quote:We gaan minder vliegen óf Lelystad Airport moet worden geopend. Een tussenweg lijkt er niet te zijn voor de deelnemers aan De Kwestie. De tegenstanders hebben eigenlijk maar één zwaarwegend argument: vliegen is slecht voor het milieu. Het andere argument (vliegen geeft overlast voor omwonenden) wordt veelal weggewuifd, zelfs door Lelystedelingen zelf.
Tja, ik weet het niet... Je zou zeggen gooi maar open als het geen overlast geeft... Maarja, vliegen geeft overal in de wereld wel ergens overlast... Je hoort die dingen nou éénmaal als ze (laag) overkomen...quote:Om met dat laatste te beginnen: het vliegveld bij de Flevolandse hoofdstad biedt nu vooral plaats aan kleine privétoestellen, die kort bij de luchthaven hun rondjes draaien. Dat geeft pas echt overlast, beweert J&E, die wel brood ziet in opening van de Lelystadse luchthaven voor vakantievluchten: „Verlossing van kleine circulerende kleine vliegtuigjes boven Lelystadse wijken. Daar heb je echt last van, ik kan het weten, ik woon op paar kilometer afstand...”
Veel voorstanders van opening van het vliegveld wijzen op de reeds gedane investeringen. Joannes 1947 zegt: „Dit zal toch niet de zoveelste blunder zijn qua infrastructuur? Het heeft goud gekost om dit vliegveld in bruikbare staat te krijgen en nu houden een paar milieuhobbyisten het tegen! Knopen doorhakken nu en charters vanaf ’Lelijkstad’ laten vertrekken. Budgetmaatschappijen kunnen daar prima opereren. Het ontlast Schiphol van de lallende passagiers in de vakantietijd. Ook Groningen kan open voor vakantievluchten. Dat scheelt een berg autoritten naar het westen toe. Doorpakken nu!”
"Je krijgt Nederlanders niet uit een vliegtuig en Schiphol groeit uit z’n jasje"
Ook Wilmavoermans is voor opening van Lelystad Airport: „Dat vliegveld moet open! Goed voor de werkgelegenheid en het zou belachelijk zijn als er kapitaalvernietiging zou plaatsvinden. Je krijgt Nederlanders niet uit een vliegtuig en Schiphol groeit uit z’n jasje door alle milieumaatregelen waarmee rekening moet worden gehouden. Dan is het beter om te spreiden en het vliegveld is klaar voor gebruik!”
Afbraak
Pb59 is ziet eveneens kapitaalvernietiging op de loer liggen. „Niet afblazen, anders is al dat geld door de plee. En dan zijn we er nog niet want ook de afbraak kost een vermogen.”
Volgens Alfredjfmulder zouden we dit plan eens moeten afronden: „Gebruiken zoals gepland. De investeringen in Lelystad Airport zijn al gedaan. Het doel moet niet zijn om in zijn totaliteit meer vluchtbewegingen te realiseren, maar om Schiphol te ontlasten. Hiermee kan de overlast rond Schiphol worden gedrukt en de veiligheid op Schiphol beter worden gewaarborgd. De lusten en lasten worden iets beter verdeeld.”
Dat verspreiden van de starts en landingen is ook voor Partijtje reden om vóór opening van Lelystad te zijn: „Drie gespecialiseerde vakantievliegvelden in Nederland; dat zou super zijn. Schiphol ontlasten geeft internationaal veel meer kansen voor de toekomst. Het vakantieverkeer legt een enorme extra druk op Schiphol. Door het te ontlasten wordt Schiphol een vliegveld met allure. Ook voor de vakantieganger is het veel relaxter om van Rotterdam, Eindhoven of Lelystad te vertrekken. Kijk in Oostenrijk naar Innsbruck: alleen vakantievluchten. Wenen is daarmee ontlast.”
Het verhaal van Leon Adegeest, die betoogt dat het openen van Lelystad niets oplost en alleen maar nadelen kent, vindt minder weerklank. Brompot noemt hem zelfs milieuridder: „De milieuridder wil ons weer met drogredenen en valse informatie op zijn groene pad het bos in sturen. Het gaat niet om een nieuwe luchthaven, maar om het verplaatsen van vluchten van de ene naar de andere bestaande luchthaven. Dat u ertegen bent mag natuurlijk, maar vertel wel gewoon de waarheid, meneer Adegeest.”
"Schizofreen landje zijn we toch"
Minder vliegen
Tegenstanders van Lelystad vinden om te beginnen dat we gewoon minder moeten vliegen. Dan is een extra luchthaven gewoon niet nodig. Dikkie53 maakt zich grote zorgen: „Vliegen is voor het milieu een ramp. Er wordt wereldwijd veel te veel gevlogen. Als je op flightradar kijkt, is het een grote wolk gele stipjes en elk stipje is een vliegtuig. Ik vind het vreemd dat je al die milieuschreeuwers hier niet over hoort.”
Edwin V_ legt de link met de huidige woningnood. Er moet ruimte voor woningbouw worden gevonden, dus: „Gewoon schrappen dat vliegveld, beter voor meer woningbouw op Flevoland.”
Anderen, zoals Caspar, signaleren dat we zoals zo vaak weer eens de kool en de geit willen sparen. En dat gaat nu eenmaal niet: „Schizofreen landje zijn we toch. Ongebreidelde groei willen met alles én het braafste milieu-jongetje van de wereld willen uithangen gaan nu eenmaal niet samen. Punt.”
Startblokken
Vele vertrouwen in het politieke verhaal is er niet. Sterker nog, het gedrag van onze politici wordt naar believen gebruikt als argument. Fam-Leijten zegt bijvoorbeeld: „Zolang Kaag het vliegtuig pakt voor een reisje naar Luxemburg, valt het allemaal wel mee met de luchtverontreiniging. Kijk eens naar het Ruhrgebied met alle industriële vervuilers. Vliegveld Lelystad staat in de startblokken, het ontlast Schiphol en het heeft al vele miljoenen gekost. Dus open dit vliegveld. Goed voor de werkgelegenheid en economie in Flevoland. Laat de klimaatdrammers aan het werk gaan en iets nuttigs gaan doen.”
"Wat denk je van het loslaten van de gedachte dat het altijd meer en groter moet? Genoeg is genoeg"
Daarmee vallen de meeste betogen mooi in het straatje van de Haarlemmermeerse wethouder Nobel, die nog liever vandaag dan morgen vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad ziet verplaatsen. Dat snapt Armchair critic wel van de wethouder: „Natuurlijk komt de heer Nobel als wethouder op voor de inwoners van de gemeente Haarlemmermeer. Zij zullen het roerend met hem eens zijn. Maar het frappante is, dat ook de inwoners van Lelystad voorstanders zijn van de opening van Lelystad Airport. Vanwege de werkgelegenheid, die de luchthaven oplevert. Tegenstanders zijn degenen die onder de vliegroutes wonen. Daarom is het van het grootste belang, dat vliegen op lage hoogtes zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Bovendien moeten degenen die echt last hebben van overvliegende vliegtuigen financieel gecompenseerd worden. Zodat ze hun huizen beter kunnen isoleren.”
HdR heeft veel minder op met de goede bedoelingen van de gemeentepoliticus: „Typisch een verhaal van een wethouder die spreekt voor eigenbelang. Kletskoek uitkramen in de vorm van dat het veel banen oplevert; pure nonsens. Het aantrekkelijk lijken voor internationale bedrijven wil nog niet zeggen dat ze naar Nederland komen. En waar moeten ze zich dan vestigen? In het overvolle Haarlem soms? Kortom, meneer de wethouder, kun je misschien eens iets originelers bedenken? Wat denk je van een vliegveld in zee? En wat denk je van wat minder vliegen? En wat denk je van het loslaten van de gedachte dat het altijd meer en groter moet? Genoeg is genoeg. Vol is vol.”
"Openen dat vliegveld. Prima lokatie voor vakantievluchten"
Markerwaard
Een ander vliegveld, dat minder overlast oplevert, is dat misschien een plan? Veel reageerders zeggen: leg maar een nieuw Schiphol in zee, maar Pollico heeft een ander idee: „Pomp de Markerwaard alsnog leeg en bouw daar een mega-vliegveld. Dan kunnen Schiphol en Lelystad dicht. Geen herrie meer voor de omwonenden en de Randstad-grond van het voormalige Schiphol zal een vermogen opbrengen vanwege de woningbouw! Met de opbrengst van die grond alleen al kan het nieuwe vliegveld Markerwaard bekostigd worden, dus geld hoeft ook geen probleem te zijn.”
Helder verhaal, maar niet voor de korte termijn. Dus? Peer2083: „Vakantievluchten naar Europa vanaf Lelystad; intercontinentaal en zakenvluchten vanaf Schiphol. Simpeler kan ik het niet maken, wel duurder .”
Of, volgens Bartjes: „Openen dat vliegveld. Prima lokatie voor vakantievluchten. Dit geeft ruimte voor Schiphol om haar functie als Europese hub te versterken. Schiphol is economisch te belangrijk voor Nederland om toe te geven aan al die milieu-, klimaat- en andere drammers.”
Gooi er maar eens een flinke vliegtax tegenaan of bied een betaalbaar alternatief. Krijg je die Nederlanders er echt wel uit.quote:Je krijgt Nederlanders niet uit een vliegtuig
alsof 100 euro extra iets uit maakt, dan vlieg ik wel vanuit duitsland, is vaak nog goedkoper ookquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:07 schreef Fugue het volgende:
[..]
Gooi er maar eens een flinke vliegtax tegenaan of bied een betaalbaar alternatief. Krijg je die Nederlanders er echt wel uit.
Graagquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:09 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
alsof 100 euro extra iets uit maakt, dan vlieg ik wel vanuit duitsland, is vaak nog goedkoper ook
Nou, wat goed... Direct en indirect 400 banen erbij (op een krappe arbeidsmarkt) maar tegelijkertijd voor tienduizenden mensen extra overlast.quote:Ook Wilmavoermans is voor opening van Lelystad Airport: „Dat vliegveld moet open! Goed voor de werkgelegenheid en het zou belachelijk zijn als er kapitaalvernietiging zou plaatsvinden.
Als er onderhoud of een ongeval is op de A6 dan loopt de N302 direct vast. Is totaal niet berekend op extra verkeer, heeft ook ouderwetse kruisingen met verkeerslichten.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:12 schreef Leandra het volgende:
Als dat vliegveld in gebruik moet worden genomen mogen ze wel eens echt met de infrastructuur bezig en zorgen dat er een station komt.
Desnoods lightrail dat een rondje polder rijdt maar liefst ook bij Nijkerk of Harderwijk een aansluiting, zodat het vliegveld te bereiken is met het OV en je niet via Amsterdam of Zwolle met de trein naar Lelystad hoeft om daar een bus (!!!!!) naar het vliegveld te nemen.
Zolang er geen fatsoenlijke spoorverbindingen in de polder zijn wil geen hond daar wonen.
En wij hier in de rimboe maar denken dat het daar allemaal te doen is.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:12 schreef Leandra het volgende:
Als dat vliegveld in gebruik moet worden genomen mogen ze wel eens echt met de infrastructuur bezig en zorgen dat er een station komt.
Desnoods lightrail dat een rondje polder rijdt maar liefst ook bij Nijkerk of Harderwijk een aansluiting, zodat het vliegveld te bereiken is met het OV en je niet via Amsterdam of Zwolle met de trein naar Lelystad hoeft om daar een bus (!!!!!) naar het vliegveld te nemen.
Zolang er geen fatsoenlijke spoorverbindingen in de polder zijn wil geen hond daar wonen.
Nu ben ik het met je eens maar alleen schiphol is fatsoenlijk bereikbaar met het ov. Eindhoven Airport is ook gekloot met bussen die overal en nergens stoppen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:12 schreef Leandra het volgende:
Als dat vliegveld in gebruik moet worden genomen mogen ze wel eens echt met de infrastructuur bezig en zorgen dat er een station komt.
Desnoods lightrail dat een rondje polder rijdt maar liefst ook bij Nijkerk of Harderwijk een aansluiting, zodat het vliegveld te bereiken is met het OV en je niet via Amsterdam of Zwolle met de trein naar Lelystad hoeft om daar een bus (!!!!!) naar het vliegveld te nemen.
Zolang er geen fatsoenlijke spoorverbindingen in de polder zijn wil geen hond daar wonen.
Jij misschien wel maar als ik met de trein kan en het is goedkoper zie je mij niet op Schiphol.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:09 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
alsof 100 euro extra iets uit maakt, dan vlieg ik wel vanuit duitsland, is vaak nog goedkoper ook
Dit liever niet, dan kunnen straks alleen de boomers en beleggers nog vliegenquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het beste idee dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen:
- geef iedere Nederlander een vast aantal vlieg kilometers per jaar
- zorg dat het totaal daarvan minder is dan de beschikbare of gewenste capaciteit
- zorg voor een platform waar je die kilometers kan kopen of verkopen (en prijs op basis van vraag / aanbod)
- kilometers op? Bijkopen en anders jammer dan.
Jij krijgt er deugpunten voor terug omdat jij niet het vliegtuig pakt.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:40 schreef Fugue het volgende:
[..]
Dit liever niet, dan kunnen straks alleen de boomers en beleggers nog vliegen
Ja nog meer overheid is de oplossingquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het beste idee dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen:
- geef iedere Nederlander een vast aantal vlieg kilometers per jaar
- zorg dat het totaal daarvan minder is dan de beschikbare of gewenste capaciteit
- zorg voor een platform waar je die kilometers kan kopen of verkopen (en prijs op basis van vraag / aanbod)
- kilometers op? Bijkopen en anders jammer dan.
Integendeel, buitenlandse vakanties zijn het exporteren van geld. En voor de CO2-uitstoot van een vakantievlucht kun he heel veel huizen met gas verwarmen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:23 schreef AchJa het volgende:
Waarom zou Schiphol moeten groeien?
En ik lees een hoop gezanik over vakantievluchten dat die dan van Eelde en Lelystad kunnen vertrekken... Vakanties lijken me nou niet direct de meest zwaarwegende argumenten om een vliegveld te openen/ uit te breiden.
Accijns op kerosine.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:47 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja nog meer overheid is de oplossing
Gewoon minder staatssteun geven aan de vliegindustrie. Wordt vliegen vanzelf duurder
Dat is een veelgemaakte denkfout, beter bekend als "sunk cost fallacy". Reeds eerder gemaakte kosten mogen nooit een argument zijn om een slecht plan niet af te blazen. Anders zou het betekenen dat je altijd door moet gaan cq nog meer moet "investeren" in iets wat kansloos lijkt / blijkt te zijn. Dat levert gigantisch veel ellende en kosten op voor de belastingbetaler steeds maar weer. Het is een fout/gemis in onze hersenen zodat die fout altijd weer gemaakt wordt.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:00 schreef Bocaj het volgende:
Veel voorstanders van opening van het vliegveld wijzen op de reeds gedane investeringen.
quote:Sunk costs (in het Nederlands ook wel verzonken kosten), of sunk expenditures zijn in de economie kosten die al gemaakt zijn en niet meer ongedaan te maken zijn. Bij het nemen van operationele economische beslissingen dient men geen rekening te houden met deze sunk costs. Mensen doen dit echter wel en dit wordt gezien als een van de bekende valkuilen in het nemen van een economische beslissing. In het Engels heet dit de sunk cost fallacy of ook wel Concorde-effect, naar het vliegtuig waar overheden miljoenen in bleven investeren terwijl duidelijk was dat het nooit rendabel zou zijn.
Totale onzin dit. Het grote merendeel van de vluchten op Schiphol betreft mensen die niet in Nederland willen zijn, maar alleen overstappen. Het is deze grote groep waar heel Nederland last van heeft en alleen Schiphol zelf financieel voordeel.quote:Je krijgt Nederlanders niet uit een vliegtuig en Schiphol groeit uit z’n jasje door alle milieumaatregelen waarmee rekening moet worden gehouden. Dan is het beter om te spreiden en het vliegveld is klaar voor gebruik!”
Een Buk raket wil ook wel helpen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:07 schreef Fugue het volgende:
[..]
Gooi er maar eens een flinke vliegtax tegenaan of bied een betaalbaar alternatief. Krijg je die Nederlanders er echt wel uit.
Je kan niet met de trein naar Lelystad airportquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:24 schreef Fugue het volgende:
[..]
Jij misschien wel maar als ik met de trein kan en het is goedkoper zie je mij niet op Schiphol.
Geldt helaas niet voor de Gerda's die met Easyjet naar Alanya moeten maar een grote groep haal je er zo echt wel uit.
vergeet niet dat wij er gigantische voordelen van hebben.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Totale onzin dit. Het grote merendeel van de vluchten op Schiphol betreft mensen die niet in Nederland willen zijn, maar alleen overstappen. Het is deze grote groep waar heel Nederland last van heeft en alleen Schiphol zelf financieel voordeel.
Maar wel half Europa door. Is alleen gruwelijk inefficiënt en duur.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:39 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Je kan niet met de trein naar Lelystad airport
Dat zijn alleen maar gigantische nadelen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:45 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
vergeet niet dat wij er gigantische voordelen van hebben.
Een collega uit Oostenrijk moest naar zuid afrika en vloog naar schiphol om daar op een overstap naar johannesburg te stappen.
Madrid -> johannesburg? idem of omhoog naar Amsterdam of Parijs of een van die oliestaatjes
vanuit Amsterdam heb je hele goede overstap mogelijkheden naar de rest van de wereld, dat scheelt een hoop tijd
Maar wat zijn die gigantische voordelen dan behalve fijnstof en geluidsoverlast? Niet voor die collega, maar voor de Nederlanders?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:45 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
vergeet niet dat wij er gigantische voordelen van hebben.
Een collega uit Oostenrijk moest naar zuid afrika en vloog naar schiphol om daar op een overstap naar johannesburg te stappen.
Madrid -> johannesburg? idem of omhoog naar Amsterdam of Parijs of een van die oliestaatjes
vanuit Amsterdam heb je hele goede overstap mogelijkheden naar de rest van de wereld, dat scheelt een hoop tijd
- 75% blijft ongebruiktquote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het beste idee dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen:
- geef iedere Nederlander een vast aantal vlieg kilometers per jaar
- zorg dat het totaal daarvan minder is dan de beschikbare of gewenste capaciteit
- zorg voor een platform waar je die kilometers kan kopen of verkopen (en prijs op basis van vraag / aanbod)
- kilometers op? Bijkopen en anders jammer dan.
Dat kan dus niet. Lees het nog eensquote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
- 75% blijft ongebruikt
- de 25% zal het 'budget' 10x opmaken.
Bij elkaar 250% en dan ben je nog nergens.
Er gaat bijgekocht worden.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Lees het nog eens
Kijk dit bedoel ik, fijn voor de rest van de wereld, kut voor ons. Het lijkt wel op hoe we hier met data centers omgaan.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:45 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
vergeet niet dat wij er gigantische voordelen van hebben.
Een collega uit Oostenrijk moest naar zuid afrika en vloog naar schiphol om daar op een overstap naar johannesburg te stappen.
Madrid -> johannesburg? idem of omhoog naar Amsterdam of Parijs of een van die oliestaatjes
vanuit Amsterdam heb je hele goede overstap mogelijkheden naar de rest van de wereld, dat scheelt een hoop tijd
dankzij schiphol hoef je niet een halve dag langer in het vliegtuig te zitten naar een verre bestemming en dankzij de datacenters en de AMS-IX ring hebben wij een behoorlijk hoge internet dekking met dito snelheidquote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:43 schreef Alpha0 het volgende:
Als we Schiphol minder zouden gebruiken als hub voor lijnvluchten van andere wereldbewoners blijven er misschien wat meer vluchten over voor de Nederlandse bevolking zelf. Schiphol is gewoon business terwijl het service had moeten zijn. Vooral VVD blijven stemmen mensen (alhoewel PVV het helaas net zo ziet).
[..]
Kijk dit bedoel ik, fijn voor de rest van de wereld, kut voor ons. Het lijkt wel op hoe we hier met data centers omgaan.
Toch veel overlast voor die halve dag tijdwinst. Is dat nou echt wel in balans?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:10 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
dankzij schiphol hoef je niet een halve dag langer in het vliegtuig te zitten naar een verre bestemming en dankzij de datacenters en de AMS-IX ring hebben wij een behoorlijk hoge internet dekking met dito snelheid
Dit gaat hier niet op, aangezien deze kosten wel degelijk weer goedgemaakt kunnen worden als het vliegveld operationeel is. Het probleem hier is niet of het vliegveld rendabel zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 19:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een veelgemaakte denkfout, beter bekend als "sunk cost fallacy". Reeds eerder gemaakte kosten mogen nooit een argument zijn om een slecht plan niet af te blazen. Anders zou het betekenen dat je altijd door moet gaan cq nog meer moet "investeren" in iets wat kansloos lijkt / blijkt te zijn. Dat levert gigantisch veel ellende en kosten op voor de belastingbetaler steeds maar weer. Het is een fout/gemis in onze hersenen zodat die fout altijd weer gemaakt wordt.
[..]
Als je het globaal bekijkt maakt het geen zak uit, idem met de veeteelt, of ze die koe nu hier laten opgroeien en slachten of 400km verderop, het maakt globaal gezien geen flikker uit.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Toch veel overlast voor die halve dag tijdwinst. Is dat nou echt wel in balans?
Anders heb je die halve dag tijdwinst niet, maar de vervuiling globaal wel. Overlast boeit niet. Schiphol was er eerder dan de omwonenden.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Toch veel overlast voor die halve dag tijdwinst. Is dat nou echt wel in balans?
Ik had het over overlast, niet alleen vervuiling.quote:Op woensdag 14 juli 2021 21:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Anders heb je die halve dag tijdwinst niet, maar de vervuiling globaal wel. Overlast boeit niet. Schiphol was er eerder dan de omwonenden.
Welke overlast?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Toch veel overlast voor die halve dag tijdwinst. Is dat nou echt wel in balans?
Bartje had toch alleen verstand van bruune boon'n?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:00 schreef Bocaj het volgende:
’Nu doorpakken met Lelystad Airport’.
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Of, volgens Bartjes: „Openen dat vliegveld. Prima lokatie voor vakantievluchten. Dit geeft ruimte voor Schiphol om haar functie als Europese hub te versterken. Schiphol is economisch te belangrijk voor Nederland om toe te geven aan al die milieu-, klimaat- en andere drammers.”
Ijdele hoop...quote:Op maandag 25 oktober 2021 11:09 schreef Bocaj het volgende:
Lelystad hoopt nu toch écht op duidelijkheid!
[ twitter ]
Je bouwt een vliegveld waar mensen alleen maar met de auto kunnen komen... daar gaat het al mis.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef Jed1Gam het volgende:
Je bouwt een vliegveld en gaat dan pas kijken of je het wilt openen.
Alternatief idee van een megavliegveld, in tijden van recessie. Allee al het oppompen van het land kost een vermogen. Die mensen hebben ook totaal geen realiteitsbesef.
Genoeg vliegvelden op de wereld waar je enkel met de bus of auto heen kan, een goede shuttle service brengt al uitkomst. Als het alleen om vakantievluchten gaat is tijd ook niet super belangrijk.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bouwt een vliegveld waar mensen alleen maar met de auto kunnen komen... daar gaat het al mis.
Punt is dat die bus, en ik heb echt een schijthekel aan de bus, vanaf station Lelystad gaat... het gros van de mensen die ten zuiden van het vliegveld wonen kunnen er dus alleen komen als ze met een trein via Zwolle of Amsterdam gaan, en dat is vrij absurd als je de locatie van het vliegveld bekijkt.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:50 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Genoeg vliegvelden op de wereld waar je enkel met de bus heen kan, een goede shuttle service brengt al uitkomst. Als het alleen om vakantievluchten gaat is tijd ook niet super belangrijk.
Maar natuurlijk was het beter als ze er een trein verbinding aan zouden aanleggen. Maar zoiets duurt in Nederland minstens 30 jaar door de poldercultuur.
Doe het dan gelijk goed, laat de treinen een 8 over de polder rijden, met Lelystaf Airport als middelpunt van die 8, met een aansluiting vanaf Harderwijk of Nijkerk.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:59 schreef TweedeKlum het volgende:
Even een paar boeren onteigenen, paar aftakkingen maken uit het westen en zuidoosten en een station.
In 2080 gereed waarschijnlijk.
Nee, zeg, we gaan de mensen het niet te makkelijk maken, groetjes Shell.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe het dan gelijk goed, laat de treinen een 8 over de polder rijden, met Lelystaf Airport als middelpunt van die 8, met een aansluiting vanaf Harderwijk of Nijkerk.
Is de rest van Flevoland ook gelijk fatsoenlijk bereikbaar en daardoor geschikt voor woningbouw.
Nieuwe treinverbinding aanleggen is in Nederland al helemaal niet meer mogelijk, nog erger dan woningen bouwenquote:Op zondag 10 juli 2022 10:50 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Genoeg vliegvelden op de wereld waar je enkel met de bus of auto heen kan, een goede shuttle service brengt al uitkomst. Als het alleen om vakantievluchten gaat is tijd ook niet super belangrijk.
Maar natuurlijk was het beter als ze er een trein verbinding aan zouden aanleggen. Maar zoiets duurt in Nederland minstens 30 jaar door de poldercultuur.
woningbouwen in de natuur dat doen we niet meer en akkerbouwland is ook natuurquote:Op zondag 10 juli 2022 11:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe het dan gelijk goed, laat de treinen een 8 over de polder rijden, met Lelystaf Airport als middelpunt van die 8, met een aansluiting vanaf Harderwijk of Nijkerk.
Is de rest van Flevoland ook gelijk fatsoenlijk bereikbaar en daardoor geschikt voor woningbouw.
Zoek jij ruzie met Caroline ??quote:
Nee, hoor.quote:
O dus als je weiland omploegt , dan mag er wel gebouwd wordenquote:
Hoe is dat relevant? Jij zegt dat akkerland natuur is en dat is niet zo. Maar ja, van mij mag er op gebouwd worden.quote:Op zondag 10 juli 2022 18:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O dus als je weiland omploegt , dan mag er wel gebouwd worden
Vliegveld bestond al veel langer. Ze hebben het alleen lopen uitbreiden.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef Jed1Gam het volgende:
Je bouwt een vliegveld en gaat dan pas kijken of je het wilt openen.
Alternatief idee van een megavliegveld, in tijden van recessie. Alleen al het oppompen van het land kost een vermogen. Die mensen hebben ook totaal geen realiteitsbesef.
Het ligt langs de snelweg? Langs welke snelweg ligt Lelystad Airport volgens jou?quote:Op zondag 10 juli 2022 18:45 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Vliegveld bestond al veel langer. Ze hebben het alleen lopen uitbreiden.
En ja, het ligt inderdaad langs de snelweg en dan gaat het lastig worden om een spoor aan te leggen.
A6 (Muiderberg - Joure)quote:Op zondag 10 juli 2022 18:53 schreef Leandra het volgende:
Het ligt langs de snelweg? Langs welke snelweg ligt Lelystad Airport volgens jou?
Ik weet, kwam er vroeger wel eens, heb er zelfs nog gewerkt als scholier 20 jaar geleden.quote:Op zondag 10 juli 2022 18:45 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Vliegveld bestond al veel langer. Ze hebben het alleen lopen uitbreiden.
En ja, het ligt inderdaad langs de snelweg en dan gaat het lastig worden om een spoor aan te leggen.
quote:Op zondag 10 juli 2022 10:50 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Genoeg vliegvelden op de wereld waar je enkel met de bus of auto heen kan, een goede shuttle service brengt al uitkomst. Als het alleen om vakantievluchten gaat is tijd ook niet super belangrijk.
Maar natuurlijk was het beter als ze er een trein verbinding aan zouden aanleggen.
Maar zoiets duurt in Nederland minstens 30 jaar door de poldercultuur.
op zich is dat niet verkeerd , er kunnen ook nog busverbndingen heenquote:Op zondag 10 juli 2022 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bouwt een vliegveld waar mensen alleen maar met de auto kunnen komen... daar gaat het al mis.
quote:Schiphol koopt Boer Karel uit: 4,1 miljoen euro
Door CONNIE VERTEGAAL
GROOTSCHERMER - Schiphol heeft zijn stikstofrechten op orde, zo werd donderdag bekend via NRC. De luchthaven heeft emissierechten opgekocht van in totaal twaalf veehouders. Een van die bedrijven is de pluimveehouderij van Karel Kostelijk in Grootschermer.
Karel Kostelijk op zijn erf, dat sinds enkele weken van Schiphol is.
Het bedrijf is beëindigd en Schiphol is sinds december eigenaar van de grond, het woonhuis en de stallen op de Grootschermerweg, zo blijkt uit gegevens van het Kadaster.
Met de aankoop was een bedrag van 4,1 miljoen euro gemoeid.
Dat Schiphol de koper was van zijn bedrijf, wist Kostelijk pas toen hij het koopcontract onder ogen kreeg. De makelaar met wie hij onderhandelde mocht hem dat niet vertellen.
De aankoop van de pluimveehouderij vormt een groot aandeel in de totale investering die Schiphol deed. Dat behelst een bedrag tussen de 20 en 25 miljoen. Vier bedrijven werden totaal opgekocht, van acht veehouders neemt Schiphol alleen de stikstofrechten over.
Wilde jacht op stikstofruimte moeilijk te stoppen
De verkoop komt na een voor pluimveehouder Karel Kostelijk heftige periode. Hij had een prachtig modern bedrijf, waarin hij de afgelopen tien jaar voor drie miljoen had geïnvesteerd. Niettemin wist vogelgriep door te dringen in zijn stallen.
Eind 2021 en begin 2022 werd hij twee keer achter elkaar door een uitbraak van het virus getroffen. De stallen werden geruimd en in totaal 277.000 vleeskippen werden gedood. ,,Het jaar begon verschrikkelijk, maar ik ben doorgegaan en het jaar eindigde heel mooi", zegt hij er zelf over.
Groot probleem
Schiphol heeft stikstofruimte nodig omdat de natuurvergunning van de luchthaven, en ook voor Lelystad Airport, niet op orde is.
Het vliegverkeer stoot meer stikstof uit dan toegestaan.
Veel industrie zit in dezelfde situatie en stoot illegaal stikstof uit. En ook voor woningbouw en wegenaanleg is stikstofruimte nodig.
Nee, als ik met de bus moet ga ik met de auto, die ik daar voor een vermogen moet parkeren, dus dan kies ik weer voor Schiphol, dat wel fatsoenlijk met de trein bereikbaar is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
op zich is dat niet verkeerd , er kunnen ook nog busverbndingen heen
als ik met de bus moet, ga ik met de auto, die ik daar voor een vermogen moet parkerenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als ik met de bus moet ga ik met de auto, die ik daar voor een vermogen moet parkeren, dus dan kies ik weer voor Schiphol, dat wel fatsoenlijk met de trein bereikbaar is.
Of Düsseldorf, waarvoor dat ook geldt.
Nou nee, ik ga dus niet met de bus.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ik met de bus moet, ga ik met de auto, die ik daar voor een vermogen moet parkeren
Als ik met de bus moet dan ga ik met de bus
Als ik met de trein moet dan ga ik met de trein
Daar was vroeger een station Lelystad-Zuid gebouwd.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als er onderhoud of een ongeval is op de A6 dan loopt de N302 direct vast. Is totaal niet berekend op extra verkeer, heeft ook ouderwetse kruisingen met verkeerslichten.
En inderdaad, zonder trein wordt dat massaal met de auto er naartoe.
nou ik word vaak gebracht , en of dat lelystad eindhoven of Schiphol is zal me worst zijnquote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ik ga dus niet met de bus.
Dit.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 18:12 schreef Leandra het volgende:
Als dat vliegveld in gebruik moet worden genomen mogen ze wel eens echt met de infrastructuur bezig en zorgen dat er een station komt.
Desnoods lightrail dat een rondje polder rijdt maar liefst ook bij Nijkerk of Harderwijk een aansluiting, zodat het vliegveld te bereiken is met het OV en je niet via Amsterdam of Zwolle met de trein naar Lelystad hoeft om daar een bus (!!!!!) naar het vliegveld te nemen.
Zolang er geen fatsoenlijke spoorverbindingen in de polder zijn wil geen hond daar wonen.
Kunnen we ze meteen terugvliegen. Win-win.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvang-asielzoekers
nu gaan we asielzoekers opvangen op vliegveld lelystad
quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvang-asielzoekers
nu gaan we asielzoekers opvangen op vliegveld lelystad
Liever daar dan hier en wat @WheeledWarrior zegtquote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvang-asielzoekers
nu gaan we asielzoekers opvangen op vliegveld lelystad
Ze zoeken weer plekken hoor..quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvang-asielzoekers
nu gaan we asielzoekers opvangen op vliegveld lelystad
OP dat landgoed kan je inderdaad best een paar hallen snel neerzettenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:50 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ze zoeken weer plekken hoor..
Staat Soestdijk niet al heul lang leeg?
Vanuit historie logisch want het is een luchtmachtbasis. Maar daar moet idd ook een station komen.quote:Op zondag 22 januari 2023 00:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Intens slechte infra. Zo ook met die veestal van eindhoven airport. Ergens achteraf op een industrieterreintje. Wat een armoe.
Gaat niet gebeuren.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vanuit historie logisch want het is een luchtmachtbasis. Maar daar moet idd ook een station komen.
Dan een expres bus die maar 3x stopt.quote:
1x geloof ikquote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan een expres bus die maar 3x stopt.
Wel handig voor de uitstroom. Je hoeft ze alleen maar met honden zo'n slurf in te jagen en klaar is kees, op naar de gezinshereniging.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:42 schreef Gunner het volgende:
Alleen niemand weet ervan. Locatie is eigendom van schiphol trouwens.
https://www.omroepflevola(...)angplek-asielzoekers
Beide bijna goed het is blijkbaar 2xquote:
Ik had het over de busverbinding naar Lelystad AirPort . Die is nonstop geloof ikquote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Beide bijna goed het is blijkbaar 2x
De Airport Shuttle (buslijn 400) is een busverbinding tussen Eindhoven Airport en het station Eindhoven. De bus stopt onderweg bij slechts twee haltes
maar tot het stikstof probleem is opgelost kan er toch nog niet gevlogen worden , moeten ze nog wat boeren opkopenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:34 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik had het over de busverbinding naar Lelystad AirPort . Die is nonstop geloof ik
De hele luchtvaartindustrie wordt al gedreven door de brandstofkosten. GE, P&W en RR zijn elkaar volop aan het beconcurreren. En het enige wat telt is brandstofverbruik, ondanks dat twee motoren al meer dan de helft van de aankoopprijs van het vliegtuig vormen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:29 schreef pokkerdepok het volgende:
ik vind dat vliegen schoner moet. en snel.
beperken is leuk, maar dat is uiteindelijk natuurlijk totaal geen oplossing. je kan de vaart der volkeren niet tegenhouden. mensen zullen alleen maar meer gaan vliegen en reizen. als ze niet vanuit nederland kunnen vertrekken, gaan ze naar duistland of belgie.
dus ontwikkel als de donder schoner vliegen.
je moet het ook meer zoeken in echte innovatie natuurlijk, maar dat is toekomst.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:29 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De hele luchtvaartindustrie wordt al gedreven door de brandstofkosten. GE, P&W en RR zijn elkaar volop aan het beconcurreren. En het enige wat telt is brandstofverbruik, ondanks dat twee motoren al meer dan de helft van de aankoopprijs van het vliegtuig vormen.
Ze zullen waarschijnlijk nog wel een procentje per jaar zuiniger en dus schoner worden maar veel meer kun je niet verwachten.
Kan niet. Het kost nou eenmaal heel veel energie om zo hard te gaan dat je voldoende lift krijgt om een paar duizend ton de lucht in te krijgen. Dat kun je niet in een batterij meenemen want dan moet je nog veel meer gewicht mee omhoog nemen. Die CO2 blijft ook op grotere hoogte hangen waar het een veel groter broeikaseffect geeft.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:29 schreef pokkerdepok het volgende:
ik vind dat vliegen schoner moet. en snel.
beperken is leuk, maar dat is uiteindelijk natuurlijk totaal geen oplossing. je kan de vaart der volkeren niet tegenhouden. mensen zullen alleen maar meer gaan vliegen en reizen. als ze niet vanuit nederland kunnen vertrekken, gaan ze naar duistland of belgie.
dus ontwikkel als de donder schoner vliegen.
waterstof is de mogelijkheid om schoon te vliegenquote:Op zondag 5 februari 2023 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kan niet. Het kost nou eenmaal heel veel energie om zo hard te gaan dat je voldoende lift krijgt om een paar duizend ton de lucht in te krijgen. Dat kun je niet in een batterij meenemen want dan moet je nog veel meer gewicht mee omhoog nemen. Die CO2 blijft ook op grotere hoogte hangen waar het een veel groter broeikaseffect geeft.
Dus dan moet je of vederlichte batterijen uitvinden, of je moet het in zeppelins zoeken. Die hebben als voordeel dat ze ook op lage snelheid werken. Mensen proberen zichzelf en ons wijs te maken dat ze kunnen blijven vliegen terwijl ze het klimaat aan redden zijn. Onzin, vliegen is veruit het meest klimaatschadende wat een consument kan doen.
waterstof is ook weer zo'n sprookje waarmee al 20 jaar wordt gedaan alsof we ons gedrag niet aan hoeven te passen om CO2 uitstoot te verminderen. Het aandeel dat zonnepanelen kunnen leveren is ook eindig. Je kunt de zon niet op het juiste moment bijschakelen.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waterstof is de mogelijkheid om schoon te vliegen
Daarnaast moeten we alle daken van nieuwbouwwoningen vol leggen met zonnepanelen, dus niet 6 of 8 panelen per huis
woningen kunnen energie leveren ipv gebruiken
Vertaald naar een oud Nederlands gezegde "goed geld naar kwaad geld gooien".quote:Veel voorstanders van opening van het vliegveld wijzen op de reeds gedane investeringen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |