abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199940156
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

Er zijn dit voorjaar veel klaprozen te zien geweest. De media berichtten er zelfs over. Dit waren de klaprozen van @yinu, @bleiblei, @sigme, @sacha, @AnneX en @Claudia_x:







Er was oranje als afwisseling op al dat rood. Havikskruid bij @Sumppi en @Claudia_x:



Zadenmengsels brachten allerlei moois bij @littledrummergirl, @Blues en @bleiblei:




Griezels in de tuin van @Gast_op_Afstand_GOA, koninginnepage bij @AnneX en bijen en hommels bij @lyolyrc:




De moestuinmaatjes van @miss_sly en @Claudia_x waren een succes:



Het wit kwam op bij Claudia_x, @AnneX en @sacha:




Er was ook tuinleed. De mooie mat van @AnneX liet haar in de steek, Herik van @Blues werd om het leven gebracht en de tuin van @Claudia_x werd bezet door slakken:




We herdachten bovendien de akelei van @liesje1979:

quote:
11s.gif Op donderdag 17 juni 2021 22:31 schreef liesje1979 het volgende:
Ik had jullie toch verteld over de Akelei O+
Vandaag kwamen we er ook weer langs en neeeee, de tuinman van de begraafplaats was weer aan het werk. Vorige keer dat ik hem zag hem op het hart gedrukt ze te laten staan. Dus ik zeg, ooooh nee, de Akelei!! Zegtie ie, ja nee, heb alleen de bloemen eraf gehaald, maar de bodem laten staan. Ik zo van ja maar... -O- Volgend jaar weer een kans zegtie.
:')
Er staan er nog een paar tussen de tegels aan de stoepkant van het hek, zal je zien dat de plantsoendienst die ook nog even weghaalt voor ze zaaddozen hebben. Ik heb er 2 op vaas maar lijkt me niet dat ze op vaas zaaddozen gaan ontwikkelen.

Dus als Annex zaad heeft van die heuphoge paarse over een tijdje houd ik me misschien heel erg aanbevolen. :@
Maar we laafden ons aan de akeleien van @sigme en @SV-tje:



Gelukkig waren er nog de rozen van @Blues, @yinu, @AnneX en @Claudia_x:





Van de malva van @yinu en salie van @spinazieruiker ging ook grote troost uit:



En er staat ons nog veel moois te wachten: de stokrozen komen eraan bij @Tuindier en de hortensia's bij @sigme en @Claudia_x:




[ Bericht 28% gewijzigd door Claudia_x op 18-06-2021 09:04:53 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199940331
Vond gisteren deze tussen de planten



Toch maar naar de uiterwaarden gebracht, was een beetje bang dat ik geen kikker meer overhou
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 08:50:04 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199940378
Is dat een inheemse slang? :o
pi_199940393
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 08:50 schreef bleiblei het volgende:
Is dat een inheemse slang? :o
Ja. Ringslang. Kwam waarschijnlijk op de vijvers af. Was een flinke van ~1 meter
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 08:51:53 #5
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_199940395
Een ringslang denk ik? Mooi beestje. O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_199940406
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 08:50 schreef bleiblei het volgende:
Is dat een inheemse slang? :o
Ja dit is een ringslang.

Zo te zien wel een stevige jongen.
pi_199940549
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 08:42 schreef devlinmr het volgende:
Vond gisteren deze tussen de planten

[ afbeelding ]

Toch maar naar de uiterwaarden gebracht, was een beetje bang dat ik geen kikker meer overhou
Da's alvast een mooie aanwinst voor de volgende OP!

Hoe heb je die gevangen, joh?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199940580
Voordat stoere beesten de show gaan stelen, snel weer wat bloemen erin gooien! Ik liet jullie gisteren nog verrukt de knolspirea zien. Vanochtend lag-ie plat door de regen. Grmbl. Even overeind geholpen. Er brak wat af en toen ik dat in een vaasje wilde zetten, zag ik dat een knop was uitgekomen van een ander plantje waar ik bruusk mee om was gegaan:




Ik had geen flauw idee wat er uit de knop ging komen, maar ik had in ieder geval niet dit verwacht! Volgens PlantNet is het een bleke morgenster en ik meen me te herinneren dat het inderdaad een morgenster was die ik had gekregen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199940582
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Da's alvast een mooie aanwinst voor de volgende OP!

Hoe heb je die gevangen, joh?
2 schepnetten toen hij de vijver indook
Wilden hem eerst laten zitten maar al snel was de eerste kikker het haasje. Dus toen moest ie weg van mijn vrouw.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199940603
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:09 schreef devlinmr het volgende:

[..]

2 schepnetten toen hij de vijver indook
Wilden hem eerst laten zitten maar al snel was de eerste kikker het haasje. Dus toen moest ie weg van mijn vrouw.
Held!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 09:12:49 #11
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_199940611
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:09 schreef devlinmr het volgende:

[..]

2 schepnetten toen hij de vijver indook
Wilden hem eerst laten zitten maar al snel was de eerste kikker het haasje. Dus toen moest ie weg van mijn vrouw.
:D
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_199940639
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Held!
Ja echte kikkerprins ;)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 09:39:14 #13
5428 crew  miss_sly
pi_199940925
Die OP _O_ O+

Ik maakte gisteren nog wat foto's, want ik zag ineens dat mijn klimroos mooie bloemen heeft:



De klimroos staat nu achter de veel te grote barbecue, maar die gaan we vervangen voor een kleiner, minder aanwezig model, dus dan wordt ie beter zichtbaar.

En ook hier in de tuin veel klaprozen

Achterin de tuin aan de sloot, half achter het schuurtje, waar we nog een stukje uitdragerij hebben :')
Er staan ook een paar prachtige grashalmen tussen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199940986
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:39 schreef miss_sly het volgende:
Die OP _O_ O+

Ik maakte gisteren nog wat foto's, want ik zag ineens dat mijn klimroos mooie bloemen heeft:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De klimroos staat nu achter de veel te grote barbecue, maar die gaan we vervangen voor een kleiner, minder aanwezig model, dus dan wordt ie beter zichtbaar.

En ook hier in de tuin veel klaprozen
[ afbeelding ]
Achterin de tuin aan de sloot, half achter het schuurtje, waar we nog een stukje uitdragerij hebben :')
Er staan ook een paar prachtige grashalmen tussen.
Wauw, je roos! Spectaculaire kleur.

Niet ontopic, maar wij hebben net een elektrische barbecue gekocht en zijn daar heul blij mee.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199941482
Gezaaid, in de volle grond, op 15 april en nu staat de Dille eindelijk in bloei!

Door de kou en de regen heeft het geheel wat vertraging opgelopen en zijn de planten maar zo'n 60 centimeter hoog, maar dat mag de pret niet drukken :)

En gelukkig alleen maar een zacht buitje vanochtend, dus geen schade aan de jongelingen.
pi_199942155
@Claudia_x weer een kleurrijke thematische samenvatting _O_

En @devlinmr die ringslang 😳 en ik woon naast de uiterwaarden en de buurman heeft een vijver.
pi_199942341
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 11:35 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia_x weer een kleurrijke thematische samenvatting _O_

En @:devlinmr die ringslang 😳 en ik woon naast de uiterwaarden en de buurman heeft een vijver.
Compleet onschuldige beesten hoor. Zijn niet giftig
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199942508
Die slang O+ Uitgezet *G*

En de OP _O_ Wat een werk stop je daar toch in, en tijd en liefde. O+

Alles is blij met de regen geweest die hier van 5 tot 8 vanochtend naar beneden kwam. Grassprietjes lagen op hun ruggetjes met hun bekkies open w/

Weer veel moois in dit nieuwe topic :)
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 12:23:38 #19
5428 crew  miss_sly
pi_199942873
De penisetum krijgt iets van een bloem :o



Phacelia nog niet verplaatst, wel eerste knop aan het openen


Hortensia hier ook al voorzichtig aan het openen:


Vrouwenmantel O+


De klimroos heeft meer bloemen:


En de border die ik vorig jaar als eerste vulde, is weer heerlijk ontploft
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199943147
In de categorie griezels: vanochtend een molshoop gespot in de tuin :{

Meteen de mollenvanger maar gebeld. Buiten mijn tuin heb ik weinig tegen die beesten maar ik heb de laatste jaren genoeg gezien hoeveel schade ze kunnen aanrichten aan je gazon en paden.
pi_199943699
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 12:00 schreef Blues het volgende:
Die slang O+ Uitgezet *G*

En de OP _O_ Wat een werk stop je daar toch in, en tijd en liefde. O+
Het is leuk dat het wordt gewaardeerd! Ik vind het zelf aardig om terug te kijken op de afgelopen periode: wat waren patronen en uitschieters? Altijd leerzaam en vaak ook nog inspirerend (kan ik er iets mee voor m'n eigen tuin?).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199943925
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 12:42 schreef spinazieruiker het volgende:
In de categorie griezels: vanochtend een molshoop gespot in de tuin :{

Meteen de mollenvanger maar gebeld. Buiten mijn tuin heb ik weinig tegen die beesten maar ik heb de laatste jaren genoeg gezien hoeveel schade ze kunnen aanrichten aan je gazon en paden.
Ik heb ze hier nog niet gezien! Maar ik heb vrede gesloten met de mollen en bestrijd ze niet meer. Niet dat ik ze ooit succesvol heb bestreden, maar ik probeer het in ieder geval niet meer. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199944155
Wauw, de OP! O+

Helaas is de malva vannacht helemaal platgeregend. Hij lijkt niet echt geknakt dus ik probeer hem met draadjes en de ladder nog wat op te krikken maar ik heb er een hard hoofd in. Maar er zitten nog heel veel knoppen in en de bijen en hommels vlogen nog steeds af en aan dus vooruit.



Verder was alles blij met wat regen... De hortensia's hier ook in knop maar nog lang niet klaar om te openen:



De eerste bloem aan de Indische kers:



Ook de kamperfoelie bij de rambling rose lijkt bijna zo ver:



Helaas waren ook deze jongens blij met wat vocht:



Vooral helaas omdat ik deze allemaal van mijn Hebe moest afplukken. Die was vorig jaar van een behoorlijk struikje veranderd in een hoop spinrag en zwarte bladeren door een of andere mot, en heeft het ternauwernood overleefd. Nu nog een heel klein polletje, en dus weg met de slakken.



Ook de zeer prille druif was vol met slakken. Die heb ik pas vandaag voor het eerst een beetje omhoog kunnen leiden. Hij was erg sneu in het koude voorjaar. Dus die ook van de slakken bevrijd.



NB de slakken zijn in een uitplaatsingsprogramma opgenomen en met een nieuwe identiteit in een groenstrook in de buurt een nieuw leven begonnen.

Verder nog even een stukje 'klimmers, gemengd' in pril stadium met van links naar rechts winterjasmijn (nu niks aan te zien), vijg, trompetklimmer die er een paar weken geleden nog uitzag als 3 dorre takjes, een doornloze braam die er geen zin in lijkt te hebben (dat hele kleine plantje op de grond), en 2x roos. Van de linker daarvan, met die oranje knop, dacht ik ook dat 'ie het loodje had gelegd dus ik had 'm bijna tot de grond afgeknipt, en hij is nu aan een enorme groeispurt begonnen. Wat kunnen rozen toch hard groeien!

pi_199944556
Oh en speaking of Akelei, heb ik jullie mijn Akelei wel eens laten zien? Het is mij een raadsel waar deze vandaan komt, want ik had wel akelei (en lupine, en lathyrus, en allerlei andere dingen) gezaaid maar echt op heel andere plaatsen. Die zijn allemaal (nog?) niet opgekomen, maar deze stond opeens tussen de vuurdoorn en de vrouwenmantel op een heel raar schaduwplekje te shinen...

  vrijdag 18 juni 2021 @ 14:36:30 #25
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_199944557
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 08:42 schreef devlinmr het volgende:
Vond gisteren deze tussen de planten

[ afbeelding ]

Toch maar naar de uiterwaarden gebracht, was een beetje bang dat ik geen kikker meer overhou
Heb je wel gekeken of ze geen nest had? Ze broeden nu namelijk. Was een paar dagen geleden ook op Omroep Flevoland:

https://www.omroepflevola(...)ngslang-in-flevoland
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_199944579
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:01 schreef yinu het volgende:
Wauw, de OP! O+

Helaas is de malva vannacht helemaal platgeregend. Hij lijkt niet echt geknakt dus ik probeer hem met draadjes en de ladder nog wat op te krikken maar ik heb er een hard hoofd in. Maar er zitten nog heel veel knoppen in en de bijen en hommels vlogen nog steeds af en aan dus vooruit.

[ afbeelding ]

Verder was alles blij met wat regen... De hortensia's hier ook in knop maar nog lang niet klaar om te openen:

[ afbeelding ]

De eerste bloem aan de Indische kers:

[ afbeelding ]

Ook de kamperfoelie bij de rambling rose lijkt bijna zo ver:

[ afbeelding ]

Helaas waren ook deze jongens blij met wat vocht:

[ afbeelding ]

Vooral helaas omdat ik deze allemaal van mijn Hebe moest afplukken. Die was vorig jaar van een behoorlijk struikje veranderd in een hoop spinrag en zwarte bladeren door een of andere mot, en heeft het ternauwernood overleefd. Nu nog een heel klein polletje, en dus weg met de slakken.

[ afbeelding ]

Ook de zeer prille druif was vol met slakken. Die heb ik pas vandaag voor het eerst een beetje omhoog kunnen leiden. Hij was erg sneu in het koude voorjaar. Dus die ook van de slakken bevrijd.

[ afbeelding ]

NB de slakken zijn in een uitplaatsingsprogramma opgenomen en met een nieuwe identiteit in een groenstrook in de buurt een nieuw leven begonnen.

Verder nog even een stukje 'klimmers, gemengd' in pril stadium met van links naar rechts winterjasmijn (nu niks aan te zien), vijg, trompetklimmer die er een paar weken geleden nog uitzag als 3 dorre takjes, een doornloze braam die er geen zin in lijkt te hebben (dat hele kleine plantje op de grond), en 2x roos. Van de linker daarvan, met die oranje knop, dacht ik ook dat 'ie het loodje had gelegd dus ik had 'm bijna tot de grond afgeknipt, en hij is nu aan een enorme groeispurt begonnen. Wat kunnen rozen toch hard groeien!

[ afbeelding ]
Zo zie je maar weer: you win some, you lose some. Heel stom van je malva - ik hoop dat het weer wat wordt. Ik bind zelf planten die plat gaan altijd op om ze nog een kans te geven, tenzij ze inderdaad zijn geknakt. Ik zag net bijvoorbeeld dat een halve bos klaprozen plat is gegaan:



Die wordt niet meer zo mooi als-ie was, maar de knoppen komen nog wel uit. En er zijn nog zoveel klaprozen! Zojuist:



Tijdens m'n rondje ook weer wat nieuwe bloeiers gespot die duidelijk baat hebben gehad bij de regen. Deze clematis:


En de piemels hot lips:


De kerrieplant is er bijna (wat een lucht komt er van die plant):


De alliums hebben nog even nodig:


En het mooiste moet nog komen: de toortsen!


Verder moest ik lachen om m'n vijg die wordt verzwolgen door geraniums:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199944616
Oh, en ik zag dat m'n helleborus weer is gaan bloeien. Is dat normaal? Volgens het kaartje zou het in april gedaan moeten zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199944644
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:36 schreef Twieki het volgende:

[..]

Heb je wel gekeken of ze geen nest had? Ze broeden nu namelijk. Was een paar dagen geleden ook op Omroep Flevoland:

https://www.omroepflevola(...)ngslang-in-flevoland
Goed dat je daarop wijst!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199944730
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:36 schreef Twieki het volgende:

[..]

Heb je wel gekeken of ze geen nest had? Ze broeden nu namelijk. Was een paar dagen geleden ook op Omroep Flevoland:

https://www.omroepflevola(...)ngslang-in-flevoland
Hebben we ook aan gedacht, maar we hebben geen broeihoop. Maar dan nog, dan zien we het vanzelf wel. Het is niet alsof ze de hoofdprijs voor moeder van het jaar zullen winnen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199944800
Herkent iemand deze?
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 00:57 schreef spinazieruiker het volgende:


Geen idee wat dit precies is. Het lijkt een soort vaste geranium en bloei op verschillende momenten in het jaar, steeds uitbundiger.
pi_199945233
Gebruiken jullie ook weleens "google lens" voor de plantennamen?
Heb daar best aardige ervaringen mee.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199945597
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:59 schreef spinazieruiker het volgende:
Herkent iemand deze?
[..]

Ik gebruik voor dit soort vragen altijd Plantnet. Dit lijkt mij Robertskruid, een inheemse geraniumsoort.
pi_199945636
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer: you win some, you lose some. Heel stom van je malva - ik hoop dat het weer wat wordt. Ik bind zelf planten die plat gaan altijd op om ze nog een kans te geven, tenzij ze inderdaad zijn geknakt. Ik zag net bijvoorbeeld dat een halve bos klaprozen plat is gegaan:

[ afbeelding ]

Die wordt niet meer zo mooi als-ie was, maar de knoppen komen nog wel uit. En er zijn nog zoveel klaprozen! Zojuist:

[ afbeelding ]

Tijdens m'n rondje ook weer wat nieuwe bloeiers gespot die duidelijk baat hebben gehad bij de regen. Deze clematis:
[ afbeelding ]

En de piemels hot lips:
[ afbeelding ]

De kerrieplant is er bijna (wat een lucht komt er van die plant):
[ afbeelding ]

De alliums hebben nog even nodig:
[ afbeelding ]

En het mooiste moet nog komen: de toortsen!
[ afbeelding ]

Verder moest ik lachen om m'n vijg die wordt verzwolgen door geraniums:
[ afbeelding ]
Oh ja, de piemels hot lips! Die wil ik ook nog toevoegen hier. I like.

En de gele toorts heb ik hier gezaaid maar nada. In de buurt staan ze al wel fier te bloeien - ik liep gisteravond een paadje op dat ik vaak loop met de hond en het leek ineens wel een soort raar bosje met enorm hoge toortsen. Prachtig, hoe dat van niks tot een ruim-meer-dan-manshoog object gaat in een paar weken. Dit jaar maar weer wat zaad verzamelen en volgend jaar nog eens proberen.
pi_199945686
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:59 schreef spinazieruiker het volgende:
Herkent iemand deze?
[..]

Geranium sanguineum. Kijk maar hier, lijkt er sprekend op (die van jou is hooguit iets meer roze dan paars). De plant kan ontzettend lang bloeien en daardoor lijkt het misschien alsof-ie vaak bloeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199945842
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geranium sanguineum. Kijk maar hier, lijkt er sprekend op (die van jou is hooguit iets meer roze dan paars). De plant kan ontzettend lang bloeien en daardoor lijkt het misschien alsof-ie vaak bloeit.
Dit lijkt me juist :)

Ik heb veel soorten geraniums staan. Van deze kon ik me niet herinneren waar en wanneer ik hem had gekocht. Vanwege de afwijkende bladvorm had het ook iets anders kunnen zijn.

De rozanne,die ik hier ook heb staan, staat bekend als één van de langst bloeiende geraniums. Juist deze sanguineum draagt (vooral in het voorjaar) bloemen op momenten dat ze bij andere geraniums (nog) niet te zien zijn.

Over een tijdje maar eens zien of ik deze plant kan scheuren.
pi_199945857
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:57 schreef yinu het volgende:

[..]

Oh ja, de piemels hot lips! Die wil ik ook nog toevoegen hier. I like.

En de gele toorts heb ik hier gezaaid maar nada. In de buurt staan ze al wel fier te bloeien - ik liep gisteravond een paadje op dat ik vaak loop met de hond en het leek ineens wel een soort raar bosje met enorm hoge toortsen. Prachtig, hoe dat van niks tot een ruim-meer-dan-manshoog object gaat in een paar weken. Dit jaar maar weer wat zaad verzamelen en volgend jaar nog eens proberen.
Je kunt de toorts als je 'em in het wild ziet op een plek waar-ie gemist kan worden uitgraven en meenemen. Nu is het misschien wat laat daarvoor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199945959
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:12 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dit lijkt me juist :)

Ik heb veel soorten geraniums staan. Van deze kon ik me niet herinneren waar en wanneer ik hem had gekocht. Vanwege de afwijkende bladvorm had het ook iets anders kunnen zijn.

De rozanne,die ik hier ook heb staan, staat bekend als één van de langst bloeiende geraniums. Juist deze sanguineum draagt (vooral in het voorjaar) bloemen op momenten dat ze bij andere geraniums (nog) niet te zien zijn.

Over een tijdje maar eens zien of ik deze plant kan scheuren.
Rozanne heb ik ook! Die kocht ik om de reden die jij noemt. Van de buurman kreeg ik later een andere geranium en die groeide harder en bloeide nota bene langer en uitbundiger. Dat is de geranium die nu m'n vijg verzwelgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199946115
Of ObsIdentify, een app waarbij je een foto kan maken van een plant of dier en er een match wordt gezocht in de database van de app.
pi_199946213
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Rozanne heb ik ook! Die kocht ik om de reden die jij noemt. Van de buurman kreeg ik later een andere geranium en die groeide harder en bloeide nota bene langer en uitbundiger. Dat is de geranium die nu m'n vijg verzwelgt.
De rozanne is terecht erg populair maar er is gelukkig meer onder de zon, ook qua bloeitijd.

Ik heb van verschillende planten (naast geraniums ook salie en nepeta) meerdere soorten staan. Dit levert veel variatie op in kleur, bloem- en bladvorm, bloeitijd en hoogte. Tegelijk levert het een soort eenheid op zonder dat je een geforceerd ritme in je borders krijgt.

Ik heb hier ook een witte geranium staan, volgens mij Geranium sylvaticum album. Die begint in april of mei met bloeien en is onlangs uitgebloeid. In één van mijn borders was dit (buien voorjaarsbollen) lange tijd de enige bloeier. Volgens mij is deze plant bij mij steriel want er komen geen insecten op af, of ze vinden hem niet aantrekkelijk genoeg. Ook een witte salie krijgt geen bezoek maar past wel mooi bij de gekleurde bloeiers die er omheen staan.
pi_199947012
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer: you win some, you lose some. Heel stom van je malva - ik hoop dat het weer wat wordt. Ik bind zelf planten die plat gaan altijd op om ze nog een kans te geven, tenzij ze inderdaad zijn geknakt. Ik zag net bijvoorbeeld dat een halve bos klaprozen plat is gegaan:

[ afbeelding ]

Die wordt niet meer zo mooi als-ie was, maar de knoppen komen nog wel uit. En er zijn nog zoveel klaprozen! Zojuist:

[ afbeelding ]

Tijdens m'n rondje ook weer wat nieuwe bloeiers gespot die duidelijk baat hebben gehad bij de regen. Deze clematis:
[ afbeelding ]

En de piemels hot lips:
[ afbeelding ]

De kerrieplant is er bijna (wat een lucht komt er van die plant):
[ afbeelding ]

De alliums hebben nog even nodig:
[ afbeelding ]

En het mooiste moet nog komen: de toortsen!
[ afbeelding ]

Verder moest ik lachen om m'n vijg die wordt verzwolgen door geraniums:
[ afbeelding ]
Mooie plantjes weer allemaal! Vooral die Clematis!
Wat voor plant is de Hotlips precies?
Hij lijkt wel wat op een kamerplant die ik heb.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 18:23:00 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199947501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je kunt de toorts als je 'em in het wild ziet op een plek waar-ie gemist kan worden uitgraven en meenemen. Nu is het misschien wat laat daarvoor.
Je kunt ook over een maand wat van die zaadbollen pakken en volgend jaar april in je tuin uitzaaien..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 18:30:37 #42
5428 crew  miss_sly
pi_199947594
Onze wadi heeft toch een beetje moeite met een wolkbreuk :D



Tevens is te zien hoe ons gazon bepaald niet perfect ligt :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199949499
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 18:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt ook over een maand wat van die zaadbollen pakken en volgend jaar april in je tuin uitzaaien..
Ik stelde het voor omdat het zaaien niet was gelukt. En ik vermoed dat uitzaaien dit jaar nog kan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199949515
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 18:30 schreef miss_sly het volgende:
Onze wadi heeft toch een beetje moeite met een wolkbreuk :D

[ afbeelding ]
:D!

Trekt het wel goed in de grond nu?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 20:21:28 #45
5428 crew  miss_sly
pi_199949555
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D!

Trekt het wel goed in de grond nu?
We hadden werkelijk een wolkbreuk. De sloot is ook ineens vol :o




Dat is de grondwaterstand, geloof ik, dus goed weglopen wordt even lastig. We geven het toch maar minstens een paar uur :’)

Zo is het normaal:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199949590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 17:32 schreef Kanaroe het volgende:

Wat voor plant is de Hotlips precies?
Hij lijkt wel wat op een kamerplant die ik heb.
Salvia microphylla 'Hot Lips'. Ik vind 'em fantastisch: hij bloeit leuk en lekker lang. Die van mij zou trouwens een 'Pink Lips Jeremy' zijn, zie ik in m'n Excelsheet. Ik vraag het me af, want hij ziet er in mijn optiek rood uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199949593
Mijn moeder merkte gister nog op dat toortsen zo vreselijk eigenwijs en vooral opkomen op onhandige plekken en juist precies niet waar je er een had willen hebben. Verplaatsen als ze klein zijn idd. En anders ruim uitzaaien ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199949629
Lekkere wolkbreuk idd! Hier ook :o
Alles watert lekker weg dankzij gras en maar een minipaadje O+

Overigens zaadkenners :+ zal ik net als de akelei, nu de bezempjes van het bijenbrood er ook maar afhalen en gaan drogen? Dan heb ik bijenbroodzaad. Kan ik een bijenbroodje bakken vlg zomer :P
pi_199949633
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

We hadden werkelijk een wolkbreuk. De sloot is ook ineens vol :o
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat is de grondwaterstand, geloof ik, dus goed weglopen wordt even lastig. We geven het toch maar minstens een paar uur :’)

Zo is het normaal:
[ afbeelding ]
Volgens mij is dit juist mooi omdat je nu de infiltratie kunt bepalen!

Hier was er ook heel even een wolkbreuk en daarna was het klaar. Geen orkanen, goddank.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 20:29:07 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199949675
Da
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik stelde het voor omdat het zaaien niet was gelukt. En ik vermoed dat uitzaaien dit jaar nog kan?
dat Weet ik niet. Misschien als je de zaden 2 weken in de vriezer legt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199949698
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Salvia microphylla 'Hot Lips'. Ik vind 'em fantastisch: hij bloeit leuk en lekker lang. Die van mij zou trouwens een 'Pink Lips Jeremy' zijn, zie ik in m'n Excelsheet. Ik vraag het me af, want hij ziet er in mijn optiek rood uit.
Bedankt!
Ja, die Pink Lips verkleurd tot wit las ik net, die van jou vind ik mooier
pi_199949917
Hopelijk kunnen jullie dit linkje openen.
Zo mooi op de laptop met dat filmpje aan het begin O+
ŠVolkskrant
https://www.volkskrant.nl(...)de-klaproos~v440637/
pi_199949921
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik stelde het voor omdat het zaaien niet was gelukt. En ik vermoed dat uitzaaien dit jaar nog kan?
Ja uitgraven misschien volgend jaar. Hier staan ze langs de singel in het wild. Maar die zijn nu dus ongeveer 30 cm hoger dan ik, dus uitgraven en meenemen wordt wel een beetje een in het oog springende activiteit :+ O-)

Zaaien was idd niet gelukt. Maar ik geloof dat het bordertje waar ik veel zaad had gezaaid sowieso niet zulke goede aarde heeft want daar komt heel veel niet op. Dus daar moet ik volgend jaar misschien wat vivimus doorheen spitten ofzo.
pi_199949985
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:24 schreef sigme het volgende:
Mijn moeder merkte gister nog op dat toortsen zo vreselijk eigenwijs en vooral opkomen op onhandige plekken en juist precies niet waar je er een had willen hebben. Verplaatsen als ze klein zijn idd. En anders ruim uitzaaien ;)
Dat zei mijn moeder laatst ook! Daar had ik het zaad van vorig jaar van gekregen...

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:29 schreef LXIV het volgende:
Da
[..]

dat Weet ik niet. Misschien als je de zaden 2 weken in de vriezer legt
Oh ja? Hebben ze kou nodig?
pi_199950014
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:24 schreef sigme het volgende:
Mijn moeder merkte gister nog op dat toortsen zo vreselijk eigenwijs en vooral opkomen op onhandige plekken en juist precies niet waar je er een had willen hebben. Verplaatsen als ze klein zijn idd. En anders ruim uitzaaien ;)
Inderdaad. Bij de buren komt-ie op allerlei onhandige plekken op zoals tussen tegels. En die krijg ik dan. Maar de toortsen hebben zichzelf vorig jaar na de bloei ook uitgezaaid op plekken die prima waren. Ik wou ze in het voorjaar verplaatsen, maar ze stonden allemaal goed.

Ik heb om het uit te proberen zelf wat gezaaid in een pot: niks uitgekomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199950103
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:46 schreef yinu het volgende:

Oh ja? Hebben ze kou nodig?
Dit is wat Vreeken zegt:

Zaaien: april-juli. De zaden kiemen snel, gelijkmatig vochtig houden (niet nat) bij ą 20̊C. Het zaad slechts dun afdekken, fijn zaad niet afdekken, maar licht aandrukken. Doe een doos of donkere lap erover, het is geen lichtkiemer. Direct na opkomst licht zetten en koeler.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199950185
Hier tot nu toe nog nauwelijks regen, laat staan een wolkbreuk. Ik twijfel of ik de peer water moet gaan geven, die staat een beetje slap te zijn met de warmte/droogte,

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit is wat Vreeken zegt:

Zaaien: april-juli. De zaden kiemen snel, gelijkmatig vochtig houden (niet nat) bij ą 20̊C. Het zaad slechts dun afdekken, fijn zaad niet afdekken, maar licht aandrukken. Doe een doos of donkere lap erover, het is geen lichtkiemer. Direct na opkomst licht zetten en koeler.
Oh, zaaien kan tot juli? Dan kan ik het misschien nog wel proberen, die hier in de buurt staan echt al in bloei dus daar verwacht ik wel snel wat zaaddozen...

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:42 schreef Blues het volgende:
Hopelijk kunnen jullie dit linkje openen.
Zo mooi op de laptop met dat filmpje aan het begin O+
ŠVolkskrant
https://www.volkskrant.nl(...)de-klaproos~v440637/
Ja prachtig, ik geniet er erg van dit jaar! Ik had vroeger een poster van dit schilderij op een kamer hangen en daar denk ik dit jaar vaak aan:

pi_199950198
En je zou ook stukjes van de wortel moeten kunnen nemen. (bron) Geinig, ga ik eens proberen. Ik heb dit jaar als het goed is in ieder geval twee verschillende soorten toortsen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199950272
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:42 schreef Blues het volgende:
Hopelijk kunnen jullie dit linkje openen.
Zo mooi op de laptop met dat filmpje aan het begin O+
ŠVolkskrant
https://www.volkskrant.nl(...)de-klaproos~v440637/
Prachtige foto's! Ik ben nu al haast een beetje verdrietig omdat ze er volgend jaar misschien niet zijn. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199950366
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:56 schreef yinu het volgende:

Oh, zaaien kan tot juli? Dan kan ik het misschien nog wel proberen, die hier in de buurt staan echt al in bloei dus daar verwacht ik wel snel wat zaaddozen...
Dan bloeien ze dus volgend jaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199950489
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 21:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan bloeien ze dus volgend jaar.
Ja precies! Maar niet pas over 2 jaar...

Ik heb nog wel een klein beetje hoop dat ze hier nog opkomen. Er is in die border nu net allerlei levends boven de grond aan het komen waarvan ik nog geen idee heb wat wat is. Dus ik laat alles maar staan (totdat het groot genoeg wordt om te zien dat het wéér muursla is ;( ).

Briljante pagina trouwens van Gardeners World. O+ Monty Don O+

En ik ga ook kijken of ik van m'n moeder een stukje wortel kan krijgen!
  vrijdag 18 juni 2021 @ 21:13:22 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199950586
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 20:46 schreef yinu het volgende:

[..]

Dat zei mijn moeder laatst ook! Daar had ik het zaad van vorig jaar van gekregen...
[..]

Oh ja? Hebben ze kou nodig?
Weet ik niet. Maar sommige planten kun je zo foppen dat het lente 2022 is
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199950715
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 21:09 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja precies! Maar niet pas over 2 jaar...

Ik heb nog wel een klein beetje hoop dat ze hier nog opkomen. Er is in die border nu net allerlei levends boven de grond aan het komen waarvan ik nog geen idee heb wat wat is. Dus ik laat alles maar staan (totdat het groot genoeg wordt om te zien dat het wéér muursla is ;( ).

Briljante pagina trouwens van Gardeners World. O+ Monty Don O+

En ik ga ook kijken of ik van m'n moeder een stukje wortel kan krijgen!
Ik zou dan ook niet zonder meer de bodem verrijken. Ik weet dat toortsen graag droog en zonnig staan. Daarom staan ze bij mij alleen in de verhoogde borders op het zuiden. Vaak houden planten met een soortgelijke voorkeur van arme grond.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199951255
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 21:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou dan ook niet zonder meer de bodem verrijken. Ik weet dat toortsen graag droog en zonnig staan. Daarom staan ze bij mij alleen in de verhoogde borders op het zuiden. Vaak houden planten met een soortgelijke voorkeur van arme grond.
Ja, dat zag ik net ook bij Monty Don! Hoe slechter/armer/droger/steniger de grond, hoe leuker de toortsen het vinden. En nou vind ik toortsen ook heel leuk en heb ik dus een voormalige oprit vol met puin waar het in de zomer tussen stenen muren superheet wordt, dus je zou toch zeggen dat het een keertje moet gaan lukken!
pi_199951372
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 21:38 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja, dat zag ik net ook bij Monty Don! Hoe slechter/armer/droger/steniger de grond, hoe leuker de toortsen het vinden. En nou vind ik toortsen ook heel leuk en heb ik dus een voormalige oprit vol met puin waar het in de zomer tussen stenen muren superheet wordt, dus je zou toch zeggen dat het een keertje moet gaan lukken!
Natuurlijk gaat het lukken! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 09:37:59 #66
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199956036
Hebben jullie vochtmeters in de grond? Zo ja, welke, zo nee, hoe hou je in de gaten of je moet beregenen?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199957326
Yeahhh! Een klaproos in de proefemmer. Wat fijn wakker worden en elke keer weer een verrassing wat er toch allemaal opkomt uit die 3 zakjes O+

pi_199957603
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 09:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
Hebben jullie vochtmeters in de grond? Zo ja, welke, zo nee, hoe hou je in de gaten of je moet beregenen?
In de achtertuin sproei ik omdat de opnieuw ingezaaide grasplekken dat moeten hebben tijdens droogte, zoals deze weken. En passant krijgt Annabelle ook water als de blaadjes gaan hangen.
Vķor ligt de tuinslang weer uit (30 m) en heb ik nog niet eens water gegeven.
En in de vorige zomer gaf ik volop water om de 2 dagen. Ook aan buurtuinen, want die moesten op vakantie. Dat waren een twee extra m3 op de waterrekening. Anders kan ik het niet verklaren. 8)7

@Blues wat een lieflijke kleuren bij de achtergrond. B-)
pi_199957832
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199957859
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199957868
Ik geef je een roosje m'n roosje
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199958634
Wow mooi!

@AnneX nu genoeg regen gevallen voor grasplekken *O* zie je al resultaat? Mss nog te vroeg.
pi_199958802
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:15 schreef devlinmr het volgende:
[ [url=https://i.ibb.co/y5zXRm3/IMG-20210619-121158.jpg" alt="IMG-20210619-121158" border="0"></a>]afbeelding[/url] ]
Is dat in jouw tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199958855
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 09:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
Hebben jullie vochtmeters in de grond? Zo ja, welke, zo nee, hoe hou je in de gaten of je moet beregenen?
Jonge planten helpen en verder de rest aan hun lot overlaten, dat is wat ik doe tot het punt dat het niet meer houdbaar is. Als planten er sip uit gaan zien, grijp ik in.

Hier is de grondwaterstand hoog. Zelfs het gazon bleef vorige zomer mooi groen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 13:34:37 #75
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199958892
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 09:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
Hebben jullie vochtmeters in de grond? Zo ja, welke, zo nee, hoe hou je in de gaten of je moet beregenen?
Ik kijk naar hoe droog de grond is en hoe de planten erbij staan. Als je blaadjes ziet hangen, dan weet je dat het tijd is om te sproeien.

En momenteel sproei ik erg veel, maar dat komt omdat ik recent een stuk gras heb ingezaaid.

Als we volgend jaar een put hebben geslagen en een beregening installatie hebben liggen stel ik em gewoon in op "tussen maart en oktober && 24u geen regen = sochtends sproeien". Maar dan boeit het waterverbruik niet :P .
pi_199959134
Ben ik de enige die rozen echt de meest verschrikkelijke bloemen vindt? Ik vind ze echt zo lelijk...
pi_199959385
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 13:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat in jouw tuin?
:Y
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199959411
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 13:51 schreef Angelfrouk het volgende:
Ben ik de enige die rozen echt de meest verschrikkelijke bloemen vindt? Ik vind ze echt zo lelijk...
Vond ik ook, maar als ze en masse bloeien dan zijn vooral de klimrozen overweldigend qua zee van bloemen, kleur en geur
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 15:17:42 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199960316
Iets vindt m'n salomonszegel heel lekker :(



Mogelijk dezelfde dader hier }:| (veel minder schade)



M'n steenbreekvarens zijn wel heel happy op hun nieuwe stek!



M'n lelies zijn ook bijna zover!



De enige bloei op dit moment (maar die doet het wel heel goed gelukkig):

Resistance is futile.
pi_199961568
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 13:16 schreef Blues het volgende:
Wow mooi!

@:annex nu genoeg regen gevallen voor grasplekken *O* zie je al resultaat? Mss nog te vroeg.
Vanmorgen foto’s gemaakt voor de tuinmeneer, die vorige zaterdag op ziekenbezoek kwam.


Ziet de sprietjes:



En bonus buurpoes:


@Seven: wat jammer van die vraatzucht.
pi_199961571
Boks witte klimroos *G*


pi_199961612
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 15:17 schreef Seven. het volgende:
Iets vindt m'n salomonszegel heel lekker :(

[ afbeelding ]

Mogelijk dezelfde dader hier }:| (veel minder schade)

[ afbeelding ]

M'n steenbreekvarens zijn wel heel happy op hun nieuwe stek!

[ afbeelding ]

M'n lelies zijn ook bijna zover!

[ afbeelding ]

De enige bloei op dit moment (maar die doet het wel heel goed gelukkig):

[ afbeelding ]
Wat zijn je steenbreekvarens leuk! Die moet ik hebben. Het lijken wel octopussen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199961646
Oh ja, de papavers in de voortuin:
N.B. Twee verschillende naast elkaar, spontaan. En er komt meer aan.


En de Prachtkaars bloeit ook:
pi_199961793
Sprieten, bonuspoes en pppppapavers ^O^
pi_199961853
@Seven., mogelijk wordt je salomonszegel door bladwesp opgegeten. Zie Kies ik partij voor mijn salomonszegel of toch voor de bladwesp?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199962152
Hier eindelijk wat regen nu! Gisteren een miezerig buitje terwijl er 2 km verderop een 10 minuten durende wolkbreuk was. Dus sproeien hoeft even niet. Ik sproei ook alleen nieuwe aanplant of als het echt heel bar en boos is qua droogte. Maar mijn nieuw aangeplante pereboom houd ik wel echt heel goed bij, bijvoorbeeld. Ik heb ook nog een nieuw borrdertje/haagje aangeplant deze lente en die heb ik nog helemaal geen water gegeven, maar daar doet alles het prima, plus het staat in de halfschaduw dus het is ook niet zo nodig.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 17:09:44 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199962311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 16:55 schreef yinu het volgende:
Hier eindelijk wat regen nu! Gisteren een miezerig buitje terwijl er 2 km verderop een 10 minuten durende wolkbreuk was. Dus sproeien hoeft even niet. Ik sproei ook alleen nieuwe aanplant of als het echt heel bar en boos is qua droogte. Maar mijn nieuw aangeplante pereboom houd ik wel echt heel goed bij, bijvoorbeeld. Ik heb ook nog een nieuw borrdertje/haagje aangeplant deze lente en die heb ik nog helemaal geen water gegeven, maar daar doet alles het prima, plus het staat in de halfschaduw dus het is ook niet zo nodig.
Te regelmatig sproeien is ook helemaal niet goed want je planten wortelen dan slecht en als ze dan een week geen water krijgen zijn ze meteen dood.
Ik doe hetzelfde als jij, behalve mijn aardbeien, courgettes, komkommers, meloenen en dergelijke. Die geef ik volop water voor een optimale oogst.
Hier had het heel veel geregend en dan pluk ik zo 4kg aardbeien na 2 dagen. Daar kan ik toch niet tegenop sproeien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199962327
We vonden vandaag nieuwe dingen. Geen idee wat het is. Jullie?

Een boom


Een klimplant
Spoilers!
  zaterdag 19 juni 2021 @ 17:14:39 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199962354
Lijsterbes en akkerwinde, zo uit mijn hoofd
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199962456
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:14 schreef LXIV het volgende:
Lijsterbes en akkerwinde, zo uit mijn hoofd
Leuk, lijsterbes! Er staat er nog een die meerstammig aan het groeien is. Tof.

Die akkerwinde mag gaan concurreren met Oost Indische Kers langs het hek.
Spoilers!
  zaterdag 19 juni 2021 @ 17:33:02 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199962515
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:26 schreef sommige mensen Lucky_Strike het volgende:

[..]

Leuk, lijsterbes! Er staat er nog een die meerstammig aan het groeien is. Tof.

Die akkerwinde mag gaan concurreren met Oost Indische Kers langs het hek.
Sommige mensen waarderen deze boom niet, maar met al die besjes die lang blijven zitten fleurt hij de boel wel op. Ook goed voor de vogels en zo. Ik laat ze gewoon lekker groeien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199962699
Hier zijn de sierrozen nog steeds bijna bijna bijna ...

Maar de bosplantsoenrozen in de haag bloeien uitbundiger dan ooit.

Egelantier


Hondsroos

Nog wat bloeiers zij zichzelf hebben uitgezaaid:

Grote papaver, ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Volgens mij had ik vorig jaar paarse en van die dubbelfrummelaars (vind ik niet zo mooi)


Dit is vrolijk paars (ook in de achtergrond van die papavers te zien). Ik weet niet wat het is.


In de siertuin is de daglelie zowat ontploft


In de boomgaard zijn er vrolijke kersen, zoveel dat wij er misschien ook wel een paar rijpe te pakken krijgen. Ze zijn in hoofdzaak voor de vogels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 19 juni 2021 @ 17:51:16 #93
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_199962726
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
We vonden vandaag nieuwe dingen. Geen idee wat het is. Jullie?

Een boom
[ afbeelding ]

Een klimplant
[ afbeelding ]
Die haagwinde zou ik zo snel mogelijk gaan "behandelen". Dat woekert als een gek en klimt overal doorheen en overheen! :{

Puur onkruid die plant
pi_199962878
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:51 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Die haagwinde zou ik zo snel mogelijk gaan "behandelen". Dat woekert als een gek en klimt overal doorheen en overheen! :{

Puur onkruid die plant
Ach, hij staat op een plaats waar we niet goed bij kunnen en kan eigenlijk geen kwaad. Hij concurreert nu de brandnetel weg, vinden we ook niet erg.
Spoilers!
pi_199963363

Wat een kunstwerkjes O+
Protčge moi de mes désirs.
pi_199964209
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
We vonden vandaag nieuwe dingen. Geen idee wat het is. Jullie?

Een boom
[ afbeelding ]

Een klimplant
[ afbeelding ]
Die laatste....

Killkillkilllkill
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_199969128
Die achterlijke wind en hagel vonden nodig onze nieuwe tuin te geselen net op het moment dat veel vaste planten op het punt stonden om voor het eerst te gaan bloeien. :(

Maar van de zonnige kant gezien: de meeste planten zullen alsnog wel gaan bloeien en anders volgend jaar wel. En ik hoef voorlopig geen water te geven. :P
  One tough cookie zondag 20 juni 2021 @ 00:51:17 #98
169210 liesje1979
pi_199970245
Ik houd wel van Windes. :@ Niet om mijn planten gewikkeld en alleen in pot. De bloemen zijn tof. En zodra uitgebloeid de bloemen afknippen, een paar zaad laten maken en dat zorgvuldig weer in pot zaaien. Ik geef ze zo min mogelijk vrijheid :D
  One tough cookie zondag 20 juni 2021 @ 00:53:08 #99
169210 liesje1979
pi_199970255
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 23:22 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Die achterlijke wind en hagel vonden nodig onze nieuwe tuin te geselen net op het moment dat veel vaste planten op het punt stonden om voor het eerst te gaan bloeien. :(

Maar van de zonnige kant gezien: de meeste planten zullen alsnog wel gaan bloeien en anders volgend jaar wel. En ik hoef voorlopig geen water te geven. :P
Ja maar dat doet gewoon pijn. Tuinieren is emotie! :+
  zondag 20 juni 2021 @ 02:36:52 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199970726
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 16:32 schreef Claudia_x het volgende:
@:Seven., mogelijk wordt je salomonszegel door bladwesp opgegeten. Zie Kies ik partij voor mijn salomonszegel of toch voor de bladwesp?
Potverrrr! Waarschijnlijk wel, ja!
Resistance is futile.
pi_199972609
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 02:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

Potverrrr! Waarschijnlijk wel, ja!
Het goede nieuws is dat de plant er niet aan onderdoor gaat!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199973051
2e poppy in mijn proefemmer *G* En veel WIT WIT WIT :D
  zondag 20 juni 2021 @ 12:39:41 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199973523
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 11:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het goede nieuws is dat de plant er niet aan onderdoor gaat!
Ik lees dat salomonszegel ook de enige waardplant is voor de salomonszegelwesp, en ik zie de salomonszegel zelf niet echt vaak staan. Dus de wesp wint. Ik hou sowieso niet van chemische bestrijdingsmiddelen.
Resistance is futile.
pi_199974332
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 18:31 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een kunstwerkjes O+
Passiebloem!
Dan zal ik mijn passiebloemweetjespreek nog eens afsteken (lees: knippen en plakken uit een eerder deel uit deze serie).
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb nu ook een passiebloemstek O+

Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

De lijdenstijd van Jezus heet ook wel de passietijd. Die duurde van de intocht in Jeruzalem tot de herrijzenis (daartussenin wordt 'ie verraden, gevangen genomen, gegeseld, gekruisigd en gaat nog dood ook).

Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem:

Komt 'ie:
De tien bloembladen staan symbool voor de 10 apostelen. Omdat de bloem 10 bloembladen heeft moesten er 2 apostelen niet meetellen, anders past 't niet. Petrus verloochende Jezus en Judas verried hem, daarom zitten die niet in de bloem.

Er zijn 72 kroondraden, evenveel als de doornen in de doornenkroon. Ik heb niet kunnen vinden hoe men heeft vastgesteld dat er destijds 72 doornen aan de kroon zaten. Misschien aan de hand van de bloem, zou zomaar kunnen ;).

De drie stampers vertegenwoordigen de drie spijkers waarmee iemand aan het kruis genageld werd (elke hand 1, en 1 door de twee voeten).

Het blad staat voor de speer die in Jezus’ zijde werd gestoken.

Vijf meeldraden voor vijf wonden. Even tellen: ik denk dat dat moeten zijn: 1 gat in elke hand, 1 gat in elke voet, en dan die lelijke speerwond in z'n zij van die porrende Romeinse soldaat.

De donkere vlekken onder de bladeren zijn de 33 zilverlingen die Judas als beloning kreeg voor het verraden van Jezus.

Na één dag verwelken de bloemen al, gelijk de tijd dat Jezus aan het kruis hing voor hij stierf.

En als kersje op de taart: de bloembladen vallen niet af maar sluiten zich weer over het vruchtbeginsel. Dit staat voor de wijsheid die verborgen ligt in het mysterie van het kruis.

Jaja. Eens zien of ik m'n passiebloem aan de praat krijg, dan zal ik van mijn eerste bloem de boel eens natellen :D.
De mijne werd niks (sorry @Claudia_x, ik ben geen goede pleegmoeder). Maar misschien kunnen we de bloem van D.U.M.A.N.met het verhaal vergelijken?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199974354
In mijn bloemenweide bloeit nu de bolderik:


En het slangenkruid:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199974640
quote:
7s.gif Op zondag 20 juni 2021 13:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Passiebloem!
Dan zal ik mijn passiebloemweetjespreek nog eens afsteken (lees: knippen en plakken uit een eerder deel uit deze serie).
[..]

De mijne werd niks (sorry @:claudia_x, ik ben geen goede pleegmoeder). Maar misschien kunnen we de bloem van D.U.M.A.N.met het verhaal vergelijken?
Ik ben alweer wat nieuwe aan het stekken! Met de walnoot gaat het uitstekend trouwens.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199974694
Yup bolderik heb ik er ook in zitten en:






Maak eens een keuze plantnet }:|
pi_199974746
Prachtige passieverhalen!

Hier heeft de malva, met behulp van de ladder, de volgende storm weten te overleven en staat er aldoor mooier bloeiend bij. Onder veel gezoem.



Verder zie ik overal in de tuin lieveheersbeestjes verpoppen. Wij hebben altijd veel lieveheersbeestjeslarven en ook van die witte harige beestjes die op wolluis lijken maar hard kunnen rennen. Dat komt denk ik omdat er hier zoveel bladluis is, en het helpt dus ook om de bladluis te overwinnen. Hier zag ik een transformatie in progressie (linksboven), een leeg lieveheersbeestjeslarvenhulsje (rechts) en het vermoedelijk daar uitgekropen lieveheersbeestje onderaan.



En de klaproos is omgewaaid maar in het vaasje klapt 'ie vrolijk verder.



Edit: de schilder komt binnenkort. Ik hoop dat de ladder dan weer beschikbaar is :+
pi_199974805
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 14:14 schreef yinu het volgende:

Hier heeft de malva, met behulp van de ladder, de volgende storm weten te overleven en staat er aldoor mooier bloeiend bij. Onder veel gezoem.
Ik vind de ladder rond het kaasjeskruid wel extra schilderachtig!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199974877
quote:
7s.gif Op zondag 20 juni 2021 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind de ladder rond het kaasjeskruid wel extra schilderachtig!
'Brocante' :7

Maar idd, ik vind het zelf ook wel wat hebben. En het kaasjeskruid gelukkig ook. Ik zie, als ik het vergelijk met de vorige foto van 2 dagen geleden, dat hij echt nog veel voller in bloei is gekomen. Gelukkig maar!
pi_199974945
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 14:14 schreef yinu het volgende:
Prachtige passieverhalen!

Hier heeft de malva, met behulp van de ladder, de volgende storm weten te overleven en staat er aldoor mooier bloeiend bij. Onder veel gezoem.

[ afbeelding ]
Hoera! Ik zat het me af te vragen tijdens mijn tuincontrole van zojuist. En wat sigme al zegt: schilderachtig met de ladder!

quote:
Verder zie ik overal in de tuin lieveheersbeestjes verpoppen. Wij hebben altijd veel lieveheersbeestjeslarven en ook van die witte harige beestjes die op wolluis lijken maar hard kunnen rennen. Dat komt denk ik omdat er hier zoveel bladluis is, en het helpt dus ook om de bladluis te overwinnen. Hier zag ik een transformatie in progressie (linksboven), een leeg lieveheersbeestjeslarvenhulsje (rechts) en het vermoedelijk daar uitgekropen lieveheersbeestje onderaan.

[ afbeelding ]
Gaaf om te zien - is me nooit opgevallen.

quote:
En de klaproos is omgewaaid maar in het vaasje klapt 'ie vrolijk verder.

[ afbeelding ]
Mooie kleur. Is-ie nou minder rood dan ik doorgaans zie of ligt het aan de belichting of gebruik van een filter?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 20-06-2021 14:27:34 (Twee uitroeptekens weggehaald i.v.m. mutsengehalte) ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199974991
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 14:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoera! Ik zat het me af te vragen tijdens mijn tuincontrole van zojuist. En wat sigme al zegt: schilderachtig met de ladder!
[..]

Gaaf om te zien - is me nooit opgevallen.
[..]

Mooie kleur. Is-ie nou minder rood dan ik doorgaans zie of ligt het aan de belichting of gebruik van een filter?
Nee, deze is een beetje flets rood inderdaad. Het lijkt ook wel of binnen het felle van de kleur een beetje afneemt. Misschien doordat er hier alleen licht vanaf de zijkant op komt?


Edit: die lieveheersbeestjes zijn ook een beetje flets. Ik heb er net nog even naar gekeken, maar dat ligt echt niet alleen aan m'n crappy telefooncamera, ze zijn echt zo.
pi_199975502
De passiebloem is een van m'n lievelingsplanten, dus ik heb twee jaar geleden met veel plezier de posting van @sigme over de bloem gelezen. Toen we in ons vorige huis gingen wonen, heb ik een passiebloem laten planten. Dat was een superexemplaar. Mensen belden soms aan om te vragen wat ik deed om hem zo mooi te krijgen (antwoord: niets). Hij ging onder de grond door en dook huizen verderop weer op, waardoor buurtgenoten er gratis een mooie plant bij hadden. Zo zag-ie er drie jaar geleden toen ons huis te koop stond:



Ik maakte een stek en plantte die twee jaar geleden bij onze huidige woning:


Eén jaar geleden:


Nu:


Vorig jaar had hij weinig vertakkingen, maar die zijn wel de volle breedte van het klimrek gaan beslaan. Ik heb hoge verwachtingen voor dit jaar. Hij is net uit gaan lopen (deze week heb ik de eerste bloem gezien), ik heb de uiteindes gesnoeid en hoop dat-ie veel zijscheuten aan gaat maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199975689
Hadden jullie de foto van deze rhododendron trouwens al eens gezien? Schattingen luiden dat-ie 115-120 jaar oud zou zijn.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 20 juni 2021 @ 15:20:29 #115
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199975892
Geweldig hoe die mussen hier met drie tegelijk de mieren en bladluizen van mijn kleine appelboom in pot vreten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199976039
quote:
17s.gif Op zondag 20 juni 2021 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
De passiebloem is een van m'n lievelingsplanten, dus ik heb twee jaar geleden met veel plezier de posting van @:sigme over de bloem gelezen. Toen we in ons vorige huis gingen wonen, heb ik een passiebloem laten planten. Dat was een superexemplaar. Mensen belden soms aan om te vragen wat ik deed om hem zo mooi te krijgen (antwoord: niets). Hij ging onder de grond door en dook huizen verderop weer op, waardoor buurtgenoten er gratis een mooie plant bij hadden. Zo zag-ie er drie jaar geleden toen ons huis te koop stond:

[ afbeelding ]

Ik maakte een stek en plantte die twee jaar geleden bij onze huidige woning:
[ afbeelding ]

Eén jaar geleden:
[ afbeelding ]

Nu:
[ afbeelding ]

Vorig jaar had hij weinig vertakkingen, maar die zijn wel de volle breedte van het klimrek gaan beslaan. Ik heb hoge verwachtingen voor dit jaar. Hij is net uit gaan lopen (deze week heb ik de eerste bloem gezien), ik heb de uiteindes gesnoeid en hoop dat-ie veel zijscheuten aan gaat maken.
Wat een leuk project zo. Ook omdat t een stek van je oude woning is.
Overigens je woonde toen echt in een rijtje, heel verschil met nu!
pi_199976162
@Angelfrouk, je hebt (nog) geen bijval gekregen. M'n vriend heeft gisteren bij het helpen monteren van een klimsysteem aan de gevel z'n arm flink opengehaald aan een klimroos, dus misschien kan ik hem porren voor wat rozenhaat. Aan mij heb je niets - ik ben rozengek. *;


Weer eens een verslag van m'n rondje door de tuin. Ik beloof dat ik ophoud als de tuin stopt met mooi zijn. Lavendel staat er fraai bij en is perfect voor deze plek: in een pot vol in de zon.


Meneer Albert schonk ons een prachtige kleur cosmea:


M'n nieuw aangeplante salvia bloeit!


Jasmijn is na ruw snoeiwerk eindelijk weer eens gaan bloeien.


Wie het kleine niet eert: moeraswalstro, wat een leuk plantje! Je zou niet denken dat-ie zo'n naar familielid heeft (kleefkruid).


En tot slot een van de favoriete bloeiers van me op dit moment: telekia!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199976306
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 15:28 schreef Blues het volgende:

[..]

Wat een leuk project zo. Ook omdat t een stek van je oude woning is.
Overigens je woonde toen echt in een rijtje, heel verschil met nu!
Ja, keurige nieuwbouwwoning met een aangeharkte tuin:



Zo anders dan nu. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 20 juni 2021 @ 16:26:27 #119
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_199977349
quote:
7s.gif Op zondag 20 juni 2021 13:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Passiebloem!
Dan zal ik mijn passiebloemweetjespreek nog eens afsteken (lees: knippen en plakken uit een eerder deel uit deze serie).
[..]

De mijne werd niks (sorry @:claudia_x, ik ben geen goede pleegmoeder). Maar misschien kunnen we de bloem van D.U.M.A.N.met het verhaal vergelijken?
Gaaf! Dank voor het delen!
Protčge moi de mes désirs.
pi_199977687
quote:
17s.gif Op zondag 20 juni 2021 15:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik beloof dat ik ophoud als de tuin stopt met mooi zijn.
Het houdt nooit op met mooi zijn!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199978111
Een tijdje geleden viel me iets op, namelijk dat in het blad van kaardebol water blijft staan:



Daarover lees ik op mijntuin.org: De bladeren zijn twee aan twee tegenoverstaand en de vergrote bladvoet werkt als opvangbakje voor water. (...) Vaak wordt beweerd, dat de kaardebol een vleesetende plant is, doch dit klopt niet echt:
Het blad van de kaardebol is stengelomvattend, er zo ontstaat een tamelijk diepe beker om de stengel. Hierin verzamelt zich regenwater en vocht uit de plant zelf. Insecten die hierin terechtkomen, worden vervolgens verteerd. Om echt als een vleesetende plant te worden beschouwd, zouden de verteerde bestanddelen vervolgens door de plant moeten worden opgenomen, en dat gebeurt niet. Wel een vleesverterende, maar geen vleesetende plant dus. De bewering dat kaardebol een vleesetende plant is, blijft echter hardnekkig de ronde doen, want het klinkt natuurlijk wel mooi. Overigens, vogels komen wel eens drinken van het water in die kelken, en het vocht moet toch wel de voedingswaarde van een leuk bouillonnetje hebben... Vroeger werd het vocht uit de kelk ook wel gebruikt om er oogziekten mee te genezen.


En ik heb net nog een paar nieuwe bloeiers gespot:




Is het bij jullie in de tuin ook zo nat? @miss_sly, is het water vlot weggetrokken? Het heeft hier vannacht flink geonweerd, maar vandaag was het best lekker weer. De lucht ziet er nu bedreigend uit, maar dat levert ook wel weer leuke plaatjes op.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199978301
Ik wil toch wel weer eens een passiebloem proberen hier. Ik had er eentje die het heel goed deed maar in zijn eerste winter was er één koude nacht met harde wind en toen legde hij het loodje. En daarna hadden de buren er een die over de muur heen hing en lekker aan onze kant bloeide, en heel veel ook, maar die is de afgelopen koude winter gesneuveld. Ik zie er hier in de buurt wel veel die oud zijn, dan lijken ze wat minder vorstgevoelig. En kunnen ze heel groot worden, en in de straat hiertegenover staat er zelfs een die vrucht draagt in zomers zoals vorig jaar.

Ik vind passiebloemen ook echt heel tof. En er zijn zoveel soorten! Ik heb laatst gekeken naar een passiebloem voor binnen, zoals deze



of deze



Maar deze lijkt me ook heel gezellig voor binnen. Dus die heb ik net maar besteld.



En deze erbij voor buiten. Wie weet!

pi_199978461
Ha, dat er water blijft staan in de kaardenbol was me ook al opgevallen. Ik had alleen niet de moeite genomen om er iets over op te zoeken. Interessant! Veel van de kaardenbollen zijn nu veel hoger dan dat ik ben. :D

Ik kijk hier nu vooral mee en geniet van de foto's. Zelf geniet ik nu van zandblauwtje in de voortuin. Ik hoopte al dat ik die zou gaan zien na het zaaien vorig jaar.

En ik zag hier pas slaapmutsjes in het topic en kwam er nu achter dat ik die zelf ook heb! 's Morgens zijn de mutsjes heel goed te zien. :D

En nog iets: ik heb een leuke combinatie van koekruid (wit) en geranium/ ooievaarsbek. Daar word ik ook blij van. Net als de combinatie van hot lips en een wat fijnere geranium (naam vergeten).
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  zondag 20 juni 2021 @ 17:17:54 #124
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_199978582
Mijn zoon (3) plukte vandaag een aardbeitje uit de tuin, van de plant die we samen hebben geplant. O+

En de bloemen die hij heeft geplant komen ook uit. Zo ontzettend leuk en leerzaam voor hem!
Protčge moi de mes désirs.
  One tough cookie zondag 20 juni 2021 @ 17:20:50 #125
169210 liesje1979
pi_199978631
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 17:17 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Mijn zoon (3) plukte vandaag een aardbeitje uit de tuin, van de plant die we samen hebben geplant. O+

En de bloemen die hij heeft geplant komen ook uit. Zo ontzettend leuk en leerzaam voor hem!
Leuk, ik doe dat soort dingen heel veel op het werk. Laatst een groep kinderen leren stekken. Dat vind ik dan zo tof en de kinderen ook, zeker als het lukt. Dat we straks met een overschot aan Weigelia zitten (want die bloeide zo mooi toen en dus wilden ze allemaal die stekken) mag de pret niet drukken. _O-
pi_199981803
quote:
11s.gif Op zondag 20 juni 2021 00:53 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ja maar dat doet gewoon pijn. Tuinieren is emotie! :+
Dat zeker! Meestal wel de goede. :)

Het was ook allemaal niet serieus bedoeld hoor.
Ik heb dit weekend zoveel ellende gezien dat ik niet snel meer ergens over durf te klagen. :@
pi_200004800
Hoi allemaal,

allereerst: wat hebben jullie een mooie tuinen! Ik ben nog bezig in de opbouw van de mijne: we hebben het vorig jaar aan laten leggen, de bloemen ed komen echt heel goed op, maar de tuin is zeker nog niet af. En daar kan ik jullie hulp wel bij gebruiken...

Achterin hebben wij hele mooie grote oude beuken staan. Daaronder ligt nu boomschors, maar dat vind ik nogal saai en eentonig. Ik zou daar dus graag wat stukken "groen" aanleggen. Alleen nu lees ik dat er maar heel weinig planten zijn die het goed doen onder beuken ivm de droogte, weinig zon en hoge zuurgraad van de grond. Zijn er planten die jullie aan kunnen raden die ik daar wel neer zou kunnen zetten?

Verder wil ik graag een bloemenweide (strook eigenlijk) aanleggen. We hebben net na het gras en voor het deel bij de boomschors een ongebruikte strook aarde. Daar komt een hoop meer zon dan direct onder de beuk (de ochtend- en middag zon staat daarop), maar staat nog steeds niet heel ver van de beuk. Zou ik daar gewoon het beste een poging kunnen wagen met een bloemenmix voor vlinders en/of bijen? En kan dat nu nog of ben ik eigenlijk te laat en kan ik beter volgens voorjaar daaraan beginnen?

Alvast bedankt voor alle info!
pi_200005546
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 09:18 schreef MeisPluis het volgende:

Achterin hebben wij hele mooie grote oude beuken staan. Daaronder ligt nu boomschors, maar dat vind ik nogal saai en eentonig. Ik zou daar dus graag wat stukken "groen" aanleggen. Alleen nu lees ik dat er maar heel weinig planten zijn die het goed doen onder beuken ivm de droogte, weinig zon en hoge zuurgraad van de grond. Zijn er planten die jullie aan kunnen raden die ik daar wel neer zou kunnen zetten?
Ik heb geen ervaring met die specifieke situatie, maar wat ik je wel mee kan geven is dat je een situatie soms wat meer naar je hand kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld meer licht creëren door een boom of een paar bomen weg te halen (als dat een optie is). Of je kunt de schaduw voor lief nemen en je richten op de grond. Stel voor dat je plantenbakken creëert, dan kun je daarin schaduwplanten zetten. En zulke bakken kun je op allerlei manieren maken, bijvoorbeeld door stapelstenen te gebruiken.

Je kunt ook besluiten om anders tegen je beukenlaan aan te kijken: het is een sfeervol stuk van je tuin waar je weinig aan hoeft te doen. Ik weet niet hoe groot je tuin precies is, maar hoe erg is het als dat stuk niet heel groen is?

En heb je al eens gekeken wat er wél onder beuken wil groeien? Ik vind het altijd leerzaam om te kijken naar plekken zoals mijn tuin en te zien wat daar groeit. Een mooie aanleiding dus voor wandelingen door beukenlanen! Googelen leert me dat onderstaande planten het zouden moeten doen onder beuken (bron), maar ik spreek niet uit persoonlijke ervaring:

- Bosanemoon
- Witte klaverzuring
- Klimop
- Gewone salomonszegel
- Lelietje-van-dalen (meiklokje)
- Wilde hyacint
- Wilde kamperfoelie

Daar kom je een eind mee. Ik heb hiervan zelf in mijn boslaantje bosanemoon, klimop, lelietje-van-dalen en wilde hyacint. @Seven. heeft salomonszegel en is daar weg van. Misschien kun je niet veel verschillende soorten planten gebruiken, maar een beperkt aantal soorten kan een groots effect hebben. Zie deze wilde hyacint:



quote:
Verder wil ik graag een bloemenweide (strook eigenlijk) aanleggen. We hebben net na het gras en voor het deel bij de boomschors een ongebruikte strook aarde. Daar komt een hoop meer zon dan direct onder de beuk (de ochtend- en middag zon staat daarop), maar staat nog steeds niet heel ver van de beuk. Zou ik daar gewoon het beste een poging kunnen wagen met een bloemenmix voor vlinders en/of bijen? En kan dat nu nog of ben ik eigenlijk te laat en kan ik beter volgens voorjaar daaraan beginnen?
Daar is online veel over te vinden en enkele gebruikers hier hebben ervaring met het maken van een bloemenweide (@sigme en @bleiblei). Ik ben onderstaand boek aan het lezen en wat voor mij een eye-opener was, is dat er een verschil is tussen een weide en een akker. Kenmerkend aan een akker is dat er elk jaar wordt geploegd waardoor bepaalde soorten zaden een kans krijgen. Een bloemenweide is grasland dat wordt gemaaid (en verarmd door dat maaisel af te voeren). Dat is iets om rekening mee te houden als je een zadenmengsel uitzoekt. Hier kun je véél informatie vinden: Cruydt-Hoeck.

Dat gezegd hebbende: ik ben gewoon begonnen door een bepaalde strook een tijdje niet te maaien en te kijken wat er gebeurde. Als je veel onkruiden als brandnetels hebt, moet je vaker maaien (en afvoeren). Dat kun je geleidelijk afbouwen naarmate je minder onkruiden hebt. Wilde bloemen als paardenbloemen komen vanzelf aanwaaien, ook als je regelmatig maait. Andere planten moet je wat meer helpen. Je plant bijvoorbeeld bollen voor een voorjaarsweide of je gebruikt een stukje verstoorde grond om een bloem te planten of zaaien. Zaden hebben doorgaans open grond nodig om zich te vestigen. In grasland gaat dat lastig omdat gras voor compacte begroeiing zorgt. Introductie van de ratelaar (waar je zaad van kunt kopen) helpt om de groei van gras te onderdrukken zodat bloemzaden meer kans krijgen. Mijn buren werken de grond rondom orchideeën open om te helpen zich te verspreiden. Ik doe dat zelf niet omdat het idee van mijn bloemenweide juist is dat ik er weinig werk aan heb.



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 22-06-2021 10:36:50 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200005670
Oh en @MeisPluis, wanneer je het beste kunt zaaien lijkt me afhankelijk van het mengsel. Het mengsel 'bloemrijk grasland' van Cruydt-Hoeck kan jaarrond worden gezaaid, maar er zijn wel voorkeursperioden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200005785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 09:18 schreef MeisPluis het volgende:
Alleen nu lees ik dat er maar heel weinig planten zijn die het goed doen onder beuken ivm de droogte, weinig zon en hoge zuurgraad van de grond. Zijn er planten die jullie aan kunnen raden die ik daar wel neer zou kunnen zetten?
Varens!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200005825
@MeisPluis Als je al langer meeleest, weet je dat oa. Claudia, sigme, bleiblei de ‘grote’ tuinbeheerders zijn.
Hier ligt slechts een postzegel achter en voor.
Daarnaast volg ik op fb een tuin en zij heeft ook een site. https://degoudbek.nl/
Een grooote tuin met heel veel werk, want opnieuw (zelf) aangelegd, met ook bomen.

Oa. heeft zij nu een Witte Papaver staan! O+ Vautje.
pi_200005837
Voor mijn bloemenweide is dit mengsel geschikt: bloemrijk graslandmengsel voor jaarrond natte-vochtige gronden. Ik heb bijna alle bloemen al omdat die hier spontaan groeien of omdat ik ze heb geīntroduceerd. Moeraswespenorchis is nog niet gelukt. Ga ik dit najaar weer proberen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200005883
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:55 schreef AnneX het volgende:
@:MeisPluis Als je al langer meeleest, weet je dat oa. Claudia, sigme, bleiblei de ‘grote’ tuinbeheerders zijn.
Hier ligt slechts een postzegel achter en voor.
Daarnaast volg ik op fb een tuin en zij heeft ook een site. https://degoudbek.nl/
Een grooote tuin met heel veel werk, want opnieuw (zelf) aangelegd, met ook bomen.

Oa. heeft zij nu een Witte Papaver staan! O+ Vautje.
Ik lees dat zij de maairobot de deur uit hebben gedaan en dat dit het resultaat is:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200005945
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik lees dat zij de maairobot de deur uit hebben gedaan en dat dit het resultaat is:

[ afbeelding ]
Vermoedelijk ‘geërfd’, bij aankoop, want het enige strakke in hun vorige tuin waren de slinger paadjes van klinkers en gras.😎

Leuk resultaat, als er de ruimte voor is.
pi_200005965
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:06 schreef AnneX het volgende:

[..]

Vermoedelijk ‘geërfd’, want het enige strakke in hun vorige tuin waren de slinger paadjes van klinkers en gras.😎

Leuk resultaat, als er de ruimte voor is.
Heb jij al eens iets gelezen over hoe zij hun nieuwe tuin minder onderhoudsintensief proberen te maken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200005987
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb jij al eens iets gelezen over hoe zij hun nieuwe tuin minder onderhoudsintensief proberen te maken?
Een stinzen tuin met oa. bollen, die mogen/kunnen verwilderen. Dat is al minder werk. _O-
Quote:” Ons doel is een ‘Nieuwe Stinzentuin’ te creëren. ‘Stinzen’ is de verzamelnaam voor verwilderende voorjaarsbloemen. Voornamelijk bol-, knol- en wortelgewassen die al vanaf de 16e eeuw werden (en worden!) aangeplant op buitenplaatsen en landgoederen.”
pi_200006148
Leuke tips voor meisje pluis!
Benieuwd naar de foto's van de huidige staat!

En in de proefemmer allerlei beestjes en 2 vlinders O+
En er is een korenblom *G*

pi_200006191
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:21 schreef Blues het volgende:
Leuke tips voor meisje pluis!
Benieuwd naar de foto's van de huidige staat!

En in de proefemmer allerlei beestjes en 2 vlinders O+
En er is een korenblom *G*

[ afbeelding ]
Je emmer is een plaatje!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200006206
Ja... zag de voorpostzegel er ook maar zo uit _O-
Maar goed, dat is en andere grond én niet de hele middag in de zon.
pi_200006220
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:09 schreef AnneX het volgende:

[..]

Een stinzen tuin met oa. bollen, die mogen/kunnen verwilderen. Dat is al minder werk. _O-
Quote:” Ons doel is een ‘Nieuwe Stinzentuin’ te creëren. ‘Stinzen’ is de verzamelnaam voor verwilderende voorjaarsbloemen. Voornamelijk bol-, knol- en wortelgewassen die al vanaf de 16e eeuw werden (en worden!) aangeplant op buitenplaatsen en landgoederen.”
En dan ligt er de rest van het jaar vergeeld loof en tieren de brandnetels er welig? Hmz.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200006407
Dank allemaal! Ik heb ontzettend veel aan deze informatie!

Ik ga me vanavond eens even verder inlezen. Zal deze week eens wat foto's posten van het het er nu uitziet in de tuin!
pi_200006423
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met die specifieke situatie, maar wat ik je wel mee kan geven is dat je een situatie soms wat meer naar je hand kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld meer licht creëren door een boom of een paar bomen weg te halen (als dat een optie is). Of je kunt de schaduw voor lief nemen en je richten op de grond. Stel voor dat je plantenbakken creëert, dan kun je daarin schaduwplanten zetten. En zulke bakken kun je op allerlei manieren maken, bijvoorbeeld door stapelstenen te gebruiken.

Je kunt ook besluiten om anders tegen je beukenlaan aan te kijken: het is een sfeervol stuk van je tuin waar je weinig aan hoeft te doen. Ik weet niet hoe groot je tuin precies is, maar hoe erg is het als dat stuk niet heel groen is?

En heb je al eens gekeken wat er wél onder beuken wil groeien? Ik vind het altijd leerzaam om te kijken naar plekken zoals mijn tuin en te zien wat daar groeit. Een mooie aanleiding dus voor wandelingen door beukenlanen! Googelen leert me dat onderstaande planten het zouden moeten doen onder beuken (bron), maar ik spreek niet uit persoonlijke ervaring:

- Bosanemoon
- Witte klaverzuring
- Klimop
- Gewone salomonszegel
- Lelietje-van-dalen (meiklokje)
- Wilde hyacint
- Wilde kamperfoelie

Daar kom je een eind mee. Ik heb hiervan zelf in mijn boslaantje bosanemoon, klimop, lelietje-van-dalen en wilde hyacint. @:Seven. heeft salomonszegel en is daar weg van. Misschien kun je niet veel verschillende soorten planten gebruiken, maar een beperkt aantal soorten kan een groots effect hebben. Zie deze wilde hyacint:

[ afbeelding ]
[..]

Daar is online veel over te vinden en enkele gebruikers hier hebben ervaring met het maken van een bloemenweide (@:sigme en @:bleiblei). Ik ben onderstaand boek aan het lezen en wat voor mij een eye-opener was, is dat er een verschil is tussen een weide en een akker. Kenmerkend aan een akker is dat er elk jaar wordt geploegd waardoor bepaalde soorten zaden een kans krijgen. Een bloemenweide is grasland dat wordt gemaaid (en verarmd door dat maaisel af te voeren). Dat is iets om rekening mee te houden als je een zadenmengsel uitzoekt. Hier kun je véél informatie vinden: Cruydt-Hoeck.

Dat gezegd hebbende: ik ben gewoon begonnen door een bepaalde strook een tijdje niet te maaien en te kijken wat er gebeurde. Als je veel onkruiden als brandnetels hebt, moet je vaker maaien (en afvoeren). Dat kun je geleidelijk afbouwen naarmate je minder onkruiden hebt. Wilde bloemen als paardenbloemen komen vanzelf aanwaaien, ook als je regelmatig maait. Andere planten moet je wat meer helpen. Je plant bijvoorbeeld bollen voor een voorjaarsweide of je gebruikt een stukje verstoorde grond om een bloem te planten of zaaien. Zaden hebben doorgaans open grond nodig om zich te vestigen. In grasland gaat dat lastig omdat gras voor compacte begroeiing zorgt. Introductie van de ratelaar (waar je zaad van kunt kopen) helpt om de groei van gras te onderdrukken zodat bloemzaden meer kans krijgen. Mijn buren werken de grond rondom orchideeën open om te helpen zich te verspreiden. Ik doe dat zelf niet omdat het idee van mijn bloemenweide juist is dat ik er weinig werk aan heb.

[ afbeelding ]
En boek meteen gereserveerd bij de bieb! Dus die ga ik ook eens lezen.
pi_200006815
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En dan ligt er de rest van het jaar vergeeld loof en tieren de brandnetels er welig? Hmz.
Hier heb ik het in de herfst zo gedaan: gras uitsteken, bollen strooien en in de aarde doen (of eerst een laag grond weggehaald, bollen strooien en grond erover) en daarna een mengel van Cruydt-Hoeck gezaaid voor wat licht regenachtige dagen. Eventueel kun je nog werken met een vals zaaibed, maar dat was hier niet nodig. Als de bollen uitgebloeid zijn komen de bloemen al op.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200006952
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En dan ligt er de rest van het jaar vergeeld loof en tieren de brandnetels er welig? Hmz.
Tsja, als je door de kalender wandelt in de linker column, zie je per maand wel de foto’s en observaties over bladvormen, kleuren en struikgewas.
Geen brandnetels 😂
pi_200007787
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:26 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tsja, als je door de kalender wandelt in de linker column, zie je per maand wel de foto’s en observaties over bladvormen, kleuren en struikgewas.
Geen brandnetels 😂
Ik had gehoopt dat ze er wat meer expliciet over hadden geschreven, want het is een vraag die volgens mij veel mensen bezighoudt: hoe kan ik een leuke tuin hebben die me niet meer aan onderhoud kost dan ik ervoor vrij kan of wil maken? Gat in de markt, lijkt me. Misschien houden ze deze informatie wel achter zodat ze er geld aan kunnen verdienen. 8-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? dinsdag 22 juni 2021 @ 14:37:29 #146
70532 loveli
N
pi_200008731
De rozen/appelbomen/terras worden hier keurig insect-arm gehouden door de mussen, veel mussen. 3 vallen extra op: 2 ouders en 1 kind zitten altijd bij elkaar. Het jonkie zit klaar voor de lunch, pa of ma verzamelt insecten en voert de koter. Het lukt me steeds niet om ze op camera vast te leggen, blijkbaar beweeg ik te veel. De rest durft minder op het terras dan deze 3.

En in het kader van "wat je pas na jaren begrepen hebt" - vogels bouwen hun nest niet op een vrijwel onzichtbare plek in een boom/struik. Vogels bouwen een nest en dan groeien er opeens bladeren omheen.
crap in = crap out
  dinsdag 22 juni 2021 @ 18:31:55 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200012466
Wij hadden dus een golfplaat schutting gezet in overleg met de buurman (palen in de grond, golfplaten er tegenaan geschroefd en zwart geverfd). Helemaal zo gezet dat de buurman er alleen nog planken van 120 breed tegenaan hoefde te spijkeren.

Hij heeft anders besloten. Er staat nu een schutting tegen de onze aan die zo'n 20-30 cm hoger is :') :+ . Dus ik ben op zoek naar een klimplant die sterk is, niet woekert en die wintergroen is. Wij spannen er dus draad boven voor een mooiere afwerking. Ook weer een mooie kans voor meer diversiteit in de tuin >:) . Ik kom al snel uit bij clematis O+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 19:00:04 #148
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200012824
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:31 schreef Seven. het volgende:
Wij hadden dus een golfplaat schutting gezet in overleg met de buurman (palen in de grond, golfplaten er tegenaan geschroefd en zwart geverfd). Helemaal zo gezet dat de buurman er alleen nog planken van 120 breed tegenaan hoefde te spijkeren.

Hij heeft anders besloten. Er staat nu een schutting tegen de onze aan die zo'n 20-30 cm hoger is :') :+ . Dus ik ben op zoek naar een klimplant die sterk is, niet woekert en die wintergroen is. Wij spannen er dus draad boven voor een mooiere afwerking. Ook weer een mooie kans voor meer diversiteit in de tuin >:) . Ik kom al snel uit bij clematis O+ .
Die zijn niet wintergroen en ook niet echt sterk helaas. Al kan Montana Rubens/Grandiflora wel behoorlijk wat hebben (en zijn fantastisch mooi O+ ). De rest gaat al kapot bij het minste & het geringste dat tegen zit.

Maar staat de schutting op het zuiden in het zonlicht? Wintergroen is sowieso lastig, maar als je die eis laat vallen kan je denken aan klimhortensia, passiebloem of kamperfoelie. Die laatste hadden we bij het vorige huis door de limop laten groeien en dat werkte super en ruikt heerlijk op een zomeravond.
pi_200012984
We hebben een laag hekje rond de bloemenweide gezet, zodat de honden er niet in komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200012991
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Die zijn niet wintergroen en ook niet echt sterk helaas. Al kan Montana Rubens/Grandiflora wel behoorlijk wat hebben (en zijn fantastisch mooi O+ ). De rest gaat al kapot bij het minste & het geringste dat tegen zit.
Clematis armandii schijnt wintergroen te zijn. Bij m'n vorige huis was de passieboem semi-wintergroen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200013019
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:11 schreef sigme het volgende:
We hebben een laag hekje rond de bloemenweide gezet, zodat de honden er niet in komen.
[ afbeelding ]
Ziet er leuk uit! Ik houd van hekjes.

De honden springen er niet overheen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200013328
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:31 schreef Seven. het volgende:
Wij hadden dus een golfplaat schutting gezet in overleg met de buurman (palen in de grond, golfplaten er tegenaan geschroefd en zwart geverfd). Helemaal zo gezet dat de buurman er alleen nog planken van 120 breed tegenaan hoefde te spijkeren.

Hij heeft anders besloten. Er staat nu een schutting tegen de onze aan die zo'n 20-30 cm hoger is :') :+ . Dus ik ben op zoek naar een klimplant die sterk is, niet woekert en die wintergroen is. Wij spannen er dus draad boven voor een mooiere afwerking. Ook weer een mooie kans voor meer diversiteit in de tuin >:) . Ik kom al snel uit bij clematis O+ .
Ik ben fan van klimmers 'mengen'. Veel klimplanten worden anders al gauw een beetje kaal en sprietig.
Clematis armandii 'apple blossom' is wintergroen maar heeft wel een beetje een beschutte standplaats nodig en is niet supersnelgroeiend. Maar wel mooi en bloeit op een tijd dat er weinig bloeit. Ik heb ook een clematis die in januari bloeit maar niet 'echt' wintergroen is, hoewel hij zelfs dit jaar zijn blad niet heeft laten vallen.

Clematis montana rubens groeit als een malle, daar heb je zo een schutting mee vol. Ik heb er een andere clematis doorheen groeien die later bloeit en de rubens als klimrekje gebruikt.

Ik kan ook nog Akebia aanraden. Superleuke klimmer met donkerpaarse bijna bruinzwarte bloemen die lekker ruiken. Sommigen zeggen naar chocola maar dat haal ik er niet uit. Ik heb er 2 en ze verliezen hier haast nooit hun blad. Wat eigenlijk jammer is want eentje heeft een soort schimmel gehad en het zou wel fraaier zijn als dat blad zou verdwijnen.

Sowieso een kamperfoelie toevoegen voor de zomergeur. En misschien een klimroos? Die kunnen ook lang blad vasthouden en sommige soorten bloeien nog tot laat in de herfst met een enkele bloem.

Oh en ook wat @bleiblei zegt zie ik nu.
En wat @Claudia_x zegt zie ik ook.


Edit nog maar een keer: Je wilt een Toscaanse Jasmijn! Dat bedacht ik net toen ik buiten liep waar overal de toscaanse jasmijn bloeit en geurt. Klimmer, wintergroen, bloeit wit en geurt heerlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door yinu op 22-06-2021 22:05:04 ]
  dinsdag 22 juni 2021 @ 19:32:46 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200013344
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Clematis armandii schijnt wintergroen te zijn. Bij m'n vorige huis was de passieboem semi-wintergroen.
Ah! Die kende ik niet! Goeie :) .
Passiebloem bij ons verloor alles, maar dat zegt natuurlijk niet alles :P , lag dan wellicht aan de plek waar ie bij ons stond.
pi_200013496
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit! Ik houd van hekjes.

De honden springen er niet overheen?
Dat kunnen ze natuurlijk makkelijk. Wij zijn van mening dat ze dat vast niet zullen doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 22 juni 2021 @ 22:07:16 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200016363
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Die zijn niet wintergroen en ook niet echt sterk helaas. Al kan Montana Rubens/Grandiflora wel behoorlijk wat hebben (en zijn fantastisch mooi O+ ). De rest gaat al kapot bij het minste & het geringste dat tegen zit.

Maar staat de schutting op het zuiden in het zonlicht? Wintergroen is sowieso lastig, maar als je die eis laat vallen kan je denken aan klimhortensia, passiebloem of kamperfoelie. Die laatste hadden we bij het vorige huis door de limop laten groeien en dat werkte super en ruikt heerlijk op een zomeravond.
Er zijn wel wat wintergroene versies van clematis. Licht is wel ernstig beperkt trouwens, wat dat betreft is klimop eigenlijk de enige die daar echt gaat floreren. Maar vind ik te invasief, 3 jaar geleden hebben we heel veel moeite gedaan om eraf te komen. En de tuin van de buurman was ook echt totaal overgroeid, je kon zijn tegels niet meer zien :+ . Dus dat wil ik voorkomen :P .

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 22-06-2021 22:37:29 ]
Resistance is futile.
pi_200016967
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:31 schreef Seven. het volgende:
Wij hadden dus een golfplaat schutting gezet in overleg met de buurman (palen in de grond, golfplaten er tegenaan geschroefd en zwart geverfd). Helemaal zo gezet dat de buurman er alleen nog planken van 120 breed tegenaan hoefde te spijkeren.

Hij heeft anders besloten. Er staat nu een schutting tegen de onze aan die zo'n 20-30 cm hoger is :') :+ . Dus ik ben op zoek naar een klimplant die sterk is, niet woekert en die wintergroen is.
Jullie hebben de ruimte toch?

Je kunt er ook een heg vķķr zetten. Zoals liguster. Die is praktisch wintergroen en krijgt ook bloemen en bessen als je hem niet te strak knipt. Of een gemengde haag bestaande uit echt bloeiende heesters...
  dinsdag 22 juni 2021 @ 22:31:26 #157
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200017008
Toscaanse jasmijn ^O^ en een andere klimmer er bij in mixen, lijkt me een mooi streven.
Resistance is futile.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 22:34:27 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200017076
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 22:29 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jullie hebben de ruimte toch?

Je kunt er ook een heg vķķr zetten. Zoals liguster. Die is praktisch wintergroen en krijgt ook bloemen en bessen als je hem niet te strak knipt. Of een gemengde haag bestaande uit echt bloeiende heesters...
Rijtjeshuis, dus geen zeeën van ruimte. En de huidige schutting past heel goed in het totaalplaatje.



Inn
Ik ben trouwens wel gek op logister!
Resistance is futile.
pi_200017254
Ah ik had even een ander plaatje in gedachten.

Ik zie wat je bedoelt ;) Ik zou daar zeker iets tegenaan zetten.

Kun je geen betongaasmatten vanaf de grond tot de bovenkant van de schutting plaatsen? Zo kunnen klimmers ook makkelijker voor de golfplaten langs groeien en totdat het begroeit is maskeer je die lelijke schuttingen al wat. Ik denk dat verzinkte of roestende matten goed zouden passen bij de andere materialen in jullie tuin.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 22:45:31 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200017352
Dubbel
Resistance is futile.
pi_200019976
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 22:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Rijtjeshuis, dus geen zeeën van ruimte. En de huidige schutting past heel goed in het totaalplaatje.

[ afbeelding ]

Inn
Ik ben trouwens wel gek op logister!
Godskanonne. En is dat zonder overleg gebeurd? Hoeveel uren zon heb je er per dag?

Klimplanten zoeken het licht op en in de praktijk komt het erop neer dat ze snel naar de bovenkant van de schutting zullen gaan om daar weelderig te bloeien. Toscaanse jasmijn is mooi maar ook enigszins kwetsbaar en het is bovendien een langzame groeier. Ik zou dan investeren in een wat grotere plant om mee te starten. Je kunt ook nog aan een leiboom of leistruik denken.

Heel ander idee: bovenaan een grote bak maken waarin je hangplanten zet. Ik zou dan wel voor goede drainage en irritatie zorgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200019993
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat kunnen ze natuurlijk makkelijk. Wij zijn van mening dat ze dat vast niet zullen doen.
Als jullie honden zoals onze kinderen zijn, dan komt dat wel goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200020090
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah! Die kende ik niet! Goeie :) .
Passiebloem bij ons verloor alles, maar dat zegt natuurlijk niet alles :P , lag dan wellicht aan de plek waar ie bij ons stond.
Bij onze huidige woning ook vooralsnog. Ik denk dat dat door de wind komt. Bovendien snoeide ik de passiebloem toen zo sterk terug dat-ie in het voorjaar alsnog een tijdje behoorlijk kaal was. Uiteindelijk was het dus niet jaarrond een groene klimmer.

@Seven. je zou ook voor winterjasmijn kunnen gaan in plaats van Toscaanse jasmijn. Winterjasmijn is niet het hele jaar door groen, maar het is een vrij 'slordige' plant die veel twijgen aanmaakt. Als er dus geen blad aan zit, zie je een bundel takken waardoor de schutting alsnog uit het zicht is. Leuk aan winterjasmijn is dat je iets hebt wat in de winter bloeit.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200020212
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:31 schreef yinu het volgende:

Edit nog maar een keer: Je wilt een Toscaanse Jasmijn! Dat bedacht ik net toen ik buiten liep waar overal de toscaanse jasmijn bloeit en geurt. Klimmer, wintergroen, bloeit wit en geurt heerlijk.
Ik ben een beetje afgeknapt op Toscaanse jasmijn omdat-ie zo ontzettend langzaam groeit. In mijn vorige tuin heb ik gezien hoe de plant jaar na jaar nauwelijks de hoogte of de breedte in ging (ik wilde een boog maken). Ik heb een stek gemaakt voor in onze nieuwe tuin en vooralsnog is het geen succes: groeit bijna niet en heeft flinke vorstschade opgelopen. Ik heb m'n verlies maar genomen en heb 'em in de kas gezet omdat hij goed bij de andere mediterrane planten past. Naast de voordeur heb ik een klimroos gezet die als een gek groeit. O+

Kamperfoelie groeit ook hard, net als passiebloem en clematis.

Leuk trouwens, akebia! Heb ik zelf geen ervaring mee. Zal er vast prachtig uitzien boven een zwarte schutting:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200020277
Als wintergroene klimmer/slingerplant kan ik ook de Stauntonia Hexaphylla aanraden.
Moet wel iets beschut staan.
pi_200020315
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Godskanonne. En is dat zonder overleg gebeurd? Hoeveel uren zon heb je er per dag?

Klimplanten zoeken het licht op en in de praktijk komt het erop neer dat ze snel naar de bovenkant van de schutting zullen gaan om daar weelderig te bloeien. Toscaanse jasmijn is mooi maar ook enigszins kwetsbaar en het is bovendien een langzame groeier. Ik zou dan investeren in een wat grotere plant om mee te starten. Je kunt ook nog aan een leiboom of leistruik denken.

Heel ander idee: bovenaan een grote bak maken waarin je hangplanten zet. Ik zou dan wel voor goede drainage en irritatie zorgen.
Ja ik vind het ook wel heftig lelijk! Bak met hangplanten is ook een goed idee.

Mijn toscaanse jasmijn groeit best hard eigenlijk, maar niet zo erg in de breedte inderdaad, dat is wel een goed punt. Hangt misschien ook af van de standplaats hoe hard hij groeit. Ik heb er ook een aan een vriendin gegeven en die groeit in een boog over een raam heen, nu na 2 jaar is hij al een heel eind op weg.
Bij mij is 'ie nu door de clematis montana rubens heen aan het gaan - of eigenlijk andersom, de clematis montana rubens groeit door de jasmijn heen. Die clematis groeit overigens wel als een dolle. Ik heb die ook wel gezien als een soort heg, en op een boog, dus die kan wel horizontaal. In de winter is hij niet bladhoudend maar de twijgen zijn ook best gezellig eigenlijk.
pi_200020358
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben een beetje afgeknapt op Toscaanse jasmijn omdat-ie zo ontzettend langzaam groeit. In mijn vorige tuin heb ik gezien hoe de plant jaar na jaar nauwelijks de hoogte of de breedte in ging (ik wilde een boog maken). Ik heb een stek gemaakt voor in onze nieuwe tuin en vooralsnog is het geen succes: groeit bijna niet en heeft flinke vorstschade opgelopen. Ik heb m'n verlies maar genomen en heb 'em in de kas gezet omdat hij goed bij de andere mediterrane planten past. Naast de voordeur heb ik een klimroos gezet die als een gek groeit. O+

Kamperfoelie groeit ook hard, net als passiebloem en clematis.

Leuk trouwens, akebia! Heb ik zelf geen ervaring mee. Zal er vast prachtig uitzien boven een zwarte schutting:

[ afbeelding ]
Ja Akebia is heel decoratief! Hij heeft even tijd nodig maar bij ons groeit hij nu hard. En snoeien = meer groei. Bij een (andere) vriendin groeit hij langs/over/om een balkon en reikt hij tot de 2e verdieping zag ik deze lente. Terwijl ze hem wegens een verbouwing tot heel laag hebben teruggesnoeid een jaar of 2 geleden. Dus die zou wel een aardig eind moeten kunnen komen. Hij is niet wintergroen maar bij ons verliest hij niet al zn blad en hij bloeit al in maart.
pi_200020365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:17 schreef Kanaroe het volgende:
Als wintergroene klimmer/slingerplant kan ik ook de Stauntonia Hexaphylla aanraden.
Moet wel iets beschut staan.
Oh daar heb ik nog nooit van gehoord! Wel een mooie plant.
pi_200020372
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:21 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja ik vind het ook wel heftig lelijk! Bak met hangplanten is ook een goed idee.

Mijn toscaanse jasmijn groeit best hard eigenlijk, maar niet zo erg in de breedte inderdaad, dat is wel een goed punt. Hangt misschien ook af van de standplaats hoe hard hij groeit. Ik heb er ook een aan een vriendin gegeven en die groeit in een boog over een raam heen, nu na 2 jaar is hij al een heel eind op weg.
Bij mij is 'ie nu door de clematis montana rubens heen aan het gaan - of eigenlijk andersom, de clematis montana rubens groeit door de jasmijn heen. Die clematis groeit overigens wel als een dolle. Ik heb die ook wel gezien als een soort heg, en op een boog, dus die kan wel horizontaal. In de winter is hij niet bladhoudend maar de twijgen zijn ook best gezellig eigenlijk.
Ik heb het vermoeden dat de Toscaanse jasmijn zo'n plant is dit het wel oké doet in de halfschaduw maar pas echt gedijt in de volle zon. In m'n vorige tuin en ook in m'n huidige tuin stond-ie in de halfschaduw. Nu staat-ie warm, zonnig en beschut in de kas. Ik ben benieuwd of ik verschil ga zien in groeitempo.

Ik heb een andere clematis montana ('Mayleen') en die groeit ook hard, maar wel vooral aan de bovenkant van de schutting. Die heb ik net sterk teruggesnoeid, waarmee ik hoop dat-ie de schutting wat meer gaat begroeien.

Dit was 1-2 maanden geleden:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200020460
Dat kun je ook nog doen, @Seven., jouw schutting gewoon weghalen. :+ En eventueel hier en daar een klimrek met klimplant neerzetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200021137
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:25 schreef yinu het volgende:

[..]

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord! Wel een mooie plant.
Jep, ooit ergens gekocht en er kort geleden achter gekomen hoe die mooie klimmer ook alweer heet!
Hij lijkt wel wat op Akebia btw. :)
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:14:29 #172
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200022852
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Godskanonne. En is dat zonder overleg gebeurd? Hoeveel uren zon heb je er per dag?

Klimplanten zoeken het licht op en in de praktijk komt het erop neer dat ze snel naar de bovenkant van de schutting zullen gaan om daar weelderig te bloeien. Toscaanse jasmijn is mooi maar ook enigszins kwetsbaar en het is bovendien een langzame groeier. Ik zou dan investeren in een wat grotere plant om mee te starten. Je kunt ook nog aan een leiboom of leistruik denken.

Heel ander idee: bovenaan een grote bak maken waarin je hangplanten zet. Ik zou dan wel voor goede drainage en irritatie zorgen.
:P .
Maareh, daar is geen overleg voor nodig dan? Is gewoon toegestaan in Nederland. Een schutting van max 1.80.
pi_200023317
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:14 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, daar is geen overleg voor nodig dan? Is gewoon toegestaan in Nederland. Een schutting van max 1.80.
Dat het wettelijk is toegestaan betekent toch niet dat het netjes is? Ik heb met de buren aan beide kanten overlegd over een en ander (clematis tegen schutting, bamboe op erfgrens, plannen voor een rij struiken).

Ik ben gezegend met fijne buren. Er staat een es van ons tegen een erfgrens, nota bene op de plek waar zonnepanelen van de buurman liggen. Hij maakt er geen probleem van en snoeit elk jaar aan zijn kant gewoon de overhangende takken. En de schutting die scheef staat is van hem. Hij laat die binnenkort recht zetten en vraagt het mij om door te geven als er planten van me beschadigd raken zodat hij die kan vervangen. Niet nodig, maar lief dat hij het vraagt. Ik heb op mijn beurt het hout van de schutting aan de onderkant beschermd toen ik een border op ging hogen om rot te voorkomen.

Ik zou er niet blij van worden als ik buren had die doen waar ze zin in hebben zonder dat op z'n minst aan te kondigen.

Irritatie. _O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 23 juni 2021 @ 13:42:14 #174
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_200024124
Dat soort houtbeton schuttingen zijn altijd 200cm hoog vanwege de onderplaat.

[ Bericht 81% gewijzigd door Twieki op 23-06-2021 13:44:12 (Quotefaal) ]
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_200025244
@Seven wat een rot gezicht en dat ná overleg!
Hier ook wel eens voor het blok gezet door buren met plots planten van woekerende bamboe over de erfgrens, want het houten plankier van hun, daar kon geen 50 cm vanaf.
Tegen afspraken in overigens met haar vorige echtgenoot.

Bijna het hele kluppie papavers bloeit nu. En ik benieuwd hoe al die Lucifers eruit gaan zien.
Oh, de middelste foto is cistusroos. Érg rose. B-)


pi_200026572
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 17:48 schreef sigme het volgende:


Dit is vrolijk paars (ook in de achtergrond van die papavers te zien). Ik weet niet wat het is.

@sigme:
Ik dacht aan (harig) wilgenroosje. :)

Leuk plantje, bij mij zie ik hem ook al een aantal jaar verschijnen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Reese op 24-06-2021 15:14:41 (Foto zichtbaar) ]
Eeuwig vijfentwintig
pi_200026813
Vandaag tijdens een wandelingetje wat zaadpluis van Havikskruid gescoord, die wil ik ook wel in de tuin ;)
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:43:32 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200033273
Hier hebben de buren sinds een paar maanden een superhip en in de mode takkenscherm voor het muurtje geplaatst. Vanaf onze kant ook niet echt een fraai gezicht.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:55:13 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200033648
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Godskanonne. En is dat zonder overleg gebeurd? Hoeveel uren zon heb je er per dag?

Klimplanten zoeken het licht op en in de praktijk komt het erop neer dat ze snel naar de bovenkant van de schutting zullen gaan om daar weelderig te bloeien. Toscaanse jasmijn is mooi maar ook enigszins kwetsbaar en het is bovendien een langzame groeier. Ik zou dan investeren in een wat grotere plant om mee te starten. Je kunt ook nog aan een leiboom of leistruik denken.

Heel ander idee: bovenaan een grote bak maken waarin je hangplanten zet. Ik zou dan wel voor goede drainage en irritatie zorgen.
Nope, niet overlegd. Hebben wij destijds wel gedaan maar de buurman had toen geen geld en is akkoord gegaan met onze wensen. Onze schutting staat op de erfgrens. Overigens ziet het er van de begane grond uit alsof wij een hele hoge schutting hebben, dus geen grote ellende vind ik zelf.

Licht was altijd al een issue in onze tuin wegens die enorme conifeer van de buurman, en de beplanting is daar op aangepast.

Hangplanten.. interessant idee! Ik denk er over na maar in eerste instantie vraag ik me af of ik het kan onderhouden. Ik ben niet erg goed in trouw water geven :') .
Resistance is futile.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:59:47 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200033798
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:17 schreef Kanaroe het volgende:
Als wintergroene klimmer/slingerplant kan ik ook de Stauntonia Hexaphylla aanraden.
Moet wel iets beschut staan.


O+
Resistance is futile.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:00:42 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200033828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]

:P .
Maareh, daar is geen overleg voor nodig dan? Is gewoon toegestaan in Nederland. Een schutting van max 1.80.
Die van ons is 1.80 ;)
Resistance is futile.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:23:49 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200034567
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:43 schreef Dagoduck het volgende:
Hier hebben de buren sinds een paar maanden een superhip en in de mode takkenscherm voor het muurtje geplaatst. Vanaf onze kant ook niet echt een fraai gezicht.

[ afbeelding ]
Leuke klimplant overheen laten woekeren ;)
Resistance is futile.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:41:46 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200035131
Winterjasmijn vind ik trouwens ook leuk!

De planten staan hier wel goed beschut, maar de plant die onder de boom komt te staan zal goed tegen droogte, weinig licht aan de onderkant en ook nog eens zanderige grond. Maar OK, dat laatste is biet echt een probleem, er ligt een flinke laag bemeste tuinaarde in beide bakken.
Resistance is futile.
  donderdag 24 juni 2021 @ 00:55:20 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200037040
In mijn zoektocht naar klimmers, kom ik een blauwe regen tegen die niet blauw is. Even een wild plan geīnspireerd door dit plaatje:



We hebben een balkon over de hele breedte van de tuin, dit zou aan de rand van het balkon echt fantastisch mooi naar beneden vallen.

Idee is dus om onder de trap aan te planten, dan onder de hoogste trede door, de oversteek maken naar het balkon. En uiteraard dan ook een afslag maken richting de schutting. We kunnen vast wel iets van een overhang maken waardoor dit net voor de schutting komt te hangen. Of misschien zijn er andere klimmers die hier geschikter voor zijn.

Lastig te zien maar bovenin zie je nog net het randje onder het balkon. Zit trouwens ook een regengootje daar. Ennnn we kunnen ook inzetten op 1 uitloper over de lampenkabel uiteindelijk.

Resistance is futile.
pi_200037684
Blauwe regen is een eigenwijs kreng, dat soms jaren niet, of helemaal nooit bloeit. En bij een ander alle jaren uitbundig. Succes is niet gegarandeerd zeg maar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 juni 2021 @ 08:12:24 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200037719
quote:
2s.gif Op donderdag 24 juni 2021 08:07 schreef sigme het volgende:
Blauwe regen is een eigenwijs kreng, dat soms jaren niet, of helemaal nooit bloeit. En bij een ander alle jaren uitbundig. Succes is niet gegarandeerd zeg maar.
Haha, eigenwijs kreng :+ . Ik weet dat ze het in onze tuin wel graag goed willen doen want we hebben er 1 die elk jaar bloeit op ons balkon.
Resistance is futile.
pi_200038925
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nope, niet overlegd. Hebben wij destijds wel gedaan maar de buurman had toen geen geld en is akkoord gegaan met onze wensen. Onze schutting staat op de erfgrens. Overigens ziet het er van de begane grond uit alsof wij een hele hoge schutting hebben, dus geen grote ellende vind ik zelf.

Licht was altijd al een issue in onze tuin wegens die enorme conifeer van de buurman, en de beplanting is daar op aangepast.

Hangplanten.. interessant idee! Ik denk er over na maar in eerste instantie vraag ik me af of ik het kan onderhouden. Ik ben niet erg goed in trouw water geven :') .
Ik ook niet. Daar zou ik dan ook niet aan beginnen. Maar ik zie jullie er wel voor aan om een handig irrigatiesysteem te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200038998
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 00:55 schreef Seven. het volgende:
In mijn zoektocht naar klimmers, kom ik een blauwe regen tegen die niet blauw is. Even een wild plan geīnspireerd door dit plaatje:

[ afbeelding ]

We hebben een balkon over de hele breedte van de tuin, dit zou aan de rand van het balkon echt fantastisch mooi naar beneden vallen.

Idee is dus om onder de trap aan te planten, dan onder de hoogste trede door, de oversteek maken naar het balkon. En uiteraard dan ook een afslag maken richting de schutting. We kunnen vast wel iets van een overhang maken waardoor dit net voor de schutting komt te hangen. Of misschien zijn er andere klimmers die hier geschikter voor zijn.

Lastig te zien maar bovenin zie je nog net het randje onder het balkon. Zit trouwens ook een regengootje daar. Ennnn we kunnen ook inzetten op 1 uitloper over de lampenkabel uiteindelijk.

[ afbeelding ]
Voordeel van blauwe regen is dat het een harde groeier is. Nadelen:

• Heeft zon nodig.
• Groeit zo hard dat-ie een en ander om zeep kan helpen (kijk uit voor bijv. regenpijpen).
• De bloei is weelderig maar best kort. Je ideaalplaatje heb je maar een klein deel van het jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 24-06-2021 10:40:20 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200040437
Hier op de rij hebben ze een druif aan het balkon hangen @Seven is ook mooi, mooi blad ook!
En die buur met zijn hoge schutting bij jullie :{w

Wij hopen ook nog steeds dat de 3 uit hun krachten gegroeide coniferen van de vieze man buurman hiernaast een keer het loodje leggen of zoiets. Voordeel is veel aanvliegende vogels en reuring daarvan maar het houdt een hoop licht weg vooral als de zon nog niet zo hoog aan den hemel prijkt.
Maar die gaan alleen weg vrees ik als hij de woning verlaat.

(en dan gaan wij een half jaar schuilen ergens anders want dan is het verbouwingsleed niet te overzien.. ze moeten het eerst helemaal afbikken van het vuil, de tuin helemaal omploegen, dan strippen van alle tegels uit de jaren 70. w.s. blijft alleen de buitenkant overeind dan)
pi_200041540
Met de goeie camera het bloemenweidemixpostzegelopritjeproject in het zonnetje gezet. (die was daar nl al bijna weg :D ) Waarschuwing: VEEL foto's, kon niet kiezen!

Het ziet er op de foto nog onkruiderigtuintje uit, maar als je er voor of naast staat zie je wel degelijk dat het een bloemenmix is. Buurman ^p^

[/url][/img]

Als we in 'zoemen' ;) ;) ;)














Mijn campanulakleedje is op zijn mooist:



Als ik met fiets de tuin binnenkom is dit wel leuk binnenkomen O+



En eindelijk, daar begint de ooievaarsbek *G* wordt net zo'n soort kleed in de tuin als de paarse klokjes _O-

pi_200043426
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 00:55 schreef Seven. het volgende:
In mijn zoektocht naar klimmers, kom ik een blauwe regen tegen die niet blauw is. Even een wild plan geīnspireerd door dit plaatje:

[ afbeelding ]

We hebben een balkon over de hele breedte van de tuin, dit zou aan de rand van het balkon echt fantastisch mooi naar beneden vallen.

Idee is dus om onder de trap aan te planten, dan onder de hoogste trede door, de oversteek maken naar het balkon. En uiteraard dan ook een afslag maken richting de schutting. We kunnen vast wel iets van een overhang maken waardoor dit net voor de schutting komt te hangen. Of misschien zijn er andere klimmers die hier geschikter voor zijn.

Lastig te zien maar bovenin zie je nog net het randje onder het balkon. Zit trouwens ook een regengootje daar. Ennnn we kunnen ook inzetten op 1 uitloper over de lampenkabel uiteindelijk.

[ afbeelding ]
Ik heb dus altijd pech met blauwe regens :( Al een paar keer (3, geloof ik, in de loop van 12 jaar) eentje geplant. Ze groeien harder dan je wilt op de plaatsen waar je het niet wilt hebben (halloooooo superlange scheuten aan de onderkant), bij mij althans, en nooit de kant op die ik graag wil, en ik heb er nog nooit eentje aan het bloeien gekregen. Veel snoeien, niet snoeien, het leek ze niet te boeien :+ Terwijl ze bij de buren allemaal uitbundig over de daarvoor bestemde relinkjes zwieren en met grote blauwe trossen prijken. ;(

Maar ik snap het beeld. En in de drive-in woning waar ik ben opgegroeid klom er ook zo'n prachtige blauwe regen over het balkon. Wel aan de zonkant!
pi_200049647
Ik kom even jullie hulp inroepen, want ik zie door de bomen het bos niet meer (semi-pun intended).

Wij wonen hier nu ongeveer een half jaar en zien nu dus voor het eerst de tuin zoal de vorige bewoners die in april 2020 hebben laten aanleggen. En zij hadden duidelijk een andere smaak dan wij: alles is in vierkanten ingedeeld. Niet alleen de bestrating (waarvan er te veel is), maar ook de beplanting. Dus dat gaan we de komende twee jaar eens flink aanpakken. Er zijn al aardig wat ideeën aan het ontstaan, dus dat is niet waarvoor in om hulp kom vragen.

Het issue waar ik mee zit is (de begroeiīng op/van) de erfafscheiding.
De langste kant van de tuin (25 meter) grenst aan een strook gemeentegroen waarachter een busbaan loopt. De afscheiding bestaat uit palen waartussen van die metalen roosters zitten. Ongeveer de helft is dicht begroeid, maar de andere helft is nog volledig open. Naast dat het lelijk is hebben we hierdoor last van de af en toe langsrijdende bus en een gebrek aan privacy. Ik ben dus op zoek naar een aantal leuke klimmers om daar samen met hedera te planten zodat de boel wat dichttrekt. Kunnen en willen jullie mij helpen?
Wensen/eisen:
- standplaats schaduw (het nog te begroeien stuk ligt onder een grote eik en esdoorn)
- liefst bloeiend
- enkele snelle groeiers zou fijn zijn
- hoeft niet per se wintergroen, daar hadden we de hedera al voor bedacht
- een mix van verschillende planten heeft de voorkeur. Ik hou wel van rommelig

Aan de andere kant van de tuin staat nu een 15 meter lange coniferenhaag. Helaas is deze (net zoals de rest van de tuin) ruim 15 jaar verwaarloosd geweest. De haag is inmiddels bijna 3 meter dik: 2 meter aan de tuinkant, de andere meter aan de 'buitenkant' van de tuin. 'Gelukkig' ook hier geen buren die er last van kunnen hebben. En die aanhalingstekens zijn bewust, want als er wel buren waren geweest was het waarschijnlijk niet zo ver gekomen.
We willen de haag graag drastisch terugsnoeien. Aan de tuinkant willen we het liefst helemaal tot op de stam gaan omdat we op die plek een buitenkeuken willen maken. Dus als 'onze' kant niet meer uitloopt zou dat eerder een voordeel dan een nadeel zijn. Maar we willen omwille van de andere mensen die hier in de wijk wonen wel graag een groen aangezicht houden aan de straatkant.
Hebben jullie enig idee hoe we dit het beste zouden kunnen aanpakken?
pi_200049782
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik kom even jullie hulp inroepen, want ik zie door de bomen het bos niet meer (semi-pun intended).

Wij wonen hier nu ongeveer een half jaar en zien nu dus voor het eerst de tuin zoal de vorige bewoners die in april 2020 hebben laten aanleggen. En zij hadden duidelijk een andere smaak dan wij: alles is in vierkanten ingedeeld. Niet alleen de bestrating (waarvan er te veel is), maar ook de beplanting. Dus dat gaan we de komende twee jaar eens flink aanpakken. Er zijn al aardig wat ideeën aan het ontstaan, dus dat is niet waarvoor in om hulp kom vragen.

Het issue waar ik mee zit is (de begroeiīng op/van) de erfafscheiding.
De langste kant van de tuin (25 meter) grenst aan een strook gemeentegroen waarachter een busbaan loopt. De afscheiding bestaat uit palen waartussen van die metalen roosters zitten. Ongeveer de helft is dicht begroeid, maar de andere helft is nog volledig open. Naast dat het lelijk is hebben we hierdoor last van de af en toe langsrijdende bus en een gebrek aan privacy. Ik ben dus op zoek naar een aantal leuke klimmers om daar samen met hedera te planten zodat de boel wat dichttrekt. Kunnen en willen jullie mij helpen?
Wensen/eisen:
- standplaats schaduw (het nog te begroeien stuk ligt onder een grote eik en esdoorn)
- liefst bloeiend
- enkele snelle groeiers zou fijn zijn
- hoeft niet per se wintergroen, daar hadden we de hedera al voor bedacht
- een mix van verschillende planten heeft de voorkeur. Ik hou wel van rommelig

Aan de andere kant van de tuin staat nu een 15 meter lange coniferenhaag. Helaas is deze (net zoals de rest van de tuin) ruim 15 jaar verwaarloosd geweest. De haag is inmiddels bijna 3 meter dik: 2 meter aan de tuinkant, de andere meter aan de 'buitenkant' van de tuin. 'Gelukkig' ook hier geen buren die er last van kunnen hebben. En die aanhalingstekens zijn bewust, want als er wel buren waren geweest was het waarschijnlijk niet zo ver gekomen.
We willen de haag graag drastisch terugsnoeien. Aan de tuinkant willen we het liefst helemaal tot op de stam gaan omdat we op die plek een buitenkeuken willen maken. Dus als 'onze' kant niet meer uitloopt zou dat eerder een voordeel dan een nadeel zijn. Maar we willen omwille van de andere mensen die hier in de wijk wonen wel graag een groen aangezicht houden aan de straatkant.
Hebben jullie enig idee hoe we dit het beste zouden kunnen aanpakken?
Vwb de coniferen... Helaas terugsnoeien kan niet. Groeit niks meer op het kale hout
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:34:04 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200049786
Conifeer kun je niet drastisch terugsnoeien, ze lopen niet meer uit als je tot op het hout gaat. Wil je een buitenkeuken van 15m? :@
Resistance is futile.
pi_200049812
Ik heb geen antwoorden op moeilijke vragen, ik rommel maar wat an.
Wel heb ik nieuwe bloemen!

Struikrozen:


Hooooooooge klimroos:


Ganzenbloem met slaapmutsjes



Papaver en daarachter paarse pekbloem en nog weer daarachter nog net die ganzenbloem te zien, met daarbovenuit piekend de kardoen.


Papaver en papaver.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:37:46 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200049866
Klimplanten: wilde wingerd heeft echt een enorme impact als je er een grote oppervlakte mee aanplant en ze doen het wel OK in de schaduw.

Een echte schaduwklimmer die niet klimop is: klimhortensia. Geen uitbundige bloei maar is echt wel heel goed met schaduw.
Resistance is futile.
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:38:26 #197
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_200049878
quote:
2s.gif Op donderdag 24 juni 2021 08:07 schreef sigme het volgende:
Blauwe regen is een eigenwijs kreng, dat soms jaren niet, of helemaal nooit bloeit. En bij een ander alle jaren uitbundig. Succes is niet gegarandeerd zeg maar.
Is dat zo? Hier gaat ie tot op heden ieder jaar als de brandweer :D
@Seven super leuke tuin O+ _O_
pi_200050171
Thanks voor de snelle antwoorden. Ik ging er al van uit dat fok! sneller (en beter geīnformeerd/onderbouwd) zou zijn dan een aantal rondjes google.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:33 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Vwb de coniferen... Helaas terugsnoeien kan niet. Groeit niks meer op het kale hout
Op zich dus deels goed nieuws. Kunnen we onze kant lekker kaal maken. De buitenkant houden we dan wel zoals hij nu is. Als we het snoeien vanaf nu netjes gaan bijhouden kunnen we in ieder geval voorkomen dat het erger wordt dan het nu is.

quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:34 schreef Seven. het volgende:
Conifeer kun je niet drastisch terugsnoeien, ze lopen niet meer uit als je tot op het hout gaat. Wil je een buitenkeuken van 15m? :@
Nee, dat niet. Puur de keuken staat nu gepland voor een meter of 6 lang. Dan kunnen we naast de 2 kamado's en rookton ook nog wat werkblad en een wasbak kwijt.

Bovendien staat de eerste 3 van die 15 meter tegen de zijkant van het huis. En als we tot op de stam gaan snoeien zouden we daar een achterom kunnen creëren. Die hebben we nu namelijk niet.

En als we dan toch bezig zijn kunnen we met de overgebleven 6 meter haag 12m2 vrij maken voor mooie, gezonde planten

quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:37 schreef Seven. het volgende:
Klimplanten: wilde wingerd heeft echt een enorme impact als je er een grote oppervlakte mee aanplant en ze doen het wel OK in de schaduw.

Een echte schaduwklimmer die niet klimop is: klimhortensia. Geen uitbundige bloei maar is echt wel heel goed met schaduw.
Klimhortensia heb ik hier inderdaad al eerder voorbij zien komen. En ik zie net dat hij ook al op mijn lijstje van verder uit te zoeken planten staat.
En over wingerd heb ik altijd gehoord dat dat echt woekert als een malle. In de tuin kan ik dat nog wel bijhouden, maar aan de busbaankant wordt dat wat lastiger. Dan zou ik regelmatig door de (stekel)bosjes van de gemeente moeten banjeren, waar ik niet echt op zit te wachten.
  donderdag 24 juni 2021 @ 23:09:41 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200050453
Wilde wingerd woekerde bij mij niet. Groeit wel snel maar dat wilde je graag.

En kale coniferen.. zelf weten :P

Resistance is futile.
pi_200050566
Is er ook niet een of andere coniferenziekte pandemie de afgelopen jaren?
Regelmatig loop ik langs een tuin waar de bomen zijn kortgezet en kalig zijn.
Zal er morgen eens een foto van maken.

@sigme is het nou een paarse of rose papaver, de rechtse.
Van de week zag ik een witte bij iemand in de tuin. B-)

@Blues gek hoor: de campanula is hier al bijna uitgebloeid. De ooievaarsbek ga ik kortzetten heb ik bedacht. Misschien komt er een tweede bloei van O-)
De uitgebloeide geum kan ook wel weer kort.
pi_200050581
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:09 schreef Seven. het volgende:
Wilde wingerd woekerde bij mij niet. Groeit wel snel maar dat wilde je graag.

En kale coniferen.. zelf weten :P

[ afbeelding ]
Oei, wat een lillik aanzicht. o|O
pi_200050885
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:09 schreef Seven. het volgende:
Wilde wingerd woekerde bij mij niet. Groeit wel snel maar dat wilde je graag.

En kale coniferen.. zelf weten :P

[ afbeelding ]
Dat kale gaan we (uiteindelijk) niet meer zien. Omwille van de brandveiligheid wordt de achterwand van de buitenkeuken sowieso afgewerkt. En voor het deel dat buiten de keuken valt las ik net een leuk idee: een snoepmuur. Klimmende eetbare of vruchtdragende planten als gojibes, kiwi, wijnbes, schijnaugurk (akebia), rankspinazie, vijfsmakenkruid of sperziebonen. Aangevuld met aardbeien in van die hangende manden ofzo.
pi_200050920
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:09 schreef Seven. het volgende:
Wilde wingerd woekerde bij mij niet. Groeit wel snel maar dat wilde je graag.

En kale coniferen.. zelf weten :P

[ afbeelding ]
Klimop oid er tegen en het is over 3-4 jaar weer groen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200050980
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:18 schreef AnneX het volgende:
Is er ook niet een of andere coniferenziekte pandemie de afgelopen jaren?
Regelmatig loop ik langs een tuin waar de bomen zijn kortgezet en kalig zijn.
Zal er morgen eens een foto van maken.

@:sigme is het nou een paarse of rose papaver, de rechtse.
Van de week zag ik een witte bij iemand in de tuin. B-)

@:Blues gek hoor: de campanula is hier al bijna uitgebloeid. De ooievaarsbek ga ik kortzetten heb ik bedacht. Misschien komt er een tweede bloei van O-)
De uitgebloeide geum kan ook wel weer kort.
Ik heb hier bijna 40 m2 aan ooievaarsbek staan (volgens plantnet 2 varianten: rotsooievaarsbek en beemdooievaarsbek). Die eerste was al een paar weken geleden klaar met bloeien en daar heb ik vorige week de snoeischaar in gezet. Er worden alweer enkele nieuwe bloemstengels zichtbaar.

Komende najaar ga ik overigens een groot deel uit de grond trekken. Want hoe leuk de plant ook is, als het bijna een kwart van het beplante oppervlak van je tuin inneemt is het iets minder.

Lang leve de ongeīnspireerde tuinaanleg van vorige bewoners.
pi_200051162
Oh ja, ooievaarsbek kan makkelijk pollen missen voor transplantatie elders. B-)
pi_200051369
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 00:08 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, ooievaarsbek kan makkelijk pollen missen voor transplantatie elders. B-)
Als je een paar pollen wil hebben kan je ze komen halen. Heb toch (meer dan) genoeg ;)
  vrijdag 25 juni 2021 @ 07:39:06 #207
34027 devlinmr
Trolivier
pi_200052019


Tuin is aardig vol dit jaar
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200052092
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:09 schreef Seven. het volgende:
Wilde wingerd woekerde bij mij niet. Groeit wel snel maar dat wilde je graag.

En kale coniferen.. zelf weten :P

[ afbeelding ]
Dat schept verwachtingen voor de 3 uit hun krachten gegroeide lelijk uitziende coniferen van de vieze man buurman ^p^
  vrijdag 25 juni 2021 @ 09:12:19 #209
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200052782
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 07:39 schreef devlinmr het volgende:
[ afbeelding ]

Tuin is aardig vol dit jaar
^O^
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200053647
@SummerBreeze, ik hoor je wat conflicterende dingen zeggen. Je wilt geen woekeraar, maar je wilt wel klimop. En je wilt snelle klimmers, maar geen woekeraar. Je kunt niet alles hebben! Bedenk daarnaast ook dat klimop zo'n sterke groeier is dat combineren met andere klimplanten moeilijk kan zijn. Ik heb vele jaren geprobeerd om clematis te combineren met klimop (klimop voor de permanent groene achtergrond, clematis voor de mooi) en dat is me nooit gelukt.

Ik denk dat het belangrijk is om te bepalen wat je het belangrijkst vindt: snelle groei, groen in de winter of bloei. Dan kun je vervolgens je plan daarop afstemmen. Klimop zorgt voor snelle groei en is groen in de winter. Ook klimop heeft een bloeiperiode, maar het duurt jaren voor de plant zover is. Toscaanse jasmijn is wintergroen en bloeit prachtig, maar is een trage groeier en houdt van zon. Klimhortensia bloeit prachtig en groeit hard, maar is niet wintergroen. Wilde wingerd groeit ook hard en is vooral decoratief vanwege het blad.

Je kunt ook altijd klimop gebruiken als achtergrond en ervoor bloeiende struiken plaatsen. Let wel: klimop zul je regelmatig moeten snoeien. En dat geldt ook voor klimhortensia en wilde wingerd. Onze buren hebben de laatste twee planten tegen hun gevel staan en ze moeten 2-3 keer per jaar de ladder op om te voorkomen dat de planten het dak in groeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200053706
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:50 schreef SummerBreeze het volgende:

Komende najaar ga ik overigens een groot deel uit de grond trekken. Want hoe leuk de plant ook is, als het bijna een kwart van het beplante oppervlak van je tuin inneemt is het iets minder.
Zorg je dan wel dat je meteen iets anders plant? Want anders heb je er straks een leuke bos brandnetel/heermoes/haagwinde/zevenblad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 10:28:12 #212
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200053806
Wel enorm leuk aan klimop: mussen zijn er dol op. O+

Dat ik er jaarlijks meerdere kliko's mee kan vullen, tsja. Het ding is niet van mij, dus het is maar zo. Hij is wel weer heel mooi groen nu, vorig jaar was het nog een takkenbende dankzij grondig snoeien (verwaarloosde tuin, hedera, ik denk dat 'ie ongeveer een meter dik geworden was), maar hij heeft zich hersteld tot een mooi groene afscheiding. O+

In de tuin werken is toch wel een stuk leuker als je het een béétje bijhoudt. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_200054468
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:
De langste kant van de tuin (25 meter) grenst aan een strook gemeentegroen waarachter een busbaan loopt. De afscheiding bestaat uit palen waartussen van die metalen roosters zitten. Ongeveer de helft is dicht begroeid, maar de andere helft is nog volledig open. Naast dat het lelijk is hebben we hierdoor last van de af en toe langsrijdende bus en een gebrek aan privacy. Ik ben dus op zoek naar een aantal leuke klimmers om daar samen met hedera te planten zodat de boel wat dichttrekt. Kunnen en willen jullie mij helpen?
Om snel geen inkijk meer te hebben kan je eerst rietmatten of een ander natuurlijk materiaal tegen het gaas plaatsen. Tegen de tijd dat de matten zijn vergaan hebben de klimmers de taak overgenomen.
  Vis een optie? vrijdag 25 juni 2021 @ 12:14:53 #214
70532 loveli
N
pi_200055384
Vanaf wanneer is het ok om dingen waar mogelijk nesten in zitten te snoeien? Had er gisteren bijna een gesloopt, en ik wil de plaatselijke fauna niet dwars zitten.
crap in = crap out
  vrijdag 25 juni 2021 @ 14:02:01 #215
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200056818
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:14 schreef loveli het volgende:
Vanaf wanneer is het ok om dingen waar mogelijk nesten in zitten te snoeien? Had er gisteren bijna een gesloopt, en ik wil de plaatselijke fauna niet dwars zitten.
Volgens de vogelbescherming eindigt het broedseizoen half juli, maar er zijn vogels die later zijn. (Die hebben het grofweg over maart-augustus).
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_200057086
Zoals beloofd foto's van mijn tuin :) ik schrijf hier graag mee (ik las al mee) om wat inspiratie op te doen voor volgend jaar. Nu even afwachten wat er nog is vanuit de hovenier en wat het wel en niet goed doet. Ik heb van de meeste dingen geen idee welke plant het is, dus als iemand iets herkent :D

(ik weet niet hoe ik de foto's zichtbaar moet maken ...)

De voortuin:
https://imgur.com/9j6nCpZ

Langst het huis:
https://imgur.com/Ej8uAA4

https://imgur.com/09zCFgo
Dit doet het niet zo goed als gehoopt, dus volgend jaar even goed naar kijken. Komt minder zon dan we hadden verwacht ... De jasmijn is nieuw overigens en wat later gekocht dus we weten volgend jaar pas of die het daar goed doet. De jasmijn die tegen een andere schutting staat in de volle zon en een stuk eerder gepland doet het echt heel goed! We hadden er 5 verdeeld over 2 schuttingen, allemaal kapot gevroren afgelopen winter ... Maar, het lijkt erop dat ze voorzichtig toch weer uitlopen, ik had ze tijdelijk ergens anders neer gezet, maar die gaan dit weekend weer de volle grond in in de buurt van de oude plek.

De achtertuin:
https://imgur.com/LBx9EJp

Close-up van de loungehoek:
https://imgur.com/bieCd51
Voor de planten die nu in de witte potten staan, heb ik via marktplaats al allerlei koperen potten gekocht. Daar gaan die planten later in. Vind ik wat charmanter staan.

Moestuin in aanbouw:
https://imgur.com/b8Txqku

De plek waar de beuk staat en de bloemenweide / bloemenstrook moet gaan komen en waar ik wat meer groen wil krijgen (en niet ongecontroleerd onkruid ;) ):
https://imgur.com/l2mMPv8

Bonusfoto - onze huisgenoten buiten - ons konijnen en in het huisje baby koolmeesjes!:
https://imgur.com/u3nQ6m1
Al die spullen staan op de konijnenkooi omdat we een buurtkat hebben die verlekkerd op de kooi naar het huisje zat te staren. Dus nu blijft ie iig beneden.

[ Bericht 1% gewijzigd door MeisPluis op 25-06-2021 14:26:59 ]
pi_200057956
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:28 schreef IJsdraakje het volgende:
Dat ik er jaarlijks meerdere kliko's mee kan vullen, tsja. Het ding is niet van mij, dus het is maar zo. Hij is wel weer heel mooi groen nu, vorig jaar was het nog een takkenbende dankzij grondig snoeien (verwaarloosde tuin, hedera, ik denk dat 'ie ongeveer een meter dik geworden was), maar hij heeft zich hersteld tot een mooi groene afscheiding. O+
Ik snap zelf de klimophaat niet zo. Ik snoei vele malen liever een klimop dan dat ik heermoes of haagwinde verwijder. Ik heb ook wel een paar plekken in de tuin waar ik klimop heb geprobeerd weg te halen en ik steeds weer iets op zie komen. Het kost me een paar minuten om die slierten eruit te rukken. Aan heermoes en haagwinde heb ik al vele uren gespendeerd - en na een paar dagen is alles terug gegroeid. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200057993
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:21 schreef MeisPluis het volgende:
Zoals beloofd foto's van mijn tuin :) ik schrijf hier graag mee (ik las al mee) om wat inspiratie op te doen voor volgend jaar. Nu even afwachten wat er nog is vanuit de hovenier en wat het wel en niet goed doet. Ik heb van de meeste dingen geen idee welke plant het is, dus als iemand iets herkent :D

(ik weet niet hoe ik de foto's zichtbaar moet maken ...)

De voortuin:
https://imgur.com/9j6nCpZ

Langst het huis:
https://imgur.com/Ej8uAA4

https://imgur.com/09zCFgo
Dit doet het niet zo goed als gehoopt, dus volgend jaar even goed naar kijken. Komt minder zon dan we hadden verwacht ... De jasmijn is nieuw overigens en wat later gekocht dus we weten volgend jaar pas of die het daar goed doet. De jasmijn die tegen een andere schutting staat in de volle zon en een stuk eerder gepland doet het echt heel goed! We hadden er 5 verdeeld over 2 schuttingen, allemaal kapot gevroren afgelopen winter ... Maar, het lijkt erop dat ze voorzichtig toch weer uitlopen, ik had ze tijdelijk ergens anders neer gezet, maar die gaan dit weekend weer de volle grond in in de buurt van de oude plek.

De achtertuin:
https://imgur.com/LBx9EJp

Close-up van de loungehoek:
https://imgur.com/bieCd51
Voor de planten die nu in de witte potten staan, heb ik via marktplaats al allerlei koperen potten gekocht. Daar gaan die planten later in. Vind ik wat charmanter staan.

Moestuin in aanbouw:
https://imgur.com/b8Txqku

De plek waar de beuk staat en de bloemenweide / bloemenstrook moet gaan komen en waar ik wat meer groen wil krijgen (en niet ongecontroleerd onkruid ;) ):
https://imgur.com/l2mMPv8

Bonusfoto - onze huisgenoten buiten - ons konijnen en in het huisje baby koolmeesjes!:
https://imgur.com/u3nQ6m1
Al die spullen staan op de konijnenkooi omdat we een buurtkat hebben die verlekkerd op de kooi naar het huisje zat te staren. Dus nu blijft ie iig beneden.
Wat een leuke tuin! O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200058030
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 15:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat een leuke tuin! O+
Dank je wel! Het is de eerste echte grote mensen tuin die ik heb (en ben al bijna 40 ... andere waren balkons of tegeltuinen (mijn vriend had dat in zijn vorige huis)) maar ik blijk het echt heel leuk te vinden! Wij wonen vlakbij een kweker, ik zou daar ieder weekend wel heen willen om weer nieuwe dingen te kopen :D (maar ik hou me even in tot volgend jaar als ik beter zicht heb op wat werkt en wat niet - misschien dat ik alleen nog iets ga doen aan het deel bij de beuk. Maar de moestuin moet ook nog af)
  vrijdag 25 juni 2021 @ 15:39:29 #220
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200058041
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 15:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik snap zelf de klimophaat niet zo. Ik snoei vele malen liever een klimop dan dat ik heermoes of haagwinde verwijder. Ik heb ook wel een paar plekken in de tuin waar ik klimop heb geprobeerd weg te halen en ik steeds weer iets op zie komen. Het kost me een paar minuten om die slierten eruit te rukken. Aan heermoes en haagwinde heb ik al vele uren gespendeerd - en na een paar dagen is alles terug gegroeid. ;(
Ik heb er wel flink op lopen vloeken destijds, maar dat was vooral omdat 'ie dus een jaar of 5 totaal niet bijgehouden was en de boel overnam. :+ Nu heeft 'ie nog wel een malle pruik (want ik haat ons trappetje en kerel doet 't niet), maar grotendeels bijgehouden en groen teruggekomen, kan ik 'm waarderen. :Y

Haagwinde moet optyfen. }:| Ik blijf bezig met die bende en zo groot is m'n tuin niet. }:|
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_200058396
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:14 schreef Claudia_x het volgende:
@:Summerbreeze, ik hoor je wat conflicterende dingen zeggen. Je wilt geen woekeraar, maar je wilt wel klimop. En je wilt snelle klimmers, maar geen woekeraar. Je kunt niet alles hebben! Bedenk daarnaast ook dat klimop zo'n sterke groeier is dat combineren met andere klimplanten moeilijk kan zijn. Ik heb vele jaren geprobeerd om clematis te combineren met klimop (klimop voor de permanent groene achtergrond, clematis voor de mooi) en dat is me nooit gelukt.

Ik denk dat het belangrijk is om te bepalen wat je het belangrijkst vindt: snelle groei, groen in de winter of bloei. Dan kun je vervolgens je plan daarop afstemmen. Klimop zorgt voor snelle groei en is groen in de winter. Ook klimop heeft een bloeiperiode, maar het duurt jaren voor de plant zover is. Toscaanse jasmijn is wintergroen en bloeit prachtig, maar is een trage groeier en houdt van zon. Klimhortensia bloeit prachtig en groeit hard, maar is niet wintergroen. Wilde wingerd groeit ook hard en is vooral decoratief vanwege het blad.

Je kunt ook altijd klimop gebruiken als achtergrond en ervoor bloeiende struiken plaatsen. Let wel: klimop zul je regelmatig moeten snoeien. En dat geldt ook voor klimhortensia en wilde wingerd. Onze buren hebben de laatste twee planten tegen hun gevel staan en ze moeten 2-3 keer per jaar de ladder op om te voorkomen dat de planten het dak in groeien.
Je hebt gelijk. Ik wil te veel tegelijk, of eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik nou écht wil. Daar ga ik de komende tijd maar eens goed over nadenken. Ik heb geen haast, hoewel dat misschien wel zo lijkt. Ik kan altijd nog als een soort tussenoplossing zoiets als een bamboescherm of wilgenmat aan de achterkant van het hekwerk vastmaken. zodat we snel iets meer beschut zitten. En dan aan de tuinkant de planten neerzetten die ik er uiteindelijk wil hebben. Zodra die dan mooi volwassen zijn kan ik de mat/het scherm makkelijk weer weghalen als het nodig is.

Dat klimop kan woekeren weet ik. En daarom houd ik het nu ook goed bij.
Er staat nu namelijk al een meter of 12 klimop. Al een flink aantal jaar ook. In de achterlijk uitgebreide en allesomvattende administratie van zaken m.b.t. het huis die ik van de eerste eigenaren heb ontvangen zaten ook nota's uit 1999 van de tuinman die de hedera destijds heeft neergezet, inclusief een mooie situatieschets waarop staat waar hij ze heeft neergezet.
En, in tegenstelling tot de coniferen (en de rest van de tuin) is die klimop-haag altijd redelijk netjes onderhouden geweest: ruim 30 nota's die melding maken van snoeibeurten in de afgelopen 20 jaar. De haag is ook niet dik, groeit nergens anders dan om/op zijn eigen hekwerk en ziet er gezond uit. Zelf heb ik hem in maart ook al laten snoeien en de afspraak met de tuinman voor eind van de zomer staat ook al weer.

Dat je me tegenstrijdige dingen vindt zeggen zou wel eens kunnen komen doordat ik misschien een ander beeld heb bij woekeren. Ik noem planten woekeraars als ze zich ondergronds en dus ongezien weten te verspreiden naar plekken waar ze niet geplant zijn, dat er bijvoorbeeld ineens aan de hele andere kant van de tuin scheuten de grond uit komen. Zolang ik het snelle groeien kan zien kan ik ingrijpen als ik het nodig vind, en dat zie ik zelf dus vooral als snelgroeiend en niet als woekeren.
Zal een definitiedingetje zijn.

Bovendien geef ik aan dat ik enkele snelle groeiers leuk zou zijn. Puur zodat er dan tijdens het wachten tot de langzamere planten groot zijn al wat groens tussen mij en de busbaan te zien is. Ik had in eerste instantie het plan om naast langzamer groeiende vaste klimplanten eenjarigen zoals latyrus, Suzanne-met-de-mooie-ogen of Oost-Indische kers te planten en daar passiebloem bij te zetten. De eenjarigen omdat ze ondanks het snelle groeien de boel niet zo snel zullen overnemen omdat ze elk jaar opnieuw moeten beginnen en passiebloem omdat ik in mijn vorige tuin aardig heb geleerd hoe ik hem moet behandelen zodat-ie (min of meer) doet wat ik wil.
Maar dat feest gaat niet door omdat die volgens mij allemaal meer zon nodig hebben dan ze op die plek krijgen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zorg je dan wel dat je meteen iets anders plant? Want anders heb je er straks een leuke bos brandnetel/heermoes/haagwinde/zevenblad.
Dat had ik gelukkig zelf ook al bedacht. Sowieso staat het aanpakken van die kant van de tuin pas voor het najaar van 2022, of het vroege voorjaar van 2023 op de planning. Dus tijd genoeg om eerst goed na te denken wat ik wil en uit te zoeken of en hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 11:20 schreef Elleska het volgende:

[..]

Om snel geen inkijk meer te hebben kan je eerst rietmatten of een ander natuurlijk materiaal tegen het gaas plaatsen. Tegen de tijd dat de matten zijn vergaan hebben de klimmers de taak overgenomen.
Ik typ inderdaad net dat dat misschien ook een optie is. Fijn om al voordat ik het gepost heb bevestiging te krijgen dat het geen slecht idee is. :D
pi_200059694
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 16:09 schreef SummerBreeze het volgende:

Dat had ik gelukkig zelf ook al bedacht. Sowieso staat het aanpakken van die kant van de tuin pas voor het najaar van 2022, of het vroege voorjaar van 2023 op de planning. Dus tijd genoeg om eerst goed na te denken wat ik wil en uit te zoeken of en hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Dan ben je slimmer dan ik, want ik heb in mijn enthousiasme wel eens coniferen uit zitten graven en het jaar erop kon ik een fijne brandnetelbos weghalen. Maar dat vond ik niet zo erg, want brandnetels zijn van alle onkruiden die ik ken het makkelijkst te verwijderen.

Als je ergens écht geen inkijk wilt zou ik gaan voor een groenblijvende plant, of het nu een klimmer of een heester is. Kleur is op zoveel manieren in je tuin te brengen. Dat hoeft niet meteen door klimmer op klimmer te planten. In plaats van aan een klimmer kun je ook aan een haag denken van bijvoorbeeld niet-woekerende bamboe. Ik heb er wel eens per ongeluk lathyrus doorheen laten groeien en dat was een geinig gezicht.

Je ideaalplaatje van het combineren van sterke en trage groeiers zou wel eens onhaalbaar kunnen blijken in de praktijk. Planten vormen nu eenmaal niet per se een natuurlijk evenwicht met elkaar. En dan moet je dus veel werk gaan stoppen in het beschermen van je trage groeiers tegen de snelle jongens. Wat je kunt doen is bollen en eenjarige planten gebruiken voor snel resultaat. Bollen zijn elk jaar leuk en eenjarigen sterven vanzelf af. Ze zaaien zich misschien wel uit, maar dat wordt moeilijker naarmate de grond meer bedekt is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 17:48:20 #223
5428 crew  miss_sly
pi_200075338
Even vreselijk weer, ontzettend druk en wat een heup die niet meewerkte, leverde even een pauze op wat betreft de werkzaamheden in de tuin.
Vandaag weer aan de slag gegaan. Ik ging even langs mijn favoriete verkoopstalletje en scoorde daar nog een aantal guldenroedes, wat goudsbloem en agapanthus.
Toen had ik de maak te pakken, en zijn we even naar het plaatselijke tuincentrum gegaan. We wilden in ieder geval een hedera voor aan de schutting bij de kliko-ombouw, omdat hedera giftig is voor maden en we daar toch regelmatig last van hebben. Nu kunnen we regelmatig een takje in de groene kliko gooien.

Behalve een hedere, belandde er nog een hedera in mijn wagentje, samen met dwergmispel en waldsteinia om wat bodem te bedekken, twee verschillende grassen, een hortensia en een paar asters. En toen dacht ik dat ik klaar was, keerde het winkelwagentje, en liep zomaar langs precies de weigelia zoals ik die al heel lang zou willen hebben voor in mijn tuin.



Dus die kon ik echt onmogelijk laten staan :D

Dus het paadje langs het huis en de border aan het einde beginnen een beetje gevuld te raken.



And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200075490
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 17:48 schreef miss_sly het volgende:
Even vreselijk weer, ontzettend druk en wat een heup die niet meewerkte, leverde even een pauze op wat betreft de werkzaamheden in de tuin.
Vandaag weer aan de slag gegaan. Ik ging even langs mijn favoriete verkoopstalletje en scoorde daar nog een aantal guldenroedes, wat goudsbloem en agapanthus.
Toen had ik de maak te pakken, en zijn we even naar het plaatselijke tuincentrum gegaan. We wilden in ieder geval een hedera voor aan de schutting bij de kliko-ombouw, omdat hedera giftig is voor maden en we daar toch regelmatig last van hebben. Nu kunnen we regelmatig een takje in de groene kliko gooien.
Ik zet m dan open en amuseer me kostelijk om het vliegend buffet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 18:48:57 #225
5428 crew  miss_sly
pi_200076659
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 17:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik zet m dan open en amuseer me kostelijk om het vliegend buffet.
Dat kan ik ook nog wel eens doen, inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200077812
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 17:48 schreef miss_sly het volgende:
Even vreselijk weer, ontzettend druk en wat een heup die niet meewerkte, leverde even een pauze op wat betreft de werkzaamheden in de tuin.
Vandaag weer aan de slag gegaan. Ik ging even langs mijn favoriete verkoopstalletje en scoorde daar nog een aantal guldenroedes, wat goudsbloem en agapanthus.
Toen had ik de maak te pakken, en zijn we even naar het plaatselijke tuincentrum gegaan. We wilden in ieder geval een hedera voor aan de schutting bij de kliko-ombouw, omdat hedera giftig is voor maden en we daar toch regelmatig last van hebben. Nu kunnen we regelmatig een takje in de groene kliko gooien.

Behalve een hedere, belandde er nog een hedera in mijn wagentje, samen met dwergmispel en waldsteinia om wat bodem te bedekken, twee verschillende grassen, een hortensia en een paar asters. En toen dacht ik dat ik klaar was, keerde het winkelwagentje, en liep zomaar langs precies de weigelia zoals ik die al heel lang zou willen hebben voor in mijn tuin.

[ afbeelding ]

Dus die kon ik echt onmogelijk laten staan :D

Dus het paadje langs het huis en de border aan het einde beginnen een beetje gevuld te raken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauw, wat een joekel! Dat zet zoden aan de dijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200078413
Weten jullie nog dat ik vorig jaar een roos vond aan de voorkant van m'n huis, langs de weg?


Vandaag vond ik er weer een, ook aan de voorkant maar op een andere plek. :o


Die van vorig jaar ziet er inmiddels zo uit:


Wat andere hoogtepunten. De Phacelia van de AH is ontploft:


En trekt veel beestjes:


Dit vind ik een fijne combinatie:


En dit ook:


Sedum album:


Rolklaver:


En er komt veel aan. Dahlia is er bijna:


Grote kaardebol:


Vlinderstruik:


Perovskia:


En kattenstaart:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 21:11:59 #228
5428 crew  miss_sly
pi_200079662
Wat is dit een mooie tijd in de tuin, hé? Er gebeurt zoveel.
Ik vind het ook erg prettig steeds meer vlinders en hommels te zien in de tuin. Bij het graven van gaten voor de planten kom ik ook allerlei kruipend ongedierte tegen en er hopte zelfs een klein padje weg O+

Sommige planten zijn echt goed aangeslagen. Het kruipend zenegroen is goed aan het uitbreiden, zag ik. De cosmea is aan het opkomen; dat is eigenlijk het eerste zaai goed dat het echt goed doet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200081161
Heb ik eíndelijk papaver in de tuin, verstopt ie zich in de peer }:|


[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 26-06-2021 22:29:11 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200081288
@Vanyel het blijft een papaver en een leuke bloem.

Van gemaltraiteerde coniferen hebben jullie nog een foto tegoed.
Kijkt en huivert:

  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 22:19:13 #231
5428 crew  miss_sly
pi_200081353
De bruine vlekken waren ooit coniferen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200081413
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 22:19 schreef miss_sly het volgende:
De bruine vlekken waren ooit coniferen?
De drie bruine stammen op een rij, ja😢
  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 22:26:36 #233
5428 crew  miss_sly
pi_200081659
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 22:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

De drie bruine stammen op een rij, ja😢
Wat triest.
Ik ben gene dan can coniferen, maar dit vind ik wel heel verdrietig ogen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200081768
Ah joh, dat zijn gewoon insectenhotels die nog niet helemaal cosmetisch op orde zijn.
Toch?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200087722
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 22:10 schreef Vanyel het volgende:
Heb ik eíndelijk papaver in de tuin, verstopt ie zich in de peer }:|
[ afbeelding ]
Eigenwijze drollen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 22:16 schreef AnneX het volgende:
@:Vanyel het blijft een papaver en een leuke bloem.

Van gemaltraiteerde coniferen hebben jullie nog een foto tegoed.
Kijkt en huivert:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dit zou wel wat voor onze vieze man buurman zijn ^p^
pi_200087732
Het valt de buurt nu op... hondenuitlaters blijven staan bij mijn bloemenmixweide aan de voorkant *G* en wijzen hier en daar een blom aan
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 11:33:44 #237
5428 crew  miss_sly
pi_200087927
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 11:11 schreef Blues het volgende:
Het valt de buurt nu op... hondenuitlaters blijven staan bij mijn bloemenmixweide aan de voorkant *G* en wijzen hier en daar een blom aan
Wat leuk! Doe nog eens een foto, ik heb een en ander gemist afgelopen anderhalve week of zo.

Mijn zaai-experimenten komen eigenlijk geen van allen uit. Alleen de cosmea is aan het opkomen. Ik denk dat alle rest ook grotendeels weggewaaid is. Misschien ga ik het volgend jaar maar eens proberen met binnen inzaaien en later uitzetten.

O, en goed nieuws: de jasmijnen waarvan ik dacht dat ze het allemaal niet gehaald hadden, hebben alle drie nieuwe scheutjes onderaan *O* Het gaat nog heeeeeel lang duren voor dat een schutting dicht laat groeien, maar ik vind het al heel tof dat ze het toch doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200088879
Ik had ook zo veel gezaaid en er komt heel weinig van op. Lupines, lathyrus, klimmende winde, stokroos... niks te zien -O-
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 13:27:23 #239
5428 crew  miss_sly
pi_200089176
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:02 schreef yinu het volgende:
Ik had ook zo veel gezaaid en er komt heel weinig van op. Lupines, lathyrus, klimmende winde, stokroos... niks te zien -O-
Klimmende winde en Oostindiche kers hebben het bij mij ook niet gedaan.

Dit is mijn ingezaaide bloemenweide aan de voorkant van het huis:


Dit is het enige leuke dat er is opgekomen:


:')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 13:34:44 #240
5428 crew  miss_sly
pi_200089270
Maar de verbena staat in bloei:


De stipa heeft mooie pluimpjes en staat mooi te wuiven samen met de prachtkaars en verbena O+

De geum begint aan een tweede bloei?


Het begin van het pad vanaf het terras geeft een fijn gevoel, vind ik:


Hoewel uitdragerij, ook heel mooi, vind ik :D


De dahlia, vol met bloemen en nog een hoop knoppen:


De border naast het huis is weer ontploft O+


In deze border heeft de montbrezia ook knoppen


De vlinderstruik heeft knoppen


En de varen zit vol met sporen :o
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200089470
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 11:33 schreef miss_sly het volgende:


Wat leuk! Doe nog eens een foto, ik heb een en ander gemist afgelopen anderhalve week of zo.
Gaat gestaag bij je! Leuk.





Het wordt iedere week hoger en kleurrijker *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 27-06-2021 13:57:43 ]
pi_200089557
En ik word ook blij van mijn zelf uit zaadjes opgekweekte vergeetmenietjes die flink doorgroeien in de bak bij de voordeur.
Het witte is spul dat ik van zus kreeg.

  zondag 27 juni 2021 @ 14:02:31 #243
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200089661
Ik zit ongeduldig te wachten tot deze jongen eens gaat bloeien. :9

Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 14:30:05 #244
5428 crew  miss_sly
pi_200089988
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:49 schreef Blues het volgende:

[..]

Gaat gestaag bij je! Leuk.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het wordt iedere week hoger en kleurrijker *O*
Wat leuk! O+

Ik herken toch ook wel wat klein spul wat bij mij her en der ontkiemt, maar niet per se op de plek waar ik gezaaid heb :D Maakt niet uit, het ziet er groen uit en hier en daar zit er wat kleur tussen. Beter dan al het kale zand!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 14:31:11 #245
5428 crew  miss_sly
pi_200090002
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:02 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik zit ongeduldig te wachten tot deze jongen eens gaat bloeien. :9

[ afbeelding ]
Er zitten genoeg knopjes in, zou je zeggen.
Wat is het?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 27 juni 2021 @ 14:44:25 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200090166
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 27 juni 2021 @ 14:46:10 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200090193
Ik had 400m2 bloemen ingezaaid, maar slechts op een klein stukje is het goed gelukt.
Daar waar al gras groeide is nagenoeg niks opgekomen. Volgend jaar ga ik werd frezen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 14:57:50 #248
5428 crew  miss_sly
pi_200090366
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:44 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik een mooi plaatje O+

Zoiets had ik graag naast mijn gras gewild. Misschien komt er nog wat, hoor, er staat genoeg (voor mij) ondetermineerbaar groen dat ik niet weg durf halen :D

Er staat ook veel perzikkruid tussen, dus dat ben ik met de hand aan het weghalen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200090432
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:44 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi!

Ik had dat stuk eerst omgespit en zo goed mogelijk wortels en troep dat ik tegenkwam verwijderd.
Toen bloemen bijen en vlindermix uit 3 zakjes door elkaar gemengd een paar scheppen van de aarde/zand (het was donkerbruin) erdoor gemengd en zo gelijkmatig mogelijk uitgezaaid.

Ik ben niet ontevreden, zeker omdat t vanaf 13 uur in de schaduw ligt w/
  zondag 27 juni 2021 @ 15:02:38 #250
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200090451
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er zitten genoeg knopjes in, zou je zeggen.
Wat is het?
Monnikskap. :)
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 15:38:28 #251
5428 crew  miss_sly
pi_200091055
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 15:02 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Monnikskap. :)
Dat wordt mooi als hij in bloei staat!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200091537
Deze week wat wisteria gekocht. Twee probeer ik samen te combineren tot een boom en 2 heb ik bij de beukenhaag geplant. Hopende dat deze langs de haag zal groeien en wat kleur aan de haag zal brengen
pi_200092198
Mooi allemaal! Die bloemenweides zijn echt heerlijk om te zien.

Hier op dit moment vooral veel anticipatie...











En af en toe een moordpartij



Ik ben vergeten hoe die witte beestjes heten maar ze zijn echt dķl op bladluis. En de vlinderstruik wordt zowel door de luis als door de slak aardig onder handen genomen dus ik ben blij met deze witte ridders. En met de ekster die vanmorgen flink wat slakken van de bladeren kwam pikken.

In de spoiler nog wat foto's van wat er wel bloeit...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200092610
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:34 schreef miss_sly het volgende:
Maar de verbena staat in bloei:
[ afbeelding ]

De stipa heeft mooie pluimpjes en staat mooi te wuiven samen met de prachtkaars en verbena O+
[ afbeelding ]
De geum begint aan een tweede bloei?
[ afbeelding ]

Het begin van het pad vanaf het terras geeft een fijn gevoel, vind ik:
[ afbeelding ]

Hoewel uitdragerij, ook heel mooi, vind ik :D
[ afbeelding ]

De dahlia, vol met bloemen en nog een hoop knoppen:
[ afbeelding ]

De border naast het huis is weer ontploft O+
[ afbeelding ]

In deze border heeft de montbrezia ook knoppen
[ afbeelding ]

De vlinderstruik heeft knoppen
[ afbeelding ]

En de varen zit vol met sporen :o
[ afbeelding ]
Mooi, je gaura met je stipa! En de border aan de voorkant ligt er inderdaad weer mooi bij.

Zie ik goed dat er riet bij je naar binnen wandelt? Zou ik meteen verwijderen, want het gedraagt zich als woekerende bamboe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200092673
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 16:40 schreef yinu het volgende:
Mooi allemaal! Die bloemenweides zijn echt heerlijk om te zien.

Hier op dit moment vooral veel anticipatie...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En af en toe een moordpartij

[ afbeelding ]

Ik ben vergeten hoe die witte beestjes heten maar ze zijn echt dķl op bladluis. En de vlinderstruik wordt zowel door de luis als door de slak aardig onder handen genomen dus ik ben blij met deze witte ridders. En met de ekster die vanmorgen flink wat slakken van de bladeren kwam pikken.

In de spoiler nog wat foto's van wat er wel bloeit...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een gezellige boel op de foto net boven je slachtpartij! Welke planten zie ik daar?

En zijn die witte beestjes wolluizen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 27 juni 2021 @ 17:14:36 #256
5428 crew  miss_sly
pi_200092706
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mooi, je gaura met je stipa! En de border aan de voorkant ligt er inderdaad weer mooi bij.

Zie ik goed dat er riet bij je naar binnen wandelt? Zou ik meteen verwijderen, want het gedraagt zich als woekerende bamboe.
Waar zie je riet? Voor mij zijn alle sprieten nog grassoorten :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200092763
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waar zie je riet? Voor mij zijn alle sprieten nog grassoorten :P
Op de foto met tegels en klaprozen. Maar ik kan het niet goed zien.

Ik heb toevallig zelf net een zeis gekocht om riet weg te halen, want het wandelt m'n bloemenweide in. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200092845
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:02 schreef yinu het volgende:
Ik had ook zo veel gezaaid en er komt heel weinig van op. Lupines, lathyrus, klimmende winde, stokroos... niks te zien -O-
Misschien komt het nog?

Zo had ik bijvoorbeeld kogel amarant gezaaid tegelijkertijd met Zinnia’s.
De Zinnia’s staan al weken boven dus van de kogel amarant verwachtte ik niets meer tot ik gister ineens jonge kiemplantjes zag. *)

Of nog gekker; in het voorjaar paddelelie (Tricyrtis blue wonder) geplant. Wortelkluitjes uit een zakje.
Van de 6 staan er 5 al maanden boven en vanmorgen zag ik nummer 6 ineens boven de grond komen. :D

Wie weet gebeurt er nog wat. ^O^
pi_200092852
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:56 schreef Blues het volgende:
En ik word ook blij van mijn zelf uit zaadjes opgekweekte vergeetmenietjes die flink doorgroeien in de bak bij de voordeur.
Het witte is spul dat ik van zus kreeg.

[ afbeelding ]
Wat een lieve, witte blommen! Wat zijn het?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 28 juni 2021 @ 08:14:54 #260
5428 crew  miss_sly
pi_200103714
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Op de foto met tegels en klaprozen. Maar ik kan het niet goed zien.

Ik heb toevallig zelf net een zeis gekocht om riet weg te halen, want het wandelt m'n bloemenweide in. }:|
Ik ga het vandaag even aan nadere inspectie onderwerpen. En foto's van dichterbij maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200103775
Over klimmers mengen, wij hebben een klimrek.
Er in klimmen in elk geval: klimop (duh), clematis, kamperfoelie, twee klimrozen (een witte en een rode), maagdenpalm en zevenblad.

Eigenlijk zie je alleen de klimop, waar af en toe een bloem van iets anders uitpiept.


Momenteel bloeit de kamperfoelie in het klimrek.


En de rozen, er boven, want die hebben de sprong omhoog gewaagd, van klimrek naar eikenboom. En ze bloeien zo hoog mogelijk geloof ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200110077
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:22 schreef Claudia_x het volgende:


Wat een lieve, witte blommen! Wat zijn het?
Bacopa repens zegt Plantnet.
pi_200113260
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat een gezellige boel op de foto net boven je slachtpartij! Welke planten zie ik daar?

En zijn die witte beestjes wolluizen?
Nee, die witte beestjes zijn geen wolluizen maar ze lijken er wel op. Alleen deze kunnen enorm hard rennen, en ze eten bladluis (en andere luizen). Ik heb vorig jaar opgezocht hoe ze heten maar ik ben het nu alweer vergeten en mijn google pogingen werken nog niet. Misschien obsidentify nog een keer proberen als ik een betere foto van ze kan maken.

En die hele gele planten zijn acanthus mollis in een gele variant, die op het punt staat te bloeien. Met puntwederik en (overblijvende) ossetong, die al sinds april bloeit! Het wordt daar een beetje vol wel. Maar ik hou van vol.
pi_200113275
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 17:22 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Misschien komt het nog?

Zo had ik bijvoorbeeld kogel amarant gezaaid tegelijkertijd met Zinnia’s.
De Zinnia’s staan al weken boven dus van de kogel amarant verwachtte ik niets meer tot ik gister ineens jonge kiemplantjes zag. *)

Of nog gekker; in het voorjaar paddelelie (Tricyrtis blue wonder) geplant. Wortelkluitjes uit een zakje.
Van de 6 staan er 5 al maanden boven en vanmorgen zag ik nummer 6 ineens boven de grond komen. :D

Wie weet gebeurt er nog wat. ^O^
Ja ik blijf hopen. En heel conservatief wieden want van veel dingen weet ik niet goed hoe ze eruit zien als ze nog klein zijn.
pi_200113288
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 08:23 schreef sigme het volgende:
Over klimmers mengen, wij hebben een klimrek.
Er in klimmen in elk geval: klimop (duh), clematis, kamperfoelie, twee klimrozen (een witte en een rode), maagdenpalm en zevenblad.

Eigenlijk zie je alleen de klimop, waar af en toe een bloem van iets anders uitpiept.
[ afbeelding ]

Momenteel bloeit de kamperfoelie in het klimrek.
[ afbeelding ]

En de rozen, er boven, want die hebben de sprong omhoog gewaagd, van klimrek naar eikenboom. En ze bloeien zo hoog mogelijk geloof ik.
[ afbeelding ]
Kijk, dat is nog eens een klimrek!
  maandag 28 juni 2021 @ 20:07:00 #266
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_200114008
Dank Sigme, dankzij je kamperfoeliefoto weet ik wat zich hier vanaf de buren komt melden. :D
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_200114468
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:07 schreef IJsdraakje het volgende:
Dank Sigme, dankzij je kamperfoeliefoto weet ik wat zich hier vanaf de buren komt melden. :D
Als het goed is kan je 'm ook goed ruiken; van de avond tot de ochtend geurt ie enorm. Overdag ruik je niks.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? maandag 28 juni 2021 @ 20:35:52 #268
70532 loveli
N
pi_200114702
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:36 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja ik blijf hopen. En heel conservatief wieden want van veel dingen weet ik niet goed hoe ze eruit zien als ze nog klein zijn.
Ja, dat doe ik ook, zo nu en dan ontploft er weer iets en heb ik er spijt van dat ik het niet eerder had weggehaald, soms staat er opeens iets leuks. Maar vooral ontploffingen en een race naar de zon.
crap in = crap out
  maandag 28 juni 2021 @ 21:40:40 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200116235
Volgens mij staat er bij ons Japanse duizendknoop om de hoek :X
Resistance is futile.
pi_200116273
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:36 schreef yinu het volgende:

[..]

Nee, die witte beestjes zijn geen wolluizen maar ze lijken er wel op. Alleen deze kunnen enorm hard rennen, en ze eten bladluis (en andere luizen). Ik heb vorig jaar opgezocht hoe ze heten maar ik ben het nu alweer vergeten en mijn google pogingen werken nog niet. Misschien obsidentify nog een keer proberen als ik een betere foto van ze kan maken.
Ik ben heel benieuwd! Wolluizen lijken duidelijkere (en minder) 'pootjes' te hebben. Ik heb ook een zoekpoging gedaan, maar ik kom steeds foto's van wolluizen tegen. Die zien er zo walgelijk uit dat ik bijna over m'n nek ga. Ik vestig mijn hoop op jouw doorzettingsvermogen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200116653
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:35 schreef loveli het volgende:

[..]

Ja, dat doe ik ook, zo nu en dan ontploft er weer iets en heb ik er spijt van dat ik het niet eerder had weggehaald, soms staat er opeens iets leuks. Maar vooral ontploffingen en een race naar de zon.
:D Herkenbaar!!
pi_200116667
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben heel benieuwd! Wolluizen lijken duidelijkere (en minder) 'pootjes' te hebben. Ik heb ook een zoekpoging gedaan, maar ik kom steeds foto's van wolluizen tegen. Die zien er zo walgelijk uit dat ik bijna over m'n nek ga. Ik vestig mijn hoop op jouw doorzettingsvermogen.
Ik heb helaas heel veel ervaring met 'offline' wolluizen :(
pi_200116698
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:00 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik heb helaas heel veel ervaring met 'offline' wolluizen :(
:r
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:03:58 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200116748
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:00 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik heb helaas heel veel ervaring met 'offline' wolluizen :(
Ik had ze in mijn kastomaten. Wat lieveheersbeestjes ingezet. Nu zitten er van die lieveheerslarven en die houden ze volgens mij prima onder controle.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200116809
God is incontinent dus even tijd voor de foto's *O*

*serieuze stem opzet*

ondertussen in de zandtuin...



kling klokje...



klingelingeling



dinges...



grijze dinges...



oh Marietje...



de welkome aanwaaier Verbascum..

tot zo ver, nog meer bloei is onderweg! *O*
...
pi_200117105
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik had ze in mijn kastomaten. Wat lieveheersbeestjes ingezet. Nu zitten er van die lieveheerslarven en die houden ze volgens mij prima onder controle.
Mijne waren binnen. Volgende keer denk ik dat ik larven van groene gaasvlieg in ga zetten. Lieveheersbeestjes vliegen en dat is voor binnen nogal onhandig...
pi_200117110
oh ja, en als je gaat zaaien, meerjarig, mag je best geduld hebben, 2 jaar geleden de voortuin als experiment ingezaaid, ik was best teleurgesteld dat jaar, dit jaar weet ik niet wat mij overkomt, weelde, weelde, weelde...

geduld is dus als een tegeltje :Y
...
pi_200117340
Wat zijn je klokjes mooi, @sacha! Wat zijn het? Met 'dinges' kom je niet weg.

Bij mij is de eerste toorts alweer omgegaan. :')
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200117397
oh dear, het is geen Marietje maar Margrietje...

oh Margrietje, de rozen zullen bloeien
Ook al zie je mij niet meer
Door je tranen heen zul jij weer lachen
Net zoals die laatste keer
En al denk je "dat komt nooit meer
Dat komt nooit, nooit meer terug"
Ach Margrietje, de rozen zullen bloeien
Ook al zie je mij niet meer

Zit je vaak te dromen
Kun je 's nachts niet slapen
Denk je nog te veel aan toen
Wie zal je begrijpen
Het blijft toch van ons samen
Je kunt er niet veel meer aan doen
Je leven kan al leeg zijn
In vijf jaar kun je oud zijn
Ik weet wat je bedoelt
De zon hoeft niet te schijnen
Kind'ren niet te lachen
Maar denk aan wat je hebt gevoeld

Dan wil ik weer bij jou zijn
Met je kunnen praten
Stil zijn om wat jij zegt
Omdat jij van mij bent
Je ogen weer zien lachen
Om iets wat je niets zegt
Dan kan men wel vinden
Zoiets gebeurt wel vaker
Iedereen heeft zo'n herinnering
Die kreet zal wel terecht zijn
Het zal je niet veel helpen
Misschien als ik dit zing

solly Louis Neefs :@
...
pi_200117405
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:14 schreef sacha het volgende:
oh ja, en als je gaat zaaien, meerjarig, mag je best geduld hebben, 2 jaar geleden de voortuin als experiment ingezaaid, ik was best teleurgesteld dat jaar, dit jaar weet ik niet wat mij overkomt, weelde, weelde, weelde...

geduld is dus als een tegeltje :Y
Dat geeft de burger moed!
pi_200117548
foto 1 & 2 perzikbladklokje alba
foto 3 steenanjer
foto 4 ezelsoor
foto 5 roos
foto 6 verbascum
...
pi_200117620
deze communist kwam ik vanmorgen tegen in de witte tuin :(



hoe durft ie! :(
...
pi_200119290
Leuk @sacha :D Ook je commentaar :muziek:
pi_200126513
Opritje gedaan.. mos tussen en van de tegels 🥵🥵

Maar ik word steeds zo blij van HET project van 2021 😂

Want zo was t, jullie weten t nog... na verwijderen buxus en inzaaien..



En nu 😍



Vanaf de andere kant



Weer even inZOEMEN....










Ik blijf jullie er lekker mee lastig vallen😋😋
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 15:26:52 #285
5428 crew  miss_sly
pi_200126867
Wat is het opgefleurd O+
Ziet er echt heel fijn uit zo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200126972
Leuk, die postzegel @Blues
De Oost-Indische kers is mijn favoriet, kun je ook een salade mee opfleuren

Ik moet toch eens uitvogelen hoe ik hier foto's kan krijgen van mijn eenjarigen-tuin. Mijn nokia wil geen afbeeldingen delen met mijn computer, niet leuk
pi_200127232
Lekker groen en fleurig, zeg Blues! 👍🏼
Evt. Kun je nog een pot met bloemen ķp het luik(?) plaatsen.
pi_200128358
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:51 schreef AnneX het volgende:
Lekker groen en fleurig, zeg Blues! 👍🏼
Evt. Kun je nog een pot met bloemen ķp het luik(?) plaatsen.
Zou kunnen maar vind het wel prima zo ^O^
pi_200128395
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:34 schreef Kanaroe het volgende:
Leuk, die postzegel @:Blues
De Oost-Indische kers is mijn favoriet, kun je ook een salade mee opfleuren
Ja idd leuk sldat die in de mix zit 😍
quote:
Ik moet toch eens uitvogelen hoe ik hier foto's kan krijgen van mijn eenjarigen-tuin. Mijn nokia wil geen afbeeldingen delen met mijn computer, niet leuk
Ik neem meestal foto's met mn telefoon en gebruik de app photo upload imgur free. De allermakkelijkste manier om foto's hier te krijgen vind ik.

Oh maar wacht ff. Was jij diegene die geen smartphone heeft? Dan zou je t allemaal via je laptop moeten doen, kan toch ook?
pi_200128546
Zit jij daar even je grote gelijk te halen met je bloemenpostzegel, @Blues!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200128594
Geluk is een vijver...


... met zwanenbloemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200128748
Wat prachtig Claudia O+
pi_200128772
@Claudia wat weer een plaatje!

@Blues ik zie cosmea in de mix! Dat is laat in het seizoen nog nieuwe pret *O*
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200128823
Waar is cosmea *G*
pi_200128923
@Blues en op foto 3 zie ik een slak, linksbeneden, zonder huis. w/
pi_200129098
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 17:51 schreef AnneX het volgende:
@:Blues en op foto 3 zie ik een slak, linksbeneden, zonder huis. w/
Er zijn er zoveel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200129676
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 17:51 schreef AnneX het volgende:
@:Blues en op foto 3 zie ik een slak, linksbeneden, zonder huis. w/
Yup die zitten er volop. Maar de vogels zijn er dol op })
  dinsdag 29 juni 2021 @ 18:36:01 #298
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200129727
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er zijn er zoveel.
Hier ook. De opruimers van de tuin.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 29 juni 2021 @ 18:37:40 #299
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200129767
Wel eens zo'n naaktslak aangeraakt/ op je hand gehad? Dat slijm krijg je er amper vanaf gewassen :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 29 juni 2021 @ 18:39:16 #300
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200129794
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 29 juni 2021 @ 19:25:57 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200130684
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er zijn er zoveel.
Ondanks je mooie vijvertje?
Ik heb weinig last van slakken. Of mijn kippen, of mijn kikkers eten ze op.
Het nadeel van kippen is dat ze jonge zaailingen graag uit de grond pikken, evenals andere groenten snoepen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')