abonnement Unibet Coolblue
pi_201344468

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd (GC), markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (GP), investeren beroepsvaart
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_201344543
Volgens mij heeft niemand hier inzicht in de afspraken die SIG met Bloqhouse heeft gemaakt. Dan vind ik het niet sjiek om daarover te speculeren.
pi_201344705
Jongens, ik zou het graag willen hebben over de riante rentepercentages waarmee platformen de investeerders lekker maken. Ik meen dat hier een punt valt te maken. De rentepercentages die bij ieder project wordt getoond is vaak aanzienlijk hoger dan het rentepercentage dat investeerders daadwerkelijk krijgen. Dat heeft te maken met dat van het getoonde rentepercentage de kosten van het platform niet zijn afgetrokken, maar dat zie je als investeerder niet na het lezen van de pitch. Er is, met andere woorden, sprake van een misleidende ommissie (art. 6:193d BW). In dit verband vind ik CCF, bijvoorbeeld, een grote boosdoener. Het klopt: op andere plekken op de website is terug te vinden dat het platform kosten in mindering brengt op de getoonde rentepercentage, maar dat staat op een minder in het oog springende plaats.

Lees een uitspraak van het Hof van Justitie in het kader van een telefoonabonnement:

"HvJ EU 26 oktober 2016, nr. C-611/14: Bij de beoordeling of een handelspraktijk als een misleidende omissie moet worden beschouwd, dient rekening te worden gehouden met de context waarin die praktijk plaatsvindt, met name de beperkingen die eigen zijn aan het voor de handelspraktijk gebruikte communicatiemedium, de beperkingen qua ruimte of tijd die dat medium meebrengt alsook maatregelen die de handelaar genomen heeft om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen, ook al blijkt dat vereiste niet uitdrukkelijk uit de bewoordingen van de betrokken nationale regeling. De praktijk waarbij een handelaar ervoor heeft gekozen om de prijs van een abonnement aldus vast te stellen dat de consument zowel maandelijkse als halfjaarlijkse kosten dient te betalen en waarbij, bij de marketing van het product, de maandelijkse prijs bijzonder in het oog valt terwijl de zesmaandelijkse kosten volledig worden weggelaten of alleen worden gegeven op een minder in het oog springende wijze, moet als een misleidende omissie worden beschouwd wanneer een dergelijke weglating de consument ertoe brengt een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen."

Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door Antropoceen op 13-09-2021 21:13:47 ]
pi_201344854
Vandaag eens langs het appartement project van GVE in Valkenswaard gelopen. Ik ken het pand, nog toen fietsenwinkel.nl en daarvoor een budgetkleding winkel er inzat.

Appartementen, zagen er netjes uit. Mooie kozijnen en keukens wat ik zo kon zien. Verder lag er laminaat vloer klaar om gelegd te worden. Dit was net na de livegang, dus heb mij investering niet nog verder kunnen verhogen, maar project gaf md wel een goed gevoel.
pi_201344911
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:03 schreef Antropoceen het volgende:
Jongens, ik zou het graag willen hebben over de riante rentepercentages waarmee platformen de investeerders lekker maken. Ik meen dat hier een punt valt te maken. De rentepercentages die bij ieder project wordt getoond is vaak aanzienlijk hoger dan het rentepercentage dat investeerders daadwerkelijk krijgen. Dat heeft te maken met dat van het getoonde rentepercentage de kosten van het platform niet zijn afgetrokken, maar dat zie je als investeerder niet na het lezen van de pitch. Er is, met andere woorden, sprake van een misleidende ommissie (art. 6:193d BW). In dit verband vind ik CCF, bijvoorbeeld, een grote boosdoenner. Het klopt: op andere plekken op de website is terug te vinden dat het platform kosten in mindering brengt op de getoonde rentepercentage, maar dat staat op een minder in het oog springende plaats.

Lees een uitspraak van het Hof van Justitie in het kader van een telefoonabonnement:

"HvJ EU 26 oktober 2016, nr. C-611/14: Bij de beoordeling of een handelspraktijk als een misleidende omissie moet worden beschouwd, dient rekening te worden gehouden met de context waarin die praktijk plaatsvindt, met name de beperkingen die eigen zijn aan het voor de handelspraktijk gebruikte communicatiemedium, de beperkingen qua ruimte of tijd die dat medium meebrengt alsook maatregelen die de handelaar genomen heeft om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen, ook al blijkt dat vereiste niet uitdrukkelijk uit de bewoordingen van de betrokken nationale regeling. De praktijk waarbij een handelaar ervoor heeft gekozen om de prijs van een abonnement aldus vast te stellen dat de consument zowel maandelijkse als halfjaarlijkse kosten dient te betalen en waarbij, bij de marketing van het product, de maandelijkse prijs bijzonder in het oog valt terwijl de zesmaandelijkse kosten volledig worden weggelaten of alleen worden gegeven op een minder in het oog springende wijze, moet als een misleidende omissie worden beschouwd wanneer een dergelijke weglating de consument ertoe brengt een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen."

Wat denken jullie?
Het is misschien niet netjes, maar alle platformen die hier besproken worden geven duidelijk aan welke kosten er gehanteerd worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201345048
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het is misschien niet netjes, maar alle platformen die hier besproken worden geven duidelijk aan welke kosten er gehanteerd worden.
Ik denk dat, indachtig het arrest van het Hof van Justitie, ik de stelling aandurf dat op de pitch vermeld moet staan wat het netto rentepercentage is. Na een lezing van bijvoorbeeld de pitch https://www.collincrowdfund.nl/c-g-de-kool/ heeft de lezer het idee dat 7% het rentepercentage is wat hij zal ontvangen, maar op, in de woorden van het Hof van Justitie, 'minder in het oog springende wijze' heeft CCF op een andere pagina vermeld dat er nog kosten bij de investeerder in rekening worden gebracht. Voor CCF zou het een kleine moeite zijn om het daadwerkelijke netto rentepercentage te delen dan wel een voorbehoud te maken ten aanzien van het getoonde rentepercentage. Ik heb oprecht mijn twijfels of platformen de toets van artikel 6:193d BW zullen doorstaan.
pi_201345274
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:21 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Ik denk dat, indachtig het arrest van het Hof van Justitie, ik de stelling aandurf dat op de pitch vermeld moet staan wat het netto rentepercentage is. Na een lezing van bijvoorbeeld de pitch https://www.collincrowdfund.nl/c-g-de-kool/ heeft de lezer het idee dat 7% het rentepercentage is wat hij zal ontvangen, maar op, in de woorden van het Hof van Justitie, 'minder in het oog springende wijze' heeft CCF op een andere pagina vermeld dat er nog kosten bij de investeerder in rekening worden gebracht. Voor CCF zou het een kleine moeite zijn om het daadwerkelijke netto rentepercentage te delen dan wel een voorbehoud te maken ten aanzien van het getoonde rentepercentage. Ik heb oprecht mijn twijfels of platformen de toets van artikel 6:193d BW zullen doorstaan.
is het zo anders dan wat de banken doen? Rente bieden maar aan de andere kant wel kosten inhouden?


Ik ben het met je eens hoor, maar dit gebeurt overal
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201345307
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:30 schreef CaLeX het volgende:

[..]
is het zo anders dan wat de banken doen? Rente bieden maar aan de andere kant wel kosten inhouden?
Wat bedoel je hier precies mee? Kun je een voorbeeld geven?
pi_201345317
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:21 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Ik denk dat, indachtig het arrest van het Hof van Justitie, ik de stelling aandurf dat op de pitch vermeld moet staan wat het netto rentepercentage is. Na een lezing van bijvoorbeeld de pitch https://www.collincrowdfund.nl/c-g-de-kool/ heeft de lezer het idee dat 7% het rentepercentage is wat hij zal ontvangen, maar op, in de woorden van het Hof van Justitie, 'minder in het oog springende wijze' heeft CCF op een andere pagina vermeld dat er nog kosten bij de investeerder in rekening worden gebracht. Voor CCF zou het een kleine moeite zijn om het daadwerkelijke netto rentepercentage te delen dan wel een voorbehoud te maken ten aanzien van het getoonde rentepercentage. Ik heb oprecht mijn twijfels of platformen de toets van artikel 6:193d BW zullen doorstaan.
CCF zou zeer zeker de kosten kunnen noemen en ook het netto rendement, of alleen het netto rendement.

Dat CCF de toets niet zou doorstaan daar heb ik mijn twijfels over.
Op hun landingpage staat duidelijk bij de statistieken zowel de gemiddelde rente als het gemiddeld netto rendement. Daarnaast staan onder verschillende kopjes duidelijk de risico's en de tarieven benoemd.
Als investeerder heb je ook een onderzoekplicht en zo verborgen is het niet in mijn ogen.

PS heb je vragen stuur mij een pm
pi_201345348
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:32 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Kun je een voorbeeld geven?
De ING biedt mij een rente gevende spaarrekening. Maar daar hoort wel een betaalrekening bij die geld kost.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201345361
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:32 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Kun je een voorbeeld geven?
Laat ik er een noemen; Voor het openen van deze spaarrekening heeft u een betaalrekening nodig, aan deze rekening zijn kosten verbonden. Welke kosten, hoe hoog dat moet je zelf vinden.
pi_201345539
Hmmm... De pagina's waarop betaalrekeningen worden aangeprezen vermelden duidelijk de prijzen. Ik vind het niet vergelijkbaar.

Beloven jullie dat jullie geen slaatje zullen slaan uit een door mij uitgelokte uitspraak van het Kifid? :)

[ Bericht 37% gewijzigd door Antropoceen op 13-09-2021 21:53:37 ]
pi_201345993
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:43 schreef Antropoceen het volgende:
Hmmm... De pagina's waarop betaalrekeningen worden aangeprezen vermelden duidelijk de prijzen. Ik vind het niet vergelijkbaar.

Beloven jullie dat jullie geen slaatje zullen slaan uit een door mij uitgelokte uitspraak van het Kifid? :)
Ik denk dat we ons beter kunnen concentreren op de wezenlijke zaken. Wat jij hier doet is naar mijn idee spijkers op laag water zoeken. Bij ieder platform vind je bij de pagina(s) over investeren duidelijk dat er kosten en default risico's verbonden zijn aan investeren via de platformen. Als je niet de moeite neemt om voor het investeren te lezen hoe het werkt. Dan kan je beter je geld thuis in de bekende oude sok houden.
pi_201346055
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik denk dat we ons beter kunnen concentreren op de wezenlijke zaken. Wat jij hier doet is naar mijn idee spijkers op laag water zoeken. Bij ieder platform vind je bij de pagina(s) over investeren duidelijk dat er kosten en default risico's verbonden zijn aan investeren via de platformen. Als je niet de moeite neemt om voor het investeren te lezen hoe het werkt. Dan kan je beter je geld thuis in de bekende oude sok houden.
Ik denk dat het gaat om het idee dat consumenten beschermd worden. Ik denk dat er wat voor valt te zeggen dat het platformen niet is toegestaan om zonder enig voorbehoud rentepercentages te presenteren in pitches die in feite veel lager uitvallen. Op zo'n pitch verwacht je, met allerlei gedetailleerde informatie over het project, ook deugdelijke informatievoorziening met betrekking tot de rente. Op de pitch is de meest in het oog springende plek. Jij mag het gerust spijkers op laag water zoeken vinden, en ik vind dat je dat op een nogal aanmatigende manier brengt, maar ik word in deze opvatting gesterkt door het VEB, en een arrest van het HvJ EU.

[ Bericht 4% gewijzigd door Antropoceen op 13-09-2021 22:17:51 ]
pi_201346341
Ik ben het wél eens met Antropoceen. Het geven van bruto-percentages bij de pitches is een lichte vorm van misleiding. Bij de platforms waar ik investeer, ben ik bekend met de kostenpercentages en is het makkelijk om het netto rendement te bepalen. Echter worden hier soms ook pitches besproken van platforms die ik (nog) niet gebruik. Omdat ik die kosten niet uit het hoofd weet, vind ik die pitches lastiger direct op waarde te schatten waardoor ik ze links laat liggen. Eigenlijk is dat juist een gemiste kans voor het platform om nieuwe investeerders zoals ik te vinden.

Ik weet dat de kostenpercentages meestal makkelijk te vinden zijn, ook hier in de OP bijvoorbeeld, maar ik vind het niet de meest praktische werkwijze. Daarentegen vind ik het persoonlijk niet de moeite waard om tijd te investeren in het aankaarten van deze licht misleidende conventie.
gr gr
pi_201346561
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 22:35 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik ben het wél eens met Antropoceen. Het geven van bruto-percentages bij de pitches is een lichte vorm van misleiding. Bij de platforms waar ik investeer, ben ik bekend met de kostenpercentages en is het makkelijk om het netto rendement te bepalen. Echter worden hier soms ook pitches besproken van platforms die ik (nog) niet gebruik. Omdat ik die kosten niet uit het hoofd weet, vind ik die pitches lastiger direct op waarde te schatten waardoor ik ze links laat liggen. Eigenlijk is dat juist een gemiste kans voor het platform om nieuwe investeerders zoals ik te vinden.

Ik weet dat de kostenpercentages meestal makkelijk te vinden zijn, ook hier in de OP bijvoorbeeld, maar ik vind het niet de meest praktische werkwijze. Daarentegen vind ik het persoonlijk niet de moeite waard om tijd te investeren in het aankaarten van deze licht misleidende conventie.
Stel de werkwijze van platforms doorstaat inderdaad niet de toets van artikel 6:193d BW, waarom vind je het dan niet de moeite waard om hier werk van te maken? Volgens mij ligt hier, als wordt aangenomen dat sprake is van strijd met 6:193d BW, veel geld voor het oprapen, namelijk het verschil tussen de bruto en netto rente.
pi_201346855
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:55 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Stel de werkwijze van platforms doorstaat inderdaad niet de toets van artikel 6:193d BW, waarom vind je het dan niet de moeite waard om hier werk van te maken? Volgens mij ligt hier, als wordt aangenomen dat sprake is van strijd met 6:193d BW, veel geld voor het oprapen, namelijk het verschil tussen de bruto en netto rente.
Dat zou een hele heftige uitspraak zijn! Zullen alle platforms niet volledig instorten als ze alle ingehouden kosten moeten terugbetalen?

En als antwoord op jouw vraag: ik heb daar simpelweg de juridische interesse niet voor! :P
gr gr
pi_201346963
Ik kijk over dat “misleiding” ook nog even naar de laatste zin:
quote:
wanneer een dergelijke weglating de consument ertoe brengt een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
Een van de zaken die platformen moeten doen, is zorgen dat hun investeerders / klanten verstand hebben van wat ze doen. Dan ligt denk ik de lat toch wat hoger dan bij een gemiddelde consumentenzaak. Ik denk ook dat het voor velen hier lastig zal zijn (nu nog) te beargumenteren dat ze niet geinvesteerd zouden hebben als e.e.a. duidelijk(er) was geweest.

Misschien achter de hand houden voor een dramatische default, zodat je achteraf nog onder het project uit kan :7 Of is die wet en regelgeving daar dan toch ook weer niet voor bedoeld O-)

(edit: het lijkt me dus vooral iets waarbij een organisatie als de AFM kan besluiten dat platformen dit vanaf nu duidelijker moeten gaan aangeven, maar verwacht weinig van terugwerkende kracht / terugbetalen van kosten. Kan dus alsnog relevant zijn om aan te kaarten, maar niet om een zaak van te maken.)
pi_201346993
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:55 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Stel de werkwijze van platforms doorstaat inderdaad niet de toets van artikel 6:193d BW, waarom vind je het dan niet de moeite waard om hier werk van te maken? Volgens mij ligt hier, als wordt aangenomen dat sprake is van strijd met 6:193d BW, veel geld voor het oprapen, namelijk het verschil tussen de bruto en netto rente.
Ik vind de kosten voldoende duidelijk gemaakt op vrijwel alle platformen, dus ik zou geen reden zien om hiertegen in verweer te komen. Ik verwacht op dit forum eigenlijk niemand die zich overvallen heeft gevoeld door platformkosten, en denk ook niet dat je de misleiding zult kunnen hard maken "waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.". En dat lijkt me toch de essentiële voorwaarde voor de aan te tonen misleiding.
pi_201347110
Wat een geneuzel zeg over de kosten, is de tweede keer ook al :) iedereen begrijpt toch dat er kosten zijn? Je ziet bij elk platform in ongeveer 2 klikken hoe hoog deze zijn. Ik zou zeggen, begin een proces en laat ons tzt de uitkomst weten. Nu is het een beetje hypothetisch geneuzel (mijn mening).

Maarja het is ook vrij rustig in CF land qua projecten op het moment.
pi_201347171
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:03 schreef Antropoceen het volgende:
Wat denken jullie?
Ik ben helemaal van de vrije markt en eigen verantwoordelijkheid en tegen overheidsbemoeiienis. Alle "bescherming" van de overheid zadelt mij op met hogere kosten, beperkt mijn keuzemogelijkheid en neemt mijn tijd en energie.

Puur opportunistisch zou ik het prima vinden als platformen netto verwachte rendementen gaan vermelden. Het kan helpen om de vraag van investeerders te matigen en daarmee de race naar bodem van de rentepercentages af te remmen.
pi_201347230
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 23:50 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Ik ben helemaal van de vrije markt en eigen verantwoordelijkheid en tegen overheidsbemoeiienis. Alle "bescherming" van de overheid zadelt mij op met hogere kosten, beperkt mijn keuzemogelijkheid en neemt mijn tijd en energie.

Puur opportunistisch zou ik het prima vinden als platformen netto verwachte rendementen gaan vermelden. Het kan helpen om de vraag van investeerders te matigen en daarmee de race naar bodem van de rentepercentages af te remmen.
Dat is lastig want de kosten kunnen per project en per investeerder verschillen (denk bijvoorbeeld aan de loyaliteitskorting van Collin). Dus één cijfer valt niet te geven als het gaat om netto rendementen, wel bij het bruto rendement.

Ik denk dat crowdfunders, en zeker degenen actief op Fok!, bovengemiddeld vermogend en financieel bekwaam zijn en zeker geen makke/onnozele schapen zijn die zich zó misleid zouden moeten voelen dat ze zouden moeten gaan claimen. Beetje erg kansloos dit.
Pecunia non olet
pi_201347440
Er is een probleem bij een GvE project van december 2020, na 7/60.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201347964
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 00:14 schreef ETphonehome het volgende:
Er is een probleem bij een GvE project van december 2020, na 7/60.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel erg vlot. Benieuwd of de zekerheden voldoende zijn.
pi_201348009
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 10:17 schreef optrandje het volgende:
Horeca in Amsterdam bij Collin, met 2e hypotheek op appartement
De 8% rente in combinatie met de 2e hypotheek op woonhuis wil ik deze wel meenemen.
pi_201348182
Heb de mail van SiG nog steeds niet gehad, nog meer mensen die ook geen bericht over het terug gaan naar het oude systeem gehad hebben?
pi_201348253
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 07:19 schreef Faraday01 het volgende:
Heb de mail van SiG nog steeds niet gehad, nog meer mensen die ook geen bericht over het terug gaan naar het oude systeem gehad hebben?
Ik ook niet.
pi_201348940
Misschien in de spamfolder?
Ik heb in het verleden ook zo nu en dan een mail in de spamfolder gekregen
pi_201349198
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 07:19 schreef Faraday01 het volgende:
Heb de mail van SiG nog steeds niet gehad, nog meer mensen die ook geen bericht over het terug gaan naar het oude systeem gehad hebben?
Op mijn zakelijk account wel, op mijn prive account niet gehad.
pi_201349977
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 08:54 schreef jsuijker het volgende:
Misschien in de spamfolder?
Ik heb in het verleden ook zo nu en dan een mail in de spamfolder gekregen
Nee, gewoon niets ontvangen.

Ondertussen een ^O^ voor MKB Service Noord bij Investormatch die vandaag de laatste termijn voldaan hebben.
Dat betekent dat ik met uitzondering van enkele achterstallige betalingen met een betalingsregeling en en default van een Steigerbouwer afscheid neem van Investormatch. Een financieel succes was het niet, vanaf 2015 tot nu in totaal 4,7% rendement gemaakt, dus minder dan een procent per jaar.
pi_201350950
Aflossing HCN La Cubanita Almere

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201351195
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 08:54 schreef jsuijker het volgende:
Misschien in de spamfolder?
Ik heb in het verleden ook zo nu en dan een mail in de spamfolder gekregen
Ook niet ontvangen… het amateurisme is er in ieder geval nog niet uit..
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_201351324
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:20 schreef tuiniertje het volgende:
Aflossing HCN La Cubanita Almere

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
APOC Project U komt er ook aan. Netjes volgens schema, om U tegen te zeggen ^O^
Pecunia non olet
pi_201351328
GVE U heeft geïnvesteerd in APOC Project U (20416). Voor deze lening hebben wij de betaling van termijn 24, de volledige aflossing en kwartaalrente, volgens het betaalschema ontvangen.

De aflossing en rente verbonden aan APOC Project U wordt vandaag aan u uitbetaald. Het project is hiermee volledig afgehandeld.
pi_201351408
quote:
14s.gif Op maandag 13 september 2021 15:33 schreef Horsemen het volgende:
Volgens mij is de volgende Collin lening aanvraag nieuw en hier nog niet besproken:

AHDEMA B.V.
Met een 1e hypotheek op zakelijk onroerend goed.
Met een verhoogde inschrijving:
quote:
"Er zal een hogere inschrijving op de panden worden genomen zodat een eventuele vervolgfinanciering binnen deze inschrijving zal vallen. Voor de investeerders van deze leningaanvraag geldt dat de eerste zekerheidsrechten hen toekomen bij een eventuele volgende financiering."

Bijzonderheden:
quote:
"Op dit moment loopt er een vergunningsaanvraag bij de gemeente Nissewaard om het onroerend goed Vlinderveen 468-478 met een huidige winkelbestemming te mogen transformeren naar wonen."

Ondanks de lage rente lijkt mij dit geen onaardig project om mee te nemen.
Iemand die nog wil schieten op bovenstaand project?

[ Bericht 12% gewijzigd door Horsemen op 14-09-2021 11:59:25 ]
pi_201351636
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:46 schreef zeeland6 het volgende:
GVE U heeft geïnvesteerd in APOC Project U (20416). Voor deze lening hebben wij de betaling van termijn 24, de volledige aflossing en kwartaalrente, volgens het betaalschema ontvangen.

De aflossing en rente verbonden aan APOC Project U wordt vandaag aan u uitbetaald. Het project is hiermee volledig afgehandeld.
GVE werkt toch met een tweewekelijks betaalschema. Iemand een idee waarom ze het bedrag dan vandaag al uitbetalen?
pi_201351734
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:07 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
GVE werkt toch met een tweewekelijks betaalschema. Iemand een idee waarom ze het bedrag dan vandaag al uitbetalen?
Negatieve rente
pi_201351756
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:46 schreef zeeland6 het volgende:
GVE U heeft geïnvesteerd in APOC Project U (20416). Voor deze lening hebben wij de betaling van termijn 24, de volledige aflossing en kwartaalrente, volgens het betaalschema ontvangen.

De aflossing en rente verbonden aan APOC Project U wordt vandaag aan u uitbetaald. Het project is hiermee volledig afgehandeld.
Project V mogen ze ook wel aflossen ;) Die loopt nog maximaal 3 maanden
pi_201351880
Staat weer een klein bedrag open voor deel 2 van het restaurant in Putten:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24776
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201351981
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Staat weer een klein bedrag open voor deel 2 van het restaurant in Putten:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24776
Deel 1 moet ook volkomen en daar lijkt het nu niet op.
pi_201352791
Bij SIG zijn ze bezig met de website. De "nieuwe" https://investeren.sameningeld.nl/ verbindt nu automatisch door naar de "oude" https://legacy.sameningeld.nl/.
Op deze site zijn (nog) geen transacties van september te zien (en op mijn bankrekening ook niet).

Edit: net email ontvangen om 13:32
quote:
Beste investeerder,

Zoals gisteren gemeld zullen wij vandaag de vorige site weer terugplaatsen.
Op die site kun je weer inkijken in jouw e-wallet zoals je dat voorheen gewend was.
De data en geldstroom zijn nog niet volledig verwerkt.
Op dit moment wordt het geldbedrag van de maandelijkse rente en aflossing overgemaakt naar de vorige betaaldienstverlener.
Nadat dit is verwerkt zal je dat terugzien in je e-wallet en kan je er over beschikken.
Betalingen gedaan op het nieuwe platform zijn nog niet zichtbaar in de e-wallet onder "mijn transacties". We verwachten dat dit zichtbaar zal zijn eind deze week of begin volgende week.
Van de betaalde investeringen bij het dasboard zie je dit wel terug in de e-wallet omdat hier geen pijltje staat achter de toezegging.
Staat er wel een pijltje dan kan je nog gebruik maken van de optie om de toezegging om te zetten naar een werkelijke investering.
Wil je geen gebruik maken van de optie dan zullen we dat respecteren.
Bij de projecten die met een borg werken, staat nog een bedrag op de e-wallet van het project bij de vorige betaaldienstverlener. Deze zullen we zo spoedig mogelijk betalen in je e-wallet.
Hierin verwachten we dat we dit vandaag of morgen afgehandeld zal zijn.

Met de omzetting naar het vorige systeem zullen we ook vrij snel de betaalverzoeken verzenden van de twee nog te passeren projecten.
Dit gaat om het project Nico Koomanskade 206 te Rotterdam en Brandemeer 25 F te Leeuwarden.

Wanneer er meer nieuws te melden is dan sturen we je weer een nieuwe nieuwsbrief.
Dank zover voor jullie geduld en vertrouwen.

Zijn er vragen of opmerkingen dan kunt u ons bereiken via info@sameningeld.nl en via 030-7400035

Met vriendelijke groeten,
Het SamenInGeld Team


[ Bericht 34% gewijzigd door Inductor op 14-09-2021 13:42:19 ]
pi_201352985
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:30 schreef Inductor het volgende:
Bij SIG zijn ze bezig met de website. De "nieuwe" https://investeren.sameningeld.nl/ verbindt nu automatisch door naar de "oude" https://legacy.sameningeld.nl/.
Op deze site zijn (nog) geen transacties van september te zien (en op mijn bankrekening ook niet).

Edit: net email ontvangen om 13:32
[..]

Hoe veilig is het inloggen via dat Legacy eigenlijk? Voor mij is het gewoon een ander webadres waar ik dan mijn (oude) login gegevens moet achter laten die ik gebruikte op de oude SiG site???

Ik ben hieromtrent een leek maar waarom niet gewoon naar de oude site via www.sameningeld.nl ?
pi_201353412
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Iemand die nog wil schieten op bovenstaand project? (ADEHEMA)
Pittige dame :) , de rente is echter mager zeker gezien het verlies in 2020 en (waarschijnlijk) leegstand in de panden met de hoge nummers die omgebouwd gaan worden.

Denk dat ik die eerste tranche wel meepak. Financiering zit ruim onder de WOZ. De rente en aflossingsverplichting verdienen zichzelf terug door die afkoop.

De vervolgfinanciering laat ik denk ik lopen of ze moeten met een mooi rentebod komen.
Pecunia non olet
pi_201353944
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hoe veilig is het inloggen via dat Legacy eigenlijk? Voor mij is het gewoon een ander webadres waar ik dan mijn (oude) login gegevens moet achter laten die ik gebruikte op de oude SiG site???
Correct je kan je oude login gegevens gebruiken.
pi_201353997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:56 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Correct je kan je oude login gegevens gebruiken.
De vraag was of de inloggegevens veilig zijn bij inloggen op deze dummy website. Kunnen ze in verkeerde handen komen?
pi_201354053
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:20 schreef tuiniertje het volgende:
Aflossing HCN La Cubanita Almere

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het berichtje 3x gelezen en snap het nog steeds niet, als ik het totaalbedrag vergelijk dat ik ontvangen heb en dat in het dashboard staat dan zitten er een paar duppies verschil in maar dat geloof ik wel. Wederom een HCN-project dat soepel is afgerond, behalve wat Corona-gerommel en dat kan je de ondernemer niet kwalijk nemen.
pi_201354284
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 21:03 schreef Antropoceen het volgende:
Jongens (?), ik zou het graag willen hebben over de riante rentepercentages waarmee platformen de investeerders lekker maken. Ik meen dat hier een punt valt te maken. De rentepercentages die bij ieder project wordt getoond is vaak aanzienlijk hoger dan het rentepercentage dat investeerders daadwerkelijk krijgen. Dat heeft te maken met dat van het getoonde rentepercentage de kosten van het platform niet zijn afgetrokken, maar dat zie je als investeerder niet na het lezen van de pitch. Er is, met andere woorden, sprake van een misleidende ommissie (art. 6:193d BW). In dit verband vind ik CCF, bijvoorbeeld, een grote boosdoener. Het klopt: op andere plekken op de website is terug te vinden dat het platform kosten in mindering brengt op de getoonde rentepercentage, maar dat staat op een minder in het oog springende plaats.

Lees een uitspraak van het Hof van Justitie in het kader van een telefoonabonnement:

"HvJ EU 26 oktober 2016, nr. C-611/14: Bij de beoordeling of een handelspraktijk als een misleidende omissie moet worden beschouwd, dient rekening te worden gehouden met de context waarin die praktijk plaatsvindt, met name de beperkingen die eigen zijn aan het voor de handelspraktijk gebruikte communicatiemedium, de beperkingen qua ruimte of tijd die dat medium meebrengt alsook maatregelen die de handelaar genomen heeft om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen, ook al blijkt dat vereiste niet uitdrukkelijk uit de bewoordingen van de betrokken nationale regeling. De praktijk waarbij een handelaar ervoor heeft gekozen om de prijs van een abonnement aldus vast te stellen dat de consument zowel maandelijkse als halfjaarlijkse kosten dient te betalen en waarbij, bij de marketing van het product, de maandelijkse prijs bijzonder in het oog valt terwijl de zesmaandelijkse kosten volledig worden weggelaten of alleen worden gegeven op een minder in het oog springende wijze, moet als een misleidende omissie worden beschouwd wanneer een dergelijke weglating de consument ertoe brengt een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen."

Wat denken jullie?
Ik denk dat je het afsluiten van een gsm-abonnement (vaak door onervaren jongens en meisjes) niet kunt vergelijken met het investeren op een crowdfundplatform. Bij crowdfunding zijn er veel meer contactmomenten tussen consument en platform (investeerderstoetsen, akkoord verklaringen met algemene voorwaarden, bevestiging van investeringen etc.) dan bij het eenmalig afsluiten van een gsm-abonnement. Dus volop gelegenheid om ook de kosten te raadplegen. Daarnaast is het zo dat "gratis niet bestaat" dus ieder weldenkend mens weet dat een platform kosten maakt en dat die niet door sinterklaas gedragen worden.
Tenslotte speelt ook de professionaliteit van partijen een rol. Om Haviltex te citeren: Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.
En de gemiddelde investeerder (daar zitten trouwens ook meisjes bij) is hoger opgeleid en weet drommels goed hoe de hazen lopen.

Als doorgewinterd jurist/ondernemer in de financiële dienstverlening denk ik dat je geen schijn van kans maakt bij kifid of een rechter. Ik vind daarbij eerlijk gezegd dat je kifid en/of crowdfundplatforms niet lastig zou moeten vallen me je geneuzel op dit punt.
pi_201354333
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De vraag was of de inloggegevens veilig zijn bij inloggen op deze dummy website. Kunnen ze in verkeerde handen komen?
Precies dit.

Hoe veilig is dit?
pi_201354446
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:18 schreef obligataire het volgende:

[..]
Pittige dame :) , de rente is echter mager zeker gezien het verlies in 2020 en (waarschijnlijk) leegstand in de panden met de hoge nummers die omgebouwd gaan worden.

Denk dat ik die eerste tranche wel meepak. Financiering zit ruim onder de WOZ. De rente en aflossingsverplichting verdienen zichzelf terug door die afkoop.

De vervolgfinanciering laat ik denk ik lopen of ze moeten met een mooi rentebod komen.
Mocht er hier of daar een linkje beschikbaar of gevonden zijn dan hou ik mij aanbevolen.
https://www.collincrowdfund.nl/ahdema-b-v/
pi_201354965
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Precies dit.

Hoe veilig is dit?
Dit is gewoon een site op het SIG domein, sterker nog: SIG heeft dit deel van de website speciaal gemaakt. Voor de conversie bestond deze pagina namelijk niet. Je inloggegevens zijn daar dan niet veiliger of onveiliger dan voorheen.

Ik ben wel benieuwd hoe ze de oude en nieuwe pagina verbonden hebben met de back-end. Lijkt me niet handig voor het beheer.
pi_201354995
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Iemand die nog wil schieten op bovenstaand project?
Ik heb e.e.a. niet in detail gelezen, maar met een bruto rente van maar 5,5%, een 1e hypotheek met 73% ltv op winkels en nauwelijks aflossing, weet is eigenlijk al genoeg: dan hoef ik ook niet verder te lezen.
pi_201355025
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:01 schreef escortmk2 het volgende:
Dit is gewoon een site op het SIG domein, sterker nog: SIG heeft dit deel van de website speciaal gemaakt. Voor de conversie bestond deze pagina namelijk niet. Je inloggegevens zijn daar dan niet veiliger of onveiliger dan voorheen.
Dank.
Zolang het maar niet via een voor mij nieuwe derde partij (Legacy) loopt.

Maar goed om te horen dat ik hier veilig kan inloggen.

https://jool.nl/artikelen/legacy-systeem-betekenis

[ Bericht 14% gewijzigd door Horsemen op 14-09-2021 16:08:44 (Toevoeging) ]
pi_201355070
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank.
Zolang het maar niet via een voor mij nieuwe derde partij (Legacy) loopt.

Maar goed om te horen dat ik hier veilig kan inloggen.

https://jool.nl/artikelen/legacy-systeem-betekenis
Dat heb je goed begrepen, je link geeft inderdaad een mooie beschrijving van wat Legacy is, een term die voor IT-ers wel bekend is en het is dus geen nieuwe betrokken partij.
pi_201355771
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:11 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dat heb je goed begrepen, je link geeft inderdaad een mooie beschrijving van wat Legacy is, een term die voor IT-ers wel bekend is en het is dus geen nieuwe betrokken partij.
Vooralsnog heb ik geen cent na te laten als ik naar de wallet kijk :Z
Pecunia non olet
pi_201355866
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:03 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik heb e.e.a. niet in detail gelezen, maar met een bruto rente van maar 5,5%, een 1e hypotheek met 73% ltv op winkels en nauwelijks aflossing, weet is eigenlijk al genoeg: dan hoef ik ook niet verder te lezen.
Als ik op Google maps kijk, zie ik (edit) alleen de achterkant van de gebouwen, helaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-09-2021 17:43:01 ]
Pecunia non olet
pi_201357401
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ik op Google maps kijk, zie ik (edit) alleen de achterkant van de gebouwen, helaas.
wat dat gebouw op de foto in de pitch is weet ik niet.

Op you tube filmpje voorkant
pi_201362400
:-)

AHD*MA B.V.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
G*KIS

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
C.G. de K**l

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201362758
De gedeeltelijke aflossing van L*mado naar C.G. de K**l.
Bedankt Jaco
pi_201363634
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 00:33 schreef Vioolblok het volgende:
De gedeeltelijke aflossing van L*mado naar C.G. de K**l.
Bedankt Jaco
Ik zit ook in L*mado. De gedeeltelijk aflossing tegen lagere boete vind ik wat twijfelachtig omdat het hele pand tegelijk is verkocht en de lagere boete alleen bij deelverkoop zou gelden: https://www.funda.nl/koop/breda/huis-87702761-baronielaan-18/
pi_201364252
Bij mij zijn nu een aantal (niet alle) transacties zichtbaar over september bij SIG.
pi_201364430
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:09 schreef MarkLu het volgende:
Bij mij zijn nu een aantal (niet alle) transacties zichtbaar over september bij SIG.
Bij mij ook een aantal. En daar staat het geld ook al van in de wallet.

Ik wacht nog even met opnemen totdat het compleet is.
pi_201365009
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 06:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik zit ook in L*mado. De gedeeltelijk aflossing tegen lagere boete vind ik wat twijfelachtig omdat het hele pand tegelijk is verkocht en de lagere boete alleen bij deelverkoop zou gelden: https://www.funda.nl/koop/breda/huis-87702761-baronielaan-18/
Onder voorbehoud verkocht volgens Funda, nog niet betaald dus. Pas bij het transport van het onderpand wordt de gehele lening afgelost neem ik aan.

Edit: niet goed gelezen, je bedoelt dat voor de deelaflossing een hogere boete zou moeten gelden. Of eigenlijk, dat een deelaflossing helemaal niet mogelijk is als ik de overeenkomst goed lees, behalve bij deelverkoop. Bij volledige vervroegde aflossing is de boeterente overigens ook 3 maanden.

[ Bericht 13% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 15-09-2021 10:01:01 ]
pi_201366506
Rente op GvE Sm*lhu*sje deel I is verhoogd van 5,5% naar 6,25%.
Ben benieuwd of dit genoeg is om het project weer vlot te trekken.
pi_201367329
quote:
6s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef iprhba0 het volgende:
Rente op GvE Sm*lhu*sje deel I is verhoogd van 5,5% naar 6,25%.
Ben benieuwd of dit genoeg is om het project weer vlot te trekken.
Hoe sta je er zelf in?
Pecunia non olet
pi_201367337
CG de Kool is vlgs mij onderstaande BV en het vestigingsadres leek eerst een garagebox ?? maar via streetview zijn het garageboxen/unit waar kozijnen/ramen/deuren ingezet zijn

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201367604
quote:
12s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:40 schreef peterc het volgende:
CG de Kool is vlgs mij onderstaande BV en het vestigingsadres leek eerst een garagebox ?? maar via streetview zijn het garageboxen/unit waar kozijnen/ramen/deuren ingezet zijn

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de pitch leest wordt toch echt heel sterk de indruk gewekt dat het een box 3 verhaal is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_201367630
quote:
6s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef iprhba0 het volgende:
Rente op GvE Sm*lhu*sje deel I is verhoogd van 5,5% naar 6,25%.
Ben benieuwd of dit genoeg is om het project weer vlot te trekken.
Een ondernemer die 1200K investeert en daarvan maar liefst 1% zelf inbrengt, verdient het dat de hond op hem wordt losgelaten ~O>
Pecunia non olet
pi_201367642
dubbel :D
Pecunia non olet
pi_201367806
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:40 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoe sta je er zelf in?
Op zich is het een aardige renteverhoging en ik heb hem wel klein meegenomen, maar meer in de hoop dat deze vol komt zodat deel II ook gaat lopen :)
pi_201367900
Volgens mij heb ik (bijna), alle betalingen van SIG, wel binnen. Ben er wel opgelucht van.

Hopelijk hebben ze er van geleerd en gebeurd het nooit meer, dat het zo erg misgaat. Mijn vertouwen heeft een flinke know gekregen, helemaal in de andere betaaldienstverlener.
pi_201368148
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:22 schreef Hanzul2 het volgende:
Volgens mij heb ik (bijna), alle betalingen van SIG, wel binnen. Ben er wel opgelucht van.

Hopelijk hebben ze er van geleerd en gebeurd het nooit meer, dat het zo erg misgaat. Mijn vertouwen heeft een flinke know gekregen, helemaal in de andere betaaldienstverlener.
bij mij maar de helft van de rentebetalingen
pi_201368424
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
bij mij maar de helft van de rentebetalingen
Zou je aan kunnen geven welke je mist?

als ik het aantal projecten bekijk wat ik heb en wat er zou moeten betalen dan mis ik er max 2 denk ik
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201368530
Ik mis hier ook nog ongeveer een kwart (bij SIG) als ik naar het bedrag kijk, en volgens mij moeten ze de dubbele betalingen van de vorige maand ook nog officieel corrigeren. Ik vind het nog te vroeg om het al te gaan controleren in detail, er komen straks vast nog wel wat transacties bij.

Bij WvjG zie ik bij de statistieken trouwens 2 projecten in default staan, iemand enig idee wat de tweede is? (drukkerij is de eerste)

[ Bericht 1% gewijzigd door Tjalala op 15-09-2021 13:19:26 ]
pi_201368794
quote:
99s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:01 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Zou je aan kunnen geven welke je mist?

als ik het aantal projecten bekijk wat ik heb en wat er zou moeten betalen dan mis ik er max 2 denk ik
Heb je even? ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201368932
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:12 schreef Tjalala het volgende:
Ik mis hier ook nog ongeveer een kwart (bij SIG) als ik naar het bedrag kijk, en volgens mij moeten ze de dubbele betalingen van de vorige maand ook nog officieel corrigeren. Ik vind het nog te vroeg om het al te gaan controleren in detail, er komen straks vast nog wel wat transacties bij.

Ik mis op basis van het te verwachten bedrag nog ongeveer 35%. Ik wacht dus ook met controleren dat het in grote lijnen klopt.
pi_201369644
Nieuw project bij NLI

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Velzing_Vastgoed

Looptijd 24 maanden
Rente: 6% per jaar gedurende de looptijd, 2% per jaar ineens bij aflossing
Eerste hypotkeek, LTV van 69%

Investeren kan vanaf 17 september 10 uur
pi_201369756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als je de pitch leest wordt toch echt heel sterk de indruk gewekt dat het een box 3 verhaal is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
je hebt gelijk , probeer wat meer info te achterhalen van mevrouw, en kwam uit op dit adres, vaak staan hld en beheermij op prive adressen, maar ik hoop (voor haar & ons) niet dat ze in een verbouwde garagebox woont *O*
pi_201370476
quote:
12s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:42 schreef peterc het volgende:
vaak staan hld en beheermij op prive adresse
In mijn omgeving zie ik de bv's ook vaak bewust niet op het prive adres staan geregistreerd, o.a. om nog enige suggestie van privacy te hebben.
pi_201370919
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 15:33 schreef tnhb het volgende:

[..]
In mijn omgeving zie ik de bv's ook vaak bewust niet op het prive adres staan geregistreerd, o.a. om nog enige suggestie van privacy te hebben.
Scheelt ook een boel reclame in de bus.....
Pecunia non olet
pi_201371321
quote:
14s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Heb je even? ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zijn allemaal oudere projecten? Afgelopen jaar heb ik ze niet meegenomen in ieder geval
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201371327
Nieuw KoM project met 1e hypotheek.

Musa Unlu Vastgoedfinanciering box 3
Financiering aankoop voormalig horeca-(verbouwings)pand in Medemblik met 1e hypotheek - LTV 65%

https://www.kapitaalopmaa(...)edfinanciering-box-3
pi_201371771
https://www.geldvoorelkaa(...)=24474&code=BA24474i

Hotel Den Haag. GVE voorinschrijving 7%.

Geen harde zekerheden. Alleen een negatieve hypotheekverklaring op een ander pand.

[ Bericht 15% gewijzigd door Crowdyfunder op 15-09-2021 17:18:04 ]
  woensdag 15 september 2021 @ 17:35:11 #83
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201372025
quote:
99s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:01 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Zou je aan kunnen geven welke je mist?

als ik het aantal projecten bekijk wat ik heb en wat er zou moeten betalen dan mis ik er max 2 denk ik
Bij mij 40 van de 43 betaald. Denk dat er boekhoudkundig nog een inhaalslag gemaakt moet worden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201372232
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:35 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Bij mij 40 van de 43 betaald. Denk dat er boekhoudkundig nog een inhaalslag gemaakt moet worden.
Ik ga het niet eens uitzoeken. Ik zie zo wel aan de saldi dat er een paar dozijn ontbreken ~O>
Pecunia non olet
pi_201373801
quote:
6s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef iprhba0 het volgende:
Rente op GvE Sm*lhu*sje deel I is verhoogd van 5,5% naar 6,25%.
Ben benieuwd of dit genoeg is om het project weer vlot te trekken.
Rente tatoeëerder ook omhoog
quote:
Update 15 september 2021: Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, verhoogt de geldnemer de rente van 5,5% naar 6,2%. Deze wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie
.
pi_201374080
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:12 schreef Tjalala het volgende:
Bij WvjG zie ik bij de statistieken trouwens 2 projecten in default staan, iemand enig idee wat de tweede is? (drukkerij is de eerste)
Goed gevonden. Ik heb de projecten even doorlopen en zie niet welk project het zou kunnen zijn. Er zijn ook een paar niet openbare projecten gefund. Misschien 1 van deze?
pi_201374941
quote:
14s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik mis op basis van het te verwachten bedrag nog ongeveer 35%. Ik wacht dus ook met controleren dat het in grote lijnen klopt.
Ik mis er ook ongeveer dat percentage. Ga ook nu niet controleren. wacht het nog wel een weekje af. Heb vandaag een nieuw betaal verzoek gehad voor Leeuwarden Brandemeer 25 F. Zo te zien werkt het betaalsysteem via de oude site en intersolve weer op normale wijze.
pi_201375957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik mis er ook ongeveer dat percentage. Ga ook nu niet controleren. wacht het nog wel een weekje af. Heb vandaag een nieuw betaal verzoek gehad voor Leeuwarden Brandemeer 25 F. Zo te zien werkt het betaalsysteem via de oude site en intersolve weer op normale wijze.
Ik heb mijn betalingen bijgewerkt en mis nog 31% van de rentebedragen.
In meerderheid projecten tot febr 2020. En 2 projecten van Serkan in Maastricht, best kans dat die inmiddels zijn afgelost.
pi_201376757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik mis er ook ongeveer dat percentage. Ga ook nu niet controleren. wacht het nog wel een weekje af. Heb vandaag een nieuw betaal verzoek gehad voor Leeuwarden Brandemeer 25 F. Zo te zien werkt het betaalsysteem via de oude site en intersolve weer op normale wijze.
heb mijn betaling voor Brandemeer deels "verrekend" met mijn nog niet (complete) saldo in de e-wallet, bijstorten en daarna betalen werkt weer als voorheen. Mis ook nog ongev 30% , wachten rustig af.
pi_201378179
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:16 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat je het afsluiten van een gsm-abonnement (vaak door onervaren jongens en meisjes) niet kunt vergelijken met het investeren op een crowdfundplatform. Bij crowdfunding zijn er veel meer contactmomenten tussen consument en platform (investeerderstoetsen, akkoord verklaringen met algemene voorwaarden, bevestiging van investeringen etc.) dan bij het eenmalig afsluiten van een gsm-abonnement. Dus volop gelegenheid om ook de kosten te raadplegen. Daarnaast is het zo dat "gratis niet bestaat" dus ieder weldenkend mens weet dat een platform kosten maakt en dat die niet door sinterklaas gedragen worden.
Tenslotte speelt ook de professionaliteit van partijen een rol. Om Haviltex te citeren: Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.
En de gemiddelde investeerder (daar zitten trouwens ook meisjes bij) is hoger opgeleid en weet drommels goed hoe de hazen lopen.

Als doorgewinterd jurist/ondernemer in de financiële dienstverlening denk ik dat je geen schijn van kans maakt bij kifid of een rechter. Ik vind daarbij eerlijk gezegd dat je kifid en/of crowdfundplatforms niet lastig zou moeten vallen me je geneuzel op dit punt.
Ten eerste gaat Haviltex om contractsuitleg. Mij is niet duidelijk waarom contractsuitleg een rol speelt bij de toepassing van 6:193d BW. Ten tweede is het uitgangspunt van artikel 6:193d de 'gemiddelde consument'. De 'gemiddelde consument' is een abstracte toetst en wijkt af van de vraag of een individu daadwerkelijk is misleid. Dat lijk je te miskennen, althans je zegt dingen die hier niet mee stroken. Dat die individu de ene dag een abonnement sluit en de andere dag een investering doet op crowdfunding maakt voor deze abstracte toets niet uit. Ten derde begrijp ik heel goed dat jij dit geneuzel vindt, want als je Haviltex in dit kader erbij haalt ben jij kennelijk geen jurist. Ten vierde zie ik niet goed in waarom de consument zou moeten veronderstellen dat van het getoonde percentage nog kosten van het platform afgaan die worden gealloceerd bij de investeerder. Net zo legitiem zou zijn om te veronderstellen dat de kosten volledig worden gealloceren bij de geldnemer, in plaats van dat platformen, zoals zij nu doen, van twee wallen eten. Hierover komt de informatievoorziening op de pitch gewoon tekort.

Verder zeg je dat iedereen weet dat 'gratis' niet bestaat en je daarom geen kans maakt bij de rechter. Nog niet zo lang geleden heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het telecomproviders niet is toegestaan om te adverteren dat telefoons 'gratis' bij een abonnement worden verstrekt (https://avdrlegalflix.nl/(...)is-mobiele-telefoon/; https://nos.nl/artikel/21(...)is-mobiele-telefoons). Jij zal waarschijnlijk ook voordat dit arrest zou zijn gewezen van de daken hebben geschreeuwd dat die consumenten geen schijn van kans hadden. Toch hebben ze gelijk gekregen, op grond van overigens dezelfde Europese Richtlijn als waar 6:193d op is gebasseerd. Sindsdien hebben providers hun manier van werken, die jarenlang gemeengoed was onder de providers, op de schop moeten gooien. De juridische bronnen over deze materiebespaar ik je, om voor de hand liggende redenen.

De Crowdfundingwereld staat vanuit juridisch perspectief in haar kinderschoenen. Er is weinig specifieke toezichtrechtelijke regulering, en rechtspraak waarin platformen worden betrokken is dun gezaaid. Platformen zullen zich de komende jaren moeten ontwikkelen, en daar horen ook de ontwikkelingen op juridisch vlak bij. Dit punt van zeer strakke informatievoorziening dat ik aansnijd, is slechts een heel klein deel van waar platformen nog een slag kunnen maken. De notie van consumentenbescherming staat in de rechtspraak hoog in het vaandel staan en heeft in het verleden geleid tot een reeks uitspraken waarin bedrijven worden teruggefloten. Artikel 6:193d heeft daarbij vaak aan de wieg gestaan. Het arrest van de Hoge Raad waar ik het hierboven over had is daar slechts een voorbeeld van. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat crowdfundingplatformen aan de beurt zijn. De VEB heeft recent een eerste stap gezet, en parallel hieraan neemt de aandacht in de media toe. Ik zeg niet dat 6:193d zal slagen bij crowdfundingplatformen - ik zie slechts de potentie. Ik zeg wel dat jij hier van toeten noch blazen van afweet.

Op mijn profielfoto staat Ludwig Wittgenstein afgebeeld. Hij schreef ooit: 'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' Het zou je sieren met die stellige opmerkingen van je.

[ Bericht 2% gewijzigd door Antropoceen op 16-09-2021 02:23:12 ]
pi_201379219
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 01:38 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Ten eerste gaat Haviltex om contractsuitleg. Mij is niet duidelijk waarom contractsuitleg een rol speelt bij de toepassing van 6:193d BW. Ten tweede is het uitgangspunt van artikel 6:193d de 'gemiddelde consument'. De 'gemiddelde consument' is een abstracte toetst en wijkt af van de vraag of een individu daadwerkelijk is misleid. Dat lijk je te miskennen, althans je zegt dingen die hier niet mee stroken. Dat die individu de ene dag een abonnement sluit en de andere dag een investering doet op crowdfunding maakt voor deze abstracte toets niet uit. Ten derde begrijp ik heel goed dat jij dit geneuzel vindt, want als je Haviltex in dit kader erbij haalt ben jij kennelijk geen jurist. Ten vierde zie ik niet goed in waarom de consument zou moeten veronderstellen dat van het getoonde percentage nog kosten van het platform afgaan die worden gealloceerd bij de investeerder. Net zo legitiem zou zijn om te veronderstellen dat de kosten volledig worden gealloceren bij de geldnemer, in plaats van dat platformen, zoals zij nu doen, van twee wallen eten. Hierover komt de informatievoorziening op de pitch gewoon tekort.

Verder zeg je dat iedereen weet dat 'gratis' niet bestaat en je daarom geen kans maakt bij de rechter. Nog niet zo lang geleden heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het telecomproviders niet is toegestaan om te adverteren dat telefoons 'gratis' bij een abonnement worden verstrekt (https://avdrlegalflix.nl/(...)is-mobiele-telefoon/; https://nos.nl/artikel/21(...)is-mobiele-telefoons). Jij zal waarschijnlijk ook voordat dit arrest zou zijn gewezen van de daken hebben geschreeuwd dat die consumenten geen schijn van kans hadden. Toch hebben ze gelijk gekregen, op grond van overigens dezelfde Europese Richtlijn als waar 6:193d op is gebasseerd. Sindsdien hebben providers hun manier van werken, die jarenlang gemeengoed was onder de providers, op de schop moeten gooien. De juridische bronnen over deze materiebespaar ik je, om voor de hand liggende redenen.

De Crowdfundingwereld staat vanuit juridisch perspectief in haar kinderschoenen. Er is weinig specifieke toezichtrechtelijke regulering, en rechtspraak waarin platformen worden betrokken is dun gezaaid. Platformen zullen zich de komende jaren moeten ontwikkelen, en daar horen ook de ontwikkelingen op juridisch vlak bij. Dit punt van zeer strakke informatievoorziening dat ik aansnijd, is slechts een heel klein deel van waar platformen nog een slag kunnen maken. De notie van consumentenbescherming staat in de rechtspraak hoog in het vaandel staan en heeft in het verleden geleid tot een reeks uitspraken waarin bedrijven worden teruggefloten. Artikel 6:193d heeft daarbij vaak aan de wieg gestaan. Het arrest van de Hoge Raad waar ik het hierboven over had is daar slechts een voorbeeld van. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat crowdfundingplatformen aan de beurt zijn. De VEB heeft recent een eerste stap gezet, en parallel hieraan neemt de aandacht in de media toe. Ik zeg niet dat 6:193d zal slagen bij crowdfundingplatformen - ik zie slechts de potentie. Ik zeg wel dat jij hier van toeten noch blazen van afweet.

Op mijn profielfoto staat Ludwig Wittgenstein afgebeeld. Hij schreef ooit: 'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' Het zou je sieren met die stellige opmerkingen van je.
We horen tzt graag de uitslag. Dan houden wij ons ondertussen bezig met de hoofdlijnen.

Ik hoop dat je in de tussentijd niet een aantal platforms om zeep helpt met alle gevolgen van dien.

Succes en veel wijsheid toegewenst.
pi_201379672
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 01:38 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Ten eerste gaat Haviltex om contractsuitleg. Mij is niet duidelijk waarom contractsuitleg een rol speelt bij de toepassing van 6:193d BW. Ten tweede is het uitgangspunt van artikel 6:193d de 'gemiddelde consument'. De 'gemiddelde consument' is een abstracte toetst en wijkt af van de vraag of een individu daadwerkelijk is misleid. Dat lijk je te miskennen, althans je zegt dingen die hier niet mee stroken. Dat die individu de ene dag een abonnement sluit en de andere dag een investering doet op crowdfunding maakt voor deze abstracte toets niet uit. Ten derde begrijp ik heel goed dat jij dit geneuzel vindt, want als je Haviltex in dit kader erbij haalt ben jij kennelijk geen jurist. Ten vierde zie ik niet goed in waarom de consument zou moeten veronderstellen dat van het getoonde percentage nog kosten van het platform afgaan die worden gealloceerd bij de investeerder. Net zo legitiem zou zijn om te veronderstellen dat de kosten volledig worden gealloceren bij de geldnemer, in plaats van dat platformen, zoals zij nu doen, van twee wallen eten. Hierover komt de informatievoorziening op de pitch gewoon tekort.

Verder zeg je dat iedereen weet dat 'gratis' niet bestaat en je daarom geen kans maakt bij de rechter. Nog niet zo lang geleden heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het telecomproviders niet is toegestaan om te adverteren dat telefoons 'gratis' bij een abonnement worden verstrekt (https://avdrlegalflix.nl/(...)is-mobiele-telefoon/; https://nos.nl/artikel/21(...)is-mobiele-telefoons). Jij zal waarschijnlijk ook voordat dit arrest zou zijn gewezen van de daken hebben geschreeuwd dat die consumenten geen schijn van kans hadden. Toch hebben ze gelijk gekregen, op grond van overigens dezelfde Europese Richtlijn als waar 6:193d op is gebasseerd. Sindsdien hebben providers hun manier van werken, die jarenlang gemeengoed was onder de providers, op de schop moeten gooien. De juridische bronnen over deze materiebespaar ik je, om voor de hand liggende redenen.

De Crowdfundingwereld staat vanuit juridisch perspectief in haar kinderschoenen. Er is weinig specifieke toezichtrechtelijke regulering, en rechtspraak waarin platformen worden betrokken is dun gezaaid. Platformen zullen zich de komende jaren moeten ontwikkelen, en daar horen ook de ontwikkelingen op juridisch vlak bij. Dit punt van zeer strakke informatievoorziening dat ik aansnijd, is slechts een heel klein deel van waar platformen nog een slag kunnen maken. De notie van consumentenbescherming staat in de rechtspraak hoog in het vaandel staan en heeft in het verleden geleid tot een reeks uitspraken waarin bedrijven worden teruggefloten. Artikel 6:193d heeft daarbij vaak aan de wieg gestaan. Het arrest van de Hoge Raad waar ik het hierboven over had is daar slechts een voorbeeld van. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat crowdfundingplatformen aan de beurt zijn. De VEB heeft recent een eerste stap gezet, en parallel hieraan neemt de aandacht in de media toe. Ik zeg niet dat 6:193d zal slagen bij crowdfundingplatformen - ik zie slechts de potentie. Ik zeg wel dat jij hier van toeten noch blazen van afweet.

Op mijn profielfoto staat Ludwig Wittgenstein afgebeeld. Hij schreef ooit: 'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' Het zou je sieren met die stellige opmerkingen van je.
Oh oh ons rechtenstudentje is boos, heel boos omdat hij op dit forum even geschoren werd...
Ik heb één tip voor je...
pi_201379942
Ik heb best regelmatig iets aan te merken op de verschillende platforms maar bij de platforms waar ik investeer is voor mij als investeerder duidelijk dat er kosten aan verbonden zijn en de hoogte van de kosten is over het algemeen ook makkelijk online te vinden. Hoe het juridisch zit weet ik niet en het is ook niet iets waar ik energie in ga steken. Je weet wat de kosten zijn op het moment dat je investeert.

Anders is het natuurlijk als halverwege de spelregels op slinkse wijze aangepast worden zoals KoM geprobeerd heeft met een aanpassing in de algemene voorwaarden. Dat is onbehoorlijk en heeft er - naast de slechte performance en communicatie van het platform - aan bijgedragen dat ik daar geen cent meer investeer.
pi_201380675
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 01:38 schreef Antropoceen het volgende:
De Crowdfundingwereld staat vanuit juridisch perspectief in haar kinderschoenen. Er is weinig specifieke toezichtrechtelijke regulering, en rechtspraak waarin platformen worden betrokken is dun gezaaid. Platformen zullen zich de komende jaren moeten ontwikkelen, en daar horen ook de ontwikkelingen op juridisch vlak bij.
Gezien het feit dat er vanaf 10 november een nieuwe bindende EU-verordening Crowdfunding in werking treedt die voor alle platformen gaat gelden, kun je je tijd en energie misschien beter besteden aan het alvast bestuderen daarvan. Daarin wordt al veel preciezer beschreven waar crowdfundingplatformen aan moeten (gaan) voldoen, ook op het gebied van informatievoorziening aan de consument. Het toetsen in hoeverre de platformen daaraan voldoen is denk ik iets waar we tzt met zijn allen veel meer aan hebben...
https://eur-lex.europa.eu(...)X:32020R1503&from=EN
pi_201381196
Eventjes geschakeld met SIG.
De verklaring dat er geen rentebedragen zijn uitbetaald van projecten < 2020 is dat er geen borgsom bij die projecten in rekening is gebracht. De huidige geboekte rentebedragen zijn vanuit de borgsom betaald die nog bij SIG stond. De rest staat nog bij de andere betaalprovider. Kan nog wel even duren.
pi_201381645
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:32 schreef zeeland6 het volgende:
Eventjes geschakeld met SIG.
De verklaring dat er geen rentebedragen zijn uitbetaald van projecten < 2020 is dat er geen borgsom bij die projecten in rekening is gebracht. De huidige geboekte rentebedragen zijn vanuit de borgsom betaald die nog bij SIG stond. De rest staat nog bij de andere betaalprovider. Kan nog wel even duren.
Bedankt echter de 2 meeste recente(gisterochtend 9:XX uur) transacties bij mij zijn projecten uit december 2018... maar goed ik had ook nog niet verwacht dat alles in 1 dag goed zou staan.
pi_201381691
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:59 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Bedankt echter de 2 meeste recente(gisterochtend 9:XX uur) transacties bij mij zijn projecten uit december 2018... maar goed ik had ook nog niet verwacht dat alles in 1 dag goed zou staan.
ja ik heb ook enkele verdwaalde betalingen <2020 maar over het algemeen is het een plausibele verklaring. Misschien lag er onder de tafel van Luuck of Gijs nog een stapeltje geld.
pi_201382077
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:02 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ja ik heb ook enkele verdwaalde betalingen <2020 maar over het algemeen is het een plausibele verklaring. Misschien lag er onder de tafel van Luuck of Gijs nog een stapeltje geld.
Beide projecten van mij zijn trouwens wel van dezelfde geldnemer, misschien moet die toestemming geven om het over te laten boeken of wordt het geld nu retour gestort en moeten ze het geld zelf opnieuw aan SIG betalen.
pi_201384116
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:32 schreef zeeland6 het volgende:
Eventjes geschakeld met SIG.
De verklaring dat er geen rentebedragen zijn uitbetaald van projecten < 2020 is dat er geen borgsom bij die projecten in rekening is gebracht. De huidige geboekte rentebedragen zijn vanuit de borgsom betaald die nog bij SIG stond. De rest staat nog bij de andere betaalprovider. Kan nog wel even duren.
Ik heb nog gebeld vandaag met SIG. Begin me zo langzamerhand ook stevig te ergeren aan de hele gang van zaken.

Ze zijn bezig met alle betalingen door te zetten, waarbij dat met de nieuwere projecten beter schijnt te lukken dan met de oude. Begin volgende week zouden alle mutaties in de wallets in de legacy zichtbaar moeten zijn; zo niet dan moet ik nogmaals contact opnemen.

Het verklaart waarom de verschillen in mijn oudste account het grootst zijn (80% onbetaald).

In principe blijven ze nu (voorlopig) wel doorwerken met de oude betaalprovider.
Pecunia non olet
pi_201384816
Ik heb ook even gekeken naar de rente/ aflossingsbedragen bij SIG. Deze zijn grotendeels correct, echter voor 2 projecten (gestart in oktober/ november vorig jaar) mis ik de rente (aflossing in dit geval niet van toepassing) : beide van de zelfde geldnemer in Maastricht.

Omdat ik pas sinds april 2020 met SIG werk heb ik geen ervaring met projecten < 2020
pi_201385263
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:48 schreef wilem254 het volgende:Omdat ik pas sinds april 2020 met SIG werk heb ik geen ervaring met projecten < 2020
Wees daar maar blij om _O-
Pecunia non olet
pi_201385974
Eigen woning Moniekje in Herveld (sameningeld) is afgelost en staat op de wallet
pi_201386007
Onjuiste informatie in pitch. Niet handig o|O
quote:
U heeft een investering toegezegd in project 23522 | Aankoop Vastgoed Almere. Via deze weg willen wij u informeren over de in de pitch gemelde bepaling omtrent vervroegde aflossingen. In de pitch stond per abuis gemeld dat de standaard bepalingen van vervroegde aflossing van toepassing zijn. Dat is bij dit project echter niet het geval.

Voor een Vastgoedlening zijn de standaard aflossingsvoorwaarden als volgt:
Bij een Vastgoedlening geldt dat deelaflossingen van 20% 1x per 12 maanden boetevrij zijn toegestaan. Deelaflossingen van meer dan 20% of algehele aflossing is mogelijk met bijbetaling van 6 maanden compensatierente en administratiekosten.

In afwijking op het voorgaande, mag de geldnemer van project 23522 de lening na 6 maanden boetevrij aflossen. Deze aflossingsvoorwaarde is nu ook conform afspraak met geldnemer in de pitch vermeld. Deze wijziging heeft overigens geen enkele invloed op de risicoclassificatie en ook de Loan-to-Value (20%) blijft hetzelfde.

Vanwege deze verandering in de afloscondities, leggen wij deze wijziging aan u voor met de mogelijkheid uw investering te herzien. Indien u uw investering wenst te annuleren, dan kunt u dit per e-mail aan ons kenbaar maken
pi_201386046
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Eigen woning Moniekje in Herveld (sameningeld) is afgelost en staat op de wallet
Erg traag aangezien de overdracht al 16 augustus was. Wel erg netjes (en verstandig) om de investeerders wel de rente door te betalen t/m heden.

Ook de boete rente klopt volgens mij (1%+6maanden).

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-09-2021 17:37:15 ]
pi_201387539
Vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/inno-overheidsadvies-b-v-2/
2x 1e hypotheek recreatiewoningen.
pi_201387573
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 16:33 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw KoM project met 1e hypotheek.

Musa Unlu Vastgoedfinanciering box 3
Financiering aankoop voormalig horeca-(verbouwings)pand in Medemblik met 1e hypotheek - LTV 65%

https://www.kapitaalopmaa(...)edfinanciering-box-3
Minimuminleg 1000 euro.
pi_201387760
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/inno-overheidsadvies-b-v-2/
2x 1e hypotheek recreatiewoningen.
Vanmorgen toevallig eerste terugbetaling van eerste inno project.
pi_201387763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/inno-overheidsadvies-b-v-2/
2x 1e hypotheek recreatiewoningen.
Deze was de vorige keer wat omstreden vanwege de lage rente en hoge kosten maar ik heb hem toch meegenomen want dit is een heel solide winkel, de langlopende schulden zijn feitelijk risicodragend kapitaal dus de solvabiliteit is 93%.
Een 2e huisje durf ik ook wel aan :)
Pecunia non olet
pi_201387770
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/inno-overheidsadvies-b-v-2/
2x 1e hypotheek recreatiewoningen.
4,9% bruto, en nog eens een directlening ook, betekent 3,7% netto.

Zal wel volkomen, maar wel zonder mij!
pi_201387781
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/inno-overheidsadvies-b-v-2/
2x 1e hypotheek recreatiewoningen.
Lijkt een prima project maar de rente is mij echt te laag.
Ik pas.
pi_201388115
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Lijkt een prima project maar de rente is mij echt te laag.
Ik pas.
Het eerste project had een volledig lineaire aflossing dus met hoge cashflow.

De tweede lening lost slechts 36K af . Slottermijn 116K.
Dat maakt het riscoprofiel toch net even anders.....
Ik denk nog even na. Het is wel een soort project waarbij je nog rustig kunt slapen :z als de economie instort om ons heen.......
Pecunia non olet
  donderdag 16 september 2021 @ 19:29:19 #112
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201388167
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 01:38 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Ten eerste gaat Haviltex om contractsuitleg. Mij is niet duidelijk waarom contractsuitleg een rol speelt bij de toepassing van 6:193d BW. Ten tweede is het uitgangspunt van artikel 6:193d de 'gemiddelde consument'. De 'gemiddelde consument' is een abstracte toetst en wijkt af van de vraag of een individu daadwerkelijk is misleid. Dat lijk je te miskennen, althans je zegt dingen die hier niet mee stroken. Dat die individu de ene dag een abonnement sluit en de andere dag een investering doet op crowdfunding maakt voor deze abstracte toets niet uit. Ten derde begrijp ik heel goed dat jij dit geneuzel vindt, want als je Haviltex in dit kader erbij haalt ben jij kennelijk geen jurist. Ten vierde zie ik niet goed in waarom de consument zou moeten veronderstellen dat van het getoonde percentage nog kosten van het platform afgaan die worden gealloceerd bij de investeerder. Net zo legitiem zou zijn om te veronderstellen dat de kosten volledig worden gealloceren bij de geldnemer, in plaats van dat platformen, zoals zij nu doen, van twee wallen eten. Hierover komt de informatievoorziening op de pitch gewoon tekort.

Verder zeg je dat iedereen weet dat 'gratis' niet bestaat en je daarom geen kans maakt bij de rechter. Nog niet zo lang geleden heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het telecomproviders niet is toegestaan om te adverteren dat telefoons 'gratis' bij een abonnement worden verstrekt (https://avdrlegalflix.nl/(...)is-mobiele-telefoon/; https://nos.nl/artikel/21(...)is-mobiele-telefoons). Jij zal waarschijnlijk ook voordat dit arrest zou zijn gewezen van de daken hebben geschreeuwd dat die consumenten geen schijn van kans hadden. Toch hebben ze gelijk gekregen, op grond van overigens dezelfde Europese Richtlijn als waar 6:193d op is gebasseerd. Sindsdien hebben providers hun manier van werken, die jarenlang gemeengoed was onder de providers, op de schop moeten gooien. De juridische bronnen over deze materiebespaar ik je, om voor de hand liggende redenen.

De Crowdfundingwereld staat vanuit juridisch perspectief in haar kinderschoenen. Er is weinig specifieke toezichtrechtelijke regulering, en rechtspraak waarin platformen worden betrokken is dun gezaaid. Platformen zullen zich de komende jaren moeten ontwikkelen, en daar horen ook de ontwikkelingen op juridisch vlak bij. Dit punt van zeer strakke informatievoorziening dat ik aansnijd, is slechts een heel klein deel van waar platformen nog een slag kunnen maken. De notie van consumentenbescherming staat in de rechtspraak hoog in het vaandel staan en heeft in het verleden geleid tot een reeks uitspraken waarin bedrijven worden teruggefloten. Artikel 6:193d heeft daarbij vaak aan de wieg gestaan. Het arrest van de Hoge Raad waar ik het hierboven over had is daar slechts een voorbeeld van. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat crowdfundingplatformen aan de beurt zijn. De VEB heeft recent een eerste stap gezet, en parallel hieraan neemt de aandacht in de media toe. Ik zeg niet dat 6:193d zal slagen bij crowdfundingplatformen - ik zie slechts de potentie. Ik zeg wel dat jij hier van toeten noch blazen van afweet.

Op mijn profielfoto staat Ludwig Wittgenstein afgebeeld. Hij schreef ooit: 'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' Het zou je sieren met die stellige opmerkingen van je.
Wat een grillig verloop in de profiel-score. Hoop dat de studie beter gaat.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201392419
3.7% netto

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201393822
quote:
6s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef iprhba0 het volgende:
Rente op GvE Sm*lhu*sje deel I is verhoogd van 5,5% naar 6,25%.
Ben benieuwd of dit genoeg is om het project weer vlot te trekken.
Investeringen blijven ook bij deze rente achter. Lijkt erop dat de beide projecten door Geldvoorelkaar verkeerd in de markt zijn gezet. Deel II zat te snel vol en deel I komt niet vol.
  vrijdag 17 september 2021 @ 06:19:55 #116
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201393827
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 23:18 schreef Jaco078 het volgende:
3.7% netto

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
4,9% en collin direct. Blijft 3,7% over. Nog even dan kan er bij crowdfunding ook betaald worden om te mogen investeren.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201395258
Tienjarige staatsobligaties bij Collin Direct 🤣🤣🤣
pi_201395839
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:07 schreef escortmk2 het volgende:
Tienjarige staatsobligaties bij Collin Direct 🤣🤣🤣
Staatsobligatie in de zin dat de volledige opbrengst naar de staat gaat

3,7% rente
-/- 1,4% vermogensrendementsheffing (en dan pak ik niet eens de hoogste schijf van 1,8%)
-/- 2,4% door ECB/overheid gecreëerde geldontwaarding (cbs)
----------------------------------------------------------------------------
En dan lever je zelf 0,1% in, plus eventuele afschrijvingen

Als de rentedaling in crowdfundland doorgaat, ben ik binnenkort weg. Liever wat meer risico op de beurs dan van tevoren al zeker weten dat je er netto op achteruit gaat
pi_201395950
Voor degenen die meer op FOK zitten dan in hun e-mail: openstaande NLI-aanvraag voor tandartsfactoring.
pi_201396008
NLI J. Velzing Vastgoed B.V. nu open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201396021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:57 schreef Jaco078 het volgende:
Voor degenen die meer op FOK zitten dan in hun e-mail: openstaande NLI-aanvraag voor tandartsfactoring.
En al vol.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201396032
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:57 schreef Jaco078 het volgende:
Voor degenen die meer op FOK zitten dan in hun e-mail: openstaande NLI-aanvraag voor tandartsfactoring.
dubbel
pi_201396208
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:02 schreef ron6 het volgende:
NLI J. Velzing Vastgoed B.V. nu open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meegenomen
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201396307
Voor mijn SIG investeringen zijn nu de uitbetalingen voor september compleet. Ik ga het saldo terugboeken van de wallet. Dat is ruim 2 weken later dan gebruikelijk.
Nog wel een paar dubbele boekingen van augustus, die nog een keer verrekend moeten worden.
pi_201396428
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:12 schreef Tjalala het volgende:
Bij WvjG zie ik bij de statistieken trouwens 2 projecten in default staan, iemand enig idee wat de tweede is? (drukkerij is de eerste)
Tielemann constructions bv is failliet gegaan, ze hadden zonnepanelen gefinancieerd via WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/Tielcon
pi_201396898
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:36 schreef jacobme het volgende:

[..]
Tielemann constructions bv is failliet gegaan, ze hadden zonnepanelen gefinancieerd via WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/Tielcon
Ik zit hier niet in maar lees in het faillissementsverslag dat de pandrechten nog niet helder zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook raar dat in de pitch niets over de holding en verleende pandrechten aan holding en Rabobank staat vermeld.
pi_201397011
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik zit hier niet in maar lees in het faillissementsverslag dat de pandrechten nog niet helder zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook raar dat in de pitch niets over de holding en verleende pandrechten aan holding en Rabobank staat vermeld.
Bij dit project zullen de zekerheden wel net zo wazig geregeld zijn als bij een ander WvjG project (Zonnepanelen Kaasboerderij Rave*swaard). Hopelijk loopt dit voor de investeerders nog goed af...
pi_201397606
Een lekker kort door de bocht artikeltje op Quotenet.nl , maar ja hij is columnist
en ik ben tevreden met mijn 5+% rendement en Robert Jan met zijn spaargeld, iedereen blij *O* w/

Crowdfunding? Dat is een spel voor losers
Columnist Robert Jan Blom heeft een hekel aan het fenomeen crowdfunding. 'Eigenlijk is dit een soort ‘monsterverbond’ van elkaar in de armen vallende losers.'

Door Robert Jan Blom
17/09/2021 09:00

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 17-09-2021 12:08:51 ]
pi_201397628
Drie nieuw projecten bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Leenheerstraat 16 te Heerlen. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.00 uur investeren in dit project. Het betreft een tussenwoning met tuin en goede ligging direct aan het centrum van Heerlen.

https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Pleinweg 124 A te Rotterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een 4-kamer appartement op de tweede verdieping en halve vierde als slaapverdieping.

https://investeren.sameni(...)erdam-pleinweg-124-a

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Orteliusstraat 183-3 te Amsterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 13.00 uur investeren in dit project. Het betreft een bovenwoning op de derde verdieping met slaapkamer op de vierde verdieping, gelegen in Amsterdam West op goede stand in een rustige woonwijk nabij dagelijkse voorzieningen.

https://investeren.sameni(...)orteliusstraat-183-3

Hoe snel zullen ze vollopen?
pi_201398338
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:03 schreef peterc het volgende:
Een lekker kort door de bocht artikeltje op Quotenet.nl , maar ja hij is columnist
en ik ben tevreden met mijn 5+% rendement en Robert Jan met zijn spaargeld, iedereen blij *O* w/

Crowdfunding? Dat is een spel voor losers
Columnist Robert Jan Blom heeft een hekel aan het fenomeen crowdfunding. 'Eigenlijk is dit een soort ‘monsterverbond’ van elkaar in de armen vallende losers.'

Door Robert Jan Blom
17/09/2021 09:00

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach ach, wat een bizar slecht stuk.
De beste man is 80 jaar oud oid, ik snap dat hij crowdfunding niet begrijpt.

En inderdaad, deze gepensioneerde curator is blij met zijn 0,01% rente tot 100k bij de ING :Y
pi_201398492
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:19 schreef Horsemen het volgende:
Bij dit project zullen de zekerheden wel net zo wazig geregeld zijn als bij een ander WvjG project
Hier lijkt er wel wat meer geregeld te zijn, o.a. vestiging van eerste hypotheek op de pv installatie. Ik ben benieuwd op welke manier dit recht stand gaat houden, is een pv installatie nu roerend/onroerend cq. wel/niet onderdeel van de gebouwen en/of activa die gewoon al aan anderen is verpand. Hopenlijk loopt dit voor de investeerders goed af, is ook een testcase wat de waarde van dit soort zekerheden is.
pi_201398512
[

[ Bericht 99% gewijzigd door peterc op 17-09-2021 13:02:17 ]
pi_201398765
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef Horsemen het volgende:
Drie nieuw projecten bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Leenheerstraat 16 te Heerlen. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.00 uur investeren in dit project. Het betreft een tussenwoning met tuin en goede ligging direct aan het centrum van Heerlen.

https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Pleinweg 124 A te Rotterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een 4-kamer appartement op de tweede verdieping en halve vierde als slaapverdieping.

https://investeren.sameni(...)erdam-pleinweg-124-a

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Orteliusstraat 183-3 te Amsterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 13.00 uur investeren in dit project. Het betreft een bovenwoning op de derde verdieping met slaapkamer op de vierde verdieping, gelegen in Amsterdam West op goede stand in een rustige woonwijk nabij dagelijkse voorzieningen.

https://investeren.sameni(...)orteliusstraat-183-3

Hoe snel zullen ze vollopen?
Projecten zijn niet onaardig, als afgelopen weken de tumult niet zo was geweest had ik weer aan de knoppen gezeten. Hoop dat andere dat nu gaan doen want voor het platformbis het goed dat ze vol komen en dat afgelopen weken achter hun gelaten kunnen worden.
pi_201398838
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij dit project zullen de zekerheden wel net zo wazig geregeld zijn als bij een ander WvjG project (Zonnepanelen Kaasboerderij Rave*swaard). Hopelijk loopt dit voor de investeerders nog goed af...
Dit zegt de pitch van Tieleman over de verpanding

Samenvattend: U ontvangt ter zekerheid van uw investering:
- Verpanding op de zonnepanelen met een opstalrecht. (Daarmee worden de panelen registergoed en wordt hier hypotheekrecht op gevestigd).
- Verpanding op de SDE subsidie, die openbaar wordt gemaakt.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Zit zelf niet in het project dus hoor graag van anderen hoe het afloopt.

@Antropoceen denk dat je ons wel blij zou maken om eens achter dit soort duisterheden aan te gaan in pitch beloven dat er bepaalde zekerheden zijn en dat achteraf mogelijk blijkt dat wat beloofd is niet waargemaakt kan worden.

[ Bericht 13% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-09-2021 13:32:13 ]
pi_201398877
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:27 schreef Inductor het volgende:
Voor mijn SIG investeringen zijn nu de uitbetalingen voor september compleet. Ik ga het saldo terugboeken van de wallet. Dat is ruim 2 weken later dan gebruikelijk.
Nog wel een paar dubbele boekingen van augustus, die nog een keer verrekend moeten worden.
Ik mis er nog een hoop maar als de Hilledijk vandaag compleet terug betaald wordt dan maak ik het saldo ook over :)
pi_201398935
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik mis er nog een hoop maar als de Hilledijk vandaag compleet terug betaald wordt dan maak ik het saldo ook over :)
Bij mij zijn ze er ook nog lang niet allemaal. Er zijn er bij mij overigens vandaag wel weer 10 uitbetaald.
pi_201399201
Acht uitbetaalde hier. Ik mis alleen Nieuwkoop Zuideinde 62 U nog.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201399343
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:50 schreef impact9 het volgende:

[..]
Ach ach, wat een bizar slecht stuk.
De beste man is 80 jaar oud oid, ik snap dat hij crowdfunding niet begrijpt.

En inderdaad, deze gepensioneerde curator is blij met zijn 0,01% rente tot 100k bij de ING :Y
is van 18jun1948, maar blijft slecht stuk
pi_201399373
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:00 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hier lijkt er wel wat meer geregeld te zijn, o.a. vestiging van eerste hypotheek op de pv installatie. Ik ben benieuwd op welke manier dit recht stand gaat houden, is een pv installatie nu roerend/onroerend cq. wel/niet onderdeel van de gebouwen en/of activa die gewoon al aan anderen is verpand. Hopenlijk loopt dit voor de investeerders goed af, is ook een testcase wat de waarde van dit soort zekerheden is.
Het loopt niet goed af, verwacht wordt dat uiteindelijk 15% terugbetaald. Verpanding is niet toegewezen aan WvjG maar de eigenaar van panden gaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201399534
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:05 schreef jacobme het volgende:

[..]
Het loopt niet goed af, verwacht wordt dat uiteindelijk 15% terugbetaald. Verpanding is niet toegewezen aan WvjG maar de eigenaar van panden gaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is niet zo mooi voor de investeerders.

Het verbaast mij eigenlijk niks. De constructie heeft vele overeenkomsten met die van WvjG project Zonnepanelen Kaasboerderij Ravenswa*rd. Daarover heb ik nog een hele discussie gehad met Johan en ook toen bleef hij volharde in zijn gelijk m.b.t. het vestigen van de zekerheden. Ik heb toen uiteindelijk maar niet geïnvesteerd.

Hopelijk trekt hij hier lering uit.
pi_201399541
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:05 schreef jacobme het volgende:

[..]
Het loopt niet goed af, verwacht wordt dat uiteindelijk 15% terugbetaald. Verpanding is niet toegewezen aan WvjG maar de eigenaar van panden gaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik neem aan dat DNA legal, als zekerheden adviseur vooraf heeft meegekeken met waardevoorjegeld en nu blijkbaar toch niets kunnen betekenen.
pi_201399547
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:05 schreef jacobme het volgende:

[..]
Het loopt niet goed af, verwacht wordt dat uiteindelijk 15% terugbetaald. Verpanding is niet toegewezen aan WvjG maar de eigenaar van panden gaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is heel zuur. Voor de subsidie had ik deze uitkomst wel enigszins verwacht (daarom had het 1e en 2e pandrecht voor de holding en rabo m.i. gewoon in de pitch moeten staan, dan hadden mensen met enige materiekennis het risico tenminste kunnen beoordelen). Maar goed om te weten dat het verpanden of het vestigen van een opstalrecht voor zonnepanelen vooralsnog geen goede zekerheden biedt. Dank voor de info.
pi_201399787
Nieuwe Collin met negatieve hypotheekverklaring op het woonhuis en een persoonlijke borgstelling van de partner:

Brownies&downieS Waalwijk
https://www.collincrowdfund.nl/browniesdownies-waalwijk/
pi_201399814
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:21 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat is heel zuur. Voor de subsidie had ik deze uitkomst wel enigszins verwacht (daarom had het 1e en 2e pandrecht voor de holding en rabo m.i. gewoon in de pitch moeten staan, dan hadden mensen met enige materiekennis het risico tenminste kunnen beoordelen). Maar goed om te weten dat het verpanden of het vestigen van een opstalrecht voor zonnepanelen vooralsnog geen goede zekerheden biedt. Dank voor de info.
Subsidie was nog niet aangevraagd en dus niet uitgekeerd, ik heb niet de indruk dat dit echt een probleem zou vormen.

Het opstalrecht is wel ingewikkeld volgens mij. WvjG schrijft het volgende: "Voor de vestiging van het opstalrecht is een modelakte gebruikt, die door de Nederlandse Vereniging van Banken is samengesteld. Dit document was er juist voor bedoeld om meer mogelijkheden te bieden voor duurzaamheidsmaatregelen en de financiering daarvan." De curator heeft het toch als roerend goed aangemerkt waardoor het opstalrecht niet gebruikt kon worden. WvjG had geen zin om dit verder uit te vechten omdat de opbrengsten niet op wegen tegen de kosten.
pi_201400208
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:05 schreef jacobme het volgende:
Het loopt niet goed af, verwacht wordt dat uiteindelijk 15% terugbetaald. Verpanding is niet toegewezen aan WvjG maar de eigenaar van panden gaat.
Da's niet fraai, zowel geldnemer als eigenaar panden waren beiden op de hoogte van de feiten en hebben beiden toch getekend, het zou eigenaar panden sieren als hij/zij gewoon zou doen wat de intentie van de aktes was.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 17-09-2021 15:16:07 ]
pi_201400280
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik neem aan dat DNA legal, als zekerheden adviseur vooraf heeft meegekeken met waardevoorjegeld en nu blijkbaar toch niets kunnen betekenen.
Dat is (theoretisch) nog maar de vraag, want dit is de mening van de curator als ik het goed begrijp, dat is uiteindelijk ook maar een mens en die kan het ook mis hebben. Als wvjg en advocaat zeker zijn van hun methode van gevestigde zekerheden dan lijkt me een procedure tegen de curator wel een optie, toch?

Aanvulling: ik begrijp nu dat de kosten niet tegen de baten zouden opwegen?

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 17-09-2021 15:16:53 ]
pi_201400426
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:43 schreef jacobme het volgende:
De curator heeft het toch als roerend goed aangemerkt waardoor het opstalrecht niet gebruikt kon worden
Een zijsprong: je kunt dus na verkoop van je huis gewoon de zonnepanelen eraf halen zonder dat vooraf te moeten melden als er niets expliciet over is aangegeven, het zijn tenslotte roerende goederen. Ik denk dat als die curator de koper is er toch wel wat herrie zou komen en het ineens wel onroerend cq. registergoed zou zijn :'(

Hoe dan ook, jammer dat het zo afloopt en wvjg blijkbaar de handdoek in de ring gooit terwijl ze bij aanvang van het project zo overtuigd waren van hun gelijk.
pi_201400549
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:07 schreef tnhb het volgende:
Aanvulling: ik begrijp nu dat de kosten niet tegen de baten zouden opwegen?
Jep, daar schrijven ze het volgende over:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201400694
Ik zou dit als Crowdfunder niet accepteren.
Als een platform bepaalde zekerheden toezegt dan zijn zij er ook verantwoordelijk voor om die zekerheden goed te vestigen. Blijkt dat achteraf niet te kloppen dan zou het platform best wel eens de plicht kunnen hebben om de schade te vergoeden. Ik zou hier zeker een zaak van maken als ik een investeerder was. Oftewel eerst een klacht indienen bij het WvjG en daarna naar het Kifid.
pi_201400780
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:36 schreef dyna18 het volgende:
Ik zou dit als Crowdfunder niet accepteren.
Als een platform bepaalde zekerheden toezegt dan zijn zij er ook verantwoordelijk voor om die zekerheden goed te vestigen. Blijkt dat achteraf niet te kloppen dan zou het platform best wel eens de plicht kunnen hebben om de schade te vergoeden. Ik zou hier zeker een zaak van maken als ik een investeerder was. Oftewel eerst een klacht indienen bij het WvjG en daarna naar het Kifid.
Kifid zal vermoedelijk nog niet gaan want volgens mij zijn ze hierbij nog niet aangesloten.

Aanvulling:
* WvjG heeft haar eigen klachten- en geschillencommissie.
quote:
Deze klachtenregeling voorziet nog niet in een externe klachtenbehandelaar. Zodra
de mogelijkheid beschikbaar komt dat Waardevoorjegeld de klachtenbehandeling
kan laten plaatsvinden voor het KIFID, zal daartoe worden overgegaan.
Twee leden van deze eigen klachten- en geschillencommissie (bevriende? investeerders) worden voorgedragen door WvjG en de derde is een aandeelhouder van WvjG.

Iets met een slager en eigen vlees dus....

[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 17-09-2021 15:54:27 ]
pi_201400902
Als de curator aangeeft dat het roerende zaken zijn en qua jurisprudentie zou dat niet kloppen en is het onroerend dan kan dat toch aangevochten worden? Al is de uitkomst daarvan waarschijnlijk vergelijkbaar met de huidige situatie dat de kosten misschien niet opwegen tegen de baten.
pi_201400948
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:00 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hier lijkt er wel wat meer geregeld te zijn, o.a. vestiging van eerste hypotheek op de pv installatie. Ik ben benieuwd op welke manier dit recht stand gaat houden, is een pv installatie nu roerend/onroerend cq. wel/niet onderdeel van de gebouwen en/of activa die gewoon al aan anderen is verpand. Hopenlijk loopt dit voor de investeerders goed af, is ook een testcase wat de waarde van dit soort zekerheden is.
Zonnepanelen blijven roerende zaken, ook al zijn ze op een loods geschroefd.

De rechter (weliswaar een belastingrechter, maar dat maakt voor het dictum niet veel uit) overwoog:

6. Voor de beantwoording van de vraag of de zonnepanelen van eiser roerend of onroerend zijn en of zij bestanddelen van de woning zijn, acht de rechtbank niet van belang dat de zonnepanelen onlosmakelijk met de woning zijn verbonden maar wel of deze niet gemakkelijk te demonteren en te verplaatsen zijn (vgl. Hof van Justitie Europese Unie 16 januari 2003, Maierhofer, ECLI:EU:C:2003:23). Nu de zonnepanelen van eiser op het dak zijn aangebracht en niet zijn geïntegreerd, is de rechtbank van oordeel dat sprake is van zonnepanelen die relatief eenvoudig zijn te demonteren en te verplaatsen. De zonnepanelen zijn geen bestanddelen van de woning (vgl. ook: Hof van Justitie van 17 mei 2001, Fischer en Brandenstein, ECLI:EU:C:2001:280). De zonnepanelen dienen derhalve als roerende, zelfstandige goederen aangemerkt te worden.
pi_201400952
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:51 schreef Red_arrow het volgende:
Als de curator aangeeft dat het roerende zaken zijn en qua jurisprudentie zou dat niet kloppen en is het onroerend dan kan dat toch aangevochten worden? Al is de uitkomst daarvan waarschijnlijk vergelijkbaar met de huidige situatie dat de kosten misschien niet opwegen tegen de baten.
Toch zou het fijn zijn als een platform iets meer zijn tanden laat zien.
Ook al wegen de kosten niet op tegen de baten. Vaak kan alleen al het starten van een zaak toch de ondernemer in beweging brengen, waarna er ineens wel meer geld terug kan komen.
Bij voorbaat al de handdoek in de ring gooien is te makkelijk met andermans geld.
pi_201401007
Ja, maar dat is het probleem van veel crowdfunding platformen denk ik, ze kiezen vaak voor de makkelijke weg en spreken een finaal bedrag af tegen kwijtschelding van de rest van de lening om zodoende geen extra kosten te hoeven maken.
pi_201401065
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 16:00 schreef Red_arrow het volgende:
Ja, maar dat is het probleem van veel crowdfunding platformen denk ik, ze kiezen vaak voor de makkelijke weg en spreken een finaal bedrag af tegen kwijtschelding van de rest van de lening om zodoende geen extra kosten te hoeven maken.
In ieder geval GEEN Waarde voor je Geld in dit geval.
Überhaupt hebben ze volgens hun eigen statistieken een niet al te best netto rendement.
pi_201401415
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 16:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]
In ieder geval GEEN Waarde voor je Geld in dit geval.
Überhaupt hebben ze volgens hun eigen statistieken een niet al te best netto rendement.
2 defaults op een beperkt aantal projecten, dan gaat je rendement hard omlaag.
pi_201401653
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Lijkt een prima project maar de rente is mij echt te laag.
Ik pas.
De rente is
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:47 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Staatsobligatie in de zin dat de volledige opbrengst naar de staat gaat

3,7% rente
-/- 1,4% vermogensrendementsheffing (en dan pak ik niet eens de hoogste schijf van 1,8%)
-/- 2,4% door ECB/overheid gecreëerde geldontwaarding (cbs)
----------------------------------------------------------------------------
En dan lever je zelf 0,1% in, plus eventuele afschrijvingen

Als de rentedaling in crowdfundland doorgaat, ben ik binnenkort weg. Liever wat meer risico op de beurs dan van tevoren al zeker weten dat je er netto op achteruit gaat
3,2% netto ná vpb in een B.V., nagenoeg risicoloos

Inflatie heb je bij iedere belegging.

Nu instappen in de beurs, na forse stijgingen, is tamelijk speculatief. Een flinke correctie ligt op de loer.
Pecunia non olet
pi_201401942
SIG
Ik heb nu alles binnen aan rente behalve Hoofddorp, Graan voor Visch 18019, 2135 GA
pi_201403095
Zijn er nog andere projecten die missen bij SIG?
Of lijkt alles nu betaald qua rente?
pi_201403252
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:19 schreef dyna18 het volgende:
Zijn er nog andere projecten die missen bij SIG?
Of lijkt alles nu betaald qua rente?
Bij mij zijn nog niet alle betalingen binnen, ik mis nog zo'n 20%. Welke precies ga ik nog controleren.
pi_201403638
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:19 schreef dyna18 het volgende:
Zijn er nog andere projecten die missen bij SIG?
Of lijkt alles nu betaald qua rente?
Hoofddorp mis ik ook en Voermanweg 312 Rotterdam. 2 van de ca. 90 projecten.
pi_201403680
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Hoofddorp mis ik ook en Voermanweg 312 Rotterdam. 2 van de ca. 90 projecten.
Plus Nieuwkoop. De andere porto moet ik nog controleren.
Pecunia non olet
pi_201403953
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:36 schreef dyna18 het volgende:
Ik zou dit als Crowdfunder niet accepteren.
Als een platform bepaalde zekerheden toezegt dan zijn zij er ook verantwoordelijk voor om die zekerheden goed te vestigen. Blijkt dat achteraf niet te kloppen dan zou het platform best wel eens de plicht kunnen hebben om de schade te vergoeden. Ik zou hier zeker een zaak van maken als ik een investeerder was. Oftewel eerst een klacht indienen bij het WvjG en daarna naar het Kifid.
Denk je dat dat verder hard te maken is? De betrokken partijen waren op de hoogte en akkoord. WvjG heeft gedaan wat ze zeiden maar de curator heeft een andere interpretatie. Bij gebrek aan jurisprudentie heeft WvjG het erbij gelaten. Persoonlijk had ik liever gehad dat ze wel naar de rechter gegaan waren, als is het maar voor andere projecten met soortgelijk pandrecht.
pi_201404024
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Hoofddorp mis ik ook en Voermanweg 312 Rotterdam. 2 van de ca. 90 projecten.
ik mis er nog 1: Rotterdam Ellewoutsdijkstraat 192
pi_201405301
Er was een tijd terug discussie over de geldstromen van SIG en het passeren.

Ik heb vandaag betaalverzoeken gekregen van projecten die al gepasseerd zouden zijn...

Vraag me af of dit verouderde administratie is of gegoochel met geldstromen.

Het blijft een proces van de lange adem bij SIG
pi_201406430
Vandaag gebeld door SIG. Of ik vandaag of morgen de Nico Komaanskade wilde betalen.
pi_201406557
SIG
Vlissingen Bosschenburg project bij de notaris gepasseerd op 30/8.
Wordt 17/9 een volledige maandtermijn rente bijgeschreven per 1 sept (?),die weer opgaat aan kosten.
pi_201406871
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 22:42 schreef zeeland6 het volgende:
Vandaag gebeld door SIG. Of ik vandaag of morgen de Nico Komaanskade wilde betalen.
Zelfde hier. Door Nina.
Aangegeven dat ik voorlopig niet zal investeren bij SiG.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201407042
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
ik mis er nog 1: Rotterdam Ellewoutsdijkstraat 192
Ik kan dat bevestigen, deze mist bij mij ook.
pi_201407098
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:31 schreef jsuijker het volgende:
Er was een tijd terug discussie over de geldstromen van SIG en het passeren.

Ik heb vandaag betaalverzoeken gekregen van projecten die al gepasseerd zouden zijn...

Vraag me af of dit verouderde administratie is of gegoochel met geldstromen.

Het blijft een proces van de lange adem bij SIG
Tijdens de probleemperiode heeft SIG het geld voorgeschoten om zo geen problemen te geven aan de ondernemer.
Als je hebt toegezegd op een project en deze nog niet betaald hebt, is het logisch dat je daar bij herhaling een betaalverzoek voor krijgt op het huidige platform. Dat lijkt mij geen verouderde administratie?

Hoe het ging met de geldstromen is inderdaad nog veel onduidelijk over.
pi_201407161
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Tijdens de probleemperiode heeft SIG het geld voorgeschoten om zo geen problemen te geven aan de ondernemer.
Als je hebt toegezegd op een project en deze nog niet betaald hebt, is het logisch dat je daar bij herhaling een betaalverzoek voor krijgt op het huidige platform. Dat lijkt mij geen verouderde administratie?

Hoe het ging met de geldstromen is inderdaad nog veel onduidelijk over.
Er is gecommuniceerd dat niet voor datum X betalen betekende dat de investering gecanceld werd en overgenomen door andere investeerders.

Dus wel degelijk (ook) sprake van verouderde administratie
pi_201407211
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 22:42 schreef zeeland6 het volgende:
Vandaag gebeld door SIG. Of ik vandaag of morgen de Nico Komaanskade wilde betalen.
Idem,
Nico Komaanskade en Spreeuwenstraat heb ik ook nog niet betaald. Werd 2x gebeld.
pi_201407239
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:14 schreef jacobme het volgende:

[..]
Denk je dat dat verder hard te maken is? De betrokken partijen waren op de hoogte en akkoord. WvjG heeft gedaan wat ze zeiden maar de curator heeft een andere interpretatie. Bij gebrek aan jurisprudentie heeft WvjG het erbij gelaten. Persoonlijk had ik liever gehad dat ze wel naar de rechter gegaan waren, als is het maar voor andere projecten met soortgelijk pandrecht.
Ik ben geen jurist. Maar het lijkt mij logisch dat als een platform een zekerheid beloofd. En achteraf blijkt die zekerheid er niet te zijn of deze is niet goed vastgelegd, dat daar het platform voor de schade die hier uit voort vloeit aansprakelijk is. Het platform heeft de verantwoordelijkheid om dit goed te regelen. Dit wordt trouwens ook nogmaals bevestigd in de nieuwe EU verordening crowdfunding. Daarin wordt het platform verantwoordelijk gehouden dat alle informatie in een pitch correct en volledig is.

Van de project pagina:
U ontvangt ter zekerheid van uw investering:
- Verpanding op de zonnepanelen met een opstalrecht.


Dan dient deze zekerheid er ook te zijn. Als investeerder heb je geen invloed op hoe zaken geregeld worden in de afspraken tussen ondernemer en platform. Daarom is dit ook volledig de verantwoordelijkheid van het platform om zaken die ze beloven ook waar te maken.

Gelijk hebben is natuurlijk nog maar afwachten of je gelijk krijgt, maar ik zou hier in ieder geval over klagen. Helaas zijn ze blijkbaar niet aangesloten bij onafhankelijke klachten instantie zoals het Kifid.
  zaterdag 18 september 2021 @ 10:43:16 #174
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201411003
SIG heeft 3 nieuwe projecten. Is het nodig om de wekker te zetten? :Z
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201411028
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 10:43 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG heeft 3 nieuwe projecten. Is het nodig om de wekker te zetten? :Z
voor mij niet want ik investeer voorlopig niet totdat alles op orde is.
pi_201411094
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:42 schreef Jaco078 het volgende:
Idem,
Nico Komaanskade en Spreeuwenstraat heb ik ook nog niet betaald. Werd 2x gebeld.
vreemd en inconsequent, in de nieuwsbrief stond:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mening hierover mag jezelf vormen.... voor mij gaat het op de grote hoop. Mailtjes met vragen door mij worden niet (meer) beantwoord, maar voor na bellen voor betalingen is er wel tijd.......Zorg eerst dat je aan je eigen betaalverplichting hebt voldaan, voordat je dit soort acties inzet naar je investeerders
pi_201411316
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 10:43 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG heeft 3 nieuwe projecten. Is het nodig om de wekker te zetten? :Z
Gelukkig heeft SiG inmiddels een grotere achterban. Het zou niet goed zijn als projecten niet meer volkomen.
Overigens wacht ik ook even af met investeren tot mijn mail beantwoord is (en dat duurt inmiddels al twee weken).
  zaterdag 18 september 2021 @ 11:20:22 #178
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_201411344
De 2 projecten van CRE in Dongen die 5 augustus(!) open zijn gegaan voor investering, zitten beiden nog steeds niet vol; nu op respectievelijk 98% en 99%). Best bizar maar de geboden rente is gewoon écht te laag. Het wordt ons, crowdfunders, niet makkelijk gemaakt de laatste tijd. We moeten manouvreren tussen incompetente platformen en clubs waarbij de rendement/risico verhouding niet altijd in balans is.
pi_201411522
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 11:20 schreef InVestEerder het volgende:
De 2 projecten van CRE in Dongen die 5 augustus(!) open zijn gegaan voor investering, zitten beiden nog steeds niet vol; nu op respectievelijk 98% en 99%). Best bizar maar de geboden rente is gewoon écht te laag.
Desondanks zit er een nieuwe aan te komen met een nòg lagere bruto rente: 4,75% voor Nieuwbouw Houten II.
  zaterdag 18 september 2021 @ 11:55:22 #180
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201411734
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 11:35 schreef optrandje het volgende:

[..]
Desondanks zit er een nieuwe aan te komen met een nòg lagere bruto rente: 4,75% voor Nieuwbouw Houten II.
Dat is zorgvastgoed. Dat is investeren voor de goede zorg, niet voor het rendement. <O)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201412415
Op dit moment mis ik bij SIG alleen nog de betaling uit Hoofddorp Graan voor Visch 18019.

Zijn er die andere projecten hebben van Gary, waar de betalingen wel van zijn verwerkt?
pi_201412469
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 12:50 schreef quepos het volgende:
Op dit moment mis ik bij SIG alleen nog de betaling uit Hoofddorp Graan voor Visch 18019.

Zijn er die andere projecten hebben van Gary, waar de betalingen wel van zijn verwerkt?
Ik heb nog 2 projecten van Gary die gewoon verwerkt zijn. Een daarvan is de Hilledijk die in augustus afgelost is.
pi_201413126
Hoofddorp Graan voor Visch is ook de enige die ik mis. Van Gary heb ik verder Henegouwenstraat 44, Amsterdam en Kempenlaan 82-84, Amsterdam. Die zijn wel uitbetaald.
pi_201414475
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef Horsemen het volgende:
Drie nieuw projecten bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Leenheerstraat 16 te Heerlen. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.00 uur investeren in dit project. Het betreft een tussenwoning met tuin en goede ligging direct aan het centrum van Heerlen.

https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Pleinweg 124 A te Rotterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een 4-kamer appartement op de tweede verdieping en halve vierde als slaapverdieping.

https://investeren.sameni(...)erdam-pleinweg-124-a

Tevens presenteren wij een nieuw project aan de Orteliusstraat 183-3 te Amsterdam. Je kunt vanaf 19 september 2021 om 13.00 uur investeren in dit project. Het betreft een bovenwoning op de derde verdieping met slaapkamer op de vierde verdieping, gelegen in Amsterdam West op goede stand in een rustige woonwijk nabij dagelijkse voorzieningen.

https://investeren.sameni(...)orteliusstraat-183-3

Hoe snel zullen ze vollopen?
Project Heerleenstraat: de buurman is recent voor 119k verkocht in 3 weken tijd. Hogere schijf zou dus kunnen.
https://www.funda.nl/koop(...)7-leenheerstraat-15/

Project Pleinweg: buurman verkocht voor 165k. Schijf 1a lijkt mij risicoloos.
https://www.funda.nl/koop(...)6654-pleinweg-124-b/

Project Orteliusstraat: pandjes gaan voor minstens 300k.
https://www.funda.nl/koop(...)teer-afmelddatum-af/

Ik neem ze allemaal mee.
pi_201414776
quote:
8s.gif Op zaterdag 18 september 2021 10:52 schreef Frandderouw het volgende:
Mailtjes met vragen door mij worden niet (meer) beantwoord,
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 11:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Overigens wacht ik ook even af met investeren tot mijn mail beantwoord is (en dat duurt inmiddels al twee weken).
Welke vragen hebben jullie nog open staan?
Misschien dat dat ook voor ons hier op het forum interessant is.
pi_201415060
Alle betalingen nagegaan. Bij mij missen nu nog Hoofddorp Graan voor Visch en Rotterdam Ellewoutsdijkstraat. Geen vragen open behalve wanneer de ontbrekende betalingen worden voldaan.
pi_201415328
Hoofddorp Graan voor Visch 18019 is bij mij wel bijgeschreven.
Maar mis nog Rotterdam Ellewoutsdijkstraat 192 en Nieuwkoop Zuideinde 62 U
pi_201417435
Ik heb alle rente van SiG van 1 sept binnen.
Alles klopt nu weer (op de cent nauwkeurig).

Hopelijk blijven ze nu bij het oude platform/ICT provider en testen ze iedere toekomstige wijziging eerst zeer grondig voor ze die in dienst nemen.
pi_201417564
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 20:20 schreef TisIk het volgende:
Ik heb alle rente van SiG van 1 sept binnen.
Alles klopt nu weer (op de cent nauwkeurig).

Hopelijk blijven ze nu bij het oude platform/ICT provider en testen ze iedere toekomstige wijziging eerst zeer grondig voor ze die in dienst nemen.
Wat ik nog wel mis is dat de betalingen t.t.v. de nieuwe site niet in de wallet staan. M.a.w. de betalingen die gedaan zijn via OPP zijn niet zichtbaar in je wallet. Maakt op zich niet uit, maar het kan een gaatje zijn in je administratie.
pi_201419568
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 17:28 schreef tuiniertje het volgende:
Hoofddorp Graan voor Visch 18019 is bij mij wel bijgeschreven.
Maar mis nog Rotterdam Ellewoutsdijkstraat 192 en Nieuwkoop Zuideinde 62 U
Wat gek. Ik mis de dezelfde combi maar graan voor visch mis ik ook. Jij hebt die dus wel?!
pi_201419865
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 22:10 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat gek. Ik mis de dezelfde combi maar graan voor visch mis ik ook. Jij hebt die dus wel?!
Kan een andere schijf zijn. Is vaker voorgekomen dat niet alle schijven juist worden bijgeschreven. Het bedrag is dan vermoedelijk wel ontvangen door SIG
pi_201421865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:33 schreef dyna18 het volgende:

[..]
[..]
Welke vragen hebben jullie nog open staan?
Misschien dat dat ook voor ons hier op het forum interessant is.
Dat zou ik even na moeten kijken. Zolang we terug zijn naar de oude situatie zullen de meeste vragen niet relevant meer zijn maar kunnen dit wel weer worden als de overstap tzt weer gemaakt gaat worden. Ik vind het vooral teleurstellend dat er ineens geen reactie meer kwam op mijn vragen maar aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat ze het "even" druk gehad hebben.
  zondag 19 september 2021 @ 06:52:51 #193
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201422991
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:52 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
Project Heerleenstraat: de buurman is recent voor 119k verkocht in 3 weken tijd. Hogere schijf zou dus kunnen.
https://www.funda.nl/koop(...)7-leenheerstraat-15/

Project Pleinweg: buurman verkocht voor 165k. Schijf 1a lijkt mij risicoloos.
https://www.funda.nl/koop(...)6654-pleinweg-124-b/

Project Orteliusstraat: pandjes gaan voor minstens 300k.
https://www.funda.nl/koop(...)teer-afmelddatum-af/

Ik neem ze allemaal mee.
Ik ga voor 2 van de 3.

Amsterdam Pleinweg laat ik schieten. Is van Ilyas en die komt (mijn mening) te vaak langs bij SIG.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201423240
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 06:52 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Ik ga voor 2 van de 3.

Amsterdam Pleinweg laat ik schieten. Is van Ilyas en die komt (mijn mening) te vaak langs bij SIG.
Ik ga hier ook voor 2 van de 3, maar je bedoeld dat je Rotterdam Pleinweg laat schieten.
  zondag 19 september 2021 @ 08:41:16 #195
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201423258
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 08:36 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik ga hier ook voor 2 van de 3, maar je bedoeld dat je Rotterdam Pleinweg laat schieten.
idd Rotterdam Pleinweg laat ik schieten.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201425235
Volgens mij de man achter Orteliusstraat 183-3: http://www.stephanvandertoom.nl, ook voor uw vastgoedcursussen en e-books.
pi_201425348
En we gaan weer met zijn allen ouderwets overschrijven.
https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16 is open.

Edit: Schijf 1A is als eerste overschreven.
Edit 2: Schijf 1B en 3 nu ook vol en overschreven.
pi_201425357
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:01 schreef dyna18 het volgende:
En we gaan weer met zijn allen ouderwets overschrijven.
https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16 is open.
1a na 1 minuut vol.
pi_201425360
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:01 schreef dyna18 het volgende:
En we gaan weer met zijn allen ouderwets overschrijven.
https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16 is open.

Edit: Schijf 1A is als eerste overschreven.
Achja, kan er weer een correctie plaatsvinden. Maar goed om te zien dat er nog genoeg investeerders willen investeren bij SIG.
pi_201425369
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 22:10 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat gek. Ik mis de dezelfde combi maar graan voor visch mis ik ook. Jij hebt die dus wel?!
ja schijf 2 van Graan voor Visch
pi_201425430
Nieuwe HCN https://horecacrowdfundin(...)an-den-rijn-mwp52xp0

Als iemand een linkje heeft dan graag. Wil wel meedoen met deze bezorgbeer.
pi_201425440
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:01 schreef dyna18 het volgende:
En we gaan weer met zijn allen ouderwets overschrijven.
https://investeren.sameni(...)en-leenheerstraat-16 is open.

Edit: Schijf 1A is als eerste overschreven.
Edit 2: Schijf 1B en 3 nu ook vol en overschreven.
Schijf 2 nu ook volgeschreven. Bijzonder alles vol of overschreven. Maar het totaal staat op 80%.
pi_201425472
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:10 schreef Crowdyfunder het volgende:


[..]
Schijf 2 nu ook volgeschreven. Bijzonder alles vol of overschreven. Maar het totaal staat op 80%.
Blijft SIG. Er moet een traditie hoog gehouden worden. :)
pi_201425557
GVE
Eijkenboom Nisanci Juristen 60 termijnen zonder hapering afbetaald.
  zondag 19 september 2021 @ 12:22:38 #205
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201425559
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Blijft SIG. Er moet een traditie hoog gehouden worden. :)
Staat nu op 112%. Dat klopt beter.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201425593
Pleinweg schijf 1a gaat zwaar overtekend worden. De schijf staat volgens mij ingesteld op 133k, terwijl dit 113k moet zijn...
pi_201425595
GVE
015089 LaVie Shops: alle 60 termijnen zonder haperingen voldaan.
Was mijn eerste 5 jaars project bij GVE.
  zondag 19 september 2021 @ 12:33:56 #208
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201425677
Project van Ilyas loopt iets minder snel "vol"
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201425686
quote:
14s.gif Op zondag 19 september 2021 12:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Pleinweg schijf 1a gaat zwaar overtekend worden. De schijf staat volgens mij ingesteld op 133k, terwijl dit 113k moet zijn...
klopt komt op 246 uit ipv 226, loopt minder snel dus dicht gooien op 113 kan nog aangepast worden

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 19-09-2021 13:04:03 ]
pi_201425702
Orteliusstraat 183-3

Bijzonder: WOZ waarde hoger dan de marktwaarde. Dat lijkt me zeker voor Amsterdam zeer uniek.
Of is hier ook weer sprake van een tikfout?
pi_201425780
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:36 schreef Crowdyfunder het volgende:
Orteliusstraat 183-3

Bijzonder: WOZ waarde hoger dan de marktwaarde. Dat lijkt me zeker voor Amsterdam zeer uniek.
Of is hier ook weer sprake van een tikfout?
woz waardeloket die klopt, en dat voor 48m2 , mijn woonkamer is....
Adres: Orteliusstraat 183-3
Postcode: 1057 AZ
Plaatsnaam: Amsterdam
WOZ-waarde
i
Identificatie: 036300231468
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 400.000 euro
01-01-2019 388.000 euro
01-01-2018 348.000 euro
01-01-2017 311.000 euro
01-01-2016 260.000 euro
01-01-2015 214.500 euro
01-01-2014 190.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 1926
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 48 m²
pi_201425820
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:36 schreef Crowdyfunder het volgende:
Orteliusstraat 183-3

Bijzonder: WOZ waarde hoger dan de marktwaarde. Dat lijkt me zeker voor Amsterdam zeer uniek.
Of is hier ook weer sprake van een tikfout?
Komt in Amsterdam juist vaak voor, heeft te maken met erfpacht. WOZ waarde is incl. grondwaarde.

https://www.amsterdam.nl/(...)96A9-818555F86792%7D
pi_201425846
quote:
14s.gif Op zondag 19 september 2021 12:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Komt in Amsterdam juist vaak voor, heeft te maken met erfpacht. WOZ waarde is incl. grondwaarde.

https://www.amsterdam.nl/(...)96A9-818555F86792%7D
Bedankt! Weer wat geleerd vandaag.
pi_201426002
quote:
12s.gif Op zondag 19 september 2021 12:35 schreef peterc het volgende:

[..]
klopt komt op 246 uit ipv 226, loopt minder snel dus dicht gooien op 113 kan nog aangepast worden
Er is met ons meegelezen….
Schijf 1 staat nu op 113K
pi_201426036
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 11:51 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Volgens mij de man achter Orteliusstraat 183-3: http://www.stephanvandertoom.nl, ook voor uw vastgoedcursussen en e-books.
Klopt is inderdaad 1 vanuit het vastgoed coachings wereldje die SiG steeds beter weten te vinden (want waar kun je anders voor 100% LTV lenen?).
  zondag 19 september 2021 @ 13:19:01 #216
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201426091
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:13 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Klopt is inderdaad 1 vanuit het vastgoed coachings wereldje die SiG steeds beter weten te vinden (want waar kun je anders voor 100% LTV lenen?).
Juist nog een reden om standaard nooit voor schijf 3 te kiezen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201426272
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:19 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Juist nog een reden om standaard nooit voor schijf 3 te kiezen.
Behalve misschien als schijf 3, zoals in bovenstaand voorbeeld, 85% tot 88% afdekt (i.p.v. 85% tot 100%).
  zondag 19 september 2021 @ 13:40:56 #218
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201426321
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 13:36 schreef Inductor het volgende:

[..]
Behalve misschien als schijf 3, zoals in bovenstaand voorbeeld, 85% tot 88% afdekt (i.p.v. 85% tot 100%).
Dan nog ben ik voorzichtig. Bij gedwongen verkoop brengt het vak minder op dan 85% van de marktwaarde.

Dat gebeurt doordat mogelijk partijen worden geweerd en andere samen werken. e.e.a is moeilijk bewijsbaar maar de geruchtenstroom is steeds sterker.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201426766
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe HCN https://horecacrowdfundin(...)an-den-rijn-mwp52xp0

Als iemand een linkje heeft dan graag. Wil wel meedoen met deze bezorgbeer.
Alstublieft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
60mnd , 7% en 5*

¤ 66.250,00 geïnvesteerd
25.98% gefinancierd
8 investeerders

[ Bericht 4% gewijzigd door Tjalala op 20-09-2021 08:20:45 ]
pi_201426873
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:23 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Alstublieft.


https://horecacrowdfunding.nl/projects/hidden/966a8e40-0286-40cf-a68b-8d3472ac69ff


60mnd , 7% en 5*

¤ 66.250,00 geïnvesteerd
25.98% gefinancierd
8 investeerders
eentje met 50k, dat schiet op
  zondag 19 september 2021 @ 14:51:30 #221
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201427084
quote:
12s.gif Op zondag 19 september 2021 14:33 schreef peterc het volgende:

[..]
eentje met 50k, dat schiet op
Gaat het linkje voor op de automatische investeringen?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201427136
Zo te zien wel. Ik wil nu investeren en had al eerder automatisch investeren ingesteld en krijg nu de melding "Uw automatische investering in dit project komt hiermee te vervallen."
pi_201427148
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:51 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Gaat het linkje voor op de automatische investeringen?
Ja. Investeren via link vervangt auto invest
pi_201427289
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:23 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Alstublieft.


https://horecacrowdfunding.nl/projects/hidden/966a8e40-0286-40cf-a68b-8d3472ac69ff


60mnd , 7% en 5*

¤ 66.250,00 geïnvesteerd
25.98% gefinancierd
8 investeerders
Aflosschema klopt niet.
In de pich staat: De eerste twee maanden zijn aflossingsvrij. Over deze maanden wordt de geboden rente vergoed.
  zondag 19 september 2021 @ 15:22:20 #225
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201427531
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 14:56 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ja. Investeren via link vervangt auto invest
Dat heb ik dan maar gedaan. Ben ik zeker van de investering zoals ik wil doen.

Indien teveel autoinvest gaat het naar 50% of helemaal niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201428154
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 15:22 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Dat heb ik dan maar gedaan. Ben ik zeker van de investering zoals ik wil doen.

Indien teveel autoinvest investeerders van de link gebruik makengaat het naar 50% of helemaal niet.
Wellicht een beetje flauw, maar de krenten worden bij steeds meer platforms via linkjes uit de pap gevist.
Maak er overigens zelf ook regelmatig dankbaar gebruik van.
  zondag 19 september 2021 @ 16:17:53 #227
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201428452
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 16:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Wellicht een beetje flauw, maar de krenten worden bij steeds meer platforms via linkjes uit de pap gevist.
Maak er overigens zelf ook regelmatig dankbaar gebruik van.
Daarom altijd dank naar de "linkjes-vissers". Begreep zelfs regelmatig door heel goed contact met het platform.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201428607
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 16:04 schreef ETphonehome het volgende:
Indien teveel autoinvest investeerders van de link gebruik makengaat het naar 50% of helemaal niet.
Wat betreft je aanpaasing "Indien teveel autoinvest investeerders van de link gebruik maken gaat het naar 50% of helemaal niet." , dat is toch niet zo? Dan komt er toch een mail dat het project reeds is volgeschreven door het eigen netwerk van vrienden en familie? Ik heb het even terug gezocht, dat was bv het geval bij Brasserie Grace in april dit jaar.
pi_201430409
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 16:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Wellicht een beetje flauw, maar de krenten worden bij steeds meer platforms via linkjes uit de pap gevist.
Maak er overigens zelf ook regelmatig dankbaar gebruik van.
Tja, beleggers willen nu eenmaal graag een voorsprong op de rest. Hetzij met informatie, hetzij met andere handigheden. Professionele flitstraders zitten in Frankfurt omdat ze daar de minste vertraging hebben bij het traden.

Voordat ik dit forum had gevonden had ik zelf een watchdog geschreven waarmee ik een mailtje kreeg als GVE een nieuw project publiceerde (er was toen nog geen 48-uurs termijn). Op dit forum had Mu iets dergelijks gemaakt wat voor diverse platformen werkte, ook dankbaar gebruikt. En nu de linkjes, ik ben er blij mee.
pi_201432813
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 15:08 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Aflosschema klopt niet.
In de pich staat: De eerste twee maanden zijn aflossingsvrij. Over deze maanden wordt de geboden rente vergoed.
Is nu aangepast zie ik net.
Staat intussen al op 60%. Op deze manier is die voor dinsdag al vol.
Nog bedankt voor het linkje Tjalala
pi_201434426
Misset Horeca aug 2021 voorwoord Marjon Prummel, in het blad artikelen over Rene Bogaart en The Grace in Utrecht.

https://ibb.co/yfXdDbL
pi_201435055
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:34 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Is nu aangepast zie ik net.
Staat intussen al op 60%. Op deze manier is die voor dinsdag al vol.
Nog bedankt voor het linkje Tjalala
Nu nog de looptijd aanpassen van 60 naar 62 maanden en dan klopt het.
pi_201437918
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:34 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Is nu aangepast zie ik net.
Staat intussen al op 60%. Op deze manier is die voor dinsdag al vol.
Nog bedankt voor het linkje Tjalala
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 01:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nu nog de looptijd aanpassen van 60 naar 62 maanden en dan klopt het.
Ik begrijp dat rekensommetje nog niet helemaal waarmee ze uitkomen op het leningbedrag...
Pecunia non olet
pi_201438312
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Hoofddorp mis ik ook en Voermanweg 312 Rotterdam. 2 van de ca. 90 projecten.
Voermanweg is bij mij vanmorgen bijgeschreven en daarmee heb ik augustus compleet :)
pi_201438537
Overigens moet SIG alle nieuwe projecten die op 31/8 van Hendrik Simon zijn gepasseerd ook nog 1 dag rente bijschrijven.....
Graan voor Visch ontbreekt ook nog steeds.
pi_201438558
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
[..]
Ik begrijp dat rekensommetje nog niet helemaal waarmee ze uitkomen op het leningbedrag...
Ik kan de getallen van HCN ook niet aan elkaar knopen:
Financieringsbehoefte: 407.000
Minus 80.000 eigen inleg
Minus 85.000 voorfinanciering BTW (21% BTW over 407.000)
Minus levenrancierskrediet: stel 12.000
Dan hebben ze nog 230.000 nodig via crowdfunding. Geen 255.000.

Wellicht zit het hem in de BTW voorfinanciering. Als de BTW elk kwartaal kan worden teruggevraagd, en de bouwwerkzaamheden zijn verspreid over meerdere kwartalen, zal de BTW voorfinanciering door de franchisegever minder zijn dan de maximale 85.000.
pi_201438654
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 11:09 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik kan de getallen van HCN ook niet aan elkaar knopen:
Financieringsbehoefte: 407.000
Minus 80.000 eigen inleg
Minus 85.000 voorfinanciering BTW (21% BTW over 407.000)
Minus levenrancierskrediet: stel 12.000
Dan hebben ze nog 230.000 nodig via crowdfunding. Geen 255.000.

Wellicht zit het hem in de BTW voorfinanciering. Als de BTW elk kwartaal kan worden teruggevraagd, en de bouwwerkzaamheden zijn verspreid over meerdere kwartalen, zal de BTW voorfinanciering door de franchisegever minder zijn dan de maximale 85.000.
Als 407k de investering inclusief BTW is zal de BTW hooguit 70.636 zijn, als alles 21% is. Maar kan dus ook lager zijn als delen laagtarief of nultarief zijn.
pi_201438684
Graan voor Visch mis ik ook nog, maar die heb ik op 02-08-2021 nog steeds als twee keer ontvangen staan (05:18 en 05:35), dus het lijkt me dat daar alleen een administratieve correctie nodig is nog. We zijn er dus bijna, maar toch klopt het nog niet voor 100%.
pi_201438734
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 11:20 schreef Incitatus3 het volgende:
Graan voor Visch mis ik ook nog, maar die heb ik op 02-08-2021 nog steeds als twee keer ontvangen staan (05:18 en 05:35), dus het lijkt me dat daar alleen een administratieve correctie nodig is nog. We zijn er dus bijna, maar toch klopt het nog niet voor 100%.
Niet helemaal, want er is ook dubbel kosten berekend - er is netto niets uitbetaald in augustus...
pi_201438941
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 11:09 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik kan de getallen van HCN ook niet aan elkaar knopen:
Financieringsbehoefte: 407.000
Minus 80.000 eigen inleg
Minus 85.000 voorfinanciering BTW (21% BTW over 407.000)
Minus levenrancierskrediet: stel 12.000
Dan hebben ze nog 230.000 nodig via crowdfunding. Geen 255.000.

Wellicht zit het hem in de BTW voorfinanciering. Als de BTW elk kwartaal kan worden teruggevraagd, en de bouwwerkzaamheden zijn verspreid over meerdere kwartalen, zal de BTW voorfinanciering door de franchisegever minder zijn dan de maximale 85.000.
Met alleen de cijfers uit de pitch is de berekening niet te maken. Er is niet duidelijk wel deel btw belast en welk deeel niet (bijv. borgsom huur?), het deel leverancierskrediet is "klein", maar wat is klein? De geprognosticeerde 407k is inclusief btw ipv exclusief. Misschien heeft iemand bij hcn al gevraagd naar details hierover? (of kan hcn als ze meelezen de cijfers wat meer duiden in de pitch)
pi_201440089
quote:
14s.gif Op maandag 20 september 2021 11:24 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Niet helemaal, want er is ook dubbel kosten berekend - er is netto niets uitbetaald in augustus...
Precies mijn punt: de administratie van Graan voor Visch klopt gewoon nog niet, dus ik verwacht dat er wel betaald is maar SIG dat nog niet (correct) verwerkt heeft. Ik wacht daarom nog even rustig af. Ik had het vast zorgvuldiger kunnen formuleren, maar je snapt wat ik bedoel.
pi_201440113
Collin
Retourmatras 24650 60 maanden met 2 kleine haperingen afbetaald.
pi_201440722
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:34 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Is nu aangepast zie ik net.
Staat intussen al op 60%. Op deze manier is die voor dinsdag al vol.
Nog bedankt voor het linkje Tjalala
50k, 35k, 30k, 3x 10k. 🙃

145k door 6 investeerders, nu voor bijna 75% gefund.

Toch fijn dat hier linkjes staan want met auto-invest zou je wel eens pech kunnen hebben.
pi_201440876
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/tobben-dienstverlening/

5.5% 60mnd 1ste hypotheek varkensboederij (geen direct lening)
pi_201441018
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:16 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Precies mijn punt: de administratie van Graan voor Visch klopt gewoon nog niet, dus ik verwacht dat er wel betaald is maar SIG dat nog niet (correct) verwerkt heeft. Ik wacht daarom nog even rustig af. Ik had het vast zorgvuldiger kunnen formuleren, maar je snapt wat ik bedoel.
Even geinformeerd bij SIG over Graan voor Visch. Verwachting is morgen zichtbaar in wallet.
projecten passeerdatum 31/8 komen volgende maand per 1 okt.
pi_201441189
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:27 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/tobben-dienstverlening/

5.5% 60mnd 1ste hypotheek varkensboederij (geen direct lening)
En nog een.

Souvenirwinkel in Amsterdam
https://www.collincrowdfund.nl/elbers-naarden-vof/

6,5%, 60 mnd, 3e en 4e hypotheek op bedrijfspanden met bovenwoningen

“ De Leidsestraat 26 is een monumentaal pand. Op aandringen van de Gemeente moet nu de gevelrenovatie en de funderingsproblematiek worden aangepakt. Dit is een dure renovatie die door gespecialiseerde aannemers moet worden uitgevoerd. De totale kosten zijn, gebaseerd op verkregen offertes, ¤ 400.000,-.”
pi_201441695
Nieuwe gve:

Hagho Beheer

Beperkte 2de hypotheek woonhuis, 6.5% 48mnd 290k
pi_201441766
quote:
6s.gif Op maandag 20 september 2021 14:49 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
En nog een.

Souvenirwinkel in Amsterdam
https://www.collincrowdfund.nl/elbers-naarden-vof/

6,5%, 60 mnd, 3e en 4e hypotheek op bedrijfspanden met bovenwoningen

“ De Leidsestraat 26 is een monumentaal pand. Op aandringen van de Gemeente moet nu de gevelrenovatie en de funderingsproblematiek worden aangepakt. Dit is een dure renovatie die door gespecialiseerde aannemers moet worden uitgevoerd. De totale kosten zijn, gebaseerd op verkregen offertes, ¤ 400.000,-.”
Zeer courant en ruime overwaarde.
Deze lust ik graag!
pi_201441769
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:27 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/tobben-dienstverlening/

5.5% 60mnd 1ste hypotheek varkensboederij (geen direct lening)
60 maanden, helft aflossingsvrij, 1e hyp 60% ltv op bedrijfsmatig onroerend goed.
Dan is 5,5% bruto rente wel erg mager (en voor mij te weinig).
pi_201441873
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:35 schreef TisIk het volgende:

[..]
60 maanden, helft aflossingsvrij, 1e hyp 60% ltv op bedrijfsmatig onroerend goed.
Dan is 5,5% bruto rente wel erg mager (en voor mij te weinig).
En landbouw/veeteelt dus allerlei andere verborgen risico's. Dan nog eerder de souvenirwinkel....
Pecunia non olet
pi_201442322
SIG na 9 maanden afgelost, bijgeschreven in Wallet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201442387
quote:
6s.gif Op maandag 20 september 2021 14:49 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
En nog een.

Souvenirwinkel in Amsterdam
https://www.collincrowdfund.nl/elbers-naarden-vof/
Ik ben wel nieuwsgierig waarom Stichting Nationaal Restauratiefonds dit keer niet het benodigde bedrag wil lenen, terwijl ze voor beide panden eerder met deze partij hebben samengewerkt. Of door het verhogen van de lening bij de Rabobank?
pi_201442498
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:16 schreef tuiniertje het volgende:
SIG na 9 maanden afgelost, bijgeschreven in Wallet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb/had 13 SIG projecten. Daarvan zijn er nu maar liefst 7 vervroegd afgelost, 1 is volgens plan afgelost en er lopen er dus nog maar 5.

Heb ik nou zoveel geluk/pech? (leuk hoor, paar maanden boeterente, maar een project met relatief goede zekerheden en een lage rente mag van mij ook gewoon de normale termijn blijven lopen)
pi_201442529
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:16 schreef tuiniertje het volgende:
SIG na 9 maanden afgelost, bijgeschreven in Wallet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan zal nr 22 ook wel spoedig volgen.
pi_201442617
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 15:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
En landbouw/veeteelt dus allerlei andere verborgen risico's. Dan nog eerder de souvenirwinkel....
Inderdaad, kan zo maar de vergunning worden ingetrokken en dat is de waarde 'nul'.
pi_201442626
Vanmorgen Ellewoutsdijkstraat ontvangen van SIG, Graan en Visch ( schijf 1a ) ontbreekt nog.
pi_201443758
quote:
6s.gif Op maandag 20 september 2021 14:49 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
“ De Leidsestraat 26 is een monumentaal pand. Op aandringen van de Gemeente moet nu de gevelrenovatie en de funderingsproblematiek worden aangepakt. Dit is een dure renovatie die door gespecialiseerde aannemers moet worden uitgevoerd. De totale kosten zijn, gebaseerd op verkregen offertes, ¤ 400.000,-.”
Aan de voorgevel mag inderdaad wel het nodige gebeuren... 🤭

https://www.google.com/ma(...)7i13312!8i6656?hl=nl
pi_201443924
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:38 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Inderdaad, kan zo maar de vergunning worden ingetrokken en dat is de waarde 'nul'.
Nouw nul wil ik niet zeggen. Daarnaast ligt op een mooie agrarisch plek, dus als daar de vergunning wordt ingetrokken, kan er bijns nergens in Nederland meer geboerd worden. Wanneer partij voor de dieren oeit aan de macht komt en heel boerenland Nederland gaat naar de knopen, is er nog een mooi vrijstaande woning op een landelijke locatie. 15 min van Roermond en Weert en 35 van Eindhoven, die brengt altijd nog wel een mooi bedrag op. Maar 5,5% is voor mij ook te weinig.
  maandag 20 september 2021 @ 18:49:00 #259
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201444118
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:38 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Inderdaad, kan zo maar de vergunning worden ingetrokken en dat is de waarde 'nul'.
Op de jongens/meiden in Den Haag bouw ik geen vertrouwen meer.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 20 september 2021 @ 19:08:56 #260
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201444390
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:17 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
50k, 35k, 30k, 3x 10k. 🙃

145k door 6 investeerders, nu voor bijna 75% gefund.

Toch fijn dat hier linkjes staan want met auto-invest zou je wel eens pech kunnen hebben.
Blijft even hangen op 75,1% toch nog iets ruimte voor auto-invest.

Maar blij dat wij linkjes hebben, waarvoor dank :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201444403
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:28 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe gve:

Hagho Beheer

Beperkte 2de hypotheek woonhuis, 6.5% 48mnd 290k
Weer een pareltje. https://www.facebook.com/(...)gho-105937068233573/

Er is vast meer te vinden maar ik weet eerst wel weer genoeg.
pi_201444487
Wellicht meer een opmerking voor het "bijzondere foto's op funda" topic maar volgens mij is mevrouw "in volle glorie" te zien in het taxatierapport. :)
pi_201444510
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 18:35 schreef Hanzul2 het volgende:
Daarnaast ligt op een mooie agrarisch plek, dus als daar de vergunning wordt ingetrokken, kan er bijns nergens in Nederland meer geboerd worden.
Ligt op iets van slechts 2.5km van een natura2000 gebied als ik het goed op de kaarten zag, er zijn wel plekken waar de afstanden groter zijn. Ik ben overigens persoonlijk van mening dat ze gewoon van die vergunningen af moeten blijven, maar dat is een heel ander soort discussie :)

Wel lijkt er meer grond bij te horen dan die 2.3 ha die in de pitch staat als ik naar de kadastrale percelen kijk, dat zou de zekerheden wat kunnen opkrikken, maar dan nog is de rente gevoelsmatig te laag voor me voor een sector die wel eens hard aangepakt kan gaan worden.
pi_201444538
quote:
12s.gif Op maandag 20 september 2021 16:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik heb/had 13 SIG projecten. Daarvan zijn er nu maar liefst 7 vervroegd afgelost, 1 is volgens plan afgelost en er lopen er dus nog maar 5.

Heb ik nou zoveel geluk/pech? (leuk hoor, paar maanden boeterente, maar een project met relatief goede zekerheden en een lage rente mag van mij ook gewoon de normale termijn blijven lopen)
Misschien wel wat pech.
Bij mij: 47 nog open, 18 vervroegd afgelost, 2 normaal afgelost.
  maandag 20 september 2021 @ 19:39:06 #265
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_201444794
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:21 schreef TisIk het volgende:

[..]
Misschien wel wat pech.
Bij mij: 47 nog open, 18 vervroegd afgelost, 2 normaal afgelost.
Bij SIG zijn het wel de projecten van "De snelle jongens" of "meiden".

Doorverkopen, doorverkopen, winst pakken, en wegwezen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_201445418
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:39 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Bij SIG zijn het wel de projecten van "De snelle jongens" of "meiden".

Doorverkopen, doorverkopen, winst pakken, en wegwezen.
Toch heb ik tot nu toe een heel leuk rendement bij SIG.
pi_201445579
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wellicht meer een opmerking voor het "bijzondere foto's op funda" topic maar volgens mij is mevrouw "in volle glorie" te zien in het taxatierapport. :)
Ik zag in het rapport alleen foto's van de achtergevel, maar voor de voorgevel moet je bij de afbeelding van de slaapkamer zijn.
pi_201447548
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wellicht meer een opmerking voor het "bijzondere foto's op funda" topic maar volgens mij is mevrouw "in volle glorie" te zien in het taxatierapport. :)
De vergoeding t.b.v. de taxatie is gespreid betaald.
pi_201447635
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 22:20 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
De vergoeding t.b.v. de taxatie is gespreid betaald.
_O-
pi_201448839
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:21 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik ben wel nieuwsgierig waarom Stichting Nationaal Restauratiefonds dit keer niet het benodigde bedrag wil lenen, terwijl ze voor beide panden eerder met deze partij hebben samengewerkt. Of door het verhogen van de lening bij de Rabobank?
De hypotheek bij de Rabobank is er nog eentje uit de gulden tijd (rekent mooi om naar fl 1.150.000,-- per pand).
De hypotheken van het restauratiefonds rekenen niet zo mooi om.

Ik denk dat reden #1 voor de Rabobank gevonden kan worden in het achterstallige onderhoud. Vrij vertaald uit de pitch (Op aandringen van de gemeente....) denk ik dat de eigenaren binnenkort een dwangsom kunnen verwachten als er niks aan dit uitwendige cellulose skelet en de rotte fundering gedaan wordt.

Vwb het restauratie fonds is het iets meer gissen naar het gebrek aan interesse om te financieren. Wellicht is met het geld van deze lening niet volledig uitgevoerd wat er toendertijd uitgevoerd had moeten worden?
Met de lening (van het restauratiefonds destijds) hebben we het natuurlijk niet over bedragen voor een verf beurt en een paar nieuwe kozijnen.

Op basis van zekerheden lijkt dit wel een mooi project. Ik twijfel echter nog, ik zie toch wel een aanzienlijk risico op serieuze vertraging en problemen in geval van SHTF, en wat dat betreft zijn er nogal wat mogelijkheden in dit geval:

• Corona gaat weer roet in het eten gooien

• De boel zakt in elkaar tijdens het restaureren

• De inkoop van de import frutsels wordt flink duurder door ontregelde zeevracht, dit holt de marge uit als de shop weer open is.

Wat me verder nog opvalt aan de pitch is dat voor alle leningen slechts de inschrijfbedragen genoemd worden, en niet de nog openstaande bedragen. Wellicht is er nog (nagenoeg) niet afgelost, of ondertussen weer bijgeleend tot de inschrijfbedragen?

Al schrijvend ben ik gestopt met twijfelen, ik laat dit project voor wat het is.
pi_201449701
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 00:23 schreef ETphonehome het volgende:
Wat me verder nog opvalt aan de pitch is dat voor alle leningen slechts de inschrijfbedragen genoemd worden, en niet de nog openstaande bedragen. Wellicht is er nog (nagenoeg) niet afgelost, of ondertussen weer bijgeleend tot de inschrijfbedragen?

Er wordt wel afgelost volgens de pitch
quote:
De bestaande financieringen bestaan uit twee leningen bij Rabobank met een totale resterende hoofdsom van ¤ 526.000,- en een jaarlijkse aflossing van ¤ 35.700,-, een krediet van ¤ 100.000,- en leningen bij het restauratiefonds van ¤ 260.000,- met een jaarlijkse aflossing van ¤ 12.470,-.
pi_201449717
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:21 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik ben wel nieuwsgierig waarom Stichting Nationaal Restauratiefonds dit keer niet het benodigde bedrag wil lenen, terwijl ze voor beide panden eerder met deze partij hebben samengewerkt. Of door het verhogen van de lening bij de Rabobank?
Restaurantiefonds heeft een maximum volgens de voorwaarden
quote:
Uw lening bedraagt minimaal 10.000 euro en maximaal 300.000 euro per monument.
pi_201451462
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 00:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
De hypotheek bij de Rabobank is er nog eentje uit de gulden tijd (rekent mooi om naar fl 1.150.000,-- per pand).
De hypotheken van het restauratiefonds rekenen niet zo mooi om.

Ik denk dat reden #1 voor de Rabobank gevonden kan worden in het achterstallige onderhoud. Vrij vertaald uit de pitch (Op aandringen van de gemeente....) denk ik dat de eigenaren binnenkort een dwangsom kunnen verwachten als er niks aan dit uitwendige cellulose skelet en de rotte fundering gedaan wordt.

Vwb het restauratie fonds is het iets meer gissen naar het gebrek aan interesse om te financieren. Wellicht is met het geld van deze lening niet volledig uitgevoerd wat er toendertijd uitgevoerd had moeten worden?
Met de lening (van het restauratiefonds destijds) hebben we het natuurlijk niet over bedragen voor een verf beurt en een paar nieuwe kozijnen.

Op basis van zekerheden lijkt dit wel een mooi project. Ik twijfel echter nog, ik zie toch wel een aanzienlijk risico op serieuze vertraging en problemen in geval van SHTF, en wat dat betreft zijn er nogal wat mogelijkheden in dit geval:

• Corona gaat weer roet in het eten gooien

• De boel zakt in elkaar tijdens het restaureren

• De inkoop van de import frutsels wordt flink duurder door ontregelde zeevracht, dit holt de marge uit als de shop weer open is.

Wat me verder nog opvalt aan de pitch is dat voor alle leningen slechts de inschrijfbedragen genoemd worden, en niet de nog openstaande bedragen. Wellicht is er nog (nagenoeg) niet afgelost, of ondertussen weer bijgeleend tot de inschrijfbedragen?

Al schrijvend ben ik gestopt met twijfelen, ik laat dit project voor wat het is.
Puur op zekerheid bezien en courantheid van het onderpand zie ik vrijwel geen risico.. Er zit 2 mio overwaarde op die 2 panden?..
pi_201451478
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:10 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Weer een pareltje. https://www.facebook.com/(...)gho-105937068233573/

Er is vast meer te vinden maar ik weet eerst wel weer genoeg.
Als die onderneming eerst van haar partner was dan snap ik dat de partner bewust buiten de pitch is gehouden.. Wat een ellende is er over die vent te vinden |:(
pi_201451501
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:08 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Blijft even hangen op 75,1% toch nog iets ruimte voor auto-invest.

Maar blij dat wij linkjes hebben, waarvoor dank :)
97.65% nu dus heel blij met de linkjes :)
pi_201451535
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:50 schreef Bieselke het volgende:

[..]
97.65% nu dus heel blij met de linkjes :)
Haha, je bent me net voor. Neem aan dat dit door de auto invest komt, dan is alleen de vraag of het met 100% of 50% is.
pi_201451631
Tuinhuis-theehuis met (deels) materiele zekerheid op collin Direct.
https://www.collincrowdfund.nl/tuinhuis-culinair/

De reviews zijn goed van deze onderneming: https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
pi_201452152
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:06 schreef Jaco078 het volgende:
Tuinhuis-theehuis met (deels) materiele zekerheid op collin Direct.
https://www.collincrowdfund.nl/tuinhuis-culinair/

Al de andere aangekondigde Collin leningen doe ik niet.

De reviews zijn goed van deze onderneming: https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Eigen inbreng hoog, 2e hypotheek, 2020 ondanks corona nog een redelijk resultaat in bestaande zaak. Ik wil deze wel basis meenemen. Dus als er een linkje is......
pi_201452600
Linkje voor liefhebbers OPC Zonnepark Houten die morgen om 10:00 uur opengaat voor het grote publiek.

https://www.oneplanetcrow(...)utm_id=houtenartikel
pi_201453415
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
[..]
Ik begrijp dat rekensommetje nog niet helemaal waarmee ze uitkomen op het leningbedrag...
Ik heb het even voor je nagevraagd bij hcn

Wat betreft de 'verwarring' over de financierings- en investeringsbehoefte en hoe deze tot stand is gekomen, hebben wij de specifieke cijfers erbij gezet in de alinea "De Financiering".
pi_201453645
quote:
Ik gok dat deze voor de afwisseling niet vervroegd wordt afgelost. :)
pi_201453709
quote:
Wel platformkosten vrij
pi_201458292
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:31 schreef dyna18 het volgende:
ik mis er nog 1: Rotterdam Ellewoutsdijkstraat 192
Deze is bij mij nu binnen.
Zover ik kan zien is bij mij nu alles bij SiG betaald.
pi_201458448
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:
r een linkje is...
Linkje tuinhuis

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201458692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 18:18 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Deze is bij mij nu binnen.
Zover ik kan zien is bij mij nu alles bij SiG betaald.
Hier klopt ie inmiddels ook, op de cent na. Het vertrouwen komt langzaam weer terug.
pi_201458891
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:06 schreef Jaco078 het volgende:
Tuinhuis-theehuis met (deels) materiele zekerheid op collin Direct.
https://www.collincrowdfund.nl/tuinhuis-culinair/

De reviews zijn goed van deze onderneming: https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
50% materiële zekerheid is voor mij onvoldoende
pi_201459727
SIG
Graan voor Visch Hoofddorp schijf 1a nu ook bijgeschreven zoals 'beloofd'.
pi_201464589
Omdat project niet liep is financieringsbedeag verlaagd
quote:
Update 21 september 2021: Om de financieringsaanvraag te kunnen afronden, hebben de ondernemers besloten om het gevraagde werkkapitaal te verlagen van ¤ 150.000,- naar ¤ 100.000,-, waarvan 50% aflossingsvrij en 50% annuïtair. Dat is voldoende om de eerste investering in Kolthoff van der Horst Vastgoed B.V. mogelijk te kunnen maken. Deze wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
Meerdere projecten van geldvoorelkaar hebben het probleem dat er onvoldoende wordt opgehaald. Toch wel opvallend, want niet lang geleden kwamen alle projecten (redelijk) snel vol.
pi_201465545
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 18:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
50% materiële zekerheid is voor mij onvoldoende
Uitgaande van de taxatie is de dekking 71%.
Het rare is dat huispedia nog een veel hogere waarde opgeeft, dat zie je zelden..

Disclaimer: ik doe niet mee
pi_201465641
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:56 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Graan voor Visch Hoofddorp schijf 1a nu ook bijgeschreven zoals 'beloofd'.
Bij mij staan er voor Graan voor Visch nog wel twee 'betalingen' over augustus (beide 02-08), die volledig op zijn gegaan aan kosten. Dat is eigenlijk gewoon twee keer dezelfde boeking. Zou SIG zich nog geroepen voelen dat te corrigeren? In verband met het aantal termijnen, bijvoorbeeld? Ik gok van niet.
pi_201465836
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 09:27 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Bij mij staan er voor Graan voor Visch nog wel twee 'betalingen' over augustus (beide 02-08), die volledig op zijn gegaan aan kosten. Zou SIG zich nog geroepen voelen dat te corrigeren? Ik gok van niet.
Ik zou niet naar het casino gaan als ik jou was. ;)

Ik heb gesproken met SiG en zij geven aan dat ze dit ook gaan corrigeren.
Hun aandacht ging eerst naar andere zaken oplossen.

Verder voor de toekomst zullen ze eerst de focus gaan leggen om weer stabiel te werken en blijft het voor nu op het oude platform.
Ik heb nog als tip meegegeven dat het goed is om hierover (en andere zaken) meer te communiceren.
pi_201465869
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 09:46 schreef dyna18 het volgende:
Ik zou niet naar het casino gaan als ik jou was.
_O- Dank voor de tip! Maar, nee, ik houd het bij investeren.

Ik ben benieuwd of ze deze toezegging op termijn gaan nakomen, maar laat ik uitgaan van het positieve. Dank voor het navragen.
pi_201466508
Heeft er nog iemand een linkje van elbers naarden????
pi_201466760
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 09:19 schreef impact9 het volgende:

[..]
Uitgaande van de taxatie is de dekking 71%.
Het rare is dat huispedia nog een veel hogere waarde opgeeft, dat zie je zelden..

Disclaimer: ik doe niet mee
Collin geeft zelf +/- 50% aan:
quote:
De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid beperkt zich op dit moment tot de overwaarde op het woonhuis en de (beperkte) overwaarde op het beleggingspand. De waarde is op dit moment voor ongeveer de helft materieel.
pi_201469353
Collin
C'est Bon Zeist in 60 mnd, zonder coronastop, afgerond.
pi_201469675
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 13:50 schreef zeeland6 het volgende:
Collin
C'est Bon Zeist in 60 mnd, zonder coronastop, afgerond.
Netjes. Goed moment om het werkelijk gemiddelde rendement per jaar uit te rekenen over deze annuïteit:
3,46 % per jaar. Niet echt slecht maar wel laag ten opzichte van het risico.
pi_201470071
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 14:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Netjes. Goed moment om het werkelijk gemiddelde rendement per jaar uit te rekenen over deze annuïteit:
3,46 % per jaar. Niet echt slecht maar wel laag ten opzichte van het risico.
Van dit project was de bruto rente 7,5%. Dan kan je wel stoppen met Crowdfunding bij de huidige percentage van 5 a 6%.....
pi_201470104
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 14:42 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Van dit project was de bruto rente 7,5%. Dan kan je wel stoppen met Crowdfunding bij de huidige percentage van 5 a 6%.....
Hoe gaat een project zonder problemen en zonder coronastop van 7.5% bruto naar 3.46% netto?
pi_201470118
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 14:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Hoe gaat een project zonder problemen en zonder coronastop van 7.5% bruto naar 3.46% netto?
Ik denk dat de paardendokter de aflossing buiten beschouwing laat, en het rendement relateert aan het ingelegde bedrag. Hetgeen niet reëel is uiteraard.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')