abonnement Unibet Coolblue
pi_204573863
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk rijdt slechts een heel klein percentage van de automobilisten veel lange ritten.

Als je iedere dag 200km rijdt, is dat al 73.000 op jaarbasis en ik ken persoonlijk niemand die dat rijdt, al zullen ze vast wel bestaan.
Dat hoeft ook niet elke dag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 29 april 2022 @ 09:59:42 #202
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:07:23 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574490
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk rijdt slechts een heel klein percentage van de automobilisten veel lange ritten.

Als je iedere dag 200km rijdt, is dat al 73.000 op jaarbasis en ik ken persoonlijk niemand die dat rijdt, al zullen ze vast wel bestaan.
Wow, een wonder van rekenkunde en statistiekbegrip
pi_204574595
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wow, een wonder van rekenkunde en statistiekbegrip
Daar gaat het natuurlijk niet om.

Het wordt door sommige critici zo gebracht alsof ze dagelijks honderden kilometers rijden, wat in de praktijk natuurlijk maar een heel select groepje automobilisten is.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:18:56 #205
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574606
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar gaat het natuurlijk niet om.

Het wordt door sommige critici zo gebracht alsof ze dagelijks honderden kilometers rijden, wat in de praktijk natuurlijk maar een heel select groepje automobilisten is.
En dat is voor jou een reden volledige onzin te posten?
pi_204574681
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dat is voor jou een reden volledige onzin te posten?
Ik reageerde op @Dries4Ever die het had over mensen "die de hele dag in de auto zitten".
Ik gaf aan dat die groep niet heel groot is, het gemiddelde rijdt zo'n 13.000km per jaar, dat is 36km per dag ofwel ongeveer 45 minuten gebruik.

Auto's staan dus gemiddeld 23 uur en 15 minuten per dag stil.
Voor het gros zal gespreid laden prima kunnen.

Er wordt vaak in de argumenten gesproken over "mensen die de hele dag in de auto zitten". Die groep bestaat uiteraard maar die zal misschien nog wat langer in een (hybride) brandstofauto moeten rondtuffen als 15 minuten wachten bij een snellader ze te zwaar lijkt.

Verder weet ik niet waarom je zo lullig doet. Is dat je normale houding in het leven? Of alleen hier op FOK!?
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:33:05 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204574759
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik reageerde op @:Dries4ever die het had over mensen "die de hele dag in de auto zitten".
Ik gaf aan dat die groep niet heel groot is, het gemiddelde rijdt zo'n 13.000km per jaar, dat is 36km per dag ofwel ongeveer 45 minuten gebruik.

Auto's staan dus gemiddeld 23 uur en 15 minuten per dag stil.
Voor het gros zal gespreid laden prima kunnen.
Dat soort gemiddelden heb ik niet zoveel aan want het eerder genoemde voorbeeld dat mensen lange ritten maken maar meerdere dagen op locatie verblijven worden daar ook in meegenomen wat het gemiddelde vwb stilstand opkrikt... 250km enkele reis, maandag vertrek donderdag terug is 500km per week met zeg 3 dagen stilstaan.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:33:35 #208
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574773
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik reageerde op @:Dries4ever die het had over mensen "die de hele dag in de auto zitten".
Ik gaf aan dat die groep niet heel groot is, het gemiddelde rijdt zo'n 13.000km per jaar, dat is 36km per dag ofwel ongeveer 45 minuten gebruik.

Auto's staan dus gemiddeld 23 uur en 15 minuten per dag stil.
Voor het gros zal gespreid laden prima kunnen.

Er wordt vaak in de argumenten gesproken over "mensen die de hele dag in de auto zitten". Die groep bestaat uiteraard maar die zal misschien nog wat langer in een brandstofauto moeten rondtuffen als 15 minuten wachten bij een laadpaal ze te zwaar lijkt.

Verder weet ik niet waarom je zo lullig doet. Is dat je normale houding in het leven? Of alleen hier op FOK!?
Doe ik lullig als jij onzin post en ik je er op wijs?
1. Mensen die veel in de auto zitten zoals ik, voor corona, rijden gemakkelijk meer dan 200 Kilometer op een dag, dat wil niet zeggen dat dit 365 dagen per jaar is
2. Gemiddelde zegt geen fluit als je naar bereik of verbruik kijkt, ten eerste als ik 2 dagen in de week 300 Kilometer rij, is dat volgens jou 87 kilometer per dag. Het gaat om daadwerkelijk gereden afstanden per rit, niet om het totaal van alle gereden afstanden gedeeld door het aantal autos gedeeld door 365
3. Mensen laden niet gemiddeld over het jaar op, mensen hangen hun auto aan de lader als ze thuiskomen.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:38:26 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204574832
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar gaat het natuurlijk niet om.

Het wordt door sommige critici zo gebracht alsof ze dagelijks honderden kilometers rijden, wat in de praktijk natuurlijk maar een heel select groepje automobilisten is.
Nee, jij rekent in gemiddelden wat natuurlijk niet kan... Als ik per jaar 20.000 km rijd is dat 55km per dag, so far so good. Tot ik ga vertellen dat ik die km's in bv 4 maanden tijd maak waarvan 4 dagen per week. Dan klopt er geen reet meer van je "gemiddelde" wat ik maximaal nodig zou hebben.
pi_204574844
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Doe ik lullig als jij onzin post en ik je er op wijs?
1. Mensen die veel in de auto zitten zoals ik, voor corona, rijden gemakkelijk meer dan 200 Kilometer op een dag, dat wil niet zeggen dat dit 365 dagen per jaar is
Maar dan is het toch ook geen probleem om een keer bij een snellader aan te prikken?
Vol vertrekken + 1x bijladen is al >700km range. Dat zijn aardige dagen als je ook nog wat anders wil doen dan alleen autorijden.

quote:
2. Gemiddelde zegt geen fluit als je naar bereik of verbruik kijkt, ten eerste als ik 2 dagen in de week 300 Kilometer rij, is dat volgens jou 87 kilometer per dag. Het gaat om daadwerkelijk gereden afstanden per rit, niet om het totaal van alle gereden afstanden gedeeld door het aantal autos gedeeld door 365
Voor het individu is dat relevant, op wijkniveau trekt dat naar een gemiddelde en daar bereken je ook de capaciteit op. Toch staat een auto in Nederland gemiddeld 23:15 minuten per dag stil.

quote:
3. Mensen laden niet gemiddeld over het jaar op, mensen hangen hun auto aan de lader als ze thuiskomen.
Aan de lader hangen is bij een EV niet meer altijd gelijk aan laden, dat moment is bij veel auto's in te stellen.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:39:42 #211
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574851
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, jij rekent in gemiddelden wat natuurlijk niet kan... Als ik per jaar 20.000 km rijd is dat 55km per dag, so far so good. Tot ik ga vertellen dat ik die km's in bv 4 maanden tijd maak en op 4 dagen per week. Dan klopt er geen reet meer van je "gemiddelde" wat ik maximaal nodig zou hebben.
Correct, rekenen en statistiek begrijpen blijft lastig voor sommige mensen.
pi_204574868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, jij rekent in gemiddelden wat natuurlijk niet kan... Als ik per jaar 20.000 km rijd is dat 55km per dag, so far so good. Tot ik ga vertellen dat ik die km's in bv 4 maanden tijd maak waarvan 4 dagen per week. Dan klopt er geen reet meer van je "gemiddelde" wat ik maximaal nodig zou hebben.
Nee, maar dan is een EV misschien ook nog niet zo'n goed idee voor je en ben je voorlopig beter af met een hybride.

Of je moet gewoon accepteren dat je die dagen een kwartiertje bij een snellader staat.

In de praktijk staan auto's gemiddeld 32x langer stil dan dat ze rijden.

En aangezien het in dit topic voer het stroomnet gaat, is dat precies het stukje dat relevant is.
Individueel heb je auto's die 400km rijden of 0km rijden op een dag maar voor het stroomnet in een wijk weet je dat je gemiddeld 36km, ofwel 7kWh per dag moet bijladen en daarvoor capaciteit moet hebben.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:41:12 #213
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan is het toch ook geen probleem om een keer bij een snellader aan te prikken?
Vol vertrekken + 1x bijladen is al >700km range. Dat zijn aardige dagen als je ook nog wat anders wil doen dan alleen autorijden.
[..]
Voor het individu is dat relevant, op wijkniveau trekt dat naar een gemiddelde en daar bereken je ook de capaciteit op. Toch staat een auto in Nederland gemiddeld 23:15 minuten per dag stil.
[..]
Aan de lader hangen is bij een EV niet meer altijd gelijk aan laden, dat moment is bij veel auto's in te stellen.
Sorry, maar leer eerst eens statistiek en demografie voor je hier een mening over hebt.
pi_204574916
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sorry, maar leer eerst eens statistiek en demografie voor je hier een mening over hebt.

Wat is nu, even los van de statistiek waar je zo op blijft hameren, nu precies het probleem.

Zou je in jouw functie je niet redden met een EV als hoofdvervoermiddel? Waar loopt dat op vast? En wat zegt dat over anderen?
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:44:30 #215
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574928
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is nu, even los van de statistiek waar je zo op blijft hameren, nu precies het probleem.

Dat jij niet kan rekenen, of dat je demagogie bedrijft met kromme getallen
pi_204574950
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat jij niet kan rekenen, of dat je demagogie bedrijft met kromme getallen
Zou je in jouw functie je niet redden met een EV als hoofdvervoermiddel? Waar loopt dat op vast? En wat zegt dat over anderen?
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:47:43 #217
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204574960
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zou je in jouw functie je niet redden met een EV als hoofdvervoermiddel? Waar loopt dat op vast? En wat zegt dat over anderen?
Waarom begin je nu over wat anders?
Begin eerst eens met, Sorry ik lul volledig uit mijn nek met deze cijfers.
pi_204575034
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom begin je nu over wat anders?
Begin eerst eens met, Sorry ik lul volledig uit mijn nek met deze cijfers.
Mijn 200km per dag is 73.000km per jaar berekening was juist om aan te geven dat dat zelden praktijkcijfers zijn en dat bijna niemand dat rijdt. Dus juist om het in het belachelijke te trekken.

Dus ik begrijp niet waarom je vindt dat ik uit m'n nek lul met die cijfers terwijl het juist is om aan te tonen dat bijna niemand die kilometers in de praktijk rijdt.

Maar terugkomend op de capaciteit: voor een wijk zal je zo'n 7,4kWh per dag per EV moeten hebben aan laadcapaciteit. Een deel zal overdag laden, een deel 's nachts. Over een hele wijk middelt zoiets uiteraard uit.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:57:42 #219
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204575086
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn 200km per dag is 73.000km per jaar berekening was om aan te geven dat dat zelden praktijkcijfers zijn en dat bijna niemand dat rijdt. Dus juist om het in het belachelijke te trekken.

Dus ik begrijp niet waarom je vindt dat ik uit m'n nek lul met die cijfers terwijl het juist is om aan te tonen dat bijna niemand die kilometers in de praktijk rijdt.

Maar terugkomend op de capaciteit: voor een wijk zal je zo'n 7,4kWh per dag per EV moeten hebben aan laadcapaciteit. Een deel zal overdag laden, een deel 's nachts. Over een hele wijk middelt zoiets uiteraard uit.
En weer sla je de plank volledig mis met gemiddelden
12 jaar geleden was de wijk waar ik woon voor 90% bevolkt door bejaarden die nauwelijks reden, inmiddels is een 50% daarvan natuurlijk verlopen en zijn er mensen komen wonen die allebei werken en een auto hebben en over 10 jaar zal dat 90% zijn, naar hun werk rijden, rond 18:00 thuis komen. Als die allemaal Elektrisch zouden rijden heb je geen reet aan gemiddelden over de wijk, want een wijk is geen gemiddelde afspiegeling van Nederland of Duitsland. Kortom, je hebt geen idee van waar je het over hebt.
pi_204575131
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En weer sla je de plank volledig mis met gemiddelden
12 jaar geleden was de wijk waar ik woon voor 90% bevolkt door bejaarden die nauwelijks reden, inmiddels is een 50% daarvan natuurlijk verlopen en zijn er mensen komen wonen die allebei werken en een auto hebben en over 10 jaar zal dat 90% zijn, naar hun werk rijden, rond 18:00 thuis komen. Als die allemaal Elektrisch zouden rijden heb je geen reet aan gemiddelden over de wijk, want een wijk is geen gemiddelde afspiegeling van Nederland of Duitsland. Kortom, je hebt geen idee van waar je het over hebt.
Uiteraard kom je dan op demografie die nooit per wijk gelijk zal zijn maar dat is iets dat een netbeheerder ook zal merken en ook capaciteit op kan afstemmen. Waar het om gaat is dat de extremen uiteindelijk uitmiddelen in een wijk en dat je niet alleen maar EV's hebt staan die iedere dag tot de laatste kWh leeggereden worden.

Ik vind het overigens niet zo erg dat je reageert met argumenten maar dat hautaine toontje in je slotzinnen mag je wel weglaten. Het voegt niets toe en maakt de sfeer alleen maar kut op dit forum.
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:08:55 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204575230
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard kom je dan op demografie die nooit per wijk gelijk zal zijn maar dat is iets dat een netbeheerder ook zal merken en ook capaciteit op kan afstemmen. Waar het om gaat is dat de extremen uiteindelijk uitmiddelen in een wijk en dat je niet alleen maar EV's hebt staan die iedere dag tot de laatste kWh leeggereden worden.

Ik vind het overigens niet zo erg dat je reageert met argumenten maar dat hautaine toontje in je slotzinnen mag je wel weglaten. Het voegt niets toe en maakt de sfeer alleen maar kut op dit forum.
Nee, demagogie bedrijven met verzonnen cijfers draagt wat bij
pi_204575249
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, demagogie bedrijven met verzonnen cijfers draagt wat bij
Een plezierige dag nog verder.
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:11:37 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204575269
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een plezierige dag nog verder.
Dank je, mijn dag is uitstekend.
Hoop dat je geleerd hebt dat gemiddelden niets zeggen als je het over dit soort dingen hebt.
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:25:54 #224
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat soort gemiddelden heb ik niet zoveel aan want het eerder genoemde voorbeeld dat mensen lange ritten maken maar meerdere dagen op locatie verblijven worden daar ook in meegenomen wat het gemiddelde vwb stilstand opkrikt... 250km enkele reis, maandag vertrek donderdag terug is 500km per week met zeg 3 dagen stilstaan.
Dan heb je 3 dagen om op te laden.

Zelfs met een standaard WCD in de schuur heb je dan je auto weer vol.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:28:40 #225
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575439
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Doe ik lullig als jij onzin post en ik je er op wijs?
1. Mensen die veel in de auto zitten zoals ik, voor corona, rijden gemakkelijk meer dan 200 Kilometer op een dag, dat wil niet zeggen dat dit 365 dagen per jaar is
2. Gemiddelde zegt geen fluit als je naar bereik of verbruik kijkt, ten eerste als ik 2 dagen in de week 300 Kilometer rij, is dat volgens jou 87 kilometer per dag. Het gaat om daadwerkelijk gereden afstanden per rit, niet om het totaal van alle gereden afstanden gedeeld door het aantal autos gedeeld door 365
3. Mensen laden niet gemiddeld over het jaar op, mensen hangen hun auto aan de lader als ze thuiskomen.
Met 300 kilometer op een dag red je het nog steeds zonder tussentijds bijladen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:34:58 #226
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204575487
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:28 schreef fathank het volgende:

[..]
Met 300 kilometer op een dag red je het nog steeds zonder tussentijds bijladen.
Ligt er aan wat voor een EV je hebt, maar dat was niet het punt
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:44:17 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204575582
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, maar dan is een EV misschien ook nog niet zo'n goed idee voor je en ben je voorlopig beter af met een hybride.

Of je moet gewoon accepteren dat je die dagen een kwartiertje bij een snellader staat.

In de praktijk staan auto's gemiddeld 32x langer stil dan dat ze rijden.
Dat ze 32 keer langer stil staan moet je niet naar kijken, je moet naar het deel kilometers kijken wat daadwerkelijk achterelkaar afgelegd wordt. Dat rekenen met gemiddelden heb je niks aan want ook de bejaarden die maar 2500km per jaar maken worden daar in meegenomen.

quote:
En aangezien het in dit topic voer het stroomnet gaat, is dat precies het stukje dat relevant is.
Individueel heb je auto's die 400km rijden of 0km rijden op een dag maar voor het stroomnet in een wijk weet je dat je gemiddeld 36km, ofwel 7kWh per dag moet bijladen en daarvoor capaciteit moet hebben.
Onzin. Want wat weet jij van de piekbelasting in die wijk?
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:49:19 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:50:30 #229
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575655
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ligt er aan wat voor een EV je hebt, maar dat was niet het punt
Hoe hoog is het percentage ritten langer dan 300 km?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:54:11 #230
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575691
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan zit je al in het segment 35.000+ euro...
Dat doet een Golf met een optiepakketje ook.

Om specifiek te zijn een 1.0 tsi 110 pk Life doet al 35k+.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:56:20 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204575721
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:54 schreef fathank het volgende:
Dat doet een Golf met een optiepakketje ook.
Mijn collega denkt daar echt anders over met zijn EV Golf... Maar goed, dit is allemaal N=1 natuurlijk.

Anyway, rekenen met gemiddelden gaat gewoon niet in dit geval.
  vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:19 #232
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575760
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn collega denkt daar echt anders over met zijn EV Golf... Maar goed, dit is allemaal N=1 natuurlijk.

Anyway, rekenen met gemiddelden gaat gewoon niet in dit geval.
Hier gaat wat mis.

Ik bedoelde dat een simpele instapGolf op benzine al 35k kost. Niet dat een e-Golf 300 km haalt. Dat ding is een gedrocht.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 12:03:08 #233
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204575799
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:50 schreef fathank het volgende:

[..]
Hoe hoog is het percentage ritten langer dan 300 km?
Hoe is dat relevant? Als maar 5% van mijn ritten langer dan 300KM zijn heb ik nog steeds niet aan een EV met een bereik van 150
  vrijdag 29 april 2022 @ 12:07:26 #234
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204575841
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe is dat relevant? Als maar 5% van mijn ritten langer dan 300KM zijn heb ik nog steeds niet aan een EV met een bereik van 150
Ze moeten die doelpalen toch eens beter vast zetten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 april 2022 @ 12:23:56 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204576015
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2022 11:59 schreef fathank het volgende:
Hier gaat wat mis.

Ik bedoelde dat een simpele instapGolf op benzine al 35k kost. Niet dat een e-Golf 300 km haalt. Dat ding is een gedrocht.
Oh op die manier, maar dan haal je wel pak hem beet 800km op een tank. En je tankt hem binnen 2 minuten weer vol met 800km...

Maar goed, dit zijn niet de bedragen die door de bank genomen door particulieren neergelegd worden.
pi_204576703
Qua marktwerking lijkt het simpel: in de zomer rond de middag is de energie op de beurs gratis, dus dan moet je de accu's opladen en de grootverbruikers aanzetten. Dan moet je baas wel een dikke elektriciteitskabel aan laten leggen en een contract afsluiten met een provider die de actuele marktprijs berekent. Maar die kabel (plus een nieuwe meterkast en overal oplaadpunten) kost ook geld en die provider moet er ook aan verdienen. En als ze dat allemaal doen, kom je er niet met alleen de kabels tussen de afnemers en de verdeelkasten. Ook gaat dan de prijs natuurlijk omhoog.

Of je koopt zelf een accu met de capaciteit die je maximaal dagelijks verbruikt, als je zonnepanelen hebt die dat kunnen leveren. Dan moet je er een heleboel hebben en die accu kan wel eens groot uitvallen.

En dat is allemaal wel leuk en aardig, maar dat werkt maar het halve jaar. En in de zomer gaan veel mensen met de fiets naar hun werk. Dus je hebt nog steeds dat zwaardere netwerk nodig.

Ook is het beter om de auto's gewoon de hele nacht op te laden en de stroom te beperken. Dan worden de accu's ook minder heet, hoeven ze minder gekoeld te worden en gaan ze langer mee. En dan is de belasting van het elektriciteitsnet toch al het laagste.

Ook is de belasting over de dag ongelijk verdeeld: aan het begin van de avond is die maximaal voor woonwijken. Als je daar ineens 's nachts het dubbele gaat verbruiken van die piekbelasting, is het landelijke gemiddelde waarschijnlijk nog steeds lager omdat veel bedrijven dan gesloten zijn, maar de kabels voor die wijken trekken het nog steeds niet.

Voor het grote plaatje: veel mensen hebben nog 1 fase, afgezekerd op 35 Ampère. Daar is het netwerk op berekend. En met een gezin in een gasloos huis, met een elektrische auto is 3 x 35 A eigenlijk al te weinig. Laat staan met 2 of meer elektrische auto's. Linksom of rechtsom moet er zowel een compleet nieuw elektriciteitsnetwerk aangelegd worden als wel een nieuwe norm (NEN 1010) gemaakt worden, die ook dingen zoals meerfasige aardlekschakelaars en elektrische apparaten van > 5 kW in huisinstallaties meeneemt. Want die kun je nu eigenlijk niet fatsoenlijk aansluiten.
pi_204579443
Het net is in het grijze verleden berekend op een continu gebruik van gemiddeld een Kw per huis. Als grotendeels op elektra verwarmt wordt dan is in de middag en avond uren dat wel tegen de grens aan, zeker als het wat kouder wordt kan het zelfs krap worden. Met name als ook de inductie massaal aan gaat tegen zes uur.

Auto's laden mag je door de wijk heen rekenen op iets van 7 Kwh per dag, dat is dan in de nachtelijke uren als de kachel uit is of op een laag pitje staat wel te realiseren tenzij veel huishoudens twee auto's hebben die ook nog beide dagelijks gebruikt worden. Maar dat is vaak niet in oudere wijken het geval lijkt mij.

Ja, het netwerk heeft een upgrade nodig en in sommige wijken zal dat sneller aan de orde zijn dan in andere maar ik zie het nog niet gebeuren dat huizen in één wijk gemiddeld 24 Kwh per dag gebruiken. Maar fase 1 wordt dus wel plannen wanneer welke toepassing aan de beurt is.

Het zelfde probleem is met zonnepanelen, Als in een wijk echt veel huizen meerde kw aan het uploaden zijn zal het net wel eens vol zitten en worden panelen afgeschakeld. Hier in de wijk heeft hooguit de helft panelen en zo op het oog zullen er weinig meer dan 2 Kw op het net kwijt willen. Dus hier loopt dat nog wel los maar ik kan me voorstellen dat in een straat waar iedereen 20 panelen op zuid heeft dat je dan wel een probleem kan hebben.
  vrijdag 29 april 2022 @ 17:19:32 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 29 april 2022 @ 17:36:48 #239
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204579801
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Qua marktwerking lijkt het simpel: in de zomer rond de middag is de energie op de beurs gratis, dus dan moet je de accu's opladen en de grootverbruikers aanzetten.
Sterker nog, je krijgt geld toe, op dat moment pompen landen als Oostenrijk en Zwitserland hun stuwmeren vol en verkopen het weer duur als de prijs hoog is.
  vrijdag 29 april 2022 @ 21:05:43 #240
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204581906
We hebben weer een nieuw probleem :')
quote:
Tekort aan stroommeters voor laadpalen en warmtepompen vertraagt energietransitie

Netbeheerder Liander kampt met een tekort aan elektriciteitsmeters die nodig zijn voor het verzwaren van aansluitingen, cruciaal voor het plaatsen van warmtepompen, laadpalen en inductiekookplaten. De twee andere grote netbeheerders, Stedin en Enexis, zien nu nog geen tekorten, maar Liander verwacht op termijn landelijk deze problemen.

Liander is de grootste netbeheerder van Nederland, gevolgd door Stedin en Enexis. Deze nutsbedrijven zorgen er onder meer voor dat nieuwe en bestaande woningen aangesloten worden op het stroomnet, met voldoende capaciteit voor hun stroomvraag. De energietransitie zorgt voor grotere drukte, maar een tekort aan materialen gooit roet in het eten. Liander kampt met zulke grote tekorten dat klanten afgebeld moeten worden, zonder zicht op een nieuwe afspraak.

Vooral slimme elektriciteitsmeters geschikt voor 3-fase-aansluitingen zijn schaars. Volgens Liander komt dat door een optelsom van corona, chiptekorten en leveringen die niet aankomen. Ook de oorlog in Oekraïne speelt een rol: klanten willen graag van het gas af, maar aansluitingen in het Liander-gebied kunnen momenteel niet worden omgebouwd om warmtepompen en elektrische kookplaten te ondersteunen. Dat geldt ook voor laadpalen voor elektrische auto's.

Hulp andere netbeheerders beperkt

Bij nieuwbouwprojecten plaats Liander nu noodgedwongen traditionele 1-fasemeters, maar die zijn dus niet geschikt voor zaken als warmtepompen en inductiekookplaten. Onhandig, want sinds een aantal jaar mogen nieuwbouwhuizen niet meer op het gasnet worden aangesloten; een alternatief is er dus niet.

Netbeheerders Stedin en Enexis zeggen vooralsnog geen tekorten in meters hebben. "Het is erg lastig om te voorspellen of dat zo blijft, maar vooralsnog zien we geen problemen aankomen", zegt een woordvoerder van Enexis. Bij Stedin zegt men "sneller dan voorzien" door de voorraad heen te gaan. "Maar vooralsnog kunnen we alle aanvragen van klanten om de elektriciteitsaansluiting te verzwaren honoreren", aldus een woordvoerder. Wel is het volgens Stedin schipperen, en is besloten "om het reguliere vervangen van meters tijdelijk op een lager pitje te zetten".

De twee netbeheerders bekijken of zij ruimte zien om Liander tegemoet te komen in de tekorten. "Ja, we helpen elkaar als netbeheerders. Dat hebben we in het verleden gedaan en dat blijven we doen. Daarbij houden we uiteraard wel een eigen minimale voorraad aan", stelt Stedin. "Bovendien hebben we niet altijd dezelfde apparatuur." Dat voorbehoud geldt ook voor Enexis.

Materiaal- en personeelstekort

Liander heroverweegt nu energiemeters te bestellen bij leveranciers die eerder afvielen, en bestaande contracten open te breken om aan meer meters te komen. "We hebben altijd gewerkt met kleine voorraden, omdat leveringen nooit een probleem waren en de vraag voorspelbaar was. Dat is nu niet meer zo, en dat zal waarschijnlijk ook niet meer zo worden", zegt een woordvoerder van Liander.

De problemen beperken zich niet alleen tot energiemeters. Er zijn ook tekorten aan materiaal zoals transformators en de energiekabels die nodig zijn om klanten op het stroomnet aan te sluiten. Ook personeel wordt schaarser: de aanwas van nieuwe installateurs is bij Liander kleiner dan het aantal werknemers dat met pensioen gaat. "We proberen dat op te vangen met versnelde opleidingen, van vier naar twee jaar, maar ook dat blijft behelpen", aldus Liander.

Landelijke problemen verwacht

"Het ergste vinden we dat we niet weten wanneer het opgelost is", zegt de Liander over de tekorten. "Voor klanten is het ook nieuw om hier rekening mee te moeten houden, want vroeger was een afspraak op korte termijn gewoon mogelijk. Nu kan dit verbouwingen vertragen en dat betreuren wij." Het bedrijf verwacht dat de problemen niet beperkt zullen blijven tot zijn gebied.

De netbeheerders trokken vorig jaar ook al aan de bel over de capaciteit van het stroomnet: los van apparatuur bij consumenten en bedrijven is het netwerk zelf ook niet berekend op de enorme groei.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)mp-laadpaal-tekorten

twitter


Je zou dit probleem kunnen tackelen door de enkele fase te verzwaren mits de kabeldikte voldoende is. De meters zijn geschikt tot 80A. Maar die hele energietransitie is wel popcornmateriaal :9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204584291
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 april 2022 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Je zou dit probleem kunnen tackelen door de enkele fase te verzwaren mits de kabeldikte voldoende is. De meters zijn geschikt tot 80A. Maar die hele energietransitie is wel popcornmateriaal :9
Dingen zoals een inductiekookplaat krijg je daar waarschijnlijk wel aan, maar met apparatuur die 3-fasen verwacht is dan een probleem. Bijvoorbeeld voor het opladen van de auto zou het theoretisch prima werken, maar dan heb je wel een heel ongebruikelijke omvormer nodig. Alhoewel je met wat dikke draden, een zwaardere gelijkrichter en een soldeerbout waarschijnlijk een heel eind komt. De ingangsspanning is dan waarschijnlijk wel lager, afhankelijk van de bedrading.
pi_204584401
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:19 schreef AchJa het volgende:
Dit voorbeeld wat @:ACT-F al eens heeft gepost is aardig verhelderend:

ACT-F in NWS / Nederland wil in 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto
Mooi voorbeeld inderdaad, dat geld eigenlijk voor heel veel zaken, dat je niet met een gemiddelde kunt rekenen, maar dat je van een soort maximum belasting moet gaan en daar ook rekening mee houden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204584452
Was van de week in een all electric huisje, vond dat ook wel spannend. We komen thuis, ir panelen aan, badkamer radiator aan. Iemand stapt gelijk onder de douche met e-geiser en de ander gaat koken op inductie.

En dan hebben we nog geen eens een auto op de lader.
.
pi_204585125
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 08:40 schreef Fer het volgende:
Was van de week in een all electric huisje, vond dat ook wel spannend. We komen thuis, ir panelen aan, badkamer radiator aan. Iemand stapt gelijk onder de douche met e-geiser en de ander gaat koken op inductie.

En dan hebben we nog geen eens een auto op de lader.
Er zijn inmiddels al een aantal thuisladers die je aansluit op de P1 meter van je slimme meter.
Die controleert constant hoeveel je huishouden verbruikt en beperkt z'n laadstroom dan tot onder de beschikbare capaciteit. Dus op die manier ga je nooit over je 1x35A of 3x25A heen.

Daarnaast hebben EV's tegenwoordig meestal wel een App waarmee je kan instellen hoe laat deze begint met laden, bij voorkeur als je niet kookt en niet onder de douche staat, bijvoorbeeld vanaf 23:00.

En tsja, IR-panelen, eCV, eGeiser, doorstroomverwarmer en dat soort oplossingen zijn relatief goedkoop in aanschaf maar gaan niet echt efficiënt met energie om. Met een warmtepomp zou je met ~30% van de gevraagde energie toe kunnen.

Het neemt niet weg dat netbeheerders alsnog grote investeringen moeten doen maar met spreiden kan je aardig wat piekbelasting voorkomen. Je zou het laden van de auto vanaf 23:00 fors goedkoper kunnen maken om mensen te "motiveren".
pi_204585332
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het neemt niet weg dat netbeheerders alsnog grote investeringen moeten doen maar met spreiden kan je aardig wat piekbelasting voorkomen. Je zou het laden van de auto vanaf 23:00 fors goedkoper kunnen maken om mensen te "motiveren".
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.
pi_204585461
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.
Ik noem ook maar een oplossing.

Een moderne EV-lader in combinatie met een slimme meter (die de P1 uitleest) zal iig de hoofdzekering er niet uit jagen, daar zit geen knelpunt meer.

Het echte knelpunt is de bekabeling in de wijk, tot aan je huis.

Ook daar zijn oplossingen voor: "smart grid laders" die met elkaar overleggen hoeveel laadstroom er naar de auto's in een wijk gaat, waarbij auto's met een lege accu voorrang (een hogere laadstroom) krijgen t.o.v. auto's met een bijna volle accu. Op die manier zijn ze wel allemaal 's ochtends weer vol. Je kan overigens wel "priority" instellen als je al eerder weer op pad moet.

Ook die techniek bestaat al, eigenlijk zou dat verplicht moeten worden in auto's en autoladers om problemen in de toekomst te voorkomen.

Je hebt daarbij natuurlijk onderscheid in openbare laadpalen, die je makkelijker volgens 1 "smart grid" standaard zou kunnen neerzetten (en een hoger tarief rekenen als iemand "priority" aanvraagt) en private laadpalen op de eigen oprit, waar je differentiatie standaard niet hebt.

Ik beweer nergens dat het eenvoudig is of dat er 1 antwoord is op het hele vraagstuk maar je kan met "slim laden" zeker een flinke piekbelasting weghalen en de investeringen in het lichtnet efficiënter uitvoeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-04-2022 10:59:45 ]
pi_204586010
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook daar zijn oplossingen voor: "smart grid laders" die met elkaar overleggen hoeveel laadstroom er naar de auto's in een wijk gaat, waarbij auto's met een lege accu voorrang (een hogere laadstroom) krijgen t.o.v. auto's met een bijna volle accu. Op die manier zijn ze wel allemaal 's ochtends weer vol. Je kan overigens wel "priority" instellen als je al eerder weer op pad moet.
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?

Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.

De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
pi_204586046
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?

Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.

De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?
Je kan een deel van de reactie weglaten in de quote maar daardoor mis je ook net de nuance die ik er aan geef.

De keuzevrijheid hou je, "priority charging". Als je dat niet nodig hebt, dan bepalen de laadpalen onderling hoe er geladen wordt en staat je auto om 6 of 7 uur 's ochtends weer volgeladen.
pi_204586260
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?
Je kan een deel van de reactie weglaten in de quote maar daardoor mis je ook net de nuance die ik er aan geef.

De keuzevrijheid hou je, "priority charging". Als je dat niet nodig hebt, dan bepalen de laadpalen onderling hoe er geladen wordt en staat je auto om 6 of 7 uur 's ochtends weer volgeladen.
Als je dat aan kunt zetten, dan gaan veel mensen dat ook doen. Het is gewoon een extra knopje waar je op moet drukken, want anders krijg je geen waar voor je geld.

Je lost dat ook niet op door de marktprijs per kWh te berekenen en mensen te bekeuren als hun auto nog bij de lader staat als hun accu is opgeladen. Dan kun je in no-time appjes kopen die de oplaadsnelheid koppelen aan die marktprijs. Dan staan alle laders de hele dag vol, dus dan moet je zo'n paal bij iedere parkeerplaats zetten. Nog meer kabels die in de grond moeten en nog veel meer plaatsen waar piekbelasting op kan treden.

Nogmaals, technisch kan er veel, maar je moet altijd rekening houden met het menselijke element en dat er spontaan ergens piekbelasting kan ontstaan. Met elektrische auto's en veel oplaadpalen: overal waar er wat te doen is. Denk aan Koningsdag in Amsterdam. Je moet dan het elektriciteitsnetwerk zodanig uit gaan breiden, dat je overal de piekbelasting kunt leveren. Dan moet je ook al gaan denken aan nucleaire wijkcentrales, want het is dan niet alleen de laatste kilometer die het niet meer trekt.
pi_204586272
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?

Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.

De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
De prijs denk ik?

Je kan die toch ook hoger maken als het netwerk belast wordt? Dan kun je zelf de keuze maken of je de hogere prijs betaalt of wacht tot het lager wordt.

Je kan zelfs een timer instellen, dat je om 6.00 weer een volle accu wil en dat er desnoods met een hogere prijs geladen mag worden, als de tijd in de knoop komt.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')