Ja komt wel vaker voor. Maar inderdaad is het meestal dat er technisch ook wat aanpassingen zijn (andere turbo bijv.). Maar mooie manier om voor weinig toch wat extra's te krijgen!quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:47 schreef DX11 het volgende:
Over die motoren: ik heb een 325i met n53 motor, zelfde 3l motor als de 330i (ondertussen ontgrendeld via software), dus volgens mij heb ik daar best mazzel mee, of is dat vaker voor gekomen dat er enkel software geknepen word?
Vind je?quote:
Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn het vrij goede auto's. Maar je kunt altijd pech hebben uiteraard. Roest is inderdaad wel een puntje. Mijn broer heeft toevallig bij een E46 320i Touring gekeken van de week. De handelaar had 'ie eerst gebeld en zei dat 'ie klein plekje roest had en verder heel netjes. Komt 'ie daar aan, veel roestplekken.. Dus niet gekocht. Maar roest is wel iets waarom ik inderdaad wel een modernere auto zou willen.
[..]
Haha ja je hebt dan wel een heerlijke auto! En 1 op 15 is onderdaad gewoon erg netjes.
Een 120d vind ik ook erg interessant nog. Ruim genoeg als de baby wel een keer mee moet en niet absurd groot voor alleen rijden. En dieseltje is vrij zuinig uiteraard. Selectie maar maken met wat verschillende auto's en dan eens gaan rijden.
Done!quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:58 schreef LethalNinja het volgende:
nu in het juiste topic
ik mag btw uit de OP de auto staat niet meer op mijn naam
Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:57 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.
Toen de puntjes naar een jaar of twee doorkwamen heb ik nog geïnformeerd wat verwijderen zou koste. Dat zou al rond de 2k zijn dus toen maar geaccepteerd en zo lang mogelijk doorgereden.
Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?
Mag hier eigenlijk niet reageren want ben 90s Toyota eigenaarMaar ik heb ook een tijdje terug wat roestplekjes bij de wielkast laten aanpakken en dat kostte me rond de 200e
Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je datquote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:30 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?
Ik zie regelmatig wel een auto met één deur die een andere kleur heeft.
Maakt inderdaad ook uit waar het zit en hoe groot het is. Ik snap dat jij dat dan zo hebt aangepakt. Je wil ook niet met je reparaties over je economische waarde heen gaan.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:34 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je dat)
Het zit niet echt vol in het zicht dus ik heb het zo gewoon zwart gelaten, plus het is sowieso een oude auto met tig krasjes/plekjes dus ik ga daar echt niet een spuitbeurt in steken.
Als je je auto spik en span wilt hebben en in showroomstaat - bij wijze van - dan kan ik begrijpen dat het een ander prijskaartje wordt ja
Dat weten ze alleen als je een keer op bezoek bent geweest bij de dealer. De informatie wordt ook opgeslagen in de sleutel, als je bij de dealer komt (om ik noem maar even iets, een lampje te vervangen) dan wordt de sleutel ingelezen en wordt de info meteen overgenomen, ook wanneer je het zelf gedaan hebt en geregistreerd hebt in de boardcomputer.quote:Op maandag 2 augustus 2021 10:08 schreef DX11 het volgende:
Ja apk snap ik. Maar hoe weet het BMW systeem dan of ik wel of niet die grote beurt heb gedaan?
Klopt, ik had gewoon rubber met zwarte inserts van PU, maar ik was aan de andere kant ook weer bang voor NVH.. Dus ik had het idee dat het wel prima zou worden met deze versie? Een soort tussenweg tussen makkelijke montage, stugger dan origineel en niet hardcore.quote:Op maandag 9 augustus 2021 10:41 schreef daNpy het volgende:
Is dat gele Powerflex? Die heb ik alleen op een paar plaatsen waar geen zwart/paars beschikbaar was.
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:25 schreef daNpy het volgende:
Bij mij zijn die gele op gevoel mogelijk nog harder dan de zwarte
Ik heb ze enkel bij de veerpootlagers achter en de montage van de ogen van de stabi in de draagarm.
De rest is zwart.
Dat kan, zoals ik zei is het op gevoel. De gele zitten daar waar geen paars/zwart beschikbaar is, maar het voelt als harder plastic. Voor de rest is het allemaal zwart, want ik rijd toch (bijna) niet op straat.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 12:30 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?
Of eentje die je 12v oplaadt.. ben je technisch gezien nog echt aan het laden ook. Druppellader ertussen dus gaat lekker langzaam.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen
Op de meeste laadpalen gaat er een lampje branden als je daadwerkelijk aan het opladen bent. Bij de meeste palen is dat lampje blauw.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.
Thanks!quote:
Fahrwerk wird mit H und R geschrieben.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 09:18 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks!
Ik ken H&R niet, maar wel vaker voorbij zien komen. Waarom H&R en bijvoorbeeld geen Eibach? Is Eibach el-cheapo, of is H&R dat juist, of ...?
Welk model?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 04:44 schreef Shivo het volgende:
n00b vraag. Mijn garage zegt dat de rechter vooras van mijn 2013 5-series moet worden vervangen omdat er vet uit het lekt. Kan ik dit verifieren en hoe urgent is zoiets? Het is namelijk een dure grap, ook bij een niet-dealer.
Ja, x-drive.quote:
Ik heb hier een foutje gemaaktquote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:40 schreef boegschroef het volgende:
Eibach, H&R beide zijn prima. Ik ga meestal voor een Eibach/Bilstein combi, maar onder de circuit wagen heb ik wel H&R gezet. Is allemaal prima spul.
Achterwiel.quote:Op zondag 29 augustus 2021 12:11 schreef -Richard- het volgende:
Die sensor gaat wel vaker stuk, zit op de paravaan aan de passagierszijde.
Is het een Xdrive of achterwiel aandrijving?
Remschijven zullen dan wel tegen de grens van hun minimale dikte aanzitten denk ik? iDrive kijkt alleen naar de wat er nog over is op de blokken. Schokbrekers, tja als het niet al te best meer is kan het wel een goed idee zijn om te vervangen, gaat de auto ook lekkerder van rijden als het goed is. Misschien niet bij de BMW dealer laten doen alleenquote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:42 schreef -Richard- het volgende:
Het is al even geleden. De auto is weer rijdbaar en nu ook voorzien van een nieuw type versnellingspook. Het had wat elektronische, spreekwoordelijke, voeten in de aarde. Maar alles functioneert.
Had alleen te weinig transmissie olie, de door ZF opgegeven 9,2 liter lijkt onvoldoende, bestel er maar twee liter bij.. We gaan door tot hij overloopt.
Was even vergeten hoe fel deze gasreactie is! Erg nice![]()
To do is nog verder de kabels in het interieur aanpassen en afwerken. En de motorkap alarm schakelaar nog bekabelen, had dat in het verleden niet zo netjes gedaan dus dat ga ik nu ook aanpassen. Gelukkig een complete kabelboom liggen als donor, het is echt wel zo prettig dat kabelkleuren kloppen als je ooit iets mee hebt..
Heb overigens nog wel mijn twijfels bij de injectoren. De warme start wil hij nog wel eens wat onregelmatig opstarten. Zou dit zoiets kunnen veroorzaken? Heb poort-injectie op 6 bar een geen direct ingespoten motor.
Schijven kun je zelf ook opmeten, als het goed is staat er op wat de minimale dikte moet zijn. Overigens, als je een niet al te ingewikkelde BMW hebt, zijn schijven, blokken en de achter schokdempers niet eens een hele lastige klus. Bespaar je een hoop geld mee tov van de dealer. Helemaal als je ook goede vervang onderdelen pakt ipv bij de dealer bestellen.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.
Wat een werk zeg, heel knap! Ja het valt altijd duurder uit volgens mij.quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was![]()
![]()
(sorry vvs)
Wat heeft het hele project ongeveer gekost? Want het ziet er niet goedkoop uitquote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was![]()
![]()
(sorry vvs)
Oh ja, zet ik op de lijst!quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:40 schreef pvdplanet het volgende:
Electrische stoelverstelling is een bekende ruststroomvreter
Morgen ga ik naar m’n auto dus dan checken. Vorige keer zat ‘ie volgens mij wel goed bij te laden. Zodra je een stukje hebt gereden start ‘ie daarna ook gewoon.quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
de beginvraag is of de auto in slaap raakt. er mag niet meer dan 50 milliampère lopen.
kijk of er later dingen bijgeplaatst zijn zoals een trekhaak. bekijk de staat van de massa-kabel.
meet je bij draaiende motor wel 13-14 volt.
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?quote:Op zaterdag 18 september 2021 16:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Trekhaak staat bij de originele optielijst. Enige wat ik qua elektronica er bij heb geplaatst is een Dension BT module aan de originele radio.
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?
Geel is namelijk constante stroom en rood is contact geschakeld normaal gesproken. Weet niet hoeveel die BT vraagt maar wellicht is het iets om naar te kijken?
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.
Gebruik 'm nadat 'ie de laatste keer weer een lege accu had niet meer als daily. Dat was eind juni. Ik had toen op maandag 50km gereden naar het werk en op woensdagavond was de accu dood. Daarna omgewisseld voor de E39. M'n laatste ritje was 30 augustus. Dit was zo een 200km totaal, dus dat zou wel genoeg moeten zijn om de accu aardig op te laden lijkt me. En vandaag (19 september) was de accu weer compleet dood (dus geen lampje op het dashboard wat aangaat etc.). De accu zit er in sinds juni 2019, dus zo nieuw is 'ie inmiddels ook niet meer. Het is een 100 Ah 830 A van Varta. Afgelopen januari heb ik gemeten wat 'ie laadt. Met koude motor is dat ongeveer 14.25v, later met warme motor (en dus wat lagere toeren) zat 'ie rond de 13.6v en zakt soms ook wat in of gaat weer wat omhoog. Als ik dan gas geef gaat 'ie direct weer over de 14v. Lijkt me dat de dynamo dan wel goed is toch? Enige wat ik kan bedenken momenteel is dat de kabel van de achterklep, die wat open lag, kortsluiting veroorzaakte. M'n achterklep werkte ook niet altijd. Heb er voor nu even wat isolatietape omheen gedaan. Accupool ook los, dus ben benieuwd wat 'ie over een week aangeeft. Verder heb ik al heel lang standaard de binnenverlichting uitstaan van de auto.quote:Op zondag 19 september 2021 17:51 schreef daNpy het volgende:
Voor een auto die je regelmatig gebruikt is het niet veel.
Een accu van 80Ah kan 571 uur (23 dgn) 140mAh leveren - theoretisch. In de praktijk natuurlijk minder lang, omdat de accu spanning inzakt.
Welke spanning geeft de dynamo bij stationair draaien? Want <12V is gewoon te weinig, je moet die accu een keer goed opladen met een degelijke lader (geen druppel lader) of voeding die 15 V kan leveren.
Als dat niet helpt, is ie sowieso dood.
Thanks! Irritant ja.. Gelukkig is het inmiddels niet meer m'n daily dus dan heeft het allemaal wat minder haast.quote:Op zondag 19 september 2021 18:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.
Ik hoop dat je het gevonden krijgt, dit is knap waardeloos zo.
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.quote:Op zondag 19 september 2021 19:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik zat te kijken naar een CTEK MXS 5.0 of 7.0. Weet niet of dat dan ook geschikt is om gewoon vol vermogen een tijdje er op te zetten?
...
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.quote:Op zondag 19 september 2021 20:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.
MXS 7.0 idem.
https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-ctek-mxs-7-0/
Zie grafiek "oplaadprogramma". Bulk laden.
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.quote:Op zondag 19 september 2021 20:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Boven de 0,1 Ampère is foute boel. 0,140 is teveel. er kan ergens een klein lampje blijven branden zoals het handschoenenkastje. elektrische stoelverstelling komt ook voor. blijkbaar is de accu al zwak en kan het dit niet hebben.
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.quote:Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.
De E34 heeft inderdaad 2 zekeringkasten, eentje bij de motor en eentje onder de achterbank (waar ook de accu zit). Ik heb ze allemaal 1 voor 1 er uit en er in gezet. Inclusief de zekering die bij het LPG systeem zit. De auto had ik dus ongeveer 40 min. laten staan, maar de achterdeur (om bij de accu te komen) en de motorkap stonden dus open. Wel alle verlichtingen uit, etc. Weet niet of mijne al echt een slaapstand heeft? Het is niet de meest moderne auto.quote:Op zondag 19 september 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.
kijk of er draden buiten de zekeringkast om getrokken zijn. ga na of er op een andere plek nog zekeringen zijn, soms zit elders nog een zekeringkastje. je moet de auto wel in ruststand meten overigens. doe je dat niet dan is die 140 milli-ampere wel acceptabel en heb je wellicht een defecte accu. een accu moet op 12 volt blijven. tussen de 12 en 12,6 volt.
gewoon de accu aan de midtronics hangen dan weet je het meteen.
De MXS 7.0 uiteraard 7A.quote:Op zondag 19 september 2021 20:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.
DOINK! Las jouw stukje ook weer veel te snel. Dan van de week maar eens kijken welke het wordt, thanks!quote:Op zondag 19 september 2021 20:52 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De MXS 7.0 uiteraard 7A.![]()
Volgens mij heb ik hier wel eens de 5.0 test&charge versie aanbevolen. Prima geschikt voor dummies om een oordeel over leven of dood van een accu te geven. Zonder verstand van multimeters te hebben.
Bij mij al diverse keren goed oordeel gegeven.
Ja zat ik nog aan te denken. Maar hoopte het eigenlijk te kunnen vinden. Maar is wel een goede optie inderdaad.quote:Op zondag 19 september 2021 21:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je er niet uitkomt kun je ook (eventueel tijdelijk) een schakelaar er tussen plaatsen. dit doen sommigen bij oldtimers waar ze weinig mee rijden. gewoon een schakelaar tussen de minpool zetten en dan is het circuit onderbroken. rally-auto's hebben ze in de auto zitten, sportief schakelaartje.
Mijn pa heeft er een op zijn DAF zitten die de minpool aansluiting op de accu vervangt. Er zit dan een draaiknop op waarmee je de massa onderbreekt, of weer aansluit natuurlijkquote:Op zondag 19 september 2021 21:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je er niet uitkomt kun je ook (eventueel tijdelijk) een schakelaar er tussen plaatsen. dit doen sommigen bij oldtimers waar ze weinig mee rijden. gewoon een schakelaar tussen de minpool zetten en dan is het circuit onderbroken. rally-auto's hebben ze in de auto zitten, sportief schakelaartje.
Ja ik zag ook zo een stroomonderbreker die je op de pool zelf monteert. Maar aangezien bij mij al de zitting van de achterbank er uit moet om bij de accu te komen schiet dat niet heel veel op. Dan is het niet veel meer moeite om even het moertje los te draaien. Stomme is dat er gewoon wel een schakelaar in zat, alleen deze lag in de achterbak met een flink lange kabel en dat was gewoon niet mooi. Deze dus verwijderd. Maar misschien was het probleem er dan al langer, alleen heb ik er tot 'ie ruim 2 jaar terug wat meer lastig begon te doen gewoon dagelijks mee gereden, vakanties, etc.quote:Op zondag 19 september 2021 21:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mijn pa heeft er een op zijn DAF zitten die de minpool aansluiting op de accu vervangt. Er zit dan een draaiknop op waarmee je de massa onderbreekt, of weer aansluit natuurlijk
Rally auto's hebben een FIA noodstroom schakelaar, dat is wat anders. Een gewone plus of minpool onderbreking bij een lopende motor heeft namelijk weinig nut, dus deze schakelaar heeft meer polen om ook de dynamo stuurspanning uit te zetten en de stroom die tijdens het uitschakelen zelf nog opgewekt wordt wegvloeit via een weerstand:
https://en.liteblox.de/shop/cutoff-switch-circuit-breaker-fia/
Deze zit bij mij in de Golf
@:loveatfirstdrive Een accu van 100Ah en 2 jaar oud die al stuk is? Dat is wel erg snel. Ergens zit iets niet goed. Maar je moet de accu eerst maar eens goed opladen.
Als je hem echt een half jaar of langer niet gebruikt is uitbouwen en aan de druppellader wel aan te raden. Of zoal hierboven; een massa onderbreker.
Ja maar dus wel in mindere mate. Want heb er gewoon vanaf dat ik 'm kocht (2015) tot vlak voordat ik de nieuwe accu kocht (zomer 2019) dagelijkst mee gereden. Ook in de winter. Kocht alleen soms in de zomer een andere auto om daarmee op vakantie te gaan. En met jouw berekening zou mijn accu dus, mits vol, 29 dagen mee moeten gaan (minus wat dagen vanwege de spanning die zakt). Maar ik zal volgende keer toch ook even gaan kijken of er inderdaad niet stiekem iets aanstaat wat ik steeds over het hoofd heb gezien.quote:Op zondag 19 september 2021 21:32 schreef daNpy het volgende:
Dat klinkt idd alsof het probleem er al langer in zat. Dus toch ergens een lekstroom.
Ja daar ben ik ook te laks in geweest, stom. Dat is gewoon het nadeel van dat de zitting er uit moet en dan kan je 'm weer niet kwijt blabla. Accu er weer in krijgen was ook een aardige klus, het past er echt NET doorheen en dat ding is niet bepaald licht. 1.5 jaar is inderdaad erg kort. Zou ik ook wel slecht vinden, best prijzig ding. Maar had wel begrepen dat Varta ook wat slechte series hebben gehad. Volgende keer dan maar een Bosch weer?quote:Op zondag 19 september 2021 21:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
een loodaccu kan er slecht tegen om diep ontladen te worden.
tevens dient -indien aanwezig- het ontluchtingsgaatje bij een loodaccu vrij te zijn. bij een nieuwe accu zit er een dopje op deze ontluchtingsopening.
moet wel zeggen dat er een slechte serie loodaccu's op de markt is verschenen. ik kon zelf na 1,5 jaar een nieuwe accu plaatsen in m'n E46.
Maar FWDquote:Op maandag 20 september 2021 15:54 schreef DX11 het volgende:
Heb ik ff mazzel, ik had nog 1 week garantie in mijn 1 jaar na aankoop van de dealer, dus mijn schokbrekers worden gratis vervangen van mijn e93!
Remmen moet ik uiteraard wel zelf betalen want slijtage onderdeel. Maar toch ff mazzel zeg, scheelt de helft.
Oh en de 2 serie grand coupe van 2021 (leenauto) rijdt echt heerlijk btw! Voelt ook echt helemaal niet krap aan ofzo, voor een 2 serie. Als ik het kon betalen was het zeker het overwegen waard.
Heb heb eerlijk gezegd niet echt gemerkt..quote:
Maar wat kosten remmen bij de dealer in godesnaam?quote:Op maandag 20 september 2021 15:54 schreef DX11 het volgende:
Heb ik ff mazzel, ik had nog 1 week garantie in mijn 1 jaar na aankoop van de dealer, dus mijn schokbrekers worden gratis vervangen van mijn e93!
Remmen moet ik uiteraard wel zelf betalen want slijtage onderdeel. Maar toch ff mazzel zeg, scheelt de helft.
4x blokken + 2x schijven is blijkbaar ¤731,23 ex btwquote:Op maandag 20 september 2021 21:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar wat kosten remmen bij de dealer in godesnaam?
Helaas kan ik het niet zelf en ik ben met mijn "dure" bmw die altijd dealer onderhouden is niet zo'n grote fan van een willekeurige goedkope garage uitzoeken. Ben totaal niet op de hoogte welke goedkope garages wel goed zijn helaas..quote:Op maandag 20 september 2021 21:41 schreef daNpy het volgende:
Remschijven Bosch ¤ 84,10
Remschijven Brembo ¤ 109,88
Remblokken TRW ¤ 51,05
Remblokken Brembo ¤ 63,32
Oftewel voor ~150 euro materiaal en dan 750 euro voor 2 uur werk.
Uitmelker!quote:
Ja de onderdelen kan ik wel vinden maar dan weet ik nog niet echt wat de goede merken zijn en wat ik er allemaal bij moet kopen. (is EBC bijvoorbeeld goed? Nooit van gehoord maar zijn duurder dan de andere merken) Dus ik bedoelde meer wat ik voor all-in prijs moet verwachten voor de hele auto inc geperforeerde schijven rondom. Ik zal eens wat garages in de buurt mailen voor offertes.quote:Op maandag 20 september 2021 22:10 schreef daNpy het volgende:
Ik heb goede ervaringen met winparts. Kenteken invullen, op remschijven zoeken en je favoriete merk(en) aanklikken.
Autodoc en aanverwanten zijn goedkoper, maar minder betrouwbaar en buitenlands. Winparts heeft een Nederlands telefoonnummer en helpdesk en die helpen je ook netjes.
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik kan BCS Motorsport in Del Ilp zeker aanradenquote:Op maandag 20 september 2021 21:42 schreef DX11 het volgende:
[..]
Helaas kan ik het niet zelf en ik ben met mijn "dure" bmw die altijd dealer onderhouden is niet zo'n grote fan van een willekeurige goedkope garage uitzoeken. Ben totaal niet op de hoogte welke goedkope garages wel goed zijn helaas..
Ben daar weleens langs gefietst maar ziet er een beetje verpauperd uit...quote:Op dinsdag 21 september 2021 10:28 schreef rival het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik kan BCS Motorsport in Del Ilp zeker aanraden![]()
Daar gaat mijn BMW altijd heen voor onderhoud etc.
Had nog iets minder gehooptquote:Op dinsdag 21 september 2021 10:28 schreef rival het volgende:
[..]
En dan mij appen of ik het voor 375 wil doen zeker
Is van mn maatje je krijgt daar nog steeds dezelfde zorg en lage prijzenquote:Op dinsdag 21 september 2021 10:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ben daar weleens langs gefietst maar ziet er een beetje verpauperd uit...
[..]
Had nog iets minder gehoopt
Gelderland dus dat is niet echt in de buurt.quote:Op dinsdag 21 september 2021 10:28 schreef rival het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik kan BCS Motorsport in Del Ilp zeker aanraden![]()
Daar gaat mijn BMW altijd heen voor onderhoud etc.
Nee joh, ik heb toch geen Renault? 😂 Gebbetje hoor. Maar mijn zekeringen zitten goed afgesloten van vuil en water. Hoor ook geen rare dingen als ‘ie uitstaat.quote:Op maandag 20 september 2021 15:37 schreef vannelle het volgende:
Een heel andere auto maar misschien kun je iets met dit stukje:
https://automotiveacademy(...)u-renault-modus-leeg
Schokdempers zijn toch ook slijtage delen? Maar mooi dat ze dat betalen, scheelt veel. Zou zelf niet zoveel uitgeven puur om een BMW factuur te krijgen. Misschien alleen de beurtjes, zodat je wel de stempels nog krijgt (al zijn die ook al goed duur).quote:Op maandag 20 september 2021 15:54 schreef DX11 het volgende:
Heb ik ff mazzel, ik had nog 1 week garantie in mijn 1 jaar na aankoop van de dealer, dus mijn schokbrekers worden gratis vervangen van mijn e93!
Remmen moet ik uiteraard wel zelf betalen want slijtage onderdeel. Maar toch ff mazzel zeg, scheelt de helft.
Oh en de 2 serie grand coupe van 2021 (leenauto) rijdt echt heerlijk btw! Voelt ook echt helemaal niet krap aan ofzo, voor een 2 serie. Als ik het kon betalen was het zeker het overwegen waard.
450! 😋quote:
Zeker mooi. Dat zwarte is alleen een bescherming overigens, dat rem je er dus af.quote:Op dinsdag 21 september 2021 11:59 schreef DX11 het volgende:
Zijn wel "mooie" remmen die EBC:
https://www.winparts.nl/r(...)gd1360/p1038278.html
https://www.winparts.nl/r(...)sr1360/p1039247.html
Maar inderdaad beetje dure schijfjes.
Oh echt? Dus na een weekje zijn ze gewoon grijs? Da's ook wel een beetje misleidend dan..quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zeker mooi. Dat zwarte is alleen een bescherming overigens, dat rem je er dus af.
Nou het zal vast wel ergens beschreven staan. Maar is om te zorgen dat ze niet roesten in de verpakking. En denk niet een week, maar echt na 1x remmen.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Oh echt? Dus na een weekje zijn ze gewoon grijs? Da's ook wel een beetje misleidend dan..
Dat hoop ik wel, anders is je remweg tamelijk lang.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nou het zal vast wel ergens beschreven staan. Maar is om te zorgen dat ze niet roesten in de verpakking. En denk niet een week, maar echt na 1x remmen.
Serieus? Zelf ook goede ervaring met ATE. Maar voor m’n 540i heb je alleen de standaard schijven. Met de ruim 1700kg in de bergen leek me een upgrade wel leuk (zitten nu nog Brembo’s op geloof ik, niet zelf gemonteerd). Maar Tarox is flink duur, als het dan niet eens een upgrade is vind ik dat ook zonde.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:17 schreef pvdplanet het volgende:
De ATE Powerdiscs van 80 Euro per set (voorkant 300mm) gaan op het circuit net zo lang mee als 4x zo dure EBC of Tarox schijven.
Vooral met agressieve blokken.
Standaard ATE schijven met ATE ceramic blokken is voor op straat de beste keus. Weinig stof en weinig slijtage.
Yep, die gebruik ik ook, gaat goed lang mee en duurdere zijn het nauwelijks waard op het circuit. En op straat al helemaal niet!quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:17 schreef pvdplanet het volgende:
De ATE Powerdiscs van 80 Euro per set (voorkant 300mm) gaan op het circuit net zo lang mee als 4x zo dure EBC of Tarox schijven.
Vooral met agressieve blokken.
Standaard ATE schijven met ATE ceramic blokken is voor op straat de beste keus. Weinig stof en weinig slijtage.
Het enige voordeel is dat het hart en de buitenste rand wel zwart blijft (waar de blokken niet raken) en daar dan niet lelijk gaan roesten.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Oh echt? Dus na een weekje zijn ze gewoon grijs? Da's ook wel een beetje misleidend dan..
Heb de 5.0 Test&Charge besteld, zal voor mij goed genoeg zijn. Kan ik ‘m als ik terug ben uit Zweden en voordat ‘ie naar de spuiter gaat nog even aan de lader 😋quote:Op zondag 19 september 2021 20:52 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De MXS 7.0 uiteraard 7A.![]()
Volgens mij heb ik hier wel eens de 5.0 test&charge versie aanbevolen. Prima geschikt voor dummies om een oordeel over leven of dood van een accu te geven. Zonder verstand van multimeters te hebben.
Bij mij al diverse keren goed oordeel gegeven.
Heb zo'n idee dat half zwart half grijs combi ook niet echt mooi er uit ziet toch?quote:Op dinsdag 21 september 2021 13:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het enige voordeel is dat het hart en de buitenste rand wel zwart blijft (waar de blokken niet raken) en daar dan niet lelijk gaan roesten.
Jawel hoor, zoveel zie je er niet van. Is beter dan roest. Je kunt ook zelf hitte bestendige verf kopen of zinkspray ofzo.quote:Op dinsdag 21 september 2021 17:10 schreef DX11 het volgende:
[..]
Heb zo'n idee dat half zwart half grijs combi ook niet echt mooi er uit ziet toch?
Kost een paar centûh, maar dan heb je ook watt.quote:Op dinsdag 21 september 2021 15:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Heb de 5.0 Test&Charge besteld, zal voor mij goed genoeg zijn. Kan ik ‘m als ik terug ben uit Zweden en voordat ‘ie naar de spuiter gaat nog even aan de lader 😋
😂quote:Op dinsdag 21 september 2021 19:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Kost een paar centûh, maar dan heb je ook watt.
Textar gebruikt BMW. En de performance blokken van BMW zijn als het goed is van Pagid (ook TMD friction)quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:54 schreef YoshiBignose het volgende:
BMW blokken van de dealer zijn toch ook gewoon van ATE? Ik bestel ook altijd bij Autodoc. Duurt soms ff maar is wel de goedkoopste.
Beter investeren in goede remolie (type 200 ATE). Fading krijg je snel met oude vloeistof met veel vocht en sowieso een laag kookpunt.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Serieus? Zelf ook goede ervaring met ATE. Maar voor m’n 540i heb je alleen de standaard schijven. Met de ruim 1700kg in de bergen leek me een upgrade wel leuk (zitten nu nog Brembo’s op geloof ik, niet zelf gemonteerd). Maar Tarox is flink duur, als het dan niet eens een upgrade is vind ik dat ook zonde.
Thanks for the tip! Ik laat het wel regelmatig vervangen, maar vraag niet naar het merk eigenlijk.quote:Op woensdag 22 september 2021 12:34 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Beter investeren in goede remolie (type 200 ATE). Fading krijg je snel met oude vloeistof met veel vocht en sowieso een laag kookpunt.
Wat een gedoe.quote:Op donderdag 23 september 2021 23:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Dinsdag vroeg de E38 op het werk gezet. Vandaag in de avond was ik weer terug. Accu leeg! Pfff, trek ik het aan ofzo? 😂 Gelukkig had ik de NOCO bij me, nu al z’n geld waard 😋 Dus nu 2 accu’s die aan de nieuwe CTEK mogen.
Edit: Vanmiddag was de accu weer leeg, zie ook wat aanslag op de zijkant. Accu is dus kapot denk ik. Stationair geeft 'ie ruim 14 volt aan, dus de dynamo doet het goed. Dus daar gooi ik m'n oude 540i accu maar in, die lijkt namelijk nog het beste van de 3 accu's die ik hebDe minpool van de 540i had ik vorige week zondag losgekoppeld en toen gaf 'ie nog 11.5 volt aan. Vandaag, nog steeds losgekoppeld, was het nog maar 9.8 volt. Dus ik denk toch dat de accu het begeven heeft.
Nee nog niet, dan moet ‘ie volgeladen zijn. Maar zover ik weet zijn dat ook gewoon metingen van het volt. Bij m’n oude accu gaf ‘ie eerst ook rood lampje en nu hij al een tijd aan de CTEK ligt is het groen. Deze zet ik denk ik in de 540i dan zodat de spuiter niet hoeft te hannesen met startkabels. En dan als ‘ie terug is kan die in de E38 en als ik de E34 tzt uit de stalling haal gaat daar een nieuwe in. Dan maar Bosch, geen Varta meer (in de E38 en E34 zitten nu Varta’s, m’n oude E34 accu is een Bosch en lijkt voor nu dus de beste).quote:Op zaterdag 25 september 2021 17:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wat een gedoe.
CTEK nog diagnose laten stellen?
LCI (2012) met 18 inch wielen.quote:
Motor?quote:
Maar over welke gaat het nu? Ik snap dat het inmiddels wat verwarrend wordt, met 3 accu's en 2 auto'squote:Op zaterdag 25 september 2021 21:15 schreef daNpy het volgende:
Ik denk dat het probleem niet in de accu zit.
Geen idee, jij plaatst hier veel (te) lange verhalen elke keerquote:Op zaterdag 25 september 2021 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar over welke gaat het nu? Ik snap dat het inmiddels wat verwarrend wordt, met 3 accu's en 2 auto's![]()
N53 (325i met 330i software).quote:Op zaterdag 25 september 2021 21:41 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Motor?
ATE schijven rondom (312mm voor/300 achter ga ik vanuit)
ATE blokken rondom
Nieuwe ATE remolie
Montage
420,- (met stofvrij Ceramic blokken 480,-)
Ja kan ik er wat aan doen dat alle accu’s die ik heb shit zijnquote:Op zondag 26 september 2021 09:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Geen idee, jij plaatst hier veel (te) lange verhalen elke keer
quote:Op zondag 26 september 2021 10:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja kan ik er wat aan doen dat alle accu's auto's die ik heb shit zijn
Met INPA is ruk, de pomp draait de hele tijd en dat gaat ten koste van de levensduur. Alleen als de ABS unit vervangen is zou het echt nodig zijn.quote:Op zondag 26 september 2021 11:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het verversen van remvloeistof kan bij moderne BMWs op twee manieren. De oude manier, aanzuigen via de ontluchtingsnippels, en met INPA.
Een enkeling zie ik met INPA bezig zijn, waarbij de ABSpomp de verse remvloeistof doorpompt. Een goede verklaring waarom dit beter is dan aanzuigen ontbreekt.
Als je de remvloeistof aanzuigt bij de ontluchtingsnippel en het niveau van het reservoir daalt, hoe kan er dan vuile remvloeistof in de pomp achterblijven?
Ik nietquote:Op zondag 26 september 2021 12:17 schreef DX11 het volgende:
Heeft er toevallig ook nog iemand een betaalbaar remmen adresje in/om gelderland? Alles wat tot nu toe genoemd is zit in het westen
Als je alles wil vervangen (dus ook de vloeistof in de pomp) moet je INPA gebruiken. Anders blijft er oude olie in de pomp zitten. Die krijg je er niet uit met de druk of vacuum methode. Maar dat is op zich niet zo heel erg. Alleen als er lucht in het systeem is gekomen kan het zijn dat er lucht in de ABS pomp zit en dat wil je echt niet.quote:Op zondag 26 september 2021 11:31 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Met INPA is ruk, de pomp draait de hele tijd en dat gaat ten koste van de levensduur. Alleen als de ABS unit vervangen is zou het echt nodig zijn.
Aanzuigen is niet altijd handig, soms trek je lucht via het schroefdraad. Ik doe meestal wat remcilinderpasta om de basis van de nippel.
Via overdruk kan ook met een drukpomp op het reservoir. Per definitie nodig als je de hulpkoppelingscilinder vervangt.
Hoe dan ook zuig ik altijd de boel eerst leeg met een grote injectiespuit.
Wat bedoel je daarmee? Dat de fabrieksspecificaties niet kloppen? De E46 330i zou namelijk 232 pk moeten leveren.quote:Op zondag 3 oktober 2021 21:44 schreef pvdplanet het volgende:
De 330i levert per definitie zo rond de 215pk, geen 230pk.
Een 328i is dan ook een optie, die leveren af fabriek meestal meer dan opgegeven 193pk. De M52 is tevens een robuuster blok dan dan de M54.
Chippen of superchargen is veel veiliger.
Dat sowieso, anders laat ik hem staan.quote:Op zondag 3 oktober 2021 22:31 schreef Hyperdude het volgende:
Op de rollenbank 215 PK is helemaal niet slecht bij 231 PK aan de krukas.
On-topic: denk niet dat er nog een fatsoenlijke E46 330i te vinden is. Maar als je er toch ééntje vindt, heeft die hopelijk een handbak.
Oke, interessant. Dus jij denkt dat de 328i en 330i elkaar qua performance niet veel ontlopen? Maar dat de 328i nog een beter blok heeft ook?quote:Op zondag 3 oktober 2021 22:24 schreef pvdplanet het volgende:
Deze motor levert op de rollenbank gemiddeld 215 pk, haalt eigenlijk nooit 230 pk.
De V8 uit de 540i zou 286 pk moeten hebben, haalt maar 255.
De E39 M5 heeft 360 pk ipv 400.
N52 3.0 250pk ipv 265.
De M50 en M52 blokken halen altijd hun vermogen, ook bij hoge km standen.
Zo ook de 318i bijvoorbeeld.
Pas na de komst van de turbo worden de fabrieksopgaven per definitie overschreden.
Halle77 op Youtube heeft veel BMW youngtimers op de rollenbank. Je kan de uitslag haast raden. Vanochtend weer een 330i, ik zeg tegen mijn vrouw 'let op 215pk'. En ja hoor...
De Audi 5 cilinders lopen ook meestal wat achter de feiten aan.
50:36min
Verbruikt ie of lekt ie? Lekken willen ze namelijk ook wel doen en dat is (relatief) eenvoudig op te lossen. Ik heb een E39 met de M54 en moest elke 10000km een litertje bijvullen. Inmiddels alles gefixt.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:37 schreef matigeuser het volgende:
Heb een mooie e46 330i gevonden uit het jaar 2000. Gunstige prijs ook, aardig wat kilometers gelopen (220k) maar dat lijkt me niet meer dan normaal (en misschien zelfs wenselijk?) voor een auto van 20 jaar oud.
De eigenaar geeft eerlijk toe dat de auto wat olie verbruikt. Hij schat 1 liter per 2000 km.
Dat klinkt niet leuk, maar na even Googelen schijnen enorm veel E46's hier last van te hebben, vooral met het M54 motorblok. Velen zien dit zelfs als een 'normaal' olieverbruik.
Wat denken jullie? Ervaringen?
Interessante link:
https://brzoapp.com/bmw-e46-oil/
Zal het nog eens navragen maar hij zei 'gebruiken' en noemde het 'normaal'.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:52 schreef t-star het volgende:
[..]
Verbruikt ie of lekt ie? Lekken willen ze namelijk ook wel doen en dat is (relatief) eenvoudig op te lossen. Ik heb een E39 met de M54 en moest elke 10000km een litertje bijvullen. Inmiddels alles gefixt.
Scheelt inderdaad wel. Ik zou me niet echt prettig voelen bij 1:2000 olieverbruik, maar misschien stel ik me aanquote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:55 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Zal het nog eens navragen maar hij zei 'gebruiken' en noemde het 'normaal'.
1 liter per 10k of per 2k, dat scheelt nogal flink!
Bauhaus on wheels.quote:
Klopt, veel is ook import. Die ik nu op het oog heb ook, maar wel een vroege import. Ziet er verder ook netjes uit, zonder versleten knopjes (wat ze al vrij snel hebben). Maar ja, voor 2k ongeveer durf ik nog wel een gokje te wagen.quote:Op zondag 10 oktober 2021 16:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bauhaus on wheels.![]()
Wel tellerterugdraaikandidaten. Dingen zijn al best oud, ook al zie je dat er niet direct vanaf.
Mee eens! En aluminium is natuurlijk zeer geschikt als winterbakquote:Op maandag 11 oktober 2021 08:57 schreef NoComment het volgende:
A2, ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen daat wat op tegen heeft. Ik vind het een leuke auto om te zien eigenlijk![]()
Zoiets zou leuk zijn om een 1.8T uit een oude Audi S3 in te swappen..
Hoop dat het nooit verboden gaat worden om een benzine auto te bezitten in Nederland. Ook al rij ik er heel weinig mee, mijn e93 is mij heilig en ik hoop hem nog heel veel jaar te houden. (Zit nu op 88k km en rij zo'n 5000 per jaar dus denk dat hij nog wel even mee gaat)quote:Op woensdag 13 oktober 2021 10:39 schreef Hyperdude het volgende:
i4 M50 AWD
Met motorgeluidjes vanaf 9.25.
PS. Hou je oude 6-pitter maar voor het geluid.![]()
Nederland is al een tijdje gevolgd. In 4 steden mag je met oudere personenauto's en bestelwagens met een dieselmotor niet meer komen in de milieuzone ( Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht).quote:Op woensdag 13 oktober 2021 12:39 schreef boegschroef het volgende:
En toch mag je met bepaalde benzine/diesels niet meer in steden komen (in iedergeval in duitsland en belgie, nederland zal snel volgen)
dat is een diesel?quote:Op woensdag 13 oktober 2021 13:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn Berlingo mag Amsterdam inderdaad niet meer in. Kon niet eens ff pissen bij de Mac aan de ring, moest naar het tankstation aan de buitenkant van de ring daar mocht ik wel heen....
M'n broertje heeft de i4 besteld dus ben benieuwd. Zal heus wel goed rijden maar ik kan nog steeds niet wennen aan de neusgaten.
je kan nog wel naar de rai (en beperkt gebied eromheen), de milieu palen staan daar net voorbij als je dus afslag rai neemt kan je eventueel daar parkeren.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, zonder roetfilterschijt aan het milieu
![]()
![]()
Ja kon ik zo naar die corona demonstratie unmute usquote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
je kan nog wel naar de rai (en beperkt gebied eromheen), de milieu palen staan daar net voorbij als je dus afslag rai neemt kan je eventueel daar parkeren.
Zelfs binnen de e9x lijn zijn er al 2 types, dus weet niet welk model je hebt maar vermoedelijk heeft BMW wel alle verschillende types op een model zitten.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 14:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ruitenwisserbladen besteld bij Ekris BMW, nu blijkt dat ze niet passen in de wisserarm. hier kan ik slecht tegen.
juist bij BMW verwacht je dat als je het juiste onderdeelnummer opzoekt, dat het gewoon goed is.
voor zover ik het nu begrijp zijn er twee typen wisserbladen en is het oude type niet meer leverbaar bij BMW?
maar weer de boel retouren....
Dit is echt heel cool.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, zonder roetfilterschijt aan het milieu
![]()
![]()
Klopt, voor mijn E90 LCI heb ik blijkbaar 61612159627 nodig.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 19:06 schreef DX11 het volgende:
[..]
Zelfs binnen de e9x lijn zijn er al 2 types, dus weet niet welk model je hebt maar vermoedelijk heeft BMW wel alle verschillende types op een model zitten.
Ik koop altijd Valeo Silencio, die zijn in ieder geval top (beter dan de duurste Bosch)
---
BTW toevallig iemand behoefte aan een BMW sporttas? Deze:
https://bmwshop.ekris.nl/(...)ctive-sporttas-blauw
Kreeg hem ergens bij maar kan er niks mee, nieuw en ongebruikt (met label er nog aan), bij mij voor ¤50, dus de helft van de dealerprijs.
Dit is in ieder geval de bevestiging die ik op mijn e93 LCI nodig heb, maar voor een bepaald jaar is een andere bevestiging:quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Klopt, voor mijn E90 LCI heb ik blijkbaar 61612159627 nodig.
Ik had een nieuwer type besteld met BMW nummer 61612455435. Wist ik veel dat je dan meteen de ruitenwisserarmen ook moet vervangen....
even kijken of ik de wisserbladen mag retouren. ben altijd supertevreden over Ekris BMW, erg vlotte levering en vriendelijke mensen daar.
Mijn auto heeft als eerste toelatingsdatum 22-07-2009. Het is echter wel een LCI.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 21:24 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dit is in ieder geval de bevestiging die ik op mijn e93 LCI nodig heb, maar voor een bepaald jaar is een andere bevestiging:
https://www.amazon.de/dp/B00D13NTHE?psc=1&aod=1
Oke, Ended klinkt bij mij alsof er een revisie is en dit onderdeel uit productie, zo kwam ik uit op 61612455435, dat nummer zag ik ook staan bij de BMW webshop.quote:06 Set of wiper blades 1 09/2009 05/2012 61612159627 ENDED
06 Set of wiper blades 1 09/2009 61612455435
Ja dan heb je een LCI met een paar pre-LCI onderdelen, dat is zeer verwarrend inderdaad.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 21:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Mijn auto heeft als eerste toelatingsdatum 22-07-2009. Het is echter wel een LCI.
De bevestiging op mijn wisserbladen ziet er zo uit;
[ afbeelding ]
dus ik heb 61612455439 nodig, denk ik nu dan.
op meerdere fora zijn mensen in de verwarring met de ruitenwisserbladen. verwarrend.
Ruitenwissers van meer dan een jaar oud kan je beter weggooien, rubber droogt uit.quote:Op maandag 18 oktober 2021 08:30 schreef NoComment het volgende:
Die fout heb ik ook wel eens gemaakt, ik had een E91 LCi en toen bleek ik pre-LCI ruitenwissers besteld te hebben. Geen idee of ik die nog heb liggen eigenlijk, alweer een jaar of 2 en een verhuizing geleden dus waar die gebleven zijn...
1 jaar is wel heel streng.quote:Op maandag 18 oktober 2021 08:53 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ruitenwissers van meer dan een jaar oud kan je beter weggooien, rubber droogt uit.
zijn die dat geld waard?quote:Op woensdag 10 november 2021 12:28 schreef Hyperdude het volgende:
Vandaag maar besloten nieuwe accu voor de 2011 F11 523i te bestellen.
Na 10,5 jaar en 210000 kms.Laatste 2 weken soms wat lichte twijfel bij starten.
Originele Banner/BMW![]()
Duur grapje AGM 90Ah. Vermoed alleen al de accu ¤300-400.
Als de vorige zo lang meegaat, koop ik dezelfde/of wat nu BMW OEM is.quote:
quote:Op woensdag 10 november 2021 15:19 schreef -Richard- het volgende:
Ik had er een Varta Silver Dynamic G14 accu ingezet als ik jou was. Kost 170 ~ 180 euro, even inleren en gaan!
quote:Op woensdag 10 november 2021 12:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
...
Nog even afwachten waar mijn garage mee aan komt zetten.
...
Netjes.quote:Op zondag 28 november 2021 16:35 schreef -Richard- het volgende:
Zo. De 130i is weer een auto![]()
Morgen en overmorgen waarschijnlijk de laatste onderdelen binnen om de puntjes op de i te kunnen zetten. Het interieur zit er ook helemaal in
En alle schermen/panelen nog goed afstellen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan is de unieke San Marino blue 130i voor nu klaar, VIN stickers met aangepaste kleur erin, RDW kleur aanpassen en natuurlijk niet te vergeten worden binnenkort de ramen erin gezet.
Deze winter wel. Maar voor volgend seizoen nog maar even zien.quote:Op zondag 28 november 2021 17:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Netjes.![]()
Je hebt toch wel een winterauto?
Dat had ik bij de E46. Verholpen met nieuwe draagarmen.quote:Op dinsdag 30 november 2021 15:01 schreef daNpy het volgende:
Ik heb met mn E91 nu al geruime tijd last van trillende remmen.
...
bij 80 zacht remmen trilt het stuur...
Vaak de trailing-draagarmen voorzijde. Je hebt ze gecontroleerd. Maar je bevinding wat je ermee wilt is me niet duidelijk. Ik zeg vervang deze. Je hoeft niet eens direct uit te lijnen.quote:Op dinsdag 30 november 2021 15:01 schreef daNpy het volgende:
Ik heb met mn E91 nu al geruime tijd last van trillende remmen.
Ik heb er nieuwe schijven op gezet (Brembo) maar dit hielp maar heel kort.
Ondertussen heb ik de naven gecontroleerd en daar zaten roestblaasjes op, die heb ik verwijderd met de lamellenschijf.
Ook heb ik het boutje uit de schijf LHS weggelaten omdat ik -zo ver dat ging- met de schuifmaat zag dat waar de bout zat, de schijf 0,4~0,5mm dichter naar de auto zat dan wanneer ik de schijf 180° draaide.
Het rubber van de voorste draagarmen L+R kan ik met relatief weinig kracht bewegen. De andere rubbers of fusees niet (vooras + achteras).
Rubber A
Zojuist weer gereden en
35km/h of lager is er niks aan de hand;
35-50 trilt het stuur bij remmen;
50-70 is de deceleratie niet constant, stuurt trilt niet merkbaar;
bij 80 zacht remmen trilt het stuur heel snel;
bij 80 hard remmen bonkt de hele auto en trilt het stuur niet merkbaar.
In de velgen zit het niet, met zomer en winterwielen maakt geen verschil.
In principe is alles te vervangen. De naven incl lagers zijn bolt-on. Maar de kans is aanwezig dat als de naven niet recht waren, de schijven nu ook alweer krom geremd zijn. Ook de draagarmen vertrouw ik niet.
Ik ben het trillen echt wel beu onderhand, maar het lijkt erop dat het bijna niet mogelijk is om het te verhelpen zonder alles te vervangen tot nieuwe schijven en blokken aan toe
Is dat fijn die struikelrand aan de zijkanten? Of kom je daar nooit? Lijkt me wel met wielen wisselen en aan de ophanging werken?quote:Op maandag 6 december 2021 16:34 schreef pvdplanet het volgende:
Garage thuis begint aardig op stoom te komen. De Wolf schaarbrug kwam vanochtend binnen en heb 'm gelijk geinstalleerd. Alle (ook lage) BMW's passen er prima op.
[ afbeelding ]
En playboy posters.quote:Mis alleen nog een MIG lasaparaat.
Gaat niet vanzelf over.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:33 schreef DX11 het volgende:
Ongeveer een maandje geleden mijn remschijven en blokken laten vervangen, alles ATE. Sindsdien continu een hoge pieptoon bij zacht remmen op lage snelheid.
Heb al aardig wat semi-noodstoppen gemaakt enz om hem in te remmen. Nu ongeveer 500km verder, maar nog altijd dezelfde hoge piep. Gaat het ooit vanzelf weg of is er meer aan de hand denken jullie?
Colona?quote:Op maandag 20 december 2021 17:42 schreef -Richard- het volgende:
Mag bovenstaand bericht niet meer bewerken.
Door ziekte niet de progressie gemaakt die ik graag wilde, maar m'n lichaam tijd geven om te herstellen is ook erg belangrijk natuurlijk.. Maar als het goed is gaan wel deze week de ramen erin. Dan kan ik 'm tenminste een keer goed wassen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door -Richard- op 23-12-2021 10:33:21 ]Weet van alles een beetje maar net niets.
Nou ik heb laatst corona had (lang niet zo ziek geweest) maar wat jij hebt zou ik toch vervelender vinden...quote:Op maandag 20 december 2021 17:46 schreef -Richard- het volgende:
Nee gelukkig niet! (erg dankbaar voor). Sinds zaterdag een zwelling in m'n nek en vandaag werd ik vanaf de huisarts doorgestuurd om bloed te prikken en een echo is aangevraagd. En wat achtergrond hoofdpijn. Kan me niet goed concentreren, heel vervelend![]()
Dat moment dat ik denk oh ga even dit doen, dan wil ik beginnen zonder dat ik me bedenk goh maar dan ben je x of y wel nodig...
quote:Op woensdag 22 december 2021 22:24 schreef -Richard- het volgende:
B+ reparatie succesvol uitgevoerdToevallig ook hiermee bezig geweest maar dan voor een Audi A5 Cabrio dus daar ga ik het topic niet mee vervuilenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En zo'n tang is duur, heb het met een nijptang moeten doen.Facts don't care about your feelings
Mijn E91 had ook een vastzittende moer bij het wiellager, garage is anderhalve dag bezig geweest om het los te krijgen 😭 Uiteindelijk maar doorgeboordquote:Op zondag 26 december 2021 10:25 schreef daNpy het volgende:
Ik wilde de wielnaven/lagers vernieuwen op onze E91 omdat ik al een tijdje last heb van trillende remmen en nieuwe schijven niet de oplossing is helaas. Maar ondanks dat het "maar 4 boutjes" zijn heb ik de boel net weer in elkaar gezet want ik krijg ze niet fatsoenlijk los
Ze zitten zo vast dat mijn slagmoersleutel ze niet los krijgt, met de hand lukt het wel. Denk dat de compressor hier te zwak voor is, want de sleutel zelf is 1200+Nm. Je kan er ook bijna niet bij, 1 al helemaal niet (alleen met ringsleutel) en een andere alleen met een knietje, maar dan gaat ook alle kracht verloren.
Ik had ze dus een stukje eruit gekregen, maar ik kan maar kleine slagjes maken dus het duurt enorm lang en gaat ook erg zwaar.
Ik heb nog geprobeerd de hub zelf los te maken maar de slagmoersleutel krijgt de moeren van de fusees ook niet los
Van de week maar weer verder kijken, vanmiddag moeten we weg en ivm de kleine toch liever met de BMW ipv de Arosa
Tering, hoe krijg je dat voor elkaar? Moet toch niet kunnen voor een auto van 10 jaar oudquote:Op woensdag 22 december 2021 13:38 schreef Hyperdude het volgende:
Mijn meest nutteloze onderdeel gaf vanmorgen een foutmelding.
"Bochtverlichting rechts defect"2011 f11 523i
edit:
Uitgelezen: 800F8D Fussraummodul /FRM cornering light right, faulty.
Mijn uitleesding was klaar en toen begon de auto zelf allemaal meldingen te geven:
-ABS/rijstabilsering: beheerst voortrijden (doe ik altijd al.)
-Storing adaptieve koplampen.
-Accu bijna leeg (net nieuw), maar toch maar even aan de lader gehangen.
Dat wordt inruilen
![]()
Ik zou bang zijn iedere keer als ik rondrijd of m'n auto op een druk parkeerterrein parkeer...quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:04 schreef -Richard- het volgende:
Erg blij met het resultaat![]()
![]()
[ afbeelding ]
Laten uitlijnen op 1M specificaties. Wat een hoop gezeik door onvakkundig personeel. Eind goed al goed maar die zaak kom ik niet weer na jaren van tevredenheid
Zie nu dat ik die krikpunten nog wel even opnieuw zwart ga spuiten. Vervangen vind ik niet nodig maar ze vallen op zie ik nu.
Paar weken eerder nieuwe accu laten monteren. Die lijkt niet goed. Afgelopen vrijdag startte het ding niet meer. Wel weer na een uurtje laden. Kapotte/lege accu kan allemaal vage codes geven. En een knipperende kerstboom van je dashboard maken.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 21:29 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Tering, hoe krijg je dat voor elkaar? Moet toch niet kunnen voor een auto van 10 jaar oud
Probleem is dat sommigen alleen naar de cijfertjes in de computer kijkenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 13:01 schreef Hyperdude het volgende:
Netjes.
Uitlijnen blijft een vak apart. Als je systematisch werkt, zou het niet zo moeilijk moeten zijn.![]()
Bang waarvoor?quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik zou bang zijn iedere keer als ik rondrijd of m'n auto op een druk parkeerterrein parkeer...
Oh zo, inruilen van je accu. Ik dacht je auto, dat het zo'n ellende werd dat je er klaar mee wasquote:Op zondag 9 januari 2022 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Paar weken eerder nieuwe accu laten monteren. Die lijkt niet goed. Afgelopen vrijdag startte het ding niet meer. Wel weer na een uurtje laden. Kapotte/lege accu kan allemaal vage codes geven. En een knipperende kerstboom van je dashboard maken.![]()
Garage heeft van alles uitgelezen en doorgemeten en defecte accu is vrijwel 100% zeker de boosdoener. Nu een andere accu en eens kijken hoe dat gaat.
Defecte bochtverlichting heeft er niets mee te maken, lijkt het. Dat fixen we later.
Heb je de nieuwe accu ingeleerd? Als je dat niet doe kan je blijkbaar ook gedoe krijgenquote:Op zondag 9 januari 2022 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
Paar weken eerder nieuwe accu laten monteren. Die lijkt niet goed. Afgelopen vrijdag startte het ding niet meer. Wel weer na een uurtje laden. Kapotte/lege accu kan allemaal vage codes geven. En een knipperende kerstboom van je dashboard maken.
Garage heeft van alles uitgelezen en doorgemeten en defecte accu is vrijwel 100% zeker de boosdoener. Nu een andere accu en eens kijken hoe dat gaat.
Was een beetje galgenhumor. 1 koplamp is al ongeveer ¤1000 aan onderdelen.quote:Op zondag 9 januari 2022 13:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Oh zo, inruilen van je accu. Ik dacht je auto, dat het zo'n ellende werd dat je er klaar mee was
Garage heeft dat gedaan.quote:Op zondag 9 januari 2022 14:04 schreef DX11 het volgende:
[..]
Heb je de nieuwe accu ingeleerd? Als je dat niet doe kan je blijkbaar ook gedoe krijgen
Ja dat heb ik met mijn auto ook, niet met rijden daar is hij voor. Maar wel bij drukke parkeerplaatsen zoals supermarkt. Zet ik hem altijd helemaal achterin waar bijna niemand komtquote:
Deurengooiers en winkelwagenterroristen.quote:
Ja dat doe ik dus ook altijd. En dan nog gaan er debielen, ondanks 40 lege vakken om je heen, precies naast je staan.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:46 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja dat heb ik met mijn auto ook, niet met rijden daar is hij voor. Maar wel bij drukke parkeerplaatsen zoals supermarkt. Zet ik hem altijd helemaal achterin waar bijna niemand komt
Er zijn namelijk idioten bij die nergens op letten en gewoon de deur openzwaaien tegen een andere auto bij het uit of instappen. Vaak zie je het ook wel aan de auto dan, zit vol met krassen dus daar wil ik echt niet naast staan.
Altijd!quote:Op zondag 9 januari 2022 19:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat doe ik dus ook altijd. En dan nog gaan er debielen, ondanks 40 lege vakken om je heen, precies naast je staan.
Rot! Op!
thnx voor het meedenken.quote:Op zondag 16 januari 2022 01:29 schreef Shivo het volgende:
Hyperdude, ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2013 F10 535xi....
Klinkt goedquote:Op zaterdag 22 januari 2022 02:30 schreef Shivo het volgende:
Staat nu op te laden in de garage, zoeft heerlijk stil over de weg.
Herkenbaar. En gewoon wegrijden zonder briefje als er schade gemaakt is op de parkeerplaats.quote:
Ja, waarom doen mensen dat? Omdat jouw auto mooier is en de kans dat ze inbreken dan kleiner is als ze hun daihatsu ernaast zetten?quote:Op zondag 9 januari 2022 19:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat doe ik dus ook altijd. En dan nog gaan er debielen, ondanks 40 lege vakken om je heen, precies naast je staan.
Rot! Op!
Haha hoe die gast spreekt 😋 Wel een dikke, de TDI 90pk komt niet heel veel voor.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 10:06 schreef Hyperdude het volgende:
Zo'n dashboarddakkapel is wel lastig, ja. Qua esthetiek. Die Ipad schermpjes die je nu overal ziet, zijn ook niet om aan te gluren. Maar ja, lekker goedkoop produceren.
Ik heb ze beide, wat wil je weten?quote:Op zondag 30 januari 2022 11:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Iemand ervaring met Bimmercode en Bimmerlink?
Is het het geld waard? Geen problemen gehad er mee? Welke OBD scanner heb je erbij? Ik zie dat de OBDLink CX in samenwerking met Bimmercode is gemaakt maar die is nagenoeg overal uitverkocht en rond de 100 euro. Ik wil liever een van de scanners die ze aanraden voor alle modellen (voor het geval ik een andere BMW koop).quote:
Ik heb deze:quote:Op zondag 30 januari 2022 12:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Is het het geld waard? Geen problemen gehad er mee? Welke OBD scanner heb je erbij? Ik zie dat de OBDLink CX in samenwerking met Bimmercode is gemaakt maar die is nagenoeg overal uitverkocht en rond de 100 euro. Ik wil liever een van de scanners die ze aanraden voor alle modellen (voor het geval ik een andere BMW koop).
Hartelijk dank voor je reactie! Had die ook gezien maar er staat E-serie vanaf 2008, mijne is 2006 (pre facelift E91 dus). Dus weet niet of het dan goed werkt.quote:Op zondag 30 januari 2022 15:01 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik heb deze:
https://www.amazon.de/gp/product/B076XVQMVS/
(Staat tussen de aanbevolen opties).
Bimmercode al vaak gebruikt, soms even wat dingetjes tweaken enz. 1x fout gegaan omdat ik dom was en het coderen deed zonder contact helemaal aan, stond alleen op stroomvoorziening dus half aan (mag eigenlijk niet volgens de instructies, maar werkt wel) en toen halverwege het flashen ging de auto vanzelf uit en brak de flash af. Maar uiteindelijk was dat geen probleem, na de motor herstarten zei de app iets van het is vastgelopen wil je het opnieuw proberen of terug naar backup, toen deed ik opnieuw, en toen ging het wel goed.
Heb bijvoorbeeld comfort close aan op mijn e93 (spiegels inklappen als je deur op slot doet) en de angel eyes op 100% gezet, staat wat mooier, mijn DRL zijn bijna fel genoeg om 's nachts fatsoenlijk mee te rijden![]()
Bimmerlink heb ik aangeschaft omdat ik ooit de accu ga vervangen (vooralsnog kan ik nog even door) maar ook omdat ik de Dev wil steunen voor zijn zeer toffe app met 1x aankoop.
In tegenstelling tot Carly waar je een abonnement moet nemen per maand, en die ook minder veiligheden in gebakken zou hebben heb ik gelezen.
Je kan altijd even de dev mailen, hij reageert vrij vlot (ik heb wat code verzoekjes gedaan in het verleden).quote:Op zondag 30 januari 2022 21:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Hartelijk dank voor je reactie! Had die ook gezien maar er staat E-serie vanaf 2008, mijne is 2006 (pre facelift E91 dus). Dus weet niet of het dan goed werkt.
Zal me nog even in de OBD scanner verdiepen en dan binnenkort maar bestellen.
Top, Thanks for the tip!quote:Op zondag 30 januari 2022 21:44 schreef DX11 het volgende:
[..]
Je kan altijd even de dev mailen, hij reageert vrij vlot (ik heb wat code verzoekjes gedaan in het verleden).
YWquote:
Haha ja ik had wel al wat gelezen er over en begrepen dat het het beste is om gewoon met draaiende motor te scannen en coden. Heb nu een simpele OBD reader en heb met die ook altijd al de motor draaien.quote:Op zondag 30 januari 2022 21:54 schreef DX11 het volgende:
[..]
YWen goed onthouden FLASHEN MET MOTOR AAN zodat je niet net als mij een halve hartverzakking krijgt als de auto ineens uit gaat tijdens het flashen.
Voor scannen maakt het niet zo uit, als je scan afbreekt kan je altijd overnieuw scannen.quote:Op zondag 30 januari 2022 22:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Haha ja ik had wel al wat gelezen er over en begrepen dat het het beste is om gewoon met draaiende motor te scannen en coden. Heb nu een simpele OBD reader en heb met die ook altijd al de motor draaien.
Ah ok, heb het ook niet vaak gebruikt nog hoor. In de E34 zit nog geen OBDII. Had ‘m destijds voor m’n goedkope E39 gekocht omdat die een storing had.quote:Op zondag 30 januari 2022 22:54 schreef DX11 het volgende:
[..]
Voor scannen maakt het niet zo uit, als je scan afbreekt kan je altijd overnieuw scannen.
Voor flashen daarentegen, als je halverwege je flash afbreekt en de app heeft geen backup gemaakt, dan kan je maar zo behoorlijk de sjaak zijn.
Wat raar dat je dan wel die OBD2 reader kan gebruiken. Wist niet dat er ook combi readers waren, weer wat geleerd.quote:Op maandag 31 januari 2022 12:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ok, heb het ook niet vaak gebruikt nog hoor. In de E34 zit nog geen OBDII.
Nee nee, die reader kan niet gebruikt worden voor de E34. Heb ‘m alleen voor de E39 gebruikt.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:42 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat raar dat je dan wel die OBD2 reader kan gebruiken. Wist niet dat er ook combi readers waren, weer wat geleerd.
Style 194 op het oog?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 02:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Iemand ervaring met RFT en normale banden op dezelfde auto? Ik ben voor m’n E91 opzoek naar een andere set velgen en heb een breedset op het oog. Maar deze heeft er Bridgestone RFT’s op (225/45R17 en 255/40R17). Ik heb nu 225/45R17 rondom, maar vind de velgen niet zo mooi en er liggen Hifly’s 🤢 op. Ik lees dat RFT’s erg hard zijn, maar ik lees ook weer dat het E9# onderstel er voor ontworpen is. Alleen mijne heeft een sportonderstel en met de normale Hifly’s is het al een vrij stugge auto. Iemand wat zinnigs hierover te zeggen? Zelf neig ik voor nu naar normale banden, omdat het gewoon m’n daily en gezinsauto is.
Haha ja klopt! 194M vind ik wel mooi staan. Keek ook nog naar de 158 maar vind de non-breedsetjes achter wat te ver naar binnen vallen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 08:13 schreef NoComment het volgende:
[..]
Style 194 op het oog?Ik heb op mijn E91 (en nu op de F31) ook non-rft gehad, geen enkel probleem. Je moet alleen nooit RFT op de vooras en non-RFT op de achteras doen bijvoorbeeld, dan kun je raar gedrag krijgen.
Die Bridgestone zal sowieso wel al een verbetering zijn tov de Hiflys, en als het echt te hard is kun je altijd nog non-rft erop leggen. Maar kan best zijn dat het meevalt hoor, want de non-rft die ik op de E91 had waren 18", de 17" winterwielen waren wel RFT's.
En als ik je nog een tip mag geven: Kumho PS71 of PS91. Had op m'n E91 altijd Michelin Supersports en nu op de F31 Kumho PS71, en die laatste hebben mij in positieve zin verrast qua grip, vooral op nat. Dat terwijl de F31 nog eens 30pk meer heeft tov de E91 die ik eerst had. Ze lijken niet minder lang mee te gaan en ze zijn significant goedkoper.
S001's zijn inderdaad ook erg goed, liggen op de F21 van m'n vriendin. Aardig veel gripquote:Op vrijdag 11 februari 2022 09:24 schreef daNpy het volgende:
Ik heb de Bridgestone Potenza S001 op de zomerset liggen. Ook RFT op breedset 225 voor 255 achter. Ben er wel tevreden over, rag er dagelijks goed hard mee door bochten en over rotondes.
Achterbanden beginnen wel wat te slijten na een paar seizoenen
Nee, schuim is niks, maar latex kan wel gewoon, dat vormt een film in de band. Op een gerepareerde band heb ik nog een circuittraining gedaan (lees: snelste tijden zetten tegen mijn collega - om de beurt in dezelfde autoquote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja dat is zo, zat inderdaad wel aan een prop en compressortje te denken. Dat schuim gebruik ik liever niet, heb weleens gelezen dat dat niet zo lekker is voor de velgen. Permanente vlekken bijv., dat heb ik liever niet op m’n zeldzame M5 velgen 😋
Hier ook geen reservewiel (kan ook niet bij e93) maar ik heb pechhulp bij BMW, 35 euro per jaar via de dealer, nog (een stuk) goedkoper dan de ANWB, want dit is ook nog voor heel Europa ook. Prima deal.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:35 schreef daNpy het volgende:
Ik heb geen reservewiel en volgens mij ook geen flesje latex meer dus ik rijd liever op RFT.
Kunnen ook broer en zus zijn, die rechter lijkt een meisje.quote:Op zondag 6 maart 2022 09:23 schreef DX11 het volgende:
Kwam een broertje tegen(beide e93)
[ afbeelding ]
Sorry to say, injector reiniger is killing voor de gebruikte hogedruk injectoren van N43/53/54 motoren.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zondag het gasklephuis van m'n E90 LCI N43 316i gereinigd. Met 2 ton op de teller was de olieaanslag niet extreem.
Ik had gehoopt dat de stationairloop zou verbeteren, echter blijft het toerental terugzakken naar 450 toeren als ik voor het stoplicht sta. dan schud de boel en gaat het toerental naar normaal stationair ~750 en blijft daar stabiel.
Toch maar eens een INPA kabel scoren. De auto geeft geen motorstoring en met m'n OBD scanner kom ik er niet uit. Soms start de motor niet en dat terugzakkende stationairtoerental zorgt er bijna voor dat ie afslaat.
ben benieuwd wat dit kan zijn. Heb al een flesje injectiereiniger gebruikt, nieuwe bougies en bobines gemonteerd.
de vanos-solenoids kan ik nog reinigen, alhoewel ik een foutcode verwacht als die wat vastzitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |