Ja inderdaad zoals kernenergie.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Ik bedoel eigenlijk meer qua output dan input.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:34 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja inderdaad zoals kernenergie.
Iedereen eigen mini reactor thuis in een schuurtje.
Klopt niemand had dit kunnen voorspellenquote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut
Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.
Dat is wachten op problemen
Jij woont liever naast een kolencentrale natuurlijk?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ooo jongens. Die energietransitie gaat zo lekker. Over 50 jaar vraagt men zich vertwijfeld af hoe het zo ver heeft kunnen komen. Dit gaat me toch een partij geld kosten voor minimaal resultaat:
Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk meer qua output dan input.
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.
Maar denk dat iets als een snellader voor een elektrische auto toch aardig wat trekt. Net als een warmtepomp. Heb hier een zonneboiler, maar als die elektrisch bij moet verwarmen trekt hij gewoon 3KW.
En ze willen in 2030 alleen maar elektrische auto's verkopen begreep ik. Dus moeten ze snel naar alternatieven gaan zoeken..
Ja die van mij gaat ergens rond 01:00 's nachts aan. Maarja als driekwart van de woningen in een wijk dat doet heb je volgens mij nog steeds een beste druk op het net.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.
Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
Want dat ding kan alleen om een uur snachts opstarten?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:51 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja die van mij gaat ergens rond 01:00 's nachts aan. Maarja als driekwart van de woningen in een wijk dat doet heb je volgens mij nog steeds een beste druk op het net.
Hoe wil je afdwingen dat men dat niet doet?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Want dat ding kan alleen om een uur snachts opstarten?
Hoe kan je afdwingen dat iedereen het rustiger aan moet doen?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.
Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
Nee, dat was niet Liander maar TenneT.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:44 schreef qajariaq het volgende:
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is. Die transitie is al meer dan twintig jaar bekend.
Liander heeft gewoon zitten slapen dus.
Dit is dus de zelfde club die moeilijk deed vanwege een zonsverduistering die al eeuwen bekend was.
Warm water maken met verwarmingselementen is niet zo efficiënt. Een warmtepomp zou dat met net iets meer dan 1kW uit het net ook prima redden.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Denk dat het met veel dingen wel kan, zoals een stofzuiger inderdaad of een nieuwe koelkast.
Maar denk dat iets als een snellader voor een elektrische auto toch aardig wat vraagt. Net als een warmtepomp. Heb hier bijvoorbeeld een zonneboiler, dit jaar geplaatst. Maar als die elektrisch bij moet verwarmen trekt hij gewoon 3KW.
Klopt, daar ligt nog een bak werk.quote:En ze willen in 2030 alleen maar elektrische auto's verkopen begreep ik. Dus moeten ze snel naar alternatieven gaan zoeken..
Door een beetje met tarieven gaan spelen. In de UK heb je al smart boilers. Die krijgen een signaal als het tarief laag is en dan gaan ze opwarmen. Dat zelfde kan ook redelijk simpel met auto's, wasmachines. en zelfs vrieskisten die je gewoon een paar graden kouder laat worden. Het aquarium kan je dan in die perioden weer een graad of twee verder opwarmen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe kan je afdwingen dat iedereen het rustiger aan moet doen?
Ja maAr DiT mOet oNS MileU RedDen JonguH!quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut
Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.
Dat is wachten op problemen
Dat is er al in NL en dat signaal gaat binnenkort uit en verdwijnt.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Door een beetje met tarieven gaan spelen. In de UK heb je al smart boilers. Die krijgen een signaal als het tarief laag is en dan gaan ze opwarmen. Dat zelfde kan ook redelijk simpel met auto's, wasmachines. en zelfs vrieskisten die je gewoon een paar graden kouder laat worden. Het aquarium kan je dan in die perioden weer een graad of twee verder opwarmen.
Jij hebt het over de signalen die de lantaarnpalen aanzetten en de nachtstroom aankondigen. Dit gaat verder want er worden dan actuele tarieven gecommuniceerd. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet over de stroom kabel gaan maar via het corona vaccin 5G.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is er al in NL en dat signaal gaat binnenkort uit en verdwijnt.
Bij kassa of radar blijkt dat boilers dat signaal ook gebruiken om aan te gaan.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Jij hebt het over de signalen die de lantaarnpalen aanzetten en de nachtstroom aankondigen. Dit gaat verder want er worden dan actuele tarieven gecommuniceerd. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet over de stroom kabel gaan maar via het corona vaccin 5G.
De boiler wordt een stuk groter gemaakt en het verwarmen gaat dan van bovenaf zodat er altijd heet water voorradig is. Als stroom goedkoop is of je zonnepaneel te veel levert dan gaat ie opwarmen voor zolang het duurt. Bij een wolk voor de zon of een stijging van het tarief stopt ie met verwarmen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij kassa of radar blijkt dat boilers dat signaal ook gebruiken om aan te gaan.
Wat voor signaal gebruikt de UK?
Welk signaal wordt er dan gebruikt voor via het net? Welk signaal is dat in de uk?quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De boiler wordt een stuk groter gemaakt en het verwarmen gaat dan van bovenaf zodat er altijd heet water voorradig is. Als stroom goedkoop is of je zonnepaneel te veel levert dan gaat ie opwarmen voor zolang het duurt. Bij een wolk voor de zon of een stijging van het tarief stopt ie met verwarmen.
Door de boiler iets over te bemeten (in liters) en fatsoenlijk te isoleren kan je dus de hele dag heet water tappen. Eventueel kan je ook nog de tapwatertemperatuur verhogen, dan doe je er nog langer mee.
Je gaat dus energie (in de vorm van warmte) thuis opslaan. Een voorraad energie kopen als het goedkoop is en gebruiken gedurende de dag.
Het slimme van dit systeem is dat het aangestuurd wordt door de actuele situatie en niet door een soort tijdschakelaar.
https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/smartboilers
De technische uitvoering heb ik werkelijk geen idee van en interesseert me ook niet. Net zo goed dat het me ook niet interesseert of de postbode mijn post per fiets of per auto komt brengen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welk signaal wordt er dan gebruikt voor via het net? Welk signaal is dat in de uk?
In NL is dat er namelijk (nog) niet. Ik kan me nietvoorstellen dat de uk voorop loopt. Het is dan in de uk waarschijnlijk het oude analoge aan/uit tijdschakel systeem wat er in NL dus af gaat.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De technische uitvoering heb ik werkelijk geen idee van en interesseert me ook niet. Net zo goed dat het me ook niet interesseert of de postbode mijn post per fiets of per auto komt brengen.
Het punt is gewoon dat het ding een signaal krijgt dat het nu voordelig is om te verwarmen. Of dat per postduif komt of door een telefoontje van Willem Alexander kan mij echt niet boeien.
Klopt, maar we hebben het hier dan ook over de toekomst. Als dit elders al gebruikt wordt komt het hier ook vanzelf.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In NL is dat er namelijk (nog) niet.
Volgens mij kan je bij de meeste (alle?) elektrische auto's niet kiezen hoe snel hij oplaad.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.
Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
In Nederland hadden we toonfrequent waarmee o.a. het nachttarief werd geschakeld.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In NL is dat er namelijk (nog) niet. Ik kan me nietvoorstellen dat de uk voorop loopt. Het is dan in de uk waarschijnlijk het oude analoge aan/uit tijdschakel systeem wat er in NL dus af gaat.
Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Klopt, maar we hebben het hier dan ook over de toekomst. Als dit elders al gebruikt wordt komt het hier ook vanzelf.
Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..
Dan moet je als eigenaar dus zelf zo'n systeem erbij kopen die dat signaal afgeeft?quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.
Ik heb liever dat JIJ naast de kolencentrale woont waar ik mijn huis mee van stroom voorzie.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Jij woont liever naast een kolencentrale natuurlijk?
Aan de andere kant willen velen wel steeds grotere televisie, is smarthome in opmars, die elektrische auto moet ook regelmatig worden opgeladen en een warmtepomp vreet ook elektriciteit.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.quote:Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.
Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebbenquote:Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.
Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit niet tegelijktijd krijgen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben
Het probleem dat in de OP wordt geschetst viel te verwachten in druk en/of hoog bebouwde gebieden waar per huishouden amper plaats is voor zonnepanelen. Zij zijn dus afhankelijk van andere huishoudens met een overschot zonne-energie of zonnevelden die veraf liggen. Daartussen zit het elektriciteitsnetwerk dat totaal niet berekend is op dit soort grote energiestromen. Nederland is al 60 jaar ingericht op aardgas wat je niet even omzet naar elektriciteit. Een kuub aardgas bevat bijna 9 kWh aan energie. Kleinverbruikers, huishoudens dus, hebben een maximum van 40 kuub per uur wat neer komt op maximaal 9 x 40 = 360 kWh. De gemiddelde huisaansluiting voor elektriciteit is 1x35A bij 230V = 8 kWh of 3 x 25A bij 230V = 17 kWh.
360 kWh versus 8 of 17 kWh is nogal een beste energietransitie....
Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:44 schreef qajariaq het volgende:
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is.
Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit tegelijktijd krijgen.
Voor gas is dat 10kw en voor elektra 1kw.
Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.
Geniaal Er moet dus meer gefeest worden om de politiek wakker te schuddenquote:Op donderdag 24 juni 2021 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.
Daarnaast viel die vaker uit daar zonder aanwijsbare reden. Gemiddeld 1 x per 2 dagen voor meerdere uren. De stekkers moesten er ook uitgehaald worden omdat er een zeer hoge spanningspiek kan ontstaan als de elektra weer aan gaat.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geniaal Er moet dus meer gefeest worden om de politiek wakker te schudden
Moeilijk te zeggen, want er worden overwegend smeltzekeringen gebruikt. Als er in jouw wijk veel zonnepanelen zijn en de uitval tijdens de middag was zou je per fase de spanning kunnen meten om te zien of die te hoog oploopt. Dat zou kunnen duiden op een capaciteitsprobleem.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast viel die vaker uit daar zonder aanwijsbare reden. Gemiddeld 1 x per 2 dagen voor meerdere uren. De stekkers moesten er ook uitgehaald worden omdat er een zeer hoge spanningspiek kan ontstaan als de elektra weer aan gaat.
In mijn wijk in NL is trouwens voor de 2de keer een fase uitgevallen, die binnen een half uur weer aan ging. Kan dit ook een automaat zijn die uit ging ivm te hoge vraag?
quote:Op donderdag 24 juni 2021 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben
Ja, die stofzuiger-watt-race ging nergens over.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Jij gaat voorbij aan de gelijktijdigheidsfactor. Je hebt centrales (STEG) met een rendement van 60% maar die zijn erg traag in het op- en afschakelen waardoor het goedkoper is om ze continu te draaien en een eventuele overschot af te blazen. Je hebt centrales die snel kunnen schakelen (WKK), maar een rendement hebben van 30 à 40%. Omdat de vraag niet continu is heb je verliezen die in rooskleurige berekeningen niet meegenomen worden. In de winter heeft een benzine- of dieselmotor een hoger rendement omdat de afgegeven warmte nuttig gebruikt wordt als interieurverwarming. Bij een elektrische auto moet dit uit de accu komen die in de winter toch al een lagere capaciteit heeft door de kou.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.
Om die zelfde reden is het ook nog steeds schoner om een elektrische auto op te laden met elektriciteit die is opgewekt in een gas of olie centrale. Een centrale is vele, VELE malen efficiënter in energie opwekken dan een diesel/benzine motor.
Ik denk dat je hier de plank mis slaat.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.
Dat de transitie pas later flink in gang is gezet voor consumenten doet daar niets aan af.quote:Pas in 1990 begonnen politici in te zien dat niet zozeer het opraken van de energievoorraden een probleem was maar dat het milieu de stijgende vervuiling niet meer aankon. Hierdoor werd het debat over de alternatieve energiebronnen weer aangeslingerd, en daarmee het onderzoek naar de warmtepomp. Dit werd mede gesteund door de stijgende energieprijzen en het bijbehorende financiële voordeel.
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[...]
Nu de waterstofauto overduidelijk niet gaat doorbreken (is ook logisch, kost 3x meer per km) zullen netbeheerders helemaal aan de bak moeten.
Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
Als je stroom heel duur maakt is waterstof inderdaad even duur.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.
Helaas maar H2 gaat het waarschijnlijk niet worden. Het had wel mooi geweest want al die loodzware batterij auto's is eigenlijk ook niet zo prettig voor de veiligheid, het wegenonderhoud en het milieu.
Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.
Op zich welquote:Op donderdag 24 juni 2021 17:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.
quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Want alleen in Amsterdam is een energietransitie aan de gang? Dit lijkt mij gewoon slecht netbeheer.
Laat het nou net in A'dam erg slecht gesteld zijn...quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:24 schreef Starhopper het volgende:
Als het alleen Amsterdam is maak ik mij daar niet zo druk om.
Ik ben heel benieuwd naar je bron waaruit blijkt dat 'de minister' bang was dat er rond 2030/40 geen behoefte aan gas zou zijn. Om wie gaat het? Het enige wat 20 jaar geleden aangekondigd is, is dat we in de toekomst onze energie uit kernfusie gaan halen. Op dat moment was dat nog geen voldongen feit, dus koffiedik kijken. Vandaag de dag zitten we in het zelfde schuitje.... Het doet me denken aan de periode dat de eerste mens voet op de maan zette. Toen dachten ze dat men rond 2000 vliegend naar het werk ging, à la The Jetsons, in plaats van de auto. Het bleek in 2000 koffiedik kijken te zijn, en nu nog steeds...quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier de plank mis slaat.
De eerste aardbeving in Groningen was in 1986 maar daarna is het rustig gebleven tot het fors opvoeren van de productie begin deze eeuw, pas vanaf 2012 zijn er regelmatig bevingen. Die productie moest zo omhoog omdat de minister bang was dat er nog gas in de grond zou zitten als de wereld rond 2030/40 van het gas af zou zijn.
Je draait oorzaak en gevolg dus om. De transitie is al twintig jaar geleden aangekondigd. Tesla heeft al sinds 2008 volledig elektrische auto's op de markt bijvoorbeeld. De 'moderne' warmte pompen dateren al uit 1990, wikipedia:
[..]
Dat de transitie pas later flink in gang is gezet voor consumenten doet daar niets aan af.
Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:05 schreef ACT-F het volgende:
Ik hoop oprecht dat elektromobiliteit zo snel mogelijk een opmars maakt, het liefst te snel met alle gevolgen voor het elektriciteitsnet, zodat men met eigen ogen kan zien dat pas op de plaats maken verstandiger is dan een blinde sprong richting een ideologie.
De grote verandering is toch wel dat accu's fors goedkoper geworden zijn door schaalvergroting, efficiëntere productiemethoden en deels ook hogere energiedichtheid.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Elektromobiliteit bestaat al sinds de uitvinding van de bruikbare elektromotor (daarvoor was het meer een curiositeit wat te weinig kracht had voor praktische toepassingen). Al snel werd duidelijk dat de toepasbaarheid beperkt is omdat accu's een te lage energiedichtheid hebben. De uitvinding van de Li-ion(cobaltoxide) accu ruim 100 jaar geleden heeft daar geen grote verandering in gebracht. Hoewel de Li-iontechniek verbeterd is, is het in het licht van 100 jaar geen schokkende verbetering. Het enige wat Tesla bereikt heeft is het bewieroken van elektromobiliteit met gebruikmaking van bestaande technieken. De elektrische rijder doet meestal hetzelfde, want je gaat niet zo snel je eigen aanschaf afkraken.
Klopt, als er zware industrie was gepland had Liander ook moeten investeren.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:17 schreef Fer het volgende:
Waar het eigenlijk op neerkomt: Liander dacht dat die oude stroomnetten nog wel even meekonden.
Buiksloterham en het Westelijk havengebied zijn oude bedrijfsterreinen met een lage dichtheid en lichte industrie. Veel opslag bedrijven of grote hallen voor opslag en distributie.
Nu komen er hippe woontorens en luxe kantoorgebouwen waar heel mensen achter de computer werken en airco hebben. Uiteraard moet de electrische auto ook geladen worden.
Maar dit heeft weinig te maken met de energie transitie, maar eerder de transitie van oude industrie naar moderne woon/werk gebieden.
Ik heb vernomen een vergrijzend personeelsbestand. Mijn ex-collega uit een heel andere branche werd zonder problemen aangenomen. Mts diploma uit ‘90 en technische ervaring was voldoende.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, als er zware industrie was gepland had Liander ook moeten investeren.
Ik zie het probleem ook niet zo, het is toch heel normaal dat je als bedrijf inspringt op de behoefte en investeert. Het is ook niet een investering voor maar 5 of 10 jaar.
Waarom zou het voor netbeheerders ineens een probleem zijn?
Ik lach de ballen uit mijn broek juist Het was het jaar 1993 toen ik aan mijn eerste jaar MTS-elektrotechniek begon met in de eerste weken basale theorieën over energieoverdracht. Toen had je al zonnepanelen en windmolens, maar op zeer beperkte schaal. Het was me toen al duidelijk dat het afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit een groot probleem gaat worden. Het is uitgekomen, terwijl het aandeel duurzame energie nu nog in de minderheid is. Duitsland loopt voorop met de 'energiewende' en daarmee ook met de prijzen. Zoek maar eens naar 'strompreise' om te zien wat zij betalen en vergelijk dat eens met wat wij betalen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.
Als je gaat wandelen moet je soms een omweg maken, soms een stukje terug en ook wel eens even wachten. Als je bij elke gebeurtenis gaat schreeuwen dat je het doel niet gaat halen en liever thuis was gebleven dan kom je zeker nergens.
C.a. ¤250 per kWh bij een levensduur van 10 tot 15 jaar afhankelijk van de op- en ontlaaddiepte en -cycli. Probeer jezelf maar eens los te koppelen van het elektriciteitsnet en kijk eens wat je aan investeringen moet doen om in alle seizoenen van voldoende energie voorzien te zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De grote verandering is toch wel dat accu's fors goedkoper geworden zijn door schaalvergroting, efficiëntere productiemethoden en deels ook hogere energiedichtheid.
Je wuift het toch wel wat te makkelijk weg.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb dus ook een MTS diploma uit de jaren '90. Nog steeds geldig om zonder bijscholing op het hoogste niveau (installatieverantwoordelijke) aan laagspanningsnetten te werken. Aan werk geen gebrek.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:28 schreef Fer het volgende:
Ik heb vernomen een vergrijzend personeelsbestand. Mijn ex-collega uit een heel andere branche werd zonder problemen aangenomen. Mts diploma uit ‘90 en technische ervaring was voldoende.
Het is niet dat de wat meer technisch onderlegden dit gisteren pas inzagen ofzo... Hier wordt door de techneuten volgens mij al meer dan 20 jaar voor gewaarschuwd. Maar ja, klimaatneutrale vergezichten deden het natuurlijk veel beter bij de politiek dus de infrastructuur was van ondergeschikt belang. Niet dat er in Den Haag ook maar iemand zit met een beetje technische achtergrond...quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:15 schreef qajariaq het volgende:
Wat moet jij een klote leven hebben met zo'n instelling.
Hier MTS begin '90 WTB...quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:48 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb dus ook een MTS diploma uit de jaren '90. Nog steeds geldig om zonder bijscholing op het hoogste niveau (installatieverantwoordelijke) aan laagspanningsnetten te werken. Aan werk geen gebrek.
Volgens mij hadden we het over EV's.quote:Op donderdag 24 juni 2021 18:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
C.a. ¤250 per kWh bij een levensduur van 10 tot 15 jaar afhankelijk van de op- en ontlaaddiepte en -cycli. Probeer jezelf maar eens los te koppelen van het elektriciteitsnet en kijk eens wat je aan investeringen moet doen om in alle seizoenen van voldoende energie voorzien te zijn.
In geval van mobiele toepassingen is het gewicht en omvang ook relevant. Een groter actieradius betekent meer gewicht wat ook weer energie nodig heeft om verplaatst te worden. Op dat vlak moeten er nog stappen gezet worden voordat we grootschalig elektrisch kunnen rijden. Ik wacht nog steeds met smart op aluminiumaccu's die lithium moet vervangen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij hadden we het over EV's.
Niet over thuisaccu's en zeker niet over zelfvoorzienend zijn want die rekensom heb ik al eerder gemaakt.
En accu's in EV's beginnen zo langzamerhand richting de $100 per kWh te zakken, dat is toch wel een bijzondere ontwikkeling.
Zitten we wel in hetzelfde gesprek?quote:Op donderdag 24 juni 2021 19:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In geval van mobiele toepassingen is het gewicht en omvang ook relevant. Een groter actieradius betekent meer gewicht wat ook weer energie nodig heeft om verplaatst te worden. Op dat vlak moeten er nog stappen gezet worden voordat we grootschalig elektrisch kunnen rijden. Ik wacht nog steeds met smart op aluminiumaccu's die lithium moet vervangen.
Ja hoor, toepasbaarheid van bepaalde technieken heeft meerdere aspecten. Prijs is er één van, maar ook het praktische deel. Een voertuig dat naar verhouding te veel accu heeft in zowel gewicht als omvang is niet efficiënt.quote:Op donderdag 24 juni 2021 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zitten we wel in hetzelfde gesprek?
Yep, precies dit. Het is de markt die dit zelf heeft veroorzaakt. Lekker verkopen en omzet maken, zonder na te denken over de gevolgen ervan.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut
Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.
Dat is wachten op problemen
Huh? Tuurlijk wel! En ze WISTEN het ook, maar het kon ze(en kan ze nog steeds) geen donder boeien. Geld! Verkopen! Omzet! Winst! Winst! Dat is het enige wat die lui belangrijk vinden.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt niemand had dit kunnen voorspellen
Regeren is vooruit zien. Bij de eerste in NL verkochte Tesla konden ze dit al zien aankomen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Want alleen in Amsterdam is een energietransitie aan de gang? Dit lijkt mij gewoon slecht netbeheer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |