Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op basis van de gemiddelde investering per dag in de afgelopen 7 dagen in project smulhuisje van geldvoorelkaar gaat het nog 107 dagen duren voordat het project vol zit.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vast functioneel ingericht voor verhuur
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 246.000,- op het bedrijfspand aan de Noordenweg 57-67 (kadastraal bekend als sectie H nummer 4301 A2 te Ridderkerk) verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 260.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum van 1 juni 2021.
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 246.000,- op het bedrijfspand aan de Noordenweg 57-67 (kadastraal bekend als sectie H nummer 4301 A2 te Ridderkerk) verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 260.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum van 1 juni 2021.
De omzet/winst ontwikkeling is het afgelopen jaar wel heel minimaal geweest. Toch wil ik deze wel minimaal voor mijn basis bedrag meenemen.
Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij zeker aanbevolen
wel weer een traditioneel grote bende rondom het pand: https://tinyurl.com/552r46fp (rode dakrand) I.v.m. historie van de onderneming en eerste hypotheek neem ik deze groter mee.
[..] klopt. Is een van de verbeteringen van paar maanden terug om de website sneller te maken.
Het vreemde is wel dat je nu wel via 'Mijn investeringen' kunt betalen. Dit hadden ze eerder ook uitgezet als onderdeel van de vernieuwing. Ik denk dat ze dit zijn vergeten dicht te zetten.
[..] Het vreemde is wel dat je nu wel via 'Mijn investeringen' kunt betalen. Dit hadden ze eerder ook uitgezet als onderdeel van de vernieuwing. Ik denk dat ze dit zijn vergeten dicht te zetten.
Ik denk dat ze blij zijn dat het geld nu wel binnen gaat komen voor dit project, maakt niet uit hoe en wanneer.
[..] Ik denk dat ze blij zijn dat het geld nu wel binnen gaat komen voor dit project, maakt niet uit hoe en wanneer.
Je kunt het zowel positief als negatief uitleggen. Voorlopig begint men de administratie gelukkig weer op orde te krijgen en lopen er weer nieuwe leningen en komen die vol. Men heeft nadrukkelijk beloofd pas weer naar nieuwe site gaan als men zeker weet dat deze op orde is. Niet dat alles vlekkeloos is verlopen verre van dat maar men begint het m.i. weer onder controle te krijgen.
[ Bericht 0% gewijzigd door crowder07 op 23-09-2021 14:59:40 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tegelhandel op Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke neem je mee en waarom?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tegelhandel op Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke neem je mee en waarom?
De tegelhandel sla ik over, netto rente is identiek (omdat direct lening) maar heb iets meer vertrouwen in de souvenirfamilie en de hoofdstedelijke zekerheden.
SPOILER
Neem beide mee voor gelijk bedrag i.v.m. spreiding vanwege en voor beiden voor groot gedeelte hypothecair gedekt.
Klopt het dat het betaalverzoek van SIG voor project van vanochtend nu al in de mailbox zit? Ik betaalde in het verleden altijd door naar de website te gaan en dan via het pijltje te betalen is deze optie er niet meer?
SPOILER
Geen van beiden, even pas op de plaats ivm aankoop woning.
SPOILER
De Amsterdamse ruïne laat ik lopen, heb ik helemaal niets mee.
Dat pand van de tegelhandel verdient zichzelf weer terug door het wegvallen van de huur.
Zo die hebben naast U heeft geïnvesteerd in het project Beek Irenestraat 52 met de toezegging het geld in een later stadium beschikbaar te stellen. Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat het project inmiddels voor 100% gefinancierd is.
Omdat wij ernaar streven binnenkort de hypotheek te vestigen en de investeringen rentedragend te maken, verzoeken wij u binnen 3 dagen zorg te dragen voor het daadwerkelijk betalen van de door u toegezegde investering. U kunt gebruik maken van onderstaande betaallink om de toegezegde investering te betalen via iDeal of vanuit u eWallet.
Ook bij intersolve kan een schijf niet meer overschreven worden
quote:
Om onnodige teleurstellingen in het vervolg te voorkomen hebben we een aanpassing in ons systeem laten maken, waardoor een overschrijding van bedragen per schijf niet meer mogelijk is. Vanochtend is gebleken, bij het project Irenestraat 52 te Beek, dat het goed werkt. Aankomende periode blijven we aanpassingen verrichten om informatie nog beter weer te geven.
Opnieuw een argument weg om naar OPP over te stappen. Dan hoeft mogelijk alleen de website wat opgefrist worden.
Op donderdag 23 september 2021 17:02 schreef KrekelJapie het volgende: Ook bij intersolve kan een schijf niet meer overschreven worden [..] Opnieuw een argument weg om naar OPP over te stappen. Dan hoeft mogelijk alleen de website wat opgefrist worden.
Laten we het hopen... en dat ze nu ver van die rotzooi van OPP en Bloqhouse afblijven.
Op donderdag 23 september 2021 17:02 schreef KrekelJapie het volgende: Ook bij intersolve kan een schijf niet meer overschreven worden [..] Opnieuw een argument weg om naar OPP over te stappen. Dan hoeft mogelijk alleen de website wat opgefrist worden.
Nou van die opgefriste website werd ik niet heel gelukkig. 6x moeten klikken om elke rentebetaling te zien was enorm omslachtig. Doe mij maar een hele saaie website met duidelijke overzichten!
[..] Nou van die opgefriste website werd ik niet heel gelukkig. 6x moeten klikken om elke rentebetaling te zien was enorm omslachtig. Doe mij maar een hele saaie website met duidelijke overzichten!
6x klikken hoeft natuurlijk niet als ze bij intersolve blijven. Je hebt dan gewoon een Wallet.
Van mij hoeven ze de site niet op te frissen, maar kan me voorstellen dat dit een wens van SIG is.
De souvenirs winkel laat ik lopen. Het idee dat je onderpand op instorten staat vind ik niet heel prettig. Over de tegel winkel denk ik nog even na. Ik heb altijd liever een hypotheekrecht op een woonhuis dan op een bedrijfspand. Nettorendement van 5.8% met een ltv van bijna 100% op een bedrijfspand vind ik karig.
[..] Het vreemde is wel dat je nu wel via 'Mijn investeringen' kunt betalen. Dit hadden ze eerder ook uitgezet als onderdeel van de vernieuwing. Ik denk dat ze dit zijn vergeten dicht te zetten.
SPOILER
Beide niet.... Alweer genoeg sig'jes meegepakt deze week.
OPP verzorgde alleen het geldverkeer, de website/crowdplatform was van bloqhouse en die kunnen ook met andere payment providers koppelen als ik het goed heb begrepen, maar of dat platform altijd gebruikesrvriendelijker is dan wat ze nu hebben is maar de vraag, maar ja, vanuit marketing gedachte wil het oog ook wel eens wat...
[..] OPP verzorgde alleen het geldverkeer, de website/crowdplatform was van bloqhouse en die kunnen ook met andere payment providers koppelen als ik het goed heb begrepen, maar of dat platform altijd gebruikesrvriendelijker is dan wat ze nu hebben is maar de vraag, maar ja, vanuit marketing gedachte wil het oog ook wel eens wat...
Ik zou zeggen dat je vanuit de marketinggedachte vooral een werkend platform wil.
Minder belangrijk, maar nog steeds erg belangrijk, is dat het platform gebruikersvriendelijk is.
Verder is het aardig als e.e.a. er ook nog leuk uit ziet.
Ik vermoed trouwens dat het probleem vnl. bij Bloqhouse zit en niet bij OPP.
Heeft iemand die een investering bij HCN gedaan heeft in restaurant Veera te Eindhoven al de beloofde inventieve al gehad? Ik heb nl nog wel zin in een etentje hoor.
Op donderdag 23 september 2021 23:39 schreef Slijker het volgende: Heeft iemand die een investering bij HCN gedaan heeft in restaurant Veera te Eindhoven al de beloofde inventieve al gehad? Ik heb nl nog wel zin in een etentje hoor.
Je moet nog even geduld hebben, ze openen pas in oktober. Een aantal weken geleden langsgelopen en toen waren ze nog druk bezig.
Vanmiddag om 17:00 gaat het volgende project online op October:
Aankoop bedrijfspand leverancier producten voor het hygiënisch bewaren van afval in de zorg. 1e hypotheek op het bedrijfspand. Rente 7,8% (netto). Ik schat in een LTV rond de 100%. Tijdens de 7 jaar looptijd wordt er 65% afgelost.
Gisteren een update gehad van GVE over project uit 2014.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met andere woorden; "Wij verzoeken u vriendelijk te wachten tot u een ons weegt....."
Er is in afgelopen jaren regelmatig aandacht geweest in de media voor deze notoire Volendamse oplichter. Ik heb het bedrag al lang geleden afgeschreven,
FnC is vroeg deze maand. Kwam zojuist binnen. Het totaalbedrag is 10% meer als wat ik verwachtte. Volgende week eens zien of er wat achterstallige termijnen of recovery bijzit, of dat het een vervroegde aflossing is.
GVE project betaald al een jaar niet meer en nu pas wordt er een gerechtelijk traject gestart... (30 van de 48 termijnen+ 6x alleen rente door corona zijn betaald)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een van de projecten waar ik nu niet meer in zou investeren vanwege teveel wanbetaling van collega ondernemers heeft de lening keurig terugbetaald Leuk om zo'n bericht te ontvangen
Op vrijdag 24 september 2021 16:27 schreef KrekelJapie het volgende: Een van de projecten waar ik nu niet meer in zou investeren vanwege teveel wanbetaling van collega ondernemers heeft de lening keurig terugbetaald [ afbeelding ] Leuk om zo'n bericht te ontvangen
Ik heb zelf ook 3 Personal Fitness leningen lopen, bij Capital, en die doen het alledrie goed, Alleen die ene maand Corona uitstel die Capital in april 2020 voor alle projecten had, verder gewoon betaald. Eén vestiging had afgelopen mei wel een keer een late betaling die alsog in augustus betaald is.
Aankoop bedrijfspand leverancier producten voor het hygiënisch bewaren van afval in de zorg. 1e hypotheek op het bedrijfspand. Rente 7,8% (netto). Ik schat in een LTV rond de 100%. Tijdens de 7 jaar looptijd wordt er 65% afgelost.
Ik investeer bij October in een categorie B niet meer dan ¤20,- en doe (daarom) bijzonder weinig onderzoek. Of ik hem meeneem? Misschien wel. Ik heb nog (maximaal) 3 dagen de tijd om een keuze te maken.
Deze vastgoedlening met eerste hypotheek wil ik wel meenemen.
Het verhuurbedrijf met verpanding van machine denk ik nog even over na. Heb geen idee wat zo een machine opbrengt als deze bij problemen verkocht moet worden. Daarnaast is er ook altijd nog het risico dat als het pandrecht uitgeoefend moet worden het apparaat reeds foetsie is.
Nieuw project op GvE, financiering van een nieuw gebouwd bedrijfspand voor een reptielen kweker/handelaar: https://www.geldvoorelkaar.nl/
Er wordt matig afgelost (17% van de hoofdsom over 5 jaar looptijd), maar het onderpand lijkt me wel degelijk (alhoewel EUR 2000/m2 voor een nieuw bedrijfspand ook wel hoog is), 86% LTV bij aanvang.
Aanvulling: taxatie is ongeveer 2000/m2 perceel oppervlak. Er zit een verdiepingsvloer in, dus komt het op ongeveer 1000/m2 verhuurbaar vloeroppervlak.
Hiermee kom je aan een vergelijkbare netto rente als bij het project van de shovel verhuurder op Collin (in mijn geval dan, ben brons bij Collin).
Voor: 1e hypotheek Tegen: hoge waardering, matige aflossing.
[ Bericht 11% gewijzigd door ETphonehome op 25-09-2021 13:36:56 ]
[..] Ik investeer bij October in een categorie B niet meer dan ¤20,- en doe (daarom) bijzonder weinig onderzoek. Of ik hem meeneem? Misschien wel. Ik heb nog (maximaal) 3 dagen de tijd om een keuze te maken.
Ik niet. Al deze leningen lossen volledig af. Alleen deze heeft een slottermijn over 84 maanden. Daarnaast is er maar een marge van 14%, daardoor is de rating voor dat onderdeel C. Ik laat deze gaan. Investeer ook altijd alleen maar 20-jes.
[..] Het verhuurbedrijf met verpanding van machine denk ik nog even over na. Heb geen idee wat zo een machine opbrengt als deze bij problemen verkocht moet worden. Daarnaast is er ook altijd nog het risico dat als het pandrecht uitgeoefend moet worden het apparaat reeds foetsie is.
Dat niet alleen, ook bij een faillissement met belastingschuld zal een bodembeslag van de fiscus boven het pandrecht prevaleren.
Er wordt matig afgelost (17% van de hoofdsom over 5 jaar looptijd), maar het onderpand lijkt me wel degelijk (alhoewel EUR 2000/m2 voor een nieuw bedrijfspand ook wel hoog is), 86% LTV bij aanvang.
Hiermee kom je aan een vergelijkbare netto rente als bij het project van de shovel verhuurder op Collin (in mijn geval dan, ben brons bij Collin).
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Familie en vrienden zijn al redelijk aan het storten. Voor mij een lening die nog een interessante rente heeft ivm Collin Maatwerk (ipv Collin Direct). Het lijkt me verder een hard werkende kerel. Wist is ook een ton of 4, dus kan een deukje hebben. Meestal overweeg ik alleen hyp. gedekte leningen, maar ik ga hier toch nog eens een nachtje over nadenken.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Familie en vrienden zijn al redelijk aan het storten. Voor mij een lening die nog een interessante rente heeft ivm Collin Maatwerk (ipv Collin Direct). Het lijkt me verder een hard werkende kerel. Wist is ook een ton of 4, dus kan een deukje hebben. Meestal overweeg ik alleen hyp. gedekte leningen, maar ik ga hier toch nog eens een nachtje over nadenken.
Is geen verkeerde, zekerheden matig idd, maar wel een goed verhaal denk ik, dat is ook belangrijk.
Zeker als je als platform ziet dat andere projecten niet vol komen. Projecten moeten in 1x tegen een goede rente in de markt gezet worden voor een succesvolle funding. Wanneer er tegen een lage rente geprobeerd wordt om deze daarna te verhogen, loop je de kans dat het project helemaal niet vol komt.
Vandaag mijn eerste Collin direct project ingeschreven.
In het kader van spreiding en omdat de rente over het algemeen net iets hoger is dan bij GvE leek me dit geen overbodige luxe.
Mijn porto is op dit moment als volgt:
60% GvE 30% SIG 5% FCN 4% HCN 1% KOM
GvE wil ik dus iets afbouwen en CCF een verhogen het enige wat voor me wel wennen is dat ik direct moet overmaken.
Maar anderzijds dat hebben ze wel direct t beoogt bedrag aan het eind van de rit.
Voor nu pak ik enkel de direct leningen mee omdat ik voor de normale het bedrag per project te hoog vind. Over een paar maanden of jaar kan dit wellicht veranderen.
In het kader van spreiding en omdat de rente over het algemeen net iets hoger is dan bij GvE leek me dit geen overbodige luxe.
Mijn porto is op dit moment als volgt:
60% GvE 30% SIG 5% FCN 4% HCN 1% KOM
GvE wil ik dus iets afbouwen en CCF een verhogen het enige wat voor me wel wennen is dat ik direct moet overmaken.
Maar anderzijds dat hebben ze wel direct t beoogt bedrag aan het eind van de rit.
Voor nu pak ik enkel de direct leningen mee omdat ik voor de normale het bedrag per project te hoog vind. Over een paar maanden of jaar kan dit wellicht veranderen.
Keuze Collin Direct is te begrijpen. Zou nog mooier zijn als die investeringen op een of andere manier zouden mee tellen in het Loyaliteitsprogramma.
Op zaterdag 25 september 2021 09:01 schreef Ron1986 het volgende: In het kader van spreiding en omdat de rente over het algemeen net iets hoger is dan bij GvE leek me dit geen overbodige luxe.
Spreiden is en blijkt zeker belangrijk! Ik denk daarbij wel dat je niet alleen naar de (bruto) rente moet kijken, maar ook naar de kosten, En die kosten zijn bij CollinDirect best hoog met 1.2% per jaar in vergelijking met gve met 0.425% per jaar (en max 7 jaar) en het feit dat het ccf loyalty programma bij direct projecten is uitgesloten. Dus die kosten gaan ook nooit lager worden als je "veelinvesterder" gaat worden. Bij gve is het dan wel zo dat de kosten jaarlijks vooruit worden ingehouden en dat bij collin de inhouding per maand is. In het geval je zakelijk (btw aftrekbaar, maar rendement belast) investeert zijn de netto kosten bij collindirect overigens 1% wegens aftrekbaarheid van de in rekening gebrachte btw. Het bijzondere is wel dat (meeste?) andere platformen geen btw specificeren en/of in rekening brengen over de kosten omdat ze van mening zijn dat het vrijgestelde financiële diensten zijn terwijl ccf dus zolang ik weet een andere mening heeft en toepast.
Maar alleen kijken naar bruto rente is denk ik wat te veel vereenvoudigd, ook andere posten zoals kosten en in zeker mate ook de recovery resultaten, al zijn die geen garantie voor de toekomst, spelen ook een rol in het uiteindelijke rendement. Spreiden binnen en over platformen blijft voor mij een belangrijke factor om de altijd aanwezig risico's wat meer uit te middelen.
[..] In het geval je zakelijk (btw aftrekbaar, maar rendement belast) investeert zijn de netto kosten bij collindirect overigens 1% wegens aftrekbaarheid van de in rekening gebrachte btw. Het bijzondere is wel dat (meeste?) andere platformen geen btw specificeren en/of in rekening brengen over de kosten omdat ze van mening zijn dat het vrijgestelde financiële diensten zijn terwijl ccf dus zolang ik weet een andere mening heeft en toepast.
Crowdfunding zoals wij dat doen, is m.i. altijd vrijgesteld van btw. Dus ook de voorbelasting is niet verrekenbaar.
[..] Crowdfunding zoals wij dat doen, is m.i. altijd vrijgesteld van btw. Dus ook de voorbelasting is niet verrekenbaar.
Klopt, de renteopbrengst is vrijgesteld van btw waardoor je ook geen voorbelasting kunt terugvragen bij de Belastingdienst. Geen idee waarom CCF de btw laat zien, ze zullen over de commissie btw moeten afdragen, maar dat zal bij elk platform zo zijn.
[..] Spreiden is en blijkt zeker belangrijk! Ik denk daarbij wel dat je niet alleen naar de (bruto) rente moet kijken, maar ook naar de kosten, En die kosten zijn bij CollinDirect best hoog met 1.2% per jaar in vergelijking met gve met 0.425% per jaar (en max 7 jaar) en het feit dat het ccf loyalty programma bij direct projecten is uitgesloten. Dus die kosten gaan ook nooit lager worden als je "veelinvesterder" gaat worden. Bij gve is het dan wel zo dat de kosten jaarlijks vooruit worden ingehouden en dat bij collin de inhouding per maand is. In het geval je zakelijk (btw aftrekbaar, maar rendement belast) investeert zijn de netto kosten bij collindirect overigens 1% wegens aftrekbaarheid van de in rekening gebrachte btw. Het bijzondere is wel dat (meeste?) andere platformen geen btw specificeren en/of in rekening brengen over de kosten omdat ze van mening zijn dat het vrijgestelde financiële diensten zijn terwijl ccf dus zolang ik weet een andere mening heeft en toepast.
Maar alleen kijken naar bruto rente is denk ik wat te veel vereenvoudigd, ook andere posten zoals kosten en in zeker mate ook de recovery resultaten, al zijn die geen garantie voor de toekomst, spelen ook een rol in het uiteindelijke rendement. Spreiden binnen en over platformen blijft voor mij een belangrijke factor om de altijd aanwezig risico's wat meer uit te middelen.
De instinker qua kosten bij GvE zit in de projecten die linear (ik bedoelde annuitair) afgelost worden. Neem als voorbeeld een project met 6% bruto, lineair aflossen in 5 jaar. Hier betaal je 5x0.425= 2.125% van de hoofdsom aan kosten. Je ontvangt in totaal 15.9% van de originele hoofdsom aan rente. Dus er lekt 13.4% van de rente weg aan platform kosten
Nu hetzelfde project op Collin, laten we even uit gaan van zilver, 20% korting. Velen hier zitten minimaal in deze categorie: Hier betaal je per maand 0.1% van het nog openstaande bedrag aan kosten, hierop krijg je 20% korting als je zilver status hebt. Dan ben je voor een project met dezelfde bruto rente aan het einde 2.56% aan kosten kwijt. Voor goud kom je bij Collin op 2.24%, bijna gelijk aan de kosten bij GvE.
Met name voor de lineair aflossende projecten is GvE relatief duurder als dat het lijkt, door de manier van kosten berekenen (originele hoofdsom x 0.425% per jaar ten opzichte van 0.01% *loyaliteitsbonus * huidig uitstaand bedrag.
[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 25-09-2021 15:58:17 ]
[..] De instinker qua kosten bij GvE zit in de projecten die linear afgelost worden.
De projecten worden voornamelijk annuïtair afgelost, maar maakt voor je punt niet uit volgens mij. Gve berekent de kosten over hoofdsom, Collin over openstaand. Vooral bij aflossingsvrije leningen gaat er veel kosten in de kas van Collin.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 25-09-2021 14:55:09 ]
[..] De instinker qua kosten bij GvE zit in de projecten die linear afgelost worden. Neem als voorbeeld een project met 6% bruto, lineair aflossen in 5 jaar. Hier betaal je 5x0.425= 2.125% van de hoofdsom aan kosten. Je ontvangt in totaal 15.9% van de originele hoofdsom aan rente. Dus er lekt 13.4% van de rente weg aan platform kosten
Nu hetzelfde project op Collin, laten we even uit gaan van zilver, 20% korting. Velen hier zitten minimaal in deze categorie: Hier betaal je per maand 0.1% van het nog openstaande bedrag aan kosten, hierop krijg je 20% korting als je zilver status hebt. Dan ben je voor een project met dezelfde bruto rente aan het einde 2.56% aan kosten kwijt. Voor goud kom je bij Collin op 2.24%, bijna gelijk aan de kosten bij GvE.
Met name voor de lineair aflossende projecten is GvE relatief duurder als dat het lijkt, door de manier van kosten berekenen (originele hoofdsom x 0.425% per jaar ten opzichte van 0.01% *loyaliteitsbonus * huidig uitstaand bedrag.
Zoals Japie al zei is de aflossing bij GVE annuïtair i.p.v. lineair, maar helemaal eens met de strekking van wat je zegt. Investeren in projecten met (veel) aflossing is relatief ongunstig bij GVE.
De rente bij GVE is trouwens ook nog eens effectief i.p.v. nominaal (zoals bij meeste andere platformen), Daardoor is de rente bij GVE ook nog eens zo'n 0,1% lager (bij gelijk vermeld rentepercentage).
[..] De projecten worden voornamelijk annuïtair afgelost, maar maakt voor je punt niet uit volgens mij. Gve berekent de kosten over hoofdsom, Collin over openstaand. Vooral bij aflossingsvrije leningen gaat er veel kosten in de kas van Collin.
Ik bedoelde inderdaad annuitair (verbeterd nu). Maar inderdaad, bij aflossingsvrij komt GvE beter uit de bus als Collin. Bij annuitair moet je de fee juist bij GvE goed interpreteren (valt duurder uit als dat het op het eerste gezicht lijkt)
[..] Crowdfunding zoals wij dat doen, is m.i. altijd vrijgesteld van btw. Dus ook de voorbelasting is niet verrekenbaar.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, echter een paar jaar geleden heb ik een btw controle gehad (en daarbij zat ook de gespecificeerde btw van ccf) en hebben ze daar niets niets over gezegd of gecorrigeerd.
[..] Klopt, de renteopbrengst is vrijgesteld van btw waardoor je ook geen voorbelasting kunt terugvragen bij de Belastingdienst. Geen idee waarom CCF de btw laat zien, ze zullen over de commissie btw moeten afdragen, maar dat zal bij elk platform zo zijn.
Rente is uiteraarrd ook niet belast met btw. Het gaat over de btw op de kosten, of dat wel of niet correct is weet ik niet want ik ben geen deskundige op dat gebied. Ik basseer de aftrek op een btw controle van een paar jaar geleden waar over die aftrek geen opmerkingen of correcties zijn gemaakt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. van Crowdrealestate.nl. Een aflossingsvrije lening voor een periode van 3 jaar, met als startdatum 14-9-2018.
Dat betekent dat het project 14-9-2021 terugbetaald had moeten worden. Of vergis ik mij hier in de start- of einddatum?
Ik heb in ieder geval nog geen aflossing gezien. Meer leden hier die in dit project zitten?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. van Crowdrealestate.nl. Een aflossingsvrije lening voor een periode van 3 jaar, met als startdatum 14-9-2018.
Dat betekent dat het project 14-9-2021 terugbetaald had moeten worden. Of vergis ik mij hier in de start- of einddatum?
Ik heb in ieder geval nog geen aflossing gezien. Meer leden hier die in dit project zitten?
Crowdrealestate werkt niet met vaste termijnen. De 36 maanden kan korter of langer worden. Ik heb een project gehad met een looptijd van 12 maanden die uiteindelijk na 30 maanden werd afgelost.
[..] Crowdrealestate werkt niet met vaste termijnen. De 36 maanden kan korter of langer worden. Ik heb een project gehad met een looptijd van 12 maanden die uiteindelijk na 30 maanden werd afgelost.
Ik ben benieuwd waar ze dat op baseren. Kortere looptijd is mogelijk op verzoek van de leningnemer. Later terugbetalen is geen grond voor.
Uit hun eigen informatie:
quote:
Wanneer wordt mijn investering terugbetaald?
Het geïnvesteerde bedrag kan tussentijds of aan het einde van de looptijd worden afgelost en terugbetaald. Het moment waarop de terugbetaling plaatsvindt, verschilt per project en wordt vooraf duidelijk kenbaar gemaakt. De leningnemer heeft de bevoegdheid u eerder (vervroegd) af te lossen dan aanvankelijk voorgenomen.
Volgens Nieuwsbrief #32 dd 14-10-2018:
quote:
Appartementen Wilhelmshaven II - In exploitatie Begin deze maand is de Crowdestate propositie Appartementen Wilhelmshaven II succesvol in exploitatie gegaan. De Crowdestate Lening voor de aankoop van de twee appartementsgebouwen is reeds vrijgegeven. Uiteraard nadat de hypothecaire zekerheden waren ingeschreven. De eerste en opgebouwde rente zal spoedig worden uitbetaald.
Je zou dus verwachten dat deze lening ergens over 1 a 2 weken afloopt. Het kan wel kloppen dat de rente al vanaf 14-09-2018 vergoed is.
[..] Ik ben benieuwd waar ze dat op baseren. Kortere looptijd is mogelijk op verzoek van de leningnemer. Later terugbetalen is geen grond voor.
Uit hun eigen informatie: [..]
Ook uit de informatie van CRE
quote:
De exit bij vastgoed is afhankelijk van vele factoren. Het is daarom lastig om in te plannen wanneer exact de lening wordt afgelost. Enige flexibiliteit in de looptijd is daarom gewenst, omdat wij anders contractueel gezien tot het direct uitwinnen van de zekerheden moeten overgaan, terwijl dit juist nadelige financiële gevolgen kan hebben voor de investeerders.
[..] Het rommelde al langer (een goed half jaar meen ik, betalingen liepen nog wel door tot op heden). Er staat op het moment nog 70% van de hoofdsom open.
Ja, omdat de betalingen door gingen zonder verder commentaar had ik de hoop dat de problemen voorbij waren. Valse hoop blijkbaar. De officiële berichtgeving van NLInvesteert even afwachten maar ik vrees dat we deze kunnen afschrijven en dat er verder niks meer van terugkomt, ook omdat de Rabo er ook flink in zit.
[..] Ja, omdat de betalingen door gingen zonder verder commentaar had ik de hoop dat de problemen voorbij waren. Valse hoop blijkbaar. De officiële berichtgeving van NLInvesteert even afwachten maar ik vrees dat we deze kunnen afschrijven en dat er verder niks meer van terugkomt, ook omdat de Rabo er ook flink in zit.
Erg jammer, deze obv gunfactor meegenomen destijds
[..] Ja, omdat de betalingen door gingen zonder verder commentaar had ik de hoop dat de problemen voorbij waren. Valse hoop blijkbaar. De officiële berichtgeving van NLInvesteert even afwachten maar ik vrees dat we deze kunnen afschrijven en dat er verder niks meer van terugkomt, ook omdat de Rabo er ook flink in zit.
Had hier hetzelfde: hoop dat het opgelost was. Waarschijnlijk onterecht. de bovenliggende beheer b.v. en holding zijn op dezelfde datum ook failliet verklaard.
Net als @Jaco078 speelde de gunfactor ook een rol bij mijn beslissing destijds.
ps: Ik twijfelde deze week toch weer om de kraanmachinist te helpen met zijn nieuwe verrijker. Maar met deze potentiele afschrijving in de lucht besluit ik toch om mezelf te houden aan mijn beslissing van enige tijd geleden: geen harde zekerheden betekent geen geld van mijn kant.
[..] Rente is uiteraarrd ook niet belast met btw. Het gaat over de btw op de kosten, of dat wel of niet correct is weet ik niet want ik ben geen deskundige op dat gebied. Ik basseer de aftrek op een btw controle van een paar jaar geleden waar over die aftrek geen opmerkingen of correcties zijn gemaakt.
Volgens de btw richtlijnen niet correct, maar als de inspecteur het niet opvalt dan heb je er een mooi voordeel bij gehad. Ik ben wel benieuwd of er fysiek een inspecteur is geweest of controle via een brief, maar dan dwalen we af van het onderwerp.
[..] Volgens de btw richtlijnen niet correct, maar als de inspecteur het niet opvalt dan heb je er een mooi voordeel bij gehad. Ik ben wel benieuwd of er fysiek een inspecteur is geweest of controle via een brief, maar dan dwalen we af van het onderwerp.
Ik heb me wel eens vaker verbaasd over wat de Fiscus niet ziet dan wel laat zitten. Soms heeft dat met gering belang te maken. Misschien ook tijdsdruk of (on)deskundigheid van de ambtenaren. Zelf weet je natuurlijk precies waar de zwakke plekken zitten omdat je er dagelijks mee bezig bent. Als iets overduidelijk fout is dan denk ik niet dat je uit het achterwege blijven van correctie, er voor de toekomst rechten aan kunt ontlenen. In theorie kunnen ze zelfs nog navorderen, hopelijk lezen ze hier niet mee
Op zondag 26 september 2021 21:01 schreef MarkLu het volgende: Ik ben wel benieuwd of er fysiek een inspecteur is geweest of controle via een brief,
Alle boekingsdetails met btw specificatie aangeleverd, daarin staan dus tientallen regels onder elkaar met "kosten crowdfunding" en de btw. Die moeten opgevallen zijn, zelfs als er maar vluchting een blik op geworpen zou zijn vallen die direct op. Maar goed, terug naar het fenomeen crowdfunding
Op zondag 26 september 2021 22:41 schreef obligataire het volgende: Inmiddels (eindelijk) ben ik er met SIG zo'n beetje uit, ik mis alleen nog Nieuwkoop. Heeft iemand zijn bijdrage augustus wel gehad?
Dat is een oudje zeg Zit daar zelf niet in, maar dank voor je update van dat de rest er nu wel is.
Hallo iedereen. Ik wil me graag wat meer verdiepen in het investeren in crowdfundprojecten, maar één vraag blijft me altijd nog een beetje onduidelijk.
Stel dat er bij een project staat dat er 6% rente betaald wordt. Is deze rente dan over de volledige looptijd, of per jaar?
Dus als ik 10.000 investeer in een project dat 5% betaalt met een looptijd van 60 maanden, heb ik dan 500 euro winst over 5 jaar tijd? of 500 euro winst per jaar?
Op maandag 27 september 2021 13:52 schreef Gutanoth het volgende: Hallo iedereen. Ik wil me graag wat meer verdiepen in het investeren in crowdfundprojecten, maar één vraag blijft me altijd nog een beetje onduidelijk.
Stel dat er bij een project staat dat er 6% rente betaald wordt. Is deze rente dan over de volledige looptijd, of per jaar?
Dus als ik 10.000 investeer in een project dat 5% betaalt met een looptijd van 60 maanden, heb ik dan 500 euro winst over 5 jaar tijd? of 500 euro winst per jaar?
Rente wordt berekend over de resterende hoofdsom. Bij aflossingsvrij krijg je 5 jaar elke maand dezelfde rente. Wordt er afgelost, wordt de rente maandelijks lager. Het rentepercentage is op jaarbasis.
Bv. bij aflossingsvrij krijg je E 10.000 * 5% / 12 maanden = E 41,67 rente per maand. Er worden bij de meeste platforms nog wel kosten in rekening gebracht die je hier vanaf moet halen.
Bij volledig annuïteiten krijg je maandelijks: Na 60 maanden heb je 11.322,60 terug ontvangen. En heb je dus 1.322,60 rente over je investering ontvangen. Er worden bij de meeste platforms nog wel kosten in rekening gebracht die je hier vanaf moet halen.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 27-09-2021 14:01:58 ]
[..] Rente wordt berekend over de resterende hoofdsom. Bij aflossingsvrij krijg je 5 jaar elke maand dezelfde rente. Wordt er afgelost, wordt de rente maandelijks lager. Het rentepercentage is op jaarbasis.
Bv. bij aflossingsvrij krijg je E 10.000 * 5% / 12 maanden = E 41,67 rente per maand. Er worden bij de meeste platforms nog wel kosten in rekening gebracht die je hier vanaf moet halen.
Bij volledig annuïteiten krijg je maandelijks: [ afbeelding ] Na 60 maanden heb je 11.322,60 terug ontvangen. En heb je dus 1.322,60 rente over je investering ontvangen. Er worden bij de meeste platforms nog wel kosten in rekening gebracht die je hier vanaf moet halen.
Die rente moet je zeker wel weer aangeven bij de belasting als inkomsten? waardoor je dus met een investering van 10k over 6 jaar tijd zo'n 700 euro winst hebt?
Op maandag 27 september 2021 14:04 schreef Gutanoth het volgende: Die rente moet je zeker wel weer aangeven bij de belasting als inkomsten? waardoor je dus met een investering van 10k over 6 jaar tijd zo'n 700 euro winst hebt?
Nee investering valt onder vermogen. De rente is belastingvrij. Wel telt het uitgeleende bedrag mee als telling voor de VRH. Dit alleen als je boven de 50k voor alleenstaande of 100k voor fiscale partners
Op zondag 26 september 2021 22:41 schreef obligataire het volgende: Inmiddels (eindelijk) ben ik er met SIG zo'n beetje uit, ik mis alleen nog Nieuwkoop. Heeft iemand zijn bijdrage augustus wel gehad?
Deze ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou het de bedoeling zijn dat deze update en de financiële analyse voor iedereen zichtbaar is op de website van SIG? Zonder inloggen kan ik beide zien. Ik zit zelf niet in dit project.
[..] Zou het de bedoeling zijn dat deze update en de financiële analyse voor iedereen zichtbaar is op de website van SIG? Zonder inloggen kan ik beide zien. Ik zit zelf niet in dit project.
Verkrijg rendement op je spaargeld tot wel 7,5% rente Een rendement zo vast als een huis. Wij bieden extra zekerheid door hypotheekrecht; 0% default. Daarbij kies je zelf de projecten die jou interessant lijken. Een aanbieding die we met goedkeuring van de AFM mogen doen.
Mogelijk zullen ze de teksten op hun site moeten aanpassen……
[..] Verkrijg rendement op je spaargeld tot wel 7,5% rente Een rendement zo vast als een huis. Wij bieden extra zekerheid door hypotheekrecht; 0% default. Daarbij kies je zelf de projecten die jou interessant lijken. Een aanbieding die we met goedkeuring van de AFM mogen doen.
Mogelijk zullen ze de teksten op hun site moeten aanpassen……
Zou kunnen. Op een woonboot heb je minder zekerheid dan een normaal woonhuis. Destijds waren de meningen over dit project heel uiteenlopend.
[..] Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Is dacht ik de eerste keer dat dit gebeurt bij SiG.
Koopvaardersplantsoen heeft dit ook gespeeld. Er werd niet op tijd afgelost. Verschil met nu is wel dat de geldnemer toen wel constant in contact was met SIG en wel de rente doorbetaalde.
Iemand enig idee in hoeverre funding circle nog actief achter hun recovery aan zit?
Ik heb een project welke al 5 maanden niet betaald heeft. Wel eenmalig zelf om een status update gevraagd;de reactie was een of ander zielig verhaal. Maar ik heb mijn twijfels of er echt niks meer te halen is/valt..
[ Bericht 5% gewijzigd door Ron1986 op 27-09-2021 18:20:27 ]
Heb ik een vraag over gesteld dit weekend aan SIG. Geen reactie nog, maar zag net wel een algemene mail van project Vlissingen dat deze administratief afgerond is en het betaalschema binnenkort volgt. Die miste ik nog, gepasseerd eind augustus. Blijkbaar zit hier nog wat achterstand in.
[..] Zou het de bedoeling zijn dat deze update en de financiële analyse voor iedereen zichtbaar is op de website van SIG? Zonder inloggen kan ik beide zien. Ik zit zelf niet in dit project.
Zou dit dan het eerste probleemproject worden bij SiG? Kunnen we eindelijk eens zien of ze een beetje kunnen doorpakken om de zekerheden uit te winnen. 60% LTV zou toch kansen moeten geven om al het geld terug te halen.
Als trouwens al het geld terug komt, telt het dan nog steeds als een default? (just wondering)
[..] Zou dit dan het eerste probleemproject worden bij SiG? Kunnen we eindelijk eens zien of ze een beetje kunnen doorpakken om de zekerheden uit te winnen. 60% LTV zou toch kansen moeten geven om al het geld terug te halen.
Als trouwens al het geld terug komt, telt het dan nog steeds als een default? (just wondering)
Volgens mij is het een default als er drie maanden niet betaald is. Mocht het geld hierna volledig terugkomen is het geen default meer.
60% ltv op een normaal pand zou ik me geen zorgen maken. Een woonboot is wat risicovoller en moet je afwachten wat dit gaat opbrengen op een veiling. Denk dat er minder grote doelgroep voor is.
Ik heb een project welke al 5 maanden niet betaald heeft. Wel eenmalig zelf om een status update gevraagd;de reactie was een of ander zielig verhaal. Maar ik heb mijn twijfels of er echt niks meer te halen is/valt..
Bij mij gaat het redelijk met de recovery, deze maand bij de verzamelbetaling zelfs 2 die al een tijd default waren waar voor het eerst een recovery betaling gedaan is: 1.: Bedrijfswagen isolatiebedrijf betaalde 3% van het defaultbedrag deze maand. 2.: Meubelstoffeerderij Shero ging default met 70% hoofdsom openstaand, betaalde vrijdag 30% van de resterende hoofdsom
Daarnaast van nog 3 default projecten het normale betalings regeling bedrag ontvangen. Alles bij elkaar ben ik niet ontevreden over het doorlopen van de recovery na de overdracht aan Intrum.
[..] Bij mij gaat het redelijk met de recovery, deze maand bij de verzamelbetaling zelfs 2 die al een tijd default waren waar voor het eerst een recovery betaling gedaan is: 1.: Bedrijfswagen isolatiebedrijf betaalde 3% van het defaultbedrag deze maand. 2.: Meubelstoffeerderij Shero ging default met 70% hoofdsom openstaand, betaalde vrijdag 30% van de resterende hoofdsom
Daarnaast van nog 3 default projecten het normale betalings regeling bedrag ontvangen. Alles bij elkaar ben ik niet ontevreden over het doorlopen van de recovery na de overdracht aan Intrum.
Dank voor je reactie ik hou het wel in de gaten.
Eentje heeft ook een tijdje stil gelegen maar betaalt nu gelukkig ook weer dus bied hoop 😉.
[..] Dank voor je reactie ik hou het wel in de gaten.
Eentje heeft ook een tijdje stil gelegen maar betaalt nu gelukkig ook weer dus bied hoop 😉.
Ik heb hier ook een stuk of 7 projecten die haperend betalen (aanschaf shovels en vrachtwagen betaalde deze maand weer voor het eerst sinds een maand of 4-5). Alles bij elkaar ontvang ik voor 6 van de 15 defaults met enige regelmaat betalingen. Rond het einde van het jaar kom ik op het punt dat het oorspronkelijke investeringsbedrag terug ontvangen is. Ik ga dus sowieso positief uitkomen als alles afgerond is (over een paar jaar) voor dit platform, ik verwacht zo rond de 7-8% na aftrek kosten en default.
Of het representatief is weet ik niet, maar ik heb een project waar nu inmiddels 12 maanden niets is betaald. Ik heb veel info bij fnc heb aangeleverd o.a. welke routes er bewandeld zijn (uit- en inschrijvingen kvk, vof en weer stoppen maar toch wel gewoon actief zijn en niet betalen etc.). Ik heb heel sterk de indruk dat het daar gebleven is bij een poging telefonsich contact te krijgen en na lange tijd is er blijkbaar zo'n 3 maanden geleden wel contact is geweest en een verhaal van veel ellende en dat ze na 2 maanden opnieuw contact zouden gaan opnemen. Toen ik afgelopen week vroeg wat er uit dat latset contact is gekomen kreeg ik de mededeling dat ze de vraag doorgezet hadden naar de debiteurenbeheer partner, dus zelf weten ze blijkbaar helemaal niets meer over voortgang
Aan de andere kant heb ik nu al weer twee maanden achtereen betalingen gekregen voor een project waar het al een jaar stil was en de lening al zo'n twee jaar geleden is opgeeist. Een voorspelling is dus niet te maken
[..] Kunnen we eindelijk eens zien of ze een beetje kunnen doorpakken om de zekerheden uit te winnen. 60% LTV zou toch kansen moeten geven om al het geld terug te halen.
Ik ben ook zeer benieuwd, maar dit is absoluut niet represenatief voor de andere projecten aangezien het een woonboot is (en naar mijn mening eigenlijk alleen een ligplek cq. het recht op contract met de gemeente) en geen og, o.a. om die reden heb ik toen ook niet meegedaan.
[..] Aan de andere kant niet representatief voor de SIG portefeuille daar het hier geen OG betreft.
Inderdaad, niet helemaal representatief, maar het is wel een hypotheek en we kunnen gaan zien hoe SiG in het algemeen achter dit soort achterstanden aangaat.
[..] Zou dit dan het eerste probleemproject worden bij SiG? Kunnen we eindelijk eens zien of ze een beetje kunnen doorpakken om de zekerheden uit te winnen. 60% LTV zou toch kansen moeten geven om al het geld terug te halen.
Voor mij in elk geval niet. Als ik binnen een redelijke termijn (paar maanden? Half jaar?) al mijn geld krijg zie ik het niet als default.
[..] Aan de andere kant niet representatief voor de SIG portefeuille daar het hier geen OG betreft.
Klopt maar het ding heeft natuurlijk wel een royale handelswaarde en met de huidige woningnood zal er vast wel iemand op zo'n mooi plekje willen wonen.
Wat zekerheden betreft, op woonboten wordt in het algemeen hypotheekrecht gevestigd het komt me voor dat dit ook hier afdoende is vastgelegd:
SPOILER
[..] Klopt maar het ding heeft natuurlijk wel een royale handelswaarde en met de huidige woningnood zal er vast wel iemand op zo'n mooi plekje willen wonen.
Wat zekerheden betreft, op woonboten wordt in het algemeen hypotheekrecht gevestigd het komt me voor dat dit ook hier afdoende is vastgelegd:
SPOILER
Het is misschien een voordeel dat er geen huurbescherming is op een woonboot. Een koper kan de huurder er uit zetten en zelf gaan bewonen. Met huurbescherming en een zittende huurders, kan de veilingwaarde best tegen vallen
[..] Het is misschien een voordeel dat er geen huurbescherming is op een woonboot. Een koper kan de huurder er uit zetten en zelf gaan bewonen. Met huurbescherming en een zittende huurders, kan de veilingwaarde best tegen vallen
Ik zie in de akte niet letterlijk terug dat de huurpenningen verpand zijn, maar zou het niet logisch zijn dat deze onder het hypotheekrecht vallen en daardoor vatbaar voor beslag?
[..] Of het representatief is weet ik niet, maar ik heb een project waar nu inmiddels 12 maanden niets is betaald. Ik heb veel info bij fnc heb aangeleverd o.a. welke routes er bewandeld zijn (uit- en inschrijvingen kvk, vof en weer stoppen maar toch wel gewoon actief zijn en niet betalen etc.). Ik heb heel sterk de indruk dat het daar gebleven is bij een poging telefonsich contact te krijgen en na lange tijd is er blijkbaar zo'n 3 maanden geleden wel contact is geweest en een verhaal van veel ellende en dat ze na 2 maanden opnieuw contact zouden gaan opnemen. Toen ik afgelopen week vroeg wat er uit dat latset contact is gekomen kreeg ik de mededeling dat ze de vraag doorgezet hadden naar de debiteurenbeheer partner, dus zelf weten ze blijkbaar helemaal niets meer over voortgang
Aan de andere kant heb ik nu al weer twee maanden achtereen betalingen gekregen voor een project waar het al een jaar stil was en de lening al zo'n twee jaar geleden is opgeeist. Een voorspelling is dus niet te maken
Stond dat project wat jaar stil lag ook in het overzicht als status 'Afgeboekt'? Dat is bij mij namelijk het geval bij Elektricien Gereed** die al niet betaald heeft sinds 25-09-2020. Ik vraag mij af of dat ook ineens weer kan inlopen of niet. Heb Funding Circle weleens gemaild maar je krijgt meer van die copy/paste FAQ antwoorden, niets specifieks over de situatie.
In totaal overigens maar 4 projecten op Funding Cirlce waarvan er eigenlijk maar nog 2 betalen. Oorspronkelijk verwacht bruto rendement: 8.11 % Behaald rendement -17.86 % Niet echt een succes, ik vraag mij af of ik daar überhaupt mijn investering kan terugverdienen, laat staan de rente. Daarom is het ook maar bij 4 projecten met een lage investering gebleven.
[..] Stond dat project wat jaar stil lag ook in het overzicht als status 'Afgeboekt'? Dat is bij mij namelijk het geval bij Elektricien Gereed** die al niet betaald heeft sinds 25-09-2020. Ik vraag mij af of dat ook ineens weer kan inlopen of niet. Heb Funding Circle weleens gemaild maar je krijgt meer van die copy/paste FAQ antwoorden, niets specifieks over de situatie.
Ja, ik meen dat fnc dat min of meer automatisch doet na een bepaalde tijd (misschien dat iemand dat zo weet te vertellen?). Zelf boek ik projecten af na 90 dagen achterstand als er geen/weinig zekerheden zijn en/of geen afspraken zijn die nog wat kunnen opleveren. Maar ook afgeschreven projecten kunnen bij fnc nog terugbetalingen opleveren. Ik heb bijvoorbeeld voor een project dat al iets van twee jaar de status afgeschreven heeft de afgelopen twee maanden weer betalingen ontvangen.
[..] Ja, ik meen dat fnc dat min of meer automatisch doet na een bepaalde tijd (misschien dat iemand dat zo weet te vertellen?). Zelf boek ik projecten af na 90 dagen achterstand als er geen/weinig zekerheden zijn en/of geen afspraken zijn die nog wat kunnen opleveren. Maar ook afgeschreven projecten kunnen bij fnc nog terugbetalingen opleveren. Ik heb bijvoorbeeld voor een project dat al iets van twee jaar de status afgeschreven heeft de afgelopen twee maanden weer betalingen ontvangen.
Inderdaad min of meer automatisch: zolang er nog af en toe betalingen binnen komen blijven de projecten een geel bolletje houden (het project met de grootste achterstand is bij mij op dit moment182 dagen achter, maar elke 2-3 maanden komt er nog een normale termijnbetaling binnen). Ik meen dat er bij mij ook weleens een project van status "afgeboekt" weer naar "vertraagd" gegaan is. Heb op het moment 15 afgeboekte projecten, waarvan er een stuk of 7 zo af en toe danwel maandelijks iets, (of flink wat zoals eerder vandaag gemeld) betalen. Daarnaast heb ik nog 8 gele bolletjes op het moment (vertraagd dus). In totaal heb ik in 130 FnC projecten geïnvesteerd, waarvan er ondertussen 66 volledig afgelost zijn.
Op dinsdag 28 september 2021 10:35 schreef zeeland6 het volgende: GVE 024698 herfinanciering Valkenswaard door mij betaald 21/9 actief per 28/9 eerste betaling 16/11 (?)
dat is een hele verbetering in doorlooptijd
Van 21/9 tot 16/10 zijn 25 dagen renteloze periode. Vind het behoorlijk lang. Bij andere platforms is deze periode ongeveer een week.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 28-09-2021 12:39:17 ]
Vandaag nog even telefonisch contact gehad met FNC Nederland.
* De Westlandkapster Ewi: heeft covid gehad en last van veel oudere dames die niet meer zouden komen als klant. Volgens mij onzin, de kappers hebben werk zat en zij knipt denk ik vooral jongere Poolse landgenoten. maar goed. afwachten. Partner schijnt zich met de betalingen te (gaan) bemoeien.
* Viswinkels van Zuij***, bijna failiet, FNCN is akkoord gegaan met 42% van het openstaande bedrag. Zullen we binnenkort wel bericht of geld van zien.
* Wittekam* binnenvaartinspectie: is blijkbaar dakloos en heeft een uitkering. kansloos verhaal, wordt volgende maand weer gebeld.
* Brucon Jami VOF, over deze oplichters geen nieuws, geen verhaalsmogelheid volgens Intrum.
FNCN: wat mij betreft zouden ze al mijn leningen mogen overnemen:
Voorstel van afkoop waarde: Lopende rekeningen zonder achterstand tegen 100% Lopende rekeningen met achterstand tegen 25% Afgeboekte rekeningen tegen 2%.
Dan kan ik afscheid nemen van dit gesloten platform. Anders zitten ze nog een x aantal jaren aan mij vast. Voor hun ook niet meer interessant als er nog voor een paar ton aan actieve leningen openstaat.
Voorstel van afkoop waarde: Lopende rekeningen zonder achterstand tegen 100% Lopende rekeningen met achterstand tegen 25% Afgeboekte rekeningen tegen 2%.
Dan kan ik afscheid nemen van dit gesloten platform. Anders zitten ze nog een x aantal jaren aan mij vast. Voor hun ook niet meer interessant als er nog voor een paar ton aan actieve leningen openstaat.
Voor 90-30-2 wil ik het ook wel van je overnemen hoor ;-)
We gaan er niet op vooruit zo te zien: minder rente, hogere LTV.
Misschien wel een beetje boeterente, het project loopt nog geen 12 maanden.
Ja, daar zit ik ook flink in bij NF, was een project wat actief is sinds februari dit jaar. Ik ben het eens met de observaties van Krekel en jou. Vraag me daarnaast wel af wat de toekomst van NF gaat worden, er gebeurd bar weinig daar qua nieuwe projecten.
Ik ga hem mogelijk klein meenemen bij Collin, denk er nog even over. Maar zeker niet in de mate waarmee ik in de voorganger bij NF geïnvesteerd heb.
[ Bericht 8% gewijzigd door ETphonehome op 28-09-2021 13:39:05 ]
[..] Misschien wel een beetje boeterente, het project loopt nog geen 12 maanden.
Onderstaande staat in de voorwaarden, dus ze zullen de 12 maanden rente vol maken neem ik aan, ze lenen er in elk geval 73k extra om te kunnen aflossen.
quote:
Mogelijkheden voor Geldnemers om met 12 of 24 maanden het totale leenbedrag ineens vroegtijdig boetevrij af te lossen
Vraag me daarnaast wel af wat de toekomst van NF gaat worden, er gebeurd bar weinig daar qua nieuwe projecten.
Eens. Erg stil. Om diverse - uiteenlopende - redenen is het ook bijzonder stil bij: A4F CC IVM VDG
Bij de meeste weet ik de reden wel: A4F is natuurlijk net overgenomen. CC is volledige radio-stilte (onbekende redenen). IVM is gestopt en is volledig met DeBreed bezig. Sinds VDG die beursgenoteerde ETF begonnen is, is daar ook niets meer vandaan gekomen helaas....
[..] Onderstaande staat in de voorwaarden, dus ze zullen de 12 maanden rente vol maken neem ik aan, ze lenen er in elk geval 73k extra om te kunnen aflossen. [..]
het project bij NF loopt 7 maanden, ik denk niet ze 12 maanden volmaken want dan zou collin 5 maanden moeten wachten. (?)
[..] maar toch een verbetering. De 16/10 hangt ook samen met de betalingcyclys van GVE, dus ik hou het op zo'n 15 renteloze dagen.
Betaalcyclus ligt echt aan keuzes van platform. Mij maakt de reden van het aantal renteloze dagen niet uit. Het blijven er 3,5x zoveel als andere platformen. Er zijn meer platformen die bv. 1x per maand betalen, maar die presteren allemaal stukken beter dan Geldvoorelkaar op dit punt.
[..] het project bij NF loopt 7 maanden, ik denk niet ze 12 maanden volmaken want dan zou collin 5 maanden moeten wachten. (?)
Ik was denk ik niet duidelijk, ik bedoelde dat ze minimaal 12 (of 24 of 36) maanden rente moeten betalen. dus in plaats van 5 maanden wachten gewoon 5 maanden boeterente. Dat is iets van ruim 40k en ze hebben 73k extra geleend om nf af te kunnen lossen.
Splitsingsvergunning mogelijk niet rondgekregen? Financiering is gedaan voordat vergunningen definitief waren. Ik denk dat met het huidige beleid dat diverse gemeentes aan het inzetten zijn een splitsingsvergunning voor relatief kleinere appartementen lastiger zo niet onmogelijk aan het worden is.
Misschien komt Maastricht 1C dan ook wel. Die loopt nu 8 vd 18 maanden, wordt de hele boel in een keer geherfinancierd? En doen ze de communicatie van alles in één keer?
Op dinsdag 28 september 2021 16:28 schreef escortmk2 het volgende: Misschien komt Maastricht 1C dan ook wel. Die loopt nu 8 vd 18 maanden, wordt de hele boel in een keer geherfinancierd?
Beide zijn verkocht via Funda. Niet hergefinancieerd.
Maastricht Kasteel Bleienbeekstraat 9 C
Prijs november 2020: 142.000 Prijs september 2021: 237.500
Ahh, op die manier. Zomaar uit interesse: hoe weet je dit? Volg je dan bepaalde panden uit je portefeuille op funda ofzo? Anders moet je het maar net toevallig zien.
[..] Beide zijn verkocht via Funda. Niet hergefinancieerd.
Maastricht Kasteel Bleienbeekstraat 9 C
Prijs november 2020: 142.000 Prijs september 2021: 237.500
Binnen 2 dagen verkocht ook, dus hoogstwaarschijnlijk boven de vraagprijs. Wel compleet aangepakt, maar best lang over gedaan vind ik. Of hij heeft expres gewacht omdat hij toch aan 1jr rente vastzat en de prijzen wel doorstegen.
Poeh, dat doen de heren (en een enkele dame) toch behoorlijk handig. Wat een rendementen! Mooi dat wij er een (bescheiden) graantje van kunnen meepikken - ikzelf steeds in schijf 1A.
Wat is het bezwaar tegen flip-projecten als deze? Ik heb er geen moeite mee, zeker niet als het niet leidt tot huisjesmelken door de leningnemer en er wel geld gaat naar woningverbetering. Ja, ze maken bizarre rendementen, maar met het businessmodel is niet per se iets mis, toch?
[..] Wat is het bezwaar tegen flip-projecten als deze? Ik heb er geen moeite mee, zeker niet als het niet leidt tot huisjesmelken door de leningnemer en er wel geld gaat naar woningverbetering. Ja, ze maken bizarre rendementen, maar met het businessmodel is niet per se iets mis, toch?
Voor mij niet (zolang er maar een goede rentevergoeding tegenover staat) en was te verwachten bij deze projecten. Luuck was in een podcast erg stellig dat hij niet aan flip projecten deed, maar dat alle projecten pure verhuurobjecten moesten zijn die zij financieerde.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 28-09-2021 18:40:45 ]
De dierenwinkels bij KOM zeggen toe dit jaar de achterstallige rente te betalen. Daarna vanaf jan 2022 weer normale annuïtaire betalingen. Totaal wel met een jaar of drie vertraging
Op dinsdag 28 september 2021 18:53 schreef Vioolblok het volgende: De dierenwinkels bij KOM zeggen toe dit jaar de achterstallige rente te betalen. Daarna vanaf jan 2022 weer normale annuïtaire betalingen. Totaal wel met een jaar of drie vertraging
Niet echt, maar we kunnen op korte termijn al zien wat er gebeurd. E*pet heeft aangegeven dat op 1 oktober a.s. een kwart van de achterstallige rente wordt betaald. Per 1 november weer een kwart, evenals 1 december en 1 januari.
[ Bericht 20% gewijzigd door Vioolblok op 28-09-2021 19:58:26 ]
[..] Vraag me af wie hier allemaal al een linkje van heeft gehad, inmiddels 318 investeerders.
Ik zit hier dus ook in bij New Funding, maar van hun niks gehad.
New funding hoeft helemaal niets te weten van deze financieringsaanvraag. Ze krijgen vanzelf een verzoek van een notaris om de eindafrekening op te leveren.
[..] Niet echt, maar we kunnen op korte termijn al zien wat er gebeurd. E*pet heeft aangegeven dat op 1 oktober a.s. een kwart van de achterstallige rente wordt betaald. Per 1 november weer een kwart, evenals 1 december en 1 januari.
Ik zal de renteberekening maar goed narekenen. Het zal niet de eerste keer zijn dat Kapitaalopmaat deze op vreemde manier vaststelt.
Zouden ze dan ook direct een fatsoenlijke herberekening van de rente doen? Want op de manier zoals ze het nu doen kost het bij de laagste inleg van 250 bijna 0.5% aan afrondingen.
Uit de pitch [..] Lijkt me dan slimmer om de contributies op de helft of het begin van het jaar te gaan innen
Dat doen ze al, contributies betaal je vooraf dus deze hebben betrekking op het aankomende jaar. Dat ze hiermee niet uit kunnen is zorgelijk, dit is verliesfinanciering en het verpanden van de kroonjuwelen.
En de netto rente is gewoon slecht, zeker gezien de toch wel grote schuldenlast. Het is moeilijk te beoordelen hoe hard en liquide de vlottende activa zijn.
Op dinsdag 28 september 2021 16:28 schreef escortmk2 het volgende: Misschien komt Maastricht 1C dan ook wel. Die loopt nu 8 vd 18 maanden, wordt de hele boel in een keer geherfinancierd? En doen ze de communicatie van alles in één keer?
1C is op 31mei21 afgelost, 4jun21 gestort door SIG in wallet, 29mei21 verkocht zie funda
[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 28-09-2021 23:48:28 ]
Op woensdag 29 september 2021 06:50 schreef Ron1986 het volgende: Zijn ze bij ze bij SIG permanent gestopt met automatisch overboeken naar de bank of is dit slechts tijdelijk ivm nog aanpassingen?
Heb daar geen communicatie van gehad?
Ik gebruik de bedragen om nieuwe projecten te betalen. Als deze niet zijn boek ik het saldo na een vervroegde aflossing zelf over naar mijn bank
[..] Ik gebruik de bedragen om nieuwe projecten te betalen. Als deze niet zijn boek ik het saldo na een vervroegde aflossing zelf over naar mijn bank
Niet dat t mij iets boeit maar tot voor kort ging dit elke maand verplicht naar je rekening omdat ze anders negatieve rente moesten betalen schijnbaar. Dus zodoende mijn vraag omdat het nu weer in mijn Wallet blijft.
Tnx, ik heb daar (Lavand*) geen mail van gehad. Is dat normale procedure bij GvE, je kunt toch niet elke dag alle projecten langslopen of er iets nieuws te melden valt?
Behalve dat ene zinnetje tekst, zie ik trouwens geen link om door te klikken. Waar hebben ze die weggestopt?
[..] Tnx, ik heb daar (Lavand*) geen mail van gehad. Is dat normale procedure bij GvE, je kunt toch niet elke dag alle projecten langslopen of er iets nieuws te melden valt?
Behalve dat ene zinnetje tekst, zie ik trouwens geen link om door te klikken. Waar hebben ze die weggestopt?
Hier staan de updates gebundeld: Van veel updates krijg je geen aparte mail en moet je hier actief kijken.
[..] Is volgens mij geen woning maar een ( hoek-)appartement. Hoeft geen probleem te zijn maar de omschrijving recreatiewoning wekt een andere indruk. https://www.google.com/ur(...)o_MCFQAAAAAdAAAAABAD
Weer wat nieuws (voor mij althans ), ze verzinnen telkens wat anders om zo'n kavel nog verder uit te melken. 'Recreatieappartement' zou inderdaad een beter woord zijn.
Maar goed, als er vraag naar is? Zelf zou ik toch liever voor iets meer vrij zitten maar wellicht is het een toplocatie.
[..] Is volgens mij geen woning maar een ( hoek-)appartement. Hoeft geen probleem te zijn maar de omschrijving recreatiewoning wekt een andere indruk. https://www.google.com/ur(...)o_MCFQAAAAAdAAAAABAD
Een appartement is ook een woning, hoor. Dat gezegd hebbende is het gebruik van het woord "recreatiewoning" in zijn algemeenheid sowieso vaak niet correct, aangezien je er in veel gevallen niet in mag wonen. Een betere term is dan "recreatieverblijf" of iets dergelijks
[..] Dank dat scheelt een boel geklik inderdaad. Maar geen enkele aanvullende info dus, behalve dat ene zinnetje.
Heb dat ooit ook al eens gevraagd hier, maar blijkbaar vond niemand dat een probleem. Ik vind het nl inderdaad ook irritant dat je niet gewoon een mail krijgt, en los daarvan, een stukje fatsoenlijke inhoud behalve een zinnetje.
Ik heb we wel aangewend om als ik een keer aanleg, inderdaad even bij updates te kijken. Gisteren toevallig eindelijk iets (nou ja, paar woorden...) over L*vnd*.
De voorliggende lening 24955 zal uiterlijk 7 oktober volgeschreven moeten zijn, want ik heb met de huidige financier afgesproken dat ik vóór 1 november aanstaande herfinancier en anders loopt de huidige financiering door. De propositie voor Geldvoorelkaar.nl is net voordeliger dan de huidige propositie, dus vandaar dat ik deze overbruggingsfinanciering a.d. ¤ 650.000,- (aflossingsvrij), rente 5,3%, looptijd 12 maanden (na 6 maanden boetevrij aflossen mogelijk), aan u voorleg.
Ik zie de verbetering voor ons niet echt. Bij toelichting gve staat trouwens nog steeds een aflossingscomponent:
quote:
• ¤ 80.000,- van de leensom zal annuïtair afgelost worden, met een maandelijkse betaling van een vast bedrag, bestaande uit een deel rente en een deel aflossing; • ¤ 570.000 zal aflossingsvrij worden verstrekt, waarbij de rente maandelijks wordt voldaan en de volledige aflossing aan het einde van de looptijd. Bepalingen omtrent vervroegde aflossing: standaard (zie productpagina), met de aanvulling dat er na 6 maanden geheel boetevrij afgelost mag worden.
[..] Ik zie de verbetering voor ons niet echt. Bij toelichting gve staat trouwens nog steeds een aflossingscomponent: [..]
Mag na een half jaar gratis worden afgelost. Dan is de opbrengst maar (5,3 / 2 ) minus 0,425% kosten is een opbrengst van slechts 2,2% in een half jaar. Rendement op jaarbasis is dus tussen de 4,4 en 4,9% op jaarbasis minus rendement verlies tussen inschrijving en ingang rente. Te weinig rendement voor mij.
[..] Mag na een half jaar gratis worden afgelost. Dan is de opbrengst maar (5,3 / 2 ) minus 0,425% kosten is een opbrengst van slechts 2,2% in een half jaar. Rendement op jaarbasis is dus tussen de 4,4 en 4,9% op jaarbasis minus rendement verlies tussen inschrijving en ingang rente. Te weinig rendement voor mij.
Kosten betaal je toch voor dit soort projecten op maandbasis? Bij vervroegde aflossing hoef je dan niet kosten voor een heel jaar te betalen, maar enkel voor de looptijd dat de lening daadwerkelijk heeft gelopen.
De tatooshop op Geldvoorelkaar stond vanochtend nog op 3 dagen resterende funding. Nu is dat opeens 16 dagen. Onder het mom van, eigenlijk is de funding mislukt, maar we proberen het nog even.
Op woensdag 29 september 2021 19:16 schreef KrekelJapie het volgende: De tatooshop op Geldvoorelkaar stond vanochtend nog op 3 dagen resterende funding. Nu is dat opeens 16 dagen. Onder het mom van, eigenlijk is de funding mislukt, maar we proberen het nog even.
Zonde want is qua zekerheden m.i. echt een goede. Denk dat de foto's wat afschrokken.
[..] Ondanks de wat lage rente zou ik deze toch wel graag (voor een wat hoger bedrag) willen meenemen. Een mooie ltv en looptijd.
Als iemand een linkje zou hebben dan hou ik mij aanbevolen.
Ik doe ook graag mee met de kruisvereniging. Hoeveel leden zou zo'n regionale organisatie hebben? 5.000? 10.000? Of meer? De vooruitontvangen contributie zorgt per 31-12-2020 voor een schuldenlast, maar die valt per 1-1-2021 dan ook weer vrij. Alleen nu is niet goed in te schatten welk deel van de schuldenlast vooruitontvangen contributie is.
Ik stel me zo voor dat ze proberen iedereen die in de zorgwinkel een rollator of scootmobiel komen uitzoeken, meteen lid proberen te maken van de vereniging. Ook is de vereniging gekoppeld aan een zorginstelling --> de bestuurder van Atl*nt Zorg is automatisch ook bestuurder van de vereniging.
Waar zou de ¤60.000 huurbesparing vandaan komen? Zouden ze afgelopen jaar het pand van de zorgwinkel in Apeldoorn of Twello hebben gekocht met eigen geld? Ik lees nergens over een derde locatie die is gesloten.
In de pitch wordt gesproken over de cijfers 2020 en een prognose voor 2022. Zouden ze met 2022 niet 2021 bedoelen? Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe dit jaar verloopt.
[..] Ik doe ook graag mee met de kruisvereniging. Hoeveel leden zou zo'n regionale organisatie hebben? 5.000? 10.000? Of meer? De vooruitontvangen contributie zorgt per 31-12-2020 voor een schuldenlast, maar die valt per 1-1-2021 dan ook weer vrij. Alleen nu is niet goed in te schatten welk deel van de schuldenlast vooruitontvangen contributie is.
Ik stel me zo voor dat ze proberen iedereen die in de zorgwinkel een rollator of scootmobiel komen uitzoeken, meteen lid proberen te maken van de vereniging. Ook is de vereniging gekoppeld aan een zorginstelling --> de bestuurder van Atl*nt Zorg is automatisch ook bestuurder van de vereniging.
Waar zou de ¤60.000 huurbesparing vandaan komen? Zouden ze afgelopen jaar het pand van de zorgwinkel in Apeldoorn of Twello hebben gekocht met eigen geld? Ik lees nergens over een derde locatie die is gesloten.
In de pitch wordt gesproken over de cijfers 2020 en een prognose voor 2022. Zouden ze met 2022 niet 2021 bedoelen? Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe dit jaar verloopt.
Of deze toko de bedrijfsvoering weer op orde krijgt kan ik niet zo goed overzien, Echter gelezen de LTV zou je je geld altijd terug moeten krijgen bij dit project. Het ergste dat je kan gebeuren is naar mijn idee dat je door gedoe wat langer op je geld moet wachten. Maar tijdens het gedoe zal de rente gewoon door blijven tikken. Dus ook ik wil wel mee doen met dit project. Linkje is welkom.
Die jongens die bij New Funding weglopen en nu bij Collin hun hand ophouden voor 2.5 miljoen tegen 6%. Doe ik denk ik niet aan mee. Je zal je geld niet geheel verliezen maar op de een of andere manier staat deze hele constructie (box3 in combinatie met Comfort Plus Wonen Groep) mij niet aan.
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-09-2021 20:36:49 ]
Op woensdag 29 september 2021 20:44 schreef zeeland6 het volgende: Gaan we bij Serkan in Maastricht nog boeterente krijgen of was dat boetevrij .? (Kan het even niet controleren ) thx.
Boeterente was 6 maanden of als tijd tot einde looptijd korter is dan 6 maanden, de rente tot einde looptijd. We krijgen dus alle rente voor de 12 maanden, alleen iets eerder.
Op woensdag 29 september 2021 20:44 schreef zeeland6 het volgende: Gaan we bij Serkan in Maastricht nog boeterente krijgen of was dat boetevrij .? (Kan het even niet controleren ) thx.
Ik neem aan van wel, is hier ook al aangegeven (ik neem aan dat er contact was geweest met sig?). Zover ik het kan zien is de boete bij vervroegde aflossing 6 maanden of de resterende periode als die korter is bij dit 12 maanden project. In dit geval is de resterende periode korter zodat je gewoon exact 12 maanden rente moet ontvangen. Ik ben zeer beneuwd of de berekening straks ook klopt want bij bijv. eur 250 investering is de 12 x uitbetaalde maandrente wegens afkortingen niet gelijk aan de jaarrente, scheelt zo'n 0.3%
Op woensdag 29 september 2021 20:55 schreef tnhb het volgende: bij bijv. eur 250 investering is de 12 x uitbetaalde maandrente wegens afkortingen niet gelijk aan de jaarrente, scheelt zo'n 0.3%
Worden deze afrondingen niet gecorrigeerd in de laatste termijn? Dacht zoiets ooit begrepen te hebben. In dit geval kan je gewoon in het betaalschema zien welk bedrag je had moeten krijgen bij 12 maanden. Ditzelfde bedrag moet je nu ook ontvangen.
[..] Zonde want is qua zekerheden m.i. echt een goede. Denk dat de foto's wat afschrokken.
Ze zouden het maatschappelijke nut van tattoos wat meer moeten benadrukken. Zoals het helpen onthouden van de naam van de kinderen door ze op de arm te laten tatoeëren. Zeer nuttig vooral als je ouder wordt met gebreken
[..] Ik neem aan van wel, is hier ook al aangegeven (ik neem aan dat er contact was geweest met sig?). Zover ik het kan zien is de boete bij vervroegde aflossing 6 maanden of de resterende periode als die korter is bij dit 12 maanden project. In dit geval is de resterende periode korter zodat je gewoon exact 12 maanden rente moet ontvangen. Ik ben zeer beneuwd of de berekening straks ook klopt want bij bijv. eur 250 investering is de 12 x uitbetaalde maandrente wegens afkortingen niet gelijk aan de jaarrente, scheelt zo'n 0.3%
Ik had mailcontact hierover gehad. Gisteren gaven ze aan dat het er dezelfde dag nog bij zou staan. Vandaag ook niks bijgeschreven. Het blijft sig he... maar zal vast een dezer dagen komen en anders maar weer mailen...
[..] Of deze toko de bedrijfsvoering weer op orde krijgt kan ik niet zo goed overzien, Echter gelezen de LTV zou je je geld altijd terug moeten krijgen bij dit project. Het ergste dat je kan gebeuren is naar mijn idee dat je door gedoe wat langer op je geld moet wachten. Maar tijdens het gedoe zal de rente gewoon door blijven tikken. Dus ook ik wil wel mee doen met dit project. Linkje is welkom.
Ik neem m niet mee, als het alleen of vooral maar gaat om geld terugkrijgen dan kun je net zo goed een rekening bij de RABO openen Het achterliggende verhaal is dubieus. Ze maken verlies, maken niet duidelijk wat ze operationeel gedaan hebben om dat om te buigen, besparing huur duidt op locatie afgestoten? Ik persoonlijk krijg de indruk dat het daar verre van lekker loopt en dat die crowdfunding een noodsprong is om de zaak weer op orde te krijgen.
[..] Ik neem m niet mee, als het alleen of vooral maar gaat om geld terugkrijgen dan kun je net zo goed een rekening bij de RABO openen Het achterliggende verhaal is dubieus. Ze maken verlies, maken niet duidelijk wat ze operationeel gedaan hebben om dat om te buigen, besparing huur duidt op locatie afgestoten? Ik persoonlijk krijg de indruk dat het daar verre van lekker loopt en dat die crowdfunding een noodsprong is om de zaak weer op orde te krijgen.
Uiteindelijk gaat het om het rendement dat je maakt en als de Rabo mij ruim 5% per jaar geeft laat ik mijn geld bij de Rabo staan. Helaas is dat niet het geval en sprokkelen we hier met crowdfunding wat rendement bij elkaar. Waarbij behoud van kapitaal, dus zekerheden , voor mij zwaar wegen.
[..] Uiteindelijk gaat het om het rendement dat je maakt en als de Rabo mij ruim 5% per jaar geeft laat ik mijn geld bij de Rabo staan. Helaas is dat niet het geval en sprokkelen we hier met crowdfunding wat rendement bij elkaar. Waarbij behoud van kapitaal, dus zekerheden , voor mij zwaar wegen.
Mee eens. Maar zelfs dan, vind ik dat het verhaal geloofwaardig moet zijn. Verlies is bij mij een rode vlag. Net zoals het woord faillissement en bruine schoenen onder een net pak zoals iemand ooit schreef
[..] Mee eens. Maar zelfs dan, vind ik dat het verhaal geloofwaardig moet zijn. Verlies is bij mij een rode vlag. Net zoals het woord faillissement en bruine schoenen onder een net pak zoals iemand ooit schreef
Ach met een LTV van minder dan 30% kan me niet veel gebeuren. Bovendien ziet het pand er https://www.google.com/ma(...).2344718!4d6.0975434 niet onaardig uit en kunnen er met 3 huisnummers door inventieve vastgoedjongens als het mis gaat 3 huizen gecreëerd worden. Brengt altijd wel 100K + 5jaar rente op.
[..] Worden deze afrondingen niet gecorrigeerd in de laatste termijn? Dacht zoiets ooit begrepen te hebben. In dit geval kan je gewoon in het betaalschema zien welk bedrag je had moeten krijgen bij 12 maanden. Ditzelfde bedrag moet je nu ook ontvangen.
Ik heb daar in het verleden wel wat suggesties in gedaan waar ze mee aan de slag zouden gaan. Tot op heden hebben ik daar niets van gezien. Ik pas tegenwoordig m'n investeringsbedrag aan zodat er geen afrondingen meer spelen. Het betaalschema heeft bij mij niet de juiste bedragen, als ik de rentebedragen optel kom ik lager uit dan wanneer ik het rente percentage loslaat op het geïnvesteerde bedrag, bij een 12-maand termijn (zonder aflossing, 1A) is dat eenvoudig vast te stellen.
Vastgoedverkoper die de prijs opdreef moet 25.000 euro betalen 29 september 2021 14:01 Aangepast: 29 september 2021 18:45 De Rotterdamse investeerder hoefde het winkelpand in Rhenen uiteindelijk niet te kopen.
SPOILER
[..] Ik heb daar in het verleden wel wat suggesties in gedaan waar ze mee aan de slag zouden gaan. Tot op heden hebben ik daar niets van gezien. Ik pas tegenwoordig m'n investeringsbedrag aan zodat er geen afrondingen meer spelen. Het betaalschema heeft bij mij niet de juiste bedragen, als ik de rentebedragen optel kom ik lager uit dan wanneer ik het rente percentage loslaat op het geïnvesteerde bedrag, bij een 12-maand termijn (zonder aflossing, 1A) is dat eenvoudig vast te stellen.
Kan je hier delen welke bedrag je moet investeren zonder dat er afrondingen zijn?
[..] Kan je hier delen welke bedrag je moet investeren zonder dat er afrondingen zijn?
Is afhankelijk van de rente, als ik even uitga van het minimaal te investeren bedrag (lage bedragen is relatieve effect het hoogst) wat geen afrondingen in de rente meer kent, dus jaar rente is gelijk aan 12x maandrente naar beneden afgerond, de berekening die overeenkomt met de aflosschemas die ik bij sig ken. 5.20% afronding=0 bij eur 270 5.10% afronding=0 bij eur 280 4.95% afronding=0 bij eur 320
Overigens, hoe groter het investeringsbedrag hoe kleiner het relatieve effect, want 12 cent (het maximale) bij de rente van een investering van 250 heeft een veel groter effect dan 12 cent op de rente bij een investering van 2000. Daarnaast zou je ook nog even naar de afronding van de kosten moeten kijken, dat heb ik niet gedaan aangezien je die maar 1x per jaar hebt en de rente 12x en het effect me dus uiteindelijk lager lijkt. En als ze daar ook naar beneden afronden is dat bij de kosten alleen maar prettig
Het gaat dus om centen, maar vooral bij lage investeringen kan dat best wat invloed hebben. Overigens maken ander platformen soms andere keuzens. Ik heb de details niet meer in beeld maar ik heb een paar jaar geleden eens wat berekeningen gemaakt en met diverse platformen daarover gecommuniceerd hoe ze dat deden. Daarbij herinner ik me hcn en gve nog. Bij hcn vanwege de zeer constructieve communicatie en ze hebben toen ook het een en ander aangepast in de aflosschema's. Bij gve was het de discussie bij een vervroegde aflossing waarbij ze het aflos bedrag (wat niet correct was, is dit jaar hier ook weer benoemd) corrigeerden en de rente verlaagden maar niet wilden vertellen hoe ze tot de bedragen waren gekomen, maar dat het wel correct was. Controle is daarbij bijna niet exact te doen want dan moet je precies de gehanteerde rekenmethode weten, bijvoorbeeld 360 rentedagen of 365 rentedagen in een jaar, reken je dag van aflossen wel of niet mee, wat is de exacte dag van aflossen want dat weten wij vaak niet, etc. Dan is een aflosvrije lening zoals bij sig (1a) met een vaste looptijd een eenvoudig te controleren situatie.
[..] Ik had mailcontact hierover gehad. Gisteren gaven ze aan dat het er dezelfde dag nog bij zou staan. Vandaag ook niks bijgeschreven. Het blijft sig he... maar zal vast een dezer dagen komen en anders maar weer mailen...
Vandaag maar gemaild met sig omdat ik me erger als iets wordt toegezegd en vervolgens dagen niks hoor. Nu kreeg ik volgende reactie :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weet even niet of dit klopt. Weet iemand dat anders kijk ik het even na vanavond.
[ Bericht 0% gewijzigd door flexion op 30-09-2021 12:07:00 ]
[..] Zonde want is qua zekerheden m.i. echt een goede. Denk dat de foto's wat afschrokken.
Zouden we als bestaande investeerders die laatste 25% niet kunnen bijleggen voor de tattooshop? Als je ¤200 hebt ingelegd, kan je ook ¤300 missen. En als je ¤500 hebt ingelegd kan je ook wel ¤700 kwijt. Zou toch jammer zijn als het niet doorgaat. Ik heb zelf in ieder geval mijn inleg zojuist verhoogd.
[..] Zouden we als bestaande investeerders die laatste 25% niet kunnen bijleggen voor de tattooshop? Als je ¤200 hebt ingelegd, kan je ook ¤300 missen. En als je ¤500 hebt ingelegd kan je ook wel ¤700 kwijt. Zou toch jammer zijn als het niet doorgaat. Ik heb zelf in ieder geval mijn inleg zojuist verhoogd.
Eens, taxatierapporten zijn ook nog eens een jaar oud.. LTV zal dus nog wel iets beter zijn
[..] Eens, taxatierapporten zijn ook nog eens een jaar oud.. LTV zal dus nog wel iets beter zijn
Op basis van jullie reacties nog eens naar de pitch gekeken en klein meegenomen.. ben altijd wat voorzichtig met zakelijk vastgoed maar alles ziet er oké genoeg uit om mee te doen.
[..] Vandaag maar gemaild met sig omdat ik me erger als iets wordt toegezegd en vervolgens dagen niks hoor. Nu kreeg ik volgende reactie :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weet even niet of dit klopt. Weet iemand dat anders kijk ik het even na vanavond.
Helaas klopt het. Voor 33C gelden de voorwaarden van 30 juli 2020. Daarin staat: "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzieningsdatum valt is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening. "
[ Bericht 3% gewijzigd door markmangler op 30-09-2021 12:53:09 (afbeelding) ]
[..] Vandaag maar gemaild met sig omdat ik me erger als iets wordt toegezegd en vervolgens dagen niks hoor. Nu kreeg ik volgende reactie :
SPOILER
Het staat inderdaad in de algemene voorwaarden.
Er is wel een hoop mee gerommeld vorig jaar, ik heb de nieuwsbrieven er nog eens op nageslagen.
Nieuwsbrief 29 mei 2020:
quote:
Gewijzigde algemene voorwaarden geldlening!
Deze maand zijn onze algemene voorwaarden gewijzigd en geplaatst op onze website. De aanpassing gaat met name om de boeteregeling. Deze is aangepast naar 1% van het openstaande saldo van de hoofdsom plus 3 maanden boete rente. Ook is de boete aangepast indien er 3 maanden voor de einddatum wordt afgelost. Dan is de boete de resterende rentetermijnen tot einde looptijd.
Nieuwsbrief 5 augustus 2020:
quote:
Wijziging Algemene voorwaarden
Onze Algemene voorwaarden zijn per 30 juli 2020 aangepast. Door te klikken op de link in dit bericht kunt u deze nalezen. De aanpassing betreft de boeteregeling. Hierbij zoals vermeld in de voorwaarden: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening.
In de nieuwsbrief van augustus ontbreekt de info over de drie maands termijn. Slechte informatie dus. Ik kan je de nieuwsbrieven wel mailen, dan kun je SIG erop attenderen dat ze dit niet goed hebben gecommuniceerd.
In de financiele informatie download van 33C staat er ook niets over. Tegenwoordig staat daar wel vermeld: "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."
[..] Het staat inderdaad in de algemene voorwaarden.
Er is wel een hoop mee gerommeld vorig jaar, ik heb de nieuwsbrieven er nog eens op nageslagen.
Nieuwsbrief 29 mei 2020: [..] Nieuwsbrief 5 augustus 2020: [..] In de nieuwsbrief van augustus ontbreekt de info over de drie maands termijn. Slechte informatie dus. Ik kan je de nieuwsbrieven wel mailen, dan kun je SIG erop attenderen dat ze dit niet goed hebben gecommuniceerd.
In de financiele informatie download van 33C staat er ook niets over. Tegenwoordig staat daar wel vermeld: "Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening."
De algemene voorwaarden van 30 juli 2020 zijn van toepassing (zie offerte), is er dan wel een boeterente. Namelijk tot einde rentevastperiode
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 30-09-2021 15:40:25 ]
[..] Het staat inderdaad in de algemene voorwaarden.
Nieuwsbrief 29 mei 2020: [..] Nieuwsbrief 5 augustus 2020: [..] In de nieuwsbrief van augustus ontbreekt de info over de drie maands termijn. Slechte informatie dus. Ik kan je de nieuwsbrieven wel mailen, dan kun je SIG erop attenderen dat ze dit niet goed hebben gecommuniceerd.
Oke bedankt voor het uitzoeken. Als het idd zo in de voorwaarden staat dan zij het zo. Afspraak is afspraak. Daar conformeer ik me dan aan.
En goede duidelijke communicatie is sowieso niet hun sterkste kant...
Hopen dat het nog even duurt eer de overige woningen worden verkocht en vervroegd worden afgelost. Vergoeding is zo wel erg laag voor het risico. En volgens mij hebben we wel kosten betaald aan SIG voor een heel jaar.
[..] Oke bedankt voor het uitzoeken. Als het idd zo in de voorwaarden staat dan zij het zo. Afspraak is afspraak. Daar conformeer ik me dan aan.
En goede duidelijke communicatie is sowieso niet hun sterkste kant...
Hopen dat het nog even duurt eer de overige woningen worden verkocht en vervroegd worden afgelost. Vergoeding is zo wel erg laag voor het risico. En volgens mij hebben we wel kosten betaald aan SIG voor een heel jaar.
Edit: ik laat het hier verder bij. Hopen dat komende maanden alles goed verloopt bij SIG en dan maar weer rustig op zoek naar nieuwe investeringskansen
SPOILER
Dit is wat er letterlijk op dit project van toepassing is (en ik heb altijd geleerd dat specifieke afspraken boven algemene afspraken gaan tenzij anders aangegeven):
quote:
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening.
Aanvulling: ik heb het hier over info van 9C
[ Bericht 1% gewijzigd door tnhb op 30-09-2021 14:14:24 ]
[..] Dit is wat er letterlijk op dit project van toepassing is (en ik heb altijd geleerd dat specifieke afspraken boven algemene afspraken gaan tenzij anders aangegeven): [..] Aanvulling: ik heb het hier over info van 9C
Bij 33c staat hetzelfde. Maar volgens mij is deze tekst gelijk aan de algemene voorwaarden bij de start van het project. Boeterente zal mi van toepassing zijn tot einde rentevastperiode
quote:
Onze Algemene voorwaarden zijn per 30 juli 2020 aangepast. Door te klikken op de link in dit bericht kunt u deze nalezen. De aanpassing betreft de boeteregeling. Hierbij zoals vermeld in de voorwaarden: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening.
[ Bericht 15% gewijzigd door KrekelJapie op 30-09-2021 14:43:49 ]
Op donderdag 30 september 2021 14:03 schreef tnhb het volgende: Dit is wat er letterlijk op dit project van toepassing is (en ik heb altijd geleerd dat specifieke afspraken boven algemene afspraken gaan tenzij anders aangegeven):
Is het meestal niet andersom...? Indien specifieke voorwaarden strijdig zijn met meer algemene voorwaarden, dan gelden iha de algemene voorwaarden. Tenzij die algemene voorwaarden expliciet ruimte bieden om er vanaf te wijken (waarbij de specifieke voorwaarden dan iets moeten zeggen als "in afwijking van de algemene voorwaarden,...").
[..] Is het meestal niet andersom...? Indien specifieke voorwaarden strijdig zijn met meer algemene voorwaarden, dan gelden iha de algemene voorwaarden. Tenzij die algemene voorwaarden expliciet ruimte bieden om er vanaf te wijken (waarbij de specifieke voorwaarden dan iets moeten zeggen als "in afwijking van de algemene voorwaarden,...").
Dit staat er in de hypotheekakte:
Verder zijn op voormelde lening van toepassing, de Algemene Voorwaarden Geldlening SAMENINGELD BV 2020 07 versiedatum dertig juli tweeduizend twintig, gedeponeerd bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 59383461, met de daarin opgenomen algemene bepalingen zoals deze in de aan deze akte gehechte offerte zijn overeengekomen, hierna te noemen : de algemene voorwaarden.
Als ik krekeljapie zn post lees met algemene voorwaarden dan hebben we dus wel recht op de rente tot einde looptijd...
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening
Edit. Luuck verwijst naar 'een' punt 3. Dat is waarschijnlijk naar de Algemene Voorwaarden. Daar staat het in van de 3 mnd. Niet in de investeringsbijlage waarop investeerders de keuze tot belegging baseren.
conclusie: ze zijn in de investeringsbijlage vergeten de tekst aan te passen over de vervroegde aflossing.
[ Bericht 5% gewijzigd door zeeland6 op 30-09-2021 15:43:25 ]
Geldlener van het Smulhuisje op GvE verhoogt voor de 2e keer het rentepercentage en tevens verhoogt de verkopende partij het bedrag van de achtergestelde lening waardoor er minder geleend hoeft te worden en de zekerheden iets verbeteren.
quote:
Update 30 september 2021: De verkopende partij heeft aangegeven bereid te zijn om de achtergestelde lening met ¤ 100.000,- te verhogen naar ¤ 350.000,- tegen een rentetarief van 4%. Daarmee wordt het te financieren bedrag verlaagd, het buffervermogen versterkt en daalt de Loan-to-Value van 90% naar 77%. Aanvullend zal de rente voor de investeerders worden verhoogd van 6,25% naar 6,5%. Deze wijzigingen zijn in de pitch doorgevoerd. Ondernemer verwacht de volledige funding nu snel te kunnen realiseren. De aanpassingen hebben geen invloed op de risicoclassificatie. https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23836
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening
Edit. Luuck verwijst naar 'een' punt 3. Dat is waarschijnlijk naar de Algemene Voorwaarden. Daar staat het in van de 3 mnd. Niet in de investeringsbijlage waarop investeerders de keuze tot belegging baseren.
conclusie: ze zijn in de investeringsbijlage vergeten de tekst aan te passen over de vervroegde aflossing.
Dus weer eens veel onduidelijkheid. Ik ga er vanuit dat Luuck -zeker na alle perikelen van de laatste tijd- in dit soort gevallen de investeerder het voordeel van de twijfel geeft en gewoon de rente uitbetaald van die laatste maanden.
[..] Dus weer eens veel onduidelijkheid. Ik ga er vanuit dat Luuck -zeker na alle perikelen van de laatste tijd- in dit soort gevallen de investeerder het voordeel van de twijfel geeft en gewoon de rente uitbetaald van die laatste maanden.
Dat weet ik ook bijna zeker, al is er eigenlijk geen twijfel. De boeterente is van toepassing en zal moeten worden uitgekeerd.
Verder zijn op voormelde lening van toepassing, de Algemene Voorwaarden Geldlening SAMENINGELD BV 2020 07 versiedatum dertig juli tweeduizend twintig, gedeponeerd bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 59383461, met de daarin opgenomen algemene bepalingen zoals deze in de aan deze akte gehechte offerte zijn overeengekomen, hierna te noemen : de algemene voorwaarden.
Als ik krekeljapie zn post lees met algemene voorwaarden dan hebben we dus wel recht op de rente tot einde looptijd...
Of lees ik nu verkeerd
In de algemene voorwaarden van 30 juli 2020 staat:
quote:
18.Rente en boeterente bij aflossingen 1. Bij een algehele aflossing van de lening op een renteherzieningsdatum is er geen boete verschuldigd. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening. 2. Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening. 3. Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzieningsdatum valt is dit boetevrij mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening. 4. Een gedeeltelijke aflossing tijdens de rentevast periode is slechts mogelijk bij een volledige aflossing van een van de leenschijven. De boete is dan 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte, over het af te lossen deel. De boete is exclusief administratiekosten, die SamenInGeld in rekening brengt bij vervroegd aflossen. 5. Bij het berekenen van de rente die Geldlener moet betalen, gaat SamenInGeld uit van: 1 jaar = 360 dagen; 1 maand = 30 dagen.
Geen boeterente verschuldigd dus volgens AV. Alleen heeft SIG dit niet goed (onvolledig) naar de investeerders gecommuniceerd, noch in de nieuwsbrieven, noch in de financiële toelichting bij de pitch.
Maar je kunt stellen dat de algemene voorwaarden ook door de investeerders zijn geaccepteerd, en dat het onvolledig informeren van investeerders op andere plaatsen slordig is maar geen overruling van de voorwaarden. Vanaf ergens in april zijn ze de 3 maanden geen boeterente overigens wel in de financiële toelichting gaan vermelden.
Het is de zoveelste S-lord-IG-heid, ik kijk zelf ook altijd in de financiële toelichting voor de aflossingsvoorwaarden en was dus ook verrast door het uitblijven van de boeterente, maar ga er verder geen tijd in steken.
[..] In de algemene voorwaarden van 30 juli 2020 staat: [..] Geen boeterente verschuldigd dus volgens AV. Alleen heeft SIG dit niet goed (onvolledig) naar de investeerders gecommuniceerd, noch in de nieuwsbrieven, noch in de financiële toelichting bij de pitch.
Maar je kunt stellen dat de algemene voorwaarden ook door de investeerders zijn geaccepteerd, en dat het onvolledig informeren van investeerders op andere plaatsen slordig is maar geen overruling van de voorwaarden. Vanaf ergens in april zijn ze de 3 maanden geen boeterente overigens wel in de financiële toelichting gaan vermelden.
Het is de zoveelste S-lord-IG-heid, ik kijk zelf ook altijd in de financiële toelichting voor de aflossingsvoorwaarden en was dus ook verrast door het uitblijven van de boeterente, maar ga er verder geen tijd in steken.
Ik laat het er verder ook bij zitten. Al weer teveel tijd aan kwijt nu... maar iedereen bedankt voor het uitzoeken!
Op donderdag 30 september 2021 16:22 schreef zeeland6 het volgende: Reactie van SIG: [..] "Die 3 maanden zijn ook in een nieuwsbrief gemeld. Wij zijn niet voornemens om een boete uit te gaan keren."
Met vriendelijke groet, Luuck
Ook weer onjuist. De drie maanden stonden helemaal niet in de nieuwsbrief:
quote:
[..] Dus weer eens veel onduidelijkheid. Ik ga er vanuit dat Luuck -zeker na alle perikelen van de laatste tijd- in dit soort gevallen de investeerder het voordeel van de twijfel geeft en gewoon de rente uitbetaald van die laatste maanden.
Dan ga je (weer?) teleurgesteld raken in Luuck, hij schrijft namelijk het volgende:
quote:
Bij een restant looptijd korter dan 3 maanden is er geen boete verschuldigd conform de algemene voorwaarden. Per abuis stond dit niet juist in de FA vermeld.
[..] Ook weer onjuist. De drie maanden stonden helemaal niet in de nieuwsbrief: [..] [ afbeelding ]
Ik heb direct al gevraagd om een kopietje van die nieuwsbrief...... Maar ik hou er nu mee op, ik laat het stokje graag aan iemand anders over want ik krijg hier hoofdpijn van.
Op donderdag 30 september 2021 15:34 schreef voetbalmanager2 het volgende: Geldlener van het Smulhuisje op GvE verhoogt voor de 2e keer het rentepercentage en tevens verhoogt de verkopende partij het bedrag van de achtergestelde lening waardoor er minder geleend hoeft te worden en de zekerheden iets verbeteren. [..] Ik verhoog mijn bedrag in deze lening iets.
Ik heb hem ook iets verhoogd. Goed project en nu alleen nog betere zekerheden (1e hypotheek, betere LTV). Wat ik niet helemaal begrijp is dat een project zoals Kolthoff van der Horst Vastgoed of Berlage C.V. VI zo snel vol zit met alleen DR, HA en/of NH als zekerheid...
[..] Ik heb hem ook iets verhoogd. Goed project en nu alleen nog betere zekerheden (1e hypotheek, betere LTV). Wat ik niet helemaal begrijp is dat een project zoals Kolthoff van der Horst Vastgoed of Berlage C.V. VI zo snel vol zit met alleen DR, HA en/of NH als zekerheid...
Ik heb nu deel 1 ook meegenomen (had al een hapje van deel 2 opgepakt in de voorpublicatie). Alles bij elkaar nu wel interessant genoeg voor mij.
(ik snap ook niet zo veel van de animo voor de kolthoff's en Berlage's)
[..] Ik heb hem ook iets verhoogd. Goed project en nu alleen nog betere zekerheden (1e hypotheek, betere LTV). Wat ik niet helemaal begrijp is dat een project zoals Kolthoff van der Horst Vastgoed of Berlage C.V. VI zo snel vol zit met alleen DR, HA en/of NH als zekerheid...
Kolthoff liep deze keer niet zo goed. Ze hebben 1/3 van het leningbedrag verlaagd om het project te doen slagen.
Over het algemeen lopen deze projecten heel snel vol. Denk dat investeerders geloven dat de HA voldoende opleverd.
[..] Kolthoff liep deze keer niet zo goed. Ze hebben 1/3 van het leningbedrag verlaagd om het project te doen slagen.
Over het algemeen lopen deze projecten heel snel vol. Denk dat investeerders geloven dat de HA voldoende opleverd.
Voor mij zit het Smulhuisje echt rond de grens, met nog steeds een krappe rente op commercieel vastgoed. Uit de taxatie wordt mij alleen niet duidelijk hoe de ¤758K is opgebouwd uit het restaurant- en het woongedeelte. Het lijkt alsof die taxatie volledig over het restaurant gaat en ik zie niets over de woning staan. Heb ik iets gemist?
[..] Voor mij zit het Smulhuisje echt rond de grens, met nog steeds een krappe rente op commercieel vastgoed. Uit de taxatie wordt mij alleen niet duidelijk hoe de ¤758K is opgebouwd uit het restaurant- en het woongedeelte. Het lijkt alsof die taxatie volledig over het restaurant gaat en ik zie niets over de woning staan. Heb ik iets gemist?
Ik kan die ¤350K nog steeds niet vinden in dat taxatierapport. Ben ik blind of heb jij meer informatie?
Overigens zie ik ook geen oppervlakte of marktconforme huur van de appartementen staan. Dat laatste is misschien te verklaren omdat ten tijde van de taxatie het voornemen van eigen bewoning bestond. Maar dan is wel opmerkelijk dat er één multiple van ¤5.303/m2 wordt gegeven en één BAR van 6,8%, die beide klaarblijkelijk de totale waarde van restaurant + woning onderbouwen. Dat is een ongebruikelijke manier van waarderen - en misschien eerder een resultante dan een input van de taxatie. Dat maakt het voor mij zo lastig om de opbouw te begrijpen..
Ik kan die ¤350K nog steeds niet vinden in dat taxatierapport. Ben ik blind of heb jij meer informatie?
Overigens zie ik ook geen oppervlakte of marktconforme huur van de appartementen staan. Dat laatste is misschien te verklaren omdat ten tijde van de taxatie het voornemen van eigen bewoning bestond. Maar dan is wel opmerkelijk dat er één multiple van ¤5.303/m2 wordt gegeven en één BAR van 6,8%, die beide klaarblijkelijk de totale waarde van restaurant + woning onderbouwen. Dat is een ongebruikelijke manier van waarderen - en misschien eerder een resultante dan een input van de taxatie. Dat maakt het voor mij zo lastig om de opbouw te begrijpen..
Onder bestedingsdoel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De huidige eigenaren wonen zelf in 1 of beide appartementen, maar ik kan daar zelf ook niet veel meer over vinden. De waarde is door de taxateur wel vastgesteld, maar over het doel van de lening nemer en de eventuele inkomsten die hij verwacht ermee te behalen is niet veel info.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De huidige eigenaren wonen zelf in 1 of beide appartementen, maar ik kan daar zelf ook niet veel meer over vinden. De waarde is door de taxateur wel vastgesteld, maar over het doel van de lening nemer en de eventuele inkomsten die hij verwacht ermee te behalen is niet veel info.
Ah het stond in de pitch! Merci. Dan is waarschijnlijk bij de verkorting van de taxatie wat belangrijke informatie verloren gegaan.
Overigens blijven de ondernemers zelf wonen in die ruime woning van deel II van het project (volgens de pitch).
Vreemd dat er geen hypotheek voor het totale leendrag wordt afgesloten. Huizenprijzen kunnen het komende anderhalf jaar nog met 100k stijgen
Ik ben er zojuist eens voor gaan zitten om het waarom van deze psychiatrische hockeystick prognose te doorgronden. Samengevat lees ik dit: er is een behandelmethode mede gebaseerd op video analyse ontwikkelt. Intern wilde de GGZ hier niet aan (houden niet van verandering). Dus dhr. Terpstra gaat dit in eigen beheer doen, en doet dit sinds 2017 op kleine schaal, met beperkt (verwachting voor 2021 zeer beperkt =3000 euro) resultaat. Maar gelukkig gaat de factureringen methode in 2022 veranderen van achteraf, naar maandelijks. Hierdoor gaat de omzet naar 3mio met een netto cashflow overschot van 1mio. (Dit wordt het Z.P.M. genoemd, zorg prestatie model. Moet er nog wel even gepresteerd worden natuurlijk). Hiervoor gaat een soort pyramide achtig trainings systeem opgericht worden, waardoor dit prima mogelijk zou moeten zijn.
Het concept spreekt mij niet aan. Blijft over (of wellicht niet) beoordeling van de zekerheden. Dhr. Terpstra heeft er blijkbaar voor 60% vertrouwen in dat het goed komt. Hiervoor geeft hij een niet volledig dekkende 2e hypotheek af. De huizenprijzen kunnen natuurlijk stijgen de komende 1.5 jaar. Als dat zo gaat dat de investeerders niet helpen, er kan maar 150k gehaald worden. De prijzen kunnen ook zakken, dan zal het afhangen van de hardheid van de materiële waarde van de persoonlijke borgstelling.
Rente lijkt wel mooi met 7.5%, maar ik denk dat ik toch maar wacht op een project wat me meer aanspreekt, met betere zekerheden voor 7% bijvoorbeeld.
Dit platform was nog aan mijn aandacht ontsnapt tot nu toe (wel eens van gehoord, mogelijk een keer op de site gekeken, maar verder niet). Eerste hypotheken spreken mij (steeds meer) aan. Heb eerlijk gezegd gelijk de daad maar bij het woord gevoegd en weer een 7% project en een nieuw platform aan mijn portefeuille toegevoegd. Newfunding lijkt op te drogen, bij CrE wil ik niet te veel uitbreiden (redelijk bedrag uitstaan daar, en wil niet meer projecten van dezelfde leningnemer). Met een portefeuille die steeds meer naar hypothecair gedekt verschuift is een extra platform welkom voor de spreiding.
Ik kende het platform ook niet. Dank voor de link en het attenderen. Ben ook wel benieuwd of andere daar investeren en wat de ervaringen zijn. Is wel een redelijke flinke basisinleg noodzakelijk, maar wanneer er een kwalitatief goed project voorbij komt, sta ik er wel voor open en meer spreiding tussen platforms is wenselijk voor mij.
De eigenaar van het platform spreekt iedereen persoonlijk een eerste keer. Vaak is dit telefonisch. Om de 2 A 3 weken is er een Webinar waarin live de voortgang wordt besproken en je kunt live vragen beantwoorden. Altijd 1e hypotheek met wat lagere ltv. Weinig kosten aan overhead, geen dure site. Daarom is het netto rendement hoger. https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/reviews/matching-capital/
[..] Ziet er interessant uit. Ik ga zelf niet meedoen. Minimaal 5000 euro per project is mij wat te veel.
Net even de site van MC doorgenomen. Ziet er allemaal professioneel uit. Vind zelf 5000 euro ook wat hoog. Met een minimale investering van 1000 euro zou ik nog kunnen leven. Misschien even lobby starten om het minimale bedrag omlaag te brengen. 😀 Zal in de loop van de dag mail naar ze sturen.
[..] Net even de site van MC doorgenomen. Ziet er allemaal professioneel uit. Vind zelf 5000 euro ook wat hoog. Met een minimale investering van 1000 euro zou ik nog kunnen leven. Misschien even lobby starten om het minimale bedrag omlaag te brengen. 😀 Zal in de loop van de dag mail naar ze sturen.
Is recent gezakt van 10k naar 5k om projecten laagdrempeliger te maken. Ik vermoed dat het daar wel bij blijft, mede omdat projecten nu óók snel vol zitten én omdat er maar 2 fulltime medewerkers zijn.
[..] Is recent gezakt van 10k naar 5k om projecten laagdrempeliger te maken. Ik vermoed dat het daar wel bij blijft, mede omdat projecten nu óók snel vol zitten én omdat er maar 2 fulltime medewerkers zijn.
Is dat niet een (extra) risico? Projecten aan de man brengen via een website lukt blijkbaar uitstekend, maar als er problemen rijzen dan mis je toch al gauw kennis en slagkracht. Denk dat onze vriend van CapitalCircle daar uiteindelijk ook een beetje moe van werd.....