abonnement Unibet Coolblue
pi_202172005

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital, investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_202172033
Nieuwe HCN, 30ml Tilburg *** 7.5%
pi_202172038
Zijn er hier mensen welke zake zoals uitstaande rente, uitstaande investering in excel bij houden?
Zo ja welke data heb je er in verwerkt en hoe gesorteerd?
Zit te denken om dit per platform te doen namelijk en 1 per maand handmatig bij te werken en dan met een lijn grafiek en draai tabel.
  zondag 14 november 2021 @ 13:41:37 #4
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202172051
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 13:39 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN, 30ml Tilburg *** 7.5%
Voor elke investeerder 10 kopjes koffie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202172523
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 13:39 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN, 30ml Tilburg *** 7.5%
Een eerder project van deze franchise liep nog via Capital Circle (Leiden).
Duidelijk een formule die gevoelig is voor corona want er is diverse keren uitsluitend rente betaald maar ze hebben het nooit helemaal laten afweten.
Pecunia non olet
pi_202172778
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 14:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een eerder project van deze franchise liep nog via Capital Circle (Leiden).
Duidelijk een formule die gevoelig is voor corona want er is diverse keren uitsluitend rente betaald maar ze hebben het nooit helemaal laten afweten.
Er zijn ook financieringen geweest via crowdaboutnow en all4funding
pi_202172859
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Sint Maarten
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24645
2e hypotheek woonhuis + 3e hypotheek ander woonhuis

Ik mis de incentive:
Als u 160.000 investeert mag u 1 nacht overnachten in ons appartement op Sint Maarten. reiskosten zijn voor eigen rekening.
Vlucht ik 7000km voor de woekerprijzen van de Amsterdamse huisjesmelkers, hebben ze me hier ook gevonden...

Ik heb een paar jaar geleden ook nog naar deze appartementen zitten kijken, maar dan om zelf in te wonen. Is een toplocatie, vlakbij populaire horeca, populaire stranden voor zowel toeristen als locals en mogelijk uitzicht op de landingsbaan.

Ik weet niet wat voor verhuurmachine deze advocaten vanuit Nederland op willen gaan zetten, maar het laatste dat ik hoorde was dat je als lid van de VVE verplicht moest verhuren via een vennootschap van de ontwikkelaar en dat die vennootschap 30% commissie in rekening bracht, met een minimum. Dat hakt er wel in, gebruikelijker hier is één maand huurinkomsten. Maar misschien hebben deze heren een andere deal, who knows.

Edit: dit zijn de kosten die de verhuurmaatschappij in rekening brengt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 25% gewijzigd door Gustaf86 op 14-11-2021 15:48:28 ]
pi_202173166
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 13:41 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Voor elke investeerder 10 kopjes koffie.
https://www.fundainbusine(...)694551-oude-markt-5/ 30ml

En vlgs mij ook de finish voor GVE 12260 Powerarea https://powerarea.nl/ met enig Corona delay, prima Rob Zager & Jaron Snijckers, + idem voor Willy van Welcom bij Vos Gemert zoals eerder gepost ook keurig https://www.welcombij.nl/winkel/welcom-bij-vos

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 14-11-2021 16:19:44 ]
  zondag 14 november 2021 @ 15:54:18 #9
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202173437
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 12:32 schreef obligataire het volgende:
Ik probeer me een beeld te vormen van de zekerheid op die woning. Waar ik ben opgegroeid zie je wel vaker van dit soort oude woningen (boerderijtjes). Het zou zomaar 18e/19e eeuw kunnen zijn. Weinig comfortabel al kun je dat van buiten natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Gelegen in een weinig inspirerende uithoek van het land, al kan de grote rust een voordeel zijn Al met al vind ik 710K nogal aan de hoge kant.

https://www.google.nl/map(...).8799825!4d5.6215768

Meestal ben ik het met Obli eens maar "uithoek van het land" lijkt mij toch echt onjuist wanneer ik op Google Maps kijk. Het ligt in de driehoek Arnhem-Nijmegen-Tiel. Dat is volgens mij best een gewilde, landelijke, omgeving.
Ik twijfel zelf ook nog over wel of niet beperkt deelnemen...
pi_202173575
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 14:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er zijn ook financieringen geweest via crowdaboutnow en all4funding
Dat lijkt me goed nieuws voor het concept van 30ml, en dus ook voor de investeerders in de (eerdere) projecten: beoordeeld, en goed genoeg bevonden door het horeca platform.

Over all4funding gesproken: in de eerste communicatie na overname werd er gesproken over projecten in de pijplijn, en een eerste welke in de weken erna online zou komen. Het is echter weer verdacht stil uit die hoek.
pi_202174568
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2021 13:40 schreef Ron1986 het volgende:
Zijn er hier mensen welke zake zoals uitstaande rente, uitstaande investering in excel bij houden?
Zo ja welke data heb je er in verwerkt en hoe gesorteerd?
Zit te denken om dit per platform te doen namelijk en 1 per maand handmatig bij te werken en dan met een lijn grafiek en draai tabel.
Ik hou het bij in een spreadsheet die ik eens per maand bijwerk inderdaad, meestal in het tweede weekend van de maand (omdat veel projecten aan het begin van de maand betalen maar weleens een paar dagen te laat zijn). Ik ben geen held in spreadsheets dus mijn boekhouding is erg basic. Ik heb in elk geval de kolommen: inschrijfdatum; betaaldatum; tot stand datum; projectnaam; projectnummer; rente; platform; investeringsbedrag; looptijd in maanden; einddatum; totaal teruggekregen bedrag (=som van volgende drie); aflossing; rente; kosten; betaalde termijnen; totaal aantal termijnen; opmerkingen; datum laatst bijgewerkt.
Afgeloste projecten kleur ik groen, die met betalingsproblemen oranje en failliete projecten rood.
Momenteel kijk ik alleen naar het totaal uitstaande bedrag zodat dit een beetje in balans is met mijn andere investeringen/spaargeld. Cashflow en rendement zouden uiteraard ook interessant zijn maar ik heb er nog geen moeite in gestoken dat in te bouwen. Ik gooi nu alle termijnbedragen per project op één hoop, eigenlijk zou ik het per termijn moeten administreren zodat ik achteraf terug kan halen wat wanneer betaald is.
pi_202178359
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2021 13:40 schreef Ron1986 het volgende:
Zijn er hier mensen welke zake zoals uitstaande rente, uitstaande investering in excel bij houden?
Zo ja welke data heb je er in verwerkt en hoe gesorteerd?
Zit te denken om dit per platform te doen namelijk en 1 per maand handmatig bij te werken en dan met een lijn grafiek en draai tabel.
Ik hou het bij in Excel. Ik plak alle betaalschema’s in een tabel en heb in die tabel ook een kolom met al dan niet ontvangen en via een formule op datum een kolom die aangeeft of een betaling vertraagd is. Daarnaast kolommen met projectnaam en platform. Met filteren kan ik dan gemakkelijk per project zien hoe het ervoor staat. In een tweede tabblad heb ik een draaitabel waarin ik dus hetzelfde kan filteren maar dan in een oogopslag kan zien per dag, maand, kwartaal, jaar wat ik krijg aan betalingen. En die kan ik dus ook per platform, per investering en per status (vertraagd, voldaan of nog niet vervallen). Heb ik even over gedaan maar dit is voor mij wat ik nodig heb.
pi_202182566
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 15:54 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Meestal ben ik het met Obli eens maar "uithoek van het land" lijkt mij toch echt onjuist wanneer ik op Google Maps kijk. Het ligt in de driehoek Arnhem-Nijmegen-Tiel. Dat is volgens mij best een gewilde, landelijke, omgeving.
Ik twijfel zelf ook nog over wel of niet beperkt deelnemen...
Ik hoop voor de investeerders dat ik het verkeerd zie, maar ik ken de regio goed en Druten/Afferden ligt m.i. iets te ver van alle drie de steden verwijderd om daar een serieus alternatief voor te zijn. V.w.b. Arnhem zitten daar ook nog eens twee rivieren tussen. Bovendien, het huis ligt aan het einde van een doodlopend landelijk weggetje. Misschien voor iemand die héél erg op zijn rust gesteld is?

Ik vind in zijn algemeenheid er wordt heel makkelijk heel hoog getaxeerd om investeerders te interesseren maar probeer maar eens een koper te vinden voor dit weinig fraaie huis. Kon wel eens een heel langlopend verhaal worden, zeker omdat er 2 objecten verkocht moeten worden (grond en huis). Is toch een heel ander verhaal dan een courant appartementje in een van die drie steden.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 15-11-2021 00:57:45 ]
Pecunia non olet
pi_202183061
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 00:48 schreef obligataire het volgende:
Ik vind in zijn algemeenheid er wordt heel makkelijk heel hoog getaxeerd om investeerders te interesseren maar probeer maar eens een koper te vinden voor dit weinig fraaie huis. Kon wel eens een heel langlopend verhaal worden, zeker omdat er 2 objecten verkocht moeten worden (grond en huis). Is toch een heel ander verhaal dan een courant appartementje in een van die drie steden.
Voordeel is dan weer wel dat er 60% cq. 75.000 wordt afgelost in een korte periode van 3 jaar. Ik had echter ook liever gezien dat er een 2e hypotheek van 125.000 was gevestigd op het huis IPV 60.000 zodat ook alleen bij verkoop van de woning de lening kan worden afgelost.

Het is leuk dat de woning met enorm terrein voor 710.000 wordt getaxeerd,maar daar kopen we weinig voor. De hypotheekschuld is 445.000 en onze hypotheek 60.000. Als de woning een ton minder opbrengt dan de taxatie kunnen alle hypothecaire schulden op de woning worden afgelost.
pi_202184565
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 12:04 schreef obligataire het volgende:
Bij het bijwerken van de administratie bij GvE valt het me op dat er van Overname aandelen SAS nog steeds geen betaalschema bekend is terwijl de inleg al op 29 september is overgemaakt. Anderhalve maand geleden.......
[...]
Reactie van GVE via email:
quote:
Op dit moment ligt het bij de notaris van de ondernemer.
Alle gelden zijn hier binnen en het is wachten op een passeerdatum.
Ik kan u wel berichten dat met terugwerkende kracht rente in rekening wordt gebracht en vergoed zal worden door geldnemer.
  maandag 15 november 2021 @ 10:23:19 #16
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202184620
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 00:48 schreef obligataire het volgende:
Ik hoop voor de investeerders dat ik het verkeerd zie, maar ik ken de regio goed en Druten/Afferden ligt m.i. iets te ver van alle drie de steden verwijderd om daar een serieus alternatief voor te zijn. V.w.b. Arnhem zitten daar ook nog eens twee rivieren tussen. Bovendien, het huis ligt aan het einde van een doodlopend landelijk weggetje. Misschien voor iemand die héél erg op zijn rust gesteld is?

Ik vind in zijn algemeenheid er wordt heel makkelijk heel hoog getaxeerd om investeerders te interesseren maar probeer maar eens een koper te vinden voor dit weinig fraaie huis. Kon wel eens een heel langlopend verhaal worden, zeker omdat er 2 objecten verkocht moeten worden (grond en huis). Is toch een heel ander verhaal dan een courant appartementje in een van die drie steden.
Over de hoogte van de taxatie ben ik het helemaal met jou eens hoor, daarover geen enkel misverstand! Ik woon zelf in Overijssel en werk in Groningen. Oók in die laatste regio wordt de huizenmarkt tegenwoordig overspoeld door westerlingen. Door het thuiswerken vindt men afstand 'woon-werk' steeds vaker ondergeschikt. Om die reden denk ik dat de driehoek Arnhem-Nijmegen-Tiel beslist geen uithoek (meer) is. Nothing more, nothing less... :{
pi_202185929
Aankoop en renovatie woon-winkelpand
https://www.collincrowdfund.nl/ion-nl-vof/
1e hypotheek
pi_202190129
Ik kan van beide nieuwe CCF projecten nog niet direct laaiend enthousiast worden.

Markant heeft denk ik onvolledige dekking qua zekerheid al ziet het er uit als een nette courante tussenwoning.
Ze lossen lineair af. Jammer dat ze menen het roer om te moeten gooien ten opzichte van de vorige eigenaar; altijd afwachten maar of dit aanslaat bij het publiek. Het is CD dus je zou wat kunnen spelen met een kleinere inleg dan normaal.
Pecunia non olet
pi_202190200
De ION pitch vermeldt een taxatiewaarde van 630K maar ze kopen het pand voor slechts 575K. Wat een mazzel toch weer.... ;)

Al met al mogen wij voor de heren met een LTV van 110%, commercieel vastgoed, de kastanjes uit het vuur halen en daarna zijn we bedankt als de rente lager kan? Voor het risico zou ik toch graag wat meer rente zien.
Pecunia non olet
pi_202190735
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 17:26 schreef obligataire het volgende:
De ION pitch vermeldt een taxatiewaarde van 630K maar ze kopen het pand voor slechts 575K. Wat een mazzel toch weer.... ;)

Al met al mogen wij voor de heren met een LTV van 110%, commercieel vastgoed, de kastanjes uit het vuur halen en daarna zijn we bedankt als de rente lager kan? Voor het risico zou ik toch graag wat meer rente zien.
https://www.fundainbusiness.nl/winkel/verkocht/dordrecht/object-41809369-bagijnhof-6-8/
Stond blijkbaar sinds mei 2020 te koop en is afgelopen zomer al verkocht, wel lang tot nu voor voorbehoud van financiering?

Overigens lees ik in de passage "Men heeft de mogelijkheid om gedurende de hele periode eenmalig maximaal 50% van het leenbedrag boetevrij af te lossen onder vrijgave van het hypotheekrecht op de (gesplitste) appartementen." wel wat ruimte voor ongewenste discussies. Blijkbaar mag er ook (beduidend) minder dan die 50% worden afgelost maar wordt wel het hypotheekrecht deel van de appartementen volledig vrijgegeven? Zal wel niet zo uitgelegd mogen worden, maar het staat er dus helaas wel.
pi_202190781
Het door ION aangekochte pand stond al iets meer dan een jaar te koop. Oorspronkelijke vraagprijs ¤695.000 en in maart verlaagd naar ¤659.000 https://www.fundainbusine(...)09369-bagijnhof-6-8/
Taxatie zal dan wel ¤630.000 geweest maar als niemand het daarvoor (of hoger) wil kopen dan zul je als verkoper toch moeten zakken wil je het kwijtraken. Vraag is dan ook, als het misgaat en het pand moet worden verkocht, is er dan wel (snel) een nieuwe koper te vinden die minstens die ¤630.000 ervoor neerlegt? En als het goed gaat lossen ze waarschijnlijk boetevrij extra af.
pi_202191180
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 18:13 schreef Soulfreak het volgende:
Het door ION aangekochte pand stond al iets meer dan een jaar te koop. Oorspronkelijke vraagprijs ¤695.000 en in maart verlaagd naar ¤659.000 https://www.fundainbusine(...)09369-bagijnhof-6-8/
Taxatie zal dan wel ¤630.000 geweest maar als niemand het daarvoor (of hoger) wil kopen dan zul je als verkoper toch moeten zakken wil je het kwijtraken. Vraag is dan ook, als het misgaat en het pand moet worden verkocht, is er dan wel (snel) een nieuwe koper te vinden die minstens die ¤630.000 ervoor neerlegt? En als het goed gaat lossen ze waarschijnlijk boetevrij extra af.
Dat bedoel ik. Natuurlijk gunnen we die jongens een leuk stuk waardevermeerdering en een mooie ruime winkel, ondernemersinitiatief mag best royaal beloond worden, maar ook voor ons moeten het risico en het rendement met elkaar in balans zijn. Er kan nog van alles gebeuren en mis gaan voordat het pand opgeleverd is en de appartementen verkocht/verhuurd zijn.....
Pecunia non olet
pi_202192019
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 17:20 schreef obligataire het volgende:
Ik kan van beide nieuwe CCF projecten nog niet direct laaiend enthousiast worden.

Markant heeft denk ik onvolledige dekking qua zekerheid al ziet het er uit als een nette courante tussenwoning.
Ze lossen lineair af. Jammer dat ze menen het roer om te moeten gooien ten opzichte van de vorige eigenaar; altijd afwachten maar of dit aanslaat bij het publiek. Het is CD dus je zou wat kunnen spelen met een kleinere inleg dan normaal.
Horeca doe ik liever bij HCN. Bij Collin is er dan vaak wel meer zekerheid dmv een hypotheek en bij HCN niet (om een uitzondering na), maar ik heb zelf wat minder goede ervaring met horeca projecten bij Collin, waarbij ik bij HCN nog geen enkel probleem geval gehad heb, terwijl ik in totaal meer HCN projecten heb dan Collin projecten.
pi_202192518
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 19:39 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Horeca doe ik liever bij HCN. Bij Collin is er dan vaak wel meer zekerheid dmv een hypotheek en bij HCN niet (om een uitzondering na), maar ik heb zelf wat minder goede ervaring met horeca projecten bij Collin, waarbij ik bij HCN nog geen enkel probleem geval gehad heb, terwijl ik in totaal meer HCN projecten heb dan Collin projecten.
Ik deed horeca in principe ook bij HCN. Echter heb ik wel een paar projecten (3/19) in de problemen:
1 is afgehandeld ondertussen, 4.7% verlies op hoofdsom, al heeft HCN hem in de boeken verwerkt zonder verlies (beetje gegoochel met rente. (Ich bin een Hamburger).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is officieel default. We zullen eens zien of HCN tot een betalingsregeling kan komen met de voormalig onderneemster.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hangt een "luchtje van misleiding" omheen. Ook alweer verdacht lang stil rondom dat project.

Alles bij elkaar eten deze 3 afschrijvingen 50% van mijn netto rendement bij HCN tot op heden op. En dan blijft er dus gewoon te weinig over om het interessant te houden wmb.
Dus ook qua horeca ben ik verschoven naar projecten die wel hypothecaire zekerheden bieden, tegen een rente die slechts 0.5% lager is.

Toevoeging: mijn horeca projecten bij HCN presteren nog steeds wel beter als de horeca projecten zonder hypotheek bij GvE bijvoorbeeld. Horeca zonder zekerheden bij andere platforms was ik al langer geleden vanaf gestapt om deze reden.
pi_202193232
Ik ga dan ook meer af op mijn persoonlijke ervaringen. Bij Collin één horeca project (zonder hypothecaire zekerheid) default en veel op verloren, bij een ander na bijna 2 jaar wel/niet betalen uiteindelijk wel het uitstaande bedrag (en boeterente) terug na verkoop van het huis , bij een derde is de ondernemer een deel gaan lenen bij familie tegen lagere rente en daarmee deels Collin lening afgelost (tegen de helft van het aantal maanden boeterente) wat tot nu toe verder goed loopt. En bij nog een ander project onderpand voor minder verkocht en daarop een bedrag afgeboekt, ondernemer betaalt nu wel tegen een lagere rente zijn persoonlijke borg af. Verder een project (bezorg/afhaal restautant) wat prima loopt. Totaal niet zo'n best score.

Daartegen zelf bij HCN dus nog geen enkel probleem project, en wel veel meer horeca projecten.

Misschien heb ik zelf gewoon bij Collin de verkeerde keuzes gemaakt en bij HCN juist de goede. En bij HCN kan ik meedoen met de door een leverancier geborgde projecten, waarop wel een stuk lagere rente wordt gegeven (5%) maar die bieden wel zekerheid. Alleen zijn er daar niet zo veel projecten van en krijg je niet van tevoren een mail dat er zo'n project komt.
pi_202193307
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 14:08 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.crowdpartners(...)kb/projecten/Detail/

Weforsea, ehhh ik bedoel Crowdpartners hebben weer een hypotheek voor een binnenvaartschip in de aanbieding.

Het zou me niks verbazen als de schipper fan is van Genesis.
ABACAB staat inmiddels open. Ik neem hem zelf niet mee. Ik vind de rente te laag (6.5%) en de LTV te hoog (91%). Ik mis ook een vast contract met een bevrachter.
Pecunia non olet
pi_202193679
Heb ook mixed feelings bij HCN. Hoor hier veel over de goede resultaten en daarom in 2019 ook ingestapt. Helaas meteen als eerste project een probleemproject (bbk). Heb daardoor, en door Corona nog maar 4 projecten in totaal (waarvan 2 pas sinds midden dit jaar) dus weinig track record. Het draaien zonder zekerheden laat mij inmiddels ook daar wel eerst drie keer nadenken of ik mee wil doen. Het zal dus wel een zeer klein deel van mijn portefeuille blijven.

Verder wel mee eens dat horeca bij HCN beter zal zijn dan horeca-zonder-zekerheden elders. Maar dus wel beide zonder zekerheden…
pi_202195033
Horeca is gewoon hard getroffen door de Corona-maatregelen en we zijn daar voorlopig ook nog niet van af. Dat horeca-crowdfunding-projecten daar last van hebben is logisch maar dat kan je de platforms niet verwijten. Horeca-projecten met goede zekerheden zijn schaars, op alle platforms. Alles bij elkaar ben ik daarom nog steeds wel blij met HCN.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202195288
Weer een nieuwe bij Max a.s donderdag: https://maxcrowdfund.com/nl/node/639586
UK, 1 jaar, 10% Ltv 80%

[ Bericht 1% gewijzigd door Crowdyfunder op 15-11-2021 23:16:50 ]
pi_202195742
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 22:18 schreef escortmk2 het volgende:
Horeca is gewoon hard getroffen door de Corona-maatregelen en we zijn daar voorlopig ook nog niet van af. Dat horeca-crowdfunding-projecten daar last van hebben is logisch maar dat kan je de platforms niet verwijten. Horeca-projecten met goede zekerheden zijn schaars, op alle platforms. Alles bij elkaar ben ik daarom nog steeds wel blij met HCN.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben sinds Corona ook zeker meer kritisch op welke projecten ik meeneem bij HCN. Zo heb ik vanaf zomer 2020 vooral afhaal/bezorg projecten en projecten van ondernemers die al meer succesvolle zaken hebben meegenomen en maar zeer beperkt ondernemers die een eerste zaak openden. En ook 2 van die 100% geborgde leningen.

Bij dit nieuwe horeca project bij Collin zie ik niet dat het ervaren horeco ondernemers zijn met andere succesvolle zaken.
pi_202196764
Als we het toch over HCN hebben, bij het in juli afgebrande Foodmaster Bello Bergen lopen de uitbetalingen van rente en aflossing tot nu toe gewoon door. De zaak zou weer open zijn, al is het zo te zien vanuit een foodtruck die ze al hadden. https://www.facebook.com/bellobergen/ Tja, je moet wat.
pi_202197975
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 01:26 schreef Soulfreak het volgende:
Als we het toch over HCN hebben, bij het in juli afgebrande Foodmaster Bello Bergen lopen de uitbetalingen van rente en aflossing tot nu toe gewoon door. De zaak zou weer open zijn, al is het zo te zien vanuit een foodtruck die ze al hadden. https://www.facebook.com/bellobergen/ Tja, je moet wat.
Respect dat ze niet bij de pakken neer zijn gaan zitten ^O^ . Ik had op zijn minst wel een aangepast schema verwacht maar blijkbaar loopt de omzet toch redelijk door zo. En hopelijk kunnen ze met het geld van de verzekering de zaak opnieuw opbouwen.
Pecunia non olet
pi_202198304
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 09:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Respect dat ze niet bij de pakken neer zijn gaan zitten ^O^ . Ik had op zijn minst wel een aangepast schema verwacht maar blijkbaar loopt de omzet toch redelijk door zo. En hopelijk kunnen ze met het geld van de verzekering de zaak opnieuw opbouwen.
Zie ook nog hun website, ze verhuren ook nog een paar chalets.
pi_202199874
30ML Tilburg staat open voor inleg......... op HCN.
Door de 40% borgstelling van de franchise is dit project toch wel interessant, ook al zijn het 'maar' 3 sterren.
Pecunia non olet
pi_202200061
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:02 schreef obligataire het volgende:
30ML Tilburg staat open voor inleg......... op HCN.
Door de 40% borgstelling van de franchise is dit project toch wel interessant, ook al zijn het 'maar' 3 sterren.
ligt er een beetje aan wat de borgstelling echt van waarde heeft bij problemen.
pi_202200160
Ohoh, als dat maar goed gaat komen bij SIG!
Krijg zojuist een mail van ze met de vermelding dat de voorbereiding voor overgang naar OPP
(Online Payment Platform) gaande is.
Dat is toch dezelfde dienstverlener waar het pas nog zo’n puinzooi was?
pi_202200235
Nick gaat weer verhokken bij SIG en vraagt bijna 3 x de WOZ waarde.... Postelse Hoeflaan 47 een oude portiekflat uit 1960......

Dit gaat een keertje mis.
pi_202200362
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
ligt er een beetje aan wat de borgstelling echt van waarde heeft bij problemen.
Daar kom je niet gauw achter vrees ik.......pas als het mis gaat :)

Maar ze hebben inmiddels al een handvol franchises lopen begreep ik dus is er al een zekere spreiding met vaste inkomsten. Ik denk dat als je als organisatie een borgstelling niet zou overleven, je die dan ook zeer zeker niet moet afgeven :)
Pecunia non olet
pi_202200378
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:22 schreef Slijker het volgende:
Ohoh, als dat maar goed gaat komen bij SIG!
Krijg zojuist een mail van ze met de vermelding dat de voorbereiding voor overgang naar OPP
(Online Payment Platform) gaande is.
Dat is toch dezelfde dienstverlener waar het pas nog zo’n puinzooi was?
Het was een puinzooi bij SIG. Of de schuld daarvan voornamelijk lag bij SIG zelf, bij de nieuwe betalingdienstverlener (OPP inderdaad) of bij de nieuwe websitebouwer, weten we volgens mij niet. Mij persoonlijk leek de betaaldienstverlener niet de meest waarschijnlijke zwakste schakel in het hele verhaal.

Wat ik zelf verontrustender vind is de reden die ze geven voor de overgang, namelijk dat "onze huidige betaaldienstverlener Intersolve heeft aangegeven dat SamenInGeld met de daarbij behorende activiteiten niet goed passend is.
Intersolve heeft ons daarom verzocht om uit te zien naar een andere betaaldienstverlener
."
Hier zou wat nadere toelichting wat mij betreft wel op zijn plaats zijn.
pi_202200458
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:27 schreef zeeland6 het volgende:
Nick gaat weer verhokken bij SIG en vraagt bijna 3 x de WOZ waarde.... Postelse Hoeflaan 47 een oude portiekflat uit 1960......

Dit gaat een keertje mis.
Ik wens een ieder veel wijsheid bij zijn afweging.
Ik laat hem graag aan andere.
pi_202200468
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:35 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het was een puinzooi bij SIG. Of de schuld daarvan voornamelijk lag bij SIG zelf, bij de nieuwe betalingdienstverlener (OPP inderdaad) of bij de nieuwe websitebouwer weten we volgens mij niet. Mij persoonlijk leek de betaaldienstverlener niet de meest waarschijnlijke zwakste schakel in het hele verhaal.

Wat ik zelf verontrustender vind is de reden die ze gevel voor de overgang, namelijk dat "onze huidige betaaldienstverlener Intersolve heeft aangegeven dat SamenInGeld met de daarbij behorende activiteiten niet goed passend is.
Intersolve heeft ons daarom verzocht om uit te zien naar een andere betaaldienstverlener
."
Hier zou wat nadere toelichting wat mij betreft wel op zijn plaats zijn.
waarschijnlijk een eufemisme me voor 'we zijn er door intersolve uitgegooid omdat we er telkens zo'n bende van maken'
pi_202200513
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
waarschijnlijk een eufemisme me voor 'we zijn er door intersolve uitgegooid omdat we er telkens zo'n bende van maken'
Tsja ze moesten met hangende pootjes terug naar Intersolve, maar die heeft misschien aangegeven dat ze SIG uit coulance nog een paar maanden wilden helpen maar niet langer?
Pecunia non olet
pi_202200798
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:22 schreef Slijker het volgende:
Ohoh, als dat maar goed gaat komen bij SIG!
Krijg zojuist een mail van ze met de vermelding dat de voorbereiding voor overgang naar OPP
(Online Payment Platform) gaande is.
Dat is toch dezelfde dienstverlener waar het pas nog zo’n puinzooi was?
Ach nee, gaan ze het toch weer proberen :(
Ze moeten wat, want ze moeten blijkbaar weg bij Intersolve.

Hopelijk gaan ze dit keer niet weer met een ongetest systeem in productie.
Helaas heb ik niet zo'n hoge pet op van het lerend vermogen van SiG.

Voorlopig investeer ik niets meer bij SiG (niet dat ze de laatste tijd interessante projecten hebben trouwens).
pi_202200930
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik wens een ieder veel wijsheid bij zijn afweging.
Ik laat hem graag aan andere.
Deze nog bij paps en mams wonende jongens van 21 en 22 jaar maken inderdaad wel erg ruimhartig gebruik van het tegen de plinten op klotsende geld. Ook ik laat deze Tilburgse jongeren liever knutselen met het geld van anderen.
pi_202200957
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:35 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het was een puinzooi bij SIG. Of de schuld daarvan voornamelijk lag bij SIG zelf, bij de nieuwe betalingdienstverlener (OPP inderdaad) of bij de nieuwe websitebouwer, weten we volgens mij niet. Mij persoonlijk leek de betaaldienstverlener niet de meest waarschijnlijke zwakste schakel in het hele verhaal.

....

De website was mogelijk de grootste oorzaak van de ellende, maar uiteindelijk is SiG natuurlijk sowieso verantwoordelijk.
Zij kiezen hun dienstverleners en zij besluiten in dienst te gaan met een niet bewezen werkend systeem.
pi_202201078
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Deze nog bij paps en mams wonende jongens van 21 en 22 jaar maken inderdaad wel erg ruimhartig gebruik van het tegen de plinten op klotsende geld. Ook ik laat deze Tilburgse jongeren liever knutselen met het geld van anderen.
Die woningen doen 2 ton en dan opgeknapt. https://www.funda.nl/koop(...)ostelse-hoeflaan-52/
pi_202201154
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:35 schreef OpDieFiets het volgende:
Wat ik zelf verontrustender vind is de reden die ze geven voor de overgang, namelijk dat "onze huidige betaaldienstverlener Intersolve heeft aangegeven dat SamenInGeld met de daarbij behorende activiteiten niet goed passend is.
Intersolve heeft ons daarom verzocht om uit te zien naar een andere betaaldienstverlener
."
Hier zou wat nadere toelichting wat mij betreft wel op zijn plaats zijn.
Ook deze zin ben ik benieuwd hoe ze dit gaan doen met de AVG
quote:
De betaaldienstverlener is OPP (Online Payment Platform) geworden.

Bij deze betaaldienstverlener moeten alle investeerders, projecteigenaren en notarissen bekend zijn.

Hiervoor moeten wij de benodigde informatie uitwisselen. De komende weken zullen wij hiermee mee bezig zijn.
pi_202201445
quote:
Met deze betaaldienstverlener kunnen wij het betaal- en uitbetaal- traject zo inrichten dat jij als investeerder of projecteigenaar niet of nauwelijks een vermelding van de bedrijfsnaam OPP zal tegenkomen.
Mag ik dit vreemd vinden? Het gaat er toch om dat het ordentelijk wordt uitgevoerd. Anyhow, ik houd mijn hart vast. Als Intersolve niet met ze in zee willen, zegt dat toch iets.
pi_202201473
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Die woningen doen 2 ton en dan opgeknapt. https://www.funda.nl/koop(...)ostelse-hoeflaan-52/
Da's de flat aan de overkant van 100m2, geen eengezinswoning van 143m2. Maar goed, 3 ton opgeknapt is wel de limiet schat ik zo, dus mocht die kamerverhuurvergunning om wat voor reden dan ook sneuvelen in de komende jaren dan zit je zelfs in schijf 1a niet veilig. Ik pas ook.
pi_202201822
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Da's de flat aan de overkant van 100m2, geen eengezinswoning van 143m2. Maar goed, 3 ton opgeknapt is wel de limiet schat ik zo, dus mocht die kamerverhuurvergunning om wat voor reden dan ook sneuvelen in de komende jaren dan zit je zelfs in schijf 1a niet veilig. Ik pas ook.
3 Ton lijkt me wat aan de lage kant, met 143m2?
Pecunia non olet
pi_202202047
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Da's de flat aan de overkant van 100m2, geen eengezinswoning van 143m2. Maar goed, 3 ton opgeknapt is wel de limiet schat ik zo, dus mocht die kamerverhuurvergunning om wat voor reden dan ook sneuvelen in de komende jaren dan zit je zelfs in schijf 1a niet veilig. Ik pas ook.
Mocht de kamerverhuurvergunning sneuvelen? Is dat niet juist het principe van investeren in vastgoed. Indien er een aangescherpt verhuurverbod gaat lopen toch bijna alle onderpanden op zowel crowdfunding platforms alsmede onderpanden bij reguliere banken zwaar onder water? Ik zie eerder het verhuurverbod doorgang vinden dan reeds bestaande vergunningen in te trekken. In Brabant alleen al zijn er enkele tienduizenden panden met een verhuurvergunning. Indien deze ingetrokken zouden worden zouden wellicht meer dan 100.000 hypotheken door heel Nederland onder water komen te staan. Ik zie dit niet gebeuren.
pi_202202152
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
3 Ton lijkt me wat aan de lage kant, met 143m2?
Voor een eengezinswoning met 6 badkamers en keukens, waar je dus nog wel wat aan moet doen?
pi_202202182
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:28 schreef Idink777 het volgende:

[..]
Mocht de kamerverhuurvergunning sneuvelen? Is dat niet juist het principe van investeren in vastgoed. Indien er een aangescherpt verhuurverbod gaat lopen toch bijna alle onderpanden op zowel crowdfunding platforms alsmede onderpanden bij reguliere banken zwaar onder water? Ik zie eerder het verhuurverbod doorgang vinden dan reeds bestaande vergunningen in te trekken. In Brabant alleen al zijn er enkele tienduizenden panden met een verhuurvergunning. Indien deze ingetrokken zouden worden zouden wellicht meer dan 100.000 hypotheken door heel Nederland onder water komen te staan. Ik zie dit niet gebeuren.
Normaal gesproken zal dat ook niet zo snel gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat bij ernstige overlast een individuele vergunning wel ingetrokken zal kunnen worden.
pi_202202321
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:37 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Normaal gesproken zal dat ook niet zo snel gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat bij ernstige overlast een individuele vergunning wel ingetrokken zal kunnen worden.
In hoeverre ikzelf bekent ben met dergelijke regelgevingen zou ik stellen dat overlast toe te rekenen is aan de huurders. Een vergunning wordt naar mijn kennis en weten pas ingetrokken indien de eigenaar van een object niks doet aan de door zijn of haar huurders veroorzaakte overlast. Bewezen en gemelde overlast is namelijk een geldige reden om huurovereenkomsten op te zeggen. Dit neemt uiteraard niet weg dat er een kern van waarheid zit in jou risicoanalyse. Maar risico blijft naar mijn mening een factor in vastgoed/crowdfuninding die ingecalculeerd is door zowel financiële instellingen als taxateurs. Tevens betekent risico hogere rendementen die niet te behalen zijn in risicoloze sectoren .
pi_202202484
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:48 schreef Idink777 het volgende:

[..]
.....risico blijft naar mijn mening een factor in vastgoed/crowdfuninding die ingecalculeerd is door zowel financiële instellingen als taxateurs. Tevens betekent risico hogere rendementen die niet te behalen zijn in risicoloze sectoren .
Klopt helemaal maar dan moet dat risico zich ook vertalen in het rendement dat de SIG investeerders kunnen behalen....5,2% in 1A is niets hoger dan de vergoeding die we bij 'normale' projecten kregen.
Pecunia non olet
pi_202202509
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Voor een eengezinswoning met 6 badkamers en keukens, waar je dus nog wel wat aan moet doen?
Het terugbrengen naar de originele staat zal idd nog wel wat gaan kosten ja.
Pecunia non olet
pi_202202597
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 14:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt helemaal maar dan moet dat risico zich ook vertalen in het rendement dat de SIG investeerders kunnen behalen....5,2% in 1A is niets hoger dan de vergoeding die we bij 'normale' projecten kregen.
Precies, voor de verhuurder zijn dit hoogrenderende objecten maar ik zie voor de crowdlenders een hoger risico. Er komen genoeg SIG leningen voorbij met een schijf 1a die ruim onder de WOZ waarde ligt en dat geeft mij iets meer comfort.
pi_202204325
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 12:35 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het was een puinzooi bij SIG. Of de schuld daarvan voornamelijk lag bij SIG zelf, bij de nieuwe betalingdienstverlener (OPP inderdaad) of bij de nieuwe websitebouwer, weten we volgens mij niet. Mij persoonlijk leek de betaaldienstverlener niet de meest waarschijnlijke zwakste schakel in het hele verhaal.

Wat ik zelf verontrustender vind is de reden die ze geven voor de overgang, namelijk dat "onze huidige betaaldienstverlener Intersolve heeft aangegeven dat SamenInGeld met de daarbij behorende activiteiten niet goed passend is.
Intersolve heeft ons daarom verzocht om uit te zien naar een andere betaaldienstverlener
."
Hier zou wat nadere toelichting wat mij betreft wel op zijn plaats zijn.
Het stoppen van de samenwerking met Intersolve was ook bij de eerste migratiepoging de reden waarom er naast een nieuwe website ook voor een nieuwe betaalprovider gegaan werd. Dit is dus iets wat al eerder speelde en nog steeds in de lucht hing.

In mijn gesprekken hierover met SiG heb ik gevraagd waarom er van betaalprovider werd gewisseld terwijl er toen alleen een website vernieuwing was gecommuniceerd. Het antwoord was dat men wel moest vanwege het beëindigen van de relatie met Intersolve.

Als reden werd aangegeven dat dit door regels van DNB komt. Ik weet het fijne er niet meer van maar het was iets in de trand van dat Intersolve ook betaalkaarten dan wel cadeaukaarten uitgeeft en dat mag van DNB niet samen met het beheren van beleggingsgeld op een derdenrekening (of zoiets, ik ben bang dat ik het fijne ook niet meer weet). Dit zouden we nog een keer opnieuw moeten navragen hier vanuit het forum.
Het is dus niet dat Intersolve SIG niet meer ziet zitten (zoals hier geopperd is).

Ik houd ook mijn hart vast hoe migratie poging 2 uit gaat pakken. En wat een nieuwe betaalprovider ons gaat brengen. Mijn eerste indruk van OPP was dat deze slecht passend was voor een crowdfundplatform. Hun proces zag er voornamelijk uit als een webwinkel payment provider, danwel de tussenpersoon voor marktplaats transacties.
Dat is een heel ander proces. Bij een crowdfundingplatform wil je vooral goede zekerheden hebben en waarborgen dat het geld langdurig veilig is. Zeg maar zoals een notaris zijn derdenrekening volledig heeft dichtgetimmerd om het geld veilig te laten zijn. Juist bij een faillissement of bescherming tegen fraude. Oftewel dat er geen gekke dingen met de geldstromen kunnen worden gedaan. Helaas was mijn indruk dat er juist tijdens migratie poging 1 wel gekke dingen met de geldstromen zijn gebeurd, wat mijn vertrouwen in de veiligheid een deuk heeft gegeven.
pi_202204496
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ook deze zin ben ik benieuwd hoe ze dit gaan doen met de AVG

De betaaldienstverlener is OPP (Online Payment Platform) geworden.
Bij deze betaaldienstverlener moeten alle investeerders, projecteigenaren en notarissen bekend zijn.
​Hiervoor moeten wij de benodigde informatie uitwisselen. De komende weken zullen wij hiermee mee bezig zijn.
Weet dat ze bij migratie 1 al heel veel persoonsgegevens hebben overgedragen aan OPP. Deze heeft daarna een aantal controles uitgevoerd op personen.
Hierdoor kwamen sommige investeerders in de problemen omdat er soms een mismatch was tussen zakelijke crowdfunding accounts en niet zakelijke bankrekeningen (of visa versa). Hierdoor kregen sommige investeerders er mee te maken dat ze niet meer konden investeren totdat ze toelichting gaven op hun situatie. Op zijn zachts gezegd een onaangename verrassing.
SiG is toen even vergeten te communiceren dat deze gegevens gedeeld zijn...

Zo te zien willen ze nu beter communiceren en geven ze dit nu al van te voren aan.
pi_202204565
ik heb SIG toch maar even gevraagd wat ze precies bedoelen met :

-Hiervoor moeten wij de benodigde informatie uitwisselen.
Of er geen persoonsgegevens bij zitten.

Antwoord:
-De informatie die wij gaan uitwisselen is dezelfde informatie die je nu al gedeeld hebt met ons.

:|W Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een datalek gemeld is en SIG een boete krijgt van de Autoriteit Persoonsgegevens
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202204712
Datalek is net iets anders.
Dit betreft het ongeautoriseerd delen van persoonsgegevens met een andere partij waarbij er geen goede verwerkingsovereenkomst is gesloten.

Hopelijk hebben ze die overeenkomst nu wel op orde.
pi_202205968
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 16:45 schreef dyna18 het volgende:

Als reden werd aangegeven dat dit door regels van DNB komt. Ik weet het fijne er niet meer van maar het was iets in de trand van dat Intersolve ook betaalkaarten dan wel cadeaukaarten uitgeeft en dat mag van DNB niet samen met het beheren van beleggingsgeld op een derdenrekening (of zoiets, ik ben bang dat ik het fijne ook niet meer weet).
Als dat de enige reden is dan zal ook NewFunding die switch moeten maken, want die maken ook gebruik van Intersolve. Ik ga niet inhoudelijk over DNB regeltjes discuseren want daar heb ik niet voldoende kennis van, maar ik moet zeggen dat OPP als webwinkel-betaal-tussenpersoon die met diverse verschillende banken en rekenigen werkte als ik moest betalen, bij mij nu niet echt de meest betrouwbare indruk heeft gemaakt (en me overigens ook nooit heeft geantwoord op een aantal privacy vragen!)

quote:
Mijn eerste indruk van OPP was dat deze slecht passend was voor een crowdfundplatform. Hun proces zag er voornamelijk uit als een webwinkel payment provider, danwel de tussenpersoon voor marktplaats transacties.
Dat is een heel ander proces. Bij een crowdfundingplatform wil je vooral goede zekerheden hebben en waarborgen dat het geld langdurig veilig is. Zeg maar zoals een notaris zijn derdenrekening volledig heeft dichtgetimmerd om het geld veilig te laten zijn. Juist bij een faillissement of bescherming tegen fraude. Oftewel dat er geen gekke dingen met de geldstromen kunnen worden gedaan. Helaas was mijn indruk dat er juist tijdens migratie poging 1 wel gekke dingen met de geldstromen zijn gebeurd, wat mijn vertrouwen in de veiligheid een deuk heeft gegeven.
Of de werkwijze van CrowdRealEstate wel correct volgens de DNB regeltjes is weet ik niet, maar daar doet een notaris gewoon de inkomende en uitgaande geldstromen.
pi_202206026
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 16:55 schreef dyna18 het volgende:
Hierdoor kwamen sommige investeerders in de problemen omdat er soms een mismatch was tussen zakelijke crowdfunding accounts en niet zakelijke bankrekeningen (of visa versa).
Sterker nog, zelfs zakelijk account en zakelijke bankrekening ging fout want die werd door OPP als ene _niet_ zakelijk rekening gezien, en dat bleven ze gewoon stug volhouden en reageerden total niet op mijn vragen wat er mis was en welke info ze nodig hadden, ze bleven alleen maar zenden.
pi_202206130
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 18:27 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als dat de enige reden is dan zal ook NewFunding die switch moeten maken, want die maken ook gebruik van Intersolve.
Ook Lendahand heeft intersolve als betaaldienstverlener.
pi_202206138
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 november 2021 16:59 schreef CaLeX het volgende:
ik heb SIG toch maar even gevraagd wat ze precies bedoelen met :

-Hiervoor moeten wij de benodigde informatie uitwisselen.
Of er geen persoonsgegevens bij zitten.

Antwoord:
-De informatie die wij gaan uitwisselen is dezelfde informatie die je nu al gedeeld hebt met ons.

:|W Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een datalek gemeld is en SIG een boete krijgt van de Autoriteit Persoonsgegevens
Je hebt toch inzagerecht op de geregistreerde gegevens, dan kun je zien welk gegevens je in het verleden hebt gedeeld en welke gegevens, die in het kader van de dienstverlening niet (meer) noodzakelijk zijn, je wilt laten verwijderen?
pi_202207237
Opkoopbescherming in Rotterdam per 1 januari:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202207565
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 19:57 schreef ron6 het volgende:
Opkoopbescherming in Rotterdam per 1 januari:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Top. Niet het besluit, dat is natuurlijk waanzin. Maar het zorgt in ieder geval voor wat meer volume volgende maand.
pi_202212987
https://www.naberbedrijfs(...)424035-Oude-Markt-5/
30ML Tilburg pandje / deze durf ik wel , 10 kopjes koffie en 40% borg,
overigens heb ik HCN > 80 projecten waarvan > 25 afgelost en er komen er binnenkort nog een stuk of 5 bij welke nu in de laatste termijnen zitten en 2 x default, R incl default >6% , ben tevreden with the results bij HCN

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 16-11-2021 23:40:52 ]
pi_202213320
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 november 2021 23:33 schreef peterc het volgende:
https://www.naberbedrijfs(...)424035-Oude-Markt-5/
30ML Tilburg pandje / deze durf ik wel , 10 kopjes koffie en 40% borg,
overigens heb ik HCN > 80 projecten waarvan > 25 afgelost en er komen er binnenkort nog een stuk of 5 bij welke nu in de laatste termijnen zitten en 2 x default, R incl default >6% , ben tevreden with the results bij HCN
Ik lust geen koffie :) (misschien kan ik mijn incentive overdragen...) maar die 40% borg heeft me ook over de streep getrokken ondanks de magere 3 sterren. Ik ga er vanuit dat HCN de kredietwaardigheid van de borgstelling min of meer beoordeeld heeft.

Hij staat nu trouwens op 86%, blijkbaar zijn er velen die alleen in 5 en 4 sterren investeren. De naderende lockdown werkt ook niet mee natuurlijk... :{
Pecunia non olet
pi_202213386
Van mijn 38 proejcten bij HCN zijn er 2 met 3 sterren en die doen het goed. Wel heb ik sinds oktober vorig jaar alleen 5 sterren projecten meegenomen. Op zich heb ik wel vertrouwen in deze 30ml, alleen heb ik in korte tijd al meerdere HCN leningen meegenomen. Ik herinvesteer nu alleen en de terugbetalingen die ik nu al heb en nog krijg van november en december zijn voor de projecten waarop ik al heb ingeschreven maar nog moet betalen. Wat dat betreft is het dus even op. Al zou ik bij een mooi 5 sterren project misschien wel in de verleiding zijn gekomen om het reseverepotje aan te spreken (en die dan weer in januari te vullen met de terugbetalingen die ik dan krijg).
pi_202215242
2e hypotheek op NLI tegen 9,25%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202215827
https://www.collincrowdfund.nl/mesut-timmerbedrijf/

Jammer dat het een direct is, met 12 maanden wel leuk om een extra kruisje te krijgen tbv de loyaliteitskorting.

Wel flinke overwaarde tbv de tweede hypothecaire inschrijving.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202215829
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:04 schreef Jaco078 het volgende:
2e hypotheek op NLI tegen 9,25%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Voor wat betreft het privé woonhuis heeft de bank een inschrijving die veel hoger is dan de lening. Om enige grip op de aanwezige overwaarde te hebben, vragen wij op best effort basis (onduidelijk is nog of Rabobank akkoord gaat) een gecombineerde 2e hypotheek op het bedrijfspand en het woonhuis."

Laat ze dit aub eerst even helder krijgen.. ach ach, dit is een essentieel onderdeel van de propositie..
Wat is dan precies die openstaande schuld bij de Rabobank? Kan ik nergens uit herleiden..
pi_202215834
quote:
99s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:56 schreef CaLeX het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/mesut-timmerbedrijf/

Jammer dat het een direct is, met 12 maanden wel leuk om een extra kruisje te krijgen tbv de loyaliteitskorting.

Wel flinke overwaarde tbv de tweede hypothecaire inschrijving.
Dit project telt dan juist toch niet mee voor de loyaliteitskorting?
pi_202215903
O.b.v. de overwaarde is de lening materieel gedekt. Wel een leuke post zo tegen 5.8% netto.
pi_202215982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:56 schreef impact9 het volgende:

[..]
Dit project telt dan juist toch niet mee voor de loyaliteitskorting?
Daarom vind ik het jammer
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202216092
Ik meen een paar maanden geleden is op het forum een voor mij onbekend crowdfundplatform besproken. Dit platform investeert in Nederlands vastgoed a la SIG alleen is het minimale instapbedrag hoger. Ik ben de naam kwijt. Kan iemand mij de naam geven? Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen.
pi_202216153
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:23 schreef W1241302 het volgende:
Ik meen een paar maanden geleden is op het forum een voor mij onbekend crowdfundplatform besproken. Dit platform investeert in Nederlands vastgoed a la SIG alleen is het minimale instapbedrag hoger. Ik ben de naam kwijt. Kan iemand mij de naam geven? Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Ik denk dat je MatchingCapital bedoelt. Ik heb toen het interesse formulier op de site ingevuld maar nooit meer iets gehoord, zal er eens achteraan gaan…
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_202216178
Merci! Als iemand ervaring heeft met dit platform dan hoor ik dit graag.
pi_202216204
ik heb daar (MatchingCapital) in 3 projecten (inclusief de nieuwe) geïnvesteerd, so far so good. (geen wallet/dashboard)
pi_202216296
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:33 schreef W1241302 het volgende:
Merci! Als iemand ervaring heeft met dit platform dan hoor ik dit graag.
Idem, 7 projecten nu, naar tevredenheid. Als je zoekt in de laatste topics, Zijn nog wel wat ervaringen te vinden. Grote voordeel; geen kosten. Instappen vanaf 5k.
pi_202216961
CRE:

Eind april 2020 zijn de gelden van de propositie 'Seniorencomplex Otterbach' vrijgegeven en is de propositie succesvol in exploitatie gegaan. Wij berichten u middels deze nieuwsbrief over de aflossing van de propositie.

Gedurende de looptijd van de lening zijn de prijzen van zorgvastgoed in Duitsland aanzienlijk gestegen. Zowel door nationale als internationale vastgoedbeleggers wordt veel interesse getoond in dit marktsegment. Dit heeft de initiatiefnemer doen besluiten om het object te verkopen.

De koopovereenkomst is hiervoor onlangs gesloten en de aflossing zal derhalve naar verwachting binnen twee maanden plaatsvinden. Tot en met de aflossingsdatum blijft uw investering uiteraard rentedragend.

=====
Jammer, had hem nog liever een jaartje zien doorlopen, maar het zij zo..... ;)
Pecunia non olet
pi_202216977
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 00:41 schreef Soulfreak het volgende:
Van mijn 38 proejcten bij HCN zijn er 2 met 3 sterren en die doen het goed. Wel heb ik sinds oktober vorig jaar alleen 5 sterren projecten meegenomen. Op zich heb ik wel vertrouwen in deze 30ml, alleen heb ik in korte tijd al meerdere HCN leningen meegenomen. Ik herinvesteer nu alleen en de terugbetalingen die ik nu al heb en nog krijg van november en december zijn voor de projecten waarop ik al heb ingeschreven maar nog moet betalen. Wat dat betreft is het dus even op. Al zou ik bij een mooi 5 sterren project misschien wel in de verleiding zijn gekomen om het reseverepotje aan te spreken (en die dan weer in januari te vullen met de terugbetalingen die ik dan krijg).
Ik vind het altijd knap als mensen die discipline hebben. Als ik een goed project zie pak ik m altijd wel mee, mits voldoende ruimte op de bank natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_202217322
Ronald Kleverlaan:

quote:
Continuïteit leenadministratie niet gegarandeerd bij alle crowdfunding platformen bij stoppen activiteiten

De nieuwe Europese Crowdfunding wetgeving zal waarschijnlijk voor een shake-out gaan zorgen. Voor een deel van de crowdfunding platformen zal dit het moment zijn om te overwegen of ze gaan investeren om te voldoen aan de nieuwe regelgeving en (internationale) concurrentie of de werkzaamheden gaan stoppen voor 10 november 2022.
Wanneer een crowdfunding platform gaat stoppen, dan vervalt vanzelfsprekend niet de verplichting van ondernemers om de investeerders terug te betalen. Het is echter niet zeker of de doorlopende inkomsten op afgesloten leningen voldoende zijn om de kosten te blijven dekken voor het beheren van de administratie. Een deel van de crowdfunding platformen ontving namelijk de voornaamste inkomsten bij het afsluiten van de lening.
Greencrowd stopt na 10 jaar - geen oplossing voor openstaande leningen
Het crowdfunding-platform Greencrowd heeft als eerste crowdfunding platform al aangegeven te gaan stoppen per 1 maart 2022. Het platform heeft in de afgelopen jaren 84 duurzame energieprojecten gefinancierd. Een deel van die projecten staat nog open en moet de komende jaren nog terugbetaald gaan worden.

Niet kostendekkend

Greencrowd geeft aan dat het uitvoeren van de werkzaamheden niet meer kostendekkend is:
“Stichting Greencrowd heeft voor haar activiteiten altijd een minimale vergoeding voor de bemiddeling en administratie gevraagd. Deze vergoedingen zijn niet kostendekkend. Bij aanvang van nieuwe projecten werd er een aanvullende afsluitprovisie in rekening gebracht. Deze zorgde voor een inkomstenstroom waarmee Stichting Greencrowd kon voortbestaan. Nu er geen nieuwe projecten meer starten, is Stichting Greencrowd verlieslatend.”
Dit is ook exact de situatie waar AFM al eerder voor gewaarschuwd heeft, in 2014 in het rapport “Crowdfunding - Naar een duurzame sector” en in juli 2020 nog naar aanleiding van de Corona-crisis. AFM heeft bij de platformen aangedrongen op het opstellen van een continuïteitsplan en een businessmodel waarbij er voldoende inkomsten vanuit investeerders en ondernemers komen op basis van uitstaande leningen om werkzaamheden door te kunnen zetten wanneer het platform stopt met het het aannemen van nieuwe projecten.
In de nieuwe Europese crowdfunding verordening wordt dit ook expliciet benoemd:
“Crowdfunding service providers should be required to develop business continuity plans addressing the risks associated with failure of a crowdfunding service provider. Such business continuity plans should include provisions for the handling of critical functions, which, depending on the business model of the crowdfunding service provider, could include provisions for the continued servicing of outstanding loans, client notification and handover of asset safekeeping arrangements.”

Investeerders verenigen zich

Het stoppen van de werkzaamheden en het uitbesteden van de administratie van Greencrowd zorgt op dit moment voor discussies, schrijft Crowdfundmarkt.nl. Op een online discussieplatform (FoK- forum) waar veel investeerders ervaringen uitwisselen is een topic gestart waarin investeerders zich verenigen en oriënteren op vervolgstappen.
Zij vrezen dat de uitbetaling van de leningen een stuk lastiger en complexer gaat worden wanneer dit aan de ondernemers overgelaten gaan worden.

Oprichting crowdfunding “bad bank” nodig?

Deze situatie zal zich de komend 12 maanden vaker gaan voordoen. Hierbij zijn een aantal opties mogelijk:
1. Portefeuille van leningen wordt afgehandeld door bestaande crowdfunder, maar nieuwe leningen worden niet meer afgesloten
2. Portefeuille van leningen wordt overgenomen door andere crowdfunder
3. Portefeuille van leningen wordt overgenomen door externe partij
4. Leningen worden overgedragen aan individuele ondernemers

In de meeste gevallen is optie 4 niet wenselijk. Ondernemers en investeerders zitten hier niet op te wachten. Wanneer er goede afspraken zijn gemaakt over de beheersvergoeding zullen optie 1 tm 3 geen probleem zijn, maar wanneer dit niet het geval is zullen hier nieuwe afspraken over gemaakt moeten worden.
Daarbij zullen bestaande crowdfunding platformen (optie 2) niet graag een lopende portefeuille over willen nemen wanneer ze niet goed zicht hebben op de kwaliteit van de leningen. Dit kan druk leggen op de default-cijfers van het platform, die publiek gepubliceerd moeten worden.
Ook is het niet duidelijk of een crowdfunding platform na 10 november 2022 nog wel actief mag blijven in het beheren van lopende rekeningen, vanwege de nieuwe Europese crowdfunding wetgeving die dan in gaat (optie 1).
Alleen optie 3 zou in zo een geval nog over blijven. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om een tijdelijke “bad bank” op te richten om de portefeuilles over te nemen van crowdfunding platformen die per 10 november 2022 gaan stoppen en waarvan leningen niet overgenomen (kunnen) worden door andere partijen.

De grote vraag gaat zijn wie hiervoor de kosten gaat dragen. Kunnen de hogere kosten doorgerekend gaan worden aan de ondernemers en/of investeerders? Of kunnen de kosten verhaald worden op de oorspronkelijke crowdfunding platformen? Een laatste optie is dat de overheid eenmalig bijspringt in het belang van de stabiliteit van de markt. De meeste leningen lopen maximaal 4-5 jaar, dus het is altijd een tijdelijke kostenpost voor enkele jaren.
Terechte zorgen.
Er komt (vooral voor investeerders via de kleinere platformen) een spanend jaar aan.
pi_202217497
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:04 schreef Jaco078 het volgende:
O.b.v. de overwaarde is de lening materieel gedekt. Wel een leuke post zo tegen 5.8% netto.
Linkje is inderdaad welkom :)
pi_202217591
quote:
99s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:56 schreef CaLeX het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/mesut-timmerbedrijf/

Jammer dat het een direct is, met 12 maanden wel leuk om een extra kruisje te krijgen tbv de loyaliteitskorting.

Wel flinke overwaarde tbv de tweede hypothecaire inschrijving.
Huispedia schat de waarde 35%-40% lager
quote:
H.J. Schimmelstraat 2
2032 ZH Haarlem
142 m2 460 m2 5
Geschatte woningwaarde
¤ 702.000 - 776.000
pi_202217792
Weet niet of dit al genoemd was (dacht het niet).

Het is Kilic gelukt om investeringen bij elkaar te krijgen.
Wel verlaagd van 1.650.000 naar 1.500.000 naar 1.450.000
In ieder geval goed voor de LTV die hierdoor beter is geworden.

https://www.collincrowdfu(...)0b94cf421ae9933ee7f8
pi_202218250
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 12:46 schreef obligataire het volgende:
CRE:

Eind april 2020 zijn de gelden van de propositie 'Seniorencomplex Otterbach' vrijgegeven en is de propositie succesvol in exploitatie gegaan. Wij berichten u middels deze nieuwsbrief over de aflossing van de propositie.

Gedurende de looptijd van de lening zijn de prijzen van zorgvastgoed in Duitsland aanzienlijk gestegen. Zowel door nationale als internationale vastgoedbeleggers wordt veel interesse getoond in dit marktsegment. Dit heeft de initiatiefnemer doen besluiten om het object te verkopen.

De koopovereenkomst is hiervoor onlangs gesloten en de aflossing zal derhalve naar verwachting binnen twee maanden plaatsvinden. Tot en met de aflossingsdatum blijft uw investering uiteraard rentedragend.

=====
Jammer, had hem nog liever een jaartje zien doorlopen, maar het zij zo..... ;)
Ja eens. Ik zie ze liever een (half)jaartje langer lopen dan eerder aflossen, in tegenstelling tot velen hier.

Voorlopig heb ik nog steeds, tegenover elk wat langer doorlopend project dan was aankondigd, ca 1,5 vervroegd afgelost project staan...
pi_202218398
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:04 schreef Jaco078 het volgende:
O.b.v. de overwaarde is de lening materieel gedekt. Wel een leuke post zo tegen 5.8% netto.
Ik zie dat Mesut verhaal ook wel zitten. Vind het wel een forse investering voor zo'n klein bedrijf,2x de jaaromzet. En korte looptijd van 12 maanden...
Pecunia non olet
pi_202219266
All4funding schijnt toch nog bezig te zijn op de achtergrond. Hier een bericht van 3 weken gelden:
quote:
Waar is All4funding allemaal mee bezig?
Gepubliceerd op 22 oktober 2021

Waar is All4funding allemaal mee bezig?

Een ding is zeker, we staan niet stil!

Projecten moeten goed voelen en goed beargumenteerd worden voordat we ze gaan plaatsen.

Kan de ondernemer dit niet, dan zien we ervan af of stellen we voorlopig uit.

We zijn nu bezig met een project in het kader van duurzaamheid. Ziet er veelbelovend uit.

Hierover binnenkort meer.

Verder zijn we achter schermen bezig met een aantal mogelijke vervolg projecten. Ondernemers met mooie ideeën en een passie. Leuk om daarmee in gesprek te zijn.

Maar er staat meer op stapel. Zo zijn we bezig met het veranderen en verbeteren van het platform en de processen. All4funding heeft in verleden een tijd stilgelegen en we merken dat er aan de achterkant onderhoud en een upgrade nodig is, willen we toekomstbestendig zijn.

Daarbij willen we met onze tijd mee en willen we een breder publiek aanspreken.

Het zal allemaal stapje voor stapje en in fases gaan, mede ook omdat de wensen die we hebben nog ingeregeld en/of gebouwd moeten worden en daar gaat best wat tijd overeen.

We zijn hierin ook afhankelijk van derden. Het zou kunnen dat we daarom de processen op de weg naar ons einddoel tussendoor nog eens aan zullen passen. Dit omdat we nu eenmaal erg graag willen voldoen aan de huidige vraag van de ondernemers die bij ons aankloppen en de investeerder die graag wil investeren.

Alvast een tipje van de sluier:

- Het aanmelden van projecten gaat veranderen

- We gaan ook vastgoed crowdfunden

- We zijn bezig met de mogelijkheid tot het opknippen van de lening in verschillende looptijden, en aflosvormen

Houd onze site en de socials in de gaten voor de laatste updates.

Wil je helemaal niets missen, abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

All4funding, zo wordt sparen weer leuk!
pi_202220004
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 15:44 schreef KrekelJapie het volgende:
All4funding schijnt toch nog bezig te zijn op de achtergrond. Hier een bericht van 3 weken gelden:
[..]

Bedankt, had ik nog niet gelezen. Zelf dacht ik eerder dat ze nu, omdat er al langere tijd geen activiteiten waren en wegens de wijzigingen in eigendom/bestuurder, direct geconfronteerd worden met de nieuwe regelgeving waar ze aan moeten voldoen en wegens passiviteit de afgelopen tijd niet in aanmerking kwamen voor de overgangsperiode, ik kan me voorstellen dat zoiets dan wel even wat langer duurt.
pi_202220204
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2021 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zie dat Mesut verhaal ook wel zitten. Vind het wel een forse investering voor zo'n klein bedrijf,2x de jaaromzet. En korte looptijd van 12 maanden...
Linkje timmerman

https://www.collincrowdfu(...)1903933e877b804d600e
pi_202220270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:37 schreef tnhb het volgende:

[..]
Bedankt, had ik nog niet gelezen. Zelf dacht ik eerder dat ze nu, omdat er al langere tijd geen activiteiten waren en wegens de wijzigingen in eigendom/bestuurder, direct geconfronteerd worden met de nieuwe regelgeving waar ze aan moeten voldoen en wegens passiviteit de afgelopen tijd niet in aanmerking kwamen voor de overgangsperiode, ik kan me voorstellen dat zoiets dan wel even wat langer duurt.
Ik had dat ook nog niet gelezen. Niets in de mail ontvangen en op de website staat het ook niet. Ik zie het nu wel op hun Facebook pagina staan. Als investeerder zou ik zoiets graag in de mail willen hebben, ik ga niet ook nog de Facebook pagina's van de diverse platforms in de gaten houden.
pi_202220747
quote:
Wel vreemde omschrijving: het is een aflossingsvrije lening, maar de rente en aflossing worden maandelijks betaald...

Gaat wel vlot, al bijna 25%, zag al iemand 20k erin gooien.
pi_202221023
Nu de huizenprijzen door het dak zijn gegaan, zie ik om me heen steeds meer mensen die hun bestaande woning proberen op te knappen met een uitbouw of dakkapel. Ik zie genoeg kansen voor Mes*t. Zoals Obli zegt is het een grote investering, maar het is wel een logisch verhaal. SNS wil een bepaald percentage financieren, zijn kennissenkring financiert de rest. De financiering van CCF is voornamelijk voor de BTW, die binnen 1 jaar wel terug kan worden gevraagd bij de Belastingdienst. De lening van SNS zal wel langlopend zijn?

Zoals eerder werd aangegeven inderdaad jammer dat deze niet meetelt voor de loyaliteitskorting, want met zulke korte leningen is het makkelijker sparen tot status diamant.

Ik vind de taxatie van ¤1.175.000 euro veel geld, maar ¤850K (¤600K 1e hypotheek+ ¤250K 2e hypotheek) moet het toch wel opbrengen, zo aan het water.

Bedankt voor de link Jaco!
pi_202221159
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 12:46 schreef obligataire het volgende:
CRE:

Eind april 2020 zijn de gelden van de propositie 'Seniorencomplex Otterbach' vrijgegeven en is de propositie succesvol in exploitatie gegaan. Wij berichten u middels deze nieuwsbrief over de aflossing van de propositie.

Gedurende de looptijd van de lening zijn de prijzen van zorgvastgoed in Duitsland aanzienlijk gestegen. Zowel door nationale als internationale vastgoedbeleggers wordt veel interesse getoond in dit marktsegment. Dit heeft de initiatiefnemer doen besluiten om het object te verkopen.

De koopovereenkomst is hiervoor onlangs gesloten en de aflossing zal derhalve naar verwachting binnen twee maanden plaatsvinden. Tot en met de aflossingsdatum blijft uw investering uiteraard rentedragend.

=====
Jammer, had hem nog liever een jaartje zien doorlopen, maar het zij zo..... ;)
Dank voor het delen !

Heeft iemand misschien nog iets gehoord over wat er met project Woonzorgcentrum Parkhuys van CRE gaat gebeuren ? Aflossing of verlenging ?
pi_202221350
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 14:24 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Ja eens. Ik zie ze liever een (half)jaartje langer lopen dan eerder aflossen, in tegenstelling tot velen hier.

Voorlopig heb ik nog steeds, tegenover elk wat langer doorlopend project dan was aankondigd, ca 1,5 vervroegd afgelost project staan...
Jammer nu al. Deze kwam nog uit de tijd dat je 6,5% kreeg bij CRE.
pi_202222035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:05 schreef djtiesto8 het volgende:
Nu de huizenprijzen door het dak zijn gegaan, zie ik om me heen steeds meer mensen die hun bestaande woning proberen op te knappen met een uitbouw of dakkapel. Ik zie genoeg kansen voor Mes*t. Zoals Obli zegt is het een grote investering, maar het is wel een logisch verhaal. SNS wil een bepaald percentage financieren, zijn kennissenkring financiert de rest. De financiering van CCF is voornamelijk voor de BTW, die binnen 1 jaar wel terug kan worden gevraagd bij de Belastingdienst. De lening van SNS zal wel langlopend zijn?

Zoals eerder werd aangegeven inderdaad jammer dat deze niet meetelt voor de loyaliteitskorting, want met zulke korte leningen is het makkelijker sparen tot status diamant.

Ik vind de taxatie van ¤1.175.000 euro veel geld, maar ¤850K (¤600K 1e hypotheek+ ¤250K 2e hypotheek) moet het toch wel opbrengen, zo aan het water.

Bedankt voor de link Jaco!
Als hij zich netjes aan de neg.hypotheekverklaring houdt, hoeft het huis zelfs maar 724K + rente/kosten op te brengen.
Ik vind de looptijd wat kort maar behoud van kapitaal is natuurlijk het allerbelangrijkste criterium en dat lijkt wel snor te zitten en de netto rente is niet spannend maar wel redelijk.
Pecunia non olet
pi_202222083
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:18 schreef fok321 het volgende:
Heeft iemand misschien nog iets gehoord over wat er met project Woonzorgcentrum Parkhuys van CRE gaat gebeuren ? Aflossing of verlenging ?
Als ik me niet vergis heb ik begin deze maand gelezen dat die verlengd wordt.
pi_202222125
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als ik me niet vergis heb ik begin deze maand gelezen dat die verlengd wordt.
Eind mei 2019 is de propositie 'Woonzorgcentrum Parkhuys' in exploitatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 30 maanden zou het project deze maand worden afgelost. Wij brengen u daarom graag op de hoogte van de stand van zaken.

Voor de aflossing van de propositie is reeds een koper in beeld, waarmee onlangs een intentieovereenkomst is gesloten. De komende maanden worden de verkoopcondities nader vastgesteld. Hierdoor is besloten om de looptijd van de propositie met maximaal 6 maanden te verlengen (t/m 29 mei 2022). Deze mogelijkheid tot verlenging is voorzien in de Crowdrealestate Voorwaarden. De Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate, die het hypotheekrecht namens u waarborgt, en het platform zijn akkoord gegaan met deze verlenging. De propositie verloopt immers verder conform prognose.

De leningscondities voor u als investeerder blijven uiteraard ongewijzigd. Zo ontvangt u als investeerder nog steeds een vaste rentevergoeding van 6,0% per jaar alsmede blijft het eerste recht van hypotheek als zekerheid behouden. Bovendien heeft initiatiefnemer Sonneborgh in juni dit jaar met ontwikkelaar en belegger Dunavast de krachten gebundeld. Hiermee is de financieel positie van de achterliggende organisatie verder versterkt.
Pecunia non olet
pi_202222861
Zolang vastgoed in waarde blijft stijgen heb ik er niet zo veel problemen mee als projecten worden verlengd. Maar wat als de markt stagneert of prijzen zakken? Sta je dan verlenging toe om de terugbetaling te vergemakkelijken of verleng je juist niet om het risico op verdere waardedaling te beperken? Ik zou graag in mijn glazen bol zien hoe de verschillende platforms hier dan mee omgaan.
pi_202222918


[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 17-11-2021 20:10:44 ]
pi_202223313
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eind mei 2019 is de propositie 'Woonzorgcentrum Parkhuys' in exploitatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 30 maanden zou het project deze maand worden afgelost. Wij brengen u daarom graag op de hoogte van de stand van zaken.

Voor de aflossing van de propositie is reeds een koper in beeld, waarmee onlangs een intentieovereenkomst is gesloten. De komende maanden worden de verkoopcondities nader vastgesteld. Hierdoor is besloten om de looptijd van de propositie met maximaal 6 maanden te verlengen (t/m 29 mei 2022). Deze mogelijkheid tot verlenging is voorzien in de Crowdrealestate Voorwaarden. De Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate, die het hypotheekrecht namens u waarborgt, en het platform zijn akkoord gegaan met deze verlenging. De propositie verloopt immers verder conform prognose.

De leningscondities voor u als investeerder blijven uiteraard ongewijzigd. Zo ontvangt u als investeerder nog steeds een vaste rentevergoeding van 6,0% per jaar alsmede blijft het eerste recht van hypotheek als zekerheid behouden. Bovendien heeft initiatiefnemer Sonneborgh in juni dit jaar met ontwikkelaar en belegger Dunavast de krachten gebundeld. Hiermee is de financieel positie van de achterliggende organisatie verder versterkt.
Ahhh bedankt weer !
:)
pi_202223337
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als ik me niet vergis heb ik begin deze maand gelezen dat die verlengd wordt.
Ik heb laatst wel op het forum gelezen dat Verzorgingshuis Gümbel verlengd wordt ...
pi_202223779
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 20:03 schreef escortmk2 het volgende:
Zolang vastgoed in waarde blijft stijgen heb ik er niet zo veel problemen mee als projecten worden verlengd. Maar wat als de markt stagneert of prijzen zakken? Sta je dan verlenging toe om de terugbetaling te vergemakkelijken of verleng je juist niet om het risico op verdere waardedaling te beperken? Ik zou graag in mijn glazen bol zien hoe de verschillende platforms hier dan mee omgaan.
Ik verwacht dat veel platforms over zullen gaan tot "kicking the can down the road".
Zolang de rente betalingen gewoon doorlopen vind ik dat geeneens zo erg denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 18-11-2021 01:17:54 ]
pi_202223862
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:35 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Jammer nu al. Deze kwam nog uit de tijd dat je 6,5% kreeg bij CRE.
Er is inderdaad een vrij snelle rotatie bij de platforms die projecten met hypothecaire zekerheid bieden: NF en CrE stegen snel in aandeel in mijn portefeuille in 2019/2020
Vanaf halverwege 2020 stijgt mijn uitstaande bedrag weer bij GvE (na een paar jaar van afname). GvE kwam wat later op gang met projecten met zekerheden, maar ik heb daar de laatste 16 maanden toch aardig wat meegepakt.
Daarnaast MC dit jaar als nieuwkomer voor mij, die qua rente ongeveer op een niveau zit waar CrE mee begon.

Toevoeging: nu was Otterbach wel een 2e hypotheek, LTV voor CrE 96%, de 1e hypotheekhouder financierde tot 70%. Dus de 6.5% kan je niet rechtstreeks vergelijken met een 1e hypotheek van zeg, 80-85% LTV.
pi_202225273
https://www.collincrowdfu(...)5ff2813b4d9d83a2503d

Nieuw project @ CCF. Direct met investeringslinkje;)
pi_202225607
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 23:04 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)5ff2813b4d9d83a2503d

Nieuw project @ CCF. Direct met investeringslinkje;)
Ik snap wel dat ze daar gul mee zijn....😉
Pecunia non olet
pi_202225612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 23:04 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)5ff2813b4d9d83a2503d

Nieuw project @ CCF. Direct met investeringslinkje;)
Even globaal doorgenomen. Op zich lijkt 6% bruto voor een LTV van 71% niet verkeerd.
Echter hebben we het hier niet over een huizen flipper, maar een kantoren flipper (het bedrijf specialiseert zich in opknappen van afgeleefde kantoren. Momenteel is slechts ongeveer 1/3 van het pand verhuurd). Zit toch zeker wel een risico aan, significant hoger risico als aan huizen flippen wmb. En de totale financiering bedraagt 95%.
Ik denk er nog even over, en ben benieuwd naar de meningen hier. Maar voor nu neig ik naar overslaan. Er komen wel weer projecten met eenzelfde rente en minder afbreuk risico naar mijn mening.

[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 18-11-2021 01:16:03 ]
pi_202226667
Nieuwe betaalwijze NLI:

U ontvangt maandelijks rente- en aflossingsbetalingen van uw investeringen via het platform van NLInvesteert. Per propositie ontvangt u een bedrag op uw rekening. Als u in steeds meer proposities meedoet, kan dat een hele reeks aan betalingen worden. Dat gaat veranderen. Op veler verzoek gaan wij over op verzamelbetalingen. Dit gaat per direct in.

Dankzij verzamelbetalingen ontvangt u geen bedrag meer per propositie, maar ontvangt u in één betaling de rente en aflossing van meerdere proposities tegelijkertijd. Deze betaling ontvangt u voor het eind van de maand. Indien wij de gelden van een ondernemer op dat moment nog niet hebben ontvangen, ontvangt u nog een nabetaling.

Extra inzicht via uw dashboard

Om inzichtelijk te maken van welke proposities u een uitkering heeft gekregen in een bepaalde verzamelbetaling is uw "mijn-omgeving" aangepast. Met name het tabblad "Mijn transacties" geeft voortaan extra inzicht. Hier vindt u vanaf heden namelijk ook de status van een betaling per propositie terug. Zo kunt u zien (en filteren op) welke betalingen u heeft ontvangen en welke u nog tegoed heeft.

Er zijn drie mogelijkheden; "in behandeling”, “verwerkt” of “mislukt”.
Pecunia non olet
pi_202227300
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 23:55 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Even globaal doorgenomen. Op zich lijkt 6% bruto voor een LTV van 71% niet verkeerd.
Echter hebben we het hier niet over een huizen flipper, maar een kantoren flipper (het bedrijf specialiseert zich in opknappen van afgeleefde kantoren. Momenteel is slechts ongeveer 1/3 van het pand verhuurd). Zit toch zeker wel een risico aan, significant hoger risico als aan huizen flippen wmb. En de totale financiering bedraagt 95%.
Ik denk er nog even over, en ben benieuwd naar de meningen hier. Maar voor nu neig ik naar overslaan. Er komen wel weer projecten met eenzelfde rente en minder afbreuk risico naar mijn mening.
daarnaast: De vooruitzichten voor de kantorenmarkt zijn positief, maar er is tegelijk ook onzekerheid over de toekomst.

Er was al een hoop leegstand in de regio Den Haag, daar heeft de thuiswerk golf die die over het land tekeer gaat geen positief effect op gehad.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202227735
quote:
99s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:10 schreef CaLeX het volgende:

[..]
daarnaast: De vooruitzichten voor de kantorenmarkt zijn positief, maar er is tegelijk ook onzekerheid over de toekomst.

Er was al een hoop leegstand in de regio Den Haag, daar heeft de thuiswerk golf die die over het land tekeer gaat geen positief effect op gehad.
Ik ben ook terughoudend met kantoorpanden. Slechte ervaringen uit het verleden met maatschappen.
Waarde is sterk afhankelijk van de huurcontracten. En hij heeft nu al gedeeltelijke leegstand. Laat hem maar flippen dan doe ik skippen :)
Pecunia non olet
pi_202228201
Ik dacht dat MC projecten altijd snel volliepen, maar dat valt met die van vandaag wel mee. Zou dat aan het project zelf of aan de grootte van het bedrag (510K) liggen?

Eccleston, Merseyside, Saint Helens, WA10 5LD, United Kingdom

Met een LTV van <80%, 10% en een looptijd van 12 maanden zou je verwachten dat men over elkaar heen zou buitelen om mee te doen?
Pecunia non olet
pi_202228669
Nieuw HCN - 175.000 - 15 maanden waarvan 3 aflossingsvrij - 7.5%

https://horecacrowdfunding.nl/projects/glamping-ibiza-mle3x6p4

Weinig info over zekerheden naar mijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bieselke op 18-11-2021 12:26:48 ]
pi_202228723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:19 schreef Bieselke het volgende:
Nieuw HCN - 175.000 - 12 maanden waarvan 3 aflossingsvrij - 7.5%

https://horecacrowdfunding.nl/projects/glamping-ibiza-mle3x6p4

Weinig info over zekerheden naar mijn mening.
15 maanden waarvan 3 maanden aflossingsvrij
pi_202228751
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
15 maanden waarvan 3 maanden aflossingsvrij
Je m'excuse, weer te snel.
pi_202229190
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:37 schreef obligataire het volgende:
Ik dacht dat MC projecten altijd snel volliepen, maar dat valt met die van vandaag wel mee. Zou dat aan het project zelf of aan de grootte van het bedrag (510K) liggen?

Eccleston, Merseyside, Saint Helens, WA10 5LD, United Kingdom

Met een LTV van <80%, 10% en een looptijd van 12 maanden zou je verwachten dat men over elkaar heen zou buitelen om mee te doen?
Ik ben benieuwd hoeveel actieve gebruikers er zijn. (Gebruikers die tenminste 1 keer hebben ingelegd in een project)
pi_202229342
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:57 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoeveel actieve gebruikers er zijn. (Gebruikers die tenminste 1 keer hebben ingelegd in een project)
Onderaan hun webpagina kun je op "statistieken" klikken. In het overzicht dat je dan krijgt staat o.a. "415 actieve investeerders". De definitie hiervan staat eronder uitgelegd.
pi_202229596
Vechtscheiding
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202230558
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:19 schreef Bieselke het volgende:
Nieuw HCN - 175.000 - 15 maanden waarvan 3 aflossingsvrij - 7.5%

https://horecacrowdfunding.nl/projects/glamping-ibiza-mle3x6p4

Weinig info over zekerheden naar mijn mening.
Projecten in het buitenland ben ik al niet gek op, daarnaast mis ik de corona bonus in het rente percentage. Ik heb mijn automatisch investeren maar even uit gezet voor dit kortlopende project.
pi_202230599
Gedeeltelijke vervroegde aflossing Collin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202230965
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:07 schreef delcielo het volgende:

[..]
Onderaan hun webpagina kun je op "statistieken" klikken. In het overzicht dat je dan krijgt staat o.a. "415 actieve investeerders". De definitie hiervan staat eronder uitgelegd.
Bedankt voor je uitleg. Ze tellen zaken blijkbaar pas als de lening is ingegaan. 799.800 is momenteel nog de hoogste lening. Ze hebben recent meer dan 1,2 miljoen opgehaald. Maar die is nog niet ingegaan. En staat er blijkbaar daarom niet tussen. Zou me niks verbazen als het aantal actieve investeerders dan ook niet verder gaat oplopen.
  donderdag 18 november 2021 @ 15:16:34 #125
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202231263
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:07 schreef delcielo het volgende:
Onderaan hun webpagina kun je op "statistieken" klikken. In het overzicht dat je dan krijgt staat o.a. "415 actieve investeerders". De definitie hiervan staat eronder uitgelegd.
Dit getal moet je echt zoeken, terwijl het aantal geregistreerde gebruikers daarentegen zeer prominent is weergegeven op hun website (67.049).
Ik zag daar óók de spreuk staan: 'Luiheid en rendement gingen nog nooit zo goed samen'. Als ik dát lees dan weet ik weer waarom ik daar slechts zeer beperkt investeer O-)
pi_202231475
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:19 schreef Bieselke het volgende:
Nieuw HCN - 175.000 - 15 maanden waarvan 3 aflossingsvrij - 7.5%

https://horecacrowdfunding.nl/projects/glamping-ibiza-mle3x6p4

Weinig info over zekerheden naar mijn mening.
De genoemde financiering van ¤300.000 door een toeleverancier is gister via een 100% geborgde lening opgehaald met een rente van 5%. Leverancier die daarvoor borg staat is aan de cijfers te zien een flink groter bedrijf dan de leverancier die borg stond voor de 1e paar geborgde leningen.
pi_202231645
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:29 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
De genoemde financiering van ¤300.000 door een toeleverancier is gister via een 100% geborgde lening opgehaald met een rente van 5%. Leverancier die daarvoor borg staat is aan de cijfers te zien een flink groter bedrijf dan de leverancier die borg stond voor de 1e paar geborgde leningen.
Maar dan is de 300.000 toch door de innercrowd/investeerders opgehaald en niet door een toeleverancier.
quote:
Deze wordt in twee leningdelen gefinancierd: ¤300.000 door een toeleverancier
Edit: Eens met Soulfreak in de volgende post dat de omschrijving uit de openbare lening niet klopt en duidelijker had moeten vermeld. Ook of 1 van de leningen achtergesteld wordt aan een ander.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 18-11-2021 16:09:55 ]
pi_202231818
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Maar dan is de 300.000 toch door de innercrowd opgehaald en niet door een toeleverancier.
[..]

Ik vind het verkeerd geformuleerd. Correct was geweest te zeggen dat het is opgehaald middels een niet publieke lening die geborgd is door een leverancier.

Tekst uit de geborgde lening info:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de nieuwe 4 sterren lening tekst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202232537
Sushitent hcn sluit de deuren en is bijna failliet
https://www.rtvoost.nl/ni(...)ger-Van-Wermeskerken
pi_202232601
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Vechtscheiding
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pfff, uitstel van de afgesproken extra aflossing met een jaar. Persoonlijk ben ik er niet blij mee aangezien het onderpand vooral uit horeca panden bestaat. Gelukkig zit er een net rente percentage op deze lening. Het heeft ongetwijfeld geen zin maar ik overweeg wel tegen te stemmen aangezien het risico op een niet volledige terugbetaling door dit uitstel iets toeneemt. Aan de andere kant, wat is het alternatief...
pi_202232682
quote:
Dank voor de link. Heb hem iets hoger dan basis meegenomen. Goede reviews te vinden, nette website. Zekerheid had iets beter gekund, maar daar is de rente ook naar.
pi_202232823
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Sushitent hcn sluit de deuren en is bijna failliet
https://www.rtvoost.nl/ni(...)ger-Van-Wermeskerken
Was dit project niet geannuleerd?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202233086
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 17:05 schreef impact9 het volgende:

[..]
Was dit project niet geannuleerd?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat nog wel op de site. Laatste investering is van 29 januari 2021. Later dan bovenstaand bericht:
https://horecacrowdfunding.nl/projects/sushi-roku-w6p338p4
pi_202233097
Crowdrealestate probeert weer een lening voor maar 4% te slijten. Zo te zien was er vorige keer -helaas!- animo genoeg. Maar niet bij mij.

Morgen om 16u online mocht iemand tóch willen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202233385
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Sushitent hcn sluit de deuren en is bijna failliet
https://www.rtvoost.nl/ni(...)ger-Van-Wermeskerken
Ik zag gisteren een berichtje voorbijkomen dat blijkbaar 70% van de voormalige prof voetballers binnen 5 jaar failliet is.
Ik wist wel dat profvoetballers hier bovengemiddeld vaak last van hadden: inkomsten uit voetbal drogen op, en er wordt doorgeleefd alsof die inkomsten er nog wel zijn. Maar de 70% verbaasde me toch weer.
pi_202233689
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 15:16 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dit getal moet je echt zoeken, terwijl het aantal geregistreerde gebruikers daarentegen zeer prominent is weergegeven op hun website (67.049).
Ik zag daar óók de spreuk staan: 'Luiheid en rendement gingen nog nooit zo goed samen'. Als ik dát lees dan weet ik weer waarom ik daar slechts zeer beperkt investeer O-)
MC en SIG lijken elkaars tegenpolen te zijn.
Daar waar de site van SIG dankzij elastiekjes en jarretels ternauwernood niet instort, zijn de projecten - zeker in schijf 1a - solide.
De site van MC hangt aan elkaar van allerlei overbodige inlogbeveiligingen terwijl de projecten daarentegen ietwat speculatief ogen, voorzichtig gezegd. De site is gruwelijk traag trouwens.

Toch maar eens een paar kleine bedragen toegezegd. Ik begreep dat anderen goede ervaringen hebben tot dusver.
Pecunia non olet
pi_202234111
Het project van de Zwolse voetballer is met wat vertraging alsnog doorgegaan.
  donderdag 18 november 2021 @ 19:16:10 #138
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202234198
SIG Postelsehoeflaan schijf 3 VOL.
Begrijp ik er de ballen niet van?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202234202
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 17:33 schreef lykkefund het volgende:
Crowdrealestate probeert weer een lening voor maar 4% te slijten. Zo te zien was er vorige keer -helaas!- animo genoeg. Maar niet bij mij.

Morgen om 16u online mocht iemand tóch willen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202234330
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 18:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
MC en SIG lijken elkaars tegenpolen te zijn.
Daar waar de site van SIG dankzij elastiekjes en jarretels ternauwernood niet instort, zijn de projecten - zeker in schijf 1a - solide.
De site van MC hangt aan elkaar van allerlei overbodige inlogbeveiligingen terwijl de projecten daarentegen ietwat speculatief ogen, voorzichtig gezegd. De site is gruwelijk traag trouwens.

Toch maar eens een paar kleine bedragen toegezegd. Ik begreep dat anderen goede ervaringen hebben tot dusver.
MC kan Max Crowdfund zijn of Matching Capital.
Je bedoelt hier Max denk ik.

Goede ervaringen met Max CF tot op heden. Wel krijg ik wekelijks via Marktgevoel (een nieuwsbrief die beleggingsabonnementen probeert te verkopen) bericht van Max CF om nog in de laatste aandelen emissie in te stappen. Vrij schreeuwering:

Beste belegger,

Vandaag nog even wat belangrijke zaken rondom Max Property Group (MPG).

Zoals we eerder al aangaven, is er nog slechts een klein gedeelte van de aandelen van dit vastgoed crowdfundingplatform beschikbaar.

In dat kader zetten we vandaag nog een aantal belangrijke zaken voor je op een rij, om iedereen een zo volledig mogelijk beeld te geven van de potentie van Max Property Group.
MPG timmert momenteel namelijk hard aan de weg in de crowdfunding vastgoedmarkt.


Grootse plannen om op te schalen

Op dit moment richt Max Property Group zich met het Max Crowdfund-platform nog op de Lage Landen. Maar, MPG heeft de ambitie om de wereld te veroveren.

En er zijn al flink wat concrete stappen gezet op dit vlak.

Zo zijn er voor hun franchisemodel al overeenkomsten getekend met exclusieve partners in bijvoorbeeld:

Nieuw-Zeeland
Duitsland, Zweden
En het Verenigd Koninkrijk
In Nieuw-Zeeland zijn ze zelfs al live met hun crowdfunding platform.
Want dát is naar onze mening ook gelijk de absolute parel binnen dit project: het franchiseconcept.

Een parel die kan zorgen voor een enórme omzetgroei.
Om ervoor te zorgen dat deze exponentiële groei ook daadwerkelijk snel gerealiseerd kan worden, geeft MPG dit jaar een deel van de aandelen van Max Property Group uit (in totaal iets meer dan 14%).

Dat geeft beleggers de bijzondere kans zeer vroeg in te stappen in dit groeiverhaal.

Duik absoluut in de documentatie

Kijk... dit is natuurlijk wel een heel ander type belegging dan een investering in een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf...

Max Property Group heeft weliswaar al veel bereikt en een groot groeipotentieel, maar zal hard moeten werken om de ambities waar te maken. Het bedrijf heeft dus absoluut nog zaken te bewijzen.

Het is dus bij interesse belangrijk om de documentatie van MPG goed door te nemen, zodat je zowel de business als de risico’s goed begrijpt.

Daar staat tegenover dat beleggers die dit project nú ondersteunen door te investeren, mogelijk een wel heel bijzondere beloning te wachten staat.


80% van de winst naar aandeelhouders

MPG wil straks namelijk 80% van de winst uitkeren als dividend aan aandeelhouders.

Maar daar blijft het niet enkel bij...

De voorbereidingen voor een beursgang over enkele jaren zijn namelijk al gestart.

Grote kans alleen dat je in die fase aankijkt tegen heel andere prijzen voor de aandelen MPG. De aandelen kunnen dankzij de exponentiële groeivooruitzichten, immers straks hard de lucht in:
Tot slot nog even belangrijk om te weten:

Op de overgrote meerderheid (90%+) van de aandelencertificaten is afgelopen zomer al ingetekend.
Op dit moment is er dus nog slechts een beperkt pakket (<10%) beschikbaar.
Investeren kan vanaf 5.000 euro oftewel 2.000 certificaten.
Wie de laatste aandelen niet mis wil lopen, kan dus beter niet al te lang meer wachten met intekenen.

Zoals we zonet al beklemtoonden, is er nog slechts een heel klein gedeelte (minder dan 10%) van de aandelenuitgifte van dit vastgoed crowdfundingplatform beschikbaar

Lees daarom vandaag nog verder op de investeerderspagina van Max Property Group.
https://www.maxcrowdfund.(...)y-group?affiliate=SB
pi_202234350
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:16 schreef delcielo het volgende:

[..]
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat al op 50% ondertussen! (en nee, daar zit geen euro van mij bij)
pi_202235321
Besloten project waardevoorjegeld
- deel 1: 130.000 aflossingsvrij, 6,5%, 60 mnd
- deel 2: 130.000 lineair, 6,0%, 60 mnd
Materiële hypotheek voor beide delen 160.000 woonhuis + 100.000 woonhuis ouders.

Er is verzocht om de link niet te delen en de bedrijfsnaam niet te vermelden.

We kunnen wel bespreken welke van de 2 leningdelen het meest interessant is
pi_202235575
Vlekkeloze homerun *O* van GVE project De Valk Schoonglas, 48mnd / 8%. Miniprojectje van 12k5.

quote:
U heeft geïnvesteerd in project 16895 | De Valk Schoonglas. Van dit project heeft u 45 termijnen ontvangen.

De betaling van termijn 46 hebben wij ontvangen van de geldnemer. Voor de laatste twee termijnen is het depot bedrag aangewend. Hiermee is het project dan ook volledig afgehandeld.

De termijnen 46, 47 en 48 worden binnen enkele dagen aan u uitbetaald. Dit gaat met een tussentijdse verzamelbetaling. Hierover ontvangt u apart bericht.
pi_202235862
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 20:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Besloten project waardevoorjegeld
- deel 1: 130.000 aflossingsvrij, 6,5%, 60 mnd
- deel 2: 130.000 lineair, 6,0%, 60 mnd
Materiële hypotheek voor beide delen 160.000 woonhuis + 100.000 woonhuis ouders.

Er is verzocht om de link niet te delen en de bedrijfsnaam niet te vermelden.

We kunnen wel bespreken welke van de 2 leningdelen het meest interessant is
Ik heb er zojuist even doorheen gescrold vwb zekerheden. Het eerste deel (woonhuis) lijkt me niet volledig dekkend als ik de tekst juist interpreteer. Het tweede deel (woonhuis ouders) zal wel dekkend zijn, maar de omschrijving is weer vaag: wordt er nu aangegeven wat de totale inschrijving is, of wat de totale huidig openstaande schuld is?
"We mogen er van uit gaan dat het woonhuis van de ouders flink meer waard is als de WOZ".

Ongetwijfeld allemaal goed bedoeld, maar mijn accountant zou zeggen "ET, je gebruikt wel weer erg veel woorden, maar zeg nu eens precies wat je bedoeld".
pi_202237649
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 20:35 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik heb er zojuist even doorheen gescrold vwb zekerheden. Het eerste deel (woonhuis) lijkt me niet volledig dekkend als ik de tekst juist interpreteer. Het tweede deel (woonhuis ouders) zal wel dekkend zijn, maar de omschrijving is weer vaag: wordt er nu aangegeven wat de totale inschrijving is, of wat de totale huidig openstaande schuld is?
"We mogen er van uit gaan dat het woonhuis van de ouders flink meer waard is als de WOZ".

Ongetwijfeld allemaal goed bedoeld, maar mijn accountant zou zeggen "ET, je gebruikt wel weer erg veel woorden, maar zeg nu eens precies wat je bedoeld".
Eigen woning heeft m.i. een overwaarde van 140-190k.
Woning ouders heeft een overwaarde van 350.000

De 260k lening wordt bij de start net aan/net niet aan gedekt. Je hebt wat aflossing nodig en een niet zakkende huizenmarkt voor dit project

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 18-11-2021 22:34:59 ]
pi_202238314
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:25 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
MC kan Max Crowdfund zijn of Matching Capital.
Je bedoelt hier Max denk ik.

Goede ervaringen met Max CF tot op heden. Wel krijg ik wekelijks via Marktgevoel (een nieuwsbrief die beleggingsabonnementen probeert te verkopen) bericht van Max CF om nog in de laatste aandelen emissie in te stappen. Vrij schreeuwering:

Beste belegger,

Vandaag nog even wat belangrijke zaken rondom Max Property Group (MPG).

Zoals we eerder al aangaven, is er nog slechts een klein gedeelte van de aandelen van dit vastgoed crowdfundingplatform beschikbaar.

In dat kader zetten we vandaag nog een aantal belangrijke zaken voor je op een rij, om iedereen een zo volledig mogelijk beeld te geven van de potentie van Max Property Group.
MPG timmert momenteel namelijk hard aan de weg in de crowdfunding vastgoedmarkt.


Grootse plannen om op te schalen

Op dit moment richt Max Property Group zich met het Max Crowdfund-platform nog op de Lage Landen. Maar, MPG heeft de ambitie om de wereld te veroveren.

En er zijn al flink wat concrete stappen gezet op dit vlak.

Zo zijn er voor hun franchisemodel al overeenkomsten getekend met exclusieve partners in bijvoorbeeld:

Nieuw-Zeeland
Duitsland, Zweden
En het Verenigd Koninkrijk
In Nieuw-Zeeland zijn ze zelfs al live met hun crowdfunding platform.
Want dát is naar onze mening ook gelijk de absolute parel binnen dit project: het franchiseconcept.

Een parel die kan zorgen voor een enórme omzetgroei.
Om ervoor te zorgen dat deze exponentiële groei ook daadwerkelijk snel gerealiseerd kan worden, geeft MPG dit jaar een deel van de aandelen van Max Property Group uit (in totaal iets meer dan 14%).

Dat geeft beleggers de bijzondere kans zeer vroeg in te stappen in dit groeiverhaal.

Duik absoluut in de documentatie

Kijk... dit is natuurlijk wel een heel ander type belegging dan een investering in een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf...

Max Property Group heeft weliswaar al veel bereikt en een groot groeipotentieel, maar zal hard moeten werken om de ambities waar te maken. Het bedrijf heeft dus absoluut nog zaken te bewijzen.

Het is dus bij interesse belangrijk om de documentatie van MPG goed door te nemen, zodat je zowel de business als de risico’s goed begrijpt.

Daar staat tegenover dat beleggers die dit project nú ondersteunen door te investeren, mogelijk een wel heel bijzondere beloning te wachten staat.


80% van de winst naar aandeelhouders

MPG wil straks namelijk 80% van de winst uitkeren als dividend aan aandeelhouders.

Maar daar blijft het niet enkel bij...

De voorbereidingen voor een beursgang over enkele jaren zijn namelijk al gestart.

Grote kans alleen dat je in die fase aankijkt tegen heel andere prijzen voor de aandelen MPG. De aandelen kunnen dankzij de exponentiële groeivooruitzichten, immers straks hard de lucht in:
Tot slot nog even belangrijk om te weten:

Op de overgrote meerderheid (90%+) van de aandelencertificaten is afgelopen zomer al ingetekend.
Op dit moment is er dus nog slechts een beperkt pakket (<10%) beschikbaar.
Investeren kan vanaf 5.000 euro oftewel 2.000 certificaten.
Wie de laatste aandelen niet mis wil lopen, kan dus beter niet al te lang meer wachten met intekenen.

Zoals we zonet al beklemtoonden, is er nog slechts een heel klein gedeelte (minder dan 10%) van de aandelenuitgifte van dit vastgoed crowdfundingplatform beschikbaar

Lees daarom vandaag nog verder op de investeerderspagina van Max Property Group.
https://www.maxcrowdfund.(...)y-group?affiliate=SB
Bedankt voor het delen van deze tekst. Voor mij is het nu duidelijk dat ik heel ver bij deze club vandaan moet blijven.
pi_202238416
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:16 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG Postelsehoeflaan schijf 3 VOL.
Begrijp ik er de ballen niet van?
The risk boys > bij elk project de hoge schijf meenemen, geeft je meer rente en dan kun je ook makkelijker een default opvangen en dan toch nog een hogere R te pakken dan in schijf 1A. Nog geen fokkers bij de investors blijkbaar.
pi_202238559
Max Crowdfunding kan het beste afgekort worden naar MAX
Matching Capital naar MC

Misschien Matching Capital nog even bijwerken in de OP

[ Bericht 17% gewijzigd door dyna18 op 18-11-2021 23:17:34 ]
pi_202239430
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 14:18 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zit net eens even op jullie platform te kijken en lees dit:

Max Property Group B.V. (MPG) haalt een totaal bedrag van ¤ 4.250.000 op voor 14,16% van de aandelen van Max Property Group B.V.

Betekent dit, dat jullie de totale waarde van het bedrijf inschatten opruim 30 miljoen euro? Is dat niet iets te hoog gegrepen voor zo'n jong bedrijf?
Aangezien er nooit geantwoord is, zal ik zelf maar een poging wagen.

Ik denk dat dit een zodanig absurde vorm van luchtfietserij is, dat het bijna gelijk staat aan oplichting.
Hoe halen ze het in hun hoofd om een dergelijke waardering aan een startend bedrijfje toe te kennen, man man man :R
Pecunia non olet
pi_202239439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:25 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
MC kan Max Crowdfund zijn of Matching Capital.
Je bedoelt hier Max denk ik.

Oeps daar had ik niet bij stil gestaan :D Ik bedoelde idd Max en laten we het inderdaad maar als MAX afkorten voortaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 19-11-2021 06:34:30 ]
Pecunia non olet
pi_202242347
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 00:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Oeps daar had ik niet bij stil gestaan :D Ik bedoelde idd Max en laten we het inderdaad maar als MAX afkorten voortaan.
Top, ben jij in staat om de openings post aan te passen?
pi_202242714
1766 euro huur voor een huis in Emmen met een taxatiewaarde van 190 k ?
pi_202242716
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:06 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Top, ben jij in staat om de openings post aan te passen?
Het staat er al.
Pecunia non olet
pi_202243124
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het staat er al.
Ik bedoel om de afkorting MC bij Matching Capital toe te voegen.
Deze ontbreekt nog.
pi_202244377
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 00:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aangezien er nooit geantwoord is, zal ik zelf maar een poging wagen.

Ik denk dat dit een zodanig absurde vorm van luchtfietserij is, dat het bijna gelijk staat aan oplichting.
Hoe halen ze het in hun hoofd om een dergelijke waardering aan een startend bedrijfje toe te kennen, man man man :R
Oeps hier hebben we overheen gelezen.

We spreken over prognoses en natuurlijk investeert men ook op basis hiervan. We opereren al zeer lang in de vastgoedbranche en zijn dus niet zomaar een startend bedrijfje. Het geld dat we ophalen gebruiken we om Max Crowdfund te kunnen groeien en dat is dus inderdaad een andere type investering dan een van de crowdfundingprojecten op ons platform.

Alle informatie over onze aandelenuitgifte staat op onze investeerderspagina . Men kan dus inderdaad investeren op de toekomstige groei van onze start-up, wij denken namelijk dat we deze verwachtingen waar kunnen maken! As we speak hebben we net een kleine update geplaatst betreft onze verwachtingen voor aankomend jaar. Lees het gerust.

De projecten die wij overigens plaatsen zijn zeker niet speculatief en worden doorgrondig gescreend alvorens ze wel of niet gepubliceerd worden. Wij zitten ook met eigen kapitaal (zowel het bedrijf als onze collega's) in de projecten, dus wat zegt dit over ons vertrouwen in de kwaliteit?
  vrijdag 19 november 2021 @ 15:34:30 #158
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202245963
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Staat al op 50% ondertussen! (en nee, daar zit geen euro van mij bij)
Staat nu op 33%. Wordt er dan zoveel terug getrokken?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 19 november 2021 @ 15:37:22 #159
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202246006
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:36 schreef Cernydul het volgende:
1766 euro huur voor een huis in Emmen met een taxatiewaarde van 190 k ?
Nu nog even de gek vinden die dat in die verhouding wil betalen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202246316
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 15:34 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Staat nu op 33%. Wordt er dan zoveel terug getrokken?
Lijkt wel of ze een soort van momentum willen creëren. Ik zie vaker dat er plots een substantieel bedrag wordt teruggetrokken bij CRE. Overigens is 4% een big NO-NO voor mij. Ze willen 1.275K ophalen terwijl de marktwaarde slechts 1.500K is. 1.500K aan marktwaarde is circa 1.125K aan executiewaarde. 4% is een achterlijk laag percentage voor dit risico, daar hoeven ze bij een bank niet mee aan te komen.
pi_202246426
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:27 schreef ETphonehome het volgende:
Staat al op 50% ondertussen! (en nee, daar zit geen euro van mij bij)
En nu dus op 44% (16:02), rara ...
pi_202247354
quote:
project Texasweg 54 B te Hoogvliet Rotterdam. De hypotheek is 17 november 2021 afgelost.
Dat was van korte duur, inschrijving kadaster was op 28/6/2021
pi_202247542
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:36 schreef Cernydul het volgende:
1766 euro huur voor een huis in Emmen met een taxatiewaarde van 190 k ?
Maar in schijf 1a zit je redelijk safe. Let maar op dat dit project binnen het kwartier volzit.
pi_202247907
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 16:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
En nu dus op 44% (16:02), rara ...
En nu op 113% (17.50), zou wel ziek zijn als er geprobeerd wordt FOMO te creëren zoals hierboven gesuggereerd...
pi_202248207
Voorraad woonunits en stacaravans
https://www.collincrowdfund.nl/maas-mobile-b-v/
Geen zekerheden
pi_202248232
Aankoop winkelpand
https://www.collincrowdfund.nl/mustafa-ceritlioglu/
3x 1e hypotheek
pi_202248343
Verbouwing beleggingspand
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25115
Geen zekerheden
pi_202248416
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:51 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
En nu op 113% (17.50), zou wel ziek zijn als er geprobeerd wordt FOMO te creëren zoals hierboven gesuggereerd...
En nu staat hij weer op 109, ik denk dat ze zoals jij zegt FOMO proberen te creëren. Bij mijn weten kun je je voorinschrijving toch niet annuleren (om 18:30) of wel?
pi_202248533
quote:
Zo te zien is het maar een matig onderpand maar verder wel een heel aannemelijk verhaal.
Voor mij wel voldoende voor mijn basis inleg dus een linkje zou zeker welkom zijn.
pi_202248619
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:33 schreef mike79_n het volgende:

[..]
En nu staat hij weer op 109, ik denk dat ze zoals jij zegt FOMO proberen te creëren. Bij mijn weten kun je je voorinschrijving toch niet annuleren (om 18:30) of wel?
Eigenlijk is het percentage onder de 100% omdat het streefbedrag is vastgesteld op ¤ 1.275.000
pi_202248678
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Eigenlijk is het percentage onder de 100% omdat het streefbedrag is vastgesteld op ¤ 1.275.000
Ja ze maken er van alle kanten een leuk psychologisch spelletje van, dat is wel duidelijk.
pi_202248719
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zo te zien is het maar een matig onderpand maar verder wel een heel aannemelijk verhaal.
Voor mij wel voldoende voor mijn basis inleg dus een linkje zou zeker welkom zijn.
Same here, typisch een wat verouderd buurt winkelcentrum, maar de ondernemer heeft het in 12 jaar wel voor elkaar gekregen om de 3 pandjes vrij te krijgen. Toch een iets andere insteek als veel van de nieuwbakken vastgoedondernemers die direct alles bij elkaar lenen.
pi_202248794
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:33 schreef mike79_n het volgende:

[..]
En nu staat hij weer op 109, ik denk dat ze zoals jij zegt FOMO proberen te creëren. Bij mijn weten kun je je voorinschrijving toch niet annuleren (om 18:30) of wel?
Zojuist even geprobeerd. Een bescheiden testbedragje ingeschreven, om de heren van CrE niet al te veel te pesten: ik kan mijn inschrijving niet verwijderen.
pi_202248925
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:59 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Zojuist even geprobeerd. Een bescheiden testbedragje ingeschreven, om de heren van CrE niet al te veel te pesten: ik kan mijn inschrijving niet verwijderen.
Dat dacht ik ook. Dat betekent dat er iemand aan de knoppen moet zitten. Het viel mij voor het eerst op bij het project Nieuwbouw Houten II. Als je gewoon het nieuwste project op een tabblad een paar dagen "open" laat staan en af en toe refreshed dan zie je wat er gebeurt. Het is natuurlijk niet verkeerd, maar het is wel een soort van sturing die misschien wel wat wegheeft van misleiding.
pi_202249024
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 19:07 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook. Dat betekent dat er iemand aan de knoppen moet zitten. Het viel mij voor het eerst op bij het project Nieuwbouw Houten II. Als je gewoon het nieuwste project op een tabblad een paar dagen "open" laat staan en af en toe refreshed dan zie je wat er gebeurt. Het is natuurlijk niet verkeerd, maar het is wel een soort van sturing die misschien wel wat wegheeft van misleiding.
Als er met volloop percentages gerommeld zou worden vind ik dit eigenlijk wel verkeerd: een project aanprijzen, om op zo'n manier de loop erin te krijgen is prima. Met percentages rommelen is wmb ruim over de grens van het acceptabele.
pi_202249135
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 19:12 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Als er met volloop percentages gerommeld zou worden vind ik dit eigenlijk wel verkeerd: een project aanprijzen, om op zo'n manier de loop erin te krijgen is prima. Met percentages rommelen is wmb ruim over de grens van het acceptabele.
Als je bedoelt het verschil tussen het procentueel aandeel van het benodigd kapitaal versus streefbedrag, is het wel zo dat dat beschreven staat in de pitch. Er wordt mijns inziens dus niet gerommeld met percentages, wel wordt het "zogenaamd" ingelegd bedrag aangepast (en dus het bijbehorende percentage). Hierdoor zou je het vermoeden kunnen opdoen dat ze projecten 'psychologisch' manipuleren door een soort van momentum te creëren of FOMO. Op zich slim, maar of het ook zo netjes is, wil ik niet beweren.
pi_202249557
https://www.nlinvesteert.nl/investeren-bedrijven

Staan nog 2 niet besproken proposities op NLI open.
Neem ze zelf beide niet mee.
pi_202250003
Ik vind die vrijblijvende voorinschrijvingen van CRE sowieso irritant. Ik heb een tijdje geleden een paar kleine projecten meegenomen, voornamelijk vanwege de zekerheden en spreiding over platforms. Na de voorinschrijving duurt het echter heel lang voordat je de betaling kan doen en het project gaat lopen, ook omdat veel voorinschrijvingen dan geannuleerd worden en een volgende groep investeerders “mag” meedoen en soms wordt het project zelfs weer open gezet. Al met al is die vrijblijvendheid een van de redenen dat ik voorlopig even niet nieuws meeneem bij ze.
pi_202250165
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:51 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
En nu op 113% (17.50), zou wel ziek zijn als er geprobeerd wordt FOMO te creëren zoals hierboven gesuggereerd...
Wat er gebeurd weet ik niet, maar dat er voor ons (in elk geval voor mij) niet verklaarbare bewegingen plaatsvinden van de voorinschrijvingen lij\ttk me duidelijk (tenzij iemand het keihard kan verklaren/bewijzen)

Ik keek gisteravond en toen was het iets van 50% en toen ik vanmiddag keek was het 44% , die 33% heb ik zelf niet gezien maar ik aan dat die klopt. Tijdens een besloten periode loopt het dus eerst op tot minimaal 50%, vervolgens zien we 33% staan en loopt het terig op naar 44% rond openen gaan voorinschrijving en een paar uur later (17:50) is het 113%, en nu (19:58) zie ik 108% staan. (we hebben het dus over Pelkw*k voor alle duidelijkheid, want er staan twee projecten open maar dit is de meest recente). Ik weet eigenlijk niet of je je voorinschrijving zelf kunt terugtrekken, ik dacht eigenlijk niet.
pi_202250482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 19:58 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat er gebeurd weet ik niet, maar dat er voor ons (in elk geval voor mij) niet verklaarbare bewegingen plaatsvinden van de voorinschrijvingen lij\ttk me duidelijk (tenzij iemand het keihard kan verklaren/bewijzen)

Ik keek gisteravond en toen was het iets van 50% en toen ik vanmiddag keek was het 44% , die 33% heb ik zelf niet gezien maar ik aan dat die klopt. Tijdens een besloten periode loopt het dus eerst op tot minimaal 50%, vervolgens zien we 33% staan en loopt het terig op naar 44% rond openen gaan voorinschrijving en een paar uur later (17:50) is het 113%, en nu (19:58) zie ik 108% staan. (we hebben het dus over Pelkw*k voor alle duidelijkheid, want er staan twee projecten open maar dit is de meest recente). Ik weet eigenlijk niet of je je voorinschrijving zelf kunt terugtrekken, ik dacht eigenlijk niet.
Er kan wel sprake zijn van mensen die een bedrag hebben toegezegd, en vervolgens bedenken dat ze een ánder bedrag hadden bedoeld. Gaan mailen of bellen voor correctie, CRE haalt eerst de gedane toezegging weg en vult vervolgens het correcte bedrag weer in.

Ik zeg niet dat jullie geen gelijk hebben, maar het hoeft natuurlijk niet meteen een complot te zijn bij CRE.
pi_202251091
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 19:54 schreef escortmk2 het volgende:
Ik vind die vrijblijvende voorinschrijvingen van CRE sowieso irritant. Ik heb een tijdje geleden een paar kleine projecten meegenomen, voornamelijk vanwege de zekerheden en spreiding over platforms. Na de voorinschrijving duurt het echter heel lang voordat je de betaling kan doen en het project gaat lopen, ook omdat veel voorinschrijvingen dan geannuleerd worden en een volgende groep investeerders “mag” meedoen en soms wordt het project zelfs weer open gezet. Al met al is die vrijblijvendheid een van de redenen dat ik voorlopig even niet nieuws meeneem bij ze.
Je hebt toch geen nadeel van die vertraging omdat je inleg vanaf datum inleg direct rentedragend is?
pi_202251773
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 20:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je hebt toch geen nadeel van die vertraging omdat je inleg vanaf datum inleg direct rentedragend is?
En sterker nog, je hoeft tenminste niet meteen te betalen en dán weken wachten. Dát is pas irritant.
pi_202253153
SIG
Joepie we krijgen bij het project Vlissingen Vrouwestraat 22 en 22 A volgens het betaalschema elke maand 2x uitbetaald !
pi_202254348
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 20:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je hebt toch geen nadeel van die vertraging omdat je inleg vanaf datum inleg direct rentedragend is?
Het gaat me niet om gemiste rente, maar om onduidelijkheid/onzekerheid wanneer het project echt gaat lopen. Ik was het tempo van HCN en Collin gewend, daar gaat het gewoon vlotter.


Edit: en GVE noem ik bewust niet, die doen het soms inderdaad nog slechter 😬

[ Bericht 6% gewijzigd door escortmk2 op 20-11-2021 05:53:50 ]
pi_202256763
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 21:49 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Joepie we krijgen bij het project Vlissingen Vrouwestraat 22 en 22 A volgens het betaalschema elke maand 2x uitbetaald !
Gaat er iets niet goed?
pi_202257374
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 22:31 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Het gaat me niet om gemiste rente, maar om onduidelijkheid/onzekerheid wanneer het project echt gaat lopen. Ik was het tempo van HCN en Collin gewend, daar gaat het gewoon vlotter.
HCN en Collin doen dit inderdaad het beste/snelste. Het proces bij Geldvoorelkaar is nog veel slechter dan crowdrealestate. Daar moet je eerst betalen en weet je ook totaal niet wanneer het project echt gaat lopen en in de tussentijd krijg je 0 rente.
  zaterdag 20 november 2021 @ 06:59:25 #187
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202257453
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 00:43 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Gaat er iets niet goed?
Elk regel staat 2x op de print.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202258153
Linkje Den Bosch

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202258456
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:13 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Den Bosch

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Topper ^O^
  zaterdag 20 november 2021 @ 10:19:59 #190
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_202258712
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 20:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Besloten project waardevoorjegeld
- deel 1: 130.000 aflossingsvrij, 6,5%, 60 mnd
- deel 2: 130.000 lineair, 6,0%, 60 mnd
Materiële hypotheek voor beide delen 160.000 woonhuis + 100.000 woonhuis ouders.

Er is verzocht om de link niet te delen en de bedrijfsnaam niet te vermelden.

We kunnen wel bespreken welke van de 2 leningdelen het meest interessant is
geannuleerd
pi_202258899
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 november 2021 18:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zo te zien is het maar een matig onderpand maar verder wel een heel aannemelijk verhaal.
Voor mij wel voldoende voor mijn basis inleg dus een linkje zou zeker welkom zijn.
Ik had ook zoiets van het lijkt de Gaza strook wel :) Maar goed ook daarin is economische activiteit en heeft het waarde als het mis zou gaan. Een basisinleg durf ik zeker wel aan. Deze ondernemer heeft zijn zaken goed voor elkaar lijkt het en werkt gericht naar zijn doel toe.
Pecunia non olet
pi_202258948
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 10:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik had ook zoiets van het lijkt de Gaza strook wel :) Maar goed ook daarin is economische activiteit en heeft het waarde als het mis zou gaan. Een basisinleg durf ik zeker wel aan. Deze ondernemer heeft zijn zaken goed voor elkaar lijkt het en werkt gericht naar zijn doel toe.
In eerste instantie lijkt het niet de beste omgeving. Aan de andere kant ligt het onderpand vlak bij het station, ligt er een woonwijkje achter en is er grote nieuwbouwwijk niet al te ver weg. Lijkt me al met al niet zo slecht.
pi_202258985
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 10:19 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]
geannuleerd
(WvjG)
Jammer ik had hier zeer zeker in geïnvesteerd (als ik er al tussen gekomen was). Dan maar wat meer in Gaza:).
Pecunia non olet
pi_202259026
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 10:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
(WvjG)
Jammer ik had hier zeer zeker in geïnvesteerd (als ik er al tussen gekomen was). Dan maar wat meer in Gaza:).
Ik probeer vast te houden aan een bepaalde maximale inleg per project om de spreiding te houden maar ik merk steeds meer dat de aflossingen bijna niet bij te houden zijn en ik zit zwaar overwogen in SiG en Collin....
pi_202259423
Ik heb ook wat geld gestoken in "Klein Gaza", mooi dat het eens een keer geen 'direct'-project is. Ik heb nu de 'zilver'-status maar of ik ooit goud ga bereiken vraag ik me af. Afgelopen jaren al mijn spaargeld geïnvesteerd (niet alleen in crowdfunding uiteraard), nu kan ik alleen nog investeringen doen van (vervroegde) aflossingen en geld wat ik maandelijks overhoud dus het gaat niet zo hard meer. Het geheime project van WvjG had ik sowieso overgeslagen. Ik denk dat ik morgen nog wel een gooi doe naar het Emmen project van SIG. De verwachte huur lijkt mij ook veel te hoog tenzij je gaat "verhokken" maar dat lijkt hier niet de bedoeling. Ik zie wel in hoe je met een relatief kleine investering in geld en manuren het pand een flinke opwaardering kan geven. Het zou mij niet verbazen dat het pand ook al vrij snel met een mooie winst weer verkocht wordt, ondanks de "buy-to-let" strategie van de leningnemer.
pi_202259911
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 20:07 schreef lykkefund het volgende:
Ik zeg niet dat jullie geen gelijk hebben, maar het hoeft natuurlijk niet meteen een complot te zijn bij CRE.
Hoeft ook zeker niet (en heb ik ook zeker geen bewijs voor). Maar het was gewoon erg opvallend en lijkt geen normale daling, ook al omdat je zelf je voorinschrijving niet kunt verwijderen. Ik kan me niet herinneren dat ik dat elders zo forse daling heb gezien, wel dat er ineens een vrij groot bedrag werd. ingelegd.
pi_202259981
Beste mensen,

De opmerking over de investering in Den Bosch dat het klein Gaza lijkt is mi ongepast en irrelevant.
Bij mij komt de opmerking neerbuigend over. Niet iedereen in Nederland en/of de wereld heeft de luxe om te kunnen investeren. Er zijn alleen al in Nederland miljoenen mensen voor wie de maand langer is dan het inkomen laat staan elders in de wereld.
Laten we het zakelijk houden over b.v. de matige staat van onderhoud of gebruiksmogelijkheden.

PS reageren kan ook via een PM of met een duimpje. Een hele discussie is mi niet nodig.
pi_202261815
https://maxcrowdfund.com/nl/invest Aanstaande maandag 4 nieuwe projecten bij MAX. Korte looptijden en rentes minimaal 2x zo hoog als CRE. Allemaal met hypotheek. Tevens nog een lopend project dat al voor ruim 80% is gevuld.

Ik vermoed dat dit platform volgend jaar hard gaat groeien. Waar moet ons geld heen als het Nederlandse vastgoed opdroogt door de zelfwoonplicht? Zij hebben buitenlandse hypotheken.

[ Bericht 23% gewijzigd door Crowdyfunder op 20-11-2021 14:59:27 ]
pi_202261934
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 17:19 schreef quepos het volgende:

[..]
Maar in schijf 1a zit je redelijk safe. Let maar op dat dit project binnen het kwartier volzit.
Hij heeft een overschot van ruim 7000 per jaar, dus hij kan nog makkelijk wat in de huur zakken.
pi_202262573
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 00:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aangezien er nooit geantwoord is, zal ik zelf maar een poging wagen.

Ik denk dat dit een zodanig absurde vorm van luchtfietserij is, dat het bijna gelijk staat aan oplichting.
Hoe halen ze het in hun hoofd om een dergelijke waardering aan een startend bedrijfje toe te kennen, man man man :R
Collin informeert zich gelukkig ook met betrekking tot wat er bij de buren gebeurd. Zie hier de laatste nieuws update op de website, en dan met name de eerste alinea na het kopje "Collins onafhankelijkheid":
https://www.collincrowdfu(...)crowdfinancebranche/

Alinea 2 en 3 onder hetzelfde kopje vind ik dan weer meer relevant voor ons investeerders. Zowel de coaches als de directie hebben een belang bij een goede exit strategie indien nodig.
  zaterdag 20 november 2021 @ 17:15:47 #201
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202264102
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 14:56 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Hij heeft een overschot van ruim 7000 per jaar, dus hij kan nog makkelijk wat in de huur zakken.
We gaan het vertrouwen in de markt, morgen zien.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202264681
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 12:27 schreef ML45 het volgende:
Beste mensen,

De opmerking over de investering in Den Bosch dat het klein Gaza lijkt is mi ongepast en irrelevant.
Bij mij komt de opmerking neerbuigend over. Niet iedereen in Nederland en/of de wereld heeft de luxe om te kunnen investeren. Er zijn alleen al in Nederland miljoenen mensen voor wie de maand langer is dan het inkomen laat staan elders in de wereld.
Laten we het zakelijk houden over b.v. de matige staat van onderhoud of gebruiksmogelijkheden.

PS reageren kan ook via een PM of met een duimpje. Een hele discussie is mi niet nodig.
Klein Gaza is overdreven, het gebied aan de achterzijde vh station in Den Bosch heeft de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Zie de Onderwijsblvd, Leegwatherstraat, Bordeslaan, Copernicuslaan usw, het is zeker nog geen Oud Zuid of Hillegersberg danwel "bij ons in de PC" maar wel zeker een gebied met potentie, dat kan verworden tot een aantrekkelijk woonomgeving met voorzieningen en niet ver van de binnenstad en station. Er zijn andere wijken in den Bosch met een zekere naam & reputatie. De ondernemer lijkt mij clever.
pi_202267794
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2021 09:13 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Den Bosch

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch nog even een kanttekening bij dit project.
Wat ik niet geheel begrijp is waarom de 3 al in bezit zijnde winkelpanden bouwjaar 1954 in hypotheek gegeven worden en niet het nieuw aan te kopen pand bouwjaar 1967.
Daarnaast weet ik niet wat ik van deze passage moet denken. De winkels zijn verhuurd aan drie huurders met een resterende looptijd van de huurcontracten tussen eind 2024 en halverwege 2026. De huurcontracten zijn reeds meerdere jaren geleden gesloten. De huidige huuropbrengst is ¤ 61.200,-. De markthuur is getaxeerd op ¤ 36.000,-. De objecten zijn op 8 september 2021 getaxeerd, inclusief positieve correctie voor de meerhuur, op een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 500.000,-.
Staat hier nu dat de taxatie naar boven toe is bijgesteld omdat er bijna 2maal zoveel huur uit komt dan er markt conform uitkomt? In dat geval zou het betekenen dat als het na het aflopen van de huurcontracten noodgedwongen wel marktconform verhuurd zou worden de taxatie waarde naar beneden bijgesteld zal worden, dus de boel zo'n 40 % minder waard is.

hoor graag jullie feedback voor ik deze meeneem.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-11-2021 20:54:37 ]
pi_202268304
Dat viel mij ook op en het lijkt me dat de taxatie idd lager uitvalt bij huurverlenging tegen markthuur.
pi_202268331
Taxatie van dit soort panden wordt altijd gebaseerd op de huurprijzen. Het is al netjes dat ze aangeven dat de taxatie naar boven is bijgesteld.
pi_202269077
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Toch nog even een kanttekening bij dit project.
Wat ik niet geheel begrijp is waarom de 3 al in bezit zijnde winkelpanden bouwjaar 1954 in hypotheek gegeven worden en niet het nieuw aan te kopen pand bouwjaar 1967.
Daarnaast weet ik niet wat ik van deze passage moet denken. De winkels zijn verhuurd aan drie huurders met een resterende looptijd van de huurcontracten tussen eind 2024 en halverwege 2026. De huurcontracten zijn reeds meerdere jaren geleden gesloten. De huidige huuropbrengst is ¤ 61.200,-. De markthuur is getaxeerd op ¤ 36.000,-. De objecten zijn op 8 september 2021 getaxeerd, inclusief positieve correctie voor de meerhuur, op een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 500.000,-.
Staat hier nu dat de taxatie naar boven toe is bijgesteld omdat er bijna 2maal zoveel huur uit komt dan er markt conform uitkomt? In dat geval zou het betekenen dat als het na het aflopen van de huurcontracten noodgedwongen wel marktconform verhuurd zou worden de taxatie waarde naar beneden bijgesteld zal worden, dus de boel zo'n 40 % minder waard is.

hoor graag jullie feedback voor ik deze meeneem.
Als de taxateur het netjes gedaan heeft, zou hij de taxatie gebaseerd moeten hebben op de markthuur. Vervolgens zou je met een correctiefactor (want meerinkomsten zijn niet zeker) en een markconforme discontovoet een correctie door kunnen voeren voor de lopende huurcontracten.
Het gaat om 100k extra inkomsten over de komende 4 jaar dus afhankelijk van hoe solide de huurders zijn orde grootte 50-75k bijgeplust? (100k extra huur is 88k NC tegen 9% en ik zou een flinke afslag rekenen want het huurdersrisico krijg je er ook bij)

Op basis van de 36k heb je het als je uit gaat van de 400k die hij wil lenen over 11x de huur of een BAR van 9%. Ik zit niet zo goed in de aanvangsrendementen van winkelvastgoed maar klinkt me niet onredelijk.
pi_202269389
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 11:45 schreef Zomaarevenkijken het volgende:Ik denk dat ik morgen nog wel een gooi doe naar het Emmen project van SIG. De verwachte huur lijkt mij ook veel te hoog tenzij je gaat "verhokken" maar dat lijkt hier niet de bedoeling.
Waaruit maak je op dat dat hier niet de bedoeling is?
pi_202272646
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Waaruit maak je op dat dat hier niet de bedoeling is?
Ik las 4 slaapkamers en dacht ook aan kamerverhuur.
pi_202273553
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Toch nog even een kanttekening bij dit project.
Wat ik niet geheel begrijp is waarom de 3 al in bezit zijnde winkelpanden bouwjaar 1954 in hypotheek gegeven worden en niet het nieuw aan te kopen pand bouwjaar 1967.
Daarnaast weet ik niet wat ik van deze passage moet denken. De winkels zijn verhuurd aan drie huurders met een resterende looptijd van de huurcontracten tussen eind 2024 en halverwege 2026. De huurcontracten zijn reeds meerdere jaren geleden gesloten. De huidige huuropbrengst is ¤ 61.200,-. De markthuur is getaxeerd op ¤ 36.000,-. De objecten zijn op 8 september 2021 getaxeerd, inclusief positieve correctie voor de meerhuur, op een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 500.000,-.
Staat hier nu dat de taxatie naar boven toe is bijgesteld omdat er bijna 2maal zoveel huur uit komt dan er markt conform uitkomt? In dat geval zou het betekenen dat als het na het aflopen van de huurcontracten noodgedwongen wel marktconform verhuurd zou worden de taxatie waarde naar beneden bijgesteld zal worden, dus de boel zo'n 40 % minder waard is.

hoor graag jullie feedback voor ik deze meeneem.
Onder het kopje "ondernemer" worden zijn plannen toegelicht: hij wil dit pand aankopen dmv hypotheek op de 3 oudere panden, en dan binnenkort nog een pand met het huidig aan te kopen, en dan aan te kopen pand als onderpand.
Vwb de marktuur kan ik minder goed inschatten hoe de positieve correctie uitgevoerd is.
pi_202273665
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 02:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Onder het kopje "ondernemer" worden zijn plannen toegelicht: hij wil dit pand aankopen dmv hypotheek op de 3 oudere panden, en dan binnenkort nog een pand met het huidig aan te kopen, en dan aan te kopen pand als onderpand.
Vwb de marktuur kan ik minder goed inschatten hoe de positieve correctie uitgevoerd is.
Ook nog even doorgelezen en kom tot de zelfde conclusie. Zoals ik al eerder aangaf voor mij een aannemelijk verhaal.

Daarnaast blijft het zonder het taxatierapport (waar Collin nog steeds geen samenvatting van verstrekt) onduidelijk hoe de positieve correctie uitgevoerd is en hoe groot deze is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 21-11-2021 10:04:01 ]
pi_202274649
Voor de liefhebbers, over 10 minuten gaat het SiG project open
pi_202274766
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 10:20 schreef Faraday01 het volgende:
Voor de liefhebbers, over 10 minuten gaat het SiG project open
Meegenomen.
pi_202274776
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 10:20 schreef Faraday01 het volgende:
Voor de liefhebbers, over 10 minuten gaat het SiG project open
ook meegenomen : schijf 1 a : vol in 2 minuten
pi_202274777
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 10:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Meegenomen.
Schijf 1a in 2 minuten vol _O-

edit: na 4 minuten alleen nog een beetje ruimte in schijf 2 :o
pi_202274797
Ging weer snel als vanouds.
pi_202274860
Optelling van de schijven deugt niet in Emmen. Losse schijven opgeteld is hoger dan totaal ingelegd. Heb dit bij SIG nog niet eerder gezien. Ze blijven me verrassen.
pi_202274972
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 10:40 schreef Crowdyfunder het volgende:
Optelling van de schijven deugt niet in Emmen. Losse schijven opgeteld is hoger dan totaal ingelegd. Heb dit bij SIG nog niet eerder gezien. Ze blijven me verrassen.
Ik zie het niet zo snel...
Als ik de losse schijven optel kom ik gewoon op 168k of bedoel jij iets anders?
pi_202275412
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 10:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zie het niet zo snel...
Als ik de losse schijven optel kom ik gewoon op 168k of bedoel jij iets anders?
Klopt nu wel weer. Bleef bij mij heel lang op 80% staan, terwijl het toen al 98% moest zijn. Of een hokje op mijn iPad of een hikje bij SIG. Eind goed al goed.
pi_202275422
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 11:30 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Klopt nu wel weer. Bleef bij mij heel lang op 80% staan, terwijl het toen al 98% moest zijn. Of een hokje op mijn iPad of een hikje bij SIG. Eind goed al goed.
De algemene optelling loopt altijd iets achter op de losse schijven als bij de start van een project veel investeringen gedaan worden. Is meestal na een kwartiertje weer gelijk.
pi_202275491
Morgen 4 nieuwe leningen bij MAX. Lekker kortlopend spul. Ik ga in elk het minimumbedrag storten. Zodat ik zo snel mogelijk bij een niveau omhoog ga in het loyaliteitsprogramma. Standaard inleg bij mij is minder dan 1k. Dus zo kom ik het efficiëntst op het 10% kortingsniveau.
pi_202275529
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 11:42 schreef Crowdyfunder het volgende:
Morgen 4 nieuwe leningen bij MAX. Lekker kortlopend spul. Ik ga in elk het minimumbedrag storten. Zodat ik zo snel mogelijk bij een niveau omhoog ga in het loyaliteitsprogramma. Standaard inleg bij mij is minder dan 1k. Dus zo kom ik het efficiëntst op het 10% kortingsniveau.
De gokmarkt is inmiddels gereguleerd, dus investeren bij Max mag legaal. _O-
  zondag 21 november 2021 @ 12:43:07 #222
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202276118
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 11:42 schreef Crowdyfunder het volgende:
Morgen 4 nieuwe leningen bij MAX. Lekker kortlopend spul. Ik ga in elk het minimumbedrag storten. Zodat ik zo snel mogelijk bij een niveau omhoog ga in het loyaliteitsprogramma. Standaard inleg bij mij is minder dan 1k. Dus zo kom ik het efficiëntst op het 10% kortingsniveau.
Op het moment dat leningen solide zijn en een platform betrouwbaar, pas dán vind ik een kortingspercentage op de kosten een factor die ik laat meewegen. Ik ben het met Zeeland6 eens dat dit platform een vrij hoog gokgehalte heeft en het doet mij een beetje denken aan een online casino :{ Ik heb slechts heel beperkt geïnvesteerd om het een beetje af te tasten.
Bij EstateGuru ligt voor mij de grens bij een LTV van 65%. Bij Max ligt alles vér boven de 70%, vaak zelfs ver boven de 80%. Dan kun je wel een korting hebben op de kosten, maar als er ook maar ééntje omvalt dan ben je veel meer kwijt dan de besparing, lijkt mij.
Een ieder kiest zijn eigen strategie en wij delen hier slechts onze inzichten met elkaar.....
pi_202278104
Ieder zijn eigen strategie. Estateguru heeft een bewezen trackrecord en een grotere omvang. Voordeel van MAX is dat ze in Nederland zitten. Daarom heb ik voor hen gekozen. Mijn Inleg uit Funding Circle gaat nu naar MAX toe.
Dat betekent sowieso dat ik risico’s aan het afbouwen ben.
Streven is om eind volgen jaar mijn portefeuille zo te hebben verdeeld:
40% GVE, 40% SIG, 14% MAX, 5% Duurzaaminvesteren en waarschijnlijk nog een restant van 1% in Fundingcircle.
pi_202278139
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 11:47 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
De gokmarkt is inmiddels gereguleerd, dus investeren bij Max mag legaal. _O-
Gisteren gaf iemand al aan dat we Gaza niet noemen in relatie tot een bepaalde straat omdat het stigmatiserend is.

De vraag is: waarom is MaxCF gokken? Ik realiseer me dat ik onlangs ook die mail van Marktgevoel deelde met daarin veel te mooie prognoses (naar mijn mening). En met een gemiddeld rendement van 9% is het wellicht speculatief te noemen. Maar of het gokken is?
pi_202278658
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 12:43 schreef InVestEerder het volgende:
Bij EstateGuru ligt voor mij de grens bij een LTV van 65%. Bij Max ligt alles vér boven de 70%, vaak zelfs ver boven de 80%. Dan kun je wel een korting hebben op de kosten, maar als er ook maar ééntje omvalt dan ben je veel meer kwijt dan de besparing, lijkt mij.
Bij estateguru ben je overgeleverd aan het platform, dat heb ik zelf mogen ervaren toen ze ineens de tarieven voor bestaande investeerders/investering aanpasten. Er was helaas op geen enkele manier normaal met ze over te communiceren, zij hadden gelijk en ik moest me aanpassen, akkoord gaan met de aangepaste regels ander kon ik niet meer bij m'n geld en moest gaan betalen voor de geldopnames. Als er bij max zoiets zou gebeuren kun je in elk geval in terecht bij het kifid en in alle redelijkheid om ene uitspraak vragen (die niet bindend is, daar heb je gelijk in, maar dan kun je altijd nog naar de nederlandse rechter)

Ik denk dus dat je beiden op een verschilende manier kunt/moet beoordelen en dan is het maar net wat je belangrijker vindt en waar je naar iop zoek bent, er zijn afgelopen tijd natuurlijk wel de nodige "dingetjes" gebeurd bij diverse p2p platformen (en estatguru valt ook onder p2p heb ik me hier laten vertellen).
  zondag 21 november 2021 @ 16:43:31 #226
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202280520
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 14:50 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Gisteren gaf iemand al aan dat we Gaza niet noemen in relatie tot een bepaalde straat omdat het stigmatiserend is.

De vraag is: waarom is MaxCF gokken? Ik realiseer me dat ik onlangs ook die mail van Marktgevoel deelde met daarin veel te mooie prognoses (naar mijn mening). En met een gemiddeld rendement van 9% is het wellicht speculatief te noemen. Maar of het gokken is?
Speculatief is misschien niet het juiste woord.
Waarom wordt er 9% of 10% geboden. Rendement/risico verhouding?

Heb geleerd als het te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. Met andere woorden ben dan voorzichtig.
Hiermee zeg ik niet dat ik iet mee doe, maar wel zeer beperkt. Zijn er goede resultaten dan ben ik de laatste die verder deelname afraad.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202281632
Het moet niet gekker worden. Een tweet van waardevoorjegeld op zondag. Waar is de zondagsrust🙃
twitter
  zondag 21 november 2021 @ 17:55:33 #228
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_202281673
Alle tijd om de Whitepaper door te lezen dus ;)
pi_202281983
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Waaruit maak je op dat dat hier niet de bedoeling is?
Ik was zo naïef om er van uit te gaan dat het dan wel in de tekst zou staan, maar dat hoeft natuurlijk niet. In elk geval was ik vergeten klaar te gaan zitten dus geen investering van mij, hokjes of niet.
pi_202282475
Crowdpartners nieuw project.

Ms Bontekoe JR
Projectnummer
PF0164
Sector
Binnenvaart
Financiering
MKB Lening
Risicoclassificatie
!CP B3
Partner
Weforsea B.V.
Doelbedrag
¤ 237.500,00
Geïnvesteerd
¤ 0,00
Rente p.a.
7,50 %
Rentevast / Looptijd
60 maanden
Investeren start over
1 dag, 19 uur
pi_202287321
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2021 17:52 schreef KrekelJapie het volgende:
Het moet niet gekker worden. Een tweet van waardevoorjegeld op zondag. Waar is de zondagsrust🙃
[ twitter ]

Gelukkig mogen we hier over het geloof nog wel een klein grapje maken zonder ophef🙂
Pecunia non olet
pi_202288865
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 16:43 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Speculatief is misschien niet het juiste woord.
Waarom wordt er 9% of 10% geboden. Rendement/risico verhouding?

Heb geleerd als het te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. Met andere woorden ben dan voorzichtig.
Hiermee zeg ik niet dat ik iet mee doe, maar wel zeer beperkt. Zijn er goede resultaten dan ben ik de laatste die verder deelname afraad.
Dat komt omdat de markt waarin we opereren zijn dergelijke percentages voor overbruggingsleningen competitief met andere financiers. In het VK is het zelfs heel normaal om minstens 1% per maand te moeten betalen, wat ons dus zelfs goedkoop maakt. Het klopt dat de Nederlandse markt een stuk competitiever is, maar daarom onderscheiden wij ons van andere platformen door ook mooie proposities uit het buitenland aan te bieden. Het heeft dus niet alleen met het risicoprofiel te maken.
pi_202289212
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 09:39 schreef Max_Crowdfund het volgende:
ij ons van andere platformen door ook mooie proposities uit het buitenland aan te bieden. Het heeft dus niet alleen
Waar ik nog wel benieuwd naar ben: kunt u iets vertellen over jullie contacten in GB? Alle leningen nagenoeg komen uit GB. Hebben jullie daar makelaars die naar Max Crowdfund verwijzen? Of hebben jullie financiele intermediairs die direct naar Max Crowdfund Rotterdam verwijzen?
Ik kan me anderszins ook voorstellen, dat er informals zijn in GB die ook wel tegen 9% een half jaar geld willen voorschieten met eerste hypotheekrecht. Waarom halen ze de euro's dan toch "overzee in Rotterdam"?
Bedankt.
pi_202289275
Rijschool op collin direct.
7,5%. 2e hypotheek, 97% LTV tov woz.
  maandag 22 november 2021 @ 11:09:56 #235
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202289762
Pff weer te laat. Nu Maas Mobile B.V.

Had de ideal betaling al afgerond :(
pi_202289836
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 11:09 schreef leolinedance het volgende:
Pff weer te laat. Nu Maas Mobile B.V.

Had de ideal betaling al afgerond :(
Ruime overwaarde op de privé woning, maar geen 2e hypotheek en zelfs geen neg.hypotheekverklaring.
Verliesfinanciering corona.

Ik weet niet of je er wel zo rouwig om moet zijn.
Pecunia non olet
pi_202289876
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 09:39 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Dat komt omdat de markt waarin we opereren zijn dergelijke percentages voor overbruggingsleningen competitief met andere financiers. In het VK is het zelfs heel normaal om minstens 1% per maand te moeten betalen, wat ons dus zelfs goedkoop maakt. Het klopt dat de Nederlandse markt een stuk competitiever is, maar daarom onderscheiden wij ons van andere platformen door ook mooie proposities uit het buitenland aan te bieden. Het heeft dus niet alleen met het risicoprofiel te maken.
Dank voor de reacties hier, deze directe communicatie is fijn.

Ik heb ook een vraag: het buitenlandse franchisemodel van Max lijkt mij bij uitstek kwetsbaar voor oplichters. Zo'n "Nederlandse pinautomaat" lijkt me aantrekkelijk voor handige jongens die met mooie vastgoedprojecten aan komen zetten, vast ergens stempels van een notaris kunnen kopen, de eerste 12 maanden zich geen zorgen hoeven te maken over aflossing, in die tijd lekker veel "flow" aanbrengen en dan opeens niet meer bereikbaar zijn. En dan blijkt de hypothecaire zekerheid nooit officieel geregistreerd te zijn/geen enkele renovatie te hebben plaatsgevonden/de locatie volgens het bestemmingsplan gesloopt te worden/vul maar in. Hoe beheerst Max dit risico?
pi_202289951
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 11:18 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Dank voor de reacties hier, deze directe communicatie is fijn.

Ik heb ook een vraag: het buitenlandse franchisemodel van Max lijkt mij bij uitstek kwetsbaar voor oplichters. Zo'n "Nederlandse pinautomaat" lijkt me aantrekkelijk voor handige jongens die met mooie vastgoedprojecten aan komen zetten, vast ergens stempels van een notaris kunnen kopen, de eerste 12 maanden zich geen zorgen hoeven te maken over aflossing, in die tijd lekker veel "flow" aanbrengen en dan opeens niet meer bereikbaar zijn. En dan blijkt de hypothecaire zekerheid nooit officieel geregistreerd te zijn/geen enkele renovatie te hebben plaatsgevonden/de locatie volgens het bestemmingsplan gesloopt te worden/vul maar in. Hoe beheerst Max dit risico?
Heel goede post ^O^
pi_202289974
Je kan er toch vanuit gaan dat MAX en andere platformen hier bovenopzitten, beetje vertrouwen hebben.
pi_202290104
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Waar ik nog wel benieuwd naar ben: kunt u iets vertellen over jullie contacten in GB? Alle leningen nagenoeg komen uit GB. Hebben jullie daar makelaars die naar Max Crowdfund verwijzen? Of hebben jullie financiele intermediairs die direct naar Max Crowdfund Rotterdam verwijzen?
Ik kan me anderszins ook voorstellen, dat er informals zijn in GB die ook wel tegen 9% een half jaar geld willen voorschieten met eerste hypotheekrecht. Waarom halen ze de euro's dan toch "overzee in Rotterdam"?
Bedankt.
Onze CEO en medeoprichter Mark Lloyd is een Engelsman met een behoorlijk netwerk waar wij veel aanvragen uit krijgen. Hij en zijn team zijn tevens zéér ervaren vastgoedinvesteerders die de markt goed kennen. Op hun kennis en advies baseert ons Investment Committee gedeeltijk hun Due Dilligence.

Kennelijk zijn de voordelen van ons platform in combinatie met de gunstige rentes een reden voor veel Engelse ondernemers om een lening in Euro's te nemen en het valutarisico te dragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Max_Crowdfund op 22-11-2021 12:03:27 (typo) ]
pi_202290399
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 11:18 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Dank voor de reacties hier, deze directe communicatie is fijn.

Ik heb ook een vraag: het buitenlandse franchisemodel van Max lijkt mij bij uitstek kwetsbaar voor oplichters. Zo'n "Nederlandse pinautomaat" lijkt me aantrekkelijk voor handige jongens die met mooie vastgoedprojecten aan komen zetten, vast ergens stempels van een notaris kunnen kopen, de eerste 12 maanden zich geen zorgen hoeven te maken over aflossing, in die tijd lekker veel "flow" aanbrengen en dan opeens niet meer bereikbaar zijn. En dan blijkt de hypothecaire zekerheid nooit officieel geregistreerd te zijn/geen enkele renovatie te hebben plaatsgevonden/de locatie volgens het bestemmingsplan gesloopt te worden/vul maar in. Hoe beheerst Max dit risico?
Dat is een terechte vraag. Wij zullen nooit zomaar naar het buitenland uitbreiden zonder dat wij Due Dilligence hebben gedaan op de partij die ons wil vertegenwoordigen en hoe de wetgeving in het desbetreffende land werkt.

Dit werkt als volgt:

1. We trekken de persoon na;
2. We trekken het bedrijf na;
3. We vragen een onafhankelijke taxateur om een taxatie rapport;
4. We trekken de advocaat/notaris na;
5. We vragen om prijsopgaves voor de bouw en trekken de bouwfirma na;
6. We maken alleen geld over naar de advocaat/notaris als alles klopt;
- Daarmee kunnen we ook daar verhaal halen via hun verzekering

Zo zijn er nog een paar stappen die wij ook controleren zoals marktvergelijk, in-house kennis, partijen face-to-face treffen, etc.

Verder zullen wij ook niet zomaar uitbreiden naar een land waar we niet uitgebreide kennis hebben of waar we het kadaster niet kunnen vertrouwen, etc.

Een onafhankelijk Investerings Comité moet dubieuze projecten identificeren die om wat voor reden dan ook door de DD zijn gekomen en zal dan ook vetorecht uitoefenen.

Max Crowdfund valt of staat met de kwaliteit van de projecten die wij aanbieden. Nu is het moment om als nieuwkomer in de markt onszelf te bewijzen. Er is voor ons absoluut geen baat bij projecten die default gaan en zoals eerder ook aangegeven zitten wij ook met eigen capitaal in de projecten.

[ Bericht 16% gewijzigd door Max_Crowdfund op 22-11-2021 12:09:39 (toelichting) ]
  maandag 22 november 2021 @ 12:26:11 #242
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202290660
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 11:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ruime overwaarde op de privé woning, maar geen 2e hypotheek en zelfs geen neg.hypotheekverklaring.
Verliesfinanciering corona.

Ik weet niet of je er wel zo rouwig om moet zijn.
Wel vervelend dat je niet eens de tijd hebt om een beetje onderzoek te doen.
pi_202290805
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 12:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wel vervelend dat je niet eens de tijd hebt om een beetje onderzoek te doen.
hoe bedoel je, de aanvraag stond toch sinds vrijdag in de "48-uursfase"?
  maandag 22 november 2021 @ 12:45:51 #244
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202290849
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 12:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
hoe bedoel je, de aanvraag stond toch sinds vrijdag in de "48-uursfase"?
Ow maar dan moet je dat wel weten. Ik kreeg vanmorgen pas een mail binnen. Dan zit ie vaak in een paar minuten vol.
pi_202290991
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 12:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ow maar dan moet je dat wel weten. Ik kreeg vanmorgen pas een mail binnen. Dan zit ie vaak in een paar minuten vol.
Collin plaats de nieuwe projecten altijd minimaal 48 uur voor livegang online. Ze informeren je daar inderdaad helaas niet over. Wel worden nagenoeg alle nieuw geplaatste projecten van Collin hier genoemd en/of besproken.
pi_202291221
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 11:29 schreef nvaonline het volgende:
Je kan er toch vanuit gaan dat MAX en andere platformen hier bovenopzitten, beetje vertrouwen hebben.
Assumption is the mother of all.....

Waar veel geld gemoeid is zullen pogingen zijn om de boel te flessen. Het zal niet de eerste keer zijn in crowdfundland en zeker niet de laatste.

Vertrouwen moet je m.i. ook winnen en niet zomaar krijgen op de blauwe kijkers.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202291469
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 12:01 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
1. We trekken de persoon na;
2. We trekken het bedrijf na;
3. We vragen een onafhankelijke taxateur om een taxatie rapport;
4. We trekken de advocaat/notaris na;
5. We vragen om prijsopgaves voor de bouw en trekken de bouwfirma na;
6. We maken alleen geld over naar de advocaat/notaris als alles klopt;
- Daarmee kunnen we ook daar verhaal halen via hun verzekering
Zo zijn er nog een paar stappen die wij ook controleren zoals marktvergelijk, in-house kennis, partijen face-to-face treffen, etc.
Dat klinkt goed, al is mij nog niet duidelijk wat "natrekken" precies inhoudt. Wellicht goed om op jullie website in meer detail uit te leggen.

Een focus op partners uit het eigen netwerk en met goede staat van dienst lijkt me zeer belangrijk. De equity pitch die spreekt over een "ambitie om de wereld te veroveren" en over het franchiseconcept als "parel die kan zorgen voor een enórme omzetgroei" stelde me in dit opzicht niet gerust.

Het zou buitenlandse projecten voor mij als investeerder aantrekkelijker maken als duidelijk is wie de tussenpersoon is en welk track record hij heeft. Een investeringsverplichting voor tussenpersonen lijkt me een must, net als een volledige onafhankelijkheid van elke leningnemer. Een entrance fee voor nieuwe franchisenemers (indien nog niet aanwezig) kan ook helpen.

Maar goed, het blijft een inherent tricky model naar mijn mening. Crowdfunding is al tricky en dit legt er nog een laag bovenop. Misschien moet ik de buitenlandse investeringen in de eerste jaren maar aan anderen laten.
pi_202291609
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 10:24 schreef optrandje het volgende:
Rijschool op collin direct.
7,5%. 2e hypotheek, 97% LTV tov woz.
Ik wil deze autorijschool wel meenemen. Overname van werknemer van werkgever dus hij weet precies wat hij koopt , daarnaast een 2e hypotheek met redelijke dekking tov de woz waarde 01-01-2020. We zijn nu bijna 2 jaar verder dus de huidige taxatie waarde zal wel ruim 20% hoger liggen.
Woonhuis is een net eengezinshuis in normale woonbuurt. https://www.google.com/ma(...)59,76m/data=!3m1!1e3
Dus als er een linkje is.................

[ Bericht 14% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-11-2021 14:02:22 ]
pi_202291938
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 13:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik wil deze autorijschool wel meenemen. Overname van werknemer van werkgever dus hij weet precies wat hij koopt , daarnaast een 2e hypotheek met redelijke dekking tov de woz waarde 01-01-2020. We zijn nu bijna 2 jaar verder dus de huidige taxatie waarde zal wel ruim 20% hoger liggen.
Woonhuis is een net eengezinshuis in normale woonbuurt. https://www.google.com/ma(...)59,76m/data=!3m1!1e3
Dus als er een linkje is.................
Schatting huispedia":
¤ 311.000 - 342.000
  maandag 22 november 2021 @ 14:26:56 #250
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_202292142
Mooi klein projectje ja, goede reviews van de rijschool zelf, (ook naar Funda kijkende) een prima overwaarde en het langzaam aflossen. Daarmee houdt ik mij ook aanbevolen voor een linkje..
pi_202292217
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2021 14:26 schreef boriq het volgende:
Mooi klein projectje ja, goede reviews van de rijschool zelf, (ook naar Funda kijkende) een prima overwaarde en het langzaam aflossen. Daarmee houdt ik mij ook aanbevolen voor een linkje..
ook ik heb interesse in een linkje
pi_202292227
Er staat volgens mij iets bijzonders in de pitch van de autorijschool. Het is een eenmanszaak, dus hoofdelijk aansprakelijk.

quote:
"De hoofdelijke aansprakelijkheid beperkt zich op dit moment tot de overwaarde op het woonhuis."

Waar normaal gezien iets staat in de zin van: de borgstelling is materieel van aard op basis van de overwaarde.

Dat is toch wezenlijk iets anders.
pi_202292237
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 18:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik was zo naïef om er van uit te gaan dat het dan wel in de tekst zou staan, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Zo zou het inderdaad eigenlijk moeten zijn. In de praktijk lijkt echter eerder het omgekeerde waar, dat wil zeggen: ga er maar vanuit dat het verkamering betreft tenzij anders vermeld.

Ikzelf zou het heel prettig vinden als de SIG pitches standaard zouden vermelden wat de plannen met het object zijn.
pi_202292322
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:32 schreef optrandje het volgende:
Er staat volgens mij iets bijzonders in de pitch van de autorijschool. Het is een eenmanszaak, dus hoofdelijk aansprakelijk.

quote:
"De hoofdelijke aansprakelijkheid beperkt zich op dit moment tot de overwaarde op het woonhuis."

Waar normaal gezien iets staat in de zin van: de borgstelling is materieel van aard op basis van de overwaarde.

Dat is toch wezenlijk iets anders.
Ik neem aan een onnauwkeurige manier om te zeggen dat de waarde die op dit moment uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voortvloeit beperkt is tot de overwaarde op het woonhuis, m.a.w. naast de overwaarde is er geen ander privevermogen.
pi_202292597
Vliegtuigdemontage--project V wordt vandaag uitbetaald. Had een looptijd van 24 maanden met geplande laatste betaling op 14-12-2021. Netjes!

[ Bericht 1% gewijzigd door escortmk2 op 22-11-2021 15:14:22 ]
pi_202293487
Gastenverblijf Spaanse Pyreneeën
https://waardevoorjegeld.nl/project/guesthouse-recover
Zeer risicovol, geen zekerheden, in het buitenland en 4% rente :W

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 22-11-2021 16:44:49 ]
pi_202294344
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 01:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Gelukkig mogen we hier over het geloof nog wel een klein grapje maken zonder ophef🙂
Nou ik kan je zeggen, dat de zondag vrij rustig was hoor! Hahaha, Alleen zal ik onze marketingman vragen beter op de data te letten, waarop social media berichten worden klaargezet!

Ik wens iedereen nog heel veel rustige zondagen toe ;) :D :D
pi_202294354
D
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2021 17:52 schreef KrekelJapie het volgende:
Het moet niet gekker worden. Een tweet van waardevoorjegeld op zondag. Waar is de zondagsrust🙃
[ twitter ]

De wegen van de Heer zijn ondoorgrondelijk.
pi_202295637
quote:
12s.gif Op maandag 22 november 2021 14:54 schreef escortmk2 het volgende:
Vliegtuigdemontage--project V wordt vandaag uitbetaald. Had een looptijd van 24 maanden met geplande laatste betaling op 14-12-2021. Netjes!
Dan zal W er ook binnenkort wel aankomen.
pi_202295743
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:38 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik neem aan een onnauwkeurige manier om te zeggen dat de waarde die op dit moment uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voortvloeit beperkt is tot de overwaarde op het woonhuis, m.a.w. naast de overwaarde is er geen ander privevermogen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik interpreteer het ook zo.
Misschien iets kleins, maar ook zo'n onnauwkeurigheid (onhandigheid?) zou toch eigenlijk niet mogen voorkomen.
pi_202296392
SIG Gravenmoer Molendijk 22 vervroegd afgelost na 9 van 60 maanden
pi_202296472
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 19:18 schreef fok321 het volgende:
SIG Gravenmoer Molendijk 22 vervroegd afgelost na 9 van 60 maanden
nu ook Collin 39025 Krasowski vervroegd (10 vd 60)
pi_202299001
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:48 schreef Oranjeblauw het volgende:

[..]
Nou ik kan je zeggen, dat de zondag vrij rustig was hoor! Hahaha, Alleen zal ik onze marketingman vragen beter op de data te letten, waarop social media berichten worden klaargezet!

Ik wens iedereen nog heel veel rustige zondagen toe ;) :D :D
Leuk te lezen dat meerdere Crowdfundingplatforms dit forum volgen.
- Max Crowdfund
- Waarde voor je geld

Welke platforms nog meer?
pi_202299217
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:59 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Leuk te lezen dat meerdere Crowdfundingplatforms dit forum volgen.
- Max Crowdfund
- Waarde voor je geld

Welke platforms nog meer?
Zullen er nog wel meer meelezen, maar die hebben geen account en/of reageren niet..

Althans dat vermoeden hebben we hier wel toch; correct me if I am wrong.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ron1986 op 22-11-2021 22:51:34 ]
pi_202299726
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:59 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Leuk te lezen dat meerdere Crowdfundingplatforms dit forum volgen.
- Max Crowdfund
- Waarde voor je geld

Welke platforms nog meer?
GvE & Collin maar die plaatsen hier inderdaad niets maar doen vaak wel wat met de opmerkingen.
pi_202300625
Wat zou Geldvoorelkaar nu willen met het musical project? Ik zie helemaal geen grote investeerders voor de incentives die duidelijk niet bedoeld zijn voor de normale investeerders van geldvoorelkaar.

Heeft iemand inzicht of het project op NPEX beter loopt?
pi_202300639
quote:
Heeft iemand inzicht of het project op NPEX beter loopt?
Nog geen update van percentage inschrijvingen ontvangen. Sluitingsdatum is 8 December. Ik doe zelf niet mee, overigens.
pi_202301096
Voor het eerst? een uitspraak door WHOA.
quote:
De ondernemer heeft met succes een beroep gedaan op de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) bij de Rechtbank Limbur­g. De rechtbank is momenteel voldoende overtuigd van het feit dat er voldoende toekomstperspectief is en heeft een afkoe­lingsperiode van 4 maanden toegekend. In deze periode dient de ondernemer in ges­prek te gaan met sch­uldeisers en een (aa­ngepast) voorstel vo­or te leggen.

De rechtbank heeft tevens bepaald dat on­dernemer uiterlijk 16 november de rechtb­ank dient te informe­ren over de voortgang van de akkoordproc­edure. Dit dient te gebeuren door middel van een schriftelijk verslag waaruit in ieder geval moet bl­ijken welke acties verzoekster heeft ond­ernomen om tot een (definitief) akkoord te komen en wanneer het eventuele aangep­aste akkoord aan de schuldeisers is/zal worden voorgelegd.

Tot op heden hebben wij nog geen (aangep­ast) voorstel van de ondernemer ontvange­n. Wij houden u op de hoogte en vertrouw­en erop u
16 november zal een wel 16 december moeten zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202301238
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 08:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Voor het eerst? een uitspraak door WHOA
De paraplu's van Senz van OPC, uit 2016 (als ik het me goed herinnering), zijn recent ook met een WHOA-uitspraak geëindigd. Uiteindelijk hebben de OPC-investeerders in totaal 19% van hun inleg teruggekregen, dus dat houdt bepaald niet over. Gelukkig zat ik er zelf maar minimaal in. You win some, you lose some.
pi_202301844
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 09:02 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
De paraplu's van Senz van OPC, uit 2016 (als ik het me goed herinnering), zijn recent ook met een WHOA-uitspraak geëindigd. Uiteindelijk hebben de OPC-investeerders in totaal 19% van hun inleg teruggekregen, dus dat houdt bepaald niet over. Gelukkig zat ik er zelf maar minimaal in. You win some, you lose some.
Ik neem aan dat in zo een WHOA akkoord schulden met zekerheden anders behandeld worden dan schulden zonder zekerheden. Weet iemand hoe het precies zit?
pi_202302252
Goedemorgen,
het linkje van de Rijschool

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202302283
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 09:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik neem aan dat in zo een WHOA akkoord schulden met zekerheden anders behandeld worden dan schulden zonder zekerheden. Weet iemand hoe het precies zit?
Ik vrees dat er weinig te verwachten is :{
Bij een curator wordt het allemaal goed uitgezocht (waar de curator ook graag een rekening voor indient)
Bij een middelingstraject zoals dit verwacht ik dat alles op 1 hoop wordt gegooid.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 23-11-2021 12:36:03 ]
pi_202302364
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:29 schreef Jaco078 het volgende:
Goedemorgen,
het linkje van de Rijschool

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt weer
pi_202302445
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:32 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik vrees dat er weinig te verwachten is :(
Bij een curator wordt het allemaal goed uitgezocht (waar de curator ook graag een rekening voor indient)
Bij een middelingstraject zoals dit verwacht ik dat alles op 1 hoop wordt gegooid.
Lijkt me toch dat dat anders ligt. Neem aan dat al je bijvoorbeeld een hypotheekrecht hebt bedongen dat je dit gewoon kan uitoefenen toch?
pi_202302645
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Lijkt me toch dat dat anders ligt. Neem aan dat al je bijvoorbeeld een hypotheekrecht hebt bedongen dat je dit gewoon kan uitoefenen toch?
Een hypotheekrecht is vastgelegd, daar kan de curator niet om heen.

Ik geloof dat er hier een jaar of 2 geleden ook een case geweest is waarbij (uit mijn hoofd) KOM of CCF een recht had op debiteuren of inventaris. Deze werd vrijwel direct van tafel geveegd door de curator.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:08:43 #276
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202302689
Pff weer betaald maar hij zit al vol :')

quote:
Geachte heer Linedance,

Terwijl u met het inschrijfproces bezig was heeft een andere investeerder geïnvesteerd. Hierdoor was er niet meer voldoende ruimte in de lening om uw bedrag te investeren. Het bedrag dat u zojuist heeft getracht te investeren staat nu op uw Collin rekening courant. U kunt het bedrag op uw rekening courant terugboeken naar uw bankrekening of u kunt het bedrag laten staan voor toekomstige investeringen.
Begin er nu wel een beetje simpel van te worden. 2e keer op rij dat ik mijn geld kan laten terugboeken
pi_202302695
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:29 schreef Jaco078 het volgende:
Goedemorgen,
het linkje van de Rijschool

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx Jaco, meegepakt, ietsje minder dan mijn basisbedrag.
Pecunia non olet
pi_202302791
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:08 schreef leolinedance het volgende:
Pff weer betaald maar hij zit al vol :')
[..]
Begin er nu wel een beetje simpel van te worden. 2e keer op rij dat ik mijn geld kan laten terugboeken
Ik zou je toch aanraden gebruik te maken van de linkjes die hier worden gedeeld. Die van vandaag was ook gewoon een linkje van.
pi_202303125
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 18:26 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik interpreteer het ook zo.
Misschien iets kleins, maar ook zo'n onnauwkeurigheid (onhandigheid?) zou toch eigenlijk niet mogen voorkomen.
Nu niet meer :)

"De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid beperkt zich op dit moment tot de overwaarde op het woonhuis."
Pecunia non olet
  dinsdag 23 november 2021 @ 12:01:44 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202303345
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:17 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik zou je toch aanraden gebruik te maken van de linkjes die hier worden gedeeld. Die van vandaag was ook gewoon een linkje van.
Ja dat zal wel moeten. Kun je dan ook eerder investeren? Of is het enkel een aankondiging?
pi_202303388
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ja dat zal wel moeten. Kun je dan ook eerder investeren? Of is het enkel een aankondiging?
Dat 'moet' uiteraard niet, maar soms kunnen leden (m.n. Jaco) de hand leggen op een investeringslinkje bedoeld voor de innercircle van de ondernemer zelf. Uiterst prettig om zo te kunnen investeren zonder dat er tijdsdruk op zit.
Pecunia non olet
pi_202303410
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ja dat zal wel moeten. Kun je dan ook eerder investeren? Of is het enkel een aankondiging?
Als je deze link volgt

https://www.collincrowdfund.nl/#toekomstigeinvesteringskansen

Kan je bij Bogers niet direct investeren. Maar;
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:29 schreef Jaco078 het volgende:
Goedemorgen,
het linkje van de Rijschool

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met dit linkje zie je wel een knopje onder het bedrag waarmee je wel kan investeren. En zie je dat hij al voor 41% vol zit
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202303507
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:08 schreef leolinedance het volgende:
Pff weer betaald maar hij zit al vol :')
[..]
Begin er nu wel een beetje simpel van te worden. 2e keer op rij dat ik mijn geld kan laten terugboeken
Tip: zorg dat om 10:55 het bedrag al op je wallet staat en investeer via de app. Dat scheelt een sms code invoeren.
pi_202303518
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Lijkt me toch dat dat anders ligt. Neem aan dat al je bijvoorbeeld een hypotheekrecht hebt bedongen dat je dit gewoon kan uitoefenen toch?
Helaas niet als ik het allemaal goed heb begrepen. Tijdens een zogenoemde "afkoelingsperiode" mogen er geen zekerheden uitgewonnen worden, lijkt me dat hypotheekrecht ongeveer het enige recht is wat nog enige waarde zal behouden, van verpandingen van inventaris etc. (waar ik al weinig waarde in zag) zal er niet beter op worden. Maar ook verpanding van debiteuren mag niet openbaar gemaakt worden, dus ondernemers incassert en verdeelt het onder alle schuldeisers waarna er niets meer over is voor de pandhouder in het ergste geval. Primaire doel WHOA is erg vereenvoudigd weergegeven volgens mij een soort afkoelingsperiode om te herstructureren zoals je die bijvoorbeeld ook bij surceance van betaling kent.

(Zie o.a. https://bg.legal/de-whoa-en-de-pand-of-hypotheekhouder)
pi_202303566
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:17 schreef tnhb het volgende:

[..]
lijkt me dat hypotheekrecht ongeveer het enige recht is wat nog enige waarde zal behouden.....[/url])
Niet minder dan anders, lijkt me. Als het op gedwongen verkoop aankomt is het geld voor de hypotheekhouder zoals in de akte vastgelegd. Het zal alleen langer duren maar de rente loopt ook door dus al met al geen reden voor extra zorg?

En pandrechten, daar hecht ik toch al geen waarde aan. Voordat ze bij het platform wakker worden is alles van waarde al achterover gedrukt, opgeëist en inbeslag genomen door derden.
Pecunia non olet
pi_202303751
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:05 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Een hypotheekrecht is vastgelegd, daar kan de curator niet om heen.

Ik geloof dat er hier een jaar of 2 geleden ook een case geweest is waarbij (uit mijn hoofd) KOM of CCF een recht had op debiteuren of inventaris. Deze werd vrijwel direct van tafel geveegd door de curator.
Zover ik het begrijp is er bij een WHOA traject vaak geen curator betrokken.
Het is de ondernemer zelf die dit met alle schuldeisers moet afstemmen. Vandaar mijn verwachting dat vaak aan iedereen hetzelfde voorstel wordt opgelegd.

Met een hypotheekrecht kun je dan later nog wel het eigendom overnemen van de panden. Maar tijdens de afkoelingsperiode mag je dat nog niet uitoefenen.

Dat het recht op inventaris van tafel wordt geveegd door de curator heeft er vaak mee te maken dat KOM het recht niet goed vastlegt. Dat blijkt enorm secuur te moeten gebeuren, wil je later aan dit soort rechten nog wat hebben. KOM heeft keer op keer laten zien dat niet goed geregeld te hebben. Vandaar ook dat ik ook weinig waarde hecht aan een pandrecht. De enige rechten die echt solide blijken te zijn, zijn hypotheekrechten. En zelfs daar presteren sommige platformen (GVE) het nog om dit recht niet goed uit te winnen, maar met een schikkingsvoorstel te komen.

Omdat ik veel aan zekerheid hecht is dat voor mij ook de reden geweest om zo enthousiast te zijn over de projecten van SiG.

[ Bericht 6% gewijzigd door dyna18 op 23-11-2021 12:46:50 ]
pi_202303937
GVE herfinanciering met investeringslink.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202304235
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:29 schreef Jaco078 het volgende:
Goedemorgen,
het linkje van de Rijschool

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik twijfel toch een beetje. De corona crisis in 2020 goed doorgekomen, maar er is nu natuurlijk/waarschijnlijk minder steun als het weer mis gaat. Ik snap de franchise niet helemaal. Hij neemt “de” rijschool van zijn franchisegever over. Heeft die “franchise dan in totaal momenteel maar 2 rijscholen? Dan is er weinig franchise aan, en dadelijk helemaal niet meer. Zou effect op de goodwill kunnen hebben. Met een lopende hypotheek die nagenoeg op het inschrijfbedrag zit zal er wellicht weinig of niets afgelost worden (gezien de WOZ heeft hij het waarschijnlijk niet net gekocht), dus het voelt een beetje als een bedrijf waar geen rek in zit bij problemen.

Ik denk dat ik het bij 8% wel gedaan had, maar 7.5 (netto 6.3) vind ik dan toch weer wat aan de lage kant. Ik twijfel nog even of ik over dat halve procentje heen stap, of toch de grens laat staan. Kan zijn dat ie straks vol zit, is wel al halverwege.
pi_202304333
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:52 schreef Tjalala het volgende:
GVE herfinanciering met investeringslink.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp niet helemaal hoe het opgeschreven is. Je moet het eerste hypotheekrecht delen met een ander::
Dit eerste hypotheekrecht wordt gedeeld met alle bij de financiering van ¤ 1.317.100,- betrokken partijen.

Waarbij later wordt geschreven:
De lening van de vader, de heer A. Wazir senior, ad ¤ 1.361.000,- wordt achtergesteld ten opzichte van de lening van alle bij deze betrokken partijen. Gedurende de volledige looptijd van deze lening mag uitsluitend rente betaald worden.

Als ik deze twee beweringen bij elkaar "optel" staat er volgens mij dat de gve crowdfunders samen binnen de 1 ste hypotheek het eerste recht hebben dus een LTV van 32% (803K op 2530K)

Lees ik dit goed? Als dit het geval is wil ik wel een duit in het zakje doen voor 6% aflossingsvrij 48 maanden en er geen andere konijnen uit de hoge hoed komen.
pi_202304654
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 06:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Wat zou Geldvoorelkaar nu willen met het musical project? Ik zie helemaal geen grote investeerders voor de incentives die duidelijk niet bedoeld zijn voor de normale investeerders van geldvoorelkaar.

Heeft iemand inzicht of het project op NPEX beter loopt?
Volgens mij gewoon voor iedereen te zien (je hoeft niet aan te loggen) op de homepage.
https://www.npex.nl

De tocht voor 21% ingeschreven nu. Geen hard(friese door-)loper dus.
pi_202304665
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal hoe het opgeschreven is. Je moet het eerste hypotheekrecht delen met een ander::
Dit eerste hypotheekrecht wordt gedeeld met alle bij de financiering van ¤ 1.317.100,- betrokken partijen.
De andere partij is nu ook Geldvoorelkaar (lening II). Er kan in de toekomst een andere financier 1 van de leningdelen overnemen tegen een 1e hypotheek. Waarschijnlijk zijn er weinig partijen die dit hypotheek deel willen overnemen.
pi_202304671
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:53 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Volgens mij gewoon voor iedereen te zien (je hoeft niet aan te loggen) op de homepage.
https://www.npex.nl

De tocht voor 21% ingeschreven nu. Geen hard(friese door-)loper dus.
Dank. Ik kon het vorige week niet vinden. Loopt daar dus ook niet.
pi_202304679
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:15 schreef TechLight het volgende:

[..]
Ik twijfel toch een beetje. De corona crisis in 2020 goed doorgekomen, maar er is nu natuurlijk/waarschijnlijk minder steun als het weer mis gaat. Ik snap de franchise niet helemaal. Hij neemt “de” rijschool van zijn franchisegever over. Heeft die “franchise dan in totaal momenteel maar 2 rijscholen? Dan is er weinig franchise aan, en dadelijk helemaal niet meer. Zou effect op de goodwill kunnen hebben. Met een lopende hypotheek die nagenoeg op het inschrijfbedrag zit zal er wellicht weinig of niets afgelost worden (gezien de WOZ heeft hij het waarschijnlijk niet net gekocht), dus het voelt een beetje als een bedrijf waar geen rek in zit bij problemen.

Ik denk dat ik het bij 8% wel gedaan had, maar 7.5 (netto 6.3) vind ik dan toch weer wat aan de lage kant. Ik twijfel nog even of ik over dat halve procentje heen stap, of toch de grens laat staan. Kan zijn dat ie straks vol zit, is wel al halverwege.
Die goodwill betaalt hij ook voor de cursisten en de naamsbekendheid, dus weet niet of dat franchiseverhaal zoveel invloed heeft.

Op zich vind ik die 7,5% een mooi percentage, zeker als hij de winter zonder kleerscheuren doorkomt.
Daar zit bij mij wat zorg, met een lockdown op komst. Als ik hem was had ik gelijk wat werkkapitaal meegefinancierd, dan had hij in de winter wat extra lucht gehad. Maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Pecunia non olet
pi_202304720
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal hoe het opgeschreven is. Je moet het eerste hypotheekrecht delen met een ander::
Dit eerste hypotheekrecht wordt gedeeld met alle bij de financiering van ¤ 1.317.100,- betrokken partijen.

Waarbij later wordt geschreven:
De lening van de vader, de heer A. Wazir senior, ad ¤ 1.361.000,- wordt achtergesteld ten opzichte van de lening van alle bij deze betrokken partijen. Gedurende de volledige looptijd van deze lening mag uitsluitend rente betaald worden.

Als ik deze twee beweringen bij elkaar "optel" staat er volgens mij dat de gve crowdfunders samen binnen de 1 ste hypotheek het eerste recht hebben dus een LTV van 32% (803K op 2530K)

Lees ik dit goed? Als dit het geval is wil ik wel een duit in het zakje doen voor 6% aflossingsvrij 48 maanden en er geen andere konijnen uit de hoge hoed komen.
GVE: 'Dit eerste hypotheekrecht wordt gedeeld met alle bij de financiering van ¤ 1.317.100,- betrokken partijen.'

Er staat m.i. niet dat er binnen dit hypotheekrecht nog een aanvullende rangorde zou bestaan, iets wat je bij Collin wel eens ziet.

Dus echt wel 52%, wat op zich ook prima is?

Die vader zal wel lachen, ooit met 100 gulden begonnen, en nu goed voor 2,5 miljoen alleen al op dit pand.
Pecunia non olet
pi_202304802
SIG Kasteel Bleienbeekstr 9D Maastricht, vlgs betaalschema zou morgen 24nov21 de aflossing zijn, wachten af of deze in de pipeline zit. Op funda verkocht 21 sept21.
https://www.funda.nl/koop(...)leienbeekstraat-9-d/
pi_202304833
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:00 schreef obligataire het volgende:
Dus echt wel 52%, wat op zich ook prima is?
Let wel dat dit percentage na renovatie is en het pand is nog niet gerenoveerd.
pi_202304861
quote:
12s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:11 schreef peterc het volgende:
SIG Kasteel Bleienbeekstr 9D Maastricht, vlgs betaalschema zou morgen 24nov21 de aflossing zijn, wachten af of deze in de pipeline zit. Op funda verkocht 21 sept21.
https://www.funda.nl/koop(...)leienbeekstraat-9-d/
Dan ben ik benieuwd morgen. Eigenlijk had deze dus al lang afgelost moeten zijn toch? Aangezien het onderpand verkocht is?
Morgen maar afwachten en anders maar weer eens gaan mailen met SIG
pi_202304884
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Let wel dat dit percentage na renovatie is en het pand is nog niet gerenoveerd.
En hoe duiden we dit:?

Conform het kadastraal bericht en het
bijbehorende document staat er een
bedrag open bij een aannemer voor
uitgevoerde diensten, waarop de aannemer
haar retentierecht heeft uitgeoefend.


In combinatie met:

Omdat ik tot op heden nog geen geschikt bouwbedrijf heb kunnen vinden, is het proces inzake de vergunning voor de verbouwing van de zolder ook nog niet aangevraagd.
Pecunia non olet
pi_202304909
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
GVE: 'Dit eerste hypotheekrecht wordt gedeeld met alle bij de financiering van ¤ 1.317.100,- betrokken partijen.'

Er staat m.i. niet dat er binnen dit hypotheekrecht nog een aanvullende rangorde zou bestaan, iets wat je bij Collin wel eens ziet.

Dus echt wel 52%, wat op zich ook prima is?

Die vader zal wel lachen, ooit met 100 gulden begonnen, en nu goed voor 2,5 miljoen alleen al op dit pand.
Als er geen rangorde is en vader is niet achtergesteld t.o.v. de nieuwe GvE investeerders dan is de LTV toch In dat geval toch (803+1361)K / 2530K= 0.855 is afgerond 86% na verbouwing en (803+1361)K / 2070K= 1.045 dus LTV 104.5% voor verbouwing. :?

Kom dit ook nog tegen in het taxatie rapport: " 127-1 kan thans nog niet gerenoveerd worden omdat de
woning nog in verhuurde staat is." Bovendien als sociale huurwoning verhuurd wordt.

[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-11-2021 14:33:27 ]
pi_202304952
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als er geen rangorde is en vader is niet achtergesteld t.o.v. de nieuwe GvE investeerders dan is de LTV toch In dat geval toch (803+1361)K / 2530K= 0.855 is afgerond 86% na verbouwing en (803+1361)K / 2070K= 1.045 dus LTV 104.5% voor verbouwing. :?
Vader heeft geen hypotheek. Is een normale lening. Gve heeft nog een extra hypotheek.
pi_202305011
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:18 schreef flexion het volgende:

[..]
Dan ben ik benieuwd morgen. Eigenlijk had deze dus al lang afgelost moeten zijn toch? Aangezien het onderpand verkocht is?
Morgen maar afwachten en anders maar weer eens gaan mailen met SIG
verkoopdatum was 21sept21, overdrachtsdatum / passeren akte kan natuurlijk ook pas nu of onlangs geweest zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')