abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203132607
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:24 schreef Elleska het volgende:
Je hebt nu een trottoirkolk, als je daarop zoekt krijg je misschien een beter beeld van wat je daaronder kan aantreffen. Die kan makkelijk worden vervangen door een straatkolk maar eronder zit gewoon een rioolaansluiting en daar kan je eigenlijk alles op aansluiten.

maar eens met bleiblei, afschot nooit naar de woning.
Dus gewoon een straatkolk nemen grofweg op de plek van de huidige troittoirkolk? Misschien kunnen we die combineren met een lijngoot aan de rand van asfalt/halfverharding, want dat wordt vermoedelijk het laagste punt straks.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203132693
Ik weet niet of dat punt het beste is omdat het afschot en het laagste punt veranderd met het nieuwe plan en ik heb helaas ook geen antwoord op je vraag of dat wel werkt met half verharding.

Maar er ligt een rioolaansluiting dus je kan er echt alle kanten mee op. Kan het mannetje die de boel wil opgraven daar misschien advies over geven? Anders een stratenmaker, ookal ga je niet bestraten die hebben wel oog voor afschot en afwatering.
pi_203132749
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:31 schreef Elleska het volgende:
Ik weet niet of dat punt het beste is omdat het afschot en het laagste punt veranderd met het nieuwe plan en ik heb helaas ook geen antwoord op je vraag of dat wel werkt met half verharding.

Maar er ligt een rioolaansluiting dus je kan er echt alle kanten mee op. Kan het mannetje die de boel wil opgraven daar misschien advies over geven?
Hij was vandaag niet zo spraakzaam. :D Ik weet ook nog niet of ik het door dit mannetje wil laten doen. Stoeptegels weg laten halen is één ding, maar de oprit besteed ik bij voorkeur uit aan een partij met wat technisch inzicht. Het is me vooralsnog helaas niet gelukt een bedrijf te vinden dat ik in dit opzicht vertrouwenwekkend vind. Of misschien ligt het vooral aan mijn vermogen om adequaat met de mannetjes te communiceren. (Bekend raken met terminologie als 'straatkolk' helpt al enorm!)
pi_203132866
Even de oude tekening opgezocht (ons huis is het huis rechts):

Er zijn niet twee septic tanks maar er is er één en die ligt dus in het midden tussen de huizen in. De plek van de wc klopt ook niet helemaal en de garage ligt wat verder naar achteren en is veel groter geworden. Maar ik vermoed dat deze afwaterroute verder wel in grote lijnen klopt. Alleen zit er tussen de twee garagedeuren in ook nog een put waar allemaal buizen in uitkomen.

Het zal me benieuwen wat we bij het graven en openbreken aan gaan treffen!
  maandag 10 januari 2022 @ 22:48:21 #105
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203132954
Als ik het goed begrijp loopt de oprit straks af naar de straat, dan is dat de makkelijkste optie, daar eventueel nog een goot maar ik weet niet wat er op gemeente grond al ligt aan goten en of deze het water niveau nu makkelijk aan kunnen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203137244
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:48 schreef SV-tje het volgende:
Als ik het goed begrijp loopt de oprit straks af naar de straat, dan is dat de makkelijkste optie, daar eventueel nog een goot maar ik weet niet wat er op gemeente grond al ligt aan goten en of deze het water niveau nu makkelijk aan kunnen?
We wonen in buitengebied aan een dijk. Er is geen sprake van goten en vrijwel elke tuin heeft te maken met wateroverlast en verzakkingen. Er is dus niet echt sprake van 'het waterniveau aankunnen'. :+ Maar ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om in het najaar niet permanent plassen op de oprit te hebben staan. Op dit moment loopt het water bij de buren best aardig weg.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:06 #107
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203137374
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We wonen in buitengebied aan een dijk. Er is geen sprake van goten en vrijwel elke tuin heeft te maken met wateroverlast en verzakkingen. Er is dus niet echt sprake van 'het waterniveau aankunnen'. :+ Maar ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om in het najaar niet permanent plassen op de oprit te hebben staan. Op dit moment loopt het water bij de buren best aardig weg.
Wij wonen natuurlijk in het zanderige zuiden, dus voor mij lastiger in te schatten.
pi_203138838
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij wonen natuurlijk in het zanderige zuiden, dus voor mij lastiger in te schatten.
Gek genoeg lukt het me in de omgeving ook niet echt om mensen te vinden die nadenken over wat handig is in veengrond. Er wordt steeds naar traditionele methoden gegrepen zoals het gebruiken van een onderlaag van puin voor bestrating of halfverharding. Dat lijkt ons niet handig omdat het toevoegen van extra gewicht op de lange termijn inklinking van de bodem in de hand werkt. Maar we hebben nog niemand gevonden die werkt met lichtere materialen. Is dat omdat het toch handig is om de reguliere materialen te gebruiken of omdat de meeste vakmensen nu eenmaal traditioneel werken? Het is moeilijk voor ons om daarachter te komen.
pi_203139205
Iets anders: kan iemand zien wat voor soort stenen dit zijn?

pi_203140159
Volgens mij is dat gewoon een kassei? :)
pi_203146570
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 15:17 schreef Puala het volgende:
Volgens mij is dat gewoon een kassei? :)
Van graniet waarschijnlijk?
  dinsdag 11 januari 2022 @ 21:59:54 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203146667
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik had echt helemaal in m'n hoofd zitten dat jullie in Drenthe wonen.
Resistance is futile.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:21:19 #113
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203147111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Van graniet waarschijnlijk?
Ze lijken wel wat op de granieten kinderkoppen in onze tuin inderdaad.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:21:50 #114
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203147123
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:59 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik had echt helemaal in m'n hoofd zitten dat jullie in Drenthe wonen.
Nee, geboren en getogen in Brabant
pi_203159755
In Gouda en omgeving zitten aardig wat bedrijven die ervaring hebben met veengrond en verzakkingen. Misschien kun je daar informatie inwinnen over vernieuwende methodes. Ik weet dat daar bijvoorbeeld veel ervaring is opgedaan met schroeffundering.
pi_203161260
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 20:17 schreef Netelig het volgende:
In Gouda en omgeving zitten aardig wat bedrijven die ervaring hebben met veengrond en verzakkingen. Misschien kun je daar informatie inwinnen over vernieuwende methodes. Ik weet dat daar bijvoorbeeld veel ervaring is opgedaan met schroeffundering.
Schroeffundering hadden we voor ogen toen we nog aan vlonders dachten, maar dat idee hebben we afgeschreven (te duur, niet de schroefpalen zelf maar de aanleg van vlonders). Voor vlonders lijkt het gebruik van schroefpalen me (intuïtief) een uitstekende toepassing.
pi_203175784
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:54 schreef Claudia_x het volgende:
Het was weer prachtig vandaag door rijp op de velden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En op de ramen!

[ afbeelding ]

Ik wandel vanwege de schoolsluiting elke dag met dochter in de omgeving (zoon volgt intussen online onderwijs). Sinds de start van de pandemie, en zeker de recente lockdown, zien we veel meer wandelaars. Het schept een gevoel van verbondenheid om alleen - en toch samen - buiten te wandelen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Recentelijk ben ik een nieuw bord tegengekomen. :D

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:54 schreef Claudia_x het volgende:
Het was weer prachtig vandaag door rijp op de velden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En op de ramen!

[ afbeelding ]

Ik wandel vanwege de schoolsluiting elke dag met dochter in de omgeving (zoon volgt intussen online onderwijs). Sinds de start van de pandemie, en zeker de recente lockdown, zien we veel meer wandelaars. Het schept een gevoel van verbondenheid om alleen - en toch samen - buiten te wandelen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Recentelijk ben ik een nieuw bord tegengekomen. :D

[ afbeelding ]
Ben al tijden een stille lurker en heb inmiddels dit topic bijgelezen. Wat een prachtige woning hebben jullie toch! De omgeving is even schitterend. Volgens mij wandel en fiets ik regelmatig over dezelfde dijk!
pi_203180925
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 20:49 schreef Beunhazin het volgende:

[..]
Ben al tijden een stille lurker en heb inmiddels dit topic bijgelezen. Wat een prachtige woning hebben jullie toch! De omgeving is even schitterend. Volgens mij wandel en fiets ik regelmatig over dezelfde dijk!
Altijd leuk, een lurker die van zich laat horen! Ik stuur je een dm.
pi_203181301
Goede plannen weer Claudia! Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan met ons eigen huis (ooit, als de bouw klaar is).

Vraag over padvast: loopt dat lekker met blote voeten? Zo niet dan moet ik het helaas meteen afschrijven.
Met een meidenkwartet
pi_203184010
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:21 schreef Cathmar het volgende:
Goede plannen weer Claudia! Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan met ons eigen huis (ooit, als de bouw klaar is).

Vraag over padvast: loopt dat lekker met blote voeten? Zo niet dan moet ik het helaas meteen afschrijven.
@miss_sly heeft daar wel eens iets over gezegd. Als ik het me goed herinner, was het te doen maar was het ook weer niet heel poezelig aan de voeten. Het is gebroken grind, dus je kunt je daar wel wat bij voorstellen.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 12:47:04 #121
5428 crew  miss_sly
pi_203184113
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 09:21 schreef Cathmar het volgende:

Ik vind het niet heel fijn lopen op blote voeten. Er zitten toch wel teveel puntige stukjes aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203184238
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het niet heel fijn lopen op blote voeten. Er zitten toch wel teveel puntige stukjes aan.
Hoe kijk je nu eigenlijk tegen je keuze voor padvast aan? Je hebt er immers een zomer ervaring mee opgedaan.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:28 #123
5428 crew  miss_sly
pi_203184310
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe kijk je nu eigenlijk tegen je keuze voor padvast aan? Je hebt er immers een zomer ervaring mee opgedaan.
Ik ben er blij mee. Ik vind de uitstraling erg mooi, vooral omdat het echt wat natuurlijk oogt, wat ik wil voor mijn tuin.

In de winter als het nat is, loopt je wel gemakkeiljker wat steentjes onder je schoenen mee, dus moet je soms even vegen.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij natuurlijk maar twee kleine terrasjes en twee kleine paadjes hebben. Ik weet niet hoe ik het zou vinden als het een grote oprit zou zijn.
pi_203184413
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 12:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben er blij mee. Ik vind de uitstraling erg mooi, vooral omdat het echt wat natuurlijk oogt, wat ik wil voor mijn tuin.

In de winter als het nat is, loopt je wel gemakkeiljker wat steentjes onder je schoenen mee, dus moet je soms even vegen.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij natuurlijk maar twee kleine terrasjes en twee kleine paadjes hebben. Ik weet niet hoe ik het zou vinden als het een grote oprit zou zijn.
Heb je het idee dat het voor een oprit minder ideaal zou kunnen zijn?

Ik vind zelf het enige mooie alternatief plat grind. Dat loopt bovendien prettig.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17:59 #125
5428 crew  miss_sly
pi_203184663
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je het idee dat het voor een oprit minder ideaal zou kunnen zijn?

Ik vind zelf het enige mooie alternatief plat grind. Dat loopt bovendien prettig.
Ik denk dat wanneer je een dergelijk produkt overweegt voor de oprit, padvast wel het ideale produkt is. Ik zie met groter grind vaak dat er veel stenen uitgereden worden. Dat zal met padvast ook gebeuren, maar omdat het kleiner is, vind ik het minder storend.

Ik weet vooral niet of ik een heel groot vlak puur padvast (of grind for that matter) mooi vind. Ik vind het bij ons juist erg mooi dat het kleine stukjes zijn, zoals er ook kleine stukjes grasbetontegels zijn, en boomschors, en gras. Ik hou van de afwisseling en de natuurlijk uitstraling.
pi_203184812
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat wanneer je een dergelijk produkt overweegt voor de oprit, padvast wel het ideale produkt is. Ik zie met groter grind vaak dat er veel stenen uitgereden worden. Dat zal met padvast ook gebeuren, maar omdat het kleiner is, vind ik het minder storend.

Ik weet vooral niet of ik een heel groot vlak puur padvast (of grind for that matter) mooi vind. Ik vind het bij ons juist erg mooi dat het kleine stukjes zijn, zoals er ook kleine stukjes grasbetontegels zijn, en boomschors, en gras. Ik hou van de afwisseling en de natuurlijk uitstraling.
Kan ik me voorstellen! Dat is sowieso het probleem aan een oprit: het is per definitie een flinke lap. Hier in de omgeving zien we veel stenen en soms asfalt of halfverharding. Zelf geeft halfverharding a la padvast me het gevoel van vakanties in Frankrijk.
pi_203184889
We gaan er trouwens heel binnenkort mee aan de slag, als het weer meezit, want het weg laten halen van de stoeptegels staat voor volgende week gepland.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 13:33:30 #128
5428 crew  miss_sly
pi_203184951
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen! Dat is sowieso het probleem aan een oprit: het is per definitie een flinke lap. Hier in de omgeving zien we veel stenen en soms asfalt of halfverharding. Zelf geeft halfverharding a la padvast me het gevoel van vakanties in Frankrijk.
Dat bedacht ik me ook toen ik de vorige post plaatste: een groter oppervlak padvast geeft een Franse vibe O+
  vrijdag 14 januari 2022 @ 14:44:13 #129
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203186091
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij neigen in de voortuin naar asfalt maar dan gekleurd, in de hoop dat dat een minder steen oppervlak geeft, maar dat is omdat we vaste verharding willen zodat we ook met een gerust hart met motoren eroverheen kunnen en op de standaard kunnen zetten.
pi_203187134
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij neigen in de voortuin naar asfalt maar dan gekleurd, in de hoop dat dat een minder steen oppervlak geeft, maar dat is omdat we vaste verharding willen zodat we ook met een gerust hart met motoren eroverheen kunnen en op de standaard kunnen zetten.
Ahja, dan vallen veel opties af zoals grind en grasbetontegels. Voor mij voldoet een pad idealiter aan een hogehakkentoets. :Y)
  vrijdag 14 januari 2022 @ 15:58:17 #131
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203187339
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ahja, dan vallen veel opties af zoals grind en grasbetontegels. Voor mij voldoet een pad idealiter aan een hogehakkentoets. :Y)
Beide komen wel in de achtertuin, misschien gecombineerd met padvast of iets soortgelijks.
pi_203187387
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:58 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Beide komen wel in de achtertuin, misschien gecombineerd met padvast of iets soortgelijks.
Wat me een nadeel lijkt aan padvast is dat je de kleine steentjes overal aan gaat treffen. Een voordeel is dat het een echt stevig pad wordt en je tegelijk wat flexibiliteit houdt (door op te kunnen hogen of geleidelijk op te kunnen laten lopen). Ik ben zó klaar met verzakte tegels. Als ik nu naar de garage loop, loop ik door het gras in plaats van over het pad omdat ik vrees dat ik een enkel verzwik.

Ik vind vrijwel alles geweldig aan wonen in deze omgeving, behalve de verzakkingen.
  Moderator vrijdag 14 januari 2022 @ 16:14:55 #133
5428 crew  miss_sly
pi_203187574
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 16:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat me een nadeel lijkt aan padvast is dat je de kleine steentjes overal aan gaat treffen. Een voordeel is dat het een echt stevig pad wordt en je tegelijk wat flexibiliteit houdt (door op te kunnen hogen of geleidelijk op te kunnen laten lopen). Ik ben zó klaar met verzakte tegels. Als ik nu naar de garage loop, loop ik door het gras in plaats van over het pad omdat ik vrees dat ik een enkel verzwik.

Ik vind vrijwel alles geweldig aan wonen in deze omgeving, behalve de verzakkingen.
Ik vind het meevallen. Je loopt wel wat kleine steentjes mee, maar ze zijn echt heel klein, het zijn er niet heel veel en met soms even een beetje vegen is het weer weg.

Voordeel is ook dat we op het padvast nergens last hebben van water, dat trekt echt mooi de grond in.
pi_203429274
Gisteren hebben we weer een mannetje over de vloer gehad dat een aardige kijk leek te hebben op wat met de oprit te doen. Hij stelde voor nieuwe buizen te leggen en naar een andere sloot af te wateren. Dan hoeven we ook niet te onderzoeken wat de staat is van de huidige afwatering, bijv. of er structurele vervuiling/verzakking is. Aangezien de boel toch open gaat, is het een relatief kleine moeite om nieuwe buizen te leggen.

En hij stelde een straatkolk voor waar ik dankzij @Elleska meteen een beeld bij had. We moeten nog bepalen waar die dan zou komen, wat samenhangt met de vraag wat het nieuwe, laagste punt zou worden.

Komende week komt er weer een mannetje langs en dan hopen we een knoop door te kunnen hakken over of we doorgaan en met wie.
pi_203432311
Dit soort dingen zijn dus wel het nadeel van een eigen huis he. Dat je opeens allemaal besluiten moet nemen over dingen waar je a) geen verstand van hebt, en b) geen verstand van wilt krijgen. Succes!
pi_203432760
Voordeel is dan weer dat je de afwatering in orde kan (laten) maken en niet afhankelijk bent van een verhuurder die het niets boeit dat het regenwater je huis in stroomt. (Helaas ervaring mee, huurcommissie en alles erbij moeten halen)

@Claudia_x dit mannetje klinkt al beter dan de vorige. Het wordt nog wel wat. En beter nu alles goed aanpakken dan heb je er daarna geen omkijken meer naar.
pi_203756108
Nog steeds in afwachting van offertes. Het schiet niet op, iedereen heeft het druk.

Verder ben ik bijzonder blij dat alle dakpannen op ons huis zijn blijven liggen tijdens storm Eunice (even afkloppen, want het is op dit moment code oranje). Al vermoed ik dat dat vooral een kwestie van geluk was: alle buren met een dak op het westen in plaats van het zuiden hebben wel schade. En er zijn ook wat pannen van onze schuur (met dak op het westen) gegaan, maar lief heeft die zelf kunnen vervangen.

Oh, en ik zag de boot langs komen vliegen. :o Geen schade, goddank, op een wat gehavende plant na.

En deze schutting die toch al krakkemikkig was, heeft het niet overleefd:

Ik denk dat we die gewoon weghalen en niet vervangen. Op deze plek ga ik zodra het wat mooier weer wordt compostbakken maken. Ik heb al materialen in huis. Dit is het maakplan:

zondag 20 februari 2022 @ 17:38:47 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203756733
Hehe, een vliegende boot :D . Is die van jullie?
Resistance is futile.
pi_203763225
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2022 17:38 schreef Seven. het volgende:
Hehe, een vliegende boot :D . Is die van jullie?
Jep. En hij vloog door de tuin toen ik de boel aan het inspecteren was, dus ik zag het gebeuren.

We zijn zo zorgvuldig geweest: voor de storm hebben we een inspectie van het terrein gedaan en alle losse objecten in de garage gezet. De trampoline houden we altijd extra in de gaten. Van de boot hadden we niet verwacht dat-ie zou gaan vliegen. :+ Het is geen licht ding. Ik ben vooral blij dat-ie niet tegen de kas is gekomen.
pi_203764619
Jeetje, ja dat had wel naar af kunnen lopen. Ik kan me voorstellen dat je niet verwacht dat die boot door je tuin gaat vliegen!
pi_203949418
Crosspost:

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand tips voor installateurs in de regio Noord-Holland die ook advies kunnen geven over een aardwarmtepomp?

Ons huis uit 1964 hebben we volledig geïsoleerd (dak, muren, vloer, beglazing) en we hebben overal vloerverwarming laten leggen waardoor we het huis nu al op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen. De cv-ketel kan nog wel een aantal jaren mee, maar gezien de toestand in de wereld willen we de aanschaf van een warmtepomp prioriteren. Ik neig naar een aardwarmtepomp omdat we vrijstaand wonen en rondom het huis de ruimte ervoor hebben, al is het ook weer niet genoeg ruimte voor een volledig horizontaal systeem. Door de voorkeur voor een aardwarmtepomp lijkt de keuze in installateurs beperkter.

Ik zit nog met allerlei vragen.
- Is een aardwarmtepomp wel mogelijk gezien de grond waar we op wonen (veengrond en hoge grondwaterstand)? Misschien moeten we aan een grondwaterwarmptepomp denken? Hoe diep mag er worden geboord? Is een warmtekorf misschien een optie?
- Wat voor materiaal wordt er gebruikt en kan het wel goed in onze tuin komen?
- Is het technisch en juridisch mogelijk om met buren samen een put te slaan in een van onze tuinen?
- Hebben we wel genoeg ruimte voor de installatie? Binnenshuis hebben we weinig ruimte: in het cv-hok past niet veel meer dan een cv-ketel. We hebben een kelder die mogelijk geschikt is, maar de stahoogte is beperkt omdat het grotendeels een kruipkelder is. We hebben een grote garage, maar die is gescheiden van het huis, er lopen geen leidingen en de garage is niet geïsoleerd.

Ik zoek dus een installateur die over al deze vragen mee kan denken. Ik sta ook open voor andere volledig elektrische systemen. Een hybride warmtepomp neem ik liever niet, maar als dat een goede optie is voor de komende 5-10 jaar tot er nieuwe systemen zijn die bijv. compacter zijn, dan sta ik daar wel voor open.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:31:28 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203950227
Qua voorbereidingen heb je alles wel gedaan. Ik zou een handjevol partijen langs laten komen ^O^ (maar geen advies voor Noord-Holland helaas).

Ik ben trouwens niet helemaal mee met de voorkeur voor een aardwarmtepomp. Heb je redenen om geen luchtwarmtepomp te willen?
Resistance is futile.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:02:58 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203950610
Ik zou voor een installateur gewoon op de site van Nibe kijken.
Nibe is een Scandinavisch bedrijf dat al heel lang aan warmtepompen doet, ook grondgebonden, en volgens mij hebben zij op de websites een zoekfunctie naar installateurs.

Onze grondgebonden pomp is ook Nibe.
Je wilt wel een gesloten systeem trouwens, een open systeem is nog weer een heel ander verhaal.

https://www.nibe.eu/nl-nl

https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Wij hebben een S1155-6 PC
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203950820
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:31 schreef Seven. het volgende:
Qua voorbereidingen heb je alles wel gedaan. Ik zou een handjevol partijen langs laten komen ^O^ (maar geen advies voor Noord-Holland helaas).

Ik ben trouwens niet helemaal mee met de voorkeur voor een aardwarmtepomp. Heb je redenen om geen luchtwarmtepomp te willen?
Ik heb begrepen dat een aardwarmtepomp een hoger rendement heeft en dat je geen buitenunit nodig hebt. Bovendien kun je er in de zomer mee koelen, maar dat kan met andere systemen mogelijk ook (daar heb ik me niet in verdiept). En intuïtief heb ik het idee dat het goed is om gebruik te maken van de omstandigheden (ruimte en grondwater), maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ik sta voor alle opties eigenlijk nog open, zelfs de optie om toch nog even niks te doen omdat er tegenwoordig hoge prijzen worden gevraagd.
pi_203950860
En intussen is het mannetje begonnen met tegels weghalen. *O* Ik kan me de komende weken-maanden dus richten op de paden rondom het huis en de garage.

We wachten nog op de offerte voor de oprit. Maar die klus zullen we waarschijnlijk uit moeten stellen als we besluiten een warmtepomp aan te schaffen.
pi_203951034
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:02 schreef Leandra het volgende:
Ik zou voor een installateur gewoon op de site van Nibe kijken.
Nibe is een Scandinavisch bedrijf dat al heel lang aan warmtepompen doet, ook grondgebonden, en volgens mij hebben zij op de websites een zoekfunctie naar installateurs.

Onze grondgebonden pomp is ook Nibe.
Je wilt wel een gesloten systeem trouwens, een open systeem is nog weer een heel ander verhaal.

https://www.nibe.eu/nl-nl

https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Wij hebben een S1155-6 PC
Dank, dit is een fijn vertrekpunt!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:42:43 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203951113
Mijn ouders zijn erg tevreden met hun Nibe.
Resistance is futile.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:58:36 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203951270
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat een aardwarmtepomp een hoger rendement heeft en dat je geen buitenunit nodig hebt. Bovendien kun je er in de zomer mee koelen, maar dat kan met andere systemen mogelijk ook (daar heb ik me niet in verdiept). En intuïtief heb ik het idee dat het goed is om gebruik te maken van de omstandigheden (ruimte en grondwater), maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ik sta voor alle opties eigenlijk nog open, zelfs de optie om toch nog even niks te doen omdat er tegenwoordig hoge prijzen worden gevraagd.
Met een luchtpomp stelt men ook te kunnen koelen, maar dat is behoorlijk beperkt, een graad of 3, dat is echt van een andere orde dan de manier waarop een grondgebonden pomp kan koelen, want die stuurt gewoon water van 18 graden door je vloerverwarming als het nodig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203951315
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met een luchtpomp stelt men ook te kunnen koelen, maar dat is behoorlijk beperkt, een graad of 3, dat is echt van een andere orde dan de manier waarop een grondgebonden pomp kan koelen, want die stuurt gewoon water van 18 graden door je vloerverwarming als het nodig is.
Dat lijkt me een heel groot voordeel omdat ons huis behoorlijk warm wordt in de zomer en we overal vloerverwarming hebben liggen. Dus als ik het goed begrijp, gebruiken we de vloerverwarming om het huis te koelen. Al moet ik bekennen dat bij ons ook nog winst te behalen valt door zonwering te laten installeren aan onze achtergevel op het zuiden, met name bij de pui in de woonkamer.

Het grootste nadeel zijn de kosten, lijkt me, maar een snelle inventarisatie leert me dat je die terugverdient. Daar moeten we ons nog in verdiepen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 12:15:41 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203951442
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat lijkt me een heel groot voordeel omdat ons huis behoorlijk warm wordt in de zomer en we overal vloerverwarming hebben liggen. Dus als ik het goed begrijp, gebruiken we de vloerverwarming om het huis te koelen. Al moet ik bekennen dat bij ons ook nog winst te behalen valt door zonwering te laten installeren aan onze achtergevel op het zuiden, met name bij de pui in de woonkamer.

Het grootste nadeel zijn de kosten, lijkt me, maar een snelle inventarisatie leert me dat je die terugverdient. Daar moeten we ons nog in verdiepen.
Klopt, warmte die niet binnenkomt is uiteraard de grootste winst, hier geldt hetzelfde overigens; de ramen waarvan we nu de raambekleding zoveel mogelijk open houden want gratis warmte, zijn de ramen die we in de zomer bedekt moeten houden en daar zouden we idd eigenlijk ook aan de buitenkant raambekleding voor moeten hebben.

Ik weet niet meer wat het warmst is geweest wat we afgelopen zomer in huis hadden, maar als ik deze post van afgelopen zomer zie dan hadden we niets te klagen vergeleken met de andere users:
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:01 schreef Leandra het volgende:
In de slaapkamer nu 22 graden.
Beneden weet ik niet.

Ik zie wel dat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming 18 graden is en de retourtemperatuur 20,4 graden, de vloerverwarming koelt de boel dus af.

We hebben boven de plisségordijnen nu wel standaard naar beneden aan de zuidzijde van het huis, beneden op 2/3de van het raam, maar dat maakt vandaag weinig uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203951620
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, warmte die niet binnenkomt is uiteraard de grootste winst, hier geldt hetzelfde overigens; de ramen waarvan we nu de raambekleding zoveel mogelijk open houden want gratis warmte, zijn de ramen die we in de zomer bedekt moeten houden en daar zouden we idd eigenlijk ook aan de buitenkant raambekleding voor moeten hebben.

Ik weet niet meer wat het warmst is geweest wat we afgelopen zomer in huis hadden, maar als ik deze post van afgelopen zomer zie dan hadden we niets te klagen vergeleken met de andere users:
[..]

Voordeel is hier weer dat de boel makkelijk afkoelt als je wat ramen tegen elkaar openzet.

Pff, als ik bedragen zie van 20k+ voor een bodemwarmtepomp, dan haak ik wel af.
pi_203951723
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Koelen met vloerverwarming is altijd heel beperkt. Je kunt niet te koud water door de vloer laten stromen want dan krijg je condensvorming op de vloer. Het is niet voor niets dat een normale aircounit (zo'n binnenunit tegen de muur) altijd een condensafvoer heeft.

Volgens mij is het soort warmtepomp wat je er voor zet niet de beperkende factor.
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 12:46:31 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203951764
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[..]

Hier in het oosten van het land zou ik direct denken aan Verhey in Toldijk.
Maar geen idee of die ook landelijk werk aan nemen.

https://www.verheytoldijk.nl/bodemenergie/
pi_203951794
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Hier in het oosten van het land zou ik direct denken aan Verhey in Toldijk.
Maar geen idee of die ook landelijk werk aan nemen.

https://www.verheytoldijk.nl/bodemenergie/
Het oosten van het land, waar de vaklui nog betrouwbaar zijn. O+

Ik moet zeggen dat we, na veel charlatans en gladde verkopers over de vloer te hebben gehad, een uitstekende zonnepaneelinstallateur in de buurt hebben gevonden.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:53:08 #155
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203953215
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:43 schreef XanderH het volgende:

[..]
Koelen met vloerverwarming is altijd heel beperkt. Je kunt niet te koud water door de vloer laten stromen want dan krijg je condensvorming op de vloer. Het is niet voor niets dat een normale aircounit (zo'n binnenunit tegen de muur) altijd een condensafvoer heeft.

Volgens mij is het soort warmtepomp wat je er voor zet niet de beperkende factor.
Mijn bodem warmtepomp kan bij een hittegolf van 35+ het huis op 24 graden houden. Uiteraard icm met HR+++ glas en goede isolatie.
Dat kan een luchtpomp niet.
Het soort pomp is wel degelijk een beperkende factor hoeveel je kan koelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203953345
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Mijn bodem warmtepomp kan bij een hittegolf van 35+ het huis op 24 graden houden. Uiteraard icm met HR+++ glas en goede isolatie.
Dat kan een luchtpomp niet.
Het slecht geisoleerde huis van mijn ouders houd je met die temperaturen makkelijk op 18 graden hoor, met een lucht/lucht warmtepomp.

Maar ook een lucht/water warmtepomp kan prima koelen. Het is wel minder efficient dan een water/water warmtepomp, die laatste kan passief koelen.

https://aardgasvrij.niben(...)epomp-kan-ook-koelen
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:46:29 #157
244125 laziness
pi_203953801
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:09 schreef XanderH het volgende:

[..]
Het slecht geisoleerde huis van mijn ouders houd je met die temperaturen makkelijk op 18 graden hoor, met een lucht/lucht warmtepomp.

Maar ook een lucht/water warmtepomp kan prima koelen. Het is wel minder efficient dan een water/water warmtepomp, die laatste kan passief koelen.

https://aardgasvrij.niben(...)epomp-kan-ook-koelen
Hier boven zeg je nog dat koelen met vloerverwarming maar beperkt is :?

Ik vind het juist uitermate effectief en het kost niet meer dan 1 kWh per dag.
pi_203954030
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:46 schreef laziness het volgende:

[..]
Hier boven zeg je nog dat koelen met vloerverwarming maar beperkt is :?
Ja. :?

Met bijvoorbeeld een lucht/lucht warmtepomp kun je veel sneller en veel meer koelen. Of bijvoorbeeld een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp gecombineerd met ventilatorconvectoren. De link in mijn vorige post legt dit volgens mij goed uit.

Bij koeling via de vloer blijf je beperkt tot het rondpompen van water van ca. 18 graden, kouder kan niet. Dat is vrij letterlijk een beperking inderdaad. :+

Ondanks deze beperking kan het genoeg zijn en het zeker comfortabeler maken, zeker in goed geïsoleerde woningen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 16:55:00 #159
244125 laziness
pi_203954676
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:09 schreef XanderH het volgende:

[..]
Ja. :?

Met bijvoorbeeld een lucht/lucht warmtepomp kun je veel sneller en veel meer koelen. Of bijvoorbeeld een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp gecombineerd met ventilatorconvectoren. De link in mijn vorige post legt dit volgens mij goed uit.

Bij koeling via de vloer blijf je beperkt tot het rondpompen van water van ca. 18 graden, kouder kan niet. Dat is vrij letterlijk een beperking inderdaad. :+

Ondanks deze beperking kan het genoeg zijn en het zeker comfortabeler maken, zeker in goed geïsoleerde woningen.
Je was niet duidelijk in hoe je beperkend bedoelde. Ik dacht dat je de koeling in zijn geheel beperkt vond werken en dus niet afdoende.

Mijn pomp begint in april al te koelen dus sneller is niet nodig en kouder dan 18 graden lijkt me ook niet nodig dus ik zie dat niet als beperkender tov andere vormen.
Duurder om aan te leggen wel maar zeer zuinig in gebruik als het gaat om koelen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:56:24 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955570
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:43 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ehm ja, als je via de vloerverwarming wilt koelen maakt het dus ook nog uit of je een lucht/water pomp hebt of een water/water pomp.

Dat staat nog weer helemaal los van lucht/lucht of een airco.
Ik had het puur over koelen met de vloerverwarming, daar is een water/water warmtepomp simpelweg beter in dan een lucht/water warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:57:58 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955594
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voordeel is hier weer dat de boel makkelijk afkoelt als je wat ramen tegen elkaar openzet.

Pff, als ik bedragen zie van 20k+ voor een bodemwarmtepomp, dan haak ik wel af.
Ja, het is duur, bij ons was de grondgebonden warmtepomp ¤ 15.000 duurder dan een lucht/water warmtepomp 🥺
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:01:17 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203955638
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het oosten van het land, waar de vaklui nog betrouwbaar zijn. O+

Ik moet zeggen dat we, na veel charlatans en gladde verkopers over de vloer te hebben gehad, een uitstekende zonnepaneelinstallateur in de buurt hebben gevonden.
Ik zou met dit soort dingen ook vooral zorgen dat je een lokale betrouwbare partij zoekt, je wilt helemaal niet dat er iets is en er dan iemand uit Holten moet komen om iets te fiksen.

Vraag je zonnepanelenman eens wie je voor een warmtepomp zou moeten hebben, kans is groot dat hij wel iemand kent.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203955993
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ehm ja, als je via de vloerverwarming wilt koelen maakt het dus ook nog uit of je een lucht/water pomp hebt of een water/water pomp.

Dat staat nog weer helemaal los van lucht/lucht of een airco.
Ik had het puur over koelen met de vloerverwarming, daar is een water/water warmtepomp simpelweg beter in dan een lucht/water warmtepomp.
Bedoel je met "simpelweg beter" dan dat de water/water warmtepomp het binnen koeler krijgt? Dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Hij doet het wel een stuk efficiënter. Maar daar staat dan wel een forse investering tegenover.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:59 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203956275
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:25 schreef XanderH het volgende:

[..]
Bedoel je met "simpelweg beter" dan dat de water/water warmtepomp het binnen koeler krijgt? Dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Hij doet het wel een stuk efficiënter. Maar daar staat dan wel een forse investering tegenover.
Nou, dan niet hè, ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken, ik trek wel gewoon mijn conclusies en die zijn anders dan de jouwe, mijn buren met lucht/water warmtepomp hebben namelijk wel een aanvullende airco nodig om de boel koel te houden, wij niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 5 maart 2022 @ 20:04:35 #165
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203957439
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een lucht/water ondanks de ruimte die wij beschikbaar hebben. Koeling geeft inderdaad te maken met condensvorming van de vloer zoals hierboven al genoemd, maar gaat dus over het temperatuursverschil in de ruimte. Belangrijkste reden voor de keuze waren de prijs en het feit dat bij grondboringen in de toekomst de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor de boringen en mogelijke lekken van koelvloeistof.
pi_203965982
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, dan niet hè, ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken, ik trek wel gewoon mijn conclusies en die zijn anders dan de jouwe, mijn buren met lucht/water warmtepomp hebben namelijk wel een aanvullende airco nodig om de boel koel te houden, wij niet.
Voor die 15k meerkosten kun je heel wat lucht/lucht warmtepompen ophangen in je huis om de boel te koelen en dan houd je nog veel geld over.
Kost wel wat meer kWh's per dag om te koelen, maar je koelt je huis als de zon schijnt. Laat nou net op dat moment veel stroom van je dak komen. Ik zou altijd gaan voor een l/w warmtepomp om die reden. Vooral als je de ruimte om je huis hebt om de buitenunit ergens in een hoekje van je tuin neer zetten, zoals bij Claudia.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erik op 06-03-2022 10:38:20 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 10:43:12 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966131
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:29 schreef Erik het volgende:

[..]
Voor die 15k meerkosten kun je heel wat lucht/lucht warmtepompen ophangen in je huis om de boel te koelen en dan houd je nog veel geld over.
Kost wel wat meer kWh's per dag om te koelen, maar je koelt je huis als de zon schijnt. Laat nou net op dat moment veel stroom van je dak komen. Ik zou altijd gaan voor een l/w warmtepomp om die reden. Vooral als je de ruimte om je huis hebt om de buitenunit ergens in een hoekje van je tuin neer zetten, zoals bij Claudia.
Ja leuk, dat is voor een ander een overweging, moeten ze zelf weten, hier ging een grondgebonden pomp komen.
En nee, daar was de aannemer het idd niet mee eens, vooral omdat ik die 15K dan niet aan dingen kon uitgeven waar hij meer aan verdiende (veranda, dakkapel).

Ik heb een grondgebonden pomp en als ik morgen een ander huis zou bouwen zou ik weer een grondgebonden pomp nemen.
Ik vind het te triest voor woorden als ik in een nieuwbouw villawijk rondloop en overal van die enorme buitenunits zie staan.
Laat je voor een miljoen (incl. de grond) een huis bouwen, ga je daar op besparen en heb je dat lelijke ding buiten staan, want voor een fiks huis red je dat ook niet met een buitenunit die in een schoorsteen past.

Hier een voorbeeld, die kavels hebben allemaal minstens 500K gekost en de huizen idem, maar het gros heeft zo'n fugly unit buiten staan, bij het huis van het linkje staat hij nog redelijk verpakt rechts voor aan de oprit, maar er zijn er ook bij waar ze nog veel zichtbaarder zijn.
Het zou mijn keuze niet zijn, ongeacht het "voor 15K extra kun je heel veel andere dingen doen" excuus.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 6 maart 2022 @ 11:28:32 #168
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203966538
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja leuk, dat is voor een ander een overweging, moeten ze zelf weten, hier ging een grondgebonden pomp komen.
En nee, daar was de aannemer het idd niet mee eens, vooral omdat ik die 15K dan niet aan dingen kon uitgeven waar hij meer aan verdiende (veranda, dakkapel).

Ik heb een grondgebonden pomp en als ik morgen een ander huis zou bouwen zou ik weer een grondgebonden pomp nemen.
Ik vind het te triest voor woorden als ik in een nieuwbouw villawijk rondloop en overal van die enorme buitenunits zie staan.
Laat je voor een miljoen (incl. de grond) een huis bouwen, ga je daar op besparen en heb je dat lelijke ding buiten staan, want voor een fiks huis red je dat ook niet met een buitenunit die in een schoorsteen past.

Hier een voorbeeld, die kavels hebben allemaal minstens 500K gekost en de huizen idem, maar het gros heeft zo'n fugly unit buiten staan, bij het huis van het linkje staat hij nog redelijk verpakt rechts voor aan de oprit, maar er zijn er ook bij waar ze nog veel zichtbaarder zijn.
Het zou mijn keuze niet zijn, ongeacht het "voor 15K extra kun je heel veel andere dingen doen" excuus.
Bij ons staat ie langs de waterkant (hierdoor ook nog temperatuur voordeel) en is ie met het nieuwe terras straks dus absoluut niet zichtbaar
  zondag 6 maart 2022 @ 11:37:57 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966627
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:28 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Bij ons staat ie langs de waterkant (hierdoor ook nog temperatuur voordeel) en is ie met het nieuwe terras straks dus absoluut niet zichtbaar
Dat kan, en ik snap dat dat voor Claudia ook een prima overweging zou zijn, daarom heb ik ook gelijk vanaf het begin duidelijk gemaakt wat bij ons de meerkosten van een grondgebonden pomp zouden zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het in veel gevallen, zeker bij nieuwbouw in het hogere segment, wel afbreuk vind doen aan de omgeving.

Daar waar ik zie dat men het in het reguliere segment juist vaak mooi weg weet te werken, in een "schoorsteen" bijvoorbeeld, en dat is dan ook nog eens een schoorsteen die naar beneden kan zaken zodat er onderhoud aan de buitenunit kan worden uitgevoerd.

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203967866
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat kan, en ik snap dat dat voor Claudia ook een prima overweging zou zijn, daarom heb ik ook gelijk vanaf het begin duidelijk gemaakt wat bij ons de meerkosten van een grondgebonden pomp zouden zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het in veel gevallen, zeker bij nieuwbouw in het hogere segment, wel afbreuk vind doen aan de omgeving.

Daar waar ik zie dat men het in het reguliere segment juist vaak mooi weg weet te werken, in een "schoorsteen" bijvoorbeeld, en dat is dan ook nog eens een schoorsteen die naar beneden kan zaken zodat er onderhoud aan de buitenunit kan worden uitgevoerd.

[ afbeelding ]
Gelukkig bouw je een huis voor jezelf en niet voor de toevallige passant die een relatief netjes weggewerkte buitenunit rechts voor op de oprit niet mooi vind :-)

Iedereen heeft zijn eigen budget en keuzes, laat ze lekker. En als iedereen een grondgebonden warmtepomp neemt dan wordt het balanceren ook veel meer een issue, dus wees blij ;-)
  zondag 6 maart 2022 @ 13:26:04 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203967886
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:23 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]
Gelukkig bouw je een huis voor jezelf en niet voor de toevallige passant die een relatief netjes weggewerkte buitenunit rechts voor op de oprit niet mooi vind :-)

Iedereen heeft zijn eigen budget en keuzes, laat ze lekker. En als iedereen een grondgebonden warmtepomp neemt dan wordt het balanceren ook veel meer een issue, dus wees blij ;-)
Ja prima, dat laat ze lekker... misschien moet men mijn dan ook lekker mijn keuzes laten maken ipv te doen alsof ik een slechte keuze heb gemaakt.
Want dat heb ik niet, en ik zou met de kennis van nu weer dezelfde keuze maken.

Dat anderen een andere keuze maken moeten ze idd zelf weten, maar ik mag er ook mijn mening over hebben als je een dikke villa laat bouwen, 2 riante BMW's op de oprit maar daar op bespaart.

Overigens adviseer ik hier niemand een grondgebonden warmtepomp, ook Claudia niet, want er zitten idd behoorlijke extra kosten aan. Daar tegenover staat wel dat het kennelijk prima done is om te doen alsof iemand die wel een grondgebonden warmtepomp kiest niet goed wijs is en het niet helemaal snapt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203967937
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
pi_203967982
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja prima, dat laat ze lekker... misschien moet men mijn dan ook lekker mijn keuzes laten maken ipv te doen alsof ik een slechte keuze heb gemaakt.
Want dat heb ik niet, en ik zou met de kennis van nu weer dezelfde keuze maken.

Dat anderen een andere keuze maken moeten ze idd zelf weten, maar ik mag er ook mijn mening over hebben als je een dikke villa laat bouwen, 2 riante BMW's op de oprit maar daar op bespaart.

Overigens adviseer ik hier niemand een grondgebonden warmtepomp, ook Claudia niet, want er zitten idd behoorlijke extra kosten aan. Daar tegenover staat wel dat het kennelijk prima done is om te doen alsof iemand die wel een grondgebonden warmtepomp kiest niet goed wijs is en het niet helemaal snapt.
Leg toch nergens een waardeoordeel? Wil alleen zeggen dat iedereen zijn eigen keuzes en afwegingen maakt :-)
  zondag 6 maart 2022 @ 13:39:47 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203968053
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:30 schreef Erik het volgende:
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
Nee, niks gevoelige snaar, maar 3 man die gaat lopen zeiken dat een w/w warmtepomp een slechte cq te dure keuze zou zijn, terwijl ik nog steeds achter mijn keuze sta en hem ook weer opnieuw zou maken.
Flikker op, ik ben gewoon open in onze situatie, ook in de kosten.

Let wel: in eerste instantie kwam Claudia zelf met de suggestie dat ze een grondgebonden warmtepomp wilde, en dan geef ik gewoon antwoord op de vragen die ik kan beantwoorden, ook over de meerprijs die het in ons geval met zich meebracht ten opzichte van een l/w warmtepomp.

Ga lekker op Tweakers in het w/w warmtepomp topic lopen zeiken dat mensen er geen ruk van snappen en dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee.

Oh, dat is trouwens sowieso goed leesvoor voor @Claudia_x, de Tweakers warmtepomptopics O+

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 6 maart 2022 @ 13:40:38 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203968056
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]
Leg toch nergens een waardeoordeel? Wil alleen zeggen dat iedereen zijn eigen keuzes en afwegingen maakt :-)
Dat doe je al wel op het moment dat je mijn mening over een nieuwbouwvillla van ruim een miljoen met zo'n lelijk ding op de oprit belachelijk maakt :W
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 6 maart 2022 @ 13:46:26 #176
80382 manny
30 is best veel
pi_203968140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, niks gevoelige snaar, maar 3 man die gaat lopen zeiken dat een w/w warmtepomp een slechte cq te dure keuze zou zijn, terwijl ik nog steeds achter mijn keuze sta en hem ook weer opnieuw zou maken.
Flikker op, ik ben gewoon open in onze situatie, ook in de kosten.

Let wel: in eerste instantie kwam Claudia zelf met de suggestie dat ze een grondgebonden warmtepomp wilde, en dan geef ik gewoon antwoord op de vragen die ik kan beantwoorden, ook over de meerprijs die het in ons geval met zich meebracht ten opzichte van een l/w warmtepomp.

Ga lekker op Tweakers in het w/w warmtepomp topic lopen zeiken dat mensen er geen ruk van snappen en dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee.

Oh, dat is trouwens sowieso goed leesvoor voor @:Claudia_x, de Tweakers warmtepomptopics O+

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Gaat het wel goed met je ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_203968352
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat doe je al wel op het moment dat je mijn mening over een nieuwbouwvillla van ruim een miljoen met zo'n lelijk ding op de oprit belachelijk maakt :W
Onzin! Jij stelt het belachelijk te vinden dat iemand een miljoen euro neer legt voor een lap grond met een huis en dan een 15k bespaart op een grond gebonden waterpomp. En in diezelfde post het afdoet als lelijk, zuinigheid en wel geld hebben voor 2 dikke auto’s. Wie legt er dan een waardeoordeel?

Ik stel alleen maar dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken en dat we die moeten respecteren. Iedereen kan een euro maar 1 keer uitgeven en vinden andere dingen misschien wel belangrijker.

Een beetje normaal reageren kan tegenwoordig ook nog gewoon. Ook op een forum.
pi_203969231
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:30 schreef Erik het volgende:
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @SV-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 06-03-2022 15:08:30 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 15:09:25 #179
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203969330
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
@claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
pi_203969344
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:09 schreef SV-tje het volgende:

[..]
@:claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
Beterschap!
pi_203969600
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
pi_203970322
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:29 schreef Erik het volgende:

[..]
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

pi_203970348
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
  zondag 6 maart 2022 @ 16:30:53 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203970430
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
The End Times are wild
pi_203970504
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
Mijn idee is grote brokken weghalen (zodat het water straks goed door de halfverharding weg kan trekken) en de rest zo snel mogelijk weer onder het witte zand gooien. Maar ik kan niet voorkomen dat een deel in de tuin komt en vogels ervan gaan eten. :{
pi_203971706
Positief is daarentegen dat het alleen onder één stuk pad lijkt te liggen.

:'(

Alles wat blootlag snel weggehaald om te voorkomen dat het overal naartoe waait:

Als 't mannetje klaar is met alles weghalen, dan bestel ik padvast en gaan we beginnen. De borderranden heb ik al.
pi_203971770
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
pi_203972113
Technisch kan het, hoe het juridisch zit heb ik geen idee van. Laat het in ieder geval goed vastleggen als die bron op het perceel van één van de buren wordt geboord. Dat je daar over 10 jaar nog steeds gebruik van mag maken, ook al zijn de buren er tegen die tijd misschien niet meer...

Zo'n bedrijf 1x laten langskomen en dan 4 bronnen laten boren is misschien ook een optie die goedkoper is dan "ieder voor zich", zonder dat je er een hoop juridisch geneuzel bij krijgt.
pi_203972563
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
Je moet ook opletten dat je in die situatie voor balans van je bron moet gaan zorgen (mogelijk). Dus dat je niet meer warmte eruit haalt dan erin en vice versa. Normale particuliere bronnen zijn daar voor uitgesloten maar als je boven een bepaalde omvang (70kw dacht ik) gaan daar eisen aan gesteld worden.

Maar daar zijn vast adviseurs voor.
pi_203973321
We verbruiken in onze vrijstaande woning met 4 personen trouwens 1800 m3 gas per jaar en 287 m3 in de koudste maand tot nog toe. Volgens de koevlaasformule (jaarverbruik*8/1650 en afronden naar boven) komen we dan uit op een benodigde pomp van 9kW.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:21:41 #191
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

[ afbeelding ]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
Grond: temperatuur in de grond is constant, maar rond de boringen koelt de grond in de winter een aantal graden af. In de zomer moet de grond opwarmen door gebruik te maken van de koeling van de woning.
Kans op verontreiniging van de grond, in de nabije toekomst ligt dit risico niet meer bij de leverancier of de uitvoerder van de boringen maar bij de eigenaar van de grond (vergelijkbaar met olievaten uit het verleden).

Met een warmtepomp houd je de temperatuur in de woning constant, wanneer het 1 graad afkoelt, duurt het 1 a 2 uur voor het weer is opgewarmd. Goede isolatie en bijvoorkeur een WTW unit voor ventilatie is gewenst.
Warmtepomp slijt het hardst als de compressor veel aan of uit springt, dus de warmtepomp moet niet te groot of te klein zijn.

De warm water boiler heeft een temperatuur van ongeveer 50 graden. Bij een watertemperatuur van 40 graden bestaat 75% van het water dat wordt gebruikt uit water vanuit de warmwater boiler, op basis van waterverbruik kan je berekenen hoe groot de warm water boiler moet zijn. Wij hebben ondanks dat we met tweeen zijn gekozen voor een grote boiler, omdat we allebei houden van lang douchen en een hele grote regendouche hebben.

Een leidingafstand van 20m tussen buiten en binnen unit moet bij meeste merken geen probleem zijn, bij langere leiding moet men extra vloeistof toevoegen (wij hebben ong 17 meter).
Standaardmaat lucht waterwarmtepomp is ongeveer 80x80x220 dit is één unit, wij hebben bewust gekozen voor 2 losse units aangezien deze bij ons onder de schuine kant moest staan.

Nog 2 tips:
- maak de buitenunit niet vast aan een gevel ivm mogelijke trillingen, maar plaats deze op de grond op een betonnenplaat.
- uitgaande lucht mag niet op korte afstand richting de buren gericht zijn ivm regelgeving.

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat maar weten, maar dit was wat hij zo kon opnoemen.
pi_204019371
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:21 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
[...]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
  donderdag 10 maart 2022 @ 00:12:31 #193
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019476
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:56 schreef Erik het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
pi_204020015
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 00:12 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
Ook dat klopt niet.
  donderdag 10 maart 2022 @ 11:38:45 #195
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204022861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
pi_204025210
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 11:38 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
Het zou vervelend zijn als Claudia een keuze maakt op basis van verkeerde informatie.

Mocht je je uitspraak willen/kunnen toelichten in het warmtepomp topic, graag.
pi_204028110
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
  donderdag 10 maart 2022 @ 22:31:13 #198
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204032229
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
pi_204033079
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:31 schreef SV-tje het volgende:

[..]
[..]
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
En dan nu de praktijk: @TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 04:28:04 #200
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204033853
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 23:22 schreef Erik het volgende:

[..]
En dan nu de praktijk: @:TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
Volgens mij Heb ik nergens gezegd dat hij alleen op het elektrische element draait, afgelopen jaar is het zelfs niet zo koud geweest dat het elektrische element bij ons aan geweest is. Maar dit is wel hoe een lucht/water warmtepomp is bedoeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')