de Onderwijsraad dit probleem onder de aandacht brengt. Alleen is het geen oorzaak, maar een gevolg en een symptoom. Je kunt schaduwonderwijs niet afschaffen of verbieden, maar je kan wel zorgen dat het niet nodig is. Wat eronder ligt is een kwantitatief en kwalitatief lerarentekort en een overheid die niet weet wat ze met het onderwijs aan moet, en daardoor de slechtst denkbare balans kiest tussen "wij bepalen hoe het moet" en "onderwijsvrijheid". Oh, en de opmerking van @Straatcommando over de heiligverklaring van citoscores en diploma's snijdt ook wel hout. Maar dat is veel minder makkelijk op te lossen. | |
luxerobots | dinsdag 7 december 2021 @ 12:11 |
Dat kan dus niet. Want je zult altijd kinderen hebben die achterblijven op een bepaald gebied, en ouders die die achterstanden willen wegwerken. Daarbij kunnen ouders hun kinderen ook andere vaardigheden aanleren die zorgen voor dit zogenaamde oneerlijke concurrentievoordeel (denk aan programmeerles of het aanleren van een vreemde taal). Zo kwantitatief en kwalitatief is het onderwijstekort trouwens niet. Het onderwijstekort zit vooral op bepaalde scholen en in bepaalde vakken. Hoezo is dat moeilijk op te lossen? Omdat de oplossing uit het onderwijs (jouw vakgebied) moet komen? | |
Fer | dinsdag 7 december 2021 @ 12:21 |
Hoe hoog denk je dat het gewone onderwijs moet worden, voordat mensen dit niet meer afnemen? Oneindig hoog denk ik. Overigens moet je ook oppassen met dit gesubsidieerd aanbieden. Want voor je weet heb je alweer hordes zorgzakkevullers die de subside pot leegslurpen. Dat laatste gebeurt al jaren. | |
Janneke141 | dinsdag 7 december 2021 @ 12:28 |
Laat ik herformuleren: minder nodig is. Als de gemiddelde kwaliteit van het onderwijs omhoog gaat en men minder hangt naar een zo hoog mogelijk papiertje (zie laatste punt) dan zal de behoefte aan de bijlesindustrie veel kleiner worden, uiteraard zonder dat ze verdwijnt. Ik pleit overigens ook niet voor een communistisch systeem, je hoeft mensen niet te verbieden om mogelijkheden tot verrijking in te zetten waar ze die hebben, maar je wil vooral dat de mensen zonder die mogelijkheden hun kind ook gewoon met de stroom mee kunnen sturen. Als ik vanmiddag tijd heb dan zal ik wat cijfers voor je gaan opzoeken, maar dit is gewoon niet waar. Ik weet dat we gym- en geschiedenisdocenten overhebben, maar verder komen we echt tekort en is ook de kwaliteit van de pabo en de overige lerarenopleidingen er niet op vooruit gegaan. Ook groeit het aantal onbevoegden voor de klas nog steeds, dus er is zeker sprake van een tekort en dat blijft er ook nog wel even. We zijn nog niet over de top van de pensioengolf heen. Nee, juist niet. Dit is een maatschappelijk probleem. De opmerking 'mijn kind mag naar de havo/moet naar het vmbo' zit bij ouders, niet in het onderwijs. Voor een deel is een verandering te bewerkstelligen door het niveau van het (v)mbo-onderwijs wat op te krikken, maar verder is wat we nu zien vooral een gevolg van 20 jaar beleid dat erop gericht is om zo hoog mogelijk te komen en om doorstroming van laag naar hoog zo veel mogelijk te belemmeren. Het is een maatschappelijke trend die in een paar decennia is ontstaan. Die keer je niet zo makkelijk en daar zijn veel meer partijen bij betrokken dan de scholen alleen. | |
luxerobots | dinsdag 7 december 2021 @ 12:33 |
Het is natuurlijk ook zo dat het voor een normale burger vrij lastig is om docent te worden. De voorbeelden van zij-instromers die hun eigen opleiding moeten betalen, tijd in studeren moeten stoppen en alleen een stagevergoeding krijgen zijn bij mij wel bekend. In het bedrijfsleven gaat het wat dat betreft makkelijker, als jij iets kan waar vraag naar is, zal er gelijk salaris betaald worden. Ik denk niet dat doorstroming doelbewust belemmert wordt. Daar zul je voorbeelden van moeten geven. Het is inderdaad een maatschappelijke trend, mensen willen het beste voor hun kinderen, en zien tegenwoordig vmbo-tuig-scholen waar je je kind absoluut niet naartoe wil sturen. | |
DETELEVISIEKIJKER | dinsdag 7 december 2021 @ 12:40 |
Een week geleden kwam een onderzoek uit naar het leenstelsel. Geen flop. | |
Janneke141 | dinsdag 7 december 2021 @ 12:41 |
Dat klopt. Daar is veel winst te behalen. Net als het inzetten van vakmensen op mbo's. Iemand die 30 jaar timmerman, kok of boekhouder is geweest moet je wel les geven in lesgeven, maar het aantal hoepels waar een dergelijk vakman nu doorheen moet springen is denk ik te groot. Ik moet niets, want kennelijk weet ik hoe het zit en jij wat minder. Ik zou je toon iets dimmen, dat praat wat prettiger. Maar het model uit de oorspronkelijke mammoetwet is gebouwd op stapelen, in principe kun je iedere opleiding na elkaar doen zodat het -theoretisch- mogelijk is om van een vmbo-basisdiploma door te stromen naar een universiteit. Zo kun je met je vmbo-tl-diploma naar de havo, of met je mbo-4-diploma naar het hbo, enzovoorts. Maar de diverse scholen hebben, onder druk van financieringsregels en inspectierapporten, steeds meer belemmeringen opgeworpen om een dergelijke doorstroom te ontmoedigen (net als het tijdens je schooltijd opstromen naar een hoger niveau trouwens). Deels legaal, deels een nogal fanatiek maar niet rechtsgeldig ontmoedigingsbeleid. Daardoor wordt het nóg bepalender als je de basisschool verlaat met een vmbo-advies - want kom dan nog maar eens hoger. Door de doorstroomwegen weer meer open te gooien verklein je het belang van het basisschooladvies. Overigens: gelukkig zijn er de afgelopen tijd wel wat wetten en regels gekomen die het opwerpen van dergelijke belemmeringen tegengaat, maar we zijn er echt nog niet. En die regels zijn eigenlijk ook een vorm van symptoombestrijding. Dat laatste is vooral beeldvorming. Even los van het gegeven dat ieder kind recht heeft op onderwijs, ook degenen die we misschien willen kwalificeren als tuig, zijn verreweg de meeste scholengemeenschappen/vmbo-scholen 'gewone' scholen waar de leerlingen het prima naar de zin hebben en gewoon hun diploma halen. En die uitzonderingen houden zichzelf een beetje in stand, want daar wil niemand werken. | |
Weltschmerz | dinsdag 7 december 2021 @ 12:42 |
Kinderen leren ook heel veel van elkaar. Zo'n kind dat door de ouders op taalachterstand is gezet kan zich prima optrekken aan de rest van de klas, maar niet als er nog 10 kinderen zitten met dezelfde taalachterstand en achtergrond. Scholen kunnen bijdragen aan het verminderen kansenongelijkheid maar kan nooit volledig compenseren voor de achterstand waarop ouders hun kinderen zetten en houden. Dat moet een school ook niet willen, want dat gaat ten koste van andere kinderen. Goed gedrag en goede opvoeding moet beloond worden. Er is nu echter een trend aan de gang om op uitkomst te beoordelen en verschil dan aan de school en racisme te wijten. Maar als autochtone kinderen het niet beter mogen doen dan wat neef en nicht uit een analfabete moslimfamilie hebben gebaard dan doen alle kinderen het slecht en krijg je dat 15 jarigen massaal functioneel analfabeet zijn. | |
luxerobots | dinsdag 7 december 2021 @ 12:44 |
Ik vraag om een voorbeeld (en gebruik het woordje moet). En je begint er meteen over dat jij het beter weet en ik moet dimmen. Zulk gedrag vertoon jij maar lekker voor de klas. En geef er eens voorbeelden van waarbij scholen dingen doen waardoor stapelen lastiger wordt. Volgens mij is doorstroming vooral lastig omdat financiering op een gegeven moment wegvalt, maar dat doet de overheid, niet de school. | |
Straatcommando. | dinsdag 7 december 2021 @ 12:47 |
Ik vind het opzadelen van studenten met een schuld een flop, hoe het financiële plaatje ook mag uitpakken. | |
DETELEVISIEKIJKER | dinsdag 7 december 2021 @ 12:55 |
Tja, als we op meningen gaan bankieren... | |
Janneke141 | dinsdag 7 december 2021 @ 13:01 |
Ik zal je er twee geven, een uit het vo en een uit het mbo. Mbo's krijgen minder geld per student naar mate ze langer aan de school verbonden zijn. Dat betekent dat iemand die eerst een niveau-2 opleiding doet en daarna door wil naar -3 en -4 steeds minder kostendekkend wordt, en decanen en opleidingscoördinatoren studenten 'ontmoedigen' om nog een niveau hoger te gaan doen, of zelfs (illegale) eisen aan cijferlijsten of vakkenpakketten stellen. Op te lossen door het financieringsstelsel aan te passen (door bijvoorbeeld de teller op 0 te zetten als iemand aan een hoger niveau begint). VO-scholen krijgen doorstroomrapportages en rendementsrapportages van de inspectie. Omdat doubleurs en zakkers harder omlaag drukken dan een opstromer omhoog proberen scholen de risico's te verkleinen, en een opstromer is bijna altijd een groter risico. Het is cijfermatig voordeliger om een leerling die misschien de havo aan kan, op vmbo-tl examen te laten doen. Dan slaagt hij tenminste. Onderwijs zou gericht moeten zijn op kansen, maar beleid en financiering belemmeren die kansen. Dáár moet je dus beginnen, de keuzes die de scholen maken zijn daar vaak (niet altijd) een gevolg van. | |
Straatcommando. | dinsdag 7 december 2021 @ 13:03 |
Dat gebeurt zoveel, de wereld is niet zwart wit. Maar ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek | |
Drekkoning | dinsdag 7 december 2021 @ 13:40 |
Straks moet ik me nog schuldig gaan voelen dat ik het beste met mijn kinderen voor heb ![]() | |
Postbus100 | dinsdag 7 december 2021 @ 14:58 |
440 euro per maand??! *verslikt zich* Jeetje zeg, wat is dat voor een immens bedrag wat je zomaar even uit de mouw schudt? Dat is gewoon het dubbele van het collegegeld op de uni! (overigens zwaar gesubsidieerd, met reden). Waarom?! | |
valentijn101 | dinsdag 7 december 2021 @ 15:05 |
Ja, schaam je. Volgens mij ben jij zo iemand die regelmatig vraagt hoe het gaat op school en of ze hun huiswerk gemaakt hebben. Je gaat zeker ook naar ouderavonden he? | |
Drekkoning | dinsdag 7 december 2021 @ 15:07 |
Fractie van wat ik kwijt ben aan kinderopvang momenteel ![]() 2 kinderen, 3 dagen per week: ¤1400 ![]() Kinderen kosten nou eenmaal een hoop geld. Als een deel daarvan aan goede scholing ten goede komt lijkt me dat een no-brainer. | |
Heremeteit | dinsdag 7 december 2021 @ 15:22 |
Het lijkt alsof het doel is om de verschillen te minimaliseren. Zo nodig door het hinderen van de beter presenterende kinderen. | |
luxerobots | dinsdag 7 december 2021 @ 15:26 |
Dit is een duidelijk voorbeeld. Geld heeft natuurlijk invloed op hoe een school zijn zaakjes organiseert. Ergens ook wel begrijpelijk, je wil niet dat leerlingen die eigenlijk niet op de havo of het vwo thuishoren, hier toch terechtkomen en gewoon door vaak genoeg te blijven zitten het papiertje halen... | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 15:43 |
Ja dat zijn fikse bedragen. Maar het wordt ook niet gesubsidieerd. Maar ik acht het wel noodzakelijk. | |
DETELEVISIEKIJKER | dinsdag 7 december 2021 @ 16:30 |
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)huld-gelijk-gebleven En politieke duiding erbij. https://fd.nl/opinie/1421(...)k-het-wil-afschaffen | |
BlaZ | dinsdag 7 december 2021 @ 17:01 |
Zou je daar wat voorbeelden van kunnen noemen? | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 17:35 |
Vraag een elfjarige voor de gein eens hoeveel 8 x 7 is, of 72 / 12 en kijk hoelang hij erover doet. | |
Nobu | dinsdag 7 december 2021 @ 17:59 |
Je moet als ouder toch iets als het standaardonderwijs vooral is ingericht om het tuig en de ramenlikkers van de straat te houden. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 18:00 |
Ik moest jaren geleden al zo vreselijk lachen om mijn broer en zijn vrouw, net zo atheďst als ik, maar verder heel groen links, paarse broeken en oh zo woke voor het een rage werd. Hun zoon werd echter naar een roomblanke christelijke school met stapels bijbels gestuurd. Kan ze geen ongelijk geven verder, maar amusant was het wel. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 18:07 |
Vriend van mij zei eens, ik begon met 16 met werken, studeren kon hij niet, nu met 66 werk ik nog, en dan kom ik mensen van mijn leeftijd tegen die pas tegen hun 30ste begonnen met werken na 10 jaar gestudeerd te hebben, en met hun 58ste ophielden met een leuke vertrekregeling en de VUT. Klinkt allemaal wel leuk dat het ze erg is dat studenten moeten betalen voor hun studie, maar als je dat niet doet leg je de rekening gewoon bij iemand anders neer. | |
Magister_Artium | dinsdag 7 december 2021 @ 18:14 |
Nog leuker: vraag een gemiddelde bovenbouwleerling hoeveel 3+3 is en in een automatische reactie pakt hij/zij er een rekenmachine bij. Jammer dat die huiswerk- en bijlesinstituten prestatiegerichte trucjes aanleren en echt niet het geduld nemen om aan de basis te poetsen. Zo gaan ze wel over en halen ze binnen de tijd hun diploma, desgewenst cum laude, maar daarna begint het probleem van voren af aan op de uni. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:14 |
Het is altijd al zo geweest dat kinderen van welgestelde ouders doorgaans betere scholing krijgen. Ook al stuur je ze naar dezelfde school als kinderen uit lagere milieus. | |
BlaZ | dinsdag 7 december 2021 @ 18:17 |
Dat gaat wat lastig aangezien ik al jaren in Mexico woon. Ik heb het voor de gein aan de 11-jarige buurjongen hier gevraagd en denk dat het Nederlandse en Mexicaanse onderwijsniveau niet erg ver uit elkaar liggen vandaag de dag. | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:20 |
klopt en dat is ook helemaal niet erg. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 18:23 |
Hoorde eens over een onderzoek in Californië, scholen kregen een test voor de scholieren om te kijken hoe begaafd ze waren. Scholen kregen vervolgens de uitslagen en bepaalde leerlingen waren super begaafd volgens deze test. Deze kids deden het daarna ook veel beter. Echter, de uitslagen waren gefaked, doordat de leraren meenden dat bepaalde leerlingen begaafder waren kregen ze meer aandacht en werden ze meer ondersteund en uitgedaagd. In Duitsland was er een onderzoek waar ze leraren proefwerken lieten nakijken. Kinderen met namen als Kevin (een proletennaam in D) of Murat ofzo scoorden lagere cijfers, kon wel 2 punten schelen, dan kinderen met "succesvolle ouders namen". Het proefwerk dat vergeleken werd was uiteraard altijd hetzelfde | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:25 |
Idd, gewoon een kwestie van de tijd die ouders investeren in de opvoeding van hun kind. En nu besteden vermogende ouders het wat meer uit aan betaalde nascholing, maar ook dat was vroeger al wel zo. Als mijn kind hulp nodig blijkt te hebben en ik kan dat zelf niet bieden dan betaal ik ook gewoon een externe partij om die nodige hulp te bieden. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:31 |
En, kwam hij een beetje tijdig met het juiste antwoord op de proppen? | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:32 |
als ik het vraag aan een mohammed dan snapt hij het niet, echter een diederick geeft in 2 seconden het antwoord. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:32 |
Als voormalig leerkracht in het basisonderwijs weet ik wel hoe het gaat. Geef bij ouders van Floris-Jan aan dat hun kind achterloopt met rekenen en vader zal elke avond zijn kind een uurtje bijspijkeren (of dat uitbesteden), Geef bij ouders van Mohamed/Sjonnie aan dat hun kind achterloopt met rekenen en ze zullen braaf afwachten waar de leerkracht mee komt qua handelingsplan en hoe dat langzaam uitgevoerd wordt. Mohamed/Sjonnie zal thuis echter vrij weinig tot niets extra scholing krijgen en zal gewoon op straat blijven rondzwerven tot veel te laat zodat het op school slecht de aandacht erbij kan houden en de achterstand ondanks het handelingsplan groter wordt. En met 20+ handelingsplannen voor kinderen met achterstand hou je heel weinig tot geen tijd over voor de handelingsplannen van kinderen met A score kan ik je vertellen. | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:33 |
klopt dat doe ik ook, maar ik kom er zelf eigenlijk altijd wel uit. Zo ingewikkeld is het niet. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:35 |
Het is vooral een kwestie van zin, energie, tijd en opportuniteit natuurlijk. | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:36 |
vaak is het dermate simpel dat ik het er zo even bij doe. Zo moeilijk is havo of vwo niveau niet en basisschool is met 2 vingers in de neus te doen. Het moeilijkste vind ik de uitleg van de leraar te volgen.... | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 18:37 |
Collega van mij was basisschool leraar in Friesland en vertelde precies dezelfde verhalen. Verder zwelgt men in hun Friese identiteit en wordt er alleen Fries gesproken thuis. Kinderen na middelbare school (eigenlijk daar al) op achterstand. In Groningen gaan studeren en daar gemiddeld slechter scoren vanwege hun taal achterstand. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:38 |
Dat doet er natuurlijk niet zoveel toe. | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:38 |
natuurlijk wel. Als ik het moeilijk zou vinden dan zou ik er wel iemand voor inhuren of dan moet ik er meer energie in steken. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:39 |
Ik neem aan dat jij je diploma al hebt en geen examen meer hoeft te doen. | |
sjorsie1982 | dinsdag 7 december 2021 @ 18:41 |
ja klopt, maar ik sprak jaren geleden een bassischoollerares die geen les wou geven in groep8 omdat ze de rekensommen te moeilijk vond en ze echt niet kon maken. En op mijn werk kom ik ook nog vaak genoeg mensen tegen die de simpelste basisschooldingen niet kunnen of ze begrijpen het niet. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:41 |
Kinderen die thuis enkel dialect spreken beginnen al met een vrij grote achterstand ja. Eeuwig zonde. Heb ook kinderen op school gehad die Thuis enkel Turks spraken. Net zo'n probleem. Niet zelden moesten die kinderen dan eerst een jaar naar een speciale basisschool waar ze voornamelijk Nederlands kregen. | |
torentje | dinsdag 7 december 2021 @ 18:42 |
Klopt, want de meeste docenten huichelen bij de welgestelden, zouden die docenten dat huichelen niet doen dan moesten zij ook gaan werken in de voedselindustrie of bouw of mijnen. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:44 |
Het verbaast mij inderdaad ook wel eens hoeveel volwassen mensen die ik toch niet al te dom acht moeite hebben met basale dingen, bij veel mensen lijkt het alsof hun hersenen van schrik blokkeren wanneer ze cijfers zien. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:44 |
Dat ligt er een meetje aan. Een Mohamed uit Somalië of zelfs Turkije is een volstrekt andere dan de Mohamed uit bijvoorbeeld Irak. In Irak en enkele andere islamitische culturen besteden ouders wel heel veel tijd aan het opvoeden en scholen van hun kinderen. Maar over het algemeen is het huidige rekenonderwijs vooral betekenisvol en zal men niet zozeer keersommen op kunnen dreunen. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 december 2021 @ 18:44 |
Dat was 80 jaar geleden echt wel erger dan nu. Toen ging indereen naar de LTS. En denk je dat er toen werd gekeken naar niveauverschillen? Dus hoe kom jij tot de conclusie dat het niveau nu lager is dan 20, 40 of 80 jaar geleden? Ik denk dat je dat alleen gebruikt om je eigen keuze te verantwoorden. Mij kinderen zitten op bijzonder (niet confessioneel) onderwijs (een school die iedereen kan kiezen) en die krijgen prima les. Ik vind het hoogste (verdien)potentieel ook niet het belangrijkst. Ik vind sociaal-emotionele ontwikkeling veel belangrijker. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:46 |
Ik heb nog nooit een collega daarop kunnen betrappen. Maar jij zal het ongetwijfeld beter weten. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 18:47 |
maar goed, kind met dezelfde talenten met ouders op de bank hangen met bier en nootjes voor SBS6 of ouders die liefde voor cultuur, interesse aan wetenschappen of kunst bijbrengen, dat verbaasd je dan niet dat de tweede categorie het gemiddeld beter doet? Vroeger had je de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode). Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geďnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen. Niets van dat alles is over. Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, de treurbuis aan en op facebook lekker lopen schelden. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 18:49 |
Nou, ik zat hier tijdens de lockdown met soms 3 of 4 groep 8ers en daar voor de gein eens wat vragen aan gesteld maar de hoofdstad van Zuid-Holland of Drenthe kon niemand mij vertellen. Breuken krijgen ze helemaal niet meer op de basisschool. Ja 1/2 + 1/2 maar dat noem ik geen breuken. Spellen is op een niveau waar ik vroeger niet mee weg was gekomen. En dit zijn geen domme kinderen he, dit zijn kinderen die inmiddels havo/vwo doen. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 18:49 |
Turkse gastarbeiders komen doorgaans uit een andere klasse dan vluchtelingen uit Irak (en heten doorgaans geen Mohammed), dat heeft niet zozeer met landscultuur te maken. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:51 |
Dat zou goed kunnen. Opvallend is het wel. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 18:52 |
Ik heb geen idee hoe het 80 jaar geleden was want toen was mijn moeder zelfs nog niet eens geboren maar dat iedereen toen naar de lts ging lijkt me sterk. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 18:54 |
Breuken wordt wel degelijk aangeboden op alle basisscholen. Evenals provincies en de belangrijkste plaatsen per provincie en Nederland met de provincies en provinciehoofdsteden. | |
BlaZ | dinsdag 7 december 2021 @ 18:59 |
Het juist antwoord kwam, maar het duurde even. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 19:00 |
Dan is er op deze basisschool kennelijk wat mis gegaan want van de 4 die hier zaten wist geen één het. En zoals ik zei is breuken op zo'n summier niveau dat ik het nauwelijks breuken kan noemen. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 december 2021 @ 19:00 |
Hmmm, dus je doet uitspraken over een verleden waar je je niet in verdiept hebt? Vreemd.... | |
Gia | dinsdag 7 december 2021 @ 19:00 |
Vooral de nieuwerwetse staartdelingen. Zo achterlijk. Heb mijn kinderen de oude vertrouwde manier geleerd. Veel makkelijker. Moet je wel de tafeltjes kennen, natuurlijk. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 19:01 |
Ik kan me niet herinneren uitspraken over 80 jaar geleden gedaan te hebben maar dat jij er weer van alles bij fantaseert verbaast me dan weer niet. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 19:02 |
Dat is inderdaad volkomen achterlijk en nauwelijks te begrijpen. Ik die van mij ook de ouderwetse manier geleerd. Ze is sneller klaar, begrijpt het en maakt geen fouten. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 december 2021 @ 19:03 |
Dit ben jij toch? Er staat niet hoeveel jaren. Misschien moet je wat duidelijker zijn. Overigens blijf jij een beetje hangen in die '80 jaar', terwijl ik toch heel duidelijk '20, 40 of 80 jaar', heb gezegd. Maar die andere twee getallen zullen je wel niet zo goed uitkomen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 19:05 |
En waar lees jij dan dat ik het over 80 jaar geleden heb? O nee dat staat er niet, dat fantaseer je. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 december 2021 @ 19:10 |
Zoals ik al zei, je bent gewoon onduidelijk. | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 19:11 |
Maar jij kiest dan voor privé bijles? Waarom kijk je niet eens bij de universiteiten? Die hadden en hebben prachtige lespakketten voor jou kind en mijn kind. En voor elk ander kind wat interesse heeft in zichzelf ontwikkelen, veelal gratis of met een gemakkelijk aan te vragen bijdrage vanuit de gemeente. Wat ik zelf uit je artikel haal is dat met name ouders bijlessen kopen omdat hun kind niet goed meekomt op school. | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 19:14 |
Hier idem. Moesten ze eerst die nieuwe methode leren en vervolgens ook de oude. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 19:15 |
Die extra pakketten heeft ze al gevolgd in groep 8. Ik heb extra bijles, of eigenlijk huiswerkbegeleiding ingeschakeld om het overslaan van een klas, 2 jaar gebroken onderwijs en de overgang naar een middelbare school goed te laten verlopen. | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 19:17 |
Ik durf het niet te zeggen. Janneke was anders van mening. Die nieuwe methode zou voor de meeste kinderen beter te begrijpen zijn. Ik pas natuurlijk ook de oudere methode toe. Maar ik weet ook niet beter. Maar dat het onderwijs vroeger veel beter was is natuurlijk ook maar de vraag. Het is nu breder geworden. Vroeger zat er veel meer diepgang in. Zo diep dat je het in de praktijk nooit gaat toepassen. Dat zijn dusdanige vaardigheden die je alleen zal toepassen op een zeer klein specifiek vakgebied dat je bovendien op de werkvloer nog moet verfijnen. | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 19:20 |
Das fijn, heeft ze een goede start gehad? Oftewel heeft het gewerkt? | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 19:32 |
Het zal ook per kind verschillen, al zijn de niveauverschillen in de klassen (mijn ervaring) veel groter tegenwoordig. | |
-XOR- | dinsdag 7 december 2021 @ 19:43 |
Het is niet zozeer dat de nieuwe methode beter te begrijpen is alswel dat deze wat meer getalinzicht traint. De oude stijl was wat meer menselijke rekenmachine-werk, maar juist door die simpele bewerkingen in heel vaak te herhalen train je dat inzicht mijns inziens beter. Juist die kwantiteit die benodigd is om tot automatisatie te komen ontbreekt tegenwoordig een beetje, heb ik het idee. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 7 december 2021 @ 19:45 |
Vrije School dus | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 december 2021 @ 19:54 |
Correcte bingo. Zelf nooit mee te maken gehad in het verleden, maar toen we er tegenaan liepen, voelde het meteen goed. Onze oudste is net dit schooljaar naar HAVO/VWO brugklas gegaan. Heeft zelf voor de bovenbouw van de Vrije School gekozen. Het voelt nog steeds als een zeer goede keuze. | |
Harvest89 | dinsdag 7 december 2021 @ 20:04 |
Tijden veranderen dan. Ik kreeg pas alfabet en rekenen in groepje 3. Engels in groep 5. Was in de jaren 90. | |
torentje | dinsdag 7 december 2021 @ 20:04 |
Die docenten vertellen ook niet openlijk dat zij huichelen bij de welgestelden, op dat gebied zijn zij niet open en eerlijk. | |
Haushofer | dinsdag 7 december 2021 @ 20:14 |
Herkenbaar. Ik heb zelf als docent veel leerlingen die op hun tenen lopen, het havo/vwo niveau net (niet) aankunnen, en door een gebrek aan succeservaringen niet bepaald gelukkig zijn. Ook heb ik met de beloofde coronasubsidiepot bijlesinstituten in mijn nek hijgen die maar wat graag een deel van die miljarden willen binnenschuiven. Dat het kennisniveau daalt, dat geldt op bepaalde gebieden. Zo kennen kinderen de tafels amper meer, en hebben ze veel moeite om b.v. een getal door een breuk te delen. Maar dat is ook een vertekend effect van het feit dat docenten met de jaren meer en meer expert in hun vak en lesgeven worden. Ik zag het ook bij een 2e graads lerarenopleiding wiskunde; daar werd steeds meer aandacht besteed aan pedagogiek en didactiek. Wel belangrijk, maar de verhouding tussen deze opleiding en b.v. een hbo opleiding toegepaste wiskunde werd inhoudelijk zo steeds groter. Daarbij merkte ik dat verrassend veel docenten daar vooral willen lesgeven vanwege de kinderen, en dat de interesse voor het vak zelf vrij mager was. Daar heb ik me vies op verkeken, helemaal toen ik bij de deeltijdopleiding (dus veel volwassenen) een gevorderd vak calculus mocht geven. Dat was 1 keer en nooit weer ![]() | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 20:15 |
Engels in het basisonderwijs? Dat was in mijn tijd zeker niet het geval(jaren 60-70) | |
Gia | dinsdag 7 december 2021 @ 20:15 |
Welke kinderen kennen nu nog de provincies mét hoofdstad? Laat staan de landen van Europa mét hoofdstad. Of de tafeltjes. Ik vind dat basiskennis. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 7 december 2021 @ 20:17 |
Ja die indruk heb ik wel. Het is in principe ook tijdelijk. Dit gaan we niet de hele schoolperiode vol houden. | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 20:18 |
Tja dat was ooit het pakket dat je meenam vanuit het basisonderwijs. Maar als een user zegt dat nu Engels in het basisonderwijs word gegeven dan zal aan andere zaken minder aandacht geschonken worden. | |
Harvest89 | dinsdag 7 december 2021 @ 20:19 |
Yup. In groep 5. Ik kan me de schoolboeken nog herinneren. En we luisterden naar een cd'tje waar "Old MacDonald had a farm" op stond. ![]() Ik kreeg wel pas Duits op het voortgezet onderwijs. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 december 2021 @ 20:22 |
Mijn neefje heeft dat dit weekend nog zitten oefenen. Totaal oninteressant als je het mij vraagt, lekker boeiend wat de hoofdstad van Drenthe is. | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 20:28 |
Wat boeiend is, is natuurlijk ook afhankelijk van de interesse. Wat mij betreft vind ik dat ook niet zo interessant. Maar het werd er in het verleden gewoon ingestampt. | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 20:29 |
Hier beginnen ze in groep 3 met Engels, liedjes en kleuren. Groep 7 heeft ongeveer het niveau van het tweede jaar brugklas vroeger. | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 20:31 |
Engels is natuurlijk wel een stuk belangrijker geworden dan pak weg 50-40 jaar geleden. | |
Mortaxx | dinsdag 7 december 2021 @ 20:31 |
Raar dat ouders het beste voor hun kind willen | |
Red_85 | dinsdag 7 december 2021 @ 20:31 |
Wat is dit fout ![]() Echt op zoveel vlakken. | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 20:36 |
Kinderen horen het ook veel meer dan vroeger. Hier krijgen ze nu ook mad science (proefjes, natuurkunde en wetenschap) Dat zit in blokken, net als EHBO, smaaklessen, muziek en verkeer. En biologie met natuurouders, dan gaan ze de slikken en de schorren op, of het bos in. Compleet andere manier van lesgeven dan vroeger. Wel beter dan die saaie lesboekjes. | |
superniger | dinsdag 7 december 2021 @ 20:36 |
Vroegah topic ![]() | |
ootjekatootje | dinsdag 7 december 2021 @ 20:37 |
Leg uit? | |
Cherni | dinsdag 7 december 2021 @ 20:39 |
Dat had ik wel verwacht. Het onderwijs is veel breder geworden. | |
Beathoven | dinsdag 7 december 2021 @ 20:43 |
Van alle vakken met inhoud vind ik het nog het minst belangrijke om de hoofdsteden per provincie te kennen. Rekenen en wiskunde is iets wat je verder brengt en wat de meeste verbindingen naar de wetenschap heeft. Talen zijn daarnaast een pre. Topografie is ook belangrijk, maar op micro niveau zal je er nauwelijk tot geen voordeel van hebben om te weten dat Leeuwarden de hoofdstad van Friesland is. Dat is bijna al op het niveau als alle gemeentes bij naam kennen. Handig als je ambtenaar wordt oid | |
Cockwhale | dinsdag 7 december 2021 @ 23:07 |
440 euro aftikken per maand voor wat bijles ![]() | |
RedFever007 | dinsdag 7 december 2021 @ 23:12 |
Assen ![]() | |
Cockwhale | dinsdag 7 december 2021 @ 23:12 |
Misschien ligt het ook aan het feit dat minstens de helft van de ouders geen fuck met hun kinderen doen. Niet voorlezen, geen spelletjes samen doen, niet helpen bij huiswerk, nee joh allemaal te druk voor of geen zin in. Trap ze maar constant naar buiten of schuif een ipad voor hun neus ![]() | |
thedeedster | dinsdag 7 december 2021 @ 23:19 |
Dankzij de ratrace die deze maatschappij is geworden. ![]() | |
Cockwhale | dinsdag 7 december 2021 @ 23:20 |
Gewoon niet aan meedoen. | |
NightDancert | dinsdag 7 december 2021 @ 23:21 |
In de periode 2005-2010 heb ik veel eindexamentrainingen wiskunde gegeven. Dan heb je het over vwo 6 en havo 5 en dan zie je ze doodleuk 2/3 + 5/9 = 7/12 noteren. | |
thedeedster | dinsdag 7 december 2021 @ 23:22 |
Vroeger kantoorbaan, nu minder verdienend in het toerisme (nu wel heel rustig), maar wél plezier in werk dat ik - bij wijze van spreken - tot mijn tachtigste kan doen. ![]() | |
girlnextdoor. | dinsdag 7 december 2021 @ 23:30 |
Doet me eraan denken dat mij door diverse leraren in het basis-/ middelbaar onderwijs werd wijsgemaakt dat ik discalculie had. Pas toen ik een leraar op het mbo had die tijd vrijmaakte me extra les te geven bleek dat ik dus helemaal geen discalculie had. Goed onderwijs begint bij de leraar zelf. Wanneer die verzuimen dan worden er allerlei obstakels verzonnen die niet bestaan, maar waar wel iedereen intrapt. [ Bericht 0% gewijzigd door girlnextdoor. op 08-12-2021 12:12:08 ] | |
Perrin | dinsdag 7 december 2021 @ 23:44 |
Onzin, je levensstijl is grotendeels je eigen keuze. Veel ouders zijn liever lui dan moe. Of kiezen ervoor om allebei full-time te werken om maar in het grootst mogelijke huis te wonen, een dikke auto te rijden en dik op vakantie te gaan. De opvoeding van de kids bungelt dan vaak ergens onderaan de prioriteitenlijst. | |
Red_85 | woensdag 8 december 2021 @ 00:19 |
Maar het ligt toch niet aan de achterblijvers dat de sprinters moeten inhouden? Er is nu eenmaal verschil en de een heeft gewoonweg meer dan de ander. Daarbij zorg eens als overheid dat het onderwijs van dermate niveau is dat bijles eigenlijk niet eens noodzakelijk is. Verbieden reclame te maken... Man ![]() | |
Eightyone | woensdag 8 december 2021 @ 07:37 |
Doe wat je aan kunt. Als teveel van de tijd na school op gaat aan huiswerk, gaat dat weer ten koste van het broodnodige gepuber en persoonlijkheidsontwikkeling en dergelijke (aldus het havo-randgeval cq. ervaringsdeskundige). En bijles nodig hebben zou weleens een teken kunnen zijn dat je eigenlijk net te hoog mikt voor je capaciteiten. De angst voor het vmbo snap ik, maar bij sommige mensen is het gewoon het beste. Iig als er naast schoolwerk ook nog genoeg ruimte voor jezelf over moet blijven. En op vmbo-t valt het met die negatieve stereotypes, waar het gehele vmbo altijd mee geassocieerd wordt, nog best mee. In m'n omgeving waren het juist de doodgewone mensen waarover amper iets te zeggen viel, die daarheen gingen (o.k. toen heette het nog mavo). [ Bericht 7% gewijzigd door Eightyone op 08-12-2021 07:51:55 ] | |
Alpha0 | woensdag 8 december 2021 @ 07:57 |
In 5 vwo konden wij geen breuken delen. Dat moest bij economie uitgelegd worden. Dus (3/5)/(8/7) | |
Drekkoning | woensdag 8 december 2021 @ 08:01 |
Dat is wel bizar idd, zal vast te maken hebben met de enorme toename in gebruik van rekenmachines. Wat ansich niet erg is, maar basis rekenregels zouden er met 5 vwo toch wel in mogen zitten ![]() | |
NightDancert | woensdag 8 december 2021 @ 08:05 |
Ik weet niet in welke tijd dat was, maar ik leerde volgens mij al in de brugklas 'delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde'. En dat was eind jaren 90. | |
NightDancert | woensdag 8 december 2021 @ 08:06 |
Heb ik als student toch te weinig gevraagd met m’n 20 euro per uur. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 08:14 |
Ja, dat leerde je. Maar dat is wat anders dan het ook onthouden. Ik heb lesgegeven op twee hbo-opleidingen wiskunde, en daar zag ik derdejaars studenten doodleuk beweren dat (x+y)2 = x2 + y2 of wortel(x+y)=wortel(x)+wortel(y). We denken nog wel eens dat we wat geleerd hebben, maar dat valt in de praktijk nogal es tegen. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 08:16 |
Want jij stond zo stevig in je schoenen toen je puberde. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 08:17 |
Dat maakt je prefrontale cortex je wijs. | |
NightDancert | woensdag 8 december 2021 @ 08:24 |
Ik heb je gezwam even wat realistischer gemaakt. | |
Perrin | woensdag 8 december 2021 @ 08:27 |
Mijn vrouw is bewust part-time gaan werken toen we kinderen kregen, daar hebben we op genoemde gebieden offers voor gemaakt. En nu hebben we wel tijd om samen topografie te leren, te helpen met huiswerk maken, samen boeken te lezen. Alle coronamaatregelen hadden ook een stuk minder impact op ons huishouden. In mijn omgeving zie ik veel ouders die best hetzelfde zouden kunnen doen, andere keuzes maken. | |
Drekkoning | woensdag 8 december 2021 @ 08:39 |
Oprechte vraag en niet lullig bedoeld, maar bij een hbo-opleiding wiskunde kun je toch nooit tot het derde jaar komen zonder zulke basale rekenregels (onbewust) te kennen? Dan ken je die regels toch of de onderliggende reden? Neem aan dat de vakken daar veel dieper op voortborduren. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 08:42 |
Ja, dat zijn flinke bedragen. Na mijn hypotheek mijn grootste maandelijkse post op de begroting. Maar ik kan het gelukkig missen en vind het goed besteed. Het is erger voor de mensen die het niet kunnen betalen en volledig afhankelijk zijn van het normale onderwijs. | |
NightDancert | woensdag 8 december 2021 @ 08:43 |
Tuurlijk wel je vrouw hč die minder is gaan werken, waarom zou je als vader iets doen aan de opvoeding van je kinderen? | |
Perrin | woensdag 8 december 2021 @ 08:43 |
Of je bent slim genoeg (en niet te lui) om even 9 = 1 + 4 te proberen voor de zekerheid? | |
Perrin | woensdag 8 december 2021 @ 08:44 |
Nu ben je zelf dom aan het trollen, het zijn keuzes die je maakt als ouders. Wij maakten onze keuzes zoals boven genoemd. | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 08:45 |
Wie zegt dat hij niets aan de opvoeding van zijn kinderen doet? Wellicht verdient hij meer dan zijn vrouw en was dit de beste oplossing. Wellicht heeft zijn vrouw meer behoefte aan minder werken dan hij en was dit dus ook de beste oplossing. Als hier de kleine er is ga ik van 5 naar 4 dagen en mijn vrouw van 5 naar 3. Ik verdien meer en haal meer voldoening uit mijn werk. Simpel. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2021 08:46:43 ] | |
NightDancert | woensdag 8 december 2021 @ 08:47 |
Nou nee, jij loopt mensen af te zeiken die fulltime (moeten) blijven werken om überhaupt fatsoenlijke basisvoorzieningen te kunnen bekostigen. Mag ik jou er dan op wijzen dat je je vrouw in de rol van huismoeder schopt om de opvoeding af te kunnen kopen? Ter informatie, wij zijn beiden minder gaan werken om voor de kinderen te kunnen zorgen, maar het is niet gezegd dat iedereen in die positie is om dat te kunnen. | |
Fer | woensdag 8 december 2021 @ 08:55 |
Sla een gemiddeld reken of wiskunde boek in. Staan vol nieuwe onbegrijpbare methodes, vaak alleen goed uit te leggen door de docent, die training op het materiaal heeft gehad. Je zou soms denken, dat ze nieuwe methodes verzinnen, om het verzinnen of omdat ze het oude niet klakkeloos mogen kopiëren. Zelfs als ouder met een gezonde kennis van rekenen en wiskunde heb je soms extreme hulp nodig, omdat je het anders hebt geleerd, dan ze tegenwoordig uitleggen. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 09:00 |
daar stond laatst een artikel over op ad.nl: https://www.ad.nl/gezin/l(...)eugen-niet~aeabb4fb/ Gek he, dat mensen met geld priveles inhuren voor hun kind. | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 09:01 |
tja, wat echter vooral aangeleerd wordt is dat rekenen moeilijk is. Ik vind het opvallend hoeveel mensen met een hoge opleiding slecht kunnen rekenen. Ik heb het geeneens over wiskunde, algebra, nee gewoon rekenen. Het verschil snappen tussen procent en procent punt, rente berekenen, hoe een hypotheek werkt etc etc. is allemaal te hoog gegrepen. | |
Alpha0 | woensdag 8 december 2021 @ 09:05 |
Misschien wij ook wel, alleen kwam het er in de praktijk op neer dat praktisch niemand in de 5e het kon. Ook de betere niet. Het moest nota bene bij economie uitgelegd worden. | |
ootjekatootje | woensdag 8 december 2021 @ 09:09 |
Zo waar dit. | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 09:10 |
IMHO moet je op de lagere school heel goed moeten leren rekenen, lezen en schrijven. De rest is extra. rekenen, lezen en schrijven moet eerste prioriteit zijn. Ik ging naar school in de jaren 70 en werd al teveel lastig gevallen allerlei onzin, en heb de indruk dat het alleen maar erger geworden is. Verder werd er heel veel nadruk gelegd op stampen, zaken uit het hoofd leren (wijs op een blinde kaart plaatsnamen aan) die volledig onzin zijn, leer omgaan met een atlas, een index, maar dat werd niet gedaan. Stompzinnig feitjes uit je hoofd leren die je moest opdreunen is zo zonde van de tijd. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 09:17 |
Ik zat in de jaren 80 op de basisschool. En ze zeggen altijd dat dingen uit je kop stampen niet werkt. Maar mijn dochter heeft moeite met tafels, ik heb de tafels ouderwets in mijn kop gestampt. Als je mij midden in de nacht wakker maakt en vraagt: hoeveel is 5 keer 7 geef ik je binnen een halve seconde het antwoord met mijn slaaphoofd. Ben toch geneigd te denken dat in mijn kop stampen wel degelijk effect heeft. Topografie is niet mijn sterke kant. Maar als ik hoor Sittard of Hengelo weet ik dankzij dat op een blinde kaart aanwijzen wel waar ik ongeveer moet zijn. Ik weet dat ik niet in Zeeland hoef te zoeken naar Sittard. Ik denk dat mijn dochter geen flauw idee heeft waar het ligt. | |
ootjekatootje | woensdag 8 december 2021 @ 09:19 |
Inderdaad, goed leren rekenen begint bij zo snel mogelijk de tafels kennen en die vervolgens blijven herhalen. | |
ootjekatootje | woensdag 8 december 2021 @ 09:24 |
Het verschil is dat wij zonder navigatie rondreden, en ze tegenwoordig het intoetsen en volgen. Het is niet meer noodzakelijk, en kijken ze voor alles op hun telefoon. | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 09:24 |
Synchroon tellen komt eerder. | |
Cockwhale | woensdag 8 december 2021 @ 09:49 |
We hadden het over volwassenen en hun werk. | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 10:31 |
Goed, maar kan jij berekenen wat een erfenis van 25.000 euro gebruiken om je hypotheek versneld af te lossen je oplevert over de hele looptijd? Mooi, maar waar ligt Warnsveld? Stokkum? Weet je met een index van een atlas dat te vinden? En, wat is nuttiger, weten waar een aantal plaatsen in NL liggen of het kunnen gebruiken van de index van een atlas? Verder is dit natuurlijk een voorbeeld wat in deze tijd volledig achterhaald is, dit zijn dingen die je snel kan opzoeken. | |
thedeedster | woensdag 8 december 2021 @ 10:35 |
Het draait allemaal om een goede basis. De rest is gewoon bijzaak. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 10:43 |
Ja daar kom ik wel uit. Die dingen kon je 70 jaar geleden ook al snel opzoeken. En ik denk dat het wel degelijk waardevol is als je grote plaatsen en landen niet hoeft op te zoeken maar weet waar het ongeveer ligt. Dat Equador niet in Afrika ligt en dat Myanmar geen Europees land is. Dat is gewoon algemene kennis. Want waarom zou je wel moeten weten hoeveel een erfenis van ¤ 25000,- oplevert over de hele looptijd als je dat ook aan een hypotheekadviseur kunt vragen of in een online rekentool kunt invullen? | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 10:45 |
Niet meegekregen dat er mensen nogal wat vreselijk dure financiele producten verkocht zijn en het altijd beter is het zelf te kunnen berekenen? | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 10:49 |
Ja, mensen kopen ook weleens een kat in de zak als ze een tweedehands auto kopen of een dakkapel laten plaatsen. Dan kun je er voor pleiten dat mensen zelf moeten weten hoe ze een dakkapel plaatsen maar dat kan een mens niet. Het probleem is niet dat mensen het zelf niet uit konden rekenen, het probleem is dat er mensen misleid zijn door malafide hypotheekadviseurs. Een deskundige op welk terrein dan ook kan een leek van alles wijs maken als de deskundige niet integer is. | |
Idisrom | woensdag 8 december 2021 @ 10:49 |
Ik denk dat wij qua schoolsysteem meer naar Frankrijk moeten kijken. Langere schooldagen tot vijf uur, met langere pauzes en meer gymnastiek tussendoor. | |
Weltschmerz | woensdag 8 december 2021 @ 11:01 |
Dat vind ik zo'n gelul. Zonder parate kennis heb je geen idee wat je zou op moeten zoeken. | |
ootjekatootje | woensdag 8 december 2021 @ 11:02 |
Hetzelfde systeem hebben ze in Denemarken, daar wonen dan ook veel tweeverdieners. | |
Perrin | woensdag 8 december 2021 @ 11:04 |
Bovendien is elk individueel feitje op zichzelf misschien niet zo nuttig maar een brede algemene kennis weer wel erg prettig om over te beschikken (en iedereen mee te imponeren ![]() | |
Alpha0 | woensdag 8 december 2021 @ 12:38 |
Basis kennis is zo belangrijk. Als je niks weet en alles moet opzoeken haak je al snel af wanneer het echt ergens om gaat. Hoe ga jij een tekst over een oude beschaving (vlot) lezen als je niet eens weet waar de Eufraat en de Tigris liggen / stromen? | |
ootjekatootje | woensdag 8 december 2021 @ 12:53 |
Kinderbijbel? | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 12:54 |
Er is een verschil tussen een basiskennis en het domweg stampen van lijstjes zodat de docent gemakkelijk kan overhoren. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 12:58 |
Veel basiskennis is toch ook niet meer dan een feit dat je gewoon in je hoofd moet stampen? Je hoeft toch niet te "begrijpen" waar India ligt, je zou het gewoon moeten weten en dat leent zich prima om er gewoon in te stampen. | |
Jan_Onderwater | woensdag 8 december 2021 @ 12:59 |
nuances zijn niet jouw ding, niet? | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 13:24 |
2de jaar brugklas vroeger? In 1976 was er maar 1 jaar brugklas. Daarna ging je of naar VWO, of naar Havo, bij twijfel was er nog een schakelklas. Okay, die zou je als een tweede brugklas kunnen zien. Maar het heette nog niet zo. Met de invoering van scholengemeenschappen met VMBO-t, havo en VWO (Ath. en Gym.) zijn ook de 2 brugklassen ontstaan. Wel een goede ontwikkeling, vind ik. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 13:25 |
Ja, dat zou je zeggen. Toch is dat niet zo. Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld integreren, differentiëren, of t-distributies gebruiken bij statistiek, maar dit soort functiebegrip kan dan blijkbaar toch nog steeds tekortschieten. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 13:26 |
Ok, ik las het eerder als "leerlingen gaan tegenwoordig ook mee in die ratrace". Dat is namelijk wel wat ik om me heen zie. Competitie en marktwerking, hoge verwachtingen, en een maatschappij waarin mensen nooit eens even "uit" staan. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 13:27 |
Klopt. Dat wordt ook betoogd in bijvoorbeeld Moonwalking With Einstein, een boek over geheugenwedstrijden en geheugentechnieken. | |
Alpha0 | woensdag 8 december 2021 @ 13:30 |
Ik ben bang dat je wel moet anders krijg je die 'mooie' baan niet. Mooie bewust tussen quotes want het verschilt natuurlijk per perceptie en ambitieniveau, echter feit is nou eenmaal dat veel mensen ambitieus zijn. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 13:36 |
Beginnen op het VMBO zegt ook niks over het niveau dat iemand kan bereiken. Mijn oudste begon op VMBO en doet nu een HBO-master. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 13:46 |
Anyhow vind ik niet dat er iets mis is, als je beide fulltime werkt en weinig tijd hebt om je kind te helpen met schoolwerk, om bijles in te kopen, die eventueel tevens dienst doet als naschoolse opvang. 2 vliegen in 1 klap. Eenverdieners kunnen dat wellicht niet betalen, maar daar is dan ook iemand thuis die het kind kan helpen. | |
Perrin | woensdag 8 december 2021 @ 14:01 |
Zo dan. Die heeft aardig wat discipline en doorzettingsvermogen. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 14:12 |
Dat ligt er aan. | |
Cockwhale | woensdag 8 december 2021 @ 14:13 |
Zegt wie? Misschien betreft het wel een alleenstaande ouder. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 14:19 |
Van VMBO naar MBO verpleegkunde. Hij heeft ADD, dus had moeite met coordineren van de zorg, wat er toe leidde dat hij niet kon afstuderen op niveau 3 of 4, maar papiertje niveau 2 kreeg, had verder alle aantekeningen gehaald. Na een jaar werken als nachtbroeder op een revalidatie-afdeling, besloot hij te gaan voor fysiotherapie en deed de 21-jaarstoets voor HBO. Die haalde hij zonder al te veel moeite. Hij werkt nu als fysiotherapeut, heeft zijn pre-master gehaald en is nu met een master bezig. 29 jaar. Het bewijst wel dat als het in je zit, je ver kunt komen. Neemt niet weg dat ik net zoveel respect hebt voor de jongeren die muzikant, schilder, timmerman, loodgieter, hovenier, kok of whatever worden. Niet iedereen vindt leren leuk en dat is ook niet nodig. De een werkt met zijn kop, de ander liever met zijn handen. Wij hebben onze kinderen overigens nooit gepusht en ze hebben nooit bijles gehad. Ik was thuis. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 14:21 |
En daarvoor mogen tweeverdieners dan geen bijles inkopen? Het is hier nog steeds geen communistische staat, gelukkig. M.i. mag iedere ouder het beste voor zijn/haar kind bewerkstelligen met alle middelen die ze hebben. | |
detaris | woensdag 8 december 2021 @ 14:32 |
Toen ik naar school ging bestond deze onzin allemaal niet. Waar komt dit allemaal vandaan? Is het onderwijs zo afgegleden de afgelopen 20 jaar? ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 14:34 |
Ja. Er zit een keiharde dalende trend in. ![]() En ondertussen maken we ons hier druk om lessen "burgerschap" en inclusieve lespakketten. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 14:37 |
In mijn tijd kon je bijles krijgen op school. Geen idee of dat iets kostte. Heb er nooit gebruik van gemaakt. Ik ben wat dit onderwerp betreft wel van mening dat gemeentelijke instellingen ook best bijles aan kunnen bieden aan, bijvoorbeeld, kinderen van ouders die niet de middelen hebben om dit zelf in te kopen. Maar ja, dan zul je zien dat de rijken het dan weer niet eerlijk vinden dat hun kinderen hier geen gebruik van kunnen maken. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 14:44 |
Dat zullen gemeentes pas doen als er een speciaal potje voor je kind is omdat het bijvoorbeeld zwakbegaafd is. Heb jij gewoon een gemiddeld kind dan gaan ze echt niks voor je betalen, dan verwijzen ze je gewoon naar de basisschool en als je het niveau daar ondermaats vind zoek je maar een ander of huurt particulier wat in. Als gemeentes voor ieder kind bijles zouden betalen kunnen ze beter dat geld in goed onderwijs steken. | |
Gia | woensdag 8 december 2021 @ 14:50 |
Toch is dat er in veel gemeenten wel voor kinderen van anderstaligen. Ook niet helemaal eerlijk t.o.v. kinderen van ouders die zelf nauwelijks onderwijs genoten hebben en ook niet goed zijn in het Nederlands, maar ja, zijn geen anderstaligen.... | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 8 december 2021 @ 15:42 |
Ja, er wordt ook extra geld vrijgemaakt voor woningen voor anderstaligen. Als je al 6 jaar op een woning wacht moet je ook anderstaligen voor laten gaan. De nederlandse overheid is er voor iedereen behalve voor de brave burger die niet zo'n hoog salaris heeft maar wel al 20 jaar belasting betaalt. | |
Weltschmerz | woensdag 8 december 2021 @ 15:42 |
Ik heb bijvoorbeeld weinig wijnkennis, dus alles wat een sommelier of een liefhebber vertelt valt er doorheen. Er is geen structuur waar het op landt. Mijn topografie is wel op orde, dus op regio van oorsprong bljft er dan wel wat hangen. Nieuwe kennis moet aan oude kennis gekoppeld worden, een plek krijgen, anders raakt het weer kwijt. Ook bij het nieuws, wat ook waar gebeurt, ik weet iets van die plek en kan me in ieder geval iets voorstellen bij de geschiedenis. Het valt niet allemaal in het ledige, maar in een structuur. Op een idee komen is meestal het verband zien of menen te zien tussen twee of meer feiten die al in je hoofd zitten. Dan heb je iets om verder op te gaan zoeken. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 17:16 |
Vandaag in een 3-gymnasiumklas (natuurkunde) met meerdere begaafde kinderen de tweede wet van Newton behandeld, waarbij we 4x6/0,1 moesten uitrekenen. Toen ik meteen 240 op het bord schreef de reactie:"Meneer, hoe doet u dat zo snel uit uw hoofd?" Waarop ik antwoorde dat ik heb leren rekenen op de basisschool ![]() Ik heb laatst mijn 5 havo klas geleerd hoe je met het bijzondere product x^2 =(x-a)(x+a)+a^2 makkelijk kwadraten uit je hoofd kunt rekenen, zoals 44^2 of 89^2. Met vijftallen is het zelfs doodeenvoudig. Je ziet dat veel leerlingen dan echter domweg hun tafels niet kennen. Als je niet meteen weet wat 9x8 is en daar eerst over moet nadenken, dan is zo'n truukje met kwadraten inderdaad te hoog gegrepen. | |
Haushofer | woensdag 8 december 2021 @ 17:21 |
@Weltschmerz: met geheugentechnieken heb je die basis minder nodig. Ik heb deze week met m'n mentorklas visualizatietechnieken besproken. We hebben een willekeurig woord uit het Frans (het woord voor "koppelingsplaat") genomen, en ik heb laten zien hoe je dat soort woorden eenvoudig onvergetelijk kunt maken. Er is wat fantasie en oefening voor nodig, maar zo onthouden geheugenatleten uiteindelijk ook duizenden decimalen van pi of 10 pakjes kaarten uit hun hoofd. Het is bizar dat we niet veel meer tijd besteden op school aan leerstrategieën en geheugentechnieken. Aan de andere kant: pubers leren ook vaak alleen voor de toetsing, dus veel leerlingen zien het nut er ook niet van in. | |
Eightyone | woensdag 8 december 2021 @ 17:27 |
M'n basisschool gaf iig helemaal geen huiswerk. Eigenlijk beperkt dat het beeld wat je van iemands leercapaciteiten hebt. Je krijgt zo geen indruk of het op de middelbare school vlot afgewerkt zal worden, of juist moeizaam. Schoolwerk bevat meer dan alleen dat wat er in de klas gebeurt. (De eindeloze lijst boekverslagen is er een voorbeeld van. In de jaren 90 was dat iig nog zo.) | |
Cockwhale | woensdag 8 december 2021 @ 17:28 |
Daar gaat het niet om. Mijn punt was dat je poep praat. | |
nils7 | woensdag 8 december 2021 @ 17:30 |
Ik heb op de havo (spreek uit als haffo) bij van die proleten gezeten die graag naar de pabo gingen. Als je met ze een conversatie moest voeren moest je goed opletten om geen woorden van 6 letters of langer te gebruiken, want dat begrepen ze anders niet. | |
Cockwhale | woensdag 8 december 2021 @ 17:34 |
Er zit ook nog wel een verschil tussen niet kennen en kunnen. Er zijn nou eenmaal mensen die geen affiniteit met rekenen hebben. De natuur houdt geen rekening met ons systeem waarin iedereen alles moet kunnen. Beter nog, dat is zelfs onnatuurlijk en onwenselijk te noemen. | |
Eightyone | woensdag 8 december 2021 @ 17:36 |
Die zijn op andere gebieden weer sterker dan veel anderen. Vaak zijn het inderdaad geen erg diepzinnige mensen, maar wel van die types waar voor de rest behoorlijk veel aan klopt. Idem voor communicatievolk, trouwens. | |
Weltschmerz | woensdag 8 december 2021 @ 19:54 |
Ik heb het mezelf op school aangeleerd, meer vanuit dat het toch al relatief soepel ging en ik wat speels werd dan uit noodzaak.. Met ezelsbruggetjes, in beelden denken en dwingend zijn. Op een gegeven moment werd het een sport om bijvoorbeeld de terugkerende toetsen Frans, woordjes stampen, zo snel mogelijk te doen. Op een gegeven moment zat ik op 12 minuten voor een tien, daar liep ik niet mee te koop want de meesten hadden drie kwartier nodig en velen zaten er uren op, voor een zesje. Wel grappig, het ging natuurlijk ook wel eens mis als je probeert op je scherpst te presteren. Toen begon die leraar onder andere tegen mij te zeiken over zesjescultuur en gebrek aan ambitie om excellent te presteren. Dus ik leg uit dat mijn optimale prestatie erin zit om het heel geconcentreerd zo snel mogelijk te doen en niet in het altijd halen van een tien. "Ja, maar dan weet je toch veel woorden niet goed te schrjiven". Ik zeg "Hoezo, ik krijg het toch verbeterd terug?". Je kunt je geheugen gewoon op orde krijgen. Sommige mensen hebben hun huis op orde en kunnen alles vinden, dat heb ik met mijn hoofd. Ik deed weleens een pubquiz, dan kom je meer van dat soort mensen tegen. | |
Vimbavimba | woensdag 8 december 2021 @ 20:27 |
Als je allemaal bijlessen/trainingen nodig hebt kan je het niveau gewoon niet aan. | |
Shreyas | woensdag 8 december 2021 @ 21:01 |
Onzin dit, uiteindelijk moet je toch zelf examen doen namelijk. Verder is het maar de vraag of alles op school goed wordt uitgelegd, op sommige scholen laat de kwaliteit van docenten ook veel te wensen over namelijk. | |
Shreyas | woensdag 8 december 2021 @ 21:08 |
Hier ben ik het mee, bovendien was er altijd al sprake een bepaalde kansenongelijkheid. Kinderen doen het vaak beter op school als hun ouders daar meer interesse in tonen, dat doen sommige ouders meer dan andere. Als je vader of moeder ingenieur is of arts zal hij zijn kind beter kunnen helpen met wiskunde/scheikunde/biologie huiswerk dan wanneer je vader of moeder loodgieter is of caissičre. Dit kan je niet voorkomen, mensen zijn nou eenmaal niet hetzelfde. Sommige kinderen hebben van zichzelf meer discipline dan andere of kunnen beter leren, dus die hebben meer kansen dan andere. Als je het zo bekijkt is de simpele conclusie dat het leven nou eenmaal oneerlijk is. | |
IkStampOpTacos | woensdag 8 december 2021 @ 22:56 |
Is je kind zo dom dan? | |
PzKpfw | woensdag 8 december 2021 @ 22:57 |
Zegt eerder iets over het niveau van het reguliere onderwijs. | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 22:58 |
Wat een onzin. Ik kom uit de tijd dat je nog geen mobieltje met internet had maar wel thuis een computer. En ik zocht altijd alles zelf op. En ik haalde hogere cijfers dan klasgenootjes die op dure bijlessen zaten. Ik heb er nooit een gehad… | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 23:00 |
Mijn ouders zijn twee luie donders die met niets hielpen. Ik heb met opletten in de les en de stof opgoogelen mijn vwo gehaald. Sukkels uit mijn klas die het zoontje van de tandarts waren en doorgaans vier dagen per week huiswerkbegeleiding en bijles kregen haalden alleen maar onvoldoendes, moesten afzakken naar de havo en zakten voor hun eindexamen. | |
Shreyas | woensdag 8 december 2021 @ 23:06 |
Ja dat kan, dit heb ik vaker gezien. Als het er écht niet in zit bij iemand, komt het er ook niet uit met bijles of huiswerkbegeleiding. Misschien was deze jongen gewoon minder slim, dat kan natuurlijk ook. En bedenk dat discipline en doorzettingsvermogen óók kwaliteiten zijn. Niet iedereen heeft bijles nodig en bijles helpt ook niet bij iedereen, de kansenongelijkheid waar het in dit topic over gaat, gaat vooral over gevallen waarbij bijles wél helpt maar dat het ene kind het niet kan krijgen en het andere kind wel. | |
jakosi | woensdag 8 december 2021 @ 23:07 |
In behoorlijk wat gevallen is het niet goed, maar voor een studie cultuurstudies of Europese studies heb ik liever een leenstelsel dan een je-krijgt-het-stelsel. Ook -en dat vind ik een probleem van het bedrijfsleven- vind ik dat er niet zo gefocust moet worden op een master. Heel veel banen zijn met een bachelor ook te doen, en de master kost geld en tijd. Verder wordt het vmbo en technische beroepen met de handen als laag gezien. Ik denk ook wel dat er een tussenvorm moet zijn tussen Techniek op het vmbo en techniek op het HBO of zelfs de TU Delft. Er zou volgens mij een soort Technische Havo moeten zijn. Ook kunnen sommige vakken op middelbare scholen waar weinig 1-op-1 wordt uitgelegd (Aardrijkskunde enz) misschien ook wel efficienter gegeven worden. Een vak als natuurkunde/wiskunde/grammatica is veel intensiever voor een leraar dan andere vakken, maar toch zijn de klassen even groot. Ja uiteraard is het ' orde houden' dan weer een probleem. | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 23:09 |
Nu moet ik toegeven dat ik op de middelbare school in Wassenaar zat. En dat kinderen geen toegang hebben tot wél nuttige bijles vind ik een kwalijke zaak. Alhoewel ik dat eigenlijk zie zoals het helpen van arme mensen in Afrika: je moet ze leren hoe ze zichzelf kunnen helpen. Door hoe ze iets op kunnen zoeken. In plaats van eindeloos tientallen bijlessen volgen in iets wat ze zelf hadden kunnen doen. | |
#ANONIEM | woensdag 8 december 2021 @ 23:11 |
Dat leenstelsel is alleen maar in het voordeel van de rijken. Meestal betalen de ouders het collegegeld en dan kunnen de studenten gratis (of in ieder geval goedkoop) lenen om te beleggen in aandelen, vastgoed en crypto’s. Toevallig las ik vanmorgen in de NRC (dacht ik) ook iets over kritiek op rijken die door dit soort “constructies” met leningen en beleggen op ten duur alleen maar nog rijker worden. | |
Drekkoning | donderdag 9 december 2021 @ 06:22 |
Er is tegenwoordig wel deze stroming, dus we bewegen wel die kant op: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Technasium | |
Haushofer | donderdag 9 december 2021 @ 10:29 |
Dat is er, en ook een technische vwo: het Technasium. Waar een Gymnasium de nadruk legt op klassieke vorming, legt het Technasium de nadruk op techniek en projectwerk. | |
Drekkoning | donderdag 9 december 2021 @ 11:16 |
Technasium is er ook in de havo-variant; zie ook de link in de post boven je. | |
ootjekatootje | donderdag 9 december 2021 @ 11:28 |
Zonder vakkennis bereik je niks in het leven. Juist dit soort beroepen zijn zeer interessant voor onze jeugd nu. Maar ook daarvoor gelden de bekende regels, inzet en begeleiding vanuit huis/gemeente/overheid. Voor veel mooie beroepen heb je niet eens een opleiding nodig, ondernemersdrift en creativiteit. | |
Haushofer | donderdag 9 december 2021 @ 11:50 |
Dat weet ik, ik geef Technasium leerlingen les ![]() | |
Drekkoning | donderdag 9 december 2021 @ 12:03 |
Mooi, dan kunnen ze straks in ieder geval werken met breuken ![]() | |
speciaalaangemeldvoorbier | donderdag 9 december 2021 @ 12:10 |
Dat je dan als zelf benoemd fatsoenlijk kuch opgeleide lul niet snapt dat het juist wel in het belang van heel NL en je eigen kind in de toekomst kan zijn, dat Mohammed en Nisrine ook fatsoenlijk Nederlands leren, anders word het mederlands van je eigen kind in de toekomst een taal die steeds minder mensen begrijpen... wie is dan de paria kun je je afvragen, maar dat zal met 1,5 iq cel wel te hoog gegrepen zijn voor je. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 9 december 2021 @ 12:15 |
![]() | |
speciaalaangemeldvoorbier | donderdag 9 december 2021 @ 12:15 |
Dus het hele riedeltje moet voor de zoveelste keer een andere naam krijgen zodat het beter klinkt, dat ze eerst eens geld uit gaan geven aan materiaal ervoor. Een lasser wordt je alleen door meters maken, moet er wel ijzer, menggas, elektroden of draad en verdere materialen zijn om dit mee te oefenen, Bouwen idem Timmeren idem, maar dat snapt het gemiddelde kantoorkutje/hipsterknot niet meer daar er geen schermpje op zit, en dat materialen niet alleen een kostenpost zijn als je goed opgeleide vakmannen wilt hebben. Zonder google en werkende smartphone in de hand (bv bij een storing) valt ineens wel erg hard op dat de gemiddelde "hoger" opgeleide vaak minder kan als de zogenaamde domme boer... die in de praktijk de oplossing heeft.... | |
EttovanBelgie | donderdag 9 december 2021 @ 12:23 |
Die ongelijkheid zou ook helemaal niet problematisch hoeven te zijn wanneer degenen die aan de onderkant zitten met hun eigen talenten en kunnen ook een fatsoenlijk leven kunnen leiden in de maatschappij waar ze deel van uitmaken. Ooit al eens discussies over gehad hier: als iemand als groenteboer bij de Albert Heijn begint op z'n 17e, en dat helemaal geweldig vindt en dat voor de rest van zijn leven wil doen, moet hij dat zeker doen. Dat kan alleen steeds minder omdat het gaat over 'leven lang leren' (de pseudo-morele poedersuiker...) en economische modellen over waarde en concurrentie (... gestrooid over waar het bij de maakbaarheidsdenkers werkelijk over gaat) die stelt dat iedereen hoger, beter, meer moet bereiken. Dat maakt het ook een vuil spel: enerzijds stellen dat het allemaal 'de natuur' is, die ongelijkheid, en inzetten op allerlei fatalistische filosofieën om uit te kunnen komen bij 'het is nu eenmaal zo' en anderzijds alle initiatieven die die ongelijkheid willen verzachten afkappen of onmogelijk maken, want 'alles is de verantwoordelijkheid van het individu zelf'. Geef eenieder de mogelijkheid met diens eigen kunnen en capaciteiten een degelijk bestaan op te bouwen, en ongelijkheid is al veel minder een issue. Een groenteboer hoeft niet hetzelfde te gaan verdienen als een tandarts, maar dat hij met diens eigen inzet en toevoeging aan de samenleving gewoon een salaris kan verdienen waarmee rondgekomen kan worden scheelt al een hoop. | |
ootjekatootje | donderdag 9 december 2021 @ 12:26 |
Mensen zijn meer dan een kantoorkut en een domme boer. Verder ben ik het met je eens. | |
mcmlxiv | donderdag 9 december 2021 @ 12:41 |
Samengevat, de onderkant van de samenleving wordt steeds groter en steeds onleefbaarder (bedankt VVD), wat de terechte angst bij ouders oproept dat hun kinderen wel moeten omdat ze anders ook bij dat stukje gaat horen. Daar kan ik me helemaal in vinden. Op zich is er altijd ongelijkheid, op zich is er altijd de ambitie bij ouders dat hun kinderen het beter gaan hebben dan zijzelf, maar op dit moment lijkt het helemaal doorgeslagen te zijn in een blinde race richting "succes". Net zoals veel millenials nogal problemen met hun plaats in de maatschappij kennen omdat ze toch niet zo bijzonder blijken te zijn als hun ouders hun altijd hebben voorgehouden kun je ook nu de problemen van deze generatie in de toekomst wel voorspellen. Een beetje Japans, Hikikomori en Karoshi zijn straks ook hier heel normaal. | |
Fer | donderdag 9 december 2021 @ 13:15 |
Je kan alles wel op de regering gooien, maar feit is dat automatisering nog steeds simpel werk inpikt en de laaggeschoolde laat vechten op de kruimels. Auto’s rijden straks vanzelf Doosjes worden vanzelf gevuld Akkers worden vanzelf besproeid Dieren vanzelf gevoederd Fabrieken veranderen steeds meer in lege hallen met machines die een programma afdraaien en zichzelf controleren. Banken zijn alleen nog maar computers Er zal steeds minder simpel en repetitief werk zijn. | |
Jan_Onderwater | donderdag 9 december 2021 @ 13:21 |
dat is al decennia, wat zeg, honderden jaren aan de gang. Wevers werden vervangen door mechanische weefgetouwen in de 19e eeuw, daar werden de eerste ponskaarten ingezet. verreweg het meeste ongeschoolde of laaggeschoolde werk is zo verdwenen of veranderd. Het gaat nu steeds meer om meer complexe zaken, offertes worden gegenereerd ipv gemaakt, AI gaat in de komende 10 jaar meer veranderen dan in de afgelopen 50 jaar veranderd is wordt gezegd, maar goed, in 2000 werd ook gezegd dan in 10-15 jaar de winkels zouden zijn verdwenen, Die bleken toch wat hardnekkig te zijn . | |
Alpha0 | donderdag 9 december 2021 @ 13:25 |
Denk trouwens dat je tegenwoordig beter een MBO opleiding kan doen waarmee je goed aan de bak komt dan universiteit, tegenwoordig zijn zelfs econometristen werkloos. | |
Jan_Onderwater | donderdag 9 december 2021 @ 13:28 |
Twee neven van mij hebben een Rioolontstoppingsbedrijf, die hebben een uurtarief daar is menig interimmer jaloers op. Maar dat econometristen een hoge werkloosheid kennen betwijfel ik. Eerste hit op google https://www.econometrie-vacature.nl/vacatures 194 vacatures. | |
Fer | donderdag 9 december 2021 @ 13:30 |
De komende jaren gaan kantoren aangepakt worden. Dus die grote afdelingen, waar mensen een beetje lopen te knippen en plakken en zaken volgens vaste administratieve procedures afhandelen zullen ook geautomatiseerd worden. Bestellingen in systemen kloppen, offertes aanmaken, facturen boeken etc. | |
Jan_Onderwater | donderdag 9 december 2021 @ 13:32 |
Chatbots die een deel van de klanten service of helpdesk taken overnemen. Eerlijk, werkt steeds beter. | |
NightDancert | donderdag 9 december 2021 @ 13:55 |
Als je als econometrist werkloos bent doe je iets fout. | |
mcmlxiv | donderdag 9 december 2021 @ 14:01 |
Ik verwijt dat niet de regering, ik verwijt dat onszelf. Wij stemmen op partijen die de onderkant van de samenleving laat verrotten. En persoonlijk woon ik gewoon liever niet in een land met een overmaat aan krottenwijken, ghetto's, bedelaars en "gated communities". Dus helemaal eens met het feit dat combinatie automatisering, robotisering en machine learning steeds meer werk overbodig maakt, sterker nog ik bedenk en realiseer dergelijke systemen. Maar ik zou het fijn vinden dat we ons daarbij ook beseffen dat we aan perspectief voor degenen die niet mee kunnen komen blijven denken. Kijk naar onze huidige maatschappij. Een miljoen mensen zonder werk terwijl tegelijkertijd werkgevers schreeuwen om werknemers. De mismatch is enorm. | |
torentje | donderdag 9 december 2021 @ 14:03 |
Het kantoorvolk is een minderheid en kunnen nooit een meerderheid worden. Maar jij zal het wel prachtig vinden, behoren tot een meerderheid die bestaat uit domme boeren? | |
Solstice1 | vrijdag 10 december 2021 @ 20:29 |
Heb hier een heel simpel voorbeeldje van. We hadden een lerares die ons wat over statistiek moest uitleggen waarbij we het na 5 lessen nog niet snapten. Na les 5 hadden we toevallig een dubbeluur met onze mentor(20 jaar terug ofzo) die diezelfde les ook kon geven. Die zag onze frustratie, legde het in een half uur uit en we snapten het allemaal, niemand uitgezonderd. | |
Solstice1 | vrijdag 10 december 2021 @ 20:38 |
Ik heb zelf administratiewerk gedaan en de programma's die je nu al kunt gebruiken maakt dat waar er vroeger 10 van mij voor nodig waren er nu nog maar 1 of 2 voor nodig zijn. In een ideale wereld leidt dit tot een manier van welvaart distribueren waarbij iedereen minder hoeft te werken en toch voldoende geld heeft voor een goed leven. In de praktijk wordt je eruit gegooid en mogen de overgebleven personen er vaak nog wat extra werk bij oppakken. Ik zou trouwens niet zeggen dat het werk er minder repetitief van wordt, administratieve handelingen zijn nog steeds repetitief er worden alleen grote delen nu door steeds betere software gedaan. Het laatste beetje werk dat er nog in zit zal omdat het nog steeds repetitief is trouwens ook wel weggeautomatiseerd worden. Nogmaals, niet erg. Het is gewoon klotewerk vind ik. Maar je moet wel een manier vinden waarop mensen toch in hun basisbehoeften kunnen voorzien als ze niet meer aan het werk komen. | |
nomina | zaterdag 11 december 2021 @ 12:53 |
Dan is zo'n decaan natuurlijk ook gewoon om zum kotzen. Meedoen aan een systeem dat niet deugt.....zo werkt het in enge landen ook: ik noem het de piramide van slechtheid. Zien we trouwens op meer gebieden, niet alleen het onderwijs. |