Ik hoor ook brugklassers die zeggen de prik niet te willen, "maar ik neem hem straks toch, want dan hoef ik me niet meer 2 keer per week te testen". Tja.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:39 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ja dat is dus echt iets wat gedaan is om mensen perspectief te geven, en het gevoel dat ze zich ergens voor laten vaccineren. In plaats van dat je eerst tot augustus of zo (weet niet precies) moet wachten tot je 2e prik Pfizer, en dan nog 2 weken. En dan is het al bijna september en worden er alweer beperkingen opgelegd vanwege (spannend muziekje) de Deltavariant.
Maar goed dat is net als met de discussie over dat je 'druk' ervaart om je te laten vaccineren. De overheid zegt het nooit direct zo, daar kunnen ze problemen mee krijgen. Hugo gaat niet op een persconferentie roepen dat je veilig bent 15 minuten nadat die Janssen-spuit in je lichaam is gegaan, of dat iedereen met een groen vinkje 'veilig' is. Maar de communicatie laat wel genoeg snoepjes op de grond vallen dat mensen (die maandenlang niks konden) dat voor zichzelf wel gaan invullen en hun conclusies trekken. Lekker makkelijk want dan is het niemands schuld.
Nu krijg je dat ook weer met kinderen van 12 tot 17: er wordt geen veiligheid noch vrijheid beloofd, andersom wordt er ook geen directe druk uitgeoefend. Maarrrrrr: je wilt toch niet op je geweten hebben dat de klas in quarantaine moet of de scholen weer dicht in toekomstige lockdowns, toch? Knipoog, knipoog. Toch een aardige verantwoordelijkheid om op de schouders van een brugklasser te leggen.
En zo kan ik ook nog wel een paar virussen opnoemen waarvan de kans vrij groot is dat ik die nooit in mijn leven ga krijgen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als de samenleving op volle toeren draait gaat de rest van Nederland vroeg of laat ook een keer besmet worden, net zoals de kans nul is dat iemand nooit in zijn leven griep krijgt.
Het is mij een raadsel hoe jij in mijn post weet te lezen dat ik zeg dat die kans even groot is.quote:Waar je vandaan haalt dat de kans even groot is dat corona binnen afzienbare tijd uitgeroeid wordt als dat het niet gebeurd is mij een raadsel. Ik heb nog geen enkele expert gehoord die het aannemelijk acht dat we binnen afzienbare tijd van dit virus af zijn.
Onbehoorlijk weet ik niet. Het is op nu ontzettend actueel, dus onderwerp van gesprek.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of je kunt zeggen: "Ik heb geen behoefte dit gesprek te voeren". Ik zie echt niet waarom je als je geen zin hebt in het gesprek maar moet zeggen of je wel of niet gevaccineerd bent. Dat is alsof je zegt hoeveel er op je spaarrekening staat als je geen zin hebt in iemand die aan de deur staat voor één of andere stichting.
Of nog beter, als iemand erover begint en de ander zegt er geen zin in te hebben, of iemand merkt dat het gesprek ongemakkelijk is dat ze gewoon stoppen. Het gaat de kapper, kaasboer, bakker, Kruidvatmedewerker oid geen moer aan. Ik vind (als het geen onderdeel van een natuurlijk gesprek is) het eigenlijk wel onbehoorlijk er überhaupt naar te vragen.
Een zin als "Het is goed mogelijk dat corona binnen afzienbare tijd wordt uitgeroeid. Net zoals het goed mogelijk is dat dat niet gebeurt."quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:51 schreef galantis het volgende:
Het is mij een raadsel hoe jij in mijn post weet te lezen dat ik zeg dat die kans even groot is.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onbehoorlijk weet ik niet. Het is op nu ontzettend actueel, dus onderwerp van gesprek.
Ik roep ook niet te pas en te onpas dat ik gevaccineerd ben. Als ernaar gevraagd wordt, zal ik gewoon antwoorden.
Tegen mensen die zeggen dat het vervelende van de versoepelingen is dat ze weer meer sociale verplichtingen hebben waar ze geen zin in hebben, wordt ook gezegd dat ze maar ruggengraat moeten tonen. Dat geldt voor niet-gevaccineerden ook. Ik vind in ieder geval het andere uiterste erover liegen, zeker als je zegt wel gevaccineerd te zijn terwijl je dat niet bent.
Waarom zou je scholieren überhaupt continu blijven testen bij 80% vaccinatiegraad of hoger?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:50 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik hoor ook brugklassers die zeggen de prik niet te willen, "maar ik neem hem straks toch, want dan hoef ik me niet meer 2 keer per week te testen". Tja.
Tweemaal 'het is goed mogelijk' betekent niet tweemaal dezelfde kans.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Een zin als "Het is goed mogelijk dat corona binnen afzienbare tijd wordt uitgeroeid. Net zoals het goed mogelijk is dat dat niet gebeurt."
"Het is goed mogelijk" interpreteer ik niet als een kans van 0,000001%
Het staat je vrij gewoon te antwoorden, net als het iemand vrij staat dat niet te doen. Maar dat is wel de uitdaging, als je geen antwoord geeft (of nee zegt) heeft het gesprek in veel gevallen ineens een lading.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onbehoorlijk weet ik niet. Het is op nu ontzettend actueel, dus onderwerp van gesprek.
Ik roep ook niet te pas en te onpas dat ik gevaccineerd ben. Als ernaar gevraagd wordt, zal ik gewoon antwoorden.
Tegen mensen die zeggen dat het vervelende van de versoepelingen is dat ze weer meer sociale verplichtingen hebben waar ze geen zin in hebben, wordt ook gezegd dat ze maar ruggengraat moeten tonen. Dat geldt voor niet-gevaccineerden ook. Ik vind in ieder geval het andere uiterste erover liegen, zeker als je zegt wel gevaccineerd te zijn terwijl je dat niet bent.
Dat is iets wat natuurlijk bedacht is om scholen open te krijgen, ondanks dat de leraren nog niet volledig gevaccineerd waren.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waarom zou je scholieren überhaupt continu blijven testen bij 80% vaccinatiegraad of hoger?
Gaan we nou echt tot in lengte van dagen blijven proberen om individuele ziektegevallen te voorkomen.
Is er in jouw ogen een kans van 0,000001% dat corona binnen afzienbare tijd wordt uitgeroeid? Kun je delen hoe je tot dat percentage komt?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Een zin als "Het is goed mogelijk dat corona binnen afzienbare tijd wordt uitgeroeid. Net zoals het goed mogelijk is dat dat niet gebeurt."
"Het is goed mogelijk" interpreteer ik niet als een kans van 0,000001%
En dan? Ga je als Nederland nooit meer mensen uit de rest van de wereld toelaten? Zelfs in vrij naburige landen als Frankrijk en Polen gaan ze bij lange na geen vaccinatiegraad halen die benodigd is voor complete uitroeiing. Laat staan dat in een werelddeel als Afrika nog bijna niemand gevaccineerd is.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:55 schreef galantis het volgende:
Als je als land een torenhoge vaccinatiegraad haalt dan doet de wiskunde de rest, hoe veel experts ook beweren dat het lang blijft dan wel endemisch wordt.
Dat zal inderdaad nog wel even duren, maar dat hoeft niet te betekenen dat wij hier eeuwig veel last houden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:56 schreef Monolith het volgende:
Uitroeien op de korte termijn zit er sowieso niet in. Daarvoor is wereldwijd de vaccinatiegraad veel te laag.
Daar lijkt het op. En men denkt ook nog dat ze daarmee de wereld redden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waarom zou je scholieren überhaupt continu blijven testen bij 80% vaccinatiegraad of hoger?
Gaan we nou echt tot in lengte van dagen blijven proberen om individuele ziektegevallen te voorkomen.
Door een willekeurig aantal nullen te typen om aan te geven dat het niet gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is er in jouw ogen een kans van 0,000001% dat corona binnen afzienbare tijd wordt uitgeroeid? Kun je delen hoe je tot dat percentage komt?
In een ideale wereld werkt dat natuurlijk zo. Maar in de realiteit zal er in sommige gevallen best sprake zijn van groepsdruk imo. Er wordt zoveel over gesproken. In heel veel kringen hoor je dat je eigenlijk meteen een wappie bent als je geen vaccin wil. We leven nu eenmaal in een wereld waar veel mensen (beide kanten op) hun oordeel al klaar hebben staan. In een droomwereld zouden mensen je antwoord aanhoren en reageren met een ''prima joh, helemaal je eigen keuze en ik respecteer dat/zal je niet anders gaan behandelen'', maar in mijn ervaring is het nogal zeldzaam om zulke mensen te vinden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als iemand zich echt liever niet laat vaccineren en het ook niet doet, is dat toch de zaak van die ene persoon? Hoezo is dat dan lastig?
Niet iedereen zal het met die keus eens zijn, maar ook veel mensen die zich niet willen laten vaccineren zijn het eens met degenen die zich wel laten vaccineren. Als je het gevoel hebt dat die discussie onprettig wordt, kun je ook gewoon zeggen of je wel of niet gevaccineerd bent of wordt en de discussie afkappen.
Wel bijna 100% tegen ziekenhuisopname, en dat is waar het om gaat.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dan? Ga je als Nederland nooit meer mensen uit de rest van de wereld toelaten? Zelfs in vrij naburige landen als Frankrijk en Polen gaan ze bij lange na geen vaccinatiegraad halen die benodigd is voor complete uitroeiing. Laat staan dat in een werelddeel als Afrika nog bijna niemand gevaccineerd is.
En dan nog steeds beschermen vaccins geen 100%.
Ja dit, het hele idee van grenzen aangeven is zo geërodeerd de laatste tijd. Weet ook wel dat het lastig is omdat mensen zich ook veel meer vrijheid permitteren om je dat soort dingen te vragen. Dus veel mensen zijn dan van hun à propos en kunnen er niet adequaat op reageren. Maar het zal toch nodig zijn dat mensen daarop zelf weer de controle in handen nemen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of je kunt zeggen: "Ik heb geen behoefte dit gesprek te voeren". Ik zie echt niet waarom je als je geen zin hebt in het gesprek maar moet zeggen of je wel of niet gevaccineerd bent. Dat is alsof je zegt hoeveel er op je spaarrekening staat als je geen zin hebt in iemand die aan de deur staat voor één of andere stichting.
Of nog beter, als iemand erover begint en de ander zegt er geen zin in te hebben, of iemand merkt dat het gesprek ongemakkelijk is dat ze gewoon stoppen. Het gaat de kapper, kaasboer, bakker, Kruidvatmedewerker oid geen moer aan. Ik vind (als het geen onderdeel van een natuurlijk gesprek is) het eigenlijk wel onbehoorlijk er überhaupt naar te vragen.
Dat hoeft nu ook al niet, dus dat scheelt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:50 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik hoor ook brugklassers die zeggen de prik niet te willen, "maar ik neem hem straks toch, want dan hoef ik me niet meer 2 keer per week te testen". Tja.
Maar niet tegen verspreiding, en dat is waar deze discussie om gaat en wat nodig is om een ziekte uit te roeien.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wel bijna 100% tegen ziekenhuisopname, en dat is waar het om gaat.
Een enkele besmetting uit het buitenland zal hier dan nooit een deuk in een pakje boter slaan omdat die op een muur van groepsimmuniteit stuit. Het zal wellicht een paar keer overspringen maar is geen lang leven beschoren.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dan? Ga je als Nederland nooit meer mensen uit de rest van de wereld toelaten? Zelfs in vrij naburige landen als Frankrijk en Polen gaan ze bij lange na geen vaccinatiegraad halen die benodigd is voor complete uitroeiing. Laat staan dat in een werelddeel als Afrika nog bijna niemand gevaccineerd is.
En dan nog steeds beschermen vaccins geen 100%.
Die noodzaak wordt elke dag minder, want er komen elke dag weer een boel mensen bij die volledig gevaccineerd zijn.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:56 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat is iets wat natuurlijk bedacht is om scholen open te krijgen, ondanks dat de leraren nog niet volledig gevaccineerd waren.
De noodzaak voor testen wordt steeds minder wat mij betreft. Zeker als de ziekenhuizen leeg blijven.
Ik heb het idee dat het een definitiekwestie is. Jij zegt 'uitroeien' als in, helemaal weg, komt niet meer terug. @galantis zegt uitroeien als in endemisch (heb ik het idee).quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar niet tegen verspreiding, en dat is waar deze discussie om gaat en wat nodig is om een ziekte uit te roeien.
Ware het niet dat het idee van groepsimmuniteit niet hetzelfde is als uitroeiing.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:00 schreef galantis het volgende:
[..]
Een enkele besmetting uit het buitenland zal hier dan nooit een deuk in een pakje boter slaan omdat die op een muur van groepsimmuniteit stuit. Het zal wellicht een paar keer overspringen maar is geen lang leven beschoren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |