R/politics is aardig links. En radicaal rechts is door Reddit aardig de nek omgedraaidquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vreemd dat jij reddit links noemt, terwijl ik overal lees dat het een broeinest van extreemrechtse wappies is.
Ik denk dat het merendeel van de Afghanen die er zo instaan, inmiddels een leven an het opbouwen zijn in een ander land, waar dan ook.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best wel denigrerend voor de gemiddelde Afghaan. Zeker degenen die zichzelf de afgelopen 20 jaar hebben ingezet om er (uiteindelijk tevergeefs) een democratie van te maken.
Wat mij betreft nemen we naar rato in Europa zoveel mogelijk Afghanen op, in plaats van al die mensensmokkeleraars met bootjes maar te blijven spekken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik denk dat het merendeel van de Afghanen die er zo instaan, inmiddels een leven an het opbouwen zijn in een ander land, waar dan ook.
Waarom? De VS neemt er Maximaal! 22.000 op. Mogelijk minder werd net al gezegd.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat mij betreft nemen we naar rato in Europa zoveel mogelijk Afghanen op, in plaats van al die mensensmokkeleraars met bootjes maar te blijven spekken.
Afghanen zijn nu eenmaal allemaal simpele groenteboeren die niet in staat zijn tot enige actie. Het resultaat van 60 jaar ellende en bezettingquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En dat allemaal voor mensen die niet geholpen willen worden
Tja, alles wat het Westen doet wordt aan veel hogere standaarden gemeten dan wat Rusland en China doen. Vandaar dat het voor China makkelijk zaken doen is nu.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:06 schreef PzKpfw het volgende:
Het Westen gaat hier z'n vingers niet meer aan branden. De Russen verwacht ik ook niet veel meer van. Op de achtergrond zullen de Chinezen hier de macht wel gaan grijpen.
Liever niet het is al een groot drama hier met de mensen die er nu zitten. Het is wel een keer goed geweestquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat mij betreft nemen we naar rato in Europa zoveel mogelijk Afghanen op, in plaats van al die mensensmokkeleraars met bootjes maar te blijven spekken.
Ja, en waarom is dat precies tevergeefs? Omdat het niet gelukt is om een stabiele en zelfstandige militaire macht op te bouwen. De soldaten kregen al maanden niet meer betaald, er was te weinig proviand, ze zagen alle buitenlandse militairen halsoverkop de boel inpakken. Verwacht je dan van de schoenmaker dat hij opstaat wanneer de Taliban met machinegeweren door de stad trekt?quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best wel denigrerend voor de gemiddelde Afghaan. Zeker degenen die zichzelf de afgelopen 20 jaar hebben ingezet om er (uiteindelijk tevergeefs) een democratie van te maken.
Dat gaat ook niet lang meer duren.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:15 schreef tstile het volgende:
[..]
Tja, alles wat het Westen doet wordt aan veel hogere standaarden gemeten dan wat Rusland en China doen. Vandaar dat het voor China makkelijk zaken doen is nu.
Het westen kan weinig in Afrika zonder als kolonisten te worden gezien. Ondertussen heeft China vrij spel.
Ok, zo kwam dat wel over. Waarom dat uiteindelijk niet gelukt is is een hele andere vraag.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, en waarom is dat precies tevergeefs? Omdat het niet gelukt is om een stabiele en zelfstandige militaire macht op te bouwen. De soldaten kregen al maanden niet meer betaald, er was te weinig proviand, ze zagen alle buitenlandse militairen halsoverkop de boel inpakken. Verwacht je dan van de schoenmaker dat hij opstaat wanneer de Taliban met machinegeweren door de stad trekt?
Het is absoluut niet mijn bedoeling om "de gemiddelde Afghaan" hiervoor verantwoordelijk te houden.
In Nederland maken we het altijd best wel bont met defensieministers.. het zijn nou nooit eens gezaghebbende types met een dikke vette snorquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:08 schreef Discombobulate het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom veel Europese landen defensieministers hebben met geen enkele militaire verdienste. Rusland of China weer wel. Wat zijn wij olie en oliedom zeg. Je wist toch al dat Amerika zou vertrekken?
Ik zou het wel prettig vinden als al die gevlugdchte (teringquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:18 schreef Mondkapje het volgende:
Die Ghani is met een helikopter vol met geld gevlucht. Klinkt een beetje als Causesku.
Ze mogen hem wel op een Amerikaanse sanctielijst plaatsen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou het wel prettig vinden als al die gevlugde politici en generaals etc die fucking stinkend rijk zijn geworden door dit gekloot hard aangepakt worden op alle fronten. Geld afgepakt, bedelstaf en als ze opgepakt kunnen worden dan graag. Opzouten.
Erger nog, het zijn altijd mensen met 0,0% kennis van de krijgsmacht, dat is net alsof je een willekeurige metselaar bondscoach maakt van het Nederlands elftal en hem de boodschap meegeeft van "maak er maar wat van'.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:17 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
In Nederland maken we het altijd best wel bont met defensieministers.. het zijn nou nooit eens gezaghebbende types met een dikke vette snor
Niemand pruimde hem. Daarom ging het leger ook niet tot het gaatje zeg maar.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:18 schreef Mondkapje het volgende:
Die Ghani is met een helikopter vol met geld gevlucht. Klinkt een beetje als Causesku. Al het geld kon niet in de helikopter zodat hij een deel moest achterlaten.
Precies mijn gedachte ja.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:11 schreef KoosVogels het volgende:
Volgens mij heeft deze man een punt. Stel dat de Amerikanen nog jaren waren blijven zitten met een troepenmacht van 2500. Had de Taliban zich dan koest gehouden of had zij op een gegeven het offensief gekozen, met als gevolg dat de VS weer meer troepen die kant op kon sturen?
[ twitter ]
van de ene kant kan ik mij wel voorstellen dat je als man of vrouw die is gewend aan de actie aan het front niet zit te wachten op uren langen debatten met Simons of het leger niet te wit is en met Klaver of het allemaal niet een beetje groener kan. Prima dat zo'n vrouwtje die minister wordt, maar zij moet zich wel laten souffleren door mensen met verstand van zaken en zich realiseren dat ze niet meer is dan een verkapte woordvoerster.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:08 schreef Discombobulate het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom veel Europese landen defensieministers hebben met geen enkele militaire verdienste. Rusland of China weer wel. Wat zijn wij olie en oliedom zeg. Je wist toch al dat Amerika zou vertrekken?
Ja is een beetje een traditie ofzoquote:Op maandag 16 augustus 2021 23:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Erger nog, het zijn altijd mensen met 0,0% kennis van de krijgsmacht, dat is net alsof je een willekeurige metselaar bondscoach maakt van het Nederlands elftal en hem de boodschap meegeeft van "maak er maar wat van'.
Gevlugde.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou het wel prettig vinden als al die gevlugde politici en generaals etc die fucking stinkend rijk zijn geworden door dit gekloot hard aangepakt worden op alle fronten. Geld afgepakt, bedelstaf en als ze opgepakt kunnen worden dan graag. Opzouten.
In de autobiografie van Obama las ik dat Biden zich gedurende zijn eerste termijn als VP al fel verzette tegen het sturen van extra troepen naar Afghanistan. Dus blijkbaar is hij in die jaren gedraaid.quote:
quote:
Hier is het terug te vinden:quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de autobiografie van Obama las ik dat Biden zich gedurende zijn eerste termijn als VP al fel verzette tegen het sturen van extra troepen naar Afghanistan. Dus blijkbaar is hij in die jaren gedraaid.
Verder riep Posobiec een paar maanden terug nog te juichen toen Trump de terugtrekking uit Afghanistan aankondigde, dus hij heeft een flinke partij boter op z'n hoofd.
quote:A Conversation with Senator Joseph R. Biden Jr.
[..]
Helping Afghanistan become self-sustaining is going to be a monumental task. It's going to take up to a decade, and more blood will be spilled and more treasure will be spent. But I think it's important to put this in perspective. It's nothing, nothing, nothing compared to the blood and treasure we've already devoted to Iraq. And, notwithstanding that, it is much more doable than, I think, what we have done thus far in Iraq.
But there's no guarantee of success. Seventy percent of the Afghan population lives in -- isolated from Kabul, isolated from one another, in valleys and mountains and deserts. And we've got to have an opportunity to go out there. That's why, when we went, we got real pushback, because we insisted that we go out to visit these PRTs, we go into the mountains, we go into the valleys to actually see what was happening on the ground.
Most are subsistence farmers. Corruption, warlordism, illiteracy, endemic poverty, the drug trade -- they're huge barriers to progress. When the Taliban or a local warlord offers a young Afghan money, food, and guns to fight the foreigners or another clan and there is no alternative on the table, the choice is clear. And they've been making that choice, clearly.
Ladies and gentlemen, this raises what I believe to be -- and you would, I assume, acknowledge -- a legitimate question. Why do I -- why am I even implying it's possible for America to succeed in Afghanistan where so many others before us have failed? No one has succeeded. Why is it possible for us to succeed?
I think the answer is because, unlike previous occupiers, we can help offer the Afghanis a better choice, and we have no desire to stay, which I think is becoming clear to them.
First, we should make good on President Bush's unfulfilled pledge for a Marshall Plan in Afghanistan. Again, let's put that in perspective. We have spent on Afghanistan's reconstruction in six years what we spend every three weeks -- every three weeks -- on our military operations in Iraq. That cannot stand, if we're serious about Afghanistan.
[..]
Is ook niet zo gek. Als je tot de ontdekking komt dat er geen verandering komt in de menstaliteit van de bevolking heeft het iig geen zin om op deze manier door te gaan. Het probleem is ook wel dat de Amerikanen altijd als bezettende macht zijn gezien waar nooit om gevraagd is.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de autobiografie van Obama las ik dat Biden zich gedurende zijn eerste termijn als VP al fel verzette tegen het sturen van extra troepen naar Afghanistan. Dus blijkbaar is hij in die jaren gedraaid.
Verder riep Posobiec een paar maanden terug nog te juichen toen Trump de terugtrekking uit Afghanistan aankondigde, dus hij heeft een flinke partij boter op z'n hoofd.
https://www.washingtonpos(...)war-nation-building/quote:In October 2001, shortly after ordering U.S. forces to invade, Bush said he would push the United Nations to “take over the so-called nation-building.”
Yet nation-building is exactly what the United States has tried to do in war-battered Afghanistan — on a colossal scale.
Since 2001, Washington has spent more on nation-building in Afghanistan than in any country ever, allocating $133 billion for reconstruction, aid programs and the Afghan security forces.
De beslissing om weg te gaan was van Trump. Sterker nog, die had een deal achter gelaten met de taliban. het biden regime had alleen dat plan hoeven volgen maar nee, ze wisten het beter...quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:25 schreef Mondkapje het volgende:
Biden hield een goed verhaal. Je moet op een gegeven moment ook aan je eigen manschappen denken. Had al veel eerder gekund.
Anders hol je je eigen militaire apparaat uit. En het effect is nul. Waarom doorgaan met een zinloze exercitie?
Volgens mij gaat het niet of doorgaan of niet doorgaan. Het gaat erom waarom het vertrek is uitgelopen op zo'n enorme teringzooi.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:25 schreef Mondkapje het volgende:
Biden hield een goed verhaal. Je moet op een gegeven moment ook aan je eigen manschappen denken. Had al veel eerder gekund.
Anders hol je je eigen militaire apparaat uit. En het effect is nul. Waarom doorgaan met een zinloze exercitie?
Ik geloof het best, maar blijkbaar is hij van gedachten veranderd.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hier is het terug te vinden:
[..]
Vind ik een zwaktebod. De taliban is niet bepaald een beter alternatief.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niemand pruimde hem. Daarom ging het leger ook niet tot het gaatje zeg maar.
quote:
quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:18 schreef Mondkapje het volgende:
Die Ghani is met een helikopter vol met geld gevlucht. Klinkt een beetje als Causesku. Al het geld kon niet in de helikopter zodat hij een deel moest achterlaten.
Trump vergeten die geen reet deed aan de pandemie omdat hij op de golfbaan stond?quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Lekker vakantie tijdens een crisis lekker man
Ja en nee. Die cultuur is heel anders dan wij gewend zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Vind ik een zwaktebod. De taliban is niet bepaald een beter alternatief.
Dan trap je hen er eerst uit en daarna die president.
Leger heeft gewoon gefaald door geen ruggegraat en ballen te hebben helaas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |