SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Het aantal keren dat mijn airco heeft staan loeien itt afgelopen jaren (tot nu toe) is bijna op 1 hand te tellenquote:Op woensdag 30 juni 2021 15:04 schreef Elan het volgende:
Krankzinnig koud wederom. Dit weertype en temperaturen verwacht je half oktober
Hier wel hoor al is het niet vanwege ondraaglijke hitte maar om het klamme vocht uit huis te halen. Erg aangenaam voor de luchtvochtigheid als je elke week herfst afwisselt met een week 25+ gradenquote:Op woensdag 30 juni 2021 15:15 schreef Haags het volgende:
[..]
Het aantal keren dat mijn airco heeft staan loeien itt afgelopen jaren (tot nu toe) is bijna op 1 hand te tellen
quote:
@Nattekat wilde deze airco dan wel overnemen voor een zacht crypto prijsje.quote:Op woensdag 30 juni 2021 15:15 schreef Haags het volgende:
[..]
Het aantal keren dat mijn airco heeft staan loeien itt afgelopen jaren (tot nu toe) is bijna op 1 hand te tellen
Laat me raden: terwijl half Limburg aan het verzuipen was, scheen bij jou de zon.quote:
Nee, dat sloeg op de topictitel.quote:Op woensdag 30 juni 2021 16:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Laat me raden: terwijl half Limburg aan het verzuipen was, scheen bij jou de zon.
Dan klopt de TT dus! Warm en zwoel, nat en grillig, zeg maar wisselende stemmingen.quote:Op woensdag 30 juni 2021 16:29 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, dat sloeg op de topictitel.
Toen gisterenavond Limburg aan het verzuipen was was het hier droog. Ik woon namelijk in het noorden van Limburg, 3km van de Brabantse grens (gelukkig). Maar vannacht heeft het wel heel de nacht geregend. Vandaag redelijk droog afwisselend grijs en heel soms een vleugje zon.
Haha zeker, maar ik vroeg me vooral af waar de topicstarter op doelde.quote:Op woensdag 30 juni 2021 16:31 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dan klopt de TT dus! Warm en zwoel, nat en grillig, zeg maar wisselende stemmingen.![]()
Dat maakt 2 van ons.quote:Op woensdag 30 juni 2021 16:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha zeker, maar ik vroeg me vooral af waar de topicstarter op doelde.
Uiteraard. 'We' leven nu eenmaal niet in de woestijnquote:Op woensdag 30 juni 2021 14:37 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Volgens mij is dit wel inclusief regenbuien
Zeker omdat september zich meer en meer als een zomermaand begint te gedragen. Vorig jaar regionaal nog een hittegolf toch?quote:
Ook idd.quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Zeker omdat september zich meer en meer als een zomermaand begint te gedragen. Vorig jaar regionaal nog een hittegolf toch?2016 zelfs landelijk bijna.
Goffedomme weer een blauwe vlek hier. OKTOBERWEER!!!! HERFST!!!!!quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:48 schreef Dajha het volgende:
[..]
Ook idd.
Juni is eigenlijk net als december in de winter. En van de winter moet je het toch meestal hebben van januari en februari voor de koudste temperaturen.
Dus het kan nog een hele hete zomer worden.
CFS voorspelt een warmere juli in ieder geval, waarbij de 2e helft van de maand het warmst lijkt te gaan worden.
[ afbeelding ]
Oja ik zie hetquote:Op woensdag 30 juni 2021 18:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Goffedomme weer een blauwe vlek hier. OKTOBERWEER!!!! HERFST!!!!!![]()
![]()
(Zuidelijk) Scandinavië begint overigens wel tamelijk bizar te worden mocht dit uitkomen.
Is die blauwe vlek 14/15 graden, grijs en nat, ja?quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Goffedomme weer een blauwe vlek hier. OKTOBERWEER!!!! HERFST!!!!!![]()
![]()
(Zuidelijk) Scandinavië begint overigens wel tamelijk bizar te worden mocht dit uitkomen.
Zit er misschien wel in net als vorig jaar. Toen was het weer in juli ook niet zo geweldig en kregen we een augustus-zomer, die gelijk begon met een dikke hittegolf.quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Als augustus maar warm is..Dan heb ik vakantie.
Een graadje kouder dan normaal, meer niet.quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Is die blauwe vlek 14/15 graden, grijs en nat, ja?
HERFST!!!!!quote:Op woensdag 30 juni 2021 18:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Is die blauwe vlek 14/15 graden, grijs en nat, ja?
Die was meteen raak ook met veel tropische dagenquote:Op woensdag 30 juni 2021 19:03 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Zit er misschien wel in net als vorig jaar. Toen was het weer in juli ook niet zo geweldig en kregen we een augustus-zomer, die gelijk begon met een dikke hittegolf.
Het problematische met dit soort maandverwachtingen is natuurlijk dat het geen fuck zegt over het verloop van de maand, behalve wanneer de afwijking bijzonder groot is, zoals in zuidelijk Scandinavië of boven de oostzee en zwarte zee.quote:Op woensdag 30 juni 2021 19:03 schreef Dajha het volgende:
[..]
Een graadje kouder dan normaal, meer niet.
Je kan er weinig waarde aan hechten idd. Lange termijn kan zo anders zijn...quote:Op woensdag 30 juni 2021 19:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Het problematische met dit soort maandverwachtingen is natuurlijk dat het geen fuck zegt over het verloop van de maand, behalve wanneer de afwijking bijzonder groot is, zoals in Noorwegen of boven de zwarte zee.
Kijk naar hier. vandaag dag 10 dat het overdag tropisch is, waarvan 3 dagen boven de 35. Alsnog verloopt de maand te koud. Maar begin en halverwege de maand was het inderdaad vaker een graad of 13/18 overdag (HERBST!!!!! NOVEMBERWETTER!!!!!!!!! ().
Meen mij te herinneren dat het gejammer een paar jaar terug ook niet al te zuinig was. Want wat was het slecht en wat waren de vooruitzichten dramatisch. BOEM, historische hittegolf.quote:Op woensdag 30 juni 2021 19:09 schreef Dajha het volgende:
[..]
Je kan er weinig waarde aan hechten idd. Lange termijn kan zo anders zijn...
Zou wel een vroege herfst voor jou zijn als het dan al 14/15 graden gaat worden, grijs en natquote:
Volgens mij waren die toen zoals altijd. Lange termijn heb je voor nederland niet zoveel aan en is vrijwel elk jaar hetzelfde. Over het algemeen wat warmer, maar meestal met ups en downsquote:Op woensdag 30 juni 2021 19:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Meen mij te herinneren dat het gejammer een paar jaar terug ook niet al te zuinig was. Want wat was het slecht en wat waren de vooruitzichten dramatisch. BOEM, historische hittegolf.
We zijn verwend de laatste jaren.quote:Op woensdag 30 juni 2021 19:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Meen mij te herinneren dat het gejammer een paar jaar terug ook niet al te zuinig was. Want wat was het slecht en wat waren de vooruitzichten dramatisch. BOEM, historische hittegolf.
Valt allebei wel mee. Over het algemeen gezienquote:
Ja, weet ik. Maar wij zijn er wel klaar mee. Vorige zomer was niet te doen meer. Onze zonen hebben weken in de woonkamer geslapen en konden niet meer op hun zolderkamers verblijven. Dat is lastig voor een 16 en 20 jarige, die studeren. Ook de woonkamer was wekenlang een graad of 28.quote:Op woensdag 30 juni 2021 19:57 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Valt allebei wel mee. Over het algemeen gezien
Daar heb je dus nu geen last meer vanquote:Op woensdag 30 juni 2021 20:42 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, weet ik. Maar wij zijn er wel klaar mee. Vorige zomer was niet te doen meer. Onze zonen hebben weken in de woonkamer geslapen en konden niet meer op hun zolderkamers verblijven. Dat is lastig voor een 16 en 20 jarige, die studeren. Ook de woonkamer was wekenlang een graad of 28.
Dus kort geleden 4500 uitgegeven aan airco’s. Ik vind het veel geld maar het is gewoon niet meer leuk.
De dat weer van gister en vandaag is ook niet te doenquote:Op woensdag 30 juni 2021 21:02 schreef lily het volgende:
Wij vinden het in ieder geval niet goed te doen meer.
En op iedere verdieping een airco is goedkoper dan verhuizen. De huizen zijn hier nog goed te betalen![]()
Schandalig, regen en zon met temperaturen die vaak rond de norm schommelenquote:
Klagen als het grijs is, klagen als het te warm is, klagen als het regent, klagen als het te droog is.quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Schandalig, regen en zon met temperaturen die vaak rond de norm schommelen
Dat dit kan in Nederland! Doffe ellende!
Buiten dat verwarm je 's winters met een airco ook goedkoop en filtreer je de lucht van stof, pollen en wat nog meer. Ik mag aannemen dat de modellen die in Nederland verkocht worden ook nog eens beschikken over een ionisator en UV-lamp. Alleen maar voordelen.quote:Op woensdag 30 juni 2021 21:02 schreef lily het volgende:
Wij vinden het in ieder geval niet goed te doen meer.
En op iedere verdieping een airco is goedkoper dan verhuizen. De huizen zijn hier nog goed te betalen![]()
Ik vind het prima.quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De dat weer van gister en vandaag is ook niet te doen
Grijs, fris en motregen. Wat is daar precies prima aan?quote:
Geef jij wat warmte, dan krijg jij wat kou terugquote:Op donderdag 1 juli 2021 09:35 schreef Dven het volgende:
Half 11 en alweer 33,8 graden. Beetje onnodig![]()
Hopelijk vanavond spectaculaire onweersbuien en dan is het gedaan met de hitte. Volgende week 25/30 graden met veel zon en geregeld een bui dus bedankt maar hoeft van mij - ondanks dat 20-25 ook prima is - niets meer aan te veranderenquote:Op donderdag 1 juli 2021 09:44 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Geef jij wat warmte, dan krijg jij wat kou terug. Oja, en zon
quote:
Wees blij!quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Schandalig, regen en zon met temperaturen die vaak rond de norm schommelen
Dat dit kan in Nederland! Doffe ellende!
Opzich vrij normaal idd.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:01 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Wees blij!
Alle klimaatactivisten houden hun mond nu!
Prima doorsnee Hollands Zomerweertje!
Bij mij in zeeland ook lekker nat, klam en zompigquote:Op donderdag 1 juli 2021 09:35 schreef Dven het volgende:
Juni 2020: Recordwarm, nat en zonnig.
[ afbeelding ]
Warmste juni sinds het begin van de waarnemingen
Na het zeer koude voorjaar barstte de zomer in juni los. Met een gemiddelde temperatuur van 18,2 °C tegen normaal 16,2 °C was het de warmste juni sinds het begin van de waarnemingen in 1901. Op de tweede plek staat 2019 met 18,1 °C.
[ afbeelding ]
Natte maand
Met gemiddeld over het land ca. 85 mm neerslag tegen normaal 66,4 mm was de maand nat. Door het buiige karakter van de neerslag waren de lokale verschillen echter groot. (toevoeging: Met name de kuststrook en het (zuid)oosten waren bijzonder nat. Midden des land droger. Kop van Noord-Holland gruwelijk nat, tot 174mm)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zonneschijn
Met gemiddeld over het land 247 uren zon tegen 214 uur normaal was de maand zonnig. Vooral de eerste helft van de maand was zeer zonnig. De laatste tien dagen van de maand eindigden juist somberder dan normaal. Het zonnigst was het in het noordwesten van het land, met in Stavoren ca. 280 uren zon. Het minst zonnig was het in het zuiden van het land met in Westdorpe ca. 220 uur zon. (Klinkt als FEEST voor @:dagoduck ) In De Bilt scheen de zon ca. 245 uur, tegen 207 uur normaal.
[ afbeelding ]
Volledig overzicht vind je hier op de website van het KNMI
Interessant dat de wind daar eigenlijk structureel uit N/NNW hoek lijkt te komen. Is daar een meteorologische verklaring voor of puur toeval?quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:07 schreef Dven het volgende:
Juni weer achter de rug. Eerste dag het koudst, laatste het heetst. Mooi in evenwicht
Maand met twee gezichten. Zeker in het tweede decade was het vaak grijs en regenachtig, alhoewel een paar flarden zonneschijn vaak net genoeg waren om kort boven de 20 graden te komen.
Laatste gedeelte had een epische hittegolf kunnen zijn, verhinderd door al dat vocht. Enerzijds blij om geen dikke 40'ers gehad te hebben. Anderzijds waren de dauwpunten die soms tot 25 graden opliepen ook geen pretje. Planten in de tuin wel enorm tevredenHelaas net geen 200mm gehad. Volgende keer beter
![]()
[ afbeelding ]
Locatie van woning. Gebouwd tegen een rots waardoor ik zelf tegen winden uit een bepaalde hoek 'beschermd' ben. Buiten dat 'ketst' de wind ook weer af op een andere rotspartij, waardoor ook een zuidenwind daar als een west of noorderwindje aanvoelt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Interessant dat de wind daar eigenlijk structureel uit N/NNW hoek lijkt te komen. Is daar een meteorologische verklaring voor of puur toeval?
Zet dat tegenover Groningen, waar het in bepaalde delen zelfs een erg droge maand isquote:Op donderdag 1 juli 2021 13:16 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Bij mij in zeeland ook lekker nat, klam en zompig.
Ah duidelijk, vond het al vreemd die wind constant uit dezelfde hoek maar eigenlijk heb je een microklimaat.quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Locatie van woning. Gebouwd tegen een rots waardoor ik zelf tegen winden uit een bepaalde hoek 'beschermd' ben. Buiten dat 'ketst' de wind ook weer af op een andere rotspartij, waardoor ook een zuidenwind daar als een west of noorderwindje aanvoelt.
Ben momenteel in gesprek om bij het fort een weerstation en webcam te kunnen plaatsen. Hemelsbreed een paar honderd meter verschil maar daar meer vrij spel. Maar goed, ongeacht waar je zit, de wind zal over het algemeen uit één van deze richtingen komen
[ afbeelding ]
Ja, daarom hoort het ook regelmatig bij ofwel de heetste ofwel de koudste gebieden van het land, zeker in de winter.quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah duidelijk, vond het al vreemd die wind constant uit dezelfde hoek maar eigenlijk heb je een microklimaat.
Wel kicken als je straks je eigen weerstationnetje en webcam hebt op het fort.
Kunnen we weer skieën in Oostenrijk?quote:Op donderdag 1 juli 2021 14:16 schreef Dven het volgende:
Nederland pist net buiten de boot (schitterende verspreking). Enkel het noordoosten krijgt wat mee
[ afbeelding ]
Echt al de hele week zo ja pfffffquote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:32 schreef dick_laurent het volgende:
De Bilt weer eens het meest grijze plekje van NL
[ afbeelding ]
Lekker hoor. Blij dat ik er effe uit de buurt zit
De juli-maand van vorig jaar was ook niet zo warm. (KNMI maandoverzicht juli 2020)quote:
20 tinten grijs, voor de verandering.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 23:13 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Morgen wel weer even een lekker dagje😎
Precies, het is nu wel fucking benauwd warm maar je hebt tenminste niet die brandende zon op je harsesquote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:41 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb toch honderd keer liever dit grijze weer met aangename temperaturen dan een paar weken lang 35-40 graden.
Dat was, bijna letterlijk, een ware hel.
Ik vind dit ook prima te doen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:41 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb toch honderd keer liever dit grijze weer met aangename temperaturen dan een paar weken lang 35-40 graden.
Dat was, bijna letterlijk, een ware hel.
Bizar was datquote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
De juli-maand van vorig jaar was ook niet zo warm. (KNMI maandoverzicht juli 2020)
Maar we weten allemaal wat voor augustus erop volgde.
Lekker vaag weer idd. Gisteren stond er serieus nog best lekker weer voor vandaag, maar het is al heel de dag weer grijs ja en nu zelfs weer regen en onweer.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 14:17 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
20 tinten grijs, voor de verandering.Het is ook eigenlijk al 4 zaterdagen op een rij grijs en belabberd.
Wel een lekkere temperatuur.
Heerlijkquote:Op zondag 4 juli 2021 11:01 schreef DemonRage het volgende:
Lekker nevelig en dampig buiten, voelt ondanks een temperatuur van slechts 20°C als tropisch regenwoud weer.
Een paar dagen van zulk weer met regelmatig buien en in de bossen en parken stikt het van de muggen.
Zekers. Anders dan als het maar net 20°C wordt bij een hele lage luchtvochtigheid en meer wind. Dan voelt het gelijk anti-zomers.quote:
Brabant woon je toch?quote:
Hier ook flink los. (Tilburg)quote:Op zondag 4 juli 2021 14:38 schreef Salina het volgende:
[..]
Brabant woon je toch?
Hier nu ook flinke bak kloteweer. Keiharde regen en donder en bliksem.
Lekker windje er bij ook trouwens.
Tropisch buitje genot (als je binnen zit althans).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |