Dat kan, maar dan is het dus geen uitroeien. Sterker nog, endemisch is letterlijk het tegenovergestelde van uitroeiing.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:01 schreef chratnox het volgende:
Ik heb het idee dat het een definitiekwestie is. Jij zegt 'uitroeien' als in, helemaal weg, komt niet meer terug. @galantis zegt uitroeien als in endemisch (heb ik het idee).
Het hangt er inderdaad van af hoe letterlijk je het neemt. Ik zie de mazelen bijvoorbeeld als uitgeroeid, hoewel we daar eens in de paar jaar nog wel eens wat van zien. Maar de buffer van immuniteit is groot genoeg om het niet te laten verworden tot bijv niveau van de seizoensgriep.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het een definitiekwestie is. Jij zegt 'uitroeien' als in, helemaal weg, komt niet meer terug. @:galantis zegt uitroeien als in endemisch (heb ik het idee).
Als het gaat over tot wanneer maatregelen nodig zijn lijkt het moment me endemisch. Als het gaat over tot wanneer door het RIVM erop gemonitord moet worden is dat vanaf nu tot het virus een x aantal jaar niet meer gevonden is.
Het doel is overigens volgens mij nooit uitroeien geweest. Als je het volledig wil uitroeien zou je ook alle dieren die ACE2 receptoren hebben moeten vaccineren of ruimen, inclusief katten e.d.
Aids is wat lastiger al kon dat in mijn werk tot kort geleden wel degelijk.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor omgeving jij komt, maar van de meesten in mijn omgeving kan ik geen aids of herpes krijgen zelfs al zouden ze het hebben.
Dat is het niet, natuurlijk. Hoeveel jij overgemaakt krijgt, heeft voor mij persoonlijk geen enkele consequentie. Of je gevaccineerd bent of niet, kan dat wel hebben. Jij weet immers niet waarom ik wil weten of je gevaccineerd bent. Wellicht kan ik niet gevaccineerd worden, of heb ik een geliefde die niet gevaccineerd kan worden, en is het daarom voor mij nog steeds van belang om niet besmet te worden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het staat je vrij gewoon te antwoorden, net als het iemand vrij staat dat niet te doen. Maar dat is wel de uitdaging, als je geen antwoord geeft (of nee zegt) heeft het gesprek in veel gevallen ineens een lading.
Op kantoren is altijd een ongeschreven regel, je hebt het niet over hoeveel geld je iedere maand overgemaakt krijgt. Dit is wat mij betreft hetzelfde.
Is het in principe ook niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:07 schreef GemMagic het volgende:
Wat is er dan zo erg aan dat mensen in de toekomst corona kunnen blijven krijgen? De meeste mensen genezen er wel weer van.
Belangrijk verschil is dat mazelen een veel hogere vaccinatiegraad heeft én transmissie voor zo goed als 100% wordt voorkomen door vaccinatie.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:06 schreef galantis het volgende:
[..]
Het hangt er inderdaad van af hoe letterlijk je het neemt. Ik zie de mazelen bijvoorbeeld als uitgeroeid, hoewel we daar eens in de paar jaar nog wel eens wat van zien. Maar de buffer van immuniteit is groot genoeg om het niet te laten verworden tot bijv niveau van de seizoensgriep.
Stel dat de ID en coronachecks goed gedaan zijnquote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:33 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik vind het zaakje Aspen Valley stinken als wat. Maar misschien ben ik de enige.
Ook is het natuurlijk gek dat je meteen na je Janssen prik een groen vinkje krijgt.
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die weloverwogen kiezen voor geen vaccinatiequote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, de kans dat jij nooit besmet gaat worden met corona door je omgeving is nul. De kans dat je nooit aids of herpes op gaat lopen is vrij groot.
Los daarvan is het, zoals eerder gememoreerd, het gespreksonderwerp van de dag. Ik vraag aan mijn omgeving ook 'wanneer ben jij voor je prik?', niet eens 'ga jij je laten prikken'; misschien omdat ik vrijwel alleen maar verstandige mensen in mijn omgeving heb.
Tja, als we mensen een uur na hun Janssen-prik al toegang verlenen tot een bomvolle disco dan vragen we er ook gewoon om dat je dit soort dingen kunt krijgen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:10 schreef Molo het volgende:
[..]
Stel dat de ID en coronachecks goed gedaan zijn
Het is risicominimalisatie, niet eliminatie.
Men kan vals negatief zijn geweest, vaccinatie kan niet aangeslagen zijn en het kan ook nog ,o zijn dat iemand na de test nog besmettelijk is geworden en superspreader bleek
Eens hoor, maar mijn punt is meer dat we niet nu opeens panisch moeten zijn als er iemand met een kuchje rondloopt bij je in de buurt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:50 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Nee hoor maar ik denk dat het best een goed ding is om als je verkouden bent je best te doen om anderen niet aan te steken. Blijf maar lekker thuis dan. Ook als er geen covid is overigens.
Waar kan ik tekenen?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het een definitiekwestie is. Jij zegt 'uitroeien' als in, helemaal weg, komt niet meer terug. @:galantis zegt uitroeien als in endemisch (heb ik het idee).
Als het gaat over tot wanneer maatregelen nodig zijn lijkt het moment me endemisch. Als het gaat over tot wanneer door het RIVM erop gemonitord moet worden is dat vanaf nu tot het virus een x aantal jaar niet meer gevonden is.
Het doel is overigens volgens mij nooit uitroeien geweest. Als je het volledig wil uitroeien zou je ook alle dieren die ACE2 receptoren hebben moeten vaccineren of ruimen, inclusief katten e.d.
Eng en nieuwquote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:07 schreef GemMagic het volgende:
Wat is er dan zo erg aan dat mensen in de toekomst corona kunnen blijven krijgen? De meeste mensen genezen er wel weer van.
Contact met andere mensen kan altijd consequenties hebben op gebied van infectieziektenquote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het niet, natuurlijk. Hoeveel jij overgemaakt krijgt, heeft voor mij persoonlijk geen enkele consequentie. Of je gevaccineerd bent of niet, kan dat wel hebben. Jij weet immers niet waarom ik wil weten of je gevaccineerd bent. Wellicht kan ik niet gevaccineerd worden, of heb ik een geliefde die niet gevaccineerd kan worden, en is het daarom voor mij nog steeds van belang om niet besmet te worden.
Dat ookquote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tja, als we mensen een uur na hun Janssen-prik al toegang verlenen tot een bomvolle disco dan vragen we er ook gewoon om dat je dit soort dingen kunt krijgen.
verspreiding naar andere mensen die er ook geen last van hebben.....quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar niet tegen verspreiding, en dat is waar deze discussie om gaat en wat nodig is om een ziekte uit te roeien.
Never forget!!1 Ik wil de individuele tragedie niet bagatelliseren, maar weg krijgen we corona niet, eng is het ook niet echt, nieuw zeker niet. Het zal bestaan en een enkeling zal er ook in de toekomst ernstige klachten aan over houden. Soit. Wat mij betreft gaan we absoluut niet meer ontsoepelen en al helemaal niet op basis van besmettingscijfers.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:19 schreef Molo het volgende:
[..]
Eng en nieuw
En vergeet niet: long Covid 😱😱😱😱
Het is een illusie om te denken dat het coronavirus uitgeroeid zal worden. Virussen muteren nu eenmaal.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar niet tegen verspreiding, en dat is waar deze discussie om gaat en wat nodig is om een ziekte uit te roeien.
Er zijn geen garanties in het leven.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Contact met andere mensen kan altijd consequenties hebben op gebied van infectieziekten
Waarom zo de focus op corona? Hoe staat dat in verhouding tot elkaar?
Als de virusdruk hoog en überhaupt als er infectieziekten zijn zul je je als niet gevaccineerde moeten beschermen op welke manier dan ook wil je iets voorkomen. En ook dat is geen garantie.
Ik ken eigenlijk alleen de specifieke gevallen van mensen die aan de chemotherapie zitten of bij pasgeborenen waar men vraagt of je ziek bent ofzo en of je dan niet langs wilt komen. Verder werkelijk nog nooit meegemaakt en lijkt me ook surreëel in de praktijk
Je kunt nog steeds besmettelijk zijn na vaccinatiequote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn geen garanties in het leven.
Dat is iets anders dan doelbewust liegen over of je gevaccineerd en daarmee wellicht mensen in gevaar brengen. De ander weet niet altijd wat er aan de hand is in het leven van degene die het belangrijk vindt.
Er zijn echt nog meer situaties waarin je liever niet wil dat je je huisgenoot besmet, bijvoorbeeld als je huisgenoot een kind is van jonger dan 12 die een niet (goed) werkend immuunsysteem heeft.
En ik denk daar anders over.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Je kunt nog steeds besmettelijk zijn na vaccinatie
Iemand die niet gevaccineerd is is dan weer niet per definitie gevaarlijk
Alles valt en staat met afwegingen. We vragen in vrijwel geen enkel geval Nara gezondheidstoestand of vaccinatiestatus en ik zie daarin in de huidige situatie ook nul redenen toe.
Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten natuurlijk maar ik vind het een mooi staaltje angst en controledrang.
Dat is snel.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:00 schreef Arizona het volgende:
Zaterdag 10 juli heeft mijn 2004- nageslacht haar eerste vaccinatie!
Ik weet van een aantal familieleden dat ze zich niet laten vaccineren. Het is mijn zaak verder niet: het is hun lijf, hun keuze. Maar hoop wel dat ze beseffen wat voor consequenties dat kan hebben. Reizen, om maar wat te noemen. En ik ken mensen die geen ongevaccineerde personen over de vloer willen hebben, of 't nu familie is of niet. 't Is een afweging die ieder voor zich moet maken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ik denk daar anders over.
Het maakt voor mij overigens niet uit, en ik hoef van niemand de vaccinatiestatus te weten, en mocht iemand mij laten weten dat ie niet wil vaccineren, zal me dat verder koud laten. Maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat er situaties zijn waarin dat anders is.
Hpv heeft mijn dochter dit jaar meegedaan aan de veegronde. Wilde ze eerst niet, maar nu toch wel. Dat betekent 3 prikken voor hpv en 2 voor corona, in 1 jaar.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is snel.
Mijn 2009-nageslacht heeft aangegeven er nog over na te willen denken en de HPV belangrijker te vinden.
Overigens is ze van na 30-06-2009 en dat zou voorlopig de grens zijn, las ik ergens?
Dat van school zou nog een ding kunnen zijn. Dochter gaat na de zomervakantie naar VO. We gaan het zien. Ik wil haar niet daarom verplichten te vaccineren als ze niet wil. We zien wel hoe we dat tegen die tijd oplossen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:08 schreef Arizona het volgende:
[..]
Hpv heeft mijn dochter dit jaar meegedaan aan de veegronde. Wilde ze eerst niet, maar nu toch wel. Dat betekent 3 prikken voor hpv en 2 voor corona, in 1 jaar.
Mijn dochter zit in de uitgaansleeftijd dus die ziet het voordeel van een groen vinkje wel. En ze wil graag een normaal schooljaar.
Ja. Als je ouder bent dan 15 krijg je 3 ipv 2 prikken. De tweede na 4 weken en de derde na een halfjaar.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat van school zou nog een ding kunnen zijn. Dochter gaat na de zomervakantie naar VO. We gaan het zien. Ik wil haar niet daarom verplichten te vaccineren als ze niet wil. We zien wel hoe we dat tegen die tijd oplossen.
Vallen al die prikken in 1 jaar? Moet er bij die tegen HPV niet wat langer zitten?
Huh? Nul?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, de kans dat jij nooit besmet gaat worden met corona door je omgeving is nul.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
misschien omdat ik vrijwel alleen maar verstandige mensen in mijn omgeving heb.
Maar voel verder geen dwang...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:06 schreef Celestien het volgende:
[..]
Ik weet van een aantal familieleden dat ze zich niet laten vaccineren. Het is mijn zaak verder niet: het is hun lijf, hun keuze. Maar hoop wel dat ze beseffen wat voor consequenties dat kan hebben. Reizen, om maar wat te noemen. En ik ken mensen die geen ongevaccineerde personen over de vloer willen hebben, of 't nu familie is of niet. 't Is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Maar besmet worden kan ook door een gevaccineerde. Dus dat zegt dan ook niks.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het niet, natuurlijk. Hoeveel jij overgemaakt krijgt, heeft voor mij persoonlijk geen enkele consequentie. Of je gevaccineerd bent of niet, kan dat wel hebben. Jij weet immers niet waarom ik wil weten of je gevaccineerd bent. Wellicht kan ik niet gevaccineerd worden, of heb ik een geliefde die niet gevaccineerd kan worden, en is het daarom voor mij nog steeds van belang om niet besmet te worden.
Hoe meer mensen er gevaccineerd zijn, hoe kleiner die kans natuurlijk wordt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar besmet worden kan ook door een gevaccineerde. Dus dat zegt dan ook niks.
Dat wordt niet gezegd, maar het is wel een beetje vragen om problemen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:24 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat ook
Maar vaccineren is nooit een garantie voor bescherming
Ook niet 3 weken na de laatste prik
Lekker snel ook!quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:00 schreef Arizona het volgende:
Zaterdag 10 juli heeft mijn 2004- nageslacht haar eerste vaccinatie!
Dus iedereen op de hele wereld gaat een keer besmet worden? Dat geloof ik niet.quote:
Zeker! Ze had ook al donderdag gekund maar dan veel verder weg.quote:
Alles hangt af hoe het straks gaat circuleren, er wordt gesteld dat iedereen die niet gevaccineerd is straks een verhoogde kans maakt op een besmetting door o.a. mutaties. Bij een lage circulatie geloof ik niet echt dat iedereen zomaar besmet raakt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dus iedereen op de hele wereld gaat een keer besmet worden? Dat geloof ik niet.
Je vergelijkt dat ook nog eens met griep. Ik ken genoeg mensen die werkelijk nooit griep hebben gehad. Ik zelf ook maar 1 keer 20 jaar geleden.
De gemiddelde persoon krijgt om de vijf jaar griep. Je hele leven lang geen griep krijgen is een behoorlijke statistische outlier, denk je niet?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dus iedereen op de hele wereld gaat een keer besmet worden? Dat geloof ik niet.
Je vergelijkt dat ook nog eens met griep. Ik ken genoeg mensen die werkelijk nooit griep hebben gehad. Ik zelf ook maar 1 keer 20 jaar geleden.
quote:Dat heeft alles te maken met de besmettelijkere deltavariant, en met de vele familiebezoeken tijdens het Suikerfeest eind mei. Maar ook met het beleid van president Widodo, die de waarschuwingen van virologen lange tijd negeerde.
Maar hij had het over iedereen, niet alleen over niet-gevaccineerden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Alles hangt af hoe het straks gaat circuleren, er wordt gesteld dat iedereen die niet gevaccineerd is straks een verhoogde kans maakt op een besmetting door o.a. mutaties. Bij een lage circulatie geloof ik niet echt dat iedereen zomaar besmet raakt.
Niet alles is Hugo zn schuld hequote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:24 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Hé jongens! Storing!
Misschien kan Hugo voortaan tweetjes uitdoen als alles wel werkt, is ie snel klaar.
Kirsten is een proleet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:24 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Hé jongens! Storing!
Misschien kan Hugo voortaan tweetjes uitdoen als alles wel werkt, is ie snel klaar.
Volgens mij zit je hier totale onzin uit te kramen. Zoals zo vaak.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 13:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De gemiddelde persoon krijgt om de vijf jaar griep. Je hele leven lang geen griep krijgen is een behoorlijke statistische outlier, denk je niet?
En dan hebben we het ook nog eens over mensen waarbij het zich uit in symptomen. Nog niet eens over mensen die wel het virus bij zich dragen maar er niet of nauwelijks last van hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |