abonnement Unibet Coolblue
pi_200026609
Politiek wordt steeds vaker gebruikt (misbruikt) om moraal op te dringen aan de burger.
Van suikertaks tot vliegtaks tot participatiesamenleving tot vastleggen in de wet dat sinterklaas per se met zwarte piet gevierd moet worden of juist niet. De burger moet blijkbaar opgevoed worden, gestimuleerd tot correct gedrag.

Alle partijen maken zich hier schuldig aan van links tot rechts.

Welke partij moet je stemmen als je een zo klein mogelijke overheid wil? En zo veel mogelijk vrijheid. Dus een overheid die zich alleen bezighoudt met kerntaken: een minimaal takenpakket op veiligheid en justitie, defensie, buitenlandse zaken, publieke infrastructuur, voedselveiligheid enz. Taken als onderwijs en gezondheidszorg enz. kunnen dan afgestoten worden naar de vrije markt.
pi_200026670
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:34 schreef uncucked het volgende:

Welke partij moet je stemmen als je een zo klein mogelijke overheid wil? En zo veel mogelijk vrijheid.
Dan moet je stemmen op de Libertaire Partij. Of niet, want ze halen toch nooit een zetel
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 16:40:43 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200026717
Onderwijs naar de vrije markt?? Serieus?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200026762
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dan moet je stemmen op de Libertaire Partij. Of niet, want ze halen toch nooit een zetel
Een weggegooide stem dus ;( Was ik al bang voor.

Dan lijkt VVD me nog de reeële optie die het meest in de buurt komt. Al doen die ook steeds meer mee met populistische praat over hard/repressief optreden van de overheid.
pi_200026771
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:34 schreef uncucked het volgende:
Taken als onderwijs en gezondheidszorg enz. kunnen dan afgestoten worden naar de vrije markt.
:')!
pi_200026809
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:40 schreef Netsplitter het volgende:
Onderwijs naar de vrije markt?? Serieus?
De kwaliteit van het onderwijs is de laatste deccenia al zo erg uitgehold ( hbo is een beetje het nieuwe vmbo) dat ik niet denk dat het veel slechter zou kunnen.
Daarom is de scheiding die TS maakt veel te rigide. Onderwijs en zorg zijn nu in principe al voor een groot deel veel marktgerichter dan voorheen ( met alle gevolgen van dien).
pi_200026853
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:34 schreef uncucked het volgende:
Politiek wordt steeds vaker gebruikt (misbruikt) om moraal op te dringen aan de burger.
Van suikertaks tot vliegtaks tot participatiesamenleving tot vastleggen in de wet dat sinterklaas per se met zwarte piet gevierd moet worden of juist niet. De burger moet blijkbaar opgevoed worden, gestimuleerd tot correct gedrag.

Alle partijen maken zich hier schuldig aan van links tot rechts.

Welke partij moet je stemmen als je een zo klein mogelijke overheid wil? En zo veel mogelijk vrijheid. Dus een overheid die zich alleen bezighoudt met kerntaken: een minimaal takenpakket op veiligheid en justitie, defensie, buitenlandse zaken, publieke infrastructuur, voedselveiligheid enz. Taken als onderwijs en gezondheidszorg enz. kunnen dan afgestoten worden naar de vrije markt.

Geen enkele relevante partij gelukkig. Wil geen Amerikaanse toestanden hier. Overwogen om daarheen te emigreren?
  woensdag 23 juni 2021 @ 16:47:33 #8
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_200026864
De mens heeft nooit gefunctioneerd zonder stamverband dus waarom nu wel?
Zonder hiërarchie is het anarchie en chaos. Als A de leiding loslaat dan neemt B het wel over.
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 16:48:07 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200026880
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:45 schreef Stendhal het volgende:

[..]

De kwaliteit van het onderwijs is de laatste deccenia al zo erg uitgehold ( hbo is een beetje het nieuwe vmbo) dat ik niet denk dat het veel slechter zou kunnen.
Daarom is de scheiding die TS maakt veel te rigide. Onderwijs en zorg zijn nu in principe al voor een groot deel veel marktgerichter dan voorheen ( met alle gevolgen van dien).
Politiek den haag draait niet voor niks de basisbeurs weer terug. Nadat ze heel veel gezeik daar over hebben gehad uiteraard.
Als je alles aan het bedrijfsleven gaat over laten, gaat het onderwijs compleet naar de klote.
Dan wordt het voor de mensen die niet veel te besteden hebben onbetaalbaar. Dan is onderwijs een bedrijfsplan waar geld aan verdiend moet worden om de leraressen te kunnen betalen. Dus alles wat de overheid nu betaald, zal dan door de ouders opgehoest moeten gaat worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200026909
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Politiek den haag draait niet voor niks de basisbeurs weer terug. Nadat ze heel veel gezeik daar over hebben gehad uiteraard.
Als je alles aan het bedrijfsleven gaat over laten, gaat het onderwijs compleet naar de klote.
Dan wordt het voor de mensen die niet veel te besteden hebben onbetaalbaar. Dan is onderwijs een bedrijfsplan waar geld aan verdiend moet worden om de leraressen te kunnen betalen. Dus alles wat de overheid nu betaald, zal dan door de ouders opgehoest moeten gaat worden.
Is dat al zeker? VVD is tegen en heeft het meest te zeggen over het regeerakkoord..
pi_200026931
Ik hoop op geen een partij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200026974
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:45 schreef Stendhal het volgende:

[..]

De kwaliteit van het onderwijs is de laatste deccenia al zo erg uitgehold ( hbo is een beetje het nieuwe vmbo) dat ik niet denk dat het veel slechter zou kunnen.
Daarom is de scheiding die TS maakt veel te rigide. Onderwijs en zorg zijn nu in principe al voor een groot deel veel marktgerichter dan voorheen ( met alle gevolgen van dien).
Onderwijs is vooral de manier voor de overheid om ideologie te verspreiden. Karl Marx heeft dat nota bene zelf gezegd.

Op reformatorische scholen wordt verspreid dat de evolutieleer een leugen is. Als het aan rechts-populistische partijen ligt, worden scholieren gedwongen te buigen voor de Nederlandse vlag en het Wilhelmus te zingen. Als het aan D66/GroenLinks wordt, worden kinderen verplicht "voorgelicht" over dingen als transseksualiteit, maar dan wel op zo'n manier dat alleen de correcte mening gestimuleerd wordt. Als het aan de VVD ligt, moet het onderwijs primair opleiden voor de arbeidsmarkt, staat op hun site.

Het draait allemaal om moraal en ideologie, niet meer over spellen en rekenen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 16:52:38 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200026995
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Is dat al zeker? VVD is tegen en heeft het meest te zeggen over het regeerakkoord..
Het is inderdaad nog niet zeker, maar de enige die dwars ligt is de VVD. Als de VVD met andere wil gaan regelen zullen ze water bij de wijn moeten doen. Deze wijn zal het niet gaan redden vermoed ik zo. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200026999
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:34 schreef uncucked het volgende:
Politiek wordt steeds vaker gebruikt (misbruikt) om moraal op te dringen aan de burger.
Van suikertaks tot vliegtaks tot participatiesamenleving tot vastleggen in de wet dat sinterklaas per se met zwarte piet gevierd moet worden of juist niet. De burger moet blijkbaar opgevoed worden, gestimuleerd tot correct gedrag.

Alle partijen maken zich hier schuldig aan van links tot rechts.

Welke partij moet je stemmen als je een zo klein mogelijke overheid wil? En zo veel mogelijk vrijheid. Dus een overheid die zich alleen bezighoudt met kerntaken: een minimaal takenpakket op veiligheid en justitie, defensie, buitenlandse zaken, publieke infrastructuur, voedselveiligheid enz. Taken als onderwijs en gezondheidszorg enz. kunnen dan afgestoten worden naar de vrije markt.
ten eerste kun je al stellen dat door jou defenitie van de kern taken van de overheid er voor heel veel mensen voor zorgt dat er heel veel politieke ideologie aanwezig (dus overheids beleid). ten tweede heeft 4 jaar Trump en conservatisme in het algemeen, laten zien dat juist rechts ook voor een hele grote overheid is. echter zijn zij voor meer politie,meer douaniers, meer handels deals op nationaal niveau ipv open economieen etc.

dus jou hele stelling zorgt niet voor minder overheid maar voor meer en andere invulling van de overheid.
pi_200027002
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Is dat al zeker? VVD is tegen en heeft het meest te zeggen over het regeerakkoord..
Maar ze hebben geen meerderheid dus de andere partijen moeten het wel goedkeuren dat het niet gebeurd, anders is er geen meerderheid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200027036
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:47 schreef airconditioning het volgende:
De mens heeft nooit gefunctioneerd zonder stamverband dus waarom nu wel?
Zonder hiërarchie is het anarchie en chaos. Als A de leiding loslaat dan neemt B het wel over.
Dit zie je terug in elke groep.
Zelfredzaamheid is net zon mythe van libetariers.
Er is geen mens die vechter/boer/timmerman en ouder tegelijk kan uitvoeren. Doe je 1 van due taken dan heb je een ander nodig voor de andere taak. En dan ben je dus nuet meer zelfredzaam.
De enige die zelfredzaam zijn, zijn goede dieven, maar die hebben onzelfredzame mensen nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200027067
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:52 schreef Korenfok het volgende:

ten eerste kun je al stellen dat door jou defenitie van de kern taken van de overheid er voor heel veel mensen voor zorgt dat er heel veel politieke ideologie aanwezig (dus overheids beleid). ten tweede heeft 4 jaar Trump en conservatisme in het algemeen, laten zien dat juist rechts ook voor een hele grote overheid is. echter zijn zij voor meer politie,meer douaniers, meer handels deals op nationaal niveau ipv open economieen etc.

dus jou hele stelling zorgt niet voor minder overheid maar voor meer en andere invulling van de overheid.
Ik vond dat Trump zich juist teveel door ideologie liet leiden. Teveel christelijke moraal, te veel protectionisme, te veel nationalisme.

Een overheid moet imo alleen voor de absolute basis zorgen, op een moraalloze manier, en de rest aan de samenleving/de markt overlaten.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 16:58:59 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027102
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:57 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ik vond dat Trump zich juist teveel door ideologie liet leiden. Teveel christelijke moraal, te veel protectionisme, te veel nationalisme.

Een overheid moet imo alleen voor de absolute basis zorgen, op een moraalloze manier, en de rest aan de samenleving/de markt overlaten.
De Nederlandse stemmers zijn dat overduidelijk niet met je eens.

En als we kijken naar de effectiviteit van het privatiseren van overheidsdiensten na jaren van neo-liberaal beleid dan blijkt dat ook in de praktijk maar bar slecht te werken, een kleine overheid lijkt eerder garant te staan voor een ineffectieve overheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200027131
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:47 schreef airconditioning het volgende:
De mens heeft nooit gefunctioneerd zonder stamverband dus waarom nu wel?
Zonder hiërarchie is het anarchie en chaos. Als A de leiding loslaat dan neemt B het wel over.
Ik pleit ook niet voor een anarchie. Ik ben nog steeds voor een overheid, maar met minder taken, die zich zo weinig mogelijk mengt in de privé-levens en opvattingen van de burgers. Ik ben geen Libertariër die vind dat we de overheid af moeten schaffen, he. Alsjeblieft niet. Maar niet alles hoeft door de overheid geregeld te worden.
  woensdag 23 juni 2021 @ 17:02:35 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200027159
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:42 schreef uncucked het volgende:

[..]

Een weggegooide stem dus ;( Was ik al bang voor.

Dan lijkt VVD me nog de reeële optie die het meest in de buurt komt. Al doen die ook steeds meer mee met populistische praat over hard/repressief optreden van de overheid.
De VVD is altijd al van het harde overheidsoptreden geweest. Als je weinig overheidsrepressie wilt ben je beter af bij een linkse partij.

Je overige standpunten komen waarschijnlijk het meest overeen met de ideeen van VVD, JA21, Groep van Haga en FvD. Participatiesamenleving is een ander woord voor 'wij als overheid trekken onze handen ervan af, zoek het zelf maar uit.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200027194
D66 heeft op zich een mooi programma, "laat iedereen vrij". Heel mooi. Behalve als je iets wilt dat niet strookt met hun eigen ideologie. Zo mag je als homo niet vrijwillig kiezen voor conversietherapie (ook al is er blijkbaar vraag, want anders was er geen aanbod), want ze willen dat verbieden.

Voor de duidelijkheid, ik ben ook tegen homo-conversietherapie, maar ik leg mijn mening niet op aan de rest van de samenleving.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:06:36 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027231
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:04 schreef uncucked het volgende:
D66 heeft op zich een mooi programma, "laat iedereen vrij". Heel mooi. Behalve als je iets wilt dat niet strookt met hun eigen ideologie. Zo mag je als homo niet vrijwillig kiezen voor conversietherapie (ook al is er blijkbaar vraag, want anders was er geen aanbod), want ze willen dat verbieden.

Voor de duidelijkheid, ik ben ook tegen homo-conversietherapie, maar ik leg mijn mening niet op aan de rest van de samenleving.
Mischien is het probleem dat het een therapie genoemd wordt maar dat het gewoon kwakzalverij is die meer kwaad dan goed doet? Hier worden de redenen gegeven. Die lijken vrij weinig met ideologie te maken te hebben:

https://d66.nl/nieuws/homogenezing-wordt-strafbaar/

Ik neem aan dat ook in jouw optiek er nog steeds standaarden door de overheid worden vastgelegd wat en wat geen medisch verantwoorde zaken zijn? Of kan ik mij in jouw regime oogarts noemen terwijl ik daar geen opleiding toe gevolgd heb?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200027311
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:00 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ik pleit ook niet voor een anarchie. Ik ben nog steeds voor een overheid, maar met minder taken, die zich zo weinig mogelijk mengt in de privé-levens en opvattingen van de burgers. Ik ben geen Libertariër die vind dat we de overheid af moeten schaffen, he. Alsjeblieft niet. Maar niet alles hoeft door de overheid geregeld te worden.
Je bent ervoor zoals het nu geregeld is dus?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200027321
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De Nederlandse stemmers zijn dat overduidelijk niet met je eens.

En als we kijken naar de effectiviteit van het privatiseren van overheidsdiensten na jaren van neo-liberaal beleid dan blijkt dat ook in de praktijk maar bar slecht te werken, een kleine overheid lijkt eerder garant te staan voor een ineffectieve overheid.
Huh? volgens mij zijn de partijen die een neo liberaal beleid voorstaan juist als een gek gegroeid (VVD D66) en zijn de (linkse) partijen die een grote overheid willen (PvdA en linkser) door de stemmers juist helemaal gekortwiekt.

De stemmers willen blijkbaar een kleinere overheid en meer neo-liberalisme, dus het is me een raadsel welke verkiezingsuitslagen bij jou binnen zijn gekomen de afgelopen 10 jaar :)
pi_200027360
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien is het probleem dat het een therapie genoemd wordt maar dat het gewoon kwakzalverij is die meer kwaad dan goed doet?

Ik neem aan dat ook in jouw optiek er nog steeds standaarden door de overheid worden vastgelegd wat en wat geen medisch verantwoorde zaken zijn? Of kan ik mij in jouw regime oogarts noemen terwijl ik daar geen opleiding toe gevolgd heb?
Daar heb je op zich een punt als je het zo bekijkt, ware het niet dat dit hele thema nu zo extreem ideologisch beladen is.

Maar D66 is wel vaker zo. Waren eerst voor het referendum, maar toen bleek dat de meeste mensen niet stemmen zoals zij willen, waren ze opeens tegen. Ze zeggen dat ze voor vrijheid zijn, terwijl ze op meerdere punten wel graag hun eigen moraal bij mensen door de strot duwen. Kan ik niet zo goed tegen.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:25:23 #26
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027527
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:13 schreef uncucked het volgende:

[..]

Daar heb je op zich een punt als je het zo bekijkt, ware het niet dat dit hele thema nu zo extreem ideologisch beladen is.

Maar D66 is wel vaker zo. Waren eerst voor het referendum, maar toen bleek dat de meeste mensen niet stemmen zoals zij willen, waren ze opeens tegen. Ze zeggen dat ze voor vrijheid zijn, terwijl ze op meerdere punten wel graag hun eigen moraal bij mensen door de strot duwen. Kan ik niet zo goed tegen.
Het is helemaal niet extreem ideologisch beladen, het is een "therapie" die meer kwaad dan goed doet en mensen zelfs tot zelfmoord beweegt. Het is alleen maar ideologisch beladen als je in rare sprookjes boeken gelooft waarin met geen woord gerept wordt over het omturnen van homofiele mensen.

Nou ja, prima, niemand vraagt je om op D66 te stemmen, dat lijkt mij sowieso niet in overeenstemming met jouw denkbeelden over de overheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200027547
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:13 schreef uncucked het volgende:

Maar D66 is wel vaker zo. Waren eerst voor het referendum, maar toen bleek dat de meeste mensen niet stemmen zoals zij willen, waren ze opeens tegen. Ze zeggen dat ze voor vrijheid zijn, terwijl ze op meerdere punten wel graag hun eigen moraal bij mensen door de strot duwen. Kan ik niet zo goed tegen.
Dat is D66 in een nutshell.
Referendum was hun stokpaardje maar als het er dan eindelijk is en de uitslag meteen niet bevalt dan willen ze er weer vanaf. Met als uitleg dat het voor mensen te moeilijk en complex is. Ofwel, als je het niet met D66 eens bent dan snap je het ( volgens D66) niet goed en houden zij je handje vast om wel de goede keuze te maken, namelijk hun idee van de uitslag.
Echt van die walgelijke deugmensen, bleh
pi_200027585
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]

De VVD is altijd al van het harde overheidsoptreden geweest. Als je weinig overheidsrepressie wilt ben je beter af bij een linkse partij.

Je overige standpunten komen waarschijnlijk het meest overeen met de ideeen van VVD, JA21, Groep van Haga en FvD. Participatiesamenleving is een ander woord voor 'wij als overheid trekken onze handen ervan af, zoek het zelf maar uit.
Nou, ook links is steeds meer van de repressie hoor. Femke Halsema gaat in Amsterdam vrolijk door met de lijn die door PvdA colleges was ingezet: de Wallen slopen, strenger coffeeshopbeleid, ondernemertje pesten, BOA's bonnen uit laten schrijven. Het enige verschil met de VVD, is dat GL een nog groter percentage van je inkomen wil inpikken.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:30:34 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027614
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:26 schreef Stendhal het volgende:

[..]

Dat is D66 in een nutshell.
Referendum was hun stokpaardje maar als het er dan eindelijk is en de uitslag meteen niet bevalt dan willen ze er weer vanaf. Met als uitleg dat het voor mensen te moeilijk en complex is. Ofwel, als je het niet met D66 eens bent dan snap je het ( volgens D66) niet goed en houden zij je handje vast om wel de goede keuze te maken, namelijk hun idee van de uitslag.
Echt van die walgelijke deugmensen, bleh
Hoi, walgelijk deugmens hier :W
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200027671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het is helemaal niet extreem ideologisch beladen, het is een "therapie" die meer kwaad dan goed doet en mensen zelfs tot zelfmoord beweegt. Het is alleen maar ideologisch beladen als je in rare sprookjes boeken gelooft waarin met geen woord gerept wordt over het omturnen van homofiele mensen.

Nou ja, prima, niemand vraagt je om op D66 te stemmen, dat lijkt mij sowieso niet in overeenstemming met jouw denkbeelden over de overheid.
Als je dood wilt, dan mag dat van D66. Zelfs met hulp van de huisarts.

Maar als je homo bent en je wilt zelf, uit vrije wil, die homoseksualiteit niet praktiseren, dan mag je geen hulp vragen aan iemand die psychologische trucs aan kan reiken om die gevoelens te onderdrukken?

Edit: En je stelt je nu boven "mensen die in rare sprookjes boeken geloven". Een normatief standpunt, want op zich prima is voor een privé-persoon. Maar ik zou dus niet willen dat een overheid zich zo opstelt, die moet neutraal zijn.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:37:25 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027709
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:34 schreef uncucked het volgende:

[..]

Als je dood wilt, dan mag dat van D66. Zelfs met hulp van de huisarts.

Maar als je homo bent en je wilt zelf, uit vrije wil, die homoseksualiteit niet praktiseren, dan mag je geen hulp vragen aan iemand die psychologische trucs aan kan reiken om die gevoelens te onderdrukken?
Dat mag je wel. Je mag het alleen geen therapie noemen en pretenderen dat het verantwoord is of zelfs mogelijk om iemands geaardheid te veranderen als deze wetgeving erdoor komt.
Oh, en homosexualiteit niet praktiseren is niet moeilijk, hoor, gewoon niet neuken en je bent er. Maar daar gaat conversie therapie dus niet over. DIt is waar het over gaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homotherapie
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200027815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:26 schreef Stendhal het volgende:

[..]

Dat is D66 in een nutshell.
Referendum was hun stokpaardje maar als het er dan eindelijk is en de uitslag meteen niet bevalt dan willen ze er weer vanaf. Met als uitleg dat het voor mensen te moeilijk en complex is. Ofwel, als je het niet met D66 eens bent dan snap je het ( volgens D66) niet goed en houden zij je handje vast om wel de goede keuze te maken, namelijk hun idee van de uitslag.
Echt van die walgelijke deugmensen, bleh
Precies. Voor D66 zijn er twee soorten mensen:
1. D66'ers
2. De niet-Verlichte, niet-rationele mens, onderdrukt door traditie en religie, die nog niet door heeft dat hij een D66'er is.

Was vroeger letterlijk hun slogan. "Eigenlijk bent u een D66'er". Over arrogantie gesproken.
  woensdag 23 juni 2021 @ 17:49:27 #33
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_200027865
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dan moet je stemmen op de Libertaire Partij. Of niet, want ze halen toch nooit een zetel
Helaas denken alle retard Nederlanders echt zo. Ik stem gewoon op splinterpartijen als die staan voor wat ik wil.

Maar goed, alle paupers hebben liever VVD en D66.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:49:30 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027867
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:44 schreef uncucked het volgende:

[..]

Precies. Voor D66 zijn er twee soorten mensen:
1. D66'ers
2. De niet-Verlichte, niet-rationele mens, onderdrukt door traditie en religie, die nog niet door heeft dat hij een D66'er is.

Was vroeger letterlijk hun slogan. "Eigenlijk bent u een D66'er". Over arrogantie gesproken.
Klopt ook gewoon, uiteraard.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 17:50:49 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200027886
Leuk topic wel, dit, ik ben dus nu al een walgelijke deuger en een pauper genoemd. Leuk nivo wel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200028171
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
Leuk topic wel, dit, ik ben dus nu al een walgelijke deuger en een pauper genoemd. Leuk nivo wel.
He bah, ik wil niet dat het zo'n topic wordt.
pi_200028308
Geen enkele fatsoenlijke partij wil echt weinig overheid, omdat het zorgen voor minder bedeelden en het iedereen gelijke kansen geven een teke van fatsoen is. Zorg en onderwijs een privilege van de rijken maken, is gewoon zwaar onfatsoenlijk. Gelukkig is zelfs de VVD daar van terug gekomen en zit er dus geen enkele partij die hier om roept in de Tweede Kamer.

En gelukkig is zo goed als iedere partij er ook achter dat maatregelen vanuit de overheid om bijvoorbeeld roken tegen te gaan gewoon noodzakelijk zijn en geen betutteling.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:18:36 #38
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_200028365
:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_200028495
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:15 schreef Hanca het volgende:
Geen enkele fatsoenlijke partij wil echt weinig overheid, omdat het zorgen voor minder bedeelden en het iedereen gelijke kansen geven een teke van fatsoen is. Zorg en onderwijs een privilege van de rijken maken, is gewoon zwaar onfatsoenlijk. Gelukkig is zelfs de VVD daar van terug gekomen en zit er dus geen enkele partij die hier om roept in de Tweede Kamer.

Ja, maar dat hoeft toch niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid te zijn? Vroeger, voor de verzorgingsstaat, had je de diaconie in de kerk en de armenzorg. Liefdadigheid zal altijd blijven bestaan.
pi_200028535
Ik denk de eigenlijk de SGP. Krijg je er wel een dominee voor terug die bepaalt wat je doet. Maar in de praktijk is dat toch een beetje hoe de libertaire richting werkt.
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:28:19 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200028537
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:51 schreef uncucked het volgende:
Onderwijs is vooral de manier voor de overheid om ideologie te verspreiden. Karl Marx heeft dat nota bene zelf gezegd.
Oh, wordt het zo'n topic :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:31:30 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200028665
Groot voorstander van een kleine(re) overheid trouwens, maar niet naar libertarisch voorbeeld.

Beperk je tot de kerntaken, ga niet als een gek het gedrag van je burgers proberen te sturen en reguleren en zie je inwoners niet als horige van het ambtenarenapparaat. Maar in het Nederlandse partijlandschap kom je gewoon bedrogen uit. Op papier is de VVD je beste kans, in de praktijk lijkt dat al jaren nergens meer op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200028668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:57 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ik vond dat Trump zich juist teveel door ideologie liet leiden. Teveel christelijke moraal, te veel protectionisme, te veel nationalisme.

Een overheid moet imo alleen voor de absolute basis zorgen, op een moraalloze manier, en de rest aan de samenleving/de markt overlaten.
Wat is moraalloze manier? Want Is een moraalloos onderwijs niet al het opleggen van een moraal voor het onderwijs?
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:34:01 #44
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_200028730
PVV. 1 volk, 1 leider, dat is genoeg.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_200028757
Een klassiek-liberale partij is er niet helaas. De VVD is inmiddels ook vol op de bandwagon van een Sterke Overheid gesprongen (en we hebben gezien wat de concrete vertaling daarvan is), dus dan moet je richting clubjes als JA21 of de LP, maar die zijn dan weer conservatief respectievelijk electoraal kansloos en extreem.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_200028776
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:28 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik denk de eigenlijk de SGP. Krijg je er wel een dominee voor terug die bepaalt wat je doet. Maar in de praktijk is dat toch een beetje hoe de libertaire richting werkt.
Krijgen we een verbod op vloeken, prostitutie, homohuwelijk, datingsites voor vreemdgaan. Nee, niet libertair dus.
Ben nu wel benieuwd hoe de SGP over belasting denkt :D
pi_200028887
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:35 schreef uncucked het volgende:

[..]

Krijgen we een verbod op vloeken, prostitutie, homohuwelijk, datingsites voor vreemdgaan. Nee, niet libertair dus.
Ben nu wel benieuwd hoe de SGP over belasting denkt :D
Ze zijn op veel gebieden tegen overheidsinvloed. En daarmee voor lage belastingen. Op lokaal niveau zijn ze dan bijvoorbeeld tegen subsidie voor (wedstrijd)sport of de lokale Sinterklaasintocht. Maar landelijk ook tegen een verplichte zorgverzekering en dergelijke. Daar staat dan wel weer dergelijk medisch-ethisch conservatisme tegenover maar je kan niet alles hebben…
pi_200028914
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:35 schreef uncucked het volgende:

[..]

Krijgen we een verbod op vloeken, prostitutie, homohuwelijk, datingsites voor vreemdgaan. Nee, niet libertair dus.
Ben nu wel benieuwd hoe de SGP over belasting denkt :D
Als sgper dien je (ook) 10% van je besteedbaar inkomen aan de kerk te schenken.
pi_200028958
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ze zijn op veel gebieden tegen overheidsinvloed.
Op stukken waar ze niet meeeens zijn. Maar ze zouden wat graag zondagrust weer verplichtstellen. SGP staat helemaal niet voor een kleine overheid, maar staan voor een theocratie en is dus onze enige echte anti-democratische partij. Staat ook op hun website.

quote:
En daarmee voor lage belastingen. Op lokaal niveau zijn ze dan bijvoorbeeld tegen subsidie voor (wedstrijd)sport of de lokale Sinterklaasintocht. Maar landelijk ook tegen een verplichte zorgverzekering en dergelijke. Daar staat dan wel weer dergelijk medisch-ethisch conservatisme tegenover maar je kan niet alles hebben…
ze zijn tegen deze verplichting, omdat ze tegen zorgverzekeringen zijn . Niet uit een idee van vrije keuze. want keuze vrijheid staan ze helemaal niet achter.
  Beste debater 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 18:45:41 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200028963
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:00 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ik pleit ook niet voor een anarchie. Ik ben nog steeds voor een overheid, maar met minder taken, die zich zo weinig mogelijk mengt in de privé-levens en opvattingen van de burgers. Ik ben geen Libertariër die vind dat we de overheid af moeten schaffen, he. Alsjeblieft niet. Maar niet alles hoeft door de overheid geregeld te worden.
Nee, alles door de vrije markt - en zonder moraal - laten regelen, dat wordt gegarandeerd een succes...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200028979
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:42 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Als sgper dien je (ook) 10% van je besteedbaar inkomen aan de kerk te schenken.
In de praktijk ontstaat er over het algemeen weer keurig een nieuwe vorm van overheid inderdaad…
Maar dan heb je geen last meer van lastige verkiezingen of progressieve partijen die voor gelijke rechten en dat soort enge dingen zijn…
pi_200029036
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Op stukken waar ze niet meeeens zijn. Maar ze zouden wat graag zondagrust weer verplichtstellen. SGP staat helemaal niet voor een kleine overheid, maar staan voor een theocratie en is dus onze enige echte anti-democratische partij. Staat ook op hun website.
[..]

ze zijn tegen deze verplichting, omdat ze tegen zorgverzekeringen zijn . Niet uit een idee van vrije keuze. want keuze vrijheid staan ze helemaal niet achter.
Het lijkt me ook een vrij nare samenleving hoor. Maar van de Nederlandse partijen eindig je volgens mij met hen wel met de kleinste formele overheid…
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:49:46 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200029089
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Het lijkt me ook een vrij nare samenleving hoor. Maar van de Nederlandse partijen eindig je volgens mij met hen wel met de kleinste formele overheid…
Als dat je logica is, dan heeft een zuivere dictatuur ook een hele kleine overheid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200029203
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Op lokaal niveau zijn ze dan bijvoorbeeld tegen subsidie voor (wedstrijd)sport of de lokale Sinterklaasintocht.
Ja, vanwege ideologische redenen. Wedstrijdsport gaat tegen de Bijbel in, en subsidie voor een feest van een katholieke heilige kan natuurlijk ook niet :P
pi_200029408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:55 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ja, vanwege ideologische redenen. Wedstrijdsport gaat tegen de Bijbel in, en subsidie voor een feest van een katholieke heilige kan natuurlijk ook niet :P
Nee, SGP zit echt inderdaad misschien wel het dichtst tegen het libertarisme aan van alle partijen in de tweede kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200029485
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als dat je logica is, dan heeft een zuivere dictatuur ook een hele kleine overheid.
Pinochet deed een dappere poging daartoe ;).
Maar ik denk inderdaad dat een zeer kleine overheid en democratie niet duurzaam samen gaan.
pi_200029559
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, SGP zit echt inderdaad misschien wel het dichtst tegen het libertarisme aan van alle partijen in de tweede kamer.
Een theocratie is echt het tegen overgestelde van libertarisme. dat de sgp zich beroept op liberale waardes wil niet zeggen dat zij er achter staan.
pi_200029566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:55 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ja, vanwege ideologische redenen. Wedstrijdsport gaat tegen de Bijbel in, en subsidie voor een feest van een katholieke heilige kan natuurlijk ook niet :P
Uiteraard. Zoals een sterke (en grote) overheid een middel is om ideologische doelen te bereiken is een zeer kleine dat ook.
pi_200029616
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:14 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Een theocratie is echt het tegen overgestelde van libertarisme. dat de sgp zich beroept op liberale waardes wil niet zeggen dat zij er achter staan.
Ja, laat ik het anders formuleren: zolang ze geen meerderheid hebben maar wel af en toe wat bereiken, zijn ze wel de partij die de meeste libertarische standpunten willen invoeren.

Wat ik trouwens helemaal geen positief punt vind, ik heb helemaal niks met het libertarisme en ook helemaal niks met de SGP.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200029649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:14 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Een theocratie is echt het tegen overgestelde van libertarisme. dat de sgp zich beroept op liberale waardes wil niet zeggen dat zij er achter staan.
Nou ja, het zijn bijvoorbeeld in de VS ook niet voor niets vaak zeer conservatieve christenen die zich als libertair of libertarisch presenteren. Ook al is de theorie heel anders, er zit wel enige overlap in de praktijk.
pi_200030058
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Nou ja, het zijn bijvoorbeeld in de VS ook niet voor niets vaak zeer conservatieve christenen die zich als libertair of libertarisch presenteren. Ook al is de theorie heel anders, er zit wel enige overlap in de praktijk.
Mwah, hier zit nogal verschil tussen.

De echte "Bible thumpers" van de Republikeinse partij zitten in de Bible belt in het Zuidoosten, en die zijn vaak weinig libertair. Dringen graag hun Christelijke moraal op aan anderen, halen overal de Bijbel bij. Echt een soort SGP.

De Libertariers zitten vooral in het 'oude Westen', de mountain states. Ook al zijn ze aartsconservatief, tegen het homohuwelijk en abortus enzo, is hun motto meer 'Leven en laten leven'. Als jij je niet bemoeit met mij, bemoei ik me niet met jou. Zijn ook mensen die niet meteen overal God of Jezus erbij halen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 19:37:38 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200030170
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:34 schreef uncucked het volgende:
Politiek wordt steeds vaker gebruikt (misbruikt) om moraal op te dringen aan de burger.
Van suikertaks tot vliegtaks tot participatiesamenleving tot vastleggen in de wet dat sinterklaas per se met zwarte piet gevierd moet worden of juist niet. De burger moet blijkbaar opgevoed worden, gestimuleerd tot correct gedrag.

Alle partijen maken zich hier schuldig aan van links tot rechts.

Welke partij moet je stemmen als je een zo klein mogelijke overheid wil? En zo veel mogelijk vrijheid. Dus een overheid die zich alleen bezighoudt met kerntaken: een minimaal takenpakket op veiligheid en justitie, defensie, buitenlandse zaken, publieke infrastructuur, voedselveiligheid enz. Taken als onderwijs en gezondheidszorg enz. kunnen dan afgestoten worden naar de vrije markt.
Ja, laten we vooral sociale voorzieningen en de basisbehoeften van mensen aan een compleet vrije markt laten zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie is ^O^ .

:') !
Huilen dan.
  woensdag 23 juni 2021 @ 19:41:20 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200030259
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dan moet je stemmen op de Libertaire Partij. Of niet, want ze halen toch nooit een zetel
Dat 'libertarisme' van de LP is anarchie voor de rijken. Al dat pseudo-intellectuele gezever over individuele vrijheid, vaak vergezeld van bijzonder enge opvattingen over sterkeren en zwakkeren in een samenleving, is niks meer dan een rookgordijn om egoïsme in de zuiverste vorm te verhullen.

Niet voor niks dat ze campagne voeren bij Masters of LXRY (je weet wel, die miljonairsbeurs).
Huilen dan.
pi_200030309
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat 'libertarisme' van de LP is anarchie voor de rijken. Al dat pseudo-intellectuele gezever over individuele vrijheid, vaak vergezeld van bijzonder enge opvattingen over sterkeren en zwakkeren in een samenleving, is niks meer dan een rookgordijn om egoïsme in de zuiverste vorm te verhullen.

Niet voor niks dat ze campagne voeren bij Masters of LXRY (je weet wel, die miljonairsbeurs).
Want filantropie bestaat niet? Vrijwilligers stoppen opeens in een libertaire samenleving?
Wat een wantrouwen. De meeste mensen deugen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 19:49:33 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200030519
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:43 schreef uncucked het volgende:

[..]

Want filantropie bestaat niet? Vrijwilligers stoppen opeens in een libertaire samenleving?
Wat een wantrouwen. De meeste mensen deugen.
Ja oké dan zullen we maar op filantropie moeten vertrouwen... wordt ongetwijfeld een groot succes ^O^ .
Huilen dan.
pi_200031071
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:43 schreef uncucked het volgende:

[..]

Want filantropie bestaat niet? Vrijwilligers stoppen opeens in een libertaire samenleving?
Wat een wantrouwen. De meeste mensen deugen.
Afgezien van de vraag of dat gaat werken. Vind je het moreel eerlijk dat hulpbehoevende mensen zijn aangewezen op de goodwill van anderen en zo in een machtsverhouding worden geduwd, in plaats van een recht hebben op tenminste minimale levensbehoeften en passende zorg indien nodig?
pi_200031107
Beter naar de VS verhuizen, denk ik dan zo. Want met de overheid die jij voor ogen ziet, ga je in Nederland bij geen enkele partij tevreden zijn.

Wel eerst relatief rijk worden, want anders ga je het daar vrij kut hebben. Laat maar, je kan immers vast en zeker op al die filantropen daar vertrouwen.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 23 juni 2021 @ 20:15:49 #68
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200031169
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:12 schreef probeer het volgende:
Beter naar de VS verhuizen, denk ik dan zo. Want met de overheid die jij voor ogen ziet, ga je in Nederland bij geen enkele partij tevreden zijn.

Wel eerst relatief rijk worden, want anders ga je het daar vrij kut hebben. Laat maar, je kan immers vast en zeker op al die filantropen daar vertrouwen.


Filantropisch tentenkampje.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200031208
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Filantropisch tentenkampje.
Sssssssst. OP is hartstikke liberaal, die wil niet dat we dat voor hem voorkauwen. Veel beter om hem daar zelf achter te laten komen.

OP, als je voor je vertrek via Utrecht Centraal reist, heb ik nog wel een setje extra stevige veters voor je. Mag je zomaar van me hebben #filantroop. Succes en tot ziens!
"Pools are perfect for holding water"
pi_200031237
quote:
7s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja oké dan zullen we maar op filantropie moeten vertrouwen... wordt ongetwijfeld een groot succes ^O^ .
Binnen de SGP-gemeenschappen werkt dat best goed. Een, uiteraard onverzekerde, uitgebrande boerderij herbouwen wordt door de hele gemeenschap vrijwillig gefinancierd.
pi_200031245
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juni 2021 19:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat 'libertarisme' van de LP is anarchie voor de rijken. Al dat pseudo-intellectuele gezever over individuele vrijheid, vaak vergezeld van bijzonder enge opvattingen over sterkeren en zwakkeren in een samenleving, is niks meer dan een rookgordijn om egoïsme in de zuiverste vorm te verhullen.

Niet voor niks dat ze campagne voeren bij Masters of LXRY (je weet wel, die miljonairsbeurs).
Duh. Dit is gewoon weer het zoveelste 'ik heb recentelijk atlas shrugged gelezen' topic, wat om de zoveel tijd voorbij komt. De jongere ik had nog wel eens behoefte om daar dan, al discussiërend, tegenin te gaan. Tegenwoordig is het meer een soort meewarig hoofdschudden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200031270
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:10 schreef Alfje het volgende:

[..]

Afgezien van de vraag of dat gaat werken. Vind je het moreel eerlijk dat hulpbehoevende mensen zijn aangewezen op de goodwill van anderen en zo in een machtsverhouding worden geduwd, in plaats van een recht hebben op tenminste minimale levensbehoeften en passende zorg indien nodig?
Want dat is bij een overheid niet het geval? Dan moet je ambtenaren binnenlaten die je tandenborstels komen tellen en komen checken of al je onderbroeken wel echt van jou zijn. Dat is pas mensonterend.

Voor je het weet, zetten ze een GPS tracker op je auto. Allemaal zonder rechterlijke toetsing.

https://nos.nl/artikel/22(...)egen-bijstandsfraude
  woensdag 23 juni 2021 @ 20:27:00 #73
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200031316
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:23 schreef uncucked het volgende:

[..]

Want dat is bij een overheid niet het geval? Dan moet je ambtenaren binnenlaten die je tandenborstels komen tellen en komen checken of al je onderbroeken wel echt van jou zijn. Dat is pas mensonterend.

Voor je het weet, zetten ze een GPS tracker op je auto. Allemaal zonder rechterlijke toetsing.

https://nos.nl/artikel/22(...)egen-bijstandsfraude
In je liberale Utopia laat je uitkeringen niet over aan de overheid, maar aan de markt.
Mag ik hopen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 23 juni 2021 @ 20:33:33 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200031425
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Duh. Dit is gewoon weer het zoveelste 'ik heb recentelijk atlas shrugged gelezen' topic, wat om de zoveel tijd voorbij komt. De jongere ik had nog wel eens behoefte om daar dan, al discussiërend, tegenin te gaan. Tegenwoordig is het meer een soort meewarig hoofdschudden.
Zal niet ontkennen dat na het zien van de UI van TS het lachen al bij de eerste zin begon.

Politiek wordt steeds vaker gebruikt (misbruikt) om moraal op te dringen aan de burger.
Huilen dan.
pi_200031469
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:27 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

In je liberale Utopia laat je uitkeringen niet over aan de overheid, maar aan de markt.
Mag ik hopen.
Op een gegeven moment gaat 'het verstrekken van uitkeringen' goedkoper zijn dan het ruimen van de lijken van al die dode onrendabelen. Dus dan zal de markt daar vast wel op in springen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200031498
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Duh. Dit is gewoon weer het zoveelste 'ik heb recentelijk atlas shrugged gelezen' topic, wat om de zoveel tijd voorbij komt.
Weer eens wat anders dan 'ik heb recentelijk White Innocence gelezen en ben woke geworden'.

(flauw hoor)
  woensdag 23 juni 2021 @ 20:41:31 #77
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200031546
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Duh. Dit is gewoon weer het zoveelste 'ik heb recentelijk atlas shrugged gelezen' topic, wat om de zoveel tijd voorbij komt. De jongere ik had nog wel eens behoefte om daar dan, al discussiërend, tegenin te gaan. Tegenwoordig is het meer een soort meewarig hoofdschudden.

:P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_200031568
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:37 schreef uncucked het volgende:

[..]

Weer eens wat anders dan 'ik heb recentelijk White Innocence gelezen en ben woke geworden'.

(flauw hoor)
Die moest ik googlen. Beide niet (uit) gelezen.

Nee ok, ik weet dat ik in mijn latere reacties wat flauw word, maar mijn 1e reactie blijft imo serieus staan:

Voor de mate van overheidsinmenging die jij idealiter voor je ziet, zit je in Nederland simpelweg verkeerd.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:03:04 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200033896
Waarschijnlijk kun je gewoon het beste verkassen naar een of ander ontwikkelingsland waar de overheid weinig te vertellen heeft TS.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 22:52:36 #80
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200035466
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:41 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:P
Mevr. Parker had een goed punt, met afstand het slechtse boek wat ik ooit gelezen heb.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:17:39 #81
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200036057


[ Bericht 100% gewijzigd door Hyperdude op 23-06-2021 23:25:04 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:48:44 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200036642
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Is dat al zeker? VVD is tegen en heeft het meest te zeggen over het regeerakkoord..
Ik denk niet dat er ook maar een kiezer boos gaat zijn als de VVD dat laat vallen. Dus die is wel makkelijk onderhandelbaar.
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:52:18 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200036674
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoi, walgelijk deugmens hier :W
Toch wel mooi hoe ze je er iedere keer aan herinneren dat het referendum een rampzalig idee was. :D
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 23:53:48 #84
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200036684
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 23:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Toch wel mooi hoe ze je er iedere keer aan herinneren dat het referendum een rampzalig idee was. :D
Ik vind het wel mooi, hoor, deuger zijn >:)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:55:40 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200036700
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:26 schreef uncucked het volgende:

[..]

Ja, maar dat hoeft toch niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid te zijn? Vroeger, voor de verzorgingsstaat, had je de diaconie in de kerk en de armenzorg. Liefdadigheid zal altijd blijven bestaan.
"Liefdadigheid" betekent in dit soort discussies altijd "iemand anders moet maar verantwoordelijkheid nemen"

Daar trappen we echt al lang niet meer in.
pi_200037946
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 23:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

"Liefdadigheid" betekent in dit soort discussies altijd "iemand anders moet maar verantwoordelijkheid nemen"

Daar trappen we echt al lang niet meer in.
Ja, als je ze dan vraagt of ze zelf vrijwillig een fors percentage van hun loon af gaan staan om mensen die het slechter hebben getroffen te helpen, is het antwoord eigenlijk altijd nee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 24 juni 2021 @ 08:49:27 #87
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_200038044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:51 schreef uncucked het volgende:

[..]

Onderwijs is vooral de manier voor de overheid om ideologie te verspreiden. Karl Marx heeft dat nota bene zelf gezegd.

Op reformatorische scholen wordt verspreid dat de evolutieleer een leugen is. Als het aan rechts-populistische partijen ligt, worden scholieren gedwongen te buigen voor de Nederlandse vlag en het Wilhelmus te zingen. Als het aan D66/GroenLinks wordt, worden kinderen verplicht "voorgelicht" over dingen als transseksualiteit, maar dan wel op zo'n manier dat alleen de correcte mening gestimuleerd wordt. Als het aan de VVD ligt, moet het onderwijs primair opleiden voor de arbeidsmarkt, staat op hun site.

Het draait allemaal om moraal en ideologie, niet meer over spellen en rekenen.
A) dat is nooit anders geweest en B) hoe denk jij dat de markt dit oplost? If anything dan maakt de markt dit enkel erger door voor iedere trend op dat gebied speciale onderwijspakketten te bieden. Als je versneld je samenleving wilt segregeren op o.a. economische en morele parameters dan moet je onderwijs aan de markt overlaten.

NB: daarnaast is vrijheid begrijpen als "afwezigheid van overheidsbemoeienis" nogal een verarming van het concept.

[ Bericht 4% gewijzigd door AgLarrr op 24-06-2021 09:28:44 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 24 juni 2021 @ 08:57:50 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200038135
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:40 schreef Netsplitter het volgende:
Onderwijs naar de vrije markt?? Serieus?
Dat is bij gezondheidszorg, post en OV ook zo'n overweldigend succes immers :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:17:27 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200038355
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 08:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is bij gezondheidszorg, post en OV ook zo'n overweldigend succes immers :X
De zorg is absoluut geen vrije markt, de (brief)post is een sterk krimpende markt die ook in staatshanden in grote problemen gekomen was en de privatisering in het OV werkt vrij goed.

Wat niet wegneemt dat heel veel basiszorg sec een publieke, en dus overheidsaangelegenheid hoort te zijn. Voor de zorgbehoeften waar wat meer keuze voor bestaat kun je wel volstaan met een pgb-achtige constructie waarmee mensen zelf kunnen inkopen bij een commerciële aanbieder (maar dan zit je in de hoek van de douchehulp en de dyslectie-ondersteuning) maar voor huisartsen, ziekenhuizen, jeugdzorg en ggz én de achterliggende verzekeringen hebben we nu een hele wonderlijke hybride opgetuigd die het slechtste van de markt combineert met de slechtste kanten van overheidsregulering. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf, en gezien de aard van de sector is 'terug naar de overheid' de enige logische route.

Publieke faciliteiten waar iedereen toegang toe moet hebben, zoals zorg, onderwijs, infrastructuur en rechtspraak en het laatste financiële vangnet (bijstand) horen wat mij betreft altijd bij de overheid thuis. Bij veel andere gebieden mag de overheid zich veel meer terugtrekken.

Maar laten we eens beginnen met het inmiddels bizarre belastingstelsel (inclusief toeslagen). Als er één exponent is van het gegeven dat de overheid vooral zichzelf dient en niet de burger, dan is het dat wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200038451
t is een leuk ideaal, vrijheid. maar niet erg realistisch.
als je een overheid terugbrengt naar alleen die kerntaken, zal er een maatschappij van uitbuiting en misbruik ontstaan. ik snap niet waarom iemand dat zou willen.
pi_200038498
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
Leuk topic wel, dit, ik ben dus nu al een walgelijke deuger en een pauper genoemd. Leuk nivo wel.
Dat maak je er zelf van. Ik heb het over de volksvertegenwoordigers van D66, niet over stemmers die de hele dag geen hol te doen hebben en op een forum hangen.
Nivo is trouwens een niet al te best niveau :) maar past goed bij het niveau van je vrije lege reacties …
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:30:29 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200038505
Dat geld schuiven met de toeslagen is idd bizar, nodigt uit tot fraude door de manier waarop het opgetuigd is en maakt eea waarschijnlijk ook niet goedkoper.

Dat thuiszorgorganisaties elkaar kapot concurreren om de aanbesteding van de gemeente maar binnen te halen en daardoor geen fatsoenlijk salaris kunnen uitbetalen is drama, plus het geschuif van het halve personeelsbestand van de ene naar de andere "winnaar" van de aanbesteding. Mensen worden niet alleen slecht betaald maar hebben daardoor ook geen zekerheid meer.
Over 2 jaar mogen ze weer solliciteren bij de concurrent, en weer tegen een te laag loon (en bizarre arbeidsvoorwaarden) aan de slag.
Laat ze gewoon de wijkverpleging weer in leven roepen.

In het OV idem, het bedrijf dat de aanbesteding wint heeft een miljoenmiljard chauffeurs nodig en het bedrijf dat de periode daarvoor het vervoer regelde moet er een hele zwik kwijt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200038984
Zolang burgers nog immer moeite hebben met het dragen van hun eigen verantwoordelijkheid, zul je "zoveel overheid" houden. Het zijn af en toe net kinderen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200039066
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat niet wegneemt dat heel veel basiszorg sec een publieke, en dus overheidsaangelegenheid hoort te zijn. Voor de zorgbehoeften waar wat meer keuze voor bestaat kun je wel volstaan met een pgb-achtige constructie waarmee mensen zelf kunnen inkopen bij een commerciële aanbieder (maar dan zit je in de hoek van de douchehulp en de dyslectie-ondersteuning) maar voor huisartsen, ziekenhuizen, jeugdzorg en ggz én de achterliggende verzekeringen hebben we nu een hele wonderlijke hybride opgetuigd die het slechtste van de markt combineert met de slechtste kanten van overheidsregulering. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf, en gezien de aard van de sector is 'terug naar de overheid' de enige logische route.

Terug naar de overheid betekent dat de consument geen vrije keuze meer heeft. Dat moet je niet willen. One-size-fits-all oplossingen zijn nooit een goede oplossing. Dan is het juist beter om verschillende aanbieders te laten concurreren, zodat de zorgconsument keuze heeft. Natuurlijk kan de overheid wel minimumeisen stellen op kwaliteit, maar de consument kan dan bijvoorbeeld kiezen tussen een sober ingerichte en goedkope kliniek of een kliniek die wat duurder is maar die bij wijze van spreken is ingericht als een Hilton hotel voor maximaal comfort.

Als het makkelijker wordt om van huisarts te wisselen, kunnen die ook beter concurreren. Hoewel concurrentie op prijs momenteel helaas niet mogelijk is, zie je nu al wel dat huisartsen zich proberen te differentiëren en een Unique Selling Point proberen neer te zetten. Dit kan bijvoorbeeld zijn het specialiseren op gebieden als reizigersgeneeskunde, antroposofische geneeswijzen, hiv-preventie (prep).
pi_200039088
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:30 schreef Leandra het volgende:
Dat geld schuiven met de toeslagen is idd bizar, nodigt uit tot fraude door de manier waarop het opgetuigd is en maakt eea waarschijnlijk ook niet goedkoper.

Dat thuiszorgorganisaties elkaar kapot concurreren om de aanbesteding van de gemeente maar binnen te halen en daardoor geen fatsoenlijk salaris kunnen uitbetalen is drama, plus het geschuif van het halve personeelsbestand van de ene naar de andere "winnaar" van de aanbesteding. Mensen worden niet alleen slecht betaald maar hebben daardoor ook geen zekerheid meer.
Over 2 jaar mogen ze weer solliciteren bij de concurrent, en weer tegen een te laag loon (en bizarre arbeidsvoorwaarden) aan de slag.
Laat ze gewoon de wijkverpleging weer in leven roepen.

In het OV idem, het bedrijf dat de aanbesteding wint heeft een miljoenmiljard chauffeurs nodig en het bedrijf dat de periode daarvoor het vervoer regelde moet er een hele zwik kwijt.
Maar dat met aanbestedingen is natuurlijk geen echte concurrentie, omdat de overheid nog steeds betrokken is. In een echte vrije markt zouden er meerdere thuiszorgorganisaties naast elkaar bestaan die concurreren, waarbij de keuze bij de consument ligt.
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:35:18 #96
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200039166
Politieke macht en de wens om een kleine overheid zijn tegengesteld aan elkaar. Je vraagt van een partij om zichzelf weg te bezuinigen, werkt niet. Er zijn wel partijen die de macht van de overheid willen beperken op die terreinen waar het hun lobbyisten het beste uitkomt. Maar die bemoeienis en investeringen verschuiven simpelweg naar andere terreinen. Dat zie je wereldwijd met alle partijen die beweren een kleine overheid na te streven. Defensie en het politieapparaat worden groter, morele wetgeving wordt constant opgelegd, zogenaamde enorme dreigingen worden gecreëerd, om privacyschendingen te verantwoorden en de overheid blijft groeien.
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:38:44 #97
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_200039212
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
zogenaamde enorme dreigingen worden gecreëerd, om privacyschendingen te verantwoorden en de overheid blijft groeien.
Zoals?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:42:08 #98
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200039263
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals?
Terrorisme en pedofilie zijn altijd mooie terugvalopties.
pi_200039596
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:42 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Terrorisme en pedofilie zijn altijd mooie terugvalopties.
Vergeet drugs en dan zeker de plantjes ook niet. ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 24 juni 2021 @ 11:06:01 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200039614
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:27 schreef uncucked het volgende:

[..]

Terug naar de overheid betekent dat de consument geen vrije keuze meer heeft. Dat moet je niet willen. One-size-fits-all oplossingen zijn nooit een goede oplossing. Dan is het juist beter om verschillende aanbieders te laten concurreren, zodat de zorgconsument keuze heeft. Natuurlijk kan de overheid wel minimumeisen stellen op kwaliteit, maar de consument kan dan bijvoorbeeld kiezen tussen een sober ingerichte en goedkope kliniek of een kliniek die wat duurder is maar die bij wijze van spreken is ingericht als een Hilton hotel voor maximaal comfort.

Als het makkelijker wordt om van huisarts te wisselen, kunnen die ook beter concurreren. Hoewel concurrentie op prijs momenteel helaas niet mogelijk is, zie je nu al wel dat huisartsen zich proberen te differentiëren en een Unique Selling Point proberen neer te zetten. Dit kan bijvoorbeeld zijn het specialiseren op gebieden als reizigersgeneeskunde, antroposofische geneeswijzen, hiv-preventie (prep).
Tja weet je. Als ik door een auto wordt aangereden en in de kreukels op straat lig, is het laatste waar ik op zit te wachten dat ik even uit een stel offertes moet gaan kiezen welke zorgaanbieder mij moet gaan repareren.

Verder zijn al die private ziekenhuizen veel duurder aangezien er een hele roedel eigenaars/aandeelhouders/bestuurders moet worden betaald uit winsten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')