https://nos.nl/l/2408491quote:De toegang tot kwalitatief goed onderwijs hangt nu te veel af van de portemonnee van ouders. Daarom moet er goed gekeken worden naar de rol van het groeiende aantal commerciële bijles-, examentraining- en huiswerkbegeleidingsaanbieders in het basis- en voortgezet onderwijs. Deze bedrijven kunnen de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroten. Dat zegt de Onderwijsraad in een advies dat vandaag verschijnt.
Volgens de raad zijn overheid en schoolbesturen zich niet voldoende bewust van de risico's die deze ontwikkeling met zich meebrengt. De Onderwijsraad adviseert scholen beter na te denken over 'wat noodzakelijk is' voor het onderwijs en 'wat leuk is' om erbij te doen. Alles wat nodig is, moet voor iedereen gratis toegankelijk zijn.
In het advies staat dat de overheid moet zorgen dat er ook voldoende geld beschikbaar is om goed onderwijs aan te kunnen bieden, zodat scholen niet hoeven te leunen op bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining van private aanbieders. De raad wil bovendien een reclameverbod voor commerciële producten binnen scholen. Leerlingen zouden volgens dit reclameverbod bijvoorbeeld geen folders voor typecursussen of korting op examentrainingen via de mail mogen krijgen van hun school.
In het voortgezet onderwijs biedt twee derde van de scholen huiswerkbegeleiding aan, ongeveer de helft van de scholen examentraining en bijlessen. Ouders betalen hier vaak forse bedragen voor en dat bedreigt volgens de Onderwijsraad het publieke karakter van het onderwijs. De dure extra lessen vergroten de kansenongelijkheid en is er sprake van een tweedeling in de klas, zegt de Raad.
'Overheid is niet aanwezig'
"Het private aanbod kent veel afnemers en heeft onbelemmerd kunnen doorgroeien, mede omdat de overheid niet ingreep. Ook geven schoolbesturen private aanbieders ruimte, zonder zich voldoende bewust te zijn van de gevolgen", staat in het rapport. De raad stelt verder: "De balans tussen publiek en privaat is doorgeslagen naar één kant. Private invloeden hebben een te grote greep gekregen op het onderwijs."
"Wij vinden het een worsteling en zijn steeds kritischer op zulke private aanbieders", vertelt Duco Adema. Hij is voorzitter van het college van bestuur van de Cedergroep, die vijf scholen in de regio Amsterdam aanstuurt. "We zijn vlak voor corona met een bepaalde organisatie gestopt vanwege de hoge kosten en zijn op die school nu zelf huiswerkbegeleiding gestart met onderwijsassistenten en studenten."
De school betaalt dat met subsidie en NPO-middelen, de 8,5 miljard euro die de overheid heeft vrijgemaakt om door de coronapandemie veroorzaakte onderwijsachterstanden in te lopen. "We hebben nu wel voldoende geld, maar hoe vind je de mensen? Dat is het moeilijkst. De overheid is aan zet, maar die overheid is niet aanwezig."
Adema ziet dat de extra trainingen en bijlessen al vroeg beginnen, bijvoorbeeld in groep 8 voor de Citotoets. "Dat is het wrange. Door die extra training haalt een deel van de leerlingen een hoger niveau. Hoogopgeleide ouders met goede inkomens kunnen zich dat veroorloven, maar andere ouders niet. Die scheiding wordt steeds sterker, ook door de door corona opgelopen vertraging."
Erasmus Education biedt examentrainingen voor zowel de centrale eindexamens als toetsweken voor leerlingen van alle leeftijden en alle niveaus. "Wij zijn het eens met de Onderwijsraad dat zulke trainingen voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zegt directeur Wieger Maris. "De NPO-gelden zorgen ervoor dat we meer trainingen kunnen geven voor alle leerlingen. Maar ik ben wel bang dat zodra die subsidies wegvallen we weer terugkeren naar de oude situatie waarin ouders het zelf moeten betalen. Daardoor zullen sommige leerlingen dan weer buiten de boot vallen."
Een reclameverbod, zoals de Onderwijsraad voorstelt, ziet hij niet zitten. "Het is voor ouders lastig een keuze te maken omdat er zoveel verschillende partijen actief zijn. Het schept vertrouwen als je als organisatie door een school wordt voorgedragen." Maar daar komt ook een grote verantwoordelijkheid bij kijken, zegt hij. "Als de kwaliteit tegenvalt, gaan ze naar een andere partij."
'Moeilijk om zonder te doen'
Louise Elffers is onderwijsonderzoeker aan de HvA en UvA en directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid en doet onderzoek naar zogenoemd schaduwonderwijs. "Het is niet alleen het lerarentekort dat dit veroorzaakt. Opleidingsniveau is steeds bepalender voor je maatschappelijke positie. Ouders willen dat alles eruit wordt gehaald wat erin zit. Het is een zekerheid die ze kopen."
Elffers ziet dat zulke bijlessen en huiswerkbegeleiding een steeds vastere plek in de schoolloopbaan van kinderen innemen. "Het wordt zo de standaard dat het moeilijker wordt om het nog zonder te doen."
De onderwijsonderzoeker heeft wel een suggestie om dit op te lossen: "Ik denk dat je er niet onderuit komt dat het ministerie met extra geld komt zodat scholen leerlingen binnen school kunnen begeleiden in alle aspecten van hun leerproces. Ik heb geen aanwijzingen dat het onderwijs slechter is geworden, maar de samenleving eromheen is veranderd. Er staat veel meer op het spel voor het onderwijs. Die Cito telt gewoon veel meer en daardoor is de vraag aan de scholen veranderd."
De Onderwijsraad is overigens niet tegen privaat aanbod en benadrukt in het advies ook dat het voor "versterking, verbetering en vernieuwing" in het onderwijs kan zorgen.
Precies. Daarom is deze hele noodkreet van de Onderwijsraad ook totaal niet serieus te nemen. Zij zijn mede verantwoordelijk voor de verloedering van het onderwijs. En dan nu verontwaardigd zijn dat mensen die het kunnen betalen zelf hulp inschakelen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Kenniseconomie jongons, maar wel jaren lang onderwijs ergens onderaan laten bungelen.
Nahh daar mag je ook wel het afbraakbeleid in meenemen hoor.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies. Daarom is deze hele noodkreet van de Onderwijsraad ook totaal niet serieus te nemen. Zij zijn mede verantwoordelijk voor de verloedering van het onderwijs. En dan nu verontwaardigd zijn dat mensen die het kunnen betalen zelf hulp inschakelen.
Uiteraard. Het gaat op meerdere fronten natuurlijk faliekant mis in het onderwijs.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nahh daar mag je ook wel het afbraakbeleid in meenemen hoor.
Grootste flop is wel het leenstelsel. Ik krijg nog het maagzuur van die maatregel (bezuiniging)
Voor geen goud laat je je kind daar tussen zitten, je zoon zou maar thuis komen als drillrapperquote:Op dinsdag 7 december 2021 09:57 schreef Straatcommando. het volgende:
En helaas is het ook weer zo dat veel vmbo scholen, zeker in de randstad, niet veel meer zijn dan een soort dagbesteding. Zeker de lagere niveaus
Je hebt ook prima vmbo scholen hoor. Maar ik ken meerdere ouderparen die in zak en as zaten omdat hun kind was uitgeloot van de vmbo school naar keuze en dan ben je feitelijk overgeleverd aan uren reistijd of een vreselijke horrorschool waar je je kind echt niet wilt hebben.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:12 schreef Fleischmeister het volgende:
Tja, het onderwijs is niet meer op maat, want dat vinden ze te duur, iedereen lekker op 1 hoop gooien. Het niveau wordt vervolgens aangepast aan de zwaksten in de klas, want iedereen is een winnaar. Dan zou ik als ik een kind had ook wat meer gaan uitgeven in de hoop dat het niveau bereikt wordt dat er was toen ik op school zat.
[..]
Voor geen goud laat je je kind daar tussen zitten, je zoon zou maar thuis komen als drillrapper
Ik vraag het mij af of dit uitsluitend met het niveau van het onderwijs te maken heeft. Zou jij je kinderen van hun private bijles afhalen als het niveau van het onderwijs hoger was? Is dat werkelijk een relevante afweging wanneer we steeds meer naar een systeem gaan waarbij "beter als de rest" zijn belangrijk is voor je plekje op een top universiteit?quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
https://nos.nl/l/2408491
Het werkelijke probleem is dat het reguliere onderwijs al jaren achteruit kachelt. Dan kun je het ouders die het zich kunnen veroorloven het natuurlijk niet kwalijk nemen dat zij niet lijdzaam toekijken maar de portemonnee trekken om te herstellen wat de overheid al jaren nalaat. Want wie wil nu geen goed onderwijs voor zijn kind?
Maar ja, dat veroorzaakt inderdaad tweedeling. Ik ben zo'n ouder die private bijles voor zijn kind heeft ingeschakeld a ¤ 440,- per maand bovenop de al riante bijdrage voor school.
Maar dit is Nederland, en dus gaan we niet ageren tegen het probleem maar tegen de oplossing. Want er wordt niet gepleten voor beter onderwijs, nee, privé onderwijs moet kapot.....
En je ziet nu al dat scholen zich in allerlei bochten wringen in grote steden, variërend van zeer hoog schoolgeld, tot verkapte ballotage, allemaal om bepaalde groepen buiten de deur te houden.
Maar we zouden eens problemen ipv symptomen aan gaan pakken, dat moeten we niet willen.
Dat zou zeker wel meespelen. Wat voor mij ook speelt is dat ze een klas overgeslagen heeft en al bijna 2 jaar half onderwijs krijgt wegens corona.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:34 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ik vraag het mij af of dit uitsluitend met het niveau van het onderwijs te maken heeft. Zou jij je kinderen van hun private bijles afhalen als het niveau van het onderwijs hoger was? Is dat werkelijk een relevante afweging wanneer we steeds meer naar een systeem gaan waarbij "beter als de rest" zijn belangrijk is voor je plekje op een top universiteit?
Mijn zus is Directrice van een VMBO school, ze heeft haar eigen ervaringen waar haar zoon in het concept verwerkt en dat werkt erg goed. Nu is mijn zus wel een tante, stond op haar 21e voor een VMBO groep in de Bijlmerquote:Op dinsdag 7 december 2021 10:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt ook prima vmbo scholen hoor. Maar ik ken meerdere ouderparen die in zak en as zaten omdat hun kind was uitgeloot van de vmbo school naar keuze en dan ben je feitelijk overgeleverd aan uren reistijd of een vreselijke horrorschool waar je je kind echt niet wilt hebben.
Ik denk dat dat niet zozeer aan de omvang van de school of de woonplaats ligt maar vooral aan de populatie. Toen mijn dochter naar de basisschool ging heb ik uiteraard verschillende scholen bezocht. De dichtstbijzijnde school was een school waar 79% van de leerlingen pas met het Nederlands in aanraking kwam op de eerste schooldag. Hier ben ik natuurlijk direct vertrokken, maar op een school met zo'n populatie gaan ze echt in groep 1 nog niet aan de slag met het alfabet. Die zijn al blij als de hele klas "goedemorgen" kan zeggen en begrijpen wat het betekent.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Valt mij vooral op dat wij ons kind thuis meer moeten leren dan wat ze blijkbaar qua moeite er in steken op school zelf.
Ook lijkt dit enorm te verschillen per school.
Zo zit ons kind op een van de beste openbare school van heel Nederland wat als een van de zeer weinig een ruime voldoende scoort. (Dit zegt ook wat eigenlijk)
Waar ze ondanks wat ik boven zei, wel meer hun best doen ook buiten de school uren om, ik kan altijd de juffrouw mailen Bijv.
Maar kind van zus van mijn vriendin, ongeveer dezelfde leeftijd maar 1 klas hoger, doen minder in de klas dan ons kind in groep 1.
Bij ons doen ze al aan alfabet, rekenen, Engels, middels iPad en schermen werken, zelfstandig aangeven wat je wil gaan doen qua planning.
In klas van het andere kind doen ze dit eigenlijk helemaal niet.. dan zeuren over kwaliteit.
Verschil? Ons kind zit niet in een grote stad op een school, ondanks 20 klaslokalen, wat ik best een grote school vind.
De ander zit wel in een grote stad op een school, met veel minder klassen.
Vind het frappant.
Toch wel de grootste prestatie van GroenLinks op landelijk niveau. Qua impact dan he, niet qua inhoud. Zouden ze daar nou nog steeds trots op zijn?quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nahh daar mag je ook wel het afbraakbeleid in meenemen hoor.
Grootste flop is wel het leenstelsel. Ik krijg nog het maagzuur van die maatregel (bezuiniging)
Het onderwijs is juist wél op maat, daar is deze hele ellende mee begonnen. Als docent mag je tegenwoordig voor 30 kinderen bij gaan houden wat hun individuele leerbehoefte is, verwerkt in een individueel leerlingvolgsysteem.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:12 schreef Fleischmeister het volgende:
Tja, het onderwijs is niet meer op maat, want dat vinden ze te duur, iedereen lekker op 1 hoop gooien.
Dat een en ander in een leerlingvolgsysteem wordt gezet is natuurlijk niet hetzelfde als 'ieder kind onderwijs op maat kunnen bieden'.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het onderwijs is juist wél op maat, daar is deze hele ellende mee begonnen. Als docent mag je tegenwoordig voor 30 kinderen bij gaan houden wat hun individuele leerbehoefte is, verwerkt in een individueel leerlingvolgsysteem.
En dan gooit de overheid daar nog vrolijk 20 taakjes bovenop, afhankelijk van waar de politiek zich op dat moment druk over maakt. Burgerschap, verkeersveiligheid, emotionele ontwikkeling, vuurwerk, duurzaamheid, etcetera.
Dat zijn ze echter wel verplicht. Dat volgt uit de wet op passend onderwijs. Speciaal onderwijs is zo goed als afgeschaft, scholen zijn verplicht te voorzien in een passend programma voor iedere leerling.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:35 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat een en ander in een leerlingvolgsysteem wordt gezet is natuurlijk niet hetzelfde als 'ieder kind onderwijs op maat kunnen bieden'.
Precies. En voor je het weet betaal je mee aan de taalachterstand van Mohammed en Nisrine die in een achterstandswijk wonen waar je van je leven nog nooit geweest bent.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:40 schreef thedeedster het volgende:
Lees; wij willen dat geld van die ouders en wij beslissen dan wat daar mee gebeurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |