Nietquote:Op zondag 28 november 2021 22:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Maar hoe kiezen de luisteraars die 2000 nummers als de 2000 nummers die gekozen mogen worden al vastgesteld zijn?
Nee, die mochten meebepalen welke 2000 platen dat zouden worden in de maanden voorafgaand aan de lijst.quote:Op zondag 28 november 2021 22:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Maar hoe kiezen de luisteraars die 2000 nummers als de 2000 nummers die gekozen mogen worden al vastgesteld zijn?
Gelijk even gecheckt of het Insieme was, nu ben ik enigszins teleurgesteld wel.quote:Op zondag 28 november 2021 22:29 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Toto Cutugno stond toch mooi een jaar op 1992 in de eerste editie.
Kijk iedereen heeft natuurlijk zijn eigen periode dat er de meeste muziek van in de lijst staat. Bij mij tweede helft 90 en eerste helft 00, toen ik nog niet volwassen was. Maar je moet wel een beetje open staan voor muziek daarna. Bij veel mensen houdt het helemaal op bij muziek die uitgebracht zijn nadat ze zelf een jaar of 40 zijn.quote:Op zondag 28 november 2021 22:34 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Dat is volgens mij meer dan de helft van mijn lijst
Onderin stonden er allerlei reeksen op alfabetische volgorde dus dat zal niet veel zijn geweestquote:Op zondag 28 november 2021 22:32 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoeveel stemmen er toentertijds binnen zijn gekomen op Thank God I'm a Country Boy dan
Ik zie hetquote:Op zondag 28 november 2021 22:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Onderin stonden er allerlei reeksen op alfabetische volgorde dus dat zal niet veel zijn geweest
Ik neem aan dat ze bedoelen dat ze speciaal hiervoor wel 's nachts bleven uitzenden, want anders is het een beetje onhandig. Gewoon doorgaan met die lijst afspelen terwijl je uit de lucht bent.quote:De Top 2000 was oorspronkelijk bedoeld als een eenmalig initiatief rond de millenniumwisseling.[noot 1] Het idee was om het jaar 1999 uit en 2000 in te luiden met de beste 2000 liedjes ooit gemaakt. Aan luisteraars werd gevraagd om een lied waarbij ze een bepaalde herinnering hadden in te sturen via post of internet. Vanaf januari van dat jaar mochten de luisteraars zodoende stemmen op hun eigen "plaat van de eeuw". In de loop van 1999 werden op die manier 2000 zogenaamde millenniumplaten verzameld. Begin november 1999 werden deze 2000 singles in alfabetische volgorde op internet en teletekst geplaatst. Er mocht ook gestemd worden voor de volgorde.
Voor de eerste editie uit 1999 stond de EO zendtijd af. Bijzonder was verder dat de Top 2000 's nachts doorging, terwijl Radio 2 indertijd 's nachts niet in de lucht was.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_2000_(Nederland)#1999-2004
Ja dat ook. Maar het is vooral tekenend hoe bekrompen Radio 2 toen was. En dan zijn ze nu nog steeds bekrompen, maar niet zo extreem als toen.quote:Op zondag 28 november 2021 22:09 schreef molloot200 het volgende:
[..]Dat laatste kan je je bijna niet voorstellen. Creep is nu toch wel een vaste waarde in de top 100 gewoon.
Die is geweldig ja. Net nog op gestemd in mijn lijstquote:Op zondag 28 november 2021 22:11 schreef Guanabana het volgende:
Seven Wonders ontdekt van Fleetwood Mac, dat deuntje.
Ja heel veel middle of the road muziek. Maar dan de jaren zeventig, tachtig en negentig variant. Van die muziek die alleraardigst was, maar meer niet.quote:Op zondag 28 november 2021 22:20 schreef zorro28 het volgende:
[..]
Er stond toen best veel oubollige muziek in, die meestal binnen 3 jaar uit de lijst verdwenen waren (en terecht).
Nou ja, ik kan een groot deel van de huidige Top 40 ook nu al niet waarderen hoorquote:Op zondag 28 november 2021 22:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Kijk iedereen heeft natuurlijk zijn eigen periode dat er de meeste muziek van in de lijst staat. Bij mij tweede helft 90 en eerste helft 00, toen ik nog niet volwassen was. Maar je moet wel een beetje open staan voor muziek daarna. Bij veel mensen houdt het helemaal op bij muziek die uitgebracht zijn nadat ze zelf een jaar of 40 zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Ik kan me nog herinneren dat Frits Spits Nirvana met Smells Like Teen Spirit moest aankondigen toen die voor het eerst in de lijst stondenquote:Op zondag 28 november 2021 22:48 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja dat ook. Maar het is vooral tekenend hoe bekrompen Radio 2 toen was. En dan zijn ze nu nog steeds bekrompen, maar niet zo extreem als toen.
Er wordt inderdaad nog steeds geweldige muziek gemaaktquote:Op zondag 28 november 2021 22:50 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Nou ja, ik kan een groot deel van de huidige Top 40 ook nu al niet waarderen hoor
Ik kan echter wel inzien dat er op het moment ook goede muziek wordt gemaakt, er zijn ontzettend veel alternatieve en indierock/folk acts waar ik ontzettend enthousiast van word. Dat dat totaal niet mainstream is en het soms maar een paar duizend luisteraars heeft op Spotify, tjaa daar kan ik niks aan doen
Die was daar inderdaad niet echt blij mee neequote:Op zondag 28 november 2021 22:57 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Ik kan me nog herinneren dat Frits Spits Nirvana met Smells Like Teen Spirit moest aankondigen toen die voor het eerst in de lijst stonden
De artiesten die je noemt zijn goede voorbeelden daarvan jaquote:Op zondag 28 november 2021 22:59 schreef Redefine het volgende:
[..]
Er wordt inderdaad nog steeds geweldige muziek gemaaktZowel door nieuwe als al wat oudere artiesten. Al is dat inderdaad niet of nauwelijks in de hitlijsten te horen en zelfs maar beperkt te horen op de gemiddelde radiozender.
Maar zelfs bij de populaire artiesten komt er wel wat goeds voorbij. Billie Eilish of Dua Lipa maken beiden goede muziek (niet elk nummer weliswaar, maar goed).
Nee hoor, hoeft nietquote:Op zondag 28 november 2021 22:10 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ga dat nou eens waarderen dan gewoon!!1!!
Zou best wel leuk zijn als er een Andere Tijden zou komen over de eerste Top 2000.quote:Op zondag 28 november 2021 22:14 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met een briefkaart inderdaad. Je kon ook uit precies 2000 liedjes kiezen en er was consternatie dat Kom Van Dat Dak Af van Peter Koelewijn daar niet bij hoorde.
Tot zover Andere Tijden, terug naar de onze
Heel goed. Ik post morgen ook helemaal geen lijstquote:Op zondag 28 november 2021 22:21 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik cancel het effect van Strani's lijst wel door morgen heel demonstratief helemaal geen lijst te posten.
Radio 2 was 25 jaar terug ook een heel andere zender dan nu natuurlijk. Veel oudere muziek, ook veel luisterliedjes, Nederlandstalig werk, dat soort dingen. Sowieso erg braaf, maar ook bovengemiddeld vaak met thema’s als vergankelijkheid en de dood. Kortom, toch vooral waar die oom die bij de belastingdienst werkte naar luisterde.quote:Op zondag 28 november 2021 22:57 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Ik kan me nog herinneren dat Frits Spits Nirvana met Smells Like Teen Spirit moest aankondigen toen die voor het eerst in de lijst stonden
Huhquote:Op zondag 28 november 2021 23:02 schreef Redefine het volgende:
Overigens is het lijstje niet de totale lijst waar ik volgens Radio 2 op gestemd heb. In die lijst die ik zie staat Fatih No More er niet in, maar wel John Mayer - Perfectly Lonely. Ik heb helemaal niet op dat nummer gestemdEn ook niet per ongeluk, want het was het laatste liedje in mijn lijst. En die stond er voordat ik op verzenden klikte ook helemaal nog niet bij
Volgens mij waren er toen wel meer dan 2000 liedjes waaruit je kon kiezen toch? Maar dan ook weer niet zo heel veel keuze.quote:Op zondag 28 november 2021 22:28 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, het idee was dat eind 1999 de luisteraars van Radio 2 de 2000 platen zouden uitkiezen die we moeten meenemen naar de 21e eeuw.
Ongetwijfeld met enige steun van de Radio 2-redactie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |