abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204592326
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 april 2022 21:47 schreef fathank het volgende:
Teslas kun je vanuit de auto plannen hoelaat ie vol moet zijn en ook de laadstroom beperken met 1 swipe in de app.
Klopt, er zijn meer EV's die een vergelijkbare implementatie hebben.

En uiteindelijk kan iemand die toch 's avonds nog weg moet prima nog even bij een Supercharger aanwippen.

Je leest ook wel vaak reacties van "ik kan hier nergens laden in de straat" of "opladers zijn altijd bezet" maar de meeste mensen hebben nu ook geen tankstation in de straat. Uiteindelijk zal je in stedelijk gebied soms moeten accepteren dat het stroomnet er nog niet klaar voor is. Wil je dan een EV, dan zal je af en toe bij een snellader staan.
pi_204592560
300.000 bezoekers in Amsterdam op Koningsdag

Laten we zeggen, dat er daardoor 100.000 extra auto's in de stad staan, die in 2050 allemaal opgeladen moeten worden. Dat ze gemiddeld 50 kWh nodig hebben om weer thuis te komen en dat ze binnen 5 uur opgeladen moeten zijn. Dat is dus 100.000 x 10 kWh voor 5 uur, oftewel 1 GW. Dat zijn ongeveer 3 aardgascentrales.

Ok, in de praktijk wordt dan meer uitgesmeerd. Het mag ook duidelijk zijn, dat het transport van die energie een groter struikelblok is dan de opwekking.
pi_204592640
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
300.000 bezoekers in Amsterdam op Koningsdag

Laten we zeggen, dat er daardoor 100.000 extra auto's in de stad staan, die in 2050 allemaal opgeladen moeten worden. Dat ze gemiddeld 50 kWh nodig hebben om weer thuis te komen en dat ze binnen 5 uur opgeladen moeten zijn. Dat is dus 100.000 x 10 kWh voor 5 uur, oftewel 1 GW. Dat zijn ongeveer 3 aardgascentrales.

Ok, in de praktijk wordt dan meer uitgesmeerd. Het mag ook duidelijk zijn, dat het transport van die energie een groter struikelblok is dan de opwekking.
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km gemiddeld EV bereik, lijkt me wat extreem.

Zelfs vanuit Dokkum is het maar 180km of 213 vanuit Maastricht naar Amsterdam en vast niet alle bezoekers komen uit Dokkum of Maastricht ;)

Amsterdam heeft overigens nu maar zo'n 5.000 openbare laadpalen dus er moet nog wel wat gebeuren voor die 100.000 EV's daar opgeladen kunnen worden ;)
pi_204592750
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km bereik, lijkt me wat extreem.

Zelfs vanuit Dokkum is het maar 180km naar Amsterdam en vast niet alle bezoekers komen uit Dokkum ;)
Dat hangt van het gewicht van je auto af. Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement. :)

Kortom, je hebt veel en dikke kabels nodig, over de hele linie. Als je nu al leest, dat het elektriciteitsnet van Amsterdam al zodanig overbelast is dat op veel plaatsen uitbreiding er niet meer in zit en er zelfs wetsvoorstellen gemaakt worden om het te rantsoeneren, dan hebben we nog een lange weg te gaan.
pi_204592943
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat hangt van het gewicht van je auto af.
5km op 1kWh is heel gemiddeld voor EV's. Het lijkt me dat als je uitgaat van 100.000 EV's dat je wel met een gemiddelde mag rekenen? Of krijg ik dan ook weer een cursus statistiek en demografie van een user hier? ;)

quote:
Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement. :)

Kortom, je hebt veel en dikke kabels nodig, over de hele linie. Als je nu al leest, dat het elektriciteitsnet van Amsterdam al zodanig overbelast is dat op veel plaatsen uitbreiding er niet meer in zit en er zelfs wetsvoorstellen gemaakt worden om het te rantsoeneren, dan hebben we nog een lange weg te gaan.
Amsterdam is op dat vlak ook een ramp, zeker het oude centrum. Ik vraag me af of je het moet willen om daar grootschalig parkeerplaatsen met laadpalen aan te leggen.

Aan de andere kant wil Amsterdam wel van de verbrandingsmotor af in de stad maar dan zullen ze toch eerst eens een reality check moeten doen.
pi_204594758
Gewoon graven, alles ligt hier toch regelmatig open. Gelijk warmtenet doortrekken, zijn we
zo gas en verbrandingsmotorvrij.

Want die oude gevels vol warmtepompen is ook niks. Ben je van de herrie van automotoren verlost, heb je straks het gedreun van die warmtepomp op de oude gevel.
.
pi_204594807
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 01:13 schreef Fer het volgende:
Gewoon graven, alles ligt hier toch regelmatig open. Gelijk warmtenet doortrekken, zijn we
zo gas en verbrandingsmotorvrij.
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?

Ook heb je dan geen inbreng meer over hoeveel je voor je warmte betaalt.

Kortom, zolang de regering er niet voor gaat zorgen dat iedereen voor dezelfde prijs warmte krijgt en het overgelaten wordt aan de vrije markt, streeft die markt naar monopolies, zoals warmtenetten, waardoor ze steeds meer kunnen vragen voor steeds minder. Want het is heel prijzig om er weer van af te komen.
pi_204595361
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 01:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?

Ook heb je dan geen inbreng meer over hoeveel je voor je warmte betaalt.

Kortom, zolang de regering er niet voor gaat zorgen dat iedereen voor dezelfde prijs warmte krijgt en het overgelaten wordt aan de vrije markt, streeft die markt naar monopolies, zoals warmtenetten, waardoor ze steeds meer kunnen vragen voor steeds minder. Want het is heel prijzig om er weer van af te komen.
Warmte uit de aarde :P diepe aardwarmte en seizoensopslag van overtollige warmte in de zomer.

Ik zie warmteopslag als de enige praktisch uitvoerde vorm van opslag op de lange termijn.

Zon of wind electriciteit in accu’s opslaan is leuk voor een paar dagen, maar niet voor een half jaar

Waar wil je al die stroom anders vandaan halen in de winter. Zonder gas?
.
pi_204595520
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:14 schreef Fer het volgende:
Ik zie warmteopslag als de enige praktisch uitvoerde vorm van opslag op de lange termijn.
Dat ben ik helemaal met je eens.
pi_204595801
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens.
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiŽnt en veel warmte van gas of biomassa.
.
pi_204595883
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:25 schreef Fer het volgende:

[..]
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiŽnt en veel warmte van gas of biomassa.
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiŽnt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.

Ok, dat doet niets voor elektrische auto's, maar dat kun je beter bij het bedrijfsleven neerleggen, omdat die auto's overdag bij je werk staan, als je tenminste niet thuiswerkt. En als je thuiswerkt, hoef je ze ook niet op te laden.
pi_204596744
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiŽnt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.

Ok, dat doet niets voor elektrische auto's, maar dat kun je beter bij het bedrijfsleven neerleggen, omdat die auto's overdag bij je werk staan, als je tenminste niet thuiswerkt. En als je thuiswerkt, hoef je ze ook niet op te laden.
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
.
pi_204597070
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:

[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
Je moet toch al twee of drie (eventueel ook voor heet water) pijpen aanleggen naar ieder adres, met liefst ook een aansluiting voor een verbruiksmeter, dus dan kun je er net zo goed een elektriciteitskabel bij doen waarmee bewoners de elektriciteit van hun zonnepanelen terug kunnen leveren.
pi_204598172
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:

[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
Het probleem is dat je in ieder geval moet meebetalen aan heel dure infra structuur. (zoals Frank al zegt) Een warmte net is van een andere orde dan een elektra net en daar doen de leveranciers al moeilijk over om te upgraden.

Als het een open net is dan zit je voor je energie niet aan een enkele leverancier vast maar wat betreft die dure infra wel. En dan kan er dus weer gevraagd worden wat ze willen. Goedkoop starten en na tien jaar gaan de prijzen omhoog want onderhoud.

Een open elektriciteitsnet zoals we nu hebben kan omdat het landelijk werkt, voor warmtenetten zal je altijd blijven steken op stads of dorpsniveau. Ik zie niet zo snel gebeuren dan je warmte gaat transporteren over meer dan vijf of tien kilometer. Hoeveel leveranciers zal je dan hebben?

Ik hoop dat ik ongelijk heb.
pi_204601244
quote:
Die transitie is eind vorige eeuw al aangekondigd. De reden dat er zoveel Gronings gas werd opgepompt was dat het voor 2030 de grond uit moest anders hadden we minder inkomsten dan mogelijk.

Wie al die stomme planning fouten heeft gemaakt weet ik niet maar het is natuurlijk niet slim om je net niet uit te breiden als je al vijfentwintig jaar weet dat dit er aan komt.

Waarschijnlijk is de oorzaak privatisering, die rechtse hobby die ons nu dus heel veel gaat kosten.
pi_204622885
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Niet iedereen zit de hele dag op de weg anders hadden wij de hele dag files.
Voor die uitzonderingen kan het prima wanneer je wil opladen.

En niet iedereen rijdt dagelijks van Groningen naar Den-Haag, de tank is echt niet leeg savonds.
  maandag 13 juni 2022 @ 22:07:33 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205044258
quote:
Klimaatdoel nůg lastiger dan gedacht: elektriciteitsprobleem haast onoplosbaar

Het wordt een "enorme uitdaging" om het aangescherpte klimaatdoel van het kabinet te halen, omdat de vraag naar elektriciteit in 2030 veel groter zal zijn dan eerder werd verwacht. Er moet dan veel meer groene energie zijn, terwijl het elektriciteitsnet nu al overbelast raakt. Dat staat in een reeks adviezen die minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het is niet mogelijk om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de woningbouw te versnellen en de economie te laten groeien, schrijft branchevereniging Netbeheer Nederland in een van de rapporten. Alleen al om de klimaatdoelen te halen, zijn "krachtige publieke ingrepen" nodig die verder gaan dan in het regeerakkoord is afgesproken.

Toen in 2019 het Klimaatakkoord werd gesloten, werd uitgegaan van een elektriciteitsverbruik van 120 terawattuur (TWh) in 2030. Dat is een beperkte stijging ten opzichte van het huidige verbruik.

Maar als Nederland het nieuwe klimaatdoel van 55 ŗ 60 procent CO2-reductie wil halen, zullen we in 2030 mogelijk meer dan 200 TWh nodig hebben, berekende onderzoeksinstituut TNO. De gigantische investeringen die nu al worden gepland om het aantal windparken op zee uit te breiden en meer groene energie op land op te wekken, zijn onvoldoende om dat te halen.

Bovendien mag de elektriciteitssector onder de nieuwe klimaatdoelen van het kabinet in 2030 minder CO2 uitstoten dan eerder werd voorzien. De kolencentrales moeten dan helemaal gesloten zijn en gascentrales mogen minder vaak draaien. Daardoor is er onvoldoende aanbod van elektriciteit op momenten dat er geen zonne- en windenergie wordt opgewekt, waarschuwen twee werkgroepen in adviezen aan Jetten.

Ingrijpende maatregelen nodig

Om dat probleem op te lossen, moeten op allerlei vlakken snelle en ingrijpende maatregelen worden doorgevoerd. Er is nůg meer zonne- en windenergie nodig - op zee en op land - en er moet nog meer waterstof worden geproduceerd en geÔmporteerd dan nu is voorzien. Dat terwijl de waterstofindustrie nog in de kinderschoenen staat: de eerste grootschalige waterstoffabrieken moeten nog worden gebouwd.

Gas- en biomassacentrales zouden ook kunnen worden voorzien van systemen om CO2 af te vangen en onder de Noordzee op te slaan, zodat ze kunnen blijven draaien met minder uitstoot. Ook is elektriciteitsopslag in batterijen noodzakelijk en moet de industrie financieel worden gestimuleerd om elektriciteit te verbruiken als er veel groene stroom beschikbaar is.

"Vergaande aanvullende acties op korte termijn zijn nodig", schrijft een van de adviesgroepen. Omdat het lang duurt voordat het energiesysteem is aangepast, "is 2030 voor veel opties al 'morgen'".

"Dit besef van urgentie, dat we alles op alles moeten zetten, deel ik", laat minister Jetten in een reactie aan de Kamer weten.

Elektriciteitsnet kraakt en piept

Als we zo snel zo veel meer elektriciteit gaan gebruiken, is het nog maar zeer de vraag of alle benodigde stroom vervoerd kan worden via het elektriciteitsnet. Dat barst nu al uit zijn voegen.

Vorige week maakte Jetten bekend dat vanwege een capaciteitstekort in Noord-Brabant en Limburg voorlopig geen nieuwe bedrijven kunnen worden aangesloten. Netbeheerders verwachten dat zulke tekorten in ieder geval tot 2030 een probleem blijven, ook al investeren ze miljarden euro's per jaar in verzwaring van het net.

Daarom moet er een "nieuw tijdperk van sterkere publieke sturing en energieplanologie" aanbreken, aldus Netbeheer Nederland. De overheid moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat wind- en zonneparken daar worden neergezet waar ook veel elektriciteit wordt verbruikt. Laadpalen en warmtepompen moeten slim worden, zodat ze vooral actief zijn als er veel groene elektriciteit beschikbaar is, aldus de netbeheerders.
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html

Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barriŤre, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.

Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiŽn B:)B
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Beste debater 2022 maandag 13 juni 2022 @ 22:08:53 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205044279
Mooi, iig geen nieuwe bedrijvenpanden in mijn mooie Brabant.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 13 juni 2022 @ 22:13:14 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044339
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:07 schreef ACT-F het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html

Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barriŤre, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.

Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiŽn B:)B
Maar natuurkundige wetmatige grenzen bestaan toch helemaal niet bij Rob "hoe verwarm je een huis met kernenergie?" Jetten cum suis?
pi_205044379
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html

Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barriŤre, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.

Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiŽn B:)B
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.

Dat zal iig niet aan warmtepompen en EV's liggen.

Zelfs als alle auto's door EV's zijn vervangen (rond 2050) zit dat op zo'n 22TWh per jaar.
Warmtepompen zitten op zo'n 23TWh per jaar maar ook op die piek zal je pas rond 2050 zitten, en dan ga ik uit van alle CV-ketels vervangen door warmtepompen. In de praktijk zullen er echter ook warmtenetten zijn, e.d.

Als je in 2030 op zo'n 1,5 miljoen EV's zit, is dat (1.500.000 x 13.000) / 5 = 3,9TWh extra.
Als je in 2030 op zo'n 1 miljoen warmtepompen zit, is dat (1.000.000 x 3.000kWh) = 3TWh extra.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-06-2022 22:22:31 ]
  maandag 13 juni 2022 @ 23:52:24 #277
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205045222
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:13 schreef AchJa het volgende:
Maar natuurkundige wetmatige grenzen bestaan toch helemaal niet bij Rob "hoe verwarm je een huis met kernenergie?" Jetten cum suis?
De grenzen van de bevolking zijn wel bijna bereikt. Uranium in zijn anus kan hij krijgen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 13 juni 2022 @ 23:53:37 #278
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205045226
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.
Dan mail je ze toch even? Misschien kunnen ze wel wat leren van je berekening. Post hier als je het antwoord van ze hebt, want ik ben wel benieuwd ^O^
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205045249
quote:
3s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan mail je ze toch even? Misschien kunnen ze wel wat leren van je berekening. Post hier als je het antwoord van ze hebt, want ik ben wel benieuwd ^O^
Het lijkt me een legitieme vraag.

EV's en warmtepompen gaan tot 2030 voor zo'n 7TWh extra verbruik zorgen.

Waar gaan die overige 73TWh dan in zitten?
  dinsdag 14 juni 2022 @ 00:05:46 #280
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205045261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 00:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het lijkt me een legitieme vraag.

EV's en warmtepompen gaan tot 2030 voor zo'n 7TWh extra verbruik zorgen.

Waar gaan die overige 73TWh dan in zitten?
Heb je al gemaild?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205045402
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet trouwens niet hoe ze van 120TWh nu op 200TWh in 2030 komen.

Dat zal iig niet aan warmtepompen en EV's liggen.

Zelfs als alle auto's door EV's zijn vervangen (rond 2050) zit dat op zo'n 22TWh per jaar.
Warmtepompen zitten op zo'n 23TWh per jaar maar ook op die piek zal je pas rond 2050 zitten, en dan ga ik uit van alle CV-ketels vervangen door warmtepompen. In de praktijk zullen er echter ook warmtenetten zijn, e.d.

Als je in 2030 op zo'n 1,5 miljoen EV's zit, is dat (1.500.000 x 13.000) / 5 = 3,9TWh extra.
Als je in 2030 op zo'n 1 miljoen warmtepompen zit, is dat (1.000.000 x 3.000kWh) = 3TWh extra.
Hadden ze het eerst op 120 TWh geschat? Dat is minder dan het elektriciteitsverbruik in 2008 (123 TWh).
https://longreads.cbs.nl/trends18/economie/cijfers/energie/

Als de industrie ook moet overschakelen op elektriciteit, dan is 200TWh misschien realistisch: in 2016 bedroeg het energieverbruik van de industrie zowat 1200 PJ (of 333 TWh), waarvan minder dan 10% elektriciteit was ( 112.1 PJ of 31 TWh).

Totale energieverbruik in 2017 was trouwens 3157 PJ, wat in principe gelijk is aan 877 TWh, maar die omrekening geeft een verkeerd beeld, omdat het deels energie betreft die gebruikt werd om te verwarmen of arbeid te leveren (beweging op te wekken). Een warmtepomp levert meerdere kWh warmte per verbruikt kWh elektriciteit, en verbrandingsmotoren, turbines etc. hebben een rendement van 25% tot 50%, veel minder dan elektrische motoren (>95%), dus is er minder dan 877 TWh aan elektrische energie nodig om dat energieverbruik te dekken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genŁgend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schŲne Augen weinen
pi_205045442
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 02:19 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hadden ze het eerst op 120 TWh geschat? Dat is minder dan het elektriciteitsverbruik in 2008 (123 TWh).
https://longreads.cbs.nl/trends18/economie/cijfers/energie/

Als de industrie ook moet overschakelen op elektriciteit, dan is 200TWh misschien realistisch: in 2016 bedroeg het energieverbruik van de industrie zowat 1200 PJ (of 333 TWh), waarvan minder dan 10% elektriciteit was ( 112.1 PJ of 31 TWh).

Totale energieverbruik in 2017 was trouwens 3157 PJ, wat in principe gelijk is aan 877 TWh, maar die omrekening geeft een verkeerd beeld, omdat het deels energie betreft die gebruikt werd om te verwarmen of arbeid te leveren (beweging op te wekken). Een warmtepomp levert meerdere kWh warmte per verbruikt kWh elektriciteit, en verbrandingsmotoren, turbines etc. hebben een rendement van 25% tot 50%, veel minder dan elektrische motoren (>95%), dus is er minder dan 877 TWh aan elektrische energie nodig om dat energieverbruik te dekken.
Totalen zijn compleet niet interessant, piekverbruik is veel interresanter.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205097681
quote:
Speciaal team moet problemen met Brabants elektriciteitsnet vlottrekken: ‘Anders gebruiken batterijen is deel van de oplossing’

Het beter benutten van batterijen kan verlichting bieden voor het vastgelopen elektriciteitsnet in Noord-Brabant en Limburg. Dat blijkt uit spoedoverleg tussen de provincies, netbeheerder Tennet en minister Jetten van Economische Zaken over de huidige ‘stroomstop’. Een speciaal team moet die situatie nu vlottrekken.

Uit een inventarisatie van Tennet blijkt dat er in Brabant in totaal voor zo’n 200 MW aangevraagde batterijcapaciteit ligt. In Limburg is dat zelfs 300 MW, vergelijkbaar met het vermogen van een middelgrote stad.

Binnen de huidige wet- en regelgeving gelden die als ‘afnemers’ van stroom, waardoor ze - in ieder geval op papier - bijdragen aan het vollopen van het net. De situatie is momenteel zo nijpend, dat er voorlopig geen ruimte meer is voor nieuwe of zwaardere grootverbruikaansluitingen voor bedrijven.

Batterijen zouden op relatief korte termijn tůch extra ruimte op net kunnen vrijspelen, aldus de betrokken partijen na het overleg donderdag. Anderzijds kunnen ze helpen het net te ontlasten bij een piek aan opgewekte zonne- en windenergie. ,,Als we die op deze andere manier kunnen aansluiten, geeft dat wel de nodige ruimte.”

Onderzoek naar 'aftoppen pieken’ eerder klaar
Een team onder leiding van de per direct benoemde ‘speciaal coŲrdinator’ Ben Voorhorst - voormalig operationeel directeur van Tennet en ex-president van het Europees netwerk van netbeheerders - moet zich daar nu in gaan vastbijten. Zo is toestemming voor de veranderingen nodig van de Autoriteit Consument & Markt. ,,Dat is waar de coŲrdinator zich op zal richten, net als andere ‘oplossingsrichtingen’ voor de huidige problemen”, aldus de provincies en Tennet.

Kort na het vorige week instellen van de stroomstop - die niet geldt voor particulieren en (nieuwbouw)woningen - kondigde de landelijk netbeheerder al een onderzoek aan naar mogelijkheden om grootverbruikers te bewegen om tijdelijk en tegen betaling minder stroom te verbruiken ůf op te wekken, om zo meer ‘lucht’ op het net te creŽren op piekmomenten.

Het onderzoek moet na kort na de zomervakantie zijn afgerond, terwijl eerder nog werd gerept over ‘eind dit jaar’. ,,Daar is ook mankracht voor vrijgemaakt”, zo klinkt het. Vůůr de vakantieperiode al extra capaciteit vrijspelen, ligt niet in de lijn der verwachting. ,,Maar dat we nu met al deze partijen samen komen, geeft wel aan dat het urgentiebesef er is. En we echt stappen zetten.”

Provincies willen haast bij nieuwe wetgeving
De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben er bij minister Jetten verder voor gepleit om de nieuwe energiewet zo snel mogelijk door de Tweede en Eerste Kamer te loodsen. Als het aan de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings ligt, gebeurt dat met een spoedprocedure. Jetten zegt daarop vooruitlopend in ieder geval ‘zoveel mogelijk flexibiliteit in wet- en regelgeving te willen bieden’.

De nieuwe energiewet maakt meer ‘creatieve oplossingen’ mogelijk voor de netproblemen, zo stellen de provincie. Zo wordt bijvoorbeeld al nagedacht over manieren om het delen van ťťn aansluiting (‘cablepooling’) mogelijk te maken en om ongebruikte capaciteit in energiecontracten ‘af te pakken’ (‘If you don’t use it, you lose it’). ,,Ook zijn er aanvragers die nu al hun handdoekje op de strandstoel hebben neergelegd om capaciteit te claimen, terwijl ze die nog helemaal niet nodig hebben”, zegt Tennet.
https://www.gelderlander.(...)-oplossing~a6a1d702/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205098835
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed artikel.
Al leert de situatie aan de andere kant van de plas ons wel dat de prijsfluctuaties uiteindelijk alleen maar hele mooie fraude situaties in de hand gaat werken.
pi_205098864
serieus dat ik dit al zei al jaren terug als elektromonteur. Je hoeft er trouwens niet een technische wonder voor te zijn om het te zien al jaren terug.

heb nog mee gelopen met Alliander en toen de kabels gezien. tja zet er nog ff wat laadpalen bij (want in gewerkt)

En dan zie je al snel dat dat zwaar verouderd netwerk er niet op berekend is.

Gelukkig hebben we zwaar geÔnvesteerd in techniek en monteurs die dit nu wel weer moeten fixen :')
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de oriŽntae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_205098878
Huilie van de grote bedrijven, want oh ze zijn zo zielig want geen personeel te vinden........

dikke lul voor ze nu ook. Zo blij dat ik niet meer onder de CAO van klein-metaal val of metalektro.
Gelukkig hebben ze wel genoeg managers inmiddels om nu de conclusie te trekken erover enzo
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de oriŽntae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
  maandag 20 juni 2022 @ 07:09:36 #287
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205098906
Liander is hier al 14 maanden bezig een electriciteitshuisje te vervangen voor de wijk.

Tussenstand:

8 keer de weg open gegraven (en 7 keer dicht)
6 keer de stroom eraf gehaald
4 keer werkzaamheden uitgesteld
3 stroomstoringen gehad in het weekend na werkzaamheden

En nu hebben ze dus al 4 weken een verkeerd huisje staan en ligt de straat open in afwachting tot het goede huisje bezorgd wordt.
In de tussentijd staat er al 4 weken een stinkende diesel aggregator te loeien die ons van stroom voorziet.

Niemand weet iets, zijn allemaal onder aannemers die geen Nederlands praten en van iets als een planning kijkt iedereen maar raar op.

Kortom, 1 grote amateuristische bende bij de energiebedrijven. Geen wonder dat het zo kut loopt. De eerste fatsoenlijk nadenkende medewerker moet nog aangenomen worden daar.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205099434
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:09 schreef Scorpie het volgende:

Niemand weet iets, zijn allemaal onder aannemers die geen Nederlands praten en van iets als een planning kijkt iedereen maar raar op.

Kortom, 1 grote amateuristische bende bij de energiebedrijven. Geen wonder dat het zo kut loopt. De eerste fatsoenlijk nadenkende medewerker moet nog aangenomen worden daar.
Wordt allemaal aanbesteed bij onderaannemers tegen de laagste prijs.

Bij de netwerkbeheerders zijn ze heel erg goed in het duur kantoortje spelen, technische kant is bijzaak.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:46:38 #289
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_206202118
quote:
Netbeheerders slaan alarm: vraag naar stroom explodeert

De vraag naar elektriciteit in Nederland is de afgelopen maanden geŽxplodeerd. Vooral bedrijven vragen op grote schaal extra stroom aan bij hun netbeheerder. Die slaan alarm: het elektriciteitsnet zit op veel plekken al overvol. Zonder ingrijpende maatregelen zullen bedrijven soms nog jaren moeten wachten voordat zij meer elektriciteit kunnen krijgen.

Sinds het uitbreken van de oorlog in OekraÔne worden de netbeheerders overspoeld met aanvragen voor mťťr elektriciteit, zo bevestigen de drie grootste regionale netbeheerders, Liander, Enexis en Stedin, aan Nieuwsuur.

Vier keer piekvermogen Amsterdam

Zo ziet netbeheerder Liander dat bedrijven gezamenlijk binnen drie tot vier jaar 50 procent meer stroom willen afnemen. "Dat zijn echt enorme aantallen", zegt bestuurslid Daan Schut van Liander. "Dan praat je over vier keer het piekvermogen van de stad Amsterdam."

De hoge gasprijs zorgt ervoor dat bedrijven hun plannen voor elektrificatie fors versnellen, ziet ook netbeheerder Stedin. Om van fossiele brandstoffen over te kunnen stappen op elektriciteit, hebben bedrijven de afgelopen maanden plannen ingediend waarin zij een extra vermogen vragen van grofweg 1,5 keer het stroomverbruik van Den Haag, zegt een woordvoerder van Stedin.
Lees verder:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ar-stroom-explodeert
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:07:17 #290
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206202360
Rolling blackouts zijn een kwestie van tijd op deze manier. Slava OekraÔne.
pi_206204299
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik lach de ballen uit mijn broek juist :D Het was het jaar 1993 toen ik aan mijn eerste jaar MTS-elektrotechniek begon met in de eerste weken basale theorieŽn over energieoverdracht. Toen had je al zonnepanelen en windmolens, maar op zeer beperkte schaal. Het was me toen al duidelijk dat het afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit een groot probleem gaat worden. Het is uitgekomen, terwijl het aandeel duurzame energie nu nog in de minderheid is. Duitsland loopt voorop met de 'energiewende' en daarmee ook met de prijzen. Zoek maar eens naar 'strompreise' om te zien wat zij betalen en vergelijk dat eens met wat wij betalen.

Je kunt in de wilde weg een wandeling gaan maken, maar je kunt ook van te voren plannen wat planbaar is. Als je weet dat er onderweg hindernissen zijn dan houd je rekening met je reistijd. Onze overheid wil dat we stante pede van het gas af gaan. Toen ik dat 3 jaar geleden hoorde had ik een grijns voor oor tot oor. Er is al een nijpend tekort aan technici en je wilt de energietransitie even erbij doen? Hoe dan?! _O- En waar was je tijdens de kredietcrisis toen er veel meer mensen beschikbaar waren om het werk aan te pakken?

Installateurs zijn niet aan te slepen en dat zie je nu terug bij het aansluiten van een simpele airco. Als je volgend jaar een airco wilt dan moet je nu plannen en niet op het laatste moment verwachten dat er iemand stante pede voor je deur staat. Dat geldt ook voor een nieuwe of verzwaarde elektriciteitsaansluiting.
Nu zo 15 maanden verder blijkt dit de keiharde waarheid. De "energiewende" was vooral gebaseerd op goedkoop gas uit een spotgoedkope bron waarvan wij de oorsprong niet wilden weten. Dat is qua visie wel heel erg slecht. Dat geeft aan dat we niet kunnen vertrouwen op goedbetaalde visionairs a.k.a. de politiek. Het zijn duidelijk prutsers zonder flauw benul. Die je alles wijs kunt maken als je er belang bij hebt.

Het is overigens wel zo dat er geen echte oplossing bestaat voor ons energieprobleem. We gaan steeds meer gebruiken. De echte oplossing schuilt in Trias Energetica maar dat willen de mensuh niet. Zij willen gewoon op dezelfde verspillende manier voort. Wat niet kan. Ik snap niet dat de leer van het niet verbruiken niet meer bekend is. Alleen daarmee kan je het redden en nog wat overlaten voor volgende generaties. We gedragen ons al Rupsjes Nooitgenoeg die denken of hopen dat het niet op kan. Zeer beschamend en erg egoÔstisch.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206204607
quote:
Aan de andere kant moet er ook wel weer een hoop surplus zijn nu een hoop bedrijven de productie afschalen of stop zetten (Aldel, HAK). Dat moet toch ook ergens terugkomen.

Verder vind ik "Zo ziet netbeheerder Liander dat bedrijven gezamenlijk binnen drie tot vier jaar 50 procent meer stroom willen afnemen". Wel een beetje (te) ambitieus. Met de huidige prijzen willen ze dit echt niet. Je kunt als bedrijf blijkbaar zeer vrijblijvend je vermoedelijke energiebehoefte projecteren en verwachten dat "men" daar wel voor zorgt. Die luxe is er gelukkig niet meer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')