Dingen zoals een inductiekookplaat krijg je daar waarschijnlijk wel aan, maar met apparatuur die 3-fasen verwacht is dan een probleem. Bijvoorbeeld voor het opladen van de auto zou het theoretisch prima werken, maar dan heb je wel een heel ongebruikelijke omvormer nodig. Alhoewel je met wat dikke draden, een zwaardere gelijkrichter en een soldeerbout waarschijnlijk een heel eind komt. De ingangsspanning is dan waarschijnlijk wel lager, afhankelijk van de bedrading.quote:Op vrijdag 29 april 2022 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Je zou dit probleem kunnen tackelen door de enkele fase te verzwaren mits de kabeldikte voldoende is. De meters zijn geschikt tot 80A. Maar die hele energietransitie is wel popcornmateriaal
Mooi voorbeeld inderdaad, dat geld eigenlijk voor heel veel zaken, dat je niet met een gemiddelde kunt rekenen, maar dat je van een soort maximum belasting moet gaan en daar ook rekening mee houden.quote:Op vrijdag 29 april 2022 17:19 schreef AchJa het volgende:
Dit voorbeeld wat @:ACT-F al eens heeft gepost is aardig verhelderend:
ACT-F in NWS / Nederland wil in 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto
Er zijn inmiddels al een aantal thuisladers die je aansluit op de P1 meter van je slimme meter.quote:Op zaterdag 30 april 2022 08:40 schreef Fer het volgende:
Was van de week in een all electric huisje, vond dat ook wel spannend. We komen thuis, ir panelen aan, badkamer radiator aan. Iemand stapt gelijk onder de douche met e-geiser en de ander gaat koken op inductie.
En dan hebben we nog geen eens een auto op de lader.
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het neemt niet weg dat netbeheerders alsnog grote investeringen moeten doen maar met spreiden kan je aardig wat piekbelasting voorkomen. Je zou het laden van de auto vanaf 23:00 fors goedkoper kunnen maken om mensen te "motiveren".
Ik noem ook maar een oplossing.quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook daar zijn oplossingen voor: "smart grid laders" die met elkaar overleggen hoeveel laadstroom er naar de auto's in een wijk gaat, waarbij auto's met een lege accu voorrang (een hogere laadstroom) krijgen t.o.v. auto's met een bijna volle accu. Op die manier zijn ze wel allemaal 's ochtends weer vol. Je kan overigens wel "priority" instellen als je al eerder weer op pad moet.
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?
Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.
De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
Als je dat aan kunt zetten, dan gaan veel mensen dat ook doen. Het is gewoon een extra knopje waar je op moet drukken, want anders krijg je geen waar voor je geld.quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?
Je kan een deel van de reactie weglaten in de quote maar daardoor mis je ook net de nuance die ik er aan geef.
De keuzevrijheid hou je, "priority charging". Als je dat niet nodig hebt, dan bepalen de laadpalen onderling hoe er geladen wordt en staat je auto om 6 of 7 uur 's ochtends weer volgeladen.
De prijs denk ik?quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?
Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.
De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
Zeker. Maar dan zijn alle laders bezet totdat de prijs omlaag gaat, waardoor het netwerk weer belast wordt en de prijs omhoog gaat. Dan duurt het laden altijd de maximale tijd, want dat is dan het goedkoopste. En dan heb je dus veel meer laders nodig.quote:Op zaterdag 30 april 2022 12:21 schreef Fer het volgende:
[..]
De prijs denk ik?
Je kan die toch ook hoger maken als het netwerk belast wordt? Dan kun je zelf de keuze maken of je de hogere prijs betaalt of wacht tot het lager wordt.
Je kan zelfs een timer instellen, dat je om 6.00 weer een volle accu wil en dat er desnoods met een hogere prijs geladen mag worden, als de tijd in de knoop komt.
Volgens mij heb jij al enige openbare laders in gedachten en heeft de rest het over privé laders op de oprit thuis als het gaat over gedifferentieerde tarieven.quote:Op zaterdag 30 april 2022 14:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar dan zijn alle laders bezet totdat de prijs omlaag gaat, waardoor het netwerk weer belast wordt en de prijs omhoog gaat. Dan duurt het laden altijd de maximale tijd, want dat is dan het goedkoopste. En dan heb je dus veel meer laders nodig.
Als je een 3-fasengelijkrichter met 3 gelijke fasen voedt heb je een grotere rimpel. Voor het opladen van de accu zelf is dat geen probleem. Misschien wel voor de interne voeding van de elektronica die het laadproces moet aansturen. Je hebt grotere elco's nodig om de spanning voldoende af te kunnen vlakken. Je zou toch verwachten dat ze voldoende overdimensioneren om rimpels zoveel mogelijk op te vangen. 3-fasenmotoren en apparatuur die 400V verwacht gaat natuurlijk niet werken. Ook met 3-fasenomvormers zou je problemen kunnen verwachten.quote:Op zaterdag 30 april 2022 08:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
met apparatuur die 3-fasen verwacht is dan een probleem. Bijvoorbeeld voor het opladen van de auto zou het theoretisch prima werken, maar dan heb je wel een heel ongebruikelijke omvormer nodig.
Je maakt het verhaal veel gecompliceerder en anders dan hoe ik het voorstel:quote:Op zaterdag 30 april 2022 12:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je dat aan kunt zetten, dan gaan veel mensen dat ook doen. Het is gewoon een extra knopje waar je op moet drukken, want anders krijg je geen waar voor je geld.
Je lost dat ook niet op door de marktprijs per kWh te berekenen en mensen te bekeuren als hun auto nog bij de lader staat als hun accu is opgeladen. Dan kun je in no-time appjes kopen die de oplaadsnelheid koppelen aan die marktprijs. Dan staan alle laders de hele dag vol, dus dan moet je zo'n paal bij iedere parkeerplaats zetten. Nog meer kabels die in de grond moeten en nog veel meer plaatsen waar piekbelasting op kan treden.
Nogmaals, technisch kan er veel, maar je moet altijd rekening houden met het menselijke element en dat er spontaan ergens piekbelasting kan ontstaan. Met elektrische auto's en veel oplaadpalen: overal waar er wat te doen is. Denk aan Koningsdag in Amsterdam. Je moet dan het elektriciteitsnetwerk zodanig uit gaan breiden, dat je overal de piekbelasting kunt leveren. Dan moet je ook al gaan denken aan nucleaire wijkcentrales, want het is dan niet alleen de laatste kilometer die het niet meer trekt.
Klopt, er zijn meer EV's die een vergelijkbare implementatie hebben.quote:Op zaterdag 30 april 2022 21:47 schreef fathank het volgende:
Teslas kun je vanuit de auto plannen hoelaat ie vol moet zijn en ook de laadstroom beperken met 1 swipe in de app.
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km gemiddeld EV bereik, lijkt me wat extreem.quote:Op zaterdag 30 april 2022 22:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
300.000 bezoekers in Amsterdam op Koningsdag
Laten we zeggen, dat er daardoor 100.000 extra auto's in de stad staan, die in 2050 allemaal opgeladen moeten worden. Dat ze gemiddeld 50 kWh nodig hebben om weer thuis te komen en dat ze binnen 5 uur opgeladen moeten zijn. Dat is dus 100.000 x 10 kWh voor 5 uur, oftewel 1 GW. Dat zijn ongeveer 3 aardgascentrales.
Ok, in de praktijk wordt dan meer uitgesmeerd. Het mag ook duidelijk zijn, dat het transport van die energie een groter struikelblok is dan de opwekking.
Dat hangt van het gewicht van je auto af. Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement.quote:Op zaterdag 30 april 2022 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km bereik, lijkt me wat extreem.
Zelfs vanuit Dokkum is het maar 180km naar Amsterdam en vast niet alle bezoekers komen uit Dokkum
5km op 1kWh is heel gemiddeld voor EV's. Het lijkt me dat als je uitgaat van 100.000 EV's dat je wel met een gemiddelde mag rekenen? Of krijg ik dan ook weer een cursus statistiek en demografie van een user hier?quote:Op zaterdag 30 april 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt van het gewicht van je auto af.
Amsterdam is op dat vlak ook een ramp, zeker het oude centrum. Ik vraag me af of je het moet willen om daar grootschalig parkeerplaatsen met laadpalen aan te leggen.quote:Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement.
Kortom, je hebt veel en dikke kabels nodig, over de hele linie. Als je nu al leest, dat het elektriciteitsnet van Amsterdam al zodanig overbelast is dat op veel plaatsen uitbreiding er niet meer in zit en er zelfs wetsvoorstellen gemaakt worden om het te rantsoeneren, dan hebben we nog een lange weg te gaan.
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?quote:Op zondag 1 mei 2022 01:13 schreef Fer het volgende:
Gewoon graven, alles ligt hier toch regelmatig open. Gelijk warmtenet doortrekken, zijn we
zo gas en verbrandingsmotorvrij.
Warmte uit de aarde diepe aardwarmte en seizoensopslag van overtollige warmte in de zomer.quote:Op zondag 1 mei 2022 01:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?
Ook heb je dan geen inbreng meer over hoeveel je voor je warmte betaalt.
Kortom, zolang de regering er niet voor gaat zorgen dat iedereen voor dezelfde prijs warmte krijgt en het overgelaten wordt aan de vrije markt, streeft die markt naar monopolies, zoals warmtenetten, waardoor ze steeds meer kunnen vragen voor steeds minder. Want het is heel prijzig om er weer van af te komen.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op zondag 1 mei 2022 09:14 schreef Fer het volgende:
Ik zie warmteopslag als de enige praktisch uitvoerde vorm van opslag op de lange termijn.
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiënt en veel warmte van gas of biomassa.quote:
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiënt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.quote:Op zondag 1 mei 2022 10:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiënt en veel warmte van gas of biomassa.
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciële partij kan de opslag op zich nemen.quote:Op zondag 1 mei 2022 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiënt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.
Ok, dat doet niets voor elektrische auto's, maar dat kun je beter bij het bedrijfsleven neerleggen, omdat die auto's overdag bij je werk staan, als je tenminste niet thuiswerkt. En als je thuiswerkt, hoef je ze ook niet op te laden.
Je moet toch al twee of drie (eventueel ook voor heet water) pijpen aanleggen naar ieder adres, met liefst ook een aansluiting voor een verbruiksmeter, dus dan kun je er net zo goed een elektriciteitskabel bij doen waarmee bewoners de elektriciteit van hun zonnepanelen terug kunnen leveren.quote:Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciële partij kan de opslag op zich nemen.
Het probleem is dat je in ieder geval moet meebetalen aan heel dure infra structuur. (zoals Frank al zegt) Een warmte net is van een andere orde dan een elektra net en daar doen de leveranciers al moeilijk over om te upgraden.quote:Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciële partij kan de opslag op zich nemen.
Die transitie is eind vorige eeuw al aangekondigd. De reden dat er zoveel Gronings gas werd opgepompt was dat het voor 2030 de grond uit moest anders hadden we minder inkomsten dan mogelijk.quote:Op zondag 1 mei 2022 19:00 schreef Alpha0 het volgende:
We verdienen het:
Overbelast stroomnet raakt bedrijven en woningbouw
Niet iedereen zit de hele dag op de weg anders hadden wij de hele dag files.quote:Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.htmlquote:Klimaatdoel nóg lastiger dan gedacht: elektriciteitsprobleem haast onoplosbaar
Het wordt een "enorme uitdaging" om het aangescherpte klimaatdoel van het kabinet te halen, omdat de vraag naar elektriciteit in 2030 veel groter zal zijn dan eerder werd verwacht. Er moet dan veel meer groene energie zijn, terwijl het elektriciteitsnet nu al overbelast raakt. Dat staat in een reeks adviezen die minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het is niet mogelijk om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de woningbouw te versnellen en de economie te laten groeien, schrijft branchevereniging Netbeheer Nederland in een van de rapporten. Alleen al om de klimaatdoelen te halen, zijn "krachtige publieke ingrepen" nodig die verder gaan dan in het regeerakkoord is afgesproken.
Toen in 2019 het Klimaatakkoord werd gesloten, werd uitgegaan van een elektriciteitsverbruik van 120 terawattuur (TWh) in 2030. Dat is een beperkte stijging ten opzichte van het huidige verbruik.
Maar als Nederland het nieuwe klimaatdoel van 55 à 60 procent CO2-reductie wil halen, zullen we in 2030 mogelijk meer dan 200 TWh nodig hebben, berekende onderzoeksinstituut TNO. De gigantische investeringen die nu al worden gepland om het aantal windparken op zee uit te breiden en meer groene energie op land op te wekken, zijn onvoldoende om dat te halen.
Bovendien mag de elektriciteitssector onder de nieuwe klimaatdoelen van het kabinet in 2030 minder CO2 uitstoten dan eerder werd voorzien. De kolencentrales moeten dan helemaal gesloten zijn en gascentrales mogen minder vaak draaien. Daardoor is er onvoldoende aanbod van elektriciteit op momenten dat er geen zonne- en windenergie wordt opgewekt, waarschuwen twee werkgroepen in adviezen aan Jetten.
Ingrijpende maatregelen nodig
Om dat probleem op te lossen, moeten op allerlei vlakken snelle en ingrijpende maatregelen worden doorgevoerd. Er is nóg meer zonne- en windenergie nodig - op zee en op land - en er moet nog meer waterstof worden geproduceerd en geïmporteerd dan nu is voorzien. Dat terwijl de waterstofindustrie nog in de kinderschoenen staat: de eerste grootschalige waterstoffabrieken moeten nog worden gebouwd.
Gas- en biomassacentrales zouden ook kunnen worden voorzien van systemen om CO2 af te vangen en onder de Noordzee op te slaan, zodat ze kunnen blijven draaien met minder uitstoot. Ook is elektriciteitsopslag in batterijen noodzakelijk en moet de industrie financieel worden gestimuleerd om elektriciteit te verbruiken als er veel groene stroom beschikbaar is.
"Vergaande aanvullende acties op korte termijn zijn nodig", schrijft een van de adviesgroepen. Omdat het lang duurt voordat het energiesysteem is aangepast, "is 2030 voor veel opties al 'morgen'".
"Dit besef van urgentie, dat we alles op alles moeten zetten, deel ik", laat minister Jetten in een reactie aan de Kamer weten.
Elektriciteitsnet kraakt en piept
Als we zo snel zo veel meer elektriciteit gaan gebruiken, is het nog maar zeer de vraag of alle benodigde stroom vervoerd kan worden via het elektriciteitsnet. Dat barst nu al uit zijn voegen.
Vorige week maakte Jetten bekend dat vanwege een capaciteitstekort in Noord-Brabant en Limburg voorlopig geen nieuwe bedrijven kunnen worden aangesloten. Netbeheerders verwachten dat zulke tekorten in ieder geval tot 2030 een probleem blijven, ook al investeren ze miljarden euro's per jaar in verzwaring van het net.
Daarom moet er een "nieuw tijdperk van sterkere publieke sturing en energieplanologie" aanbreken, aldus Netbeheer Nederland. De overheid moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat wind- en zonneparken daar worden neergezet waar ook veel elektriciteit wordt verbruikt. Laadpalen en warmtepompen moeten slim worden, zodat ze vooral actief zijn als er veel groene elektriciteit beschikbaar is, aldus de netbeheerders.
Maar natuurkundige wetmatige grenzen bestaan toch helemaal niet bij Rob "hoe verwarm je een huis met kernenergie?" Jetten cum suis?quote:Op maandag 13 juni 2022 22:07 schreef ACT-F het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html
Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barrière, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.
Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiën
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.quote:Op maandag 13 juni 2022 22:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html
Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barrière, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.
Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiën
De grenzen van de bevolking zijn wel bijna bereikt. Uranium in zijn anus kan hij krijgen.quote:Op maandag 13 juni 2022 22:13 schreef AchJa het volgende:
Maar natuurkundige wetmatige grenzen bestaan toch helemaal niet bij Rob "hoe verwarm je een huis met kernenergie?" Jetten cum suis?
Dan mail je ze toch even? Misschien kunnen ze wel wat leren van je berekening. Post hier als je het antwoord van ze hebt, want ik ben wel benieuwdquote:Op maandag 13 juni 2022 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.
Het lijkt me een legitieme vraag.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan mail je ze toch even? Misschien kunnen ze wel wat leren van je berekening. Post hier als je het antwoord van ze hebt, want ik ben wel benieuwd
Heb je al gemaild?quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het lijkt me een legitieme vraag.
EV's en warmtepompen gaan tot 2030 voor zo'n 7TWh extra verbruik zorgen.
Waar gaan die overige 73TWh dan in zitten?
Hadden ze het eerst op 120 TWh geschat? Dat is minder dan het elektriciteitsverbruik in 2008 (123 TWh).quote:Op maandag 13 juni 2022 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.
Dat zal iig niet aan warmtepompen en EV's liggen.
Zelfs als alle auto's door EV's zijn vervangen (rond 2050) zit dat op zo'n 22TWh per jaar.
Warmtepompen zitten op zo'n 23TWh per jaar maar ook op die piek zal je pas rond 2050 zitten, en dan ga ik uit van alle CV-ketels vervangen door warmtepompen. In de praktijk zullen er echter ook warmtenetten zijn, e.d.
Als je in 2030 op zo'n 1,5 miljoen EV's zit, is dat (1.500.000 x 13.000) / 5 = 3,9TWh extra.
Als je in 2030 op zo'n 1 miljoen warmtepompen zit, is dat (1.000.000 x 3.000kWh) = 3TWh extra.
Totalen zijn compleet niet interessant, piekverbruik is veel interresanter.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 02:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hadden ze het eerst op 120 TWh geschat? Dat is minder dan het elektriciteitsverbruik in 2008 (123 TWh).
https://longreads.cbs.nl/trends18/economie/cijfers/energie/
Als de industrie ook moet overschakelen op elektriciteit, dan is 200TWh misschien realistisch: in 2016 bedroeg het energieverbruik van de industrie zowat 1200 PJ (of 333 TWh), waarvan minder dan 10% elektriciteit was ( 112.1 PJ of 31 TWh).
Totale energieverbruik in 2017 was trouwens 3157 PJ, wat in principe gelijk is aan 877 TWh, maar die omrekening geeft een verkeerd beeld, omdat het deels energie betreft die gebruikt werd om te verwarmen of arbeid te leveren (beweging op te wekken). Een warmtepomp levert meerdere kWh warmte per verbruikt kWh elektriciteit, en verbrandingsmotoren, turbines etc. hebben een rendement van 25% tot 50%, veel minder dan elektrische motoren (>95%), dus is er minder dan 877 TWh aan elektrische energie nodig om dat energieverbruik te dekken.
quote:Speciaal team moet problemen met Brabants elektriciteitsnet vlottrekken: ‘Anders gebruiken batterijen is deel van de oplossing’
Het beter benutten van batterijen kan verlichting bieden voor het vastgelopen elektriciteitsnet in Noord-Brabant en Limburg. Dat blijkt uit spoedoverleg tussen de provincies, netbeheerder Tennet en minister Jetten van Economische Zaken over de huidige ‘stroomstop’. Een speciaal team moet die situatie nu vlottrekken.
Uit een inventarisatie van Tennet blijkt dat er in Brabant in totaal voor zo’n 200 MW aangevraagde batterijcapaciteit ligt. In Limburg is dat zelfs 300 MW, vergelijkbaar met het vermogen van een middelgrote stad.
Binnen de huidige wet- en regelgeving gelden die als ‘afnemers’ van stroom, waardoor ze - in ieder geval op papier - bijdragen aan het vollopen van het net. De situatie is momenteel zo nijpend, dat er voorlopig geen ruimte meer is voor nieuwe of zwaardere grootverbruikaansluitingen voor bedrijven.
Batterijen zouden op relatief korte termijn tóch extra ruimte op net kunnen vrijspelen, aldus de betrokken partijen na het overleg donderdag. Anderzijds kunnen ze helpen het net te ontlasten bij een piek aan opgewekte zonne- en windenergie. ,,Als we die op deze andere manier kunnen aansluiten, geeft dat wel de nodige ruimte.”
Onderzoek naar 'aftoppen pieken’ eerder klaar
Een team onder leiding van de per direct benoemde ‘speciaal coördinator’ Ben Voorhorst - voormalig operationeel directeur van Tennet en ex-president van het Europees netwerk van netbeheerders - moet zich daar nu in gaan vastbijten. Zo is toestemming voor de veranderingen nodig van de Autoriteit Consument & Markt. ,,Dat is waar de coördinator zich op zal richten, net als andere ‘oplossingsrichtingen’ voor de huidige problemen”, aldus de provincies en Tennet.
Kort na het vorige week instellen van de stroomstop - die niet geldt voor particulieren en (nieuwbouw)woningen - kondigde de landelijk netbeheerder al een onderzoek aan naar mogelijkheden om grootverbruikers te bewegen om tijdelijk en tegen betaling minder stroom te verbruiken óf op te wekken, om zo meer ‘lucht’ op het net te creëren op piekmomenten.
Het onderzoek moet na kort na de zomervakantie zijn afgerond, terwijl eerder nog werd gerept over ‘eind dit jaar’. ,,Daar is ook mankracht voor vrijgemaakt”, zo klinkt het. Vóór de vakantieperiode al extra capaciteit vrijspelen, ligt niet in de lijn der verwachting. ,,Maar dat we nu met al deze partijen samen komen, geeft wel aan dat het urgentiebesef er is. En we echt stappen zetten.”
Provincies willen haast bij nieuwe wetgeving
De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben er bij minister Jetten verder voor gepleit om de nieuwe energiewet zo snel mogelijk door de Tweede en Eerste Kamer te loodsen. Als het aan de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings ligt, gebeurt dat met een spoedprocedure. Jetten zegt daarop vooruitlopend in ieder geval ‘zoveel mogelijk flexibiliteit in wet- en regelgeving te willen bieden’.
De nieuwe energiewet maakt meer ‘creatieve oplossingen’ mogelijk voor de netproblemen, zo stellen de provincie. Zo wordt bijvoorbeeld al nagedacht over manieren om het delen van één aansluiting (‘cablepooling’) mogelijk te maken en om ongebruikte capaciteit in energiecontracten ‘af te pakken’ (‘If you don’t use it, you lose it’). ,,Ook zijn er aanvragers die nu al hun handdoekje op de strandstoel hebben neergelegd om capaciteit te claimen, terwijl ze die nog helemaal niet nodig hebben”, zegt Tennet.
https://www.gelderlander.(...)-oplossing~a6a1d702/
Goed artikel.quote:
Wordt allemaal aanbesteed bij onderaannemers tegen de laagste prijs.quote:Op maandag 20 juni 2022 07:09 schreef Scorpie het volgende:
Niemand weet iets, zijn allemaal onder aannemers die geen Nederlands praten en van iets als een planning kijkt iedereen maar raar op.
Kortom, 1 grote amateuristische bende bij de energiebedrijven. Geen wonder dat het zo kut loopt. De eerste fatsoenlijk nadenkende medewerker moet nog aangenomen worden daar.
Lees verder:quote:Netbeheerders slaan alarm: vraag naar stroom explodeert
De vraag naar elektriciteit in Nederland is de afgelopen maanden geëxplodeerd. Vooral bedrijven vragen op grote schaal extra stroom aan bij hun netbeheerder. Die slaan alarm: het elektriciteitsnet zit op veel plekken al overvol. Zonder ingrijpende maatregelen zullen bedrijven soms nog jaren moeten wachten voordat zij meer elektriciteit kunnen krijgen.
Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne worden de netbeheerders overspoeld met aanvragen voor méér elektriciteit, zo bevestigen de drie grootste regionale netbeheerders, Liander, Enexis en Stedin, aan Nieuwsuur.
Vier keer piekvermogen Amsterdam
Zo ziet netbeheerder Liander dat bedrijven gezamenlijk binnen drie tot vier jaar 50 procent meer stroom willen afnemen. "Dat zijn echt enorme aantallen", zegt bestuurslid Daan Schut van Liander. "Dan praat je over vier keer het piekvermogen van de stad Amsterdam."
De hoge gasprijs zorgt ervoor dat bedrijven hun plannen voor elektrificatie fors versnellen, ziet ook netbeheerder Stedin. Om van fossiele brandstoffen over te kunnen stappen op elektriciteit, hebben bedrijven de afgelopen maanden plannen ingediend waarin zij een extra vermogen vragen van grofweg 1,5 keer het stroomverbruik van Den Haag, zegt een woordvoerder van Stedin.
Nu zo 15 maanden verder blijkt dit de keiharde waarheid. De "energiewende" was vooral gebaseerd op goedkoop gas uit een spotgoedkope bron waarvan wij de oorsprong niet wilden weten. Dat is qua visie wel heel erg slecht. Dat geeft aan dat we niet kunnen vertrouwen op goedbetaalde visionairs a.k.a. de politiek. Het zijn duidelijk prutsers zonder flauw benul. Die je alles wijs kunt maken als je er belang bij hebt.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik lach de ballen uit mijn broek juist Het was het jaar 1993 toen ik aan mijn eerste jaar MTS-elektrotechniek begon met in de eerste weken basale theorieën over energieoverdracht. Toen had je al zonnepanelen en windmolens, maar op zeer beperkte schaal. Het was me toen al duidelijk dat het afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit een groot probleem gaat worden. Het is uitgekomen, terwijl het aandeel duurzame energie nu nog in de minderheid is. Duitsland loopt voorop met de 'energiewende' en daarmee ook met de prijzen. Zoek maar eens naar 'strompreise' om te zien wat zij betalen en vergelijk dat eens met wat wij betalen.
Je kunt in de wilde weg een wandeling gaan maken, maar je kunt ook van te voren plannen wat planbaar is. Als je weet dat er onderweg hindernissen zijn dan houd je rekening met je reistijd. Onze overheid wil dat we stante pede van het gas af gaan. Toen ik dat 3 jaar geleden hoorde had ik een grijns voor oor tot oor. Er is al een nijpend tekort aan technici en je wilt de energietransitie even erbij doen? Hoe dan?! En waar was je tijdens de kredietcrisis toen er veel meer mensen beschikbaar waren om het werk aan te pakken?
Installateurs zijn niet aan te slepen en dat zie je nu terug bij het aansluiten van een simpele airco. Als je volgend jaar een airco wilt dan moet je nu plannen en niet op het laatste moment verwachten dat er iemand stante pede voor je deur staat. Dat geldt ook voor een nieuwe of verzwaarde elektriciteitsaansluiting.
Aan de andere kant moet er ook wel weer een hoop surplus zijn nu een hoop bedrijven de productie afschalen of stop zetten (Aldel, HAK). Dat moet toch ook ergens terugkomen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 18:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lees verder:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ar-stroom-explodeert
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |