abonnement Unibet Coolblue
pi_200160612
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:

pi_200160804
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)gen-in-bijna-20-jaar

CBS verkoopprijzenindex zit in deze link. Ik verwacht wel enige skew naar grotere huizen per transactie maar exclusief... Ja dat kan je er niet tegenop sparen zegmaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 juli 2021 @ 20:52:33 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200160869
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik begrijp nooit waarom er allemaal maximum of grenzen gesteld moeten worden, maakt het onnodig gecompliceerd. We hebben al een progressief belastingstelsel, dus als je meer verdient betaal je meer belasting. Maar daarnaast moet ook nog iedere aftrekpost, toeslag of heffingskorting begrensd worden of aflopen waardoor gigantisch onoverzichtelijke formules ontstaan. Zinloos. HRA mag wat mij betreft helemaal afgeschaft worden en het hele belastingstelsel kan ook op de schop :Z
Als jij en ik allebei hetzelfde huis kopen en allebei 450.000 hypotheek hebben en 2% rente betalen maar jij verdient 100.000 per jaar en ik 45.000 per jaar dan krijg jij van de betaalde rente meer terug dan ik, en dat puur vanwege een regeling die bedoeld is het bezit van een eigen woning te stimuleren.
Als er dan iets niet logisch is dan is dat dat degene met het hoogste inkomen meer sponsoring krijgt terwijl hij dezelfde lasten voor die woning heeft.

Als het werkelijk de bedoeling van de HRA is om een koopwoning bereikbaar te maken cq houden dan hoef je helemaal geen renteaftrek voor de volledige rente van een hypotheek voor een villa van 765.432 te hebben, de renteaftrek beperken tot een bedrag waarvoor je een aardige woning kunt kopen is voldoende.

En nee, dat is niet de kift :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200161023
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als jij en ik allebei hetzelfde huis kopen en allebei 450.000 hypotheek hebben en 2% rente betalen maar jij verdient 100.000 per jaar en ik 45.000 per jaar dan krijg jij van de betaalde rente meer terug dan ik, en dat puur vanwege een regeling die bedoeld is het bezit van een eigen woning te stimuleren.
Als er dan iets niet logisch is dan is dat dat degene met het hoogste inkomen meer sponsoring krijgt terwijl hij dezelfde lasten voor die woning heeft.

Als het werkelijk de bedoeling van de HRA is om een koopwoning bereikbaar te maken cq houden dan hoef je helemaal geen renteaftrek voor de volledige rente van een hypotheek voor een villa van 765.432 te hebben, de renteaftrek beperken tot een bedrag waarvoor je een aardige woning kunt kopen is voldoende.

En nee, dat is niet de kift :')
Meer 'sponsoring' kan er alleen maar zijn als er ook meer belasting is betaald. Netto kan het hoogste inkomen nog altijd meer geld kwijt zijn aan de staat dan het lagere inkomen.
pi_200161025
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als jij en ik allebei hetzelfde huis kopen en allebei 450.000 hypotheek hebben en 2% rente betalen maar jij verdient 100.000 per jaar en ik 45.000 per jaar dan krijg jij van de betaalde rente meer terug dan ik, en dat puur vanwege een regeling die bedoeld is het bezit van een eigen woning te stimuleren.
Als er dan iets niet logisch is dan is dat dat degene met het hoogste inkomen meer sponsoring krijgt terwijl hij dezelfde lasten voor die woning heeft.

Als het werkelijk de bedoeling van de HRA is om een koopwoning bereikbaar te maken cq houden dan hoef je helemaal geen renteaftrek voor de volledige rente van een hypotheek voor een villa van 765.432 te hebben, de renteaftrek beperken tot een bedrag waarvoor je een aardige woning kunt kopen is voldoende.

En nee, dat is niet de kift :')
Doordat ik 100.000 verdien betaal ik meer inkomstenbelasting. Doordat mijn villa 765.432 kost betaal ik meer overdrachtsbelasting, ozb, gemeentelijke heffingen etc. dan is het dus ook logisch dat een aftrekpost ervoor zorgt dat ik minder belasting hoef te betalen, net als dat bij iemand geldt die 45.000 per jaar verdient. Ik krijg dan inderdaad meer rente terug, maar op het totaal plaatje betaal ik nog veel meer belasting dan jij en profiteren we dus verhoudingsgewijs ieder evenveel van de HRA.

Los daarvan lijkt het me nooit verstandig om mensen die meer verdienen zo absurd veel meer belasting te laten heffen. 37% of 49.5% is al wat verschil, maar als dat door lagere heffingskortingen, renteaftrek e.d. effectief 70% wordt dan beloon je mensen totaal niet om meer te willen gaan verdienen. En ik heb het dan niet over miljardairs maar over mensen met 100.000 per jaar die net zo goed hard moeten werken voor hun geld.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 1 juli 2021 @ 21:27:44 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200161287
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Doordat ik 100.000 verdien betaal ik meer inkomstenbelasting. Doordat mijn villa 765.432 kost betaal ik meer overdrachtsbelasting, ozb, gemeentelijke heffingen etc. dan is het dus ook logisch dat een aftrekpost ervoor zorgt dat ik minder belasting hoef te betalen, net als dat bij iemand geldt die 45.000 per jaar verdient. Ik krijg dan inderdaad meer rente terug, maar op het totaal plaatje betaal ik nog veel meer belasting dan jij en profiteren we dus verhoudingsgewijs ieder evenveel van de HRA.

Los daarvan lijkt het me nooit verstandig om mensen die meer verdienen zo absurd veel meer belasting te laten heffen. 37% of 49.5% is al wat verschil, maar als dat door lagere heffingskortingen, renteaftrek e.d. effectief 70% wordt dan beloon je mensen totaal niet om meer te willen gaan verdienen. En ik heb het dan niet over miljardairs maar over mensen met 100.000 per jaar die net zo goed hard moeten werken voor hun geld.
Nee, het ging me om dezelfde woningen, met dezelfde hypotheek tegen dezelfde rente.
Dat je meer belasting betaalt is in dat geval geen reden degene met een inkomen van 100.000 meer te sponsoren dan degene met het inkomen van 50.000.
Dan betalen we allebei dezelfde OZB, gemeentelijke heffingen en hebben we hetzelfde EWF.

En voor die villa van 765.432 mag de HRA wat mij betreft idd begrensd worden tot de rente over 450.000, het stimuleren van woningbezit hoeft er niet toe te leiden dat de villabezitter nog meer tegemoetkoming in de kosten krijgt dan de bewoner van een rijtjeshuis, puur omdat de villabewoner een hoger inkomen heeft.

Overigens mag de HRA wat mij betreft ook beperkt worden tot de maximale huurtoeslag.... want het is wel een hoop gejengel over toeslagen altijd voor de mensen die ze nodig hebben, maar daar tegenover staan mensen die het niet nodig hebben maar veel hogere bedragen aan hypotheekrenteaftrek ontvangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 juli 2021 @ 21:29:21 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200161311
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:06 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Meer 'sponsoring' kan er alleen maar zijn als er ook meer belasting is betaald. Netto kan het hoogste inkomen nog altijd meer geld kwijt zijn aan de staat dan het lagere inkomen.
De HRA is dan ook bedoeld om woningbezit mogelijk te maken, niet om de belastingafdracht van hoge inkomens te verkleinen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 juli 2021 @ 21:44:15 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200161540
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

De HRA is dan ook bedoeld om woningbezit mogelijk te maken, niet om de belastingafdracht van hoge inkomens te verkleinen.
De koopsubsidie was bedoeld om woningbezit mogelijk te maken voor de lage inkomens, als je veel verdiende ( meer dan 120% minimumloon dan kreeg je geen subsidie voor een eigen huis
Dan was je aangewezen op de vrije sector kavels


, de HRA was er altijd al en is een uitvinding vaan de VVD , vroeger was onderhoud ook aftrekbaar
In de tijd van de vele onbewoonbaar verklaarde woningen voor 1965

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 01-07-2021 23:34:02 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200161808
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als jij en ik allebei hetzelfde huis kopen en allebei 450.000 hypotheek hebben en 2% rente betalen maar jij verdient 100.000 per jaar en ik 45.000 per jaar dan krijg jij van de betaalde rente meer terug dan ik, en dat puur vanwege een regeling die bedoeld is het bezit van een eigen woning te stimuleren.
Is niet helemaal (meer) waar, zeker nu de maximum HRA wordt beperkt. Vanaf 2023 zou het helemaal gelijk moeten zijn.
Nog afgezien van OF je allebei hetzelfde hypotheek bedrag hebben, met 45k 450k lenen gaat niet lukken :(

Of mensen die meer verdienen ook meer belasting en vergelijkbaren (accijnsen, btw, ozb, etc etc) betalen is een behoorlijk complexe discussie...
Ergens is het logisch dat iemand met een dubbel inkomen ook dubbel (of meer) belasting betaald.

Met een lager inkomen zal er bijvoorbeeld vaker simpel thuis worden gekookt, eventueel een keer een chinees van de hoek of patatje van adje.
Met een hoger inkomen zal er vaker luxer thuis worden gekookt en vaker uit eten of laten komen van een restaurant met een of meer sterren.

Bij gelijke "levens patronen" zal het hogere inkomen meer uitgeven en dus automatisch meer BTW etc betalen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:18:52 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200161929
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:06 schreef namliam het volgende:

[..]

Is niet helemaal (meer) waar, zeker nu de maximum HRA wordt beperkt. Vanaf 2023 zou het helemaal gelijk moeten zijn.
Nog afgezien van OF je allebei hetzelfde hypotheek bedrag hebben, met 45k 450k lenen gaat niet lukken :(

Of mensen die meer verdienen ook meer belasting en vergelijkbaren (accijnsen, btw, ozb, etc etc) betalen is een behoorlijk complexe discussie...
Ergens is het logisch dat iemand met een dubbel inkomen ook dubbel (of meer) belasting betaald.

Met een lager inkomen zal er bijvoorbeeld vaker simpel thuis worden gekookt, eventueel een keer een chinees van de hoek of patatje van adje.
Met een hoger inkomen zal er vaker luxer thuis worden gekookt en vaker uit eten of laten komen van een restaurant met een of meer sterren.

Bij gelijke "levens patronen" zal het hogere inkomen meer uitgeven en dus automatisch meer BTW etc betalen.
Of je allebei dezelfe hypotheek kunt krijgen doet er in de vergelijking niet toe, ik had als voorbeeld ook een hypotheek van 225.000 kunnen nenen, dan was er een reactie gekomen in de trant van "alsof je daar nog een huis voor kunt kopen"

Overigens zegt het nog niets over het gezinsinkomen, degene met het hoogste inkomen trekt het immers af, en iemand die 45.000 verdient kan best een partner hebben die 40.000 verdient.

Dus roepen dat het niet kan is weer makkelijk maar daar gaat het niet om.

Maar om het dan helemaal simpel te maken doen we het zo.

2 stellen kopen dezelfde nieuwbouwenwoning, van ¤ 432.109, ze hebben dezelfde meerwerkkosten en allebei een hypotheek van 450.000 tegen 2% rente.
Stel 1 is Wim en Truus, Wim harkt 80.000 per jaar en Truus 15.000.
Stel 2 is John en Kim, John harkt 50.000 per jaar en Kim 45.000.

Stellen 1 en 2 hebben dus hetzelfde huis, dezelfde hypotheek en hetzelfde gezamenlijke bruto jaarinkomen, en toch krijgt stel 1 meer van de betaalde rente terug.

Dat dat in 2023 eindig is had ik in het vorige topic al genoemd, maar dat verandert niets aan het gegeven dat Stel 1 in de huidige situatie en voorgaande jaren meer terugkrijgt bij dezelfde lasten voor de woning.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200161984
Ik vind het een beetje jammer dat in het voorbeeld Truus niet de ¤80.000 binnenharkt. Gemiste kans :P
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:24:32 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200162009
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:22 schreef potjecreme het volgende:
Ik vind het een beetje jammer dat in het voorbeeld Truus niet de ¤80.000 binnenharkt. Gemiste kans :P
Dan had ik ze geen Wim en Truus kunnen noemen maar was het Charlotte en Jack geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200162466
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De koopsubsidie was bedoeld om woningbezit mogelijk te maken , de HRA was er altijd al
vroeger was onderhoud ook aftrekbaar
In de tijd van de vele onbewoonbaar verklaarde woningen voor 1965
De eerste keer in mijn leven dat ik het met jou eens ben.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200162749
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

De HRA is dan ook bedoeld om woningbezit mogelijk te maken, niet om de belastingafdracht van hoge inkomens te verkleinen.
De HRA is er gekomen vanwege het eigenwoningforfait. In onze inkomstenbelasting mag je gemaakte kosten om dat inkomen te verwerven aftrekken van de inkomsten.

Zo mag je opleidingskosten aftrekken indien je er geen vergoeding voor hebt ontvangen. En de OV-kosten die je maakt voor woon-werkverkeer zijn aftrekbaar. En dus ook de financieringskosten voor de woning die op de belastingaangifte voor inkomsten zorgt in de vorm van het eigenwoningforfait.
pi_200164167
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat dat in 2023 eindig is had ik in het vorige topic al genoemd, maar dat verandert niets aan het gegeven dat Stel 1 in de huidige situatie en voorgaande jaren meer terugkrijgt bij dezelfde lasten voor de woning.
Op zich heb je gelijk, scheelt wel heel 45 euro in de maand maximaal.... in 2021
Natuurlijk is 500 euro op jaarbasis echt geld natuurlijk, zeker 15.000 euro op de 30 jaar.

Maar er zijn echt heel veel grotere problemen in het belastingstelsel denk ik.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 07:54:02 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200164184
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 07:51 schreef namliam het volgende:

[..]

Op zich heb je gelijk, scheelt wel heel 45 euro in de maand maximaal.... in 2021
Natuurlijk is 500 euro op jaarbasis echt geld natuurlijk, zeker 15.000 euro op de 30 jaar.

Maar er zijn echt heel veel grotere problemen in het belastingstelsel denk ik.
Bij de huidige rente, maar bij 5% rente wordt het al een ander verhaal.

Bij de huidige rente maakt de hele HRA amper wat uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200164201
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

De HRA is dan ook bedoeld om woningbezit mogelijk te maken, niet om de belastingafdracht van hoge inkomens te verkleinen.
Dat klopt. Maar we moeten ook niet net doen alsof hogere inkomens daardoor geld bijkrijgen. Hooguit hoeven ze relatief minder af te dragen. Het gaat desalniettemin nog altijd om netto betalen en niet ontvangen.
pi_200164234
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 07:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij de huidige rente, maar bij 5% rente wordt het al een ander verhaal.

Bij de huidige rente maakt de hele HRA amper wat uit.
Het is eindig natuurlijk, aangezien alleen over het inkomen boven de 60k een significant hoger tarief wordt geheven, dus vroeger meer HRA gaf.

Ja het is vervelend en wellicht onrechtvaardig, maar zo zijn er nog wel meer zaken die niet geheel rechtvaardig zijn.
pi_200196503
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
pi_200197161
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Hoe lang zoek je al? En in welke segmenten/gebieden?

Wil je perse kopen of is (sociale) huur ook een optie?
pi_200197276
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Tis tijd dat jouw generatie dat wel normaal gaat vinden. Of zoals de serie Friends op kamers wonen met leeftijdsgenoten.
  zondag 4 juli 2021 @ 10:22:30 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200197302
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:19 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Tis tijd dat jouw generatie dat wel normaal gaat vinden. Of zoals de serie Friends op kamers wonen met leeftijdsgenoten.
als je een gezin gaat vormen, dan wil je dat niet met vreemden erbij denk ik
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 4 juli 2021 @ 13:29:12 #23
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_200199488
Het grootste probleem is dat we met teveel mensen wonen in nl. We gaan naar de 18 miljoen. Ouderen gaan niet meer naar een bejaardentehuis dus blijven in hun huis wonen.
En we laten maar buitenlanders hierkomen die een huurwoning toegewezen krijgen. En wij Nederlanders komen op de 2e plaats.
Waar zijn we mee bezig.
  maandag 5 juli 2021 @ 11:34:44 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_200213552
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 08:01 schreef namliam het volgende:

[..]

Het is eindig natuurlijk, aangezien alleen over het inkomen boven de 60k ¤68.508 een significant hoger tarief wordt geheven, dus vroeger meer HRA gaf.

Ja het is vervelend en wellicht onrechtvaardig, maar zo zijn er nog wel meer zaken die niet geheel rechtvaardig zijn.
Fixed.

quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

als je een gezin gaat vormen, dan wil je dat niet met vreemden erbij denk ik
Met de kanttekening dat de user waarop je reageert aangeeft single te zijn én dat gezinnen in beginsel uit 2 volwassen partners bestaan, waardoor het gezamenlijk inkomen stijgt (mits ze beiden kunnen en willen werken) en dat meer mogelijkheden biedt om te kopen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 5 juli 2021 @ 12:02:01 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200213908
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Hoelang sta je al ingeschreven voor een sociale huurwoning?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200217223
Edit: ik verwijder mijn domme opmerking...
pi_200217972
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 13:29 schreef egelhond het volgende:
Het grootste probleem is dat we met teveel mensen wonen in nl. We gaan naar de 18 miljoen. Ouderen gaan niet meer naar een bejaardentehuis dus blijven in hun huis wonen.
En we laten maar buitenlanders hierkomen die een huurwoning toegewezen krijgen. En wij Nederlanders komen op de 2e plaats.
Waar zijn we mee bezig.
Dat is maar deels het probleem, het is vooral dat de gemiddelde Nederlander verwend is.



Amsterdam had in de jaren 60 zo'n 252.240 woningen en in 2018 zijn dat er 436.785. Dat houdt in dat er in 1960 gemiddeld 3,4 Amsterdammers per woning waren, momenteel is dat 1,9 persoon per woning. De gemiddelde grootte van een Amsterdamse woning was in die tijd 60 vierkante meter. De Amsterdammer had toen dus nog geen 20 vierkante meter woonoppervlak per persoon. Tegenwoordig is het gemiddelde 50m2 in Amsterdam en daarbuiten 65m2. Als je begint over 65m2 lachen mensen je al uit tegenwoordig. Zelfde geldt voor auto's. De baby hoeft nog niet eens geboren te zijn en men wil al een SUV voor "de kinderwagen".

quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 16:27 schreef investeerdertje het volgende:
Edit: ik verwijder mijn domme opmerking...
Deed je dat maar vaker...
Facts don't care about your feelings
pi_200218441
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 17:19 schreef YoshiBignose het volgende:

Deed je dat maar vaker...
Sorry?
pi_200218483
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 17:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Sorry?
Grapje mattie :*
Facts don't care about your feelings
pi_200218829
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 17:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Grapje mattie :*
Ik schrok al 😅
pi_200219110
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 17:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is maar deels het probleem, het is vooral dat de gemiddelde Nederlander verwend is.

[ afbeelding ]

Amsterdam had in de jaren 60 zo'n 252.240 woningen en in 2018 zijn dat er 436.785. Dat houdt in dat er in 1960 gemiddeld 3,4 Amsterdammers per woning waren, momenteel is dat 1,9 persoon per woning. De gemiddelde grootte van een Amsterdamse woning was in die tijd 60 vierkante meter. De Amsterdammer had toen dus nog geen 20 vierkante meter woonoppervlak per persoon. Tegenwoordig is het gemiddelde 50m2 in Amsterdam en daarbuiten 65m2. Als je begint over 65m2 lachen mensen je al uit tegenwoordig. Zelfde geldt voor auto's. De baby hoeft nog niet eens geboren te zijn en men wil al een SUV voor "de kinderwagen".
[..]
Die vergelijking kan je alleen trekken als je ook de samenstelling van die huishoudens betrekt. Met papa, mama en 3 kinderen kan je prima in een huis van 80m2 wonen. Met vijf volwassenen een stuk lastiger.

Je kan het huishouden van 1960 niet naast het huidige huishouden leggen en dan concluderen dat we tegenwoordig verwend zijn. Een keuken wordt niet 5 keer zo klein als je ergens in je eentje woont ipv met zijn vijven. Een badkamer, gang, woonkamer ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2021 18:50:40 ]
pi_200219278
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 17:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is maar deels het probleem, het is vooral dat de gemiddelde Nederlander verwend is.

[ afbeelding ]

Amsterdam had in de jaren 60 zo'n 252.240 woningen en in 2018 zijn dat er 436.785. Dat houdt in dat er in 1960 gemiddeld 3,4 Amsterdammers per woning waren, momenteel is dat 1,9 persoon per woning. De gemiddelde grootte van een Amsterdamse woning was in die tijd 60 vierkante meter. De Amsterdammer had toen dus nog geen 20 vierkante meter woonoppervlak per persoon. Tegenwoordig is het gemiddelde 50m2 in Amsterdam en daarbuiten 65m2. Als je begint over 65m2 lachen mensen je al uit tegenwoordig. Zelfde geldt voor auto's. De baby hoeft nog niet eens geboren te zijn en men wil al een SUV voor "de kinderwagen".
[..]

Deed je dat maar vaker...
50 jaar aan absurde economische groei en de Nederland moet maar tevreden zijn met de levensstandaard van de jaren zestig?

Ons land moet vooruit. Niet stilstaan. De overheid heeft een verplichting om grotere, mooiere huizen voor ons te regelen 50 jaar verder.
  maandag 5 juli 2021 @ 19:10:55 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200219346
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:05 schreef Confetti het volgende:

[..]

50 jaar aan absurde economische groei en de Nederland moet maar tevreden zijn met de levensstandaard van de jaren zestig?

Ons land moet vooruit. Niet stilstaan. De overheid heeft een verplichting om grotere, mooiere huizen voor ons te regelen 50 jaar verder.
Nee, dat hoeft idd niet maar dan moet je ook niet miepen dat je ouders op 1 inkomen een huis konden kopen, een huis dat ook al niet meer aan de huidige eisen voldoet trouwens, ook niet als het in de jaren 80 gebouwd is.

En nee, het is niet de verplichting van de overheid mooie, grote huizen te regelen :')
Het is hoogstens de plicht van de overheid te zorgen dat mensen een dak boven hun hoofd kunnen hebben, en dan voldoet een jaren 60 flatje weer prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 juli 2021 @ 19:13:17 #34
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200219378
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft idd niet maar dan moet je ook niet miepen dat je ouders op 1 inkomen een huis konden kopen, een huis dat ook al niet meer aan de huidige eisen voldoet trouwens, ook niet als het in de jaren 80 gebouwd is.
Tegenwoordig kopen mensen met een maximale hypotheek op beide bovenmodale salarissen datzelfde krot, maar dan met 40 jaar achterstallig onderhoud.
  maandag 5 juli 2021 @ 19:14:42 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200219396
quote:
10s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:13 schreef Nobu het volgende:

[..]

Tegenwoordig kopen mensen met een maximale hypotheek op beide bovenmodale salarissen datzelfde krot, maar dan met 40 jaar achterstallig onderhoud.
Ach welnee. In Amsterdam misschien, maar in de rest van het land niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200219432
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 18:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Die vergelijking kan je alleen trekken als je ook de samenstelling van die huishoudens betrekt. Met papa, mama en 3 kinderen kan je prima in een huis van 80m2 wonen. Met vijf volwassenen een stuk lastiger.

Je kan het huishouden van 1960 niet naast het huidige huishouden leggen en dan concluderen dat we tegenwoordig verwend zijn. Een keuken wordt niet 5 keer zo klein als je ergens in je eentje woont ipv met zijn vijven. Een badkamer, gang, woonkamer ook niet.
Je vergeet alleen mee te nemen dat de gemiddelde oppervlakte per woning is toegenomen, terwijl de gemiddelde grootte van een huishouden is afgenomen.

Enne... Keuken, woonkamer badkamer voor één persoon zijn doorgaans inderdaad niet 5 keer zo klein als voor 5 personen. Maar om in de woon-behoefte op fatsoenlijk niveau te voorzien kan die alleenstaande of het stel zonder kinderen echt wel met kleinere ruimtes toe dan een huishouden van 5 personen voordat het behelpen wordt.

Een alleenstaande kan prima uit de voeten met pakweg 45m² als woonruimte. Daarin kun je echt comfortabel wonen met een slaapkamer, badkamer woonkamer en (open) keuken.
Voor een stel kun je denken aan 50-60m². Daarbij zijn alle ruimtes net even groter, of is er net genoeg plek voor een extra werk/hobby/studeerkamertje voor dat beetje extra rust en privacy wanneer je beide thuis bent en met verschillende dingen bezig bent.

Alles daarboven is gewoonweg 'verwend' zijn. Wat prima is wanneer je dat kunt betalen, maar tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat de tamelijk collectieve honger naar meer leefruimte per persoon wel één van de oorzaken is van het woningtekort. Niet zozeer wat betreft bestaande bouw die t/m jaren 70-80 is neergezet. Veel huishoudens waren toen nog groot waardoor de woonruimte ook echt goed bezet werd. Maar wel voor alles wat vanaf pakweg jaren 90 gebouwd is. Huishoudens werden toen in rap tempo steeds kleiner. Maar de oppervlakte van de gemiddelde nieuwbouwwoning bleef maar groeien.

Ontwikkelaars en gemeenten bouwen heel graag in de segmenten waar het meeste aan verdiend kan worden. En niet zozeer de segmenten die voor de demografische ontwikkelingen het hardst nodig zijn.
  maandag 5 juli 2021 @ 19:19:34 #37
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200219465
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ach welnee. In Amsterdam misschien, maar in de rest van het land niet.
In Amsterdam is het op twee keer bovenmodaal net een studio, die bestonden destijds nog niet.
pi_200219468
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:05 schreef Confetti het volgende:

[..]

50 jaar aan absurde economische groei en de Nederland moet maar tevreden zijn met de levensstandaard van de jaren zestig?

Ons land moet vooruit. Niet stilstaan. De overheid heeft een verplichting om grotere, mooiere huizen voor ons te regelen 50 jaar verder.
Vooruitgang hoeft zich niet uit te spreken in kwantiteit.

Kwaliteit is ook een mogelijkheid.

Alleen zolang 'klein wonen' gezien wordt als 'armoedig' zie je die kwaliteit maar heel beperkt terug in kleine woningen en appartementen.
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 20:21:56 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200220332
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vooruitgang hoeft zich niet uit te spreken in kwantiteit.

Kwaliteit is ook een mogelijkheid.

Alleen zolang 'klein wonen' gezien wordt als 'armoedig' zie je die kwaliteit maar heel beperkt terug in kleine woningen en appartementen.
Nou, ik vind 50m2 voor 2 man toch wel érg klein. 60m2 ook. Daarbij, waar komt die arbitraire grens qua wat 'verwend' is en wat niet vandaan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200220471
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, ik vind 50m2 voor 2 man toch wel érg klein. 60m2 ook. Daarbij, waar komt die arbitraire grens qua wat 'verwend' is en wat niet vandaan?
Het is een waardeoordeel wat te klein is, erg subjectief. We kunnen wel het CBS vragen wat een gemiddeld Nederlander per regio aan privé leefoppervlak heeft. Dan is 60 niet heul raar in veel gebieden.
  maandag 5 juli 2021 @ 20:34:04 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200220561
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, ik vind 50m2 voor 2 man toch wel érg klein. 60m2 ook. Daarbij, waar komt die arbitraire grens qua wat 'verwend' is en wat niet vandaan?
Ik ook, maar ik zal dan ook zonder blikken of blozen erkennen dat ik een verwend kreng ben.

Overigens hebben we met veel plezier een jaar in een appartement van 83m² gewoond, met 3 personen.
Hoewel dat misschien wel makkelijker was door de wetenschap dat het tijdelijk was.
Maar door Corona wel vrijwel het hele jaar beide volwassenen thuis en een deel van het jaar de 10-jarige ook.

Overigens is het nu wel wennen aan al die ruimte :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 juli 2021 @ 20:35:18 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200220574
quote:
7s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:19 schreef Nobu het volgende:

[..]

In Amsterdam is het op twee keer bovenmodaal net een studio, die bestonden destijds nog niet.
Tuurlijk bestonden die destijds wel :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 20:35:20 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200220575
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het is een waardeoordeel wat te klein is, erg subjectief. We kunnen wel het CBS vragen wat een gemiddeld Nederlander per regio aan privé leefoppervlak heeft. Dan is 60 niet heul raar in veel gebieden.
Vandaar ook de 'ik vind'. Lijkt me best onhandig, zulke lange tenen. Ik snap prima dat 60m2 niet heel raar is in veel gebieden, maar (let op, komt dat waardeoordeel weer) dat verandert niet dat ik het klein vind.

Mijn vrouw had, toen we elkaar net leerden kennen, een huurappartementje van 55m2. Dat vond ik ook klein, en daar woonde zij toen alleen. Met 2 man zouden zowel mijn vrouw als ik dat echt te klein vinden.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 20:37:00 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200220599
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik zal dan ook zonder blikken of blozen erkennen dat ik een verwend kreng ben.

Overigens hebben we met veel plezier een jaar in een appartement van 83m² gewoond, met 3 personen.
Hoewel dat misschien wel makkelijker was door de wetenschap dat het tijdelijk was.
Maar door Corona wel vrijwel het hele jaar beide volwassenen thuis en een deel van het jaar de 10-jarige ook.

Overigens is het nu wel wennen aan al die ruimte :')
Ik denk dat de 'we weten dat dit tijdelijk is' wel van invloed is inderdaad. Dan leef je toch ergens naartoe. Maar als 'dat het is' zeg maar, dan wen je daar ook aan, lijkt me.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200220617
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, ik vind 50m2 voor 2 man toch wel érg klein. 60m2 ook. Daarbij, waar komt die arbitraire grens qua wat 'verwend' is en wat niet vandaan?
M'n ouders woonde in hun eerste huisje op 25 m2 met een gordijn naar de slaapkamer. Ik lag in de woonkamer. Ze waren er nog blij mee ook dat ze iets hadden. In de (ex)schilderswijk waar ik woon heb je ook veel sociale huurwoningen van 60m2. In de meeste wonen gewoon gezinnen Turkse mensen of asielzoekers met 4 man of meer. Voor de verwende Nederlander is het te min :P (offfff ze komen niet door de loting want de asielzoekers hebben voorrang ;) )

quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Vandaar ook de 'ik vind'. Lijkt me best onhandig, zulke lange tenen. Ik snap prima dat 60m2 niet heel raar is in veel gebieden, maar (let op, komt dat waardeoordeel weer) dat verandert niet dat ik het klein vind.

Mijn vrouw had, toen we elkaar net leerden kennen, een huurappartementje van 55m2. Dat vond ik ook klein, en daar woonde zij toen alleen. Met 2 man zouden zowel mijn vrouw als ik dat echt te klein vinden.
Maar je vrouw accepteert al wat anders dat klein is...
Facts don't care about your feelings
pi_200220618
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Vandaar ook de 'ik vind'. Lijkt me best onhandig, zulke lange tenen. Ik snap prima dat 60m2 niet heel raar is in veel gebieden, maar (let op, komt dat waardeoordeel weer) dat verandert niet dat ik het klein vind.

Mijn vrouw had, toen we elkaar net leerden kennen, een huurappartementje van 55m2. Dat vond ik ook klein, en daar woonde zij toen alleen. Met 2 man zouden zowel mijn vrouw als ik dat echt te klein vinden.
Oh 55 voor 2 is naar Nederlandse maatstaven ook zeker als klein te bestempelen. Ik had het dan ook over de gemiddelde Nederlander. Dat is dus per persoon.
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 20:41:32 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200220679
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oh 55 voor 2 is naar Nederlandse maatstaven ook zeker als klein te bestempelen. Ik had het dan ook over de gemiddelde Nederlander. Dat is dus per persoon.
Maar ik reageerde op iemand die aangaf dat 50 tot 60m2 voor een stel (dus 2 mensen) prima was, en alles daarboven zou luxe zijn. Dat is dus 25 tot 30 m2 per persoon.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 20:43:19 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200220715
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

M'n ouders woonde in hun eerste huisje op 25 m2 met een gordijn naar de slaapkamer. Ik lag in de woonkamer. Ze waren er nog blij mee ook dat ze iets hadden. In de (ex)schilderswijk waar ik woon heb je ook veel sociale huurwoningen van 60m2. In de meeste wonen gewoon gezinnen Turkse mensen of asielzoekers met 4 man of meer. Voor de verwende Nederlander is het te min :P (offfff ze komen niet door de loting want de asielzoekers hebben voorrang ;) )
[..]

Mijn ouders hebben heel vroeger, voor ik geboren was in een appartement gewoond. Geen idee hoe groot dat was (of eerder, klein), en ik denk niet dat mijn moeder dat nog weet.

quote:
Maar je vrouw accepteert al wat anders dat klein is...
Ja, maar zij wilde zelf een chihuahua als hondje. Ik heb haar gewaarschuwd.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 5 juli 2021 @ 20:46:48 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200220768
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat de 'we weten dat dit tijdelijk is' wel van invloed is inderdaad. Dan leef je toch ergens naartoe. Maar als 'dat het is' zeg maar, dan wen je daar ook aan, lijkt me.
Ja hoor, ik zou er overigens alleen met kind ook nog prima kunnen wonen, permanent met 2 volwassen en een kind wordt wat lastiger, maar dat komt vooral omdat ik een verwend kreng ben :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200221071
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar ik reageerde op iemand die aangaf dat 50 tot 60m2 voor een stel (dus 2 mensen) prima was, en alles daarboven zou luxe zijn. Dat is dus 25 tot 30 m2 per persoon.
Ik schrijf ook nergens dat het ruim is ofzo. Ik schrijf dat het voldoende is om fatsoenlijk te kunnen leven.

En ja, hoe je zo'n oppervlak ervaart is enorm afhankelijk van wat je gewend bent. Als je al je hele leven verwend bent met een riant woonoppervlak, dan gaat een huisje wat 'voldoende en niet meer dan dat' is kwa oppervlak natuurlijk al snel klein aanvoelen.

Mijn vorige woning was 35m² + 4m² berging en een kleine vliering.
pi_200221109
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik zal dan ook zonder blikken of blozen erkennen dat ik een verwend kreng ben.

Overigens hebben we met veel plezier een jaar in een appartement van 83m² gewoond, met 3 personen.
Hoewel dat misschien wel makkelijker was door de wetenschap dat het tijdelijk was.
Maar door Corona wel vrijwel het hele jaar beide volwassenen thuis en een deel van het jaar de 10-jarige ook.

Overigens is het nu wel wennen aan al die ruimte :')
Wij wonen nu ruim 7 jaar samen op 84m2. Onze bovenburen wonen hier ook al een aantal jaren met een zoon van nu een jaar of 12 schat ik. Maar zij zijn Japans en misschien helemaal into Marie Kondo ;) :P
  maandag 5 juli 2021 @ 21:38:43 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200221663
quote:
7s.gif Op maandag 5 juli 2021 21:06 schreef Serinde het volgende:

[..]

Wij wonen nu ruim 7 jaar samen op 84m2. Onze bovenburen wonen hier ook al een aantal jaren met een zoon van nu een jaar of 12 schat ik. Maar zij zijn Japans en misschien helemaal into Marie Kondo ;) :P
Oh, het kan ook prima, ik ben gewoon verwend :D

Maarrrrr... ik doe niet alsof mijn standaard/eis/verwachting/wens van minstens 60m² pp normaal zou zijn of zou moeten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200226422
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Grappig, ik ben ook 28 en woon ook (tijdelijk?) bij mijn ouders. Inmiddels 6 biedingen gedaan maar ik grijp elke keer weer mis... Beleggers en stelletjes kunnen gewoon meer overbieden. Elke keer als je weer wat meer gespaard hebt, dan zijn de huizenprijzen ook weer een paar % gestegen. Dat rente op rente effect werkt nogal tegen je
  dinsdag 6 juli 2021 @ 11:24:25 #54
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_200227082
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:41 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]

Grappig, ik ben ook 28 en woon ook (tijdelijk?) bij mijn ouders. Inmiddels 6 biedingen gedaan maar ik grijp elke keer weer mis... Beleggers en stelletjes kunnen gewoon meer overbieden. Elke keer als je weer wat meer gespaard hebt, dan zijn de huizenprijzen ook weer een paar % gestegen. Dat rente op rente effect werkt nogal tegen je
Heb precies hetzelfde meegemaakt. Spaarde heel veel, maar prijzen stegen sneller dan ik kon sparen.

Oplossing: ik heb een krot gekocht, en met spaargeld door een aannemer laten opknappen.
Was de enige manier om betaalbaar aan een appartement te komen, maar het is gelukt.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_200244689
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Hoe lang zoek je al? En in welke segmenten/gebieden?

Wil je perse kopen of is (sociale) huur ook een optie?
Huur ook prima. Maar lukt mij ook niet. Ik verdien teveel voor sociale huur, maar voor particulier dan werk ik bijna voor mijn huur...
pi_200244696
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:19 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Tis tijd dat jouw generatie dat wel normaal gaat vinden. Of zoals de serie Friends op kamers wonen met leeftijdsgenoten.
Uh?
pi_200244736
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uh?
In het topic is er nog een 28jarige die thuis woont. En als je het nieuws volgt zijn er veel meer kinderen van 25+ die (weer) bij ouders wonen. Dit is het huidige normaal.
pi_200244815
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:05 schreef potjecreme het volgende:

[..]

In het topic is er nog een 28jarige die thuis woont. En als je het nieuws volgt zijn er veel meer kinderen van 25+ die (weer) bij ouders wonen. Dit is het huidige normaal.
Dus dan is defaitisme het antwoord?

Het is helemaal niet normaal. Het is van het criminele af.
pi_200245305
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus dan is defaitisme het antwoord?

Het is helemaal niet normaal. Het is van het criminele af.
Het komt echt niet alleen door de huizenmarkt hoor. Jongeren studeren gemiddeld meer en langer dan vroeger en ze nemen minder snel kinderen. Als jij vanaf je 18e al werkt een vaste baan en vaste relatie hebt dan kun je eerder een huis kopen... dus nu zie je vaker dat juist laag- of niet opgeleiden dat eerder doen. Als ik om me heen kijk zijn het juist de hogeropgeleiden die langer bij ouders woonden.

Verder daalt het aantal jongeren op kamers ook dus blijkbaar zien veel dat ook niet meer zitten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:24 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Heb precies hetzelfde meegemaakt. Spaarde heel veel, maar prijzen stegen sneller dan ik kon sparen.

Oplossing: ik heb een krot gekocht, en met spaargeld door een aannemer laten opknappen.
Was de enige manier om betaalbaar aan een appartement te komen, maar het is gelukt.
En wat jij een krot noemt was vroeger misschien gewoon normaal. Nu wil men al een gasloos nieuwbouw appartement met triple glas als sociale huur. Mijn eerste huurhuisje had gewoon enkel glas... en ja dat is wel afzien soms :P was ook particuliere huur trouwens geen sociale huur.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:58:55 #60
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_200245388
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Jongeren studeren gemiddeld meer en langer dan vroeger
De hele generatie van mijn ouders heeft gratis 7-8 jaar over hun studie gedaan :?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_200245441
Dat jongere langer studeren is onzin. Het was vroeger ook al dat laagopgeleide eerder aan een woning kwamen, aangezien ze eerder op de arbeidsmarkt terecht kwamen. Vroeger zag je studeren alleen als een investering, dat je later terug verdiend. Nu gaat dat nog op voor studenten die een studie doen waarbij ze een dikke baan op het vooruitzicht hebben, maar zo niet dan ben je fucked. De huizenmarkt is krankzinnig.
pi_200245550
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:51 schreef YoshiBignose het volgende:

En wat jij een krot noemt was vroeger misschien gewoon normaal. Nu wil men al een gasloos nieuwbouw appartement met triple glas als sociale huur. Mijn eerste huurhuisje had gewoon enkel glas... en ja dat is wel afzien soms :P was ook particuliere huur trouwens geen sociale huur.
Ja herkenbaar; hier idem. Al voelt het niet als "vroeger" maar het was ook alweer 2005-2008. Bij mij was het wel sociale huur overigens; spotgoedkoop op loopafstand van het centrum van Utrecht; dan neem je het "krot" wel voor lief. Had ook wel wat hoor die ijsbloemen op de ramen.
pi_200245589
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus dan is defaitisme het antwoord?

Het is helemaal niet normaal. Het is van het criminele af.
Ja en nee, De situatie is nee eenmaal wat het is. We hebben niet binnen nu en 12 maanden genoeg huizen bijgebouwd. Dat geldt voor heel veel mensen. Laat het je ego niet beïnvloeden. Ik bedoel dus dat het normaler is dan zeg 10 jaar geleden om op jouw leeftijd weer/nog bij je ouders te wonen.

Verder moet er een goede oplossing komen voor het tekort aan woningen.
pi_200245644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ja en nee, De situatie is nee eenmaal wat het is. We hebben niet binnen nu en 12 maanden genoeg huizen bijgebouwd. Dat geldt voor heel veel mensen. Laat het je ego niet beïnvloeden. Ik bedoel dus dat het normaler is dan zeg 10 jaar geleden om op jouw leeftijd weer/nog bij je ouders te wonen.

Verder moet er een goede oplossing komen voor het tekort aan woningen.
Je bedoeling is goed. Maar ik vind dat je vanaf je 25ste toch echt uit huis moet. Maja, ik doe mijn best....
pi_200245671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:02 schreef theunderdog het volgende:
Dat jongere langer studeren is onzin. Het was vroeger ook al dat laagopgeleide eerder aan een woning kwamen, aangezien ze eerder op de arbeidsmarkt terecht kwamen. Vroeger zag je studeren alleen als een investering, dat je later terug verdiend. Nu gaat dat nog op voor studenten die een studie doen waarbij ze een dikke baan op het vooruitzicht hebben, maar zo niet dan ben je fucked. De huizenmarkt is krankzinnig.
Ja alleen zijn er nu veel meer (hoog)opgeleiden en die opleidingen duren nou eenmaal langer. Zelfs havo/vwo duurt al langer dan vmbo.

Facts don't care about your feelings
pi_200245720
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja alleen zijn er nu veel meer (hoog)opgeleiden en die opleidingen duren nou eenmaal langer. Zelfs havo/vwo duurt al langer dan vmbo.

[ afbeelding ]
Dat is waar. Maar stel dat dat nog wel hetzelfde was, dan had dat de huizenmarkt niet minder krankzinnig gemaakt.
pi_200245723
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je bedoeling is goed. Maar ik vind dat je vanaf je 25ste toch echt uit huis moet. Maja, ik doe mijn best....
Als er genoeg woningen zijn ja dan wel. Laat die leeftijdsgrens los. Je bent geen loser omdat je weer/nog bij je ouders woont. Kijk anders om met een andere young professional iets te huren.

Kan je lekker sparen bij je ouders?
pi_200246271
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar stel dat dat nog wel hetzelfde was, dan had dat de huizenmarkt niet minder krankzinnig gemaakt.
Ja het is heus wel een probleem. Ik had toen voor 875 per maand een gemeubileerde huurwoning van uhh 75m2 ongeveer in een normale buurt. Dat was 2013 ofzo. Toch als je een beetje naar particuliere huur kijk zie je nog wel genoeg woningen. Niet meer voor 875 maar voor 1000 is nog wel e.e.a. te vinden. En je moet ook realistisch zijn dat als je in een dure stad woont het misschien dan maar verhuizen wordt naar iets erbuiten wat goedkoper is.

Verkijk je niet helemaal op een koopwoning. Het lijkt zoveel gunstiger dan huur maar je hebt echt wel wat extra lasten en risico's. Het is echt geen verspilling om 1 á 2 jaar iets te gaan huren.
Facts don't care about your feelings
pi_200246332
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja het is heus wel een probleem. Ik had toen voor 875 per maand een gemeubileerde huurwoning van uhh 75m2 ongeveer in een normale buurt. Dat was 2013 ofzo. Toch als je een beetje naar particuliere huur kijk zie je nog wel genoeg woningen. Niet meer voor 875 maar voor 1000 is nog wel e.e.a. te vinden. En je moet ook realistisch zijn dat als je in een dure stad woont het misschien dan maar verhuizen wordt naar iets erbuiten wat goedkoper is.

Verkijk je niet helemaal op een koopwoning. Het lijkt zoveel gunstiger dan huur maar je hebt echt wel wat extra lasten en risico's. Het is echt geen verspilling om 1 á 2 jaar iets te gaan huren.
1000 euro, dan houd ik nog slechts 800 euro over...

Ach, laat ik er maar om lachen. _O-
pi_200246449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja het is heus wel een probleem. Ik had toen voor 875 per maand een gemeubileerde huurwoning van uhh 75m2 ongeveer in een normale buurt. Dat was 2013 ofzo. Toch als je een beetje naar particuliere huur kijk zie je nog wel genoeg woningen. Niet meer voor 875 maar voor 1000 is nog wel e.e.a. te vinden. En je moet ook realistisch zijn dat als je in een dure stad woont het misschien dan maar verhuizen wordt naar iets erbuiten wat goedkoper is.

Verkijk je niet helemaal op een koopwoning. Het lijkt zoveel gunstiger dan huur maar je hebt echt wel wat extra lasten en risico's. Het is echt geen verspilling om 1 á 2 jaar iets te gaan huren.
Ik snap de romantiek van gemeubileerde huurwoningen nooit zo. Dan is echt niets van jezelf.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1000 euro, dan houd ik nog slechts 800 euro over...

Ach, laat ik er maar om lachen. _O-
Ja leven is duur. En als je net begint, dan houd je inderdaad niet heel veel over helaas.
pi_200246524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik snap de romantiek van gemeubileerde huurwoningen nooit zo. Dan is echt niets van jezelf.

Dat is juist perfect voor een huurwoning want je kan zo weer weg en je hebt 0,- hoeven investeren. Romantisch zou ik het inderdaad niet noemen, zelfs het matras was al gebruikt :{ :') Maar ondertussen kan je blijven sparen voor koop.
Facts don't care about your feelings
pi_200247133
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1000 euro, dan houd ik nog slechts 800 euro over...

Ach, laat ik er maar om lachen. _O-
Met 1800 euro netto kom je toch gewoon in aanmerking voor sociale huur?
pi_200247300
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is juist perfect voor een huurwoning want je kan zo weer weg en je hebt 0,- hoeven investeren. Romantisch zou ik het inderdaad niet noemen, zelfs het matras was al gebruikt :{ :') Maar ondertussen kan je blijven sparen voor koop.
Waar je vervolgens nog steeds meubilair voor moet kopen :-/
pi_200248541
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 12:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waar je vervolgens nog steeds meubilair voor moet kopen :-/
Dan koop je tenminste het juiste meubilair. Als je van 60m2 huurflatje naar 120m2 eensgezinswoning gaat staat je kleine bankje er ook troosteloos bij. Ik heb nu het omgekeerde, ga van 200m2 naar 130m2 dus m'n bank van 5 meter gaat een probleem worden in de woonkamer ;(
Facts don't care about your feelings
pi_200248563
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Met 1800 euro netto kom je toch gewoon in aanmerking voor sociale huur?
1800 netto is zo'n 2k bruto? Ik zou zeggen dat je er dan ruim binnen valt. Maar voor je aan de beurt bent, is het inkomen (hopelijk) wat gestegen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200248932
https://www.rtlnieuws.nl/(...)vesting-asielzoekers
quote:
27.000 statushouders moeten volgend jaar een woning krijgen. Maar met de huidige toestand op de woningmarkt is dat eigenlijk niet te doen. Het kabinet spreekt in een vertrouwelijke brief aan provincies en gemeenten van een 'enorme opgave'. De brief is in handen van de politieke redactie van RTL Nieuws.

De Tweede Kamer wil opheldering, want het beschikbaar maken van bijna dertigduizend woningen is een onhaalbare afspraak in een krappe woningmarkt.
Recht op een huis

Een statushouder is een asielzoeker met verblijfsvergunning. Als een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, moet hij uit het asielzoekerscentrum en naar een huis.

Elk jaar maken kabinet, gemeenten en provincies een afspraak hoeveel huizen er beschikbaar komen. Dit jaar was de afspraak ongeveer 12.000 mensen een woning zouden krijgen. Dat was al lastig, maar het probleem wordt alleen maar groter, blijkt uit de brief van het kabinet. Er wordt gesproken over een 'hoge taakstelling' en 'enorme opgave'.

Want voor 2021 moeten 27.000 vergunninghouders huisvesting krijgen. Reden voor de piek: de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is druk bezig met het wegwerken van eerder opgelopen achterstanden. Dat gaat veel sneller dan gemeenten woningen kunnen regelen, zeker op een krappe woningmarkt.


De druk op de woningmarkt zal alleen maar toenemen, want dit gaat een jaarlijks getal worden.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_200249505
Afschaffen die voorrang. Laten ze maar tijdelijke wooncontainers voor statushouders neerzetten.
pi_200249550
quote:
Verhuizen en je oude woning niet verkopen, maar verhuren. Steeds meer particuliere woningkopers houden hun vorige woning vast als belegging. Dat blijkt uit onderzoek van het Kadaster. In de afgelopen tien jaar ging het om ongeveer 62 duizend woningen.
https://www.volkskrant.nl(...)prijzen-op~b9d0a44d/
pi_200249640
quote:
Zit er ook over na te denken om dit te doen, de enige kans voor mij om in de toekomst een woning te verhuren.
pi_200249651
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Zit er ook over na te denken om dit te doen, de enige kans voor mij om in de toekomst een woning te verhuren.
Same, heb al met diverse partijen gesproken over omzetten hypotheek.
pi_200249774
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Zit er ook over na te denken om dit te doen, de enige kans voor mij om in de toekomst een woning te verhuren.
Scheelt ook 8% overdrachtbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200249869
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ja en nee, De situatie is nee eenmaal wat het is. We hebben niet binnen nu en 12 maanden genoeg huizen bijgebouwd. Dat geldt voor heel veel mensen.
Als de zaken niet *werkelijk* veranderen, dan hebben we ook niet binnen nu en 12 jaar genoeg huizen bijgebouwd.

Deze situatie situatie is al meer dan 20 jaar bezig. Of eigenlijk langer, want de VINEX nota was van 1993. Daarna is er nooit meer een nieuw initiatief gekomen. Die VINEX huizen zijn nu ook al bijna bejaard.
pi_200249911
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 10:22 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Als er genoeg woningen zijn ja dan wel. Laat die leeftijdsgrens los. Je bent geen loser omdat je weer/nog bij je ouders woont.
Ik woon niet bij mijn ouders, maar ik zou mezelf wel een looser vinden. Mijn ouders wonen ook maar op zo'n 100m2. Daar zou ik theoretisch nog wel met vrouw en kind bij kunnen. Maar ik zou mezelf echt een grote looser vinden.

Als ze nou een groot huis hadden gehad, dan sja. Maar mijn ouders waren ook al slachtoffer van de verziekte huizenmarkt.
pi_200249941
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Met 1800 euro netto kom je toch gewoon in aanmerking voor sociale huur?
Als er sociale huurwoningen beschikbaar zijn wel ja. Maar misschien dat ik in de verkeerde omgeving woon, 't Gooi. Vrijwel geen sociale huurwoningen verkrijgbaar, hier. Mijn broer heeft 8 jaar lang elke maand opnieuw geschreven op huurwoningen, voordat hij er eentje kreeg. Intussen woonde hij anti-kraak door het hele Gooi heen (hij heeft zijn werk hier).

Nu heeft hij eindelijk een beetje geluk gehad en heeft hij een mooi huis. Maar 8 jaar???.
pi_200249972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:58 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik woon niet bij mijn ouders, maar ik zou mezelf wel een looser vinden. Mijn ouders wonen ook maar op zo'n 100m2. Daar zou ik theoretisch nog wel met vrouw en kind bij kunnen. Maar ik zou mezelf echt een grote looser vinden.

Als ze nou een groot huis hadden gehad, dan sja. Maar mijn ouders waren ook al slachtoffer van de verziekte huizenmarkt.
Waarom? Koopwoningen drogen op, wachtlijsten huurwoningen worden langer. Waar moet je dan gaan wonen?
pi_200254182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:26 schreef Jaeger85 het volgende:
Afschaffen die voorrang. Laten ze maar tijdelijke wooncontainers voor statushouders neerzetten.
Zodat ze van een azc naar een shc kunnen doorstromen. En dan op de wachtlijst voor sociale huur of vanaf daar een woning kopen, als starter.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200255048
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 15:01 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als er sociale huurwoningen beschikbaar zijn wel ja. Maar misschien dat ik in de verkeerde omgeving woon, 't Gooi. Vrijwel geen sociale huurwoningen verkrijgbaar, hier. Mijn broer heeft 8 jaar lang elke maand opnieuw geschreven op huurwoningen, voordat hij er eentje kreeg. Intussen woonde hij anti-kraak door het hele Gooi heen (hij heeft zijn werk hier).

Nu heeft hij eindelijk een beetje geluk gehad en heeft hij een mooi huis. Maar 8 jaar???.
8 jaar is redelijk normaal. Je moet wel zo helder zijn (of je ouders) om op je 18e de inschrijving te regelen. Dan heb je op je 26e een sociale huurwoning. In tussentijd is het dan op kamers en studios.

Ideaal is het niet maar het is te doen.

En als je een beetje slim bent schrijf je je bij 3 woningnetten in.
pi_200256710
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan soms wel in een flinke dip komen als ik nadenk over de huizenmarkt. Ben nu 28, single en woon nog bij mijn ouders. Nu, de band met mijn ouders is geweldig, dus daar ligt het niet aan. Maar het is niet erg bevorderlijk voor je ego. Je ziet je leven toch wel anders voor je, dan bijna 30tiger nog bij paps en mams wonen...
Je kan prima een kamer of studio huren. Niet ideaal, wel zelfstandig. Of regel een auto en huur een studio in het buitengebied. Op de plekken waar geen OV komt is er best wat te huur.

Of alle zeilen bijzetten en een sober gedateerd klein appartement kopen in een wat goedkoper gebied.

Je hebt je ouderlijk huis om op terug te vallen dus je kan ook antikraak gaan wonen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 juli 2021 @ 10:04:47 #89
414785 sirdanilot
pi_200263560
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 15:03 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom? Koopwoningen drogen op, wachtlijsten huurwoningen worden langer. Waar moet je dan gaan wonen?
In een gedeeld appartement met huisgenoten. Dat doe ik ook.

Natuurlijk is dat geen pretje. Daarom zeik ik ook overal op FOK! dat ik geen huis kan kopen, ondanks dat ik bovenmodaal verdien.

Maar het zorgt er wel voor dat ik veel geld kan sparen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 juli 2021 @ 10:32:54 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200263956
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In een gedeeld appartement met huisgenoten. Dat doe ik ook.

Natuurlijk is dat geen pretje. Daarom zeik ik ook overal op FOK! dat ik geen huis kan kopen, ondanks dat ik bovenmodaal verdien.

Maar het zorgt er wel voor dat ik veel geld kan sparen.
En je zou met je bovenmodale salaris ook geen appartementje kunnen kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 juli 2021 @ 10:51:31 #91
414785 sirdanilot
pi_200264185
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

En je zou met je bovenmodale salaris ook geen appartementje kunnen kopen?
Niet op een locatie waar ik kan en wil wonen, nee, hier in ierland waar ik woon gaat dat niet. Ik kan natuurlijk wel een huis kopen in de middle of nowhere in Donegal, maar ik kan geen auto rijden. Dus dan mag ik 10 km met een backpack om naar de supermarkt lopen, als het al niet 20 km is, door de stromende regen op een onverlichte bochtige weg waar iedereen te hard rijdt. Dat vind ik niet echt praktisch.

Ik moet echt een huis hebben op loopafstand van openbaar vervoer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 juli 2021 @ 10:53:21 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200264208
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Niet op een locatie waar ik kan en wil wonen, nee, hier in ierland waar ik woon gaat dat niet. Ik kan natuurlijk wel een huis kopen in de middle of nowhere in Donegal, maar ik kan geen auto rijden. Dus dan mag ik 10 km met een backpack om naar de supermarkt lopen, als het al niet 20 km is, door de stromende regen op een onverlichte bochtige weg waar iedereen te hard rijdt. Dat vind ik niet echt praktisch.

Ik moet echt een huis hebben op loopafstand van openbaar vervoer.
En een huis moet ook een huis zijn of kan het ook een appartement zijn?
Die locatie waar je wilt wonen? Dat moet een bepaalde wijk zijn of kan dat ook een andere wijk zijn.

Er zijn geen goedkope wijken in Dublin?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 juli 2021 @ 10:57:31 #93
414785 sirdanilot
pi_200264249
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

En een huis moet ook een huis zijn of kan het ook een appartement zijn?
Die locatie waar je wilt wonen? Dat moet een bepaalde wijk zijn of kan dat ook een andere wijk zijn.

Er zijn geen goedkope wijken in Dublin?
Uiteraard mag het ook een appartement zijn, maar iets betaalbaars is er niet op een afstand van minder dan 1 tot 1,5 uur van mijn werk met het OV.

Als je auto kan rijden heb je wel wat meer mogelijkheden. Maar ook dat is geen pretje: je staat dan dagelijks urenlang in de file. En ik kan toch geen auto rijdne. Overigens sstaat de bus, die ik moet nemen aangezien ik geen auto kan rijden, in dezelfde file als de auto's maar goed...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200264686
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Uiteraard mag het ook een appartement zijn, maar iets betaalbaars is er niet op een afstand van minder dan 1 tot 1,5 uur van mijn werk met het OV.

Als je auto kan rijden heb je wel wat meer mogelijkheden. Maar ook dat is geen pretje: je staat dan dagelijks urenlang in de file. En ik kan toch geen auto rijdne. Overigens sstaat de bus, die ik moet nemen aangezien ik geen auto kan rijden, in dezelfde file als de auto's maar goed...
En dan wil jij ergens in Portugal (of weet ik wat voor godvergeten oord je nu weer overweegt) gaan wonen. Hoe denk je dat je je daar gaat verplaatsen dan? Oh wacht, je wilt alleen maar janken
pi_200264707
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:55 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als de zaken niet *werkelijk* veranderen, dan hebben we ook niet binnen nu en 12 jaar genoeg huizen bijgebouwd.

Deze situatie situatie is al meer dan 20 jaar bezig. Of eigenlijk langer, want de VINEX nota was van 1993. Daarna is er nooit meer een nieuw initiatief gekomen. Die VINEX huizen zijn nu ook al bijna bejaard.
Precies, VINEX is al best oud, en daarna is de klad erin gekomen.
  donderdag 8 juli 2021 @ 11:54:54 #96
40566 Ericr
Livewrong
pi_200265135
En weer een recordstijging inmiddels. Vooral door het doorgeslagen overbieden. Je zou verwachten dat de rek er inmiddels uit was maar zolang kopen qua maandlasten goedkoper is dan huren (voor de meesten) zullen de koopprijzen nog wel blijven stijgen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 juli 2021 @ 12:01:43 #97
414785 sirdanilot
pi_200265235
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En dan wil jij ergens in Portugal (of weet ik wat voor godvergeten oord je nu weer overweegt) gaan wonen. Hoe denk je dat je je daar gaat verplaatsen dan? Oh wacht, je wilt alleen maar janken
Er zijn zat dorpjes in portugal die gewoon een bus of treinstation hebben. Het OV in portugal is echt vele malen beter dan in Ierland.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 12:05:37 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200265310
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:54 schreef Ericr het volgende:
En weer een recordstijging inmiddels. Vooral door het doorgeslagen overbieden. Je zou verwachten dat de rek er inmiddels uit was maar zolang kopen qua maandlasten goedkoper is dan huren (voor de meesten) zullen de koopprijzen nog wel blijven stijgen.
Zolang mensen hoge prijzen willen betalen en grote risico's willen nemen en de rente laag blijft. De "rek" is er pas uit als mensen niet meer zulke hoge prijzen bieden en dat is alleen maar zo als banken stoppen met te vertellen dat ze zoveel gemakkelijk kunnen "krijgen".

Het is gewoon zo moeilijk te bepalen omdat er geen gefixeerde waarde is van een huis, maar dat deze flexibel is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_200265388
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:54 schreef Ericr het volgende:
En weer een recordstijging inmiddels. Vooral door het doorgeslagen overbieden. Je zou verwachten dat de rek er inmiddels uit was maar zolang kopen qua maandlasten goedkoper is dan huren (voor de meesten) zullen de koopprijzen nog wel blijven stijgen.
Als dit zo doorgaat, krijgen we toch serieus een maatschappij waarin mensen niet meer kunnen wonen vanwege de hoge huren en huizenprijzen? Dat is al een beetje zo natuurlijk, maar dit wordt gekker en gekker.

Dat betekent dat er op basis van deze crisis een tweedeling ontstaat/is. We hebben een grote groep mensen met geluk omdat ze in de goede tijd hebben gekocht of gehuurd, we hebben een groep mensen die veel geld hebben omdat ze veel verdienen (of dus een huis in de goede tijd hebben gekocht en nu verkopen).

En dan heb je de rest, ofzo.
  donderdag 8 juli 2021 @ 12:12:16 #100
40566 Ericr
Livewrong
pi_200265412
quote:
88s.gif Op donderdag 8 juli 2021 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zolang mensen hoge prijzen willen betalen en grote risico's willen nemen en de rente laag blijft. De "rek" is er pas uit als mensen niet meer zulke hoge prijzen bieden en dat is alleen maar zo als banken stoppen met te vertellen dat ze zoveel gemakkelijk kunnen "krijgen".

Het is gewoon zo moeilijk te bepalen omdat er geen gefixeerde waarde is van een huis, maar dat deze flexibel is.
Dat laatste is logisch. Maar op den duur zit je wel aan de rek van wat mensen kunnen besteden. Tegelijkertijd blijkft de impact van schenkingen (jubelton) vrij groot te zijn. Dat rekt de ruimte bij velen aardig op. Naast natuurlijk de overwaarde die de meeste doorstromers meenemen. Het is dumpen van (veel) geld in panden die bouwtechnisch vaak de prijs amper meer waard zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')