Begint een standaard nieuwsbericht te worden. "In augustus stegen de huizenprijzen het hardst sinds xxx" En dan weer iemand die roept dat de overheid iets moet doen. Maar ja de overheid laat helemaal niets maar dan ook niets horen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 12:29 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Voor een bestaande woning werd in het tweede kwartaal gemiddeld 410.000 euro betaald, meldt makelaarsvereniging NVM. Dat is bijna 20 procent meer dan een jaar eerder.
Nog nooit stegen de huizenprijzen zo veel sinds de eerste NVM-meting in 1995. Een appartement is relatief de goedkoopste woning, met een prijs van 344.000 euro (+20 procent). De prijs van een vrijstaande woning is het hardst gestegen, namelijk 23,4 procent naar 618.000 euro.
"De cijfers die we vandaag presenteren, overtreffen opnieuw eerdere uitkomsten", zegt NVM-voorzitter Onno Hoes. Hij roept de overheid op om de oververhitte woningmarkt aan te pakken. "Het aanbod droogt nog steeds verder op en kopers doen er werkelijk alles aan om een woning te kunnen bemachtigen. Op de woningmarkt is het gekte alom en zolang de politieke agenda niet aansluit op de realiteit blijft de markt zo krap als hij nu is. De 'fear of missing out' is heel groot."
https://nos.nl/artikel/23(...)eld-ruim-4-ton-kwijt
We nemen het mee naar achterenquote:Op donderdag 8 juli 2021 13:04 schreef CR7 het volgende:
[..]
Begint een standaard nieuwsbericht te worden. "In augustus stegen de huizenprijzen het hardst sinds xxx" En dan weer iemand die roept dat de overheid iets moet doen. Maar ja de overheid laat helemaal niets maar dan ook niets horen.
Nee, dat kan ik niet. Studio's, kamers zijn voor studenten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 21:30 schreef tstile het volgende:
[..]
Je kan prima een kamer of studio huren. Niet ideaal, wel zelfstandig. Of regel een auto en huur een studio in het buitengebied. Op de plekken waar geen OV komt is er best wat te huur.
Of alle zeilen bijzetten en een sober gedateerd klein appartement kopen in een wat goedkoper gebied.
Je hebt je ouderlijk huis om op terug te vallen dus je kan ook antikraak gaan wonen.
Jawel, maar er is een verschil tussen gevoel en werkelijkheid. Ik weet ook wel van mijzelf dat ik echt mijn best doe. Maar toch zit het niet lekker om vanaf een bepaalde leeftijd nog thuis te moeten wonen.quote:Op woensdag 7 juli 2021 15:03 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Waarom? Koopwoningen drogen op, wachtlijsten huurwoningen worden langer. Waar moet je dan gaan wonen?
Vind je het echt eerlijk om hier te spreken over 'willen'? wat is de definitie van 'keuze' dan nog?quote:Op donderdag 8 juli 2021 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zolang mensen hoge prijzen willen betalen en grote risico's willen nemen en de rente laag blijft. De "rek" is er pas uit als mensen niet meer zulke hoge prijzen bieden en dat is alleen maar zo als banken stoppen met te vertellen dat ze zoveel gemakkelijk kunnen "krijgen".
Het is gewoon zo moeilijk te bepalen omdat er geen gefixeerde waarde is van een huis, maar dat deze flexibel is.
Dat hebben we altijd gehad natuurlijk. Mijn ouders hebben de rente van hun hypotheek een tijdje geledenquote:Op donderdag 8 juli 2021 12:10 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Dat betekent dat er op basis van deze crisis een tweedeling ontstaat/is. We hebben een grote groep mensen met geluk omdat ze in de goede tijd hebben gekocht of gehuurd, we hebben een groep mensen die veel geld hebben omdat ze veel verdienen (of dus een huis in de goede tijd hebben gekocht en nu verkopen).
Dat huis is inmiddels in ieder geval wel afbetaald dan. 10% plus is jaren 80 voor het laatst voorgekomen. Maar gelet op de historie van de rente was die rente lange tijd voor iedereen hoog. Zo'n grote tweedeling zal dat niet hebben opgeleverd. Paar rentedips tussentijds maar tussen 70 en 90 zat je hoe dan ook snel boven de 6% en meestal richting de 8 tot 10%quote:Op donderdag 8 juli 2021 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat hebben we altijd gehad natuurlijk. Mijn ouders hebben de rente van hun hypotheek een tijdje geledenniet vast gezet op 5% omdat ze dachten hij zal wel niet veel hoger worden. Volgensmij zijn ze uiteindelijk zelfs boven de 10% uitgekomen. Er waren ook mensen die gokten op zekerheid en het toen wel vast zette voor langere tijd, zie daar zelfde tweedeling.
Nou poeh poeh, heftige tweedeling hoor. Echt te vergelijken met de huidige groeiende vermogensongelijkheid. /squote:Op donderdag 8 juli 2021 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat hebben we altijd gehad natuurlijk. Mijn ouders hebben de rente van hun hypotheek een tijdje geledenniet vast gezet op 5% omdat ze dachten hij zal wel niet veel hoger worden. Volgensmij zijn ze uiteindelijk zelfs boven de 10% uitgekomen. Er waren ook mensen die gokten op zekerheid en het toen wel vast zette voor langere tijd, zie daar zelfde tweedeling.
Studio's voor studenten? Waar staat dat? Ik had een prima studio tussen mijn 28e en 31e. Was een toptijd!quote:Op donderdag 8 juli 2021 13:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik niet. Studio's, kamers zijn voor studenten.
Anti-kraak is wel een mogelijkheid. Maar die mogelijkheid bewaar ik voor als ik echt door het bomen het bos niet meer zie. Want laten we eerlijk zijn: eigenlijk wil je dat niet. Je hebt 0 zekerheid, nagenoeg 0 rechten (qua wonen). Maar goed, het kan inderdaad.
Toch is het verschil tussen een huis kunnen kopen met 5% rente en een huis kunnen kopen met 10% rente ook een enorm verschil. Daar klaagden de mensen in de jaren 80 over die vonden het belachelijk dat hun voorgangers hun huizen gekocht hadden in een tijd dat het slechts 5% rente was. Je praat over dezelfde tijdschalen en over dezelfde rente verschillen als nu. Dat het nu overkomt als poeh poeh nou nou is omdat je er nu midden in zit.quote:Op donderdag 8 juli 2021 14:14 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nou poeh poeh, heftige tweedeling hoor. Echt te vergelijken met de huidige groeiende vermogensongelijkheid. /s
De forse toename van vermogensongelijkheid op dit moment gaat niet om op bevolkingsniveau minimale verschilletjes als ooit bevoordeeld of benadeeld zijn qua rente of hebben moeten verkopen op een ongunstig moment. Als individu of huishouden ben je dan misschien veel geld misgelopen, maar dat zijn niet de verschillen die leiden tot een problematische vermogensongelijkheid op maatschappelijk niveau.
In zijn hoofd. Genoeg collega's van eind twintig begin dertig die een appartement delen met andere werkenden. Dat is hoe het nu gaat. Ik besef dat het makkelijk is gezegd. En toen ik een woning zocht kon ik soms ook een dag in de put zitten.quote:Op donderdag 8 juli 2021 14:42 schreef t-star het volgende:
[..]
Studio's voor studenten? Waar staat dat? Ik had een prima studio tussen mijn 28e en 31e. Was een toptijd!
Met andere woorden geld is heel snel heel veel minder waard geworden. Want voor bedrag x krijg je nu veel minder dan 2 jaar geleden.quote:Op donderdag 8 juli 2021 15:52 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Ook echt 1,5 tot 4 keer meer dan vorige jaren dat er 50k overboden werd op huizen.
Het extreme is dat de er wel hoge inflatie is en tegelijkertijd ook extreem lage of zelfs negatieve rente. Dat is tegennatuurlijk en kan alleen maar door ECB-beleid van het verplichten opkopen van staatsoblgaties voor negatief rendement. Nooit eerder in de geschiedenis zo geweest.quote:Op donderdag 8 juli 2021 15:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met andere woorden geld is heel snel heel veel minder waard geworden.
Het is inderdaad verre van ideaal. Maar een studio is echt zo erg nog nietquote:Op donderdag 8 juli 2021 15:39 schreef potjecreme het volgende:
[..]
In zijn hoofd. Genoeg collega's van eind twintig begin dertig die een appartement delen met andere werkenden. Dat is hoe het nu gaat. Ik besef dat het makkelijk is gezegd. En toen ik een woning zocht kon ik soms ook een dag in de put zitten.
Da's natuurlijk heer verklaarbaar: lage rente geeft mensen klotsend veel geld dat ergens naar toe gaat: naar consumptiegoederen, naar huizen en naar aandelen. En daar is de inflatie.quote:Op donderdag 8 juli 2021 15:57 schreef LXIV het volgende:
Het extreme is dat de er wel hoge inflatie is en tegelijkertijd ook extreem lage of zelfs negatieve rente. Dat is tegennatuurlijk en kan alleen maar door ECB-beleid van het verplichten opkopen van staatsoblgaties voor negatief rendement. Nooit eerder in de geschiedenis zo geweest.
Wordt wat straks, mag de rente naar 10% en gaan mensen massaal problemen krijgen met huizen onder water of niet te betalen hypotheken als de rente wat stijgt.quote:Op donderdag 8 juli 2021 17:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's natuurlijk heer verklaarbaar: lage rente geeft mensen klotsend veel geld dat ergens naar toe gaat: naar consumptiegoederen, naar huizen en naar aandelen. En daar is de inflatie.
Decennia lang was rente het instrument om inflatie te beteugelen; nu is dat instrument "onder water" gezet en voila de inflatie giert alle kant op.
Nice, nu nog wachten op kwijtschelden 80% studieschuld.quote:
Ik dacht redelijk op de top te kopen eind 2019, maar ben blij dat ik een plekje heb, jezusmina wat een gedoe op die markt.quote:
quote:Op donderdag 8 juli 2021 15:39 schreef potjecreme het volgende:
Genoeg collega's van eind twintig begin dertig die een appartement delen met andere werkenden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |