abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200043627
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.
quote:
3s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben :')
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.

Om die zelfde reden is het ook nog steeds schoner om een elektrische auto op te laden met elektriciteit die is opgewekt in een gas of olie centrale. Een centrale is vele, VELE malen efficiŽnter in energie opwekken dan een diesel/benzine motor.
No amount of money ever bought a second of time.
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:42:51 #52
37248 BertV
Handgemaakt
pi_200043641
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.

Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Ja, die stofzuiger-watt-race ging nergens over.

Maar nog belangrijker: standby- verbruik van modems
Juist ook van die je in je mik geschoven krijgt van de provider.
25watt klinkt minder spectaculair, maar heeft veel meer invloed 365x24uur.
Levensbron Gelderland | | follow the silence
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:53:15 #53
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200043778
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.

Om die zelfde reden is het ook nog steeds schoner om een elektrische auto op te laden met elektriciteit die is opgewekt in een gas of olie centrale. Een centrale is vele, VELE malen efficiŽnter in energie opwekken dan een diesel/benzine motor.
Jij gaat voorbij aan de gelijktijdigheidsfactor. Je hebt centrales (STEG) met een rendement van 60% maar die zijn erg traag in het op- en afschakelen waardoor het goedkoper is om ze continu te draaien en een eventuele overschot af te blazen. Je hebt centrales die snel kunnen schakelen (WKK), maar een rendement hebben van 30 ŗ 40%. Omdat de vraag niet continu is heb je verliezen die in rooskleurige berekeningen niet meegenomen worden. In de winter heeft een benzine- of dieselmotor een hoger rendement omdat de afgegeven warmte nuttig gebruikt wordt als interieurverwarming. Bij een elektrische auto moet dit uit de accu komen die in de winter toch al een lagere capaciteit heeft door de kou.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200045112
quote:
3s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.
Ik denk dat je hier de plank mis slaat.

De eerste aardbeving in Groningen was in 1986 maar daarna is het rustig gebleven tot het fors opvoeren van de productie begin deze eeuw, pas vanaf 2012 zijn er regelmatig bevingen. Die productie moest zo omhoog omdat de minister bang was dat er nog gas in de grond zou zitten als de wereld rond 2030/40 van het gas af zou zijn.

Je draait oorzaak en gevolg dus om. De transitie is al twintig jaar geleden aangekondigd. Tesla heeft al sinds 2008 volledig elektrische auto's op de markt bijvoorbeeld. De 'moderne' warmte pompen dateren al uit 1990, wikipedia:
quote:
Pas in 1990 begonnen politici in te zien dat niet zozeer het opraken van de energievoorraden een probleem was maar dat het milieu de stijgende vervuiling niet meer aankon. Hierdoor werd het debat over de alternatieve energiebronnen weer aangeslingerd, en daarmee het onderzoek naar de warmtepomp. Dit werd mede gesteund door de stijgende energieprijzen en het bijbehorende financiŽle voordeel.
Dat de transitie pas later flink in gang is gezet voor consumenten doet daar niets aan af.
pi_200045224
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[...]

Nu de waterstofauto overduidelijk niet gaat doorbreken (is ook logisch, kost 3x meer per km) zullen netbeheerders helemaal aan de bak moeten.
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
pi_200045347
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.

Helaas maar H2 gaat het waarschijnlijk niet worden. Het had wel mooi geweest want al die loodzware batterij auto's is eigenlijk ook niet zo prettig voor de veiligheid, het wegenonderhoud en het milieu.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:40:04 #57
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200045351
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
Als je stroom heel duur maakt is waterstof inderdaad even duur.

Als je drinkwater uit de kraan duurder maakt kan flessenwater ook beter concurreren ;)

Maar je hebt meer dan "prijs" alleen.

Rijden op waterstof is 3x duurder omdat het 3x meer energie kost dan rijden op elektrisch.
Dat zit deels in de productie van waterstof maar ook het transport, de opslag, het op druk brengen tot 800 bar, het koelen tot -40 graden en de efficiŽntie van de brandstofcel die het weer omzet naar.. elektrisch.

Daarnaast is het technisch heel duur om zo'n auto te produceren. Een waterstofauto heeft niet alleen dezelfde componenten als een elektrische auto (met een kleinere accu) maar daarnaast ook nog alle onderdelen van de waterstofinstallatie.

Dat maakt het veel kostbaarder en complex.

Dan nog het punt van het tanken.

Waterstof tanken in 5 minuten klinkt mooi maar de praktijk is toch anders. Je kan maximaal zo'n 6 auto's tanken, daarna is de druk te laag en moet dat weer op 800 bar gebracht worden (en naar -40 gekoeld worden). Dat neemt zo 20 minuten tijd in beslag. De tankstations kosten kaal al ruim 1 miljoen Euro en je kan ze niet zomaar in de bebouwde kom plaatsen.

Waterstof is al 30 jaar "de brandstof van de toekomst" en dat zal nog heel lang zo blijven.
Inmiddels is de EV al gewoon productie klaar en kan je overal waar je een stopcontact hebt laden.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:41:36 #58
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200045369
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.

Helaas maar H2 gaat het waarschijnlijk niet worden. Het had wel mooi geweest want al die loodzware batterij auto's is eigenlijk ook niet zo prettig voor de veiligheid, het wegenonderhoud en het milieu.
De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.
pi_200045413
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.
Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:46:26 #60
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200045425
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.
Op zich wel :+
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:52:23 #61
65846 Bocaj
Emilia Clarke Forever!
pi_200045503
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Want alleen in Amsterdam is een energietransitie aan de gang? Dit lijkt mij gewoon slecht netbeheer.
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:24 schreef Starhopper het volgende:
Als het alleen Amsterdam is maak ik mij daar niet zo druk om.
Laat het nou net in A'dam erg slecht gesteld zijn... :')
GroenLinks zal wel koken daar nu... _O-
Al die Amsterdamse mannen die hun baarden niet meer kunnen fŲhnen 's morgens... (Hoorde ik bij Frank Dane, 538) :D
Joe Biden Stole the 2020 Election! #StoptheSteal #TrumpForever and God Bless America.
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:05:09 #62
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200045649
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier de plank mis slaat.

De eerste aardbeving in Groningen was in 1986 maar daarna is het rustig gebleven tot het fors opvoeren van de productie begin deze eeuw, pas vanaf 2012 zijn er regelmatig bevingen. Die productie moest zo omhoog omdat de minister bang was dat er nog gas in de grond zou zitten als de wereld rond 2030/40 van het gas af zou zijn.

Je draait oorzaak en gevolg dus om. De transitie is al twintig jaar geleden aangekondigd. Tesla heeft al sinds 2008 volledig elektrische auto's op de markt bijvoorbeeld. De 'moderne' warmte pompen dateren al uit 1990, wikipedia:
[..]

Dat de transitie pas later flink in gang is gezet voor consumenten doet daar niets aan af.
Ik ben heel benieuwd naar je bron waaruit blijkt dat 'de minister' bang was dat er rond 2030/40 geen behoefte aan gas zou zijn. Om wie gaat het? Het enige wat 20 jaar geleden aangekondigd is, is dat we in de toekomst onze energie uit kernfusie gaan halen. Op dat moment was dat nog geen voldongen feit, dus koffiedik kijken. Vandaag de dag zitten we in het zelfde schuitje.... Het doet me denken aan de periode dat de eerste mens voet op de maan zette. Toen dachten ze dat men rond 2000 vliegend naar het werk ging, ŗ la The Jetsons, in plaats van de auto. Het bleek in 2000 koffiedik kijken te zijn, en nu nog steeds...

Anno 2021 is koffiedik kijken nog steeds populair. Wij zouden verantwoordelijk zijn voor de klimaatsverandering en wij zijn de enigen die het kunnen stoppen. Daarom investeren we massaal in ontbossingscentrales als vervanger van aardgas 8)7

Elektromobiliteit bestaat al sinds de uitvinding van de bruikbare elektromotor (daarvoor was het meer een curiositeit wat te weinig kracht had voor praktische toepassingen). Al snel werd duidelijk dat de toepasbaarheid beperkt is omdat accu's een te lage energiedichtheid hebben. De uitvinding van de Li-ion(cobaltoxide) accu ruim 100 jaar geleden heeft daar geen grote verandering in gebracht. Hoewel de Li-iontechniek verbeterd is, is het in het licht van 100 jaar geen schokkende verbetering. Het enige wat Tesla bereikt heeft is het bewieroken van elektromobiliteit met gebruikmaking van bestaande technieken. De elektrische rijder doet meestal hetzelfde, want je gaat niet zo snel je eigen aanschaf afkraken.

Ik hoop oprecht dat elektromobiliteit zo snel mogelijk een opmars maakt, het liefst te snel met alle gevolgen voor het elektriciteitsnet, zodat men met eigen ogen kan zien dat pas op de plaats maken verstandiger is dan een blinde sprong richting een ideologie.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200045745
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:05 schreef ACT-F het volgende:
Ik hoop oprecht dat elektromobiliteit zo snel mogelijk een opmars maakt, het liefst te snel met alle gevolgen voor het elektriciteitsnet, zodat men met eigen ogen kan zien dat pas op de plaats maken verstandiger is dan een blinde sprong richting een ideologie.
Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.

Als je gaat wandelen moet je soms een omweg maken, soms een stukje terug en ook wel eens even wachten. Als je bij elke gebeurtenis gaat schreeuwen dat je het doel niet gaat halen en liever thuis was gebleven dan kom je zeker nergens.
pi_200045763
Waar het eigenlijk op neerkomt: Liander dacht dat die oude stroomnetten nog wel even meekonden.

Buiksloterham en het Westelijk havengebied zijn oude bedrijfsterreinen met een lage dichtheid en lichte industrie. Veel opslag bedrijven of grote hallen voor opslag en distributie.

Nu komen er hippe woontorens en luxe kantoorgebouwen waar heel mensen achter de computer werken en airco hebben. Uiteraard moet de electrische auto ook geladen worden.

Maar dit heeft weinig te maken met de energie transitie, maar eerder de transitie van oude industrie naar moderne woon/werk gebieden.
.
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:19:08 #65
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200045779
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Elektromobiliteit bestaat al sinds de uitvinding van de bruikbare elektromotor (daarvoor was het meer een curiositeit wat te weinig kracht had voor praktische toepassingen). Al snel werd duidelijk dat de toepasbaarheid beperkt is omdat accu's een te lage energiedichtheid hebben. De uitvinding van de Li-ion(cobaltoxide) accu ruim 100 jaar geleden heeft daar geen grote verandering in gebracht. Hoewel de Li-iontechniek verbeterd is, is het in het licht van 100 jaar geen schokkende verbetering. Het enige wat Tesla bereikt heeft is het bewieroken van elektromobiliteit met gebruikmaking van bestaande technieken. De elektrische rijder doet meestal hetzelfde, want je gaat niet zo snel je eigen aanschaf afkraken.

De grote verandering is toch wel dat accu's fors goedkoper geworden zijn door schaalvergroting, efficiŽntere productiemethoden en deels ook hogere energiedichtheid.

Je wuift het toch wel wat te makkelijk weg.



  donderdag 24 juni 2021 @ 18:21:03 #66
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200045795
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:17 schreef Fer het volgende:
Waar het eigenlijk op neerkomt: Liander dacht dat die oude stroomnetten nog wel even meekonden.

Buiksloterham en het Westelijk havengebied zijn oude bedrijfsterreinen met een lage dichtheid en lichte industrie. Veel opslag bedrijven of grote hallen voor opslag en distributie.

Nu komen er hippe woontorens en luxe kantoorgebouwen waar heel mensen achter de computer werken en airco hebben. Uiteraard moet de electrische auto ook geladen worden.

Maar dit heeft weinig te maken met de energie transitie, maar eerder de transitie van oude industrie naar moderne woon/werk gebieden.
Klopt, als er zware industrie was gepland had Liander ook moeten investeren.

Ik zie het probleem ook niet zo, het is toch heel normaal dat je als bedrijf inspringt op de behoefte en investeert. Het is ook niet een investering voor maar 5 of 10 jaar.

Waarom zou het voor netbeheerders ineens een probleem zijn?
pi_200045882
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, als er zware industrie was gepland had Liander ook moeten investeren.

Ik zie het probleem ook niet zo, het is toch heel normaal dat je als bedrijf inspringt op de behoefte en investeert. Het is ook niet een investering voor maar 5 of 10 jaar.

Waarom zou het voor netbeheerders ineens een probleem zijn?
Ik heb vernomen een vergrijzend personeelsbestand. Mijn ex-collega uit een heel andere branche werd zonder problemen aangenomen. Mts diploma uit ‘90 en technische ervaring was voldoende.
.
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:42:48 #68
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200046008
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.

Als je gaat wandelen moet je soms een omweg maken, soms een stukje terug en ook wel eens even wachten. Als je bij elke gebeurtenis gaat schreeuwen dat je het doel niet gaat halen en liever thuis was gebleven dan kom je zeker nergens.
Ik lach de ballen uit mijn broek juist :D Het was het jaar 1993 toen ik aan mijn eerste jaar MTS-elektrotechniek begon met in de eerste weken basale theorieŽn over energieoverdracht. Toen had je al zonnepanelen en windmolens, maar op zeer beperkte schaal. Het was me toen al duidelijk dat het afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit een groot probleem gaat worden. Het is uitgekomen, terwijl het aandeel duurzame energie nu nog in de minderheid is. Duitsland loopt voorop met de 'energiewende' en daarmee ook met de prijzen. Zoek maar eens naar 'strompreise' om te zien wat zij betalen en vergelijk dat eens met wat wij betalen.

Je kunt in de wilde weg een wandeling gaan maken, maar je kunt ook van te voren plannen wat planbaar is. Als je weet dat er onderweg hindernissen zijn dan houd je rekening met je reistijd. Onze overheid wil dat we stante pede van het gas af gaan. Toen ik dat 3 jaar geleden hoorde had ik een grijns voor oor tot oor. Er is al een nijpend tekort aan technici en je wilt de energietransitie even erbij doen? Hoe dan?! _O- En waar was je tijdens de kredietcrisis toen er veel meer mensen beschikbaar waren om het werk aan te pakken?

Installateurs zijn niet aan te slepen en dat zie je nu terug bij het aansluiten van een simpele airco. Als je volgend jaar een airco wilt dan moet je nu plannen en niet op het laatste moment verwachten dat er iemand stante pede voor je deur staat. Dat geldt ook voor een nieuwe of verzwaarde elektriciteitsaansluiting.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:45:59 #69
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200046047
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De grote verandering is toch wel dat accu's fors goedkoper geworden zijn door schaalvergroting, efficiŽntere productiemethoden en deels ook hogere energiedichtheid.

Je wuift het toch wel wat te makkelijk weg.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
C.a. §250 per kWh bij een levensduur van 10 tot 15 jaar afhankelijk van de op- en ontlaaddiepte en -cycli. Probeer jezelf maar eens los te koppelen van het elektriciteitsnet en kijk eens wat je aan investeringen moet doen om in alle seizoenen van voldoende energie voorzien te zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:48:55 #70
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200046094
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:28 schreef Fer het volgende:

Ik heb vernomen een vergrijzend personeelsbestand. Mijn ex-collega uit een heel andere branche werd zonder problemen aangenomen. Mts diploma uit ‘90 en technische ervaring was voldoende.
Ik heb dus ook een MTS diploma uit de jaren '90. Nog steeds geldig om zonder bijscholing op het hoogste niveau (installatieverantwoordelijke) aan laagspanningsnetten te werken. Aan werk geen gebrek.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:53:49 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200046170
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:15 schreef qajariaq het volgende:

Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.
Het is niet dat de wat meer technisch onderlegden dit gisteren pas inzagen ofzo... Hier wordt door de techneuten volgens mij al meer dan 20 jaar voor gewaarschuwd. Maar ja, klimaatneutrale vergezichten deden het natuurlijk veel beter bij de politiek dus de infrastructuur was van ondergeschikt belang. Niet dat er in Den Haag ook maar iemand zit met een beetje technische achtergrond...
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:56:31 #72
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200046208
quote:
14s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:48 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb dus ook een MTS diploma uit de jaren '90. Nog steeds geldig om zonder bijscholing op het hoogste niveau (installatieverantwoordelijke) aan laagspanningsnetten te werken. Aan werk geen gebrek.
Hier MTS begin '90 WTB...
  donderdag 24 juni 2021 @ 18:58:22 #73
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200046235
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hier MTS begin '90 WTB...
#TeamMTS 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 19:06:13 #74
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200046344
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]

C.a. §250 per kWh bij een levensduur van 10 tot 15 jaar afhankelijk van de op- en ontlaaddiepte en -cycli. Probeer jezelf maar eens los te koppelen van het elektriciteitsnet en kijk eens wat je aan investeringen moet doen om in alle seizoenen van voldoende energie voorzien te zijn.
Volgens mij hadden we het over EV's.
Niet over thuisaccu's en zeker niet over zelfvoorzienend zijn want die rekensom heb ik al eerder gemaakt.

En accu's in EV's beginnen zo langzamerhand richting de $100 per kWh te zakken, dat is toch wel een bijzondere ontwikkeling.
  donderdag 24 juni 2021 @ 19:14:33 #75
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200046456
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Volgens mij hadden we het over EV's.
Niet over thuisaccu's en zeker niet over zelfvoorzienend zijn want die rekensom heb ik al eerder gemaakt.

En accu's in EV's beginnen zo langzamerhand richting de $100 per kWh te zakken, dat is toch wel een bijzondere ontwikkeling.
In geval van mobiele toepassingen is het gewicht en omvang ook relevant. Een groter actieradius betekent meer gewicht wat ook weer energie nodig heeft om verplaatst te worden. Op dat vlak moeten er nog stappen gezet worden voordat we grootschalig elektrisch kunnen rijden. Ik wacht nog steeds met smart op aluminiumaccu's die lithium moet vervangen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:00:38 #76
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200047104
quote:
3s.gif Op donderdag 24 juni 2021 19:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In geval van mobiele toepassingen is het gewicht en omvang ook relevant. Een groter actieradius betekent meer gewicht wat ook weer energie nodig heeft om verplaatst te worden. Op dat vlak moeten er nog stappen gezet worden voordat we grootschalig elektrisch kunnen rijden. Ik wacht nog steeds met smart op aluminiumaccu's die lithium moet vervangen.
Zitten we wel in hetzelfde gesprek?
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:03:34 #77
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200047143
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zitten we wel in hetzelfde gesprek?
Ja hoor, toepasbaarheid van bepaalde technieken heeft meerdere aspecten. Prijs is er ťťn van, maar ook het praktische deel. Een voertuig dat naar verhouding te veel accu heeft in zowel gewicht als omvang is niet efficiŽnt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:04:21 #78
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_200047154
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Yep, precies dit. Het is de markt die dit zelf heeft veroorzaakt. Lekker verkopen en omzet maken, zonder na te denken over de gevolgen ervan.
Ik weet daarom een mooie: ze mogen het ook zelf weer oplossen. :Y

[ Bericht 4% gewijzigd door Ghost_Buster op 24-06-2021 20:11:06 ]
Gevaccineerd.
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:08:31 #79
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_200047216
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt niemand had dit kunnen voorspellen
Huh? Tuurlijk wel! En ze WISTEN het ook, maar het kon ze(en kan ze nog steeds) geen donder boeien. Geld! Verkopen! Omzet! Winst! Winst! Dat is het enige wat die lui belangrijk vinden.
Ga maar na: een beetje plugin auto trekt 20 A tijdens laden. "s avonds komt heel leasend Nederland thuis met de Tesla en flikkert die aan het net. Hopla! Doe dit ff x het aantal auto's dat verkocht is en je weet donders goed dat je een gigantisch probleem aan het genereren bent. Zelfde met de zonnepanelen.
Gevaccineerd.
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:09:28 #80
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_200047224
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Want alleen in Amsterdam is een energietransitie aan de gang? Dit lijkt mij gewoon slecht netbeheer.
Regeren is vooruit zien. Bij de eerste in NL verkochte Tesla konden ze dit al zien aankomen.
Gevaccineerd.
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:32:20 #81
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200048692
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:17 schreef Fer het volgende:
Buiksloterham en het Westelijk havengebied zijn oude bedrijfsterreinen met een lage dichtheid en lichte industrie.
Als ik de kaarten erbij pak sta ik er ook van te kijken, zeker omdat de nieuwbouwwijk Buiksloterham genoemd wordt. Zo te zien is deze wijk vanaf 2008 gebouwd en gaat de middenspanning keurig naar de gebouwen waardoor het laagspanningsgedeelte betrekkelijk kort is. Dit in tegenstelling tot de oudere woonwijk ernaast die veel meer lengte heeft in het laagspanningsgedeelte. Dus qua ontwerp ziet het er goed uit, maar ik heb geen zicht op kabeldiktes en het actuele verbruik. De eerste problemen ontstaan in de laagspanning, zeker bij grotere lengtes. Ik krijg daarmee het vermoeden dat de krapte hoger in het net zit, in elk geval in de middenspanning, mogelijk zelfs in de hoogspanning. Tja, dan heb je een uitdaging die vooral grotere gebieden kan treffen dan alleen de genoemde wijken. Amsterdoomed :P

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:35:03 #82
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200048740
Conspiracymodus B-).

Mensen vertikken het massaal om aan de spaarlampen etc te gaan, dus rammen we de capaciteit omlaag, besparen of sterven gepeupel!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_200049898
quote:
5s.gif Op donderdag 24 juni 2021 21:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als ik de kaarten erbij pak sta ik er ook van te kijken, zeker omdat de nieuwbouwwijk Buiksloterham genoemd wordt. Zo te zien is deze wijk vanaf 2008 gebouwd en gaat de middenspanning keurig naar de gebouwen waardoor het laagspanningsgedeelte betrekkelijk kort is. Dit in tegenstelling tot de oudere woonwijk ernaast die veel meer lengte heeft in het laagspanningsgedeelte. Dus qua ontwerp ziet het er goed uit, maar ik heb geen zicht op kabeldiktes en het actuele verbruik. De eerste problemen ontstaan in de laagspanning, zeker bij grotere lengtes. Ik krijg daarmee het vermoeden dat de krapte hoger in het net zit, in elk geval in de middenspanning, mogelijk zelfs in de hoogspanning. Tja, dan heb je een uitdaging die vooral grotere gebieden kan treffen dan alleen de genoemde wijken. Amsterdoomed :P

[ afbeelding ]
Kan het aan de productie kant zitten?

Kolencentrales aan de Hemweg en Diemen staan uit. Tevens gaan op sommige dagen de gascentrales ook uit en komt de stroom van windmolens langs het IJsselmeer en zonnepanelen.
.
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:54:18 #84
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200050193
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:39 schreef Fer het volgende:

[..]

Kan het aan de productie kant zitten?

Kolencentrales aan de Hemweg en Diemen staan uit. Tevens gaan op sommige dagen de gascentrales ook uit en komt de stroom van windmolens langs het IJsselmeer en zonnepanelen.
Ik sluit het niet uit. In dat geval moeten de klimaatwappies op hun handen gaan zitten of genieten van kaarslicht :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 23:49:54 #85
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200050978
Van Doorninck wil dat bedrijven niet zomaar op elektriciteitsnet kunnen: "Eerst maar kijken hoeveel je kunt besparen"

24 juni 2021, 18.08 uur ∑ Aangepast 22.19 uur ∑ Door Ronald Olsthoorn

Als het aan duurzaamheids-wethouder Marieke van Doorninck (GroenLinks) ligt, kan netwerkbeheerder Liander straks eisen stellen aan bedrijven die een elektriciteitsaansluiting willen. Dat zegt de wethouder als reactie op het nieuws dat er een capaciteitstekort dreigt op het Amsterdamse stroomnet.

"Op dit moment is het zo, dat als een bedrijf zegt: ik heb zoveel nodig, dat een netbeheerder moet zeggen: dan moeten wij dat leveren", zegt Van Doorninck. "Terwijl je ook kunt zeggen: kijk eerst maar eens even hoeveel energie je kan besparen. Ga eens kijken of je niet slimmer met je energie kan omgaan. Of misschien zou je zelfs kunnen zeggen, waar geven we als overheid nou prioriteit aan. Want op dit moment is het: wie het eerst komt, wie het eerst maalt."

Op het stadhuis maar ook in ondernemend Amsterdam schrokken ze zich vandaag een hoedje toen Liander bekendmaakte dat de de maximum-capaciteit van het stroomnet is bereikt in het havengebied en in sommige delen van Noord en dat nieuwe bedrijven voorlopig even moeten wachten op een aansluiting.

"Dit is natuurlijk dodelijk voor het ondernemers- en investeringsklimaat"
oram-directeur kees noorman over de problemen op het stroomnet

"Je wilt overstappen van gas naar elektriciteit, dat kan niet meer", zegt ORAM-directeur Kees Noorman. "Je kunt niet uitbreiden, je kunt niet verplaatsen. En je kunt ook niet meer nieuwe vestigingen hebben in je stad. Dat is natuurlijk dodelijk voor het ondernemers- en investeringsklimaat en daar maken we ons echt grote zorgen over."

Ondernemers en wethouder vinden elkaar om samen met de netbeheerders naar Den Haag te stappen en het kabinet om extra geld te vragen zodat het netwerk kan worden aangepakt. Maar eisen stellen aan een nieuwe aansluiting vindt Noorman "een simplificatie van het probleem". "Alsof het zittende bedrijfsleven verantwoordelijk is. De realisatie van de duurzaamheidsdoelen van dit stadsbestuur leidt juist tot toename van het elektriciteitsgebruik."

"We gaan in Amsterdam geen dieselaggregaten neerzetten"
wethouder duurzaamheid marieke van doorninck

Doelen die natuurlijk niet alleen voor Amsterdam gelden, maar voor heel Nederland. Wel doet Amsterdam er nog een schepje bovenop om bijvoorbeeld in 2040, tien jaar eerder dan de rest van Nederland, alle huizen aardgasvrij te hebben. Een ambitie waar Van Doorninck niet aan wil tornen. Volgens haar hoeven Amsterdammers met een warmtepomp in de tussentijd niet bang te zijn dat ze in de kou komen te zitten. Al had Liander voor de zekerheid al wat dieselaggregaten klaar staan. "Nee hoor, dat gaan we niet doen. In Amsterdam gaan we geen dieselaggregaten neerzetten", aldus de wethouder.

https://www.at5.nl/artike(...)eel-je-kunt-besparen

Bekijk ook de video's in de link en luister goed wat er gezegd wordt door:

Ondernemersvereniging: "Je ziet nu dat ambitie en realiteit keihard in botsing komen..."
Hoogleraar: "Misschien handig om te weten, maar er gaat door het aardgasnet 10x meer vermogen dan door het stroomnet"
Liander: "Binnenkort, als iedereen elektrisch gaat rijden dan gaat die benzine ook door de elektriciteitskabel"
GL-wethouder: "In Amsterdam gaan we geen dieselaggregaten neerzetten"
AT5: "Ook niet als het echt nodig is?"
GL-wethouder: "In Amsterdam gaan we geen dieselaggregaten neerzetten"

De stijfkoppigheid van GL is hilarisch _O- Verander New York in Amsterdam en geniet van de onderstaande klassieker terwijl de laatste zin van de GL-wethouder nog nagalmt :D

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 25 juni 2021 @ 01:29:43 #86
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200051506
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik heb liever dat JIJ naast de kolencentrale woont waar ik mijn huis mee van stroom voorzie.
Dat is wel vaker zo met de mensen die janken over de energietransitie.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200051540
Het probleem is niet zo zeer de opwekcapaciteit, stroom kan uit de hele EU komen als het moet. Er ligt fysiek gewoon niet genoeg koper in de grond voor de gigantisch hogere energievraag, en dat wordt alleen maar meer door elektrisch alles dat ons door de politiek wordt opgedrongen.
Er zijn wel technische oplossingen om de reservecapaciteit van kabels te benutten, maar ook dan zit je op max. 40% extra. Ook al koop je daarmee wat tijd, dat lost het probleem bij lange na niet op voor de lange termijn.

De enige oplossing is straten openbreken en kabels trekken. Zo'n beetje allemaal. Goed voor de werkgelegenheid zullen we maar zeggen.
Doe je dat niet, dan worden de kabels vanzelf te heet door de te hoge stromen. Dat kan wat vuurwerk op straat geven, helemaal met gasleidingen in de buurt.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
pi_200051850
Ben benieuwd wat van Doornick zegt als een bedrijf een dikke aansluiting wil omdat er 60kw zonnepanelen op het dak komen.
.
pi_200051921
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 01:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat is wel vaker zo met de mensen die janken over de energietransitie.
Toevallig dat die allemaal willen dat uitgerekend jij naast een kolencentrale woont. Dat zegt toch wel iets.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 25 juni 2021 @ 08:13:13 #90
405314 Dries4Ever
De enige echte Dries
pi_200052216
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:04 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Yep, precies dit. Het is de markt die dit zelf heeft veroorzaakt. Lekker verkopen en omzet maken, zonder na te denken over de gevolgen ervan.
Ik weet daarom een mooie: ze mogen het ook zelf weer oplossen. :Y
Dat doen ze ook wel, maar wij mogen het betalen :')
Fallus Gianticus .. .. ..
Op vrijdag 24 januari 2020 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wolfheze Warriors! _O_
pi_200052655
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 06:26 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd wat van Doornick zegt als een bedrijf een dikke aansluiting wil omdat er 60kw zonnepanelen op het dak komen.
Als de aparte aansluiting die dit vermogen aankan voldoet dan komt die er gewoon. Of denk je dat dit nu op een huis-tuin-keuken aansluiting wordt aangesloten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200052668
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 01:46 schreef puddingman het volgende:
Het probleem is niet zo zeer de opwekcapaciteit, stroom kan uit de hele EU komen als het moet. Er ligt fysiek gewoon niet genoeg koper in de grond voor de gigantisch hogere energievraag, en dat wordt alleen maar meer door elektrisch alles dat ons door de politiek wordt opgedrongen.
Er zijn wel technische oplossingen om de reservecapaciteit van kabels te benutten, maar ook dan zit je op max. 40% extra. Ook al koop je daarmee wat tijd, dat lost het probleem bij lange na niet op voor de lange termijn.

De enige oplossing is straten openbreken en kabels trekken. Zo'n beetje allemaal. Goed voor de werkgelegenheid zullen we maar zeggen.
Doe je dat niet, dan worden de kabels vanzelf te heet door de te hoge stromen. Dat kan wat vuurwerk op straat geven, helemaal met gasleidingen in de buurt.
Er kunnen echter niet snel genoeg kabels gemaakt worden om dit nog op tijd af te krijgen. De kabelfabrieken hebben niet genoeg productiecapaciteit.
Op een type hoogspanningskabel zitten nu wachttijden van meerdere jaren en dit breidt zich langzaam uit naar andere type kabels.
Daarnaast betwijfel ik of de kabellegbedrijven genoeg mensen hebben voor deze klus, zoals bij praktisch alle bedrijven zo is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200053457
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt niemand had dit kunnen voorspellen
Dit is een probleem waar we al minstens 10 jaar vanaf weten.
pi_200053634
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dit is een probleem waar we al minstens 10 jaar vanaf weten.
100 jaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 10:28:29 #95
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200053809
Overigens is het niet zo verwonderlijk dat de stroomaansluitingen voor woningen in Nederland zo ondermaats zijn.
We hebben al sinds de 60's aardgas en verwarmen op elektriciteit is vroeger nooit als optie gezien.
De opkomst van de EV doet daar nu nog een schepje bovenop.

Het is een uitdaging, het zal investeringen met zich mee brengen maar het is onvermijdelijk.
pi_200053825
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 21:35 schreef HeatWave het volgende:
Conspiracymodus B-).

Mensen vertikken het massaal om aan de spaarlampen etc te gaan, dus rammen we de capaciteit omlaag, besparen of sterven gepeupel!
Waar haal jij je gloeilampen dan?
  vrijdag 25 juni 2021 @ 10:53:11 #97
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200054131
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Waar haal jij je gloeilampen dan?
Hier verkopen ze nog diverse modellen gloeilampen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/gloeilamp-40-watt-mat-e27-415-lumen

Maar in de praktijk zie ik op de meeste plekken wel LED tegenwoordig.
Heb hier ook alles LED, deels met dimmer, deels simpel geschakeld. Werkt prima.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 11:32:30 #98
130803 Gripper
Get a grip
pi_200054653
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 01:46 schreef puddingman het volgende:
Het probleem is niet zo zeer de opwekcapaciteit, stroom kan uit de hele EU komen als het moet. Er ligt fysiek gewoon niet genoeg koper in de grond voor de gigantisch hogere energievraag, en dat wordt alleen maar meer door elektrisch alles dat ons door de politiek wordt opgedrongen.
Er zijn wel technische oplossingen om de reservecapaciteit van kabels te benutten, maar ook dan zit je op max. 40% extra. Ook al koop je daarmee wat tijd, dat lost het probleem bij lange na niet op voor de lange termijn.

De enige oplossing is straten openbreken en kabels trekken. Zo'n beetje allemaal. Goed voor de werkgelegenheid zullen we maar zeggen.
Doe je dat niet, dan worden de kabels vanzelf te heet door de te hoge stromen. Dat kan wat vuurwerk op straat geven, helemaal met gasleidingen in de buurt.
Wij wilden tijdens een verbouwing de positie van gas & elektrameter een stukje verplaatsen. Dat wilde Stedin best uitvoeren, maar dan zouden ze ook meteen de hele oprit vanaf de straat opengraven en een nieuwe kabel 4x10mm2 trekken ipv de huidige 4x6 mm2. "Bent u meteen klaar voor de toekomst"

Omdat me dat 3000 § zou gaan kosten + minstens 10 weken wachten, hebben we een andere oplossing gevonden, maar het is natuurlijk prima als ze het volgend jaar alsnog allemaal gratis komen doen om de hele straat weer tesla+zonnepanelen+warmtepomp-proof te maken :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Frysl‚n hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_200054877
Liander en Tennet lijken de hele investering in het vernieuwen van het stroomnet te willen afschuiven op de belastingbetaler. Dan kunnen het net zo goed weer overheidsbedrijven worden. Weinig vooruitziende blikken bij deze twee bedrijven blijkbaar.

Net zolang dit soort berichten in het nieuws brengen tot de overheid met zakken geld komt aanzetten om dit te bekostigen om daarna de aandeelhouders een dikke dividend uitkering te doen en de directeurs een dikke bonus. Omdat ze het "zo goed hebben gedaan"!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 25 juni 2021 @ 11:56:25 #100
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200055051
Netbeheerders zijn echt de meest luie beheerders ooit. Wtf hebben die gasten nou gedaan de afgelopen 20 jaar?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')