abonnement Unibet Coolblue
pi_200633606
Voorafgaande delen:

Topicreeks: BMW fantopic

Modellen:

1-serie:
• Oksel, E87 118d
• Scorpie, E87 118i
Impry, E87 130i
• Maart78, F20 118i
• Hojdhopper, E87 116i
• YoshiBignose, F21 M135i

2-serie:
mitchelll0181, F46 216i Gran Tourer

3-serie:
• metallicattim, E30 318iA, E30 325i
• rival, E36 323i Compact
• jitzzzze, E36 318tds touring
• pvdplanet, E36 325i Coupe
• YoshiBignose, E36 318i cabrio
Boegschroef, E30 m52b28
• Moody, F30 320i
daNpy, 2006 E91 325i Touring
• Sie_Scheitern_Epos, E46 323Ci
• NoComment, F31 330d
• Pap89, F31 328i

5-serie:
Boegschroef, F11 530d
• tong_poh, E60 535d
• Catch22-, E39 523iAT
LoveAtFirstDrive, E34 540iA Touring '94
Hyperdude, 2011 F11 523iA Touring
OxygeneFRL, E61 530D
• Shoarmapatatje, E39 520i

6-serie:

7-serie:
Tarado, E38 740iL

8-serie:

X:
Voszje, E70 X5 xDrive 30d

Z:
• bluemoon23, E85 Z4 3.0si

M:

Motoren:
• Catch22-, K75 RT
Hyperdude, F800GS

Onderdelen
http://bmwfans.info
Nog een BMW ETK (NL-onderdelencatalogus): http://nl.bmwfans.info/parts-catalog
http://www.offenga.nl
https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

Handige links
Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/
Nog een online TIS, ook nieuwere modellen: https://www.newtis.info (incl. WDS/schema's)
Online WDS: http://www.bmw-planet.net/diagram/ (doet het niet meer!?)

Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast.



Hoi :)

OldBies/afvoeren?:

3-serie:
• dnzl, E30 316
• piekartz87, e36 323i
• Gkhn, E30 320i
• Jaapie1993, E30 320i
• Youp, E30 320i
• Fransbreda, E36 316i
justmattie, E36 316i
RPG, E36 316i
• Teamlead, E36 318tds
Turquaz52, E36 318i, E36 323i
• Gokhan03, E36 323ti compact
• MrTorture, E36 325i
• Mikkie, E46 320d
Twista101, E36 316i
Mavi86, E36 316i
• Peewee, E46 320d
• xaban06, E46 318d Touring
• Vuurmuis, E46 325ci
Driftkikkerrrrr e30 318i.
Xtr3mE, E46 318ci
Maharbal, E46 325ci
SingleCoil E46 325ic
• Leolinedance, F30 BMW 320d

5-serie:
Rizzeau, E28 525i
• mighty_myte, E34 520i
• disyn, E39 520i
• lezzer, E39 525i
eevebe, E39 528i
Rizkant, E39 528i
• M.O.D, E39 540i

6-serie:
• HFdude, E64 (645i CI S)

7-serie:
• Chooselife, E32 735i
• Alicey & SingleCoil, E38 740iL

X:
• lezzer, E83 X3 2.0d
• Andyy, E84 X1 sDrive 20i
Z:
• minispilie, E36/7 Z3 1.9
• lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio
oYo, E89 Z4 35i

M
• Okeuj, E92 M3

[ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 30-07-2021 13:40:03 ]
pi_200633982
Over die motoren: ik heb een 325i met n53 motor, zelfde 3l motor als de 330i (ondertussen ontgrendeld via software), dus volgens mij heb ik daar best mazzel mee, of is dat vaker voor gekomen dat er enkel software geknepen word?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_200633999
Hoe roestiger het dak hoe beter
pindazakje
pi_200634127
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 12:47 schreef DX11 het volgende:
Over die motoren: ik heb een 325i met n53 motor, zelfde 3l motor als de 330i (ondertussen ontgrendeld via software), dus volgens mij heb ik daar best mazzel mee, of is dat vaker voor gekomen dat er enkel software geknepen word?
Ja komt wel vaker voor. Maar inderdaad is het meestal dat er technisch ook wat aanpassingen zijn (andere turbo bijv.). Maar mooie manier om voor weinig toch wat extra's te krijgen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 12:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoe roestiger het dak hoe beter
Vind je? :P Roestig dak betekent vaak ook een roestige onderkant :+
pi_200634259
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 12:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn het vrij goede auto's. Maar je kunt altijd pech hebben uiteraard. Roest is inderdaad wel een puntje. Mijn broer heeft toevallig bij een E46 320i Touring gekeken van de week. De handelaar had 'ie eerst gebeld en zei dat 'ie klein plekje roest had en verder heel netjes. Komt 'ie daar aan, veel roestplekken.. Dus niet gekocht. Maar roest is wel iets waarom ik inderdaad wel een modernere auto zou willen.
[..]

Haha ja je hebt dan wel een heerlijke auto! En 1 op 15 is onderdaad gewoon erg netjes.

Een 120d vind ik ook erg interessant nog. Ruim genoeg als de baby wel een keer mee moet en niet absurd groot voor alleen rijden. En dieseltje is vrij zuinig uiteraard. Selectie maar maken met wat verschillende auto's en dan eens gaan rijden.
Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.

Toen de puntjes naar een jaar of twee doorkwamen heb ik nog geïnformeerd wat verwijderen zou koste. Dat zou al rond de 2k zijn dus toen maar geaccepteerd en zo lang mogelijk doorgereden.
pi_200634268
nu in het juiste topic :)

ik mag btw uit de OP de auto staat niet meer op mijn naam
pi_200635405
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 12:58 schreef LethalNinja het volgende:
nu in het juiste topic :)

ik mag btw uit de OP de auto staat niet meer op mijn naam
Done!
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 10:37:12 #8
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_200651740
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 12:57 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen. Toen ik mijn auto kocht was er geen roest zichtbaar. Maar wel wat bubbeltjes. De vorige eigenaar of die daarvoor had het dus gecamoufleerd met wat lak.

Toen de puntjes naar een jaar of twee doorkwamen heb ik nog geïnformeerd wat verwijderen zou koste. Dat zou al rond de 2k zijn dus toen maar geaccepteerd en zo lang mogelijk doorgereden.
Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?
Mag hier eigenlijk niet reageren want ben 90s Toyota eigenaar :@ Maar ik heb ook een tijdje terug wat roestplekjes bij de wielkast laten aanpakken en dat kostte me rond de 200e
pi_200652846
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:37 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Oef kan dat zo heftig zijn kwa prijs ja?
Mag hier eigenlijk niet reageren want ben 90s Toyota eigenaar :@ Maar ik heb ook een tijdje terug wat roestplekjes bij de wielkast laten aanpakken en dat kostte me rond de 200e
Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?

Ik zie regelmatig wel een auto met één deur die een andere kleur heeft.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 11:34:10 #10
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_200652895
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:30 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Ja dat kan... maar het hangt er ook vanaf "hoe goed" je het wil aanpakken. Roest wat je ziet is het puntje van de ijsberg. Ga je de zichtbare roest wegwerken en opmooien of haal je de gehele roest echt weg. In dat laatste geval moet er echt wat worden weggelast en opnieuw ingelast of een heel onderdeel moet worden vervangen. Dat nieuwe onderdeel heeft dan een andere kleur dan de rest van de auto dus laat je het dan overspuiten of accepteer je dat?

Ik zie regelmatig wel een auto met één deur die een andere kleur heeft.
Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je dat :P )
Het zit niet echt vol in het zicht dus ik heb het zo gewoon zwart gelaten, plus het is sowieso een oude auto met tig krasjes/plekjes dus ik ga daar echt niet een spuitbeurt in steken.
Als je je auto spik en span wilt hebben en in showroomstaat - bij wijze van - dan kan ik begrijpen dat het een ander prijskaartje wordt ja :)
pi_200653057
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:34 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Fair enough. Bij mijn Toyo zat het helemaal ad onderkant van de dorpel en het is gewoon zwart getectyleerd (of hoe spel je dat :P )
Het zit niet echt vol in het zicht dus ik heb het zo gewoon zwart gelaten, plus het is sowieso een oude auto met tig krasjes/plekjes dus ik ga daar echt niet een spuitbeurt in steken.
Als je je auto spik en span wilt hebben en in showroomstaat - bij wijze van - dan kan ik begrijpen dat het een ander prijskaartje wordt ja :)
Maakt inderdaad ook uit waar het zit en hoe groot het is. Ik snap dat jij dat dan zo hebt aangepakt. Je wil ook niet met je reparaties over je economische waarde heen gaan.
pi_200686378
Vraagje, BMW is blijkbaar op de hoogte van de volledige onderhoudshistorie van mijn e93.
Als ik bij een extern bedrijf een grote beurt doe, hoe krijg ik dat dan in het systeem van BMW weg geschreven? Zodat het bij een eventuele verkoop ooit uit te lezen is? Of is dit onmogelijk?

Ik zou denken dat het mogelijk is, want mijn auto is niet volledig dealer onderhouden, maar toen ik BMW mailde met wat vragen wisten ze me wel exact te vertellen wanneer ik APK/beurt moet doen. En als die informatie niet bij hun door komt, zou een aanstaande koper ooit dus kunnen denken dat ik een grote beurt heb overgeslagen?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_200687740
APK gegevens zijn openbaar. En de beurten staan kilometerafhankelijk ook vast.

Elke keer als je in de auto een oliewissel doet en met OBD aparatuur registreert dan zie je hoe vaak er eerder oliebeurten zijn gedaan. Dat kan iedereen met een apoaraat van 150 Euro (of via het service menu op get dashboard)

De liefhebber kijkt over het algemeen niet naar boekjes of het systeem in de auto of bij BMW dealers. Facturen zijn veel belangrijker. Die zijn gewoon moeilijker te manipuleren.

Ik heb voor de 3 'normale' BMW's een map en daar gaat elke rekening van Ekris, Autodoc, Amazon etc in voor elk laatste boutje wat vervangen is.

Alleen van de E36 maak ik foto's. Voor een circuitauto is het allemaal niet zo van belang om het onderhoud bij te houden.
pi_200688823
APK gegevens worden bijgehouden door de RDW (inclusief de km stand).
Bij deze website kun je die op kenteken opvragen (zo maar een voorbeeld kenteken):
https://www.autokenteken.nl/check/01LGHD
pi_200689669
https://www.autokenteken.nl/check/STRH48

Haha ik heb al vier jaar overmatige olielekkage staan :P
Facts don't care about your feelings
pi_200690058
Ja apk snap ik. Maar hoe weet het BMW systeem dan of ik wel of niet die grote beurt heb gedaan?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_200690241
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 10:08 schreef DX11 het volgende:
Ja apk snap ik. Maar hoe weet het BMW systeem dan of ik wel of niet die grote beurt heb gedaan?
Dat weten ze alleen als je een keer op bezoek bent geweest bij de dealer. De informatie wordt ook opgeslagen in de sleutel, als je bij de dealer komt (om ik noem maar even iets, een lampje te vervangen) dan wordt de sleutel ingelezen en wordt de info meteen overgenomen, ook wanneer je het zelf gedaan hebt en geregistreerd hebt in de boardcomputer.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_200698577
BMW dealers met hun 'protocollen'.

Bij een vriend hadden ze ongevraagd tijdens een terugroepactie (airbag E91 318i) nieuwe motorsoftware geinstalleerd.

O.a. de EGR klep was uitgeschreven dus de auto liep daarna voor geen meter meer. 350 Euro kosten voor een retune.

BMW natuurlijk doen alsof hun neus bloedt. Ik had 'm al gewaarschuwd, negeer de oproep of monteer in ieder geval een OBD lock.
pi_200771137
Remklauw linksvoor van de 130i zit vast :'(

Gelukkig vlakbij de bestemming.

De lak van de bijna nieuwe schijf is lekker opgeborreld en het staal is mooi blauw.

Die kan in de vuilnisbak :(
Blokken zijn nog ok gelukkig.

  zondag 8 augustus 2021 @ 11:32:22 #20
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_200811345
Mijn 130i komt gelukkig weer stukje bij beetje in elkaar :D







Kleine dingetjes kom je toch altijd tegen en zijn leuk om op te lossen! Maar het gaat verder helemaal volgens plan :)
Weet van alles een beetje maar net niets.
  maandag 9 augustus 2021 @ 08:22:44 #21
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200824203
Ik wist nog dat je hem ging overspuiten, maar holy crap, das geen half werk! :+
Life's like music, get the rhythm..
  maandag 9 augustus 2021 @ 10:41:02 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200825943
Is dat gele Powerflex? Die heb ik alleen op een paar plaatsen waar geen zwart/paars beschikbaar was.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200826048
Ziet er mooi maar duur uit :)
  woensdag 11 augustus 2021 @ 11:41:28 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_200859501
Geëscaleerd noem ik het :+

Gisteren lekker doorgewerkt



Achter hangt alles los in elkaar, moet nog wat kleine dingen hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2021 10:41 schreef daNpy het volgende:
Is dat gele Powerflex? Die heb ik alleen op een paar plaatsen waar geen zwart/paars beschikbaar was.
Klopt, ik had gewoon rubber met zwarte inserts van PU, maar ik was aan de andere kant ook weer bang voor NVH.. Dus ik had het idee dat het wel prima zou worden met deze versie? Een soort tussenweg tussen makkelijke montage, stugger dan origineel en niet hardcore.
Wat is jouw idee hierover?

[ Bericht 12% gewijzigd door -Richard- op 11-08-2021 11:47:28 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 12:25:08 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200860070
Bij mij zijn die gele op gevoel mogelijk nog harder dan de zwarte :o
Ik heb ze enkel bij de veerpootlagers achter en de montage van de ogen van de stabi in de draagarm.
De rest is zwart.

[ Bericht 4% gewijzigd door daNpy op 11-08-2021 12:35:16 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200881384
Die wallboxen, weet iemand of dat E5 of E10 stroom is?



  donderdag 12 augustus 2021 @ 20:11:23 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200881868
Ik denk groene stroom uit bruinkoolcentrales.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200881894
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200881930
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen :)
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:30:09 #30
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_200907406
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:25 schreef daNpy het volgende:
Bij mij zijn die gele op gevoel mogelijk nog harder dan de zwarte :o
Ik heb ze enkel bij de veerpootlagers achter en de montage van de ogen van de stabi in de draagarm.
De rest is zwart.
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?

Powerflex Road Series
De producten uit de Powerflex Road Series zijn geschikt voor normaal en sportief straatgebruik.
bron: https://www.powerflex.nl/powerflex-road-series

Powerflex Black Series
De producten uit de Powerflex Black Series zijn speciaal gemaakt voor de Race-, Rally- en Driftauto's.
bron: https://www.powerflex.nl/powerflex-black-series
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:48:24 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200907609
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 12:30 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Dan ben jij mogelijk verkeerd geinformeerd?

Dat kan, zoals ik zei is het op gevoel. De gele zitten daar waar geen paars/zwart beschikbaar is, maar het voelt als harder plastic. Voor de rest is het allemaal zwart, want ik rijd toch (bijna) niet op straat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200915298
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met dit idee loop ik al een hele tijd. Een oplaadkabel met zuignap op de markt brengen :)
Of eentje die je 12v oplaadt.. ben je technisch gezien nog echt aan het laden ook. Druppellader ertussen dus gaat lekker langzaam.
Facts don't care about your feelings
pi_200944178
vandaag een nieuw luchtfilter geplaatst in m'n E90 LCI. Tevens de luchtmassameter met luchtmassameterreiniger gereinigd.



Bij het gasklephuis had de gasklep een zwarte rand met olieresidu. Ik heb het geprobeerd weg te wegen en zal later het gasklephuis grondiger reinigen. Heb het idee dat die troep voor problemen zorgt bij stationairloop na belasting.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:14:00 #34
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200951727
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:14 schreef DX11 het volgende:

[..]
Vraag me af of de handhaving er intrapt bij een E46.
Op de meeste laadpalen gaat er een lampje branden als je daadwerkelijk aan het opladen bent. Bij de meeste palen is dat lampje blauw.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_201042224
Onder mijn E92 zitten (volgens mij) nog de originele dempers/veren, tijd om ze te vervangen. Graag zou ik gelijk de auto ook iets willen verlagen (1-2cm).

Gewoon originele dempers met eibach veren ofzo? Of andere tips?

Als het kan zou ik de voorkant iets meer willen verlagen dan de achterkant.
pi_201046474
H&R i.c.m. Bilstein B4
pi_201049709
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 21:28 schreef pvdplanet het volgende:
H&R i.c.m. Bilstein B4
Thanks!
Ik ken H&R niet, maar wel vaker voorbij zien komen. Waarom H&R en bijvoorbeeld geen Eibach? Is Eibach el-cheapo, of is H&R dat juist, of ...?
pi_201050617
Eibach, H&R beide zijn prima. Ik ga meestal voor een Eibach/Bilstein combi, maar onder de circuit wagen heb ik wel H&R gezet. Is allemaal prima spul.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201051610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 09:18 schreef xaban06 het volgende:

[..]
Thanks!
Ik ken H&R niet, maar wel vaker voorbij zien komen. Waarom H&R en bijvoorbeeld geen Eibach? Is Eibach el-cheapo, of is H&R dat juist, of ...?
Fahrwerk wird mit H und R geschrieben.

Alles wordt in Duitsland geproduceerd en is (veel goedkoper) gewoon via Autodoc te bestellen.

Eibach werkt mijns inziens beter op wat lichtere auto's (MX-5, Mini etc)
pi_201063124
n00b vraag. Mijn garage zegt dat de rechter vooras van mijn 2013 5-series moet worden vervangen omdat er vet uit het lekt. Kan ik dit verifieren en hoe urgent is zoiets? Het is namelijk een dure grap, ook bij een niet-dealer.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 08:16:25 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201063690
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 04:44 schreef Shivo het volgende:
n00b vraag. Mijn garage zegt dat de rechter vooras van mijn 2013 5-series moet worden vervangen omdat er vet uit het lekt. Kan ik dit verifieren en hoe urgent is zoiets? Het is namelijk een dure grap, ook bij een niet-dealer.
Welk model?
X-drive?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 25-08-2021 09:03:23 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201064051
Normaal gezien zal dit een apk afkeurpunt zijn. Dus je moet het hoe dan ook binnen een jaar vervangen. Waarom dan een risico lopen dat het verder stuk loopt. De as moet vet blijven, als er vet uit loopt loop je kans op grotere problemen (hoewel die kans zeer klein is).

Ik neem aan dat het gewoon een gescheurde ashoes is? Dat is redelijk wat werk, maar geen duur onderdeel (een paar tientjes), maar als je as zelf kapot loopt zit je aan ~700 euro voor een nieuwe as.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201064222
Gescheurde ashoes? Die hebben ze bij mijn vorige auto (niet BMW) gewoon gratis dicht gekit bij de apk en daarmee was het goed :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  woensdag 25 augustus 2021 @ 11:20:41 #44
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201065389
Als het vet eruit is loopt uiteindelijk de tripiode droog en met een beetje pech slijt dan ook het deel wat in de versnellingsbak zit. Of in dit geval voorste differentieel/tussenbak, geen idee hoe dat werkt bij een X-drive, maar als daar ook iets vervangen moet worden wordt het er vast niet goedkoper op :X
Life's like music, get the rhythm..
pi_201066180
Nieuwe as (niet BMW OEM) zit rond de 280 Euro voor zowel diesel als benzine.

Gezien de ervaringen met SKF en Spidan aandrijfassen zou ik een gebruikte originele bij D-parts kopen.

Die dingen gaan overigens normaal wel 3 ton mee mits ze niet vastrotten in de fusee.
pi_201066491
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 08:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Welk model?
X-drive?
Ja, x-drive.

Dank voor de responses. Er wordt me verteld dat vervangen van de as vijf uur arbeid is en de totale kosten $1300 (ik woon in de VS). Tikt aardig aan.
Jesus saves but death prevails.
pi_201067416
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:40 schreef boegschroef het volgende:
Eibach, H&R beide zijn prima. Ik ga meestal voor een Eibach/Bilstein combi, maar onder de circuit wagen heb ik wel H&R gezet. Is allemaal prima spul.
Ik heb hier een foutje gemaakt ;) ik heb helemaal geen H&R, onder de circuit wagen ligt KW.

Dus ik heb helemaal geen ervaring met H&R maar volgensmij is het allemaal OK spul.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_201113698
Net voor de zomer onderhoud laten doen aan de E92. Autovakantie gehad, ik dacht als ik nu de remmen, schokdempers en veren doe ben ik wel weer voor een tijdje klaar, maar nee hoor, vandaag weer wat problemen :D

Al sinds een paar dagen merk ik als ik ga sturen terwijl ik stil sta of stapvoets rij dat er iets slipt. Daar wilde ik al naar laten kijken. Stuurbekrachting issues? Multieriem?

Vandaag start ik de auto, terwijl de auto stationair draait stottert de auto tussen de 900 en 1100 toeren (ik sta nog stil, ik rij niet) :{

Na het wegrijden is het verdwenen, bij de stoplichten netjes 550 toeren.

Ondertussen kreeg ik het wat warm in de auto, dat is gek, dus de fan maar volledig uitgezet. Toen ik dat deed, hoorde ik constant een geluid, alsof er continu een fan actief is / een cd wat rond draait (komt van ongeveer de dashboardkastje/handschoenenkast vandaan). Daarnaast lijkt het ook alsof ik olie ruik binnen de auto.

De THOR Wifi module aangesloten, hier uit kwam:
- A6CF - AUC_SENSOR
- 5DCC - pressure sensor rear right rear axle plausibility
- 5DBC - pressure sensor rear left rear axle plausibility
- A10A - EWS4_Timing_Chall_Resp_Fehler
- A0B0 - SG_Eingang_Bremslicht

Na het verwijderen van de meldingen een rondje gereden (3 km). Alle meldingen zijn weg, behalve:
- A6CF - AUC_SENSOR

Uiteraard ga ik wat Googlen en lezen, maar wellicht komt het jullie bekend voor? En komende week maar eens de BMW specialist bellen...

Gaat om een E92 325i N52B25 Automaat

[ Bericht 1% gewijzigd door xaban06 op 28-08-2021 19:52:08 ]
  zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:28 #49
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_201121026
Die sensor gaat wel vaker stuk, zit op de paravaan aan de passagierszijde.
Is het een Xdrive of achterwiel aandrijving?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_201122189
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 12:11 schreef -Richard- het volgende:
Die sensor gaat wel vaker stuk, zit op de paravaan aan de passagierszijde.
Is het een Xdrive of achterwiel aandrijving?
Achterwiel.

Straks even de sensor even wisselen met die van een E60, als de melding dan weg gaat dan sowieso vervangen.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:42:51 #51
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_201390756
Het is al even geleden. De auto is weer rijdbaar en nu ook voorzien van een nieuw type versnellingspook. Het had wat elektronische, spreekwoordelijke, voeten in de aarde. Maar alles functioneert.
Had alleen te weinig transmissie olie, de door ZF opgegeven 9,2 liter lijkt onvoldoende, bestel er maar twee liter bij.. We gaan door tot hij overloopt :).
Was even vergeten hoe fel deze gasreactie is! Erg nice :)


To do is nog verder de kabels in het interieur aanpassen en afwerken. En de motorkap alarm schakelaar nog bekabelen, had dat in het verleden niet zo netjes gedaan dus dat ga ik nu ook aanpassen :). Gelukkig een complete kabelboom liggen als donor, het is echt wel zo prettig dat kabelkleuren kloppen als je ooit iets mee hebt..

Heb overigens nog wel mijn twijfels bij de injectoren. De warme start wil hij nog wel eens wat onregelmatig opstarten. Zou dit zoiets kunnen veroorzaken? Heb poort-injectie op 6 bar een geen direct ingespoten motor.

[ Bericht 12% gewijzigd door -Richard- op 16-09-2021 22:16:09 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_201392501
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).

Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.

De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.

Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 17 september 2021 @ 09:28:39 #53
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201395604
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).

Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.

De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.

Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Remschijven zullen dan wel tegen de grens van hun minimale dikte aanzitten denk ik? iDrive kijkt alleen naar de wat er nog over is op de blokken. Schokbrekers, tja als het niet al te best meer is kan het wel een goed idee zijn om te vervangen, gaat de auto ook lekkerder van rijden als het goed is. Misschien niet bij de BMW dealer laten doen alleen :P
Life's like music, get the rhythm..
pi_201395865
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:42 schreef -Richard- het volgende:
Het is al even geleden. De auto is weer rijdbaar en nu ook voorzien van een nieuw type versnellingspook. Het had wat elektronische, spreekwoordelijke, voeten in de aarde. Maar alles functioneert.
Had alleen te weinig transmissie olie, de door ZF opgegeven 9,2 liter lijkt onvoldoende, bestel er maar twee liter bij.. We gaan door tot hij overloopt :).
Was even vergeten hoe fel deze gasreactie is! Erg nice :)


To do is nog verder de kabels in het interieur aanpassen en afwerken. En de motorkap alarm schakelaar nog bekabelen, had dat in het verleden niet zo netjes gedaan dus dat ga ik nu ook aanpassen :). Gelukkig een complete kabelboom liggen als donor, het is echt wel zo prettig dat kabelkleuren kloppen als je ooit iets mee hebt..

Heb overigens nog wel mijn twijfels bij de injectoren. De warme start wil hij nog wel eens wat onregelmatig opstarten. Zou dit zoiets kunnen veroorzaken? Heb poort-injectie op 6 bar een geen direct ingespoten motor.
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.


quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).

Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.

De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.

Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Schijven kun je zelf ook opmeten, als het goed is staat er op wat de minimale dikte moet zijn. Overigens, als je een niet al te ingewikkelde BMW hebt, zijn schijven, blokken en de achter schokdempers niet eens een hele lastige klus. Bespaar je een hoop geld mee tov van de dealer. Helemaal als je ook goede vervang onderdelen pakt ipv bij de dealer bestellen.
  vrijdag 17 september 2021 @ 12:04:39 #55
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_201397630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!

Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was :9~ *;
(sorry vvs :))
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_201399499
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!

Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was :9~ *;
(sorry vvs :))
Wat een werk zeg, heel knap! Ja het valt altijd duurder uit volgens mij.

De ‘onverstandige’ E34 540i houd ik gewoon, die zal ik voortaan in de winter wat meer ontzien. Begint nu gewoon wel oud te worden en als daily is dat gewoon niet handig. Rijd nu met de E38 728i naar ‘t werk, maar dat is gewoon niet leuk meer met deze brandstofprijzen. En ik zit naar werk altijd alleen. Als we met z’n allen (vriendin en baby) er in zitten is de E38 wel enorm relaxed, maar met een E87 zal dat ook prima gaan. Wil gewoon de lasten wat omlaag halen en niet zo vaak moeten sleutelen omdat de prioriteiten nu wat verschoven zijn (naar m’n lieve dochtertje dus). En de 120d lijkt me dan een leuk compromis: mooi (mits juiste uitvoering), goede motor (de 163pk) en fijne rijeigenschappen. En uiteraard zuinig te rijden en mag (nog..) de milieuzones in.
pi_201400216
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!

Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was :9~ *;
(sorry vvs :))
Wat heeft het hele project ongeveer gekost? Want het ziet er niet goedkoop uit :) Wel erg tof ^O^
pi_201411010
Volgend weekend breng ik mijn E34 540i naar de spuiter voor wat plekjes die helaas niet mooi zijn geworden nadat ik ze had laten spuiten (en ontroesten). Maar nou heeft m'n auto een gigantische lekstroom, echt binnen een dag is 'ie gewoon compleet dood. Nou is dit niet handig als 'ie bij de spuiter is en ze 'm af en toe moeten verplaatsen. Dus ik wil op zoek naar het circuit wat dit genereert zodat ik hopelijk even de zekering er uit kan halen en dat de auto dan wel gewoon start. Maar wat is nou de beste huis, tuin en keuken manier? Ik kom er 2 tegen: accupool los, daartussen een multimeter plaatsen en 1 voor 1 de zekering trekken tot het probleem is gevonden. Of op de zekeringen zelf meten. De accu zit onder de achterbank en de meeste zekeringen in de motorruimte. Dus het makkelijkst lijkt mij de manier via de zekeringen, maar weet niet of dit accuraat genoeg is. Als er iemand in de buurt (Noord-Holland) verstand heeft van dit soort zaken waar ik even langs mag komen dit weekend, zou dat ook mooi zijn natuurlijk :P Zelf helaas niet zoveel kaas gegeten van stroom. En ja, ik heb m'n garage gevraagd maar die heeft vakantie helaas.

Nou heb ik wel een vermoeden, aangezien de kabelboom van m'n achterklep (weer) kapot is. Achterklep werkt ook niet altijd.

[ Bericht 1% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 18-09-2021 11:34:18 ]
pi_201414380
Electrische stoelverstelling is een bekende ruststroomvreter
pi_201414491
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:40 schreef pvdplanet het volgende:
Electrische stoelverstelling is een bekende ruststroomvreter
Oh ja, zet ik op de lijst!
pi_201414512
de beginvraag is of de auto in slaap raakt. er mag niet meer dan 50 milliampère lopen.

kijk of er later dingen bijgeplaatst zijn zoals een trekhaak. bekijk de staat van de massa-kabel.
meet je bij draaiende motor wel 13-14 volt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201414595
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
de beginvraag is of de auto in slaap raakt. er mag niet meer dan 50 milliampère lopen.

kijk of er later dingen bijgeplaatst zijn zoals een trekhaak. bekijk de staat van de massa-kabel.
meet je bij draaiende motor wel 13-14 volt.
Morgen ga ik naar m’n auto dus dan checken. Vorige keer zat ‘ie volgens mij wel goed bij te laden. Zodra je een stukje hebt gereden start ‘ie daarna ook gewoon.

Trekhaak staat bij de originele optielijst. Enige wat ik qua elektronica er bij heb geplaatst is een Dension BT module aan de originele radio.
pi_201418637
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

Trekhaak staat bij de originele optielijst. Enige wat ik qua elektronica er bij heb geplaatst is een Dension BT module aan de originele radio.
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?
Geel is namelijk constante stroom en rood is contact geschakeld normaal gesproken. Weet niet hoeveel die BT vraagt maar wellicht is het iets om naar te kijken?
pi_201419351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:27 schreef vannelle het volgende:

[..]
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?
Geel is namelijk constante stroom en rood is contact geschakeld normaal gesproken. Weet niet hoeveel die BT vraagt maar wellicht is het iets om naar te kijken?
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.
pi_201429602
Vandaag even aan de gang gegaan met mijn zeer matige kennis van elektronica :P
Ik heb de auto zo een 40 min. stationair laten draaien. Was ook nog bezig met m’n pa’s auto dus denk dat ik zo een 40 min. nadat ik ‘m uit had gezet ging meten. Accu stond toen nog op 11.86v. Al niet denderend volgens mij. De multimeter er tussen geprakt (op 5A, dat is het hoogste want ons cheape ding aankan) en de meter gaf 0.14 aan. Alle zekeringen 1 voor 1 er uit getrokken, ook die van het LPG systeem en hij bleef rond de 0.14 (soms heel even 0.13 dan weer 0.15) staan. Ook de gebroken kabel van de achterklep (is van de verwarming volgens mij) even tegen elkaar gehouden, tegen andere kabel, etc. maar nog steeds niks. 0.14 valt volgens mij nog net binnen de norm of is dat al te veel?

Misschien is dan toch de accu (niet zo oud, maar inmiddels wel paar keer ontladen) stuk? Ik heb deze laten testen een paar maanden terug en die was toen nog goed, kon alleen wel een goede laadbrug gebruiken. Toen tijdje aan de druppellader gehad.

Naja, ik weet het niet meer dus breng ‘m tzt wel naar de garage of een elektro expert ofzo.
  zondag 19 september 2021 @ 17:51:31 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201429880
Voor een auto die je regelmatig gebruikt is het niet veel.
Een accu van 80Ah kan 571 uur (23 dgn) 140mAh leveren - theoretisch. In de praktijk natuurlijk minder lang, omdat de accu spanning inzakt.
Welke spanning geeft de dynamo bij stationair draaien? Want <12V is gewoon te weinig, je moet die accu een keer goed opladen met een degelijke lader (geen druppel lader) of voeding die 15 V kan leveren.
Als dat niet helpt, is ie sowieso dood.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201430140
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet. :+
Ik hoop dat je het gevonden krijgt, dit is knap waardeloos zo. :(
pi_201431142
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 17:51 schreef daNpy het volgende:
Voor een auto die je regelmatig gebruikt is het niet veel.
Een accu van 80Ah kan 571 uur (23 dgn) 140mAh leveren - theoretisch. In de praktijk natuurlijk minder lang, omdat de accu spanning inzakt.
Welke spanning geeft de dynamo bij stationair draaien? Want <12V is gewoon te weinig, je moet die accu een keer goed opladen met een degelijke lader (geen druppel lader) of voeding die 15 V kan leveren.
Als dat niet helpt, is ie sowieso dood.
Gebruik 'm nadat 'ie de laatste keer weer een lege accu had niet meer als daily. Dat was eind juni. Ik had toen op maandag 50km gereden naar het werk en op woensdagavond was de accu dood. Daarna omgewisseld voor de E39. M'n laatste ritje was 30 augustus. Dit was zo een 200km totaal, dus dat zou wel genoeg moeten zijn om de accu aardig op te laden lijkt me. En vandaag (19 september) was de accu weer compleet dood (dus geen lampje op het dashboard wat aangaat etc.). De accu zit er in sinds juni 2019, dus zo nieuw is 'ie inmiddels ook niet meer. Het is een 100 Ah 830 A van Varta. Afgelopen januari heb ik gemeten wat 'ie laadt. Met koude motor is dat ongeveer 14.25v, later met warme motor (en dus wat lagere toeren) zat 'ie rond de 13.6v en zakt soms ook wat in of gaat weer wat omhoog. Als ik dan gas geef gaat 'ie direct weer over de 14v. Lijkt me dat de dynamo dan wel goed is toch? Enige wat ik kan bedenken momenteel is dat de kabel van de achterklep, die wat open lag, kortsluiting veroorzaakte. M'n achterklep werkte ook niet altijd. Heb er voor nu even wat isolatietape omheen gedaan. Accupool ook los, dus ben benieuwd wat 'ie over een week aangeeft. Verder heb ik al heel lang standaard de binnenverlichting uitstaan van de auto.

Ik zat te kijken naar een CTEK MXS 5.0 of 7.0. Weet niet of dat dan ook geschikt is om gewoon vol vermogen een tijdje er op te zetten? Heb verder nog een NOCO Genius GBX55 die ik gebruik om de auto te starten. Maar die kan volgens mij alleen maar tijdelijk vermogen geven, om de auto te starten.

quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 18:12 schreef vannelle het volgende:

[..]
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet. :+
Ik hoop dat je het gevonden krijgt, dit is knap waardeloos zo. :(
Thanks! Irritant ja.. Gelukkig is het inmiddels niet meer m'n daily dus dan heeft het allemaal wat minder haast.

[ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 19-09-2021 19:53:51 ]
  zondag 19 september 2021 @ 20:06:46 #69
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201431424
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 19:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]


Ik zat te kijken naar een CTEK MXS 5.0 of 7.0. Weet niet of dat dan ook geschikt is om gewoon vol vermogen een tijdje er op te zetten?
...
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.
MXS 7.0 idem.
https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-ctek-mxs-7-0/
Zie grafiek "oplaadprogramma". Bulk laden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 19-09-2021 20:17:48 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201431796
Boven de 0,1 Ampère is foute boel. 0,140 is teveel. er kan ergens een klein lampje blijven branden zoals het handschoenenkastje. elektrische stoelverstelling komt ook voor. blijkbaar is de accu al zwak en kan het dit niet hebben.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201431876
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 20:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.
MXS 7.0 idem.
https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-ctek-mxs-7-0/
Zie grafiek "oplaadprogramma". Bulk laden.
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.
pi_201431905
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Boven de 0,1 Ampère is foute boel. 0,140 is teveel. er kan ergens een klein lampje blijven branden zoals het handschoenenkastje. elektrische stoelverstelling komt ook voor. blijkbaar is de accu al zwak en kan het dit niet hebben.
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.
pi_201432000
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.
kijk of er draden buiten de zekeringkast om getrokken zijn. ga na of er op een andere plek nog zekeringen zijn, soms zit elders nog een zekeringkastje. je moet de auto wel in ruststand meten overigens. doe je dat niet dan is die 140 milli-ampere wel acceptabel en heb je wellicht een defecte accu. een accu moet op 12 volt blijven. tussen de 12 en 12,6 volt.

gewoon de accu aan de midtronics hangen dan weet je het meteen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201432181
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.
kijk of er draden buiten de zekeringkast om getrokken zijn. ga na of er op een andere plek nog zekeringen zijn, soms zit elders nog een zekeringkastje. je moet de auto wel in ruststand meten overigens. doe je dat niet dan is die 140 milli-ampere wel acceptabel en heb je wellicht een defecte accu. een accu moet op 12 volt blijven. tussen de 12 en 12,6 volt.

gewoon de accu aan de midtronics hangen dan weet je het meteen.
De E34 heeft inderdaad 2 zekeringkasten, eentje bij de motor en eentje onder de achterbank (waar ook de accu zit). Ik heb ze allemaal 1 voor 1 er uit en er in gezet. Inclusief de zekering die bij het LPG systeem zit. De auto had ik dus ongeveer 40 min. laten staan, maar de achterdeur (om bij de accu te komen) en de motorkap stonden dus open. Wel alle verlichtingen uit, etc. Weet niet of mijne al echt een slaapstand heeft? Het is niet de meest moderne auto.

Begin dit jaar heeft m'n garage de accu getest en die zei dus dat 'ie goed was, alleen wel goed opgeladen moest worden. Dit heb ik toen bij een maatje aan de druppellader gedaan, geloof dat 'ie daar een weekend aan gehangen heeft. Maar ik zal wel zelf een lader bestellen en 'm daar aan hangen, dan kan ik ook zien of 'ie leegloopt als ik 'm los van de auto heb. Alleen helaas te kort tijd nu voordat 'ie naar de spuiter gaat (zit de hele week in het buitenland).

Overigens heb ik m'n oude accu al een paar maanden in de garage bij m'n ouders staan en die gaf vanmiddag gewoon 12.4v aan. Die blijft dus in ieder geval vol. Alleen ik heb 'm in 2019 vervangen omdat ik toen ook al vond dat de accu soms vrij snel leeg was. Naja, misschien toch maar naar een pro gaan om het uit te vinden wat het nou is.

Had voor de vorm ook even de E38 getest en die was duidelijk nog niet in de slaapstand, deze zat tussen de 3 an 4. Wat natuurlijk flink veel is tegenover 0.14. Ook zat de accu zelf op 11.8v, ook niet denderend. Toch start 'ie gewoon altijd, ook als ik 'm een week op het werk heb laten staan.
  zondag 19 september 2021 @ 20:52:57 #75
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201432185
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.
De MXS 7.0 uiteraard 7A. :P
Volgens mij heb ik hier wel eens de 5.0 test&charge versie aanbevolen. Prima geschikt voor dummies om een oordeel over leven of dood van een accu te geven. Zonder verstand van multimeters te hebben.
Bij mij al diverse keren goed oordeel gegeven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')