Zou ingeprijsd moeten zijn?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 19:02 schreef ludovico het volgende:
Volgens de voorspellingen in Juni is Nord Stream 2, eind deze maand klaar met bouwen...
Wat zou het effect zijn daarvan?
Zou.....quote:
De vorige keer was er veel meer onzekerheid of het project überhaupt zou slagen. Nu wordt er in het algemeen al helemaal vanuit gegaan dat Nordstream2 er gaat komt. Die strijd is geopolitiek ook al beslecht.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zou.....
Klopt, zou.
Vorige keer was het aanleiding voor een dikke rally. Gezien de opluchting bij het einde van het project verwacht ik toch vuurwerk omhoog. 2 weken na dato 7.5.
Dan nog, stukje onzekerheid weg. Stukje nieuwswaarde.. Ik ga uit van 7.5 na een week of 2 na het nieuws.. Dus half september.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De vorige keer was er veel meer onzekerheid of het project überhaupt zou slagen. Nu wordt er in het algemeen al helemaal vanuit gegaan dat Nordstream2 er gaat komt. Die strijd is geopolitiek ook al beslecht.
Waar is de "hoofdnotering" van Gazprom buiten Rusland?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan nog, stukje onzekerheid weg. Stukje nieuwswaarde.. Ik ga uit van 7.5 na een week of 2 na het nieuws.. Dus half september.
Pfoe, staat in Dollars dus denk NYSE.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:52 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Waar is de "hoofdnotering" van Gazprom buiten Rusland?
Xetra, das de online beurs van Frankfurt.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 22:38 schreef JimmyJames het volgende:
Heb je deze? https://finance.yahoo.com/quote/OGZPY/
Altijd leuk om mee te spelen zulke aandelen. Of het wordt een succes of het gaat ten onder aan de torenhoge schulden. Kosten gaan altijd voor de winst.quote:Op zondag 15 augustus 2021 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ga komende week voor de "lol" een stuk of wat stocks "Canoo" aankopen (US62914V1061).
Het gaat niet heel geweldig met het aandeel dus zeker geen koopadvies.
Maar vind het wel een grappig concept; een platform, ook wel het "skateboard", waar je alles op kan bouwen wat je maar kan bedenken, zoals dus ook "last mile" bezorgbusjes.
VDL Nedcar gaat auto's voor ze bouwen in Nederland. Lijkt me dat het in steden wel erg praktisch is gezien diesels daar steeds vaker ongewenst zijn.
Klopt, heel risicovol. Zoals iemand al eens zei: kijk naar hoeveel automerken er ontstonden toen de auto in opkomst was en hoeveel daar 25 jaar later nog van bestonden. Het overgrote merendeel van de startups redt het niet.quote:Op zondag 15 augustus 2021 21:59 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Altijd leuk om mee te spelen zulke aandelen. Of het wordt een succes of het gaat ten onder aan de torenhoge schulden. Kosten gaan altijd voor de winst.
Wat moet Canoo gaan doen dan precies?quote:Op maandag 16 augustus 2021 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, heel risicovol. Zoals iemand al eens zei: kijk naar hoeveel automerken er ontstonden toen de auto in opkomst was en hoeveel daar 25 jaar later nog van bestonden. Het overgrote merendeel van de startups redt het niet.
Het enige wat je kan doen is kijken naar wat men van plan is, of het enigszins uitvoerbaar lijkt, of er een markt voor is, of ze eerlijk zijn over wat er bereikt is, etc.
Heb vandaag gekocht:
- Tesla op $702,260 g.a.k.
- Canoo op $7,0488 g.a.k.
- Fastned ¤60,10 g.a.k.
Er staan al 2 filmpjes in een vorige reactie met wat ze maken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 15:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat moet Canoo gaan doen dan precies?
Tesla is (zo'n 350 tot 400/%) overgewaardeerd, dat weet ik wel zeker. Dat betekent echter niet dat de koers te voorspellen is.quote:Nu weet ik dat jij ook wat minder speculatieve zaken op orde hebt.... Maar als dit je enige aandelen waren, manmanman. Groot risico weinig reward hoor deze Tesla's.
Hoe kom je op 1900% ?quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:20 schreef ludovico het volgende:
Tesla is 1900% overgewaardeerd, bitcoin infinite %..
Die bubbel barst wel een keer maar dan verliezen ze ook echt alle waarde.
1900% is factor 20.quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe kom je op 1900% ?
En waarom zou Tesla alle waarde verliezen als "de bubbel barst"? Je lijkt daarmee te suggereren dat Tesla geen omzet draait, niets produceert, niets verkoopt, niet groeit, niet uitbreidt, geen toekomstvisie heeft of ooit heeft gehad.
[ afbeelding ]
Ik vroeg niet om uitleg wat 1900% is.quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
1900% is factor 20.
Tesla aandeel is in mijn optiek 5% waard van wat het is. Sure het draait omzet etc maar niks bijzonders, misschien 5 jaar voorsprong met elektrisch maar ach, dat lopen de andere autobouwers wel in.
Haha, ik zal er een keer naar kijken, keb wel gezien dat Tesla een leipe machine heeft die in 1 go auto's drukt vanuit vloeibaar staal zegmaar.quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vroeg niet om uitleg wat 1900% is.
Ik vroeg hoe je op die 1900% kwam, welke berekening zit daar achter?
En waarom denk je dat andere autofabrikanten dat in 5 jaar inlopen?
En al lopen ze dat in, is dat een probleem voor Tesla?
Hoeveel EV's rijden er naar verwachting in 2030 wereldwijd rond?
Hoe groot is de verwachte wereldwijde automarkt voor EV's in respectievelijk 2025, 2030 en 2035?
Welk aandeel (omzet) daarvan moet Tesla in die jaren hebben om geen "bubbel" meer te zijn (nog los van de overige producten die ze leveren)?
Ik vraag je dit in de hoop dat je de antwoorden zoekt en je dan achter je oren gaat krabben
Klopt. Ze hebben "mega casting" waarbij de gehele achterbrug uit 1 stuk gegoten wordt. Dat scheelt tientallen onderdelen, laswerk, gewicht, tijd en is perfect qua gelijke maatvoering en hoge stijfheid.quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Haha, ik zal er een keer naar kijken, keb wel gezien dat Tesla een leipe machine heeft die in 1 go auto's drukt vanuit vloeibaar staal zegmaar.
Als je 16% meer range haalt uit het gelijke accu volume / gewicht, je auto zelf al meer efficiënt is én je accu's kan produceren die 50% goedkoper zijn dan die van de concurrentie (duurste deel van een EV) dan kan je juist onder de prijs van de concurrentie zitten en nog steeds een hogere marge halen.quote:Maar bottem line, ik denk niet dat de marges van Tesla hoger zullen liggen op EV dan Volkswagen et al.
Dan is het gewoon een fractie van de andere partijen. Dan kan het nog groeien door meer geld aan te halen etc maar dan heb je share dillution. Wereld zonder Toyota en VW ga je gewoon niet hebben.
Tesla had het maar kantje boord gehaald. Lijken nu in veiliger vaarwater te komen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Ze hebben "mega casting" waarbij de gehele achterbrug uit 1 stuk gegoten wordt. Dat scheelt tientallen onderdelen, laswerk, gewicht, tijd en is perfect qua gelijke maatvoering en hoge stijfheid.
Geen enkele concurrent doet dat op die schaal.
Deze video heeft een wat schreeuwerige titel maar is echt interessant om naar te kijken, het proces is goed uitgelegd.
[ afbeelding ]
[..]
Als je 16% meer range haalt uit het gelijke accu volume / gewicht, je auto zelf al meer efficiënt is én je accu's kan produceren die 50% goedkoper zijn dan die van de concurrentie (duurste deel van een EV) dan kan je juist onder de prijs van de concurrentie zitten en nog steeds een hogere marge halen.
Tesla werkt aan z'n nieuwe accu-productielijn die 75% korter / kleiner is dan voorheen, tabless, kortere verbindingen, droog verwerkingsproces, grotere cellen, etc. Dit moet die 50% kostenreductie en 16% meer range gaan halen.
Ik zeg niet dat de concurrentie stil zit maar als ik kijk naar (Sandy) Munro Live op Youtube (het kanaal dat EV's letterlijk sloopt) dan doet Tesla veel dingen wel slimmer.
Wetende wat Tesla van plan is kan kan ik wel de wens hebben om aandelen op $180 te kopen maar zolang ze niet naar die prijs zakken, is de huidige koers de enige optie om in te stappen.
Mocht Tesla overigens toch onder de $300 crashen, dan koop ik nog 2x zoveel bij als dat ik nu heb.
Daarnaast stop ik voorlopig al mijn ontvangen dividend in Tesla stocks (zo'n 4x per jaar dus).
Je kan Tesla nog zo haten, je kan er toch ook vol bewondering naar kijken hoe ze de auto-industrie blijven verstoren.
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een startup uit Californië. Ze hebben een platform wat ze ook wel het "skateboard" noemen waar alle techniek voor de elektrische auto (incl. accu's) in zit. Op dit platform kan een SUV, bestelbus, camper, etc gebouwd worden (voorbeelden in video hierboven).
Haha, ja, history repeats indeed!quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.
What's old is new again
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Damn, dit jaarquote:Op woensdag 18 augustus 2021 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Haha, ja, history repeats indeed!
Kwam vandaag deze chart tegen, toch wel indrukwekkend hoe hard het gaat bij Tesla:
[ afbeelding ]
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Damn, dit jaar![]()
Zijn Texas en Duitsland op tijd operationeel om nog in 2021 bij te kunnen dragen? Want dan zal het nog wel een tandje harder gaan
Bruto winstmarge up is altijd goed.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.
Verwacht eerst nog niet zoveel van de productie, ze zullen nog wel tegen wat problemen aanlopen en ze draaien ook grotendeels met nieuw personeel natuurlijk.
2022 wordt interessanter.
Ook interessant is dat de "revenue" voorzichtig los komt van het aantal afgeleverde auto's en variabele kosten.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
Kreun wat een ellende lijkt wel Taliban!quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 17:47 schreef xminator het volgende:
[..]
[..]
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.
Het blijven Amerikanen hè. En in hun geval worden ook wel alle vooroordelen bevestigd. Heb ik je al verteld over mijn boerderij die ik van Ethereum heb gekocht?quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 19:59 schreef SOG het volgende:
Valt me wel op dat nagenoeg al die dudes bij cnbc hun mooie trades en tips vermelden, maar als ze het niet bij het rechte eind hebben dan hoor je ze er nooit meer over of ze hebben wel 1 of ander smoesje waarmee ze hun handelen/mening goedpraten.
Komt dat AI niet van Nvidia af dan?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Na "Tesla AI Day" werd de robot nogal vaak genoemd als grote onthulling.
Maar de stappen die er gezet zijn met die DOJO computer, dat is wel echt bizar.
Bij Tesla moet je echt niet meer alleen "autoproductie" denken, het is een volwaardig techbedrijf aan het worden en op dat vlak heeft vergelijken met Toyota of Volkswagen niet zoveel nut, denk ik.
Ik heb vaak gezegd dat ik niet verwacht dat Tesla zelfrijdende auto's kan maken zonder lidar en dat Waymo ze op dat vlak zou verslaan. Maar als ik zie hoe enorm ver ze zijn met die AI en het hoeveel resources ze halen uit het wagenpark dat ze hebben rondrijden (iedere rijdende Tesla geeft nieuwe informatie), hoe ze miljarden situaties realistisch kunnen simuleren dan ben ik toch wel onder de indruk.
Level 4 gaan ze dan misschien toch echt halen voor 2025 en dat is best bizar.
Nee, dat is de grap.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Komt dat AI niet van Nvidia af dan?
Hmmmmmmmmmkkquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat is de grap.
Wat NVidia biedt is blijkbaar niet efficiënt en schaalbaar genoeg. Ze hebben hun eigen DOJO platform vanaf de grond opgebouwd.
Dat biedt 4x betere performance, 1,3x performance per Watt en heeft 5x minder ruimte nodig.
Daarnaast is het heel schaalbaar en kunnen ze het daardoor makkelijk uitbreiden.
En... het is ook (als dienst) verkoopbaar aan andere partijen die met AI bezig zijn.
Klopt, op dit moment zeker nog niet.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmmmmmmmmmkk
Kijk voor mij staat het wel redelijk vast dat Tesla als merk gewoon blijft, als aandeel ben ik er ook redelijk zeker van (al dan iets minder), maar de grote vraag is vooral: De waarde van het bedrijf rechtvaardigen die de beurskoers? Nee, geloof ik niks van.
Tesla gaat /20 joh.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, op dit moment zeker nog niet.
Maar zolang het niet daalt is dit de meest gunstige instapprijs voor mij.
Mocht het toch ooit fors zakken, koop ik bij.
Ik zie Tesla wel naar $1000 gaan komend jaar en dan weer een nieuwe aandelensplitsing.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tesla gaat /20 joh.
Mocht je bij willen kopen als het /7 gaat dan ben ik indifferent op je aankoop, vind het geen goedkope aankoop maar zelf weten allemaal.............
Daarboven denk ik dat je gewoon je geld aan het wegpissen bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |