Remschijven zullen dan wel tegen de grens van hun minimale dikte aanzitten denk ik? iDrive kijkt alleen naar de wat er nog over is op de blokken. Schokbrekers, tja als het niet al te best meer is kan het wel een goed idee zijn om te vervangen, gaat de auto ook lekkerder van rijden als het goed is. Misschien niet bij de BMW dealer laten doen alleenquote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:42 schreef -Richard- het volgende:
Het is al even geleden. De auto is weer rijdbaar en nu ook voorzien van een nieuw type versnellingspook. Het had wat elektronische, spreekwoordelijke, voeten in de aarde. Maar alles functioneert.
Had alleen te weinig transmissie olie, de door ZF opgegeven 9,2 liter lijkt onvoldoende, bestel er maar twee liter bij.. We gaan door tot hij overloopt .
Was even vergeten hoe fel deze gasreactie is! Erg nice
To do is nog verder de kabels in het interieur aanpassen en afwerken. En de motorkap alarm schakelaar nog bekabelen, had dat in het verleden niet zo netjes gedaan dus dat ga ik nu ook aanpassen . Gelukkig een complete kabelboom liggen als donor, het is echt wel zo prettig dat kabelkleuren kloppen als je ooit iets mee hebt..
Heb overigens nog wel mijn twijfels bij de injectoren. De warme start wil hij nog wel eens wat onregelmatig opstarten. Zou dit zoiets kunnen veroorzaken? Heb poort-injectie op 6 bar een geen direct ingespoten motor.
Schijven kun je zelf ook opmeten, als het goed is staat er op wat de minimale dikte moet zijn. Overigens, als je een niet al te ingewikkelde BMW hebt, zijn schijven, blokken en de achter schokdempers niet eens een hele lastige klus. Bespaar je een hoop geld mee tov van de dealer. Helemaal als je ook goede vervang onderdelen pakt ipv bij de dealer bestellen.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:30 schreef DX11 het volgende:
Vandaag apk gedaan bij de dealer (want was totaal niet duur).
Kreeg ik op het einde (wel alles goedgekeurd) even een offerte er bij, dat mijn schokbrekers vervangen moeten worden, en mijn remmen inc schijven ook vervangen moeten worden. Totale kosten totaal 2000 euro, als ik het niet zou doen zou ik de volgende apk waarschijnlijk afkeur krijgen.
De idrive geeft aan dat de remmen nog 20.000km mee kunnen. Ik rij nog geen 5000km per jaar, dus in principe hebben de remmen nog 4 jaar.
Wie moet ik nu geloven? Je zou denken dat de BMW dealer geen valse info geeft toch?
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Phoe wat klinkt dat toch lekker! Zit zelf ook naar een E87 te kijken en denk dat het een 120d wordt (ietwat verstandig) maar de 130i zit ik ook nog te overwegen. Alleen de aanschaf is weer een stuk hoger en samen met de brandstofprijs is een 120d (voor naar ‘t werk) wel een stuk voordeliger.
Wat een werk zeg, heel knap! Ja het valt altijd duurder uit volgens mij.quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was
(sorry vvs )
Wat heeft het hele project ongeveer gekost? Want het ziet er niet goedkoop uit Wel erg tofquote:Op vrijdag 17 september 2021 12:04 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we ook verstandige keuze's maken en niet alleen onze emoties de overhand geven. Het hele project is ook duurder uitgevallen dan ik initieel dacht maar dat komt meer door mijzelf en de aanpak van een aantal zaken. Maar op deze manier ben ik wel ontzettend trotst op het eindresultaat. Had het overigens niet alleen gekund. Maar dit is echt weer een besef moment, wat je allemaal kunt bereiken met elkaar. Geweldig!
Hier nog een sound check nadat de motor op temperatuur was
(sorry vvs )
Oh ja, zet ik op de lijst!quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:40 schreef pvdplanet het volgende:
Electrische stoelverstelling is een bekende ruststroomvreter
Morgen ga ik naar m’n auto dus dan checken. Vorige keer zat ‘ie volgens mij wel goed bij te laden. Zodra je een stukje hebt gereden start ‘ie daarna ook gewoon.quote:Op zaterdag 18 september 2021 15:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
de beginvraag is of de auto in slaap raakt. er mag niet meer dan 50 milliampère lopen.
kijk of er later dingen bijgeplaatst zijn zoals een trekhaak. bekijk de staat van de massa-kabel.
meet je bij draaiende motor wel 13-14 volt.
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?quote:Op zaterdag 18 september 2021 16:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Trekhaak staat bij de originele optielijst. Enige wat ik qua elektronica er bij heb geplaatst is een Dension BT module aan de originele radio.
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Haal je de stroom van de rode of de gele draad van de radio?
Geel is namelijk constante stroom en rood is contact geschakeld normaal gesproken. Weet niet hoeveel die BT vraagt maar wellicht is het iets om naar te kijken?
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.quote:Op zaterdag 18 september 2021 21:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nee hij zit aangesloten op de wisselaar ingang zeg maar. En zit er ook al 5 jaar in hoor, lijkt me niet dat dat opeens stroom verbruikt, tenzij er een kabel of dat ding zelf niet meer helemaal lekker is.
Gebruik 'm nadat 'ie de laatste keer weer een lege accu had niet meer als daily. Dat was eind juni. Ik had toen op maandag 50km gereden naar het werk en op woensdagavond was de accu dood. Daarna omgewisseld voor de E39. M'n laatste ritje was 30 augustus. Dit was zo een 200km totaal, dus dat zou wel genoeg moeten zijn om de accu aardig op te laden lijkt me. En vandaag (19 september) was de accu weer compleet dood (dus geen lampje op het dashboard wat aangaat etc.). De accu zit er in sinds juni 2019, dus zo nieuw is 'ie inmiddels ook niet meer. Het is een 100 Ah 830 A van Varta. Afgelopen januari heb ik gemeten wat 'ie laadt. Met koude motor is dat ongeveer 14.25v, later met warme motor (en dus wat lagere toeren) zat 'ie rond de 13.6v en zakt soms ook wat in of gaat weer wat omhoog. Als ik dan gas geef gaat 'ie direct weer over de 14v. Lijkt me dat de dynamo dan wel goed is toch? Enige wat ik kan bedenken momenteel is dat de kabel van de achterklep, die wat open lag, kortsluiting veroorzaakte. M'n achterklep werkte ook niet altijd. Heb er voor nu even wat isolatietape omheen gedaan. Accupool ook los, dus ben benieuwd wat 'ie over een week aangeeft. Verder heb ik al heel lang standaard de binnenverlichting uitstaan van de auto.quote:Op zondag 19 september 2021 17:51 schreef daNpy het volgende:
Voor een auto die je regelmatig gebruikt is het niet veel.
Een accu van 80Ah kan 571 uur (23 dgn) 140mAh leveren - theoretisch. In de praktijk natuurlijk minder lang, omdat de accu spanning inzakt.
Welke spanning geeft de dynamo bij stationair draaien? Want <12V is gewoon te weinig, je moet die accu een keer goed opladen met een degelijke lader (geen druppel lader) of voeding die 15 V kan leveren.
Als dat niet helpt, is ie sowieso dood.
Thanks! Irritant ja.. Gelukkig is het inmiddels niet meer m'n daily dus dan heeft het allemaal wat minder haast.quote:Op zondag 19 september 2021 18:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, dat ie na 5 jaar ineens op andere gedachten komt denk ik ook niet.
Ik hoop dat je het gevonden krijgt, dit is knap waardeloos zo.
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.quote:Op zondag 19 september 2021 19:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik zat te kijken naar een CTEK MXS 5.0 of 7.0. Weet niet of dat dan ook geschikt is om gewoon vol vermogen een tijdje er op te zetten?
...
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.quote:Op zondag 19 september 2021 20:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
MXS 5.0 doet max. ongeveer 20 uur op volle 5A.
MXS 7.0 idem.
https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-ctek-mxs-7-0/
Zie grafiek "oplaadprogramma". Bulk laden.
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.quote:Op zondag 19 september 2021 20:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Boven de 0,1 Ampère is foute boel. 0,140 is teveel. er kan ergens een klein lampje blijven branden zoals het handschoenenkastje. elektrische stoelverstelling komt ook voor. blijkbaar is de accu al zwak en kan het dit niet hebben.
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.quote:Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar had ik dan niet met het loshalen van de zekeringen wat moeten zien? Of misschien toch eerst de accu compleet vol laden en dan weer meten? Had al gelezen dat de accu eigenlijk wel vol moet zijn. Maar had ik helaas geen tijd voor.
De E34 heeft inderdaad 2 zekeringkasten, eentje bij de motor en eentje onder de achterbank (waar ook de accu zit). Ik heb ze allemaal 1 voor 1 er uit en er in gezet. Inclusief de zekering die bij het LPG systeem zit. De auto had ik dus ongeveer 40 min. laten staan, maar de achterdeur (om bij de accu te komen) en de motorkap stonden dus open. Wel alle verlichtingen uit, etc. Weet niet of mijne al echt een slaapstand heeft? Het is niet de meest moderne auto.quote:Op zondag 19 september 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan zou je net die ene zekering moeten trekken waar de lekstroom doorheen gaat.
kijk of er draden buiten de zekeringkast om getrokken zijn. ga na of er op een andere plek nog zekeringen zijn, soms zit elders nog een zekeringkastje. je moet de auto wel in ruststand meten overigens. doe je dat niet dan is die 140 milli-ampere wel acceptabel en heb je wellicht een defecte accu. een accu moet op 12 volt blijven. tussen de 12 en 12,6 volt.
gewoon de accu aan de midtronics hangen dan weet je het meteen.
De MXS 7.0 uiteraard 7A.quote:Op zondag 19 september 2021 20:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ik zie het (alleen 7A volgens mij?). Dus dat zou prima moeten zijn lijkt me? Zoals gezegd: n00b met elektra 😂 Maar straks in de opslag neem ik de accu denk ik mee naar huis en dan zet ik ‘m hier aan de lader.
DOINK! Las jouw stukje ook weer veel te snel. Dan van de week maar eens kijken welke het wordt, thanks!quote:Op zondag 19 september 2021 20:52 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De MXS 7.0 uiteraard 7A.
Volgens mij heb ik hier wel eens de 5.0 test&charge versie aanbevolen. Prima geschikt voor dummies om een oordeel over leven of dood van een accu te geven. Zonder verstand van multimeters te hebben.
Bij mij al diverse keren goed oordeel gegeven.
Ja zat ik nog aan te denken. Maar hoopte het eigenlijk te kunnen vinden. Maar is wel een goede optie inderdaad.quote:Op zondag 19 september 2021 21:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je er niet uitkomt kun je ook (eventueel tijdelijk) een schakelaar er tussen plaatsen. dit doen sommigen bij oldtimers waar ze weinig mee rijden. gewoon een schakelaar tussen de minpool zetten en dan is het circuit onderbroken. rally-auto's hebben ze in de auto zitten, sportief schakelaartje.
Mijn pa heeft er een op zijn DAF zitten die de minpool aansluiting op de accu vervangt. Er zit dan een draaiknop op waarmee je de massa onderbreekt, of weer aansluit natuurlijkquote:Op zondag 19 september 2021 21:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je er niet uitkomt kun je ook (eventueel tijdelijk) een schakelaar er tussen plaatsen. dit doen sommigen bij oldtimers waar ze weinig mee rijden. gewoon een schakelaar tussen de minpool zetten en dan is het circuit onderbroken. rally-auto's hebben ze in de auto zitten, sportief schakelaartje.
Ja ik zag ook zo een stroomonderbreker die je op de pool zelf monteert. Maar aangezien bij mij al de zitting van de achterbank er uit moet om bij de accu te komen schiet dat niet heel veel op. Dan is het niet veel meer moeite om even het moertje los te draaien. Stomme is dat er gewoon wel een schakelaar in zat, alleen deze lag in de achterbak met een flink lange kabel en dat was gewoon niet mooi. Deze dus verwijderd. Maar misschien was het probleem er dan al langer, alleen heb ik er tot 'ie ruim 2 jaar terug wat meer lastig begon te doen gewoon dagelijks mee gereden, vakanties, etc.quote:Op zondag 19 september 2021 21:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mijn pa heeft er een op zijn DAF zitten die de minpool aansluiting op de accu vervangt. Er zit dan een draaiknop op waarmee je de massa onderbreekt, of weer aansluit natuurlijk
Rally auto's hebben een FIA noodstroom schakelaar, dat is wat anders. Een gewone plus of minpool onderbreking bij een lopende motor heeft namelijk weinig nut, dus deze schakelaar heeft meer polen om ook de dynamo stuurspanning uit te zetten en de stroom die tijdens het uitschakelen zelf nog opgewekt wordt wegvloeit via een weerstand:
https://en.liteblox.de/shop/cutoff-switch-circuit-breaker-fia/
Deze zit bij mij in de Golf
@:loveatfirstdrive Een accu van 100Ah en 2 jaar oud die al stuk is? Dat is wel erg snel. Ergens zit iets niet goed. Maar je moet de accu eerst maar eens goed opladen.
Als je hem echt een half jaar of langer niet gebruikt is uitbouwen en aan de druppellader wel aan te raden. Of zoal hierboven; een massa onderbreker.
Ja maar dus wel in mindere mate. Want heb er gewoon vanaf dat ik 'm kocht (2015) tot vlak voordat ik de nieuwe accu kocht (zomer 2019) dagelijkst mee gereden. Ook in de winter. Kocht alleen soms in de zomer een andere auto om daarmee op vakantie te gaan. En met jouw berekening zou mijn accu dus, mits vol, 29 dagen mee moeten gaan (minus wat dagen vanwege de spanning die zakt). Maar ik zal volgende keer toch ook even gaan kijken of er inderdaad niet stiekem iets aanstaat wat ik steeds over het hoofd heb gezien.quote:Op zondag 19 september 2021 21:32 schreef daNpy het volgende:
Dat klinkt idd alsof het probleem er al langer in zat. Dus toch ergens een lekstroom.
Ja daar ben ik ook te laks in geweest, stom. Dat is gewoon het nadeel van dat de zitting er uit moet en dan kan je 'm weer niet kwijt blabla. Accu er weer in krijgen was ook een aardige klus, het past er echt NET doorheen en dat ding is niet bepaald licht. 1.5 jaar is inderdaad erg kort. Zou ik ook wel slecht vinden, best prijzig ding. Maar had wel begrepen dat Varta ook wat slechte series hebben gehad. Volgende keer dan maar een Bosch weer?quote:Op zondag 19 september 2021 21:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
een loodaccu kan er slecht tegen om diep ontladen te worden.
tevens dient -indien aanwezig- het ontluchtingsgaatje bij een loodaccu vrij te zijn. bij een nieuwe accu zit er een dopje op deze ontluchtingsopening.
moet wel zeggen dat er een slechte serie loodaccu's op de markt is verschenen. ik kon zelf na 1,5 jaar een nieuwe accu plaatsen in m'n E46.
Maar FWDquote:Op maandag 20 september 2021 15:54 schreef DX11 het volgende:
Heb ik ff mazzel, ik had nog 1 week garantie in mijn 1 jaar na aankoop van de dealer, dus mijn schokbrekers worden gratis vervangen van mijn e93!
Remmen moet ik uiteraard wel zelf betalen want slijtage onderdeel. Maar toch ff mazzel zeg, scheelt de helft.
Oh en de 2 serie grand coupe van 2021 (leenauto) rijdt echt heerlijk btw! Voelt ook echt helemaal niet krap aan ofzo, voor een 2 serie. Als ik het kon betalen was het zeker het overwegen waard.
Heb heb eerlijk gezegd niet echt gemerkt..quote:
Maar wat kosten remmen bij de dealer in godesnaam?quote:Op maandag 20 september 2021 15:54 schreef DX11 het volgende:
Heb ik ff mazzel, ik had nog 1 week garantie in mijn 1 jaar na aankoop van de dealer, dus mijn schokbrekers worden gratis vervangen van mijn e93!
Remmen moet ik uiteraard wel zelf betalen want slijtage onderdeel. Maar toch ff mazzel zeg, scheelt de helft.
4x blokken + 2x schijven is blijkbaar ¤731,23 ex btwquote:Op maandag 20 september 2021 21:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar wat kosten remmen bij de dealer in godesnaam?
Helaas kan ik het niet zelf en ik ben met mijn "dure" bmw die altijd dealer onderhouden is niet zo'n grote fan van een willekeurige goedkope garage uitzoeken. Ben totaal niet op de hoogte welke goedkope garages wel goed zijn helaas..quote:Op maandag 20 september 2021 21:41 schreef daNpy het volgende:
Remschijven Bosch ¤ 84,10
Remschijven Brembo ¤ 109,88
Remblokken TRW ¤ 51,05
Remblokken Brembo ¤ 63,32
Oftewel voor ~150 euro materiaal en dan 750 euro voor 2 uur werk.
Uitmelker!quote:
Ja de onderdelen kan ik wel vinden maar dan weet ik nog niet echt wat de goede merken zijn en wat ik er allemaal bij moet kopen. (is EBC bijvoorbeeld goed? Nooit van gehoord maar zijn duurder dan de andere merken) Dus ik bedoelde meer wat ik voor all-in prijs moet verwachten voor de hele auto inc geperforeerde schijven rondom. Ik zal eens wat garages in de buurt mailen voor offertes.quote:Op maandag 20 september 2021 22:10 schreef daNpy het volgende:
Ik heb goede ervaringen met winparts. Kenteken invullen, op remschijven zoeken en je favoriete merk(en) aanklikken.
Autodoc en aanverwanten zijn goedkoper, maar minder betrouwbaar en buitenlands. Winparts heeft een Nederlands telefoonnummer en helpdesk en die helpen je ook netjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |