Volgens mij kan je bij de meeste (alle?) elektrische auto's niet kiezen hoe snel hij oplaad.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat snelladen kan je ook wel wat rustiger aan doen. De meeste auto's staan per dag meer dan 12 uur thuis voor de deur. Dan hoef je dus geen haast te maken met laden.
Verbruik uitsmeren over de heel dag, die boiler kan ook wel om drie uur nachts opwarmen.
In Nederland hadden we toonfrequent waarmee o.a. het nachttarief werd geschakeld.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In NL is dat er namelijk (nog) niet. Ik kan me nietvoorstellen dat de uk voorop loopt. Het is dan in de uk waarschijnlijk het oude analoge aan/uit tijdschakel systeem wat er in NL dus af gaat.
Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Klopt, maar we hebben het hier dan ook over de toekomst. Als dit elders al gebruikt wordt komt het hier ook vanzelf.
Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah duidelijk. Dus nu iets kopen waarvan niet zeker is of het ooit gaat werken ..
Dan moet je als eigenaar dus zelf zo'n systeem erbij kopen die dat signaal afgeeft?quote:Op donderdag 24 juni 2021 12:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kopen niet maar inlezen wel. Bovendien als de saldering van zonnepanelen minder wordt dan wordt dit heel snel de norm voor nieuwe boilers.
Ik heb liever dat JIJ naast de kolencentrale woont waar ik mijn huis mee van stroom voorzie.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Jij woont liever naast een kolencentrale natuurlijk?
Aan de andere kant willen velen wel steeds grotere televisie, is smarthome in opmars, die elektrische auto moet ook regelmatig worden opgeladen en een warmtepomp vreet ook elektriciteit.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.quote:Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.
Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebbenquote:Op donderdag 24 juni 2021 14:23 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat lijkt me een goed probleem om te hebben. Elektriciteit is de meest efficiënte manier van energie transport die we momenteel hebben. Des te meer mensen die elektrisch koken en verwarmen, des te beter dat uiteindelijk voor iedereen is. Het is aan de nutsbedrijven om dat op te lossen, maar dit probleem kan je ook gewoon bij de kern aanpakken door gedrag te veranderen.
Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, pleur je vaatwasser en je wasmachine overdag aan en niet meer 's avonds zoals iedereen dat gewend is. Zet je airco overdag op een laag pitje aan het werk, en niet 's avond op vol vermogen om het af te koelen een uur voor je naar bed gaat (dat werkt sowieso niet, maar das een ander verhaal). Gebruik de elektriciteit die je opwekt meteen zelf, en ontlast daarmee je lokale stroomnet.
Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit niet tegelijktijd krijgen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben![]()
Het probleem dat in de OP wordt geschetst viel te verwachten in druk en/of hoog bebouwde gebieden waar per huishouden amper plaats is voor zonnepanelen. Zij zijn dus afhankelijk van andere huishoudens met een overschot zonne-energie of zonnevelden die veraf liggen. Daartussen zit het elektriciteitsnetwerk dat totaal niet berekend is op dit soort grote energiestromen. Nederland is al 60 jaar ingericht op aardgas wat je niet even omzet naar elektriciteit. Een kuub aardgas bevat bijna 9 kWh aan energie. Kleinverbruikers, huishoudens dus, hebben een maximum van 40 kuub per uur wat neer komt op maximaal 9 x 40 = 360 kWh. De gemiddelde huisaansluiting voor elektriciteit is 1x35A bij 230V = 8 kWh of 3 x 25A bij 230V = 17 kWh.
360 kWh versus 8 of 17 kWh is nogal een beste energietransitie....
Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:44 schreef qajariaq het volgende:
Dus Liander maakt een inschattingsfout en wentelt dat af op het beleid wat al jaren zo niet tientallen jaren duidelijk is.
Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zijn getallen die misschien kloppen per huis maar niet elk huis kan dit tegelijktijd krijgen.
Voor gas is dat 10kw en voor elektra 1kw.
Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Klopt, en dat is de gelijktijdigheidsfactor. Dat is waar alles nu op stuk gaat met de energietransitie. Je hebt nu 2 energiestromen, aardgas en elektriciteit. Je wilt nu een grote pijpleiding opheffen en alles door die kleine pijpleiding proppen. Daar komt ook een 3e energiestroom bij, namelijk benzine of diesel die straks ook door die nauwe pijpleiding moet. Ik verheug me op elektriciteitsuitval zoals dat in het buitenland gebruikelijk is, want kennelijk is dit nodig om de politiek wakker te schudden.
Geniaalquote:Op donderdag 24 juni 2021 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik was een keer in kenia en toen werd er verderop een feestje gegeven en alle huizen daarachter hadden geen elektriciteit meer. Toen het feestje voorbij was, kwam de elektra weer terug.
Daarnaast viel die vaker uit daar zonder aanwijsbare reden. Gemiddeld 1 x per 2 dagen voor meerdere uren. De stekkers moesten er ook uitgehaald worden omdat er een zeer hoge spanningspiek kan ontstaan als de elektra weer aan gaat.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
GeniaalEr moet dus meer gefeest worden om de politiek wakker te schudden
Moeilijk te zeggen, want er worden overwegend smeltzekeringen gebruikt. Als er in jouw wijk veel zonnepanelen zijn en de uitval tijdens de middag was zou je per fase de spanning kunnen meten om te zien of die te hoog oploopt. Dat zou kunnen duiden op een capaciteitsprobleem.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast viel die vaker uit daar zonder aanwijsbare reden. Gemiddeld 1 x per 2 dagen voor meerdere uren. De stekkers moesten er ook uitgehaald worden omdat er een zeer hoge spanningspiek kan ontstaan als de elektra weer aan gaat.
In mijn wijk in NL is trouwens voor de 2de keer een fase uitgevallen, die binnen een half uur weer aan ging. Kan dit ook een automaat zijn die uit ging ivm te hoge vraag?
quote:Op donderdag 24 juni 2021 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kolen vervoeren is veel efficienter omdat je kolen niet hoeft te maken en elektra wel.
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niet bepaald. Elektriciteit heeft veel meer transportverliezen dan (aard)gas. Je moet er niet aan denken dat je bij aardgas een transportverlies hebt van 10%, want dan zouden we letterlijk een explosieve situatie hebben![]()
Ja, die stofzuiger-watt-race ging nergens over.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Als het niet aan de EU gelegen had, gebruikte we hier nog steeds stofzuigers van 2500 watt, terwijl die van 900 watt met de juiste techniek het ook prima doen.
Jij gaat voorbij aan de gelijktijdigheidsfactor. Je hebt centrales (STEG) met een rendement van 60% maar die zijn erg traag in het op- en afschakelen waardoor het goedkoper is om ze continu te draaien en een eventuele overschot af te blazen. Je hebt centrales die snel kunnen schakelen (WKK), maar een rendement hebben van 30 à 40%. Omdat de vraag niet continu is heb je verliezen die in rooskleurige berekeningen niet meegenomen worden. In de winter heeft een benzine- of dieselmotor een hoger rendement omdat de afgegeven warmte nuttig gebruikt wordt als interieurverwarming. Bij een elektrische auto moet dit uit de accu komen die in de winter toch al een lagere capaciteit heeft door de kou.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
Enkel transport, ja. Maar je moet het ook nog gebruiken. Het lokaal opstoken van gas of olie is vele malen minder efficient dan het doen in een centrale en de elektriciteit transporteren. Onder aan de streep betekent dat gewoon minder uitstoot.
Om die zelfde reden is het ook nog steeds schoner om een elektrische auto op te laden met elektriciteit die is opgewekt in een gas of olie centrale. Een centrale is vele, VELE malen efficiënter in energie opwekken dan een diesel/benzine motor.
Ik denk dat je hier de plank mis slaat.quote:Op donderdag 24 juni 2021 15:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het beleid om van het aardgas af te gaan is sinds 2018. De problemen in Groningen daarentegen waren al decennia bekend.
Dat de transitie pas later flink in gang is gezet voor consumenten doet daar niets aan af.quote:Pas in 1990 begonnen politici in te zien dat niet zozeer het opraken van de energievoorraden een probleem was maar dat het milieu de stijgende vervuiling niet meer aankon. Hierdoor werd het debat over de alternatieve energiebronnen weer aangeslingerd, en daarmee het onderzoek naar de warmtepomp. Dit werd mede gesteund door de stijgende energieprijzen en het bijbehorende financiële voordeel.
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[...]
Nu de waterstofauto overduidelijk niet gaat doorbreken (is ook logisch, kost 3x meer per km) zullen netbeheerders helemaal aan de bak moeten.
Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
Als je stroom heel duur maakt is waterstof inderdaad even duur.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:27 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Mede ook omdat je met waterstof niet per se afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Waterstof kost over het algemeen wel meer, maar als jet het vergelijkt met snelladen bij Ionity dan zijn de kosten vergelijkbaar.
De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat laden op een duur punt zal een uitzondering zijn terwijl je wel altijd aan dure H2 vast zit. Energetisch is het omzetten van elektra naar H2 en weer terug een regelrechte ramp. H2 kan je ook maken uit aardgas maar daar wilden we nu net van af.
Helaas maar H2 gaat het waarschijnlijk niet worden. Het had wel mooi geweest want al die loodzware batterij auto's is eigenlijk ook niet zo prettig voor de veiligheid, het wegenonderhoud en het milieu.
Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.quote:Op donderdag 24 juni 2021 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Toyota Mirai weegt ~1900 kilo, wat dat betreft is waterstoftechniek ook niet heel licht.
Op zich welquote:Op donderdag 24 juni 2021 17:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan maar op de elektrieke fiets. Die is nog wel redelijk zuinig dacht ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |