abonnement Unibet Coolblue
pi_200879266


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200879637
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 12:53 schreef Beursaap het volgende:
AEGON _O_ 8k erin zitten hehehee!!
Opties of aandeeltjes?
  PR/Manusje van alles donderdag 12 augustus 2021 @ 18:51:01 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_200880533
Lekker dagje voor Aegon zo ja. *O*
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_200880717
Volgens de voorspellingen in Juni is Nord Stream 2, eind deze maand klaar met bouwen...

Wat zou het effect zijn daarvan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 12 augustus 2021 @ 20:44:11 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200882502
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 19:02 schreef ludovico het volgende:
Volgens de voorspellingen in Juni is Nord Stream 2, eind deze maand klaar met bouwen...

Wat zou het effect zijn daarvan?
Zou ingeprijsd moeten zijn?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200882619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:44 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Zou ingeprijsd moeten zijn?
Zou.....

Klopt, zou.

Vorige keer was het aanleiding voor een dikke rally. Gezien de opluchting bij het einde van het project verwacht ik toch vuurwerk omhoog. 2 weken na dato 7.5.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200883090
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 17:54 schreef xminator het volgende:

[..]

Opties of aandeeltjes?
Ekte aandelen!!
pi_200883237
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:49 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zou.....

Klopt, zou.

Vorige keer was het aanleiding voor een dikke rally. Gezien de opluchting bij het einde van het project verwacht ik toch vuurwerk omhoog. 2 weken na dato 7.5.
De vorige keer was er veel meer onzekerheid of het project überhaupt zou slagen. Nu wordt er in het algemeen al helemaal vanuit gegaan dat Nordstream2 er gaat komt. Die strijd is geopolitiek ook al beslecht.
pi_200883281
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:13 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ekte aandelen!!
Jammer man.

Gewoon loco gaan met opties en daarna aandelen nemen.
pi_200883499
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

De vorige keer was er veel meer onzekerheid of het project überhaupt zou slagen. Nu wordt er in het algemeen al helemaal vanuit gegaan dat Nordstream2 er gaat komt. Die strijd is geopolitiek ook al beslecht.
Dan nog, stukje onzekerheid weg. Stukje nieuwswaarde.. Ik ga uit van 7.5 na een week of 2 na het nieuws.. Dus half september.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 12 augustus 2021 @ 21:52:50 #11
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200883840
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan nog, stukje onzekerheid weg. Stukje nieuwswaarde.. Ik ga uit van 7.5 na een week of 2 na het nieuws.. Dus half september.
Waar is de "hoofdnotering" van Gazprom buiten Rusland?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200883869
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 21:52 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Waar is de "hoofdnotering" van Gazprom buiten Rusland?
Pfoe, staat in Dollars dus denk NYSE.

Staat in Londen en Frankfurt ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 12 augustus 2021 @ 22:38:13 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200884761
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200885503
quote:
Xetra, das de online beurs van Frankfurt.

6.70 ofzo nu.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200919746
Ik ga komende week voor de "lol" een stuk of wat stocks "Canoo" aankopen (US62914V1061).

Het gaat niet heel geweldig met het aandeel dus zeker geen koopadvies.

Maar vind het wel een grappig concept; een platform, ook wel het "skateboard", waar je alles op kan bouwen wat je maar kan bedenken, zoals dus ook "last mile" bezorgbusjes.

VDL Nedcar gaat auto's voor ze bouwen in Nederland. Lijkt me dat het in steden wel erg praktisch is gezien diesels daar steeds vaker ongewenst zijn.




[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-08-2021 11:16:58 ]
  zondag 15 augustus 2021 @ 21:59:01 #16
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_200928616
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ga komende week voor de "lol" een stuk of wat stocks "Canoo" aankopen (US62914V1061).

Het gaat niet heel geweldig met het aandeel dus zeker geen koopadvies.

Maar vind het wel een grappig concept; een platform, ook wel het "skateboard", waar je alles op kan bouwen wat je maar kan bedenken, zoals dus ook "last mile" bezorgbusjes.

VDL Nedcar gaat auto's voor ze bouwen in Nederland. Lijkt me dat het in steden wel erg praktisch is gezien diesels daar steeds vaker ongewenst zijn.


Altijd leuk om mee te spelen zulke aandelen. Of het wordt een succes of het gaat ten onder aan de torenhoge schulden. Kosten gaan altijd voor de winst.
pi_200937841
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:59 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Altijd leuk om mee te spelen zulke aandelen. Of het wordt een succes of het gaat ten onder aan de torenhoge schulden. Kosten gaan altijd voor de winst.
Klopt, heel risicovol. Zoals iemand al eens zei: kijk naar hoeveel automerken er ontstonden toen de auto in opkomst was en hoeveel daar 25 jaar later nog van bestonden. Het overgrote merendeel van de startups redt het niet.

Het enige wat je kan doen is kijken naar wat men van plan is, of het enigszins uitvoerbaar lijkt, of er een markt voor is, of ze eerlijk zijn over wat er bereikt is, etc.

Heb vandaag gekocht:
- Tesla op $702,260 g.a.k.
- Canoo op $7,0488 g.a.k.
- Fastned ¤60,10 g.a.k.

Mocht het allemaal nog verder inzakken vandaag dan koop ik mss nog wat bij.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2021 15:49:57 ]
pi_200937911
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, heel risicovol. Zoals iemand al eens zei: kijk naar hoeveel automerken er ontstonden toen de auto in opkomst was en hoeveel daar 25 jaar later nog van bestonden. Het overgrote merendeel van de startups redt het niet.

Het enige wat je kan doen is kijken naar wat men van plan is, of het enigszins uitvoerbaar lijkt, of er een markt voor is, of ze eerlijk zijn over wat er bereikt is, etc.

Heb vandaag gekocht:
- Tesla op $702,260 g.a.k.
- Canoo op $7,0488 g.a.k.
- Fastned ¤60,10 g.a.k.
Wat moet Canoo gaan doen dan precies?

Nu weet ik dat jij ook wat minder speculatieve zaken op orde hebt.... Maar als dit je enige aandelen waren, manmanman. Groot risico weinig reward hoor deze Tesla's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200938046
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 15:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat moet Canoo gaan doen dan precies?
Er staan al 2 filmpjes in een vorige reactie met wat ze maken.

Het is een startup uit Californië. Ze hebben een platform wat ze ook wel het "skateboard" noemen waar alle techniek voor de elektrische auto (incl. accu's) in zit. Op dit platform kan een SUV, bestelbus, camper, etc gebouwd worden (voorbeelden in video hierboven).

Sinds juni is bekend dat ze o.a. in Nederland (VDL Nedcar) gaan produceren, daarnaast staat een fabriek bij Tulsa, Oklahoma in de planning. Vandaag meer nieuws (5 uur lokale tijd).

Verder hebben ze een AA ESG Leader Rating van MSCI ontvangen. Niet heel spannend maar mooi meegenomen.

Het aandeel wordt aardig geshort dus ik zie nog wel betere aankoopmomenten komen maar dat weet je nooit zeker. Heb er alvast wat aangeschaft rond deze dip en hou nog wat open op een lagere prijs.

quote:
Nu weet ik dat jij ook wat minder speculatieve zaken op orde hebt.... Maar als dit je enige aandelen waren, manmanman. Groot risico weinig reward hoor deze Tesla's.
Tesla is (zo'n 350 tot 400/%) overgewaardeerd, dat weet ik wel zeker. Dat betekent echter niet dat de koers te voorspellen is.

Tesla is meer dan waar je in eerste instantie aan denkt:
- autoproducent
- accu fabrikant
- energie opslag (ook een gigantische markt)
- vrachtwagen producent
- zonnepanelen (in dakpannen verwerkt)
- eigen snel laadnetwerk

Mijn horizon is 10 tot 15 jaar voor dit aandeel, als het nodig is.

In geen opzicht is het een koopadvies. Het is puur m'n eigen risico.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2021 16:09:37 ]
pi_200938279
Tesla is 1900% overgewaardeerd, bitcoin infinite %..

Die bubbel barst wel een keer maar dan verliezen ze ook echt alle waarde.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200938298
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 16:20 schreef ludovico het volgende:
Tesla is 1900% overgewaardeerd, bitcoin infinite %..

Die bubbel barst wel een keer maar dan verliezen ze ook echt alle waarde.
Hoe kom je op 1900% ?

En waarom zou Tesla alle waarde verliezen als "de bubbel barst"? Je lijkt daarmee te suggereren dat Tesla geen omzet draait, niets produceert, niets verkoopt, niet groeit, niet uitbreidt, geen toekomstvisie heeft of ooit heeft gehad.



[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2021 16:34:18 ]
pi_200939372
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe kom je op 1900% ?

En waarom zou Tesla alle waarde verliezen als "de bubbel barst"? Je lijkt daarmee te suggereren dat Tesla geen omzet draait, niets produceert, niets verkoopt, niet groeit, niet uitbreidt, geen toekomstvisie heeft of ooit heeft gehad.

[ afbeelding ]
1900% is factor 20.
Tesla aandeel is in mijn optiek 5% waard van wat het is. Sure het draait omzet etc maar niks bijzonders, misschien 5 jaar voorsprong met elektrisch maar ach, dat lopen de andere autobouwers wel in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200939908
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 17:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
1900% is factor 20.
Tesla aandeel is in mijn optiek 5% waard van wat het is. Sure het draait omzet etc maar niks bijzonders, misschien 5 jaar voorsprong met elektrisch maar ach, dat lopen de andere autobouwers wel in.
Ik vroeg niet om uitleg wat 1900% is.
Ik vroeg hoe je op die 1900% kwam, welke berekening zit daar achter?

En waarom denk je dat andere autofabrikanten dat in 5 jaar inlopen?
En al lopen ze dat in, is dat een probleem voor Tesla?

Hoeveel EV's rijden er naar verwachting in 2030 wereldwijd rond?
Hoe groot is de verwachte wereldwijde automarkt voor EV's in respectievelijk 2025, 2030 en 2035?
Welk aandeel (omzet) daarvan moet Tesla in die jaren hebben om geen "bubbel" meer te zijn (nog los van de overige producten die ze leveren)?

Ik vraag je dit in de hoop dat je de antwoorden zoekt en je dan achter je oren gaat krabben ;)
pi_200940280
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vroeg niet om uitleg wat 1900% is.
Ik vroeg hoe je op die 1900% kwam, welke berekening zit daar achter?

En waarom denk je dat andere autofabrikanten dat in 5 jaar inlopen?
En al lopen ze dat in, is dat een probleem voor Tesla?

Hoeveel EV's rijden er naar verwachting in 2030 wereldwijd rond?
Hoe groot is de verwachte wereldwijde automarkt voor EV's in respectievelijk 2025, 2030 en 2035?
Welk aandeel (omzet) daarvan moet Tesla in die jaren hebben om geen "bubbel" meer te zijn (nog los van de overige producten die ze leveren)?

Ik vraag je dit in de hoop dat je de antwoorden zoekt en je dan achter je oren gaat krabben ;)
Haha, ik zal er een keer naar kijken, keb wel gezien dat Tesla een leipe machine heeft die in 1 go auto's drukt vanuit vloeibaar staal zegmaar.

Maar bottem line, ik denk niet dat de marges van Tesla hoger zullen liggen op EV dan Volkswagen et al.

Dan is het gewoon een fractie van de andere partijen. Dan kan het nog groeien door meer geld aan te halen etc maar dan heb je share dillution. Wereld zonder Toyota en VW ga je gewoon niet hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200940476
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 18:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Haha, ik zal er een keer naar kijken, keb wel gezien dat Tesla een leipe machine heeft die in 1 go auto's drukt vanuit vloeibaar staal zegmaar.

Klopt. Ze hebben "mega casting" waarbij de gehele achterbrug uit 1 stuk gegoten wordt. Dat scheelt tientallen onderdelen, laswerk, gewicht, tijd en is perfect qua gelijke maatvoering en hoge stijfheid.

Geen enkele concurrent doet dat op die schaal.

Deze video heeft een wat schreeuwerige titel maar is echt interessant om naar te kijken, het proces is goed uitgelegd.



quote:
Maar bottem line, ik denk niet dat de marges van Tesla hoger zullen liggen op EV dan Volkswagen et al.

Dan is het gewoon een fractie van de andere partijen. Dan kan het nog groeien door meer geld aan te halen etc maar dan heb je share dillution. Wereld zonder Toyota en VW ga je gewoon niet hebben.
Als je 16% meer range haalt uit het gelijke accu volume / gewicht, je auto zelf al meer efficiënt is én je accu's kan produceren die 50% goedkoper zijn dan die van de concurrentie (duurste deel van een EV) dan kan je juist onder de prijs van de concurrentie zitten en nog steeds een hogere marge halen.

Tesla werkt aan z'n nieuwe accu-productielijn die 75% korter / kleiner is dan voorheen, tabless, kortere verbindingen, droog verwerkingsproces, grotere cellen, etc. Dit moet die 50% kostenreductie en 16% meer range gaan halen.

Ik zeg niet dat de concurrentie stil zit maar als ik kijk naar (Sandy) Munro Live op Youtube (het kanaal dat EV's letterlijk sloopt) dan doet Tesla veel dingen wel slimmer.

Wetende wat Tesla van plan is kan kan ik wel de wens hebben om aandelen op $180 te kopen maar zolang ze niet naar die prijs zakken, is de huidige koers de enige optie om in te stappen.
Mocht Tesla overigens toch onder de $300 crashen, dan koop ik nog 2x zoveel bij als dat ik nu heb.
Daarnaast stop ik voorlopig al mijn ontvangen dividend in Tesla stocks (zo'n 4x per jaar dus).

Je kan Tesla nog zo haten, je kan er toch ook vol bewondering naar kijken hoe ze de auto-industrie blijven verstoren.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2021 19:04:28 ]
pi_200942093
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Ze hebben "mega casting" waarbij de gehele achterbrug uit 1 stuk gegoten wordt. Dat scheelt tientallen onderdelen, laswerk, gewicht, tijd en is perfect qua gelijke maatvoering en hoge stijfheid.

Geen enkele concurrent doet dat op die schaal.

Deze video heeft een wat schreeuwerige titel maar is echt interessant om naar te kijken, het proces is goed uitgelegd.

[ afbeelding ]
[..]
Als je 16% meer range haalt uit het gelijke accu volume / gewicht, je auto zelf al meer efficiënt is én je accu's kan produceren die 50% goedkoper zijn dan die van de concurrentie (duurste deel van een EV) dan kan je juist onder de prijs van de concurrentie zitten en nog steeds een hogere marge halen.

Tesla werkt aan z'n nieuwe accu-productielijn die 75% korter / kleiner is dan voorheen, tabless, kortere verbindingen, droog verwerkingsproces, grotere cellen, etc. Dit moet die 50% kostenreductie en 16% meer range gaan halen.

Ik zeg niet dat de concurrentie stil zit maar als ik kijk naar (Sandy) Munro Live op Youtube (het kanaal dat EV's letterlijk sloopt) dan doet Tesla veel dingen wel slimmer.

Wetende wat Tesla van plan is kan kan ik wel de wens hebben om aandelen op $180 te kopen maar zolang ze niet naar die prijs zakken, is de huidige koers de enige optie om in te stappen.
Mocht Tesla overigens toch onder de $300 crashen, dan koop ik nog 2x zoveel bij als dat ik nu heb.
Daarnaast stop ik voorlopig al mijn ontvangen dividend in Tesla stocks (zo'n 4x per jaar dus).

Je kan Tesla nog zo haten, je kan er toch ook vol bewondering naar kijken hoe ze de auto-industrie blijven verstoren.
Tesla had het maar kantje boord gehaald. Lijken nu in veiliger vaarwater te komen.

Maar ehh, jajoh, het merk zal niet verdwijnen maar het punt is vooral dat de aandelen prijs gewoon veel te hoog is.

Is met meer "growth stock" aan de hand op dit moment hoor overigens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:56:46 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200949065
We hadden het hier al eens gehad over de dual listing van BHP en de discount van BBL tov BHP.

De dual listing wordt naar verwachting volgend jaar opgeheven en je krijgt dan 1 op 1 aandelen BHP voor je BBL.

Normaliter zou de discount of premium dus moeten verdwijnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 17-08-2021 19:35:45 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200955456
Vandaag nog wat Canoo (GOEV) bijgekocht op $6,21
Prijs zakte nog aardig door dus wat DCA toegepast.

Al met al zit er nog niet 1% van m'n portfolio in, dus heel spannend zal het niet worden.
Ben benieuwd waar het over 2 jaar staat. Ik zie 2 opties: "failliet" of "redelijk succes".

Tesla wacht ik nog even af wanneer ik bijkoop. Voorlopig lijkt het meer op een aandeel voor duikboten.

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-08-2021 19:00:10 ]
pi_200960048
Ik vond deze video nog van een maand of 8 terug.

Geen idee of de productie door Canoo ooit echt van de grond komt maar het spreekt me wel heel erg aan.

pi_200964095
Rabobank ligt er eruit. Precies op het moment dat ik een ondermaats presterende ETF eruit kieperde (stond net weer op wat winst na 4 maand).
Geen idee of het ondertekenen gelukt is :')

edit: ondertekenen niet gelukt, ETF is nog wat gezakt dus kost me weer een bankje :')
edit2: Rabobank :')

[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2021 12:18:11 ]
pi_200966490
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een startup uit Californië. Ze hebben een platform wat ze ook wel het "skateboard" noemen waar alle techniek voor de elektrische auto (incl. accu's) in zit. Op dit platform kan een SUV, bestelbus, camper, etc gebouwd worden (voorbeelden in video hierboven).
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.

What's old is new again





[ Bericht 3% gewijzigd door tjoptjop op 18-08-2021 14:56:28 ]
pi_200974663
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.

What's old is new again

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha, ja, history repeats indeed!

Kwam vandaag deze chart tegen, toch wel indrukwekkend hoe hard het gaat bij Tesla:

pi_200974779
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Haha, ja, history repeats indeed!

Kwam vandaag deze chart tegen, toch wel indrukwekkend hoe hard het gaat bij Tesla:

[ afbeelding ]
Damn, dit jaar :D

Zijn Texas en Duitsland op tijd operationeel om nog in 2021 bij te kunnen dragen? Want dan zal het nog wel een tandje harder gaan
pi_200975236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 23:08 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Damn, dit jaar :D

Zijn Texas en Duitsland op tijd operationeel om nog in 2021 bij te kunnen dragen? Want dan zal het nog wel een tandje harder gaan
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.
Verwacht eerst nog niet zoveel van de productie, ze zullen nog wel tegen wat problemen aanlopen en ze draaien ook grotendeels met nieuw personeel natuurlijk.

2022 wordt interessanter.

Ook interessant is dat de "revenue" voorzichtig los komt van het aantal afgeleverde auto's en variabele kosten.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2021 23:57:13 ]
pi_200975937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 23:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.
Verwacht eerst nog niet zoveel van de productie, ze zullen nog wel tegen wat problemen aanlopen en ze draaien ook grotendeels met nieuw personeel natuurlijk.

2022 wordt interessanter.

Ook interessant is dat de "revenue" voorzichtig los komt van het aantal afgeleverde auto's en variabele kosten.

[ afbeelding ]
Bruto winstmarge up is altijd goed.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200978274
Mooie dag om nog wat rond te shoppen tussen de aandelen, ik wacht nog even tot de markten in de USA een paar uurtjes open zijn.

Bij de vorige dip ook gedaan, da's toch weer ~3% waar je niets voor hoeft te doen.



[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-08-2021 10:45:14 ]
pi_200993784
Tellurian 🚀
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:18:46 #38
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_200996517
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.

[ Bericht 4% gewijzigd door leolinedance op 20-08-2021 17:40:49 ]
pi_200996759
Mijn meest terminale aandeel gelukkig mr 2200 euro erin.
pi_201000642
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.
pi_201002569
Valt me wel op dat nagenoeg al die dudes bij cnbc hun mooie trades en tips vermelden, maar als ze het niet bij het rechte eind hebben dan hoor je ze er nooit meer over of ze hebben wel 1 of ander smoesje waarmee ze hun handelen/mening goedpraten.

Vb: unusual activity elke werkdag. Gast koopt calls baba. Baba down. Hoor je nooit meer iets over.
Deze week: gast koopt puts baba. Baba down. Hoor je wel dat ie de trade heeft beëindigd met winst.
Structureel bij deze gast.

Die cramer is volgens mij nog 1 vd weinigen die gewoon volle bak toegeeft als ie fout zat.
pi_201010907
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:47 schreef xminator het volgende:

[..]
[..]
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.
Kreun wat een ellende lijkt wel Taliban!
pi_201012328
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:59 schreef SOG het volgende:
Valt me wel op dat nagenoeg al die dudes bij cnbc hun mooie trades en tips vermelden, maar als ze het niet bij het rechte eind hebben dan hoor je ze er nooit meer over of ze hebben wel 1 of ander smoesje waarmee ze hun handelen/mening goedpraten.
Het blijven Amerikanen hè. En in hun geval worden ook wel alle vooroordelen bevestigd. Heb ik je al verteld over mijn boerderij die ik van Ethereum heb gekocht? ;) Ik kan er wel van genieten, verder niet al te serieus nemen die mannen. Snappen wel dondersgoed hoe zakendoen werkt though.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201012800
Na "Tesla AI Day" werd de robot nogal vaak genoemd als grote onthulling.

Maar de stappen die er gezet zijn met die DOJO computer, dat is wel echt bizar.
Bij Tesla moet je echt niet meer alleen "autoproductie" denken, het is een volwaardig techbedrijf aan het worden en op dat vlak heeft vergelijken met Toyota of Volkswagen niet zoveel nut, denk ik.

Ik heb vaak gezegd dat ik niet verwacht dat Tesla zelfrijdende auto's kan maken zonder lidar en dat Waymo ze op dat vlak zou verslaan. Maar als ik zie hoe enorm ver ze zijn met die AI en het hoeveel resources ze halen uit het wagenpark dat ze hebben rondrijden (iedere rijdende Tesla geeft nieuwe informatie), hoe ze miljarden situaties realistisch kunnen simuleren dan ben ik toch wel onder de indruk.
Level 4 gaan ze dan misschien toch echt halen voor 2025 en dat is best bizar.

pi_201012839
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Na "Tesla AI Day" werd de robot nogal vaak genoemd als grote onthulling.

Maar de stappen die er gezet zijn met die DOJO computer, dat is wel echt bizar.
Bij Tesla moet je echt niet meer alleen "autoproductie" denken, het is een volwaardig techbedrijf aan het worden en op dat vlak heeft vergelijken met Toyota of Volkswagen niet zoveel nut, denk ik.

Ik heb vaak gezegd dat ik niet verwacht dat Tesla zelfrijdende auto's kan maken zonder lidar en dat Waymo ze op dat vlak zou verslaan. Maar als ik zie hoe enorm ver ze zijn met die AI en het hoeveel resources ze halen uit het wagenpark dat ze hebben rondrijden (iedere rijdende Tesla geeft nieuwe informatie), hoe ze miljarden situaties realistisch kunnen simuleren dan ben ik toch wel onder de indruk.
Level 4 gaan ze dan misschien toch echt halen voor 2025 en dat is best bizar.

Komt dat AI niet van Nvidia af dan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201012859
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Komt dat AI niet van Nvidia af dan?
Nee, dat is de grap.

Wat NVidia biedt is blijkbaar niet efficiënt en schaalbaar genoeg. Ze hebben hun eigen DOJO platform vanaf de grond opgebouwd.

Dat biedt 4x betere performance, 1,3x performance per Watt en heeft 5x minder ruimte nodig.
Daarnaast is het heel schaalbaar en kunnen ze het daardoor makkelijk uitbreiden.

En... het is ook (als dienst) verkoopbaar aan andere partijen die met AI bezig zijn.

Het past ook wel bij Tesla en hun verticale integratie: ze willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere partijen en alles wat mogelijk is "in house" ontwikkelen. Eigenlijk het tegenovergestelde van NIO dat vrijwel alle productie uitbesteedt.

Het zou me niet verbazen als je over een jaar ineens leest dat ze dat Italiaanse bedrijf overnemen dat die gietmallen voor ze maakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-08-2021 15:52:14 ]
pi_201012935
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is de grap.

Wat NVidia biedt is blijkbaar niet efficiënt en schaalbaar genoeg. Ze hebben hun eigen DOJO platform vanaf de grond opgebouwd.

Dat biedt 4x betere performance, 1,3x performance per Watt en heeft 5x minder ruimte nodig.
Daarnaast is het heel schaalbaar en kunnen ze het daardoor makkelijk uitbreiden.

En... het is ook (als dienst) verkoopbaar aan andere partijen die met AI bezig zijn.
Hmmmmmmmmmkk

Kijk voor mij staat het wel redelijk vast dat Tesla als merk gewoon blijft, als aandeel ben ik er ook redelijk zeker van (al dan iets minder), maar de grote vraag is vooral: De waarde van het bedrijf rechtvaardigen die de beurskoers? Nee, geloof ik niks van.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013032
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hmmmmmmmmmkk

Kijk voor mij staat het wel redelijk vast dat Tesla als merk gewoon blijft, als aandeel ben ik er ook redelijk zeker van (al dan iets minder), maar de grote vraag is vooral: De waarde van het bedrijf rechtvaardigen die de beurskoers? Nee, geloof ik niks van.
Klopt, op dit moment zeker nog niet.

Maar zolang het niet daalt is dit de meest gunstige instapprijs voor mij.
Mocht het toch ooit fors zakken, koop ik bij.
pi_201013365
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, op dit moment zeker nog niet.

Maar zolang het niet daalt is dit de meest gunstige instapprijs voor mij.
Mocht het toch ooit fors zakken, koop ik bij.
Tesla gaat /20 joh.

Mocht je bij willen kopen als het /7 gaat dan ben ik indifferent op je aankoop, vind het geen goedkope aankoop maar zelf weten allemaal.............

Daarboven denk ik dat je gewoon je geld aan het wegpissen bent.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013414
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tesla gaat /20 joh.

Mocht je bij willen kopen als het /7 gaat dan ben ik indifferent op je aankoop, vind het geen goedkope aankoop maar zelf weten allemaal.............

Daarboven denk ik dat je gewoon je geld aan het wegpissen bent.
Ik zie Tesla wel naar $1000 gaan komend jaar en dan weer een nieuwe aandelensplitsing.

Overigens, bitcoin gaat ook lekker :) Alweer op $49.000
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:44:11 #51
206731 Mortaxx
Doomer
pi_201013437
Zeker na de presentatie van die robot gaat Tesla nog ver stijgen. Wat een techniek _O_
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_201013591
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie Tesla wel naar $1000 gaan komend jaar en dan weer een nieuwe aandelensplitsing.

Overigens, bitcoin gaat ook lekker :) Alweer op $49.000
Bitcoin is wel het vlaggenschip samen met Tesla van de ongekende bubbel waar we in zitten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013666
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bitcoin is wel het vlaggenschip samen met Tesla van de ongekende bubbel waar we in zitten.
Bitcoin zit nog lang niet aan z'n maximale prijs.
Ik hou $1.000.000 per stuk nog wel voor mogelijk, ofwel: nog 20x omhoog vanaf nu.

En bij Tesla is vooral de toekomstige groei ingecalculeerd, het wordt pas een echte bubbel als ze dat niet kunnen waarmaken. Voorlopig toont Telsa forse groei per jaar in revenue en aantallen en maken aandeelhouders zich nog niet echt zorgen. Als dat stagneert dan voorzie ik wel problemen voor de koers.

En er kan natuurlijk altijd een crash door negatief nieuws zijn (rechtszaken, terugroepacties, etc) maar dat verandert op zich niets aan voorgaande.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-08-2021 17:13:48 ]
pi_201013750
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bitcoin zit nog lang niet aan z'n maximale prijs.
Ik hou $1.000.000 per stuk nog wel voor mogelijk, ofwel: nog 20x omhoog vanaf nu.

Dat is prima, maar end game is gewoon 0 euro. Ik ga niet ontkennen dat het niet een paar keer over de kop kan nog.

Prima als je 1% van je portefeuille inzet op pure nonsense speculatie en je winst neemt bij x5 bijvoorbeeld. Maar long term als investment in grote getallen... Teveel risico.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013806
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is prima, maar end game is gewoon 0 euro. Ik ga niet ontkennen dat het niet een paar keer over de kop kan nog.

Prima als je 1% van je portefeuille inzet op pure nonsense speculatie en je winst neemt bij x5 bijvoorbeeld. Maar long term als investment in grote getallen... Teveel risico.
Waarom zou er een "end game" van ¤0 zijn voor bitcoin? Welk jaar? Wat is de aanleiding daartoe?
pi_201013878
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou er een "end game" van ¤0 zijn voor bitcoin? Welk jaar? Wat is de aanleiding daartoe?
Men raakt er klaar mee, het heeft geen intrinsieke waarde.

Het is een hype middel, de grote getallen geld van nu die erin zitten is dom geld, die krijgen een klap tegen het voorhoofd bij de volgende beurskrach en bye bye, koers bitcoin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013989
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:28 schreef ludovico het volgende:

[..]
Men raakt er klaar mee, het heeft geen intrinsieke waarde.
Ah, daar is de "intrinsieke waarde" weer. Alsof dat bitcoin ooit heeft tegengehouden om te stijgen.

quote:
Het is een hype middel, de grote getallen geld van nu die erin zitten is dom geld, die krijgen een klap tegen het voorhoofd bij de volgende beurskrach en bye bye, koers bitcoin.
Dom geld? Hedge funds, pensioenfondsen, bedrijven, investeerders, particulieren en zelfs al regeringen. Makkelijk omdat "dom geld' te noemen.
pi_201014018
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ah, daar is de "intrinsieke waarde" weer. Alsof dat bitcoin ooit heeft tegengehouden om te stijgen.
Alsof intrinsieke waarde de waarde van de tulpen bol ooit heeft weerhouden te stijgen.... Tot de bubbel barste.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201014031
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ah, daar is de "intrinsieke waarde" weer. Alsof dat bitcoin ooit heeft tegengehouden om te stijgen.
[..]
Dom geld? Hedge funds, pensioenfondsen, bedrijven, investeerders, particulieren en zelfs al regeringen. Makkelijk omdat "dom geld' te noemen.
Het klopt opzich wel wat ie zegt. Blijft zo totdat er geen dom geld meer rondgepompt word en dan is het over.
OF het blijft een intressante asset. Kan ook.
Vakman pur sang
pi_201014041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dom geld? Hedge funds, pensioenfondsen, bedrijven, investeerders, particulieren en zelfs al regeringen. Makkelijk omdat "dom geld' te noemen.
Dom geld. Niks makkelijks aan, gewoon dom geld.

Overheden zouden het moeten verbieden omdat het de slagkracht van het monetair beleid bij te groot succes afpakt.

Omdat er minder zicht en controle is over transacties.
Kan wel een hele bitcoin discussie gaan houden maar dit eindigt gewoon slecht.

En ik ben geen voorstander van een overheid die al je transacties kan herleiden an sich, maar kijk nou naar hoe overheden omgaan met Covid... Bye bye privacy.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201014074
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Alsof intrinsieke waarde de waarde van de tulpen bol ooit heeft weerhouden te stijgen.... Tot de bubbel barste.
Want een tulpenbol was een digitaal, met encryptie beveiligd betaal- en transactiemiddel op basis van P2P zonder centrale autoriteit?

Ik ben sinds m'n 41e met pensioen omdat ik m'n eigen advies heb gevolgd op het gebied van crypto.
Als ik jouw adviezen had gevolgd, was ik nu nog fulltime in loondienst :+

Daarmee wil ik niet zeggen dat mijn toekomstige keuzes ook allemaal goed gaan zijn (dat waren ze in het verleden ook niet allemaal, gelukkig wel vaak genoeg) maar het is toch raadzaam om niet te snel iets af te schrijven omdat je er een uitgesproken mening over hebt.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-08-2021 17:49:54 ]
pi_201014092
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Omdat er minder zicht en controle is over transacties.

Bij bitcoin is iedere transactie vanaf het genesis block nog in te zien. De bitcoin blockchain is juist een ultiem, onveranderlijk grootboek.
pi_201014244
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Want een tulpenbol was een digitaal, met encryptie beveiligd betaal- en transactiemiddel op basis van P2P zonder centrale autoriteit?
Dupliceerbare techniek (massaal zelfs!).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201014260
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben sinds m'n 41e met pensioen omdat ik m'n eigen advies heb gevolgd op het gebied van crypto.
Als ik jouw adviezen had gevolgd, was ik nu nog fulltime in loondienst
Ik zou mijn winst dermate divercificeren dat je comfortabel blijft zitten als de bubbel klapt.

Maar dat doe jij wel.
En ik onderschat misschien de gevoeligheid van de beurs voor emotie? Of niet... Vind het gewoon te groot risico, met bedrijven die waarde hebben zit je altijd positief, alleen wordt de horizon wat langer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201014268
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarmee wil ik niet zeggen dat mijn toekomstige keuzes ook allemaal goed gaan zijn (dat waren ze in het verleden ook niet allemaal, gelukkig wel vaak genoeg) maar het is toch raadzaam om niet te snel iets af te schrijven omdat je er een uitgesproken mening over hebt.
Tjah, bigger fool theory zou je op basis van je mensenkennis winstgevend kunnen exploiteren en misschien wel hele dikke winsten mee behalen...

Maar dan zou ik er alsnog vanuit gaan dat het geen meerjarenplan is en geen investering maar een speculatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201014623
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij bitcoin is iedere transactie vanaf het genesis block nog in te zien. De bitcoin blockchain is juist een ultiem, onveranderlijk grootboek.
Ik ben zelf vrij technisch en natuurkundig goed onderlegt maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds geen zak van crypto. :')

Tenminste ik snap de theorie wel van onveranderlijk grootboek, maar wat moet je ermee?
Vakman pur sang
pi_201014639
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Want een tulpenbol was een digitaal, met encryptie beveiligd betaal- en transactiemiddel op basis van P2P zonder centrale autoriteit?

Ik ben sinds m'n 41e met pensioen omdat ik m'n eigen advies heb gevolgd op het gebied van crypto.
Als ik jouw adviezen had gevolgd, was ik nu nog fulltime in loondienst :+

Daarmee wil ik niet zeggen dat mijn toekomstige keuzes ook allemaal goed gaan zijn (dat waren ze in het verleden ook niet allemaal, gelukkig wel vaak genoeg) maar het is toch raadzaam om niet te snel iets af te schrijven omdat je er een uitgesproken mening over hebt.
Klopt en helemaal waar, tuurlijk heb je je geld verdient maar zijn er niet duizenden miljonair geworden met waardeloze pennystocks?
Vakman pur sang
pi_201014687
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ben zelf vrij technisch en natuurkundig goed onderlegt maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds geen zak van crypto. :')

Tenminste ik snap de theorie wel van onveranderlijk grootboek, maar wat moet je ermee?
Geheel kunnen vertrouwen op een transactie zonder op een andere partij te hoeven vertrouwen.
Dat klinkt minder belangrijk dan het is.

Overigens niet alleen om bitcoins te sturen maar ook om data vast te leggen (hashes), bijvoorbeeld voor notarissen, landbezit, copyright (geschreven, muziek, video), timestamps, etc.
pi_201014702
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geheel kunnen vertrouwen op een transactie zonder op een andere partij te hoeven vertrouwen.
Dat klinkt minder belangrijk dan het is.

Overigens niet alleen om bitcoins te sturen maar ook om data vast te leggen (hashes), bijvoorbeeld voor notarissen, landbezit, copyright (geschreven, muziek, video), timestamps, etc.
Ja ook dat snap ik. Maar dat willen bedrijven niet eens.
Vakman pur sang
pi_201014732
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ook dat snap ik. Maar dat willen bedrijven niet eens.
Wie het ook wil of niet, de koers spreekt.

Ik zit momenteel liever in bitcoin dan in aandelen GM of Ford.
pi_201014749
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wie het ook wil of niet, de koers spreekt.

Ik zit momenteel liever in bitcoin dan in aandelen GM of Ford.
Bitcoin heb ik momenteel ook veel vertrouwen in voor de kortere termijn (3jr)
Vakman pur sang
pi_201017497
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ben zelf vrij technisch en natuurkundig goed onderlegt maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds geen zak van crypto. :')

Tenminste ik snap de theorie wel van onveranderlijk grootboek, maar wat moet je ermee?
Transacties doen zonder tussenpartij die geldt als grootboek, het systeem is de check.
Maar het idee van block chain is ondeindig repliceerbaar, kvind het wel goed.. Raar gedoe joh eigenlijk.

Genoeg crypto's met lagere transactiekosten ook en als je specifieke toepassing wilt ervoor lijkt me (?) bitcoin niet eens handig daarvoor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201021981
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Transacties doen zonder tussenpartij die geldt als grootboek, het systeem is de check.
Maar het idee van block chain is ondeindig repliceerbaar, kvind het wel goed.. Raar gedoe joh eigenlijk.

Genoeg crypto's met lagere transactiekosten ook en als je specifieke toepassing wilt ervoor lijkt me (?) bitcoin niet eens handig daarvoor.
Er zijn al 10 jaar alternatieve cryptocoins..
Bitcoin is nog steeds king.
  zondag 22 augustus 2021 @ 07:46:10 #74
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201022549
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:44 schreef Mortaxx het volgende:
Zeker na de presentatie van die robot gaat Tesla nog ver stijgen. Wat een techniek _O_
Dat was roch gewoon een guy in een spandex pak :D
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201023716
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 07:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dat was roch gewoon een guy in een spandex pak :D
Klopt. Zal nog wel wat jaren duren voor ze een bot hebben die dat kan :P

Voor de liefhebbers: nog interessante video gevonden over de "energy storage" ambities van Tesla:



[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-08-2021 10:54:16 ]
pi_201043648
Prima dag op de beurs :)
pi_201043738
Intertrust niet de meest geweldige keuze tot nu toe, nu heeft Wopke vannacht weer een tia gehad en wil zichzelf profileren. Blijft wel een cashmachine, maar samen met het altijd volatiele ProQR de enige min in de porto.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201043795
quote:
10s.gif Op maandag 23 augustus 2021 18:02 schreef nostra het volgende:
Intertrust niet de meest geweldige keuze tot nu toe, nu heeft Wopke vannacht weer een tia gehad en wil zichzelf profileren. Blijft wel een cashmachine, maar samen met het altijd volatiele ProQR de enige min in de porto.
Ai... ik zie wat je bedoelt.
pi_201044733
Canoo vandaag ruim 20% in de plus, m'n Canoo holdings ruim 8% in de plus nu.
pi_201047385
Netjes!

pi_201050402
Aegon geeft dik dividend!
pi_201070293
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:18 schreef Beursaap het volgende:
Aegon geeft dik dividend!
How many percentages?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201070324
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 01:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn al 10 jaar alternatieve cryptocoins..
Bitcoin is nog steeds king.
Dat is het punt niet.

Binnen een bedrijf wil je allicht een mini economietje opzetten dat transacties telt. Dan gebruik je daar een zo goedkoop mogelijk systeem voor.

Tis niks als valuta dat wordt namelijk als het een voet aan aarde zet gebanned door overheden.

China is al goed op weg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201072429
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 18:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is het punt niet.

Binnen een bedrijf wil je allicht een mini economietje opzetten dat transacties telt. Dan gebruik je daar een zo goedkoop mogelijk systeem voor.

Tis niks als valuta dat wordt namelijk als het een voet aan aarde zet gebanned door overheden.

China is al goed op weg.
Voor dat soort doeleinden heb je bijvoorbeeld Waves, kan je makkelijk een eigen token maken, smart contracts schrijven en hoef je zelf geen nodes te onderhouden.

Maar een eigen token is nog geen bitcoin, buiten je eigen bedrijf is het niets waard.
pi_201072442
Cathie Wood van ARK Invest is in een interview met Bloomberg optimistisch over de AI van Tesla:

pi_201073437
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 18:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
How many percentages?
Heb er voor 6k ingepompt, 2k aan winst totaal dus 8k. Krijg nu 164,- bruto dividend per jaar.
pi_201074285
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 20:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Cathie Wood van ARK Invest is in een interview met Bloomberg optimistisch over de AI van Tesla:

Michael Burry is niet impressed.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201075143
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 22:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Michael Burry is niet impressed.
Die zal wel in IE00B1TXK627 zitten.
Ik wel iig ;)
pi_201075820
https://finance.yahoo.com(...)athie-213727383.html

Ook niet 1 hedge fund die short zit in Cathie Wood.....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201076157
Even een vraag tussendoor, wil er geen speciaal topic voor openen. Stel je wil voor 10/15 jaar in 1 specifieke ETF beleggen middels DCA; wat gebeurt er wanneer zo'n ETF sluit/kapot gaat? Ik lees overal dat de kans klein is, maar 10/15 jaar is natuurlijk best een lange tijd en het bedrag wat je gaandeweg opbouwt is aanzienlijk..
pi_201076354
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 08:40 schreef WaikikiWim het volgende:
Even een vraag tussendoor, wil er geen speciaal topic voor openen. Stel je wil voor 10/15 jaar in 1 specifieke ETF beleggen middels DCA; wat gebeurt er wanneer zo'n ETF sluit/kapot gaat? Ik lees overal dat de kans klein is, maar 10/15 jaar is natuurlijk best een lange tijd en het bedrag wat je gaandeweg opbouwt is aanzienlijk..
Dan zal die de waarde uitkeren?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201076756
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 09:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan zal die de waarde uitkeren?
Dat is inderdaad ook hoe ik het heb gelezen.

Wil je extra veilig zitten, dan zou je kunnen kiezen om 2 of 3 ETF's uit te zoeken en daar om-en-om wat geld in te leggen.
Bijvoorbeeld Vanguard, iShares en Lyxor (random gekozen).

Voor S&P 500 ETF's heb je bij DeGiro al 9 verschillende aanbieders, dus keuze genoeg.
Als je vanwege kosten alleen de kernselectie wil hebben dan is het wel even opletten welke je selecteert.

Op de Morningstar en JustETF websites kan je veel informatie vinden over de ETF's (en natuurlijk ook op de website van de tracker zelf).

Zelf zit ik hoofdzakelijk in S&P 500 / Nasdaq / AEX en "World" ETF's / VanEck RealEstate.
Dat is zo'n 70% van m'n portfolio en daar kom ik verder niet aan.
Verder nog wat ETF's die zich op 1 sector richten, zoals accu's, water, EV en zelfrijdende technologie.
En dan nog wat aandelen Shell, Tesla en Canoo.

Ik denk dat je met alleen de S&P500 al prima diversifieert. Als de economie in de USA crasht, is het op andere plekken meestal ook niet veel beter.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2021 09:54:13 ]
pi_201076800
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 07:42 schreef ludovico het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)athie-213727383.html

Ook niet 1 hedge fund die short zit in Cathie Wood.....
Als het om beleggen gaat krijgt iedereen vroeg of laat wel een keer gelijk.

Heb voor vandaag wat geld onderweg om nog wat ETF's bij te kopen.
Het wordt wel weer saai S&P500, AEX en Nasdaq.

Nasdaq al 13,33% in de plus sinds april, toen ik m'n eerste ETF kocht.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2021 10:06:04 ]
pi_201077729
Ik heb wat aandelenposities verkocht (ABN, ING onder andere) en dus weer wat euro's in m'n account om verder te beleggen. Zit nu wel meer te kijken naar ETFs (Robotics, AI, World Materials, onder andere). Iemand nog wat tips waar ik naar kan kijken?

Ben gewoon ff aan het orienteren en sta open voor suggesties waarna ik zelf nog wat onderzoek ga doen.. Gaat om middellange termijn (2-5 jaar). Aandelen mag ook, maar hoofdzakelijk ETFs.

Huidige portefeuille bestaat uit ong. 25% ETFs (redelijk veilig) en 75% aandelen (luchtvaart, wat grondstoffen, en een paar speelaandelen zoals TELL).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201077849
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik denk dat je met alleen de S&P500 al prima diversifieert. Als de economie in de USA crasht, is het op andere plekken meestal ook niet veel beter.

Is opzicht wel waar.... Maar je zult over langere periode allicht wel minder of meer winst maken t.o.v. andere economiën.

Ik verwacht van Amerika niet veel en een grotere dip eigenlijk als er een crash zou komen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201078036
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:06 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb wat aandelenposities verkocht (ABN, ING onder andere) en dus weer wat euro's in m'n account om verder te beleggen. Zit nu wel meer te kijken naar ETFs (Robotics, AI, World Materials, onder andere). Iemand nog wat tips waar ik naar kan kijken?

Ben gewoon ff aan het orienteren en sta open voor suggesties waarna ik zelf nog wat onderzoek ga doen.. Gaat om middellange termijn (2-5 jaar). Aandelen mag ook, maar hoofdzakelijk ETFs.

Huidige portefeuille bestaat uit ong. 25% ETFs (redelijk veilig) en 75% aandelen (luchtvaart, wat grondstoffen, en een paar speelaandelen zoals TELL).
Ik heb afgelopen weken nog wat IE00B1TXK627 , IE00BMC38736 , IE00BGL86Z12 en IE00BYTRRD19 gekocht, voor de hobby.

Maar hoofdzakelijk zit ik toch in S&P500 / World / AEX / Nasdaq.
Uiteindelijk zijn alle bedrijven en economieën toch weer van elkaar afhankelijk en bij een grote crash is het weer een paar jaar op je handen zitten.
pi_201078132
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is opzicht wel waar.... Maar je zult over langere periode allicht wel minder of meer winst maken t.o.v. andere economiën.

Ik verwacht van Amerika niet veel en een grotere dip eigenlijk als er een crash zou komen.
Dat blijft toch koffiedik kijken, als het crasht in Amerika dan crasht het overal en hoeveel het crasht en hoe lang het duurt voor het terugveert is lastig te voorspellen..

Als je nu instapt moet je bereid zijn om voor 10 jaar in te stappen.
Sinds april heb ik m'n posities uitgebreid en in de gelukkige omstandigheid gezeten dat de markt opwaarts is.
Maar er komt altijd weer een dip, er is altijd wel weer een crisis en die komt vaak net uit onverwachte hoek.
pi_201078157
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nu instapt moet je bereid zijn om voor 10 jaar in te stappen.
Neuh vind ik niet eigenlijk....

Stel de huizenmarkt zakt met 20% en aandelen met 40%, doe je er dan slecht aan om een huis te kopen met je onder water staande aandelen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201078202
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Neuh vind ik niet eigenlijk....

Stel de huizenmarkt zakt met 20% en aandelen met 40%, doe je er dan slecht aan om een huis te kopen met je onder water staande aandelen?
Voor mij niet zo'n relevant scenario, ik heb al 2 woningen :P
pi_201078264
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
IE00B1TXK627
Dank voor de tips! Ik ga er naar kijken. :)

S&P500 en World zit ik in, misschien dat ik die nog wat uitbreid.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201078276
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor mij niet zo'n relevant scenario, ik heb al 2 woningen :P
En de 2e woning is zonder hypotheek?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201078285
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
En de 2e woning is zonder hypotheek?
Ik heb geen hypotheken.
pi_201078304
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb geen hypotheken.
Pff Lekker man, van welk jaartal kom jij?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201078308
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Pff Lekker man, van welk jaartal kom jij?
'76

Dus ik zou officieel nog 23 jaar moeten tot m'n pensioen maar ben in 2018 al met pensioen gegaan :P
pi_201078351
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
'76

Dus ik zou officieel nog 23 jaar moeten tot m'n pensioen maar ben in 2018 al met pensioen gegaan :P
Waar hou je je dan mee bezig overdag? Fok? :P
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201078397
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waar hou je je dan mee bezig overdag? Fok? :P
Computerhobby (oud IT'er), fotografie, beleggen, FOK!, etc.
Heb nog wat YouTube kanalen voor de hobby waar ik ook wat mee verdien, dus daar moet af en toe wat nieuwe content op. Ik vermaak me altijd wel ;)
pi_201079975
Als je trouwens nog een leuk alternatief naast de AEX zoekt, dan is Zwitserland ook wel interessant.
Zitten wel enkele grote merken in die jaar na jaar prima presteren.
Het is 1 van de best presterende ETF's in m'n portfolio, terwijl ik deze pas in juni heb toegevoegd.

LU0392496427
pi_201099069
Wel interessant, natuurlijk wel wat gekleurd maar de cijfers lijken te kloppen.

pi_201101563
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 18:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel interessant, natuurlijk wel wat gekleurd maar de cijfers lijken te kloppen.

Ik heb net het eerste stukje gekeken maar zijn cijfers kloppen helemaal niet. Tesla had op de laatste balans iets van 30 mld aan schulden. Dus geen 11 mld.

De FCF van tesla was ook geen 4mld maar iets van 600 mln.

Daarnaast is het natuurlijk onzinnig om de andere (vlottende) activa buiten beschouwing te laten.
pi_201102172
Ach Tesla zou ik sowieso vanaf blijven.. /20 potentie.

Bij /10 kan je instappen als je het een kek bedrijf vindt anders ben ik enorm bang voor je returns de komende 15 jaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201102199
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 21:30 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik heb net het eerste stukje gekeken maar zijn cijfers kloppen helemaal niet. Tesla had op de laatste balans iets van 30 mld aan schulden. Dus geen 11 mld.

De FCF van tesla was ook geen 4mld maar iets van 600 mln.

Daarnaast is het natuurlijk onzinnig om de andere (vlottende) activa buiten beschouwing te laten.
Ik kwam op:

quote:
According to the Tesla's most recent balance sheet as reported on February 8, 2021, total debt is at $11.69 billion, with $9.56 billion in long-term debt and $2.13 billion in current debt. Adjusting for $19.38 billion in cash-equivalents, the company has a net debt of $-7.70 billion.
Ze hebben sowieso nog voor $2 miljard aan bitcoin ook.

Maar het zal wel op interpretatie misgaan, net wat je meerekent.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-08-2021 22:15:29 ]
pi_201102319
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:01 schreef ludovico het volgende:
Ach Tesla zou ik sowieso vanaf blijven.. /20 potentie.

Bij /10 kan je instappen als je het een kek bedrijf vindt anders ben ik enorm bang voor je returns de komende 15 jaar.
Lijkt me wel een leuk wedje.

Ik zeg: Tesla staat in 2028 op of boven $2.500.000.000.000 marktkapitalisatie.
Dat is nog ruim 350% omhoog vanaf nu.

Wat zetten we er tussen? Kratje Hertog Jan?
pi_201102328
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lijkt me wel een leuk wedje.

Ik zeg: Tesla staat in 2028 op of boven $2.500.000.000.000 marktkapitalisatie.

Wat zetten we er tussen? Kratje Hertog Jan?
Wat is de market cap nu?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201102340
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat is de market cap nu?
Ergens rond de $704,81 miljard.
pi_201102376
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ergens rond de $704,81 miljard.
Dus je denkt ruwweg *3 in 7 jaar tijd nog.

Ja prima ik denk lager dan 2500 miljard :)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201102391
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus je denkt ruwweg *3 in 7 jaar tijd nog.

Ja prima ik denk lager dan 2500 miljard :)
Top!

Ik zet de link naar de quote in m'n agenda voor 2028.
Ik heb dan wel tot en met 31 december 2028 :+
pi_201102585
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Top!

Ik zet de link naar de quote in m'n agenda voor 2028.
Ik heb dan wel tot en met 31 december 2028 :+
Das nog coulant en als je geluk hebt komt er gewoon leipe hyperinflatie :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201103069
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Das nog coulant en als je geluk hebt komt er gewoon leipe hyperinflatie :p
Ik heb nog een stuk of 2 van deze biljetten, die worden gewoon weer bruikbaar dan.

pi_201104296
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kwam op:
[..]
Ze hebben sowieso nog voor $2 miljard aan bitcoin ook.

Maar het zal wel op interpretatie misgaan, net wat je meerekent.
Het gaat er inderdaad om wat je meerekent. Crediteuren of vooruit ontvangen bedragen zijn natuurlijk ook gewoon schulden.

Daarnaast rekent die YouTuber bij tesla de cash equivalents mee maar laat hij ze bij ford even weg.

Ik ben ook benieuwd hoe die fcf van 4mld in een kwartaal tot stand komt. Ik kom maar aan 2mld over een heel jaar in de meest gunstige situatie

Tevens moet je ook naar de andere bezittingen kijken. Als ik 100 op de bank heb een huis van 5 ton en een hypotheek van 1ton dan ben ik meer waard dan iemand met 1000 op de bank en 800 aan lening. In de berekening van dat filmpje is laatste persoon de rijkste. Want hij heeft netto 200 ipv min 99900

[ Bericht 2% gewijzigd door DIJK op 28-08-2021 00:42:21 ]
  zondag 29 augustus 2021 @ 13:33:46 #120
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_201122087
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 07:42 schreef ludovico het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)athie-213727383.html

Ook niet 1 hedge fund die short zit in Cathie Wood.....
Ik post deze longread maar weer eens: https://www.vanityfair.co(...)treet-excerpt-201004
Een van mijn favo's.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_201142469
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 13:33 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik post deze longread maar weer eens: https://www.vanityfair.co(...)treet-excerpt-201004
Een van mijn favo's.
Gezien hoe zo een kerel in de markt staat... Lijkt me veel rationeler.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 30 augustus 2021 @ 18:49:24 #122
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201143166
https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link

Burry zijn porto. Calls op FB, GOOG, MCK, KHC, WMT, CAH, CVS en TBT. Puts op TSLA, TLT en ARKK. ARKK is maar relatief kleine positie in de portefeuille, 1,48% terwijl de Tesla short ruim 35% is.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_201155695
Aandeeltjes gaan niet optimaal vandaag.
Tesla stoomt rustig door.

20 september koop ik weer wat $TSLA bij van m'n Shell dividend })

Leuk weetje:

twitter
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:47:49 #124
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201156872
Galapagoden _O_

En de reden: de topman gaat weg :')
pi_201158170
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:49 schreef monkyyy het volgende:
https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link

Burry zijn porto. Calls op FB, GOOG, MCK, KHC, WMT, CAH, CVS en TBT. Puts op TSLA, TLT en ARKK. ARKK is maar relatief kleine positie in de portefeuille, 1,48% terwijl de Tesla short ruim 35% is.
Kvind putjes wel gewoon enorm duur....

Via Degiro niet aan te komen ook?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201159218
Vorige week op ATH deel alfen verkocht.. vanaf Januari 2020 gehouden dus mooi rendement!

Nu maar weer bedenken wat te doen qua volgende investering…
Aigh aigh Captain!
pi_201161598
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:47 schreef leolinedance het volgende:
Galapagoden _O_

En de reden: de topman gaat weg :')
Beeld van de aftocht
pi_201161621
quote:
15s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 21:20 schreef Captain_koek het volgende:
Vorige week op ATH deel alfen verkocht.. vanaf Januari 2020 gehouden dus mooi rendement!

Nu maar weer bedenken wat te doen qua volgende investering…
Ik ben long gegaan in AH perla koffie pads.

1+1 gratis dus 100% rendement.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201163700
Ik word hoogteziek.

Mijn portefeuille is ondertussen 65% gazprom
20% postnl
15% overig (put optie aex, Intel, wereldhave)

PostNL vind ik prima gewaardeerd.
Gazprom kan nog x3.
Overig is meer wat risico hedgen.. Danwel bedrijfsrisico danwel marktrisico.

Maarrr mijn idee is dat de markt 50% te hoog gewaardeerd is nu en ik vraag me af of ik niet wat moet verkopen met het oog op later terugkopen als de koersen zakken...

Men is niet goed in markttimen wordt altijd wel gezegd maar ik vind het een tikje te idioot worden.

Kzit in dubio of die paar put opties voor mij het risico voldoende dekken.. Mijn portefeuille heeft nog steeds een behoorlijk positieve bèta. Wss enigszins vanwege outperformance van Gazprom maar ok.

Misschien onderschat ik het bedrijfsrisico, anderzijds, binnen 5 jaar x 3 in verwachting vind ik ook wel prettig.. Tis een tikje een gamble wel uiteindelijk.

Maar mijn portefeuille is ondertussen ook al voor 90% uit winst gefinancierd....

Ik heb dus al erg veel winst genomen en heb middels aex put ook wat risico gehedged.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201204510
quote:
Kzit in dubio of die paar put opties voor mij het risico voldoende dekken.. Mijn portefeuille heeft nog steeds een behoorlijk positieve bèta. Wss enigszins vanwege outperformance van Gazprom maar ok.
Ik heb ook een aantal put opties om markt risico af te dekken. Helaas, denk ik dat je nooit vooraf kunt weten of dat gaat werken. Het hangt ervan af hoe ver de markt index zal dalen. Ik heb er voor gekozen om extreme dalingen af te dekken, dus put opties far-out-of-the-money. Maar het kan zijn dat de markt fors daalt, maar wel net boven de strike price van de opties blijft hangen. Het is daarom denk ik belangrijker om je mentaal op een klap voor te bereiden en alleen geld in te leggen dat je jaren kunt missen. Plus jezelf niet al te rijk rekenen met wat je hebt.

Heb je specifiek put opties op Gazprom of denk je het risico met put opties AEX te ondervangen? Ik vraag me wel een beetje af of dat niet twee erg verschillende meetpunten zijn met weinig correlatie.

Heb je de rechtstreekse notering van Gazprom in Moskou gekocht of via een buitenlandse beurs?
pi_201205252
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 06:26 schreef jaco het volgende:

[..]
Ik heb ook een aantal put opties om markt risico af te dekken. Helaas, denk ik dat je nooit vooraf kunt weten of dat gaat werken. Het hangt ervan af hoe ver de markt index zal dalen. Ik heb er voor gekozen om extreme dalingen af te dekken, dus put opties far-out-of-the-money. Maar het kan zijn dat de markt fors daalt, maar wel net boven de strike price van de opties blijft hangen. Het is daarom denk ik belangrijker om je mentaal op een klap voor te bereiden en alleen geld in te leggen dat je jaren kunt missen. Plus jezelf niet al te rijk rekenen met wat je hebt.

Heb je specifiek put opties op Gazprom of denk je het risico met put opties AEX te ondervangen? Ik vraag me wel een beetje af of dat niet twee erg verschillende meetpunten zijn met weinig correlatie.

Heb je de rechtstreekse notering van Gazprom in Moskou gekocht of via een buitenlandse beurs?
Laat ik het zo zeggen, de bèta van Gazprom en de markt zullen positief correleren als de markt stijgt en daalt is mijn idee, want als de markt gaat, gaat alles, ivm anders verdisconteren etc en een tamelijk efficiënte markt worden dan alle aandelen geraakt.

Ik heb via de Xetra beurs gekocht. Heb een sell order geplaatst voor 20% van mijn portefeuille gazprom om weer wat risico af te dekken.

Denk dat het aandeel nog wel x3 kan maar ik vind het kaartenhuis te gammel worden.. Zo erg is het.

Het liefste heb ik far out of money Tesla puts oid... Mijn verwachting is dat vooral tech aandelen te idioot geprijsd zijn. Een factor 5 zomaar.

Reguliere aandelen een factor 2. Ik schaar Gazprom ook daaronder. Aandelen zijn nou eenmaal volatiel en de werkelijkheid is vaak een stuk grilliger dan ik zelf voor mogelijk hou.

Ik wil niet mijn risico Gazprom afbouwen meer marktrisico.

En dan die van grote dalingen, dus far out of money put is eigk het meest safe..

Via degiro vind ik die zaken niet zomaar. Aex puts heeft degiro wel.

Heb put 550 en 500 uitoefenprijs

[ Bericht 6% gewijzigd door ludovico op 04-09-2021 09:17:33 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 september 2021 @ 12:08:24 #132
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_201223769
Uranium lijkt ook eindelijk aan, al is het helaas nog niet omdat de utilities nieuwe suplly contracten aangaan.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_201238916
Wel blij met m'n aankoop van wat semiconductor / tech ETF's, die presteren heel netjes.
En ook de AEX profiteert goed mee van de stijging van ASML, ASMI en Besi.

M'n portfolio ruim ¤8000 in de plus vandaag...
pi_201240057
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 09:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen, de bèta van Gazprom en de markt zullen positief correleren als de markt stijgt en daalt is mijn idee, want als de markt gaat, gaat alles, ivm anders verdisconteren etc en een tamelijk efficiënte markt worden dan alle aandelen geraakt.
Yahoo Finance heeft een beta voor ticker GZPFY berekend en die is slechts 0.47. Dus mocht de markt index 50% dalen, dan voorspelt de theorie 25% daling voor Gazprom. Je hebt het aandeel volgens mij al een tijdje, dus je dividend yield on cost zal hoog zijn en staat niet direkt onder druk. Gazprom lijkt een relatief goede positie om een slechte markt periode mee in te gaan, als je het politieke risico kunt verteren. Ik zou het zelf niet hedgen of afbouwen, maar ik kan me voorstellen dat een ander het wel doet.

De Tesla puts heb ik een tijdje geleden toevallig ook overwogen als hedge. Ik heb uiteindelijk simpelweg een S&P 500 put genomen (strike 2500). Het is mijn doel een extreme markt crash (deels) te hedgen. Bij een eventuele markt crash weet je nooit zeker of een specifiek aandeel even hard mee zal dalen. Tesla zou maar net een onverwacht patent op iets hebben gekregen of Elon Musk iets getweeted. Een ETF met rommel shorten, bijv Ark, zou ik wel eens kunnen overwegen.
pi_201240212
Gewoon holden en geduldig zijn.

En als je over 5 jaar met pensioen gaat en van dat geld moet leven, dan hoor je eigenlijk al voor een groot deel uitgestapt te zijn (en bij voorkeur niet in obligaties, aangezien dat nu toch niet rendeert).
pi_201246758
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 14:06 schreef jaco het volgende:

[..]
Yahoo Finance heeft een beta voor ticker GZPFY berekend en die is slechts 0.47. Dus mocht de markt index 50% dalen, dan voorspelt de theorie 25% daling voor Gazprom. Je hebt het aandeel volgens mij al een tijdje, dus je dividend yield on cost zal hoog zijn en staat niet direkt onder druk. Gazprom lijkt een relatief goede positie om een slechte markt periode mee in te gaan, als je het politieke risico kunt verteren. Ik zou het zelf niet hedgen of afbouwen, maar ik kan me voorstellen dat een ander het wel doet.

De Tesla puts heb ik een tijdje geleden toevallig ook overwogen als hedge. Ik heb uiteindelijk simpelweg een S&P 500 put genomen (strike 2500). Het is mijn doel een extreme markt crash (deels) te hedgen. Bij een eventuele markt crash weet je nooit zeker of een specifiek aandeel even hard mee zal dalen. Tesla zou maar net een onverwacht patent op iets hebben gekregen of Elon Musk iets getweeted. Een ETF met rommel shorten, bijv Ark, zou ik wel eens kunnen overwegen.
Neft is net iets anders wel, maareh, beta lijtk me hoger dan die van de markt eigenlijk... AEX x2 gazprom x 2,5 moet je nu aan denken, niet ver van de 1 af is mijn vermoeden maar wel tikje hoger.

Ik wil vooral mijn winst dermate securen dat ik geld beschikbaar heb om bij te kopen... En dat zou ik willen doen tot het dal van 50% koersdaling.

Per 10% 5k bijschakelen heb je dan toch 25k nodig om bij te zetten.
Grootste risico is iets minder winst dan mogelijk, tjah... Das niet zo pijnlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201248664
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 12:08 schreef One_conundrum het volgende:
Uranium lijkt ook eindelijk aan, al is het helaas nog niet omdat de utilities nieuwe suplly contracten aangaan.
M'n Paladin aandelen zijn wel de hoogte in geschoten afgelopen week ja. Leek me meer te maken hebben met listing op de beste OTC markt, voor zover ik heb gelezen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201253866
Canoo, Tesla en ASMI zorgen vandaag nog voor een voorzichtig plusje in m'n portfolio, ondanks dat al m'n ETF's op rood staan.
pi_201259392
Ik wil mijn ETF portefeuille uitbreiden met wat meer upcoming ETF's (tot zover dat mogelijk is). Zit nu te kijken naar L&G Battery Value-Chain ETF en Global Clean Energy ETF.
pi_201261034
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 22:09 schreef floris_b het volgende:
Ik wil mijn ETF portefeuille uitbreiden met wat meer upcoming ETF's (tot zover dat mogelijk is). Zit nu te kijken naar L&G Battery Value-Chain ETF en Global Clean Energy ETF.
Ik heb ook in zulke ETF's gezeten en gelukkig met wat winst weer kunnen verkopen maar ze doen het percentueel niet echt beter dan een AEX, S&P500 of Nasdaq ETF. Dus de vraag is of je er echt wat mee opschiet. Warren Buffett zal zeggen van niet maar die zal van mijn portfolio ook zeggen dat 90% overbodig is.

Op dit moment is dit m'n portfolio bij DeGiro (bedragen even gewist).
Winstpercentages kan je nog niet echt vergelijken, sommigen heb ik al sinds april en/of ik heb maandelijks op verschillende momenten bijgekocht. ASML en ASMI heb ik gisteren pas gekocht, bijvoorbeeld. Echt "rommel" zit er niet meer tussen dus wel tevreden mee zo. Shell is dan weer amper gestegen maar de dividend tikt wel lekker aan ieder kwartaal.

S&P500 / AEX / Nasdaq en World (of Global) zijn veruit de grootste holdings.
Verder heb ik niets direct in China geïnvesteerd (of er moet per ongeluk iets in een ETF zitten waar ik overheen heb gekeken), dat is qua overheid te onvoorspelbaar.



En bij Rabo heb ik deze nog (heb m'n portfolio 50/50 verdeeld qua geld tussen DeGiro en Rabo).
Gelukkig alles in het groen, ongeveer 7,6% winst hier.



Vooral Shell remt m'n portfolio nog wat af op dit moment (maar hoog dividend dus ik klaag niet):



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2021 11:47:49 ]
pi_201263121
Het ziet er aardig rood uit, vandaag.
Maar bedenk dan dat m'n bitcoins gisteren kortstondig -18% deden, dan is dit peanuts ;)

pi_201263932
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb ook in zulke ETF's gezeten en gelukkig met wat winst weer kunnen verkopen maar ze doen het percentueel niet echt beter dan een AEX, S&P500 of Nasdaq ETF. Dus de vraag is of je er echt wat mee opschiet. Warren Buffett zal zeggen van niet maar die zal van mijn portfolio ook zeggen dat 90% overbodig is.

Op dit moment is dit m'n portfolio bij DeGiro (bedragen even gewist).
Winstpercentages kan je nog niet echt vergelijken, sommigen heb ik al sinds april en/of ik heb maandelijks op verschillende momenten bijgekocht. ASML en ASMI heb ik gisteren pas gekocht, bijvoorbeeld. Echt "rommel" zit er niet meer tussen dus wel tevreden mee zo. Shell is dan weer amper gestegen maar de dividend tikt wel lekker aan ieder kwartaal.

S&P500 / AEX / Nasdaq en World zijn veruit de grootste holdings.

[ afbeelding ]

En bij Rabo heb ik deze nog (heb m'n portfolio 50/50 verdeeld qua geld tussen DeGiro en Rabo).
Gelukkig alles in het groen, ongeveer 7,6% winst hier.

[ afbeelding ]

Vooral Shell remt m'n portfolio nog wat af op dit moment (maar hoog dividend dus ik klaag niet):

[ afbeelding ]
Zelf heb ik al STOXX 50 en MSCI Europe ETF's. Door juist in zulke 'upcoming' ETF's te investeren wilde ik minder overlap creëren. Ik kan natuurlijk ook spreiding krijgen door de S&P500 ETF te nemen..
pi_201264269
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:09 schreef floris_b het volgende:

[..]
Zelf heb ik al STOXX 50 en MSCI Europe ETF's. Door juist in zulke 'upcoming' ETF's te investeren wilde ik minder overlap creëren. Ik kan natuurlijk ook spreiding krijgen door de S&P500 ETF te nemen..
Klopt, met alleen S&P500 heb je in feite al genoeg, het rendement over 25 jaar is prima en als dat instort ligt de rest van de aandelen ook op z'n gat.
Dat is ook veruit m'n grootste holding, daarna AEX, daarna World, daarna Nasdaq, Shell, Tesla en de rest is ongeveer even groot qua verdeling.

Het is meer dat ik het "niet alle eieren in 1 mandje" principe hanteer, dus 2 brokers en daar weer verspreiden.
Het gaat letterlijk om 65% van m'n pensioen wat daar staat, dus wel logisch denk ik :P

Verder zou ik niet teveel op mijn ideeën / advies afgaan, ik doe dit pas sinds half april.
Heb wel 10 jaar ervaring in crypto, wat dat betreft ben ik redelijk immuun geworden voor koersfluctuaties :+
pi_201264460
Overigens lees je toch vaak van de "beren" dat we op een grote correctie / crash afstevenen.

Aan de andere kant denk ik:
- rente staat laag, daar is niets te halen
- obligaties leveren niets op
- de economie is nog herstellende
- ETF's zijn een steeds populairdere belegging, dat dempt aandelenkoersen
- er zijn grote verschuivingen bezig in de auto-industrie (EV's), autonomie / AI, chips, accu's, grondstoffen en in veel landen zie je de welvaart toenemen (wat de vraag naar producten doet toenemen)
- er is geen grens aan de grootte van de wereldeconomie (of nog niet aangetoond iig)

Een correctie (~25%) zou zeker kunnen, een langdurige crash verwacht ik eigenlijk niet de komende 10 jaar tenzij er een nieuwe crisis is (virus, oorlog, grote ramp, etc).

Ter illustratie (niet te serieus nemen) ;)


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2021 12:21:14 ]
pi_201271347
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, met alleen S&P500 heb je in feite al genoeg, het rendement over 25 jaar is prima en als dat instort ligt de rest van de aandelen ook op z'n gat.
Dat is ook veruit m'n grootste holding, daarna AEX, daarna World, daarna Nasdaq, Shell, Tesla en de rest is ongeveer even groot qua verdeling.

Het is meer dat ik het "niet alle eieren in 1 mandje" principe hanteer, dus 2 brokers en daar weer verspreiden.
Het gaat letterlijk om 65% van m'n pensioen wat daar staat, dus wel logisch denk ik :P

Verder zou ik niet teveel op mijn ideeën / advies afgaan, ik doe dit pas sinds half april.
Heb wel 10 jaar ervaring in crypto, wat dat betreft ben ik redelijk immuun geworden voor koersfluctuaties :+
Een beetje spreiding qua markten is ook niet verkeerd. Dat geldt ook voor mijn aandelen.
Nu ICT van de beurs is zit ik te kijken naar Aalberts. Maar daar moet ik mij nog verder in verdiepen..

Dan is het inderdaad wel verstandig om zoveel mogelijk te spreiden ( ook qua brokers). Bij mij gaat het om 10%. Ik moet nog mijn eerste huis kopen :P En met de huidige huizenprijzen moet ik wel redelijk veel cash meenemen.
pi_201273900
quote:
S&P500 / AEX / Nasdaq en World (of Global) zijn veruit de grootste holdings.
Verder heb ik niets direct in China geïnvesteerd (of er moet per ongeluk iets in een ETF zitten waar ik overheen heb gekeken), dat is qua overheid te onvoorspelbaar.
Het is naar mijn idee een goede portfolio. Veel beginnende beleggers doen niets aan spreiding, maar dat is hier goed geregeld. Ik denk dat Tesla zwaar overgewaardeerd is, maar laten we er maar niet over discussieren, want dat gebeurt al genoeg in beleggings fora.

De ETF van Zwitserland valt verder op. Is dit om dividend te genereren? Ik hoop dat je het op dividend lekkage hebt gekontroleerd, nav de hoge dividend belasting in Zwitserland.

Zijn de 5 individuele aandelen speelgeld? Of is het je doel om een grotere portfolio van individuele aandelen op te bouwen?
pi_201274891
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 07:24 schreef jaco het volgende:

[..]
Het is naar mijn idee een goede portfolio. Veel beginnende beleggers doen niets aan spreiding, maar dat is hier goed geregeld. Ik denk dat Tesla zwaar overgewaardeerd is, maar laten we er maar niet over discussieren, want dat gebeurt al genoeg in beleggings fora.
Over spreiding is ook altijd wel een discussie. Op zich is zo'n uitgebreide spreiding ook wat overdreven denk ik maar ik wilde (afgezien van het koersverloop waar je geen invloed op hebt) zo weinig mogelijk risico lopen al m'n geld kwijt te raken als 1 ETF toch niet helemaal zo fris is als werd aangenomen.

En Tesla is inderdaad net hoe je er naar kijkt. Voor dit moment absoluut fors overgewaardeerd maar dat zegt dan weer niet dat het omlaag zal gaan, zeker niet als het bedrijf z'n productie en omzet blijft opvoeren zoals het nu doet. Heb er in ieder geval genoeg "onderzoek" naar gedaan om er vertrouwen in te hebben op lange termijn.

Ik kwam dit pareltje nog tegen uit 2014:
https://seekingalpha.com/article/2501685-why-projections-for-tesla-to-sell-500000-cars-in-2020-are-absurd

quote:
De ETF van Zwitserland valt verder op. Is dit om dividend te genereren? Ik hoop dat je het op dividend lekkage hebt gekontroleerd, nav de hoge dividend belasting in Zwitserland.
Die lekkage is wel vrij hoog, percentueel. Ik verwacht echter niet dat ik deze ETF nog heb bij de volgende uitbetaling (ergens in juli 2022). M'n doel is om dat uiteindelijk ook om te zetten in AEX of S&P500.

quote:
Zijn de 5 individuele aandelen speelgeld? Of is het je doel om een grotere portfolio van individuele aandelen op te bouwen?
Canoo, ASML en ASMI zijn "speelgeld". Als die alle 3 failliet zouden gaan, sta ik nog steeds in de plus met m'n portfolio.

Tesla en vooral Shell heb ik wel aardig meer in zitten maar in verhouding tot de grootte van m'n portfolio is het niet zo'n groot risico. Tesla koop ik bij van het dividend van andere aandelen of ETF's, waarbij Shell de dikste dividend betaler is.

Het is niet m'n doel om veel individuele aandelen te hebben maar natuurlijk kan het desondanks wel groeien de komende jaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-09-2021 09:51:22 ]
  donderdag 9 september 2021 @ 15:49:30 #148
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_201279543
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 09:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
M'n Paladin aandelen zijn wel de hoogte in geschoten afgelopen week ja. Leek me meer te maken hebben met listing op de beste OTC markt, voor zover ik heb gelezen.
Klopt, werd gepromoveerd naar de ASX 300.

Maar kijk de returns van de URNM etf ook maar eens
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_201291329
Zijn er hier fokkers die lid zijn van DeBelegger? Iemand interesse om lidmaatschap te delen met zijn eenmalige actie vandaag?
BlaBlaBla
pi_201292189
De keuze om ASMI en ASML aan te schaffen lijkt voorlopig niet zo gek, vooral ASMI heeft een goede week achter de rug voor me (+6%). Heb ook nog een aankooporder staan voor BESI maar die is nog niet vervuld.

Het zijn maar kleine holdings maar alle beetjes helpen.
pi_201294446
Zojuist m'n aandelen Shell verkocht, na lang wikken en wegen.

Met steeds meer pensioenfondsen die eruit stappen en de onzekerheid hoe het in de toekomst z'n geld gaat verdienen die stap gezet.

Uiteraard kan het zijn dat ik daar spijt van krijg maar je moet je wel comfortabel voelen bij een investering en dat gevoel was ik al een tijdje kwijt (ondanks dat het prima dividend uitkeert).

Heb uiteraard nog wel wat Shell als onderdeel van m'n AEX ETF's.

Het geld dat vrijgekomen is, verdeel ik weer over S&P500, Nasdaq, Global en AEX ETF's.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-09-2021 16:41:00 ]
pi_201296027
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zojuist m'n aandelen Shell verkocht, na lang wikken en wegen.

Met steeds meer pensioenfondsen die eruit stappen en de onzekerheid hoe het in de toekomst z'n geld gaat verdienen die stap gezet.

Uiteraard kan het zijn dat ik daar spijt van krijg maar je moet je wel comfortabel voelen bij een investering en dat gevoel was ik al een tijdje kwijt (ondanks dat het prima dividend uitkeert).

Heb uiteraard nog wel wat Shell als onderdeel van m'n AEX ETF's.

Het geld dat vrijgekomen is, verdeel ik weer over S&P500, Nasdaq, Global en AEX ETF's.
Nu Gazprom gekocht?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201297451
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 18:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nu Gazprom gekocht?
Nee, ik hou het beperkt tot m'n vaste bundel ETF's en verder wat tech / semiconductor gerelateerde ETF's en aandelen en daarnaast Tesla.

De vraag naar halfgeleiders / chips verdubbelt de komende 10 jaar ongeveer dus dat is een prima groeimarkt.
De EV-markt groeit ook, vandaar Tesla. De energiestorage markt groeit ook, vandaar... ook Tesla.
Apple zie ik ook nog wel als optie voor m'n portfolio, zeker als ze met een Apple auto komen.
Aan de andere kant zit dat ook al deels (met een vrij hoog percentage) in m'n ETF's verwerkt.

disclaimer: ik doe ook maar wat

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-09-2021 19:45:40 ]
pi_201299152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
disclaimer: ik doe ook maar wat
:P

Ik heb maar 2 serieuze posities in de aandelen, verder 2 put opties AEX als hedge... Zegt ook genoeg.

Laat maar droppen naar 400 die AEX en snel een beetje.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201299695
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
:P

Ik heb maar 2 serieuze posities in de aandelen, verder 2 put opties AEX als hedge... Zegt ook genoeg.

Laat maar droppen naar 400 die AEX en snel een beetje.
We gaan zien hoe het loopt, voorspellen blijft toch lastig.

Één "zekerheid" is er: er komt ooit wel weer een correctie en die herstelt ook wel weer als je genoeg geduld hebt.
pi_201303292
quote:
15s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 21:20 schreef Captain_koek het volgende:
Vorige week op ATH deel alfen verkocht.. vanaf Januari 2020 gehouden dus mooi rendement!

Nu maar weer bedenken wat te doen qua volgende investering…
Spreiden over Cardano en Solana _O_
pindazakje
pi_201304722
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 08:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Spreiden over Cardano en Solana _O_
Zit ik ook al in👍
Aigh aigh Captain!
  zaterdag 11 september 2021 @ 11:24:49 #158
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_201305051
Lukt het jullie om verlies te nemen?

Ik ben een tijdje geleden in PROSUS gestapt enkel voor de discount tov de participaties. TENCENT vind ik waarderingtechnisch niet interessant en bovendien zit ik nu met het politieke risico genaamd geen Rule of Law in China opgescheept. Waardoor je dus volledig afhankelijk bent van de willekeur van de Chinese overheid. Hebben ze de techreuzen nu genoeg gestraft of gaan ze nog een tijdje door met pesten om duidelijk te maken dat er maar één baas is in China?

Ik zou eigenlijk mijn beperkte verlies moeten nemen en er niet meer naar moeten omkijken.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_201305138
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?

Ja veel te snel, als iets al een maand in het rood staat verkoop ik het vaak.
Om het een half jaar later weer hoger te zien staan :')
pindazakje
  zaterdag 11 september 2021 @ 12:36:47 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201305914
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
:P

Ik heb maar 2 serieuze posities in de aandelen, verder 2 put opties AEX als hedge... Zegt ook genoeg.

Laat maar droppen naar 400 die AEX en snel een beetje.
Not timing the market but time in the market
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201306169
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 12:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Not timing the market but time in the market
Ja allemaal leuk, als het niet gigantisch overgewaardeerd is. Bij de 600 punten hoorde je mij nog niet maar zoveel metrics laten gewoon zien dat dit niet de markt is waarin je hoge rendementen gaat behalen komende 5-10 jaar.

Duss laat maar zakken. Is alleen maar gezond.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201306578
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?
Nee, daar heb ik heel veel moeite mee. Bij Fortis ben ik blijven zitten tot het aandeel van de markt ging. Bij X-FAB ben ik blijven zitten, herstelde de koers zich en heb ik uiteindelijk mijn positie met 10% winst verkocht. En bij URW ben ik naar beneden gaan middelen en heb ik later een deel met een kleine winst verkocht en de rest aangehouden. Ergo: de blootstelling van mijn portefeuille aan dat fonds verkleind. Als jij ontwikkelingen ziet die ertoe leiden dat je nu niet meer tot kopen zou overgegaan, dan zou je m.i. moeten verkopen om je geld in een kansrijker aandeel te investeren.
pi_201306929
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 13:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja allemaal leuk, als het niet gigantisch overgewaardeerd is. Bij de 600 punten hoorde je mij nog niet maar zoveel metrics laten gewoon zien dat dit niet de markt is waarin je hoge rendementen gaat behalen komende 5-10 jaar.

Duss laat maar zakken. Is alleen maar gezond.
Komt voor een deel ook wel door aandelen als ASML, ASMI en BESI die in feite nog niet uitgegroeid zijn (halfgeleidermarkt staat voor een verdubbeling de komende 10 jaar) en nu (t.o.v. 2019) een evenredig grote invloed beginnen te krijgen binnen de AEX, waar andere klassiekers van voor de 2020 crash wat achterblijven of zelfs nog niet hersteld zijn (Shell bijvoorbeeld).

De vraag is dus of de AEX écht overgewaardeerd is. Misschien is de hoogtevrees onnodig.
Neemt niet weg dat we vast nog wel wat correcties gaan krijgen maar daar ga ik me maar niet teveel mee bezighouden, dat merk ik vanzelf wel.
  zaterdag 11 september 2021 @ 15:42:45 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201307684
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 13:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja allemaal leuk, als het niet gigantisch overgewaardeerd is. Bij de 600 punten hoorde je mij nog niet maar zoveel metrics laten gewoon zien dat dit niet de markt is waarin je hoge rendementen gaat behalen komende 5-10 jaar.

Duss laat maar zakken. Is alleen maar gezond.
Waar breng je je vermogen dan onder?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 11 september 2021 @ 15:43:54 #165
206731 Mortaxx
Doomer
pi_201307697
Waarom zou de beurs gaan dalen als er geen alternatief is en er steeds meer geld beschikbaar is?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_201307796
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 15:43 schreef Mortaxx het volgende:
Waarom zou de beurs gaan dalen als er geen alternatief is en er steeds meer geld beschikbaar is?
Ook een punt. Rente krijg je niet, obligaties leveren niets op, inflatie is hoog. Zou niet weten waarom je langdurig uit aandelen zou willen op dit moment, tenzij je je vermogen wil zien wegsmelten.
  zaterdag 11 september 2021 @ 23:34:55 #167
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201315663
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Komt voor een deel ook wel door aandelen als ASML, ASMI en BESI die in feite nog niet uitgegroeid zijn (halfgeleidermarkt staat voor een verdubbeling de komende 10 jaar) en nu (t.o.v. 2019) een evenredig grote invloed beginnen te krijgen binnen de AEX, waar andere klassiekers van voor de 2020 crash wat achterblijven of zelfs nog niet hersteld zijn (Shell bijvoorbeeld).

De vraag is dus of de AEX écht overgewaardeerd is. Misschien is de hoogtevrees onnodig.
Neemt niet weg dat we vast nog wel wat correcties gaan krijgen maar daar ga ik me maar niet teveel mee bezighouden, dat merk ik vanzelf wel.
De AEX is allang niet meer Shell+Unilever en wat grote banken. Het is bijna een tech-index te noemen. Tuurlijk staat de AEX hoger dan ooit, maar de verwachte winsten van deelnemende fondsen stijgen nog harder dan de index. In die zin kan de AEX tegelijk stijgen, maar ook goedkoper worden. Een correctie komt altijd wel. Mooi koopmoment, want waar moet je anders met je geld heen?
pi_201316369
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 15:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waar breng je je vermogen dan onder?
Investeer in jezelf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201316509
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 00:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Investeer in jezelf.
pi_201316621
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 00:21 schreef SOG het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
=)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 12 september 2021 @ 00:53:47 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201316847
Shell maakt meer dan 50% van mijn portfolio uit en ik blijf nog even zitten. Alle reuzen haken uitendelijk aan en gaan er overheen. Dat zie je nu al met auto's gebeuren. Tesla was/is de shit, maar andere, veel grotere merken komen nu snel dichtbij en zijn in bepaalde opzichten al verder. Ik verwacht dat Shell dat ook kan bewerkstelligen.
pi_201316877
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 00:53 schreef leolinedance het volgende:
Shell maakt meer dan 50% van mijn portfolio uit en ik blijf nog even zitten. Alle reuzen haken uitendelijk aan en gaan er overheen. Dat zie je nu al met auto's gebeuren. Tesla was/is de shit, maar andere, veel grotere merken komen nu snel dichtbij en zijn in bepaalde opzichten al verder. Ik verwacht dat Shell dat ook kan bewerkstelligen.
Welke automerken zijn in welke opzichten verder dan Tesla?

Range? Efficiëntie? Productieaantallen? Groei? Autonoom rijden? Laadnetwerk? Software? Veiligheid? Batterijproductie? Gigacasting?

Serieuze vraag.

En er zijn natuurlijk genoeg "reuzen" geweest die niet konden aanhaken.
Kodak, Nokia, Enron, Xerox, Blockbuster, BlackBerry, Polaroid, Commodore, etc.
Een groot deel van die bedrijven was een begrip maar kon de omslag niet op tijd maken, bleef te lang hangen in wat ze deden of zagen niet wat er op ze af kwam.
Misschien zijn Shell, Total, etc. wel een uitzondering. Maar ik ga dat niet langer testen met mijn geld.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2021 10:05:46 ]
  zondag 12 september 2021 @ 10:06:26 #173
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319237
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 00:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke automerken zijn in welke opzichten verder dan Tesla?

Range? Efficiëntie? Productieaantallen? Groei? Autonoom rijden? Laadnetwerk? Software? Veiligheid? Batterijproductie? Gigacasting?

Serieuze vraag.

Verkoopcijfers.
pi_201319259
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Verkoopcijfers.
Welk automerk is Tesla in Q1 en Q2 van dit jaar voorbij qua EV verkoopcijfers?
  zondag 12 september 2021 @ 10:12:01 #175
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319303
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welk automerk is Tesla in Q1 en Q2 van dit jaar voorbij qua EV verkoopcijfers?
https://tweakers.net/nieu(...)la-in-nederland.html
pi_201319354
quote:
We hebben het over merken, niet over landen.

Welk merk verkocht in Q1 en Q2 van 2021 meer elektrische auto's dan Tesla?
  zondag 12 september 2021 @ 10:21:05 #177
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201319452
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 00:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke automerken zijn in welke opzichten verder dan Tesla?

Range? Efficiëntie? Productieaantallen? Groei? Autonoom rijden? Laadnetwerk? Software? Veiligheid? Batterijproductie? Gigacasting?

Serieuze vraag.

In het kunnen produceren van een auto dat ook aanvoelt als een premium auto. Bij Tesla voelt het toch een beetje als het allemaal net niet lekker past, bijvoorbeeld als je deuren / ramen opent en sluit enzo. Het echt goed kunnen bouwen van een auto is wel een expertise. Maar goed, ook daarin zal Tesla snel stappen maken lijkt me.
pi_201319558
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
In het kunnen produceren van een auto dat ook aanvoelt als een premium auto. Bij Tesla voelt het toch een beetje als het allemaal net niet lekker past, bijvoorbeeld als je deuren / ramen opent en sluit enzo. Het echt goed kunnen bouwen van een auto is wel een expertise. Maar goed, ook daarin zal Tesla snel stappen maken lijkt me.
Tesla heeft wel grote problemen gehad met kieren, afwerking (zowel interieur als exterieur) en kwaliteit.
Maar de laatste Model Y's die nu in Noorwegen en Duitsland afgeleverd zijn, blijken behoorlijk netjes afgewerkt.
De eerste Model 3's waren soms slecht afgewerkt, daarbij ook problemen met de lak.

Dus ja, er zijn zeker stappen gemaakt.

Hier een kritische Duitser die een net afgeleverde Y aan een onderzoek onderwerpt ;)

pi_201319601
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
pi_201319650
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Die voordelen krijgen andere EV-merken ook, dus op dat vlak hebben ze geen voordeel in de markt.
  zondag 12 september 2021 @ 10:34:33 #181
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201319658
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Die zijn in Nederland behoorlijk verminderd en aan de andere kant, die waren er voor andere EV-leveranciers ook hè. Was dus wel een gelijk speelveld.
  zondag 12 september 2021 @ 10:39:33 #182
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319710
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Dat denk ik ook. En er komt veel meer keuze op de markt. Dat betekent automatisch dat de taart door meer partijen zal worden gedeeld.

https://www.autoblog.nl/n(...)t-voorblijven-870834

Maar dat is slechts mijn verwachting. Ik stap nu niet meer in Tesla. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een verkeerde keuze zijn :P
  zondag 12 september 2021 @ 10:40:12 #183
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319720
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:34 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Die zijn in Nederland behoorlijk verminderd en aan de andere kant, die waren er voor andere EV-leveranciers ook hè. Was dus wel een gelijk speelveld.
Er waren amper andere leveranciers.
pi_201319724
Overigens zal er vast een merk zijn dat Tesla vroeg of laat inhaalt qua aantal geproduceerde EV's en aantal verkochte EV's. Is dat een ramp? Nee, zeker niet.

Zolang Tesla z'n groei doorzet en jaar na jaar alle modellen die ze produceren kunnen verkopen, zitten ze geramd. Het voornaamste probleem dat Tesla heeft is dat ze, ondanks ~50% groei per jaar, nog steeds niet aan de vraag kunnen voldoen.

De EV-markt is nu slechts zo'n 4% van het totaal dus dat kan in potentie nog keer 25x groeien.

Het nadeel voor "legacy" autofabrikanten is dat ze met de groei van hun EV-markt, een daling zien in de verkoop van hun ICE-modellen. Dan is de vraag: hoe lang laat je een fabriek nog ICE-auto's maken, wanneer stop je met het maken van een model, hoe veel sneller moet je je investeringen afschrijven, etc.

Automerken die direct met EV's zijn begonnen, hebben dat probleem niet.
pi_201319757
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die voordelen krijgen andere EV-merken ook, dus op dat vlak hebben ze geen voordeel in de markt.
Andere EV merken leven nog altijd van hun fossiele auto's.

De Tesla's die je ziet zijn allemaal gesubsidieerd en omdat er in de 1e fase nauwelijks concurrentie was.
pi_201319793
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:43 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Andere EV merken leven nog altijd van hun fossiele auto's.

De Tesla's die je ziet zijn allemaal gesubsidieerd en omdat er in de 1e fase nauwelijks concurrentie was.
Ik weet niet precies wat je insteek is?

De discussie ging om andere merken die Tesla voorbij zouden zijn, eventueel ook qua productie- of verkoopcijfers.

Op dit moment is het speelveld qua subsidies voor ieder merk dat EV's maakt gelijk, hooguit hebben merken in het hogere segment een nadeel omdat subsidies vaak beperkt zijn tot om en nabij de ¤40.000 of $40.000 (zoals met de nieuwe "EV bill" in de USA).

Groei en marges zien er prima uit voor Tesla, ook nu nog.



pi_201319884
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet precies wat je insteek is?

De discussie ging om andere merken die Tesla voorbij zouden zijn, eventueel ook qua productie- of verkoopcijfers.

Op dit moment is het speelveld qua subsidies voor ieder merk dat EV's maakt gelijk.

Groei en marges zien er prima uit voor Tesla, ook nu nog.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De hele discussie heb ik niet gevolgd, sorry my bad. :P

Mijn insteek was meer dat ik het aandeel overgewaardeerd vind, maar wie ben ik ;)

Tesla moet zich nog altijd bewijzen als serieuze automaker. De Tesla's die er nu rondrijden hebben mensen voornamelijk gekozen omdat er gunstige leaseregels dan wel subsidiesregelingen voor zijn/waren. Of omdat het een early adopters hebbendingetje was, beiden zijn nu niet of gaan minder van toepassing zijn. Begrijp mij niet verkeerd Tesla is een mooi bedrijf wat veel betekent heeft voor de EV ontwikkeling. Alleen daarom zou het mooi zijn als ze succesvol blijven. Maar dat laatste wordt een behoorlijke uitdaging nu de established automerken ook vol op EV duiken.
pi_201319964
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. En er komt veel meer keuze op de markt. Dat betekent automatisch dat de taart door meer partijen zal worden gedeeld.
Uiteraard, dat gebeurt al. Vanaf het moment dat 1 concurrent iets maakt dat jij ook markt, zakt je marktaandeel. Maar in een groeimarkt is dat niet perse een probleem. Pas als de markt verzadigt is, gaat dat een grotere rol spelen.

quote:
Maar dat is slechts mijn verwachting. Ik stap nu niet meer in Tesla. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een verkeerde keuze zijn :P
Oh, dat zeg ik niet. Ik zit wel in Tesla maar momenteel zijn ze fors overgewaardeerd. Aan de andere kant, het is meer dan een auto- en vrachtwagenfabrikant. Ik zit er vooral in vanwege hun energystorage (Megapacks en Autobid software), dat is mogelijk nog een grotere, interessantere markt dan auto's.
pi_201319997
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mijn insteek was meer dat ik het aandeel overgewaardeerd vind, maar wie ben ik ;)
Oh, maar dat is het ook. De vraag is: kunnen ze ooit die overwaardering waar maken? Degenen die $700 voor een aandeel betalen geloven blijkbaar van wel ;) Zijn al die aandeelhouders gek? Of zien ze wat ik ook zie en is Tesla meer dan een autofabrikant? ;)

quote:
Tesla moet zich nog altijd bewijzen als serieuze automaker.
Bij vrijwel iedere review van een nieuw model EV zie je dat een reviewer de vergelijking maakt met een Tesla.
Dus misschien moeten anderen zich nog wel bewijzen als serieuze EV-fabrikant ;)

Munro is een bedrijf dat al >30 jaar fabrikanten helpt bij het besparen op productie. Engineers zijn vaak prima in hun werk maar ook teveel "engineer" waardoor dingen te complex of duur worden. Munro sloopt de producten, kijkt per onderdeel hoe het anders kan, of er onderdelen samengevoegd of weggelaten kunnen worden of van een ander materiaal.

quote:
Evolving How You Manufacture
Since 1988, Munro & Associates has consistently saved companies billions of dollars spanning the gamut of manufacturing industries from aerospace, defense, automotive, marine, medical, heavy industries, MTDM, consumer electronics and more. Munro & Associates has a proven track record of helping companies reduce "time to market", R&D, engineering and manufacturing costs all while increasing the quality of our customers products, processes and systems. This has resulted in our customers realizing not only higher profit margins, but also significantly increasing market share or, in some cases, achieving market dominance.

From the executive level (program cost reduction and management, consolidation, risk assessment, etc.) down through engineering, costing, supply chain and manufacturing, we have a suite of exclusive, time tested tools and methodologies that are the envy of the industry. Our analytical and problem solving tools such as the Design Profit® software are predictive and generate accurate metrics to automatically build business cases that allow our customers and their teams to make better decisions.

The Design Profit® software is the current industry-leading tool for creating cross team and platform collaboration, decision making, and compliance in MRL (Manufacturing Readiness Level); and facilitating TRL (Technology Readiness Level) and SRL, including sustainability design or redesign programs. With the ability to customize metrics and equations tracked in elements within our modeling system, we provide customers with nearly unlimited potential.
En ze halen dus ook regelmatig EV's uit elkaar en vergelijken hoe fabrikanten iets aanpakken.

Ik denk dat onderstaande video wel veel verklaart over de filosofie van Tesla, hoe ze bijna "on the fly" veranderingen doorvoeren tijdens het productieproces als ze zien dat het beter kan.



[ Bericht 25% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2021 11:20:43 ]
pi_201334493
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?

Ik ben een tijdje geleden in PROSUS gestapt enkel voor de discount tov de participaties. TENCENT vind ik waarderingtechnisch niet interessant en bovendien zit ik nu met het politieke risico genaamd geen Rule of Law in China opgescheept. Waardoor je dus volledig afhankelijk bent van de willekeur van de Chinese overheid. Hebben ze de techreuzen nu genoeg gestraft of gaan ze nog een tijdje door met pesten om duidelijk te maken dat er maar één baas is in China?

Ik zou eigenlijk mijn beperkte verlies moeten nemen en er niet meer naar moeten omkijken.
Je noemt de akties van de Chinese overheid willekeurig, maar als je deze nauwkeurig bekijkt dan zitten er wel degelijk redenen achter. Bijvoorbeeld de maatregelen om game verslaving bij jongeren te bestrijden, zouden in andere landen ook niet misstaan.

Maar goed dat is een politieke discussie. Wat betreft je investering, wijs ik op het volgende bericht: https://asia.nikkei.com/B(...)et-Big-Tech-straight

De campagne gaat 6 maanden duren. Dit is de meeste westerse media ontgaan. Als we 27 juli als start markeren, dan komen er dus nog nieuwe maatregelen aan tot eind januari. Aangezien Tencent op zo veel online/tech markten aktief is, is de kans groot dat ze met nog meer maatregelen te maken krijgen.

Ik ben geen aandeelhouder van Chinese online giganten en nooit geweest, maar wel geinteresseerd. Ik wacht liever tot eind januari om dan de situatie opnieuw te bekijken. Uiteraard kan ik daarmee de boot missen, maar als de Chinese overheid een campagne van 6 maanden aankondigt, dan zal er hoogstwaarschijnlijk een campagne van 6 maanden zijn. Ik vind het te riskant.
pi_201335103
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?
Ligt er natuurlijk aan of de onderliggende fundamentals of de externe omgeving zijn gewijzigd of niet. Als je nog steeds in de propositie gelooft, dan is er wmb geen reden om verlies te nemen. Prosus had ik puts 80 op geschreven en dat verlies heb ik wel genomen, afgezien van China blijft het een wazig bedrijf, ondoorzichtig, een zichzelf extreem verrijkende top en een volstrekt onduidelijke strategie.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201356075
Shell ook weggedaan met 2 kwartjes winst. Ook nog een zakje prosus liggen en las vegas sands die als een shitcoin gecrasht is :D

Op zich doet shell het niet echt verkeerd qua rendement, maar blijft wel achter tov de brede markt de afgelopen maanden. Anyway ik ga toch wat verbouwingen doen dus heb bijna niks meer..
pi_201366453
*O* 800 *O*
pi_201366926
800!! Allemaal dankzij ASML!! (waar ik werk ahahahaah!)
pi_201369929
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:08 schreef Beursaap het volgende:
800!! Allemaal dankzij ASML!! (waar ik werk ahahahaah!)
Oh nice :P
Heb er aandelen in :P
  zondag 19 september 2021 @ 00:39:04 #196
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_201421699
Wat vindt men hier van de problemen van Evergrande?

Ik vraag me af hoeveel invloed dat op het westen gaat hebben. Men spreekt van het ‘Lehmann van het oosten’…
pi_201435857
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 00:39 schreef kloon_bassie het volgende:
Wat vindt men hier van de problemen van Evergrande?

Ik vraag me af hoeveel invloed dat op het westen gaat hebben. Men spreekt van het ‘Lehmann van het oosten’…
Ik denk een behoorlijke invloed binnen China, maar weinig invloed daarbuiten. De obligaties en aandelen van Evergrande zijn over de laatste weken al gekelderd. Als een belangrijke westerse partij daar groot in zou zitten en in problemen is geraakt, dan was dit waarschijnlijk al eerder bekend geworden zoals we zagen in het Archegos drama.

Het is een complex probleem. Ik had een kleine positie in een andere grote Chinese developer, China Overseas Land & Investment Ltd, die minder onder druk staat, maar ben vanmorgen vroeg opgestaan om deze (met verlies) te verkopen. China Overseas Land & Investment Ltd heeft weinig schuld maar wel veel apartementen op de balans die nog geleverd moeten worden. Het kan zijn dat Evergrande de hele Chinese onroerend goed markt naar beneden sleurt. Ik weet er te weinig van om het goed te analyseren.

De vergelijking met Lehmann komt op mij te sensationeel over. De Chinese overheid heeft meer macht om markt problemen af te stoppen, dan Westerse landen.
pi_201437192
Arcelor klappen!! Nog even wachten of rijp om te plukken?
  maandag 20 september 2021 @ 13:30:42 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201440202
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:08 schreef Beursaap het volgende:
Arcelor klappen!! Nog even wachten of rijp om te plukken?
Wachten. Zoiets zet vaak even door. Ik zie de markt nog wel tot 650 dalen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201440934
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wachten. Zoiets zet vaak even door. Ik zie de markt nog wel tot 650 dalen..
400!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 20 september 2021 @ 14:42:02 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201441076
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
400!
Van mij mag het.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201441957
Ah leuk, weer eens een wat heftig dagje. Vier van mijn dertien aandelen nog in de plus, dat valt me nog mee.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201442305
Portfolio vandaag op -1,62%
Ben benieuwd waar we op eindigen vanavond.

Update 16u55: -1,93%

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-09-2021 16:55:18 ]
  maandag 20 september 2021 @ 17:09:07 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201442981
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio vandaag op -1,62%
Ben benieuwd waar we op eindigen vanavond.

Update 16u55: -1,93%
2.10%. Terwijl ik mijn porto niet-volatiel heb ingericht.
Wel gezond dit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201443007
Ik kan net geen 4 hele Tesla aandelen kopen van m'n Shell dividend maar als Tesla nog even blijft zakken lukt het deze week mss toch nog :+
  maandag 20 september 2021 @ 17:31:37 #206
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201443224
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
4 hele Tesla aandelen kopen van m'n Shell dividend maar als Tesla nog even blijft zakken lukt het deze week mss toch nog
Verkapte "kijk mij eens meer dan 300K in Shell hebben zitten"-post. :P
pi_201443426
quote:
6s.gif Op maandag 20 september 2021 15:52 schreef nostra het volgende:
Ah leuk, weer eens een wat heftig dagje. Vier van mijn dertien aandelen nog in de plus, dat valt me nog mee.
Terminaal hier: 1k eraf grrr!
pi_201443792
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 17:52 schreef Beursaap het volgende:

[..]
Terminaal hier: 1k eraf grrr!
Tja, hier ook (dik). Hoort erbij hè. Alles met een hoge bèta zoals wat biotechs die ik heb knallen helemaal lekker in het rood. :s)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201443880
quote:
83s.gif Op maandag 20 september 2021 17:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Verkapte "kijk mij eens meer dan 300K in Shell hebben zitten"-post. :P
Valt mee, was net iets meer dan 200k maar heb het vorige week al verkocht.
pi_201444267
1,97% in de min nu, dat verandert nog wel een beetje tot Wall Street sluit.

update 19u15: -2.06%

In crypto zijn dit rookie numbers :+

[ Bericht 54% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-09-2021 19:16:02 ]
  dinsdag 21 september 2021 @ 12:51:42 #211
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201453741
Shellgoden _O_
  dinsdag 21 september 2021 @ 13:31:03 #212
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201454321
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:51 schreef leolinedance het volgende:
Shellgoden _O_
Never Sell Shell _O_
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201454660
Op zich toont dit ook wel een beetje het bezwaar aan wat ik had om Shell nog langer in m'n portfolio te houden.
Het afstoten van onderdelen om je CO2-uitstoot te verlagen is natuurlijk niet écht een manier om iets te veranderen.
De CO2-uitstoot blijft en als je het geld aan je aandeelhouders uitbetaalt ipv investeren in je toekomst dan kijk je vooral naar de korte termijn.

Neemt niet weg dat het mooi is voor de aandeelhouders ;)
pi_201456306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich toont dit ook wel een beetje het bezwaar aan wat ik had om Shell nog langer in m'n portfolio te houden.
Het afstoten van onderdelen om je CO2-uitstoot te verlagen is natuurlijk niet écht een manier om iets te veranderen.
De CO2-uitstoot blijft en als je het geld aan je aandeelhouders uitbetaalt ipv investeren in je toekomst dan kijk je vooral naar de korte termijn.

Neemt niet weg dat het mooi is voor de aandeelhouders ;)
Ik heb wel het idee dat ze beiden doen, dus en naar de aandeelhouders en investeren.
  dinsdag 21 september 2021 @ 18:25:10 #215
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_201458396
Ben benieuwd voor hoeveel die bezittingen op de balans staan/stonden en hoeveel geld je zou krijgen als je alle onderdelen van RDS los zou verkopen. Ik vermoed: een stuk meer dan de huidige market cap (of EV als we de schulden meetellen).

Ik lees op een Franse site dat ze die activiteiten hadden gekocht voor $1.9B van Chesapeake Energy? Als dit klopt is het een meesterzet.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 21 september 2021 @ 20:55:22 #216
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201460747
Tell is bezig aan een forse rebound

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:31 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Never Sell Shell _O_
Thats right

Shell is de grootste LNG producent voor waterstof

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:51 schreef leolinedance het volgende:
Shellgoden _O_
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201477308
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich toont dit ook wel een beetje het bezwaar aan wat ik had om Shell nog langer in m'n portfolio te houden.
Het afstoten van onderdelen om je CO2-uitstoot te verlagen is natuurlijk niet écht een manier om iets te veranderen.
De CO2-uitstoot blijft en als je het geld aan je aandeelhouders uitbetaalt ipv investeren in je toekomst dan kijk je vooral naar de korte termijn.

Neemt niet weg dat het mooi is voor de aandeelhouders ;)
Ach kom..

Ze worden behoorlijk die kant op gedrukt en als de aandeelhouders groen willen doen accepteren ze geen dividend verhoging maar zeggen ze dat het geïnvesteerd moet worden in de groene toekomst.

Kan alle kanten op.

Maar die rechter zit op de stoel van de politiek en moet der plek kennen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201477714
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:55 schreef michaelmoore het volgende:

Shell is de grootste LNG producent voor waterstof

Wat bedoel je hiermee?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2021 23:05:24 ]
pi_201477821
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 23:05 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wat bedoel je hiermee?
Geen idee, lijkt me grijs of blauw, niet groen iig.
  donderdag 23 september 2021 @ 08:02:51 #220
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201478772
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 23:05 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wat bedoel je hiermee?
Dat Shell de grootste producent is van de grondstof voor de huidige manier van waterstofproductie, gok ik. :P
pi_201479499
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:31 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Never Sell Shell _O_
Vorige week op 16,7 nog een plukje bijgekocht :D
pi_201479908
Herstel is vrij vlot gegaan, m'n portfolio staat zelfs alweer iets boven de winst van een maand terug.

Nu hopen dat ze in de USA dat schuldenplafond op tijd verhoogd krijgen, anders wordt het nog een pittig najaar :+
pi_201480080
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 08:02 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat Shell de grootste producent is van de grondstof voor de huidige manier van waterstofproductie, gok ik. :P
Het lastige is dat ik (afgezien van enkele industriële toepassingen) weinig toekomst zie voor waterstof en daardoor ook niet zie hoe Shell daar z'n huidige omzet mee zou kunnen behouden.

Misschien zie ik dat allemaal fout maar bij gerede twijfel kan je dan beter uit zo'n aandeel gaan, wat ik dus gedaan heb.
  donderdag 23 september 2021 @ 15:24:03 #224
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201483853
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 08:02 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat Shell de grootste producent is van de grondstof voor de huidige manier van waterstofproductie, gok ik. :P
juist

Eb Shell heeft de grootste waterstof fabriek ter wereld in aanbouw
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 23 september 2021 @ 15:24:30 #225
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201483858
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het lastige is dat ik (afgezien van enkele industriële toepassingen) weinig toekomst zie voor waterstof en daardoor ook niet zie hoe Shell daar z'n huidige omzet mee zou kunnen behouden.

Misschien zie ik dat allemaal fout maar bij gerede twijfel kan je dan beter uit zo'n aandeel gaan, wat ik dus gedaan heb.
Dat zie je allemaal fout
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201484656
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat zie je allemaal fout
Dat mag je conclusie zijn maar ik zie nog niet hoe je daar toe gekomen bent.

Zo'n beetje alle onderdelen / bezigheden van Shell hebben forse CO2 uitstoot tot gevolg en dat proberen we nu net terug te brengen.

Alleen al ieder vat olie dat Shell Pernis door z'n handen krijgt levert uiteindelijk 430.80 kg CO2 op en per dag worden er daar al 416.000 verwerkt. En in 2050 zou dat op 0 moeten staan.

Is er een verdienmodel voor waterstof? Welke toepassingen? Hoe concurreert dat met huidige methoden? Is het CO2 neutraal? Hoe bereikt men dat? Kan Shell daar dezelfde omzet en winst uit halen als nu uit olie en gas?

Over 10 jaar heeft Shell waarschijnlijk nog maar 50% van de huidige omzet uit benzine, diesel en LPG en over 20 jaar nog maar 5%. Het ziet er ook niet naar uit dat meer dan 5% van alle voertuigen ooit op waterstof gaat rijden. Hoe gaan ze dat opvangen?

Het is duidelijk dat Shell plannen heeft voor een transitie maar daarmee begeven ze zich ook op het terrein van andere bedrijven die daar al volop mee bezig zijn, zoals windenergie, zonne-energie, waterstof, energy storage, etc. De vraag is: kan Shell zich in die markt nestelen, de transitie succesvol uitvoeren of zal het moeten krimpen?

Overigens geloof ik dat de komende 3 tot 5 jaar je aandelen Shell nog wel safe zijn, ze kunnen nog wel wat afstoten en de aandeelhouders tevreden houden met wat nieuws en plannen. Maar daarna zullen ze toch echt moeten leveren.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-09-2021 16:47:33 ]
pi_201485404
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 09:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vorige week op 16,7 nog een plukje bijgekocht :D
Een wijs besluit!

Denk ik… :@
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201485427
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat mag je conclusie zijn maar ik zie nog niet hoe je daar toe gekomen bent.

Zo'n beetje alle onderdelen / bezigheden van Shell hebben forse CO2 uitstoot tot gevolg en dat proberen we nu net terug te brengen.

Alleen al ieder vat olie dat Shell Pernis door z'n handen krijgt levert uiteindelijk 430.80 kg CO2 op en per dag worden er daar al 416.000 verwerkt. En in 2050 zou dat op 0 moeten staan.

Is er een verdienmodel voor waterstof? Welke toepassingen? Hoe concurreert dat met huidige methoden? Is het CO2 neutraal? Hoe bereikt men dat? Kan Shell daar dezelfde omzet en winst uit halen als nu uit olie en gas?

Over 10 jaar heeft Shell waarschijnlijk nog maar 50% van de huidige omzet uit benzine, diesel en LPG en over 20 jaar nog maar 5%. Het ziet er ook niet naar uit dat meer dan 5% van alle voertuigen ooit op waterstof gaat rijden. Hoe gaan ze dat opvangen?

Het is duidelijk dat Shell plannen heeft voor een transitie maar daarmee begeven ze zich ook op het terrein van andere bedrijven die daar al volop mee bezig zijn, zoals windenergie, zonne-energie, waterstof, energy storage, etc. De vraag is: kan Shell zich in die markt nestelen, de transitie succesvol uitvoeren of zal het moeten krimpen?

Overigens geloof ik dat de komende 3 tot 5 jaar je aandelen Shell nog wel safe zijn, ze kunnen nog wel wat afstoten en de aandeelhouders tevreden houden met wat nieuws en plannen. Maar daarna zullen ze toch echt moeten leveren.
Wel redelijk eens met je verhaal ja, al denk ik dat het allemaal wel wat langer gaat duren en we de komende 5 tot 10 jaar nog sowieso wel goed zitten.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201485591
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Wel redelijk eens met je verhaal ja, al denk ik dat het allemaal wel wat langer gaat duren en we de komende 5 tot 10 jaar nog sowieso wel goed zitten.
Misschien gaat het idd langzamer, blijft koffiedik kijken ;) Maar er gebeurt wel wat.
pi_201485702
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien gaat het idd langzamer, blijft koffiedik kijken ;) Maar er gebeurt wel wat.
100% eens ja. Ook wel interessant.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201485802
Wat vinden jullie van het tv programma bulls&beurs op RtlZ? Ik vind het magertjes op de inhoud. Het heeft de diepgang van een gemiddelde kantine tafel
pi_201485804
In ander nieuws: Canoo heeft vandaag een opleving van zo'n 12%
Staat nu gemiddeld 9,5% in de plus in m'n portfolio, dus het was ook wel even nodig.

De laatste dagen wat aandacht voor het bedrijf geweest in diverse artikelen en dat helpt dan wel.
Afijn, zolang er nog geen enkele auto geleverd is zal het nog wel wat schommelen.
pi_201485848
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:54 schreef floris_b het volgende:
Wat vinden jullie van het tv programma bulls&beurs op RtlZ? Ik vind het magertjes op de inhoud. Het heeft de diepgang van een gemiddelde kantine tafel
Weet niet, ken het programma zelf niet. Zit Jim Tehupuring daar ook wel eens in?

Volgens mij is dat een zoon van mijn oude wiskundedocent.
Zelfde achternaam, zelfde dorp en qua gezicht ook wel gelijkenissen.

Dat was ook de enige wiskundedocent die ik kon volgen. De docent die ik daarna kreeg deed alles met een overhead projector (en vooraf geprepareerde sheets) en vloog zo snel door de stof dat ik in november al niet meer wist waar we waren in het boek :+
pi_201491021
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, ken het programma zelf niet. Zit Jim Tehupuring daar ook wel eens in?

Volgens mij is dat een zoon van mijn oude wiskundedocent.
Zelfde achternaam, zelfde dorp en qua gezicht ook wel gelijkenissen.

Dat was ook de enige wiskundedocent die ik kon volgen. De docent die ik daarna kreeg deed alles met een overhead projector (en vooraf geprepareerde sheets) en vloog zo snel door de stof dat ik in november al niet meer wist waar we waren in het boek :+
Niet dat ik weet. Het programma is ook net nieuw. Afgelopen weekend was aflevering 2 ofzo.
pi_201492794
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, ken het programma zelf niet. Zit Jim Tehupuring daar ook wel eens in?

Volgens mij is dat een zoon van mijn oude wiskundedocent.
Zelfde achternaam, zelfde dorp en qua gezicht ook wel gelijkenissen.

Dat was ook de enige wiskundedocent die ik kon volgen. De docent die ik daarna kreeg deed alles met een overhead projector (en vooraf geprepareerde sheets) en vloog zo snel door de stof dat ik in november al niet meer wist waar we waren in het boek :+
pi_201496560
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:27 schreef SOG het volgende:
Shell ook weggedaan met 2 kwartjes winst. Ook nog een zakje prosus liggen en las vegas sands die als een shitcoin gecrasht is :D

Op zich doet shell het niet echt verkeerd qua rendement, maar blijft wel achter tov de brede markt de afgelopen maanden. Anyway ik ga toch wat verbouwingen doen dus heb bijna niks meer..



pi_201496885
Heb een gedeelte uit crypto gehaald en in aandelen gestoken. Heb er een iets beter gevoel bij omdat de koersen van crypto mij iets teveel schommelen en ook het idee van dividend staat mij wel aan. Vandaag voor het eerst dividend toegezegd gekregen van Randstad :)
pi_201497860
Toch wel benieuwd wat de berichtgeving rond Evergrande Group voor gevolgen gaat hebben. "Niet zo grote" want geen globale schuldeisers, of "toch wel een klein domino effect".
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_201500300
Veel rood vandaag.
In m'n portfolio alleen Canoo en Tesla in de plus.

Canoo lijkt ook op WSB wat aandacht te krijgen maar weet niet of dat nu een aanbeveling is.
pi_201500395
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 14:25 schreef Hojdhopper het volgende:
Toch wel benieuwd wat de berichtgeving rond Evergrande Group voor gevolgen gaat hebben. "Niet zo grote" want geen globale schuldeisers, of "toch wel een klein domino effect".
Als Evergrande de hele Chinese vastgoedbubbel meetrekt kan je je lol op. Anders zal het wel binnen de perken blijven.
  vrijdag 24 september 2021 @ 19:16:07 #241
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201501782
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Veel rood vandaag.
In m'n portfolio alleen Canoo en Tesla in de plus.

Canoo lijkt ook op WSB wat aandacht te krijgen maar weet niet of dat nu een aanbeveling is.
Telll ook in de plus

https://finance.yahoo.com(...)nnett-200500607.html
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201503643
quote:
Die heb ik dan weer niet ;)

Inmiddels lijkt m'n portfolio toch nog met een matig plusje het weekend in te gaan.
Canoo en Tesla hebben nog even doorgezet.

edit: Canoo al meer dan 20% omhoog vandaag, WSB doet z'n best blijkbaar :')

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-09-2021 22:16:48 ]
  zaterdag 25 september 2021 @ 10:30:26 #243
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201508328
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die heb ik dan weer niet ;)

Ik heb ze steeds bijgekocht , iedere maand weer , net als RD

quote:
Executive Chairman Charif Souki said, "Tellurian adds both upstream and investment bench strength to our already robust Board with the addition of James.

He brings over 30 years of experience which will be invaluable as we focus on enhancing our Haynesville upstream position."

About Tellurian Inc.

Tellurian intends to create value for shareholders by building a low-cost, global natural gas business, profitably delivering natural gas to customers worldwide.
Tellurian is developing a portfolio of natural gas production, LNG marketing and trading, and infrastructure that includes an ~ 27.6 mtpa LNG export facility and an associated pipeline.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 25 september 2021 @ 10:58:13 #244
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201508578
TELL staat echt op springen weer, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Deze week 3 maandsalarissen verdiend ermee. Belastingvrij.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201509191
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:25 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Als Evergrande de hele Chinese vastgoedbubbel meetrekt kan je je lol op. Anders zal het wel binnen de perken blijven.
Wordt totaal niet serieus genomen lijkt door de optie markt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:14:30 #246
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201509417
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wordt totaal niet serieus genomen lijkt door de optie markt.
is ook een non event

Gaan daar dageklijks grote bedrijven failiet

I svast wel iemand die een paar woontorens will overnemen voor weinig
en die fabriek van electrische auto s die wordt wel verkocht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:21:33 #247
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201509497
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is ook een non event

Gaan daar dageklijks grote bedrijven failiet

I svast wel iemand die een paar woontorens will overnemen voor weinig
en die fabriek van electrische auto s die wordt wel verkocht
Ja aan Alon Miusk bijv
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:27:13 #248
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201509593
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:21 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Ja aan Alon Miusk bijv
Tesla loopt daar op hete kolen dus dat zal wel niet

https://www.wsj.com/artic(...)ersonnel-11616155643
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201509784
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wordt totaal niet serieus genomen lijkt door de optie markt.
Wat doen hun bonds inmiddels? Dubbeltje op de dollar oid? Vreemd vermogen de lul, aandeelhouders blij?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201510589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Tesla loopt daar op hete kolen dus dat zal wel niet

https://www.wsj.com/artic(...)ersonnel-11616155643
Je hebt de follow-up gemist ;)

https://www.asiafinancial.com/tesla-sets-up-its-first-local-data-centre-in-china
pi_201537321
Zalige opening _O_
  maandag 27 september 2021 @ 10:37:07 #252
62913 Blik
The one and Only!
pi_201538056
RDS gaat hard omhoog, ben wel benieuwd wat het dividend gaat doen de komende kwartalen. Die bepalen een beetje of ik RDS aan blijf houden of niet
  maandag 27 september 2021 @ 12:32:07 #253
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201539258
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 10:37 schreef Blik het volgende:
RDS gaat hard omhoog, ben wel benieuwd wat het dividend gaat doen de komende kwartalen. Die bepalen een beetje of ik RDS aan blijf houden of niet
Waar ga je dat dan exact op bepalen?
  maandag 27 september 2021 @ 12:32:26 #254
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201539261
Shellgoden _O_
  maandag 27 september 2021 @ 12:39:51 #255
62913 Blik
The one and Only!
pi_201539339
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Waar ga je dat dan exact op bepalen?
Afhankelijk van het percentage tov huidige waarde vd investering, weet nog niet exact wat ik acceptabel vind.

Ik verwacht dat Shell ergens gaat stagneren iets boven de 20 euro uiteindelijk. Dan heb ik een mooie 10 euro per aandeel winst te pakken en is een goed moment om te zoeken naar een ander pareltje
pi_201539396
Mooi dagje tot nu toe; Intertrust herstelt wat door verrassende en zeer forse aandeleninkoop (bijna 10% van het uitstaande kapitaal), mooi bewijs van de cashflowmachine die het nog steeds is en voorlopig zal blijven. BEWi is inmiddels een two-bagger *O*, trekt wel enorm hard aan de afgelopen dagen op feitelijk niet eens zo heel groot nieuws, snap niet zo goed wat daar aan de hand is, maar voorlopig laat ik het maar runnen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201541103
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 10:58 schreef Tyr80 het volgende:
TELL staat echt op springen weer, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Deze week 3 maandsalarissen verdiend ermee. Belastingvrij.
Heb vanochtend ook een aantal aandelen van Tell gekocht :)
pi_201541904
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 15:31 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Heb vanochtend ook een aantal aandelen van Tell gekocht :)
Riemen vast. Hopelijk heb je een sterke maag!
pi_201542094
Het is vandaag wel lijden met m'n halfgeleiders.

Tesla houdt de eer nog hoog met een kleine stijging (~1,5%).

Morgen maar weer eens kijken :')
  maandag 27 september 2021 @ 17:05:03 #260
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201542098
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 16:49 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Riemen vast. Hopelijk heb je een sterke maag!
Ben nog misselijk van Shell zeg manmanman *O*
When Lambo?
pi_201542233
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 17:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ben nog misselijk van Shell zeg manmanman *O*
When Lambo?
Goeie vraag


?
pi_201542566
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is vandaag wel lijden met m'n halfgeleiders.
Heb je ook ASML? Die stuitert ook ongekend op en neer de laatste tijd.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_201542733
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 17:56 schreef recursief het volgende:

[..]
Heb je ook ASML? Die stuitert ook ongekend op en neer de laatste tijd.
Ja, ik heb door de tijd wat ASML, ASMI, BESI, NVIDIA en AMD gekocht.
Verder Apple, Alphabet, Microsoft, Adobe, Tesla en Canoo. Een soort "mini Nasdaq" dus :P
Afgezien van Canoo (startup) allemaal bedrijven die zich wel bewezen hebben.

Maar goed, ook daarbij geldt dat ik o.a. ASML voor een jaar of 10 heb gezien de verwachte groei in de semiconductor sector (er vanuit gaande dat ze hun marktaandeel of groei kunnen vasthouden)

Mocht ik het mis hebben dan is er geen man overboord, overgrote deel zit in ETF's (S&P / AEX / Nasdaq).

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-09-2021 18:29:41 ]
pi_201542941
Heb nog wat call-opties RDSA voor december op de plank liggen.

Laat deze stijging nog maar even doorzetten. :9~
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  maandag 27 september 2021 @ 20:16:20 #265
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201544480
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 10:58 schreef Tyr80 het volgende:
TELL staat echt op springen weer, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Deze week 3 maandsalarissen verdiend ermee. Belastingvrij.
juist
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 27 september 2021 @ 20:17:15 #266
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201544502
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 15:31 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Heb vanochtend ook een aantal aandelen van Tell gekocht :)
min laatste bijkoop is mislukt, maar de calls RD gingen wel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 27 september 2021 @ 21:45:54 #267
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201546065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het lastige is dat ik (afgezien van enkele industriële toepassingen) weinig toekomst zie voor waterstof en daardoor ook niet zie hoe Shell daar z'n huidige omzet mee zou kunnen behouden.

Misschien zie ik dat allemaal fout maar bij gerede twijfel kan je dan beter uit zo'n aandeel gaan, wat ik dus gedaan heb.
je ziet het echt helemaal fout
never sell Tell or Shell
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 27 september 2021 @ 21:59:10 #268
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201546282
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ik heb door de tijd wat ASML, ASMI, BESI, NVIDIA en AMD gekocht.
Verder Apple, Alphabet, Microsoft, Adobe, Tesla en Canoo. Een soort "mini Nasdaq" dus :P
Afgezien van Canoo (startup) allemaal bedrijven die zich wel bewezen hebben.

Maar goed, ook daarbij geldt dat ik o.a. ASML voor een jaar of 10 heb gezien de verwachte groei in de semiconductor sector (er vanuit gaande dat ze hun marktaandeel of groei kunnen vasthouden)

Mocht ik het mis hebben dan is er geen man overboord, overgrote deel zit in ETF's (S&P / AEX / Nasdaq).
Bij ASML heb ik nu wel een beetje een Tesla-gevoel. Zwaar overpriced en kunnen ze het blijven waarmaken? Kunnen ze over 10 jaar nog steeds dezelfde positie in de markt hebben bijvoorbeeld?
pi_201546471
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 21:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Bij ASML heb ik nu wel een beetje een Tesla-gevoel. Zwaar overpriced en kunnen ze het blijven waarmaken? Kunnen ze over 10 jaar nog steeds dezelfde positie in de markt hebben bijvoorbeeld?
Asml eerder dan Tesla.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201546721
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 21:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Bij ASML heb ik nu wel een beetje een Tesla-gevoel. Zwaar overpriced en kunnen ze het blijven waarmaken? Kunnen ze over 10 jaar nog steeds dezelfde positie in de markt hebben bijvoorbeeld?
Om als concurrent in de buurt van ASML te komen moet je een hele hoge drempel over. Tesla krijgt aan alle kanten te maken met concurrentie omdat de technologie voor die concurrenten veel bereikbaarder is.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_201547192
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 22:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Om als concurrent in de buurt van ASML te komen moet je een hele hoge drempel over. Tesla krijgt aan alle kanten te maken met concurrentie omdat de technologie voor die concurrenten veel bereikbaarder is.
Dat Tesla concurrentie krijgt geeft aan dat ze de juiste keuze gemaakt hebben door 18 jaar geleden te besluiten om EV's te maken.

Er zullen vast merken zijn die EV's gaan maken waar kopers voor zijn, misschien gaan ze ooit ook wel winst maken op die EV's maar er zullen ook merken zijn die dit niet gaan overleven.

Misschien worden die bedrijven overgekocht, misschien dat er overheden bijspringen om ze te redden maar zelfstandig zullen enkele bedrijven het niet gaan redden.

Dat klinkt misschien heel resoluut maar ik geloof daar wel in. Hopelijk bestaat FOK! over 10 jaar nog, dan kunnen we deze discussie nog eens terugzoeken ;)
pi_201547201
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 21:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je ziet het echt helemaal fout
never sell Tell or Shell
Voor korte termijn zal Shell vast nog wel leuke winsten opleveren, ik geloof er echter niet meer in op lange termijn en dan heeft het niet veel te zoeken in m'n portfolio.

Overigens ben ik niet helemaal van Shell af want in m'n AEX ETF zit ook nog wel een aardig percentage (9,8%) ;)
  dinsdag 28 september 2021 @ 00:06:32 #273
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201547424
TELL 4.44 net, wordt nagenoeg iedere aflevering van Cramer genoemd.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 28 september 2021 @ 09:41:32 #274
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201548984
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor korte termijn zal Shell vast nog wel leuke winsten opleveren,

ik geloof er echter niet meer in op lange termijn en dan heeft het niet veel te zoeken in m'n portfolio.

die mensen zolals jij zijn nu allemaal uitgestapt, de verstandigen zijn gebleven, in de grootste NLG prducent ter wereld

Shell op naar de 25 euro
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 28 september 2021 @ 09:56:20 #275
62913 Blik
The one and Only!
pi_201549112
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die mensen zolals jij zijn nu allemaal uitgestapt, de verstandigen zijn gebleven, in de grootste NLG prducent ter wereld

Shell op naar de 25 euro
Op zich wel eens met @TheFreshPrince , voor de lange termijn misschien niet het beste aandeel om te hebben. Maar dat Shell nog een run omhoog zou maken leek mij ook evident. Gaat echt nog even duren voordat olie echt passé is

RDS @ 19,37 nu
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:04:10 #276
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201549159
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:56 schreef Blik het volgende:

[..]
Op zich wel eens met @:thefreshprince , voor de lange termijn misschien niet het beste aandeel om te hebben. Maar dat Shell nog een run omhoog zou maken leek mij ook evident. Gaat echt nog even duren voordat olie echt passé is

RDS @ 19,37 nu
Het gaat er vooral om dat RD de grootste LNG producent ter wereld is

LNG heeft juist veel meer toekomst gekregen
https://www.shell.com/ene(...)HX091dGxvb2svMjAyMS8
quote:
LNG Outlook 2021
The Shell LNG Outlook, now in its fifth year, highlights key trends in 2020. It finds that global demand for liquefied natural gas (LNG) increased to 360 million tonnes.

Though marginal, the increase in volume reflects the resilience and flexibility of the global LNG market in 2020, a year which saw losses to global GDP of several trillion dollars as economies large and small struggled to contain the COVID-19 outbreak.

Demand in 2019 stood at 358 million tonnes.

China and India led the recovery in demand for LNG following the outbreak of the pandemic with both countries increasing their LNG imports by 11%.
China's announcement of a target to become carbon neutral by 2060 is expected to continue driving up its LNG demand through the key role gas can play in decarbonising hard-to-abate sectors.
quote:
TotalEnergies presenteert groeiplannen
Gecreëerd: 15:02
(ABM FN-Dow Jones) De Franse energieproducent TotalEnergies wil tot en met 2030 de energieproductie met 30 procent opvoeren, waarbij de groei voor de helft voor rekening van LNG komt.

Dit maakte het bedrijf uit Parijs dinsdagmiddag bekend in aanloop naar een strategische bijeenkomst.

De anders helft van de groei moet komen uit elektriciteit, voornamelijk uit natuurlijke hulpbronnen.

De omzetmix verschuift hiermee in 2030 naar verwachting naar 30 procent uit olie, 50 procent uit gas, 15 procent uit elektriciteit en 5 procent uit biomassa en waterstof.


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-09-2021 15:48:31 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201549166
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het gaat er vooral om dat RD de grootste NLG producent ter wereld is

NLG heeft juist veel meer toekomst gekregen
NLG hebben we sinds 1 januari 2002 al niet meer.
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:18:23 #278
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201549277
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201549565
Hopelijk in de laatste weken van het jaar nog een flinke correctie, is gunstig voor m'n belastingaangifte :+
  dinsdag 28 september 2021 @ 12:31:35 #281
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201550652
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hopelijk in de laatste weken van het jaar nog een flinke correctie, is gunstig voor m'n belastingaangifte :+
vroerger was men heel beducht voor triple witch day
https://beursig.com/2020/(...)lang-voor-beleggers/
15 oktober als de opties aflopen in een neergaande economie in een depressieve maand
https://www.investopedia.com/terms/t/triplewitchinghour.asp
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 28 september 2021 @ 14:23:23 #282
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201551864
Toch maar in ASML gestapt. Beetje korting vandaag. :P
pi_201553734
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:23 schreef Zwansen het volgende:
Toch maar in ASML gestapt. Beetje korting vandaag. :P
Ik heb ook nog wat bijgekocht hier en daar. Had eerder al wat van m'n High Yield Bond ETF verkocht (die zich nooit wat aantrekt van een rode beurs) dus had wat geld beschikbaar.

Deels nog wat BESI, ASML, ASMI, NVIDIA bijgekocht en... voor ¤25k aan Tellurian op $3,96...

Ik wil eigenlijk niet meer in fossiele brandstoffen maar mss voor korte termijn wel leuk (in januari weer verkopen?).
pi_201554880
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb ook nog wat bijgekocht hier en daar. Had eerder al wat van m'n High Yield Bond ETF verkocht (die zich nooit wat aantrekt van een rode beurs) dus had wat geld beschikbaar.

Deels nog wat BESI, ASML, ASMI, NVIDIA bijgekocht en... voor ¤25k aan Tellurian op $3,96...

Ik wil eigenlijk niet meer in fossiele brandstoffen maar mss voor korte termijn wel leuk (in januari weer verkopen?).
Als je voor 25k op 3,96 bent ingestapt, zou ik niet inzetten op de korte termijn.
pi_201554997
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:45 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Als je voor 25k op 3,96 bent ingestapt, zou ik niet inzetten op de korte termijn.
Geen idee, het is nog een aardig riskante investering maar wel "high risk, high reward" mogelijk.

Ben niet zo van het gokken maar op m'n portfolio zal het ook weer geen hele dikke deuk maken mochten ze failliet gaan.
pi_201555857
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee, het is nog een aardig riskante investering maar wel "high risk, high reward" mogelijk.

Ben niet zo van het gokken maar op m'n portfolio zal het ook weer geen hele dikke deuk maken mochten ze failliet gaan.
Dat sowieso, maar 25K “speelgeld” in Tell met de focus op korte termijn… Het zou mijn hobby niet zijn.

Succes tho, ik duim voor ons Tellionaires
pi_201556316
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:46 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Dat sowieso, maar 25K “speelgeld” in Tell met de focus op korte termijn… Het zou mijn hobby niet zijn.

Succes tho, ik duim voor ons Tellionaires
Hangt af van de grootte van je totale portfolio, toch?

M'n portfolio (DeGiro + Rabobank opgeteld) staat overigens vandaag al ¤37k in de min en dat is nog los van wat ik bij BND en ASN heb staan. Desondanks nog wel ruim in de plus t.o.v. april.
pi_201556418
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt af van de grootte van je totale portfolio, toch?
Nah, niet mee eens. Voor mijn gevoel zeker niet als je er zo over moet willen praten eigenlijk. :)
pi_201556467
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:17 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Nah, niet mee eens. Voor mijn gevoel zeker niet als je er zo over moet willen praten eigenlijk. :)
Opgeteld zit ongeveer 2,7% van m'n portfolio in Tell + Canoo (een startup in EV's), dat zijn eigenlijk de enige risicovolle aandelen.

Voor de rest eigenlijk allemaal "blue chips", brave S&P, Nasdaq en AEX ETF's of minimaal bedrijven die goed winst maken.
pi_201556596
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opgeteld zit ongeveer 2,7% van m'n portfolio in Tell + Canoo (een startup in EV's), dat zijn eigenlijk de enige risicovolle aandelen.

Voor de rest eigenlijk allemaal "blue chips", brave S&P, Nasdaq en AEX ETF's of minimaal bedrijven die goed winst maken.
Zoals ik zei

Maar ik hoop met je mee! :)
pi_201556636
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:26 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Zoals ik zei

Maar ik hoop met je mee! :)
Rare tuinkabouter ben je :+
pi_201556696
Mensen snappen toch wel dat 25k voor de gemiddelde Fokker gewoon smijtgeld is.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 28 september 2021 @ 20:40:39 #293
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201556845
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:32 schreef nostra het volgende:
Mensen snappen toch wel dat 25k voor de gemiddelde Fokker gewoon smijtgeld is.
ja dat is gewoon de helft van hun netto salaris per week
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201556866
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat is gewoon de helft van hun netto salaris per week
Heb al 3,5 jaar geen werk dus heb sowieso geen salaris ;)
pi_201556884
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb al 3,5 jaar geen werk dus heb sowieso geen salaris ;)
Je ziet het echt niet he? :P
pi_201556961
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:43 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Je ziet het echt niet he? :P
Wat zou ik moeten zien?
pi_201556985
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 20:48:25 ]
  dinsdag 28 september 2021 @ 20:49:25 #298
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201557006
Hoe handel ik in olie. Is daar een ticker voor?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 28 september 2021 @ 20:51:57 #299
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201557035
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb al 3,5 jaar geen werk dus heb sowieso geen salaris ;)
ik heb Salaris en AOW en pensioen
Ben dus goed de sjaak volgend jaar voor ink bel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201557039
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:49 schreef Tyr80 het volgende:
Hoe handel ik in olie. Is daar een ticker voor?
Bij DeGiro zie ik bij Commodities "WTI Crude Oil" staan.
pi_201557050
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb Salaris en AOW en pensioen
Ik moet nog 23 jaar tot m'n officiële pensioen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')