abonnement Unibet Coolblue
pi_201396822
Vrouwen gaan gemiddeld na 7,6 jaar vreemd. Ook ik ga gebukt onder de seven year itch, alleen manifesteert die zich op een andere manier: ik moet verhuizen. En dus heb ik met mijn lief een nieuw huis gekocht, 7,6 jaar na de aankoop van ons nieuwbouwhuis waar we voor altijd in hadden kunnen blijven wonen. Ons nieuwe huis is een kluswoning. Zijn jullie dan handig? hoor ik jullie denken. Nee, wij zijn niet handig. En we zijn ook niet erg avontuurlijk. Niks voor ons eigenlijk, zo'n verbouwproject. Maar het is goed gekomen.

Zo was het:



Zo werd het:



Dit is waar we het voor deden:




Sinds april 2019 zit de verbouwing erop maar ook nadien is er veel gebeurd. In huis is er niet veel meer te doen. We richten ons op de tuin en bijgebouwen. Een update van medio 2021:

quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
Het was weer mistig vanochtend! Het is dan net alsof de grote stad is uitgewist.



Een jaar geleden:


Anderhalf jaar geleden:


Twee jaar geleden:


In de OP zag ik meer foto's van de tuin een jaar geleden. Deze border had ik net aangelegd. Toen:


Nu:


De vijver is weelderig groen geworden. Toen:


Nu:

Laatste update:

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
Het bleek heel nuttig om m'n moedeloosheid hier te delen. Ik ben bevestigd in m'n beeld dat de reguliere route (aanleg van terras en paden door een bedrijf) te kostbaar wordt en dankzij @:yinu ben ik op een nieuw spoor gezet. Of eigenlijk een oud spoor, want ik heb eerder al een en ander gedeeld over ecokathedralen.

Mijn idee is nu het volgende. Voor terras en paden lijkt halfverharding toch de beste keuze. Ik kan dan zelf in de loop der jaren ophogen. Dat maakt de oplossing duurzaam. Ik vind het niet zo'n probleem om met kruiwagens in de weer te gaan; dat doe ik elders in de tuin ook. Als ik er te oud en krakkemikkig voor ben, dan huur ik er wel iemand voor in. :+ Dit staat me meer aan dan t.z.t. een heel vlonder te moeten laten vervangen.

Ik wil echter wel wat hoogteverschillen overbruggen her en der. Een van de punten op m'n wensenlijst is bijvoorbeeld een terras dat op de vouwdeur aansluit:



Daarvoor moet het terras flink de hoogte in. Als ik met halfverharding wil werken, moet ik een vorm van grondkering hebben. Dat zou met stapelmuurtjes kunnen, en dan geen strakke met L-elementen maar organische. Dat past veel beter bij wat ik met de rest van de tuin aan het doen ben. Ik vind dit wel een spannend onderdeel, want niet alle stapelmuurtjes staan me aan. Dit vind ik bijvoorbeeld wél mooi:



Ik durf het niet in m'n eentje aan, alleen al omdat hetgeen nu in de grond is verwerkt loeizwaar is. Misschien kan dat ook wel weer als een vorm van fundering worden gebruikt (denk aan de betonranden). Daarom lijkt het me goed om iemand te zoeken die advies kan geven en mee kan helpen met ontwerp en uitvoering. Via de website van de Wilde Weelde heb ik contact gezocht met een ecologische hovenier in de buurt. Hopelijk wordt dat wat.

En ik moet vanzelfsprekend m'n vriend nog overtuigen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201399581
Leuk!! Ik denk ook dat dit beter past bij wat je met de tuin aan het doen bent dan tempex funderingen enzo.
Wel jammer dat je al een vijver hebt, anders kon je met de grond van de vijver (die je nu elders hebt gebruikt toch?) aan de gang... :+

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dit project verder vorm gaat krijgen! En ik wil best een keertje komen helpen stapelen :)
pi_201399721
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:24 schreef yinu het volgende:
Leuk!! Ik denk ook dat dit beter past bij wat je met de tuin aan het doen bent dan tempex funderingen enzo.
Wel jammer dat je al een vijver hebt, anders kon je met de grond van de vijver (die je nu elders hebt gebruikt toch?) aan de gang... :+
Die grond wordt goed benut voor de verhoogde border achter de vijver! Zonder die verhoging konden die specifieke planten er niet groeien.

Als we er padvast gaan gebruiken, dan denk ik dat dit zelfs een ideale situatie is. Afgraven hoeft (gok ik) niet. Tegels weghalen, wit zand laten liggen en dan de onder- en bovenlaag padvast erop aanbrengen (eerst grof, daarna fijn).

quote:
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dit project verder vorm gaat krijgen! En ik wil best een keertje komen helpen stapelen :)
*O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201405379
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
4 meter diep he ;) .
Veen is wat anders dan de zandgrond in Brabant helaas -O- .
Mocht je ergens toch nog een vlonder overwegen, bedrijven van schroefpalen zeggen dat juist op veengrond het ook goed mogelijk is. Heb het nog even nagevraagd, maar bij ons zitten ze ook al 1,5meter in de grond omdat we onder het waterniveau moesten zitten. En dat hebben we gedaan zonder enig motorisch hulpmiddel, terwijl je bij schroefpalen ook gemakkelijk wat hulp kunt gebruiken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201406128
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:35 schreef SV-tje het volgende:

Heb het nog even nagevraagd, maar bij ons zitten ze ook al 1,5meter in de grond omdat we onder het waterniveau moesten zitten.
Lief dat je het hebt nagevraagd!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201430662
De laatste ramen van de kas hebben we vervangen, de zes rechts naast de deur. De kas is nu af. Ik ben er best trots op dat het ons zelf is gelukt!

Voor:


Na:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 19 september 2021 @ 19:05:58 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201430762
Dat is allemaal heel mooi geworden !
Heb je er dit jaar al veel in gekweekt/gepoot ? :)
pi_201431003
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is allemaal heel mooi geworden !
Heb je er dit jaar al veel in gekweekt/gepoot ? :)
Best wel! Een en ander gezaaid, dahlia's voorgetrokken, moestuintjes van de AH er de eerste periode ingezet. En in een deel mediterrane planten permanent geplaatst. Maar volgend jaar ga ik serieus aan de bak.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201431774
Deel 16 alweer *O*
Resistance is futile.
pi_201433295
Mooie kas geworden zo! Ben echt benieuwd hoe hij er volgend jaar uitziet vol met planten.
Ga je nog bakken op stahoogte plaatsen?
pi_201437624
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 22:03 schreef archito het volgende:
Mooie kas geworden zo! Ben echt benieuwd hoe hij er volgend jaar uitziet vol met planten.
Ga je nog bakken op stahoogte plaatsen?
Ik heb er voorlopig geen plannen voor. Er staat nu een kweektafel en daarmee kan ik even verder. Een soort stellingkast zou misschien wel fijn zijn.

Op dit moment ben ik meer bezig met observeren en bedenken hoe ik de omstandigheden in de kas optimaal kan krijgen. Ik heb het idee dat het waterniveau nog wat te hoog is voor een aantal planten waardoor wortelrot dreigt. En er zijn planten die grote hitte en/of sterkte temperatuurwisselingen niet lijken te kunnen hebben. M'n citroen heeft bijvoorbeeld in één keer al het blad laten vallen en is mogelijk dood. De kiwi is sowieso dood. Dat zijn van die planten die warmte nodig hebben, maar niet per se extreme hitte.

Prioriteit heeft dus om te bedenken wat voor soort planten de omstandigheden aankunnen en/of hoe ik de planten kan beschermen (grond ophogen/zonnedoek ophangen). De eerste uitdaging wordt de matig winterharde planten de winter door helpen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201441178
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb er voorlopig geen plannen voor. Er staat nu een kweektafel en daarmee kan ik even verder. Een soort stellingkast zou misschien wel fijn zijn.

Op dit moment ben ik meer bezig met observeren en bedenken hoe ik de omstandigheden in de kas optimaal kan krijgen. Ik heb het idee dat het waterniveau nog wat te hoog is voor een aantal planten waardoor wortelrot dreigt. En er zijn planten die grote hitte en/of sterkte temperatuurwisselingen niet lijken te kunnen hebben. M'n citroen heeft bijvoorbeeld in één keer al het blad laten vallen en is mogelijk dood. De kiwi is sowieso dood. Dat zijn van die planten die warmte nodig hebben, maar niet per se extreme hitte.

Prioriteit heeft dus om te bedenken wat voor soort planten de omstandigheden aankunnen en/of hoe ik de planten kan beschermen (grond ophogen/zonnedoek ophangen). De eerste uitdaging wordt de matig winterharde planten de winter door helpen.
Dat is ook wel het leuke aan tuinieren vind ik. Uitproberen wat wel en niet werkt op een specifieke plek en ondergrond, zo leer je de tuin steeds beter kennen.
pi_201507178
Ik heb contact gelegd met een ecologische hovenier; nu nog een afspraak maken. En van de week is de schilder langs geweest om een slecht kozijn bij te werken. Hij zou eigenlijk in september beginnen met buitenwerkzaamheden (schuur, tuinmuur en herstel kozijn), maar hij loopt wat uit. Gelukkig heeft hij wel het kozijn hersteld voor we het najaar ingaan.

Zelf heb ik de oriëntatie van de woonkamer maar eens omgegooid:

Was:


Is:


Eens kijken hoe dat bevalt. Het gaat traag, maar deel 17 komt er wel. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507239
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb contact gelegd met een ecologische hovenier; nu nog een afspraak maken. En van de week is de schilder langs geweest om een slecht kozijn bij te werken. Hij zou eigenlijk in september beginnen met buitenwerkzaamheden (schuur, tuinmuur en herstel kozijn), maar hij loopt wat uit. Gelukkig heeft hij wel het kozijn hersteld voor we het najaar ingaan.

Zelf heb ik de oriëntatie van de woonkamer maar eens omgegooid:

Was:
[ afbeelding ]

Is:
[ afbeelding ]

Eens kijken hoe dat bevalt. Het gaat traag, maar deel 17 komt er wel. :+
Oeh, ja, die bank staat zo imho veel beter! Lekker naar buiten kunnen turen :Y
pi_201507355
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Oeh, ja, die bank staat zo imho veel beter! Lekker naar buiten kunnen turen :Y
Het bevalt in de praktijk beter dan op de plattegrond, maar ik ben nog niet tevreden. De woonkamer heeft wat kleine verbeteringen nodig. Een mooie, kleine verbetering zou een ander bankje bij de eettafel zijn dat net iets minder diep is zodat er meer ruimte ontstaat. En de groene stoel en het kussen samen zijn eigenlijk net te veel. Maar ja, we gebruiken ze allebei. Het komt er dus niet van om iets weg te doen.

Het is echt een moeilijke ruime om in te richten. De vorige bewoners hadden de tv schuin staan, maar dat gaat bij ons niet omdat onze we de pui wat groter hebben gemaakt op die plek. En we hebben een doorloop toegevoegd waardoor de bank niet tegen de muur kan, zoals op deze foto:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507389
Met m'n vorige reeks heb ik deel 18 gehaald. Om m'n kinderen te citeren: "Hoe dan?!"
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507396
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het bevalt in de praktijk beter dan op de plattegrond, maar ik ben nog niet tevreden. De woonkamer heeft wat kleine verbeteringen nodig. Een mooie, kleine verbetering zou een ander bankje bij de eettafel zijn dat net iets minder diep is zodat er meer ruimte ontstaat. En de groene stoel en het kussen samen zijn eigenlijk net te veel. Maar ja, we gebruiken ze allebei. Het komt er dus niet van om iets weg te doen.

Het is echt een moeilijke ruime om in te richten. De vorige bewoners hadden de tv schuin staan, maar dat gaat bij ons niet omdat onze we de pui wat groter hebben gemaakt op die plek. En we hebben een doorloop toegevoegd waardoor de bank niet tegen de muur kan, zoals op deze foto:

[ afbeelding ]
Hm.... heb je veel spullen die in een kastje onder de tv moeten? Anders zou je kunnen overwegen om de tv op te hangen. Eventueel een (ondiepe) plank eronder (ik vind zelf iets van een meubel/plank onder je TV altijd wel mooier, dan enkel een kale muur). Zou dat meer rust/ruimte creëren waardoor je je groene stoel niet weg hoeft te doen?

Je TVkastje is overigens wel leuk, met die pootjes. Dat dan weer wel.
pi_201507491
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Hm.... heb je veel spullen die in een kastje onder de tv moeten? Anders zou je kunnen overwegen om de tv op te hangen. Eventueel een (ondiepe) plank eronder (ik vind zelf iets van een meubel onder je TV altijd wel mooier, toch...). Zou dat meer rust/ruimte creëren waardoor je je groene stoel niet weg hoeft te doen?

Je TVkastje is overigens wel leuk, met die pootjes. Dat dan weer wel.
Ja, het is ons oplaadhonk. En dan hebben we ook nog dingen als een Playstation en een VR-bril. Eigenlijk is er al te weinig ruimte voor gadgets. In het oorspronkelijke ontwerp stond een lang, laag meubel ingetekend, op dit plaatje rechts:



Zoiets zou een flinke verbetering zijn. De stoel moet dan wel weg en er komt een minder comfortabele zitplaats voor terug. Wat mij betreft is dat geen probleem omdat we nu een grote hangbank hebben waar we met het hele gezin op kunnen, maar m'n lief zit (ook al moppert hij er nooit over) liever iets actiever. Daarom houd ik het maar steeds zoals we het hebben. En het geld kunnen we op dit moment beter investeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507514
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, het is ons oplaadhonk. En dan hebben we ook nog dingen als een Playstation en een VR-bril. Eigenlijk is er al te weinig ruimte voor gadgets. In het oorspronkelijke ontwerp stond een lang, laag meubel ingetekend, op dit plaatje rechts:

[ afbeelding ]

Zoiets zou een flinke verbetering zijn. De stoel moet dan wel weg en er komt een minder comfortabele zitplaats voor terug. Wat mij betreft is dat geen probleem omdat we nu een grote hangbank hebben waar we met het hele gezin op kunnen, maar m'n lief zit (ook al moppert hij er nooit over) liever iets actiever. Daarom houd ik het maar steeds zoals we het hebben. En het geld kunnen we op dit moment beter investeren.
Ah ja, herkenbaar wel ja, die gadgets.

En comfort en fijn kunnen leven (en zitten) naar behoefte is toch ook wel erg belangrijk, dus dan zou ik dat lage meubel inderdaad gewoon voor later bewaren en de stoel houden :Y
pi_201507531
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:12 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ah ja, herkenbaar wel ja, die gadgets.

En comfort en fijn kunnen leven (en zitten) naar behoefte is toch ook wel erg belangrijk, dus dan zou ik dat lage meubel inderdaad gewoon voor later bewaren en de stoel houden :Y
Of we kopen een nieuw huis met een grotere woonkamer. *O* :+

We wonen hier nog geen drie jaar en ik fantaseer al stiekem soms over het kopen over een huis met een landgoed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507551
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Of we kopen een nieuw huis met een grotere woonkamer. *O* :+

We wonen hier nog geen drie jaar en ik fantaseer al stiekem soms over het kopen over een huis met een landgoed.
Het voormalig Land van Ooit landgoed is nu in de verkoop. Je koopt er wel een kavel (vanaf 400k). Maar dan bouw je dus wel je eigen villa op een landgoed met (soortvan)roze kasteel en met die beroemde soldaten-in-het-water.

Het is dat ik het geld niet heb liggen :D
pi_201507561
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Het voormalig Land van Ooit landgoed is nu in de verkoop. Je koopt er wel een kavel (vanaf 400k). Maar dan bouw je dus wel je eigen villa op een landgoed met (soortvan)roze kasteel en met die beroemde soldaten-in-het-water.

Het is dat ik het geld niet heb liggen :D
_O-

Het landgoed is opgedeeld in kavels? Dat moet ik niet hebben, hoor, ik ben gesteld op m'n privacy. Het is alles of niks!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507598
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
_O-

Het landgoed is opgedeeld in kavels? Dat moet ik niet hebben, hoor, ik ben gesteld op m'n privacy. Het is alles of niks!
Nouja, wel in kavels van 800-1350m2 . En het ligt behoorlijk afgeschermd van de rest van het gepeupel. :P
Ik zie trouwens dat de kavels richtprijzen hebben van 400 tot 650k. Dus je moet wel wat overwaarde hebben op je huisje aan het water.

(Ik vraag me dan altijd af wat voor soort mensen dit aantrekt. Ik vrees dan toch voor van die steenrijke figuren (die een kamer ook binnen komen met "zo bestje luitjes...') en die dan een villa neerzetten met van die glimmende dakpannen en rode lederen stoelen met van die wieltjes aan dunne, ietwat gebogen kromme pootjes. Brrr.
pi_201507636
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:25 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Nouja, wel in kavels van 800-1350m2 . En het ligt behoorlijk afgeschermd van de rest van het gepeupel. :P
Ik zie trouwens dat de kavels richtprijzen hebben van 400 tot 650k. Dus je moet wel wat overwaarde hebben op je huisje aan het water.
Oh, maar zo'n kavel heb ik al! Ik denk meer aan hectares. Het zou misschien wel mogelijk zijn als we de boel hier verkopen en in een ander deel van het land gaan wonen, Groningen of zo. Maar daar zijn we nu (nog) niet aan toe. We blijven hier in ieder geval wonen tot de kinderen 18 zijn.

We hebben dit huis op deze plek gekocht om oud in te worden. Maar ja, ik ben zo fucking rusteloos. Als ik m'n oude topics teruglees, dan word ik gewoon moe van mezelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507823
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
De stoel moet dan wel weg en er komt een minder comfortabele zitplaats voor terug.
Dat hoeft natuurlijk niet al zit deze ikea stoel wel echt heerlijk (ik wilde die groene voor de babykamer maar die kleur was toen net uit het assortiment :( ).
Als je man liever wat actiever zit dan kan dat met de juiste stoel net zo comfortabel. Ik zou zeggen tegen die tijd eerst een andere stoel uitzoeken en dan vooral je man laten proefzitten. Als hij een goed alternatief heeft dan kan die groene stoel makkelijker weg en een groter tvmeubel terug.
  zondag 26 september 2021 @ 16:59:41 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201529794
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het bevalt in de praktijk beter dan op de plattegrond, maar ik ben nog niet tevreden. De woonkamer heeft wat kleine verbeteringen nodig. Een mooie, kleine verbetering zou een ander bankje bij de eettafel zijn dat net iets minder diep is zodat er meer ruimte ontstaat. En de groene stoel en het kussen samen zijn eigenlijk net te veel. Maar ja, we gebruiken ze allebei. Het komt er dus niet van om iets weg te doen.

Het is echt een moeilijke ruime om in te richten. De vorige bewoners hadden de tv schuin staan, maar dat gaat bij ons niet omdat onze we de pui wat groter hebben gemaakt op die plek. En we hebben een doorloop toegevoegd waardoor de bank niet tegen de muur kan, zoals op deze foto:

[ afbeelding ]
Beter zo. En de vorige bewoners hadden ook een kleinere TV, dat scheelt ook nogal :+ .
Resistance is futile.
pi_201569587
Nou, het spoor van de ecologische hoveniers is vooralsnog doodlopend. M'n indruk is dat zo'n terras te specifiek en technisch voor ze is; ze willen liever tekeningen maken en leuke planten voor de wadi uitzoeken, wat ik ook wel weer snap.

Ik sta open voor suggesties!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201570924
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 20:02 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, het spoor van de ecologische hoveniers is vooralsnog doodlopend. M'n indruk is dat zo'n terras te specifiek en technisch voor ze is; ze willen liever tekeningen maken en leuke planten voor de wadi uitzoeken, wat ik ook wel weer snap.

Ik sta open voor suggesties!
Mij ook te technisch :@
Resistance is futile.
pi_201572182
quote:
7s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Mij ook te technisch :@
Ik merk dat ik toch weer gecharmeerd raak van het oorspronkelijke idee om een constructie van schroefpalen te laten maken. Als we zelf het vlonderterras maken, besparen we op arbeidskosten. Ik ga er maar weer eens op broeden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201572201
Op zulke momenten mis ik m'n vader. Het is fijn om iemand in je omgeving te hebben die wat handiger is en mee kan denken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201572377
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 20:02 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, het spoor van de ecologische hoveniers is vooralsnog doodlopend. M'n indruk is dat zo'n terras te specifiek en technisch voor ze is; ze willen liever tekeningen maken en leuke planten voor de wadi uitzoeken, wat ik ook wel weer snap.

Ik sta open voor suggesties!
-O-

Dat is jammer en een gemiste kans voor hen.

Kan me voorstellen dat je iemand mist die hierover mee kan denken.

(mijn vader leeft nog maar die heeft niet eens een schroevendraaier geloof ik dus dat zou niet de eerste zijn die ik hierover zou aanspreken, maar dat heb ik bij hem dan weer met juridische of zakelijke dingen).
pi_201575440
Ik heb een wat ander idee dat volgens mij prima zelf uit te voeren is en minder technisch is: geen stapelmuur maken maar een borderrand van Cortenstaal. Ik heb er eerder mee gewerkt in de kas. Daar heb ik een borderrand gebruikt die niet sterk genoeg is voor een terras, maar er zijn ook andere soorten randen waarbij je met grondpennen kunt werken voor versteviging. Er zijn zelfs keerwanden van Cortenstaal, maar ik denk dat ik die niet nodig heb omdat ik maar 35 cm de hoogte in hoef. Het aardige is dat Cortenstaal buigzaam is zodat ik geen recht terras hoef te maken. En met de randen die ik op het oog heb, kan ik bovendien geleidelijk een borderrand de grond in laten weglopen.

Ter herinnering, dit is de borderrand in de kas:




Die gaat scheef staan als er een noemenswaardig hoogteverschil is tussen de grond aan beide kanten, dus verankering is echt nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201576455
Ik zat gisteren al te denken: kun je niet iets maken van silo's zoals @Seven. gedaan heeft?
Met halfronde of eenderde delen, zodat je diverse "keerwanden" achter elkaar kunt plaatsen?

Bij nader inzien twijfel ik trouwens of het een silo was of iets anders...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201577370
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 11:12 schreef Leandra het volgende:
Ik zat gisteren al te denken: kun je niet iets maken van silo's zoals @:seven. gedaan heeft?
Met halfronde of eenderde delen, zodat je diverse "keerwanden" achter elkaar kunt plaatsen?

Bij nader inzien twijfel ik trouwens of het een silo was of iets anders...
Ja, het is in principe hetzelfde idee. Wat aardig is aan de flexibiliteit van zo'n borderrand van Cortenstaal is dat ik 'em in de grond in kan laten lopen. Ik hoef dus niet eens met etages te werken, want ik wil halfverharding gebruiken voor terras en paden en laat die ook geleidelijk aflopen. Ik heb een snelle schets gemaakt:

• grijs = terras op hoogte
• lichtgeel = paden op het laagste niveau (maar hoger dan de tuin)
• donkergeel = overgangen in hoogte
• blauw = randen van Cortenstaal.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201577623
Dat lijkt me een goed idee! En bij verzakking redelijk makkelijk om het weer op te hogen als je met halfverharding werkt. En, mooi!
pi_201578110
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 12:33 schreef yinu het volgende:
Dat lijkt me een goed idee! En bij verzakking redelijk makkelijk om het weer op te hogen als je met halfverharding werkt. En, mooi!
Ja, precies. Zo'n keerwand van Cortenstaal verhoog je niet even, maar de borderranden die ik op het oog heb zou ik zelf weer los kunnen halen. Niet dat ik dat van plan ben, maar het is fijn om de mogelijkheid te hebben als de boel hopeloos verzakt. Het lijkt misschien alsof ik wat overdrijf, maar de buren hebben een paar jaar geleden een rond terras van waaltjes gemaakt achter hun huis en dat terras helt al zo'n 30 graden.

Ik vind zelf dit sfeertje wel fijn:



Mooi ook, dat platte grind. Ik ben nog aan het nadenken over de halfverharding en de onderlaag. We denken dat het het beste is om zo min mogelijk op te hogen en de opgehoogde delen zo licht in gewicht mogelijk te houden. Ik moet er nog wat meer onderzoek naar doen.

En dan kunnen we later, ooit, een steiger nemen aan de waterkant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201578189
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 11:12 schreef Leandra het volgende:
Ik zat gisteren al te denken: kun je niet iets maken van silo's zoals @:seven. gedaan heeft?
Met halfronde of eenderde delen, zodat je diverse "keerwanden" achter elkaar kunt plaatsen?

Bij nader inzien twijfel ik trouwens of het een silo was of iets anders...
Was een gegalvaniseerde brokkensilo inderdaad.
Resistance is futile.
pi_201578198
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, precies. Zo'n keerwand van Cortenstaal verhoog je niet even, maar de borderranden die ik op het oog heb zou ik zelf weer los kunnen halen. Niet dat ik dat van plan ben, maar het is fijn om de mogelijkheid te hebben als de boel hopeloos verzakt. Het lijkt misschien alsof ik wat overdrijf, maar de buren hebben een paar jaar geleden een rond terras van waaltjes gemaakt achter hun huis en dat terras helt al zo'n 30 graden.

Ik vind zelf dit sfeertje wel fijn:

[ afbeelding ]

Mooi ook, dat platte grind. Ik ben nog aan het nadenken over de halfverharding en de onderlaag. We denken dat het het beste is om zo min mogelijk op te hogen en de opgehoogde delen zo licht in gewicht mogelijk te houden. Ik moet er nog wat meer onderzoek naar doen.

En dan kunnen we later, ooit, een steiger nemen aan de waterkant.
Supermooi plaatje O+
Resistance is futile.
pi_201590326
Ik heb het ontwerp aangepast. In de eerste, ruwe schets kwamen allerlei hellingen. Al pratende kwamen we erop uit dat het terras achter ons huis niet geheel opgehoogd hoeft te worden. Met name het stukje bij de pui moet de hoogte in. In het aangepaste ontwerp hebben we minder ophogingen. Dat scheelt flink in materiaalkosten, kost minder werk en is waarschijnlijk ook praktischer en duurzamer.



Floorplanner kan hier niet goed mee overweg, maar deze 3D geeft een indruk:



In de kleine verhoging bij de pui zou ik dan een bankje willen integreren, zoiets:



Feedback is welkom, hoor! Ik moet nog broeden op de halfverharding (padvast is voorlopig favoriet) en op zonwering. Op dit moment denk ik dat we het beste een zonnescherm kunnen nemen over de gehele breedte van de pui, maar werken met beplating is ook een optie, eventueel tegen een pergola:



[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 01-10-2021 11:27:28 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201592538
Oh ja, dat is denk ik een goed idee. Ik dacht ook nog aan een soort trappen-systeem, waardoor de overgang van het ophogen wat minder groot wordt en ook het oppervlakte wat je heel erg moet ophogen. En met niet te zware materialen werken, en veel beplanting. Ik weet bij mijn ouders (waar de SRV-wagen vroeger nog wel eens in een gat in de straat zakte, qua verzakking) dat hun tuin op een gegeven moment veel stabieler is geworden omdat de heesters groter werden en de wortels het kennelijk wat meer bij elkaar houden. Zij hebben ook een tuin met hoogteverschillen maar het terras en de oprit zijn bij de bouw van het huis wel onderheid dus dat is wat minder gevoelig voor verzakking.
pi_201595415
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:41 schreef yinu het volgende:
Oh ja, dat is denk ik een goed idee. Ik dacht ook nog aan een soort trappen-systeem, waardoor de overgang van het ophogen wat minder groot wordt en ook het oppervlakte wat je heel erg moet ophogen. En met niet te zware materialen werken, en veel beplanting. Ik weet bij mijn ouders (waar de SRV-wagen vroeger nog wel eens in een gat in de straat zakte, qua verzakking) dat hun tuin op een gegeven moment veel stabieler is geworden omdat de heesters groter werden en de wortels het kennelijk wat meer bij elkaar houden. Zij hebben ook een tuin met hoogteverschillen maar het terras en de oprit zijn bij de bouw van het huis wel onderheid dus dat is wat minder gevoelig voor verzakking.
Voor het onderheien van het terras kreeg een van onze buren zelfs geen vergunning! De reden zou zijn dat de gemeente steen in de tuin tegen wil gaan. In de stad is dat misschien een zinnigeregel, maar onze tuinen zijn groot en groen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201595800
Jouw floorplanner skills zijn wel next level! Ik blijf er mee stoeien. Om bv de keuken er in te krijgen zoals ik wil… vind het moeilijk.

De pergola optie is mooi!
Met een meidenkwartet
pi_201606395
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 19:04 schreef Cathmar het volgende:
Jouw floorplanner skills zijn wel next level! Ik blijf er mee stoeien. Om bv de keuken er in te krijgen zoals ik wil… vind het moeilijk.
Floorplanner kan eigenlijk niet wat ik wil. Als je oppervlaktes tekent, kun je bijvoorbeeld verschillende punten niet verschillende hoogtes geven. Dat kan bij muren weer wel. En m'n oppervlaktes zien er in 3D gaar uit, met allemaal rimpelingen. Ik ben alleen gewend ermee te werken en haal er net genoeg uit, dus het moet maar even zo.

quote:
De pergola optie is mooi!
Mij staan al die palen niet zo aan, dus ik heb een aangepaste versie gemaakt. Het idee is om blauwe regen te planten tegen de gevel en die in ieder geval over de tafel heen te leiden. Hoe precies hoef ik nu niet te bedenken. Het is genoeg om blauwe regen te planten en dan kan ik later een constructie maken.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201606471
Ik ben bijna klaar met al het teken- en denkwerk. Ik weet hoeveel borderranden ik nodig heb en waar ik die koop. Die bestel ik nu vast en het voornemen is om in het voorjaar het aanleggen te doen. Ik huur iemand in om alle bestaande stoeltegels weg te halen en het aanbrengen van de halfverharding doen we in etappes. Ik heb immers 14-16 big bags van een kuub nodig. :X

Iets waar ik nog mee zat, was de plek van de afvalcontainers. Die staan nu naast de voordeur en da's geen gezicht. Een ombouw is duur en bovendien niet heel mooi, vind ik. Bovendien blijft het probleem dan dat de loopruimte langs de containers beperkt is. Da's met name met een fiets vervelend of met een kruiwagen.

Ik heb dus zitten broeden op een andere plek voor de containers en heb een plannetje bedacht waarmee ze weliswaar ver weg staan, maar ik meteen een plek heb gecreëerd voor de compostbakken die ik graag wilde: achter de garage.



Nu is dat een rommelig stukje (waar je de pompoenen ziet, is de tuin van de buren):



Het is maar goed dat ik dit nu heb bedacht, want dan kan ik de vijg in het najaar verplaatsen voor de aanleg van de nieuwe paden. En dan ben ik meteen van de fallusvorm van m'n border af. Op de erfgrens gaan we een rozenboog maken, heb ik met de buren afgesproken. We treffen elkaar regelmatig op die plek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201606994
Mooie plannen!

Ik heb de blauwe regen bewust niet laten groeien over mn pergola, omdat die bloemblaadjes zo’n rommel geven op je terras. En daar wil ik juist lekker makkelijk neer kunnen ploffen zonder eerst schoon te hoeven maken.
pi_201607391
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 17:32 schreef Puala het volgende:
Mooie plannen!

Ik heb de blauwe regen bewust niet laten groeien over mn pergola, omdat die bloemblaadjes zo’n rommel geven op je terras. En daar wil ik juist lekker makkelijk neer kunnen ploffen zonder eerst schoon te hoeven maken.
Da's een goeie. Druif dan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201607557
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Da's een goeie. Druif dan?
Of kiwi?
pi_201609057
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Da's een goeie. Druif dan?
Ik heb een druif boven het terras, dat bevalt prima. Wel snoeien we 'm steeds terug zodat het niet teveel over het terras sliert. Door laten groeien en een bladerdak vormen kan ook, maar dat geeft teveel gewicht voor onze constructie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201610004
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Da's een goeie. Druif dan?
Ook leuk!

Ik heb een jasmijn en 3 passiebloemen in verschillende kleuren staan. Clematis ook leuk.
pi_201617942
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 18:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voor het onderheien van het terras kreeg een van onze buren zelfs geen vergunning! De reden zou zijn dat de gemeente steen in de tuin tegen wil gaan. In de stad is dat misschien een zinnigeregel, maar onze tuinen zijn groot en groen.
Daar deed bij de bouw van het huis in ca. 1989 nog niemand moeilijk over :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 16:36 schreef Claudia_x het volgende:

Het is maar goed dat ik dit nu heb bedacht, want dan kan ik de vijg in het najaar verplaatsen voor de aanleg van de nieuwe paden. En dan ben ik meteen van de fallusvorm van m'n border af. Op de erfgrens gaan we een rozenboog maken, heb ik met de buren afgesproken. We treffen elkaar regelmatig op die plek.
:D De fallusborder! Jammer dat 'ie alweer moet verdwijnen! Maar dit plan ziet er wel goed uit. Ga je dan een soort hekwerkje achter/om de containers zetten? Of doe je dat met planten?

Een rozenboog om te delen met de buren is wel heel leuk. Klinkt alsof jullie wel geluk met deze buren hebben!
  zondag 3 oktober 2021 @ 17:32:44 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201621733
In een goed wespenjaar heb je met een druif volgens mij wel kans op overlast. Maar hey ho, bij mij kwamen de wespen ooit af op de rupsen van koolwitjes op Oost-Indisch kers. Dus wat dat betreft heb je met een tuin vol net leven al snel kans op overlast :+ .
Resistance is futile.
pi_201623455
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 14:42 schreef yinu het volgende:

[..]
:D De fallusborder! Jammer dat 'ie alweer moet verdwijnen! Maar dit plan ziet er wel goed uit. Ga je dan een soort hekwerkje achter/om de containers zetten? Of doe je dat met planten?
Hij verdwijnt niet echt; een aantal planten moet ik verplaatsen. Da's geen probleem, want het was tot nog toe geen volle border.

En ik ben van plan een trellisscherm met klimplanten achter de containers te zetten. Dit geeft een indruk:



Kan ik eindelijk ergens de combinatie klimop/wilde wingerd introduceren!

quote:
Een rozenboog om te delen met de buren is wel heel leuk. Klinkt alsof jullie wel geluk met deze buren hebben!
En vice versa. :7

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 03-10-2021 19:19:21 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201626065
Oh ja, mooi, en dan inderdaad klimop voor wintergroen en wingerd voor herfstkleur, bijen en vogels!
pi_201629100
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:50 schreef yinu het volgende:
Oh ja, mooi, en dan inderdaad klimop voor wintergroen en wingerd voor herfstkleur, bijen en vogels!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201629151
Ik ben blij dat ik op dit moment op deze ideeën ben gekomen, want ik kan hierdoor als de planten de rusttijd ingaan voorbereidingen treffen. En dat duurt niet lang meer, wat fijn is voor iemand als ik die het liefst meteen aan de slag gaat.

Door het besparen op het terras en de paden, kunnen we ook nog voor het einde van het jaar een nieuwe garagedeur kopen. Daar ben ik dus ook weer over aan het nadenken. Tips voor goede bedrijven in de regio hoofdstad zijn welkom. Ik wil een eenvoudige sectionaaldeur: onderhoudsarm, maatwerk, elektrische bediening.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201629349
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben blij dat ik op dit moment op deze ideeën ben gekomen, want ik kan hierdoor als de planten de rusttijd ingaan voorbereidingen treffen. En dat duurt niet lang meer, wat fijn is voor iemand als ik die het liefst meteen aan de slag gaat.

Door het besparen op het terras en de paden, kunnen we ook nog voor het einde van het jaar een nieuwe garagedeur kopen. Daar ben ik dus ook weer over aan het nadenken. Tips voor goede bedrijven in de regio hoofdstad zijn welkom. Ik wil een eenvoudige sectionaaldeur: onderhoudsarm, maatwerk, elektrische bediening.
Wij hebben een garagedeur van hörrmann, en zijn daar tevreden over. Kan uitgebreid worden met app/toetsenbord maar dat hebben we (nog) niet. Wat ik een volgende keer anders zou doen is er een deur in installeren, zodat je ook alleen de deur open kan doen. We gebruiken de garage vooral om naar binnen/buiten te gaan, en elke keer moet de hele poort open, terwijl vaak een deur ook zou volstaan.
pi_201629531
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 10:00 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Wij hebben een garagedeur van hörrmann, en zijn daar tevreden over. Kan uitgebreid worden met app/toetsenbord maar dat hebben we (nog) niet. Wat ik een volgende keer anders zou doen is er een deur in installeren, zodat je ook alleen de deur open kan doen. We gebruiken de garage vooral om naar binnen/buiten te gaan, en elke keer moet de hele poort open, terwijl vaak een deur ook zou volstaan.
@Leandra tipte Hörmann ook. Zitten die in een wat hoger segment of zijn de deuren redelijk geprijsd? Ik heb het idee dat wij met onze eisen aan 2000 euro genoeg zouden moeten hebben.

Een loopdeur is voor ons niet zo interessant omdat we elders in de garage al een deur hebben. Het is logischer dat we daar de garage in lopen, want zo breed is de garage niet en bij de garagedeur moeten we steeds langs een auto lopen. Met fiets erbij is dat zelfs niet eens te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201629766
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
@:Leandra tipte Hörmann ook. Zitten die in een wat hoger segment of zijn de deuren redelijk geprijsd? Ik heb het idee dat wij met onze eisen aan 2000 euro genoeg zouden moeten hebben.

Een loopdeur is voor ons niet zo interessant omdat we elders in de garage al een deur hebben. Het is logischer dat we daar de garage in lopen, want zo breed is de garage niet en bij de garagedeur moeten we steeds langs een auto lopen. Met fiets erbij is dat zelfs niet eens te doen.
Ik heb geen idee wat de onze gekost heeft, de bouwer heeft deze geinstalleerd voordat we bij bouw betrokken waren.
  maandag 4 oktober 2021 @ 17:09:21 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201634215
Ik weet onze deur ook niet exact, overigens hebben we in dit huis een Cando... is ook prima, alleen die afstandsbediening voor in de auto vind ik spuuglelijk, want net een Audi-sleutel, maar goed... ik zit er niet tegenaan te kijken :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201644027
long time lurker hier:

Ik heb zelf een NovoFerm deur die prima bevalt. Was paar jaar geleden ook iets van rond de 2K inclusief verlichting. aan de buitenkant.

Er is nu een actie met 25% korting, in ieder geval bij degene waar ik het destijds gekocht heb (Stracke in Hoorn). Die zitten wel in de buurt van Amsterdam maar weet niet of Amsterdam ook hun werkgebied is.

1e post en meteen reclame maken is wat verdacht maar ben een tevreden klant en lees al tijden mee op klussen en wonen en kan nu eindelijk een keer een zinnige bijdrage leveren.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201667491
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:21 schreef Zedi het volgende:
long time lurker hier:

Ik heb zelf een NovoFerm deur die prima bevalt. Was paar jaar geleden ook iets van rond de 2K inclusief verlichting. aan de buitenkant.

Er is nu een actie met 25% korting, in ieder geval bij degene waar ik het destijds gekocht heb (Stracke in Hoorn). Die zitten wel in de buurt van Amsterdam maar weet niet of Amsterdam ook hun werkgebied is.

1e post en meteen reclame maken is wat verdacht maar ben een tevreden klant en lees al tijden mee op klussen en wonen en kan nu eindelijk een keer een zinnige bijdrage leveren.
_O-

Ik kwam tijdens mijn oriëntatie op goede bedrijven dit forum tegen waarin iemand reclame maakte en dat niet onopgemerkt bleef: Het grote garagedeuren topic

Dank voor je tip in ieder geval! Stracke ziet er sympathiek uit en zit denk ik genoeg in de buurt (leuk autoritje). Fijn ook dat ze bij de offerteaanvraag hebben uitgelegd welke maten je precies op moet nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201667534
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:09 schreef Leandra het volgende:
Ik weet onze deur ook niet exact, overigens hebben we in dit huis een Cando... is ook prima, alleen die afstandsbediening voor in de auto vind ik spuuglelijk, want net een Audi-sleutel, maar goed... ik zit er niet tegenaan te kijken :+
Ik vind garagedeuren sowieso lelijk, vooral sectionaaldeuren, dus ik zou niet weten waarom ik er een hoop geld tegenaan zou gooien. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201667596
Onze huidige deur gaat dus nauwelijks open en als we 'em open hebben, moeten we de deur stutten met stokken:



Een werkende garagedeur gaat al als geweldige luxe voelen.

De volgende hobbel ( 8-) ) wordt kijken hoe we de auto in hemelsnaam de garage in krijgen, want er is door verzakking een flink hoogteverschil ontstaan tussen oprit en garage. Ik weet dat er platen voor op de markt zijn, maar we hebben niet bepaald een egale ondergrond.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201667626
Zo'n kanteldeur vind ik wel iets minder lelijk:



Maar volgens mij zijn er vooral nadelen aan een kanteldeur in vergelijking met een sectionaaldeur. Daar zou ik me eens goed over moeten laten informeren in een showroom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201668995
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:47 schreef Claudia_x het volgende:
Zo'n kanteldeur vind ik wel iets minder lelijk:

[ afbeelding ]

Maar volgens mij zijn er vooral nadelen aan een kanteldeur in vergelijking met een sectionaaldeur. Daar zou ik me eens goed over moeten laten informeren in een showroom.
Komen enorm binnendoor, dus flink rekening mee houden met wat waar kan staan binnenin de garage, maar ook buiten moet je afstand houden.
pi_201669050
Je ziet vaker "reclamemakers" die alleen even een reclamepost plaatsen vandaar mijn disclaimer ;-)
Service van ze is in mijn beleving overigens ook goed, had een keer een probleem met een afstandbediening en toen hebben ze me er telefonisch doorheen gepraat. Als dat niet was gelukt zouden ze langskomen.

Ik denk overigens dat alle deuren redelijk gelijkwaardig zijn. Zelf vind ik een sectionaaldeur juist mooier dan de kanteldeur in je plaatje maar ik heb de voorkeur voor strak. Tegelijkertijd zou niet heel veel extra betalen voor een bepaald design. Het moet uiteindelijk gewoon functioneren en er een beetje fatsoenlijk uitzien.

Grote nadelen van mijn oude ijzeren kanteldeur waren de afwezige isolatie (garage zit vast aan mijn huis) en het feit dat ze makkelijk open te breken zijn (is eens gebeurd toen er geen blokkade in de rails lag).
In mijn situatie is bij een kanteldeur en de ruimte die je nodig hebt om 'm open te doen ook een dealbreker aangezien mijn oprit niet zo groot is en mijn auto altijd redelijk dicht op een deel van de garagedeur staat. Een kanteldeur kan dan niet open. De sectionaaldeur gebruik ik nu bijna dagelijks met de fiets, vooral leuk om vanaf begin van de straat de deur te openen zodat je direct naar binnen kunt fietsen.

Jullie hebben ruimte zat dus wat dat betreft kan een kanteldeur prima.

Kunnen jullie zelf geen verhoging maken met cement?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201669145
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
De volgende hobbel ( ) wordt kijken hoe we de auto in hemelsnaam de garage in krijgen, want er is door verzakking een flink hoogteverschil ontstaan tussen oprit en garage. Ik weet dat er platen voor op de markt zijn, maar we hebben niet bepaald een egale ondergrond.
Kan je niet hetzelfde doen als de buren?
pi_201669405
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:14 schreef Elleska het volgende:

[..]
Kan je niet hetzelfde doen als de buren?
Jep. Dat komt neer op de boel weer laten asfalteren. Daarna verzakt de boel weer en over een paar jaar zit je in hetzelfde schuitje. De buren hebben het nu zo'n 3-4 jaar geleden laten doen en beginnen alweer wat moeite te krijgen om de garage in te komen.

We zijn al langer met elkaar in gesprek over het vervangen van de oprit, wat we eigenlijk allebei willen. Waar we voorlopig nog niet uitkomen is wat de beste optie is. Ik denk op dit moment dat dat halfverharding is. Het water loopt dan beter weg en we kunnen zelf elke paar jaar wat ophogen. Maar dat moet dan wel gebeuren en vraagt dus ook onderhoud. De vraag is of er geen betere optie is. Daarnaast moet het teerhoudend asfalt uitgebroken worden. Al met al wordt het kostbaar.

Het zou mooi zijn als we een goede, tijdelijke oplossing hebben tot we weten wat de beste permanente oplossing is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201669625
Dat klinkt niet als een hele handige oplossing nee.

Misschien is er een manier om de halfverharding op het huidige asfalt aan te brengen?
Of eerst alleen 1 a 2 meter voor de garage eruit breken zodat je het hoogteverschil kan opvangen met de gewenste halfverharding en de rest nog laten zitten.
pi_201669706
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:00 schreef Elleska het volgende:
Dat klinkt niet als een hele handige oplossing nee.

Misschien is er een manier om de halfverharding op het huidige asfalt aan te brengen?
Of eerst alleen 1 a 2 meter voor de garage eruit breken zodat je het hoogteverschil kan opvangen met de gewenste halfverharding en de rest nog laten zitten.
Da's ook een idee geweest dat we hadden, maar dan loop je het voordeel mis dat het water door halfverharding weg kan zakken de bodem in. En op die plek hebben we best wel vaak wateroverlast.

Wel een interessant idee om alleen het stuk bij de garage uit te breken en met halfverharding op te vullen. Daar ga ik eens op broeden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201669847
Er is nog een reden waarom ik je suggestie interessant vind, @Elleska . Ik pak even de plattegrond erbij van de halfverharding die ik om het huis aan wil brengen. Als we door het poortje tussen huis en garage willen, moeten we een gekke bocht maken om op dezelfde hoogte te blijven. Het zou handiger zijn als het grondniveau geleidelijk omhoog ging vanaf het stuk voor de garage. Dan kunnen we van daaruit het poortje door fietsen - of er met een kliko doorheen lopen. We moeten toch nieuwe opsluitbanden aan laten brengen tussen oprit en de halfverharding. Misschien kan ik het bedrijf dat we dat laten doen meteen vragen om wat asfalt uit te breken en de opsluitbanden door te trekken. Zie de rode lijn:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201669914
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:26 schreef Claudia_x het volgende:
Er is nog een reden waarom ik je suggestie interessant vind, @:Elleska . Ik pak even de plattegrond erbij van de halfverharding die ik om het huis aan wil brengen. Als we door het poortje tussen huis en garage willen, moeten we een gekke bocht maken om op dezelfde hoogte te blijven. Het zou handiger zijn als het grondniveau geleidelijk omhoog ging vanaf het stuk voor de garage. Dan kunnen we van daaruit het poortje door fietsen - of er met een kliko doorheen lopen. We moeten toch nieuwe opsluitbanden aan laten brengen tussen oprit en de halfverharding. Misschien kan ik het bedrijf dat we dat laten doen meteen vragen om wat asfalt uit te breken en de opsluitbanden door te trekken. Zie de rode lijn:

[ afbeelding ]
Ziet er op plattegrond in ieder geval erg logisch uit!
Zeker als de buren na 3-4 jaar al wat problemen krijgen is het goed om een meter of 2 te hebben waar je geleidelijk kan ophogen. In 2 meter kun je een behoorlijke verzakking compenseren zodat de garage bruikbaar blijft. Ik zou wel even uitzoeken hoe je al te diepe spoorvorming kunt voorkomen in de halfverharding als je daar met de auto overheen rijdt.
pi_201670339
En als je nu in plaats van halfverharding nu gaat kijken naar waterdoorlatende bestrating? Dan krijg je geen probleem met spoorvorming...
pi_201670395
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:32 schreef archito het volgende:

[..]
Ziet er op plattegrond in ieder geval erg logisch uit!
Zeker als de buren na 3-4 jaar al wat problemen krijgen is het goed om een meter of 2 te hebben waar je geleidelijk kan ophogen. In 2 meter kun je een behoorlijke verzakking compenseren zodat de garage bruikbaar blijft. Ik zou wel even uitzoeken hoe je al te diepe spoorvorming kunt voorkomen in de halfverharding als je daar met de auto overheen rijdt.
Als het Achterhoeks padvast wordt, dan moet dat laatste geen probleem zijn. Het is ook voor opritten geschikt, alleen verandert de opbouw iets (wat dikkere lagen). Maar ik verwacht met de reguliere opbouw geen problemen omdat die geschikt moet zijn voor een incidentele auto. Ik zal de leverancier er dan wel even naar vragen.

Eerst bedenken hoe het eruit moet zien met de opsluitbanden. En ik denk dat ik maar eens een stratenmakersbedrijf in de buurt ga zoeken voor het afvoeren van de huidige tegels, het vervangen van de opsluitbanden, het uitbreken van asfalt en mogelijk ook het ontstoppen van de put (er ligt een afvoerput in het stoepje naast het huis waar water nu wel in wegloopt maar héél langzaam).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201670416
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:25 schreef Jagärtrut het volgende:
En als je nu in plaats van halfverharding nu gaat kijken naar waterdoorlatende bestrating? Dan krijg je geen probleem met spoorvorming...
Maar met bestrating zit ik weer met het probleem van verzakken... Ik heb bijvoorbeeld naar grasbetontegels gekeken, maar die gaan hier scheef liggen en die kan ik dan niet zelf rechtleggen. Halfverharding kan ik wel zelf aanvullen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201670730
Kijk dan ook even goed hoe het zit met de afvoer van het water, niet dat je het waterprobleem van de ene plek naar het andere verplaatst. Want door de half verharding kan dan wel water wegzakken naar de bodem maar het stuk voor de garage is een helling waardoor het water naar beneden het asfalt op stroomt.

Eventueel in plaats van een opsluitband als overgang een afvoergoot? Of misschien is het ontstoppen van afvoerput in het stoepje al genoeg. Op foto's lastig te zien maar een goede stratenmaker kan je daar wel meer over vertellen.
pi_201671300
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:06 schreef Elleska het volgende:
Kijk dan ook even goed hoe het zit met de afvoer van het water, niet dat je het waterprobleem van de ene plek naar het andere verplaatst. Want door de half verharding kan dan wel water wegzakken naar de bodem maar het stuk voor de garage is een helling waardoor het water naar beneden het asfalt op stroomt.

Eventueel in plaats van een opsluitband als overgang een afvoergoot? Of misschien is het ontstoppen van afvoerput in het stoepje al genoeg. Op foto's lastig te zien maar een goede stratenmaker kan je daar wel meer over vertellen.
De situatie is wat ingewikkeld. Ik heb net even een foto gemaakt. Hopelijk is het te zien met dat felle tegenlicht.

- We delen de oprit met de buren.
- Tussen de garagedeuren in zit een soort waterput.
- De hobbel eronder is een septic tank die niet meer in gebruik is. Die verzakt niet omdat die is onderheid.
- Rechts in het stoepje zit een afvoerput.



Als ik onze oprit zie, moet ik aan Van Dik Hout denken: Het bloeit op teer en asfalt / het komt en het gebeurt / in zenderruis en testbeeld / en maandagochtendsleur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201686403
De buren vinden het een goed idee en zouden wel mee willen doen! Het idee is nu om het stuk vanaf garage tot en met septic tank te vervangen voor halfverharding.

Nu dus offertes opvragen van stratenmakersbedrijven en bedenken welke halfverharding we gaan nemen. De buren zijn vooralsnog niet zo enthousiast over padvast geweest, dus ik wil wat alternatieven op een rij zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201687069
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar met bestrating zit ik weer met het probleem van verzakken... Ik heb bijvoorbeeld naar grasbetontegels gekeken, maar die gaan hier scheef liggen en die kan ik dan niet zelf rechtleggen. Halfverharding kan ik wel zelf aanvullen.
Mocht je ooit nog ergens aan grasbetontegels denken, denk dan het beton weg en denk aan kunststof. Kunststof grastegels bestaan ook, en zijn bijvoorbeeld ook stevig genoeg voor een oprit. Of voor een koe of een paard. En ze zijn een stuk hanteerbaarder dan beton. Ik heb ze hier liggen; we hebben ooit een stuk land ermee bedekt zodat de koeien niet in de wei zakten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201687205
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Mocht je ooit nog ergens aan grasbetontegels denken, denk dan het beton weg en denk aan kunststof. Kunststof grastegels bestaan ook, en zijn bijvoorbeeld ook stevig genoeg voor een oprit. Of voor een koe of een paard. En ze zijn een stuk hanteerbaarder dan beton. Ik heb ze hier liggen; we hebben ooit een stuk land ermee bedekt zodat de koeien niet in de wei zakten.
Interessant! Ik weet niet of ik er hier aan durf te beginnen omdat alles verzakt. Ook kunststof verzakt ongetwijfeld gewoon mee. Maar ik ga er even meer over lezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201687514
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Interessant! Ik weet niet of ik er hier aan durf te beginnen omdat alles verzakt. Ook kunststof verzakt ongetwijfeld gewoon mee. Maar ik ga er even meer over lezen.
Het voegt in elk geval zelf weinig gewicht toe, dat scheelt een slok op een borrel. De onderkant is half dicht, half open. Open zodat er gras in groeit, dicht zodat het niet wegzakt als de grond nat is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik weet niet precies hoe jullie verzakkingen precies werken, dus een en ander is geen garantie ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201687665
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:48 schreef sigme het volgende:

[..]
Het voegt in elk geval zelf weinig gewicht toe, dat scheelt een slok op een borrel. De onderkant is half dicht, half open. Open zodat er gras in groeit, dicht zodat het niet wegzakt als de grond nat is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik weet niet precies hoe jullie verzakkingen precies werken, dus een en ander is geen garantie ;)
Zo min mogelijk gewicht toevoegen is in ieder geval op lange termijn het beste voor de bodem. Op die plek moeten we alleen de garage in kunnen blijven rijden en dus hebben we een oplossing nodig die niet verzakt of die eenvoudig op te hogen is.

Mijn idee is dat halfverharding en grastegels om het even zijn omdat het soortgelijk gewicht van zwarte aarde en halfverharding vergelijkbaar is. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik heb gemerkt dat het moeilijk is hier goed, professioneel advies over te krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201954488
In het Ikeatopic had ik de dradenchaos besproken bij het bureau. Opgelost met een kleinere printer en een monitorstandaard:




En zo kan ik weer leven met het geheel, al zou ik het liefst de vreselijke bureaustoel vervangen. Maar het is niet mijn werkplek en dus mag ik me er eigenlijk niet mee bemoeien.



De nieuwe printer is trouwens geweldig. *;
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201954677
Opgeruimd is prettig.

Bij ikea hadden ze kabelgeleiders (?) die zijn opengesneden en wikkel je om de draden heen. Misschien ken je die ook wel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:53:58 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201954729
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:36 schreef Claudia_x het volgende:
In het Ikeatopic had ik de dradenchaos besproken bij het bureau. Opgelost met een kleinere printer en een monitorstandaard:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En zo kan ik weer leven met het geheel, al zou ik het liefst de vreselijke bureaustoel vervangen. Maar het is niet mijn werkplek en dus mag ik me er eigenlijk niet mee bemoeien.

[ afbeelding ]

De nieuwe printer is trouwens geweldig. *;
Grappig, ik keek van de week nog naar die monitorstandaard maar was bang dat ik er geen stekkerblok onder kwijt zou kunnen en heb dus die andere maar gekocht, die bamboe die @Seven. hier? ergens gepost had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201956296
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:50 schreef AnneX het volgende:
Opgeruimd is prettig.

Bij ikea hadden ze kabelgeleiders (?) die zijn opengesneden en wikkel je om de draden heen. Misschien ken je die ook wel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/rabalder-kabelgoot-wit-20281419
Op de website staan ze alleen in het wit.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_201957389
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Grappig, ik keek van de week nog naar die monitorstandaard maar was bang dat ik er geen stekkerblok onder kwijt zou kunnen en heb dus die andere maar gekocht, die bamboe die @:Seven. hier? ergens gepost had.
Die past ook net niet, maar wel een plat stekkerblok en voor ons voldeed dat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201957469
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 12:50 schreef AnneX het volgende:
Opgeruimd is prettig.

Bij ikea hadden ze kabelgeleiders (?) die zijn opengesneden en wikkel je om de draden heen. Misschien ken je die ook wel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, die zijn fijn! Die zou ik misschien nog wel willen. Eerst kijken hoe het zo bevalt, want ik heb het idee dat het nog beter kan. Zoiets zou handig zijn:



quote:
Welke printer? als deze het laat afweten…
HP Tango X met abonnement op cartridges.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202736649
Het was weer prachtig vandaag door rijp op de velden:




En op de ramen!



Ik wandel vanwege de schoolsluiting elke dag met dochter in de omgeving (zoon volgt intussen online onderwijs). Sinds de start van de pandemie, en zeker de recente lockdown, zien we veel meer wandelaars. Het schept een gevoel van verbondenheid om alleen - en toch samen - buiten te wandelen.




Recentelijk ben ik een nieuw bord tegengekomen. :D

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 21 december 2021 @ 17:51:59 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202739541
Dat bord! _O-
Resistance is futile.
  dinsdag 21 december 2021 @ 17:52:18 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202739547
En verder is het toch een droomplekje O+
Resistance is futile.
pi_202749553
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:51 schreef Seven. het volgende:
Dat bord! _O-
Ik word dan benieuwd naar wie zo'n bord maakt en hoeveel lol-ie moet hebben gehad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202750907
Dat bord is echt geniaal. Met dat boerderijtje dat helemaal weggezakt is. _O-

En prachtig daar! Zo mooi nu met het licht. En fijn om te weten dat het langzamerhand weer lichter en lichter gaat worden.
pi_203123630
Er staat weer wat te gebeuren. Volgende week komt iemand langs om alle stoeptegels en opsluitbanden rondom ons huis te verwijderen. We hebben al borderranden van cortenstaal in de garage liggen. Die gaan we zelf aanbrengen samen met achterhoeks padvast als halfverharding, wanneer het weer het toelaat. Ter herinnering, dat moet ongeveer zo worden:



Intussen hebben we met de buren consensus bereikt over de oprit. We gaan een deel van het asfalt weg laten halen. Eerder had ik bedacht dat alleen het stukje bij de garage weg moest:



Maar we gaan toch rigoureuzer slopen. Zo'n beetje al het asfalt dat op de tekening hierboven te zien is gaat weg en dat gaan we vervangen door halfverharding (waarschijnlijk ook achterhoeks padvast, waar de buren nu wat enthousiaster over zijn).

Discussiepunt is nog de onderlaag: gaan we puin gebruiken of een lichtgewicht alternatief zoals lavasteen? En ik heb nog niet voor ogen hoe we omgaan met het hoogteverschil tussen stoep en oprit:



Ideaal lijkt me me overal dezelfde halfverharding te hebben op één hoogte, maar ik weet niet of dat lukt en hoe het precies met de waterput moet. Het idee is nu om de septic tank (de verhoging in het asfalt) die niet meer in gebruik is gewoon te laten zitten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203125473
Dat hoogteverschil lijkt me niet dermate groot dat het niet op te lossen is? De oprit moest wat opgehoogd worden toch? En dan afschot naar de zijkanten zodat de oprit goed droog blijft. De put eventueel verslepen en als lijngoot tegen de gevel leggen? Of een lijngootje tussen oprit en pad ernaast en afschot van het huis af leggen.
pi_203132032
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:05 schreef archito het volgende:
Dat hoogteverschil lijkt me niet dermate groot dat het niet op te lossen is? De oprit moest wat opgehoogd worden toch? En dan afschot naar de zijkanten zodat de oprit goed droog blijft. De put eventueel verslepen en als lijngoot tegen de gevel leggen? Of een lijngootje tussen oprit en pad ernaast en afschot van het huis af leggen.
Precies: de oprit wordt wat opgehoogd en er moet afschot komen. Idealiter is de oprit zo hoog als de onderkant van de garage en de onderkant van de poort naar de achtertuin. Dat is dezelfde hoogte. Van daaruit kan de oprit best iets aflopen, zowel naar de voorkant als naar de zijkant. Misschien lukt het creeren van afschot naar een lijngoot tegen de gevel wel net. Eventueel laten we de halfverharding ook weer iets oplopen bij het opstapje naar de voordeur.

Ik wist trouwens niet dat je zo'n put kunt verslepen. Een lijngoot tegen de gevel zou de mooiste oplossing zijn. Nu watert de put niet goed af, dus we zouden de boel ook eens goed moeten laten schoonmaken. We hebben dat zelf geprobeerd, maar dat lukte niet. Een mannetje dat vandaag langskwam zei dat hij de boel wel wat open kan graven zodat we kunnen zien hoe de buizen lopen. Dat weten we nu niet. De oude tekeningen kloppen sowieso niet (de plek van de septic tank is er bijvoorbeeld anders).

Ik weet ook niet of een put of goot wel handig is met halfverharding die vrij fijn is. Dan vervuilt zo'n put toch eenvoudig?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203132230
Deze foto laat de situatie wat beter zien: de rode lijnen zijn de maximale (en voor opstapjes en dergelijke ideale) hoogte en op de plek van de blauwe cirkel zit nu de put:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 10 januari 2022 @ 22:16:07 #98
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203132393
Ik weet niet of ik afschot richting mijn huis een strak plan zou vinden met de hoeveelheid water die tegenwoordig wel eens uit de lucht wil vallen. Ook niet als er zo een lijngootje komt te liggen...
pi_203132473
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:16 schreef bleiblei het volgende:
Ik weet niet of ik afschot richting mijn huis een strak plan zou vinden met de hoeveelheid water die tegenwoordig wel eens uit de lucht wil vallen. Ook niet als er zo een lijngootje komt te liggen...
Waar zou je het dan naartoe laten afwateren? Mijn idee was aanvankelijk dat de put overbodig wordt omdat we halfverharding nemen waar het water in weg kan lopen. Maar het is hier heel vaak erg nat vanwege de hoge grondwaterstand - op dit moment is menig tuin een grote vijver - dus misschien is het wel dom om geen gebruik te maken van de afwatermogelijkheid die er toch al is.

Ik moet trouwens zeggen dat in een deel van het jaar er sowieso water in de kruipruimte staat en dat we al het hout in de vloer op de begane grond hebben vervangen door staal en beton.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203132552
Je hebt nu een trottoirkolk, als je daarop zoekt krijg je misschien een beter beeld van wat je daaronder kan aantreffen. Die kan makkelijk worden vervangen door een straatkolk maar eronder zit gewoon een rioolaansluiting en daar kan je eigenlijk alles op aansluiten.

maar eens met bleiblei, afschot nooit naar de woning.
pi_203132607
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:24 schreef Elleska het volgende:
Je hebt nu een trottoirkolk, als je daarop zoekt krijg je misschien een beter beeld van wat je daaronder kan aantreffen. Die kan makkelijk worden vervangen door een straatkolk maar eronder zit gewoon een rioolaansluiting en daar kan je eigenlijk alles op aansluiten.

maar eens met bleiblei, afschot nooit naar de woning.
Dus gewoon een straatkolk nemen grofweg op de plek van de huidige troittoirkolk? Misschien kunnen we die combineren met een lijngoot aan de rand van asfalt/halfverharding, want dat wordt vermoedelijk het laagste punt straks.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203132693
Ik weet niet of dat punt het beste is omdat het afschot en het laagste punt veranderd met het nieuwe plan en ik heb helaas ook geen antwoord op je vraag of dat wel werkt met half verharding.

Maar er ligt een rioolaansluiting dus je kan er echt alle kanten mee op. Kan het mannetje die de boel wil opgraven daar misschien advies over geven? Anders een stratenmaker, ookal ga je niet bestraten die hebben wel oog voor afschot en afwatering.
pi_203132749
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:31 schreef Elleska het volgende:
Ik weet niet of dat punt het beste is omdat het afschot en het laagste punt veranderd met het nieuwe plan en ik heb helaas ook geen antwoord op je vraag of dat wel werkt met half verharding.

Maar er ligt een rioolaansluiting dus je kan er echt alle kanten mee op. Kan het mannetje die de boel wil opgraven daar misschien advies over geven?
Hij was vandaag niet zo spraakzaam. :D Ik weet ook nog niet of ik het door dit mannetje wil laten doen. Stoeptegels weg laten halen is één ding, maar de oprit besteed ik bij voorkeur uit aan een partij met wat technisch inzicht. Het is me vooralsnog helaas niet gelukt een bedrijf te vinden dat ik in dit opzicht vertrouwenwekkend vind. Of misschien ligt het vooral aan mijn vermogen om adequaat met de mannetjes te communiceren. (Bekend raken met terminologie als 'straatkolk' helpt al enorm!)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203132866
Even de oude tekening opgezocht (ons huis is het huis rechts):



Er zijn niet twee septic tanks maar er is er één en die ligt dus in het midden tussen de huizen in. De plek van de wc klopt ook niet helemaal en de garage ligt wat verder naar achteren en is veel groter geworden. Maar ik vermoed dat deze afwaterroute verder wel in grote lijnen klopt. Alleen zit er tussen de twee garagedeuren in ook nog een put waar allemaal buizen in uitkomen.

Het zal me benieuwen wat we bij het graven en openbreken aan gaan treffen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 10 januari 2022 @ 22:48:21 #105
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203132954
Als ik het goed begrijp loopt de oprit straks af naar de straat, dan is dat de makkelijkste optie, daar eventueel nog een goot maar ik weet niet wat er op gemeente grond al ligt aan goten en of deze het water niveau nu makkelijk aan kunnen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203137244
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:48 schreef SV-tje het volgende:
Als ik het goed begrijp loopt de oprit straks af naar de straat, dan is dat de makkelijkste optie, daar eventueel nog een goot maar ik weet niet wat er op gemeente grond al ligt aan goten en of deze het water niveau nu makkelijk aan kunnen?
We wonen in buitengebied aan een dijk. Er is geen sprake van goten en vrijwel elke tuin heeft te maken met wateroverlast en verzakkingen. Er is dus niet echt sprake van 'het waterniveau aankunnen'. :+ Maar ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om in het najaar niet permanent plassen op de oprit te hebben staan. Op dit moment loopt het water bij de buren best aardig weg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:06 #107
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203137374
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We wonen in buitengebied aan een dijk. Er is geen sprake van goten en vrijwel elke tuin heeft te maken met wateroverlast en verzakkingen. Er is dus niet echt sprake van 'het waterniveau aankunnen'. :+ Maar ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om in het najaar niet permanent plassen op de oprit te hebben staan. Op dit moment loopt het water bij de buren best aardig weg.
Wij wonen natuurlijk in het zanderige zuiden, dus voor mij lastiger in te schatten.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203138838
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij wonen natuurlijk in het zanderige zuiden, dus voor mij lastiger in te schatten.
Gek genoeg lukt het me in de omgeving ook niet echt om mensen te vinden die nadenken over wat handig is in veengrond. Er wordt steeds naar traditionele methoden gegrepen zoals het gebruiken van een onderlaag van puin voor bestrating of halfverharding. Dat lijkt ons niet handig omdat het toevoegen van extra gewicht op de lange termijn inklinking van de bodem in de hand werkt. Maar we hebben nog niemand gevonden die werkt met lichtere materialen. Is dat omdat het toch handig is om de reguliere materialen te gebruiken of omdat de meeste vakmensen nu eenmaal traditioneel werken? Het is moeilijk voor ons om daarachter te komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203139205
Iets anders: kan iemand zien wat voor soort stenen dit zijn?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203140159
Volgens mij is dat gewoon een kassei? :)
pi_203146570
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 15:17 schreef Puala het volgende:
Volgens mij is dat gewoon een kassei? :)
Van graniet waarschijnlijk?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 21:59:54 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203146667
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij wonen natuurlijk in het zanderige zuiden, dus voor mij lastiger in te schatten.
Ik had echt helemaal in m'n hoofd zitten dat jullie in Drenthe wonen.
Resistance is futile.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:21:19 #113
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203147111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Van graniet waarschijnlijk?
Ze lijken wel wat op de granieten kinderkoppen in onze tuin inderdaad.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:21:50 #114
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203147123
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:59 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik had echt helemaal in m'n hoofd zitten dat jullie in Drenthe wonen.
Nee, geboren en getogen in Brabant
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203159755
In Gouda en omgeving zitten aardig wat bedrijven die ervaring hebben met veengrond en verzakkingen. Misschien kun je daar informatie inwinnen over vernieuwende methodes. Ik weet dat daar bijvoorbeeld veel ervaring is opgedaan met schroeffundering.
pi_203161260
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 20:17 schreef Netelig het volgende:
In Gouda en omgeving zitten aardig wat bedrijven die ervaring hebben met veengrond en verzakkingen. Misschien kun je daar informatie inwinnen over vernieuwende methodes. Ik weet dat daar bijvoorbeeld veel ervaring is opgedaan met schroeffundering.
Schroeffundering hadden we voor ogen toen we nog aan vlonders dachten, maar dat idee hebben we afgeschreven (te duur, niet de schroefpalen zelf maar de aanleg van vlonders). Voor vlonders lijkt het gebruik van schroefpalen me (intuïtief) een uitstekende toepassing.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203175784
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:54 schreef Claudia_x het volgende:
Het was weer prachtig vandaag door rijp op de velden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En op de ramen!

[ afbeelding ]

Ik wandel vanwege de schoolsluiting elke dag met dochter in de omgeving (zoon volgt intussen online onderwijs). Sinds de start van de pandemie, en zeker de recente lockdown, zien we veel meer wandelaars. Het schept een gevoel van verbondenheid om alleen - en toch samen - buiten te wandelen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Recentelijk ben ik een nieuw bord tegengekomen. :D

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:54 schreef Claudia_x het volgende:
Het was weer prachtig vandaag door rijp op de velden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En op de ramen!

[ afbeelding ]

Ik wandel vanwege de schoolsluiting elke dag met dochter in de omgeving (zoon volgt intussen online onderwijs). Sinds de start van de pandemie, en zeker de recente lockdown, zien we veel meer wandelaars. Het schept een gevoel van verbondenheid om alleen - en toch samen - buiten te wandelen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Recentelijk ben ik een nieuw bord tegengekomen. :D

[ afbeelding ]
Ben al tijden een stille lurker en heb inmiddels dit topic bijgelezen. Wat een prachtige woning hebben jullie toch! De omgeving is even schitterend. Volgens mij wandel en fiets ik regelmatig over dezelfde dijk!
pi_203180925
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 20:49 schreef Beunhazin het volgende:

[..]
Ben al tijden een stille lurker en heb inmiddels dit topic bijgelezen. Wat een prachtige woning hebben jullie toch! De omgeving is even schitterend. Volgens mij wandel en fiets ik regelmatig over dezelfde dijk!
Altijd leuk, een lurker die van zich laat horen! Ik stuur je een dm.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203181301
Goede plannen weer Claudia! Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan met ons eigen huis (ooit, als de bouw klaar is).

Vraag over padvast: loopt dat lekker met blote voeten? Zo niet dan moet ik het helaas meteen afschrijven.
Met een meidenkwartet
pi_203184010
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:21 schreef Cathmar het volgende:
Goede plannen weer Claudia! Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan met ons eigen huis (ooit, als de bouw klaar is).

Vraag over padvast: loopt dat lekker met blote voeten? Zo niet dan moet ik het helaas meteen afschrijven.
@miss_sly heeft daar wel eens iets over gezegd. Als ik het me goed herinner, was het te doen maar was het ook weer niet heel poezelig aan de voeten. Het is gebroken grind, dus je kunt je daar wel wat bij voorstellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 12:47:04 #121
5428 crew  miss_sly
pi_203184113
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:21 schreef Cathmar het volgende:
Goede plannen weer Claudia! Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan met ons eigen huis (ooit, als de bouw klaar is).

Vraag over padvast: loopt dat lekker met blote voeten? Zo niet dan moet ik het helaas meteen afschrijven.
Ik vind het niet heel fijn lopen op blote voeten. Er zitten toch wel teveel puntige stukjes aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203184238
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het niet heel fijn lopen op blote voeten. Er zitten toch wel teveel puntige stukjes aan.
Hoe kijk je nu eigenlijk tegen je keuze voor padvast aan? Je hebt er immers een zomer ervaring mee opgedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:28 #123
5428 crew  miss_sly
pi_203184310
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe kijk je nu eigenlijk tegen je keuze voor padvast aan? Je hebt er immers een zomer ervaring mee opgedaan.
Ik ben er blij mee. Ik vind de uitstraling erg mooi, vooral omdat het echt wat natuurlijk oogt, wat ik wil voor mijn tuin.

In de winter als het nat is, loopt je wel gemakkeiljker wat steentjes onder je schoenen mee, dus moet je soms even vegen.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij natuurlijk maar twee kleine terrasjes en twee kleine paadjes hebben. Ik weet niet hoe ik het zou vinden als het een grote oprit zou zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203184413
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben er blij mee. Ik vind de uitstraling erg mooi, vooral omdat het echt wat natuurlijk oogt, wat ik wil voor mijn tuin.

In de winter als het nat is, loopt je wel gemakkeiljker wat steentjes onder je schoenen mee, dus moet je soms even vegen.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij natuurlijk maar twee kleine terrasjes en twee kleine paadjes hebben. Ik weet niet hoe ik het zou vinden als het een grote oprit zou zijn.
Heb je het idee dat het voor een oprit minder ideaal zou kunnen zijn?

Ik vind zelf het enige mooie alternatief plat grind. Dat loopt bovendien prettig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17:59 #125
5428 crew  miss_sly
pi_203184663
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je het idee dat het voor een oprit minder ideaal zou kunnen zijn?

Ik vind zelf het enige mooie alternatief plat grind. Dat loopt bovendien prettig.
Ik denk dat wanneer je een dergelijk produkt overweegt voor de oprit, padvast wel het ideale produkt is. Ik zie met groter grind vaak dat er veel stenen uitgereden worden. Dat zal met padvast ook gebeuren, maar omdat het kleiner is, vind ik het minder storend.

Ik weet vooral niet of ik een heel groot vlak puur padvast (of grind for that matter) mooi vind. Ik vind het bij ons juist erg mooi dat het kleine stukjes zijn, zoals er ook kleine stukjes grasbetontegels zijn, en boomschors, en gras. Ik hou van de afwisseling en de natuurlijk uitstraling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203184812
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat wanneer je een dergelijk produkt overweegt voor de oprit, padvast wel het ideale produkt is. Ik zie met groter grind vaak dat er veel stenen uitgereden worden. Dat zal met padvast ook gebeuren, maar omdat het kleiner is, vind ik het minder storend.

Ik weet vooral niet of ik een heel groot vlak puur padvast (of grind for that matter) mooi vind. Ik vind het bij ons juist erg mooi dat het kleine stukjes zijn, zoals er ook kleine stukjes grasbetontegels zijn, en boomschors, en gras. Ik hou van de afwisseling en de natuurlijk uitstraling.
Kan ik me voorstellen! Dat is sowieso het probleem aan een oprit: het is per definitie een flinke lap. Hier in de omgeving zien we veel stenen en soms asfalt of halfverharding. Zelf geeft halfverharding a la padvast me het gevoel van vakanties in Frankrijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203184889
We gaan er trouwens heel binnenkort mee aan de slag, als het weer meezit, want het weg laten halen van de stoeptegels staat voor volgende week gepland.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 13:33:30 #128
5428 crew  miss_sly
pi_203184951
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen! Dat is sowieso het probleem aan een oprit: het is per definitie een flinke lap. Hier in de omgeving zien we veel stenen en soms asfalt of halfverharding. Zelf geeft halfverharding a la padvast me het gevoel van vakanties in Frankrijk.
Dat bedacht ik me ook toen ik de vorige post plaatste: een groter oppervlak padvast geeft een Franse vibe O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 14 januari 2022 @ 14:44:13 #129
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203186091
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen! Dat is sowieso het probleem aan een oprit: het is per definitie een flinke lap. Hier in de omgeving zien we veel stenen en soms asfalt of halfverharding. Zelf geeft halfverharding a la padvast me het gevoel van vakanties in Frankrijk.
Wij neigen in de voortuin naar asfalt maar dan gekleurd, in de hoop dat dat een minder steen oppervlak geeft, maar dat is omdat we vaste verharding willen zodat we ook met een gerust hart met motoren eroverheen kunnen en op de standaard kunnen zetten.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203187134
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij neigen in de voortuin naar asfalt maar dan gekleurd, in de hoop dat dat een minder steen oppervlak geeft, maar dat is omdat we vaste verharding willen zodat we ook met een gerust hart met motoren eroverheen kunnen en op de standaard kunnen zetten.
Ahja, dan vallen veel opties af zoals grind en grasbetontegels. Voor mij voldoet een pad idealiter aan een hogehakkentoets. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 15:58:17 #131
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203187339
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ahja, dan vallen veel opties af zoals grind en grasbetontegels. Voor mij voldoet een pad idealiter aan een hogehakkentoets. :Y)
Beide komen wel in de achtertuin, misschien gecombineerd met padvast of iets soortgelijks.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203187387
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:58 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Beide komen wel in de achtertuin, misschien gecombineerd met padvast of iets soortgelijks.
Wat me een nadeel lijkt aan padvast is dat je de kleine steentjes overal aan gaat treffen. Een voordeel is dat het een echt stevig pad wordt en je tegelijk wat flexibiliteit houdt (door op te kunnen hogen of geleidelijk op te kunnen laten lopen). Ik ben zó klaar met verzakte tegels. Als ik nu naar de garage loop, loop ik door het gras in plaats van over het pad omdat ik vrees dat ik een enkel verzwik.

Ik vind vrijwel alles geweldig aan wonen in deze omgeving, behalve de verzakkingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 16:14:55 #133
5428 crew  miss_sly
pi_203187574
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 16:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat me een nadeel lijkt aan padvast is dat je de kleine steentjes overal aan gaat treffen. Een voordeel is dat het een echt stevig pad wordt en je tegelijk wat flexibiliteit houdt (door op te kunnen hogen of geleidelijk op te kunnen laten lopen). Ik ben zó klaar met verzakte tegels. Als ik nu naar de garage loop, loop ik door het gras in plaats van over het pad omdat ik vrees dat ik een enkel verzwik.

Ik vind vrijwel alles geweldig aan wonen in deze omgeving, behalve de verzakkingen.
Ik vind het meevallen. Je loopt wel wat kleine steentjes mee, maar ze zijn echt heel klein, het zijn er niet heel veel en met soms even een beetje vegen is het weer weg.

Voordeel is ook dat we op het padvast nergens last hebben van water, dat trekt echt mooi de grond in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203429274
Gisteren hebben we weer een mannetje over de vloer gehad dat een aardige kijk leek te hebben op wat met de oprit te doen. Hij stelde voor nieuwe buizen te leggen en naar een andere sloot af te wateren. Dan hoeven we ook niet te onderzoeken wat de staat is van de huidige afwatering, bijv. of er structurele vervuiling/verzakking is. Aangezien de boel toch open gaat, is het een relatief kleine moeite om nieuwe buizen te leggen.

En hij stelde een straatkolk voor waar ik dankzij @Elleska meteen een beeld bij had. We moeten nog bepalen waar die dan zou komen, wat samenhangt met de vraag wat het nieuwe, laagste punt zou worden.

Komende week komt er weer een mannetje langs en dan hopen we een knoop door te kunnen hakken over of we doorgaan en met wie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203432311
Dit soort dingen zijn dus wel het nadeel van een eigen huis he. Dat je opeens allemaal besluiten moet nemen over dingen waar je a) geen verstand van hebt, en b) geen verstand van wilt krijgen. Succes!
pi_203432760
Voordeel is dan weer dat je de afwatering in orde kan (laten) maken en niet afhankelijk bent van een verhuurder die het niets boeit dat het regenwater je huis in stroomt. (Helaas ervaring mee, huurcommissie en alles erbij moeten halen)

@Claudia_x dit mannetje klinkt al beter dan de vorige. Het wordt nog wel wat. En beter nu alles goed aanpakken dan heb je er daarna geen omkijken meer naar.
pi_203756108
Nog steeds in afwachting van offertes. Het schiet niet op, iedereen heeft het druk.

Verder ben ik bijzonder blij dat alle dakpannen op ons huis zijn blijven liggen tijdens storm Eunice (even afkloppen, want het is op dit moment code oranje). Al vermoed ik dat dat vooral een kwestie van geluk was: alle buren met een dak op het westen in plaats van het zuiden hebben wel schade. En er zijn ook wat pannen van onze schuur (met dak op het westen) gegaan, maar lief heeft die zelf kunnen vervangen.



Oh, en ik zag de boot langs komen vliegen. :o Geen schade, goddank, op een wat gehavende plant na.



En deze schutting die toch al krakkemikkig was, heeft het niet overleefd:



Ik denk dat we die gewoon weghalen en niet vervangen. Op deze plek ga ik zodra het wat mooier weer wordt compostbakken maken. Ik heb al materialen in huis. Dit is het maakplan:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 20 februari 2022 @ 17:38:47 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203756733
Hehe, een vliegende boot :D . Is die van jullie?
Resistance is futile.
pi_203763225
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2022 17:38 schreef Seven. het volgende:
Hehe, een vliegende boot :D . Is die van jullie?
Jep. En hij vloog door de tuin toen ik de boel aan het inspecteren was, dus ik zag het gebeuren.

We zijn zo zorgvuldig geweest: voor de storm hebben we een inspectie van het terrein gedaan en alle losse objecten in de garage gezet. De trampoline houden we altijd extra in de gaten. Van de boot hadden we niet verwacht dat-ie zou gaan vliegen. :+ Het is geen licht ding. Ik ben vooral blij dat-ie niet tegen de kas is gekomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203764619
Jeetje, ja dat had wel naar af kunnen lopen. Ik kan me voorstellen dat je niet verwacht dat die boot door je tuin gaat vliegen!
pi_203949418
Crosspost:

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand tips voor installateurs in de regio Noord-Holland die ook advies kunnen geven over een aardwarmtepomp?

Ons huis uit 1964 hebben we volledig geïsoleerd (dak, muren, vloer, beglazing) en we hebben overal vloerverwarming laten leggen waardoor we het huis nu al op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen. De cv-ketel kan nog wel een aantal jaren mee, maar gezien de toestand in de wereld willen we de aanschaf van een warmtepomp prioriteren. Ik neig naar een aardwarmtepomp omdat we vrijstaand wonen en rondom het huis de ruimte ervoor hebben, al is het ook weer niet genoeg ruimte voor een volledig horizontaal systeem. Door de voorkeur voor een aardwarmtepomp lijkt de keuze in installateurs beperkter.

Ik zit nog met allerlei vragen.
- Is een aardwarmtepomp wel mogelijk gezien de grond waar we op wonen (veengrond en hoge grondwaterstand)? Misschien moeten we aan een grondwaterwarmptepomp denken? Hoe diep mag er worden geboord? Is een warmtekorf misschien een optie?
- Wat voor materiaal wordt er gebruikt en kan het wel goed in onze tuin komen?
- Is het technisch en juridisch mogelijk om met buren samen een put te slaan in een van onze tuinen?
- Hebben we wel genoeg ruimte voor de installatie? Binnenshuis hebben we weinig ruimte: in het cv-hok past niet veel meer dan een cv-ketel. We hebben een kelder die mogelijk geschikt is, maar de stahoogte is beperkt omdat het grotendeels een kruipkelder is. We hebben een grote garage, maar die is gescheiden van het huis, er lopen geen leidingen en de garage is niet geïsoleerd.

Ik zoek dus een installateur die over al deze vragen mee kan denken. Ik sta ook open voor andere volledig elektrische systemen. Een hybride warmtepomp neem ik liever niet, maar als dat een goede optie is voor de komende 5-10 jaar tot er nieuwe systemen zijn die bijv. compacter zijn, dan sta ik daar wel voor open.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:31:28 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203950227
Qua voorbereidingen heb je alles wel gedaan. Ik zou een handjevol partijen langs laten komen ^O^ (maar geen advies voor Noord-Holland helaas).

Ik ben trouwens niet helemaal mee met de voorkeur voor een aardwarmtepomp. Heb je redenen om geen luchtwarmtepomp te willen?
Resistance is futile.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:02:58 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203950610
Ik zou voor een installateur gewoon op de site van Nibe kijken.
Nibe is een Scandinavisch bedrijf dat al heel lang aan warmtepompen doet, ook grondgebonden, en volgens mij hebben zij op de websites een zoekfunctie naar installateurs.

Onze grondgebonden pomp is ook Nibe.
Je wilt wel een gesloten systeem trouwens, een open systeem is nog weer een heel ander verhaal.

https://www.nibe.eu/nl-nl

https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Wij hebben een S1155-6 PC
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203950820
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:31 schreef Seven. het volgende:
Qua voorbereidingen heb je alles wel gedaan. Ik zou een handjevol partijen langs laten komen ^O^ (maar geen advies voor Noord-Holland helaas).

Ik ben trouwens niet helemaal mee met de voorkeur voor een aardwarmtepomp. Heb je redenen om geen luchtwarmtepomp te willen?
Ik heb begrepen dat een aardwarmtepomp een hoger rendement heeft en dat je geen buitenunit nodig hebt. Bovendien kun je er in de zomer mee koelen, maar dat kan met andere systemen mogelijk ook (daar heb ik me niet in verdiept). En intuïtief heb ik het idee dat het goed is om gebruik te maken van de omstandigheden (ruimte en grondwater), maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ik sta voor alle opties eigenlijk nog open, zelfs de optie om toch nog even niks te doen omdat er tegenwoordig hoge prijzen worden gevraagd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203950860
En intussen is het mannetje begonnen met tegels weghalen. *O* Ik kan me de komende weken-maanden dus richten op de paden rondom het huis en de garage.

We wachten nog op de offerte voor de oprit. Maar die klus zullen we waarschijnlijk uit moeten stellen als we besluiten een warmtepomp aan te schaffen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203951034
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:02 schreef Leandra het volgende:
Ik zou voor een installateur gewoon op de site van Nibe kijken.
Nibe is een Scandinavisch bedrijf dat al heel lang aan warmtepompen doet, ook grondgebonden, en volgens mij hebben zij op de websites een zoekfunctie naar installateurs.

Onze grondgebonden pomp is ook Nibe.
Je wilt wel een gesloten systeem trouwens, een open systeem is nog weer een heel ander verhaal.

https://www.nibe.eu/nl-nl

https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Wij hebben een S1155-6 PC
Dank, dit is een fijn vertrekpunt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:42:43 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203951113
Mijn ouders zijn erg tevreden met hun Nibe.
Resistance is futile.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:58:36 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203951270
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat een aardwarmtepomp een hoger rendement heeft en dat je geen buitenunit nodig hebt. Bovendien kun je er in de zomer mee koelen, maar dat kan met andere systemen mogelijk ook (daar heb ik me niet in verdiept). En intuïtief heb ik het idee dat het goed is om gebruik te maken van de omstandigheden (ruimte en grondwater), maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ik sta voor alle opties eigenlijk nog open, zelfs de optie om toch nog even niks te doen omdat er tegenwoordig hoge prijzen worden gevraagd.
Met een luchtpomp stelt men ook te kunnen koelen, maar dat is behoorlijk beperkt, een graad of 3, dat is echt van een andere orde dan de manier waarop een grondgebonden pomp kan koelen, want die stuurt gewoon water van 18 graden door je vloerverwarming als het nodig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203951315
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met een luchtpomp stelt men ook te kunnen koelen, maar dat is behoorlijk beperkt, een graad of 3, dat is echt van een andere orde dan de manier waarop een grondgebonden pomp kan koelen, want die stuurt gewoon water van 18 graden door je vloerverwarming als het nodig is.
Dat lijkt me een heel groot voordeel omdat ons huis behoorlijk warm wordt in de zomer en we overal vloerverwarming hebben liggen. Dus als ik het goed begrijp, gebruiken we de vloerverwarming om het huis te koelen. Al moet ik bekennen dat bij ons ook nog winst te behalen valt door zonwering te laten installeren aan onze achtergevel op het zuiden, met name bij de pui in de woonkamer.

Het grootste nadeel zijn de kosten, lijkt me, maar een snelle inventarisatie leert me dat je die terugverdient. Daar moeten we ons nog in verdiepen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 12:15:41 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203951442
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat lijkt me een heel groot voordeel omdat ons huis behoorlijk warm wordt in de zomer en we overal vloerverwarming hebben liggen. Dus als ik het goed begrijp, gebruiken we de vloerverwarming om het huis te koelen. Al moet ik bekennen dat bij ons ook nog winst te behalen valt door zonwering te laten installeren aan onze achtergevel op het zuiden, met name bij de pui in de woonkamer.

Het grootste nadeel zijn de kosten, lijkt me, maar een snelle inventarisatie leert me dat je die terugverdient. Daar moeten we ons nog in verdiepen.
Klopt, warmte die niet binnenkomt is uiteraard de grootste winst, hier geldt hetzelfde overigens; de ramen waarvan we nu de raambekleding zoveel mogelijk open houden want gratis warmte, zijn de ramen die we in de zomer bedekt moeten houden en daar zouden we idd eigenlijk ook aan de buitenkant raambekleding voor moeten hebben.

Ik weet niet meer wat het warmst is geweest wat we afgelopen zomer in huis hadden, maar als ik deze post van afgelopen zomer zie dan hadden we niets te klagen vergeleken met de andere users:
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:01 schreef Leandra het volgende:
In de slaapkamer nu 22 graden.
Beneden weet ik niet.

Ik zie wel dat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming 18 graden is en de retourtemperatuur 20,4 graden, de vloerverwarming koelt de boel dus af.

We hebben boven de plisségordijnen nu wel standaard naar beneden aan de zuidzijde van het huis, beneden op 2/3de van het raam, maar dat maakt vandaag weinig uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203951620
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, warmte die niet binnenkomt is uiteraard de grootste winst, hier geldt hetzelfde overigens; de ramen waarvan we nu de raambekleding zoveel mogelijk open houden want gratis warmte, zijn de ramen die we in de zomer bedekt moeten houden en daar zouden we idd eigenlijk ook aan de buitenkant raambekleding voor moeten hebben.

Ik weet niet meer wat het warmst is geweest wat we afgelopen zomer in huis hadden, maar als ik deze post van afgelopen zomer zie dan hadden we niets te klagen vergeleken met de andere users:
[..]

Voordeel is hier weer dat de boel makkelijk afkoelt als je wat ramen tegen elkaar openzet.

Pff, als ik bedragen zie van 20k+ voor een bodemwarmtepomp, dan haak ik wel af.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203951723
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met een luchtpomp stelt men ook te kunnen koelen, maar dat is behoorlijk beperkt, een graad of 3, dat is echt van een andere orde dan de manier waarop een grondgebonden pomp kan koelen, want die stuurt gewoon water van 18 graden door je vloerverwarming als het nodig is.
Koelen met vloerverwarming is altijd heel beperkt. Je kunt niet te koud water door de vloer laten stromen want dan krijg je condensvorming op de vloer. Het is niet voor niets dat een normale aircounit (zo'n binnenunit tegen de muur) altijd een condensafvoer heeft.

Volgens mij is het soort warmtepomp wat je er voor zet niet de beperkende factor.
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 12:46:31 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203951764
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[..]

Hier in het oosten van het land zou ik direct denken aan Verhey in Toldijk.
Maar geen idee of die ook landelijk werk aan nemen.

https://www.verheytoldijk.nl/bodemenergie/
pi_203951794
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Hier in het oosten van het land zou ik direct denken aan Verhey in Toldijk.
Maar geen idee of die ook landelijk werk aan nemen.

https://www.verheytoldijk.nl/bodemenergie/
Het oosten van het land, waar de vaklui nog betrouwbaar zijn. O+

Ik moet zeggen dat we, na veel charlatans en gladde verkopers over de vloer te hebben gehad, een uitstekende zonnepaneelinstallateur in de buurt hebben gevonden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:53:08 #155
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203953215
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:43 schreef XanderH het volgende:

[..]
Koelen met vloerverwarming is altijd heel beperkt. Je kunt niet te koud water door de vloer laten stromen want dan krijg je condensvorming op de vloer. Het is niet voor niets dat een normale aircounit (zo'n binnenunit tegen de muur) altijd een condensafvoer heeft.

Volgens mij is het soort warmtepomp wat je er voor zet niet de beperkende factor.
Mijn bodem warmtepomp kan bij een hittegolf van 35+ het huis op 24 graden houden. Uiteraard icm met HR+++ glas en goede isolatie.
Dat kan een luchtpomp niet.
Het soort pomp is wel degelijk een beperkende factor hoeveel je kan koelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203953345
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Mijn bodem warmtepomp kan bij een hittegolf van 35+ het huis op 24 graden houden. Uiteraard icm met HR+++ glas en goede isolatie.
Dat kan een luchtpomp niet.
Het slecht geisoleerde huis van mijn ouders houd je met die temperaturen makkelijk op 18 graden hoor, met een lucht/lucht warmtepomp.

Maar ook een lucht/water warmtepomp kan prima koelen. Het is wel minder efficient dan een water/water warmtepomp, die laatste kan passief koelen.

https://aardgasvrij.niben(...)epomp-kan-ook-koelen
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:46:29 #157
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203953801
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:09 schreef XanderH het volgende:

[..]
Het slecht geisoleerde huis van mijn ouders houd je met die temperaturen makkelijk op 18 graden hoor, met een lucht/lucht warmtepomp.

Maar ook een lucht/water warmtepomp kan prima koelen. Het is wel minder efficient dan een water/water warmtepomp, die laatste kan passief koelen.

https://aardgasvrij.niben(...)epomp-kan-ook-koelen
Hier boven zeg je nog dat koelen met vloerverwarming maar beperkt is :?

Ik vind het juist uitermate effectief en het kost niet meer dan 1 kWh per dag.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203954030
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:46 schreef laziness het volgende:

[..]
Hier boven zeg je nog dat koelen met vloerverwarming maar beperkt is :?
Ja. :?

Met bijvoorbeeld een lucht/lucht warmtepomp kun je veel sneller en veel meer koelen. Of bijvoorbeeld een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp gecombineerd met ventilatorconvectoren. De link in mijn vorige post legt dit volgens mij goed uit.

Bij koeling via de vloer blijf je beperkt tot het rondpompen van water van ca. 18 graden, kouder kan niet. Dat is vrij letterlijk een beperking inderdaad. :+

Ondanks deze beperking kan het genoeg zijn en het zeker comfortabeler maken, zeker in goed geïsoleerde woningen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 16:55:00 #159
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203954676
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:09 schreef XanderH het volgende:

[..]
Ja. :?

Met bijvoorbeeld een lucht/lucht warmtepomp kun je veel sneller en veel meer koelen. Of bijvoorbeeld een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp gecombineerd met ventilatorconvectoren. De link in mijn vorige post legt dit volgens mij goed uit.

Bij koeling via de vloer blijf je beperkt tot het rondpompen van water van ca. 18 graden, kouder kan niet. Dat is vrij letterlijk een beperking inderdaad. :+

Ondanks deze beperking kan het genoeg zijn en het zeker comfortabeler maken, zeker in goed geïsoleerde woningen.
Je was niet duidelijk in hoe je beperkend bedoelde. Ik dacht dat je de koeling in zijn geheel beperkt vond werken en dus niet afdoende.

Mijn pomp begint in april al te koelen dus sneller is niet nodig en kouder dan 18 graden lijkt me ook niet nodig dus ik zie dat niet als beperkender tov andere vormen.
Duurder om aan te leggen wel maar zeer zuinig in gebruik als het gaat om koelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:56:24 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955570
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:43 schreef XanderH het volgende:

[..]
Koelen met vloerverwarming is altijd heel beperkt. Je kunt niet te koud water door de vloer laten stromen want dan krijg je condensvorming op de vloer. Het is niet voor niets dat een normale aircounit (zo'n binnenunit tegen de muur) altijd een condensafvoer heeft.

Volgens mij is het soort warmtepomp wat je er voor zet niet de beperkende factor.
Ehm ja, als je via de vloerverwarming wilt koelen maakt het dus ook nog uit of je een lucht/water pomp hebt of een water/water pomp.

Dat staat nog weer helemaal los van lucht/lucht of een airco.
Ik had het puur over koelen met de vloerverwarming, daar is een water/water warmtepomp simpelweg beter in dan een lucht/water warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:57:58 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955594
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voordeel is hier weer dat de boel makkelijk afkoelt als je wat ramen tegen elkaar openzet.

Pff, als ik bedragen zie van 20k+ voor een bodemwarmtepomp, dan haak ik wel af.
Ja, het is duur, bij ons was de grondgebonden warmtepomp ¤ 15.000 duurder dan een lucht/water warmtepomp 🥺
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:01:17 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955638
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het oosten van het land, waar de vaklui nog betrouwbaar zijn. O+

Ik moet zeggen dat we, na veel charlatans en gladde verkopers over de vloer te hebben gehad, een uitstekende zonnepaneelinstallateur in de buurt hebben gevonden.
Ik zou met dit soort dingen ook vooral zorgen dat je een lokale betrouwbare partij zoekt, je wilt helemaal niet dat er iets is en er dan iemand uit Holten moet komen om iets te fiksen.

Vraag je zonnepanelenman eens wie je voor een warmtepomp zou moeten hebben, kans is groot dat hij wel iemand kent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203955993
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ehm ja, als je via de vloerverwarming wilt koelen maakt het dus ook nog uit of je een lucht/water pomp hebt of een water/water pomp.

Dat staat nog weer helemaal los van lucht/lucht of een airco.
Ik had het puur over koelen met de vloerverwarming, daar is een water/water warmtepomp simpelweg beter in dan een lucht/water warmtepomp.
Bedoel je met "simpelweg beter" dan dat de water/water warmtepomp het binnen koeler krijgt? Dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Hij doet het wel een stuk efficiënter. Maar daar staat dan wel een forse investering tegenover.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:59 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203956275
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:25 schreef XanderH het volgende:

[..]
Bedoel je met "simpelweg beter" dan dat de water/water warmtepomp het binnen koeler krijgt? Dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Hij doet het wel een stuk efficiënter. Maar daar staat dan wel een forse investering tegenover.
Nou, dan niet hè, ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken, ik trek wel gewoon mijn conclusies en die zijn anders dan de jouwe, mijn buren met lucht/water warmtepomp hebben namelijk wel een aanvullende airco nodig om de boel koel te houden, wij niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 20:04:35 #165
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203957439
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een lucht/water ondanks de ruimte die wij beschikbaar hebben. Koeling geeft inderdaad te maken met condensvorming van de vloer zoals hierboven al genoemd, maar gaat dus over het temperatuursverschil in de ruimte. Belangrijkste reden voor de keuze waren de prijs en het feit dat bij grondboringen in de toekomst de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor de boringen en mogelijke lekken van koelvloeistof.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203965982
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, dan niet hè, ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken, ik trek wel gewoon mijn conclusies en die zijn anders dan de jouwe, mijn buren met lucht/water warmtepomp hebben namelijk wel een aanvullende airco nodig om de boel koel te houden, wij niet.
Voor die 15k meerkosten kun je heel wat lucht/lucht warmtepompen ophangen in je huis om de boel te koelen en dan houd je nog veel geld over.
Kost wel wat meer kWh's per dag om te koelen, maar je koelt je huis als de zon schijnt. Laat nou net op dat moment veel stroom van je dak komen. Ik zou altijd gaan voor een l/w warmtepomp om die reden. Vooral als je de ruimte om je huis hebt om de buitenunit ergens in een hoekje van je tuin neer zetten, zoals bij Claudia.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erik op 06-03-2022 10:38:20 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 10:43:12 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966131
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:29 schreef Erik het volgende:

[..]
Voor die 15k meerkosten kun je heel wat lucht/lucht warmtepompen ophangen in je huis om de boel te koelen en dan houd je nog veel geld over.
Kost wel wat meer kWh's per dag om te koelen, maar je koelt je huis als de zon schijnt. Laat nou net op dat moment veel stroom van je dak komen. Ik zou altijd gaan voor een l/w warmtepomp om die reden. Vooral als je de ruimte om je huis hebt om de buitenunit ergens in een hoekje van je tuin neer zetten, zoals bij Claudia.
Ja leuk, dat is voor een ander een overweging, moeten ze zelf weten, hier ging een grondgebonden pomp komen.
En nee, daar was de aannemer het idd niet mee eens, vooral omdat ik die 15K dan niet aan dingen kon uitgeven waar hij meer aan verdiende (veranda, dakkapel).

Ik heb een grondgebonden pomp en als ik morgen een ander huis zou bouwen zou ik weer een grondgebonden pomp nemen.
Ik vind het te triest voor woorden als ik in een nieuwbouw villawijk rondloop en overal van die enorme buitenunits zie staan.
Laat je voor een miljoen (incl. de grond) een huis bouwen, ga je daar op besparen en heb je dat lelijke ding buiten staan, want voor een fiks huis red je dat ook niet met een buitenunit die in een schoorsteen past.

Hier een voorbeeld, die kavels hebben allemaal minstens 500K gekost en de huizen idem, maar het gros heeft zo'n fugly unit buiten staan, bij het huis van het linkje staat hij nog redelijk verpakt rechts voor aan de oprit, maar er zijn er ook bij waar ze nog veel zichtbaarder zijn.
Het zou mijn keuze niet zijn, ongeacht het "voor 15K extra kun je heel veel andere dingen doen" excuus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 maart 2022 @ 11:28:32 #168
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203966538
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja leuk, dat is voor een ander een overweging, moeten ze zelf weten, hier ging een grondgebonden pomp komen.
En nee, daar was de aannemer het idd niet mee eens, vooral omdat ik die 15K dan niet aan dingen kon uitgeven waar hij meer aan verdiende (veranda, dakkapel).

Ik heb een grondgebonden pomp en als ik morgen een ander huis zou bouwen zou ik weer een grondgebonden pomp nemen.
Ik vind het te triest voor woorden als ik in een nieuwbouw villawijk rondloop en overal van die enorme buitenunits zie staan.
Laat je voor een miljoen (incl. de grond) een huis bouwen, ga je daar op besparen en heb je dat lelijke ding buiten staan, want voor een fiks huis red je dat ook niet met een buitenunit die in een schoorsteen past.

Hier een voorbeeld, die kavels hebben allemaal minstens 500K gekost en de huizen idem, maar het gros heeft zo'n fugly unit buiten staan, bij het huis van het linkje staat hij nog redelijk verpakt rechts voor aan de oprit, maar er zijn er ook bij waar ze nog veel zichtbaarder zijn.
Het zou mijn keuze niet zijn, ongeacht het "voor 15K extra kun je heel veel andere dingen doen" excuus.
Bij ons staat ie langs de waterkant (hierdoor ook nog temperatuur voordeel) en is ie met het nieuwe terras straks dus absoluut niet zichtbaar
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 6 maart 2022 @ 11:37:57 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966627
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:28 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Bij ons staat ie langs de waterkant (hierdoor ook nog temperatuur voordeel) en is ie met het nieuwe terras straks dus absoluut niet zichtbaar
Dat kan, en ik snap dat dat voor Claudia ook een prima overweging zou zijn, daarom heb ik ook gelijk vanaf het begin duidelijk gemaakt wat bij ons de meerkosten van een grondgebonden pomp zouden zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het in veel gevallen, zeker bij nieuwbouw in het hogere segment, wel afbreuk vind doen aan de omgeving.

Daar waar ik zie dat men het in het reguliere segment juist vaak mooi weg weet te werken, in een "schoorsteen" bijvoorbeeld, en dat is dan ook nog eens een schoorsteen die naar beneden kan zaken zodat er onderhoud aan de buitenunit kan worden uitgevoerd.

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203967866
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat kan, en ik snap dat dat voor Claudia ook een prima overweging zou zijn, daarom heb ik ook gelijk vanaf het begin duidelijk gemaakt wat bij ons de meerkosten van een grondgebonden pomp zouden zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het in veel gevallen, zeker bij nieuwbouw in het hogere segment, wel afbreuk vind doen aan de omgeving.

Daar waar ik zie dat men het in het reguliere segment juist vaak mooi weg weet te werken, in een "schoorsteen" bijvoorbeeld, en dat is dan ook nog eens een schoorsteen die naar beneden kan zaken zodat er onderhoud aan de buitenunit kan worden uitgevoerd.

[ afbeelding ]
Gelukkig bouw je een huis voor jezelf en niet voor de toevallige passant die een relatief netjes weggewerkte buitenunit rechts voor op de oprit niet mooi vind :-)

Iedereen heeft zijn eigen budget en keuzes, laat ze lekker. En als iedereen een grondgebonden warmtepomp neemt dan wordt het balanceren ook veel meer een issue, dus wees blij ;-)
  zondag 6 maart 2022 @ 13:26:04 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203967886
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:23 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]
Gelukkig bouw je een huis voor jezelf en niet voor de toevallige passant die een relatief netjes weggewerkte buitenunit rechts voor op de oprit niet mooi vind :-)

Iedereen heeft zijn eigen budget en keuzes, laat ze lekker. En als iedereen een grondgebonden warmtepomp neemt dan wordt het balanceren ook veel meer een issue, dus wees blij ;-)
Ja prima, dat laat ze lekker... misschien moet men mijn dan ook lekker mijn keuzes laten maken ipv te doen alsof ik een slechte keuze heb gemaakt.
Want dat heb ik niet, en ik zou met de kennis van nu weer dezelfde keuze maken.

Dat anderen een andere keuze maken moeten ze idd zelf weten, maar ik mag er ook mijn mening over hebben als je een dikke villa laat bouwen, 2 riante BMW's op de oprit maar daar op bespaart.

Overigens adviseer ik hier niemand een grondgebonden warmtepomp, ook Claudia niet, want er zitten idd behoorlijke extra kosten aan. Daar tegenover staat wel dat het kennelijk prima done is om te doen alsof iemand die wel een grondgebonden warmtepomp kiest niet goed wijs is en het niet helemaal snapt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203967937
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
pi_203967982
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja prima, dat laat ze lekker... misschien moet men mijn dan ook lekker mijn keuzes laten maken ipv te doen alsof ik een slechte keuze heb gemaakt.
Want dat heb ik niet, en ik zou met de kennis van nu weer dezelfde keuze maken.

Dat anderen een andere keuze maken moeten ze idd zelf weten, maar ik mag er ook mijn mening over hebben als je een dikke villa laat bouwen, 2 riante BMW's op de oprit maar daar op bespaart.

Overigens adviseer ik hier niemand een grondgebonden warmtepomp, ook Claudia niet, want er zitten idd behoorlijke extra kosten aan. Daar tegenover staat wel dat het kennelijk prima done is om te doen alsof iemand die wel een grondgebonden warmtepomp kiest niet goed wijs is en het niet helemaal snapt.
Leg toch nergens een waardeoordeel? Wil alleen zeggen dat iedereen zijn eigen keuzes en afwegingen maakt :-)
  zondag 6 maart 2022 @ 13:39:47 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203968053
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:30 schreef Erik het volgende:
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
Nee, niks gevoelige snaar, maar 3 man die gaat lopen zeiken dat een w/w warmtepomp een slechte cq te dure keuze zou zijn, terwijl ik nog steeds achter mijn keuze sta en hem ook weer opnieuw zou maken.
Flikker op, ik ben gewoon open in onze situatie, ook in de kosten.

Let wel: in eerste instantie kwam Claudia zelf met de suggestie dat ze een grondgebonden warmtepomp wilde, en dan geef ik gewoon antwoord op de vragen die ik kan beantwoorden, ook over de meerprijs die het in ons geval met zich meebracht ten opzichte van een l/w warmtepomp.

Ga lekker op Tweakers in het w/w warmtepomp topic lopen zeiken dat mensen er geen ruk van snappen en dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee.

Oh, dat is trouwens sowieso goed leesvoor voor @Claudia_x, de Tweakers warmtepomptopics O+

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 maart 2022 @ 13:40:38 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203968056
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]
Leg toch nergens een waardeoordeel? Wil alleen zeggen dat iedereen zijn eigen keuzes en afwegingen maakt :-)
Dat doe je al wel op het moment dat je mijn mening over een nieuwbouwvillla van ruim een miljoen met zo'n lelijk ding op de oprit belachelijk maakt :W
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 maart 2022 @ 13:46:26 #176
80382 manny
30 is best veel
pi_203968140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, niks gevoelige snaar, maar 3 man die gaat lopen zeiken dat een w/w warmtepomp een slechte cq te dure keuze zou zijn, terwijl ik nog steeds achter mijn keuze sta en hem ook weer opnieuw zou maken.
Flikker op, ik ben gewoon open in onze situatie, ook in de kosten.

Let wel: in eerste instantie kwam Claudia zelf met de suggestie dat ze een grondgebonden warmtepomp wilde, en dan geef ik gewoon antwoord op de vragen die ik kan beantwoorden, ook over de meerprijs die het in ons geval met zich meebracht ten opzichte van een l/w warmtepomp.

Ga lekker op Tweakers in het w/w warmtepomp topic lopen zeiken dat mensen er geen ruk van snappen en dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee.

Oh, dat is trouwens sowieso goed leesvoor voor @:Claudia_x, de Tweakers warmtepomptopics O+

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Gaat het wel goed met je ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_203968352
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat doe je al wel op het moment dat je mijn mening over een nieuwbouwvillla van ruim een miljoen met zo'n lelijk ding op de oprit belachelijk maakt :W
Onzin! Jij stelt het belachelijk te vinden dat iemand een miljoen euro neer legt voor een lap grond met een huis en dan een 15k bespaart op een grond gebonden waterpomp. En in diezelfde post het afdoet als lelijk, zuinigheid en wel geld hebben voor 2 dikke auto’s. Wie legt er dan een waardeoordeel?

Ik stel alleen maar dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken en dat we die moeten respecteren. Iedereen kan een euro maar 1 keer uitgeven en vinden andere dingen misschien wel belangrijker.

Een beetje normaal reageren kan tegenwoordig ook nog gewoon. Ook op een forum.
pi_203969231
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:30 schreef Erik het volgende:
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @SV-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 06-03-2022 15:08:30 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:09:25 #179
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203969330
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
@claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203969344
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:09 schreef SV-tje het volgende:

[..]
@:claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
Beterschap!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203969600
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
pi_203970322
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:29 schreef Erik het volgende:

[..]
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203970348
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 maart 2022 @ 16:30:53 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203970430
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203970504
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
Mijn idee is grote brokken weghalen (zodat het water straks goed door de halfverharding weg kan trekken) en de rest zo snel mogelijk weer onder het witte zand gooien. Maar ik kan niet voorkomen dat een deel in de tuin komt en vogels ervan gaan eten. :{
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203971706
Positief is daarentegen dat het alleen onder één stuk pad lijkt te liggen.

:'(


Alles wat blootlag snel weggehaald om te voorkomen dat het overal naartoe waait:


Als 't mannetje klaar is met alles weghalen, dan bestel ik padvast en gaan we beginnen. De borderranden heb ik al.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203971770
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203972113
Technisch kan het, hoe het juridisch zit heb ik geen idee van. Laat het in ieder geval goed vastleggen als die bron op het perceel van één van de buren wordt geboord. Dat je daar over 10 jaar nog steeds gebruik van mag maken, ook al zijn de buren er tegen die tijd misschien niet meer...

Zo'n bedrijf 1x laten langskomen en dan 4 bronnen laten boren is misschien ook een optie die goedkoper is dan "ieder voor zich", zonder dat je er een hoop juridisch geneuzel bij krijgt.
pi_203972563
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
Je moet ook opletten dat je in die situatie voor balans van je bron moet gaan zorgen (mogelijk). Dus dat je niet meer warmte eruit haalt dan erin en vice versa. Normale particuliere bronnen zijn daar voor uitgesloten maar als je boven een bepaalde omvang (70kw dacht ik) gaan daar eisen aan gesteld worden.

Maar daar zijn vast adviseurs voor.
pi_203973321
We verbruiken in onze vrijstaande woning met 4 personen trouwens 1800 m3 gas per jaar en 287 m3 in de koudste maand tot nog toe. Volgens de koevlaasformule (jaarverbruik*8/1650 en afronden naar boven) komen we dan uit op een benodigde pomp van 9kW.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:21:41 #191
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

[ afbeelding ]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
Grond: temperatuur in de grond is constant, maar rond de boringen koelt de grond in de winter een aantal graden af. In de zomer moet de grond opwarmen door gebruik te maken van de koeling van de woning.
Kans op verontreiniging van de grond, in de nabije toekomst ligt dit risico niet meer bij de leverancier of de uitvoerder van de boringen maar bij de eigenaar van de grond (vergelijkbaar met olievaten uit het verleden).

Met een warmtepomp houd je de temperatuur in de woning constant, wanneer het 1 graad afkoelt, duurt het 1 a 2 uur voor het weer is opgewarmd. Goede isolatie en bijvoorkeur een WTW unit voor ventilatie is gewenst.
Warmtepomp slijt het hardst als de compressor veel aan of uit springt, dus de warmtepomp moet niet te groot of te klein zijn.

De warm water boiler heeft een temperatuur van ongeveer 50 graden. Bij een watertemperatuur van 40 graden bestaat 75% van het water dat wordt gebruikt uit water vanuit de warmwater boiler, op basis van waterverbruik kan je berekenen hoe groot de warm water boiler moet zijn. Wij hebben ondanks dat we met tweeen zijn gekozen voor een grote boiler, omdat we allebei houden van lang douchen en een hele grote regendouche hebben.

Een leidingafstand van 20m tussen buiten en binnen unit moet bij meeste merken geen probleem zijn, bij langere leiding moet men extra vloeistof toevoegen (wij hebben ong 17 meter).
Standaardmaat lucht waterwarmtepomp is ongeveer 80x80x220 dit is één unit, wij hebben bewust gekozen voor 2 losse units aangezien deze bij ons onder de schuine kant moest staan.

Nog 2 tips:
- maak de buitenunit niet vast aan een gevel ivm mogelijke trillingen, maar plaats deze op de grond op een betonnenplaat.
- uitgaande lucht mag niet op korte afstand richting de buren gericht zijn ivm regelgeving.

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat maar weten, maar dit was wat hij zo kon opnoemen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204019371
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:21 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
[...]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
  donderdag 10 maart 2022 @ 00:12:31 #193
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019476
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:56 schreef Erik het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204020015
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 00:12 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
Ook dat klopt niet.
  donderdag 10 maart 2022 @ 11:38:45 #195
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204022861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204025210
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 11:38 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
Het zou vervelend zijn als Claudia een keuze maakt op basis van verkeerde informatie.

Mocht je je uitspraak willen/kunnen toelichten in het warmtepomp topic, graag.
pi_204028110
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 10 maart 2022 @ 22:31:13 #198
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204032229
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204033079
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:31 schreef SV-tje het volgende:

[..]
[..]
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
En dan nu de praktijk: @TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 04:28:04 #200
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204033853
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 23:22 schreef Erik het volgende:

[..]
En dan nu de praktijk: @:TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
Volgens mij Heb ik nergens gezegd dat hij alleen op het elektrische element draait, afgelopen jaar is het zelfs niet zo koud geweest dat het elektrische element bij ons aan geweest is. Maar dit is wel hoe een lucht/water warmtepomp is bedoeld.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204033934
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 04:28 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Volgens mij Heb ik nergens gezegd dat hij alleen op het elektrische element draait, afgelopen jaar is het zelfs niet zo koud geweest dat het elektrische element bij ons aan geweest is. Maar dit is wel hoe een lucht/water warmtepomp is bedoeld.
Dan heb ik onderstaande uitleg van je verkeerd opgevat. Ik dacht namelijk dat je hiermee bedoelde dat bij -7 of kouder een lucht/water WP volledig op het elektrisch element draait. En dat wilde ik dus even rechtzetten.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:21 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
[...]
pi_204034487
Dank voor de uitleg, @SV-tje! Over drie weken komt het eerste installatiebedrijf langs; van de overige twee die ik heb benaderd, heb ik nog niks gehoord.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 09:40:11 #203
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204034841
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
Dank voor de uitleg, @:SV-tje! Over drie weken komt het eerste installatiebedrijf langs; van de overige twee die ik heb benaderd, heb ik nog niks gehoord.
Mocht je nog specifieke vragen hebben leg ik ze aan mijn man voor.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204042773
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat kan, en ik snap dat dat voor Claudia ook een prima overweging zou zijn, daarom heb ik ook gelijk vanaf het begin duidelijk gemaakt wat bij ons de meerkosten van een grondgebonden pomp zouden zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het in veel gevallen, zeker bij nieuwbouw in het hogere segment, wel afbreuk vind doen aan de omgeving.

Daar waar ik zie dat men het in het reguliere segment juist vaak mooi weg weet te werken, in een "schoorsteen" bijvoorbeeld, en dat is dan ook nog eens een schoorsteen die naar beneden kan zaken zodat er onderhoud aan de buitenunit kan worden uitgevoerd.

[ afbeelding ]
Zo'n lift zit er bij nieuwbouw vaak niet in, dan heb je een kraan nodig in geval van problemen.

Verder, bij een lange afstand zou ik zelf voor een split unit gaan of als je toch voor een monoblock gaat voor goed geïsoleerde leidingen die 60cm onder de grond liggen. Op die diepte heeft de omgevingstemperatuur wat minder invloed op de leidingen. Bij de monoblock heb je buiten water lopen ipv koudemiddel, dat wil je goed geïsoleerd hebben. De standaard leidingen van een monoblock zijn bij ons 73mm inclusief isolatiemateriaal. Eerste stuk leiding vanaf de WP altijd in flexibele leiding uitvoeren zodat trillingen niet door worden gegeven.

Verder, kijk even wat de COP is bij de opgegeven temperatuur. Sommigen hebben de maximale COP bij +7, sommigen bij -7. Dat scheelt nogal. Vaak wordt het niet gemeld, maar de SCOP moet je ook hebben. Dan heb je een idee wat de gemiddelde COP is over het gehele jaar.

Qua opstelling altijd gaan voor een parallel opstelling trouwens. Dat houdt in dat je een buffervat zet tussen de warmtepomp en je installatie binnen. Op die manier kan je warmtepomp onafhankelijk van de installatie binnen werken en lange runs maken. Je hebt dan ook geen last van naregelingen binnen. Dat is efficienter. Per KW vermogen tien liter buffer aanhouden. Dat zorgt er meteen voor dat er altijd genoeg water is voor defrosts.

SWW en CV zou ik overigens gescheiden houden. SWW maken kan met een warmtepomp maar haalt je COP nogal naar beneden, een WP boiler doet dat een stuk efficiënter. Als er zomers 's ochtends gedoucht wordt dan hoeft je WP overdag ook niet te draaien en heb je geen last van het geluid. Dat regelt de WP boiler mooi allemaal.

Plaatsing is ook een belangrijk item. Het liefst op de grond zodat je geen last hebt van trillingen. Uitblaas van de unit niet vol in de wind plaatsen, daar houden ze niet van.

R32 is vaak trouwens niet efficiënter dan R410A, R32 is alleen wat minder slecht voor het milieu. De GWP is ongeveer een derde van R410A, 700 om 2000 geloof ik.
pi_204043880
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 21:25 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Zo'n lift zit er bij nieuwbouw vaak niet in, dan heb je een kraan nodig in geval van problemen.

Verder, bij een lange afstand zou ik zelf voor een split unit gaan of als je toch voor een monoblock gaat voor goed geïsoleerde leidingen die 60cm onder de grond liggen. Op die diepte heeft de omgevingstemperatuur wat minder invloed op de leidingen. Bij de monoblock heb je buiten water lopen ipv koudemiddel, dat wil je goed geïsoleerd hebben. De standaard leidingen van een monoblock zijn bij ons 73mm inclusief isolatiemateriaal. Eerste stuk leiding vanaf de WP altijd in flexibele leiding uitvoeren zodat trillingen niet door worden gegeven.

Verder, kijk even wat de COP is bij de opgegeven temperatuur. Sommigen hebben de maximale COP bij +7, sommigen bij -7. Dat scheelt nogal. Vaak wordt het niet gemeld, maar de SCOP moet je ook hebben. Dan heb je een idee wat de gemiddelde COP is over het gehele jaar.

Qua opstelling altijd gaan voor een parallel opstelling trouwens. Dat houdt in dat je een buffervat zet tussen de warmtepomp en je installatie binnen. Op die manier kan je warmtepomp onafhankelijk van de installatie binnen werken en lange runs maken. Je hebt dan ook geen last van naregelingen binnen. Dat is efficienter. Per KW vermogen tien liter buffer aanhouden. Dat zorgt er meteen voor dat er altijd genoeg water is voor defrosts.

SWW en CV zou ik overigens gescheiden houden. SWW maken kan met een warmtepomp maar haalt je COP nogal naar beneden, een WP boiler doet dat een stuk efficiënter. Als er zomers 's ochtends gedoucht wordt dan hoeft je WP overdag ook niet te draaien en heb je geen last van het geluid. Dat regelt de WP boiler mooi allemaal.

Plaatsing is ook een belangrijk item. Het liefst op de grond zodat je geen last hebt van trillingen. Uitblaas van de unit niet vol in de wind plaatsen, daar houden ze niet van.

R32 is vaak trouwens niet efficiënter dan R410A, R32 is alleen wat minder slecht voor het milieu. De GWP is ongeveer een derde van R410A, 700 om 2000 geloof ik.
Goeie informatie! Een buffervat is niet nodig in het geval van Claudia. Ze geeft aan vloerverwarming te hebben (aardig wat m2 volgens mij), dat zorgt voor genoeg waterinhoud om lange runs te kunnen maken. Geen naregeling, alle groepen openzetten in dat geval.
pi_204044121
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 22:38 schreef Erik het volgende:

[..]
Goeie informatie! Een buffervat is niet nodig in het geval van Claudia. Ze geeft aan vloerverwarming te hebben (aardig wat m2 volgens mij), dat zorgt voor genoeg waterinhoud om lange runs te kunnen maken. Geen naregeling, alle groepen openzetten in dat geval.
Ook met vloerverwarming heb je een buffervat nodig. Ieder uur een defrost op een vochtige winterdag zorgt er voor dat er telkens een stoot kou de vloer in wordt gepompt. Met een buffer valt dat te voorkomen doordat het water dan uit de buffer gehaald wordt.

Ik werk sinds vorige week bij een producent van warmtepompen en heb inmiddels behoorlijk wat klachten gehoord van consumenten die dachten dat het prima zou werken als de vloer als buffer gebruikt wordt. Die ervaren kou klachten. In vloerverwarming zit niet veel water. Met 16x2 10cm hoh heb je geloof ik amper 1,1 liter water per vierkante meter. Met de 9kw die Claudia nodig heeft red je het dan waarschijnlijk al niet en ontstaan er kou klachten. Goeie kans dat er amper 90 liter water in de vloer zit.
pi_204044710
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 23:00 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Ook met vloerverwarming heb je een buffervat nodig. Ieder uur een defrost op een vochtige winterdag zorgt er voor dat er telkens een stoot kou de vloer in wordt gepompt. Met een buffer valt dat te voorkomen doordat het water dan uit de buffer gehaald wordt.

Ik werk sinds vorige week bij een producent van warmtepompen en heb inmiddels behoorlijk wat klachten gehoord van consumenten die dachten dat het prima zou werken als de vloer als buffer gebruikt wordt. Die ervaren kou klachten. In vloerverwarming zit niet veel water. Met 16x2 10cm hoh heb je geloof ik amper 1,1 liter water per vierkante meter. Met de 9kw die Claudia nodig heeft red je het dan waarschijnlijk al niet en ontstaan er kou klachten. Goeie kans dat er amper 90 liter water in de vloer zit.
Het grote voordeel van vloerverwarming is de buffer van je vloer waar de warmte in wordt opgeslagen. De inhoud van je vloerverwarming (helemaal als je op de BG en 1e verdieping vloerverwarming hebt) is meer dan voldoende om als buffer te dienen. Die buffer vangt de defrost wel op, ook als die defrost elkaar opvolgen een nacht lang.

Veel klachten onstaan door een slechte inregeling/naregeling van je groepen. Ga je daar veel knijpen, krijg je eerder klachten. Vooral op de BG alle groepen helemaal open zetten en de Ta zo laag mogelijk. Krijg je een fijne constante warmte in huis is mijn ervaring.

(Mijn bronnen/ervaringen: l/w WP (5kW) op vloerverwarming (55m2) zonder buffervat wat prima werkt. Daarnaast veel gebruikers op Tweakers die dit hebben toegepast en ook aanraden. Zoek maar eens op de term buffervat in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684/85)
pi_204045764
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:03 schreef Erik het volgende:

[..]
Het grote voordeel van vloerverwarming is de buffer van je vloer waar de warmte in wordt opgeslagen. De inhoud van je vloerverwarming (helemaal als je op de BG en 1e verdieping vloerverwarming hebt) is meer dan voldoende om als buffer te dienen. Die buffer vangt de defrost wel op, ook als die defrost elkaar opvolgen een nacht lang.

Veel klachten onstaan door een slechte inregeling/naregeling van je groepen. Ga je daar veel knijpen, krijg je eerder klachten. Vooral op de BG alle groepen helemaal open zetten en de Ta zo laag mogelijk. Krijg je een fijne constante warmte in huis is mijn ervaring.

(Mijn bronnen/ervaringen: l/w WP (5kW) op vloerverwarming (55m2) zonder buffervat wat prima werkt. Daarnaast veel gebruikers op Tweakers die dit hebben toegepast en ook aanraden. Zoek maar eens op de term buffervat in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684/85)
Wellicht dat het in de naregeling zit bij de klanten op m'n werk, de precieze situatie bij die mensen thuis weet ik niet natuurlijk. Dat regelt hun installateur. Het viel me op dat het er zo veel waren. Het Tweakers topic ken ik en op basis daar van zou ik zelf ook geen buffer toepassen. Gezien de ervaringen van klanten en het gunstiger effect op de WP denk ik er inmiddels anders over.

Het kennisniveau van veel installateurs op het gebied is ook niet geweldig valt me op. Er zal ook vast ergens een relatie zijn tussen de problemen en het kennisniveau van de installateur.
pi_204046057
Erg nuttig weer om te lezen allemaal! Fijn om te weten dat we mogelijk geen buffervat nodig hebben (we hebben zelfs op drie verdiepingen vloerverwarming). Uiteindelijk zullen we toch afgaan op de installateur die ons betrouwbaar lijkt. Het is nu zaak om er zo een te vinden en om erachter te komen welke vragen ik allemaal kan en moet stellen.

Intussen zijn we met vier huizen op rij bezig om ons te verdiepen in warmtepompen. De eerste installateur heeft al aangegeven niet langs te komen omdat we op meer dan een uur afstand zitten en het erg druk is. Begrijpelijk. Onze buren hebben zo hun connecties in de omgeving en die komen nu van pas. Daardoor gaat het in ieder geval lukken twee installateurs op korte termijn langs te laten komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204046077
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 07:48 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Wellicht dat het in de naregeling zit bij de klanten op m'n werk, de precieze situatie bij die mensen thuis weet ik niet natuurlijk. Dat regelt hun installateur. Het viel me op dat het er zo veel waren. Het Tweakers topic ken ik en op basis daar van zou ik zelf ook geen buffer toepassen. Gezien de ervaringen van klanten en het gunstiger effect op de WP denk ik er inmiddels anders over.

Het kennisniveau van veel installateurs op het gebied is ook niet geweldig valt me op. Er zal ook vast ergens een relatie zijn tussen de problemen en het kennisniveau van de installateur.
Ik denk dat veel problemen in warmtepompland inderdaad veroorzaakt worden door installateurs. Te weinig ervaring en kennis maakt het ook moeilijk een goed werkend systeem op te leveren. Te vaak wordt nog gedacht in CV-ketel techniek, wat anders is al warmtepomp techniek.

@Claudia_x, als je geen haast hebt en tot 2023-2024 kunt wachten zou ik contact opnemen met Koevlaas. Volgens mij woont hij niet al te ver bij je vandaan en als ik zijn reacties lees op Tweakers als mensen om zijn beschikbaarheid vragen, speelt die afstand wel een rol. Aan hem heb je zeker een installateur met verstand van de techniek.
pi_204046087
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 08:46 schreef Erik het volgende:

@:Claudia_X, als je geen haast hebt en tot 2023-2024 kunt wachten zou ik contact opnemen met Koevlaas. Volgens mij woont hij niet al te ver bij je vandaan en als ik zijn reacties lees op Tweakers als mensen om zijn beschikbaarheid vragen, speelt die afstand wel een rol. Aan hem heb je zeker een installateur met verstand van de techniek.
^O^ Het is mooi om de volgende winter in te gaan met een warmtepomp, maar het is geen noodzaak. Hij zit in de regio NH?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204046112
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 08:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
^O^ Het is mooi om de volgende winter in te gaan met een warmtepomp, maar het is geen noodzaak. Hij zit in de regio NH?
Ilpendam lees ik in zijn profiel. Ook z'n 06-nr staat erin :).
pi_204046255
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 08:51 schreef Erik het volgende:

[..]
Ilpendam lees ik in zijn profiel. Ook z'n 06-nr staat erin :).
Ik heb 'em een bericht gestuurd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204091632
Koevlaas al over de vloer gehad! Dit lijkt de beste oplossing:

- Lucht-water warmtepomp
- Monoblock van 7kW aan de voorkant van het huis
- Boiler binnen in de kelder
- Geen buffervat
- Niet samendoen met buren

We hebben het vanzelfsprekend over alternatieven gehad, zoals een buitenunit aan de achterkant van de garage. De kosten voor de geïsoleerde leidingen zouden dan rap oplopen (60 euro per meter). In het hok van onze cv-ketel is niet genoeg ruimte voor een boiler. Een aardwarmtepomp is mij te duur.

Verder hebben we ook het potentieel van een airco voor verwarming besproken. Mogelijk is dat voor m'n buren een optie in plaats van een hybride warmtepomp. En tot slot was koevlaas verbaasd over ons gasverbruik (erg hoog!). We hebben wat tips gehad voor het anders instellen van onze cv-ketel en vloerverwarming: cv-ketel nog lager zetten, van 50 naar 40 graden, en de thermostaat van de vloerverwarming helemaal openzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 15-03-2022 19:48:56 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 15 maart 2022 @ 19:45:32 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204091828
Koevlaas himself _O_

Fijn dat hij zo snel kon, en klinkt als een logische oplossing. Wij hebben ook monoblock overwogen, ik weet ff niet meer precies waarom wij uiteindelijk voor split unit gegaan zijn.
Resistance is futile.
pi_204092665
Fijn dat je zo snel advies hebt gehad! Wat is jullie gasverbruik? :)
pi_204092879
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 20:36 schreef Puala het volgende:
Fijn dat je zo snel advies hebt gehad! Wat is jullie gasverbruik? :)
1800 m3.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204093049
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 20:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
1800 m3.
Dat valt toch gezien t vrijstaande alles mee? T muur/dakoppervlak is best veel m2's.
pi_204093821
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 20:55 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat valt toch gezien t vrijstaande alles mee? T muur/dakoppervlak is best veel m2's.
Dacht ik ook. En het is ruim onder het gemiddelde. Maar koevlaas keek er dus anders tegenaan. Zo zijn we ook op 7 in plaats van 9 kW uitgekomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204094774
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 19:45 schreef Seven. het volgende:
Koevlaas himself _O_

Fijn dat hij zo snel kon, en klinkt als een logische oplossing. Wij hebben ook monoblock overwogen, ik weet ff niet meer precies waarom wij uiteindelijk voor split unit gegaan zijn.
Split is lastig bij Claudia (en Fam.) door de beperkte ruimte.
7 kW omdat ik niet zie waar 1800m3 blijft, op 131m2 woon oppervlakte heb je met 7kW 53W per m2.
Ben er nog niet helemaal uit, een 9 kW monoblock heeft bij -10c buiten iets meer vermogen maar dat scheelt niet veel en een TCAP neerzetten zie ik weer niet waar we het minimale vermogen (van 4kW) continue kwijt kunnen.
Het is de bedoeling dat de hele installatie op 28 - 30 graden aanvoer gaat draaien.
pi_204098236
@Koevlaas2, maakte je een grap toen je het had over het schilderen van de warmtepomp of kan dat echt?

En welkom als nieuwe gebruiker. 8-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204098295
Voor de anderen: we hadden het over de vraag of het plaatsen van de warmtepomp aan de voorkant van het huis vergunningplichtig is. Ik begreep van wel als die hoger is dan 1 meter, tenzij je zorgt dat-ie niet opvalt (bijv. omdat-ie zwart is).

Na gisteravond eindeloos documentatie van de gemeente te hebben geprobeerd te begrijpen, heb ik de hoop opgegeven dat ik er zelf achter kan komen wat precies wel en niet mag/moet. Er is voor de gemeente werk aan de winkel als het om publiekscommunicatie gaat. En ja, ik heb omgevingsloket.nl geraadpleegd. De allesbepalende slotvraag was: vereist uw gemeente een vergunning? Alsof ik die check zou doen als ik dat antwoord al wist. :D :'(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204098322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
Voor de anderen: we hadden het over de vraag of het plaatsen van de warmtepomp aan de voorkant van het huis vergunningplichtig is. Ik begreep van wel als die hoger is dan 1 meter, tenzij je zorgt dat-ie niet opvalt (bijv. omdat-ie zwart is).

Na gisteravond eindeloos documentatie van de gemeente te hebben geprobeerd te begrijpen, heb ik de hoop opgegeven dat ik er zelf achter kan komen wat precies wel en niet mag/moet. Er is voor de gemeente werk aan de winkel als het om publiekscommunicatie gaat. En ja, ik heb omgevingsloket.nl geraadpleegd. De allesbepalende slotvraag was: vereist uw gemeente een vergunning? Alsof ik die check zou doen als ik dat antwoord al wist. :D :'(
Mooi O+

:')
pi_204102514
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:57 schreef Claudia_x het volgende:
@:koevlaas2, maakte je een grap toen je het had over het schilderen van de warmtepomp of kan dat echt?

En welkom als nieuwe gebruiker. 8-)
Schilderen, plastidippen, wrappen of spuiten het kan allemaal in iedere kleur die je maar wil.
pi_204102542
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
Voor de anderen: we hadden het over de vraag of het plaatsen van de warmtepomp aan de voorkant van het huis vergunningplichtig is. Ik begreep van wel als die hoger is dan 1 meter, tenzij je zorgt dat-ie niet opvalt (bijv. omdat-ie zwart is).

Na gisteravond eindeloos documentatie van de gemeente te hebben geprobeerd te begrijpen, heb ik de hoop opgegeven dat ik er zelf achter kan komen wat precies wel en niet mag/moet. Er is voor de gemeente werk aan de winkel als het om publiekscommunicatie gaat. En ja, ik heb omgevingsloket.nl geraadpleegd. De allesbepalende slotvraag was: vereist uw gemeente een vergunning? Alsof ik die check zou doen als ik dat antwoord al wist. :D :'(
Je kan het zien als een airco en het bestemmingsplan zegt er misschien iets over, aan de andere kant zet ik ze vaak gewoon neer en zelden leid dit tot gezeur.
pi_204107657
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 04:28 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Volgens mij Heb ik nergens gezegd dat hij alleen op het elektrische element draait, afgelopen jaar is het zelfs niet zo koud geweest dat het elektrische element bij ons aan geweest is. Maar dit is wel hoe een lucht/water warmtepomp is bedoeld.
Ik denk te weten wat er bij je aan de hand is:
Ik weet niet of je vloerverwarming hebt maar ik vermoed van wel en wat je installateur waarschijnlijk ingesteld heeft is dat naarmate het buiten kouder word de warmtepomp de temperatuur van het cv water probeert de verhogen. Mocht na 30 minuten de gewenste aanvoertemperatuur niet gehaald zijn gaat de warmtepomp electrisch bijstoken (dus niet exclusief over) met een electrisch element totdat de gewenste aanvoertemperatuur gehaald is. De meeste warmtepompen werken zo.
Wat is nu het leuke van een warmtepomp, opzich hoef je namelijk helemaal niet de temperatuur van het cv water te verhogen, soms is juist verlagen hiervan beter en geeft dit netto meer warmte (lang verhaal heeft met rendementen en defrosts temaken). De kracht van een warmtepomp zit 'm in lange runs maken op lage temperatuur, heeft je huis meer warmte nodig dan draait de WP gewoon wat langer, bij mij op koude dagen zelfs 24x7 maar dan altijd op 28 graden. Bij mij word niet electrisch bijgestookt, ook niet bij -10c.
Juist het verhogen van de aanvoertemperatuur kan leiden tot een hoog verbruik en netto minder resultaat, zeker met vloerverwarming.
  woensdag 16 maart 2022 @ 22:13:26 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204107782
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
Voor de anderen: we hadden het over de vraag of het plaatsen van de warmtepomp aan de voorkant van het huis vergunningplichtig is. Ik begreep van wel als die hoger is dan 1 meter, tenzij je zorgt dat-ie niet opvalt (bijv. omdat-ie zwart is).

Na gisteravond eindeloos documentatie van de gemeente te hebben geprobeerd te begrijpen, heb ik de hoop opgegeven dat ik er zelf achter kan komen wat precies wel en niet mag/moet. Er is voor de gemeente werk aan de winkel als het om publiekscommunicatie gaat. En ja, ik heb omgevingsloket.nl geraadpleegd. De allesbepalende slotvraag was: vereist uw gemeente een vergunning? Alsof ik die check zou doen als ik dat antwoord al wist. :D :'(
En zo'n ombouw zoals op die locatie waar ik de streetviewlink van gedeeld had?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204107863
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
En zo'n ombouw zoals op die locatie waar ik de streetviewlink van gedeeld had?
Een ombouw is wel een optie, maar zo mooi vind ik die ook niet. Ik ben eigenlijk van plan om dat stuk tuin wat af te schermen: ik zet er kliko's tegenover, maak een scherm van klimop en wilde wingerd, plant er een struik die fors wordt. Maar dat doe ik alleen als het kan en niet de werking in de weg zit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 16 maart 2022 @ 22:20:41 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204107940
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een ombouw is wel een optie, maar zo mooi vind ik die ook niet. Ik ben eigenlijk van plan om dat stuk tuin wat af te schermen: ik zet er kliko's tegenover, maak een scherm van klimop en wilde wingerd, plant er een struik die fors wordt. Maar dat doe ik alleen als het kan en niet de werking in de weg zit.
Dat is sowieso de handigste manier.
Misschien al doen voor de buitenunit er staat, valt het minder op ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204107989
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is sowieso de handigste manier.
Misschien al doen voor de buitenunit er staat, valt het minder op ;)
Ik heb het materiaal en de planten al in huis. :D Ik wil dat soort dingen het liefst meteen goed hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204108073
quote:
6s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:15 schreef Koevlaas2 het volgende:
@:Claudia_x

Verdiep je maar alvast in de mooie Panasonic Monoblock

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039112
180 pagina's. :'(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 16 maart 2022 @ 23:03:06 #233
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204108917
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:07 schreef Koevlaas2 het volgende:

[..]
Ik denk te weten wat er bij je aan de hand is:
Ik weet niet of je vloerverwarming hebt maar ik vermoed van wel en wat je installateur waarschijnlijk ingesteld heeft is dat naarmate het buiten kouder word de warmtepomp de temperatuur van het cv water probeert de verhogen. Mocht na 30 minuten de gewenste aanvoertemperatuur niet gehaald zijn gaat de warmtepomp electrisch bijstoken (dus niet exclusief over) met een electrisch element totdat de gewenste aanvoertemperatuur gehaald is. De meeste warmtepompen werken zo.
Wat is nu het leuke van een warmtepomp, opzich hoef je namelijk helemaal niet de temperatuur van het cv water te verhogen, soms is juist verlagen hiervan beter en geeft dit netto meer warmte (lang verhaal heeft met rendementen en defrosts temaken). De kracht van een warmtepomp zit 'm in lange runs maken op lage temperatuur, heeft je huis meer warmte nodig dan draait de WP gewoon wat langer, bij mij op koude dagen zelfs 24x7 maar dan altijd op 28 graden. Bij mij word niet electrisch bijgestookt, ook niet bij -10c.
Juist het verhogen van de aanvoertemperatuur kan leiden tot een hoog verbruik en netto minder resultaat, zeker met vloerverwarming.
Mijn man heeft de warmtepomp zelf met zijn collega aangesloten en werkt inderdaad volledig op vloerverwarming. Zoals aangegeven hebben wij ook niet elektrisch bijverwarmt en gebeurd dat ook niet als we dit niet handmatig aanzetten. Of dit nodig is wordt door mijn man in de gaten gehouden op basis van de aanvoer en retour temperatuur. Wat mijn man aangaf was in het algemeen ter informatie voor Claudia, maar onze situatie is dus volledig door hem en zijn collega uitgedacht. Inmiddels werken zij beide niet meer voor dat bedrijf en werkt de collega bij een warmtepompleverancier dus mochten er ooit problemen zijn die mijn man niet op kan lossen weten we met wie we contact op kunnen nemen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204172762
Offerte voor de warmtepomp ontvangen en ondertekend. *O*

Nu kan het wachten beginnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 21 maart 2022 @ 20:25:40 #235
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204172926
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 20:12 schreef Claudia_x het volgende:
Offerte voor de warmtepomp ontvangen en ondertekend. *O*

Nu kan het wachten beginnen.
Wat is het uiteindelijk geworden en wanneer moet ie geïnstalleerd zijn?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204172960
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 20:25 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wat is het uiteindelijk geworden en wanneer moet ie geïnstalleerd zijn?
Zelfde als eerder beschreven, maar dan toch 9kW. Installatiedatum nog onbekend; eerste bottleneck is de levertijd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204319106
Ik heb halfverharding besteld en een tuinwals gekocht, dus we kunnen vanaf volgend weekeinde aan de slag met de paden rondom ons huis!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 3 april 2022 @ 21:17:06 #238
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204323226
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 15:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb halfverharding besteld en een tuinwals gekocht, dus we kunnen vanaf volgend weekeinde aan de slag met de paden rondom ons huis!
Oeh, de paden waar ik al een hele tijd over lees? Op z'n Claudia's gedegen vooronderzoek gedaan.
Resistance is futile.
pi_204372138
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2022 21:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Oeh, de paden waar ik al een hele tijd over lees? Op z'n Claudia's gedegen vooronderzoek gedaan.
Ja, ik ben nogal lang bezig geweest met de materiaalkeuze voor de paden. :D Normaal ben ik best besluitvaardig, maar ik vond het geen eenvoudige keuze.

Achterhoeks padvast werd binnen twee werkdagen bezorgd! Geweldig. Ik heb om te beginnen vier big bags besteld, maar we hebben veel meer nodig.



Grof, voor de onderlaag:



Fijn, voor de bovenlaag:



Het is nu erg nat. Als het droog is, heeft het meer deze kleur:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 14:35:04 #240
5428 crew  miss_sly
pi_204372179
Jij hebt echt veel meer nodig :D
Wij hadden al 4 zakken grof en 2 zakken fijn nodig en wij hebben volgens mij veel minder oppervlakte gedaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204372229
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:35 schreef miss_sly het volgende:
Jij hebt echt veel meer nodig :D
Wij hadden al 4 zakken grof en 2 zakken fijn nodig en wij hebben volgens mij veel minder oppervlakte gedaan.
Weet je hoeveel m2 dat was?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:53:31 #242
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204372346
Sterkte met kruien :D .
Konden ze het niet los storten? Geeft iets meer zooi, maar schept veel makkelijker de kruiwagen in. En is doorgaans goedkoper.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 14:54:14 #243
5428 crew  miss_sly
pi_204372357
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Weet je hoeveel m2 dat was?
De twee terrasjes en wat paadjes samen ongeveer 38 m2.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204372418
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De twee terrasjes en wat paadjes samen ongeveer 38 m2.
Dat is niet eens zoveel minder. Hier gaat het om zo'n 90 m2 en ik was uitgegaan van 16 big bags. Dat is dan waarschijnlijk best realistisch. Ik heb ook nog 1-2 big bags wit zand nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204372443
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:53 schreef bleiblei het volgende:
Sterkte met kruien :D .
Konden ze het niet los storten? Geeft iets meer zooi, maar schept veel makkelijker de kruiwagen in. En is doorgaans goedkoper.
Los storten moet op de oprit en daar liggen allemaal losse steentjes op van de laatste keer dat de buren een nieuwe toplaag aan hebben laten brengen op hun deel. Rotspul is dat en ik wil het niet in de halfverharding hebben. Bovendien komen veel vrachtwagens onze oprit niet op omdat ze de draai niet kunnen maken. Ik vind zelf het uit een big bag scheppen niet eens zo rot trouwens. Het is wel jammer dat de zakken aan de weg staan, maar gelukkig loopt de oprit naar beneden - zo heb ik meteen vaart. :Y)

Ik heb al zoveel big bags met aarde en houtsnippers verwerkt dat ik hier niet meer tegenop kijk. En m'n lief gaat helpen! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 15:05:56 #246
5428 crew  miss_sly
pi_204372452
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is niet eens zoveel minder. Hier gaat het om zo'n 90 m2 en ik was uitgegaan van 16 big bags. Dat is dan waarschijnlijk best realistisch. Ik heb ook nog 1-2 big bags wit zand nodig.
Minder dan de helft, dus dat scheelt best behoorlijk.

We moesten rekenen met ongeveer 1:2 met fijn en grof. Ik denk dat je inderdaad aan 16 big bags wel voldoende hebt. We hadden ook echt ruim voldoende hieraan, zelfs een beetje over.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204372484
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Minder dan de helft, dus dat scheelt best behoorlijk.

We moesten rekenen met ongeveer 1:2 met fijn en grof. Ik denk dat je inderdaad aan 16 big bags wel voldoende hebt. We hadden ook echt ruim voldoende hieraan, zelfs een beetje over.
Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk het te verwerken is! Op jouw advies indertijd heb ik meteen een tuinwals besteld die ik met water kan vullen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 15:11:50 #248
5428 crew  miss_sly
pi_204372505
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk het te verwerken is! Op jouw advies indertijd heb ik meteen een tuinwals besteld die ik met water kan vullen.
Ja, die vond ik echt heel erg fijn. Die is lekker wendbaar en kun je ook goed langs de randen laten walsen. En omdat je hem kunt vullen en leeg laten lopen, is het ook een handzaam ding in gebruik en om op te bergen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204372533
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, die vond ik echt heel erg fijn. Die is lekker wendbaar en kun je ook goed langs de randen laten walsen. En omdat je hem kunt vullen en leeg laten lopen, is het ook een handzaam ding in gebruik en om op te bergen.
Kopen was goedkoper dan huren. Ik voel me wel een verzamelaar zo met als die tuinspullen. Maar als we in de toekomst op gaan hogen, dan komt de wals vast weer van pas.

Ik kan niet wachten tot we eindelijk fatsoenlijke paden hebben en ik niet meer m'n enkels verzwik vanwege scheef liggende tegels.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 april 2022 @ 15:59:14 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204372970
Wordt mooi Claudia!
Resistance is futile.
pi_204425847
Project terras en paden startte stroef. Zo zijn we anderhalf dag bezig geweest om te proberen deze stenen eruit te krijgen:



Om vervolgens te concluderen dat het niet ging lukken en een halve dag bezig te zijn om ze weer recht te krijgen. :X

Andere uitdaging: het hoogteverschil tussen het pad langs de schuur en de rest van de tuin is net iets te groot voor de borderranden. Ik heb piketpalen van cortenstaal besteld en hoop dat die een oplossing bieden. Als die niet genoeg zijn, moet ik planten uit gaan graven om de tuin wat op te hogen. Hopelijk is dat niet nodig. We gaan er naar verwachting dit weekeinde achterkomen.

Na dit initiële geklooi lukt het inmiddels relatief vlot om de borderranden erin te krijgen:




Hiervan wisten we al dat we het er niet uit zouden krijgen. Het zit vast aan een soort fundering die met het huis is verbonden, dus dit stuk historie laten we zitten:



Hopelijk lukt het dit paasweekeinde om al wat padvast aan te brengen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 april 2022 @ 18:29:56 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204426354
Dat cortenstaal _O_
Prachtig!

En wat een onbenullig grote stenen!
Resistance is futile.
pi_204427258
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2022 18:29 schreef Seven. het volgende:
Dat cortenstaal _O_
Prachtig!

En wat een onbenullig grote stenen!
Probleem is vooral dat ze zijn vastgezogen door het hoge grondwater en dat er allemaal puin ligt. We hebben van alles geprobeerd, pompen en graven, duwen en trekken, heffen en bikken. Het enige resultaat dat we boekten was dat de dompelpomp het heeft begeven. :+

Ik ben ook weg van het cortenstaal, dat mooi kleurt bij de garage en de dakpannen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 april 2022 @ 20:01:39 #254
4330 PJ
Tja.....
pi_204427300
Je kan de stenen natuurlijk afslijpen onder maaiveld niveau: gewoon met grote haakse slijper met diamantschijf. Is zo gepiept.
pi_204427327
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 20:01 schreef PJ het volgende:
Je kan de stenen natuurlijk afslijpen onder maaiveld niveau: gewoon met grote haakse slijper met diamantschijf. Is zo gepiept.
We gaan de cortenstaalranden ervoor plaatsen, wat hoger, en de stenen begraven onder halfverharding. Komt in principe op hetzelfde neer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204428872
Ik vind de randen in ieder geval ook erg mooi! En wat een geklooi he, altijd als je net denkt aan een grote klus te beginnen is er weer iets dat in de weg zit... dat is haast altijd. Maar gewoon meebewegen en rustig doorgaan.
pi_204430767
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2022 18:29 schreef Seven. het volgende:
Dat cortenstaal _O_
Prachtig!
Wij hebben door hier mee te lezen ook voor Cortenstaal gekozen bij de twee geveltuintjes die we net hebben aangelegd. Ik wist niet eens dat het bestond totdat jullie hier allemaal mooie voorbeelden gingen posten 😇
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_204432711
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 07:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Wij hebben door hier mee te lezen ook voor Cortenstaal gekozen bij de twee geveltuintjes die we net hebben aangelegd. Ik wist niet eens dat het bestond totdat jullie hier allemaal mooie voorbeelden gingen posten 😇
Dat vraagt om een foto!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204432842
U vraagt wij draaien :P Twee keer 4 meter, links en rechts van onze voordeur.


En
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:12 #260
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204443451
Is dat een kwestie van diep genoeg ingraven of moet het nog ergens aan vast?
Het zou voor hier ook een mooie optie zijn.

/nevermind
Google laat het al zien
***
pi_204445755
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:54 schreef BE het volgende:
Is dat een kwestie van diep genoeg ingraven of moet het nog ergens aan vast?
Het zou voor hier ook een mooie optie zijn.

/nevermind
Google laat het al zien
Ze zitten niet onwijs diep. Ik denk dat er nog 1/3 onder zit, maar met aarde erin staat het stevig genoeg vast.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_204450991
Weggezakt in de modder, op een boomstronk gevallen, linkerbeen gekneusd. :X
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204451059
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:54 schreef BE het volgende:
Is dat een kwestie van diep genoeg ingraven of moet het nog ergens aan vast?
Het zou voor hier ook een mooie optie zijn.

/nevermind
Google laat het al zien
Ik denk dat dat mede afhangt van de dikte die je kiest en hoeveel krachten er op de randen worden losgelaten. Bij @Essebes is er bijvoorbeeld vrij weinig hoogteverschil tussen de tegels en de aarde en is de aarde bovendien niet aangedrukt. Bij ons zijn er op bepaalde plekken behoorlijke hoogteverschillen waarbij het hoger gelegen deel uit aangedrukte halfverharding bestaat. Dan merk je op een borderrand van 40cm wel dat 1/3e de grond in niet genoeg is en 1/2e waarschijnlijk ook niet.

Er zijn ook keerwanden en die zijn ontzettend stevig. Ik denk dat wij die gaan gebruiken bij onze pui. En er zijn stalen randen met een verankeringssysteem erin geïntegreerd.

Van Gadero, met verankeringssysteem:


Keerwand, verkrijgbaar bij onder andere Cortenstaal Tuin. Je verliest dan wel de flexibiliteit:


Wat me op is gevallen is dat webshops vaak plaatjes van andere borderranden laten zien. Dat is een vorm van misleiding,.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204451060
Stoel ernaast, been omhoog en team aansturen.
Voorspoedig herstel!💐
pi_204451066
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:57 schreef AnneX het volgende:
Stoel ernaast, been omhoog en team aansturen.
Voorspoedig herstel!💐
Zo werkt dat helaas niet, want ik ben de drijvende kracht achter de tuinwerkzaamheden! Ik hoop heel erg dat ik morgen weer aan het werk kan. De zwelling is al afgenomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 16 april 2022 @ 08:24:53 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204451161
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:37 schreef Claudia_x het volgende:
Weggezakt in de modder, op een boomstronk gevallen, linkerbeen gekneusd. :X
Oi, nasty :{
Beterschap :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 16 april 2022 @ 12:59:03 #267
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204452997
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:37 schreef Claudia_x het volgende:
Weggezakt in de modder, op een boomstronk gevallen, linkerbeen gekneusd. :X
Ai! :o
***
pi_204454128
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:37 schreef Claudia_x het volgende:
Weggezakt in de modder, op een boomstronk gevallen, linkerbeen gekneusd. :X
Ai, dat is vervelend. Maar er zijn slechtere dagen om met je been omhoog te zitten. Hoop dat het morgen beter is!
  maandag 18 april 2022 @ 21:26:57 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204477538
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:37 schreef Claudia_x het volgende:
Weggezakt in de modder, op een boomstronk gevallen, linkerbeen gekneusd. :X
:( ;(
Resistance is futile.
pi_204477626
Toch nog best ver gekomen! Borderranden met piketpalen van cortenstaal geplaatst, een big bag wit zand gestort en met de wals aangedrukt, al wat padvast gestort. Ik heb me vooral gericht op het maken van de compostbakken achter de garage en het pad ernaartoe, inclusief het verplaatsen van wat planten.

Helaas kan ik geen foto’s plaatsen, want we hebben sinds vrijdag geen internet en tv meer en ik sta op rantsoen. Ziggo weigert om het probleem, waar iedereen in de straat last van heeft, te verhelpen. Eerst moet er woensdag een monteur bij ons persoonlijk langskomen en die kan dan eventueel een ticket maken voor het globale probleem. Zulke dienstverlening is niet meer van deze tijd… ik heb geen goed woord voor Ziggo over.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204477640
Mijn been is nog blauw, pijnlijk en gezwollen trouwens, maar het gaat elke dag wat beter. Ik negeer de pijn en merk niet dat de kneuzing er erger door wordt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 19 april 2022 @ 04:58:34 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204478911
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 21:36 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn been is nog blauw, pijnlijk en gezwollen trouwens, maar het gaat elke dag wat beter. Ik negeer de pijn en merk niet dat de kneuzing er erger door wordt.
Fijn van de stijgende lijn maar wat een gedram met Ziggo. Idioot, zulke 'service'.
Resistance is futile.
pi_204479060
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
Toch nog best ver gekomen! Borderranden met piketpalen van cortenstaal geplaatst, een big bag wit zand gestort en met de wals aangedrukt, al wat padvast gestort. Ik heb me vooral gericht op het maken van de compostbakken achter de garage en het pad ernaartoe, inclusief het verplaatsen van wat planten.

Helaas kan ik geen foto’s plaatsen, want we hebben sinds vrijdag geen internet en tv meer en ik sta op rantsoen. Ziggo weigert om het probleem, waar iedereen in de straat last van heeft, te verhelpen. Eerst moet er woensdag een monteur bij ons persoonlijk langskomen en die kan dan eventueel een ticket maken voor het globale probleem. Zulke dienstverlening is niet meer van deze tijd… ik heb geen goed woord voor Ziggo over.
Iemand in de buurt met een persoonlijk alarmsysteem? Als die gaat dreigen met aansprakelijkheid bij een incident komen ze meestal iets sneller. 😇
pi_204481317
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
Toch nog best ver gekomen! Borderranden met piketpalen van cortenstaal geplaatst, een big bag wit zand gestort en met de wals aangedrukt, al wat padvast gestort. Ik heb me vooral gericht op het maken van de compostbakken achter de garage en het pad ernaartoe, inclusief het verplaatsen van wat planten.

Helaas kan ik geen foto’s plaatsen, want we hebben sinds vrijdag geen internet en tv meer en ik sta op rantsoen. Ziggo weigert om het probleem, waar iedereen in de straat last van heeft, te verhelpen. Eerst moet er woensdag een monteur bij ons persoonlijk langskomen en die kan dan eventueel een ticket maken voor het globale probleem. Zulke dienstverlening is niet meer van deze tijd… ik heb geen goed woord voor Ziggo over.
Wat vet irritant en herkenbaar. Weet je de oorzaak toevallig? En als je mobiel vodafone is krijg je compensatie in je databundel :)

Beterschap!
pi_204482903
Vandaag kregen we ineens het volgende bericht: De Ziggo aansluiting werkt bij meerdere klanten niet, of niet goed. Het probleem zit dus niet in uw pand en daarom is de monteursafspraak geannuleerd. We lossen het op.

No shit, daarom belde ik gisteren! Ik vermoed dat meer buren zijn gaan bellen - we hebben dat aan hen gevraagd - en Ziggo toen doorkreeg dat er inderdaad een globaal probleem was. Beetje suf, maar hé, hoe vroeger ze repareren hoe beter. Vanmiddag stonden er ineens drie busjes. En ja hoor, sinds zojuist hebben we weer internet! Dat was net op tijd voor een online werkbijeenkomst.

Nu kan ik weer wat foto's plaatsen. We hebben de borderrand doorgetrokken tot aan de garagedeur:



Dat is best goed gelukt met de piketpalen, die aan de buitenkant zitten. Vanwege de begroeiing zie je er weinig van:




Ik ben zelf ook bezig geweest met het deel achter de garage:



Daar heb ik een boom weggehaald, twee compostbakken gemaakt, de contouren van het pad uitgezet en wat beplanting (vooral klaproos) verplaatst. De belangrijkste beplanting had ik eind vorig jaar al tijdelijk elders gezet, dus die kan ik nu terug gaan zetten.

De compostbakken zijn eenvoudig maar hopelijk effectief:



Het zou wel aardig zijn als ik er nog een dakje op maak. Ik moet er even over nadenken of ik zoiets stevig genoeg kan krijgen met de huidige constructie. Het moet bovendien eenvoudig te verwijderen zijn.

Op de laatste foto's kijk je de tuin van de buren in, waar onder andere de metalen bakken liggen. Onze buurman kennende, die we overigens een prima kerel vinden, liggen die er over een paar jaar nog. :+ Daarom heb ik er afgelopen herfst een haag van hondsroos geplant. Tegen de achterkant van de compostbakken zet ik misschien wat resterende struiken die ik nog heb, als de buurvrouw dat goed vindt. We houden een opening tussen onze tuinen, op de foto aan de rechterkant van de compostbakken. Daar maken we een rozenboog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204483111
Misschien zijn voorfoto's aardig. Ik zet ze onder elkaar zodat het het makkelijkst vergelijken is: toen we hier net kwamen wonen, toen we hier een half jaar woonden, een maand geleden en gisteren:






Arme wilg. ;( Ik mis 'em nog steeds, al heb ik er geen spijt van dat we hem hebben omgehaald. Het was nodig voor de zonnepanelen en ik heb nu een veel beter uitzicht vanuit bad. Ik heb wel een stek gemaakt en elders in de tuin gezet. Op de plek van de wilg staat nu een viburnum bodnantense die een kleine boom moet gaan worden, niet veel hoger dan de hoogte van de dakgoot. Er komen dus meer bomen terug voor de ene die weg is, maar jammer is het wel om een boom op leeftijd te moeten missen. De tuin voelt er nog steeds wat kaal door aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204498672
Pad gaat er wel mooi uitzien zo, hele verbetering!

Boom weghalen is altijd zonde maar soms is het niet anders. Wellicht dat het ook wat kaal lijkt omdat nog niet alles vol in bloei is en/of nog redelijk jong en daarmee wat kleiner is?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_204499243
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 15:30 schreef Zedi het volgende:
Pad gaat er wel mooi uitzien zo, hele verbetering!

Boom weghalen is altijd zonde maar soms is het niet anders. Wellicht dat het ook wat kaal lijkt omdat nog niet alles vol in bloei is en/of nog redelijk jong en daarmee wat kleiner is?
Dat is absoluut waar. Als ik foto's van de zomerperiode zie, dan voelt de tuin veel weelderiger aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204499296
Mooie borders ben je aan t maken en ben heel benieuwd hoe t pad er uit ziet als t klaar is :)
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 18:03:49 #280
5428 crew  miss_sly
pi_204499941
Dat pad gaat we een flink verschil maken! Ben benieuwd hoe het is als het klaar is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204499956
De kat zou dolblij zijn als we het witte zand gewoon laten liggen, want die speelt en rolt er de hele dag in. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 21-04-2022 20:54:08 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204502974
Beauty is in the eye of the beholder... lekker wit zand is voor een kat natuurlijk vele malen mooier dan van dat padvast O+

Maar ik vind dat je mooie progressie maakt! Inderdaad jammer van de wilg, maar er komt zoveel voor terug.
  vrijdag 22 april 2022 @ 23:15:30 #283
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204512396
Het is goed zo. De wilg heeft een prachtleven gehad, en ze worden in de regel niet ouder dan 50 jaar. Best kans dat de boom al tientallen jaren oud was ook, stoppen op het hoogtepunt. Het is nu de tijd van de viburnum _O_ .

Wilgen zijn mijn lievelingsbomen O+ , maar niet als ze op de verkeerde plek staan.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 april 2022 @ 23:16:13 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204512400
Gaat de kat niet kakken in het witte zand? ;(
Resistance is futile.
pi_204513545
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 april 2022 23:16 schreef Seven. het volgende:
Gaat de kat niet kakken in het witte zand? ;(
Nu begin ik me heel onrustig te voelen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 23 april 2022 @ 08:36:15 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204513696
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 april 2022 07:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nu begin ik me heel onrustig te voelen!
Handschoenen aan voor de zekerheid :P
Resistance is futile.
pi_204536100
Er zit schot in: het pad langs de garage is bijna af en de cortenstaalrand houdt het prima. Intussen hebben we wat verdere aanpassingen aan het ontwerp gemaakt. Zo zouden we onder de pui een verhoogd stuk maken met dezelfde materialen: cortenstaal als randen en daarin halfverharding.



De maten van de randen (keerwanden zijn het eigenlijk) kwamen net niet lekker uit. Daarom hebben we nu besloten om er een bankje/afstapje/minivlonder van hout te maken. Ik ben nog op zoek naar inspiratie!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204536128
Ik denk aan zoiets:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204536161
Andere update: de robotmaaier hebben we op de lange baan geschoven. De lanceerdatum van de Navimow werd steeds uitgesteld en zou nu juni moeten zijn. Maar intussen is onze reguliere maaier kapotgegaan en hebben we het budget deels gespendeerd aan een goede, nieuwe maaier (die ik sowieso nog nodig blijf hebben). Het andere deel van het budget ga ik waarschijnlijk opmaken aan een goede bosmaaier. Intussen wachten we af of de Navimow zich weet te bewijzen en schaffen we die eventueel later aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204536218
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
Andere update: de robotmaaier hebben we op de lange baan geschoven. De lanceerdatum van de Navimow werd steeds uitgesteld en zou nu juni moeten zijn. Maar intussen is onze reguliere maaier kapotgegaan en hebben we het budget deels gespendeerd aan een goede, nieuwe maaier (die ik sowieso nog nodig blijf hebben). Het andere deel van het budget ga ik waarschijnlijk opmaken aan een goede bosmaaier. Intussen wachten we af of de Navimow zich weet te bewijzen en schaffen we die eventueel later aan.
Dit vroeg ik me vanmorgen nog af! Ik heb gisteren de nieuwe contouren gelegd voor onze robot. We zijn de plek van de borders nog aan het bepalen en die heb ik nu geoptimaliseerd voor robotmaaien.
pi_204536264
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 12:50 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dit vroeg ik me vanmorgen nog af! Ik heb gisteren de nieuwe contouren gelegd voor onze robot. We zijn de plek van de borders nog aan het bepalen en die heb ik nu geoptimaliseerd voor robotmaaien.
Wat voor soort aanpassingen heb je gedaan?

Met de Navimow heb je geen perimeterdraad, dus in principe zou je contouren makkelijk aan moeten kunnen passen. Maar ik vind met name de waterranden spannend en vraag me daarvan af of het niet handig is toch een natuurlijke barrière te creëren. Ik heb nu in ieder geval meer tijd om daarover na te denken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204536281
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 12:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat voor soort aanpassingen heb je gedaan?

Met de Navimow heb je geen perimeterdraad, dus in principe zou je contouren makkelijk aan moeten kunnen passen. Maar ik vind met name de waterranden spannend en vraag me daarvan af of het niet handig is toch een natuurlijke barrière te creëren. Ik heb nu in ieder geval meer tijd om daarover na te denken.
We hebben wat 'eilanden' met border in het gras, en ik heb de doorgangen tussen de buitenrand en de eilanden iets ruimer gemaakt. En een deel dat vorige jaar nog onbegaanbaar was is nu ook toegevoegd. Ik overweeg een eigen topic voor feedback op het ontwerp, maar weet niet of het lukt om anoniem genoeg foto's te maken.
pi_204608728
Tijd voor een update, want we werken gestaag door aan terras en paden. Het is een hoop werk waar je niet altijd veel van ziet op foto's: borderranden plaatsen, onkruid en gras afgraven, aanvullen met wit zand, walsen, vullen met halfverharding, walsen. Hier en daar moeten bovendien hoogteverschillen in de tuin worden overbrugd, dus op die plekken steek ik gras uit, hoog ik op met aarde en leg ik de stukken gras als puzzelstukjes terug. Daarnaast zijn we achter de garage bezig geweest en dat stuk was een puinhoop. Ik heb bijvoorbeeld allerlei troep uit de grond moeten halen. Er ligt nog geen toplaag van de halfverharding trouwens. Dat gaan we morgen doen.

Ik heb alleen foto's van het stuk achter de garage gemaakt, maar het pad langs de garage hebben we ook gevuld. De situatie een half jaar geleden ongeveer:


Zo zag het er een paar weken geleden uit, toen we tevergeefs hadden geprobeerd vastgezogen stukken steen te verwijderen:




De situatie vandaag. We hebben het pad langs de garage doorgetrokken naar achteren:


Daar is een waterpomp aanwezig en ik heb er compostbakken gemaakt. Let niet op het karton in de bakken, dat ligt er tijdelijk. Achter het gaas heb ik een haag van hondsroos geplant, aan de kant van hun buren (met hun toestemming natuurlijk).


Vanaf de andere kant:



Bonusfoto's. Het was een heerlijke dag vandaag, dus we hebben de kano tevoorschijn gehaald:


Het uitzicht gisteravond vanuit de tuin van de buren. Rechts op de foto staan de garage en ons huis:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204608746
Wat op de foto's trouwens niet goed is te zien, is dat het stuk grond achter de garage veel lager ligt. Het pad loopt daar dus naar beneden terwijl de borders hoger liggen. De randen werken uitstekend om alles op z'n plek te houden.

En voor het lege stuk naast de gele lis heb ik al planten besteld!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 2 mei 2022 @ 17:10:23 #295
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204608936
Ziet er nu al heel goed uit. Pad maakt het echt af!
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204609290
O+
pi_204609458
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 17:10 schreef SV-tje het volgende:
Ziet er nu al heel goed uit. Pad maakt het echt af!
Het muurtje met de witte stenen wordt wel met de dag lelijker. :D De schilder zou eerst in het najaar en daarna in het voorjaar komen, maar ik heb dit jaar niks meer van hem gehoord. Anders pakken we het muurtje zelf wel aan, als dit project af is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 17:56:20 #298
5428 crew  miss_sly
pi_204609479
Prachtig, Claudia O+ Ik vind je randen ook erg mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204609560
@miss_sly, jullie padvast werd geloof ik op den duur grijzer. Klopt dat? Of verandert dat met de weersomstandigheden en wordt het soms weer wat warmer van kleur?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204609667
Wauw, het wordt prachtig!
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 18:52:31 #301
5428 crew  miss_sly
pi_204609896
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:06 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, jullie padvast werd geloof ik op den duur grijzer. Klopt dat? Of verandert dat met de weersomstandigheden en wordt het soms weer wat warmer van kleur?
Het wordt echt grijzer, en dat blijft het ook wel. Als het heel nat wordt, is het wel wat donkerdergrijs.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')