Ja komt wel vaker voor. Maar inderdaad is het meestal dat er technisch ook wat aanpassingen zijn (andere turbo bijv.). Maar mooie manier om voor weinig toch wat extra's te krijgen!quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:47 schreef DX11 het volgende:
Over die motoren: ik heb een 325i met n53 motor, zelfde 3l motor als de 330i (ondertussen ontgrendeld via software), dus volgens mij heb ik daar best mazzel mee, of is dat vaker voor gekomen dat er enkel software geknepen word?
Vind je? Roestig dak betekent vaak ook een roestige onderkantquote:
Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn het vrij goede auto's. Maar je kunt altijd pech hebben uiteraard. Roest is inderdaad wel een puntje. Mijn broer heeft toevallig bij een E46 320i Touring gekeken van de week. De handelaar had 'ie eerst gebeld en zei dat 'ie klein plekje roest had en verder heel netjes. Komt 'ie daar aan, veel roestplekken.. Dus niet gekocht. Maar roest is wel iets waarom ik inderdaad wel een modernere auto zou willen.
[..]
Haha ja je hebt dan wel een heerlijke auto! En 1 op 15 is onderdaad gewoon erg netjes.
Een 120d vind ik ook erg interessant nog. Ruim genoeg als de baby wel een keer mee moet en niet absurd groot voor alleen rijden. En dieseltje is vrij zuinig uiteraard. Selectie maar maken met wat verschillende auto's en dan eens gaan rijden.
Done!quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:58 schreef LethalNinja het volgende:
nu in het juiste topic
ik mag btw uit de OP de auto staat niet meer op mijn naam
Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?quote:Op vrijdag 30 juli 2021 12:57 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.
Toen de puntjes naar een jaar of twee doorkwamen heb ik nog geïnformeerd wat verwijderen zou koste. Dat zou al rond de 2k zijn dus toen maar geaccepteerd en zo lang mogelijk doorgereden.
Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?
Mag hier eigenlijk niet reageren want ben 90s Toyota eigenaar Maar ik heb ook een tijdje terug wat roestplekjes bij de wielkast laten aanpakken en dat kostte me rond de 200e
Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je dat )quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:30 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?
Ik zie regelmatig wel een auto met één deur die een andere kleur heeft.
Maakt inderdaad ook uit waar het zit en hoe groot het is. Ik snap dat jij dat dan zo hebt aangepakt. Je wil ook niet met je reparaties over je economische waarde heen gaan.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:34 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je dat )
Het zit niet echt vol in het zicht dus ik heb het zo gewoon zwart gelaten, plus het is sowieso een oude auto met tig krasjes/plekjes dus ik ga daar echt niet een spuitbeurt in steken.
Als je je auto spik en span wilt hebben en in showroomstaat - bij wijze van - dan kan ik begrijpen dat het een ander prijskaartje wordt ja
Dat weten ze alleen als je een keer op bezoek bent geweest bij de dealer. De informatie wordt ook opgeslagen in de sleutel, als je bij de dealer komt (om ik noem maar even iets, een lampje te vervangen) dan wordt de sleutel ingelezen en wordt de info meteen overgenomen, ook wanneer je het zelf gedaan hebt en geregistreerd hebt in de boardcomputer.quote:Op maandag 2 augustus 2021 10:08 schreef DX11 het volgende:
Ja apk snap ik. Maar hoe weet het BMW systeem dan of ik wel of niet die grote beurt heb gedaan?
Klopt, ik had gewoon rubber met zwarte inserts van PU, maar ik was aan de andere kant ook weer bang voor NVH.. Dus ik had het idee dat het wel prima zou worden met deze versie? Een soort tussenweg tussen makkelijke montage, stugger dan origineel en niet hardcore.quote:Op maandag 9 augustus 2021 10:41 schreef daNpy het volgende:
Is dat gele Powerflex? Die heb ik alleen op een paar plaatsen waar geen zwart/paars beschikbaar was.
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:25 schreef daNpy het volgende:
Bij mij zijn die gele op gevoel mogelijk nog harder dan de zwarte
Ik heb ze enkel bij de veerpootlagers achter en de montage van de ogen van de stabi in de draagarm.
De rest is zwart.
Dat kan, zoals ik zei is het op gevoel. De gele zitten daar waar geen paars/zwart beschikbaar is, maar het voelt als harder plastic. Voor de rest is het allemaal zwart, want ik rijd toch (bijna) niet op straat.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 12:30 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?
Of eentje die je 12v oplaadt.. ben je technisch gezien nog echt aan het laden ook. Druppellader ertussen dus gaat lekker langzaam.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen
Op de meeste laadpalen gaat er een lampje branden als je daadwerkelijk aan het opladen bent. Bij de meeste palen is dat lampje blauw.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.
Thanks!quote:
Fahrwerk wird mit H und R geschrieben.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 09:18 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks!
Ik ken H&R niet, maar wel vaker voorbij zien komen. Waarom H&R en bijvoorbeeld geen Eibach? Is Eibach el-cheapo, of is H&R dat juist, of ...?
Welk model?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 04:44 schreef Shivo het volgende:
n00b vraag. Mijn garage zegt dat de rechter vooras van mijn 2013 5-series moet worden vervangen omdat er vet uit het lekt. Kan ik dit verifieren en hoe urgent is zoiets? Het is namelijk een dure grap, ook bij een niet-dealer.
Ja, x-drive.quote:
Ik heb hier een foutje gemaakt ik heb helemaal geen H&R, onder de circuit wagen ligt KW.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:40 schreef boegschroef het volgende:
Eibach, H&R beide zijn prima. Ik ga meestal voor een Eibach/Bilstein combi, maar onder de circuit wagen heb ik wel H&R gezet. Is allemaal prima spul.
Achterwiel.quote:Op zondag 29 augustus 2021 12:11 schreef -Richard- het volgende:
Die sensor gaat wel vaker stuk, zit op de paravaan aan de passagierszijde.
Is het een Xdrive of achterwiel aandrijving?
Remschijven zullen dan wel tegen de grens van hun minimale dikte aanzitten denk ik? iDrive kijkt alleen naar de wat er nog over is op de blokken. Schokbrekers, tja als het niet al te best meer is kan het wel een goed idee zijn om te vervangen, gaat de auto ook lekkerder van rijden als het goed is. Misschien niet bij de BMW dealer laten doen alleenquote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:42 schreef -Richard- het volgende:
Het is al even geleden. De auto is weer rijdbaar en nu ook voorzien van een nieuw type versnellingspook. Het had wat elektronische, spreekwoordelijke, voeten in de aarde. Maar alles functioneert.
Had alleen te weinig transmissie olie, de door ZF opgegeven 9,2 liter lijkt onvoldoende, bestel er maar twee liter bij.. We gaan door tot hij overloopt .
Was even vergeten hoe fel deze gasreactie is! Erg nice
To do is nog verder de kabels in het interieur aanpassen en afwerken. En de motorkap alarm schakelaar nog bekabelen, had dat in het verleden niet zo netjes gedaan dus dat ga ik nu ook aanpassen . Gelukkig een complete kabelboom liggen als donor, het is echt wel zo prettig dat kabelkleuren kloppen als je ooit iets mee hebt..
Heb overigens nog wel mijn twijfels bij de injectoren. De warme start wil hij nog wel eens wat onregelmatig opstarten. Zou dit zoiets kunnen veroorzaken? Heb poort-injectie op 6 bar een geen direct ingespoten motor.
Schijven kun je zelf ook opmeten, als het goed is staat er op wat de minimale dikte moet zijn. Overigens, als je een niet al te ingewikkelde BMW hebt, zijn schijven, blokken en de achter schokdempers niet eens een hele lastige klus. Bespaar je een hoop geld mee tov van de dealer. Helemaal als je ook goede vervang onderdelen pakt ipv bij de dealer bestellen.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.
Wat een werk zeg, heel knap! Ja het valt altijd duurder uit volgens mij.quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was
(sorry vvs )
Wat heeft het hele project ongeveer gekost? Want het ziet er niet goedkoop uit Wel erg tofquote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was
(sorry vvs )
Oh ja, zet ik op de lijst!quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:40 schreef pvdplanet het volgende:
Electrische stoelverstelling is een bekende ruststroomvreter
Morgen ga ik naar m’n auto dus dan checken. Vorige keer zat ‘ie volgens mij wel goed bij te laden. Zodra je een stukje hebt gereden start ‘ie daarna ook gewoon.quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
de beginvraag is of de auto in slaap raakt. er mag niet meer dan 50 milliampère lopen.
kijk of er later dingen bijgeplaatst zijn zoals een trekhaak. bekijk de staat van de massa-kabel.
meet je bij draaiende motor wel 13-14 volt.
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?quote:Op zaterdag 18 september 2021 16:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Trekhaak staat bij de originele optielijst. Enige wat ik qua elektronica er bij heb geplaatst is een Dension BT module aan de originele radio.
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?
Geel is namelijk constante stroom en rood is contact geschakeld normaal gesproken. Weet niet hoeveel die BT vraagt maar wellicht is het iets om naar te kijken?
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.
Gebruik 'm nadat 'ie de laatste keer weer een lege accu had niet meer als daily. Dat was eind juni. Ik had toen op maandag 50km gereden naar het werk en op woensdagavond was de accu dood. Daarna omgewisseld voor de E39. M'n laatste ritje was 30 augustus. Dit was zo een 200km totaal, dus dat zou wel genoeg moeten zijn om de accu aardig op te laden lijkt me. En vandaag (19 september) was de accu weer compleet dood (dus geen lampje op het dashboard wat aangaat etc.). De accu zit er in sinds juni 2019, dus zo nieuw is 'ie inmiddels ook niet meer. Het is een 100 Ah 830 A van Varta. Afgelopen januari heb ik gemeten wat 'ie laadt. Met koude motor is dat ongeveer 14.25v, later met warme motor (en dus wat lagere toeren) zat 'ie rond de 13.6v en zakt soms ook wat in of gaat weer wat omhoog. Als ik dan gas geef gaat 'ie direct weer over de 14v. Lijkt me dat de dynamo dan wel goed is toch? Enige wat ik kan bedenken momenteel is dat de kabel van de achterklep, die wat open lag, kortsluiting veroorzaakte. M'n achterklep werkte ook niet altijd. Heb er voor nu even wat isolatietape omheen gedaan. Accupool ook los, dus ben benieuwd wat 'ie over een week aangeeft. Verder heb ik al heel lang standaard de binnenverlichting uitstaan van de auto.quote:Op zondag 19 september 2021 17:51 schreef daNpy het volgende:
Voor een auto die je regelmatig gebruikt is het niet veel.
Een accu van 80Ah kan 571 uur (23 dgn) 140mAh leveren - theoretisch. In de praktijk natuurlijk minder lang, omdat de accu spanning inzakt.
Welke spanning geeft de dynamo bij stationair draaien? Want <12V is gewoon te weinig, je moet die accu een keer goed opladen met een degelijke lader (geen druppel lader) of voeding die 15 V kan leveren.
Als dat niet helpt, is ie sowieso dood.
Thanks! Irritant ja.. Gelukkig is het inmiddels niet meer m'n daily dus dan heeft het allemaal wat minder haast.quote:Op zondag 19 september 2021 18:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.
Ik hoop dat je het gevonden krijgt, dit is knap waardeloos zo.
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.quote:Op zondag 19 september 2021 19:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik zat te kijken naar een CTEK MXS 5.0 of 7.0. Weet niet of dat dan ook geschikt is om gewoon vol vermogen een tijdje er op te zetten?
...
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.quote:Op zondag 19 september 2021 20:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.
MXS 7.0 idem.
https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-ctek-mxs-7-0/
Zie grafiek "oplaadprogramma". Bulk laden.
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.quote:Op zondag 19 september 2021 20:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Boven de 0,1 Ampère is foute boel. 0,140 is teveel. er kan ergens een klein lampje blijven branden zoals het handschoenenkastje. elektrische stoelverstelling komt ook voor. blijkbaar is de accu al zwak en kan het dit niet hebben.
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.quote:Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.
De E34 heeft inderdaad 2 zekeringkasten, eentje bij de motor en eentje onder de achterbank (waar ook de accu zit). Ik heb ze allemaal 1 voor 1 er uit en er in gezet. Inclusief de zekering die bij het LPG systeem zit. De auto had ik dus ongeveer 40 min. laten staan, maar de achterdeur (om bij de accu te komen) en de motorkap stonden dus open. Wel alle verlichtingen uit, etc. Weet niet of mijne al echt een slaapstand heeft? Het is niet de meest moderne auto.quote:Op zondag 19 september 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.
kijk of er draden buiten de zekeringkast om getrokken zijn. ga na of er op een andere plek nog zekeringen zijn, soms zit elders nog een zekeringkastje. je moet de auto wel in ruststand meten overigens. doe je dat niet dan is die 140 milli-ampere wel acceptabel en heb je wellicht een defecte accu. een accu moet op 12 volt blijven. tussen de 12 en 12,6 volt.
gewoon de accu aan de midtronics hangen dan weet je het meteen.
De MXS 7.0 uiteraard 7A.quote:Op zondag 19 september 2021 20:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |