abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 29 juni 2021 @ 19:27:03 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200130704
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

Er zijn dit voorjaar veel klaprozen te zien geweest. De media berichtten er zelfs over. Dit waren de klaprozen van @yinu, @bleiblei, @sigme, @sacha, @AnneX en @Claudia_x:







Er was oranje als afwisseling op al dat rood. Havikskruid bij @Sumppi en @Claudia_x:



Zadenmengsels brachten allerlei moois bij @littledrummergirl, @Blues en @bleiblei:




Griezels in de tuin van @Gast_op_Afstand_GOA, koninginnepage bij @AnneX en bijen en hommels bij @lyolyrc:




De moestuinmaatjes van @miss_sly en @Claudia_x waren een succes:



Het wit kwam op bij Claudia_x, @AnneX en @sacha:




Er was ook tuinleed. De mooie mat van @AnneX liet haar in de steek, Herik van @Blues werd om het leven gebracht en de tuin van @Claudia_x werd bezet door slakken:




We herdachten bovendien de akelei van @liesje1979:

quote:
11s.gif Op donderdag 17 juni 2021 22:31 schreef liesje1979 het volgende:
Ik had jullie toch verteld over de Akelei O+
Vandaag kwamen we er ook weer langs en neeeee, de tuinman van de begraafplaats was weer aan het werk. Vorige keer dat ik hem zag hem op het hart gedrukt ze te laten staan. Dus ik zeg, ooooh nee, de Akelei!! Zegtie ie, ja nee, heb alleen de bloemen eraf gehaald, maar de bodem laten staan. Ik zo van ja maar... -O- Volgend jaar weer een kans zegtie.
:')
Er staan er nog een paar tussen de tegels aan de stoepkant van het hek, zal je zien dat de plantsoendienst die ook nog even weghaalt voor ze zaaddozen hebben. Ik heb er 2 op vaas maar lijkt me niet dat ze op vaas zaaddozen gaan ontwikkelen.

Dus als Annex zaad heeft van die heuphoge paarse over een tijdje houd ik me misschien heel erg aanbevolen. :@
Maar we laafden ons aan de akeleien van @sigme en @SV-tje:



Gelukkig waren er nog de rozen van @Blues, @yinu, @AnneX en @Claudia_x:





Van de malva van @yinu en salie van @spinazieruiker ging ook grote troost uit:



En er staat ons nog veel moois te wachten: de stokrozen komen eraan bij @Tuindier en de hortensia's bij @sigme en @Claudia_x:


Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 19:27:55 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200130717
Sorry, niet zo’n poëtische tt als het vorige topic.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200131788
Ik durfde al niet te sluiten vanwege veel werk @ OP :+ :D
pi_200132544
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 19:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ondanks je mooie vijvertje?
Ik heb weinig last van slakken. Of mijn kippen, of mijn kikkers eten ze op.
Het nadeel van kippen is dat ze jonge zaailingen graag uit de grond pikken, evenals andere groenten snoepen.
Ik heb acht kikkers en die leven in en langs de vijver. In de kas heb ik één pad. De tuin wordt drukbezocht door vogels. En toch wemelt het van de slakken. Ik liep vanmiddag een rondje om de vijver en telde daar alleen al meer dan twintig naaktslakken zonder moeite te doen om ze te vinden. Het is nat en warm, ideale omstandigheden dus voor slakken.

Ik heb geen groot probleem met ze, zoals ik eerder al aangaf, want de meeste planten doen het prima en een enkele plant kwakkelt door slakkenvraat. Een eupatorium komt er later in het seizoen wel bovenop, denk ik. Een zonnebloem heb ik opgegeven. Ik vind slakken vooral smerig. Veel beestjes heb ik in mijn hart gesloten, maar met de slak wil het maar niet lukken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200133157
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 20:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb acht kikkers en die leven in en langs de vijver. In de kas heb ik één pad. De tuin wordt drukbezocht door vogels. En toch wemelt het van de slakken. Ik liep vanmiddag een rondje om de vijver en telde daar alleen al meer dan twintig naaktslakken zonder moeite te doen om ze te vinden. Het is nat en warm, ideale omstandigheden dus voor slakken.

Ik heb geen groot probleem met ze, zoals ik eerder al aangaf, want de meeste planten doen het prima en een enkele plant kwakkelt door slakkenvraat. Een eupatorium komt er later in het seizoen wel bovenop, denk ik. Een zonnebloem heb ik opgegeven. Ik vind slakken vooral smerig. Veel beestjes heb ik in mijn hart gesloten, maar met de slak wil het maar niet lukken.
Ik ging gisteravond nog even wat water uit de regenton halen in het donker op m'n blote voetjes. KRAK. :r 'Gelukkig' was het een huisjesslak en niet een van de vele naaktslakken. Hoewel het hier dit jaar meevalt met de slakken, ik vermoed dankzij het feit dat we met meer groen ook meer vogels hebben...
pi_200133401
Prachtig topic en eenmooie openingspost Claudia!
Ik lees graag mee, vanwege de nuttige en leuke info en mooie foto’s :)

Wat betreft de naaktslakken - die waren hier de afgelopen jaren ook in flinke aantallen aanwezig. Maar sinds we sinds vorig jaar een egel in de tuin hebben is het 90% minder. We horen hem/haar ‘s avonds regelmatig lekker smakken onder de heg :D
Zelfde geldt voor de luizen - rozen en wat andere planten zaten onder de luizen, maar sinds we behoorlijk veel lieveheersbeestjes hebben is dat stukken minder.

Wat volgens mij ook helpt - we laten bladafval etc meer in de tuin liggen en hebben tegenwoordig een paar vogelhuisjes en een insectenhotel. Meer vogeltjes (dit jaar een pimpelmezen-nest en een koolmezen-nest) en minder last van luizen en slakken :)
  dinsdag 29 juni 2021 @ 21:50:28 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200133762
In principe is een overmaat aan slakken of een ander plaagdier een teken dat het natuurlijk evenwicht uit balans is.
Naast kikkers en kippen zit hier trouwens ook nog een egel. Daar laat ik speciaal een berg kreupelhout voor liggen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200134163
We hebben hier hele (jeugd)bendes aan koolmezen, lijsters, eksters en kauwtjes. Dus die slakken hebben geen leven hier })
pi_200134186
Mooie OP Claudia O+

Ik zag gisteren een zanglijster een slak kapot slaan op het terras. Mooi om te zien wel :Y) Het glas weerspiegelt dus we konden het van dichtbij goed zien :)

Afgelopen weekend waren we op in de buurt van het geboortehuis van mijn vriend. De huidige bewoners zijn super vriendelijk; 10 jaar geleden zijn we ook al eens langs geweest en nu dus weer. En als bonus allemaal mooie stekken meegekregen om bij ons in de tuin te zetten *O* Ik ben uiteraard wel de namen vergeten dus dat worden nog leuk :')
pi_200135093
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 21:50 schreef LXIV het volgende:
In principe is een overmaat aan slakken of een ander plaagdier een teken dat het natuurlijk evenwicht uit balans is.
Naast kikkers en kippen zit hier trouwens ook nog een egel. Daar laat ik speciaal een berg kreupelhout voor liggen.
Natuurlijk evenwicht is een illusie, lieve Lodewijk! Ik las het deze week ook weer: laat je de natuur z'n gang gaan, dan wordt alles bos. Tuinen worden gecultiveerd.

Kippen lijken me wel leuk trouwens. Vernielen die niet ook het een en ander bij je?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200135148
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 22:12 schreef Fazz het volgende:
En als bonus allemaal mooie stekken meegekregen om bij ons in de tuin te zetten *O* Ik ben uiteraard wel de namen vergeten dus dat worden nog leuk :')
Ik las 'allemaal mooie slakken meegekregen om bij ons in de tuin te zetten'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200135177
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 21:31 schreef pascal_s het volgende:
Wat betreft de naaktslakken - die waren hier de afgelopen jaren ook in flinke aantallen aanwezig. Maar sinds we sinds vorig jaar een egel in de tuin hebben is het 90% minder. We horen hem/haar ‘s avonds regelmatig lekker smakken onder de heg :D
Kan ik zo'n egel online kopen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200135199
Wat leuk trouwens dat de lurkers van zich laten horen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 23:05:40 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200135254
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 22:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Natuurlijk evenwicht is een illusie, lieve Lodewijk! Ik las het deze week ook weer: laat je de natuur z'n gang gaan, dan wordt alles bos. Tuinen worden gecultiveerd.

Kippen lijken me wel leuk trouwens. Vernielen die niet ook het een en ander bij je?
Uiteindelijk wordt alles in Nederland eikenbos. Dat is de natuurlijke toestand. Om dat te voorkomen trek ik rond deze tijd duizenden kleine eikenboompjes uit.
Maar een zekere mate van evenwicht kan wel. Bijvoorbeeld bladeren laten liggen in de herfst zodat je voldoende lieveheersbeestjes hebt in het voorjaar.

Mijn kippen laten de tuin redelijk in orde. Ze mogen van mij buiten los lopen. Ik zie daar maar weinig schade van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 23:06:43 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200135272
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 23:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kan ik zo'n egel online kopen?
gewoon je tuin egel-vriendelijk maken.
, komt hij vanzelf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200135322
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 23:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteindelijk wordt alles in Nederland eikenbos. Dat is de natuurlijke toestand. Om dat te voorkomen trek ik rond deze tijd duizenden kleine eikenboompjes uit.
Maar een zekere mate van evenwicht kan wel. Bijvoorbeeld bladeren laten liggen in de herfst zodat je voldoende lieveheersbeestjes hebt in het voorjaar.

Mijn kippen laten de tuin redelijk in orde. Ze mogen van mij buiten los lopen. Ik zie daar maar weinig schade van.
Nu je het zegt: van de week ben ik in de voortuin ook over tientallen of honderden jonge eikenboompjes gegaan met de maaier.

Mijn tuin biedt genoeg plekken voor beesten. Die van de buren ook - de buurman is bioloog. En toch wemelt het van de slakken, vooral dit jaar. En er is geen egel te bekennen. Wel een torenvalk trouwens. En we hebben dagelijks patrijzen op bezoek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200136869
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 22:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Natuurlijk evenwicht is een illusie, lieve Lodewijk! Ik las het deze week ook weer: laat je de natuur z'n gang gaan, dan wordt alles bos. Tuinen worden gecultiveerd.

Kippen lijken me wel leuk trouwens. Vernielen die niet ook het een en ander bij je?
^O^
Ik geloof er ook niet in.
Ik heb padden (geen idee hoeveel, ze wonen vooral in de aardbeien volgens mij), onwijs veel vogels, oorwurmen, lieveheersbeestjes, bladafval, takkenafval, van de week een muis in de schuur etc. En een miljoenmiljard naaktslakken. Zo erg, dat ze deze lente zelfs een aantal tomatenplanten in de kas tot op de grond opvraten. Samen met de :r pissebedden :r, waarvan men zegt dat ze alleen afval eten. Hier niet hoor. Afval genoeg, in tuin en compost, maar die beesten vreten elk jaar weer aan mijn paprika, peper en aubergine. Ik zie het live gebeuren. Geen idee waarom, maar het is echt een gevecht om die een beetje tot hun recht te laten komen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200136875
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 23:05 schreef LXIV het volgende:
Maar een zekere mate van evenwicht kan wel. Bijvoorbeeld bladeren laten liggen in de herfst zodat je voldoende lieveheersbeestjes hebt in het voorjaar.
Mja. Mijn natuurlijke mieren maken korte metten met die snoezige lieveheersbeestjes.

Op de egel wacht ik ook al wat jaren. Ondanks mijn takkenril. Daar wonen nu denk ik kikkers en muizen :wtf:
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 30 juni 2021 @ 06:57:00 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200136988
Dan is het een mysterie waarom ik bespaard blijf van slakken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200137162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 22:59 schreef Claudia_x het volgende:

laat je de natuur z'n gang gaan, dan wordt alles bos.

Komt dat zien mensen, bij mijn buurman is dit HET voorbeeld :')
  woensdag 30 juni 2021 @ 07:58:35 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200137214
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 06:57 schreef LXIV het volgende:
Dan is het een mysterie waarom ik bespaard blijf van slakken.
Hier ook altijd weinig slakken, zelfs in een hele natte periode. En wij hebben een postzegeltje dus ook niet veel ruimte voor de natuurlijke vijanden. Egels heb ik hier ook nog nooit kunnen betrappen.

Ik wijt het aan de droge zandgrond hier. We hebben wel veel watertjes in de buurt, ik denk dat ze daar ook graag naartoe trekken. Maar ik heb eigenlijk nooit mijn hosta's hoeven beschermen bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
  woensdag 30 juni 2021 @ 08:04:01 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200137243
quote:
7s.gif Op woensdag 30 juni 2021 07:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hier ook altijd weinig slakken, zelfs in een hele natte periode. En wij hebben een postzegeltje dus ook niet veel ruimte voor de natuurlijke vijanden. Egels heb ik hier ook nog nooit kunnen betrappen.

Ik wijt het aan de droge zandgrond hier. We hebben wel veel watertjes in de buurt, ik denk dat ze daar ook graag naartoe trekken. Maar ik heb eigenlijk nooit mijn hosta's hoeven beschermen bijvoorbeeld.
Ik zit ook op zand. Misschien maakt dat verschil
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200137301
Jarenlang 's avonds met een prikstok door de tuin gelopen om naaktslakken te prikken en escargo te strooien
Afgelopen 3 jaar geen last meer gehad.
Ze zijn er nog wel maar veel minder
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200137333
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 23:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kan ik zo'n egel online kopen?
O, ik wil ook een egel!
Ze zitten hier in grote getale!
  woensdag 30 juni 2021 @ 08:28:54 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200137358
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik zit ook op zand. Misschien maakt dat verschil
Het zal in ieder geval geen aantrekkelijke grond zijn om eitjes in te leggen voor een slak. Dus als er dan ergens wat zwaardere grond te vinden is in de buurt, dan zullen ze vast liever daar gaan zitten.

Ik moet zeggen, wonen op wat armere zandgrond bevalt me qua tuinieren prima. Ik heb ook in Engeland gewoond op kleigrond, daar mislukte veel meer.
Resistance is futile.
  woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:09 #26
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200137896
Ik heb overigens geen last van die slakken, laat maar lekker gaan. Opgevreten hosta's ooit vervangen door andere planten. Veel beter dan die frustratie en met verdelger aan de weer moeten gaan. Cacaodoppen rond gevoelige planten werkt ook is mijn ervaring. (moeten ze niet alsnog van een andere plant op die plant kunnen overlopen natuurlijk, zoals hier dit jaar :+ )
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200137950
Ik zit ook vrij zanderig. Het is ook vooral de moestuin waar de slakken echt last bezorgen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 30 juni 2021 @ 09:58:39 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200138197
quote:
7s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het zal in ieder geval geen aantrekkelijke grond zijn om eitjes in te leggen voor een slak. Dus als er dan ergens wat zwaardere grond te vinden is in de buurt, dan zullen ze vast liever daar gaan zitten.

Ik moet zeggen, wonen op wat armere zandgrond bevalt me qua tuinieren prima. Ik heb ook in Engeland gewoond op kleigrond, daar mislukte veel meer.
Ik had/heb echt van dat Brabantse klapzand. Dat is zo schraal dat het niet nat wordt als je er water op gooit. Heb in de moestuin een kuub klei ingespit om het wat vetter te maken en water en voedingsstoffen beter vast te houden.
Als het niet te nat is dan is kleigrond wel het meest vruchtbaar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200138359
Gelukkig zitten in mijn tuin vrijwel geen naaktslakken. Het stikt hier echter wel van de kleine wijngaardslakken (Segrijnslak). Ik heb er geen last van, hosta's heb ik al jaren niet meer in de tuin staan, op 1 exemplaar na, maar die staat in een pot dus de slakken laten hem met rust!

Ik zit ook op onvervalst Brabants klapzand. En ik lust geen slakken dus de vogels mogen ze hebben :)
pi_200140002
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:18 schreef devlinmr het volgende:
Jarenlang 's avonds met een prikstok door de tuin gelopen om naaktslakken te prikken en escargo te strooien
Afgelopen 3 jaar geen last meer gehad.
Ze zijn er nog wel maar veel minder
Zo erg haat ik ze ook weer niet. Ik verzamel ze en zet ze liefdevol elders uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200140105
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 09:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik had/heb echt van dat Brabantse klapzand. Dat is zo schraal dat het niet nat wordt als je er water op gooit. Heb in de moestuin een kuub klei ingespit om het wat vetter te maken en water en voedingsstoffen beter vast te houden.
Als het niet te nat is dan is kleigrond wel het meest vruchtbaar.
Het zou best kunnen dat het zand er wat mee te maken heeft. Het is hier vaak drassig en daar zijn slakken dol op. Slakken houden bovendien niet van scherp zand. Ik merk dat ik minder slakken heb op plekken waar ik iets scherps leg als cacaodoppen of eierschalen. Dat is alleen heel lokaal vol te houden en ik moet dan erg uitkijken dan er niet een brug wordt gevormd door bijvoorbeeld afvallend blad. Zo wil ik niet tuinieren. Ik moet dus leren leven in harmonie met de slakken. Alleen voor jonge planten wil ik extra moeite doen.

Ik vind dit een aardig artikel: Slakken zijn natuurlijk onderdeel van de tuin
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200140193
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 12:27 schreef Claudia_x het volgende:

Zo erg haat ik ze ook weer niet. Ik verzamel ze en zet ze liefdevol elders uit.
Vanochtend vroeg 4 naakten met functie elders uitgezet >:)
  woensdag 30 juni 2021 @ 15:25:29 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200142637
Ik houd nogal van wilde tuinen, maar het kan ook te gek worden.
Ik maai grote stukken wel eens met een zeis, dat gaat prima. Maar om tussen planten door te werken lijkt mij een sikkel wel handig. Hebben jullie hier ervaring mee? Het gaat er dan om te voorkomen dat bepaalde planten overwoekerd worden voordat ze kunnen gaan groeien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200148806
Als je natuurlijk evenwicht wil bereiken zou je alle menselijke inmenging in de successie moeten uitsluiten. Dan is Nederland binnen de kortste keren onbegaanbaar geworden. :P

Slakken verzamel ik en zet ik elders weer uit.
Zo lang het te behappen blijft gebruik ik geen slakkenkorrels.
pi_200152518
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 15:25 schreef LXIV het volgende:
Ik houd nogal van wilde tuinen, maar het kan ook te gek worden.
Ik maai grote stukken wel eens met een zeis, dat gaat prima. Maar om tussen planten door te werken lijkt mij een sikkel wel handig. Hebben jullie hier ervaring mee? Het gaat er dan om te voorkomen dat bepaalde planten overwoekerd worden voordat ze kunnen gaan groeien.
Ik doe dat met een bosmaaier. Ik heb geen zin meer om alle zevenblad te plukken, dus ik ga er met de bosmaaier overheen zodat de andere planten die ik er in het voorjaar heb gezet hopelijk wat ruimte krijgen en tegenwicht kunnen bieden.

Ik ben vorig weekeinde ook met de bosmaaier over de lage border langs m'n vijver gegaan. Ik las ergens dat een kweker het deed met zijn vaste planten. Het leek me een mooi experiment omdat ik manieren wil vinden om zo weinig mogelijk onderhoud aan borders te hoeven plegen. Dit is een lastige border omdat de grond er nat is en beekpunge eroverheen kruipt, wat het weghalen van heermoes lastig maakt. En ook hier heb ik om een paar planten heen gemaaid zoals kattenstaart.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200152537
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:08 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Als je natuurlijk evenwicht wil bereiken zou je alle menselijke inmenging in de successie moeten uitsluiten. Dan is Nederland binnen de kortste keren onbegaanbaar geworden. :P

Slakken verzamel ik en zet ik elders weer uit.
Zo lang het te behappen blijft gebruik ik geen slakkenkorrels.
Rondje om het huis vanochtend: 50 naaktslakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-07-2021 09:39:44 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200154283
Ik weet ook niet met dat natuurlijk evenwicht; ik tuinier hier middenin de stad aan een drukke weg in een volledig ommuurde tuin dus de egels zie ik hier nog niet verschijnen (hoewel ze in plantsoentjes in de buurt wel rondscharrelen). Dus qua 'natuur' is het hier allemaal nogal kunstmatig en voor een 'evenwicht' zal ik toch wel wat ingrepen moeten plegen. Maar ik wil geen gif gebruiken dus ik geef ook de slakken een functie elders in die plantsoentjes waar wel egels lopen. En we hebben inmiddels een stel jonge merels die ook lekker rondhippen en de kleinere exemplaren soldaat maken.

Ik heb overigens 1 grote teil met hosta's die dit jaar wel wat gaten vertonen maar op zich nog wel presentabel zijn, 1 kleine pot met hosta-van-m'n-oma die dit jaar helemaal opgegeten is maar die laat ik lekker staan en hoop dat het volgend jaar beter wordt. En ik zag net in de schaduwborder dat een dappere hosta zich tussen de schijnaardbeitjes toch weer omhoog heeft gewerkt en zelfs tot bloei is gekomen! Daarvan dacht ik ook dat 'ie al helemaal tot de grond toe afgeknaagd was maar daar heeft dus toch een soort natuurlijk evenwicht zich weten te herstellen.

Verder is hier een eeuwige grondoorlog gaande tussen de mieren/bladluizen enerzijds en lieveheersbeestjes, de mezen en wat van die rare witte beestjes anderzijds, waarbij de strijd immer onbeslist blijft en dan weer de ene, dan weer de andere kant de overhand heeft. Ik kijk het maar een beetje aan. En als er planten zijn die echt van de luizen te lijden hebben spoel ik ze er af met de tuinslang of veeg ik ze eraf met mn vingers. Dat zet de mieren net even op achterstand en dan heeft de plant even de kans om te herstellen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:22:45 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200154341
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik doe dat met een bosmaaier. Ik heb geen zin meer om alle zevenblad te plukken, dus ik ga er met de bosmaaier overheen zodat de andere planten die ik er in het voorjaar heb gezet hopelijk wat ruimte krijgen en tegenwicht kunnen bieden.

Ik ben vorig weekeinde ook met de bosmaaier over de lage border langs m'n vijver gegaan. Ik las ergens dat een kweker het deed met zijn vaste planten. Het leek me een mooi experiment omdat ik manieren wil vinden om zo weinig mogelijk onderhoud aan borders te hoeven plegen. Dit is een lastige border omdat de grond er nat is en beekpunge eroverheen kruipt, wat het weghalen van heermoes lastig maakt. En ook hier heb ik om een paar planten heen gemaaid zoals kattenstaart.
Een bosmaaier heb ik ook, maar ik haat lawaai (is 2-tact) en ik leg er nogal eens een plantje mee om.

Ik heb nu wel een grasmaai-robot gekocht. Die is fluisterstil. Leuk om te zien hoe hij bezig is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:23:57 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200154352
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:17 schreef yinu het volgende:
Ik weet ook niet met dat natuurlijk evenwicht; ik tuinier hier middenin de stad aan een drukke weg in een volledig ommuurde tuin dus de egels zie ik hier nog niet verschijnen (hoewel ze in plantsoentjes in de buurt wel rondscharrelen). Dus qua 'natuur' is het hier allemaal nogal kunstmatig en voor een 'evenwicht' zal ik toch wel wat ingrepen moeten plegen. Maar ik wil geen gif gebruiken dus ik geef ook de slakken een functie elders in die plantsoentjes waar wel egels lopen. En we hebben inmiddels een stel jonge merels die ook lekker rondhippen en de kleinere exemplaren soldaat maken.

Ik heb overigens 1 grote teil met hosta's die dit jaar wel wat gaten vertonen maar op zich nog wel presentabel zijn, 1 kleine pot met hosta-van-m'n-oma die dit jaar helemaal opgegeten is maar die laat ik lekker staan en hoop dat het volgend jaar beter wordt. En ik zag net in de schaduwborder dat een dappere hosta zich tussen de schijnaardbeitjes toch weer omhoog heeft gewerkt en zelfs tot bloei is gekomen! Daarvan dacht ik ook dat 'ie al helemaal tot de grond toe afgeknaagd was maar daar heeft dus toch een soort natuurlijk evenwicht zich weten te herstellen.

Verder is hier een eeuwige grondoorlog gaande tussen de mieren/bladluizen enerzijds en lieveheersbeestjes, de mezen en wat van die rare witte beestjes anderzijds, waarbij de strijd immer onbeslist blijft en dan weer de ene, dan weer de andere kant de overhand heeft. Ik kijk het maar een beetje aan. En als er planten zijn die echt van de luizen te lijden hebben spoel ik ze er af met de tuinslang of veeg ik ze eraf met mn vingers. Dat zet de mieren net even op achterstand en dan heeft de plant even de kans om te herstellen.
In welke stad woon je? Is dat echt een grote stad?

En de natuur is natuurlijk een eeuwige strijd. Ik vind het mooi om dat te bekijken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200155106
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

In welke stad woon je? Is dat echt een grote stad?

En de natuur is natuurlijk een eeuwige strijd. Ik vind het mooi om dat te bekijken.
In Utrecht. Of dat echt een grote stad is hangt natuurlijk af van je perspectief, vergeleken bij Mumbai of Singapore valt het allemaal best mee. Maar mijn 'tuin' was eerst een oprit + parkeerplaats, en als je erin graaft vind je de vorige oprit. Voor 1930 stond hier een meubelfabriekje of houtbewerkingsbedrijf, sindsdien staat dit gebouw er waar allerlei werkzaamheden hebben plaatsgevonden, en geen van allen waren ze gericht op groen/natuur of iets dergelijks. Het gebouw staat op een binnenterrein, omringd door huizen met achtertuintjes. Die hebben dus onze muren als hun achteromheining. Geen schuttingen oid. Dus egels geef ik weinig kans.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:53 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200155178
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:27 schreef yinu het volgende:

[..]

In Utrecht. Of dat echt een grote stad is hangt natuurlijk af van je perspectief, vergeleken bij Mumbai of Singapore valt het allemaal best mee. Maar mijn 'tuin' was eerst een oprit + parkeerplaats, en als je erin graaft vind je de vorige oprit. Voor 1930 stond hier een meubelfabriekje of houtbewerkingsbedrijf, sindsdien staat dit gebouw er waar allerlei werkzaamheden hebben plaatsgevonden, en geen van allen waren ze gericht op groen/natuur of iets dergelijks. Het gebouw staat op een binnenterrein, omringd door huizen met achtertuintjes. Die hebben dus onze muren als hun achteromheining. Geen schuttingen oid. Dus egels geef ik weinig kans.
Ik woon in het dorpje Liempde (3500 personen, incusief buitengebied). Vanuit mijn perspectief dus best groot!
Heb je het hele gebouw + opliggende gronden? Dat is wel cool midden in Utrecht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:33:40 #42
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_200155205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een bosmaaier heb ik ook, maar ik haat lawaai (is 2-tact) en ik leg er nogal eens een plantje mee om.

Ik heb nu wel een grasmaai-robot gekocht. Die is fluisterstil. Leuk om te zien hoe hij bezig is.
let er wel op dat je die niet 's avonds / 's nachts laat maaien. Het zijn beruchte egelkillers namelijk :{ :'(
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:34:47 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200155215
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:33 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

let er wel op dat je die niet 's avonds / 's nachts laat maaien. Het zijn beruchte egelkillers namelijk :{ :'(
Had ik ook gelezen. Al lijkt het me sterk als je ziet hoe langzaam hij gaat en dat hij meteen stopt als hij botst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200155240
In de postzegel:

Weegbreeslangenkruid (vlgs plantnet)



En in de tuin komt de Hortens tot leven:



Vorig jaar helemaal kortgezet.

[ Bericht 37% gewijzigd door Blues op 01-07-2021 16:21:30 ]
pi_200161075
De tijd van de hortensia's is aangebroken! *O*

Hier bloeit de jasmijn eindelijk min of meer weelderig:


Ik houd van deze combinatie tussen wederik en pronkerwt:


En de kleur van deze ganzerik is fraai:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200161595
Ow die ganzerik O+
pi_200161859
Heerlijk al die bloeiende weelde! Ik mis dit jaar echt mijn pronkerwten... ze kwamen eigenlijk eerder altijd vanzelf op. Nu had ik ze nog extra gezaaid op meer plaatsen maar zijn ze overal weggebleven. -O-
pi_200164426
M'n siertuintje is een beetje sloom dit jaar, maar het voedselbosexperiment is wel kleurrijk.


Papaver en erachter de pekbloem


Papaver en erachter de ganzenbloem, daarachter de kardoen, heeft ook een bloemknop! Rechts ook nog slangenkruid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200166599
Ik vind de grote papaver nog steeds leuk als-ie is uitgebloeid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200171919
Foto rondje nu de zon weer eens schijnt:
Annabelle in de achtertuin, met meer zon:

Annabelle met minder zon onder de walnotenboom, erachter de veelbelovende hibiscus:

Aankomende witte pluimpjes in het perkje:

In de tuin vóor kan bijna de Hoge akelei worden geoogst:

Gaan de hoge allium bollen bijna bloeien. Eentje doet het al:

De paarsige allium staat op omvallen:

Lindheimers kaars doet het aardig met de laatste rose papaver:

Inderdaad is zaadvormende papaver ook mooi, met op de achtergrond de rode bessen onder een net, van de buurvrouw.

De boom moet echt dit weekend goed gestut worden. Bamboestok is niet voldoende.

De laatste bloeiende papavers met nieuwe witte (moet ik opzoeken):
Edit: kan goed en is ook Lindheimerskaars. Bedacht mij dat op 2 plaatsen neer te zetten, geloof ik.

En al weer uitgebloeide papavers met aankomende Reuze Lucifers.
Geen idee (meer) wat ik kan verwachten. Ik laat mij verrassen.


Het is groen en vol in de tuin. Moet er toch eens echt aan het werk. 😎
pi_200171955
Dubbelt. o|O
pi_200172907
Toch gek. Al mijn alliums zijn al tijden uitgebloeid met de Annabelle (laat gesnoeid) heeft nog geen enkele bloem.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 3 juli 2021 @ 12:47:29 #53
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_200183637
Inmiddels iets meer actie in de braakliggende nieuwebouwtuin met bijenbloemen *O*




Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten korenbloemen bestonden O+ en verder herken ik niks :+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_200184931
Jaaaa wat leuk he *O* *O* *O*
pi_200184960
Ik moest van tuinorgie de bruidsbloem snoeien.
Mag 20% tot de grond toe. Nu is dat lastig want die staat middenin mn bloemenweidepostzegel. Maar met beleid en voorzichtig niet op blommies staan redelijk gelukt.
Wat een houterigheid zeg zo'n bruidsblom.
Heb vooral de buitenstaken flink gesnoeid en middenstaakjes laten staan.


Soort vormsnoei toegepast zoals ik de gemeente altijd zie doen bij de vlinderstruiken.


Nu ik deze video bekijk.. krijg ik wel zin om de hele bruid te snoeien tot op de grond ~O>



[ Bericht 45% gewijzigd door Blues op 03-07-2021 15:30:43 ]
pi_200187353
In de postzegel:
(Bovenste foto's in de app zijn van mij :s)

pi_200187503
Heerlijk, al die wilde bloemen!

Hier zijn de in april gezaaide Goudsbloemen nu 1 voor 1 aan het bloeien geslagen.
Het Slangenkruid en ander wild spul gaat als een tierelier!
De diverse Vlinderstruiken staan op knappen.
Het leukst vind ik momenteel de pompoenen, Oranje Hokkaido, die mogen flink slingeren en bloeien!
pi_200187723
Ik zie t voor me O+
Hier de vlinderstruik in de tuin ook.
Als je die niet snoeit is t wel een wildebras zeg _O-
pi_200187728
Het bijvriendelijke bloemenmensel van vorig jaar en dit jaar doet weinig.
Er komt ook vrijwel geen zon, wel veel water.
Triest:


De boom-in-wording heeft nu een steviger hulpstok en stáát!
En er is akelei zaad geoogst, van die ene hoge (oude) plant.
Iemand wie ook al weer? wilde het akeleizaad speciaal van deze hebben. Er is genoeg voor meer mensen. Meer akeleizaad wordt nog geoogst.
Dm dan even je adres.
pi_200187864
Liesje of Lies zoveel, zoiets...

Jammer van je mixhoekje!
pi_200189407
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:23 schreef AnneX het volgende:
Het bijvriendelijke bloemenmensel van vorig jaar en dit jaar doet weinig.
Er komt ook vrijwel geen zon, wel veel water.
Triest: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De boom-in-wording heeft nu een steviger hulpstok en stáát!
En er is akelei zaad geoogst, van die ene hoge (oude) plant.
Iemand wie ook al weer? wilde het akeleizaad speciaal van deze hebben. Er is genoeg voor meer mensen. Meer akeleizaad wordt nog geoogst.
Dm dan even je adres.
Ik zie veel van hetzelfde, Wilgenroosje denk ik. Als je alles er eens uittrekt en lekker omwoelt kun je er misschien nu nog wat Oost-Indische kerszaad in zaaien.
Deed ik laatst ook in zo'n hoekje, en ze komen mooi op.
pi_200190559
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 19:26 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ik zie veel van hetzelfde, Wilgenroosje denk ik. Als je alles er eens uittrekt en lekker omwoelt kun je er misschien nu nog wat Oost-Indische kerszaad in zaaien.
Deed ik laatst ook in zo'n hoekje, en ze komen mooi op.
Dank voor het advies.
Even met de buurvrouw overleggen. Het is haar strookje langs de schuur - waarlangs ik loop naar mijn schuur - en het zaaigoed kwam bij mij vandaan.
  zondag 4 juli 2021 @ 11:08:23 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200197819
Ik moet nog steeds klimplanten aanschaffen voor boven de schutting.

Ik neig nu naar clematis montana Marjorie (bladverliezend) en clematis armandii Snowdrift (groenblijvend).

Maar als er dus gecombineerd gaat worden, hoe ga je dan te werk? Gewoon 2-3 planten per strekkende meter en dan om en om?
Resistance is futile.
pi_200198515
Dat klinkt best logisch @Seven.
(Ben ik al door de mand gevallen - languit in het gras - dat ik maar aanrommel in de tuintjes voor en achter.) 😉

Iemand was op zoek naar akeleizaad van deze:
pi_200201891
Hier ook een rommelaar 1e klas.
Doe je het goed? Mag je blijven. Doe je het niet, mag je in een pot. Wil je het nog niet goed doen, wordt je uitgezet. >:)

Heb nog een nieuwe postzegelblom die uitgekomen is!


Bovenste fotootje is weer de mijne in de app. Hele mooie blaadjes. Ik vind de details van deze voor mij veel nieuwe blommen zo leuk O+
pi_200210396
quote:
7s.gif Op zondag 4 juli 2021 11:08 schreef Seven. het volgende:
Ik moet nog steeds klimplanten aanschaffen voor boven de schutting.

Ik neig nu naar clematis montana Marjorie (bladverliezend) en clematis armandii Snowdrift (groenblijvend).

Maar als er dus gecombineerd gaat worden, hoe ga je dan te werk? Gewoon 2-3 planten per strekkende meter en dan om en om?
Het lijkt mij wel een goed plan, maar ik doe ook maar wat... Ik zou nog even kijken hoe breed/wijd uitwaaierend je planten gaan groeien. Ik zou verwachten dat die Montana in korte tijd vrij breed wordt, dus ik zou daar wat minder van planten en wat meer van de Armandii want die groeien vermoedelijk wat minder hard. En ik plant vaak 2 planten die ik door elkaar wil laten groeien vrij dicht bij elkaar, dan wat ruimte ertussen, en dan weer 2.
pi_200223345
@Seven.: wij hadden in onze vorige tuin een clematis Armandii snowdrift staan en die heeft binnen 3 jaar tijd een schutting van +/- 6 meter lang en 180cm hoog weten te vullen.
En dat was 1 klein plantje ooit.
pi_200225878
Ja hoi.

Ik ben ongeveer duizend jaar niet op Fok geweest, maar bedacht ineens dat hier vast veel medetuinliefhebbers te vinden zijn. Dus mijn account maar eens afgestoft.

Ik heb de afgelopen jaren veel bloed zweet en tranen in onze tuin gestopt. Hij is prachtig en... en nu gaan we verhuizen, en dus opnieuw beginnen. Heel dubbel. De huidige weelde laat ik met pijn in het hart achter, maar de tuin die ik straks heb is veel groter en nog een onbeschilderd canvas. Oók leuk!

Huidige tuin:




pi_200225891
Heb ik zomaar live De Terugkeer van @Sorbootje meegemaakt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200225924
Wat een belevenis! :)

Zo te lezen woon jij ook niet meer waar ik je ooit bezocht. :D
  Moderator dinsdag 6 juli 2021 @ 10:19:40 #71
5428 crew  miss_sly
pi_200226092
Mijn inspiratietuin O+ @Sorbootje
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200226175
Oke oke, omdat jullie zo aandringen:





pi_200226374
WB @Sorbootje.
Leuke kleurrijke én groene hoekjes kent jouw tuin.
Heb je al plannen voor de nieuwe tuin from scratch. En neem je stekken mee?
pi_200226480
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:37 schreef AnneX het volgende:
WB @:Sorbootje.
Leuke kleurrijke én groene hoekjes kent jouw tuin.
Heb je al plannen voor de nieuwe tuin from scratch. En neem je stekken mee?
Dank je! Het is een groene, bloemrijke weelde hier.

Voor de nieuwe tuin heb ik al een ontwerp gemaakt, maar ik weet nu al dat dat nog minimaal 30x over de kop gaat. :D Ik heb heel veel stekjes en zaailingen al in potten staan. Dus het begin is er. We gaan van 457m2 naar 1053m2, dus het is ook niet meer dan een beginnetje.
pi_200226842
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:25 schreef Sorbootje het volgende:
Oke oke, omdat jullie zo aandringen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooiii en fijne kleurtjes O+
pi_200226869
Is dat onderste kattenkruid?
Dat dweilt bij mijn hier liggend over het gras }:| Hoe dan rechtop?
pi_200226987
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:10 schreef Blues het volgende:
Is dat onderste kattenkruid?
Dat dweilt bij mijn hier liggend over het gras }:| Hoe dan rechtop?
Klopt! Maar er zijn verschillende soorten. De één is wat erecter dan de ander. :D Volgens mij is dit six hills giant, maar pin me er niet op vast. :)
pi_200227860
Prachtig. O+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200228561
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:02 schreef Sorbootje het volgende:
Wat een belevenis! :)

Zo te lezen woon jij ook niet meer waar ik je ooit bezocht. :D
Ik weet niet meer zo goed waar je me hebt bezocht. :+ Was dat in Oost of in Noord? Ik meen me Oost te herinneren en een dochter die het record 'hoeveel druiven passen er in een mond' probeerde te verbreken.

Ik heb me eindelijk losgemaakt uit videovergaderingen zodat ik kan zeggen dat je tuin prachtig groen is. Lekker vol, overal wat te zien. Zijn er ook dingen die je straks anders wilt doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie dinsdag 6 juli 2021 @ 13:26:16 #80
169210 liesje1979
pi_200228692
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 12:06 schreef AnneX het volgende:
Dat klinkt best logisch @:Seven.
(Ben ik al door de mand gevallen - languit in het gras - dat ik maar aanrommel in de tuintjes voor en achter.) 😉

Iemand was op zoek naar akeleizaad van deze:
[ link | afbeelding ]
Hoi!
pi_200228886
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:25 schreef Sorbootje het volgende:
Oke oke, omdat jullie zo aandringen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een fijne tuin!
pi_200228897
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik weet niet meer zo goed waar je me hebt bezocht. :+ Was dat in Oost of in Noord? Ik meen me Oost te herinneren en een dochter die het record 'hoeveel druiven passen er in een mond' probeerde te verbreken.

Ik heb me eindelijk losgemaakt uit videovergaderingen zodat ik kan zeggen dat je tuin prachtig groen is. Lekker vol, overal wat te zien. Zijn er ook dingen die je straks anders wilt doen?
Je had nog geen tuin, dat weet ik wel. Of dat Noord of Oost was, geen idee :D

En dank je. Het is inderdaad heel vol en groen en weelderig. Dat heeft ie ook wel nodig, als tuin in een nieuwbouwwijk. We verhuizen in oktober naar een oude woonboerderij in een klein dorpje, met een oude tuin. Ik vind dat die tuin een ander ontwerp vraagt. Wat minder rechte lijnen vooral. Het fijne is dat de basis al mooi is. Het is gras met daar omheen hoge bomen en struiken. Vaste planten vind je er nog nauwelijks. Dat maakt dat ik echt naar eigen inzicht kan gaan inrichten. <3

Dit is de nieuwe:

pi_200228964
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:40 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Je had nog geen tuin, dat weet ik wel. Of dat Noord of Oost was, geen idee :D

En dank je. Het is inderdaad heel vol en groen en weelderig. Dat heeft ie ook wel nodig, als tuin in een nieuwbouwwijk. We verhuizen in oktober naar een oude woonboerderij in een klein dorpje, met een oude tuin. Ik vind dat die tuin een ander ontwerp vraagt. Wat minder rechte lijnen vooral. Het fijne is dat de basis al mooi is. Het is gras met daar omheen hoge bomen en struiken. Vaste planten vind je er nog nauwelijks. Dat maakt dat ik echt naar eigen inzicht kan gaan inrichten. <3

Dit is de nieuwe:

[ afbeelding ]
Gave stap! Ziet er goed uit. Hadden jullie behoefte aan meer ruimte en rust toevallig? :Y) En een formaat perceel vergelijkbaar met wat wij nu hebben. In Oost hadden we inderdaad een appartement met balkon en in Noord kregen we een mini-tuin. We zijn een paar jaar geleden de stad uitgegaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200229051
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Gave stap! Ziet er goed uit. Hadden jullie behoefte aan meer ruimte en rust toevallig? :Y) En een formaat perceel vergelijkbaar met wat wij nu hebben. In Oost hadden we inderdaad een appartement met balkon en in Noord kregen we een mini-tuin. We zijn een paar jaar geleden de stad uitgegaan.
Nog wel in dezelfde provincie? Wat is tuinieren een genot, vind je niet?

We wilden graag een grotere tuin met meer privacy en ik wilde graag een oud huis, mijn man graag iets moderns. In dit huis komt het samen, door de manier waarop het verbouwd is.
pi_200230584
Mooi Sorbootje!

Er stonden net 2 dames (geen hondenuitlatertjes die hier veel langslopen en ook blijven staan de laatste dagen O+ ) ons postzegelbloemenweitje te fotograferen O+ _O-
pi_200230599
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:18 schreef Sorbootje het volgende:

Klopt! Maar er zijn verschillende soorten. De één is wat erecter dan de ander. :D Volgens mij is dit six hills giant, maar pin me er niet op vast. :)
Oh geen idee welk soort ik heb. Dat zal het zijn.
Slappe hap :{w :D
pi_200231143
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:26 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Hoi!
@liesje1979 dm dan je adres! B-)
Voor andere belangstellenden geldt dat ook. w/

P.S. Wil liesje niet getagd worden? Ze wordt niet groen!? in het tuinentopic.
pi_200231185
Bij mij wel :)
pi_200231475
@liesje1979 test test test

Edit: 😂 en @Blues je had gelijk met raden van liesje…hierboven.
  One tough cookie dinsdag 6 juli 2021 @ 18:25:19 #91
169210 liesje1979
pi_200233317
Prachtige tuin laat je achter, @Sorbootje :Y. Ik hoop dat de nieuwe bewoners het op waarde weten te schatten. Hier in de omgeving is een boerderij waar een hovenier in gevestigd was en die een mooie volle "rommelige" grote tuin had, verkocht. Er is een bulldozer lang geweest en het is nu een vlakte met een vers aangeplante laurierhaag er langs :{ :'(
Je nieuwe tuin ziet er uit als een goed gebied om je jaren in te kunnen vermaken!

Hier komt er wat meer bloei. Toch.
Vroeger hield ik ook niet van rozen, zoals iemand hier laatst meldde. Lelijke staken met een waterhoofd.
Maar tegenwoordig hebben we ze zelf, en vind ik al onze rozen mooi. En zo verschillend!





En wat andere bloeiers:

Deze hortensia stond de afgelopen jaren ergens anders, vorig jaar verzet. Op z'n oude standplaats was 'ie blauw :D Ik ken het verhaal natuurlijk, dat hortensia kleurt met de zuurgraad, maar eigenlijk heb ik het nooit in het echt gezien.


Elk jaar hoger en meer, lelies.


Koeienoog. Wie verzint zo'n naam?

Niet bloeiend maar wel weer goed uitlopend:

De vijgenrij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200233639
Hoe doen jullie het met dit weer en de hogere vaste planten?

Na iedere flinke regenbui gaan er steeds meer planten plat, maar ik vind die ringen om de planten te ondersteunen niet zo heel mooi. Maar ben bang dat ik er niet aan kan ontkomen.
pi_200234166
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 19:07 schreef Irrem het volgende:
Hoe doen jullie het met dit weer en de hogere vaste planten?

Na iedere flinke regenbui gaan er steeds meer planten plat, maar ik vind die ringen om de planten te ondersteunen niet zo heel mooi. Maar ben bang dat ik er niet aan kan ontkomen.
Wat verdrietig sigme van de hovenierstuin😢 en dan vooral wat ervoor in de plaats is gekomen.

@Irrem de plastic ringen zijn afzichtelijk inderdaad. In gebruik is er maar éen, die inmiddels is verstopt geraakt in het groen.
Tegen ‘dweilende’ planten ( copyright @Blues) steek ik kriskras bamboe stokken om de boel te stutten.
Bij Annabelle zie je ze niet.
En achterin zie je een grotere stok eruitsteken.
Zojuist:
  dinsdag 6 juli 2021 @ 20:19:32 #95
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200234824
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 18:47 schreef sigme het volgende:
Er is een bulldozer lang geweest en het is nu een vlakte met een vers aangeplante laurierhaag er langs
In ieder geval nog groen. Hier in de buurt gaat ie meestal vol met tegels en een beton-hout-schutting eromheen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200239943
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 19:44 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat verdrietig sigme van de hovenierstuin😢 en dan vooral wat ervoor in de plaats is gekomen.

@:Irrem de plastic ringen zijn afzichtelijk inderdaad. In gebruik is er maar éen, die inmiddels is verstopt geraakt in het groen.
Tegen ‘dweilende’ planten ( copyright @:Blues) steek ik kriskras bamboe stokken om de boel te stutten.
Bij Annabelle zie je ze niet.
En achterin zie je een grotere stok eruitsteken.
Zojuist: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
van die bamboe stokken heb ik ook wel gedaan, maar zijn toch een beetje gevaarlijk, als je je vooroverbuigt om wat onkruid weg te trekken, of iets van dichtbij te bekijken, heb ik toch wel wat keren zo'n stok in mijn gezicht gekregen.
pi_200244552
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 23:07 schreef Verida het volgende:

[..]

van die bamboe stokken heb ik ook wel gedaan, maar zijn toch een beetje gevaarlijk, als je je vooroverbuigt om wat onkruid weg te trekken, of iets van dichtbij te bekijken, heb ik toch wel wat keren zo'n stok in mijn gezicht gekregen.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb zelf tientallen bamboestokken liggen om te gebruiken voor planten die plat gaan of scheef groeien. Zo'n stok ziet er in ieder geval natuurlijk uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:00:34 #98
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200244701
Prachtige tuin @Sorbootje!!
pi_200244720
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb zelf tientallen bamboestokken liggen om te gebruiken voor planten die plat gaan of scheef groeien. Zo'n stok ziet er in ieder geval natuurlijk uit.
Ben ik helemaal met je eens :) Alles liever dan plastic, maar ik ben echt een paar keer blij geweest dat ik mijn bril op had :)
pi_200244732
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:03 schreef Verida het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens :) Alles liever dan plastic, maar ik ben echt een paar keer blij geweest dat ik mijn bril op had :)
Misschien is je echte probleem dat je onhandig bent. :Y)

Zeg ik terwijl ik de littekens zie op m'n wijsvinger van een zaagincident in de tuin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200247313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:03 schreef Verida het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens :) Alles liever dan plastic, maar ik ben echt een paar keer blij geweest dat ik mijn bril op had :)
Zo heb ik dus kapotte brillenglazen opgelopen...
pi_200255483
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 12:07 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Zo heb ik dus kapotte brillenglazen opgelopen...
Oei. -O-

Zeg, weten jullie of de tientallen zaaddozen van papaver aan de plant moeten drogen?
Langzamerhand staan ze daar erg overheersend en met dit weer kan het nog weken duren. o|O
pi_200255667
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 20:32 schreef AnneX het volgende:

[..]

Oei. -O-

Zeg, weten jullie of de tientallen zaaddozen van papaver aan de plant moeten drogen?
Langzamerhand staan ze daar erg overheersend en met dit weer kan het nog weken duren. o|O
Dit vond ik:

quote:
Als de zaaddozen van de klaprozen eenmaal krijtachtig aanvoelen en rechtop staan, is het tijd om ze af te knippen. Laat ze in de zon of een geventileerde ruimte op zijn kop drogen. Als ze droog zijn, maak je ze vervolgens open en schud je ze boven een pot in een zeef leeg om de klaprooszaden op te vangen.

Sla niet steil achterover van de enorme hoeveelheid zaden die je daarmee zult verzamelen. Elke klaproosplant produceert met gemak namelijk honderden zaden. Verzamel je meest mooie en gezonde planten dus!
pi_200255986
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 20:47 schreef Blues het volgende:

[..]

Dit vond ik:
[..]

Oh ah. Dan kan ik daarna de planten restanten oogsten.
Dank je. :*
  woensdag 7 juli 2021 @ 21:07:51 #105
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200256106
Maar weer eens wat foto's van mijn voortuin (op het noordnoordoosten). Wat ik erbij typ heb ik waarschijnlijk al eens gezegd, maar boeie.

De hebe. Bazenplant. Beetje in bloei, moet hem maar eens wat voeding geven.


De rest. Heerlijk groen.


Iets meer detail:

Twee verschillende skimmia met hedera eromheen. Er groeien ook nog twee heesters tussen die ik vorig jaar tussen wat stoeptegels vandaan heb geplukt, moet nog eens uitzoeken welke dat precies zijn.


Hortensia en heester met witgroen blad.


Lavendel in bloei _O_ En naaldboomstruik gaat ook lekker.


Nog een hoekje met hoe heet ie ook alweer in bloei.


Van de andere kant, hangt al zo'n 60 cm buiten de border :D Eronder had als kind een perfecte plek geweest voor verstoppertje.


Rechts de kale takken is een Amerikaanse sering die ik helemaal terug heb gesnoeid. Een gedeelte is alweer lekker aan het groeien, een ander gedeelte lijkt dood maar er zit nog leven in. Verder nog vijf witte lavendel die ik onlangs geplant heb en witte vinca minor als bodembedekker.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200258108
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 20:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

In ieder geval nog groen. Hier in de buurt gaat ie meestal vol met tegels en een beton-hout-schutting eromheen.
En als ze het op een tuin willen laten lijken doen ze er kunstgras in. En dat is dan weer niet zo onderhoudsvrij als het lijkt zag ik laatst. Bij een huis hier in de buurt groeit er mos en onkruid in de kunstgrasmat. :D
pi_200258426
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 22:16 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En als ze het op een tuin willen laten lijken doen ze er kunstgras in. En dat is dan weer niet zo onderhoudsvrij als het lijkt zag ik laatst. Bij een huis hier in de buurt groeit er mos en onkruid in de kunstgrasmat. :D
Écht😂

De zaaddozen van hoe heet de plant ook alweer geknipt. Eentje was bijna een boom in wording.
De meesten gaan in de kliko, wel 10-15 planten.

De 3 soprten hangen geimproviseerd en gesorteerd te drogen: rose enkele bloem, dubbele bloem en de drie rode.

Nu komt veronica beter uit:

De hoge allium

Lindheimer kaars bijna uitgebloeid:

De varen wordt groots, van de week zevenblad rooien. Komt ie mooier uit.

En Lucifer is onderweg


Mooie groene bakken zijn het geworden, Dagoduck.👍🏼
pi_200260225
Je veronica, @AnneX! O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200266835
Ja mooi idd!
Rest ook mooi O+
Lekker scrollen dit topic *G*

In de proefemmerbloemenmix is er een nieuw mooi blommetje opgedoken:
3 kleurige winde!

pi_200268195
Ik heb voor het eerst last van rupsen in de tuin. Het blad van de rozenstruik en appelbomen is voor 90% opgegeten. -O- Iemand nog tips? :) Wellicht voor volgend jaar?
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  donderdag 8 juli 2021 @ 17:26:53 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200270654
Weer even een rondje door de tuin. M'n hosta's bloeien. M'n Annabelle hortensia bloeit. En de eerste van 80 wit/geel/oranje/roze/rood lelies bloeit!





Wat minder goed uitpakt, is mijn ranonkel experiment.. sterker nog, op elke ranonkel ontvouwt zich een waar drama! Luizen vinden de ranonkels heel lekker dus die hebben het heel zwaar. En mieren vinden die luizen dan weer heel lekker..



Ik heb de jonkies van de salomonszegelbladwesp op heterdaad betrapt:



En vermoedelijk binnenkort een berg kikkertjes. Ff wat schuilplaats regelen in de vorm van een neplelie of zo.

Resistance is futile.
pi_200270989
Wow die kikkers :o
Verder kaal gedoe -O- maar ook veel onderweg.

Ik heb nog maar eens de postzegel op de pic gezet nu vieze man buur zijn auto er niet staat.
Het wordt niet alleen kleurrijk maar ook steeds hoger *G*
  donderdag 8 juli 2021 @ 18:40:33 #113
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200271776
Nu snap ik waarom ik zo weinig stokrozen heb. Trok ze er altijd uit als ze een paar cm groot waren :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 8 juli 2021 @ 19:40:26 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200272713
Bij nader inzien denk ik geen kikkereitjes. Maar geen flauw benul wat dan wel.
Resistance is futile.
  donderdag 8 juli 2021 @ 19:50:07 #115
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200272828
Nu de dovenetel de grootste bloei gehad heeft de schaar er maar eens in gezet. Bleken er nog twee geraniums onder te zitten, er zit nog een beetje leven in. :+ Maar die komt wel weer.

Moet nog een manier bedenken om de tuin in te kunnen lopen overal op te staan, misschien maar eens wat stapstenen op strategische plekken leggen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 8 juli 2021 @ 19:52:31 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200272858
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juli 2021 19:50 schreef Dagoduck het volgende:
Nu de dovenetel de grootste bloei gehad heeft de schaar er maar eens in gezet. Bleken er nog twee geraniums onder te zitten, er zit nog een beetje leven in. :+ Maar die komt wel weer.

Moet nog een manier bedenken om de tuin in te kunnen lopen overal op te staan, misschien maar eens wat stapstenen op strategische plekken leggen.
Ik heb ouwe stoeptegels, doen het prima en je ziet ze amper in de zomer.
Resistance is futile.
pi_200273336
quote:
7s.gif Op donderdag 8 juli 2021 19:40 schreef Seven. het volgende:
Bij nader inzien denk ik geen kikkereitjes. Maar geen flauw benul wat dan wel.
Ben ook zeer benieuwd wat deze 'geleiballetjes' zijn, voor kikkers lijkt het me vrij laat.
Zitten ze wel in een vijvertje?

Zonde trouwens van de Salomonszegels, ook 1 van mijn favo-planten. Komt vast goed volgend voorjaar :)
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juli 2021 18:40 schreef Dagoduck het volgende:
Nu snap ik waarom ik zo weinig stokrozen heb. Trok ze er altijd uit als ze een paar cm groot waren :')
Oh jee :D
pi_200276369
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juli 2021 18:40 schreef Dagoduck het volgende:
Nu snap ik waarom ik zo weinig stokrozen heb. Trok ze er altijd uit als ze een paar cm groot waren :')
-O- herkende je de stokroos niet?

Leuk resultaat @Blues w/
  vrijdag 9 juli 2021 @ 01:19:43 #119
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200277144
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juli 2021 23:19 schreef AnneX het volgende:

[..]

-O- herkende je de stokroos niet?

Leuk resultaat @:Blues w/
Nee joh, duurt maaaaaanden voor er een keer bloemen aan zitten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200278139
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 01:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nee joh, duurt maaaaaanden voor er een keer bloemen aan zitten.
Toen wij hier kwamen wonen herkende ik niks (december 04) en vond ik alles maar kaal _O- duh, dec.
Maar ja nog nooit een tuin gehad!
Dus w.s. ook veel eruit getrokken omdat lelijk en geen idee.. :')
pi_200278256
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 01:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nee joh, duurt maaaaaanden voor er een keer bloemen aan zitten.
Ze zijn ook tweejarig, de zaden die ik vorig jaar heb uitgestrooid voor extra stokroos in de tuin, zijn nu planten met een paar bladeren. Volgend jaar lopen ze pas uit tot bloeiende plant.
Misschien wist je dit al, misschien niet. Geduld is een schone zaak :)
pi_200280353
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 17:53 schreef Blues het volgende:
Wow die kikkers :o
Verder kaal gedoe -O- maar ook veel onderweg.

Ik heb nog maar eens de postzegel op de pic gezet nu vieze man buur zijn auto er niet staat.
Het wordt niet alleen kleurrijk maar ook steeds hoger *G*
[ link | afbeelding ]
Het ziet er zo leuk uit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200281413
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 08:08 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ze zijn ook tweejarig, de zaden die ik vorig jaar heb uitgestrooid voor extra stokroos in de tuin, zijn nu planten met een paar bladeren. Volgend jaar lopen ze pas uit tot bloeiende plant.
Misschien wist je dit al, misschien niet. Geduld is een schone zaak :)
Er zijn ook eenjarige stokrozen! Maar hoe dan ook moet je ze natuurlijk niet uittrekken als ze nog klein zijn :+
pi_200281891
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 12:51 schreef yinu het volgende:

[..]

Er zijn ook eenjarige stokrozen! Maar hoe dan ook moet je ze natuurlijk niet uittrekken als ze nog klein zijn :+
Ah, okee, dat wist ik niet! En ja, jonge kiemers herkennen valt niet altijd mee.
Ik denk vaak dat er een zee van stokrozen op komst is maar dat blijkt meestal toch kaasjeskruid te zijn :)
pi_200281963
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 13:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ah, okee, dat wist ik niet! En ja, jonge kiemers herkennen valt niet altijd mee.
Ik denk vaak dat er een zee van stokrozen op komst is maar dat blijkt meestal toch kaasjeskruid te zijn :)
Ook mooi! Maar not quite the same...

Ik ben overigens heel terughoudend met jonge kiemplantjes weghalen omdat ik het ook allemaal niet zie en omdat ik dus heel veel gezaaid had waarvan er maar bar weinig opkomt (zie mijn voortdurende geklaag in dit topic :+ ). Maar bij mij is het dan meestal muursla ;(
pi_200282053
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 13:22 schreef yinu het volgende:

[..]

Ook mooi! Maar not quite the same...

Ik ben overigens heel terughoudend met jonge kiemplantjes weghalen omdat ik het ook allemaal niet zie en omdat ik dus heel veel gezaaid had waarvan er maar bar weinig opkomt (zie mijn voortdurende geklaag in dit topic :+ ). Maar bij mij is het dan meestal muursla ;(
Als je al lang op dezelfde plek woont leer je je ongewenst kruid wel herkennen. Maar met die wilde bloemenmixen is het soms lastig inderdaad!
  vrijdag 9 juli 2021 @ 13:51:43 #127
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200282536
Haal eigenlijk alleen paardenbloemen en gras weg. En een of ander plantje dat altijd tussen de stenen groeit. Andere plantjes wel eens als ik ze niet op een bepaalde plek wil hebben.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200282895
En stokrozen. :+

Paardenbloemen laat ik staan. Hier trek ik elke keer weer perzikkruid en melganzenvoet uit. Maar ook zevenblad en haagwinde. ;(

Een deel van de tuin is overgenomen door haagwinde. Daar ga ik dit weekend eens flink aan het werk. Er staat daar ook een gave distel.



Verder heb ik niet wat te delen. De laatste tijd ben ik vooral in de moestuin bezig. We kunnen er nu elke dag wel wat uit eten. :Y) M'n man maakte een bankje, zodat ik ook daar neer kan ploffen. O+



[ Bericht 54% gewijzigd door Sumppi op 09-07-2021 14:24:26 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  vrijdag 9 juli 2021 @ 14:52:03 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200283323
En zevenblad natuurlijk, maar die heb ik vrijwel uitgeroeid.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200283592
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 14:14 schreef Sumppi het volgende:
En stokrozen. :+

Paardenbloemen laat ik staan. Hier trek ik elke keer weer perzikkruid en melganzenvoet uit. Maar ook zevenblad en haagwinde. ;(

Een deel van de tuin is overgenomen door haagwinde. Daar ga ik dit weekend eens flink aan het werk. Er staat daar ook een gave distel.

[ afbeelding ]

Verder heb ik niet wat te delen. De laatste tijd ben ik vooral in de moestuin bezig. We kunnen er nu elke dag wel wat uit eten. :Y) M'n man maakte een bankje, zodat ik ook daar neer kan ploffen. O+

[ afbeelding ]
Goeie distel! Heel mooi!
pi_200285108
Toch weer even een rondje gelopen. Bloemen. O+ En leuk om te zien dat de eerste grote kaardebol paars kleurt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200286231
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:40 schreef Sumppi het volgende:
Toch weer even een rondje gelopen. Bloemen. O+ En leuk om te zien dat de eerste grote kaardebol paars kleurt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal mooi, maar die tweede foto is wel heel geweldig! Die oranje bloemen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200286338
Ik was wat ontstemd van de week omdat het klaarblijkelijk best hard heeft gewaaid en een en ander plat is gegaan. En één dahlia waar ik zo benieuwd naar was is volledig geruïneerd door slakken. }:| Vandaag bleek er toch weer veel moois te zien.

Deze dahlia doet het goed ondanks de slakken.


Deze thalictrum is zó mooi.


Niet alleen phacelia is populair bij de beestjes.


Allium begint dan eindelijk te bloeien.


Binnenkort breekt de tijd van echinacea aan. Eén bloeit er al.



Ik dacht dat ik pronkerwt bij m'n bamboe had gezaaid. :')


Nog meer moestuinmaatjes bloeien.



Oregano.


Het ging laatst over wanneer en hoe je het beste zaden kunt krijgen van klaprozen. Ik heb van de week geleerd dat de knoppen er dan zoals hieronder uit moeten zien.


Elk jaar nemen de kinderen voor elke leerkracht één bloem mee naar school en daar worden dan boeketten van gemaakt. Dit jaar viel er voor het eerst wat te kiezen uit de tuin! Dit is het geworden:


[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 09-07-2021 18:10:00 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 18:12:37 #134
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200286515
Hier doen de hortensia's rondom ons huis in ieder geval goed hun best. *O*









Eentje staat al volop in bloei; ieder jaar blijkt wel weer dat deze soort wat gevoelig is voor de brandende zon.
Maar op het moment heeft hij daar nog geen last van. *O*

pi_200287691
Dus wordt het niks met de -O- gesnoeide klaprozen.
Mogelijk.
Gezien de foto van Claudia.
Zelf ging ik af op eerdere info van Blues.

@Vonkenboer Fraaie hortensia’s👍🏼Is het nog wat geworden met je vader’s border?
pi_200288214
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:40 schreef Sumppi het volgende:
Toch weer even een rondje gelopen. Bloemen. O+ En leuk om te zien dat de eerste grote kaardebol paars kleurt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat Dropplant op die bovenste foto?

Kaardebol met paars rokje! Zover zijn ze hier nog niet.
pi_200288260
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was wat ontstemd van de week omdat het klaarblijkelijk best hard heeft gewaaid en een en ander plat is gegaan. En één dahlia waar ik zo benieuwd naar was is volledig geruïneerd door slakken. }:| Vandaag bleek er toch weer veel moois te zien.

Deze dahlia doet het goed ondanks de slakken.
[ afbeelding ]

Deze thalictrum is zó mooi.
[ afbeelding ]

Niet alleen phacelia is populair bij de beestjes.
[ afbeelding ]

Allium begint dan eindelijk te bloeien.
[ afbeelding ]

Binnenkort breekt de tijd van echinacea aan. Eén bloeit er al.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik dacht dat ik pronkerwt bij m'n bamboe had gezaaid. :')
[ afbeelding ]

Nog meer moestuinmaatjes bloeien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Oregano.
[ afbeelding ]

Het ging laatst over wanneer en hoe je het beste zaden kunt krijgen van klaprozen. Ik heb van de week geleerd dat de knoppen er dan zoals hieronder uit moeten zien.
[ afbeelding ]

Elk jaar nemen de kinderen voor elke leerkracht één bloem mee naar school en daar worden dan boeketten van gemaakt. Dit jaar viel er voor het eerst wat te kiezen uit de tuin! Dit is het geworden:
[ afbeelding ]
De Juffertjes in het groen, prachtig bloemetje! Hier staan ze al jaren, ook van AH. Zijn nu al volledig uitgebloeid en hebben mooie zaadbollen gevormd, die laat ik staan, zaait zich allemaal weer uit.
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 20:05:19 #138
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200288382
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 19:28 schreef AnneX het volgende:
Dus wordt het niks met de -O- gesnoeide klaprozen.
Mogelijk.
Gezien de foto van Claudia.
Zelf ging ik af op eerdere info van Blues.

@:Vonkenboer Fraaie hortensia’s👍🏼Is het nog wat geworden met je vader’s border?
De hortensia's staan er al zolang als ik hier woon; schijnen echte "boerenhortensia's" te zijn :?
Tenminste die blauwe en die twee witte. Het zijn ook flinke struiken inmiddels.
Ieder jaar in het voorjaar even een beetje in toom houden, handvol mest erbij en ze kunnen weer een jaar.

Het is nog wel wat geworden met de border van mijn vader. denk dat mijn moeder er trots op zou zijn geweest maar tja...

De geleverde planten waren van goede kwaliteit en het is een mix geworden van het bonte border pakket en het cottage pakket en de beplanting die nog te redden was en nog niet overwoekerd was door zevenblad.

Als ik er aan denk schiet ik dit weekend even een paar foto's !
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 20:09:57 #139
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  One tough cookie zaterdag 10 juli 2021 @ 01:40:06 #140
169210 liesje1979
pi_200294178
Lieve AnneX,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het adoptiezaad. En het kaartje. Ik denk echt dat het dezelfde soort Akelei is en ik ga het binnenkort voorzaaien dan dan heb ik misschien volgend jaar al van die geweldige bloemen! Mijn dank is groot! Zaden. _O_ Akelei zaad. O+
pi_200294678
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 01:40 schreef liesje1979 het volgende:
Lieve AnneX,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het adoptiezaad. En het kaartje. Ik denk echt dat het dezelfde soort Akelei is en ik ga het binnenkort voorzaaien dan dan heb ik misschien volgend jaar al van die geweldige bloemen! Mijn dank is groot! Zaden. _O_ Akelei zaad. O+
:@ het kan wel een jaartje langer duren dan je hoopt. Bij mij is deze plant zeker 4/5 jaar oud inmiddels. Akelei zijn mooie vroege bloeiers. En woekert als kleurrijk onkruid euh wild plantje. Als er nog meer liefhebbers zijn, hoor ik het wel.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 11:59:05 #142
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200297183
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 20:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kleurt hier mooi, zo langs het huis.
Geraniumgenot _O_ Altijd goed.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200298485
quote:
14s.gif Op woensdag 7 juli 2021 23:23 schreef Claudia_x het volgende:
Je veronica, @:AnneX! O+
Ja, und Danke voor de oorwurm. Al dagen.
De Beatles van de jaren ‘30.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 19:42:20 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200302868

Lelies. Soms is veel van hetzelfde mooi.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200303478
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:42 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Lelies. Soms is veel van hetzelfde mooi.
Leuk, je lelies! Ik ben wel voor een combinatie met iets anders.

Omdat we op vakantie gaan heb ik de pronkerwt kaalgeknipt. Ik heb begrepen dat-ie stopt met bloeien als-ie zaad begint te maken. Nu zijn er wel mensen die op ons huis passen, maar daar durf ik dan toch niet op te vertrouwen. :+

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200303513
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 11:59 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Geraniumgenot _O_ Altijd goed.
Wat hij zegt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 20:32:27 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200303526
Ik vind het wel moeilijk om bloemen goed op de foto te krijgen. Het ziet er uit echt altijd veel beter uit dan op de foto
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200303539
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:32 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het wel moeilijk om bloemen goed op de foto te krijgen. Het ziet er uit echt altijd veel beter uit dan op de foto
Dat is wel herkenbaar, vooral totaalplaatjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200312950
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:32 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het wel moeilijk om bloemen goed op de foto te krijgen. Het ziet er uit echt altijd veel beter uit dan op de foto
Eens.


Ik heb net even met de macrostand van de camera wat blommen voor en achter geschoten.
En in een passe-partout gezet anders vervuil ik jullie tijdlijn zo met eindeloze blommies. :D

  Moderator zondag 11 juli 2021 @ 17:07:20 #150
5428 crew  miss_sly
pi_200314321
Een aantal verbena's was niet meer te overeind te zetten. Ik heb een overvloed aan bloeiende gaura's. Samen werd dat een boeket uit eigen tuin O+

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200315277
@miss_sly hielp mij herinneren, dat de gaura teruggesnoeid kan worden, want dan worden de stengels steviger volgens mijn tuin.org.
Aangevuld met een kleurige hortensia van de buurvrouw. ( en sssst nepviooltjes).

  zondag 11 juli 2021 @ 18:06:02 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200315402
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 17:57 schreef AnneX het volgende:
@:miss_sly hielp mij herinneren, dat de gaura teruggesnoeid kan worden, want dan worden de stengels steviger volgens mijn tuin.org.
Aangevuld met een kleurige hortensia van de buurvrouw. ( en sssst nepviooltjes).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een prachtige kunstwerken Anne!
Je hebt je roeping gemist.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200315480
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 17:07 schreef miss_sly het volgende:
Een aantal verbena's was niet meer te overeind te zetten. Ik heb een overvloed aan bloeiende gaura's. Samen werd dat een boeket uit eigen tuin O+

[ afbeelding ]
Ik vind dit zo'n leuke combi. Bij mij worden de verbena's veel te hoog dus ik ben dit jaar alle zaailingen aan het weghalen, de planten van vorig jaar mogen nog blijven en gaan eruit zodra ze zijn uitgebloeid. Volgend jaar dan een kleiner soort terug plaatsen bijvoorbeeld de Verbena bonariensis 'Lollipop' zodat het hopelijk meer in verhouding is met de gaura.
  zondag 11 juli 2021 @ 19:23:46 #154
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200316379
Bij mij zijn de verbena's niet meer opgekomen. Of gewoon doodgegaan doordat er dovenetel overheen groeide :@
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 11 juli 2021 @ 19:52:07 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200316781

Lekker chillen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200316971
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 17:57 schreef AnneX het volgende:
@:miss_sly hielp mij herinneren, dat de gaura teruggesnoeid kan worden, want dan worden de stengels steviger volgens mijn tuin.org.
Aangevuld met een kleurige hortensia van de buurvrouw. ( en sssst nepviooltjes).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Leuk zo! Dat 2e vaasje is apart.
pi_200316975
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 19:52 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Lekker chillen
Mooi getekend kippie.
  zondag 11 juli 2021 @ 20:07:06 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200317021
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:03 schreef Blues het volgende:

[..]

Mooi getekend kippie.
Ja. Het is maar een klein, zenuwachtig beestje. Maar ze moet in haar eentje wel de eieren leggen. Ik heb ook nog een haan van hetzelfde ras (wilde eigenlijk 2 hennen) en een oudere hen die niet veel meer legt. Samen maken ze mijn tuin onveilig. Het zijn semi-wilde kippen, ze mogen altijd vrij en slapen in een oude, dode appelboom.

Het nadeel van vrije kippen is dat ik soms de eieren niet vindt. Ik heb wel eens na weken (toen ik nog 3 leggende kippen had) op een hele goede verstopplek een nest met wel 50 eieren gevonden. Dat was een verrassing, het was net Pasen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200317032
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 17:57 schreef AnneX het volgende:
( en sssst nepviooltjes)
Mooi hoor!

Maar dat terwijl er nog gewoon echte viooltjes zijn (in mijn tuin dan). Ik vind het maar een ongebruikelijke tijd voor viooltjes?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 11 juli 2021 @ 20:08:25 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200317046
quote:
7s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Mooi hoor!

Maar dat terwijl er nog gewoon echte viooltjes zijn (in mijn tuin dan). Ik vind het maar een ongebruikelijke tijd voor viooltjes?
[ afbeelding ]
Die staan er bij mij ook al een paar weken. Het is met 1 plantje begonnen dat is komen aanwaaien. Dat heb ik voorzichtig laten staan en nu krijg ik er overal steeds meer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200317124
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die staan er bij mij ook al een paar weken. Het is met 1 plantje begonnen dat is komen aanwaaien. Dat heb ik voorzichtig laten staan en nu krijg ik er overal steeds meer.
Het zijn wilde stiefmoedertjes.
https://de.wikipedia.org/wiki/Wildes_Stiefm%C3%BCtterchen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 11 juli 2021 @ 20:16:28 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200317196
quote:
2s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Het zijn wilde stiefmoedertjes.
https://de.wikipedia.org/wiki/Wildes_Stiefm%C3%BCtterchen
Zelf houd ik het meest van wilde bloemen. (Over)gecultiveerde bloemen zoals tulpen etc vind ik niet zo geweldig. Die passen ook minder in mijn tuin-concept, zonder rechte lijnen en op het eerste gezicht heel slordig. Het idee is dat het er uitziet alsof het allemaal spontaan gegroeid is. Je weet zelf hoeveel werk zo'n "spontane" tuin met zich mee brengt..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200317244
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:03 schreef Blues het volgende:

[..]

Leuk zo! Dat 2e vaasje is apart.
Uit de Lange Smeestraat🤪 in U. Leuke winkeltjes daar.

Stop de persen: het paarsige bloemetje is fake lathyrus o|O

Het is niet overvloedig: clematis Margaret Hunt tegen de hedera aan.
Achter de heg staat de perenboom van de buurvrouw. Op de andere foto staat de witte Annabelle. Voorlopig nog wit.
En de groote struik hibiscus begint knoppen te maken. Met twee kleinere ernaast.



[ Bericht 13% gewijzigd door AnneX op 11-07-2021 20:44:02 ]
pi_200317774
quote:
2s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:12 schreef sigme het volgende:


Het zijn wilde stiefmoedertjes.
https://de.wikipedia.org/wiki/Wildes_Stiefm%C3%BCtterchen
Die naam O+
  Vis een optie? maandag 12 juli 2021 @ 12:43:07 #165
70532 loveli
N
pi_200328594
De tuin hier is niet om door een ringetje te halen, maar doet het prima als kraamkamer. Vanmorgen liep een jonge ekster over het terras.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 12 juli 2021 @ 12:45:23 #166
70532 loveli
N
pi_200328615
...en in de appelboom.
crap in = crap out
pi_200337818
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

  maandag 12 juli 2021 @ 23:15:57 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200337916
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

Wat lief O+
Resistance is futile.
  maandag 12 juli 2021 @ 23:17:42 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200337932
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:19 schreef AnneX het volgende:

[..]

Uit de Lange Smeestraat🤪 in U. Leuke winkeltjes daar.

Stop de persen: het paarsige bloemetje is fake lathyrus o|O

Het is niet overvloedig: clematis Margaret Hunt tegen de hedera aan.
Achter de heg staat de perenboom van de buurvrouw. Op de andere foto staat de witte Annabelle. Voorlopig nog wit.
En de groote struik hibiscus begint knoppen te maken. Met twee kleinere ernaast.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik zat al te wachten tot Margaret weer zou verschijnen. Ik weet nog dat je haar gepost hebt een paar jaar geleden met melding 'wat een geweld'. Heeft ze een mager jaar?
Resistance is futile.
pi_200338946
quote:
7s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zat al te wachten tot Margaret weer zou verschijnen. Ik weet nog dat je haar gepost hebt een paar jaar geleden met melding 'wat een geweld'. Heeft ze een mager jaar?
Misschien is Margaret uitgeput na al die jaren? Zij heeft geen volle zon van mij gekregen. Morgen eens in verdiepen.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 07:11:50 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200339150
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

Prachtig!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200339440
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

Heerlijk, wat een schatjes!
pi_200339757
Zou hier ook het babyseizoen de oorzaak zijn van de verminderde slakspotting? Ik struikel deze dagen over de padden in de tuin. Elke keer zie ik minimaal 1 volgroeid exemplaar, maar er springen ook tig 2 cm kleine snoesjes overal vandaan als ik door de moestuin loop. Die is dan ook megaverwaarloosd dit jaar dus ze kunnen nu overal schuilen :D
Wat een verschil in schattigheid een paar cm maakt, tis bijna genant.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Vis een optie? dinsdag 13 juli 2021 @ 09:08:04 #174
70532 loveli
N
pi_200339794
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 09:02 schreef Vanyel het volgende:
Zou hier ook het babyseizoen de oorzaak zijn van de verminderde slakspotting? Ik struikel deze dagen over de padden in de tuin. Elke keer zie ik minimaal 1 volgroeid exemplaar, maar er springen ook tig 2 cm kleine snoesjes overal vandaan als ik door de moestuin loop. Die is dan ook megaverwaarloosd dit jaar dus ze kunnen nu overal schuilen :D
Wat een verschil in schattigheid een paar cm maakt, tis bijna genant.
Pro tip: niet op blote voeten de tuin in.
crap in = crap out
pi_200340027
Da's juist zo lekker :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200340123
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 19:54 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Is dat Dropplant op die bovenste foto?

Kaardebol met paars rokje! Zover zijn ze hier nog niet.
Klopt, dropplant. :Y

quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

Wat leuk! Heerlijk dat gescharrel. O+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Vis een optie? dinsdag 13 juli 2021 @ 09:39:30 #177
70532 loveli
N
pi_200340144
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 09:30 schreef Vanyel het volgende:
Da's juist zo lekker :D
*splut*
crap in = crap out
pi_200340344
Heeeeeel langzaam lopen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200341494
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 23:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik zag daarstraks 4 slakkenbestrijders rondscharrelen bij een van mijn vijvertjes, nog redelijk klein.. dus ik denk een gezinnetje.
Klein filmpje , niet al te beste qualiteit door de schemering:

Je noemt het met recht “rondscharrelen”.
Wat leuk dat je ze kon filmen. Voor ons. B-)
pi_200343941
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was wat ontstemd van de week omdat het klaarblijkelijk best hard heeft gewaaid en een en ander plat is gegaan. En één dahlia waar ik zo benieuwd naar was is volledig geruïneerd door slakken. }:| Vandaag bleek er toch weer veel moois te zien.

Deze dahlia doet het goed ondanks de slakken.
[ afbeelding ]

Deze thalictrum is zó mooi.
[ afbeelding ]

Niet alleen phacelia is populair bij de beestjes.
[ afbeelding ]

Allium begint dan eindelijk te bloeien.
[ afbeelding ]

Binnenkort breekt de tijd van echinacea aan. Eén bloeit er al.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik dacht dat ik pronkerwt bij m'n bamboe had gezaaid. :')
[ afbeelding ]

Nog meer moestuinmaatjes bloeien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Oregano.
[ afbeelding ]

Het ging laatst over wanneer en hoe je het beste zaden kunt krijgen van klaprozen. Ik heb van de week geleerd dat de knoppen er dan zoals hieronder uit moeten zien.
[ afbeelding ]

Elk jaar nemen de kinderen voor elke leerkracht één bloem mee naar school en daar worden dan boeketten van gemaakt. Dit jaar viel er voor het eerst wat te kiezen uit de tuin! Dit is het geworden:
[ afbeelding ]
Gewéldig die Thalictrum. Ik dacht op het eerste gezicht dat het een boompje was. :D Wat een groeikracht zit daar toch in.

En Dahlia's en slakken... breek me de bek niet open :(
pi_200343991
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 17:07 schreef miss_sly het volgende:
Een aantal verbena's was niet meer te overeind te zetten. Ik heb een overvloed aan bloeiende gaura's. Samen werd dat een boeket uit eigen tuin O+

[ afbeelding ]
Love it! <3
pi_200344224

Een kleine greep uit de rozen in m'n tuin. Een deel staat nu in potten, zodat ze mee kunnen verhuizen. De rest laat ik met pijn in mijn hart achter.


Het minivijvertje dat ik heb gegraven voor de kikkervisjes van mijn dochter. Kennelijk zaten er stekelbaarsjeseitjes bij het kikkerdril vorig jaar, want het is nu een soort stekelbaarsjesvinexwijk geworden. :D


Een stukje tuin in dit troosteloze weer.
pi_200344676
Ik wil écht heel graag een vijver. Want kikkers en padden. Nog maar eens even goed nadenken over de plaatsing...
  dinsdag 13 juli 2021 @ 16:11:42 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200346387
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 14:15 schreef yinu het volgende:
Ik wil écht heel graag een vijver. Want kikkers en padden. Nog maar eens even goed nadenken over de plaatsing...
En vogeltjes en allerlei insecten!
Resistance is futile.
pi_200346588
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 14:15 schreef yinu het volgende:
Ik wil écht heel graag een vijver. Want kikkers en padden. Nog maar eens even goed nadenken over de plaatsing...
Een ingegraven speciekuip doet zelfs al enorm veel voor het leven in je tuin. Het vijvertje op de foto is heel klein, maar ik heb ook nog een wat grotere vijver. Bij het nieuwe huis is dat een van de eerste projecten die we aangaan pakken in de tuin. :) Ik geniet elke dag van het leven in en rond de vijvers.
pi_200347025
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:27 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Een ingegraven speciekuip doet zelfs al enorm veel voor het leven in je tuin. Het vijvertje op de foto is heel klein, maar ik heb ook nog een wat grotere vijver. Bij het nieuwe huis is dat een van de eerste projecten die we aangaan pakken in de tuin. :) Ik geniet elke dag van het leven in en rond de vijvers.
Vraagje: heb vorig jaar ook een kleine vijver aangelegd (kleinste maat bij de Intratuin). Heb jij een pomp oid? Of laat je hem gewoon verwijderen.

Er zit iedere x veel alg in en de muggen leggen er ook hun eitjes in.
pi_200347561
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 14:15 schreef yinu het volgende:
Ik wil écht heel graag een vijver. Want kikkers en padden. Nog maar eens even goed nadenken over de plaatsing...
Geen vijver hier hoor, ook geen buren ermee volgens mij. Maar toch die duizend padden. Ik weet niet zo goed waar ze op af komen, wel dat ik dat wil houden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200348230
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:56 schreef Irrem het volgende:

[..]

Vraagje: heb vorig jaar ook een kleine vijver aangelegd (kleinste maat bij de Intratuin). Heb jij een pomp oid? Of laat je hem gewoon verwijderen.

Er zit iedere x veel alg in en de muggen leggen er ook hun eitjes in.
Ik heb dus stekelbaarsjes tegen de muggenlarven en de waterslakken eten de algen op. :)
pi_200349000
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 18:21 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Ik heb dus stekelbaarsjes tegen de muggenlarven en de waterslakken eten de algen op. :)
Oeh, thx. Ga ik me daar eens in verdiepen
pi_200349131
Verlanglijstje:
speciekuip Heb ik nog liggen
• stekelbaarsjes
• leuke waterplanten *O* (halen uit de singel hier om de hoek, daar staat het enorm vol met watermunt en andere dingen die ik nog niet ken)
• babykikkers (uit de vijver van mijn zusje want die heeft een vijver van 1m2 en ongeveer 80 kikkertjes, zo te horen)

En dus een plan voor de plek van de vijver. Er is 1 logische plek in de schaduwtuin maar die kan ik niet zien vanuit binnen. En er is een minder logische plaats maar die kan ik wel vanuit allerlei hoeken zien. Voor het vogelspotten.

Misschien 2 minivijvers? Of is dat heel overdreven? Ik denk dat ik met eentje moet beginnen.

Ons hondje zou het in ieder geval fantastisch vinden, die is dol op over-inspecties en kikkers zoeken.
pi_200354821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 19:17 schreef yinu het volgende:
Verlanglijstje:
speciekuip Heb ik nog liggen
• stekelbaarsjes
• leuke waterplanten *O* (halen uit de singel hier om de hoek, daar staat het enorm vol met watermunt en andere dingen die ik nog niet ken)
• babykikkers (uit de vijver van mijn zusje want die heeft een vijver van 1m2 en ongeveer 80 kikkertjes, zo te horen)

En dus een plan voor de plek van de vijver. Er is 1 logische plek in de schaduwtuin maar die kan ik niet zien vanuit binnen. En er is een minder logische plaats maar die kan ik wel vanuit allerlei hoeken zien. Voor het vogelspotten.

Misschien 2 minivijvers? Of is dat heel overdreven? Ik denk dat ik met eentje moet beginnen.

Ons hondje zou het in ieder geval fantastisch vinden, die is dol op over-inspecties en kikkers zoeken.
Misschien een open deur hoor, maar zorg voor een loop/klimplankje zodat domme beesten die in je kuip vallen er weer uit kunnen klimmen. Verdrinkende kerkuiltjes zijn berucht. Die zitten hier niet, maar ratten, muizen en jonge haasjes en ladingen torren etc verdrinken ook en daar is ook niks aan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200356143
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Misschien een open deur hoor, maar zorg voor een loop/klimplankje zodat domme beesten die in je kuip vallen er weer uit kunnen klimmen. Verdrinkende kerkuiltjes zijn berucht. Die zitten hier niet, maar ratten, muizen en jonge haasjes en ladingen torren etc verdrinken ook en daar is ook niks aan.
Ja, die had ook op mijn verlanglijstje gemoeten. Geen verdrinkende dieren hier als ik het kan helpen!
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:03:28 #193
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200357764

Een foto die goed gelukt is (vind ik zelf) met al die fijne regendruppeltjes op de bladeren en stamper.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:12:17 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200357902
En nu ik hem op een groot beeldscherm zie, ontdek ik een grappige kleine verrassing. Wie het ook ziet kan een courgette, pompoen of meloen naar eigen keuze winnen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:16:10 #195
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200357962
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 12:12 schreef LXIV het volgende:
En nu ik hem op een groot beeldscherm zie, ontdek ik een grappige kleine verrassing. Wie het ook ziet kan een courgette, pompoen of meloen naar eigen keuze winnen.
Sprinkhaan? :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:17:39 #196
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200357987
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juli 2021 12:16 schreef Twieki het volgende:

[..]

Sprinkhaan? :P
Goed gezien! Maar vast niet op je telefoon!
Zeg maar wat je wil!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:21:06 #197
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200358036
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 12:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Goed gezien! Maar vast niet op je telefoon!
Zeg maar wat je wil!
Eet maar zelf op. ;) Heb zelf ook een volkstuin met die gewassen. :s)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 14 juli 2021 @ 12:22:06 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200358056
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juli 2021 12:21 schreef Twieki het volgende:

[..]

Eet maar zelf op. ;) Heb zelf ook een volkstuin met die gewassen. :s)
Dan heb je er al snel te veel
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200363434
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 12:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Goed gezien! Maar vast niet op je telefoon!
Zeg maar wat je wil!
Op je telefoon kun je ook prima inzoomen :D

Hier geriefde het madame de hortensiboom half juli dan toch ook maar eens om een beetje te gaan bloeien. Benieuwd of ze dit jaar nog tot volle glorie komt en wanneer dat dan mag zijn ;(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200363444
Bonusbloempje voor @Isabeau in bovenstaande foto.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200364592
Ja make up your mind plantnet
..is het haag- of akkerwinde in mn postzegel }:|

pi_200365544
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juli 2021 18:44 schreef Blues het volgende:
Ja make up your mind plantnet
..is het haag- of akkerwinde in mn postzegel }:|

[ afbeelding ]
Ik noem dat gewoon pispotje :P
pi_200366168
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 19:51 schreef Kanaroe het volgende:

Ik noem dat gewoon pispotje :P
o|O
pi_200366190
quote:
10s.gif Op woensdag 14 juli 2021 20:19 schreef Blues het volgende:

[..]

o|O
Haha, ja sorrieeeee, de volksmond hè :D
pi_200366346
Ik noem het ook pispotje. Heb er alleen maar gezeik mee ook. :')
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  woensdag 14 juli 2021 @ 23:26:31 #206
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200369522
Ik lig in bed naar de regen te kijken O+



Tuinverlichting, ik hou ervan O+ .
Resistance is futile.
pi_200370019
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juli 2021 23:26 schreef Seven. het volgende:
Ik lig in bed naar de regen te kijken O+

[ afbeelding ]

Tuinverlichting, ik hou ervan O+ .
Welterusten. :Z
pi_200370039
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juli 2021 23:26 schreef Seven. het volgende:
Ik lig in bed naar de regen te kijken O+

[ afbeelding ]

Tuinverlichting, ik hou ervan O+ .
O+
  donderdag 15 juli 2021 @ 11:18:39 #209
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200374050


*blub* :'(
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_200374639
Ja, helaasch Twieki. Waar ongeveer ligt jouw tuin?
Bleef het hier maar bij. Wat een drama en ellende in de regio Limburg.
pi_200374717
Maar we hoeven niet te sproeien *G* -O-
  donderdag 15 juli 2021 @ 12:09:30 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200374849
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juli 2021 11:18 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

*blub* :'(
Aiii, da's minder -O-
Resistance is futile.
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:56:08 #213
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200379990
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 11:54 schreef AnneX het volgende:
Ja, helaasch Twieki. Waar ongeveer ligt jouw tuin?
Bleef het hier maar bij. Wat een drama en ellende in de regio Limburg.
Ergens in Flevoland. ;)

Ik heb inderdaad eigenlijk niks te klagen, 't is even nat, maar aan de andere kant is dat goed voor de komende drogere periode vanaf morgen / het weekend.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Vis een optie? donderdag 15 juli 2021 @ 17:29:08 #214
70532 loveli
N
pi_200380624
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ergens in Flevoland. ;)

Ik heb inderdaad eigenlijk niks te klagen, 't is even nat, maar aan de andere kant is dat goed voor de komende drogere periode vanaf morgen / het weekend.
Over een paar dagen doet 'ie *poef*!
crap in = crap out
pi_200380746
N.a.v. de blommen uit de tuin in een vaasje heb ik mijn eigen versie staan 🌼

  donderdag 15 juli 2021 @ 18:42:54 #216
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200381732
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 17:29 schreef loveli het volgende:

[..]

Over een paar dagen doet 'ie *poef*!
Wie? Wat? Hoe?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Vis een optie? donderdag 15 juli 2021 @ 18:45:14 #217
70532 loveli
N
pi_200381767
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juli 2021 18:42 schreef Twieki het volgende:

[..]

Wie? Wat? Hoe?
Al het groen, komende dagen krijg je zon.
crap in = crap out
  donderdag 15 juli 2021 @ 18:47:56 #218
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200381817
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 18:45 schreef loveli het volgende:

[..]

Al het groen, komende dagen krijg je zon.
Ah, inderdaad! Meer bloei is altijd beter natuurlijk. :Y

Hopelijk op de volkstuin ook. Het is bijvoorbeeld al een slecht aardbeienjaar tot nu toe. Veel aardbeien rotten weg, ondanks stro rond de planten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  donderdag 15 juli 2021 @ 18:48:58 #219
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200381833
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 17:36 schreef Blues het volgende:
N.a.v. de blommen uit de tuin in een vaasje heb ik mijn eigen versie staan 🌼

[ afbeelding ]
Geen Hypericum / Hertshooi er bij? Die bloeit nu toch?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_200381914
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 11:59 schreef Blues het volgende:
Maar we hoeven niet te sproeien *G* -O-
Jawel. Hier in het zuidwesten van Fryslân geen druppel gezien, al dagen niet.
pi_200382035
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juli 2021 18:48 schreef Twieki het volgende:

[..]

Geen Hypericum / Hertshooi er bij? Die bloeit nu toch?
:D
En ook ;(
Die is nl droevig genoeg aan zijn eindje bezig in de tuin. Woekerende zooi van buur had m te grazen, helemaal omwikkeld met iets kweenie wat. Dat helemaal losgemaakt maar t zag er niet uit en bujna alleen maar houterige takken.
Dus flink teruggesnoeid. Hopelijk red die het nog.

Ergens in november na alle bloei ga ik die hele hoek bij de boom eens flink opruimen en ontdoen van alle sneaky buurkrioelers }:|
  donderdag 15 juli 2021 @ 19:14:28 #222
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200382230
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 19:02 schreef Blues het volgende:

[..]

:D
En ook ;(
Die is nl droevig genoeg aan zijn eindje bezig in de tuin. Woekerende zooi van buur had m te grazen, helemaal omwikkeld met iets kweenie wat.
Pispotjes? :P

quote:
Dat helemaal losgemaakt maar t zag er niet uit en bujna alleen maar houterige takken.
Dus flink teruggesnoeid. Hopelijk red die het nog.
Overleeft ie makkelijk, maar voor bloei zal je nog een jaartje moeten wachten. Eigenlijk is Hypericum een soort bosplantsoen, net als Spiraea bijvoorbeeld. Die worden elke 2 á 3 jaar in 't najaar tot de grond afgeknipt, en bloeien de volgende zomer weer volop.

quote:
Ergens in november na alle bloei ga ik die hele hoek bij de boom eens flink opruimen en ontdoen van alle sneaky buurkrioelers }:|
^O^
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 17 juli 2021 @ 20:48:46 #223
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200413313
Weet iemand welk (onkruid)plantje witte brandharen op de stam heeft? Ik kom steeds uit op brandnetel, maar daar zitten ze op het blad, toch?

Beetje een brede vraag, excuses. Maar ik probeer te achterhalen wat ik vanochtend per ongeluk gegrepen heb met m’n blote hand. :blauwoog:
Protège moi de mes désirs.
pi_200413530
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 20:48 schreef arvensis het volgende:
Weet iemand welk (onkruid)plantje witte brandharen op de stam heeft? Ik kom steeds uit op brandnetel, maar daar zitten ze op het blad, toch?

Beetje een brede vraag, excuses. Maar ik probeer te achterhalen wat ik vanochtend per ongeluk gegrepen heb met m’n blote hand. :blauwoog:
Ik weet dit soort dingen ook niet uit mijn hoofd. Dus heb voor je gegoocheld :P
https://dier-en-natuur.in(...)n-de-brandharen.html
pi_200413558
En verder hadden we wat bezoek vandaag op vlinderstruik en ooievaarsbek.



pi_200413580
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 20:48 schreef arvensis het volgende:
Weet iemand welk (onkruid)plantje witte brandharen op de stam heeft? Ik kom steeds uit op brandnetel, maar daar zitten ze op het blad, toch?

Beetje een brede vraag, excuses. Maar ik probeer te achterhalen wat ik vanochtend per ongeluk gegrepen heb met m’n blote hand. :blauwoog:
Je weet wel dat het witte brandharen had maar je kan het niet terugvinden?
Als je nu brandblaren hebt zou ik even kijken bij verdachte planten nummer 1 & 2:
1) reuzenberenklauw
2) wijnruit
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 juli 2021 @ 21:08:10 #227
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200413725
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 20:59 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik weet dit soort dingen ook niet uit mijn hoofd. Dus heb voor je gegoocheld :P
https://dier-en-natuur.in(...)n-de-brandharen.html
Ik denk inderdaad dat het de kleine brandnetel was. Echt zo stom, het gebeurde voor ik er erg in had.

Geen brandblaren gelukkig, @sigme, maar de hele dag een tintelend gevoel gehad en pijn wanneer ik iets oppakte met die hand. En als het in aanraking komt met water, doet het nu wel nog pijn op die specifieke plekken.
Protège moi de mes désirs.
pi_200413946
Dat heb ik als ik goed in een brandnetel heb gehangen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 17 juli 2021 @ 21:32:55 #229
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200414253
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 21:18 schreef Vanyel het volgende:
Dat heb ik als ik goed in een brandnetel heb gehangen.
Dankjewel. :+
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 17 juli 2021 @ 22:55:44 #230
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200416144
Ik ben zelf redelijk bestand tegen brandnetels, ik let er niet eens meer op als ik geprikt word. Het heeft ook geen zin om te krabben of te wrijven, daarmee verspreid je 't alleen maar over de huid en maak je 't erger.

Biologische oplossing? Zoek wat Weegbree en vermaal dat tussen je handen, 't sap wat daarmee vrij komt smeer je op de plek waar je geprikt bent. Dat kalmeert de plek waardoor 't minder jeukt en 't kan genezen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_200439395
In alle (gratis verkregen) bijen en vlindermixen die ik gestrooid heb zat kennelijk ook Gewone Boekweit.
De eerste zaailingen had ik geschrokken verwijderd omdat ik dacht dat het Japanse Duizendknoop was.
Gelukkig weet ik nu beter!
Misschien een goed weetje voor de wilde plantjes-tuiniers hier :)
  maandag 19 juli 2021 @ 14:10:42 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200440297
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 22:55 schreef Twieki het volgende:
Ik ben zelf redelijk bestand tegen brandnetels, ik let er niet eens meer op als ik geprikt word. Het heeft ook geen zin om te krabben of te wrijven, daarmee verspreid je 't alleen maar over de huid en maak je 't erger.

Biologische oplossing? Zoek wat Weegbree en vermaal dat tussen je handen, 't sap wat daarmee vrij komt smeer je op de plek waar je geprikt bent. Dat kalmeert de plek waardoor 't minder jeukt en 't kan genezen.
Dovenetel is nog beter
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200454187
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 21:00 schreef Blues het volgende:
En verder hadden we wat bezoek vandaag op vlinderstruik en ooievaarsbek.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Leuk hè. O+ Daar geniet ik nu ook van bij de vlinderstruiken en andere bloemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200482215
Doe mij zo'n man, Sumppi! :D Mooi, die bakken. Je hele tuin trouwens, voor zover ik nu kan zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sorbootje op 22-07-2021 08:49:26 (typo) ]
pi_200482357
Ik vind de eerste weken van juli altijd een beetje niksig in deze tuin. Vooral veel zachtroze en lichtgeel. Als we hier zouden blijven wonen, zou ik er dit jaar denk ik echt iets aan gedaan hebben. Maar goed, het is inmiddels eind juli en er komt weer wat meer kleur. En vooral de rozen doen erg hun best.


Doorkijkje naar het terras achter in de tuin. Heerlijke plek.


Deze roos namen we begin vorig jaar mee als stokje in een laagje wax, uit een supermarkt in Polen. Op het label stond alleen "Roos" in het Pools. Deze week bloeit hij voor het eerst en ik ben aangenaam verrast!

Van deze roos ben ik de naam even kwijt, maar ik vind het zachte geel (toch weer) met de roze randjes (Jaja, weer roze) echt heel fraai.


En nog een vrolijke dahlia <3
pi_200482931
Even een vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden.

Vanaf welke worteldiepte wordt beplanting gezien als diepwortelend?

Of is dat per gebied verschillend?
We mogen namelijk ivm leidingen in de grond geen diepwortelende planten/bomen, maar willen graag een beukenhaag als tuinafscheiding.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_200491206
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 09:49 schreef ender_xenocide het volgende:
Even een vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden.

Vanaf welke worteldiepte wordt beplanting gezien als diepwortelend?

Of is dat per gebied verschillend?
We mogen namelijk ivm leidingen in de grond geen diepwortelende planten/bomen, maar willen graag een beukenhaag als tuinafscheiding.
Echt weten en een antwoord op je vraag heb ik niet.
De leidingen door de tuin hier liggen op minimaal 60 cm, zoals wordt geadviseerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk al die getallen…ik heb dus geen idee.
Anders een hovenier of in tc vragen?
pi_200499075
Minder…na wat lezen hier en daar kom ik tot de ontdekking dat ik de Gauri Lindheimer Whirling Butterflies afschuwelijk heb mishandeld. 8)7
I.p.v. door laten bloeien tot eind september - daarom de keuze - rücksichtlos gesnoeid op 10 cm., omdat ik dacht dat er dan opnieuw bloeiende stengels zouden komen.
Vanwege een herinneringsmail om kalk te strooien rondom, ging ik beter googlen.
Fout.fout.fout. En voor stekken ook te laat, vrees ik.
Alhoewel er nog wat uitgebloeide stengels op de vaas staan. En ik zie geen wortelvorming.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 11:36:35 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200499460
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:05 schreef AnneX het volgende:
Minder…na wat lezen hier en daar kom ik tot de ontdekking dat ik de Gauri Lindheimer Whirling Butterflies afschuwelijk heb mishandeld. 8)7
I.p.v. door laten bloeien tot eind september - daarom de keuze - rücksichtlos gesnoeid op 10 cm., omdat ik dacht dat er dan opnieuw bloeiende stengels zouden komen.
Vanwege een herinneringsmail om kalk te strooien rondom, ging ik beter googlen.
Fout.fout.fout. En voor stekken ook te laat, vrees ik.
Alhoewel er nog wat uitgebloeide stengels op de vaas staan. En ik zie geen wortelvorming.
Er was tijdje geleden hier iemand die het advies had gevonden om Gaura juist kort te snoeien zodat ie opnieuw zou uitlopen met dikkere stengels die niet zo dweilen :P .
Ik heb dat met 3 van de 10 geprobeerd en die gewoon weer uit hier :) .
  vrijdag 23 juli 2021 @ 11:43:23 #240
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200499542
Dit zijn de kortgewiekte Gaura's:


En dit is een Gaura die ik door heb laten groeien:
pi_200499586
Welke planten staan er voor de Gaura @bleiblei ?
  vrijdag 23 juli 2021 @ 11:58:22 #242
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200499719
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:47 schreef Elleska het volgende:
Welke planten staan er voor de Gaura @:bleiblei ?
Die mini alliums zijn Allium Senescens (bieslook :P ) in ieder geval. Bedoel je die?
pi_200515791
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:43 schreef bleiblei het volgende:
Dit zijn de kortgewiekte Gaura's:


En dit is een Gaura die ik door heb laten groeien:

@bleiblei aha, dank je. Dit geeft de burger moed.
Doe jij ook kalk strooien rondom in deze maand. Hullie zeggen dat het een tuintaak is voor nu. Waar haal ik dat? En in welke hoeveelheden?
Of zou verpulverde eierschalen ook voldoende kalk opleveren, voor de drie plantjes hier.🤪
  zaterdag 24 juli 2021 @ 10:01:05 #244
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200516451
Kalk kan je gewoon in grote zakken bij tuincentra halen. Maar dat mik ik eigenlijk alleen over het gazon in het voorjaar...
  zondag 25 juli 2021 @ 16:15:30 #245
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_200541039
De plant die het beste in mijn tuin doet (over de periode van 5 jaar) is purperklokje, welke planten zijn een beetje van dezelfde categorie? Dus winterhard/groen, bloeiend, kan veel zon aan en makkelijk snoeien. Met andere woorden onderhoudsarm :P
pi_200542561
Ik bewaar alle eierschalen die ik gebruik. Stamp ze tot pulp en strooi het pulverige poeder in het voorjaar over de tuin, met name op de natte schaduwplekken waar veel mos dreigt te groeien.
pi_200542848
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:36 schreef Kanaroe het volgende:
Ik bewaar alle eierschalen die ik gebruik. Stamp ze tot pulp en strooi het pulverige poeder in het voorjaar over de tuin, met name op de natte schaduwplekken waar veel mos dreigt te groeien.
Aha, het was deels een grapje. 😉
Was je de eierschalen vooraf? Of bewaar je die buitenshuis?
Nu heb er twee van het zondagse ontbijt en eentje van zojuist om de vis te paneren.
En ga ze uit het groene bakje vissen. w/
pi_200543097
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:56 schreef AnneX het volgende:

[..]

Aha, het was deels een grapje. 😉
Was je de eierschalen vooraf? Of bewaar je die buitenshuis?
Nu heb er twee van het zondagse ontbijt en eentje van zojuist om de vis te paneren.
En ga ze uit het groene bakje vissen. w/
:)
Wassen? Nee.
Ze liggen in een grote schaal op mijn aanrecht.
En zo nu en dan past er niks meer in die schaal en gebruik ik de bolle kant van een oude soeplepel om de schalen te verpulveren, leuk karweitje als je eens bozig bent.
Zonde om weg te gooien.
pi_200558325
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 16:15 schreef SacreCoeur het volgende:
De plant die het beste in mijn tuin doet (over de periode van 5 jaar) is purperklokje, welke planten zijn een beetje van dezelfde categorie? Dus winterhard/groen, bloeiend, kan veel zon aan en makkelijk snoeien. Met andere woorden onderhoudsarm :P
Bedoel je Heuchera? Deze?



Ik dacht dat die liever wat schaduw had... maar misschien heb ik dat verkeerd.

Volgens mij zijn er best veel planten die voldoen aan jouw eisen, en hangt het er ook een beetje vanaf wat je zelf leuk vindt en wat voor plant je zoekt. Bodembedekkers? Planten die zoals Heuchera in een 'pol' groeien? Hogere planten om wat meer definitie aan je tuin te geven? Voor in de volle zon zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Persicaria, die lijkt qua vorm een beetje op Heuchera, gaat wel weg in de winter maar kan heel wat kou hebben, en hoef je verder niets aan te doen.



Of mediterrane planten zoals rozemarijn en lavendel. Of 'woekerende' planten zoals campanula. Of siergrassen, die blijven in de winter mooi qua silhouet.
  maandag 26 juli 2021 @ 15:29:36 #250
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200558890
Lavendel is echt een klote plant om mooi en in leven te houden :{ .
  maandag 26 juli 2021 @ 19:38:32 #251
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_200562729
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 09:49 schreef ender_xenocide het volgende:
Even een vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden.

Vanaf welke worteldiepte wordt beplanting gezien als diepwortelend?

Of is dat per gebied verschillend?
We mogen namelijk ivm leidingen in de grond geen diepwortelende planten/bomen, maar willen graag een beukenhaag als tuinafscheiding.
Daar zou ik mij persoonlijk geen zorgen over maken.
pi_200563391
Die rooie heb ik ook.
Doet het prima in de zon, je hoeft er niets aan te doen (alleen eind vd bloei/groei de houten stengels wegknippen), elk jaar voller, leuk blad en is in de winter helemaal weg.
  maandag 26 juli 2021 @ 23:04:55 #253
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_200565847
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:03 schreef yinu het volgende:

[..]

Bedoel je Heuchera? Deze?

Ja, alleen heb ik een donkere met wittige bloemen.
Ze doen het allemaal ontzettend goed in de zon/half schaduw.

De Lavendel die ik had staan is helemaal verbrand.

Ik vind inderdaad de Persicaria erg mooi.
Salie ook O+, die heb ik al en doet het ook erg goed.

Ik heb een lange smalle border te vullen van 50cm diep en 4 meter lang.
De voorkeur heeft eigenlijk ook om af te werken met split of grind ;( anders gaat de hond graven.
Ik dacht eerst gewoon veel van hetzelfde te kopen, maar nu ik allemaal polvormend moois zie begin ik weer te twijfelen.

[ Bericht 19% gewijzigd door SacreCoeur op 26-07-2021 23:14:21 ]
pi_200571721
Werken houtsnippers of cacaodoppen voldoende tegen het graven? Want daar kan je veel fijner plantjes tussen planten dan split of grind en dan heb je wellicht het beste van beide.

Een smalle lange border met Heuchera doen mij denken aan de geveltuintjes van Harry Pierik.
Dit is een van mijn favorieten : https://tuinenstruinen.or(...)ret-garden-zwolle-1/
pi_200572465
Fraaie geveltuintjes! Wat een verschil hè in de straat!

De buren links en rechts zijn met vakantie.
Het kleurrijke uitzicht voor de deur is voor mij:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:24:23 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200573637
In het voorjaar heb ik jullie mijn kruidenspiraal laten zien:
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 14:14 schreef LXIV het volgende:
Mijn kruidenslak is gemetseld en beplant:



Het idee is dus om op een klein oppervlakte allerlei ideale omstandigheden voor diverse planten te creeeren. Schraal, vet, zonnig, schaduw, droog, nat, zuur, kalk.
Van boven naar beneden heb ik nu staan:
Rozemarijn
Oregano,
Tijm,
Lavendel,
Koriander,
Basilicum,
Munt
In het water ga ik Oost-indische kers en Waterkers planten.
Ook ga ik nog op het 1e plateau bonenkruid, peterselie, kervel, majorijn zaaien, evenals een lavas-plant en rabarber.

Het is de bedoeling dat de stenen zelf begroeid gaan raken met mos en muurplanten. voor de kruidenslak ga ik een groot bloemenveld inzaaien.

Ik had ook nog een mooi, romantisch, stenen bankje op Marktplaats gezien, maar dat was helaas net voor mijn neus weggekaapt. Het idee is dan om in de zomer daar fijn te kunnen ontspannen in de geur van alle kruiden met de rug tegen de kruidenslak.
Inmiddels is de kruidenspiraal helemaal volgegroeid. Ik heb er een romantisch stenen bankje en een lantaarnpaal bij geplaatst. Nu kan ik op zomeravonden daar in de geur van lavendel zitten en mijmeren over de ondergang van het Avondland.


Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200574161
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:24 schreef LXIV het volgende:
In het voorjaar heb ik jullie mijn kruidenspiraal laten zien:
[..]

Inmiddels is de kruidenspiraal helemaal volgegroeid. Ik heb er een romantisch stenen bankje en een lantaarnpaal bij geplaatst. Nu kan ik op zomeravonden daar in de geur van lavendel zitten en mijmeren over de ondergang van het Avondland.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaaf!
Uit nieuwsgierigheid; heb je ook een soort fundering gelegd onder je bouwwerk?
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:54:17 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200574193
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:52 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Gaaf!
Uit nieuwsgierigheid; heb je ook een soort fundering gelegd onder je bouwwerk?
Ja, maar niet heel diep (ong 25 cm aangestampt straatzand). Omdat het een compacte spiraal is ondersteunt het zichzelf, dat is anders dan bij een muur. Je wil enkel voorkomen dat het op 1 plaats verzakt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200574214
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar niet heel diep (ong 25 cm aangestampt straatzand). Omdat het een compacte spiraal is ondersteunt het zichzelf, dat is anders dan bij een muur. Je wil enkel voorkomen dat het op 1 plaats verzakt.
Ah, oké. Je spiraal ziet er so wie so erg solide uit! Heel mooi
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:57:29 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200574258
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:55 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ah, oké. Je spiraal ziet er so wie so erg solide uit! Heel mooi
Thx. Ik ga er nu ook echt even langs als ik aan het koken ben om daar dan aan kruiden te plukken wat ik nodig heb. Die kruiden handhaven zich daar prima en komen nu over de randen van de spiraal heen. Ook lekker dus
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200574286
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Thx. Ik ga er nu ook echt even langs als ik aan het koken ben om daar dan aan kruiden te plukken wat ik nodig heb. Die kruiden handhaven zich daar prima en komen nu over de randen van de spiraal heen. Ook lekker dus
Heb je ook al waterkers?
  dinsdag 27 juli 2021 @ 13:13:17 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200574559
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:58 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Heb je ook al waterkers?
Nee ik heb geen water kruiden. Wel kikkervisjes trouwens dat zijn nu kleine kikkertjes geworden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 13:50:28 #263
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_200575323
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 10:54 schreef Elleska het volgende:
Werken houtsnippers of cacaodoppen voldoende tegen het graven? Want daar kan je veel fijner plantjes tussen planten dan split of grind en dan heb je wellicht het beste van beide.

Een smalle lange border met Heuchera doen mij denken aan de geveltuintjes van Harry Pierik.
Dit is een van mijn favorieten : https://tuinenstruinen.or(...)ret-garden-zwolle-1/
Oh dat is wel mijn smaak ja.

Ik weet niet of houtsnippers gaan werken eerlijk gezegd (ik neig naar nee) en dan vind ik het weer zonde om daar in te inversteren. Stuk duurder dan grind en van grind weet ik dat het werkt. Maar eerlijk gezegd vind ik houtsnippers wel een stuk mooier.

Maargoed misschien toch iets meer de mediterraanse kant op? dat dat wel leuk staat met grind?

Ik zag net een mooi formaat lampenpoetsergras in de aanbieding bij Ranzijn (4 euro p/s), niet dat dat heel mediterraans is hoor :+ maar vind ik wel erg mooi. Misschien in combinatie met roze heuchera en paarse salie?

Ik ben hier zo slecht in ;( :P
Maar ik doe mijn best, ik vind het wel steeds leuker om groene vingers te krijgen iig.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 15:32:24 #264
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200577281
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 10:54 schreef Elleska het volgende:
Werken houtsnippers of cacaodoppen voldoende tegen het graven? Want daar kan je veel fijner plantjes tussen planten dan split of grind en dan heb je wellicht het beste van beide.

Een smalle lange border met Heuchera doen mij denken aan de geveltuintjes van Harry Pierik.
Dit is een van mijn favorieten : https://tuinenstruinen.or(...)ret-garden-zwolle-1/
Cacaodoppen zou ik sowieso niet gebruiken om een hond te weren. Dat is zo giftig voor honden als maar zijn kan.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator dinsdag 27 juli 2021 @ 15:39:20 #265
5428 crew  miss_sly
pi_200577381
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:27 schreef AnneX het volgende:
Fraaie geveltuintjes! Wat een verschil hè in de straat!

De buren links en rechts zijn met vakantie.
Het kleurrijke uitzicht voor de deur is voor mij:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een heerlijk uitzicht O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200577854
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Thx. Ik ga er nu ook echt even langs als ik aan het koken ben om daar dan aan kruiden te plukken wat ik nodig heb. Die kruiden handhaven zich daar prima en komen nu over de randen van de spiraal heen. Ook lekker dus
Goed geslaagd! 👍🏼
pi_200577870
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 13:50 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Oh dat is wel mijn smaak ja.

Ik weet niet of houtsnippers gaan werken eerlijk gezegd (ik neig naar nee) en dan vind ik het weer zonde om daar in te inversteren. Stuk duurder dan grind en van grind weet ik dat het werkt. Maar eerlijk gezegd vind ik houtsnippers wel een stuk mooier.

Maargoed misschien toch iets meer de mediterraanse kant op? dat dat wel leuk staat met grind?

Ik zag net een mooi formaat lampenpoetsergras in de aanbieding bij Ranzijn (4 euro p/s), niet dat dat heel mediterraans is hoor :+ maar vind ik wel erg mooi. Misschien in combinatie met roze heuchera en paarse salie?

Ik ben hier zo slecht in ;( :P
Maar ik doe mijn best, ik vind het wel steeds leuker om groene vingers te krijgen iig.
Een beetje leuk combineren is altijd een goed begin! En het fijne van tuinieren is dat je altijd weer opnieuw kunt starten als het niet blijkt te werken. Ik zou ook eens kijken naar Salvia 'hot lips', die wordt wat hoger is bloeit leuk. En bodembedekkers zoals allerlei soorten geraniums (combineren kan met andere geraniums maar ook met grassen die wintergroen blijven oid). Mijn hond wil ook graag graven maar hoe meer woekerende planten ik neerzet hoe minder hij die neiging heeft. Er is nu nog één plekje waar hij altijd graaft en dat laat ik nu een beetje kaal, dan heeft hij ook wat aan de tuin :+ (en dat plekje is een beetje uit het zicht want achter een muurtje)

Oh, je kunt voor je combinaties ook kijken naar wanneer planten groeien en bloeien. Bijvoorbeeld heb ik op één plek gebroken hartjes (Dicentra spectabilis), die gaan in de winter helemaal weg, groeien dan heel vroeg in de lente heel hard en bloeien vrolijk. En nu heb ik ze net weggehaald want het blad sterft al na de langste dag af - en ik heb ze gecombineerd met herfstanemonen. Die bloeien soms wel tot in november, en zijn bijna wintergroen, maar in de lente kun je ze goed snoeien en dan maken ze na de langste dag veel groot en mooi blad aan, en nu staan ze al bijna in knop. Dit is een combinatie waar ik zelf heel tevreden over ben, en het werkt dit jaar ook zoals ik had gehoopt.
pi_200577909
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 10:54 schreef Elleska het volgende:
Werken houtsnippers of cacaodoppen voldoende tegen het graven? Want daar kan je veel fijner plantjes tussen planten dan split of grind en dan heb je wellicht het beste van beide.

Een smalle lange border met Heuchera doen mij denken aan de geveltuintjes van Harry Pierik.
Dit is een van mijn favorieten : https://tuinenstruinen.or(...)ret-garden-zwolle-1/
Oh ja, die zijn echt prachtig! Daar haal ik altijd veel inspiratie uit.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:27 schreef AnneX het volgende:
Fraaie geveltuintjes! Wat een verschil hè in de straat!

De buren links en rechts zijn met vakantie.
Het kleurrijke uitzicht voor de deur is voor mij:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heerlijk uitzicht!

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:24 schreef LXIV het volgende:
In het voorjaar heb ik jullie mijn kruidenspiraal laten zien:
[..]

Inmiddels is de kruidenspiraal helemaal volgegroeid. Ik heb er een romantisch stenen bankje en een lantaarnpaal bij geplaatst. Nu kan ik op zomeravonden daar in de geur van lavendel zitten en mijmeren over de ondergang van het Avondland.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
I love it when a plan comes together...
Mooi geworden!
pi_200579916
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 15:32 schreef Twieki het volgende:

[..]

Cacaodoppen zou ik sowieso niet gebruiken om een hond te weren. Dat is zo giftig voor honden als maar zijn kan.
Ah dat wist ik niet, goede aanvulling!
pi_200580669
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 10:54 schreef Elleska het volgende:
Werken houtsnippers of cacaodoppen voldoende tegen het graven? Want daar kan je veel fijner plantjes tussen planten dan split of grind en dan heb je wellicht het beste van beide.

Een smalle lange border met Heuchera doen mij denken aan de geveltuintjes van Harry Pierik.
Dit is een van mijn favorieten : https://tuinenstruinen.or(...)ret-garden-zwolle-1/
Wat ik tegen gravende honden heb zijn van die krimpmatten; zie in de foto's van deze post bij de rozen en de hortensia. Wij hebben een deel schuin tegen de muur staan met de rozen erdoorheen, elders ligt het ook wel plat op de grond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200582501
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:24 schreef LXIV het volgende:
In het voorjaar heb ik jullie mijn kruidenspiraal laten zien:
[..]

Inmiddels is de kruidenspiraal helemaal volgegroeid. Ik heb er een romantisch stenen bankje en een lantaarnpaal bij geplaatst. Nu kan ik op zomeravonden daar in de geur van lavendel zitten en mijmeren over de ondergang van het Avondland.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtig geworden!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_200612919
Dat kalkgedoe…inmiddels van 7 eier de schalen bewaard.
Met de achterkant van de schaar platslaan ging niet lekker. Dus een keukenmachine gebruikt. Resultaat 36 gram kalk aan de voet van 3 Gauri’s verdeeld.
Sinds het onverhoedse snoeien een week of wat geleden zit er trouwens al volop blad aan, op de geamputeerde stengels.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overige:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200619976
Niet in mn eigen tuin, maar weet iemand of dit japanse duizendknoop is?





[ Bericht 52% gewijzigd door BIGGI op 29-07-2021 19:02:59 ]
pi_200620638
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:57 schreef BIGGI het volgende:
Niet in mn eigen tuin, maar weet iemand of dit japanse duizendknoop is?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Ik denk het niet.
Dat is volgens mij Perzikkruid, een plant uit dezelfde familie.
pi_200620644
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:57 schreef BIGGI het volgende:
Niet in mn eigen tuin, maar weet iemand of dit japanse duizendknoop is?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Dat ziet er niet uit als Japanse Duizendknoop. Wel als een familielid, maar het is een hele grote familie en afgezien van die Japanse neef is de rest best prima in de omgang.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200658162
Weet iemand wat dit plantje is, op een stukje van ongeveer 15x15 cm. Het is een klein laagblijvend plantje met gelige bloemetjes erin (de uitgebloeide bolletjes die je ziet):


Ik dacht aan een leptinella-soort, maar leptinella heeft grotere bladeren. De winkel waar we het gekocht hebben weet het ook niet meer. Heeft iemand hier een idee?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:18:10 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200662111
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:14 schreef papernote het volgende:
Weet iemand wat dit plantje is, op een stukje van ongeveer 15x15 cm. Het is een klein laagblijvend plantje met gelige bloemetjes erin (de uitgebloeide bolletjes die je ziet):
[ afbeelding ]

Ik dacht aan een leptinella-soort, maar leptinella heeft grotere bladeren. De winkel waar we het gekocht hebben weet het ook niet meer. Heeft iemand hier een idee?
Volgens mij Leptinella Squalida. Staat hier nml. ook in de tuin en heeft een vrij klein blad itt. Leptinella Potentillina
  zaterdag 31 juli 2021 @ 22:21:59 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200663474
quote:
7s.gif Op donderdag 29 juli 2021 19:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat ziet er niet uit als Japanse Duizendknoop. Wel als een familielid, maar het is een hele grote familie en afgezien van die Japanse neef is de rest best prima in de omgang.
Wat kun jij dat heerlijk verwoorden, S!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 23:05:11 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200664458
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:57 schreef BIGGI het volgende:
Niet in mn eigen tuin, maar weet iemand of dit japanse duizendknoop is?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Plantnet geeft 35% kans op beklierde duizendknoop :P .
Japanse duizendknoop zie ik niet terugkomen in het lijstje.
pi_200666077
Wij hebben eindelijk een soort van basisschets van hoe we de tuin willen hebben.
We zijn enigszins beperkt door de 3 grote bomen (zomereik, rode esdoorn en 'normale' esdoorn) die al in de tuin staan en die we niet kwijt willen.
En daarnaast is het afstapje van 15 cm hoog dat nu ook al in de tuin aanwezig is een struikelblok: we kunnen niet de hele tuin verlagen tot het laagste punt omdat dan een deel van de fundering bloot komt te liggen, en de rest van de tuin met 15 cm ophogen zou waarschijnlijk een iets te grote kostenpost betekenen.

We willen veel van de huidige, volwassen planten/struiken/boompjes een (in onze ogen) betere plaats geven in het nieuwe ontwerp. En daarnaast ongeveer de helft van de bestrating laten vervangen voor groene bodembedekking (voorkeur is mos, beloopbare kruiden/heide of iets anders groene dat geen gras is, maar als gras de beste oplossing is kan/mag dat ook prima)

Maar nu heb ik geen idee wat wijsheid is: enkele hoveniers langs laten komen om naar aanleiding van onze schets een ontwerp te maken en een offerte uit te brengen, of een tuinarchitect inhuren die onze schets met kennis van zaken uitwerkt tot een definitief ontwerp en dan op zoek gaan naar verschillende bedrijven om bepaalde onderdelen uit te voeren (iemand voor grondverzet/uitgraven van (eventueel te hergebruiken) beplanting/uitzetten nieuwe structuur, iemand voor plaatsen/bouwen buitenkeuken en tuinhuis/werkplaats, iemand voor herplaatsen bestaande beplanting/aanplanten nieuwe beplanting, stratenmaker voor aanleggen terrassen, etc)?

Vanwege lichamelijke issues (ik artrose, man zwakke rug en knieën) kunnen we helaas niet veel zelf doen. Veel meer dan aanplanten van nieuwe begroeiing zien we onszelf niet doen.

Ik neig zelf erg naar het laatste, mijn man vindt vooral het gemak van 1 aanspreekpunt (en 1 iemand met aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid) erg aanlokkelijk.

Er zijn hier vast van beide situaties wel mensen met ervaring aanwezig.

Wat was jullie voornaamste reden om voor de ene of de andere route te kiezen?
En wat is een grove schatting van het prijsverschil tussen beide opties?

[ Bericht 11% gewijzigd door SummerBreeze op 01-08-2021 01:49:16 ]
pi_200666578
@SummerBreeze: een tuinontwerp kwam van een tuinarchitect, kostte toen ¤ 250 (2005).
Hij werkte bij een bedrijf. Bij uitvoeren van zijn ontwerp werd het verrekend en door het bedrijf uitgevoerd en geregeld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door AnneX op 01-08-2021 04:14:39 ]
  zondag 1 augustus 2021 @ 08:49:47 #282
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_200668518
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:57 schreef BIGGI het volgende:
Niet in mn eigen tuin, maar weet iemand of dit japanse duizendknoop is?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Nee zeker niet :)
pi_200668574
Ik heb 3 hoveniersbedrijven hier gehad voor verschillende klussen en bij alledrie was mijn voornaamste probleem dat ze niet communiceren.
Je spreekt wat af, je bent er niet als ze bezig zijn, dan is in het werk iets toch niet zo duidelijk als ze vooraf dachten (of ze laten je tekening verregenen ;( ). Niet dat ze dan even bellen om door te spreken, nee hoor, ze denken even na, twijfelen wat, en hop, gaan gewoon doen wat ze goeddunkt.

Dus ik zou 1 aanspreekpunt dat écht op de hoogte is van je wensen en ook weet dat ie altijd contact op moet nemen bij onduidelijkheden wel de moeite vinden als ik ooit nog iets liet doen waar ik zelf niet bij kon zijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 12:36:54 #284
5428 crew  miss_sly
pi_200672363
Ik ga zo eindelijk weer eens een rondje tuin doen!

We hadden het eerst druk met de laatste week van dochter op school, met alle activiteiten en festiviteiten van dien en toen kwamen we met mijn moeder ineens in een stroomversnelling aan medische zaken met een ziekenhuisopname waardoor ik buiten werken en op en neer rijden naar Brabant niet tot veel anders kwam. Behalve enkele korte momenten om wat onkruid te ruimen, waarbij mijn lief een deel van de opkomende cosmea's uitrukte omdat het in zijn ogen onkruid was, heb ik echt een paar weken niet veel gedaan. Het weer met veel regen en veel wind heeft de plantjes ook niet echt goed gedaan. Dus nu aan de slag om te kijken wat er te redden valt. En wat zaaien nu voor volgend jaar.

Ik had nog wel één Oostindische Kers die eindelijk iets heeft gedaan:



En de cosmea van de AH moestuintjes heeft al een bloem en een knop:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200673902
Op mn wandelrondje kwam ik dit tegen. Jullie een idee waarom deze boom gezwachtelde benen heeft? :D





Het is op een plek waar in t voorjaar blikseminslag is geweest.
pi_200674578
Daarom @Blues https://haagsallerlei.nl/(...)-waarom-gebeurt-dat/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200674839
Ah! Heeft dan bij deze boom te maken met dat ie ineens voor het voetlicht is getreden want de bomen die voor deze stonden waren door blikseminslag en grote storm om gevallen.
Dank voor de link ^O^
pi_200680462
Weer wat nieuwe blommekes uit de wildebloemenmixvoorpostzegel:







En dan vanuit de tuin de Japanse duizendknoop (elk jaar groter) (dus niet die woekeraar!)





De wilde vlinderstruik (vorig jaar nog 2 kleinere planten)



En de annabel die ik van zus kreeg in pot gedaan.
Vlg jaar hopelijk bloemen.



[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 01-08-2021 22:18:05 ]
pi_200683633
Da's geen Japanse.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200684298
Oeps.
Schrap Japans.
:D :@

En zeg iets positiefs })
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 22:15:48 #291
5428 crew  miss_sly
pi_200684446
Je bloemenpostzegel doet het echt heel goed O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200684741
quote:
1s.gif Op zondag 1 augustus 2021 22:07 schreef Blues het volgende:
Oeps.
Schrap Japans.
:D :@

En zeg iets positiefs })
:N :N :N :N :N :N :N :N :N :N
Doek zelden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200684773
quote:
1s.gif Op zondag 1 augustus 2021 22:07 schreef Blues het volgende:
Oeps.
Schrap Japans.
:D :@

En zeg iets positiefs })
Het gaat goed met de struiken! w/
En de voor postzegel blijft ook maar verrassingen geven. Leuk!
pi_200685269
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 22:15 schreef miss_sly het volgende:
Je bloemenpostzegel doet het echt heel goed O+
quote:
1s.gif Op zondag 1 augustus 2021 22:31 schreef AnneX het volgende:

[..]

Het gaat goed met de struiken! w/
En de voor postzegel blijft ook maar verrassingen geven. Leuk!
Ja zo goed uitgepakt dat project O+
pi_200691893
Bedankt voor de hulp eenieder ! Fok Forum for the win ! :D
  Moderator woensdag 4 augustus 2021 @ 14:22:07 #296
5428 crew  miss_sly
pi_200736072
De haken moeten er nog in, maar even gekeken hoe hoog enzo, en de hangmat-palen zijn goed geplaatst *O*



Zelfs zonder haken konden we er al in liggen :D maar het voelde toch nog niet helemaal comfortabel :P

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200737152
Lekker wiegen @miss_sly

En wat gaat er tegen de schutting groeien en bloeien?

Eindelijk de hibiscus, die bloeit en Annabelle heeft reuze bloemen:
(Hibiscus staat onder een walnotenboom en heeft weinig direct zonlicht).


pi_200737308
Mooi de hibiscus! Hier alleen nog een paar staken met bladeren.. tis niet meer moeders mooiste zoals bij jou.
en Annabel steelt de show O+
  Moderator woensdag 4 augustus 2021 @ 15:34:34 #299
5428 crew  miss_sly
pi_200737317
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 15:20 schreef AnneX het volgende:
Lekker wiegen @:miss_sly

En wat gaat er tegen de schutting groeien en bloeien?

Eindelijk de hibiscus, die bloeit en Annabelle heeft reuze bloemen:
(Hibiscus staat onder een walnotenboom en heeft weinig direct zonlicht).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik vind hibiscus ook zoo mooi!
Mijn tuin is definitief te klein om alles wat ik mooi vind ook daadwerkelijk erin te hebben :D

Tegen de schutting, dat is een goede. Ik had er Oostindische kers en klimmende winde gezaaid, maar daar is niets van uitgekomen. Ik overweeg ernstig om er een bruidsluiter tegen te zetten om lekker te woekeren. De bedoeling is immers om dat stukje met boomschors en hangmat te omsluiten met groen, zodat het een fijne, beschutte plek wordt.

Er moeten dus nog heel wat planten en struiken komen, maar dat is toch wel een beetje voor de langere termijn. Ik denk dat ik in het najaar nog een en ander plant, en dan maar eens wil bekijken hoe alles dat er nu staat volgend voorjaar gaat groeien en bloeien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200737341
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 14:22 schreef miss_sly het volgende:
De haken moeten er nog in, maar even gekeken hoe hoog enzo, en de hangmat-palen zijn goed geplaatst *O*

[ afbeelding ]

Zelfs zonder haken konden we er al in liggen :D maar het voelde toch nog niet helemaal comfortabel :P

[ afbeelding ]
Oh heeeeeerlijk zo'n hangmat O+
pi_200738019
Ik sluit 'em wel even.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')