abonnement Unibet Coolblue
pi_200038983
Ooo jongens. Die energietransitie gaat zo lekker. Over 50 jaar vraagt men zich vertwijfeld af hoe het zo ver heeft kunnen komen. Dit gaat me toch een partij geld kosten voor minimaal resultaat:
AMSTERDAM - De vraag naar elektriciteit stijgt zo snel dat het elektriciteitsnet op steeds meer plaatsen overbelast raakt. Hierdoor kunnen sommige nieuwe afnemers niet meer worden aangesloten, meldt de Volkskrant. Dat kan bijvoorbeeld in de hoofdstad tot problemen leiden.

Volgens netbeheerder Liander is de situatie vooral in Amsterdam acuut, onder meer in het Westelijk Havengebied en de nieuwbouwwijk Buiksloterham. Door het gebruik van warmtepompen en snelle economische groei is er onvoldoende netcapaciteit. Ook op vijf andere locaties in de hoofdstad voorziet de netbeheerder problemen. Liander ging ervan uit dat het net op deze plekken pas in 2025 zijn maximale capaciteit zou bereiken, maar schat nu in dat dat toch eerder het geval zal zijn.

Niet alleen in Amsterdam zijn er knelpunten, ook consumenten elders die hun huis met een warmtepomp willen verwarmen, een laadpaal voor de deur willen of flink wat zonnepanelen op het dak gaan leggen, zullen de komende jaren steeds vaker nul op het rekest krijgen.

De wachttijden voor de zwaardere elektriciteitsaansluiting die voor dit soort apparatuur nodig is, zullen naar verwachting sterk oplopen. Zo zal de wachttijd voor een laadpaal, nu gemiddeld 18 weken, mogelijk oplopen tot 35 weken.
[/quote]

https://www.telegraaf.nl/c/1148729808/

[ Bericht 10% gewijzigd door Frutsel op 29-04-2022 23:38:39 ]
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200039139
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.

Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
pi_200039147
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
pi_200039158
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Ja inderdaad zoals kernenergie.

Iedereen eigen mini reactor thuis in een schuurtje.
pi_200039185
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:34 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja inderdaad zoals kernenergie.

Iedereen eigen mini reactor thuis in een schuurtje.
Ik bedoel eigenlijk meer qua output dan input.
pi_200039303
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is. Die transitie is al meer dan twintig jaar bekend.

Liander heeft gewoon zitten slapen dus.

Dit is dus de zelfde club die moeilijk deed vanwege een zonsverduistering die al eeuwen bekend was.
pi_200039324
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Klopt niemand had dit kunnen voorspellen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:46:48 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200039340
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ooo jongens. Die energietransitie gaat zo lekker. Over 50 jaar vraagt men zich vertwijfeld af hoe het zo ver heeft kunnen komen. Dit gaat me toch een partij geld kosten voor minimaal resultaat:
Jij woont liever naast een kolencentrale natuurlijk? :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200039355
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk meer qua output dan input.
Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.

Maar denk dat iets als een snellader voor een elektrische auto toch aardig wat vraagt. Net als een warmtepomp. Heb hier bijvoorbeeld een zonneboiler, dit jaar geplaatst. Maar als die elektrisch bij moet verwarmen trekt hij gewoon 3KW.

En ze willen in 2030 alleen maar elektrische auto's verkopen begreep ik. Dus moeten ze snel naar alternatieven gaan zoeken..
pi_200039399
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:47 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.

Maar denk dat iets als een snellader voor een elektrische auto toch aardig wat trekt. Net als een warmtepomp. Heb hier een zonneboiler, maar als die elektrisch bij moet verwarmen trekt hij gewoon 3KW.

En ze willen in 2030 alleen maar elektrische auto's verkopen begreep ik. Dus moeten ze snel naar alternatieven gaan zoeken..
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.

Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:50:22 #11
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200039400
Want alleen in Amsterdam is een energietransitie aan de gang? Dit lijkt mij gewoon slecht netbeheer.
pi_200039413
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.

Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
Ja die van mij gaat ergens rond 01:00 's nachts aan. Maarja als driekwart van de woningen in een wijk dat doet heb je volgens mij nog steeds een beste druk op het net.
pi_200039432
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:51 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja die van mij gaat ergens rond 01:00 's nachts aan. Maarja als driekwart van de woningen in een wijk dat doet heb je volgens mij nog steeds een beste druk op het net.
Want dat ding kan alleen om een uur snachts opstarten?
pi_200039456
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Want dat ding kan alleen om een uur snachts opstarten?
Hoe wil je afdwingen dat men dat niet doet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200039464
Wees blij, infrastructuur moet altijd tegen de grenzen aanlopen, anders ligt het gewoon niks te doen.
pi_200039465
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.

Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
Hoe kan je afdwingen dat iedereen het rustiger aan moet doen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 juni 2021 @ 11:18:11 #17
74056 crew  ToT
pi_200039815
Het groene hart omkappen en volplempen met zonnepanelen en windmolens! ^O^ Probleem opgelost! :Y

Oh en natuurlijk appartementen voor nieuwe medelanders! :Y
pi_200039889
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:44 schreef qajariaq het volgende:
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is. Die transitie is al meer dan twintig jaar bekend.

Liander heeft gewoon zitten slapen dus.

Dit is dus de zelfde club die moeilijk deed vanwege een zonsverduistering die al eeuwen bekend was.
Nee, dat was niet Liander maar TenneT.
Maar als het gaat om vooruit kijken dan hebben netbeheerders zitten slapen.
pi_200039946
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:47 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.

Maar denk dat iets als een snellader voor een elektrische auto toch aardig wat vraagt. Net als een warmtepomp. Heb hier bijvoorbeeld een zonneboiler, dit jaar geplaatst. Maar als die elektrisch bij moet verwarmen trekt hij gewoon 3KW.
Warm water maken met verwarmingselementen is niet zo efficiënt. Een warmtepomp zou dat met net iets meer dan 1kW uit het net ook prima redden.

quote:
En ze willen in 2030 alleen maar elektrische auto's verkopen begreep ik. Dus moeten ze snel naar alternatieven gaan zoeken..
Klopt, daar ligt nog een bak werk.

Nu de waterstofauto overduidelijk niet gaat doorbreken (is ook logisch, kost 3x meer per km) zullen netbeheerders helemaal aan de bak moeten.
pi_200040049
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe kan je afdwingen dat iedereen het rustiger aan moet doen?
Door een beetje met tarieven gaan spelen. In de UK heb je al smart boilers. Die krijgen een signaal als het tarief laag is en dan gaan ze opwarmen. Dat zelfde kan ook redelijk simpel met auto's, wasmachines. en zelfs vrieskisten die je gewoon een paar graden kouder laat worden. Het aquarium kan je dan in die perioden weer een graad of twee verder opwarmen.
pi_200040068
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Ja maAr DiT mOet oNS MileU RedDen JonguH!
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200040076
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Door een beetje met tarieven gaan spelen. In de UK heb je al smart boilers. Die krijgen een signaal als het tarief laag is en dan gaan ze opwarmen. Dat zelfde kan ook redelijk simpel met auto's, wasmachines. en zelfs vrieskisten die je gewoon een paar graden kouder laat worden. Het aquarium kan je dan in die perioden weer een graad of twee verder opwarmen.
Dat is er al in NL en dat signaal gaat binnenkort uit en verdwijnt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 11:34:45 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200040109
Wederom gewoon een hobbel in de weg die een ingewikkeld veranderingstraject altijd heeft. Allemaal op te lossen en geen reden om navelstaarderig te gaan klagen.

Maar voor degene die niks wil veranderen en krampachtig aan fossiele energie wil vasthouden natuurlijk weer een reden om te gaat stoken.
pi_200040130
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is er al in NL en dat signaal gaat binnenkort uit en verdwijnt.
Jij hebt het over de signalen die de lantaarnpalen aanzetten en de nachtstroom aankondigen. Dit gaat verder want er worden dan actuele tarieven gecommuniceerd. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet over de stroom kabel gaan maar via het corona vaccin 5G.
pi_200040149
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Jij hebt het over de signalen die de lantaarnpalen aanzetten en de nachtstroom aankondigen. Dit gaat verder want er worden dan actuele tarieven gecommuniceerd. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet over de stroom kabel gaan maar via het corona vaccin 5G.
Bij kassa of radar blijkt dat boilers dat signaal ook gebruiken om aan te gaan.
Wat voor signaal gebruikt de UK?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200040409
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij kassa of radar blijkt dat boilers dat signaal ook gebruiken om aan te gaan.
Wat voor signaal gebruikt de UK?
De boiler wordt een stuk groter gemaakt en het verwarmen gaat dan van bovenaf zodat er altijd heet water voorradig is. Als stroom goedkoop is of je zonnepaneel te veel levert dan gaat ie opwarmen voor zolang het duurt. Bij een wolk voor de zon of een stijging van het tarief stopt ie met verwarmen.

Door de boiler iets over te bemeten (in liters) en fatsoenlijk te isoleren kan je dus de hele dag heet water tappen. Eventueel kan je ook nog de tapwatertemperatuur verhogen, dan doe je er nog langer mee.

Je gaat dus energie (in de vorm van warmte) thuis opslaan. Een voorraad energie kopen als het goedkoop is en gebruiken gedurende de dag.

Het slimme van dit systeem is dat het aangestuurd wordt door de actuele situatie en niet door een soort tijdschakelaar.

https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/smartboilers
pi_200040470
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De boiler wordt een stuk groter gemaakt en het verwarmen gaat dan van bovenaf zodat er altijd heet water voorradig is. Als stroom goedkoop is of je zonnepaneel te veel levert dan gaat ie opwarmen voor zolang het duurt. Bij een wolk voor de zon of een stijging van het tarief stopt ie met verwarmen.

Door de boiler iets over te bemeten (in liters) en fatsoenlijk te isoleren kan je dus de hele dag heet water tappen. Eventueel kan je ook nog de tapwatertemperatuur verhogen, dan doe je er nog langer mee.

Je gaat dus energie (in de vorm van warmte) thuis opslaan. Een voorraad energie kopen als het goedkoop is en gebruiken gedurende de dag.

Het slimme van dit systeem is dat het aangestuurd wordt door de actuele situatie en niet door een soort tijdschakelaar.

https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/smartboilers
Welk signaal wordt er dan gebruikt voor via het net? Welk signaal is dat in de uk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200040537
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Welk signaal wordt er dan gebruikt voor via het net? Welk signaal is dat in de uk?
De technische uitvoering heb ik werkelijk geen idee van en interesseert me ook niet. Net zo goed dat het me ook niet interesseert of de postbode mijn post per fiets of per auto komt brengen.

Het punt is gewoon dat het ding een signaal krijgt dat het nu voordelig is om te verwarmen. Of dat per postduif komt of door een telefoontje van Willem Alexander kan mij echt niet boeien.
pi_200040626
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De technische uitvoering heb ik werkelijk geen idee van en interesseert me ook niet. Net zo goed dat het me ook niet interesseert of de postbode mijn post per fiets of per auto komt brengen.

Het punt is gewoon dat het ding een signaal krijgt dat het nu voordelig is om te verwarmen. Of dat per postduif komt of door een telefoontje van Willem Alexander kan mij echt niet boeien.
In NL is dat er namelijk (nog) niet. Ik kan me nietvoorstellen dat de uk voorop loopt. Het is dan in de uk waarschijnlijk het oude analoge aan/uit tijdschakel systeem wat er in NL dus af gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200040645
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In NL is dat er namelijk (nog) niet.
Klopt, maar we hebben het hier dan ook over de toekomst. Als dit elders al gebruikt wordt komt het hier ook vanzelf.
  donderdag 24 juni 2021 @ 12:09:09 #31
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_200040654
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.

Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
Volgens mij kan je bij de meeste (alle?) elektrische auto's niet kiezen hoe snel hij oplaad.
pi_200040659
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In NL is dat er namelijk (nog) niet. Ik kan me nietvoorstellen dat de uk voorop loopt. Het is dan in de uk waarschijnlijk het oude analoge aan/uit tijdschakel systeem wat er in NL dus af gaat.
In Nederland hadden we toonfrequent waarmee o.a. het nachttarief werd geschakeld.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_200040663
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Klopt, maar we hebben het hier dan ook over de toekomst. Als dit elders al gebruikt wordt komt het hier ook vanzelf.
Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200040734
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..
Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.
pi_200040763
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 12:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.
Dan moet je als eigenaar dus zelf zo'n systeem erbij kopen die dat signaal afgeeft?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200040829
Ik mis in dit verhaal reductie van energieverbruik. Trias energetica e.d.
pi_200042529
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Jij woont liever naast een kolencentrale natuurlijk? :')
Ik heb liever dat JIJ naast de kolencentrale woont waar ik mijn huis mee van stroom voorzie.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200042656
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.

Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_200042685
D66 en GL komen binnenkort met de auto op duurzame biomassa.

Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_200042766
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.

Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Aan de andere kant willen velen wel steeds grotere televisie, is smarthome in opmars, die elektrische auto moet ook regelmatig worden opgeladen en een warmtepomp vreet ook elektriciteit.

En om het netwerk te upgraden zijn tijd, geld en vakmensen nodig. En van die laatste zijn er momenteel ook te weinig: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ansitie-mbo-techniek
pi_200042880
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.

Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:10:00 #42
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200043208
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.

Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben :')

Het probleem dat in de OP wordt geschetst viel te verwachten in druk en/of hoog bebouwde gebieden waar per huishouden amper plaats is voor zonnepanelen. Zij zijn dus afhankelijk van andere huishoudens met een overschot zonne-energie of zonnevelden die veraf liggen. Daartussen zit het elektriciteitsnetwerk dat totaal niet berekend is op dit soort grote energiestromen. Nederland is al 60 jaar ingericht op aardgas wat je niet even omzet naar elektriciteit. Een kuub aardgas bevat bijna 9 kWh aan energie. Kleinverbruikers, huishoudens dus, hebben een maximum van 40 kuub per uur wat neer komt op maximaal 9 x 40 = 360 kWh. De gemiddelde huisaansluiting voor elektriciteit is 1x35A bij 230V = 8 kWh of 3 x 25A bij 230V = 17 kWh.

360 kWh versus 8 of 17 kWh is nogal een beste energietransitie....
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200043274
quote:
3s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben :')

Het probleem dat in de OP wordt geschetst viel te verwachten in druk en/of hoog bebouwde gebieden waar per huishouden amper plaats is voor zonnepanelen. Zij zijn dus afhankelijk van andere huishoudens met een overschot zonne-energie of zonnevelden die veraf liggen. Daartussen zit het elektriciteitsnetwerk dat totaal niet berekend is op dit soort grote energiestromen. Nederland is al 60 jaar ingericht op aardgas wat je niet even omzet naar elektriciteit. Een kuub aardgas bevat bijna 9 kWh aan energie. Kleinverbruikers, huishoudens dus, hebben een maximum van 40 kuub per uur wat neer komt op maximaal 9 x 40 = 360 kWh. De gemiddelde huisaansluiting voor elektriciteit is 1x35A bij 230V = 8 kWh of 3 x 25A bij 230V = 17 kWh.

360 kWh versus 8 of 17 kWh is nogal een beste energietransitie....
Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit niet tegelijktijd krijgen.
Voor gas is dat 10kw en voor elektra 1kw.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:16:39 #44
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200043283
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:44 schreef qajariaq het volgende:
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is.
Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:20:24 #45
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200043327
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit tegelijktijd krijgen.
Voor gas is dat 10kw en voor elektra 1kw.
Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200043339
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.
Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:23:50 #47
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200043362
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.
Geniaal _O- Er moet dus meer gefeest worden om de politiek wakker te schudden *O*
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 24 juni 2021 @ 15:24:42 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200043375
Als het alleen Amsterdam is maak ik mij daar niet zo druk om.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200043494
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Geniaal _O- Er moet dus meer gefeest worden om de politiek wakker te schudden *O*
Daarnaast viel die vaker uit daar zonder aanwijsbare reden. Gemiddeld 1 x per 2 dagen voor meerdere uren. De stekkers moesten er ook uitgehaald worden omdat er een zeer hoge spanningspiek kan ontstaan als de elektra weer aan gaat.

In mijn wijk in NL is trouwens voor de 2de keer een fase uitgevallen, die binnen een half uur weer aan ging. Kan dit ook een automaat zijn die uit ging ivm te hoge vraag?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')