abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200248932
https://www.rtlnieuws.nl/(...)vesting-asielzoekers
quote:
27.000 statushouders moeten volgend jaar een woning krijgen. Maar met de huidige toestand op de woningmarkt is dat eigenlijk niet te doen. Het kabinet spreekt in een vertrouwelijke brief aan provincies en gemeenten van een 'enorme opgave'. De brief is in handen van de politieke redactie van RTL Nieuws.

De Tweede Kamer wil opheldering, want het beschikbaar maken van bijna dertigduizend woningen is een onhaalbare afspraak in een krappe woningmarkt.
Recht op een huis

Een statushouder is een asielzoeker met verblijfsvergunning. Als een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, moet hij uit het asielzoekerscentrum en naar een huis.

Elk jaar maken kabinet, gemeenten en provincies een afspraak hoeveel huizen er beschikbaar komen. Dit jaar was de afspraak ongeveer 12.000 mensen een woning zouden krijgen. Dat was al lastig, maar het probleem wordt alleen maar groter, blijkt uit de brief van het kabinet. Er wordt gesproken over een 'hoge taakstelling' en 'enorme opgave'.

Want voor 2021 moeten 27.000 vergunninghouders huisvesting krijgen. Reden voor de piek: de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is druk bezig met het wegwerken van eerder opgelopen achterstanden. Dat gaat veel sneller dan gemeenten woningen kunnen regelen, zeker op een krappe woningmarkt.

De druk op de woningmarkt zal alleen maar toenemen, want dit gaat een jaarlijks getal worden.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_200249505
Afschaffen die voorrang. Laten ze maar tijdelijke wooncontainers voor statushouders neerzetten.
pi_200249550
quote:
Verhuizen en je oude woning niet verkopen, maar verhuren. Steeds meer particuliere woningkopers houden hun vorige woning vast als belegging. Dat blijkt uit onderzoek van het Kadaster. In de afgelopen tien jaar ging het om ongeveer 62 duizend woningen.
https://www.volkskrant.nl(...)prijzen-op~b9d0a44d/
pi_200249640
quote:
Zit er ook over na te denken om dit te doen, de enige kans voor mij om in de toekomst een woning te verhuren.
pi_200249651
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Zit er ook over na te denken om dit te doen, de enige kans voor mij om in de toekomst een woning te verhuren.
Same, heb al met diverse partijen gesproken over omzetten hypotheek.
pi_200249774
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Scheelt ook 8% overdrachtbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200249869
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ja en nee, De situatie is nee eenmaal wat het is. We hebben niet binnen nu en 12 maanden genoeg huizen bijgebouwd. Dat geldt voor heel veel mensen.
Als de zaken niet *werkelijk* veranderen, dan hebben we ook niet binnen nu en 12 jaar genoeg huizen bijgebouwd.

Deze situatie situatie is al meer dan 20 jaar bezig. Of eigenlijk langer, want de VINEX nota was van 1993. Daarna is er nooit meer een nieuw initiatief gekomen. Die VINEX huizen zijn nu ook al bijna bejaard.
pi_200249911
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:22 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Als er genoeg woningen zijn ja dan wel. Laat die leeftijdsgrens los. Je bent geen loser omdat je weer/nog bij je ouders woont.
Ik woon niet bij mijn ouders, maar ik zou mezelf wel een looser vinden. Mijn ouders wonen ook maar op zo'n 100m2. Daar zou ik theoretisch nog wel met vrouw en kind bij kunnen. Maar ik zou mezelf echt een grote looser vinden.

Als ze nou een groot huis hadden gehad, dan sja. Maar mijn ouders waren ook al slachtoffer van de verziekte huizenmarkt.
pi_200249941
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Met 1800 euro netto kom je toch gewoon in aanmerking voor sociale huur?
Als er sociale huurwoningen beschikbaar zijn wel ja. Maar misschien dat ik in de verkeerde omgeving woon, 't Gooi. Vrijwel geen sociale huurwoningen verkrijgbaar, hier. Mijn broer heeft 8 jaar lang elke maand opnieuw geschreven op huurwoningen, voordat hij er eentje kreeg. Intussen woonde hij anti-kraak door het hele Gooi heen (hij heeft zijn werk hier).

Nu heeft hij eindelijk een beetje geluk gehad en heeft hij een mooi huis. Maar 8 jaar???.
pi_200249972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:58 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik woon niet bij mijn ouders, maar ik zou mezelf wel een looser vinden. Mijn ouders wonen ook maar op zo'n 100m2. Daar zou ik theoretisch nog wel met vrouw en kind bij kunnen. Maar ik zou mezelf echt een grote looser vinden.

Als ze nou een groot huis hadden gehad, dan sja. Maar mijn ouders waren ook al slachtoffer van de verziekte huizenmarkt.
Waarom? Koopwoningen drogen op, wachtlijsten huurwoningen worden langer. Waar moet je dan gaan wonen?
pi_200254182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:26 schreef Jaeger85 het volgende:
Afschaffen die voorrang. Laten ze maar tijdelijke wooncontainers voor statushouders neerzetten.
Zodat ze van een azc naar een shc kunnen doorstromen. En dan op de wachtlijst voor sociale huur of vanaf daar een woning kopen, als starter.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200255048
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 15:01 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als er sociale huurwoningen beschikbaar zijn wel ja. Maar misschien dat ik in de verkeerde omgeving woon, 't Gooi. Vrijwel geen sociale huurwoningen verkrijgbaar, hier. Mijn broer heeft 8 jaar lang elke maand opnieuw geschreven op huurwoningen, voordat hij er eentje kreeg. Intussen woonde hij anti-kraak door het hele Gooi heen (hij heeft zijn werk hier).

Nu heeft hij eindelijk een beetje geluk gehad en heeft hij een mooi huis. Maar 8 jaar???.
8 jaar is redelijk normaal. Je moet wel zo helder zijn (of je ouders) om op je 18e de inschrijving te regelen. Dan heb je op je 26e een sociale huurwoning. In tussentijd is het dan op kamers en studios.

Ideaal is het niet maar het is te doen.

En als je een beetje slim bent schrijf je je bij 3 woningnetten in.
pi_200256710
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Je kan prima een kamer of studio huren. Niet ideaal, wel zelfstandig. Of regel een auto en huur een studio in het buitengebied. Op de plekken waar geen OV komt is er best wat te huur.

Of alle zeilen bijzetten en een sober gedateerd klein appartement kopen in een wat goedkoper gebied.

Je hebt je ouderlijk huis om op terug te vallen dus je kan ook antikraak gaan wonen.
pi_200263560
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 15:03 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom? Koopwoningen drogen op, wachtlijsten huurwoningen worden langer. Waar moet je dan gaan wonen?
In een gedeeld appartement met huisgenoten. Dat doe ik ook.

Natuurlijk is dat geen pretje. Daarom zeik ik ook overal op FOK! dat ik geen huis kan kopen, ondanks dat ik bovenmodaal verdien.

Maar het zorgt er wel voor dat ik veel geld kan sparen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 juli 2021 @ 10:32:54 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200263956
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In een gedeeld appartement met huisgenoten. Dat doe ik ook.

Natuurlijk is dat geen pretje. Daarom zeik ik ook overal op FOK! dat ik geen huis kan kopen, ondanks dat ik bovenmodaal verdien.

Maar het zorgt er wel voor dat ik veel geld kan sparen.
En je zou met je bovenmodale salaris ook geen appartementje kunnen kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200264185
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

En je zou met je bovenmodale salaris ook geen appartementje kunnen kopen?
Niet op een locatie waar ik kan en wil wonen, nee, hier in ierland waar ik woon gaat dat niet. Ik kan natuurlijk wel een huis kopen in de middle of nowhere in Donegal, maar ik kan geen auto rijden. Dus dan mag ik 10 km met een backpack om naar de supermarkt lopen, als het al niet 20 km is, door de stromende regen op een onverlichte bochtige weg waar iedereen te hard rijdt. Dat vind ik niet echt praktisch.

Ik moet echt een huis hebben op loopafstand van openbaar vervoer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 juli 2021 @ 10:53:21 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200264208
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Niet op een locatie waar ik kan en wil wonen, nee, hier in ierland waar ik woon gaat dat niet. Ik kan natuurlijk wel een huis kopen in de middle of nowhere in Donegal, maar ik kan geen auto rijden. Dus dan mag ik 10 km met een backpack om naar de supermarkt lopen, als het al niet 20 km is, door de stromende regen op een onverlichte bochtige weg waar iedereen te hard rijdt. Dat vind ik niet echt praktisch.

Ik moet echt een huis hebben op loopafstand van openbaar vervoer.
En een huis moet ook een huis zijn of kan het ook een appartement zijn?
Die locatie waar je wilt wonen? Dat moet een bepaalde wijk zijn of kan dat ook een andere wijk zijn.

Er zijn geen goedkope wijken in Dublin?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200264249
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

En een huis moet ook een huis zijn of kan het ook een appartement zijn?
Die locatie waar je wilt wonen? Dat moet een bepaalde wijk zijn of kan dat ook een andere wijk zijn.

Er zijn geen goedkope wijken in Dublin?
Uiteraard mag het ook een appartement zijn, maar iets betaalbaars is er niet op een afstand van minder dan 1 tot 1,5 uur van mijn werk met het OV.

Als je auto kan rijden heb je wel wat meer mogelijkheden. Maar ook dat is geen pretje: je staat dan dagelijks urenlang in de file. En ik kan toch geen auto rijdne. Overigens sstaat de bus, die ik moet nemen aangezien ik geen auto kan rijden, in dezelfde file als de auto's maar goed...
pi_200264686
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Uiteraard mag het ook een appartement zijn, maar iets betaalbaars is er niet op een afstand van minder dan 1 tot 1,5 uur van mijn werk met het OV.

Als je auto kan rijden heb je wel wat meer mogelijkheden. Maar ook dat is geen pretje: je staat dan dagelijks urenlang in de file. En ik kan toch geen auto rijdne. Overigens sstaat de bus, die ik moet nemen aangezien ik geen auto kan rijden, in dezelfde file als de auto's maar goed...
En dan wil jij ergens in Portugal (of weet ik wat voor godvergeten oord je nu weer overweegt) gaan wonen. Hoe denk je dat je je daar gaat verplaatsen dan? Oh wacht, je wilt alleen maar janken
pi_200264707
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:55 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als de zaken niet *werkelijk* veranderen, dan hebben we ook niet binnen nu en 12 jaar genoeg huizen bijgebouwd.

Deze situatie situatie is al meer dan 20 jaar bezig. Of eigenlijk langer, want de VINEX nota was van 1993. Daarna is er nooit meer een nieuw initiatief gekomen. Die VINEX huizen zijn nu ook al bijna bejaard.
Precies, VINEX is al best oud, en daarna is de klad erin gekomen.
  donderdag 8 juli 2021 @ 11:54:54 #96
40566 Ericr
Livewrong
pi_200265135
En weer een recordstijging inmiddels. Vooral door het doorgeslagen overbieden. Je zou verwachten dat de rek er inmiddels uit was maar zolang kopen qua maandlasten goedkoper is dan huren (voor de meesten) zullen de koopprijzen nog wel blijven stijgen.
pi_200265235
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En dan wil jij ergens in Portugal (of weet ik wat voor godvergeten oord je nu weer overweegt) gaan wonen. Hoe denk je dat je je daar gaat verplaatsen dan? Oh wacht, je wilt alleen maar janken
Er zijn zat dorpjes in portugal die gewoon een bus of treinstation hebben. Het OV in portugal is echt vele malen beter dan in Ierland.
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 12:05:37 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200265310
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:54 schreef Ericr het volgende:
En weer een recordstijging inmiddels. Vooral door het doorgeslagen overbieden. Je zou verwachten dat de rek er inmiddels uit was maar zolang kopen qua maandlasten goedkoper is dan huren (voor de meesten) zullen de koopprijzen nog wel blijven stijgen.
Zolang mensen hoge prijzen willen betalen en grote risico's willen nemen en de rente laag blijft. De "rek" is er pas uit als mensen niet meer zulke hoge prijzen bieden en dat is alleen maar zo als banken stoppen met te vertellen dat ze zoveel gemakkelijk kunnen "krijgen".

Het is gewoon zo moeilijk te bepalen omdat er geen gefixeerde waarde is van een huis, maar dat deze flexibel is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_200265388
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:54 schreef Ericr het volgende:
Als dit zo doorgaat, krijgen we toch serieus een maatschappij waarin mensen niet meer kunnen wonen vanwege de hoge huren en huizenprijzen? Dat is al een beetje zo natuurlijk, maar dit wordt gekker en gekker.

Dat betekent dat er op basis van deze crisis een tweedeling ontstaat/is. We hebben een grote groep mensen met geluk omdat ze in de goede tijd hebben gekocht of gehuurd, we hebben een groep mensen die veel geld hebben omdat ze veel verdienen (of dus een huis in de goede tijd hebben gekocht en nu verkopen).

En dan heb je de rest, ofzo.
  donderdag 8 juli 2021 @ 12:12:16 #100
40566 Ericr
Livewrong
pi_200265412
quote:
88s.gif Op donderdag 8 juli 2021 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zolang mensen hoge prijzen willen betalen en grote risico's willen nemen en de rente laag blijft. De "rek" is er pas uit als mensen niet meer zulke hoge prijzen bieden en dat is alleen maar zo als banken stoppen met te vertellen dat ze zoveel gemakkelijk kunnen "krijgen".

Het is gewoon zo moeilijk te bepalen omdat er geen gefixeerde waarde is van een huis, maar dat deze flexibel is.
Dat laatste is logisch. Maar op den duur zit je wel aan de rek van wat mensen kunnen besteden. Tegelijkertijd blijkft de impact van schenkingen (jubelton) vrij groot te zijn. Dat rekt de ruimte bij velen aardig op. Naast natuurlijk de overwaarde die de meeste doorstromers meenemen. Het is dumpen van (veel) geld in panden die bouwtechnisch vaak de prijs amper meer waard zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')